-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ آذر ۷, سه‌شنبه

Latest News from Emrooz for 11/26/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



امروز: در آذرماه سال 77 ، صد و ده نفر از فعالان سیاسی بیانیه ای را انتشار داده و طی آن از آغاز به کار یک حزب اصلاح طلب در عرصه سیاسی ایران خبر دادند. فرازهایی از بیانیه اعلام موجودیت جبهه مشارکت ایران اسلامی اینگونه بود:

" نیروی حیاتی انقلاب پس از موفقیت عظیم خود در انهدام نظام استبدادی و وابسته سلطنت و تاسیس و تثبیت نظامی نوین، امروز به نشاط و سرزندگی ایران اسلامی معطوف شده است و انگیزه های مشارکت جویانه مردم را به سوی طرح خواسته های صریح و مستقیم سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی سوق می دهد.

از اینرو در آغاز دهه سوم انقلاب اسلامی ، وظیفه مبرم و عمل صالح ، ساماندهی فضای سیاسی ، اجتماعی و سازماندهی نهادها و قالب هایی است که این مطالبات بی واسطه را پالایش کرده و در خدمت فرآیند تصمیم گیری کلان کشور قرار دهد .

امروز بقا و دوام شور انقلابی و تضمین انگیزه مشارکت جویی مردم در گرو تاسیس و تقویت نهادهای مدنی ، تعمیق بنیادهای نظری مشارکت اجتماعی و گسترش زمینه های عملی این مشارکت ، قانونمند کردن رقابت های سیاسی ، عرضه چهره ای جذاب و مقبول از نظام مبتنی بر اسلام ناب ، انتقال حافظه تاریخی و تجارب سیاسی به نسل دوم انقلاب و سامان دادن نظام توزیع قدرت در میان مردم می باشد ."

" قانون اساسی میثاق گرانسنگ ملت و حاصل خون شهیدان و مجاهدات مردان و زنان شریف ایران سرفراز است که برپایه مواضع بنیادین انقلاب اسلامی «استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی » قرار دارد و چارچوب حقوقی مناسبی برای پاسخگویی به این ضرورت است. به رسمیت شناخته شدن حقوق پایه شهروندان و آزادیهای مدنی و اصل برابری حقوقی راه را برای توسعه و نوسازی سیاسی ایران هموار می سازد و اینک فعلیت یافتن تمامی ظرفیت های نهفته در قانون اساسی، نیازمند تلاش دسته جمعی و سازمان یافته نیروهایی است که ریشه در انقلاب اسلامی، دل در گرو ایران زمین و چشم به افق روشن آینده دارند."

" غلبه برموانع و نابسامانیهای دیرپای اقتصادی و اجتماعی و ایجاد زمینه های بالندگی و شکوفایی علمی و فرهنگی، مستلزم حرمت نهادن به خرد نقاد و توان جمعی است. بدین سبب دستیابی به توسعه همه جانبه، پایدار و موزون را باید زمانی محقق دانست که فرآیندهای تبادل نظر و جریان آزاد اطلاعات که لازمه خرد جمعی و اعتماد عمومی است، در ساز و کارهای تصمیم سازی و تصمیم گیری دخالت داده شود .

گشایش و تلطیف فضای گفتگو و اندیشه و تمهید و تضمین لوازم برقراری جدال احسن و گسترش روح قانونگرایی، راه اصلی بهره مندی از توان فکری نخبگان و فعلیت یافتن ظرفیت های نظری و عملی جامعه است .

عزم ملی هنگامی به سوی اهداف توسعه و پیشترفت جزم می شود که هزینه های آن یکسان در میان شهروندان سرشکن شده و همگان در مسیر کسب مواهب توسعه، فرصتهایی برابر داشته باشند.

بدیهی است که دستیابی به توسعه و رفاه ملی مستلزم کار و تلاش خستگی ناپذیر آحاد ملت و به کارگیری همه امکانات ملی و فرصت های بین المللی جهت تولید هرچه بیشتر و آبادانی کشور است. در این مسیر اهتمام خاص به وضع معیشت مستضعفان و زحمتکشان و مقابله با فساد، فرصت طلبی و تبعیض سیاسی و اقتصادی نه فقط آرمانی انسان دوستانه، بلکه هدفی ترقی خواهانه و گامی در مسیر مردم سالاری تلقی می شود.

روشن است که تبدیل این اصول و آرمانها به راهبردها و برنامه ها ، در گرو وجود و توسعه احزاب، سازمانها و نهادهایی است که بگونه ای حرفه ای، محدویتها و ظرفیت های کشور را بررسی کرده و نیروهای مستعد و کارآمد را برای انجام برنامه شناسایی و تربیت کنند .

با عنایت به آنچه آمد و در پاسخگویی به وظیفه مبرم هرایرانی در این مرحله از انقلاب اسلامی ، امضاء کنندگان این بیانیه ، که توفیق حضور در عرصه های مختلف این انقلاب شکومند را داشته اند ، ضمن ارج گذاری به تلاش صادقانه همه احزاب و گروههای سیاسی، بر پایه اعتقاد، درک و تجربه مشترک خویش عزم خود را بر پایه گذاری حزبی تحت عنوان « جبهه مشارکت ایران اسلامی » به عنوان یک نهاد جدید و فراگیر سیاسی اعلام می دارند .

امید است که این نهاد جدید بتواند با عمل به آموزه های دینی و رعایت معیارهای قانونی و براساس موازین شناخته شده اجتماعی و سیاسی، گام موثری در راه اعتلای میهن اسلامی بر دارد و درحد توان خود در تحقق سه اصل آزادی در بیان اندیشه ، منطق در گفت و گو و قانون در رفتار اجتماعی بکوشد ."

حال با گذشت چهارده سال از فعالیت جبهه مشارکت و پیمودن فراز و نشیب های بسیار در این عمر کوتاه می توان به ارزیابی آن نشست و در فضای سیاسی ایران به نقشی که این حزب بازی کرده است، نمره داد.

این حزب که در بهار آزادی پس از دوم خرداد 76 وارد عرصه سیاسی و در همراهی با دولت اصلاحات قرار گرفت و در انتخابات دور اول شوراها و مجلس ششم پیروزی چشمگیری را تجربه کرد و عمده نیروهایش درگیر حضور در دولت و شوراها و مجلس ششم شدند، از طرف مخالفان سرسخت محافظه کارش به "حزب دولت ساخته " متهم شد، اما پس از کودتای پارلمانی مجلس هفتم وارد فصل جدیدی از فعالیت های خود شد و همچون دوره قبل حضور فعال خود را در عرصه سیاسی به نمایش گذارد.

از سال 84 که با یکدست شدن حاکمیت اقتدارگرایان بر کشور حذف اصلاح طلبان از نهادهای حکومتی در دستور کار قرار گرفت جبهه مشارکت توانست به عنوان حزبی منتقد و فعال عمل کند و حیات سیاسی خود را به رغم همه سختی ها و فشارهای آشکار و پنهان ادامه دهد و در انتخابات ریاست جمهوری دهم با حمایت از نامزدی مهندس موسوی بر شور و شعور انتخاباتی در کشور دامن زند که حاصل آن مشارکت بالای مردم در این انتخابات بود و متاسفانه در پی کودتای انتخاباتی با یورش نیروهای امنیتی و نظامی به دفتر جبهه مشارکت، این دفتر پلمپ و ده نفر از اعضای شورای مرکزی، از جمله دبیرکل و معاونین، بازداشت و زندانی شدند و در دادگاههای فله ای و نمایشی با خواندن کیفرخواستی که توسط دادستان معزول تهران(قاضی مرتضوی) تهیه و خوانده شد بحث انحلال جبهه مطرح شد. و البته در میانه سال 89 در خبری اعلام شد که برپایه حکم صادره از سوی دادگاه انقلاب جبهه مشارکت منحل شده است بدون اینکه مسئولان جبهه درجریان روند دادرسی برای صدور این حکم باشند! و از اینرو هرگز صدور این حکم غیرقانونی مورد قبول مسئولان آن قرار نگرفت و اعضای حزب به فعالیتهای خود درتناسب با شرایط ادامه دادند.

در شرایطی جبهه مشارکت چهارده سالگی خود را پشت سر می گذاردکه دبیرکل و تعدادی از اعضایش در زندان بسر می برند و امنیت فعالیت های سیاسی بشدت خدشه دار شده و هزینه های سنگینی مترتب برانجام کار سیاسی است اما جبهه مشارکت نشان داده که حزبی دولت ساخته نبوده و در سخت ترین شرایط توانسته است به فعالیت های خود ادامه دهد.

جبهه مشارکت در این نقطه ای که قرار گرفته است امیدوار است با مرور کارنامه و عملکرد چهارده ساله خود و برشماری نقاط قوت و ضعف بتواند با تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف، راه دشوار کارسیاسی در ایران را ادامه دهد و تجربه تازه ای از فعالیت حزبی و سیاسی را درکشورمان به نمایش گذارد و در این مسیر دل به حمایت و پشتوانه همه ایرانیانی دارد که به فردایی بهتر برای ایران اسلامی می اندیشند و از خداوند می خواهیم توفیق عمل.


 


امروز: آیت الله دستغیب می گوید: عالمى که قرآن و سنّت را به طور کامل و دقیق بیان نمى‌کند و در هنگام اشاعه‌ى حرام و ترک واجب، سکوت مى‌کند، کتمان حق کرده است و در زمره کسانى قرار مى‌گیرد که مال یتیم خورده‌اند.

وی می افزاید: علوم به شرطى نافع هستند و به درد عالم برزخ مى‌خورند که براى خدا آموخته و به کار گرفته شوند. در غیر این صورت حتّى علم فقه و اجتهاد، باعث سقوط انسان مى‌شود.

به گزارش کلمه، این مرجع تقلید در ادامه سخنرانی های ماه محرم خود با اشاره به انگیزه قیام سالار شهیدان می افزاید: امام حسین علیه السلام براى دین خدا قیام کرد. دین خدا از خدا جدا نیست. خداوند بندگان خود را دوست مى‌دارد و دوست مى‌دارد که آنها به سویش بیایند و با او آشتى کنند. امّا بهاى آمدن آنها، فدا شدن حسین علیه السلام است؛ چراکه با فدا شدن او، محبّتش در دل‌هاى مردم قرار مى‌گیرد و باعث شکستگى قلب‌هایشان مى‌شود و چون قلب شکسته شد، رو به خدا مى‌آورد و با او آشتى مى‌کند و یگانه مى‌شود؛ لذا بعد از عاشورا، حال دیگرى در خود مى‌یابند و آرام آرام کمتر گناه مى‌کنند و به واجبات تمایل بیشترى مى‌یابند. این آشتى کردن با خدا، از برکت حسین بن على علیهما السلام است.

وی در ادامه اظهار داشت: حتّى آمدن امام حسین علیه السلام به کربلا، براى دعوت مردم به سوى خدا بود. به همین خاطر از اول ورود به کربلا تا لحظه‌ى آخر، دشمنان خود را نصیحت مى‌کرد و به سوى خدا فرامى‌خواند، تا حتّى اگر شده یک نفر، منقلب شود و بیاید. همان یک نفر که آمد و از بند دنیا آزاد شد و به واقع «حر» گردید، کافى است.

متن کامل سخنان این مرجع تقلید به نقل از حدیث سرو به شرح زیر است:

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

«اِلَهِی تَرَدُّدِی فِی الآثَارِ یُوجِبُ بُعْدَ الْمَزَارِ فَاجْمَعْنِی عَلَیْکَ بِخِدْمَةٍ تُوصِلُنِی اِلَیْکَ»

«اى خدا! چون به یکایک آثار براى شناخت تو توجّه کنم، راه وصول و شهودت بر من دور گردد، پس توفیق خدمتى ده که مرا به وصال و شهود جمالت زود رساند.»

یکى از راه‌هاى شناخت خداى تعالى، توجّه به آیات و آثار او است، از آسمان و زمین و حیوانات و گیاهان، تا خود انسان و دستگاه‌هاى موجود در بدن او. خداى تعالى نیز در جاى جاى قرآن این آیات را، هم به عنوان نشانه‌هاى وحدانیت خود و هم به عنوان نعمت‌هاى آفریده شده براى بشر خاطرنشان کرده است؛

(أ فَلا یَنْظُرُونَ اِلَى الاْبِلِ کَیْفَ خُلِقَتْ * وَ اِلَى السَّماءِ کَیْفَ رُفِعَتْ * وَ اِلَى الْجِبالِ کَیْفَ نُصِبَتْ * وَ اِلَى الاْرْضِ کَیْفَ سُطِحَتْ) (غاشیه، ۱۷ تا ۲۰)

«آیا به شتر نمى‌نگرند که چگونه آفریده شد * و به آسمان که چگونه برافراشته شده * و به کوه‌ها که چگونه قرار گرفته‌اند * و به زمین که چگونه گسترده شده است؟»

در سوره‌ى «طه» مى‌فرماید: وقتى فرعون از موسى پرسید خداى شما کیست؟ موسى پاسخ داد :

(رَبُّنَا الَّذی أعْطى کُلَّ شَیْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدى) (طه، ۵۰)

«پروردگار ما کسى است که هر چیزى را خلقتى در خور عطا کرده و آن گاه هدایتش فرموده است.»

سپس به بیان آیات خداى تعالى، از زمین و راه و باران و گیاهان مختلف مى‌پردازد.

از معلول پى به علّت بردن، برهانى رایج براى پى بردن به وجود خداى تعالى و مطابق با وجدان انسان است. حتّى اگر از یک کودک خردسال هم چیزى بردارند، به اطراف خود نگاه مى‌کند تا علّت گمشدن آن را بیابد.

هر کس از ابتداى سنّ تکلیف، مقیّد به انجام واجبات و ترک محرمات باشد وتقواى الاهى را به طور کامل رعایت کند و هرگز خود را به دست امیال نفس و وساوس شیطان نسپارد، به تدریج صفایى مى‌یابد که با آن، مخلوقات را آثار خالق مى‌بیند و اگر عنایت خداوند شامل حالش شود، بهره‌مند از استادى مى‌شود که او را متوجّه درون خود مى‌کند و از بیرون، وارسته مى‌شود؛ یعنى علم الیقین که همان توحید است نصیبش مى‌شود.

علوم موجود در دست بشر، حتّى علوم فقه و اصول، تا دم مرگ همراه انسان هستند و چون شخص وارد عالم برزخ مى‌شود، همه‌ى آنها از بین مى‌روند و دیگر عالم و فقیه و دکتر و مهندس، معنى و مفهوم خود را از دست مى‌دهد.

این علوم به شرطى نافع هستند و به درد عالم برزخ مى‌خورند که براى خدا آموخته و به کار گرفته شوند. در غیر این صورت حتّى علم فقه و اجتهاد، باعث سقوط انسان مى‌شود. طلبه‌اى که درس مى‌خواند تا فقیه شود و نامش بر سر زبان‌ها افتد و وجوهات به سویش سرازیر شود، در واقع دکّان کاسبى باز کرده و اى کاش دکّان دارى بود، که شیّادى است؛ چراکه شخص کاسب مى‌تواند «حبیب الله» باشد، امّا آن که فقط براى دنیا درس دین مى‌خواند، به تعبیر قرآن، مانند الاغى است که بار کتاب بر دوش مى‌کشد؛

(مَثَلُ الَّذینَ حُمِّلُوا التَّوْراةَ ثُمَّ لَمْ یَحْمِلُوها کَمَثَلِ الْحِمارِ یَحْمِلُ أسْفارآ)(جمعه، ۵)

«مَثَل کسانى که به تورات مکلّف شدند و آن را به کار نبستند به خرى مانَد که بار کتاب‌ها بر پشت کشند.»

عالمى که قرآن و سنّت را به طور کامل و دقیق بیان نمى‌کند و در هنگام اشاعه‌ى حرام و ترک واجب، سکوت مى‌کند، کتمان حق کرده است و در زمره کسانى قرار مى‌گیرد که مال یتیم خورده‌اند.

علوم دانشگاهى هم مى‌توانند مقدّمه‌اى شوند براى کشف آیات و آثار خداى تعالى و شناخت بهتر او. این شناخت، علمى است که مى‌تواند به همراه ایمان و اعتقادات، بهره‌ى عمر انسان شود و در عالم برزخ و قیامت، تا ابدالآباد همراه او باشد.

مهم این است که انسان بفهمد خالق همه‌ى آثار، خداى تعالى است؛ او که بینایى داده، خود اصل بینایى است؛ علمى که به انسان عطا شده، قطره‌اى از علم او است؛ کرم و رحم و مهر و ستر و دیگر صفات انسان، همه از او است. باید انسان به جایى برسد که قدرت را منحصرآ از او ببیند، نه از خود یا از دیگران. اگر چنین شود، دیگر دم از «من» نمى‌زند و از شرک بیرون مى‌آید. این علم توحید است که اگر نصیب شود، دیگر از علّت پى به معلول و از مؤثر پى به اثر مى‌برد؛ یعنى زیبایى را از خدا مى‌بیند و مى‌داند که این زیبایى خداوند است که به دیگرى عطا شده؛ این علم خدا است که نصیب دیگران گشته است. همچنین همه‌ى صفات خوب را متّصل به خداى تعالى مى‌بیند.

وقتى حسین بن على علیهما السلام به خداى تعالى عرض مى‌کند: «اِلَهِی تَرَدُّدِی فِی الآثَارِ یُوجِبُ بُعْدَ الْمَزَارِ»؛ یعنى اگر قرار باشد انسان فقط به ملاحظه‌ى آثار بپردازد، گرچه در ابتدا به سوى خداى تعالى هدایت مى‌شود، امّا آنچه باید او را جمع کند و وحدتى به او ببخشد که در خدمت خداى تعالى باشد و بفهمد اصل همه‌ى صفات از آن خدا است، علم توحید است.

علم توحید وقتى که قوى‌تر مى‌شود، تبدیل به معرفت پروردگار یا همان عرفان مى‌شود. عرفان چیزى نیست که در قرآن آمده باشد، ولى وقتى مى‌گوید: (هُوَ مَعَکُمْ أیْنَ ما کُنْتُمْ) یعنى خدایى که علم مطلق و قدرت مطلق و حیات مطلق است و اولین و آخرین را خلق کرده و همواره به همه‌ى کردار و نیّاتشان آگاه است، چنین خدایى، همیشه با شما است، هر کجا که باشید. این یک فهم است که رسیدن به آن در گروى عنایت خاصّ خداى تعالى است و راه آن بندگى کامل و بى‌چون و چراى او است؛ لذا امام صادق علیه السلام به عنوان بصرى فرمود :

«لَیْسَ الْعِلْمُ بِالتَّعَلُّمِ اِنَّمَا هُوَ نُورٌ یَقَعُ فِی قَلْبِ مَنْ یُرِیدُ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى أنْ یَهْدِیَهُ»

«علم و دانش به یادگیرى تنها نیست، بلکه نورى است که خداى متعال در دل کسى که مى‌خواهد او را هدایت کند، قرار مى‌دهد.»

پس از آن فرمود: «اگر طالب علم هستى، ابتدا حقیقت بندگى را در خود به وجود آور.»

تا وقتى که انسان بنده خدا نشود، نمى‌تواند به علم برسد. اگر کسى در راه بندگى بیفتد، در حرکت همیشگى قرار مى‌گیرد و حتّى اگر در این دنیا به کمال نرسد، در عالم برزخ و قیامت خواهد رسید.

پس از آن عنوان بصرى پرسید: حقیقت بندگى چیست؟ حضرت فرمود :

«به سه چیز است: اول این که بنده آنچه را خدا به او بخشیده، ملک خود نداند؛ زیرا بندگان مالک نیستند، بلکه مال را از آن خدا مى‌بینند و هر کجا خدا فرمان داد، مصرفش مى‌کنند. دوم این که بنده امور خود را تدبیر نمى‌کند. سوم این که تمام وقت خود را صرف انجام اوامر خدا و ترک نواهى او مى‌کند.

آن که واقعآ خدا را مالک خود و مالک همه چیز خود مى‌داند، هنگام از دست دادن آنها غمگین نمى‌شود و با خدا به دشمنى برنمى‌خیزد و یادآورى مرگ، او را به وحشت نمى‌اندازد. اگر ملک خدا است، باید راضى به رضاى او بود.

ظاهر شدن این نور امکان‌پذیر است، به شرط آن که انسان دست از طلب برندارد و دامان معصومین را رها نکند، همچنان که بسیارى از اولیاى خدا بدین نور منوّر و آراسته گشتند. اصلا خداى تعالى انسان را به همین منظور خلق کرده است.

اگر این مسجد را و دوستان عزیز را از خدا مى‌بینیم، باید راضى به رضاى او باشیم؛ اگر مشیّتش تعلق گرفت که خراب شود، باکى نیست. اگر خواستند بگیرندش ـ حال که خدا نخواست ـ ما ادعا نداریم که «مال من است». دوستانى هم که بنده را انسان خوبى مى‌دانند، اگر روزى گمان کردند اشتباه مى‌کنند و بنده آن نبودم که فکر مى‌کردند، درپى کار خود مى‌روند و باز هم باکى نیست.

مگر نبود مولا على علیه السلام که در روز عید غدیر صد و بیست هزار نفر، به عنوان خلیفه پیامبر با او بیعت کردند، ولى فقط دو ماه بعد همه از دورش پراکنده شدند و تنهاى تنها شد. امّا على علیه السلام بنده خدا است، نه بنده مردم. وقتى با خداوند است، همه چیز با او است و او با همه است، چه کسى بخواهد و چه نخواهد. حسین بن على علیهما السلام هم همین طور است؛ آنچه آن حضرت و دیگر امامان معصوم و شیعیان واقعى آنها دنبال مى‌کنند، همین حقیقت است.

شب گذشته درباره امر پروردگار، گفتیم که وظیفه‌ى امام حسین علیه السلام عمل به دستور خداى تعالى بود و مقتضاى عمل به این دستور، تن دادن به واقعه‌ى کربلا. امّا امر معناى دیگرى هم دارد و آن، امر تکوینى خداى تعالى است. امام حسین علیه السلام، امام و صاحب مقامات عالى یقین، از علم الیقین و عین الیقین و حق الیقین است، امّا در صحنه‌ى عاشورا است که این مقام بلند ظهور مى‌یابد و فانى بودن حسین علیه السلام در ذات خداى تعالى آشکار مى‌شود.

امام حسین علیه السلام براى دین خدا قیام کرد. دین خدا از خدا جدا نیست. خداوند بندگان خود را دوست مى‌دارد و دوست مى‌دارد که آنها به سویش بیایند و با او آشتى کنند. امّا بهاى آمدن آنها، فدا شدن حسین علیه السلام است؛ چراکه با فدا شدن او، محبّتش در دل‌هاى مردم قرار مى‌گیرد و باعث شکستگى قلب‌هایشان مى‌شود و چون قلب شکسته شد، رو به خدا مى‌آورد و با او آشتى مى‌کند و یگانه مى‌شود؛ لذا بعد از عاشورا، حال دیگرى در خود مى‌یابند و آرام آرام کمتر گناه مى‌کنند و به واجبات تمایل بیشترى مى‌یابند. این آشتى کردن با خدا، از برکت حسین بن على علیهما السلام است.

حتّى آمدن امام حسین علیه السلام به کربلا، براى دعوت مردم به سوى خدا بود. به همین خاطر از اول ورود به کربلا تا لحظه‌ى آخر، دشمنان خود را نصیحت مى‌کرد و به سوى خدا فرامى‌خواند، تا حتّى اگر شده یک نفر، منقلب شود و بیاید. همان یک نفر که آمد و از بند دنیا آزاد شد و به واقع «حر» گردید، کافى است.


 


امروز: پس از آنکه سایت دولتی شبکه ایران اقدام به انتشار سخنان مصباح یزدی کرد، روابط عمومی مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه اکثر مطالب آقای جلالی عضو ارشد جبهه پایداری کذب و توهم است تاکید کرد:اظهارات این عضو ارشد جبهه پایداری که در آن اتهامات و سخنان نادرستی را به مجلس شورای اسلامی و ریاست مجلس نسبت داده غیر واقعی و کذب است.

جلالی رییس دفتر مصباح یزدی با توهین به آیت الله هاشمی رفسنجانی گفته بود: ممکن است فردی در استراتژی براندازی باشد ولی خودش از این مسئله خبر نداشته باشد ‏.‏ ممکن است فردی خوب و مسلمان و نماز شب خوان هم باشد ولی آگاهانه و یا ناآگاهانه در استراتژی بر اندازی قرار گرفته باشد‏.‏

وی همچنین از عملکرد مجلس انتقاد کرده و با توهین به رییس مجلس افزوده بود: طرح اصلاح انتخابات از اختلاف انگیزترین لوایحی است که توسط مجلس در دست بررسی است که اگر تصویب شود دیگر در کشور هیچ امنیت انتخاباتی نداریم‏.‏ با اجرای این لایحه برای آنکه که کسی در انتخابات بتواند حضور پیدا کند، می تواند با چند نفر لابی کند و با امضاهایی رجل سیاسی بودن وی را تایید کنند و با اجرای این لایحه یک نفر در عرصه یکه تاز می شود‏.‏

اینک مجلس در مقام پاسخگویی با تکذیب این اظهارات که در آن اتهامات غیر واقعی در خصوص اقدام مجلس در بزرگداشت سی سال قانونگذاری و طرح سوال از رئیس دولت و طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری مطرح شده آمده است: "با کمال تاسف یاد آور می شود اکثر مطالب این عضو ارشد جبهه پایداری کذب و توهم است و تعجب آن می باشد که این همه مطالب و اظهارات غلط و غیر واقعی چگونه با این صراحت و اطمینان توسط یک فرد روحانی ایراد می گردد و سوال اینجاست که براستی و در واقع با استناد به کدام مدرک و دلیل اینگونه اظهارات نادرست که موجب خدشه به ساحت مقدس مجلس شورای اسلامی است بیان می شود".

در ادامه این تکذیبیه که در وبسایت خانه ملت منتشر شد، آمده است: در شرایطی که با توجه به توصیه اکید مقام معظم رهبری مبنی بر حفظ احترام قوا و مسئولین ارشد آن و رعایت مصالح نظام مقدس جمهوری اسلامی و پرهیز از اختلاف افکنی که انصراف نمایندگان مجلس از ادامه بررسی طرح سوال از رئیس جمهوری نیز در راستای تبعیت از فرمایشات رهبر معظم انقلاب صورت پذیرفت، آیا شایسته است با اینگونه اظهارات نسنجیده و غیر واقعی موجبات تشویش اذهان و افکار عمومی را فراهم سازیم و به ایجاد التهاب در جامعه اقدام کنیم.


 


امروز: رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نسبت به کاهش سن ابتلا به ایدز در کشور هشدار داد.

حسینعلی شهریاری اظهار کرد: بر اساس آمارهای وزارت بهداشت شمار افراد مبتلا به بیماری ایدز در کشور بیش از ۹۰ هزار نفر برآورد شده است و این تنها مختص به افرادی است که از بیماری خود اطلاع دارند و بسیاری از مبتلایان به ایدز اصلا از بیماری خود آگاه نیستند چرا که این بیماری دارای دوره نهفتگی است وهیچ‌گونه علائم خاصی در شخص مبتلا بروز نمی‌کند.

او تصریح کرد: آمارها نشان می دهد که سن ابتلا به ایدز در کشور کاهش یافته است که این مسئله باید مورد توجه جدی قرار گیرد. بنا به گزارش ها ابتلا به بیماری ایدز در سنین ۱۱ تا ۱۳ سال نیز دیده شده است که زنگ خطر برای جوانان و نوجوانان در جامعه به شمار می رود و تا زمانی که آموزش‌ها جدی گرفته نشود، خطر کاهش سن ابتلا به این بیماری همچنان وجود دارد.

وی ادامه داد: اعتیاد تزریقی یکی از راه‌های انتقال بیماری ایدز است؛ اما متاسفانه طی سال های اخیر رفتارهای جنسی نیز به عوامل انتقال بیماری ایدز نیز افزوده شده است.

شهریاری با اشاره به هشدارهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما در مورد شیوه‌های انتقال بیماری ایدز، یادآور شد: با وجود این هشدارها همواره خطر وجود دارد و باید آموزش‌های مربوط به بیماری ایدز از سنین پایین آغاز شود.

به گزارش پانا، بر اساس آمار جمع آوری شده از دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی،‌ درمانی تا تاریخ اول فروردین ماه سال ۹۱، مجموعاً ۲۴۲۹۰ نفر افراد مبتلا به ایدز در کشور شناسایی شده اند که ۹۰٫۸ درصد آنان را مردان و ۹٫۲ درصد را زنان تشکیل می دهند.

تاکنون ۳۴۵۵ نفر مبتلا به ایدز شناسایی شده و ۴۷۲۲ نفر از افراد مبتلا، فوت کرده اند. ۴٫۴۶ درصد از مبتلایان به ایدز در زمان ابتلا در گروه سنی ۳۴-۲۵ سال قرار داشته اند که بالاترین نسبت در بین گروه های سنی را به خود اختصاص می دهند.

این گزارش می افزاید: علل ابتلاء به ایدز (HIV) در بین کل مواردی که از سال ۱۳۶۵ تاکنون در کشور به ثبت رسیده اند به ترتیب، تزریق با وسائل مشترک در مصرف کنندگان مواد مخدر (۶٫۶۹ درصد)، رابطه جنسی (۱۰٫۵ درصد)، دریافت خون و فرآورده های خونی (یک درصد) و انتقال از مادر به کودک (یک درصد) بوده است. راه انتقال در ۱۷٫۹ درصد از این گروه نامشخص مانده است.

در مقایسه این آمار با مواردی که ابتلای آنان در سال ۱۳۹۰ گزارش شده است، اعتیاد تزریقی ۶۲٫۵ درصد، برقراری روابط جنسی ۲۱٫۲ درصد و انتقال از مادر مبتلا به کودک ۳٫۹ را تشکیل داده است. در ۱۲٫۴ درصد از موارد شناسایی شده در سال گذشته راه انتقال نامشخص بوده و هیچ مورد جدید ابتلا از راه خون و فرآورده های خونی گزارش نشده است.


 


امروز: نایب رییس انجمن داروسازان ایران گفت: هر ماه ۲٫۵ میلیارد تومان بیمه‌ها به مراکز درمانی و داروخانه‌ها بدهکار هستند.

ایسنا به نقل از علیرضا شهریاری گزارش داد: با توجه به این که قانونی مبنی بر پرداخت به موقع بیمه‌ها تصویب شده است ولی باز هم بیمه‌ها در حق مراکز درمانی کم لطفی می‌کنند.

وی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی سه ماه است که حق بیمه داروخانه‌ها را پرداخت نکرده است، تصریح کرد: از بیمه می‌خواهیم تا نسبت به پرداخت به موقع حق بیمه خود اقدام کنند چرا که اگر حق بیمه خود را به موقع ندهند شرکت‌های داروسازی به داروخانه‌ها فشار می‌آورند، علاوه بر آن داروخانه‌ها نمی‌توانند داروی مورد نیاز خود را تهیه و ذخیره کنند در نتیجه بیماران متحمل خسارت خواهند شد.

شهریاری با بیان اینکه اگر بیمه‌ها حق بیمه خودشان را پرداخت کنند مشکلات داروخانه‌ها بلافاصله حل خواهد شد، ادامه داد: شرکت‌های داروسازی در لحظه تحویل بار پول خود را تحویل می‌گیرند لذا ما به مردم نمی‌توانیم بگوییم به دلیل دیرکرد بیمه نسخه شما را نمی‌توانیم بپیچیم.


 


امروز: محمدتقی کروبی فرزند مهدی کروبی گفته است که به رغم اعلام موافقت اولیه، مقامات امنیتی مهدی کروبی را به بیمارستان منتقل نکرده‌اند. مهدی کروبی در روزهای اخیر به شدت وزن کم کرده و وضعیت جسمی او نگران کننده است.

به گزارش خبرگزاری آلمان، محمدتقی کروبی می گوید پزشکان مورد اعتماد خانواده مهدی کروبی اعلام کرده‌اند با توجه به کاهش وزن شدید و بروز علائم هشدار دهنده، سیستم گوارشی آقای کروبی باید کاملا مورد چکاب قرار بگیرد.

در روزهای گذشته خانواده کروبی با انشتار بیانیه‌ای خطاب به مردم ایران نسبت به علائم هشدار دهنده در وضعیت جسمی مهدی کروبی هشدار داده بودند.

متن کامل مصاحبه با محمد تقی کروبی در پی می آید:

آن‌طور که سایت «سحام‌نیوز» گزارش داده است، علی‌رغم موافقت مقامات امنیتی برای انتقال مهدی کروبی به بیمارستان، ایشان تا الان به بیمارستان منتقل نشده‌اند. از آخرین وضعیت جسمی آقای کروبی چه اطلاعی دارید؟
من ابتدا دوست دارم در شب تاسوعای حسینی شهادت بزرگ معلم آزادی، سالار شهیدان را به همه علاقمندان اهل بیت عصمت و طهارت تسلیت بگویم و یاد و خاطره‌ شهدای جنبش در سال ۸۸ را هم که مظلومانه به شهادت رسیدند زنده کنم و به خانواده‌ محترم آن‌ها تسلیت عرض کنم. پدر به لحاظ جسمی در شرایط مناسبی نیستند.

با توجه به اقدامات پزشکی که مقامات امنیتی [درباره مهدی کروبی] پیش‌بینی کردند و انجام دادند، در یکی از بیمارستان‌های مورد اعتماد خودشان، ایشان را منتقل و مورد معاینات پزشکی قرار دادند. بعد از اصرار خانواده مبنی بر انتقال ایشان به یک بیمارستان مورد نظر خانواده، بیمارستانی مستقل با پزشکان مورد اعتماد، مقامات امنیتی موافقت‌شان را اعلام کردند اما این موافقت فعلا در حد سخنی بیش باقی نمانده و عملا ما هنوز نتوانسته‌ایم مدارک کامل پزشکی پدر را در اختیار داشته باشیم و ایشان را در مرکزی خارج از مکان نهادهای امنیتی مورد مداوا قرار دهیم.

این که مقامات امنیتی با انتقال آقای کروبی به بیمارستان موافقت می‌کنند ولی بعد ایشان را منتقل نمی‌کنند، آیا دلیل و بهانه‌ای هم عنوان شد؟
از نظر آن‌ها می‌تواند تابع شرایط و طی کردن مراحلی باشد اما با توجه به شرایط جسمی پدر ما براین امر تاکید داریم که هرچه زودتر اتفاق بیافتد. از سوی دیگر پزشکان مورد اعتماد نهادهای امنیتی دیروز پدر را معاینه کردند و نسبت به داروهایی که قبلا تجویز شده بود تاکید کردند که همان مسیر فعلا ادامه پیدا کند؛ زیرا ممکن است در گذر زمان پاسخ مثبت را بگیرند اما این موضوع برای خانواده قابل پذیرش نیست.
زیرا اگر ما به وضعیت سلامت دیگر زندانیان هم توجه کنیم، درمی‌یابیم که دیگر زندانیان هم در مواردی که خانواده اصرار داشته فرد مورد نظرشان را به بیمارستانی مستقل با توجه به پزشکانی که می‌شناسند انتقال دهند، موافقت کرده‌اند. منتهی آقای کروبی با توجه به این که با این شرایط سنی‌شان بیش از ۱۸ماه به طور انفرادی و به تنهایی نگهداری شده‌اند، بسیار ضروری‌ست که ما هرچه سریع‌تر بتوانیم ایشان را به یک مرکز درمانی مورد نظر خودمان انتقال دهیم و آزمایشات دقیق را از سیستم گوارشی ایشان داشته باشیم.

در بیانیه اخیر خانواده کروبی نیز نسبت به وضعیت گوارشی او ابراز نگرانی شده بود. دقیقا مشکل جسمی آقای کروبی چیست؟
همان طور که می‌دانید برخلاف آنچه حاکمیت تاکنون گفته است آقای کروبی در منزل خود نگهداری نمی‌شود. آقای کروبی در مکانی دیگر و در یک مکان غیرمسکونی توسط نهادهای امنیتی حبس شده و طبیعتا دسترسی ایشان به منزل و بسیاری از امور انجام‌پذیر نیست.

طی این مدت ایشان در ملاقات‌هایی که حالا منظم شده، هفته‌ای یکبار فرزندان و اعضای خانواده و هفته‌ای دوبار مادرم به ملاقات می‌روند، با اعضای خانواده تماس دارند. طی این مدت ایشان در ملاقات‌هایی که حالا منظم شده، هفته‌ای یکبار فرزندان و اعضای خانواده و هفته‌ای دوبار مادرم به ملاقات می‌روند، با اعضای خانواده تماس دارند.

از دو هفته‌ پیش خانواده متوجه کاهش شدید وزن و بی‌اشتهایی ایشان شده‌‌ است. ایشان روزی یکبار غذای گرم بیشتر استفاده نمی‌کند و خانواده متوجه شد که ایشان حتی تمایلی به استفاده از این غذای گرم روزی یکبارهم نداشته و به شدت وزن کم کرده‌اند. این موضوع موجب پیگیری شد و مقامات امنیتی هم ایشان را به یکی از بیمارستان‌های مورد اعتماد خودشان انتقال و تشخیص‌هایی دادند.

آیا شما اطلاع دارید نتیجه این معاینات چه بوده است؟
براساس داروهایی که تجویز کرده‌اند، کلیاتی گفته شده اما این‌که ما به طور دقیق بدانیم و نتایج و تحقیقات را بتوانیم به پزشکان مورد اعتماد خودمان بدهیم، نه، متاسفانه ما چنین چیزی نداریم. یکی از دلایلی که [برای انتقال مهدی کروبی به بیمارستان] اصرار داریم، علائم هشداردهنده‌ای‌ است که در وضعیت جسمی ایشان دیده شد و بنابه نظر پزشکان مورد اعتماد ما که با آن‌ها موضوع را مشورت و بحث کردیم، آنان اعلام کردند که سیستم گوارشی آقای کروبی باید کاملا مورد چک قرار بگیرد، زیرا ممکن است با توجه به علائمی که ما اعلام کرده‌ایم، دلایل دیگری هم برای کاهش وزن ایشان وجود داشته باشد. لذا ما بر این موضوع پافشار هستیم که هرچه سریع‌تر ایشان را منتقل کنیم.

جدا از وضعیت جسمی‌ ایشان، وضعیت روحی‌شان را چه طور می‌بینید؟
وضعیت روحی ایشان بسیار خوب است. ایشان نسبت به مسیر و راهی که انتخاب کرده‌اند مصمم‌تر از گذشته‌‌اند و در همان راه و مسیر سخن می‌گویند. مطالبات ایشان ذره‌ای تغییر نکرده و حتی در مواردی که سئوال شده، گفته‌اند به بیانیه‌ها و نوشته‌های من مراجعه کنید. در آن شرایط آزاد من آخرین سخنان را گفته‌‌ام. از این جهت در باب شرایط روحی ایشان همه اذعان دارند که ایشان روحیه بسیار خوب و قوی دارند. اما شرایط جسمی‌شان به دلیل نحوه نگهداری بوده است. حکومت بارها گفته است که ‌آن‌‌ها در منزل خود هستند. نسبت به ایشان این مسئله رعایت نشده و متاسفانه بسیاری از موارد − در ارتباط با ایشان به طور سلیقه‌ای اعمال شده است.

آیا مشخص است که آقای کروبی الان دقیقا در چه ساختمانی و کجا در حصر هستند؟
بله، طبیعتا فرزندان و خانواده هفته‌ای یکبار قرار دارند و به این ساختمان می‌روند. ماموران نگهداری از ما خواسته‌اند که به دلیل مسائل امنیتی آدرس این ساختمان را اعلام نکنیم. اما ایشان در ساختمانی هستند که یک واحد آن در اختیار آقای کروبی است و دو واحد آن در اختیار مقامات امنیتی‌ است. بخشی از اجاره‌‌ی آن ساختمان هم از خانواده گرفته‌ می‌شود. در واقع خانواده دارد بخشی از هزینه‌ زندان و زندانبانان را هم می‌پردازد، در حالی که ایشان در منزل خودش نیست.

اصرار ما براین است که طبق گفته‌ مقامات امنیتی و آن‌چه تاکنون اتفاق افتاده، ایشان به منزل خودشان در جماران انتقال پیدا کنند. می‌گویند حافظت جماران با سپاه است و نیروهای امنیتی از این باب تمایل ندارند. پاسخ ما هم این است که مگر همین اتفاق برای عزیز دیگر مهندس گرانقدر ما [میرحسین موسوی] نیفتاده است. مهندس عزیز هم در پاستور تشریف دارند و آن‌جا حفاظت می‌شوند که در اختیار سپاه است. آیا سپاه پاسداران در خیابان پاستور سپاه پاسداران جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی‌ست و سپاه پاسداران مستقر در منطقه‌ جماران متعلق به دول خارجی‌ست که با این بهانه‌تراشی‌های واهی از انتقال ایشان به منزل شخصی خودشان پرهیز می‌کنند.

حتی مادر ما پیشنهاد کرده حالا که حاکمیت اصرار به تنها نگهداشتن آقای کروبی دارد، من حاضرم از این منزل بروم و مکان دیگری اجاره کنم، آقای کروبی را بیاورید و با حضور مقامات امنیتی در منزل خودش حبس کنید که حداقل به کتابخانه‌ خودش دسترسی داشته باشد و حداقل شرایط نگهداری را داشته باشد. اما ایشان الان در ساختمانی نگهداری می‌شود که حتی شرایط عادی را برای یک منزل مسکونی ندارد.


 


امروز: سازمان گزارش‌گران بدون مرز، با اشاره به اطلاعیه دادستانی تهران، آنرا "گامی به پیش" ذکر کرده، اما همزمان از "عدم روشنی و نبودن شفافیت این گزارش" ابراز تاسف کرد.

به گزارش تارنمایِ سازمان گزارشگران بدون مرز، این سازمان مدافع آزادی مطبوعات و حقوق روزنامه نگاران، در بیانیه خود همچنین خاطرنشان کرده است که "با توجه و دقت، منتظر انتشار نتایج نهایی تحقیق و بررسی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی در باره مرگ ستار بهشتی در بازداشتگاه هستیم و مراقبیم تا کشته شدن ستار مصون از مجازات نماند."

متن این بیانیه به شرح زیر است:

نتایج تحقیق و بررسی داستانی تهران
در تاریخ ٢ آذرماه ١٣٩١، دادستانی تهران با انتشار اطلاعیه‌ای در "خصوص فوت ستار بهشتی" خلاصه‌ای از اقدامات دادستانی را "با تأکید بر حرمت نفوس و دماء شهروندان و تلاش در جهت تعیین علت فوت و شناسایی مقصران احتمالی" اعلام کرد. در این اطلاعیه با ارائه روزشماری از "واقعه" از زمان بازداشت تا روز مرگ این وبلاگ‌نویس در بازداشتگاه پلیس فتا، گفته شده است : "پس از اعلام مراتب فوت و اطلاع دادستانی تهران از واقعه، توسط بازپرس ویژه قتل دادسرای جنایی تهران دستورات لازم به منظور انجام تحقیقات مقدماتی صادر شد. در جریان تحقیقات، توسط بازپرس اظهارات پدر و مادر متوفی به عنوان شاکی استماع و شکایت اعلامی صورت جلسه شد. متعاقباً تحقیقات اولیه از مأمورین پلیس فتا صورت گرفت و با توجه به نتیجه تحقیقات و اظهارات ماموران پرونده و نیز مراقبین شیفت‌هایی که طی آن متوفی به بازداشتگاه وارد یا خارج شده است، سرانجام به چند نفر از مأمورین پلیس شامل افسران پرونده و مراقبین بازداشتگاه تفهیم اتهام و قرار بازداشت موقت صادر و متهمان به زندان معرفی شده‌اند که در تحقیقات تکمیلی از ماموران نیروی انتظامی، نتایج روشن‌ کننده به دست آمده است. همچنین از تنها متهمی که شب پیش از حادثه با متوفی در بازداشتگاه پلیس فتا به سر می‌برده، پیرامون چگونگی حضور متوفی در بازداشتگاه، رفتار مأموران با وی و وضعیت جسمی وی تحقیقات لازم صورت گرفت."

اگر چه بخش عمده‌‌ی اطلاعیه دادستانی تهران، تکرار اظهارات و اطلاعات داده شده از سوی مسئولان مختلف جمهوری اسلامی در طی دو هفته‌ی گذشته است، اما حاوی اطلاعات تازه‌ای نیز در باره علت مرگ ستار بهشتی است، از این میان : "در آخرین نظریه کمیسیون پزشکی ٧ نفره (پزشکان متخصص پزشکی قانونی) که به تاریخ ٣٠/٨/١٣٩١ صادر گردیده، آمده است: «در حال حاضر با توجه به بررسی‌های انجام شده و با اطلاعات موجود، تعیین علت قطعی فوت از لحاظ پزشکی مقدور نبوده، اما نظر به این‌که در معاینه‌ی جسد و بررسی‌های تکمیلی هیچ‌گونه دلایل و شواهدی از بیماری منجر به فوت احراز نگردیده است، محتمل‌ترین علت منجر به فوت می‌تواند پدیده‌ی شوک باشد که در صورت احراز ایراد ضربه یا ضربات به نقاط حساس بدن یا فشارهای شدید روانی، این عوامل می‌تواند عامل شوک مذکور باشد."

گزارش‌گران بدون مرز، با آنکه اطلاعیه دادستانی تهران را گامی به پیش می‌داند، اما از عدم روشنی و شفافیت این گزارش ابراز تاسف می‌کند. عوامل کلیدی بسیاری در این گزارش نادیده انکشاته شده است و پرسش‌های بسیاری در باره مرگ و مسئولیت پلیس و دستگاه قضایی بی پاسخ مانده‌اند. ما نگرانیم که نتایح نهایی این تحقیق و بررسی ناامید کننده باشد و منجر به شناسایی و مجازات عاملان اصلی قتل ستار بهشتی نشود. دستگاه قضایی ایران در نتایج نهایی خود نباید تنها به این نیمه اعتراف برای کم کردن فشارهای داخلی و خارجی بسنده کند. دستگاه قضایی باید اجازه دهد که خانواده‌ی ستار بهشتی به شکل علنی در باره پرونده و روند آن اظهار نظر کند و در جلسات بازپرسی و دادگاه حضورداشته باشند. دادگاه باید علنی باشد و شاکیان از همه‌ی حقوق خود بهرمند شوند. برقراری عدالت یعنی روشن شدن همه‌ی حقیقت.

سیل اظهارات ضد و نقیض
اطلاعیه دادستانی تهران پس از انتشار مجموعه‌ای از گفته‌ها و تائید و تکذیب‌های مقامات مسئول جمهوری اسلامی ایران انتشار یافته است.
در تاریخ ٢٩ آبان ماه ١٣٩١، احمد شجاعی رئیس سازمان پزشکی قانونی در گفتگویی با خبرگزاری مهر، گفته بود : "هنوز در مورد پرونده فوت ستار بهشتی به جمع بندی نهایی نرسیدیم" (...) " بر اساس آزمایشات انجام شده روی جسد ستار بهشتی هیچگونه آثار خفگی و سم در بدن وی پیدا نشد و از نظر ما این فرد بر اثر مرگ طبیعی جان خود را از دست داده است". رئیس پزشکی قانونی در مورد کبودی‌های روی بدن وب‌نگار گفت بود: "ممکن است کبودی‌هایی روی بدن او بر اثر ضرب و شتم باشد اما این کبودی‌ها نمی توانند عامل مرگ باشند" وی در آغاز گفت و گو نتیجه‌گیری کرده بود که " در مورد بیماران قلبی ممکن است در اثر استرس قبل از بازجویی هورمون هایی در بدن ترشح شود که باعث آریتمی قلب می شود."

گفته‌های رئیس پزشکی قانونی مبنی بر " مرگ طبیعی" این وب‌نگار،
نخست : در مغایرت با شهادت زندانیان بند ٣٥٠ و خانواده وی بود. از این میان روزنامه‌نگار زندانیابوالفضل عابدینی نصر، که شهادت داده بود " اثار ضرب و شتم بر بدن ستار بهشتی مشهود و وی نسبت به بدرفتاری ماموران پلیس در مدت بازداشت شکایت کرده بود." این روزنامه‌نگار پس از شهادتش در این باره نخست به اهواز تبعید شد و سپس به اوین بازگرداننده و مدتی را نیز در سلول‌های انفرادی بند امنیتی ٢٠٩ زندان بسر برد.
سپس : در روز نخست آذر ماه ١٣٩١،پزشکی قانونی در اطلاعیه‌ای بر روی سایت خود، اظهارات رئیس این موسسه را تکذیب کرد : " هر نوع اظهار نظر، مصاحبه اختصاصی یا خبری که از سوی مسئولین سازمان پزشکی قانونی نقل قول می شود اعتبار ندارد و مطالب مربوط به محتویات پرونده صرفا از طریق سخنگوی قوه قضاییه اطلاع رسانی خواهد شد. "
در تاریخ ٢٩ آبان ماه ١٣٩١، همچنین، مهدی دواتگری نماینده مسئولبررسی مرگ در زندان ستار بهشتی از سوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: "حتی اگر علت مرگ طبیعی اعلام شود، موضوع ضرب و شتم صورت گرفته نیز مورد پیگیری مجلس قرار می‌گیرد."
در تاریخ ٢٣ آبان ماه ١٣٩١، دادستان عمومی و انقلاب تهران عباس جعفری دولت آبادی اعلام کرده بود که " تعدادی در چارچوب پرونده‌ی مرگ ستار بهشتی بازداشت شده‌اند، وی هویت بازداشت شدگان را فاش نکرد." فردای آن روز اسماعیل احمدی مقدم ، فرمانده ناجا اعلام کرد " ماموران مورد نظر در حال حاضر در اختیار دادسرا برای بازجویی هستند." و در همان روز محمدحسن آصفری عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی به ایرنا گفت : " در هیچ کدام از گزارش های پزشکی قانونی، دادستانی تهران، نیروی انتظامی و پلیس فناوری و تبادل اطلاعات (فتا) نیز مستندی درباره ضرب و شتم وی وجود نداشته است. (...)هفت نفر از متهمان پرونده مرگ ˈستار بهشتیˈ در دادسرای نظامی بازداشت هستند که برای برخی از آنها وثیقه ٥٠ میلیون تومانی در نظر گرفته شده است."

اعمال فشار بر خانواده‌ و نزدیکان ستار بهشتی
گزارش‌گران بدون مرز نگران بدرفتاری با خانواده ستار بهشتی است. روش‌های بکار گرفته شده از سوی مقامات مسئول ایران برای به سکوت وادار کردن اعضای خانواده انزجار آور است. خانواده ستار بهشتی تحت فشار قرار دارد و نمی‌تواند دادخواست خود را علنی بیان کند، این خانواده ایرانی از حق مشروع شکایت و بهره‌مند شدن از مشاورت وکیل محروم شده است.

چهارشنبه اول آذر ماه ١٣٩١، مادر ستار بهشتی در گفت و گویی با سایت سحام نیوز به روشنی به فشار و تهدیدها علیه خانواده را برای به سکوت وادار کردنشان تائید می‌کند : " ماموران به ما گفتند که مصاحبه نکنید و تهدید کردند که مصاحبه نکنید و حکم بازداشت دخترم را نیز داشتند(...) ۳۵ سال سن داشت و حتی دارو مصرف نمی کرد. روز سه شنبه او را بردند و سه شنبه بعدش کشتن و خبر مرگ او را برای من آوردند (....)کسانی که صدای مرا می شنوند، پیگیر پرونده فرزند من باشند. من قبول ندارم که ستار فوت کرده، اصلا این حرف ها را قبول ندارم. بچه من کشته شده است."

ابوالفضل عابدینی نصر از تاریخ ١١ اسفند ١٣٨٨ در زندان بسر می‌برد، وی که پیش از این بارها بازداشت و زندانی شده بود در فروردین ماه سال ١٣٨٩ به ١١ سال زندان برای "همکاری با رسانه‌ها و انجام مصاحبه" محکوم شد. ابوالفضل عابدینی نصر از جمله زندانیان بند ٣٥٠ زندان اوین است، که در مدت دوازده ساعت حضور ستار بهشتی در این بند وی را دیده بود. وی همچنین در برابر بازرس مسئول رسیدگی به پرونده مرگ ستار بهشتی حاضر و در این باره شهادت داده بود. این روزنامه‌نگار در تاریخ ٢٥ آبان ماه به طور ناگهانی به زندان کارون اهواز انتقال داده شد، اما روز بعد با دستور دادستان عمومی و انقلاب تهران دوباره به زندان اوین بازگرداننده، ولی به سلول‌های انفرادی بند ٢٠٩ زندان اوین انتقال داده شد. وی که به گفته نزدیکانش از تاریخ ٢٥ ابان و در اعتراض به این اقدامات تنبیهی دست به اعتصاب غذا زده بود، در تاریخ دوم آذر ماه مجددا به بند ٣٥٠ زندان این بازگرداننده شد.


 


امروز: عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس گفت: هم‌اکنون در شهر ورزقان و در فصل سرما حدود ۳هزار نفر هستند که یا در چادر و یا در ساختمان‌های نیمه کاره و آسیب دیده زندگی می‌کنند.

به گزارش ایلنا، الله وردی دهقانی در رابطه با نحوه ساخت و ساز‌ها در مناطق زلزله زده گفت: حداکثر ۱۵ درصد از ساختمان‌های مسکونی که توسط دولت ساخته شده به زلزله زدگان آذربایجانی واگذار شده است.

وی در ادامه در رابطه با آسیب‌های وارده به ساخت و ساز‌ها در پس لرزه‌ها افزود: این آسیب‌ها جدی نبودند بلکه در این راستا ممکن است دیوارهای یک ساختمان نیمه کاره در حال احداث که با سفال هستند آسیب جدی دیده باشند اما به بقیه واحد‌ها آسیبی وارد نشده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در اسکان موقت مردم زلزله زده دولت ضعیف عمل کرده است، گفت: ما در حال حاضر بیش از چهار هزار اسکان موقت نیاز داریم و مردم اکنون در چادر و در بد‌ترین شرایط زندگی می‌کنند.

نماینده ورزقان در خانه ملت تصریح کرد: رسیدگی به آثار تخریبی مناطق زلزله زده چیزی نیست که ما بتوانیم در مدت چهار ماه تخریب‌ها را بازسازی کنیم.

دهقانی گفت: در حال حاضر در مناطق زلزله زده آذربایجان نیاز داریم تا ۳۵ هزار واحد مسکونی از نو ساخته شود و علاوه بر این واحد‌ها ۲۰ هزار واحد نیز می‌بایست تعمیر شوند ودولت از این ۳۵ هزار حدود ۸ هزار را قبول کرده که در حال حاضر می‌تواند حداکثر ۵ هزار واحد مسکونی را به زلزله زدگان تحویل دهد.

وی در ادامه افزود: قرار است سپاه و بنیاد مسکن نزدیک به ۸هزار فضای دامی به زلزله زدگان تحویل دهند که باوجود تحویل این واحدها با مشکلاتی روبه‌رو هستیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: مهم‌ترین موضوعی که در حال حاضر زلزله زدگان با آن مواجه هستند اسکان موقت برای کسانی است که زیر چادر‌ها زندگی می‌کنند و سر پناه مناسبی برای گذران زندگی خود در این فصل سرما ندارند است.

وی افزود: تاکنون در شهر وزقان حدود ۳هزار نفر هستند که یا در چادر و یا در ساختمان‌های نیمه کاره و آسیب دیده شکسته زندگی می‌کنند.

واگذاری تنها ۱۵ درصد از ساختمان‌های مسکونی به زلزله زدگان


 


امروز: فرمانده نیروی دریایی ارتش تاکید کرد: به هیچ وجه اجازه نزدیک شدن ناوهای آمریکایی را به مرزهای دریایی کشورمان نمی‌دهیم چرا که برقراری امنیت در خلیج فارس و عمان در اختیار جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش ایلنا، امیر دریادار حبیب الله سیاری در نشست خبری خود به مناسبت روز نیروی دریایی گفت: این نیرو در عملیات‌های مختلف در دوران دفاع مقدس نقش موثری در پیروزی رزمندگان اسلام داشت. در ۷ آذرماه یعنی ۶۷ روز بعد از پایان جنگ این عملیات در سه مرحله انجام و پایان یافت.

فرمانده نیروی دریایی ارتش همچنین به محاصره دریایی کشور عراق در عملیات مروارید اشاره کرد و گفت: همچنین دو بندر مهم تجاری کشور عراق در این عملیات کاملا محاصره شد و از دیگر آثار عملیات بزرگ مروارید تاثیر آن بر کشورهای منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای می‌باشد که توان دفاع ایران از مرزهای دریایی خود را به همه نشان داد.

سیاری با بیان اینکه دشمن نیز سعی داشت در دریا مقابله به مثل انجام دهد، گفت: آن‌ها ۲۸۰۰ بار به جزیره خارک که در آن زمان صادرات نفتی ما از آنجا انجام می‌شد، حمله کردند.

وی همچنین با اشاره به توان بالای نیروی دریایی در دوران دفاع مقدس گفت: در آن ایام که ما ۱۰ هزار کشتی را در آبهای عمان و خلیج فارس اسکورت می‌کردیم تنها ۲۵۹ موشک به کشتی‌ها اصابت کرد که در این بین تنها ۲۰ فروند کشتی آسیب دید و بقیه نجات یافت.

سیاری با اشاره به آینده دریا و نیروی دریایی ارتش اظهار داشت: یک سوم مرز کشور ما مرز دریایی است و استفاده از منابع دریایی به خاطر انتقال فرهنگ، عمق دادن برای دفاع از مرز‌ها، تجارت دریایی، توسعه مدیریت در سواحل دریایی و همچنین گردشگری اهمیت زیادی دارد.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه کشور ما دریا است، گفت: باید به مرور زمان رویکرد زمینی را به دریایی تدبیل کنیم و از ظرفیت‌های آن استفاده شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه اقتدار دریایی سه رکن نظامی، تجاری و علم و صنعت کشور را می‌طلبد، گفت: این سه رکن برای هر کشوری اقتدارنیروی دریایی آن کشور را به همراه دارد.

سیاری با اشاره به حضور نیروی دریایی در آبهای آزاد اظهار داشت: امروز وسعت گشت نیروی دریایی ۲میلیون و ۱۰۰ کیلومتر مربع در دریا است و ما به اقیانوس هند دسترسی داریم چرا که ۲۰ درصد تجارت جهانی در منطقه شمال اقیانوس هند انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: نیروی دریایی ارتش ۱۵۰۰ کشتی را در آبهای آزاد اسکورت کرده و در این بین ۱۱۰ بار درگیری شدید با دزدان دریایی داشته‌اند و امروز کشتی‌های ایران در آبهای آزاد از بالا‌ترین امنیت برخوردارند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در پاسخ به سئوالی در خصوص نامه‌ای که به‌بان کی مون در مورد نزدیک شدن ناوهای آمریکایی به مرزهای ایران نوشته شده بود و در آن جمهوری اسلامی ایران به این اقدام هشدار داده بود، گفت: ما تمام تحرکات ناوهای منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای را به طور لحظه‌ای رصد می‌کنیم و اجازه نخواهیم داد ناو‌ها به مرز دریایی ایران نزدیک شوند.

وی همچنین درخصوص رزمایش نیروی دریایی ارتش در سال ۹۱ گفت: قطعا رزمایش نیروی دریایی در سال ۹۱ به مراتب وسیع‌تر و بزرگ‌تر از رزمایش ولایت ۹۰است اما اینکه این رزمایش در چه زمانی و کجا و با چه وسعتی انجام شود به ستادهای بالا‌تر مربوط می‌شود و تصمیم گیری در آنجا انجام می‌گیرد.

سیاری اظهار داشت: نیروی دریایی ارتش در همه حال آماده برگزاری رزمایش‌های بزرگ است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در پاسخ به سئوالی درخصوص اینکه یکی از ناوهای آمریکایی ۴ ماه پیش از زمان مقرر قرار است به خلیج فارس وارد شود و هدف از ورود خود را مقابله با تهدیدات احتمالی جمهوری اسلامی ایران خوانده است، گفت: ناوهای هواپیمابر به خاطر پیمانهایی که با برخی کشورهای منطقه دارند وارد آبهای خلیج فارس می‌شوند اما ما به هیچ وجه به آن‌ها اجازه نمی‌دهیم به مرزهای ما نزدیک شوند.

وی تصریح کرد: اگر این ناو چهار ماه زود‌تر آمده است به این خاطر است که ناو قبلی نقص فنی پیدا کرده است.

سیاری اظهار داشت: آن‌ها با این گونه اظهارات به دنبال ترویج ایران هراسی هستند و می‌گویند ارتقای توانمندی ایران تهدیدی برای کشور‌ها است در حالیکه رهبر معظم انقلاب فرمودند توانمندی جمهوری اسلامی ایران هیچ تهدیدی برای کشور‌ها نیست و ما باید توان دفاعی خودمان را بالا ببریم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: اگر آن‌ها ادعا می‌کنند که در منطقه امنیت برقرار می‌کنند اشتباه است. برقراری امنیت در خلیج فارس و عمان در اختیار ایران است و هر جایی که آن‌ها بوده‌اند ناامنی ایجاد شده است.

وی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با توان دریایی خود به کمک کشورهای منطقه امنیت لازم در خلیج فارس و منطقه را ایجاد می‌کند.

سیاری در پایان گفت: در اواخر بهمن ماه یک همایش تحت عنوان اقتدار دریایی مبنی بر توسعه سواحل جنوب شرق در چابهار توسط نیروی دریایی ارتش برگزار می‌شود.


 


امروز: قائم مقام حزب اعتماد ملی گفت: در مجمع بزرگ اصلاح طلبان که به همت شورای هماهنگی جبهه اصلاحات برگزار می‌شود، شرکت می‌کنیم و حرف‌های خود را همچون گذشته خواهیم زد.

به گزارش ایلنا، رسول منتجب نیا با اشاره به فعالیت‌های انتخاباتی اصلاح طلبان تصریح کرد: فعال شدن اصلاح طلبان به هر حال حرکت خوبی خواهد بود اما این به معنای قطعیت شرکت منسجم و گسترده آن‌ها در انتخابات نخواهد بود بلکه به منظور تبادل نظر و بررسی شرایط چنین فعالیت‌هایی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: البته هم اکنون نمی‌توان در مورد گزینه‌های مطرح نظری داد چرا که معتقدم صحبت از مصادیق در این مقطع زمانی موجب اختلاف میان اصلاح طلبان خوهد شد.

منتجب نیا همچنین با اشاره به همایش مجمع اصلاح طلبان که در روزهای ۲۷و ۲۸ دی ماه برگزار می‌شود، آن را یک حرکت مثبت از سوی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات خواند و عنوان کرد: باید با تبادل نظر در این نشست‌ها به نتیجه‌ای واحد در انتخابات برسیم چرا که پیش از جمع بندی‌ها نمی‌توان نظری را با قاطعیت اعلام کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر علیرغم حفظ ارتباطات و ملاقات‌ها، کار تشکیلاتی حزب اعتماد ملی متوقف شده است، گفت: قطعا ما نیز در همایشی که به همت شورای هماهنگی جبهه اصلاحات برگزار می‌شود شرکت می‌کنیم و حرف‌های خود را همچون گذشته خواهیم زد.

منتجب نیا با اشاره به اینکه در صورت فراهم شدن شرایط حزب اعتماد ملی نیز فعالیت خود را آغاز خواهد کرد، گفت: اگر بنا بر حضور در انتخابات باشد باید فردی را انتخاب کرد که اجماع زیادی در مورد وی حاصل شود که البته به نظر می‌رسد خاتمی همچون گذشته از این اقبال برخوردار است.

قائم مقام حزب اعتماد ملی با تاکید بر اینکه واقعیت‌ها هیچ‌گاه با شعار و تبلیغات رسانه‌ای پنهان نخواهد شد، خاطرنشان کرد: همانطور که واقعیت‌ها همواره در محل خود محفوظ هستند، اصلاحات نیز یک واقعیت اجتماعی است که امروز اکثریت مردم به آن تمایل دارند اگرچه در این میان عده‌ای نگران به قدرت رسیدن اصلاح طلبان هستند ولی حضور اصلاح طلبان هیچ‌گاه به معنای حذف دیگران نخواهد بود.

وی با بیان اینکه اصلاحات اعتقادی به تک قطبی کردن کشور ندارد، گفت: ما معتقدیم که بیشتر خسارت‌هایی که کشور هم اکنون متحمل شده است معلول همین خط کشی‌ها و به حاشیه راندن نخبگان کشور است در حالیکه اگر سعه صدر و تحمل گروه‌ها افزایش یابد قطعا فضای پرنشاط تری را خواهیم داشت.

منتجب نیا در ادامه با اشاره به فشار‌های بین المللی نیز تاکید کرد: من معتقدم بسیاری از فشارهای خارجی به این دلیل است که احساس می‌شود کشور بخش زیادی از نخبگان خود را از دست داده است در حالیکه دشمنان وقتی ببینند همه افراد در کشور در حال خدمت بوده و پشت کشور را خالی نمی‌کنند، از مواضع خود در برابر ایران عقب نشینی خواهند کرد.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به emrooz-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به emrooz@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته