-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ آبان ۱۹, جمعه

Latest News from Kaleme for 11/09/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



کلمه – گروه اجتماعی: هنوز یک ماه از خبر تلخ تصادف راهیان نور و کشته شدن ۲۶ دانش آموز دختر نگذشته که در حادثه ای دیگر در کمربندی شاهرود، دو تن جان باختند و ۱۵ دانش آموز روانه بیمارستان شدند.

به گزارش کلمه، گزارش ها حاکی از آن است که حوالی ساعت ۲۳ و سی دقیقه پنجشنبه بر اثر واژگونی یک دستگاه اتوبوس حامل دانش آموزان دختر راهیان نور شهرستان سبزوار در کمربندی شاهرود، دو تن در دم جان باخته و ۱۵ تن نیز زخمی شده اند. سایت بازتاب که این خبر را منتشر کرده، افزوده که ظاهرا کشته ها از همراهان دانش آموزان بوده اند و زخمی ها دانش آموزند. ظاهرا این اتوبوس در حال بازگشت از مناطق عملیاتی بوده است.

ماه گذشته خبر تصادف اتوبوس راهیان نور و کشته شدن ۲۶ دانش آموز بر اثر بی مبالاتی و عدم رعایت نکات ایمنی سفر بازتاب وسیعی در میان محافل خبری و سیاسی کشور داشت، به طوری حتی رهبری نیز پیام تسلیتی به خانواده ها ارسال کرد.

انتقادات به نحوه اعزام دانش آموزان به مناطق بازمانده از هشت سال دفاع مقدس و اجباری بودن این اردوها مقامات بسیج و آموزش و پرورش را وادار به اظهارنظر کرد و هر کس انگشت اتهام را به سمت دیگری گرفت، تا آنجا که بعد از روزها بحث و گفت و گو، با مقصر خواندن راننده و پرداخت بیمه به خانواده های بازمانده، پرونده تلخ مرگ ۲۶ نفر از دانش آموزان و معلمان را بستند.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین در آن زمان هم مثل همیشه آسمان و ریسمان را به هم بافت و پای استکبار و رسانه هایشان را به میان آورد و ادعا کرد که هیچ ایرادی به مدیریت اردوی راهیان نور دانش آموزان بروجنی وارد نیست!

سردار نقدی به تحقیقات انجام شده پرداخت و مدعی شد که اقدامات ایمنی در حد بسیار بالایی انجام شده و تمامی موارد ابلاغی در خصوص سلامت زائران بند به بند به صورت دقیق رعایت شده است. اما نگفت با این همه ایمنی مرگ ۲۶ نفر چگونه اتفاق افتاده است.

در همین حال جانشین رییس سازمان بسیج مستضعفین گفته بود که اعزام دانش‌آموزان بروجنی به مناطق عملیاتی، با هماهنگی آموزش و پروش بوده است.

علی فضلی از اعزام بیش از چهار میلیون دانش آموز و دانشجو در سال گذشته خبر داده و گفته بود که امسال ۱۰۵ هزار نفر از دانش‌آموزان دختری که درس آمادگی دفاعی خود را گذرانده‌اند به مناطق عملیاتی جنوب اعزام خواهند شد.

و کسی نگفت با توجه به تصادفات متوالی صورت گرفته طی این مدت، تجدید نظری در نحوه اعزام کاروان ها خواهد شد و همه با افتخار از ادامه این مسیر سخن گفتند، به طوری که دبیر قرارگاه مرکزی راهیان نور گفت که اردوهای راهیان نور دانش آموزی کاملا قانونی و داوطلبانه است و مدعی شد که استقبال مردم به گونه ای است که در مواقع و مقاطع مختلف، بسیج و سپاه نتوانسته است پاسخگوی حضور مردم در مناطق دفاع مقدس باشند و در بسیاری از دانشگاه ها، مساجد و … افراد برای شرکت در اردو با شرط اولین حضور به صورت قرعه کشی انتخاب می شوند.

با توجه به اینکه بر اساس آمار رسمی اعلام شده از سوی مسئولان هر سال بیش از سیصد هزار نفر در اثر تصادفات جاده ای کشته می شوند و این رقم نه تنها کاهش نیافته که به علت نقض فنی خودروها و ناامنی و عدم استاندار بودن جاده ها روز به روز افزایش هم می یابد، کسی نمی پرسد چرا در اعزام داوطلبانه و مشتاقانه دانش آموزان به مناطق جنگی و اردوهای مستحبی اندکی تامل صورت نمی گیرد و به جای اصرار به توجیه امری که منجر به کشته شدن ده ها تن می شود، باز اصرار است که این کاروان ها راهی جاده های مرگ شوند؟

در همین باره بخوانید:

این ۲۶ آمار نیست، جان انسان است؛ چه کسی پاسخگوی آن است؟
جدول حوادث راهیان نوز پنج سال اخیر
راهیان نور و یک سؤال شرعی
معیار حکومت در ارزشگذاری برای جان انسانها
پرونده حادثه راهیان نور هم مختومه شد/ مقصر: مرحوم راننده؛ مسئول پاسخگو: وجود ندارد


 


سه ماه از بازداشت میرطاهر موسوی می گذرد و در تمام این مدت خانواده وی تنها یک ملاقات کابینی با او داشته اند.

به گزارش خبرنگار کلمه، نزدیک به دو هفته است خانواده نماینده دربند مجلس ششم که با مراجعه به دادسرای شهید مقدس به دادگاه انقلاب ارجاع داده شده اما در مراجعه به دادگاه انقلاب نیز پاسخی دریافت نمی کنند.

بر اساس این گزارش دیدار اتفاقی خانواده میرطاهر موسوی استاد دانشگاه محبوس در زندان اوین، در دادسرا با خانواده اش و اوضاع نگران کننده ی جسمانی و مشکلات قلبی و تنفسی وی و هشدار پزشک متخصص قلب و عروق بی خبری از وی خانواده را نگران تر کرده است.

این در حالی است که بیش از ۲ هفته است که تماس های تحت کنترل سه دقیقه ای هم قطع شده است.

پیش از نیز یکی از نزدیکان میرطاهر موسوی، با ابراز نگرانی درباره سلامتی به کلمه گفته بود که در مواجهه کاملا اتفاقی که در روز شنبه ۲۹ مهر در راهرو دادسرا داشتیم، مشهود بود که وزن خیلی زیادی کم کرده و بسیار ناتوان و بیمار بودند و خودشان نیز وقتی از حالشان پرسیدیم، تنها جمله ای که گفتند این بود که حالم خیلی بد است و در هفته گذشته ۴ بار بیهوش شدم و زیر سرم رفتم.

میر طاهر موسوی از بیماری های متعددی از جمله بیماری قلبی رنج می برد و تحت نظر پزشک بود، به نحوی پزشکان معالج وی اعلام کرده اند او به هیچ وجه نباید در محیط بسته و شرایط ایزوله قرار گیرد. این نظر تخصصی پزشکان از سوی خانواده موسوی به مسئولان زندان و بازپرس منتقل شده است اما او همچنان در سلول های بند ۲۰۹ اوین بسر می برد.

بر اساس این گزارش هنوز اتهام میرطاهر موسوی به صورت رسمی اعلام نشده است و تنها سایت های وابسته به نهادهای امنیتی اخباری چون نقش موسوی در "به انحراف کشیدن علوم انسانی" را به عنوان اتهام وی اعلام کرده اند.

میرطاهر موسوی استاد جامعه شناسی و نماینده مجلس و فرماندار اسبق کرج در دهه اول انقلاب بود که در سال ۱۳۸۸ به عنوان عضو ستاد انتخاباتی مهندس میرحسین موسوی فعالیت می کرد و پس از انتخابات به فعالیت های علمی و دانشگاهی خود بازگشت و به امور خیریه پرداخت و دیگر حضور سیاسی از او مشاهده نشد.

وی سال گذشته از سوی انجمن جامعه شناسی ایران به عنوان دبیر همایش ملی اسیب شناسی اجتماعی ایران انتخاب و فعالیت های زیادی انجام داد. با وجود اینکه بسیاری از سازمان های دولتی هم جزو حامیان همایش بودند، وزارت اطلاعات از برگزاری آن جلوگیری کرد.


 


بانک مرکزی نرخ تورم ماهانه و متوسط شش ماهه‌ی اول سال را اعلام کرده است و ۳۲ درصد تورم برای ماه مهرماه در نظر گرفته شده است. طبق گزارش بانک مرکزی این میزان تورم در یازده سال اخیر بی سابقه بوده و تا حدودی می‌تواند تورم بی‌سابقه‌ی سال ۱۳۷۴ را یادآوری نماید.

با توجه به نحوه محاسبه تورم و تغییراتی که در شاخص‌های این اندازه‌گیری‌ها صورت می‌پذیرد نمی‌توان چندان اعداد را با یکدیگر مقایسه نمود اما نکته‌ای که بسیار می‌توان بر آن تأکید کرد و تاریخی مورد مداقه قرار داد فراز و فرودهای اقتصادی و تحولات تاریخی همزمان با آنهاست.

مطالعه‌ای که بر روی دوره‌ی قاجار انجام شده نشان می‌دهد که دو قله‌ی تورمی در آن سال‌ها دیده می‌شود. یکی از این قله‌ها مرتبط به دوره قحطی بزرگ سال ۱۸۷۲ معادل ۱۲۵۰ شمسی بوده و بعدی در حوالی سال‌های ۱۹۰۳ و ۱۹۰۴ به وقوع پیوسته است.

جلوتر که در تاریخ رجوع می‌کنیم سال‌های ۱۳۵۴ و ۱۳۵۵ شمسی دارای قله‌ی تورمی بوده‌اند. سال ۱۳۷۴ هم بعد از انقلاب یکی از این قله‌های تورمی را ایران تجربه کرده است. البته نقاط ماکزیمم تورمی در طول سالیان زیاد هستند. نقاط یاد شده نقاط کاملا مشهود بر روی نمودار بوده‌اند.

نکته‌ای که درباره‌ی این نقاط تورمی در تاریخ مشهود است درگیر شدن مردم با اقتصاد و امور اقتصادی در این روزگار است. هرچه فشار اقتصادی بر مردم سخت می‌گیرد ایشان را بیشتر درگیر معیشت می‌کند. ماجرای شورش گرسنگان در سال‌های قحطی نیز به جهت حل مشکل معیشت اتفاق افتاده و تنها متعلق به زمان‌هایی است که کف درآمدی بسیار پایین بوده و دوره‌ی قحطی شکل گرفته است. در سال‌هایی که با اوج تورم در طول سال‌های مختلف روبه‌رو هستیم، خصلت و ذائقه‌ی ایرانی به سمت نوعی درون‌گرایی و بی‌تفاوتیِ اجتماعی سوق پیدا کرده است. کمتر می‌توان عکس‌العمل‌های ماندگار سیاسی را در تاریخ این دوران‌ها جستجو کرد.

از سوی دیگر شیب تورم و مشکلات اقتصادی همواره دولتمردان را واداشته که دست به عکس‌العمل‌هایی بزنند. به دلیل شدت فشار اقتصادی در تمامی دوره‌ها از شدت فشارهای سیاسی تا حدودی کاسته شده و یا اینکه به ظاهر تحمل بیشتری درباره‌ی برخی از اقشار به خرج داده‌اند. شیب صعودی افزایش جایگاه روحانیون بعد از سال‌های قحطی بزرگ قاجار و یا افزایش حضور گروه‌های مردمی مثل تجار و روشنفکران در سال‌های منتهی به ۱۹۰۶ عواملی بود که زمینه‌ساز نهضت تنباکو و جنبش مشروطه در انتهای آن دو دوره‌ی تورمی شد. نقاط پیک تورمی به دلیل تغییر سیاست‌ها – که امری طبیعی است – منجر به فرودهای شدید اقتصادی خواهد شد. در طول تاریخ در دره‌‌های حاصله (در نرخ تورم) اتفاقات بزرگ و ماندگار تاریخی رخ داده است.

در دوره‌ی پهلوی هم مشابه این را می‌توان دید. نمودار بانک مرکزی می‌تواند بسیاری از اتفاقات تاریخی تأثیرگذار در انقلاب اسلامی را یادآوری نماید و در نهایت نیز گشایش اقتصادی سال‌های ۵۶ و ۵۷ بر کسی پوشیده نیست. حتی پس از انقلاب نیز اگر تحولات دوران جنگ را کنار بگذاریم بیشترین فرود متعلق به سال‌های منتهی به ۱۳۷۶ بوده است.

به نظر می‌رسد که در سال‌های اوج مشکلات اقتصادی پیش‌بینی اتفاق سیاسی و اجتماعی ویژه‌ای از جانب مردم چندان درست نباشد. اما به دلیل اینکه نمی‌توان رشد تورم و نقدینگی را همواره تحمل کرد، بعد از هر افزایشِ بی رویه‌ای با دوره‌ی فرود مواجه خواهیم شد. انرژِی انباشته‌ی دوران افسردگی، باز شدن مصلحتی فضا از طرف دولتمردان و خروج مردم از گرفتاری‌های شدید اقتصادی مانند گذشته، خواسته‌ها و حرکت‌های جدیدی را در میان ایشان ایجاد کرده است.

با نگاه کردن به آمار و ویژگی‌های تاریخی مردم ایران طبیعی است که این روزها با مردمانی بی‌تفاوت و درگیر معیشت روبه‌رو شویم. این خصلت تاریخی ما مردم ایران بوده است. این روزها ایران یکی از قله‌های تورم اقتصادی را پشت سر می‌گذارد.

پی‌نوشت: تک عاملی دیدن اتفاقات و رویدادهای تاریخی همواره مورد انتقاد بوده است. اما اینجا قرار نبوده به علل شکل‌گیری تحولات اشاره شود، قصد من از این پست تنها کنار هم گذاشتن اتفاقات اقتصادی و رویدادهای تاریخی بوده است.

منبع: وبلاگ بر ساحل سلامت


 


سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با صدور اطلاعیه ای درگذشت مادر همسر ابوالفضل قدیانی عضو دربند خود را تسلیت گفت.

به گزارش کلمه، خانواده ابوالفضل قدیانی عضو دربند سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در پی درگذشت مادر همسرش برای شرکت در مراسم تدفین درخواست مرخصی کردند که با مخالفت بدون ارائه دلیل دادستانی مواجه شدند.

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در اطلاعیه خود خطاب به قدیانی و خانواده اش نوشته است: مطمئنا فراغ یاران و همرهان در روزگار تحمل مصائب جور و کشاکش ظلم و استبداد، بیش از پیش بر سختی های شما خواهد افزود.

ابوالفضل قدیانی زندانی سیاسی ۶۷ ساله هم اینک به اتهام توهین به رهبری در حال گذراندن محکومیت ۳ ساله خود در بند ۳۵۰ اوین است، او در سال ۱۳۸۸ بازداشت و به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس محکوم شده بود، چندی قبل نیز به ۳ سال زندان دیگر محکوم شد.

او از مبارزان سیاسی قبل از انقلاب بوده که در دوران ستمشاهی نیز ۴ سال زندان و شکنجه را تحمل کرده است. همسر وی نیز از مبارزان پیش از انقلاب بوده که سال ها طعم زندان و شکنجه را در آن دوران تجربه کرده است.

متن کامل پیام تسلیت سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی به گزارش امروز به شرح زیر است:

برادر آزاده

ابوالفضل قدیانی

و خانواده محترم رحیمی

مطمئنا فراق یاران و همرهان در روزگار تحمل مصائب جور و کشاکش ظلم و استبداد، بیش از پیش بر سختی های شما خواهد افزود.

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، در گذشت مادر همسرتان را به شما و همسر صبور و پایدارتان خانم رحیمی و بازماندگان تسلیت گفته، از خداوند متعال برای شما و خانواده محترمتان صبر و شکیبایی و برای آن عزیز در گذشته غفران و رحمت واسعه الهی را مسئلت دارد. امید آن است تا با گشایش در امور و رفع مصائب، از بار سختی های شما و خانواده محترم کاسته شود.

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی

شاخه خارج کشور


 


رییس دیوان محاسبات کل کشور در توضیح بندی از گزارش تفریغ بودجه سال ۸۹ در خصوص واریز ۵/ ۱۲ میلیارد دلار از درآمدهای نفتی دولت به خزانه به جای حساب ذخیره ارزی گفت: دولت به جای واریز درآمد مازاد فروش نفت به حساب ذخیره ارزی که بالغ بر ۵/ ۱۲ میلیارد دلار است این میزان را به خزانه واریز کرده است که این کار غیرقانونی است.

به گزارش ایسنا عبدالرضا رحمانی‌فضلی در حاشیه هفدهمین نشست هیات رییسه اکوسای در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی در مورد صحت واریز نشدن مبلغ ۵/ ۱۲ میلیارد دلار از درآمد مازاد فروش نفت در سال ۸۹ به خزانه، گفت: این موضوعی است که امروز در روزنامه‌ها دیدم که یک اشتباه است چرا که دولت این رقم را به جای واریز به حساب ذخیره ارزی، آن را به خزانه واریز کرده است که این یک کار غیرقانونی است چون طبق قانون باید درآمدهای نفتی به حساب ذخیره ارزی واریز شود.

وی در توضیح گفت: طبق قانون، دولت هر میزان از درآمد مازاد از فروش نفت را باید به حساب ذخیره ارزی واریز کند که طبق قانون این میزان در مصارف خاص خود همچون پروژه‌ها و طرح‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری مصرف می‌شود.

رییس دیوان محاسبات کل کشور با اشاره به گزارش تفریغ بودجه سال ۸۹ گفت: دولت در بودجه سال ۸۹ به دلیل مواجهه شدن با کسری بودجه، رقم درآمد مازاد فروش نفت را به حساب ذخیره ارزی واریز نکرده است و به جای این کار این رقم را به ریال تبدیل و آن را به خزانه واریز کرده است، این کار برای جبران کسری بودجه است این در حالی است که دولت برای کسری بودجه می‌توانست از مجلس کمک بگیرد و یا لایحه متمم بودجه ارائه دهد تا مجلس آن را به تصویب برساند.

رحمانی‌فضلی با بیان اینکه حساب ذخیره ارزی هزینه خاص خود را دارد، گفت: عمدتا مبالغ حساب ذخیره ارزی باید برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های تولیدی و عمرانی صرف شود که وقتی این میزان به خزانه واریز می‌شود طبیعتا صرف امور جاری و امور دیگر دولت می‌شود.

وی در واکنش به برخی اظهارنظرهای انتقادی در مورد تهیه گزارش تفریغ بودجه سال ۸۹ گفت: دیوان محاسبات در تهیه‌ی گزارش تفریغ بودجه جلساتی را با حضور روسای دستگاه‌های اجرایی و کارشناسان برگزار کرد و گزارش را مبتنی بر اسناد هزینه‌ای و درآمدی دستگاه‌های اجرایی تهیه کرده است.


 


در ادامه فشارهای امنیتی بر تشکل های دانشجویی مستقل، این بار “مجمع اسلامی دانشجویان” دانشگاه سمنان تعلیق شد.

به گزارش ندای سبز آزادی، این تشکل، از معدود تشکل های دانشجویی منتقدی است که همچنان به فعالیت قانونی خویش ادامه می دهد، اما بر اساس گزارش رسیده به ندای سبز آزادی، حکم تعلیق ۲ ماهه این تشکل صادر شده است.

این سومین بار پس از انتخابات بحث برانگیز سال ۸۸ است که این تشکل دانشجویی به حالت تعلیق در می آید. بار اول در زمستان ۸۸ به مدت ۳ ماه و بار دوم در پاییز و زمستان ۸۹ به مدت ۶ ماه از فعالیت این تشکل جلوگیری شده بود.

همچنین در ۳ سال اخیر ۴ نفر از اعضاء این تشکل توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده اند که یکی از آنان در حال گذران دوران محکومیت خود در زندان سمنان است.


 


بهزاد نبوی عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی که هفته ی گذشته برای درمان و شرکت در مراسم ترحیم پدر همسرش به مرخصی آمده بود روز دوشنبه صبح به زندان بازگشت.

به گزارش امروز، بهزاد نبوی پس از انتخابات خرداد ۸۸ در تاریخ ۲۳خرداد ماه بازداشت شد و تا اسفند ۸۸ که به مرخصی آمد را در سلول های بند دو الف ویژه سپاه سپری کرد. وی به همراه شش تن دیگر از چهره های شاخص اصلاح طلب پس از شکایت از سردار مشفق به زندان بازگردانده شد و درحال سپری کردن دوران محکومیت زندان خود در بند دو الف ویژه سپاه می باشد.

بهزاد نبوی از فعالان سیاسی پیش و پس از انقلاب به شمار می رود و سالیانی از عمر جوانی اش را در زندان شاه سپری کرده است و از اینرو در عرصه سیاست ایران به «چریک پیر» یاد و نامبرده می‌شود.

نبوی در کارنامهٔ فعالیت‌های اجرایی خود پس از انقلاب معاون نخست وزیر در امور اجرایی در دولت محمدعلی رجایی، محمدرضا مهدوی کنی و میرحسین موسوی، وزیر صنایع سنگین در دولت میرحسین موسوی، نماینده و نایب رئیس مجلس در دورهٔ ششم مجلس شورای اسلامی و ریاست سازمان بسیج اقتصادی در دوران جنگ ایران و عراق را داشته‌است.وی دارای فوق لیسانس الکترونیک از دانشگاه پلی‌تکنیک می‌باشد.

وی با این سابقه و هفتاد سال سن یکی از پیرترین زندانی سیاسی سبز است که به رغم بیماری دیسک کمر بصورت انفرادی در بند دو الف سپاه نگهداری می شود و با مقاومت خود زنده بودن جنبش سبز ملت ایران را فریاد می زند.


 



موسوی: بدخواهان با تمام تلاش‌هایی که کردند، نتوانستند مردم آسیب‌دیده و کشته‌داده و حبس‌دیده را به خشونت وا دارند. مبارزه و ایستادگی مسالمت‌آمیز، کارآمدترین اسلحه ما در مقابل چماق‌داران و قداره‌کشان بی‌فرهنگ و بددهان است.


 


منیژه حکمت، کارگردان سینما، معتقد است که امروز گروهی از منافع دولتی به نفع خود استفاده می‌کنند و بخش زیادی از این منافع بی‌بهره هستند.

خانم حکمت در گفت وگو با ایلنا با اعلام این مطلب افزود‌: امروز با وجود مشکلات بسیار و هزینه‌های زیاد؛ فرهنگ ضربه خورده و حذف شده است‌.‌

وی ادامه داد‌: امروز بخشی از مدیریت سینما که در دست حوزه هنری است با فیلم‌هایی برخورد می‌کند که وام دولتی نگرفته‌اند و جزء فیلم‌های میلیاردی نیز نبوده‌اند‌.‌

حکمت به اشاره به ۶ فیلم تحریمی از سوی حوزه هنری افزود‌: این ۶ فیلم متعلق به سینمای مستقل هستند و رفتار مدیران سینمایی با این فیلم ها نشان می‌دهد که امروز سینمای مستقل از بین رفته است‌.‌

وی با انتقاد از گروهی از سینماگران که به حوزه هنری مشاوره می‌دهند؛ افزود‌: سینماگرانی که به حوزه هنری مشاوره می‌دهند و همزمان روسای صنوف سینمایی نیز هستند؛ امروز با مشاوره‌های غلط خود به حوزه هنری باعث شده اند تا سینمای اجتماعی ما حذف شود در حالی که ما و تعداد زیادی از اهالی سینما برای اینکه این دوستان بر مستند بنشینند هزینه‌های زیادی را پرداخت کردیم‌.‌

وی خطاب به سینماگران گفت‌: در صورتی که این دوستان اعلام موضع نکنند سینماگران باید تکلیف خود را با آنها روشن کنند‌.‌

وی ادامه داد‌: امروز متاسفانه دو گروه دولتی قدرتمند در سینما بودجه‌های خود را به یارانشان داده اند و در این میان گروه بسیاری بیکارند اما کسانی که از این رانت استفاده می‌کنند باید جوابگوی روزهای سخت باشند‌.‌

تهیه کننده فیلم خوابم می‌آد افزود‌: در حالی که من در فیلم خوابم می‌آد به کارگردانی رضا عطاران سهیم بودم در زمان اکران فیلم و تحریم ان از سوی حوزه هنری اعتراض نکردم تا نگویند حکمت به خاطر منافعش اعتراض کرده است‌.‌ درحالی که آن روز بدلیل اجحافی که شده بود حق اعتراض داشتم اما امروز اعتراض می‌کنم زیرا هیچ منافعی نداریم و دلم برای سینما سوخته است‌.‌


 


طبق اعلام وزیر بهداشت بیش از ۵۰ درصد از دلایل بیماری‌ها مربوط به عوامل اجتماعی همچون فقر‏، تبعیض، سکونت جغرافیایی و… است در حالی که عوامل ژنتیکی ۲۵ درصد از دلایل بیماری‌ها را تشکیل می‌دهد.

خبرگزاری ایلنا به نقل از مرضیه وحید دستجردی نوشت: عوامل اجتماعی زیادی در سلامت روانی موثر است که باید این عوامل کنترل شود و همچنین با رعایت اخلاق انتخاباتی بتوانیم در زمان انتخابات میزان فشارهای روانی برجامعه را کاهش دهیم.

وحید دستجردی در رابطه با بار بیماری‌های کشور و مهم‌ترین عوامل مرگ خاطرنشان کرد: بیماری‌های قلبی ریوی، روحی روانی و مغزی درحال افزایش است همچنین مهم‌ترین عوامل مرگ در کشور مربوط به بیماری‌های قلبی، حوادث و سرطان‌ها است به طوری که ۴۵ درصد آمار فوتی کشور مربوط به ایست‌های قلبی، ۱۲ درصد مرگ و میر مربوط به سرطان‌ها و ۱۸/۷ درصد مربوط به حوادث است که تنها راه ما در کاهش این عوامل مرگبار تغییر در روش زندگی و اصلاح الگوهای سلامتی در کشور است.

وزیر بهداشت افزوده که ۱۸ درصد از هزینه های درمان از سوی بیمه‌ها تامین می‌شود و ۲۰ درصد آن را دولت می‌پردازد که با توجه به شرایط تحریم‌ها فشار زیادی به مردم وارد می‌شود.

وی از اینکه ۱۷ درصد مردم کشور تحت هیچ پوشش بیمه‌ای قرار ندارند هم ابراز تاسف کرده و گفته است: سهم جیب مردم در هزینه‌های درمانی باید کمتر از ۳۰ درصد باشد ولی متاسفانه امروز بیماران ما بیش از ۵۵ درصد هزینه‌های درمانی را پرداخت می‌کنند و از نظر شاخص عدالت بعد از پاکستان دومین کشور ضعیف در این حوزه هستیم

وی در رابطه با سن جمعیت کشور تصریح کرد: ۸/۳ دهم درصد جمعیت کشور را افراد بالای ۶۵ سال تشکیل می‌دهند که این تعداد در سال ۱۴۳۵ به بیش از ۲۰ درصد می‌رسد و بنابر تعاریف موجود افراد بالای ۶۵ سال سالمند محسوب می‌شوند که مراجعه سالمندان به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ۵ تا ۸ برابر افراد جوان است.

به گفته او، بیش از ۵۰ درصد مواد اولیه تهیه دارو‌ها از خارج وارد می‌شود و ۹۷ درصد دارو‌ها داخلی است ولی بیش از ۴۵ درصد هزینه‌های دارویی مربوط به واردات ۳ درصدی دارو از خارج کشور است.

وحید دستجردی هم چنین در خصوص رشوه گرفتن و تحمیل بار مالی پزشکان بر بیماران به ویژه در مناطق محروم گفته است که عدم پرداخت مالیات‌ها و عوارض درمانی از سوی بیمه‌ها موجب شده است تا فشار زیادی بر پزشکان وارد شود ولی این کوتاهی نمی‌تواند رشوه گرفتن آن پزشکان را توجیه کند.


 


پریشب، دیروقت، نشستم و هفت‌هشت کیلو انار دان کردم. انارها قرمز، دانه‌درشت، آبدار و یاقوتی بودند. آن‌قدر دان کردم تا خسته شدم، تا خوابم گرفت.

صبح، بیدار شدم. دیدم گوشه‌ی ناخن‌هایم قرمز است. زیر ناخنم‌هایم سیاه شده. انگشت شَستم زرد شده بود، انگشت کوچکم پینه بسته بود. به خاطر انارها.

عصر، یک‌سره به ناخن‌ها مشغول بودم. داشتم ردّ انارها را از زیر ناخن‌ها می‌کشیدم بیرون. قرمزی‌ِ ناخن‌ها کلافه‌ام کرده بود. ناخن‌های قرمز، شده بودند موی دماغم. آینه‌ی دق. می‌ترسیدم کسی ببیند، بگوید چرا انگشت‌هایت این رنگی شده. می‌ترسیدم پاک نشود و بماند.

حالا، نیمه‌شب، چیزی فکرم را به هم ریخته است. به ستار بهشتی فکر می‌کنم. جوان وبلاگ‌نویسی که دستگیر شده، هفت‌هشت روز بازداشت بوده، و می‌گویند آن‌قدر شکنجه شده که مُرده است. دارم به دست‌های آن مرد فکر می‌کنم، به دست‌های پلیس فتا. دارم فکر می‌کنم چه‌جوری هر شب، سر صبر، با حوصله، می‌نشیند توی خانه‌اش، پیش زن و بچه‌اش. بچه‌اش می‌گوید دفتر دیکته‌ام را ببین بابا، و آقای فتا پیش خودش می‌گوید بگذار اول دست‌هایم را بشویم. بچه را سرگرم می‌کند و می‌گوید صبر کن، صبر کن، آمدم. توی دست‌شویی، آن‌قدر صابون می‌زند و آن‌قدر دستش را زیر شیر آب نگه می‌دارد که به خیال خودش ردّ خون‌ از زیر ناخنش برود بیرون. کارهای روزانه‌اش را مرور می‌کند: «خب، زنگ هم زدم به ننه‌بابایش، گفتم بروید قبر بخرید. بیایید جنازه را بردارید ببرید. گفتم؟ آره. آره. گفتم.» زل می‌زند توی آینه، به خودش، بعد به دست‌هایش، هی می‌سابد. می‌سابد؛ خونی که دَلمه بسته زیر ناخنش، خونی که خشک شده گوشه‌ی انگشت‌هایش. خون متهم، خون مقتول، خون انسان.

خون مظلوم؟ با هفت دریا هم پاک نمی‌شود. به جایش درختی سبز می‌شود. چه خوش می‌گفت مک‌ماهونِ «سووشون»، وقتی جسد یوسف را آوردند و شبانه به خاک سپردند. چه خوش نوشت برای زری، که «گریه نکن خواهرم، در خانه‌ات درختی خواهد رویید و درخت‌هایی در شهرت و بسیار درختان در سرزمینت. و باد پیغام هر درختی را به درخت دیگر خواهد رسانید و درخت‌ها از باد خواهند پرسید: در راه که می‌آمدی، سحر را ندیدی؟»

منبع:‌ وبلاگ ابر آبی


 


کلمه – گروه اقتصادی:‌ معاون امور بین الملل محمود احمدی نژاد با اعتراف به در دست اقدام بودن تبادل نفت و گاز در برابر غذا و اقلام خوراکی اعلام کرده که در قبال دادن انرژی و امکانات دیگر از پاکستان برنج، گوشت و گندم وارد خواهیم کرد.

به گزارش کلمه، علی سعیدلو این معامله تهاتری نفت در برابر غذا را در جمع خبرنگاران به عنوان دستاوردهای سفر محمود احمدی نژاد به پاکستان ذکر کرده است؛ آن هم در هشتمین ماه از سالی که رهبری سال تولید ملی نام گذاشته بود و البته پس از چند ماه به اقتصاد مقاومتی تغییر نام داد.

در خبر ایسنا از دستاوردهای اعلام شده ی معاون احمدی نژاد، به انجام مقدمات انتقال حدود ۲۰۰ مگاوات برق به پاکستان  و افزایش آن به هزار مگاوات دیگر با توجه به نیاز پاکستانی ها و پیگیری طرح خط لوله صلح هم اشاره شده است.

او اما از دستاوردهای دولت در نابودی تولیدات داخل کشور از جمله گندم های باقی مانده روی دست کشاورزان آماری ارایه نکرده که به دلیل واردات و سیاست تهاتری نفت در برابر غذا محصولات تولید داخل سر از مرغداری ها درآورده و یا سرنوشت آنها با قاچاق رقم خورده است.

کلمه پیش از این گزارش داده بود که دولت در ادامه سیاست نفت در برابر غذا، در حال واردات گندم از آمریکا و آلمان است.

حجم واردات گندم طی ۷ ماهه نخست امسال با افزایش ۱۰ برابری در مقایسه با مشابه سال قبل روبرو است اما اخیرا معاون وزارت صنعت  و معدن اعلام کرده که نمی تواند این آمار را افشا کند. آنچه مشخص است براساس گفته قبادی دولت این کار را در «ستاد تدابیر ویژه دولت» انجام می دهد! نام محترمانه تری که ظاهرا دولت برای «ستاد تحریم» انتخاب کرده است.

این در حالی است موضوع گندم وارداتی و تعیین قیمت تضمینی خرید گندم از کشاورزان از جمله محورهای طرح سوال از رییس دولت است. براساس نامه نمایندگان مجلس در طرح سوال از محمود احمدی نژاد، در اثر سخت‌گیری در تعیین قیمت تضمینی خرید گندم و صرف نکردن این قیمت برای کشاورزان، بخشی از گندم تولیدی به صورت خوراک دام مصرف شده و بخشی نیز به کشورهای همسایه قاچاق شده است و در نتیجه دولت ۲٫۵ میلیارد دلار صرف واردات گندم کرده است. موضوعی که روشن شدن آن بستگی به سرنوشت طرح سوال نمایندگان مجلس از رییس دولت خواهد داشت.

همچنین پیش از این در کلمه گزارش شده بود که دولت با همت مضاعفی که امسال برای نابودی تولید ملی به خرج داده، می خواهد گندم کشاورزان هموطن را با قیمتی معادل کاه بخرد و همزمان از هند گندم آلوده وارد کند. پیش تر از آن هم کلمه گزارش داده بود که کار اقتصاد مقاومتی حاکمیت فعلی به اجرا خودخواسته سیاست نفت در برابر غذا رسیده و نیز از آمار تکان‌دهنده نابودی محصولات کشاورزی خبر داده بود.


 


صفحه فیس بوک روزنامه کلمه

هنوز هم هر شهروند یک رسانه

روزنامه کلمه - هجدهم آبان ماه - نسخه پی دی اف - PDF

دریافت نسخه PDF – پی دی اف

دریافت نسخه JPEG – عکس

چنانچه در دریافت فایل مشکل دارید ابتدا بر روی لینک دانلود کلیک راست نمایید و از منوی باز شده گزینه "Save Link as" در مرورگر های فایرفاکس و کروم و "Save as target" در اینترنت اکسپلورر را انتخاب کنید.


 


کلمه: این سخنان مربوط به سی ماه قبل است. روزهایی که کودتاگران انتخاباتی به جان مردم معترض در خیابان ها افتاده بودند و در زندان ها از شکنجه و انواع رفتارهای غیر انسانی و غیر قانونی در زندان ها هم پرهیز نداشتند. روزهای که برخی خانواده ها هنوز از سرنوشت جوانان خود بی اطلاع بودند، و برخی تازه جنازه های عزیزانشان را گرفته بودند.

برای دریافت فایل اینجا کلیک کنید.

به گزارش کلمه، در چنان شرایطی، میرحسین موسوی به حاکمان هشدار داد و گفت: به کسانی که چنین جنایاتی را مرتکب می‌شوند یادآور می‌شوم که مردم، آنهایی را که قبل از انقلاب مرتکب جنایت شدند به یاد داشتند و آنها را به سزای عملشان رساندند؛ مردم از چنین جنایت‌هایی نخواهند گذشت.

او که در دیدار با جمعی از فرهنگیان و معلمان سخن می گفت، پرسید: چطور می‌شود یک فردی علاقه‌مند به انقلاب، اسلام و کشور؛ حتی یک آدم گناهکار به زندان وارد شود و بعد جنازه او بیرون آید؟ مگر ما پیرو امام علی (ع) نیستیم؟ مگر توصیه‌های ایشان را درباره ابن ملجم نشنیده‌ایم؟ مگر درباره عدالت اسلامی صحبت نکرده‌ایم؟ مگر این وضعیت قابل تحمل است؟ چطور سران کشور ما فریاد نمی‌کشند و از این فجایع گریه نمی‌کنند؟ نمی‌بینند اینها را؟ لمس نمی‌کنند؟

میرحسین که گویی در آن روزها، این روزهای کشور را می دید، فریاد زد: اینها همه کشور را سیاه می‌کنند. اینها دل همه ما را سیاه می‌کنند، اگر ما سکوت کنیم همه ما را ویران می‌کند و همه ما را به جهنم می‌برد. من نسبت به این اعتراض‌ها خوشحالم زیرا این اعتراض‌ها نشاندهنده سلامت ملت ماست مردم ما راضی به جنایت نیستند؛ راضی به اینکه افراد جانی پیدا شوند و به خانه‌ها و ماشین‌های مردم حمله کنند، نیستند؛ این عدم رضایت نشاندهنده زنده بودن ملت ماست و کسانی که در مسوولیت هستند بدانند که اگر ملتی طاقت مخالفت با جنایت‌ها را دارند باید در کنار این ملت و مدافع آنها باشند.

فیلم بخشهایی از این سخنان مهندس موسوی را در اینجا ببینید:

فیلم

موسوی که گزارش اظهاراتش در قلم نیوز منتشر شده بود، گفت: کشور نمی‌تواند تبدیل به یک زندان شود که ۷۰ میلیون نفر در آن زندانی شوند،  قوه قضاییه نمی‌تواند و حق ندارد به بسیاری از این زندان‌ها سر بزند و اطلاعات بگیرد. آیا در حال حاضر قوه قضاییه مستقل داریم، آیا قوه قضاییه می‌تواند پرونده همین روح‌الامینی را بررسی کند، الان می‌گویند مریض شده و مننژیت گرفته است، قوه قضاییه بررسی کند ببیند دندان‌های وی به چه دلیل شکسته است؟ آیا زمین خورده است یا کارهای دیگری صورت گرفته است؟

وی در ادامه توضیح داد که برای این روح‌الامینی را مثال زد که همه چیز درباره او روشن است، محاسن هم داشته، مذهبی و بسیجی هم بوده است و بعد به این سیل عظیم و موج سبز پیوسته و شاهدان همه می‌گویند که او، زنده دستگیر شده است و بعد در زندان، جنازه‌اش را تحویل داده‌اند.
وی با اشاره به نام امیر جوادی که سایت‌ها به تازگی نام وی را به عنوان یکی از شهدای وقایع اخیر عنوان کرده‌اند با تاسف بیان کرد: ما همه مسلمانیم، حداقل جوانمردی این است که اگر اینها را کشته‌اید، آنها اذیت شده‌اند و زجرکشیده‌اند، لااقل جنازه‌های آنها را بدهید و به خانواده‌های آنها برسید. آن دسته از افرادی که شناخته شده نیستد چه؟ آنهایی که شهرستانی هستند چه می‌شوند؟ اینها را برگردانید به خانواده‌هایشان. چرا اینقدر مردم را آزار می‌دهید؟ چرا مردم را عصبی می‌کنید؟ چرا مردم را تحقیر می‌کنید؟ مردم حق دارند از قبر فرزندان خود خبر داشته باشند.
میرحسین موسوی تاکید کرد که این مشکلات جز با بازگشت به اصول انقلاب و قانون اساسی حل نخواهد شد و ما بیش از هر زمان دیگری نیاز داریم تا به ارزش‌ها و آرمان‌های ابتدای انقلاب و دیدگاه‌های حضرت امام (ره) رجوع کنیم. این به نفع همه ما و آخرت ماست.
وی، شورش خیابانی خواندن حرکت‌های مردمی را ناشی از اشتباه جریان حاکم در درک حرکت مردم خواند و اینکه آنها فکر کردند با ایجاد حالت امنیتی و بهم‌زدن اجتماعات، حرکت مردم جمع خواهد شد.
موسوی با اشاره به حافظه تاریخی و جمعی مردم یادآور شد که این‌طور نیست که چند ماه بگذرد و مردم همه چیز را فراموش کنند و همه چیز حل شود.
وی در پایان سخنان خود با یادآوری اینکه “نمی‌شود سر مردم را شیره مالید” بیان کرد: خداوند توفیق دهد که همه به راه اسلام و انقلاب برگردیم.

میرحسین در بخش های قبلی این سخنان نیز با بیان اینکه مطالبی که قبل از انتخابات، مطرح و بر آن تاکید کرده است چیزی نبوده جز درخواست‌های معمولی ذکر شده در قانون اساسی که مغفول مانده و کنار گذاشته شده بود افزود: ما بخش‌های اندکی از قانون اساسی را اجرا کرده‌ایم. قسمتی از آن را خوانده‌ایم آن هم بر اساس منافع گروهی و جناحی و آن بخشی که به نفع ما نبوده، کنار گذاشته‌ایم.

وی با بیان اینکه جز حقوق مصرح در قانون اساسی چیز دیگری نگفته است، بیان کرد: ما گفتیم شعار مردم در ابتدای انقلاب این بود “در بهار آزادی جای شهدا خالی؟”، حرف ما این است که این آزادی کجاست؟ مگر مردم به خاطر این آزادی به صحنه نیامدند و ۲۲ بهمن ۵۷ راهپیمایی‌های میلیونی در سراسر کشور انجام نشد و شعار آزادی سر ندادند؟ مردم دنبال آزادی بودند، الان این آزادی کجاست؟

موسوی با اشاره به مغفول ماندن بخشی از حقوق مردم و کرامت انسانی زن‌ها، آزادی سخن، اندیشه و گفت‌وگو و هویت ملی ما و طرح آنها در انتخابات بیان کرد: طبیعی است که این سخنان از دل مردم برخاسته بود که به آنها بازگشت و موج ایجاد کرد و آینده این حرکت هم بستگی به این دارد که ما تا چه اندازه این شعارها را ببینیم و پایبند به آنها بمانیم و حاضر باشیم هزینه این پایبندی را بپذیریم.

میرحسین در ادامه درباره هویت ساختارشکنان گفت: متهم می‌کنند که شما ساختارشکن هستید و از ساختارشکنی استفاده می‌کنید، ما می‌خواهیم بگوییم ما دنبال ساختارهای واقعی برآمده از دل مردم و قانون اساسی هستیم. شما ساختارشکن هستید. با بررسی جریانات یک نمونه از دستگیری‌ها از ابتدا تا انتهای آن می‌توانید ببینید چه کسانی ساختارشکن هستند. لزومی ندارد ما صدها جنایت و تیراندازی و لباس شخصی را ببینیم، فقط کافیست آقایان یک نمونه مثلا پرونده همین روح الامینی، اعرابی یا آقاسلطان را مورد بررسی قرار دهند، خواهند دید که تا چه اندازه ساختارشکنی در مجموعه نظام صورت گرفته است و این به آنچه ما از جمهوری اسلامی و نظام انتظار داشتیم، هیچ شباهتی ندارد.

وی با بیان اینکه ما چنین نظامی را نمی‌خواستیم گفت: آیا ما نظامی را می‌خواستیم که افرادی شبانه بریزند و خانه‌های دانشجویان و مردم را ویران و ماشین‌های آنها را تخریب کنند؟ و بعد همه ارگان‌های موجود از وزارت اطلاعات تا بسیج بگویند این‌ها به ما ربطی ندارند؛ این‌ها از کجا آمده‌اند آیا از کره مریخ آمده‌اند؟ وقتی قتلی رخ می‌دهد، متهم هر کجا باشد آقایان آنقدر قوی هستند که ردش را بگیرند، آن‌وقت ده‌ها و صدها نفری که این جنایت‌ها را مرتکب شده‌اند را نمی‌توانند شناسایی کنند؟ چه کسی این را باور می‌کند؟ آیا این به معنای متهم کردن کل نظام به دروغگویی نیست؟

موسوی در ادامه با اشاره گسترش پوستر دروغ ممنوع در سطح کشور گفت: مردم متوجه شدند که یک دروغ بزرگ پشت این جریانات هست که این همان ساختارشکنی و روی گرداندن از قانون اساسی و همه آرمان‌ها و ایده‌آل‌هایی بود که نظام ما و مردم به آن پایبند بودند. الان هم نظام هیچ چاره‌ای ندارد که به آنها (آرمان‌ها، ساختارها و قانون اساسی) بازگردد و به نظر من اگر برنگردد مردم آن را برخواهند گرداند و مردم خود از راهی که آمده‌اند باز نخواهند گشت.

وی ادامه داد: غافلگیری دیگری که برای آقایان اتفاق افتاد این بود که تصور می‌کردند با چند حرکت بعد از ۲۲ خرداد مردم به خانه‌های خود بازخواهند گشت اما همین که ملتی با این گستردگی و با این همه هزینه‌های بسیار بیش از ۴۰ روز در خیابانهاست نشان‌دهنده عمق این جریان است؛ بعد آقایان ذهنیتشان را داده‌اند به اینکه دو گروه خارج کشور بودند و تماس با سفارتخانه موضوع را حل می‌کند، اینها تصور می‌کردند که احزاب این جریان را هدایت می‌کنند برای همین شخصیت‌ها و سران احزاب را دستگیر کردند و تمام تلاش خود را برای اعتراف‌گیری به کار بردند.

موسوی در ادامه با اشاره به اظهارات آیت‌الله جنتی مبنی بر اینکه که اعترافات دارد گرفته می‌شود گفت: آیا یک روحانی و مجتهد که اصولی دارد می‌تواند این حرف را بزند؟ اعتراف گرفتن داشتیم در اسلام؟ ما آدم‌های کم سوادی هستیم شما که باسواد هستید بیایید شرح دهید کجای اسلام، کجای قرآن و کتب فقهی ما روی مساله اعتراف کردن تکیه کرده‌اند؟ ما هر چه از حضرت علی (ع) شنیده‌ایم، بر عکس این بود، در جهت تبرئه مردم بود و در این جهت بود که مردم علیه خود حرفی نزنند.


 


رسانه وابسته به صدا و سیما از افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت مسکن در تهران خبر داد.

بر اساس گزارشی که باشگاه خبرنگاران جوان منتشر کرده، قیمت خرد و فروش مسکن از شهریور ماه با افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی روبرو بوده است.

یکی از بنگاه داران واقع در منطقه رسالت با بیان اینکه از ابتدای شهریور امسال، مسکن بین ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش داشته است، افزود: نوسانات ارزی و افزایش قیمت سکه بر بازار مسکن و خریدو فروش تاثیر داشته و رشد بی سابقه ای را در این بخش شاهد بودیم.

وی در خصوص بازار رهن و اجاره گفت: در فصل جاری با میزان متقاضیان رهن و اجاره کاهش یافته و از ابتدای امسال رشد ۳۵ درصدی را حفظ کرده است.

این بنگاه دار در ادامه افزود: پیش بینی افزایش قیمت در این منطقه بسیار قوی است و با سرازیر شدن نقدینگی به سمت بازار مسکن افزایش چند برابری در خریدو فروش شاهد خواهیم بود.

یکی دیگر از بنگاه داران واقع در منطقه پونک با اشاره به اینکه در دو ماه اخیر با افزایش ۱۰تا ۱۵ درصدی خرید و فروش روبرو شده ایم افزود: بازار خرید و فروش در چندماه اخیر در منطقه پونک با رونق همراه بوده است.

وی در ادامه توضیح داد: افزایش قیمت مصالح ساختمانی در چندماه اخیر موجب کاهش ساخت و ساز و در نتیجه با رشد قیمت تمام شده مسکن روبرو شده است.

یکی دیگر از بنگاه داران در منطقه فرجام با بیان اینکه در حال حاضر با کاهش عرضه مسکن روبرو هستیم، افزود: افزایش متقاضیان و عرضه کم موجب رشد قیمت در بحث خریدو فروش می شود.

وی در ادامه تصریح کرد: مسکن مهر به دلیل مسافت دور و کم بودن نقش چندانی در کاهش قیمت مسکن در بازار واقعی نداشته است.

این بنگاه دار خاطرنشان کرد: افزایش قیمت مصالح ساختمانی موجب افزایش قیمت مسکن مهر می شود.

همچنین یکی دیگر از بنگاه داران واقع در منطقه تهرانپارس با بیان اینکه منطقه تهرانپارس رکوردار افزایش قیمت در چند ماه اخیر شناخته شده است، افزود: به دلیل افزایش ساخت و ساز از چند ماه اخیر میزان متقاضیان افزایش در نتیجه با افزایش بی رویه قیمت در سه ماه اخیر روبرو شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: در چند ماه اخیر به دلیل نوسانات ارزی، فروشنده ها از فروش واحدهای خود جلوگیری می کنند.

این بنگاه دار در ادامه افزود: طی ماههای اخیر میزان خریداران افزایش یافته در حالیکه میزان فروشندگان در این میان کاهش یافته است.


 


کلمه – گروه اقتصادی: سهم سپاه از بودجه عمرانی دولت چقدر است؟ بنا به اعتراف مظفری شمس، فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء، سپاه هر سال ۳ هزار میلیارد تومان یعنی رقمی معادل اختلاس تاریخی کشور از بودجه عمرانی کل کشور را به جیب می زند. با این وجود او مدعی است که قرارگاه نخواسته بیش از این وارد اجرای پروژه ها شود، چرا که‌ معتقد است نباید رقیبی برای بخش خصوصی باشد!

به گزارش کلمه، فرماندار قرارگاه خاتم الانبیاء این سخنان را در گفت و گو با سایت خانه ملت  اعلام کرده و گفته است: از ۴۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی سال جاری که در ردیف های بودجه آمده بود سهم قرارگاه تقریبا ۸ درصد است. او البته در حساب و کتاب خود از متوسط فعالیت های سالیانه این قرار گاه با درصدی که اعلام نموده به خطا رفته و این رقم را به ارزش ۳۰۰ میلیارد تومان اعلام کرده است. در حالی که یک حساب سرانگشتی اعداد و ارقام نجومی معال سه هزار میلیارد تومان را پیش رو قرار می دهد، و البته ممکن است یک صفر ناقابل در این بین از قلم افتاده باشد.

از سوی دیگر میزان ۸ درصدی سهم سپاه از کل بودجه عمرانی در مقایسه با سهم سال گذشته این ارگان نظامی بنا به اظهارات سال گذشته همین فرماندار، حکایت از افزایش ۳ درصدی سهم سپاه از بودجه عمرانی کل کشور دارد. هر چند این رقم اعلام شده نیز قابل اعتماد نیست و در مورد این سهم با توجه به حجم پروژه هایی که قرارگاه غصب می کند آمار بالاتری نمایان می شود.

در این مورد حتی میان ادعاهای مسوولان سپاه تناقض وجود دارد. این اختلاف با مرور گفته های مسئولان ارشد سپاه در تابستان سال قبل آشکارتر می شود: پس از آنکه رستم قاسمی به عنوان وزیر نفت به دولت رفت، ابوالقاسم مظفری شمس به عنوان فرمانده جدید قرارگاه خاتم منصوب شد. فرمانده جدید، با اشاره تلویحی به اینکه نسبت قراردادهای این قرارگاه به کل بودجه عمرانی کشور از ۵ درصد فراتر رفته، وعده داد که سقف ۵ درصد را برای این نسبت حفظ خواهد کرد تا "بخش خصوصی آسیب نبیند." اما فرمانده جدید خبر نداشت که فرمانده پیشین کمی قبل از تحویل مسئولیت، در پایان اردیبهشت ۹۰ و در هنگام امضای تفاهم نامه همکاری آموزشی تحقیقاتی قرارگاه خاتم با دانشگاه امیرکبیر، سهم این قرارگاه از بودجه عمرانی را "کمتر از ۴ درصد" اعلام کرده بود. افزایش یک درصدی رقم ادعایی در عرض چند ماه، به روشنی حکایت داشت گزارش دو فرمانده از سهم خود از بودجه ملت تا چه حد واقعی است. رقمی که حالا به ۸ درصد رسیده است.

به هر رو  با فرض صحت رقم سه هزار میلیاردی سپاه  می توان آن را اثباتی دانست بر پایبندی این سهم خواهی مظفری که گفته بود "قرارگاه خاتم الانبیا پروژه های کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان را برعهده نمی گیرد." این خوش اشتهایی البته با رنگ و لعاب "لحاظ کردن جایگاه بخش خصوصی" اعلام شده تا باز مشخص شود که این قرارگاه برای خود شأنی بالاتر از بخش خصوصی قائل است و لابد به همین خاطر هم هست که وارد رقابت نمی شود و قراردادهای مورد نظر خود را بدون مناقصه و تشریفات قانونی برمی دارد.

او البته در سخنان جدید خود اعلام کرده که به همین سهم فعلی رضایت دارد و گفته است: “فکر نمی کنم سال ۹۲ هم بیش از این شود” که منظور او همین سهم ۸ درصدی از بودجه کل کشور است. این رقم وقتی تکان دهنده تر می شود که توجه کنیم اختصاص این میزان در سالی است که بخش عمده ای از بودجه عمرانی سال های اخیر در کشور جذب نشده و همچنین دولت احمدی نژاد بخشی از بودجه عمرانی کشور را برای پرداخت یارانه نقدی برداشت کرده و از سویی معضل کسری بودجه این روزها اقتصاد کشور را با معضل جدی مواجه کرده است.

کسری بودجه ای که به گفته نمایندگان مجلس با اعداد و ارقام ۷۴ هزار میلیارد و ۵۴ هزار میلیارد تومان همراه شده است. جالب آنکه به گفته غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از کل بودجه عمرانی کشور در سال‌جاری با توجه به شرایط موجود، پیش بینی می شود تا پایان سال تنها ۵ هزار میلیارد تومان از کل بودجه عمرانی کشور تحقق یابد، که در این صورت سهم واقعی سپاه از بودجه عمرانی ِ محقق شده به ۶۰ درصد می رسد!

نکته دیگر آنکه فرماندار قرارگاه خاتم تصریح کرده این قرارگاه بیشتر برای اجرای پروژه های مهر ماندگار که بیش از ۶۰ درصد پیشرفت داشته باشند ورود می کند که مشخص نیست این با احتساب سهم ۸ درصدی اعلام شده از سوی او بوده یا این ورود را نیز باید به این سهم افزود که در این صورت بنا به گفته مصباحی مقدم برای اجرای این طرح‌ها نیز یک‌هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است.

در چنین شرایطی، مشخص نیست سهم بخش خصوصی از طرح های عمرانی چه میزان است؛ هر چند نگاهی به لیست تعدادی از پروژه هایی که قرارگاه خاتم در دست اجرا دارد و فهرست آنها به طور رسمی در وب سایت این قرارگاه اعلام شده، خود حکایت مفصلی است . از جمله : طراحی نهایی و عملیات برداشت داده های لرزه نگاری سه بعدی میدان نفتی بندکرخه، اجرای عملیات لرزه نگاری دو بعدی و سه بعدی در منطقه میدان نفتی آزادگان شمالی، انجام عملیات لرزه نگاری سه بعدی در منطقه تیماب؛ طراحی، ساخت و نصب مخازن ذخیره فرآورده های نفتی در شهرهای تبریز، همدان، اهواز، یاسوج؛ احداث مخازن سوخت ۳۲۰۰۰ متر مکعبی در نیروگاه شهید سلیمی نکا؛ طراحی، ساخت و نصب مخازن LNG و LPG در بندر تمبک عسلویه؛ ۲۳ دستگاه مخزن ذخیره فرآورده های نفتی به ظرفیت ۴۲۴۰۰۰ متر مکعب در ۱۱ شهر کشور؛ انبار نفت ماهشهر و نهایتا ۶ دستگاه مخزن ۰۰۰ / ۱۰۰ بشکه ای پالایشگاه اصفهان؛ تعمیرات اساسی و بهینه سازی سکوهای نفتی نصر، نصرت و ایلام در خلیج فارس؛ طرح ساماندهی بندر صادراتی ماهشهر؛ آب رسانی از سد تنظیمی کرخه به دشت آزادگان و شهرهای مرکزی استان خوزستان؛ خطوط انتقال آب از سد تالوار تا شهر همدان، از سد گاوشان به شهر کرمانشاه؛ احداث خط دوم آبرسانی به تبریز؛ خط انتقال آب شیراز از سد درودزن و آب زاینده رود به یزد؛ دهها پروژه در حوزه صنایع معدنی؛ سدهای گتوند، رودبار لرستان، کوچری، هایقر، سومار، سیلوه، صفا، پلرود، آزادی، لیلان چای، کلقان چای، چراغ ویس، ایوشان و نرگسی؛ فاز ۲ طرح توسعه مجتمع بندری شهید رجایی، بندر خدماتی تمبک – فاز ۱۲ پارس جنوبی، توسعه بندر شهید بهشتی چابهار، بندر LNG، شبکه جامع ارتباطی خلیج فارس، حوض های خشک مجتمع کشتی سازی خلیج فارس، استحصال زمین در مجتمع پتروشیمی عسلویه، موج شکن شرقی مجتمع بندری کاسپین انزلی وطرح توسعه اراضی شرقی بندر نوشهر؛ خط ۷ متروی تهران، خط ۲ قطار شهری مشهد، اجرای عملیات انتقال خط آهن تهران – تبریز به زیر زمین در منطقه ۱۷ و ۱۸ تهران، تونل صدر ـ نیایش بخش شرقی، قطعه ۲ تونل انتقال آب سد تنظیمی کرج به تهران، تونل انتقال آب زاینده رود به کاشان، تونل انتقال آب کانی سیب، تونل کمکی فاضلاب ابوذر، سامانه انتقال آب سبز کوه به چغاخور، تونل انحراف سد بختیاری و اجرای عملیات تونل های کوهسار مهدی و فضیلت؛ زیرسازی قطعه اول راه آهن سریع السیر قم – اصفهان، قطعه ۳ محور پاتاوه دهدشت

باند دوم محور ماهشهر- آبادان، زیرسازی قطعه ۴ راه آهن میانه – اردبیل، زیرسازی قطعه سوم راه‌آهن همدان- سنندج، قطعه دوم باند دوم محور گناباد – قائن، احداث باند دوم محور شیراز – دشت ارژن و احداث بزرگراه زابل – دوست محمد؛ شبکه آبیاری و زهکشی دشت قره ضیاءالدین، اجرای کانال اصلی انتقال آب سد گاران به مریوان، شبکه آبیاری و زهکشی دویرج و بازسازی سد انحرافی و کانال انتقال آب چالوس، قطعه دوم؛ ساخت ایوان مرکزی و شبستانهای مصلی امام خمینی(ره)، طراحی واجرای پروژه افزایش ظرفیت بزرگراه صدر، احداث تقاطع های ادامه بزرگراه رسالت با جاده قدیم کرج (کاروانسرای سنگی)، اجرای تقاطع غیر همسطح رسالت با آزادراه کمربندی غرب تهران، اجرای تقاطع غیر همسطح بزرگراه همت با بزرگراه آزادگان و اجرای اتصال اتوبان شمالی به جنوبی و تقاطع های غیر همسطح شهر تبریز.

هر چند به نظر می رسد فهرست پروژه های این قرارگاه به مراتب گسترده تر از اینها باشد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء از سویی دیگر تاکید کرده است: تمرکز قرارگاه براجرای پروژه های بزرگ است. این در حالی است که خبرگزاری فارس وابسته به سپاه چندی قبل اعلام کرده بود قرار گاه سازندگی خاتم، ۱۱ هزار پروژه عمرانی کوچک را به بهره برداری رسانده است.

بخش دیگری از سخنان فرمانده قرارگاه درباره میزان بدهی های دولت به قرارگاه است که با خرسندی اعلام کرده است که ” خوشبختانه در سال گذشته بخش اعظمی از بدهی‌هایمان ازسوی دولت به صورت تهاتر و تملک دارایی به قرارگاه واگذار کند.”

این خرسندی از دست اندازی سپاه بر اموال مردم از مسیری تحت عنوان تهاتر است که طی آن، سپاه به جای مطالبات خود پروژه های دولتی را تصاحب می کند. نمونه آن واگذاری سد بختیاری است که از آن به عنوان بلندترین سد بتنی جهان یاد می شود، این سد که قبل تر به چین واگذار شده بود و قرار بود شرکت چینی سایند هیدرو با دو میلیارد دلار این پروژه را در ده سال اجرا کند که با “مجوز ترک تشریفات مناقصه” به قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه پاسداران واگذار می شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران در توضیح این واگذاری گزارش داده بود: قرارگاه خاتم الانبیاء “تامین اعتبار این پروژه را برعهده می گیرد و وزارت نیرو از طریق فروش و اموال و دارایی ها” به صورت “تهاتری” هزینه ساخت سد بختیاری را دریافت می کند.

قبل از این طرح نیز پروژه شیرین سازی و انتقال آب خزر به مناطق مرکزی ایران به قرارگاه خاتم واگذار شد و دولت در ازای اجرای آن دو میلیارد دلار از سهام شرکت های پتروشیمی را به این قرارگاه وابسته به سپاه واگذار کرد.

در همین باره بخوانید:

آنچه نباید درباره قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه بدانیم
واگذاری بدون مناقصه سهام شرکت‌های پتروشیمی دولتی به قرارگاه خاتم‌الانبیاء با دستور احمدی‌نژاد
قرارداد ۲۰۰۰۰ میلیارد ریالی با قرارگاه خاتم سپاه برای شیرین کردن آب دریای خزر
قرارداد جدید دولت با قرارگاه خاتم‌الانبیا؛ جاده‌سازی در شمال شرق تهران
واگذاری یک پروژه ملی دیگر به قرارگاه خاتم سپاه

واگذاری سومین قرارداد میلیاردی به قرارگاه خاتم سپاه در دوره وزیر جدید نفت
واگذاری بزرگترین پروژه راه سازی ایران به قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه پاسداران
واگذاری دو پروژه جدید میلیارد دلاری به قرارگاه خاتم سپاه، بدون مناقصه
واگذاری بدون مناقصه میلیارد ها دلار پروژه نفتی به قرارگاه خاتم‌الانبیا سپاه
اعطای پروژه‌های میلیاردی جدید به قرارگاه خاتم؛ بازوی اقتصادی سپاه به دنبال چیست


 


کلمه: دو سال پیش زهرا رهنورد به مناسبت روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان، نامه ای سرگشاده در باره زنان مبارز ایران، خطاب به ریاست قوه قضاییه نوشت. زنانی که یا خود به جرم آزادی خواهی این روزها در زندان اند و یا همسران و فرزندان مبارزشان در بند هستند.

او در نامه خود خطاب به رییس قوه ای که باید مظهر عدالت و راست گویی باشد نوشت: ” زنانی که به جرم آزادیخواهی، دموکراسی طلبی، حمایت از حقوق زنان و کودکان و فعالیت علیه تبعیض جنسیتی و فعالیت برای تصحیح قوانین ناقص و یا غلط خانواده که فرسنگها از دین و دنیای مدرن دور است، طرفداران حقوق بشر، به جرم روزنامه نگاری، به جرم دفاع از حق تحصیل ،به جرم های ساختگی و من درآوردی و اتهامات قومی، فکری و اعتقادی و تهمت و افترا و پرونده سازی و به جرم سوال رای من کجاست به جرم سوال فرزند من کجاست؟ گرفتار خشونت سیاسی شده اند. اما قرار نیست همیشه زبان سرخ سر سبز را به باد دهد ،زیرا مولایمان علی (ع) جان برکف نهاد و سر به تیغ دشمن سپرد که چنین نباشد. این سیاهه حاکی از ضرب و شتم و شکنجه و احتمال تجاوز و اعدام و ترور شخصیتی و فیزیکی و زندانهای طویل المدت بر زنان زندانی با ادعاهایی نظیر محارب و اقدام علیه امنیت ملی است .”

دو سال پیش زهرا رهنورد هشدار داد، هشدار نسبت به شکنجه های درون زندان، هشدار به دربند شدن مادران، هشدار به دوری مادر از فرزند، هشدار نسبت به مادرانی که چشم به در بودند تا فرزندانشان از زندان رها شوند، هشدار نسبت به آه مادران سیاه پوش، مادران عزادار، مادران دور از فرزند.

اما کسی آن هشدارها را نشنید؛ تو گویی گوش ها کر، چشم ها کور و وجدان ها و شرافت تعطیل است. قاضی القضاتی که می بایست ترازوی عدالت را محکم در دست می گرفت و قضاوت می کرد، ترازوی عدالت از دست رها کرد و شمشیر در دست راه تهدید و ارعاب پیشه کرد. او قاضی القضات حکومت اسلامی شده که ادعای پیروی از حکومت علی (ع) دارد و میراث داری اسلام ناب محمدی، اما خود خلخال از پای زن مسلمان بیرون می کشد.

خبرها را یک به یک مرور می کنی، دختر در زندان است، هاله سحابی یک زن مبارز، پدر مریض، مهدس عزت الله سحابی پس از سال ها مبارزه در راه آزادی دیگر توانی در بدن ندارد، بالاخره دختر به مرخصی می آید تا روزهای آخر را در کنار پدر باشد، پدر بیشتر از این تحمل رنج ندارد و می رود، دختر تمام روز کنار جنازه پیچیده در پرچم ایران، قرآن می خواند، صبح است و لحظه وداع ابدی، معلوم نیست از کجا آمده اند که هیچ از انسانیت و مسلمانی نمی دانند، حرمت ها شکسته می شود دختر خیلی زود زیر تابوت به پدر می پیوندد.

نرگس محمدی مادر دو فرزند خردسال، شوهرش در تبعید ناخواسته، از فرزندان جدا می شود و راهی زندان، دو کودک آشفته می خواهند کفش های مادر را بهم بدوزند تا او دیگر به مدرسه اوین نرود برای درس آزدی. مادر از زندان رها می شود؛ مریض، رنجور و ساکت، او تمامی فعالیت های خود را رها کرده، در سیاست و در اجتماع محوش می کنند تا بتواند مادر بماند.

نسرین ستوده، مادر است، او را نیز از دو فرزندنش جدا کرده اند، مهراوه و نیما این روزها مسیر اوین را بهتر از پارک و شهر بازی بلد هستند، کودکی آنها با شوق دیدار مادر در پشت شیشه ها سپری می شود، شوقی که از آنها و از مادر گرفته اند. مادر برای رفع فشار ها از خانواده، برای تغییر روز ملاقات، برای ابتدایی ترین حقوق اعتصاب غذا می کند، در بالای آن تپه ها فریاد رسی نیست، مادر راهی انفرادی می شود، مادر ممنوع الملاقات می شود، مادر در سلول های انفرادی به مهراوه و نیما فکر می کند و به تمام فرزندان این سرزمین و محکم تر به اعتصاب غذایش ادامه می دهد.

خبر کوتاه اما ویران کننده است، ماموران به بند زنان یورش برده اند تا ممنوعه ها را پیدا کنند و اقتدار خود را به نمایش بگذارند، دو مامور زن باید زن های زندانی را بگردند، دست های آلوده و بیمار است که تن پاک ترین زنان این کشور را لمس می کند و ۹ زن در اعتراض به این عمل دست به اعتصاب می زنند، داستان انقدر تلخ و تکان دهنده هست که نهایتا مسوولان اوین قول به پیگیری بدهند اما اتفاقی رخ داده که به این آسانی ها سیاهی اش پاک نمی شود.

این ها فقط چهار نمونه از هزاران اتفاق است وگرنه باید از داغ دل مادر سهراب و ندا و اشکان که هیچ وقت کهنه نمی شود، از داغ دل مادر و خواهر ستار که تازه است و تازه می ماند، از دختران جوان که سه سال است دور از شوهران خود روزگار سپری می کنند، از دو زوج روزنامه نگار زندانی که ماه به ماه همسران خود را نمی بینند و از صدها زندانی گمنام که مادران و خواهرانی دارند که قربانی این خشونت شده اند نوشت و گفت.

زهرا رهنورد در نامه خود چه خوب به آملی لاریجانی نوشت که ” به طور معمول، همیشه ما زنان از تبعیض های متعدد خشونت آفرین در زمینه های فرهنگی، حقوقی و ارزشی در سطح جامعه و خانواده رنج برده ایم و این جانب از سی سال پیش یعنی آن زمان که قلم به دست گرفتم و با مصائب زنان آشنا شدم ، تبعیض ها، اجبارها و خشونت های جنسیتی را متذکر شده ام اما این بار و این سالها علاوه بر آن همه مصائب محنت آفرین خشونت سیاسی و نظامی به زنان، برگ جدیدی ست که بر این کتاب قطور افزوده شده است….دخترانی که در آرزوی سعادت ملت و تحقق آزادی، دخمه های سیاه زندان را بر رخت سپید عروسی و شادیها و هلهله ها و چراغانی ها ترجیح داده اند، از یار و محبوبشان دور مانده اند .مادرانی در فراق فرزندانشان که اینک تنها درخیال، کودکان خردسالشان را به آغوش می کشند .در همان حال هم بچه های بی پناه اشک ریزان و ضجه زنان درپی دامان پرمهر مادر این سو و آن سو سرگردانند. زنانی که فقدانشان ، اسارتشان به خاموش شدن روشنایی کاشانه اشان منجر شده و همسران رشیدشان بی صبرانه انتظار دیدنشان را دارند و دلهاشان نگران پاکی و معصومیتی است که به اسارت بازجویان در آمده است . بسیاری از آنها را، با انواع قرص ها و مخدرها و داروهای روانگردان به اعترافاتی پوچ و غیرواقع وادار کرده اند و ره اورد این همه رفتار خارج از قوانین انسانی و اخلاقی انواع بیماریها مانند فلج شدن و… بوده است .”

و چقدر خوب قاضی القضات پاسخ رهنورد و امثال او را داد. نتیجه دلسوزی ها، هشدارها، پیش بینی این روزها، پیش بینی هتک حرمت ها در زندان، قتل ها، رفتن دختر زیر تابوت پدر، جدایی مادر از فرزندان، شکنجه ها و آزارها و نتیجه تمام این سخنان شد در حصر شدن خود زهرا رهنورد و ظلمی دیگر بر یک زن و تکرار ظلم ها بر او و دیگر زنان و مردان حق طلب و مظلوم.

آقای لاریجانی! این روزها در سراسر این کشور زندان درست کرده اید، از اوین و کهریزک و گوهر دشت تا بهبهان و ایذه و بابل و ساری و کرمانشاه و مشهد و شیراز و اهواز، همه جا را را پر کرده اید از زندانی و مادران و همسران را چشم انتظار نگه داشته اید. آقای لاریجانی! هشدارها را جدی بگیرید، هشدار رهنورد و رهنوردها را با دقت بیشتری بخوانید، بس است مادران سیاه پوش و عزادار، بیش از این مادران این سرزمین را داغ دار نکنید، آه مادر خانمان برانداز است و جهانی را می سوزاند چرا که بهشت زیر پای آنان است.


 


مهدی افشار نیک:

اولین سرشماری که از تهران و جمعیتش به عمل آمد بیانگر آن بود که تهران ۱۵۰ هزار نفری جمعیت دارد. از این میزان ۲۴ درصد تنها تهرانی بود. این سرشماری در سال ۱۲۴۶ شمسی توسط نجمه‌الملک یکی از دانش‌آموخته‌های دارالفنون انجام شد.

این تحقیقات حکایت می‌کرد که قجرها ۱۲ درصد جمعیت تهران و اقوام دیگر که کاشانی‌ها در آن اکثریت بودند ۵۸ درصد جمعیت تهران را قوام می‌دادند.

این یعنی در میانه عصر ناصری (۲۰ سال بعد از سلطنت ناصرالدین‌شاه) از هر چهار نفر در تهران، فقط یک نفر تهرانی اصیل بود. جمعیت ۱۵۰ هزار نفری تهران در عصر ناصری به ۲۱۰ هزار نفر در ابتدای دولت رضاخان رسید. در این دوره به علت سیاست‌های مدرن‌سازی و گسترش، تهران مهاجرپذیری دور دوم را نیز از سر گذراند. جمعیت در پایان دولت رضاخان به ۷۰۰ هزار نفر رسید.

دهه ۲۰ تا ۳۰ تهران روند بومی‌سازی مهاجرین را طی می‌کرد و مهاجرپذیری‌اش روند طبیعی داشت.

مهاجرین نیز با بافت تهران اخت می‌شدند، قدیمی‌ها اما نوستالژی تهران قدیم را به زبان گرفته بودند «آی کجایی چنارهای عباسی» و دروازه‌های تهران را چرا خراب کردید، از لق‌لق‌های زبانی رایج عامه و نخبگان بود.

بافت مهاجرین این دو دوره یعنی اول و دوم از شهر به شهر بود. از تبریز، کاشان و اصفهان به تهران سیاست‌های ارضی و اصلاحات موسوم به آن ترکیب مهاجرت را برهم زد و ساختار و نظام ارباب‌رعیتی فرو ریخته بود اما به جای ارباب کس یا نهادی ننشسته بود که روستایی را در روزهای بی‌کشت و در زمستان حمایت کند.

این برهم خوردن توازن در بافت روستاها اولین، «آن» خودش را در کشاورزی نشان داد و ایران به واردات مواد غذایی روی آورد.

در این دوره است که باز تهران مهاجرت‌پذیری دوره‌یی را از سر می‌گذراند. مهمان‌پذیری این دوره کمی متفاوت و تاثیرگذارتر در بافت‌های دیگر جامعه است. مناسبات روستا در تهران پیاده شد.

نوستالژی تهران قدیم که در دهه‌های قبل رواج داشت و آوای «کجایی دروازه‌ها» را سر می‌داد، این بار در قالب «مسافران مهتاب» خود را بازنمایی کرد.

پایین ‌ده و بالای ده از تکیه‌کلام‌های رایج روستایی است.این فرهنگ در قالب پایین‌شهر و بالای شهر در افواه عمومی و گفتار مردمی جای خودش را باز کرد. در واقع تقابل جنوب شهری- بالاشهری از تولیدات عصر سوم مهاجرپذیری تهران است.

مناسبات روستا که مبارزه بر سر آب و خاک مبارزه‌یی است محوری، در شهر خود را در تقابل با شهرنشینی در آن دوره بازسازی کرد. مشخصا دهه‌های ۴۰ و ۵۰ این تقابل سرچشمه بسیاری از تحولات دیگر چه در تهران و چه در ایران است، نتیجه مستقیم سیاست‌های نوسازی از بالا به پایین که در دهه ۴۰ نظام ارباب رعیتی را حذف کرد و در دهه ۵۰ شهر را با درآمدهای نفت یاری کرد.

نظم قدیم روستایی به هم ریخته‌ بود و نظم تازه صیانتی و حمایتی نوین شکل گرفته بود. روستایی در این دوره احساس بی‌پناهی می‌کرد و در و دیوار این شهر برایش غریبه بود.

این غریبگی به دیگری‌سازی منجر شد.

جنوب شهر در این دوره محل خوبی‌ها شد و بالای شهر محل چیزهای غریبه و ناآشنا. مهم‌ترین نشانه‌های دوره مهاجرپذیری تهران از بین رفتن کشاورزی سنتی تهران و نفتی شدن کشور تهران بود.

جنوب شهر – بالای شهر ادبیاتی ماندگار شد. هنوز هم بچه‌های جنوب شهر برای خود تبار و ریشه‌یی متفاوت قائل هستند و خود را وارث عیاران و پهلوانان قدیم تهران چون اکبر خراسانی و ابراهیم یزدی می‌دانند.

البته اگر نقشه‌های قدیمی را مبنا قرار دهیم، تهران از انقلاب فعلی بالاتر نمی‌رفته است. بالاتر از شمیران بود، ونک بود و لواسان به این تعبیر جنوب شهری‌ها وارثان اصلی تهرانند، اما مشکل از ریشه‌های تاریخی موضوع است.

هر کدام از بچه‌های فعلی جنوب شهر یک نسل یا دو نسل قبل‌تر پدرانشان مهاجر بوده‌اند و کمتر پیش می‌آید که کسی یا کسانی نخ و طناب اصالت خود را به آن ۲۴ درصد تهرانی‌های اصیل در ابتدای عصر ناصری وصل کنند، البته باید رصد کرد.

مهاجرت‌پذیری دوره بعد از انقلاب و جنگ می‌رسد که فصل مهمی است برای خودش و به وقتش.

منبع: روزنامه اعتماد


 


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار جمعی از اعضای چهارمین نشست مجلس کارگری ، بابیان اینکه از جوانی با مشقات و سختی‌های کارگران و کشاورزان آشنا و آنرا احساس کرده‌ام، گفت: کارگران علیرغم اینکه همواره قانع بوده حقوقشان به درستی ادا نشده، اما کمترین هزینه، خطر و دردسر را برای کشور داشته‌اند و در مقابل با صداقت و سخت‌کوشی نیازمندی های جامعه را تا حد توان تأمین کرده‌اند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تشریح اوضاع اقتصادی کشور، تصریح کرد: در حال حاضر درآمد و هزینه این قشر در کشور باهم تطابق ندارد و بسیاری از مزدبگیران در تأمین معاش خانواده خود مشکل دارند.

عضو مجلس خبرگان رهبری به درآمدهای سرشار و بی‌سابقه نفتی کشور در سالیان اخیر اشاره کرد و با بیان استعدادهای بی‌نظیری چون نیروی انسانی تحصیلکرده، جوان و مواهب مادی و معنوی خدادادی تأکید کرد: در حال حاضر بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی و کشاورزی در حالت نامطلوبی به سر می‌برند، و افزایش تعداد بیکاران و تعطیلی بخشی از کارخانه‌ها با شعار ایجاد شغل تطبیق ندارد. باید اشکال را شجاعانه شناخت و درصدد رفع معایب و سوء مدیریت‌ها برآمد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی وضع کنونی کشور را نتیجه تلاقی مدیریت ناکارآمد و طمع قدرتهای استکباری خواند و با ابراز تأسف از این وضع گفت: استکبار جهانی همواره به دنبال تأمین منافع خود است و ما نیز می‌توانیم مدبرانه، حقوق خود را تأمین و از عظمت مردم متمدن ایران و نظام و انقلاب اسلامی دفاع کنیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: مردم ایران با ایثار و فداکاری، انقلاب، دفاع مقدس، سازندگی و عرصه‌های دیگر را با موفقیت به سرانجام رساند و با ساخت زیربناها، کشور را در موقعیت جهش بزرگ قرار داد، لذا مسئولین کشور باید قدر این نعمت را بدانند و تدبیر، تلاش، پیشرفت و توسعه را به مردم عزیز ایران ارزانی دارند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، همچنین در دیدار با جمعی از نمایندگان شوراهای اسلامی شهرهای کشور، تفکر شورایی را ضد خودمحوری، خودبینی و قانون گریزی دانست و با توجه به تأکید مکرر دین اسلام به تفکر و مدیریت شورایی گفت: هرچند پس از پیروزی انقلاب اسلامی، همه اعضای شورای انقلاب تفکر شورایی داشتند، ولی مرحوم آیت‌الله طالقانی در این مورد بسیار پیگیر بودند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه قانون تشکیل شوراها در مجلس شورای اسلامی و در زمان دفاع مقدس به تصویب رسید، گفت: هرچند به دلیل مشکلات و مضیقه‌های کشور، اجرای این قانون تا سال ۷۷ تحقق نیافت، ولی با انجام سه دوره انتخابات شوراهای اسلامی، اکنون شاهد نقش‌آفرینی خوب و مؤثر این شوراها به عنوان یکی از ارکان مردم‌سالاری در قانون اساسی هستم.

وی با اشاره به سابقه قدیمی کارهای شورایی در کشور حتی در مناطق روستایی، یکی از راههای تحقق تفکر شورایی را تشکیل شوراهای اسلامی شهرها در سراسر کشور خواند و گفت: تشکیل شوراهای شهر یاری نیز به منظور کمک به تصمیمات شوراهای اسلامی و مشارکت آحاد مردم در تصمیم‌گیری‌های شهری، یکی دیگر از آثار و برکات عملکرد شورایی است که برای کشور تاکنون مؤثر و کارگشا بوده است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در تبیین اهمیت و جایگاه مشورت از دیدگاه اسلام، به آیاتی از قرآن کریم که پس از شکست اولیه مسلمانان در جنگ اُحد نازل شد، اشاره کرد و گفت: در بحبوحه جنگ که نفرات زیادی از سپاهیان اسلام حتی حضرت حمزه به دلیل غفلت برخی برای حفاظت از تنگه اُحد به شهادت رسیده و خود پیغمبر نیز مجروح شده بودند و شرایط سختی برای مسلمانان و پیامبر پیش آمده بود، آیه‌ای بر پیامبر نازل شد که رحمت خداوند شامل حال تو شد، چون نرمش نشان دادی و خشونت به خرج ندادی و همان جا خداوند توصیه می‌فرماید: کسانی را که به غفلت پشت جبهه را خالی کردند، ببخش و حتی با آنان مشورت کن.

وی با اشاره به همزمانی انتخابات شوراهای اسلامی با ریاست جمهوری گفت: از هم‌اکنون برنامه‌ریزی‌ها و تشریک مساعی‌ها برای انجام خوب انتخابات شوراها همراه با انتخابات ریاست جمهوری در دستور کار باشد تا این موضوع مورد غفلت و تحت‌الشعاع قرار نگیرد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، قانون کنونی انتخابات و تشکیل شوراهای اسلامی را خوب توصیف کرد و گفت: چنانچه نیاز به تغییراتی در این قانون احساس می‌شود، باید به صورت لایحه و در زمان مناسب که منتج به نتیجه‌گیری مفید شود به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در سؤال یکی از حاضرین در مورد نقش و تکلیف مردم در شرایط کنونی کشور به‌ویژه انتخابات گفت: مردم متمدن، بافرهنگ و متدین ایران اسلامی همواره با درک شرایط و مقتضیات کشور به تکلیف خود به خوبی عمل کرده‌اند و همان‌گونه که مردم تکلیف دارند در صحنه‌های انقلاب حضور داشته باشند، مسئولان نیز تکلیف دارند زمینه حضور و مشارکت فعال مردم را در عرصه‌های مختلف از جمله انتخابات، به صورت قانونی و آزاد فراهم کنند.


 


سخنگوی شهرداری تهران با بیان این که نگرانی بابت دفن اموات در شهر تهران وجود ندارد، گفت: بخش توسعه یافته بهشت‌زهرا واقع در ضلع شرقی این آرامستان تا ۱۰ سال آینده گنجایش دارد.

سید محمد هادی ایازی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه پس از گذشت ۱۰ سال و تکمیل ظرفیت ضلع شرقی بهشت‌زهرا باز هم مشکلی از نظر دفن اموات وجود ندارد، اظهار کرد: در ۱۰ سال آینده قبور قطعات ضلع غربی این آرامستان نیز ۳۰ ساله خواهد شد و امکان احیای این قبور و دفن مجدد اموات در آن فراهم می‌شود.

وی در عین حال با اذعان به اینکه سفر تمامی شهروندان به یک نقطه شهر برای حضور بر سر آرامگاه اموات خود مشکل‌ساز است، گفت: این مسئله همواره دغدغه مدیریت شهری بوده است و به همین خاطر شهرداری به دنبال ایجاد آرامستان در هر چهار سوی پایتخت بوده است.

به گفته ایازی، احداث آرامستان جدید در شورای اجتماعی شهرداری تهران مورد بحث قرار گرفته و هم‌اکنون حوزه معاونت خدمات شهری در حال مطالعه در این باره است تا مکانی را برای احداث آرامستان جدید تهران انتخاب کند.

سخنگوی شهرداری تهران در پاسخ به اینکه آیا اراضی اطراف بزرگراه شهید بابایی کاندیدای احداث آرامستان جدید پایتخت است؟ به ایسنا گفت: در مورد این اراضی به توافق نرسیدیم و مطالعات برای یافتن اراضی مناسب دیگری در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که هنوز ضلع شرقی بهشت‌زهرا توسعه پیدا نکرده بود، نگرانی‌هایی در مورد دفن اموات مطرح بود و اراضی اطراف بزرگراه بابایی به عنوان یکی از گزینه‌های مطرح برای احداث آرامستان مورد بحث قرار گرفت، اما اکنون دیگر نگرانی چند سال قبل وجود ندارد.


 


پس از بازپرداخت بدهی های دولت به سازمان تامین اجتماعی این بار، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح می گوید که بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح حدود ۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان است که در حال مذاکره برای دریافت این مبلغ هستیم.

سردار حسین دقیقی در گفت‌وگو با فارس درباره طلب سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح از دولت اظهار داشت: در بودجه سال جاری ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح اختصاص داده‌اند و دولت این مبلغ را برای پرداخت حقوق و صفر کردن مطالبات سازمان در نظر گرفته است.

سردار دقیقی درپاسخ به پرسشی مبنی بر بیمه بسیجیان اظهار داشت: سازمان خدمات درمانی نیروهای مسلح آمادگی دارد تا نسبت به بیمه بسیجیان اقدام کند.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: بسیج در تمام عرصه‌های سازندگی و سازماندهی وجود دارد، بنابراین باید برای درمان و بیمه بسیجیان بیشتر اقدام شود.


 


جانباز سید محمد سید طالبی پس از آنکه شش سال در کما بود، به خیل همرزمان شهیدش پیوست.

به گزارش شمال نیوز، سرهنگ پاسدار سید محمد سید طالبی، بعد از سالها تحمل درد و رنج به همرزمان شهیدش پیوست.

شهید سیدمحمد سیدطالبی که همرزم شهید چمران در جنگ‌های چریکی در ابتدای جنگ بود در سال ۶۰ به خاطر اصابت گلوله از ناحیه گلو مجروح شد.

سیدمحمد سید طالبی حدود ۶ سال به خاطر مجروحیت شدید در حالت کما قرار داشت و از ناحیه گلو تغذیه‌می‌شد، مری این جانباز جنگ طی این مدت به شدت آسیب دیده بود و دچار بیماری سرطان نیز شده بود.

بر اساس این گزارش، مراسم شب وداع با جانباز شهید سید محمد سید طالبی شب گذشته بعد از نماز مغرب و عشاء در امامزاده یحیی ساری برگزار و پیکر ش از مسجد جامع ساری تشییع شد و در آرامگاه ملامجدالدین این شهرستان آرام گرفت.

همسر شهید سید طالبی نیز جانباز ۲۰ درصد می باشد. از این جانباز شهید سه فرزند دختر به یادگار مانده است.


 


احمدی نژاد که دو دوره است ریاست هیات دولت را به عهده دارد و اینک برای به قدرت رسیدن تیمش برای انتخابات بعدی ریاست جمهوری تلاش می کند، گفته است که برخی می خواهند به هر قیمتی در راس حکومت باشند ولی جامعه موانع را کنار می زند و از موانع عبور می کند.

احمدی نژاد با طرح این سوال که بالاخره تصویر مطلوب ما از آینده چیست و کجاست؟ می گوید: اتفاقی نامطلوبی که افتاده، این است که، امروز به جایی رسیده ایم که معتقدیم باید به هر قیمتی خودمان را در راس حکومت حفظ کنیم.

بولتن نیوز با انتشار سخنانی از احمدی نژاد که می نویسد برای اولین بار منتشر شده، اشاره نمی کند که این سخنان در کجاایراد شده و می افزاید: وی با تاکید بر اینکه این استنباط به هیچ وجه برداشت صحیحی از اسلام نیست، گفت: در اسلام حکومت برای تحقق یکسری اهداف و آرمانهایی برقرار می شود و خود حکومت به خودی خود موضوعیتی ندارد.

وی با اشاره به اینکه برخی معتقدند باید به هر قیمتی نظام جمهوری اسلامی حفظ شود، اظهار داشت: این افراد بر روی هر ایده مخالف نظر خود خط بطلان می کشند و حتی در خیال خود هم تصور نمی کنند که جامعه یک جریان است و نمی شود جلوی آن را بست و حتی اگر کسی بخواهد این کار را بکند، جامعه موانع را کنار می زند و از آن عبور می کند.

احمدی نژاد اشاره ای به اعتراضات مردمی به روند برگزاری انتخابات و خس و خاشاک خوانده شدن مردم از سوی خودش هیچ اشاره ای نکرد و نگفت به عنوان رییس دولت چرا به این اعتراضات پاسخی نداده است.

احمدی نژاد می گوید: امروز در عرصه اقتصاد، هنر، سینما و موسیقی و همه عرصه های دیگر وضع به همین منوال است. به عنوان مثال درباره بانک که یک موضوع و مسئله اساسی در عرصه اقتصاد است، یک برداشت و نظر واحد در میان علما، و تصمیم گیران کشور وجود ندارد. حتی عده ای هستند که یک طبقه ای را هم بوجود آورده اند در عرصه مدیریت کشور و هر انتقادی را که به مسئله بانک ارائه شود به اعتبار تصویب مسائل در برخی مراجع قانونگذار در کشور رد می کنند و با هر بحث انتقادی مخالفت می کنند که این وضعیت در عرصه فرهنگی نیز ساری و جاری است.

احمدی نژاد با تاکید بر اینکه تا قله را تعریف نکنیم، کار درست نمی شود و امور به درستی به پیش نمی روند، اظهار داشت: در دوره دفاع مقدس، درباره موضوع جنگ، تکلیف همه روشن بود و همه با هم در یک جهت واحد قرار داشتند اما امروز تکلیف افراد مشخص نیست.

وی با طرح این سوال که محتوای فقه و موضوع فقه چیست؟ گفت: فقه احکام اعمال است، ولی تا ایمان و معرفت نباشد احکام موضوعیتی ندارد.


 


رئیس هیئت مدیره خانه مداحان کشور می گوید که هر چند به صورت دقیق آماری از مداحان کشور نداریم، اما بر اساس آخرین نظام‌نامه و سازماندهی صورت گرفته ۲۲ هزار مداح در کشور فعالیت می‌کنند.

به گزارش فارس، علی آهی ظهر امروز در نشست با جمعی از مداحان در اردبیل اظهار داشت: البته باید این نکته با اذعان کرد که برخی از مداحان ما غیر‌رسمی و به صورت فصلی فعالیت دارند که با احتساب آنها در سطح کشور ۱۰۰ هزار مداح فعالیت دارند.

وی با انتقاد شدید از فعالیت مداحان غیر‌رسمی و آموزش ندیده در مساجد و تکایای مختلف کشور خاطرنشان کرد: این جای گلایه است که هر مسجدی در این کشور ۱۵ تا ۲۰ مداح دارد که شاید تنها چند نفری از آنها حایز شرایط هستند.

رئیس هیئت مدیره خانه مداحان کشور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در یک تعریف جامع مداح به کسی می‌گوییم که اشعار را از حفظ بخواند و از این طریق بتواند مفاهیم ارزشی و حسینی را منتقل کند.

آهی یادآور شد: مداحی که از روی کاغذ بخواند در تعریف ما جایگاهی ندارد چرا که مداح اهل بیت عصمت و طهارت باید اشعار را حفظ بوده و با سوز و گداز بتواند مفاهیم را منتقل کند

وی می گوید که نامه‌ای به رهبری نوشتم و به صراحت اعلام کردم که مداحان کشور ۱۲ متولی دارند.

آهی، با برشمردن تعدادی از این متولیان افزود: ما در ساماندهی مداحان دچار سرگیجه شدیم و نمی‌دانیم متولی اصلی این حوزه کدام یک از مجموعه‌هایی نظیر سپاه،‌ بسیج، رزمندگان سپاه، سازمان تبلیغات، وزارت ارشاد، بعثه مقام معظم رهبری، اوقاف و یا کانون مداحان است.


 


رییس سازمان صدا و سیما که هنوز بعد از سه سال به کسانی که در مناظره های ریاست جمهوری اتهام زده شده بود، وقت نداده است، از برگزاری مناظره‌های عادلانه در جریان انتخابات خبر می دهد.

به گزارش ایسنا، سیدعزت‌اله ضرغامی بدون اشاره به قبیله گرایی در این رسانه ملی بر باز بودن فضای رسانه ملی تاکید کرد.

ضرغامی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا درباره مناظرات انتخاباتی توضیح داد: برای برنامه‌های تبلیغاتی،مجموعه‌های جالب، پربیننده و عادلانه‌ای برای همه نامزدهای انتخاباتی در نظر گرفته‌ایم و در حال حاضر ستاد انتخابات سازمان صدا و سیما آخرین بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد و پس از اینکه این مجموعه به تصویب سازمان رسید باید در مقطع انتخابات نیز در شورای تبلیغ انتخابات که دستگاه‌های دیگر بیشتری از قانون عضو آن هستند به تصویب برسد.

او ادامه داد: گفت‌وگوهای دوجانبه، چه بین نامزدهای انتخاباتی و چه طرفداران و نمایندگان آن‌ها که در سال‌های پیش هم تجربه شده و همیشه از برنامه‌های پربیننده ما بوده را باید دوباره پخش کنیم و با استفاده از تجربیات قبلی سازمان و آسیب‌شناسی‌ای که در مورد این مناظرات انجام دادیم می‌توانیم طرح مناسب‌تری را ارائه دهیم تا با کمترین اشکال بیشترین فضای مثبت را هم به لحاظ مشارکت بالاتر و هم به لحاظ معرفی برنامه‌های نامزدها در مقطع انتخابات ارائه دهیم.

ضرغامی در واکنش به این پرسش ایسنا که آیا در جریان انتخابات فضای تلویزیون بازتر می‌شود تا شاهد حضور چهره‌هایی باشیم که کمتر در تلویزیون دیده‌ایم؟ ادعا کرد: فضای تلویزیون همیشه باز است!


 


همزمان با اخبار خبرگزاری فارس مبنی بر تمارض مهدی هاشمی و اتهامات جدید وی، علیزاده این ادعاها را تکذیب کرد.

پیش از این بارها اخبار این خبرگزاری نزدیک به نیروهای امنیتی و اطلاعاتی تکذیب شده است.

این خبرگزاری در خصوص مصاحبه با محمد مرسی رییس جمهوری مصر و رزمایش مشترک ایران و روسیه و چین در خاک سوریه هم خبر داده بود که بعد از انتشار تکذیب شد.

اخبار مربوط به زندانیان و فعالان سیاسی نیز در این رسانه امنیتی از سوی منابع مطلع اعلام می شود.

وکیل مدافع مهدی هاشمی اتهامات مطرح شده علیه مهدی هاشمی در سایت‌های خبری مشرق و رجانیوز و خبرگزاری فارس را کذب محض و برای تحت فشار قرار دادن قوه قضاییه دانست.

سیدمحمود علیزاده طباطبایی در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره افزود: بعضی از سایت‌های خبری و خبرگزاری‌ها مانند رجانیوز، مشرق و فارس مطالبی پیرامون اتهامات مهدی هاشمی مطرح کرده‌اند که کذب محض است. مهدی الان خودش حضور دارد و می‌گوید اصلا چنین اتهاماتی به او تفهیم نشده است.

وی با بیان اینکه انتظار می‌رود قوه قضاییه نسبت به این مساله واکنش نشان دهد، گفت: ما در همین زمینه شکایتی تنظیم کردیم و صبح شنبه که دادسرا باز شود شکایت خود را ثبت خواهیم کرد.

علیزاده طباطبایی تاکید کرد که طرح این اتهامات صرفا جهت فضاسازی و تحت فشار قرار دادن قوه قضاییه است.

وکیل مدافع مهدی هاشمی با بیان اینکه عمل آنژیوی موکلش امروز انجام شده است، گفت: در این چند روز به خاطر اینکه فشار و ضربان او بالا بود صبر کردند تا فشار و ضربانش نرمال شود و بعدا عمل آنژیو را انجام دهند.

وی در مورد ادعاهای مطرح شده مبنی بر تمارض مهدی هاشمی گفت: دکتر ناظری یکی از مورد وثوق‌ترین پزشکان از طرف نظام است. این درخواست خانواده هاشمی بود که یک پزشک مورد وثوق نظام به زندان برود و مهدی را معاینه کند که با این درخواست موافقت شد.

علیزاده طباطبایی ادامه داد: بعد از اینکه پزشک به زندان رفت اعلام کرد که مهدی فورا باید آنژیو شود که از آن روز تا اعزام مهدی هاشمی به بیمارستان شش روز طول کشید و در نهایت امروز نیز عمل آنژیو انجام شد و زمان بازگشت او به زندان به تشخیص پزشک است.

وکیل مدافع مهدی هاشمی در مورد اتهامات تفهیم شده از سوی مقامات قضایی به موکلش، گفت: اتهام مربوط به مسائل مالی مرتبط با بهینه‌سازی است و خود مهدی نیز می‌گوید دلیلی علیه او وجود ندارد، بلکه تنها به اظهارات اشخاصی استناد شده است که این اظهارات بعدا تکذیب شده است.

علیزاده طباطبایی تاکید کرد: با توجه به اینکه تحقیقات در مرحله مقدماتی محرمانه است و گفته می‌شود حتی وکیل حق ندارد از جریان تحقیق مطلع شود، این اتهامات اولا تکذیب می‌شود و ثانیا حتی اگر درست هم باشد طبق تبصره ۲ ماده ۱۸۸ قانون آیین دادرسی کیفری در حکم افترا و قابل پیگیری است.


 


در حالی که رهبری بر این باور است تحریم های بین المللی خللی در وضعیت کشور ایجاد نکرده است، سرتیپ سلامی گرانی و تورم را بخشی از تاثیر تحریم اقتصادی دشمن علیه کشور اعلام کرد.

تاکید این مقام نظامی بر نقش دشمن در گرانی ها پیش از این نیز از سوی برخی از نمایندگان ولی فقیه و ائمه جمعه و جماعات ابراز شده بود.

در همین حال، رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفته است که افزایش فشارها و تحریم‌های آمریکا و غرب بر علیه ملت ایران موجب شناخت ظرفیت‌های پنهان نهفته در درون نظام شده و ما را در ادامه مسیری که در پیش گرفته‌ایم مصمم‌تر می‌کند.

سردار نقدی شناخت ظرفیت‌های نهفته و ارتقای اعتماد به نفس را از دستاوردهای مهم تحریم‌ها عنوان کرده و مدعی است: در شرایط عادی بسیاری از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های نهفته مورد غفلت واقع می‌شوند در حالی که تحریم‌ها موجب بروز و ظهور اندوخته‌ها و استعدادهای عظیم یک جامعه می‌شود.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می گوید که قدرت بزرگ آمریکا و استکبار جهانی امروز در حال نزدیک شدن به غروب خویش است و این خفت را ایران با تمام نیرو و قوای خود به استکبار تحمیل کرده است.

سردار سلامی استمرار دشمنی‌ها از سوی استکبار جهانی را یادآور شد و گفت: در مقابل این دشمنی‌ها ما هر قدر پشت سر ولایت فقیه بایستیم توانسته‌ایم در آفرینش افتخارات برای کشور موفق و شایسته عمل کنیم و این همان چیزی است که استکبار از آن می‌ترسد.

وی ولایت فقیه را ریسمان محکمی دانست که همگی باید به آن چنگ زنند، گفت: دشمن متفاوت‌تر از گذشته ظاهر شده و به زعم خود می‌خواهد با تحریم اقتصادی ایران را به زانو در‌آورد اما اعلام می‌کنیم ما عزت خود را به ارزانی نمی‌فروشیم و هر قدر گرانی و تورم که دسیسه استکبار است بر ایران وارد شود ملت ما به همان میزان مقاومت از خود نشان خواهند داد.

سرتیپ سلامی گرانی و تورم را بخشی از تاثیر تحریم اقتصادی دشمن علیه کشور اعلام کرد و ‌گفت: این معضلات سبب نخواهد شد تا از در صلح و آشتی با دشمن وارد شویم چرا که ما امروز یک قدرت فاخر و بزرگ در منطقه‌ایم که توانسته‌ایم به رهبری ولایت فقیه دانش‌های بزرگ و فناوری‌های نوین را به خدمت بگیریم و در این عرصه نیز دشمن را به زانو در‌آوریم.


 


به رغم تلاش برخی از نمایندگان با هدایت غلامعلی حداد عادل، طرح سوال از احمدی نژاد همچنان در جریان است و امشب مناظره ای بین علی مطهری و زارعی در این خصوص برگزار می شود.

یک نماینده اصولگرای مجلس نهم با بیان این‌که «مواضع آقای حداد درباره سوال از احمدی نژاد با بیانیه فراکسیون اصول‌گرایان جور درنمی‌آید» گفت: در بیانیه می‌گویند ما تابع قانون هستیم و در مصاحبه می‌گویند تلاش می‌کنیم سوال را متوقف کنیم.

به گزارش ایسنا؛ علی مطهری در واکنش به اظهارات اخیر حداد عادل اظهار کرد: آقای حداد عادل با اشاره به طرح سوال گفته‌اند نمی‌خواهم در بازار مسگرها ما هم ضربه‌ای وارد کنیم و سروصدا درست کنیم در حالی که بازار مسگرها را خود آقای حداد راه انداخته است.

وی ادامه داد: ایشان سوال مجلس هشتم را ناموفق خوانده است، در حالی که آن سوال برکات زیادی داشت و مسائل زیادی برای مردم روشن شد. این که آقای رییس‌جمهور برخی حدود را رعایت نکرد به معنی ناموفق بودن آن سوال نیست. به علاوه آیین‌نامه، اصلاح‌شده و این بار سوال مؤثرتر خواهد بود.

وی افزود: تعجب من از این است که چرا امثال آقای حداد این مقدار نسبت به انجام وظایف نمایندگی و حل مشکل اقتصادی مردم و دفاع از حقوق ملت بی‌تفاوت‌اند و چرا می‌خواهند برداشت خود از سخن رهبری را بر مجلس تحمیل کنند.

این نماینده اصولگرای مجلس نهم عنوان کرد: شاید این‌ها تعهدی به دولت داده‌اند برای منتفی کردن سؤال، و شاید این مواضع بی‌ارتباط با انتخابات آینده ریاست‌جمهوری نباشد.

وی با اشاره به دیدگاه اخیر رهبری که هر گامی در دامن زدن به اختلافات را خیانت دانسته‌اند، در عین حال درباره برخی که سوال را «برخلاف منویات رهبری» دانسته‌اند، اظهار کرد: نسبت دادن تصمیمات مهم مجلس به رهبری، خواست مخالفان نظام است. آن‌ها همواره می‌گویند مجلس در جمهوری اسلامی یک دکور و ظاهرسازی است و از بالا اداره می‌شود و قادر به اتخاذ تصمیمات اساسی نیست. آقای حداد و دوستان‌شان در مجلس ناخودآگاه همین حرف را تبلیغ می‌کنند، در حالی که ما می‌گوییم مجلس مستقل است و بر اساس وظایف و اختیارات خود تصمیم می‌گیرد و اگر در یک مورد حیاتی برای نظام، رهبری حکم حکومتی صادر کنند به آن عمل می‌کند؛ لذا ما به یک مجلس واقعی که مظهر دموکراسی است اعتقاد داریم نه موجودی بی‌خاصیت برای خالی نبودن عریضه.

وی هم‌چنین درباره اعلام وصول نامتعارف در مجلس و از حد نصاب افتادن احتمالی سوال قبل از اعلام وصول و این‌که در اعلام وصول سؤال از سوی هیات رییسه تخلفی صورت گرفته باشد نیز گفت: اگر ایرادی به هیات رییسه باشد این است که پس از یک هفته مهلت قانونی مقرر در آیین‌نامه، پس گرفتن امضا را قبول کرد و به جای آن‌که سؤال را با ۸۵ امضا به رییس‌جمهور ابلاغ کند با ۷۷ امضاء ابلاغ کرد و الا در حد نصاب امضاها تردیدی نیست. ضمنا هیات رییسه وظیفه‌ای در اعلام اسامی امضاکنندگان و پس‌گیرندگان امضا قبل از ابلاغ سوال ندارد.

مطهری درباره تنش‌زا بودن سوال در شرایط خاص کشور گفت: این‌گونه نیست. رهبر انقلاب تأکید دارند که نمایندگان مجلس وظایف خود را به طور منطقی و اخلاقی و بدون جنجال انجام دهند. اکنون این آقای حداد و دوستان‌شان در فراکسیون اقلیت مجلس هستند که در حال ایجاد تنش هستند. اگر این افراد که خود را ولایتمداران واقعی معرفی می‌کنند به این رفتار خود ادامه دهند، من درباره سابقه برخی از آن‌ها در رژیم شاه صحبت خواهم کرد.

در همین حال، مناظره علی مطهری و علی‌اصغر زارعی نمایندگان مردم تهران در مجلس امشب (پنجشنبه) در برنامه «دیروز امروز فردا» انجام می‌شود.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به kaleme-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به kaleme@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته