-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ آذر ۱۰, جمعه

Latest News from Emrooz for 11/29/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



امروز: در حالی که طی سه سال گذشته بارها از سوی اقتدارگرایان رهبران جنبش سبز و اصلاحات بعنوان " سران فتنه" معرفی شده اند، عسکراولادی می گوید: اگرچه فتنه گران کارهای زشتی انجام دادند اما ما هیچگاه نمی‌گوییم که نامزدهای انتخابات ۸۸چنین کاری را انجام داده‌اند چرا که ما آنها را اهل فتنه نمی‌دانیم.

وی توضیح نمی دهد میرحسین موسوی و مهدی کروبی به جرمی بیش از ۶۵۰ روز است که در حبس خانگی هستند و چرا برای سیدمحمد خاتمی چنان محدودیت هایی ایجاد شده که به گفته موسوی خویینی ها از حبس هم بدتر است.

عسکر اولادی همان کسی است که بعد از دعوت میرحسین موسوی و کروبی برای حمایت از قیام مردم خاورمیانه گفته بود: کسانی که دعوت و برنامه‌ریزی بیست و پنجم بهمن را کردند خائن به اسلام، خائن به انقلاب اسلامی و خائن به همه مجاهدت‌ها برای انقلاب هستند.

بهمن ماه سال ۸۹ بود که احمد جنتی که امام موقت جمعه را بعهده داشت و در سخنانی ادعا کرد که عده زیادی درخواست می‌کنند که سران فتنه دستگیر شوند. وی در ادامه در مقام دادستان و قاضی القضات به صادق لاریجانی فرمان داد: کاری که قوه قضاییه می‌تواند انجام دهد و من فکر می‌کنم که در اندیشه است که انجام بدهد، این است که ارتباط اینها را به کلی از مردم قطع کند . در خانه آنها باید بسته شود، رفت و آمدهایشان محدود شود، نتوانند پیام بدهند و پیام بگیرند و تلفن و اینترنت آنها باید قطع شود و در خانه خود باید زندانی شوند.

اینک این عضو موتلفه با فراموشی فرامین جنتی و سخنان سه سال پیش خود از یک سو، گویی حتی سخنان سه ماه پیش خود را هم فراموش کرده که گفته بود "آنان که از مردم در فتنه سال ۸۸ جدا شدند اگر توفیق سلام صادقانه مجدد پیدا کنند و مورد تایید صلاحیت قرار گیرند می‌توانند در انتخابات به عنوان نامزد حضور و شرکت داشته باشند ولی آنها رفته‌اند که نیایند اگر قرار بود بیایند در کنار ملت می‌ماندند و با قرار گرفتن در برابر آمریکا و رژیم صهیونیستی به طور یک صدا از شرف و حیثیت ملت دفاع می‌کردند.

عسکراولادی بدون اشاره به تخلفات محرز انتخاباتی، دخالت مستقیم نیروهای نظامی در روند انتخابات، حمایت یک جانبه دبیر شورای نگهبان از یک کاندیدا می گوید: در این انتخابات وقتی وزارت کشور سلامت انتخابات را اعلام کرد، رهبری حکم رییس جمهور را تنفیذ و مجلس آن را نیز تایید کرد اگر کسی بگوید تقلب شده مقابل نظام قرار گرفته است چرا که نمی‌توان گفت رهبری تقلب را تنفیذ کرده است!

اما وی نمی گوید پیام زود هنگام رهبری به احمدی نژاد و دفاع جانانه وی در اولین نماز جمعه بعد از انتخابات چه معنایی داشت.

عسکراولادی که دبیرکلی جبهه پیروان خط امام و رهبری را به عهده دار می گوید: با نگاهی به انتخابات ۸۸ می‌بینیم که پیش از شروع انتخابات، دشمنان حرف از تقلب زدند در حالی که به تعبیر قرآن شیطان بر ای هر کاری ردپایی از خود به جای می گذارد و عده ای با غفلت یا از روی آگاهی پای روی این رد پا گذاشتند در صورتی که قرآن بارها تذکر داده گام شیطان را پیروی نکنید.

دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری را برعهده دارد می گوید: متاسفانه از کسانی که دچار فتنه شدند مظلوم نمایی می‌شود!

او نمی گوید حبس های طولانی مدت، زندان های انفرادی، شکنجه و آزار جسمی و روحی، عدم برخورداری از حداقل امکانات با کدام یک از معیارهای قانونی و اخلاقی سازگاری دارد و آیا طرح این مسایل مظلوم نمایی است.

این عضو جبهه موتلفه در ادامه گفت: صداهای بیگانه با آب و تاب از این افراد صحبت می‌کنند حتی در داخل نیز به غیر از مصاحبه اخیر شخص بزرگواری از شرایط کشور به گونه‌ای صحبت کرد که گویی هیچ چیزی جای خود نیست و گردانندگان نظام باید توبه کنند در حالی که این همان چیزی است که از صداهای بیگانه می‌شنویم.

اشاره او به سخنان موسوی خویینی هاست که با انتقاد از شرایط سیاسی موجود خواستار برقراری انتخابات آزاد شد.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی نظرش را درباره اظهارات اخیر آیت الله موسوی خوئینی‌ها جویا شد،خاطرنشان کرد: موسوی خوئینی‌ها اختیار این را دارد که از جریان فتنه اعلام برائت کند اما طبیعی است که مردم این را خواهند پذیرفت چرا که فتنه گران کارهای زشتی علیه خط امام (ره) و امام حسین (ع) انجام داده‌اند اما ما هیچگاه نمی‌گوییم که نامزدهای انتخابات ۸۸ چنین کارهایی را کردند چراکه اساسا آنها را اهل فتنه نمی‌دانیم ما معتقدیم که این نامزدها دور فتنه گران جمع شده‌اند.

آیت الله موسوی خویینی ها دبیرکل مجمع روحانیون مبارز باانتقاد از فضای سیاسی ایجاد شده گفته بود: می‌گویند اگر می‌خواهید در انتخابات شرکت کنید باید از فتنه ابراز بیزاری بجویید. ابراز بیزاری یعنی چه؟ یعنی از آقایان مهندس موسوی و حجت الاسلام کروبی تبری بجوئیم؟ ما خودمان آقای موسوی را به عنوان کاندیدا معرفی کردیم، و او مدعی است رایش را خورده‌اند و هنوز تکلیف این مساله روشن نشده است چون یک طرف دعوا را بر کرسی نشانده‌اند وطرف دیگر را در خانه‌اش زندانی کرده‌اند، حالا ما از او برائت بجوییم تا بتوانیم در انتخابات شرکت کنیم و آنان همین داستان را دوباره تکرار کنند. کدام عقل سیاسی به ما اجازه این کار را می‌دهد؟ دین هم به ما چنین اجازه‌ای نمی‌دهد. بالاخره آقای موسوی که تنها نیامد. من گفتم، شما گفتید، دیگران گفتند و خودش هم احساس وظیفه کرد و آمد، همین طور جناب آقای کروبی. آن وقت بگوئیم ما به ایشان ربطی نداریم. در این صورت چه فرقی با آن‌ها داریم.

عسکراولادی پیش از این نیز گفته بود " اصلاح‌طلبانی که در نظام باقی مانده و اسلام، قانون اساسی، امامت و ولایت را قبول داشته و دارند و حساب خود را از عوامل برانداز فتنه و هر نوعی از انحراف جدا نگه داشته باشند با احراز صلاحیت‌شان از جانب شورای نگهبان در متن انتخابات مردمی قرار می‌گیرند."

عسگر اولادی که در این نشست خبری گفته بود کاندیداهای انتخابات ۸۸ از فتنه گران نیستند، در اینجا ادعا کرد: آنها می‌گفتند که ما نباید از فتنه گران اعلام برائت کنیم چرا که خود موسوی را معرفی کردیم اما در حال حاضر بحث این است که این جریان در دوران انتخابات در خیابان‌ها آشوب کردند بنابراین سوال این است که آیا شما موافق این مساله و شعار نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران هستید.

سخنان این عضو موتلفه نیز ترجمان سناریو نوشته شده نیروهای امنیتی و اطلاعاتی است که با قلب واقعیت حرکت مردمی و جنبش اعتراضی به تقلب در انتخابات تلاش کردند تا با اقتدار رسانه ای و ماشین نظامی افکار عمومی را منحرف کنند.

در حالی که هاشمی رفسنجانی برای گذار از بحران های موجود دعوت به دولت وحدت ملی کرده است، این عضو هشتاد ساله موتلفه می گوید: ما این طرح را پوچ می‌دانیم چرا که نمی‌توانیم با کسانی که هنوز خود را از براندازان جدا نکردند وحدت کنیم. وحدت ما ایمانی است و با وحدت ملی شدنی نخواهد بود. این وحدت آهنگ ولایت دارد بنابراین اگر بخواهیم در چنین طرحی نخست وزیر سابق را در وحدت ملی بیاوریم مقابل مردم قرار می‌گیریم.

اما نمی گوید که برانداز کیست و چه کسانی جمهوری اسلامی را از محتوا تهی کرده اند.

عسگر اولادی در پایان به سه نامه ای که برای احمدی نژاد ارسال کرده‌است اشاره کرده و گفت: طی این نامه‌ها تذکرات لازم را به احمدی نژاد دادیم اما هیچ کار سیاسی نکردیم ولی نیاز بود که نامه و همچنین موضوع آن را علنی نکنیم شاید روزی لازم شد این نامه ها نیز علنی گردد بنابراین معتقدم شورای مرکزی جبهه پیروان خط و امام و رهبری با خرد ورزی در جاهایی که امکان داشت علنی کار کرد و در مواردی که میسر نبود در قالب مکاتبه موضوعات خود را مطرح کرده است.

عسکر اولادی حامی احمدی نژاد در انتخابات مدعی شده بود: "پیام انتخابات دهم این بود که مردم دولت احمدی‌نژاد را چهار سال تجربه کردند و صداقت و اصالت حرکت‌های او را منطبق بر خط امام و انقلاب و رهبری دیدند و برای تکمیل خدمات دولت چهار سال دیگر به او رأی اعتماد دادند"


 


امروز: رضا خندان همسر نسرین ستوده وکیل حقوق بشر و زندانی عقیدتی که از ۲۶ مهرماه (۱۷ اکتبر) در اعتصاب غذا به سر می برد درآخرین ملاقاتی که با او در روز سه شنبه داشته است (۷آذر) مصادف با چهلمین روز اعتصاب غذایش گفته است وضعیت سلامتی اش به گونه ای است که باید هر روز به بهداری منتقل شود: « چیزی که محسوس بود لاغری بیش از حد و کوچک شدن صورت و تورفتگی چشمانش بود».
رضا خندان به کمپین گفت: « از دیروز که او را ملاقات کردیم گفت متوجه شدم به وضعیت خطرناکی رسیده است نماینده وزارت اطلاعات در اولین روز اعتصاب غذا با او صحبت کرده است و به نسرین گفته است که پیشنهاد میکنیم اعتصاب غذا را تا آخر ادامه بدهی که معنی این حرف استقبال کردن ازبین رفتن شخص است. وزن او تا هفته قبل به ۴۳ کیلو رسیده بود و در این هفته مطمئنا چند کیلو کاهش داشته است.»
به گزارش کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، آقای خندان گفت که از مدت یاد شده نسرین ستوده بیست روز را در سلول انفرادی «که از نظر امکانات در حد یک قبر بوده به عنوان تنبیه بابت اعتصاب غذا سپری کرده است». خندان گفت: «دلیل اعتصاب غذای نسرین فشار قضایی و پرونده سازی علیه من و مهراوه است به ویژه مهراوه که برای پرونده سازی و ممنوع الخروج کردن او هیچ بهانه ای هم نمیتوانند بتراشند. الان او شکستن اعتصابش را منوط کرده به رفع پیگرد و ممنوع الخروجی مهراوه. در مورد پرونده من حاضر شده است فعلا نادیده بگیرد مگر اینکه بخواهند دوباره اقدامی بکنند.»
همسر این وکیل حقوق بشر و زندانی عقیدتی در توضیح وضعیت سلامت همسرش در زندان به کمپین گفت: «نسرین وضع جسمی اش قبل از شروع اعتصاب غذا در حدی بود که به هیچ عنوان آمادگی اعتصاب غذا را نداشت به همین خاطر در طول ۴۰ روز اول بارها کارش به بهداری زندان کشیده شد که در این اعزام ها به بهداری چندین بار مجبور شدند به او سرم تزریق کنند با وجود اینکه دادستان تهران اعتصاب غذای خانم ها ی بند زنان را تکذیب میکرد او را به مدت ۴۰ روز به بند انفرادی انداختند که امکاناتش در حد یک قبر بود.»
او از مقامات جمهوری اسلامی خواست که برای رفع ممنوع الخروجی دخترشان، مهراوه خندان، اقدام کنند: « او اولا زیر سن قانونی است دوما هیچ جرم و بهانه ای هم ندارند پرونده سازی برای یک کودک ۱۲ ساله آن هم در امنیتی ترین دادسرای ایران شاید یکی از عجیب ترین پدیده های قضایی در تمام دنیا باشد. در تمام دنیا کودکان را به بهانه مسائل اجتماعی مجازات و مورد آزار و اذیت قرار می دهند ولی در هیچ کجای دنیا یک بچه را به خاطر مادرش پرونده ی سیاسی درست نمی‌کنند. در ایران رسم است که مقامات در قبال مشکلات سکوت میکنند ولی زمانی که به حالت بحرانی وارد شد اصل موضوع را انکار میکنند که مصاحبه ی دیروز آقای جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در مورد وضع جسمی نسرین نشان دهنده بحرانی بودن وضعیت او است که در این مصاحبه اعلام کرده است وضع مزاجی او خوب است.»
جواد لاریجانی دبیرستاده حقوق بشر قوه قضاییه، روز سه شنبه در نشست خبری با رسانه‌های داخلی و خارجی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه نیویورک تایمز مبنی بر آخرین وضعیت «نسرین ستوده» و اعتصاب غذای او گفت: «گزارشی که ما گرفتیم این است او با خانواده‌اش اخیر ملاقات خوبی داشته و وضع مزاجی‌اش هم کاملا خوب است. ما نسبت به هر زندانی که صدمه‌ای به او وارد شود، چه با اعتصاب غذا و چه بحث‌های دیگر کاملا حساس هستیم. در مورد اتهامات ایشان چیزی که وجود داشت این بود که نظر قضات محترم مطرح بوده است. شما می دانید ستاد حقوق بشر و هر نهاد دیگری حق ندارد در رسیدگی قضایی دخالت کند. پرونده سیر قضایی خود را باید طی کند. دادستان اعلام جرم می‌کند و کیفرخواست می‌دهد و قاضی هم باید با حضور وکلای به پرونده رسیدگی کند.»
آقای لاریجانی همچنین گفت:« پرونده خانم ستوده سیر قضایی را طی کرده و الان هم حکم در حال اجراست. از جمله اموری هم به عنوان اتهام به ایشان تسلیم شده، فعالیت علیه نظام، تماس با افرادی که علیه نظام فعالیت می‌کنند و سوءاستفاده از حرفه وکالت بوده است... ما غیر از خانم ستوده هم شاهد مواردی بوده‌ایم که از حرفه‌های صنفی سوءاستفاده شده است. مثلا یک معلم وارد گروهک تروریستی پژاک می‌شود که وقتی به پرونده او رسیدگی می‌شود می‌گویند یک معلم را زندانی کرده‌اند.»
نسرین ستوده، وکیل و فعال حقوق بشر یکی از زنان زندانی اوین است از تاریخ ۲۶ مهرماه در اعتراض به وضعیتش دست به اعتصاب غذا زده است که نه تنها به خواسته های او رسیدگی نشده بلکه او را از تاریخ چهارشنبه ۱۰ آبان ماه به سلول انفرادی منتقل کرده اند. نسرین ستوده ۱۳ شهریور ماه ۱۳۸۹ بازداشت شد و در دادگاه بدوی به ۱۱ سال حبس، ۲۰ سال محرومیت از وکالت و ۲۰ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد اما دادگاه تجدید نظر حکم او را به ۶ سال حبس و ۱۰ سال محرومیت از وکالت کاهش داد.


 


امروز: رییس شبکه هپاتیت کشور گفت: در حال حاضر تهیه داروها حتی داروهای تولید داخل نیز برای مردم مشکل شده است و علت آن عدم هماهنگی در تامین مواد اولیه توسط کارخانه‌های داخلی است.
به گزارش ایسنا، دکتر سید موید علویان گفت: شیوع هپاتیت B در کشورمان به دلیل انجام واکسیناسیون نوزادان از سال ۷۳ و افراد شاغل در حرف پزشکی از میزان متوسط ۲ تا ۵ درصد و در ۲۰ سال قبل به کمتر از ۲ درصد در حال کاهش است. همچنین واکسیناسیون افراد جوان در طی سالهای اخیر توانسته است آنها را نسبت به این بیماری ایمن کند.
رییس شبکه هپاتیت کشور عنوان کرد: تقریبا بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد داروهای هپاتیت B در داخل کشور تولید می شوند.
وی با بیان اینکه کمبود داروی بیماران هپاتیت B جدی است، تصریح کرد: پروتکل‌های درمانی و داروها در کشور فراهم شده است ولی در حال حاضر تهیه داروها حتی داروهای تولید داخل نیز برای مردم مشکل شده است و علت آن عدم هماهنگی در تامین مواد اولیه توسط کارخانه‌های داخلی است.
علویان تصریح کرد: هپاتیت D با هپاتیت B همراه بوده و باعث آسیب کبدی بیشتری می‌شود که درمان آن نیز مشکل است، تنها داروی اینترفرون است که فقط در ۲۰ درصد موارد اثرگذار بوده و برای افرادی که تاثیری ندارد باید پیوند کبد انجام گیرد.


 


امروز: «شبکه ایران» وابسته به موسسه ایران از رئیس جدید اداره سیاسی سپاه به عنوان یکی از سرسخت‌ترین و تند‌ترین مخالفان محمود احمدی‌نژاد یاد کرد.
رسول سنایی‌راد٬ یادداشت نویس روزنامه «جوان»٬ روز چهارشنبه (هشتم آذر) از سوی علی سعیدی٬ نماینده ولی فقیه در سپاه به سمت ریاست اداره سیاسی این نهاد نظامی منصوب شده است.
آقای سنایی‌راد جانشین علی‌اشرف نوری شده که سال گذشته به جای ید‌الله جوانی به این سمت گمارده شده بود.
به گزارش دیگربان، «شبکه ایران» احتمال داده علت برکناری «زودهنگام» آقای نوری بی‌ارتباط با «انتظارات علی سعیدی از کارکرد معاونت سیاسی سپاه، بویژه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری نباشد.»
این سایت نوشته عملکرد آقای نوری در این سمت تناسب چندانی با انتظارات «ضد انحرافی» نماینده ولی فقیه در سپاه نداشته است.
علی‌اشرف‌ نوری چندی پیش در گفتگو با «شبکه ایران» انتقاد‌هایی متوجه عملکرد برخی رسانه‌های وابسته به سپاه کرده بود که به نظر می‌رسد این مسئله در برکناری وی نیز موثر بوده است.
اداره سیاسی سپاه که زیرنظر نماینده ولی فقیه فعالیت می‌کند٬ یکی از مهم‌ترین معاونت‌های این ارگان نظامی به شمار می‌رود.
بسیاری از فعالیت‌های سیاسی‌ـ‌رسانه‌ای و جهت‌گیری‌های انتخاباتی در این اداره سیاست‌گذاری و به سایر معاونت‌ها و نیرو‌های زیرنظر سپاه ابلاغ می‌شود.


 


امروز: شاهو حسینی روزنامه نگار اهل مهاباد توسط دادگاه انقلاب اسلامی این شهر به ۵ سال زندان محکوم شد.
به گزارش هرانا، شاهو حسینی روزنامە نگار، نویسنده و معلم مهابادی به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی از طرف دادگاه انقلاب اسلامی مهاباد به پنج سال حبس محکوم گردید.
حسینی دبیر آموزش و پرورش مهاباد و دانشجوی کار‌شناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه بین المللی خمینی در قزوین آبان ماه سال جاری با حکم هستە گزینش ادارە کل آموزش و پرورش از کار اخراج شد.
یادآور می‌گردد این فعال فرهنگی که سابقه ۹ سال تدریس در دبیرستان های مهاباد را دارد در تاریخ ۲۴ خرداد ماه ۹۱ توسط اداره اطلاعات شهرستان مهاباد بازداشت و پس از ١١ روز بازداشت در ٧ تیر ماە با قرار وثیقه ۸۰ میلیون تومانی به طور موقت آزاد شده بود.


 


امروز: گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان، درگفت‌وگوی تلفنی با همتای ایرانی‌اش علی اکبر صالحی، حمله به سفارت جمهوری اسلامی در برلین را محکوم کرد. عصر چهارشنبه حدود سی نفر به سفارت ایران در پایتخت آلمان حمله کردند.
بعد از ظهر چهارشنبه (۸ آذر / ۲۸ نوامبر) حدود سی نفر با حمله به سفارت جمهوری اسلامی ایران در محله "داهلم" برلین پرچم این کشور را پایین کشیدند و به دیوارهای سفارتخانه رنگ پاشیدند.

به گزارش دویچه وله، در مورد هویت حمله‌کنندگان و انگیزه‌ی آنها در داخل و خارج از کشور گزارش‌های ضد و نقیضی منتشر شده است. مطابق بیانیه‌ای که در برلین منتشر شده، این افراد پناهجویان و فعالان سیاسی معترضی بوده‌اند که انگیزه‌ی خود را اعتراض به خشونت‌های "رژیم فاشیستی جمهوری اسلامی" علیه مخالفان در داخل و خارج از کشور عنوان می‌کنند.

گزارش‌های ضد و نقیض در مورد هویت معترضان

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) حمله‌کنندگان به سفارت ایران در برلین را متهم می‌کند که "از سوی محافل صهیونیستی برای این اقدام حمایت و پشتیبانی شده بودند." واحد مرکزی خبر نیز معترضان را "گروهی ازمنافقین" معرفی می‌کند که منظور از آنها اعضا و هواداران سازمان مجاهدین خلق است.

ایرنا ادعا می‌کند، معترضان در مقابل سفارت ایران شعار داده‌اند: «غزه با موشک‌های ساخت ایران پیروز شد» و این شعار نشانه‌ی حمایت اسرائیل از آنهاست. ظاهرا اشاره‌ی خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی به بخشی از بیانیه‌ی معترضان مربوط می‌شود که در آن حکومت ایران به دامن زدن به مناقشه‌های بین‌المللی برای منحرف کردن افکار عمومی از سرکوب مخالفان و نقض حقوق بشر متهم شده است.
در بیانیه‌ی اعتراضی حمله‌کنندگان به سفارت ایران در برلین، حمایت جمهوری اسلامی از سرکوب خشونت‌آمیز معترضان به رژیم بشار اسد در سوریه و کمک تسلیحاتی به اسلام‌گرایان حماس در باریکه‌ی غزه، نمونه‌هایی از ترفندهای این کشور برای انحراف افکار عمومی ذکر شده است.

مخالفت آلمان با تعرض به حریم دیپلماتیک

به گزارش خبرگزاری آلمان، گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان، شامگاه چهارشنبه در تماسی تلفنی با همتای ایرانی خود علی اکبر صالحی "تاسف عمیق" خود را از بروز این حادثه به اطلاع او رسانده و بر حفاظت از دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی در برلین تاکید کرده است.

وستروله همچنین تصریح کرده است: «از نظر ما تعرض به حریم دیپلماتیک به هیچ وجه قابل قبول نیست.» وزیر خارجه آلمان سال گذشته نیز پس از حمله‌ی بسیجیان به سفارت بریتانیا در تهران، این اقدام را محکوم کرده و در گفت‌وگویی با صالحی وظیفه دولت ایران در حفاظت از دفتر نمایندگی کشورهای خارجی را به او تذکر داده بود.

حمله‌کنندگان به سفارت ایران در برلین از جامعه جهانی خواسته‌اند، با نقض حقوق بشر در این کشور جدی‌تر برخورد کند. معترضان همچنین خواستار آزادی زندانیان سیاسی در ایران به ویژه زنان زندانی شده‌اند که به "دلیل شرایط خاص زندان‌های جمهوری اسلامی تحت فشارهای مضاعف قرار دارند."

حمله به سفارت برای "اعتراض به سرکوب"

منابع نزدیک به حمله‌کنندگان می‌گویند، افراد بازداشت‌شده در عصر چهارشنبه دوباره آزاد شده‌اند. پلیس آلمان تاکنون در این مورد گزارشی منتشر نکرده است. صدا و سیمای جمهوری اسلامی به نقل از "یک منبع آگاه" مدعی شد: «حمله منافقین به سفارت کاملا برنامه‌ریزی شده و با اطلاع پلیس انجام شد.»

خبرگزاری ایرنا نیز وجود تعدادی خبرنگار در زمان حمله به سفارت را "نشان‌دهنده برنامه‌ریزی قبلی و پشتیبانی از یک ناحیه خاص" عنوان کرده است. این ادعا درحالی مطرح می‌شود که شماری از پناهجویان و فعالان سیاسی ایرانی در برلین خبر تجمع اعتراضی مقابل سفارت را پیشتر در شبکه اینترنت منتشر کرده بودند.

حمله‌کنندگان خود را شماری از فعالان سیاسی ایرانی خوانده‌اند که به دلیل افزایش سرکوب و خشونت علیه مخالفان مجبور به ترک ایران شده‌اند. هدف از این حمله جلب توجه افکار عمومی بین‌المللی به "موارد بی‌شمار نقض حقوق بشر در ایران" عنوان شده است.


 


امروز: به زودی باید منتظر بیكاری طیف وسیعی از كارگزان شاغل در صنعت خودرو باشیم.

به گزارش ایلنا،مشكلات خودروسازان بارها و بارها از سوی كارشناسان و خودروسازان از طرق مختلف به گوش مسئولان رسیده است و با این وجود نه تنها حمایتی تا كنون نشده بلكه حمایت ها از این صنعت تقریبا به چوب لای چرخ گذاشتن تبدیل شده است چرا كه تعرفه واردات كه یكی از حمایت های ابتدائی از خودروسازان بوده است و بارها با بوق و كرنا از آن یاد می شد به نصف كاهش یافت و در كنار آن تحقیق و تقحص از خودروسازان در مجلس برای رای گیری به صحن مجلس می رود!

در این خصوص اولاً باید پرسید كه آیا برهه حساس كنونی زمان مناسبی برای ارتقاء و انقلاب در صنعت خودروسازی كشور است؟ آیا مسئولان توان شناخت موانع و معضلات بوجود آمده در صنعت خودرو را ندارند كه اینگونه بدنبال مقاصدی هستند كه در شرایط عادی هم باید با ایجاد زمان مناسب به آن پرداخت؟

مشكلات در صنعت خودرو به حدی بزرگ است كه بر اساس گزارشات رسیده یكی از خودروسازان بزرگ كشور بدنبال تعدیل نیرو چند هزار نفری شده است كه به گفته منابع آگاه، در صورت عدم انجام این موضوع باید منتظر اعلام ورشكستگی در این صنعت بود.

نگارنده خود از منتقدین كیفیت خودروهای داخلی است اما نمی توان در حال حاضر انتظار داشت كه صنعت خودرو با وجود اعلام ضررده بودن محصولات شق القمر كرده و به رده های بالای خودروسازان جهان برسد.

میزان خودروهای ضررده در تولیدات داخلی به حدی رسیده كه مدیرعامل یكی از شركتهای خودروسازی كشور قیمت تمام شده یكی از خودورهای داخلی را چیزی در حدود 2میلیون تومان بالاتر از فروش آن در بازار و نمایندگی ها اعلام میكند كه این موضوع در پی افزایش حدود 300 درصدی نهاده های تولید رخ داده است و چنانچه فكری به حال آن نشود مطمئناً صنعت خودرو با مشكل جدی مواجه خواهد شد.

در حال حاضر كارشناسان بر حمایت از تولیدات ملی علی الخصوص صنایع مادری همچون صنعت خودرو اذعان دارند و مطمئناً با ادامه روند كنونی و نادیده گرفتن معضلات خودروسازی و زیان ده بودن تولید عواقب خوبی در انتظار صنعت خودرو نخواهد بود و به زودی باید منتظر بیكاری طیف وسیعی از كارگزان شاغل در صنعت خودرو باشیم.


 


امروز: کسری بودجه به صورت مزمن وجود دارد و من این موضوع را تایید می‌کنم. بهروز مرادی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با اذعان به این مطلب از کسری بودجه در سال ۹۲ خبرداد و با تایید این موضوع آن را به مزمن بودن کسری متداول در بودجه سال‌های گذشته نسبت می‌دهد. در حالی که هنوز بعد از گذشت ۹ ماه از سال جاری ازعدم تحقق ۵۰ هزار میلیارد تومان درآمد بودجه ۹۱محقق نشده است و کسری بودجه و چگونگی تنظیم بودجه سال آینده به یکی از چالش اصلی برای پاستور نشینان تبدیل شده است.

به گزارش ایلنا،معاونت نظارت راهبردی رئیس جمهور درحالی از تنظیم بودجه براساس ساختار عملیاتی خبر می‌دهد كه در یک اظهار نظر متناقض از عدم کسری بودجه در سال ۹۲ خبرمی دهد. این در حالی است که براساس اظهار نظر کار‌شناسان در سال آینده،اقتصاد كشور کماکان با رکود نسبی مواجه خواهد بود.

تردیدی نیست كه عدم کنترل و ساماندهی صحیح هزینه‌ها و درامدها منجر به ایجاد کسری بودجه می‌شود. برای محاسبه میزان کسری بودجه در اقتصاد ایران، اختلاف بین درآمد‌ها و پرداخت‌های دولت اندازه گیری می‌شود. درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز، مالیات‌ها، فروش ارز، درآمد حاصل ار فروش بنگاههای دولتی، فروش کالا‌ها و خدمات از سوی دولت و غیره جزء درامدهای دولت محسوب می‌شود.

اگرچه مسئولان معاونت برنامه ریزی عنوان می كنند كه برای جبران کسری بودجه در سال ۹۲ پیش بینی‌های لازم صورت گرفته است اما سخنی از تدابیر اتخاذ شده در این راستا اعلام نمی كنند.هرچند كه چندی پیش بهروز مرادی معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری از تامین كسری بودجه از محل صندوق توسعه ملی خبرداد،اما بهروز دودانگه عضو هیات امنای صندوق توسعه ملی عنوان می كند كه این كار غیر قانونی بوده و در اساسنامه صندوق توسعه ملی پیش بینی نشده است.

نمایندگان مجلس و کار‌شناسان اقتصادی بر این باور هستند که بودجه سال ۹۲ که از سوی دولت ارائه خواهد شد، نه تنها یک بودجه عملیاتی نیست بلکه طبق سنوات گذشته بودجه مبتنی ساختار سنتی بوده و این بودجه همانند بودجه‌های دیگر به روزمرگی دچار خواهد شد.

افزایش بدهی ۴۰۰ درصدی دولت به بانک مرکزی و بانک‌ها طی ۸ سال گذشته، کاهش درآمدهای نفتی، عدم رغبت سرمایه گذاری بخش خصوصی و خارجی و همچنین سلب اختیارات دولت از صندوق توسعه ملی همه و همه بیانگر آن است که بودجه سال آینده دولت با چالشی به نام کسری آن هم در سطح وسیع مواجه خواهد شد.

از سوی دیگر، افزایش اعتبارات هزینه‌ای دولت در سال جاری كه بیش از ۷۷ درصد گزارش می شود،احتمال تداوم رشد هزینه های دولت در سال آینده را افزایش می دهد.

كارشناسان اقتصادی پیش بینی می كنند كه تورم افسارگسیخته که به دلیل افزایش حجم نقدینگی شتاب گرفته تورم را به مرز ۳۰ درصد خواهد رساند. درعین حال كه فشار بازپرداخت اوراق مشارکت و نبود اعتبار لازم برای طرح‌های عمرانی از دیگر عوامل کسری بودجه در سال ۹۲ خواهد بود.

شاید هیچ وقت محمود احمدی‌نژاد تصور نمی‌کرد که با اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها وپرداخت یارانه نقدی به مردم با تورم افسارگسیخته‌ای مواجه شود که قدرت خرید مردم را به شدت کاهش داده و باعث افزایش هزینه‌های دولت شود. سال آینده با عنایت به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری،دولت بعدی وارث كسری بودجه پیدا و پنهان خواهد بود.


 


امروز: بعد از برگزاری چهار دوره‌ی نمایشگاه كتاب‌های دانشگاهی، اكنون به دلیل بعضی مشكلات، برگزاری پنجمین دوره‌ی این نمایشگاه در هاله‌ای از ابهام فرو رفته است. این مساله در كنار كم شدن خرید كتاب، نشر را در حوزه‌ی دانشگاهی با مخاطره روبرو كرده است.

به گزارش ایلنا، شهروز گهواره‌ای(نایب رئیس انجمن فرهنگی ناشران كتاب دانشگاهی و مدیر انتشارات نوپردازان) درخصوص برگزاری نمایشگاه كتاب‌های دانشگاهی گفت: تمام تلاش ما بر این است كه این نمایشگاه را مثل دوره‌های قبلی برگزار كنیم، اما همه چیز تحت تاثیر بودجه‌ای است كه باید به این نمایشگاه اختصاص پیدا كند و تا امروز از آن خبری نشده است.

او افزود: به هر حال هدف ما این است كه چه با سوبسید و چه بدون سوبسید، این نمایشگاه را برگزار كنیم و در برگزاری آن شكی نیست. ایده‌آل ما این بود كه این نمایشگاه را در هفته‌ی كتاب برگزار كنیم، اما فعلآ به دلیل نبود بودجه، برگزاری آن به تعویق افتاده و تاریخ مشخصی برای برگزاری آن معلوم نشده است. البته تلاش ما بر این است كه در برج 10 یا 11 امسال بتوانیم این نمایشگاه را بر پا كنیم.

گهواره‌ای درباره‌ی نحوه‌ی اختصاص این بودجه گفت: این بودجه باید از طرف وزارت ارشاد برای درنظر گرفتن تخفیف فروش كتاب و همچنین توزیع بن خرید كتاب، به ناشران پرداخت می‌شد. به هر حال فعلآ دست وزارت ارشاد هم خالی است و ما این را درك می كنیم، اما مساله این است كه برگزاری نمایشگاه بدون اختصاص سوبسید از طرف وزارت ارشاد مساله‌ای است كه می‌تواند استقبال مردم و میزان فروش كتاب‌ها را به شدت پائین بیاورد.

این ناشر ادامه داد: سال گذشته در این نمایشگاه، كتاب‌ها با تخفیف 50 درصدی فروخته می‌شدند و این مساله، انگیزه‌های زیادی را برای خریداران ایجاد می‌كرد، باید ببینیم كه با تخفیف 20 درصد یا نهایتآ 25 درصدی كه خود ناشران به تنهایی توانایی اختصاص آن را دارند، تا چه حد می‌توان بر حضور خریداران در این نمایشگاه حساب كرد و این مساله اصولآ به صرفه است یا نه؟ آیا تجهیز كتاب‌خانه‌های مناطق دور دست و كم بضاعت، با اختصاص فقط 25 درصد تخفیف امكان دارد؟ ما اعتقاد داریم كه این‌طور نیست، این خریدها به دلیل تخفیف 50 درصدی بوده است. در هر شكل، همانطور كه گفتم تلاش ما بر این است بتوانیم حداقل مكانی را برای برپایی نمایشگاه بگیریم كه برای آن مجبور به پرداخت اجاره نباشیم تا حتی در صورت عدم تخصیص سوبسید، برپایی نمایشگاه، حداقل سود را برای ناشران كتاب‌های دانشگاهی داشته باشد.

گهواره‌ای همچنین در خصوص وضعیت نشر دانشگاهی در شرایط فعلی به ایلنا گفت: در نگاه كلی، باید گفت كه تمام صنوف به صورت زنجیره‌ای به یكدیگر مرتبط هستند و زمانی كه شرایط اقتصادی در تمام اصناف با مشكل روبرو می‌شود، نشر و كتاب‌های دانشگاهی هم از این قضیه مستثنی نیستند. مضاف بر این وقتی مشكلات اقتصادی پیش می‌آید، همه دست به عصا می‌شوند و تقریبآ كالاهای فرهنگی اولین چیزهایی هستند كه خرید آن‌ها كمتر می‌شود. مشخصآ در بحث كتاب‌های دانشگاهی، راه‌های زیادی برای تهیه‌ی آن‌ها از مجراهایی به غیر از خرید از ناشر و كتاب فروش وجود دارد، راه‌هایی مثل كپی كردن بخش‌های مورد نیاز و استفاده از جزوات و خرید كتاب‌های قدیمی دست دوم و... البته این كارها از قدیم‌تر هم برای كتاب‌های دانشگاهی انجام می‌شد و به هر حال در وضعیت فعلی بیشتر هم می‌شود.

او ادامه داد: از نمایشگاه كتاب دو سال پیش (اردیبهشت 90) به این سمت، تیراژ بخش كتاب‌های دانشگاهی تقریبآ به نصف و حتی كمتر از آن تقلیل پیدا كرده است. البته از لحاظ ریالی قیمت كتاب‌ها افزایش پیدا كرده، اما این افزایش در برابر هزینه‌های تولید و همچنین كاهش تیراژ، به هیچ‌وجه قابل مقایسه و جبران نیست. این مساله آسیب‌های جدی را به حوزه‌ی نشر دانشگاهی كشور وارد می‌كند.

نایب رئیس انجمن فرهنگی ناشران كتاب دانشگاهی با گفتن این كه «ما تولید فكر می‌كنیم، در همه جای دنیا به بخش فرهنگ و كتاب نگاه ویژه‌ای دارند و از آن حمایت می‌كنند» ادامه داد: ناشران ما استرس دارند و با مشكل روبرو هستند. نهادی كه در درجه‌ی اول باید این كمك را انجام دهد، وزارت ارشاد است. وزارت ارشاد با خرید كتاب از ناشران و یا توزیع بن خرید كتاب، می‌تواند به ناشران كمك كند. به جز وزارت ارشاد، هیچ حمایتی از ما نمی‌شود و هیچ نهادی كار فرهنگی را به رسمیت نمی‌شناسد.

گهواره‌ای افزود: مثلآ بانك‌ها به ما وام نمی‌دهند. ناشرانی هستند كه در انبار آن‌ها میلیون‌ها میلیون كتاب وجود دارد، اما ناظران بانك‌ها برای اعطای وام، این‌ها را جز كالا به حساب نمی‌آورند و به چشم اجناسی بنجل و به درد نخور به آن می‌نگرند و ناشر را واجد شرایط اعطای وام نمی‌دانند. حال كافی است كه در همین انبار به جای كتاب، پارچه انبار شده باشد؛ این شغل كاملآ اقتصادی محسوب می‌شود و به آن وام می‌دهند. این است كه می‌گویم ناشران حامی خاصی ندارند.

این ناشر به آینده‌ی نامعلوم صنف نشر اشاره كرد و گفت: بازار خرید كتاب خوب نیست و چشم‌انداز خوبی پیش روی ناشران نیست. وزارت ارشاد، بودجه‌ای برای خرید كتاب از ناشران ندارد و خریدهایش كم شده است.

او در مورد حمایت‌هایی كه باید از حوزه‌ی نشر دانشگاهی صورت بگیرد؛ گفت: خیلی از نهادها هستند كه باید از نشر دانشگاهی حمایت كنند و به شدت به آن وابسته هستند. وزارت‌خانه‌هایی مثل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، باید وارد كار بشوند و از بخش كتاب‌های دانشگاهی حمایت كنند، اما تا امروز هیچ حمایتی از سوی آن‌ها صورت نگرفته است.

نایب رئیس انجمن فرهنگی ناشران كتاب دانشگاهی در پایان تاكید كرد: در شرایط فعلی، در تمام حوزه‌ها، ناشران امیدی به فردا ندارند و امنیت شغلی آن‌ها صفر است. تمام سرمایه‌ی یك ناشر تبدیل به كتاب شده است و برگشت سرمایه‌ی او در گرو فروش آن‌هاست. اگر ناشران سرمایه‌ی خود را در بخش‌های دیگری به كار گرفته بودند، مطمئنآ سود بیشتری عایدشان می‌شد، تنها می‌شود گفت كه عشق به كار، آن‌ها را جلو برده است.


 


امروز: گزارش منتشرشده از سوی اوپک در خصوص تولید نفت خام کشورهای عضو این سازمان در مهرماه امسال نشان می دهد که به ترتیب 5 کشور عربستان، عراق، کویت، امارات و ایران بزرگترین تولید کنندگان اوپک در این ماه بوده اند.

به گزارش خبرآنلاین؛ در شرایطی در این گزارش ایران پنجمین کشور تولید کننده نفت این سازمان اعلام شده که به گفته وزیرنفت وضعیت کشور از لحاظ تولید نفت خام طی دوماه گذشته بسیار بهتر از قبل شده است.

پیش از تحریم ها نیز عراق توانسته بود با توسعه میادین خود جایگاه ایران را تصرف کند و در شرایط فعلی نیز ایران همچنان از لحاظ ظرفیت تولید جایگاه سوم اوپک را در اختیار دارد.

این درحالی است که در این گزارش تولید روزانه نفت خام ایران دو میلیون و 63 هزار بشکه در روز اعلام شده که با کسر یک میلیون و 700 هزار بشکه نیاز داخلی، در ماه مهر ایران روزانه یک میلیون بشکه نفت خام خود را فروخته است؛ در حالیکه خبر از افزایش 300 هزار بشکه ای این میزان صادرات در روزهای گذشته می رسد.

براساس این گزارش، عربستان همچنان با تولید 9 میلیون و 80 هزار بشکه نفت خام در هر روز همچنان اولین تولید کننده نفت اوپک محسوب می شود. عراق نیز با تولید 3 میلیون و 29هزار بشکه جایگاه دوم بزرگترین صادرکننده نفت خام سازمان کشورهای صادرکننده نفت را به خود اختصاص داده است.

ظرفیت تولید نفت خام عراق نیز در حال حاضر بیش از ایران اعلام می شود که البته فاصله همچنان کم است اما پیش بینی می شود تا پایان سال ظرفیت تولید این کشور تا مرز 4 میلیون بشکه افزایش یابد.

در حالی اوپک ظرفیت تولید نفت ایران را 3 میلیون و 20 هزار بشکه اعلام می کند که مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در آخرین اظهارنظرخود در خصوص ظرفیت تولید نفت کشور این رقم را 4 میلیون و200 هزار بشکه اعلام کرد.

براین اساس در حال حاضر آمارهای اوپک حکایت از جایگزینی عراق از لحاظ ظرفیت تولید با 9 هزار بشکه اختلاف نسبت به ایران دارد. هرچند که جبران این 9 هزار بشکه نیازمند سرمایه گذاری هنگفتی است.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به emrooz-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به emrooz@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته