-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ آذر ۸, چهارشنبه

Latest News from 30Mail for 11/28/2012

این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.

 

1391/9/7




 

محمد معینی
راز سر به مهر

این آقایی که تو عکس به شکل حرمله درش آوردن، همونیه که بالای پایگاه بسیج، 25 خرداد 88، تو میدون آزادی به سمت مردم شلیک کرد و ظاهرا چند نفری رو کشت. بعدا سپاه گفت یه عده می‌خواستن به انبار سلاح اون پایگاه حمله کنن و این آقا هم خیلی خوب کرده که نذاشته. خب اگه این خبر درست باشه، حکم دادن درباره نادرستی کار این مامور، دیگه راحت نیست (نمی خوام آدمکشی اونو توجیه کنم، دارم فکر می‌کنم اگه یک اسلحه همون موقع دست یه احمقی یا تروریستی می‌افتاد و تو اون شور و هیجان، در دم شروع به تیراندازی می کرد، چه اتفاق وحشتناک‌تری ممکن بود رخ بده) ... کم و بیش همه اینا رو می‌دونیم؛ جای مستقل و معتبری هم البته نبوده که بیش از اینا رو به ما از ماجرا بگه
...
ولی در بدترین حالت هم به نظرم عادلانه و منصفانه نمیاد ما (منتقدا و مخالفا) خودمون رو حسینیان بدونیم، طرف روبرو رو یزیدیان. این جور تقسیم‌بندی ها فقط به اونایی کمک می کنه که نمی‌خوان مردم به هم نزدیک بشن، می خوان حس نفرت همیشه زنده و جاری باشه. 
.
به همین جهت به نظرم می‌رسه، جدای از این که انجام کارای هنری، و به خصوص گرافیکی و موسیقی و شعر و فیلم، برای نشون دادن اصول جنبش سبز و ستمی که بر مردم معترض رفت، واجب و ضروریه، چنین کارایی (نمونه بالا) اصلا درست نیست.
 
blogs@30mail.net



 
 

1391/9/7




حجت الاسلام علی سعیدی، نماینده رهبر ایران در سپاه، می گوید «ما» در راستای تدابیر رهبر ایران به محمود احمدی نژاد رای داده بودیم و از این اقدام پیشیمان نیستیم.

آقای سعیدی در گفت و گویی با وبسایت خبری "بوتیانیوز" افزوده که «ما» از عملکرد محمود احمدی نژاد در دوره دوم دولت وی «گله مندیم اما پشیمان نیستیم».

آقای سعیدی پیشتر در مصاحبه ای با روزنامه اعتماد با انتقاد از عملکرد چهارساله دوم دولت محمود احمدی نژاد درباره حمایت های صورت گرفته از وی پیش از انتخابات ریاست جمهوری گفته بود: « ما كه علم غيب نداشتيم تا بدانيم در ذهن احمدی نژاد چه مي‌گذرد و در آينده ايشان می خواهد چه كار كند.»

علی سعیدی در گفت و گو با وبسایت بوتیانیوز افزوده که از مصاحبه وی با روزنامه اعتماد «برداشت خوبی» نشد.

وی افزود که محمود احمدی نژاد از میان دیگر نامزدهای انتخاباتی، دارای بیشترین تطابق با معیارهای اعلام شده از سوی رهبر ایران بود و ما «در راستای تدابیر رهبری» به وی رای دادیم.

منبع: بوتیانیوز




 
 

1391/9/7





محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در یک کنفرانس خبری، از بازدید محمود احمدی نژاد از زندان اوین خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای لاریجانی، امروز (سه‌شنبه، هفتم آذرماه) گفته است: «به طور قطع در آینده شاهد حضور رئیس جمهوری در زندان‌ها خواهیم بود و امیدواریم در جریان این بازدید‌، مشکلات زندان‌بانی برطرف شود.»

وی افزوده: بازدید از زندان اوین نه تنها مورد استقبال ماست بلکه یک خواسته منطقی است که ما از رئیس جمهور داریم.

پیش از این محمود احمدی‌نژاد در نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه خواستار بازدید از زندان اوین شده بود که این درخواست با مخالفت صادق لاریجانی روبرو شد.

این مخالفت با انتشار نامه‌نگاری‌هایی میان مسئولان دو قوه ادامه یافت و سرانجام علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی خواستار پایان این نامه‌نگاری‌ها شد و گفت هر کس تا روز انتخابات اختلافات را به میان مردم بکشاند خیانت کرده است.

محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در کنفرانس خبری امروز خود جزئیات بیشتری درباره زمان احتمالی و نحوه این بازدید به خبرنگاران ارائه نکرد.

منبع: فارس

 




 
 

1391/9/7





تازه‌ترین آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد که بدهی دولت در سه سال گذشته به بانک‌ها و به‌ویژه بانک‌های خصوصی افزایش داشته و این بدهی در بازه زمانی خرداد ۹۰ تا ۹۱ به ۴۷ هزار میلیارد و پانصد میلیون تومان افزایش پیدا کرده که نشاندهنده رشد ۴۸ درصدی بدهکاری دولت است.

در این گزارش که روز دوشنبه، ششم آذر در وب‌سایت خبرآنلاین منتشر شده، آمده است که دولت محمود احمدی‌نژاد که از سال ۸۴ تا ۸۷ هم به طور میانگین حدود دو هزار میلیارد تومان به سیستم بانکی بدهکار بود از سال ۸۸ به این طرف با افزایش چند برابری بدهی به بانک‌ها روبه‌رو شده است.

براساس این گزارش، بدهی دولت محمود احمدی‌نژاد از سال ۸۴ تا بهار سال ۹۰، بیش از ۳۲۴ درصد افزایش پیدا کرده است.

براساس گزارش بانک مرکزی از مجموع ۴۷ هزار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بدهی دولت به شبکه بانکی بیش از ۲۱ هزار میلیاردتومان آن مربوط به بانک‌های خصوصی و موسسات مالی و اعتباری غیر دولتی است.

بانک مرکزی پیشتر نیز در گزارش رسمی خود در بهار ۱۳۸۹ از افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی و بانک‌ها خبر داده بود.

عملکرد دولت محمود احمدی‌‌نژاد از زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و محل تامین یارانه نقدی حدود  ۴۵ هزار تومانی هر نفر از سال ۸۹ تاکنون بارها از سوی نمایندگان مجلس و کارشناسان با علامت سوال مواجه شده است.

نامعلوم بودن پرداخت یارانه‌ها از محلی مشخص، به‌ویژه از پنج ماه گذشته و گسترده‌تر شدن تحریم‌های غرب با هدف تحت فشار گذاشتن جمهوری اسلامی برای دست برداشتن از برنامه‌های اتمی بارها به چالشی بین دولت و مجلس تبدیل شده است.

تحلیلگران دلایل مختلفی از جمله تسهیلات بانکی‌ خرد (از جمله وام خودرو)، رکود بخش مسکن و پایین‌تر بودن نرخ سود بانکی در مقایسه با تورم را دلیل افزایش مطالبات معوق بانکی می‌دانند.

منبع: خبرآنلاین و مردمک
 




 
 

1391/9/7




فرماندار دشتستان استان بوشهر می‌گوید بارندگی‌های روز دوشنبه (ششم آذرماه) سبب بروز سیلاب و کشته شدن چهار نفر در شهر برازجان مرکز این شهرستان شد.

غلامحسین خسروی به ایرنا گفته است که یک نفر از این قربانیان بر اثر برق گرفتگی و سه نفر دیگر بر اثر غرق شدن در سیلاب جان خود را از دست دادند.

به گفته این مقام مسئول، بارش شدید باران در دشتستان همچنین به ساختمان‌های مسکونی و زمین‌های کشاورزی نیز خسارت‌هایی را وارد کرد و سبب قطعی آب و برق و تلفن در این شهرستان شد.

فرماندار دشتستان ادامه داد که برطرف کردن مشکلات تاسیسات زیربنایی در این شهرستان همچنان ادامه دارد.

منبع: ایرنا




 
 

1391/9/7




یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید دولت با کاهش تعرفه گمرکی تصمیم گرفته است ورود کالا به کشور را تسهیل کرده و ذخیره سازی مواد غذایی را از سه ماه به ۹ ماه افزایش دهد.

ایرج ندیمی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس این تصمیم دولت را برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها «مناسب» توصیف کرد.

دولت ایران پیش‌تر اعلام کرده بود که از روز اول آذرماه تعرفه گمرکی در این کشور را ۴۵ درصد کاهش خواهد داد.

آقای ندیمی افزوده که «در زمان اضطرار و مواقع ضروری، به طور موقت می‌توان تعرفه ورود کالا را با هدف تامین نیاز داخل و کاهش قیمت یا مسائل تحریم، کاهش داد.»

پس از اعمال تحریم آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران، ارزش پول ملی ایران به شدت کاهش یافت و این موضوع سبب افزایش قیمت کالا‌ها و خدمات در این کشور شد.

تحریم ها علاوه بر افزایش قیمت ارز،  نقش مهمی را در ایجاد کمبود کالاها در ایران نیز داشته است.

پیشتر دولت ایران برای جلوگیری از کمبود مواد غذایی در ایران به ذخیره سازی کالاهایی چون گندم، برنج، روغن، شکر، کنجاله و نهاده‌های دامی روی آورده بود.

منبع: فارس




 
 

1391/9/6




 

امیرحسین
تلخ مثل عسل

1- هزاران تن عاشورای هشتاد و هشت تهران را تا به عصر در خیابان‌ گذارندند تا گامی به سوی آزادی بردارند اما آنچه که آن‌روز تهران رخ‌داد بیشتر در مسیر انقلاب بود. برای اولین بار مردم معترض پاسخ نیروهای سرکوبگر را دادند و بازی شکار آهوی باتوم به دستان بدل به تقابل شد. کمی بیشتر از یک ماه بعد در راهپیمایی 22 بهمن جنبش سبز خیابان‌ها را به مخالفین باخت و  صفحه‌ای در تاریخ مبارزات مدنی مردم ایران ورق خورد و تمام شد.

2- چه اتفاقی افتاد؟ آیا سبزها از خشونت فزایندهء حاکمیت ترسیدند؟ آیا تعطیلی چند روزه باعث کاهش تعداد معترضین شد؟ بر سر آن همه جمعیت دلاور عاشورا چه آمد؟ پاسخ به این سوال به گمان من تا حد زیادی روشن می‌کند اکنون سه سال پس از آن واقعه ما کجا ایستاده‌ایم.
 
3- همان موقع فکر می‌کردم طبیعی‌است جنبشی شکل گرفته از طبقات متوسط برابر خشونت عریان، رو پنهان کند اما این استدلال توضیح نمی‌داد چرا همین مردم برابر خشونت نیروهای سرکوی در شش ماه حد فاصل خرداد تا دی سر خم نکردند. آنها حتی تسلیم ترس تجاوز و کهریزک هم نشدند. پس همهء پاسخ نمی‌تواند در بالاگرفتن دامنه خشونت توسط حاکمیت خلاصه شود. با این تفاسیر تنها اتفاق جدید در عاشورای 88 خشونت متقابل از سوی برخی فعالان جنبش سبز بود و من فکر می‌کنم کلید ماجرا همین است.
 
4- داستانی است در متون یهودی منسوب به حضرت سلیمان. دو زن مدعی مادری طفلی می‌شوند. سلیمان نبی دستور می‌دهد با شمشیر طفل را به دو نیم کنند تا هر یک از زنان صاحب بخش از کودک شوند و مادر واقعی تاب نیاورده صحنه را خالی می‌کند. مقابله به مثل معترضین در عاشورای 88 جنبش سبز را میان دوراهی ترک خیابان‌ها یا اقدام به خشونت قرار داد و به طرز غریبی ناخوداگاه جمعی ملت تصمیم گرفت میان این دو، ترک صحنه را انتخاب کند. حامیان جنبش سبز همان مادر واقعی روایت سلیمان نبی بودند.
 
5- به تجربهء لیبی و سوریه نگاه کنید. یکی آماج دخالت نظامی بیگانه و دیگری دستخوش برادرکشی خونین با بیش از چهل هزار کشته. حواسمان بود یا نه در عاشورای 88 به سمت لیبی و سوریه می‌رفتیم و غریزهء بقا مانع ما شد که تجارب خونین سالیان نخست دههء شصت هنوز زنده پیش روی ماست. ‌قبلن هم گفته‌ام ما سالها از جهان اطرافمان پیشیم و کوله‌بار تجربه‌ای داریم که در مقاطع حساس مانع بروز فاجعه می‌شود: بزنگاه‌هایی مثل عاشورای .88
 
* تیتر از سی‌میل
blogs@30mail.net



 
 

1391/9/6




 

حامد اسماعیلیون
گمشده در بزرگ‌راه

مثل قدیم است. همان غولِ لندهورِ زشتی که عده‌ای آدم‌حسابی را در چارگوشه‌اش به بند کشیده است. "تهران" را می‌گویم. زشت است، زشت و تنبل و تاریک. هیچ‌وقت توجه‌ام را جلب نکرده، حالا هم نمی‌کند. دیوبچه‌هایی هم دارد که در کوچه‌پسکوچه جولان می‌دهند و راه به راه حالِ آدم‌حسابی‌ها را می‌گیرند. معامله‌ی چرب و چیل و کثیفی است.

امروز صبح رفتم تهران و ظهر برگشتم. چهار روز است آمده‌ام ایران. از هفته‌ی پیش در تورنتو دلهره‌ی رفتن به اداره‌ی دارایی در جنوبِ‌تهران با من بود و تن‌ام می‌لرزید که دوباره باید بنشینم جلوی یک کارمندِ اخمو که از زمین و زمان طلبکار است و یک آدمِ خارج‌رفته که مالیاتِ مطب‌اش را نپرداخته طعمه‌ی خوبی است. پیش‌بینی‌ام درست از آب درنیامد. با چند جمله اخمِ کارمندِ اداره‌ی دارایی باز شد و لبخندِ کجی زورکی نشست کنجِ لب‌اش. هرچند آخرش گفت باید بررسی شود و بیرونِ اداره مردِ بنگاهی به من توپید که چرا راست‌اش را گفتی و چرا گفتی در آن ساختمان سهام دیگری هم داری. "این‌ها شگردشان است. حالا افتادیم توی هچل." و بعد هم اشاره کرد به حجله‌ی یک جوان و اضافه کرد "هفته‌ی پیش چاقو خورد. جا به جا مُرد."

صبحی که راه افتادم به طرفِ تهران نان‌ام توی روغن بود؛ شش بود یا شش و نیمِ صبح. آرام در جاده‌ای راندم که همیشه بوی برنگشتن می‌داد. آرام رفتن و تماشای اتومبیل‌ها و راننده‌های ته‌ریش‌دار که مضطربانه گردن صاف کرده‌اند و پای بر پدالِ گاز می‌فشرند صفای خودش را دارد. دست‌ام رسیده بود به سی‌دی‌هام. اول نورا جونز بعد بی‌جیز و آخرش جانی‌کَش. این هم ماجرایی دارد. این‌جا دلتنگِ صدای صافِ موبلوندها و کلاه‌کابویی‌ها می‌شویم اما پای‌مان که می‌رسد آن‌طرف پشتِ هم شجریان و دلکش و ویگن. مثل هواپیما سوار شدن‌مان است. آن‌جا که سوار می‌شویم و تشرمان می‌زنند که اول معلولین و بعد بچه‌دارها و آخرسر مسافرین عادی، چون آدم‌های متمدن کز می‌کنیم توی صف و لب می‌گزیم اما تا پای‌مان می‌رسد به استانبول انگار بویی به مشام‌مان رسیده باشد رَم می‌کنیم و بچه‌دارها و معلولین توی سرما می‌لرزند و پای پلکانِ هواپیما درهم فشرده می‌شوند و ما بدو پله‌ها را بالا می‌دویم مبادا کسی روی صندلیِ ما سیخی میخی چیزی گذاشته باشد و ما نفهمیده باشیم. به لحظه‌ای بیست سال زندگی در ممالکِ متمدن و منظم ایستادن در صف و احترام به سالمندان و پُز دادن به هموطنان که "فوردِ فوکوس سوار می‌شوم. ایران نیست؟" دود می‌شود و به آسمان می‌رود.

و بعد هنگامِ ظهر از تهران آمدم بیرون. زنجیری به پای‌ام نبود. خوشحال‌ام که برای تهران آدم‌حسابی به شمار نمی‌روم. "رانده شده" عبارت بهتری است. خودم را هم خوشحال می‌کند. لفظِ توهین‌آمیزتری هم اگر پیدا بشود شکایتی ندارم. بگذارید به حسابِ اسنوب بودن و فخرفروشی و گُنده‌گویی. "این‌ها اگر کمتر بیایند و بروند بهتر هم هست. هم خودشان کمتر حرص می‌خورند هم افاضات نمی‌کنند." مِه، رنگ و لعابِ شیشه‌نوشته‌هایِ اتومبیل‌هایِ مسیر را می‌شست. از نگاهِ من محرمِ راننده‌های عجول از رنگ‌های سبز و قرمز می‌رفت به دامنه‌های کم‌آبِ حاشیه‌ی جاده. "اگر این سرزمین ابرهای باران‌زا داشت و اگر رودخانه‌های سیراب." به چندتایی از آدم‌هایی که باید، زنگ زده‌ام و به چندتایی دیگر زنگ خواهم زد. اصلن آمده‌ام همین‌ها را ببینم و دوباره برگردم. چندتایی‌شان را هم دیده‌ام. اوضاع فرقی نکرده است. نه ناامیدی عمیق‌تر شده است و نه مهربانی و لبخند از دل‌ها گریخته است. آدم‌ها همان‌طورند که بودند. می‌دانم دوباره که برگردم دل‌ام پیشِ بعضی‌شان می‌ماند. و وقتی دیگر هیچ نشانه‌ای از تهران در راه پیدا نیست و مِه رفته است و خواب‌آلود و خسته‌ام به خودم می‌گویم چرا تهران آن غول با شاخ و دُمی است که خیالِ مرا همیشه آشفته می‌کند؟ چه وقت زیبا خواهد شد؟ چه وقت؟

* تیتر از سی‌میل

blogs@30mail.net




 


شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به 30mail-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به 30mail@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته