-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ آبان ۱۸, پنجشنبه

Latest News from Kaleme for 11/08/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



در حالی که نهادهای ذی ربط از جمله پلیس، دادستانی و پزشکی قانونی، هیچ یک درباره سرنوشت ستار بهشتی پاسخگو نبوده اند و حتی دستگاه امنیتی و قضایی درباره مرگ و زندگی وی نیز سکوت پیشه کرده اند، سندی از داخل زندان اوین در اختیار کلمه قرار گرفته که نشان می دهد ستار بهشتی با دستخط خود از بازجویانش به خاطر شکنجه، شکایت کرده است.

به گزارش کلمه، این سند نشان می دهد در آزادترین مملکت دنیا و در بهترین زندان های جهان که مسئولان بارها به وضع آنها افتخار کرده اند، هنوز به طور آشکار از شکنجه برای اعتراف گیری از زندانیان استفاده می شود؛ موضوعی که حتی قبل از اعلام وضعیت ستار بهشتی و تحویل احتمالی جنازه او، باید محور پاسخگویی صریح و سریع حاکمان قرار گیرد تا به سرنوشت بی حاصل پرونده جنایت کهریزک و در نهایت به قربانی شدن عوامل دسته چندم و دادن مسئولیت دولتی به متهم اصلی جنایت نینجامد.

طی دو روز گذشته فضای مجازی و رسانه ای پر بود از مطالبی که خبر از فاجعه ای دردناک از زندان اوین می داد. فاجعه ای که هرچند تعدادی از نمایندگان مجلس تایید کرده اند، اما هنوز هیچ اظهار نظر رسمی در این خصوص ارائه نشده است.

روز گذشته برای اولین بار خانواده ی ستار بهشتی به کلمه خبر داد که پلیس امنیت به آن ها اعلام کرده که قبر بخرند و روز چهارشنبه برای تحویل جنازه ی ستار بهشتی مراجعه کنند. در خبر دیروز تاکید شده بود که با توجه به اینکه هنوز جنازه ای به این خانواده تحویل نشده، نمی توان درباره ابعاد دقیق این خبر به طور قطعی قضاوت کرد که آیا این یک سناریوی امنیتی برای آزار خانواده اوست یا فاجعه ای است که ماموران به دنبال سرپوش گذاشتن بر روی آن اند.

خواهر ستار بهشتی همچنین روز گذشته در گفت و گویی با خبرنگار کلمه از حضور شوهرش به همراه مدارک شناسایی ستار بهشتی و مادرش در سردخانه کهریزک خبر داده و گفته بود که ماموران تاکید داشته اند خانواده در زمان مراسم تغسیل ستار حضور نداشته باشند.

وی همچنین در گفتگو با سایت های سحام نیوز، ملی مذهبی، روز آنلاین و … ضمن اعلام همین خبر گفتند که مقام های امنیتی به آنها اعلام کرده تا برای تحویل جنازه مراجعه کنند.

از سوی دیگر سایت اصولگرای بازتاب نیز خبر قطعی از درگذشت بهشتی داده است.

در عین حال روز هم نوشته است: دستگاه قضایی سکوت اختیار کرده، پلیس فتا پاسخگو نیست، نماینده های مجلس به صورت رسمی حاضر به اعلام خبر نیستند؛ و تلفن های خانواده این جوان ۳۵ ساله را کسی جواب می دهد که خود را داماد خانواده معرفی می کند.

هر چند تلاش های خبرنگاران کلمه برای کسب خبر از این خانواده و سایر نهادهای ذی ربط از قبیل پلیس فتا تا این لحظه بی نتیجه مانده است، اما دستخط ستار بهشتی نشان از آن دارد که این وبلاگ نویس در طول دوره چند روزه بازداشت خود تحت شکنجه و آزار و اذیت بوده است.

به رغم ابهامات زیادی که به نظر می رسد از سوی نیروهای امنیتی القا می شود تا خبر و گزارشی در این خصوص منتشر نشود، اما برخی شواهد حاکی از بازی جدید نیروهای اطلاعاتی و امنیتی برای مخدوش کردن افکار عمومی و فرار از پاسخگویی شفاف و صادقانه است.

ستار بهشتی وبلاگ نویسی است که هفته گذشته با اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق فعالیت در شبکه های اجتماعی فیس بوک توسط پلیس فتا بازداشت شده است.

خبرهای رسیده و اظهارات زندانیان بند ۳۵۰ اوین، حاکی از شدت شکنجه و ضرب و شتم وی در حین بازجویی بوده است. به گفته شاهدان، آثار ضرب و شتم بر بدن و صورت این جوان کارگر دیده شده بود. ستار بهشتی از بازجویان خود به علت این رفتارهای غیرانسانی شکایت کرده و در سندی که در زیر می بینید، تصریح کرده است که هر اتفاقی برای او بیفتد، پلیس فتا مقصر است.

اینک، در حالی که با گذشت دو روز هنوز هیچ یک از نهادهای مسئول پاسخی در این باره نداده اند، به نظر می رسد خانواده این زندانی سیاسی تحت شدیدترین تدابیر امنیتی هستند. آنها از زمان انتشار خبر تا پیش از ظهر روز چهارشنبه در تماس های مختلف به خبرنگاران گفته بودند تهدید شده اند که سکوت کنند، و از آن زمان دیگر حتی به تلفن های خود نیز پاسخ نمی دهند. افکار عمومی و جامعه رسانه ای نگران پنهان ماندن ابعاد این فاجعه انسانی از یک سو و تکرار سناریوهای امنیتی به ارث رسیده از دوران سعید امامی از سوی دیگر است.

کلمه به منظور اطلاع رسانی شفاف و وادار کردن مسئولان به پاسخگویی، ضمن انتشار تصویر دستخط این وبلاگ نویس که حاوی شکایت او از بازجو در زندان اوین است، قضاوت را به افکار عمومی واگذار می کند و امید دارد که مقامات قضایی و امنیتی کشور نسبت به این مساله مهم که می تواند بار دیگر چهره کشور را در رسانه های بین المللی و مجامع حقوق بشری تخریب کند، پاسخگو باشند و بیش از این، این موضوع حساس و با اهمیت را در سکوت خبری نگذارند.

تصویر زیر، برگه ای را با سربرگ زندان نشان می دهد که در آن ستار بهشتی شکایت خود را از بازجو مطرح می کند و به مواردی از شکنجه ها و رفتارهای غیر انسانی صورت گرفته با خود اشاره می کند. ناگفته نماند، بخش هایی از تصویر این سند که حاوی نام و نوشته دو زندانی دیگر بند ۳۵۰ اوین و مواردی بوده که انتشار آنها به دلایلی به مصلحت نیست، عامدانه در تصویر زیر محو شده است.

 

موضوع درخواست: شکایت علیه بازجوی خود

به: آقای اعلائی مسئول اندرزگاه ۳۵۰

اینجانب ستار بهشتی درتاریخ ۹۱/۸/۹ از طرف پلیس فتا در منزل بدون حکم بازداشت شدم و اینجانب در مدت دو روز بازجویی مورد انواع تهدید و ضرب و شتم قرار گرفتم از فحش های ناموسی که به مادر بنده می گفتند و به خودم مانند [...]، مادرت سالم نیست و بسیار توهینهای دیگر و انواع ضرب و شتم با مشت و لگد و بستن به میز و لگد زدن به سر بنده و اکنون در تاریخ ۹۱/۸/۱۱ بنده را پلیس فتا باز احضار کرده و با خود می برد و بنده عواقب هر اتفاقی که برایم پیش آید مقصر پلیس فتا می دانم و همینطور اگر اعترافی از بنده گرفته شود تحت شکنجه بوده در مدت ۱۲ ساعت ماندن در بند ۳۵۰ اتاق دو، اعضاء اتاق شاهد آثار ضرب و شتم روی بدن بنده بوده اند. و ۲ بار به پزشک مراجعه کردم در نهایت گزارش خود را تقدیم به شما می کنم و خواستار پیگیری این امر هستم.

با تشکر

ستار بهشتی


 


محسن میردامادی، نماینده ی مجلس ششم محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین که هفته ی گذشته به مرخصی درمانی آمده بود به همراهان خود در زندان پیوست.

به گزارش خبرنگار کلمه، محسن میردامادی، نماینده ی مجلس ششم و دبیر کل دربند جبهه مشارکت ایران اسلامی که پنج شنبه ی هفته ی گذشته به مرخصی درمانی آمده بود، روز شنبه پس از تمدید نشدن مرخصی خود به زندان اوین بازگشت.

مرخصی وی در ابتدا دو روز بود که تا چهار روز تمدید شد اما با آنکه درمان به طور کامل صورت نگرفته بود این مرخصی تمدید نشد.

میردامادی پس از انتخابات خرداد ۸۸ در تاریخ ۳۰ خرداد ماه بازداشت شد و تا اسفند ۸۸ که به مرخصی بیاید را در سلول های بند دو الف ویژه سپاه سپری کرد.

پیش از این هوشنگ پوربابایی، وکیل میردادمادی، اتهامات موکل خود را اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام اعلام کرده و گفته بود: ‌دادستان در ادعا نامه ‌خود با استناد به مواد ۵۰۰ و ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی ،خواستار مجازات موکلم شد. در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ماه محسن میردامادی در دادگاه بدوی به شش سال حبس و ده سال ممنوعیت از فعالیت حزبی و مطبوعاتی محکوم شد.


 


در پی تداوم بحران ها اقتصادی و شرایط انفجاری معیشتی در کشور، یک استاد بازنشستۀ دانشگاه تربیت مدرس تهران طی نامه ای به محمود احمدی نژاد، ضمن برشمردن گوشه ای از عملکرد وی بعنوان رئیس دولت، خواستار کناره گیری وی از پست ریاست جمهوری شد.

به گزارش جرس، دکتر محمد حسین پاپلی یزدی، استاد بازنشسته دانشگاه تربیت مدرس تهران در نامه سرگشاده به محمود احمدی نژاد خاطرنشان کرده است: “آقای رئیس جمهور من استاد دانشگاه از شما سوال می کنم این بلبشوی اقتصادی و حتی فرهنگی و اجتماعی که دولت شما در کشور درست کرده است چند درصد آن مربوط به تحریم های آمریکا و اروپا است و چند درصد آن مربوط به سوء مدیریت حضرتعالی و سوء استفاده و حرف های حاشیه ای اطرافیان شما است . من استاد دانشگاه می گویم تحریم ها ۱۰٪ اثر داشته است و رفتارهای غیر کارشناسی شما و دولت شما ۹۰٪. من حاضرم هر مخارجی را که تحریم ها به گردن ما می گذارد، بپذیرم . حاضرم جانم را در راه منافع ملی کشورم فدا کنم، ولی چرا من باید قدرت خریدم را بخاطر سوء‌مدیریت حضرتعالی از دست بدهم.”

 

 

متن این نامه که روز چهارشنبه هفدهم آبان ماه در اختیار جرس قرار گرفته به شرح زیر است:

نامه سرگشاده

جناب آقای دکتر محمود احمدی نژاد

ریاست محترم جمهور، جمهوری اسلامی ایران

موضوع: چند سوال و پیشنهاد استعفای حضرتعالی از پست ریاست جمهوری

من رسما نماینده هیچکس نیستم . حتی نماینده زن و فرزندانم هم نیستم. شما رئیس جمهور کشور جمهوری اسلامی ایران هستید. شما قانونا حق دارید از طرف همه مردم حرف بزنید و من قانونا حق ندارم از قول مردم حرف بزنم . حالا من از حضرتعالی خواهشی دارم شما با همه حق و حقوقی که دارید بیایید به چند سوال و به پیشنهاد من بی حق و حقوق توجه کنید. شاید مشکلات شما و مشکلات من حل شود. پس چند دقیقه به حرف من گوش بدهید .

 

با این مقدمه می خواهم چند سوال از شما بکنم. البته می خواستم صدها سوال بکنم ولی خوب شما وقت خواندن و جواب دادن صدها سوال را ندارید . بعد هم می خواهم دو تا پیشنهاد به شما بدهم. چون بنده عضو هیچ گروه و حزب ودسته ای نیستم و نمایندگی از هیچکس هم ندارم لذا مجبورم فعل مفرد و کلمه من بکار ببرم لذا می بخشید .

 

سوالات:

۱- آیا دولت شما یک دولت کارشناسی است . یعنی آیا خود حضرتعالی و وزرا و استانداران شما مسائل را از دید کارشناسی بررسی می کنید ؟ نظر من این است که شما غیر کارشناسی ترین دولت در طول جمهوری اسلامی ایران هستید. ویژگی اساسی دولت شما و خود شما این است که به نظرات کارشناسی هیچ اعتنایی ندارید . فی البداهه تصمیماتی می گیرید و حرف هایی می زنید که مورد تایید بدنه کارشناسی کشور نیست . عمده ترین مشکلاتی که دولت شما برای من ایجاد کرده همین مسئله است . اگر پاسخی برای این کار دارید لطفا بفرمایند که این بنده ناچیز قانع شوم.

۲- آقای رئیس جمهور ، وزرا، معاونین و استانداران شما چقدر حق تصمیم گیری دارند. آیا به آن ها اجازه تصمیم گیری های خرد و کلان در حوزه وظایفشان را می دهید یا همه تصمیمات را خود شما یک نفره می گیرید. البته آقای یحیی زاده نماینده مجلس هم به صراحت فرموده اند که در دولت، رئیس جمهور شخصا تصمیم می گیرند نه وزرا. من هم فکر می کنم در اکثر موارد شما وزرا و معاونین آنها را مسلوب الاختیار کرده اید . اگر غیر از این است بفرمایند . آخر تصمیمات شخص شماست که زندگی مرا دچار دردسر کرده است.

۳- شما چرا سازمان برنامه و بودجه را منحل کردید؟ آیا آن سازمان را منحل نکردید که هر طوری می خواهید پول های مملکت را خرج کنید ؟‌ اگر آن روز که شما آن سازمان را منحل می کردید مجلس و ملت جلوی شما ایستاده بودند ، حالا وضع اقتصادی و اجتماعی من همین بود؟ قسم به هر که می خواهید بخورم وضع من و حتی شما بهتر بود.

۴- آقای رئیس جمهور شما به مسافرت های استانی زیادی رفته اید .اولا در این مسافرت ها دهها و گاه صدها هزار نفر به استقبال شما آمده یا آورده شده اند . آیا این مسافرت ها برای انجام کار است و یا برای تبلیغات ؟ شما در بسیاری از این مسافرت ها در کمتر از سه ساعت دهها طرح با دهها میلیارد تومان اعتبار تصویب کرده اید . گاه مدت زمانی که برای ارائه یک طرح و تصویب آن در استانها گذاشته شده است کمتر از ۳ دقیقه است. آیا تصویب طرح به این صورت در کجای دنیا سابقه دارد . آیا با این کار نخواسته اید بدنه کارشناسی دولت و نظرات مشاوران کشور را به سخره بگیرید. تصویب این طرح های غیر کارشناسی چه اثراتی روی زندگی بنده داشته است و چه مقدار تورم در زندگی من ایجاد کرده است. این طرح های شما زندگی مرا به فقر کشانده است.حالا که دولت حضرتعالی رو به اتمام است ، چند طرح نیمه کاره با چه مبلغ اعتبار مورد نیاز برای دولت آینده جا می گذارید که البته تاوان آن را باید بنده هم بپردازم.

۵- وقتی می خواستید طرح حذف یارانه ها را مطرح کنید ، بسیاری از اساتید اقتصاد کشور طرح شما را تورم زا خواندند، حضرتعالی با این افراد برخورد مناسب نداشتید . آیا در اجرای طرح خود از نظرات کارشناسی استفاده کردید؟ شما با چه کسانی مشورت کردید که زندگی من را این طور خراب کردند.

۶- آیا آماری که دولت شما ارائه می دهد صحیح است ؟ ‌اگر صحیح است چرا آمار دولت شما با زندگی من تطبیق نمی کند. وقتی شما اعلام می کنید تورم ۱۵٪ یا ۲۱٪ است چرا با زندگی روزمره من تطبیق نمی کند . آیا آمار دولت شما مورد تایید مراجع مستقل غیر دولتی هم هست؟ اگر هست دستور بفرمایند آن مراجع که آمارهای شما را تایید می کنند این مساله را کتبا اعلام کنند . چرا وقتی در زندگی روزمره من تورم بیش از صد در صد است شما اصرار دارید که تورم حدود ۲۰٪ است. آخر منی که باید دست توی جیبم بکنم و جنس بخرم بهتر مساله تورم و درصد تورم را درک می کنم یا شما که ۲۰ سال است دست توی جیب مبارک نکرده اید و همه چیز آماده در اختیار شما بوده است؟ شما در ۲۰ سال گذشته آیا پول آب و برق، گاز ،‌کرایه تاکسی، بلیط اتوبوس، نان،‌روغن، عدس و لوبیا، آبگوشت داده اید؟ شما در ۱۵ سال گذشته کرایه منزل داده اید ؟

۷- آقای رئیس جمهور من استاد دانشگاه از شما سوال می کنم این بلبشوی اقتصادی و حتی فرهنگی و اجتماعی که دولت شما در کشور درست کرده است چند درصد آن مربوط به تحریم های آمریکا و اروپا است و چند درصد آن مربوط به سوء مدیریت حضرتعالی و سوء استفاده و حرف های حاشیه ای اطرافیان شما است . من استاد دانشگاه می گویم تحریم ها ۱۰٪ اثر داشته است و رفتارهای غیر کارشناسی شما و دولت شما ۹۰٪. من حاضرم هر مخارجی را که تحریم ها به گردن ما می گذارد، بپذیرم . حاضرم جانم را در راه منافع ملی کشورم فدا کنم، ولی چرا من باید قدرت خریدم را بخاطر سوء‌مدیریت حضرتعالی از دست بدهم.

۸- یک سوال دیگر اینکه؛ شما کاری کردید که در ظرف ۲۰ روز دلار از ۱۵۰۰ تومان تقریبا ۳۰۰۰ تومان شد. هیچ اقدام مهمی برای این سقوط ارزشی پول ملی نکردید. حالا من می پرسم. اگر دولت با همه تحریم ها ۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۵۰ دلار درآمد داشته باشد . پنجاه میلیارد هزار و یکهزار و پانصد تومان که می شود ۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۷۵۰۰۰ تومان، این پول به کجا می رود؟ آیا وارد خزانه دولت می شود یا نمی شود. این پول خرج چی می شود. شاید هم من اشتباه می کنم وهمچون پولی وجود نداشته باشد. بالاخره از این پول چند ریال سهم من می شود؟

۹- آقای رئیس جمهور شما دائم دم از عدالت می زنید ، آیا این عدالت است که درآمد من و میلیون ها مثل من یک دهم شود تا فقط عده معدودی درآمدشان سر به فلک بزند. شما عدالت اجتماعی را فقط برای کمتر از ۱٪ درصد مملکت پیاده کرده اید آن هم عده ای که از این بلبشوی اقتصادی سود می برند.آنها حتی اگر از نظر سیاسی با شما مخالف هستند از نظر اقتصادی پشتیبانی شما و شریک شما هستند.

آقای دکتر محمود احمدی نژاد آیا این عدالت اجتماعی است که یکی برای جشن ازدواج بچه اش ۲ میلیارد تومان خرج می کند و من برای تامین مخارج زندگی ام با مشکل روبرو هستم

۱۰- آقای رئیس جمهوری عده ای رفته اند آمریکا ، تبعه آن جا شده اند ولی در حاشیه شهرهای ایران زمین خواری،‌زمین بازی می کنند. آنها سالی حداقل ۱۵-۱۰ میلیارد دلار پول مملکت را با معاملات زمین بر می دارند و از این مملکت می برند. نه کارخانه ای دارند نه کارگاهی ، نه کشاورزی نه دامداری نه هیچ کار تولیدی دیگر. پدربزرگشان صاحب ملکی بوده است. شهر بزرگ شده و ملک آنها در حاشیه شهر واقع شده است ، یا خودشان ۵۰ هکتار ، صد هکتار زمین خریدند و آنجا انداختند،‌حالا زمین ها را می فروشند دلار می کنند و به خارج می برند . شما چه فکری برای جلوگیری از خروج ارز توسط این آدم های ایرانی الاصل تبعه آمریکا کرده اید؟‌آیا همین افراد نیستند که گاهی در آمریکا با شما جلسه دارند . چرا باید یکی نتواند مخارج دختر دانشجویش را در یک دانشگاه معتبر داخلی بپردازد و یکی سالی چندین ده میلیون دلار پول فروش زمین بایر را از کشور خارج می کند؟ یعنی خاک این کشور را بفروشند و پولش را در نیویورک و سانفرانسیسکو خرج کنند. ‌ عدالت اجتماعی شما کجاست؟ تشکیلات قاچاق ارز و کالا چکار می کنند؟ چرا من باید جریمه زمین خواری این آمریکایی ها را بپردازم.

۱۱- آقای رئیس جمهور این مملکت به چند تا بانک نیاز دارد. این بانک ها پدر بنده را درآورده اند . من از طرف هیچکس حرف نمی زنم. من در تمام عمرم یک بار ۷۰۰ هزار تومان و یک بار ۵ میلیون تومان وام گرفتم الان هم به هیچ بانک و یا صندوق قرض الحسنه ای بدهکار نیستم. ولی بانک ها غیر مستقیم پدر بنده را در آورده اند. این سیستم بانکداری که در دولت شما حاکم شد چه فرقی با سیستم بانکداری کشورهای سرمایه داری دارد. البته فرق دارد،‌آنجا سود پول زیر ۳٪ است و اینجا بالای ۱۷ و گاه تا ۳۰٪. وقتی بانکی درصد متری خانه من سر بر افراشته غیر مستقیم من باید خسارت بپردازم.چرا؟

۱۲- آقای رئیس جمهور این مدیریت حضرتعالی با کشور چین چگونه است . چین بخش مهمی از کارگاهها و شرکت های تولیدی مملکت را تعطیل کرده است . من وقتی می روم بازار کفش بخرم کفش چینی است ، می روم دستمال آشپزخانه بخرم چینی است ، می روم سفره بخرم چینی است. می روم تسبیح بخرم چینی است ، می روم چادر نماز بخرم چینی است . این چین می خواهد چه بلایی سر صنعت و ‌اقتصاد من بیاورد. چرا من نمی توانم جنس ایرانی پیدا کنم . رابطه اقتصادی دولت شما با چین پدر بنده را درآورده است.

۱۳- آقای رئیس جمهور درباره مدارک تقلبی یکی از همکاران مرحومتان حرف هایی زدید که آن حرف ها شد وسیله سوء استفاده عده ای . در مملکتی که اگر کسی ماست تقلبی بفروشد او را بازداشت می کنند، چطور در مغازه های تایپ و تکثیر اطراف دانشگاه تهران ، تبریز، اصفهان،‌مشهد و… به صراحت نوشته اند پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکترای آماده موجود است. آخر این تشکیلات حضرتعالی کجاست. این وزیر علوم شما مگر خوابست که در چند صد متری وزارتخانه اش تز دکترای آماده می فروشند.چرا من باید پدر شاگردانم را در آورم تا پایان نامه کارشناسی ارشدشان را بگذارندو عده ای باید پول بدهند یک پایان نامه آماده بخرند . شخص حضرتعالی بطور غیر مستقیم از این امر دفاع کردید. آیا مدارک تقلبی منشاء بسیاری از خلاف های دیگر نیست. دنیا زیر و رو شود من شما را مسئول اشاعه مدارک تقلبی در این کشور می دانم.

۱۴- آقای رئیس جمهور بدترین میراث حضرتعالی برای این مملکت و برای من، ‌این سیستم اداری است که شما جا می گذارید. این سیستم اداری موجود نه در شان جمهوری اسلامی ایران است ، ‌نه در شان ملت ایران ،‌ نه در شان بنده حقیر است. این مورد را من از طرف همه حرف زدم. آقای رئیس جمهوری سیستم اداری مملکت فاجعه است . یک سیستم مریض ،‌ فلج، ‌مردم آزار،‌اذیت کن، بیچاره کننده که دارد سکته می کند شما به بنده تحمیل کرده اید. قانون برنامه سوم ،‌چهارم و پنجم و اصل ۴۴ قانون اساسی و اصول دیگر قانون اساسی به حضرتعالی اجازه اصلاح این سیستم را داده بود.شما واقعا به جای اصلاح این سیستم، آن را خرابتر و ناکارآمدتر کردید. از این سیستم اداری بی فایده تر چیزی در مملکت نیست. در تمام دوره ریاست جمهوری حضرتعالی حتی یک نامه نبوده است که من بنویسم و خود بخود پاسخی داشته باشد. وضع بیمه ها اسفناک است. وضع صندوق بازنشستگی بسیار نگران کننده است. آقا شما را به حضرت عباس به رئیس جمهور بعدی بگویید در طول دوره ریاست جمهوریش هیچ کار نکند این سیستم اداری را اصلاح کند، کل مملکت اصلاح می شود. خراب بود شما آن را ویران کردید .سیستم اداری مملکت بر اثر سوء مدیریت حضرتعالی یک ویرانه است .

۱۵- حالا آقای رئیس جمهور در بحث اقتصاد و عدالت اجتماعی سیستم اداری بیرون برویم . من استاد جغرافیا هستم وقتی به مسافرت می روم به پدیده های طبیعی توجه دارم. چرا در زمان شما این همه جنگل و مرتع تخریب شده است . چرا در دروه شما اینقدر سیل زیاد شده است. چرا در دوره شما اینقدر سفره های آب زیر زمینی افت کرده است . چرا سود جویان و زمین خواران هزاران هکتار از زمین های بستر رودخانه ها را تصاحب کرده اند، چرا دریاچه ارومیه ، دارد خشک می شود. چرا تالاب انزلی به یک منبع فاضلاب تبدیل شده ، چرا دریاچه بختگان ، دریاچه هامون و چی و چی خشک شده است. برای ریزگردها که سینه بنده را خراب می کند چه کاری کردید؟ آخر این جنگل ها ، مراتع ،‌آب ها ، دریاچه ها ، حیوانات همه نعمت خدا هستند. شما هم که مسلمان و مومن درجه یک هستید ، چطور در زمانی که این همه نعمت خدا دارد داغون می شود یک مرتبه شما می فرمایید به هر ایرانی ۱۰۰۰ متر مربع زمین می دهید ،‌چطوری یک مرتبه می فرمایند ۲ میلیون هکتار زمین جدید زیر کشت می برید . این حرف ها غیر کارشناسی شما روح مرا می آزارد و نمی گذارد شبها بخواب بروم . شما را بخدا بیایید با هم یک گپی بزنیم شاید من قانع شوم و شبها راحت بخوابم.

۱۶- آقای رئیس جمهور از وقتی شما رئیس جمهور شده اید ، بی خود و بی جهت دعوا و مرافعه بین زنها و شوهرها و بازاری ها ومردم ، راننده تاکسی ها و مسافران و … زیاد شده است . به استناد آمار دادگستری جرم و جنایت ، چک برگشتی ، حقه بازی و اختلاس ، فساد اخلاقی زیاد شده است.این مسائل نمی گذارد من شبها بخوابم . شما اگر دو ساعت به درد و دلهای من گوش دهید شاید من معالجه شوم و شبها بهتر بخوابم . البته شما بهتر از من مسائل را می دانید . هزاران نفر هستند که به درد دل های شما گوش دهند. بخصوص آنها که از سیاست های شما از نظر مالی فربه شده اند درد دل حضرتعالی را گوش می دهند. من که کسی را ندارم تا درد دلم را گوش دهد ، خدا خیرتان بدهد در یک جلسه دو ساعته تلویزیونی به درد دلهایم گوش دهید و شما مرا گفتار درمانی کنید. آقای رئیس جمهور صد تا سوال ریز و درشت دارم ولی شما وقت ندارید.

من انصاف می دهم و امضا هم می کنم در دولت شما خیلی کار شده است ، ولی اگر شما بنظرات کارشناسی احترام می گذاشتید و دولت شما یک دولت کارشناسی بود و اگر خود شما این همه حرف های حاشیه ای در سطح ملی و بین المللی نمی زدید و اگر این همه قول انجام کارهای غیر کارشناسی نمی دادید. اگر به مجلس پاسخگو بودید،‌ اگر به خبرنگاران و رسانه ها پاسخ های کارشناسی و مستدل می داید ،‌اگر به وزرایتان احترام می گذاشتید و وقتی مسافرت رسمی بودند آنها را عزل نمی کردید ، اگر مردم را جدی می گرفتید،‌ با این پول عظیمی که در دولت شما پیدا شد با این گنج بادآورده که از گرانی نفت رسید دولت شما باید صد بار بیش از این کار می کرد. خلاصه آنکه آقای دکتر محمود احمدی نژاد شما زندگی و آرامش و آسودگی مرا خراب کرده اید . حالا دو پیشنهاد دارم :

۱- یک برنامه دو ساعته تلویزیونی بگذارید تا ما دو نفر به عنوان دو عضو هیات علمی دانشگاه با هم درد و دل کنیم، مردم هم بفهمنند. شاید من گفتار درمانی شوم.

۲-نظر قطعی من این است که هر ساعتی که شما زودتر استعفا بدهید و انتخابات آزاد ریاست جمهوری در این مملکت راه بیفتد من یکی راحت تر شوم. ادامه ریاست جمهوری توسط شما حتی یک ساعت بیشتر باعث خرابی بیشتر زندگی من یکی می شود ، خود دانید .البته من قرار شد از طرف آدم های دیگر صحبت نکنم. ولی از طرف غیر آدم ها می توانم صحبت کنم. ادامه ریاست جمهوری شما برای درختان جنگلی ، مراتع ،‌آب های زیر زمینی ، بستر رودخانه ها ،‌دریاچه ها ، حیات وحش حتی برخی حیوانات اهلی هم زیان آور است . آخر وقتی کاه کیلویی ۶۰۰ تومان و جو کیلویی ۹۰۰-۸۰۰ تومان و شلغم و چغندر حدود ۵۰۰ تومان است کدام زبان بسته ای می تواند شکمی از عزا در آورد . خدا شاهد است استعفای شما از پست ریاست جمهوری به نفع خود شما هم هست. درباره پیشنهاد اولم یا حالا شما جلسه تلویزیونی بگذارید و مرا قانع کنید یا من جلسه را سر پل صراط می گذارم. والسلام

 


 


کلمه – گروه اقتصادی: با قرائت گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۸۹ در مجلس، برگ دیگری از تخلفات کلان اقتصادی دولت احمدی نژاد عیان شد. این گزارش نشان می دهد که دولت بالغ بر ۱۲ میلیارد دلار از پول نفت را به خزانه واریز نکرده است و آن را صرف پوشش کسری بودجه خود کرده است؛ آن هم بدون ارائه لایحه اصلاح قانون بودجه به مجلس.

به گزارش کلمه، قانون شکنی های دولت احمدی نژاد بار دیگر در صحن علنی مجلس به طور تفصیلی مطرح شد، اما مانند همیشه هیچ نماینده ای با صدای بلند نپرسید که چنین دولت قانون شکنی چرا باید هشت سال متمادی به فعالیت های پر از تخلف خود ادامه دهد، و کسی نگفت که آیا اینهمه موارد نقض قانون که همه ساله در لایحه بودجه تکرار می شود، به معنای بی کفایتی دولت از اداره کشور بر اساس قانون نیست؟

براساس گزارشی که در صحن علنی مجلس قرائت شده، دولت احمدی نژاد از ۱۵۷ بند و جز قانون بودجه سال ۱۳۸۹ انحراف ۶۵ درصدی داشته و ۹۴ بند و جز از قانون را به طور کامل رعایت نکرده که این عددها نشان می دهد قانون شکنی های دولت در سال ۸۹ نیز نسبت به تخلفات سال پیش از آن افزایش داشته است.

مشروح این گزارش را به همراه جداول آن در سایت خانه ملت می توان دید.

کاهش تولید و صادرات نفت خام، کاهش تولید میعانات گازی، کاهش سرمایه گذاری در حوزه نفت، افزایش حجم قاچاق، عدم تأمین ۱۰۰% حق بیمه خانوارهای مشمول از سوی تامین اجتماعی، عدم تخصیص بودجه و تاخیر در ۱۰ هزار و ۳۴۱ طرح و پروژه، عدم تخصیص کامل اعتبارات پروژه‌های روستایی و مناطق توسعه نیافته، کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور بخش دیگری از این تخلفات است .

از دیگر موارد تخلفات کاهش سهم بودجه عمرانی در مقایسه با بودجه هزینه‌ای است که منجر به تغییر کلی در ساختار اولیه بودجه در پایان سال شده است.

تخلفات کلان دولت در بخش نفت و گاز

براساس این گزارش، در بخش نفت و گاز به تخلفاتی هم چون ارایه نکردن  طرح‌های سرمایه‌گذاری مربوط به نفت و گاز و مبالغ به کمیسیون‌های برنامه و بودجه و محاسبات و انرژی مجلس از سوی وزارت نفت، ارایه نشدن اساسنامه‌های شرکت‌های ملی نفت ایران، ملی گاز ایران و صنایع پتروشیمی تا پایان سال ۱۳۸۹ به مجلس اشاره شده است.

در تخلفی دیگر شرکت‌های ملی گاز و صنایع پتروشیمی ایران درآمدهای ریالی و ارزی خود را به حساب‌های تمرکز وجوه ریالی و ارزی که از طریق خزانه‌داری کل کشور به نام آنها نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران افتتاح می‌شود واریز نکرده اند.

این گزارش هم چنین به کاهش سرمایه گذاری در حوزه وزارت نفت اشاره دارد به گونه ای که  میزان سرمایه‌گذاری انجام شده توسط وزارت نفت از طریق شرکت‌های دولتی کمتر از میزان حداقل ۷۷ هزار و ۳۳۸ میلیارد ریال  بوده است، همچنین مبالغ سرمایه‌گذاری شده به منظور توسعه طرح‌های تولید گاز طبیعی حوزه مشترک پارس جنوبی کمتر از میزان مقرر در این بند یعنی حداقل ۴۰ درصد منابع مزبور بوده است.

بند دیگری از گزارش اشاره دارد:بخشی از مبالغ واریز شده به ردیف درآمدی مازاد سود سهام شرکت ملی نفت ایران به میزان ۱۰ هزار میلیارد ریال حسب درخواست خزانه‌ داری کل کشور توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بابت واریز تنخواه گردان قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به حساب خزانه داری کل کشور واریز شده است.

تخلف دیگر دولت در این گزارش دریافت پول نفت به دلار و  واریز آن به ریال است که  بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۸۹ کلیه ارزهای حاصل از صادرات نفت خام جمعا به مبلغ ۴۲ میلیارد و ۳۳۵ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار را با سه نرخ بازار بین بانکی، بازار فرعی و حساب مشتریان به فروش رسانده، بنابراین در محاسبات خود نرخ بازار بین بانکی که کمترین نرخ است را اعمال کرده است.

کاهش تولید نفت خام و میعانات و صادرات بر خلاف قانون

هم چنین این گزارش به کاهش تولید نفت خام و میعانات گازی به عنوان موضوع تخلف دیگر دولت اشاره دارد. چنانچه میزان تولید نفت خام و میعانات گازی در سال ۱۳۸۹ نسبت به پیش بینی بودجه‌ای شرکت به ترتیب ۷۳ هزار و ۴۹۰ بشکه و ۴ هزار و ۴۴۷ بشکه در روز کاهش داشته که ارزش کاهش تولید با توجه به نرخ متوسط فروش نفت خام در سال ۱۳۸۹ بالغ بر ۲ میلیارد و ۳۲۶ میلیون و ۶۸۰ هزار دلار می‌شود.

از سوی دیگر  صادرات نفت خام در سال ۱۳۸۹ نسبت به پیش‌بینی بودجه‌ای شرکت ۲۴۲ هزار و ۷۰۴ بشکه در روز کاهش یافته که ارزش کاهش صادرات نفت خام با توجه به نرخ متوسط فروش نفت خام در سال ۱۳۸۹ بالغ بر ۷ میلیارد و ۲۴۶ میلیون دلار می‌شود.

هم چنین تسویه بین خزانه‌داری کل کشور و وزارت نفت از طریق شرکت‌های دولتی تابعه ذیربط در خصوص دریافت‌های حاصل از صادرات نفت خام صورت نگرفته است.

دولت بالغ بر  ۱۲ میلیارد دلار از پول نفت را به خزانه واریز نکرده

نکته فاجعه آمیز دیگر آنکه مبلغ ۱۲ میلیارد و ۲۱۵ میلیون و ۶۷۶ هزار و ۴۷۱ دلار از مبالغ قابل واریز به حساب ذخیره ارزی از محل درآمدهای نفت خام به حساب ذخیره ارزی واریز نشده است.

این اقدام از طرف دیگر موجب شده کسری بودجه عمومی دولت که در سنوات قبل عمدتا در ماه‌های پایانی سال از طریق ارائه لایحه اصلاح قانون بودجه توسط دولت با تصویب مجلس شورای اسلامی صورت می‌گرفته را جبران کند به عبارت دیگر دولت در سال ۱۳۸۹ با واریز مبلغ ۱۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار سهم حساب ذخیره ارزی معادل ۱۲۴ هزار و ۸۶۸ میلیارد و ۶۴۰ میلیون ریال به بدنه بودجه، کسری بودجه خود را بدون ارائه لایحه اصلاح قانون بودجه به مجلس شورای اسلامی جبران کرده است.

هم چنین به دلیل عدم تسویه نهایی فی مابین خزانه‌داری کل کشور و وزارت نفت از طرق شرکت‌های دولتی تابعه ذیربط، سهم وزارت نفت از طریق شرکت تابعه ذیربط از محل مازاد سهم نفت در اختیار وزارت مذکور قرار نگرفته و در نتیجه مبلغی به منظور اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری برای توسعه میادین نفتی یا حفظ ظرفیت آنها و توسعه میادین مشترک از محل مازاد، پرداخت نشده است.

تخلفات دولت در بخش نفت و گاز در این سال اینگونه ادامه دارد که به دلیل عدم واریز بدهی ناشی از خوراک شرکت‌های پالایشی توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران به حساب خزانه داری کل کشور نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران پرداخت نشده است.

از سوی دیگر تراز مقداری گاز تصفیه شده سال ۱۳۸۹ حاکی از وجود مقدار ۵ میلیارد و ۳۹۵ میلیون و ۹۳۰ هزار متر مکعب کسری گاز طبیعی تصفیه شده است که ناشی از ضعف سامانه‌های کنترلی شرکت ملی گاز ایران است، کسری مزبور حدود ۶۸ درصد حجم گاز صادراتی به کشور ترکیه یا ۶۲ درصد حجم گاز وارداتی از کشور ترکمنستان است.

در بخش دیگر نیز  شرکت ملی نفت ایران در سال ۱۳۸۹ مغایر با قانون مقدار ۵۴ میلیون و ۱۸۱ هزار و ۸۰۹ بشکه نفت خام به ارزش ۴ میلیارد و ۵۰۱ میلیون و ۶۱۵ هزار و ۳۷۳ دلار و ۷۲ سنت را به صورت معاوضه صرف واردات مقدار ۳ میلیارد و ۸۹۸ میلیون و ۸۸۷ هزار و ۸۳۷ لیتر بنزین و ۳۹۳ میلیون و ۶۱۴ هزار و ۷۹۳ لیتر نفت گاز کرده است.

هم چنین مقدار ۲ میلیون و ۷۲۹ هزار و ۷۷۲٫۳۸ صدم بشکه نفت خام به ارزش ۲۶۲ میلیون و ۲۱۴ هزار و ۱۵۲ دلار مغایر با قانون برنامه چهارم صرف بازپرداخت تعهدات بیع متقابل گازی فازهای ۴ و ۵ پارس جنوبی شده است بازپرداخت تعهدات بیع متقابل فازهای مذکور باید از محل عواید همان فازها صورت می‌پذیرفت.

در بخش منابع حاصل از فروش نفت خام موضوع نیز مشخص شد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۲۱/۱۱/۱۳۸۹ به درخواست خزانه داری کل کشور و به منظور تأمین کسری بودجه سال ۱۳۸۹ مبلغ ۳۰ هزار میلیارد ریال از محل منابع داخلی خود به حساب ۳۶/۲۲۰ خزانه‌داری کل کشور واریز و مبلغ مذکور را از محل وجوه حاصل از صادرات نفت خام در ماه‌های بهمن و اسفند ۱۳۸۹ در مغایرت با حکم این جزء تسویه کرده است.

این بانک هم چنین به درخواست خزانه‌داری کل کشور، مبلغ ۳۰ هزار میلیارد از حساب ۳۶/۲۲۰ خزانه داری کل کشور برداشت و به حساب ۷۷/۱۴۲ خزانه داری کل کشور با عنوان تمرکز وجوه بابت واریز تنخواه گردان قانون هدفمند کردن یارانه‌ها واریز کرده است که مبلغ مذکور تا زمان تهیه این گزارش تسویه نشده است.

در تاریخ ۲۸/۱۲/ ۱۳۸۹ نیز با درخواست خزانه‌داری کل کشور مبلغ ۳۰ هزار میلیارد ریال مذکور از محل منابع داخلی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به حساب ۳۶/۲۲۰ واریز شده است.

تخلف دیگر آنکه مقدار ۱۴ هزار و ۶۹۴ بشکه نفت خام تولیدی از میدان نفتی مبارک در محاسبات شرکت ملی نفت لحاظ نشده است.

تخلفات در صندوق توسعه ملی و خصوصی سازی

در بخش سرمایه‌گذاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۸۹ علیرغم قانون بودجه سال ۱۳۸۸ در هیچ یک از بانک‌های عامل یا بانک‌های خارجی سپرده گذاری نکرده است.

از سویی دیگر این بانک مرکزی بر خلاف قانون از محل حساب ذخیره ارزی مبلغ جهت طرح‌های بخش غیر دولتی که توجیه فنی و اقتصادی آنها به تصویب بانک‌های عامل رسیده است، اختصاص نداده و علاوه بر آن مبالغ ارزی را جهت پرداخت به واحدهای تولیدی و طرح‌های صنعتی و معدنی، سپرده‌گذاری نکرده است. همچنین مبالغ سپرده گذاری شده نیز کمتر از میزان مقرر ۷۰۰ میلیون دلار بوده است.

در بخش خصوصی سازی و اصل ۴۴ قانون اساسی تکلیف قانونی صورت نگرفته و از سویی در حالی که سازمان خصوصی‌سازی موظف بوده در راستای تأمین مبالغ مصوب بودجه مربوط به رد دیون طبق شرایط عمومی مربوط به واگذاری شرکت‌ها، نسبت به فروش شرکت‌ها و تأمین دیون محقق از این طریق اقدام و در غیر این صورت سهام شرکت‌های مورد واگذاری را مستقیما بابت رد دیون با رعایت مقررات مربوط به سازمان‌ها و نهادهای بستانکار واگذار کند، بنابراین تهاتر مبلغ بدهی شرکت‌های وابسته به تأمین اجتماعی ناشی از واگذاری سهام در سنوات گذشته بابت رد دیون قلمداد می‌شود.

افزایش حجم قاچاق

در این بخش نیز اقدامی در جهت کاهش تعرفه کالاهای واسطه‌ای صورت نگرفته و از سویی با توجه به میزان کشفیات قاچاق، اقدام دولت در افزایش نرخ تعرفه‌ها در رابطه با واردات کالاهایی نظیر گوشی تلفن همراه، سیگار و پوشاک، منجر به افزایش حجم قاچاق شده و عملا هدف مقنن مبنی بر حمایت از تولیدات داخلی محقق نشده است.

عدم اجرای تأمین ۱۰۰% حق بیمه خانوارهای مشمول

در این بخش نیز تأمین ۱۰۰% حق بیمه خانوارهای مشمول معادل ۵% حداقل دستمزد مشمولان قانون کار از منابع عمومی توسط دولت اجرا نشده است.

هم چنین واریز دو برابر تعرفه‌های مصوب دولتی در ازای حق‌العلاج (ویزیت) پزشکی و هزینه تخت بستری توسط سازمان‌های بیمه تامین اجتماعی، بیمه خدمات درمانی و بیمه تامین اجتماعی نیروهای مسلح رعایت نشده است.

عدم واریز سهم تربیت بدنی

این گزارش هم چنین تصریح دارد که بخش تربیت بدنی به جای ۲۵ درصد اعتبارات تنها ۱۴ درصد از اعتبارات فصل را دریافت کرده و تکلیف قانونی مبنی بر هزینه کردن یک درصد از اعتبارات دستگاه‌های اجرایی امر تربیت بدنی و ورزش توسط ۱۳۸۰ دستگاه اجرایی، رعایت نشده‌است.

عدم تخصیص بودجه و تاخیر در ۱۰ هزار و ۳۴۱ طرح و پروژه

میزان تخصیص و پرداختی تعداد ۱۰ هزار و ۳۴۱ طرح و پروژه که سال خاتمه آنها سال ۱۳۸۹ بوده، کمتر از ۱۰۰% بوده که موجب تاخیر در اجرای کامل طرح‌ها و پروژه‌ها شده است.

هم چنین تخصیص ۱۰۰% اعتبارات پروژه‌های روستایی و مناطق توسعه نیافته، کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور دارد، به طور کامل تخصیص نیافته است.

در بخش دیگراعتبارات تعدادی از دستگاه‌های اجرایی برای اجرای قانون مدیریت خدمات کشور  ‌و تامین منابع مورد نیاز جهت پرداخت سایر هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر نیروی انسانی بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد ریال افزایش یافته بدون آنکه اعتبارات سایر ردیف‌ها کاهش یابد؛ در نتیجه سقف بودجه کل کشور معادل مبلغ مزبور افزایش یافته است.

از کسر اعتبار تجهیز مدارش تا هدایای  ۲ هزار و ۷۶۵ میلیاردی

مبالغ پرداخت شده به سازمان توسعه و تجهیز مدارس بابت بازپرداخت تعهدات ارزی، کمتر از میزان مقرر در قانون بودجه (۲۵۰ میلیون دلار) بوده است؛ مبلغ کسر شده به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران جهت بازپرداخت تعهدات ارزی اختصاص یافته است.

این گزارش اشاره دارد مبلغ ۲ هزار و ۷۶۵ میلیارد ریال توسط دستگاه‌های اجرائی به عنوان کمک یا هدیه پرداخت شده است.


 


تیم ملی فوتبال جوانان ایران با پیروزی پرگل از پس تیم کویت بر آمد و به مرحله یک چهارم رقابتهای قهرمانی آسیا صعود کرد.

تیم ملی جوانان ایران که در دو دیدار نخست خود در مرحله گروهی رقابتهای قهرمانی آسیا توانسته بود با نتیجه دو بر صفر ژاپن را از پیش رو بردارد و برابر امارات میزبان مساوی کند، در سومین دیدار خود با نتیجه پرگل ۶ بر صفر تیم کویت را شکست داد تا با ۷ امتیاز به عنوان تیم نخست از گروه اول این رقابتها به جمع هشت تیم برتر قاره صعود کند.

در این دیدار ولید مشاعی زاده (۲۸)، احسان پهلوان (۵۳)، سردار آزمون (۵۸)، حسین فاضلی (۶۳ و ۸۴) و روزبه چشمی (۸۱) شش گل ایران را به ثمر رساندند.

تیم ایران با توجه به صدرنشینی در گروه نخست باید با تیم دوم گروه دوم روبه رو شود. در گروه دوم تیمهای عراق و کره جنوبی به مرحلع بعد صعود کردند و بدین ترتیب ایران باید در مرحله بعد به مصاف تیم ملی کره جنوبی برود. این رقابتها حکم مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۱۳ کلمبیا را هم دارد.


 


کلمه – گروه سیاسی: قائم مقام علی اکبر ولایتی در وزارت امور خارجه دولت هاشمی، برای مذاکره با آمریکا ابراز تمایل کرده است؛ حتی اگر این  مذاکره به گفته‌ی او در قعر جهنم انجام گیرد. این در حالی است که ولایتی هنوز به پرسش های متعدد مطرح درباره مذاکرات خود با والری جارت مشاور اوباما در آمریکا پاسخ نداده است.

به گزارش کلمه، محمدجواد لاریجانی که سابقه مذاکره با نیک براون انگلیسی را در پرونده خود دارد بر این باور است که اگر منافع نظام ایجاب کند با آمریکا و حتی در قعر جهنم هم با همه مذاکره می کنیم.

این برادر رئیس دو قوه پیش از این نیز گفته بود که در مورد شرایط کنونی برای مذاکره با غرب، من یکی از رک‌گو‌ترین اشخاص هستم. ما مذاکره با آمریکا را ترجیح می‌دهیم. باید نشست و مذاکره و گفت‌وگو کرد.

امروز همچنین برادر او، صادق لاریجانی رئیس دستگاه قضایی هم در مورد ارتباط با آمریکا گفت: ارتباط با آمریکا ساده نیست و آمریکایی‌ها گمان نکنند که با آمدن پشت میز مذاکره با ایران می‌توانند از ملت ما باج بگیرند.

برادر دیگر آنها، علی لاریجانی، هم چند روز قبل گفته بود که باید همین جا با آمریکایی ها تعیین تکلیف کنیم و اگر جلوتر برویم، کار سخت می شود.

با وجود اعتراف صریح محافظه کاران به علاقه مندی به از سرگیری مذاکره با امریکا، اما خبر کلمه که از مذاکرات پنهانی علی اکبر ولایتی، مشاور امور بین الملل رهبری در آمریکا پرده برداشته بود، با تکذیب رسانه ای این طیف مواجه شد. تکذیب هایی که در واقع بیشتر به نوعی طفره رفتن از بحث می مانند و نه رد اصل موضوع.

کلمه در تحلیل خود صرفا از مقامات مذاکره کننده خواسته بود که منافع ملی را دستمایه توافقات پشت پرده نکنند و یادآوری کرده بود که وفاق ملی بالاترین سرمایه دیپلمات ها برای آغاز هر مذاکره و گفت و گوی مستقیمی است. در آن یادداشت که واکنش های زیادی در فضای رسانه ای و مجازی به همراه داشت، نویسنده تصریح کرده بود بی شک منتقدان حاکمیت از مسئولان فعلی مشتاق ترند به اینکه حاکمیت، عقلانیت به خرج دهد و کشور را بیش از این در معرض خطر قرار ندهد و در مسیر سقوط رها نکند. آیا حاکمان فکر نمی کنند که یک قدم هم آنها باید برای حل مساله بردارند و قبل از حل مشکل با اهالی واشنگتن، مشکل خود را با اهالی تهران حل کنند؟

اینک جواد لاریجانی با اشاره به مذاکره ایران و آمریکا می گوید: مذاکره با آمریکا تابو نیست که ممنوع باشد. اوایل انقلاب عده ای از دوستان اصلاح طلب که سوپررادیکالیسم بوده اند، مذاکره با آمریکا را تابو می دانستند اما انگار روح القدوس در آنان نازل شد و تبدیل به یک سوپرلیبرالیسم شدند.

البته این سیاستمدار پیشین از مذاکرات پشت پرده خود با انگلیس ها سخنی به میان نمی آورد. یک ماه مانده به انتخابات دوم خرداد ۷۶ وی که رییس مرکز پژوهش های مجلس بود در مذاکره ای با نیک براون مدیرکل وزارت خارجه انگلیس، تلاش کرد در دیداری که در لندن برگزار شد نظر انگلیس ها را نسبت به کاندیدای جناح راست تغییر دهد و به آنان اطمینان دهد که منافع غرب در گروی پیروزی این کاندیداست.

مذاکره ای که بازتاب وسیعی در محافل سیاسی به همراه داشت و حاکی از خط مشی و دیدگاه این بخش از سیاستمداران بود که برای رسیدن به قدرت ابایی ندارند حتی با بزرگترین کشورهای استعماری به مذاکره پنهانی بنشینند.

بدین ترتیب اعتراف جواد لاریجانی به تمایل حاکمیت برای مذاکره و اعلام آمادگی صریح او برای انجام مذاکره حتی در قعر جهنم! نشان می دهد که آنچه مورد نگرانی کلمه بود، کاملا جدی است و این احتمال هست که اگر دلسوزان کشور و انقلاب به موقع فعالیت نکنند و تذکر ندهند، ممکن است حاکمان بخواهند به جای مذاکرات شفاف و از موضع عزت، به زد و بندهای پنهانی و ذلیلانه رو بیاورد.

هر چند لاریجانی از استراتژی تعامل با دشمن سخن گفته است و می افزاید که اگر منافع نظام ایجاب کند با آمریکا و حتی در قعر جهنم هم با همه مذاکره می کنیم. اما نگفته است که این منافع را چه کسی تعیین می کند و آیا نظام مبتنی بر قبیله گرایی و اقتدارطلبی قادر خواهد بود منافع عمومی و ملی ایرانیان را تامین نماید.

پیشتر میرحسین موسوی نسبت به این مساله هشدار داده و در توصیف سیاست خارجی اقتدارگرایان گفته بود همان وقتی که آنان مناسبات بین‌المللی کشور را به اغراض تبلیغاتی آلوده کردند و از خردورزی و متانت کناره گرفتند می‌شد حدس زد که به زودی مصالح بلندمدت مردم را به هیچ معامله خواهندکرد.

وی همچنین تاکید کرده بود که جنبش سبز باید از تمام توان بین المللی خود استفاده کند تا به قدرتهای خارجی نشان دهد به آنها اجازه نمی دهد از ضعف وعدم مشروعیت دولت کنونی استفاده و به استقلال، تمامیت ارضی و منافع عالی کشور آسیب رسانند.

مطالب پیشین کلمه درباره تلاش حاکمیت برای زمینه چینی مذاکره با آمریکا را در این خبرها بخوانید:

سرنوشت مذاکره پنهانی و بدون اطلاع ملت، چیزی جز باج دادن نخواهد بود
حاکمیت شفاف سازی کند؛ علی اکبر ولایتی در آمریکا چه می کند؟

از سورپرایز اکتبر تا حضور ولایتی در خاک ایالات متحده؛ ماجرا جیست؟
جزئیاتی از آخرین تلاش‌ها برای زمینه‌چینی مذاکره مستقیم ایران و آمریکا

فرافکنی رسانه های امنیتی و هشدار روزنامه دولت درباره تکرار ماجرای مک فارلین
آقای ولایتی! اگر قصد مذاکره نداشتید، در آمریکا چه می کردید؟


 



 


یک روز پس از آغاز اعمال نرخ‌های جدید مسیر‌های پروازی داخلی، آژانس‌های هواپیمایی تمام بلیت‌های متقاضیان را با نرخ جدید می‌فروشند.

به گزارش ایسنا، روز گذشته پس از آنکه افزایش ۶۰ تا ۷۰ درصدی نرخ بلیت پرواز‌های داخلی از سوی شورای عالی هواپیمایی به شرکت‌های هواپیمایی اعلام شد، آژانس‌های هواپیمایی برای فروش بلیت با مشکلاتی روبه‌رو شدند.

در پی اعمال نرخ‌های جدید برای فروش بلیت، روز گذشته به دلیل آنچه به‌روز نشدن سایت شرکت‌های هواپیمایی و زمان‌بر‌بودن اعمال نرخ‌های جدید در سایت ایرلاین‌ها خوانده شد، آژانس‌های هواپیمایی تنها به قیمت جدید تعدادی از مسیر‌های هوایی و نه همه آنها دسترسی داشتند.

به این ترتیب روز گذشته امکان فروش بلیت برخی مسیر‌ها در ساعات ابتدایی روز کاری ۱۶ آبان‌ماه وجود نداشت. اما پس از چند ساعت شرکت‌های هواپیمایی قیمت‌های جدید را در سایت خود ثبت کردند و سایت با این قیمت‌ها برای رزرو بلیت باز شد و در اختیار آژانس‌های هواپیمایی قرار گرفت.

آنچه جالب است این‌که تنها شرکت هواپیمایی که هنوز نرخ بلیت مسیر‌های پروازی خود را به صورت کتبی به آژانس‌های هواپیمایی اعلام نکرده است، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) است. البته این شرکت نیز همچون دیگر شرکت‌های هواپیمایی قیمت‌های مسیر‌های خود را روی سایت هما قرار داده است.

بنا به گفته‌ی معاون سازمان هواپیمایی کشوری نرخ مسیر‌های پروازی داخلی برای تمام شرکت‌ها یکسان است و هم‌چنان به صورت تکلیفی به شرکت‌ها ابلاغ می‌شود.


 


مشکلات اقتصادی حال حاضر ایران ریشه در کجا دارد؟ تحریم ها اقتصاد ایران را اینگونه آسیب پذیر کرده است یا آنچه اقتصاد ایران از آن رنج می برد ریشه در تصمیم هایی دارد که طی سال های گذشته اتخاذ شده است؟ اینها سوالاتی است که این روزها بسیار زیاد در فضای اقتصادی ایران دست به دست می شود.

به زعم بسیاری از کارشناسان تحریم ها اگرچه اقتصاد ایران را دچار مشکل کرده است اما تصمیم هایی که اتخاذ شده است را تحت هیچ شرایطی نمی توان نادیده گرفت. نکته ای که پرویز کاظمی، وزیر رفاه دولت نهم نیز بر آن تاکید دارد و می گوید اگرچه تحریم ها ما را به لحاظ اقتصادی دچار مشکل کرد اما تدبیر ها و تصمیم هایی که اتخاذ شد مناسب نبود و اقتصاد ما را در شرایط کنونی قرار داد. برای ریشه یابی مشکلات اقتصادی کنونی از پرویز کاظمی دعوت کردیم تا در کافه خبر حضور پیدا کند و درباره آنها توضیح دهد.

آنچه در ادامه می خوانید متن کامل گفت و گوی خبرآنلاین با پرویز کاظمی، وزیر رفاه دولت نهم درباره مشکلات روز اقتصاد ایران است.

نوسان هایی که شاخص های اقتصادی تجربه می کنند و اتفاق هایی که در بخش اقتصاد این روزها به وقوع پیوسته آن قدر خبر ساز است که می توان راجع به هر کدام از آنها ساعت ها گفت و شنید. مجموع اتفاق هایی که بار آن را در حال حاضر اقتصاد ایران تحمل می کند را چگونه تحلیل می کنید؟

مشکلات وجود دارد و کسی هم گمان نمی کنم آن را نفی کند که ما مشکل اقتصادی نداشته باشیم. مشکلات اقتصادی چیزی نیست که کسی بخواهد آن را انکار کند. منتها یک راه برون رفت از این شرایط وجود دارد. نکته دومی که اهمیت دارد دلایل این به وجود آمدن مشکلات است. یعنی ما یکی از روش هایی که در کار باید به آن توجه داشته باشیم آسیب شناسی و ریشه یابی است. این آسیب شناسی و ریشه یابی می تواند کمکی به ما کند تا نسخه مناسبی برای مشکل به وجود آمده تهیه کنیم.

هنگامیکه نسخه مناسب در دست مان باشد می توانیم بر مبنای آن عمل کنیم و خروج از بحران داشته باشیم. متاسفانه ما در مجموعه کشور عادت نکردیم خودمان را نقد کنیم. این یکی از ایراد هایی است که وجود دارد. همیشه به دنبال سبب های بیرونی گشتیم. به عبارت ساده تر به دنبال دلایل بیرونی هستیم بدون اینکه به دلایل درونی توجه کنیم. این ما را همیشه به انحراف برده است. شاید تصمیم هایی که برای این موضوع خواستیم بگیریم ما را منجر کرده که تصمیم مناسب بگیریم.

برای این توضیحاتی که مطرح کردید مثال هم می زنید؟

به عنوان مثال همین مباحثی که مطرح شده و این روزها هم خیلی صحبت سر آن است که آیا تحریم ها ما را به اینجا کشانده یا تصمیم ها و تدبیرها شرایط را اینگونه رقم زده است. این نکته مهمی است. من یک نکته ای هم اضافه کنم و آنهم اینکه ما عدم توجه به امکانات داخلی هم باید مد نظر داشته باشیم.

یعنی منظور شما این است که سوء مدیریت ها ما را به سویی برده است که ظرفیت های موجود را نادیده بگیریم؟

دقیقا. این ظرفیت ها دو بخش تحت عنوان سخت افزار و نرم افزار می شود. سخت افزار از باب امکانات موجود در کشور است. نرم افزار هم از جهت نیروی انسانی مطرح است. بحشی از دارایی های کشور نیرو های انسانی هستند. شما وقتی ژاپن را بررسی کنید خواهید دید که این کشور دارای مواد اولیه نیست و وارد کننده آن است اما به دلیل دانش و تکنولوژی ای که دارد مواد اولیه را به امکانات روز تبدیل می کند. بر این اساسی دانشی که در اختیار دارد را می فروشد. این دانش هم توسط نیرو های انسانی دارد تولید می شود. این به عنوان یک دارایی و ثروت است که وجود دارد.

ما عملا نمی توانیم نفی کنیم که تحریم هایی که برای کشور به وجود آمد اصلا اثر نداشته است. به هر حال فرآیند درآمدی ما را تحت تاثیر قرار داده است. فعالیت های اقتصادی ما با کشورهای دیگر را متاثر کرده است. نقل و انتقالات پولی و مالی را تحت تاثیر قرار داده است. این مواردی است که اتفاق افتاده ولی نقطه دیگر این است که از تدبیرهای موجود به چه میزان برای استفاده از امکانات داخلی استفاده شده است. سال های سال است که ما باید از وابستگی به نفت خلاص شویم و در رابطه با آن خیلی بحث می شود.

این موضوع رهایی از وابستگی به نفت همواره مورد بحث بوده و بر آن تاکید شده است اما در عمل چندان به این سمت حرکت نکردیم. شما این را قبول دارید؟

ما باید در کشور به مدیریت و مهندسی فرآیند توجه کنیم. این خیلی مهم است. مدیریت از این جهت قابل توجه است که به کار گیری ابزارها و امکانات روز برای هدفی که می خواهیم به آن برسیم فراهم باشد. وقتی که آمار و ارقام را نگاه می کنیم از چهت گاز کشور ما دومین دارنده گاز در جهان هست. این خیلی قابل توجه است. از لحاظ نفت تقریبا کشور سوم به لحاظ منابع نفتی هستیم. یعنی از موضوع انرژی که اینقدر در دنیای امروز راجع به آن صحبت می شود ما هم نفت و هم گاز را در اختبار داریم.

حالا بیاییم و محاسبه کنیم درآمد هایی که از مشتقات نفتی و گازی برای کشور به وجود می آید چه اندازه است. ما باید از محل درآمد های نفت و گاز سرمایه گذاری هایی انجام دهیم که هم بتواند برای ما ارزش افزوده ایجاد کند و دوم اینکه از محل درآمد آن به طور مثال در کشاورزی سرمایه گذاری کنیم. شما مشاهده کنید ما در کشاورزی چه اندازه نوسان داریم. یک سوال با تمامی تبلیغاتی که صورت می گیرد به وارد کردن گندم احتیاج نداریم بعد مشاهده می کنیم که به سرعت واردات گندم در دستور کار قرار می گیرد. این نشان دهنده این است که ما به کشاورزی و تجهیزات مربوط به آن که می تواند ما را خودکفا کند کم توجه بوده ایم. بنابراین ما نیازمند کار بنیادی و اساسی در رابطه با بی نیاز شدن به نفت هستیم. هم دولت ها و هم مجلس ها کوتاهی کردند. همه ما به دنبال این هستیم که آمار و ارقام از رشد کاری خودمان ارائه کنیم.

تقریبا یک نارضایتی عمومی نسبت به تصمیم گیری های اقتصادی مشاهده می شود. شما اشاره کردید مجلس ها و دولت ها در رابطه با بی نیاز شدن به نفت کوتاهی کردند. می توان این نارضایتی را به همین حرکت نکردن به سوی بی نیاز شدن به نفت ارتباط داد؟

من با یک آمار و ارقامی که محکم است در این رابطه توضیح خواهم داد. این موضوعی که الان اتفاق افتاده مربوط به یکی دو سال اخیر نیست. ما باید کار اساسی، پایه ای و اصولی انجام دهیم. من اعتقاد دارم این اقدامات را افرادی می توانند انجام دهند که مدیرانی با محتوا باشند. یعنی علم و تجربه داشته باشند و بتوانند پیش بینی کنند. با علم روز مدیریت آشنا باشند و تبادلات جهانی را بشناسند. این مدیران اگر بر سر کار بیایند ما می توانیم جواب مثبت بگیریم. متاسفانه در حال حاضر هر مسئولی سریعا از آن تاریخی که مشغول به کار شده است آمار ها را ارائه می کند.

جالب اینکه در آمار هایی که ارائه می شود تقریا همه چیز رشد داشته است. اگر رشد کرده است چر این اندازه نارضایتی از سوی کارشناسان در رابطه با تصمیم های اقتصادی وجود دارد؟

ما کشور مان بیشتر از اینکه اقتصادی و فرهنگی باشد متاسفانه سیاسی است. عالم سیاست هم عالم حرف زدن است. شما اگر بیماری داشته باشید که نیاز به جراحی داشته باشد وقتی به بیمارستان مراجعه کنید قاعدتا یک تیم پزشکی برای عمل جراحی او تصمیم گیری خواهد کرد. ما نسخه هایی که برای اقتصاد و صنعت مان پیچیده ایم نسخه ای نیست که مداوا کننده آن باشد بلکه نسخه ای است که فقط می خواهد آن را مقطعی آرام کند. ما در سند چشم انداز آوردیم که رشد اقتصادی به طور میانگین ۸ درصد است. هدف هم این است که در سال ۱۴۰۴ قدرت اول منطقه باشیم. در منطقه ما عربستان، ترکیه و قطر وجود دارد. حدودا ۷ سال از ابلاغ سند چشم انداز می گذرد و هنوز یک سمینار مشاهده نکردیم برگزار شود تا در آن اهداف سند چشم انداز با واقعیت ها مقایسه شود.

شاید اساسا اعتقادی به این سمینار ها یا حتی فراتر از آن به برنامه ریزی وجود نداشته باشد چرا که دولت در همان ابتدای کار خود سازمان برنامه و بودجه را منحل کرد. نظر شما چیست؟

من همان بحث مدیریتی که مطرح کردم به همین موارد می رسد. شما اگر آمدید برنامه چشم اندازی را تدوین کردید که با تلاش دست یافتنی بود درست است. قاعدتا نیروی انسانی، سازمان ها و … باید در همین راستا بسیج شوند. یعنی انسجام برنامه ریزی های انجام شده به گونه ای باشد که به هدف مد نظر برسیم. ما مشاهده کردیم به فوریت برنامه ۵ ساله پنجم پس از سند چشم انداز تدوین شد که در راستای سند چشم انداز نیست.

از آن مهم تر اینکه بودجه هر سال در راستای برنامه پنج ساله نیست. در چنین شرایطی نمی توان انتظار داشت سند چشم انداز محقق شود. باز به همان مثال پزشکی برگردیم. ما اگر به عنوان پزشک تشخیص دادیم فردی بیمار است باید برای او راه علاج پیدا کنیم. نمی توان به بیمار گفت شما خوب هستید.

ما اگر بخواهیم مسیر درست را طی کنیم باید بپذیریم شاخص های اقتصادی مان مشکل دارد. ما وقتی می آییم شاخص هایی مانند نقدینگی را از سیستم اقتصادی در می آوریم مشاهده می کنیم حدود ۳۹۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور داریم. این آمار برای تیر سال جاری است. آن را با اسنفد سال گذشته مقایسه می کنیم که در درصد رشد داشته است. این شاخص گویای این است که ما مشکل اقتصادی داریم. حالا وقتی ریشه یابی کنیم به این نتیجه می رسیم که برای تزریق پول هایی است که صورت گرفت. من واقعا باید به این نکته اشاره کنم که یکی از آسیب شناسی هایی که بیان می کند ما در وضعیت موجود قرار گرفتیم این است که « قانون هدفمند شدن یارانه ها » بسیار خوب بود اما اجرای آن بسیار بد انجام شد.

یعنی رشد نقدینگی و مشکلات حال حاضر اقتصاد را با اجرای قانون هدفمند شدن یارانه ها مرتبط می دانید؟

یک بخشی همین است. این موضوع هم فقط به دولت آقای احمدی نژاد بر نمی گردد. پس از جنگ تحمیلی این تصور به وجود آمد که ما باید قیمت ها را تعدیل کنیم و یارانه ها باید حذف شود. این رفتار معنی دارد. معنی آن این است که اگر سوخت ۱۰۰ تومانی را ۵۰۰ تومان فروختیم قاعدتا ۴۰۰ تومان » ما به ازا » دارد. ساده ترین اقدام این است که ۴۰۰ تومان را میان همه توزیع کنیم. این بد ترین کاری است که می شود انجام داد و دولت هم این کار را کرد.

بنابراین شما اعتقاد دارید توزیع نقدی یارانه ها اشتباه بود؟

این بد ترین کار ممکن بود.

در اجرای قانون هدفمند شدن یارانه ها به جای پرداخت نقدی یارانه ها شما چه راهکارهایی مد نظر دارید؟

توزیع نقدی قاعدتا نقدینگی را زیاد می کند و به دنبال آن تورم زیاد می شود. تقاضا برای برخی کالاها زیاد می شود. می توانستیم از معافیت مالیاتی استفاده کنیم. این اثرش در بازار خیلی متعادل تر است. یا اینکه در بخش سلامت سرمایه گذاری می کردیم. ما اگر آمده بودیم و در آمدی که حاصل شده را در بخش سلامت سرمایه گذاری کرده بودیم فردی که بیمار بود دیگر نگران هزینه های درمان نبود. سوم اینکه بحث آموزش را می توانستیم مد نظر قرار دهیم. می توانستیم این پول را در بخش آموزش صرف کنیم. چهام هم اینکه می توانستیم سرمایه گذاری هایی انجام دهیم که اشتغال زا باشد. اگر حذف یارانه ها با چنین اقداماتی همراه باشد قاعدتا جامعه به سمت تعادل حرکت می کند.

ما آمدیم و ساده ترین کار ممکن که توزیع نقدی یارانه است را انجام دادیم. این اقدام شاید در کوتاه مدت رضایتی را ایجاد کند اما در بلند مدت این رضایت ها از بین خواهد رفت. به طور مثال در همین سال جاری که با نوسان هایی که برای ارز به وجود آمد این ۴۵ هزار تومانی که به عنوان یارانه پرداخت می شود کجای هزینه های خانوار قرار گرفته است؟ ارزش پول از ابتدای سال تا کنون بالغ بر هشتاد درصد کم شده است. یعنی رقمی که فردی ابتدای سال به عنوان حقوق دریافت کرده در حال حاضر ۸۰ درصد آن کم شده است. به تعبیری ۸۰ درصد هزینه ها افزایش پیدا کرده است. پس سیاستی که اعمال کردیم در اجرا مشکل داشته است. به همین دلیل هم مجلس مرحله دوم اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها را متوقف کرد.

بنابراین برگردیم به همان نکته ای که ابتدا مطرح کردید و آنهم اینکه نمی توان تمامی مشکلات کنونی اقتصاد ایران را به تحریم ها ارتباط داد و قاعدتا تدابیری هم که از سوی دولت اتخاذ شده مناسب نبوده است؟

قبول داریم که تحریم ها وجود دارد ولی تصمیم هایی که داریم می گیریم ما را به اینجا رسانده است. در کشور سرمایه گذاری های پایه ای و اصولی نکردیم. چه کسی آمد و بررسی کرد سرمایه گذاری هایی که صورت گرفت در حال حاضر چه وضعیتی دارد؟ برویم و ببینیم طرح های فولادی و سیمانی مان در چه وضعیتی قرار دارد. ظرفیت سازی با تولید متفاوت است. ظرفیت سازی یعنی پول را بلوکه کردن اما تولید یعنی خروجی به همراه داشتن. بنابراین مدیریت در این رابطه هم بسیار اهمیت دارد. ما نمی آییم و بررسی کنیم که کاهش ارزش پول ملی در درآمد سرانه چه تاثیری داشته است. بر اساس آماری که بانک اقتصاد جهانی در سال ۲۰۱۰ داده است عنوان شده قدرت خرید ایران ۸۸۸ میلیارد دلار است. در حال حاضر ما در کجا قرار داریم وقتی ارزش پول ملی یک سوم شده است؟

در مجموع اقتصاد کوچک تر شده است. سرمایه ملی در مجموع کوچک تر شده است؟

دقیقا همینطور است. در سال ۲۰۱۰ رتبه ما هفدهم بود. الان باید بگردیم ببنیم در کجا قرار داریم.

در حال حاضر هم اعلام می شود هفدهمین اقتصاد جهان هستیم؟

به هر حال حرف مرد یکی است. بگذارید به بحث کاهش ارزش پول ملی بپردازم. این موضوع بر روی درآمد سرانه هم اثر گذار است. یک تاثیر بیرونی دارد و آنهم اینکه افرادی که از بیرون می خواهند بیایند و سرمایه گذاری کنند با ریسک بالایی که مقابل شان قرار گرفته است این کار را نمی کنند. علت آنهم این است که پول ارزش خود را از دست می دهد. بر این اساس علاقه مندی به به سرمایه گذاری کاهش پیدا می کند. مهم ترین موضوع در کسب و کار ثبات اقتصادی است. آماری را مرکز آمار ایران اعلام کرده که بسیار جالب است. این آمار متعلق به بهار سال جاری است. قطعا الان بیشتر شده است.

هر متر مربع مسکن در منطقه ۲۱ تهران معادل ۹۸۰۰ تومان قابل اجاره است. در مقایسه با بهار سال قبل ۴۳ درصد افزایش قیمت داشته است. حالا آدمی با یک میلیون و پانصد هزارتومان که حقوق بسیار خوبی است و ۲۵۰ هزار تومان آن بابت بیمه و مالیات کسر می شود را در نظر بگیرید. این فرد اگر بخواهد برود در منطقه ۲۱ تهران یک آپارتمان ۱۰۰ متری بگیرد باید حدود یک میلیون تومان پرداخت کند. ۲۵۰ هزار تومان هم برای هزینه حمل و نقل، خوراک و پوشاک باقی می ماند. این خودش یک شاخص اقتصادی است. ما باید اینها را جلوی خودمان بگذاریم و ببینیم ایراد کارمان کجاست. آیا تمامی اینها ریشه در تحریم دارد یا اینکه تصمیم درست نگرفتیم؟نظارت بر اجرای کار انجام دادیم؟ آدم های واجد شرایط باید وارد شوند تا تصمیم های درست اتخاذ کنند. ما مدام دعوای میان دولت و مجلس را به دلیل این تصمیم ها شاهد هستیم.


 


ایران رتبه‌های اول حوادث ترافیکی جهان را به خود اختصاص داده او آمارها نشان می‌دهد سالانه بیش از ۹۰۰ هزار تصادف جاده‌ای در کشور روی می‌دهد که حدود ۲۵ هزار نفر در این حوادث کشته و بیش از ۳۰۰ هزار نفر زخمی می‌شوند.

به گزارش جام جم آنلاین، مطابق آمارهای اعلام شده پلیس، طی سال‌های ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۸ حدود ۲۰۵هزار نفر در حوادث رانندگی در کشور کشته و حدود دو میلیون نفر نیز مجروح شده‌اند که این میزان سال ۱۳۸۹ با رشد ۱۸ درصدی روبه‌رو شد.

از این میان ۱۴هزار نفر در جاده‌های برونشهری، حدود ۲۵۰۰ نفر در راه‌های روستایی و مابقی تا سقف ۲۳ هزار نفر در درون شهرها جان خود را از دست داده‌اند و این میزان به مراتب در سال ۱۳۹۰ نیز رشد چشمگیری داشته است.

۷۰درصد تلفات ترافیکی در کشور در جاده‌ها اتفاق می‌افتد که ۶۷ تا ۷۰ درصد این تصادفات از بین سه عامل دخیل در سوانح، به عامل انسانی یعنی خود رانندگان مرتبط است.

لازم به ذکر است که جاده‌های ایران هنوز یکی از مرگبارترین جاده‌ها محسوب می‌شود و بسیاری از کارشناسان غیراستاندارد بودن راه‌ها و جاده‌های کشور را در بروز تصادفات قابل توجه می‌دانند. به اعتقاد کارشناسان با توجه به این که بیش از ۷۰ درصد حوادث ترافیکی در جاده‌ها اتفاق می‌افتد و بیش از ۷۰درصد راه‌ها و جاده‌های کشور نیز نیاز به بازسازی دارند، بر این اساس سال گذشته به دلیل غیراستاندارد بودن این جاده ها، از هر صد نفر در حوادث ترافیکی، ۱۵ نفر جان خود را از دست دادند.

وقوع ۷۰ درصد تصادفات زیر ۲۵ سالگی

بیشترین حوادث راهنمایی و رانندگی کشور، جوانان و نوجوان زیر ۲۵ سال را درگیر می‌کند. به گفته دکتر سیدمظفر روحانی، روانپزشک و رئیس انجمن بیماران اسکیزوفرنی کشور، از نظر روان‌شناسی به دلیل این که جوانان و نوجوانان خصوصیتی «همه توانی» دارند و فکر می‌کنند هر کاری را می‌توانند، خودشان انجام دهند، بر همین اساس میزان ارزیابی آنها از مسائل بسیار پایین می‌آید و در رانندگی براحتی سبقت می‌گیرند و بی‌محابا رانندگی می‌کنند.وی ادامه می‌دهد: علاوه بر این چهار نوع اختلال شخصیتی به نام‌های اختلال شخصیتی مرزی با رفتارهای پرخاشگرانه، ضداجتماعی با نقض قوانین اجتماعی، نمایشی با جلب توجه دیگران و در نهایت اختلالات شاخه B رفتارهای بی‌محابا و ضداجتماعی است که در میان اکثر جوانان و نوجوانان وجود دارد. آنها به عواقب کار خود توجه نمی‌کنند و در نتیجه این اختلالات باعث می‌شود که رانندگی آنها به ایجاد حادثه منجر شود.

تصادفات ناشی از مصرف مواد مرگبارترند

بیش از ۹۰ درصد تصادفات ناشی از مصرف مواد محرک، مرگبار است. بنا بر اظهارات این روانپزشک آخرین آماری که نیروی انتظامی در خصوص تصادفات منتشر کرد بیانگر این نکته است که بیش از ۸۰ درصد تصادفات سنگین و مرگبار ناشی از مصرف یکی از مواد محرک و اعتیادآور بوده است.

زنان محتاط‌تر از مردان

این استاد دانشگاه میزان تصادفات مردان را شایع‌تر و بیشتر از زنان می‌داند و می‌گوید: علاوه بر بالا بودن تمایل به انجام رفتارهای ضداجتماعی مردان، به دلیل این که میزان تستسترون خون که از عوامل افزایش‌دهنده پرخاشگری است در مردان بیشتر از زنان است و همچنین برخی صفات تشخیصی مرزی که در نتیجه آن زنان در رانندگی‌شان احتیاط بیشتری دارند در همه جای دنیا میزان تصادفات مردان بیشتر از زنان است.

تائیدیه سلامت روانی برای متقاضیان گواهینامه

دکتر روحانی درخصوص راهکارهای کاهش تخلفات راهنمایی و رانندگی می‌گوید: با توجه به شیوع اختلالات روانی و شخصیتی در جامعه، لازم است داشتن تائیدیه سلامت روانی متقاضیان از روانپزشک برای دریافت گواهینامه راهنمایی و رانندگی از شروط اساسی و اولیه باشد که مشخص شود آیا این افراد از لحاظ سلامت روانی مورد تائید هستند یا خیر. مسئولان راهنمایی و رانندگی برای افرادی که از لحاظ سلامت روانی تائید نمی‌شوند، گواهینامه ارائه نکنند.

قابل ذکر است در سال‌های اخیر، توجه پلیس به پیشگیری از وقوع جرم و تخلفات حوادث مربوط به راهنمایی و رانندگی اهمیت زیادی یافته است، اما با وجود این هنوز در پیشگیری از بروز این تخلفات به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم، در واقع اگر به مثلث تصادفات دقت کنیم و به این نکته که ۷۰ درصد تصادفات به عامل انسانی مرتبط است اعتقاد داشته باشیم، می‌توان اذعان کرد پیشگیری از وقوع عامل انسانی سوانح، نیازمند برنامه‌ریزی‌های بلندمدت است و کاهش تاثیر این عامل، در بروز تصادفات، تنها با ارائه آموزش‌های لازم و فرهنگسازی در میان رانندگان و تمام سرنشینان خودروها برای رعایت قوانین و رانندگی میسر خواهد بود نه با سنگین‌تر کردن جریمه‌های تخلفات راهنمایی رانندگی.


 


میرحسین: اگر کسانی از وفاداری به عهدهای ایمانی و انسانی بپرسند، باید کتک بخورند، شکنجه ببینند و به حبس‌های طولانی‌مدت محکوم شوند؟ آیا اسلام و قرآن اجازه می‌دهد مردمی که با مسالمت حاکمانشان را به عدالت امر می‌کنند، کشته شوند؟


 


مسعود باستانی و مهسا امرآبادی دو زوج روزنامه نگار زندانی روز گذشته با یکدیگر در زندان اوین دیدار کردند.

به گزارش خبرنگار کلمه، ملاقات روز گذشته این زوج روزنامه نگار که یکی در زندان رجایی شهر محبوس است و دیگر در زندان اوین، حدود یک ساعت بوده و در دفتر دادستانی اوین صورت گرفته است.

همچنین این ملاقات در حالی صورت گرفته که به مسعود باستانی گفته نشده بوده که برای ملاقات همسرش به اوین می رود و از این رو او به گمان اینکه راهی بیمارستان می شود برای ادامه معاینات پزشکی با پرونده پزشکی از رجایی شهر خارج می شود. مسعود باستانی پس از آنکه به اوین می رسد نیز از این ملاقات متوجه نمی شد و گمان می برد که برای بازجویی و یا تفهیم اتهام جدید به اوین آورده شده که به ناگهان خود را در دفتر دادستانی در مواجه با همسرش می بیند.

مسعود باستانی و مهسا امر آبادی دو زوج روزنامه نگاری هستند که، یکی در زندان رجایی شهر کرج و دیگری در زندان اوین دوران محکومیت را سپری می کند. باستانی از تاریخ ۱۴ تیر ماه ۱۳۸۸ بازداشت و به اتهام تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی برای ایجاد اغتشاش به شش سال زندان محکوم شده است. او تا بهمن ماه ۱۳۸۸ در زندان اوین به سر می‌برد، اما در تاریخ پنجم بهمن ماه ۱۳۸۸ در اقدامی خلاف قانون و بر خلاف اصل تفکیک و طبقه‌بندی زندانیان از زندان اوین به زندان رجایی‌شهر که محل نگهداری مجرمین خطرناک است، منتقل شده و اکنون در این زندان نگهداری می شود. مهسا امر آبادی نیز نخستین بار در خرداد سال ۸۸ بازداشت و حدود سه ماه را در بند انفرادی ۲۰۹ سپری کرد. پس از حضور مسعود باستانی در دادگاه های نمایشی و فرمایشی، مهسا از زندان آزاد شد اما در نهایت توسط شعبه ۲۸ داداگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی مقیسه به یک سال حبس تعزیری محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدید نظر نیز تایید گردید.امرآبادی دومین بار در اسفند ۸۹ به بهانه حضور در تجمعات اعتراضی به حصر مهندس موسوی و مهدی کروبی توسط حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازداشت و به یک سال حبس تعزیری و ۴ سال حبس تعلیقی محکوم شد و اکنون نیز دوران محکومیت خود را سپری می کند. مهسا امر آبادی از جمله زندانیان زنی بود که هفته گذشته در پی رفتار توهین امیز صورت گرفته ماموران زندان در هنگام تفتیش و جست و جوی بند زنان دست به اعتصاب غذا زد.

مهسا و مسعود از زمان اجرای حکم مهسا امرآبادی، یعنی از ۲۱ اردیبهشت ملاقات های هفتگی خود را از دست داده اند، هرچند که پیش از این نیز به دلیل قوانین زندان رجایی شهر ملاقات های آنان دو هفته یک بار بود، اما با زندانی شدن امرآبادی همین ملاقات ها نیز از بین رفت و نهایتا پس از اجرای حکم مهسا امر آبادی آنان پس از ۸۰ روز یکدیگر را در اوین ملاقات کردند. همچنین مسعود باستانی هنگامی پس از سه سال به مرخصی آمد که همسرش در زندان بسر می برد و تمام این سه سال را برای مرخصی مسعود در حال رفت و آمد و تلاش در دادستانی بود. البته در طی مدت مرخصی باستانی به این زوج دو بار در زندان ملاقات حضوری دادند.


 


رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نهم می گوید: درصورتی که بودجه دانشگاه‌های علوم پزشکی تأمین نشود، احتمال تعطیل شدن فعالیت‌های این دانشگاه‌ها در سراسر کشور وجود دارد.

به گزارش فارس، حسینعلی شهریاری، درباره پرداخت حقوق و مزایای کارکنان دانشگاه علوم پزشکی تهران، اظهار داشت: نگران پرداخت حقوق و مزایای کارکنان دانشگاه‌های علوم پزشکی در کشور هستیم.

وی ادامه داد: در صورتی که بودجه مورد نیاز دانشگاه‌‌های علوم پزشکی تأمین نشود احتمال تعطیل شدن فعالیت‌های این دانشگاه‌ها در سراسر کشور وجود دارد.

رئیس کمیسون بهداشت و درمان مجلس گفت: براساس گزارش‌های ارائه شده تمامی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی برای پرداخت حقوق و مزایای کارکنان و کارمندان در پایان آبان مشکل دارند.


 


رییس کل دادگستری استان اصفهان گفت: ماموران نیروی انتظامی برای ورود به منازل و جمع‌آوری ماهواره‌ها نیاز به مجوز قانونی از دادگستری دارند.

به گزارش کلمه، این مقام قضایی نگفت که در این صورت چرا دستگاه قضایی با موارد مکرر هجوم پلیس به خانه ها برای توقیف آنتن های ماهواره، که غالبا هم به صورت فله ای و با لشکرکشی به محلات بدون حکم قضایی موردی انجام می شود، برخورد نمی کند.

به گزارش ایسنا، غلامرضا انصاری، با بیان اینکه استفاده از ماهواره مطابق قانون جرم محسوب می‌شود، اظهار کرد: چنانچه شکایتی از سوی همسایه‌ها به دادگستری ارایه شود و یا در صورتی که بشقاب ماهواره در دید ماموران نیروی انتظامی قرار داشته باشد می‌توان به صورت قانونی با استفاده کنندگان برخورد کرد.

وی با بیان اینکه ورود بدون مجوز دادستانی به منازل شهروندان نقض حقوق شهروندی بوده و جرم محسوب می‌شود، تصریح کرد: چنانچه کسی بدون مجوز دادستان وارد منازل شهروندان شود خلاف کرده و مطابق قانون با آن برخورد خواهد شد.


 


ورزقان در آذربایجان شرقی، همچنان آماج زمین لرزه های پیاپی است و در شدیدترین مورد، شاهد زلزله ای به بزرگی ۵٫۱ ریشتر بوده است.

به گزارش کلمه، صبح امروز ساکنان این منطقه که دو ماه قبل هم با زلزله ای مرگبار مواجه شده بودند، بار دیگر زمین زیر پای خود را در حال لرزش دیدند.

مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران، شدیدترین زلزله را به بزرگی ۵٫۱ ریشتر و زمان آن را دقایقی مانده به ساعت ۱۰ صبح امروز چهارشنبه اعلام کرد.

با این حال پس لرزه های این زلزله که مرکز آن شهر ورزقان اعلام شده، مردم این شهر را رها نمی کند؛ به طوری که بر اساس گزارش آن مرکز، در یک ساعت پس از این زمین لرزه، ورزقان ۱۷ بار با شدتی بیشتر از ۲ ریشتر لرزیده است، که در ۶ مورد از ۳ ریشتر هم فراتر رفته است.

بر اساس گزارش مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران، در پایان سومین ساعت بعد از زلزله اصلی، تعداد پس لرزه ها به ۳۰ مورد رسیده است!

خبرهای تکمیلی حاکی از آن است که بر اثر این زلزله، دست کم ۳۰ نفر مصدوم شده و به درمانگاه انتقال یافته اند. فارس گزارش داده که برخی از مصدومان از ناحیه دست و پا دچار شکستگی شده و برخی از افراد مسن نیز مشکلات فشار خون پیدا کرده‌اند. مصدومانی که دچار شکستگی شده‌اند بیشتر دانش‌آموزان بوده‌اند که هنگام فرار از مدرسه دچار شکستگی شده‌اند.

در یک خبر تکمیلی تازه تر، فرماندار ورزقان از مصدوم شدن ۵۱ نفر در منطقه زلزله زده ورزقان و انتقال ۵ نفر از این مصدومین به تبریز خبر داده و معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور هم گفته است که زلزله امروز موجب تخریب دیواره ساختمان‌های در حال ساخت شده است. فرماندار هریس هم گفته که زلزله در این شهر هیچ تلفات جانی و مالی نداشته و تنها دو ساختمان قدیمی در یکی از روستاهای این بخش دچار فروریختگی شده اند.

در خبر تکمیلی بعدی، خبرگزاری مهر به نقل از رئیس شورای شهر ورزقان نوشته است: در این زلزله همچنین تعدادی از شهروندان ورزقانی که در حال تعمیر ساختمان بودند از داربست ها سقوط کرده و فوت کرده اند. وی اما به تعداد کشته شدگان اشاره نکرده است

اینها همه در حالی است که مردم آذربایجان همچنان گرفتار وعده های دروغ دولت هستند و دست به گریبان با سرمای طاقت فرسای این منطقه.

گزارش کلمه درباره دروغگویی احمدی نژاد درباره عملکرد دولت در قبال زلزله زدگان را در اینجا بخوانید:

نماینده اهر: احمدی نژاد دروغ می گوید؛ دولت آمار عملکرد خود را سه برابر اعلام می کند


 


کلمه – زینت سادات حسینی:

خانواده ستار بهشتی در گفت و گو با خبرنگار کلمه می گویند ماموران امنیتی تهدیدشان کرده اند که حق ندارند در زمان تغسیل جنازه او حضور داشته باشند. ماموران گفته اند که خودشان کار شست و شوی جنازه را انجام خواهند داد.

در حالی که خانواده ستار بهشتی روز گذشته گفته بودند ماموران پلیس امنیت اطلاع داده اند که این زندانی جوان، جان خود را از دست داده و آنها باید روز آینده برای دریافت پیکرش مراجعه کنند، اظهارات اعضای این خانواده حاکی از آن است که شوهر خواهر وی صبح امروز به پزشکی قانونی کهریزک مراجعه کرده است، اما هنوز خبری درباره رویت جنازه و برنامه های تشییع و تدفین احتمالی او در دست نیست.

با این حال یک منبع موثق در پزشکی قانونی کهریزک به کلمه اطلاع داده که جنازه جوانی که بر اثر شکنجه کشته شده بود، دیشب در این محل بوده است.

نام پزشکی قانونی کهریزک، با نام دهها تن از کشته شدگان حوادث پس از انتخابات گره خورده است که جنازه های آنها در این محل به خانواده هایشان تحویل داده می شد.

یک منبع مطلع دیگر هم از مسئولان پلیس فتا نقل کرده که ستار بهشتی طاقت بازجویی ها را نداشته! و به این خاطر درگذشته است. به گفته این منبع، گفته شده که وی همکاری نمی کرده و به این خاطر تحت فشار بوده است.

اما تلاش خبرنگار کلمه برای تماس با پلیس فتا در تایید یا تکذیب این خبر تاکنون ناکام مانده است.

خانواده ستار بهشتی هیچ اطلاعی از محل نگهداری وی در دوره بازداشت و بازجویان و اتهامش ندارند و تنها افرادی که خود را مامور پلیس امنیت معرفی کرده اند، با آنها تماس گرفته و درگذشت ستار را به آنها اطلاع داده اند.

خواهر ستار بهشتی صبح امروز به خبرنگار کلمه گفت که ماموران در تماس با همسرش از وی خواسته اند با مدارک شناسایی ستار بهشتی و مادرش به سردخانه کهریزک مراجعه کنند. به گفته وی، ماموران همچنین تاکید کرده اند که مراسم شست و شوی ستار بهشتی توسط آنان انجام خواهد شد و هیچیک از اعضای خانواده حق حضور ندارند.

وی که منتظر تماس تلفنی همسرش از بهشت زهرا بود، می گفت که مطمئن است ستار را کشته اند. خانم بهشتی در مقابل این سوال خبرنگار ما که پرسید با چه اطمینانی می گویید که از پلیس فتا با شما تماس گرفته اند، می گوید که این شماره ای بوده که بارها از طرف پلیس فتا با آنها تماس گرفته شده است؛ اما اشاره ای به زمان و علت این تماس ها نمی کند.

همانگونه که پیش از این در گفت و گوی خانواده ستار بهشتی با کلمه عنوان شده بود، پلیس فتا در رفتاری عجیب، خانواده را درباره این احتمال که وی از قبل مشکل جسمی داشته است یا نه، مورد سوال قرار داده اند. خانواده این قربانی بر سلامت جسمی کامل ستار بهشتی تا قبل از بازداشت تصریح دارند.

بر اساس گزارش هفته پیش کلمه، ستار بهشتی که در بازجویی ها تحت فشار برای اعتراف و پذیرفتن خواست بازجویان فتا بوده است، پس از مقاومت به صندلی بسته می شده و مورد ضرب و شتم قرار می گرفته است.

خبر ابتدایی کلمه در این باره را در اینجا و خبر تکمیلی شب گذشته را در اینجا بخوانید. فایل صوتی گفت و گوی دیشب مسیح علی نژاد با خواهر ستار بهشتی را هم در اینجا و گفت‌وگوی VOA با فاطمه بهشتی خواهر ستار را هم در اینجا بشنوید.

بازتاب اولین سایت جریان اصولگرا است که به خبر درگذشت ستار بهشتی اشاره کرده و او را وبلاگنویسی معرفی کرده که “توسط پلیس فتا دستگیر شده بود، حین بازجویی درگذشته است.”

بازتاب در این باره نوشته است: درگذشت تاسفبار این جوان که احتمالا به دلیل قصور یا تقصیر عوامل دخیل در پرونده وی صورت گرفته است، یادآور خاطرات تلخی نظیر مرگ زهرا کاظمی در زندان اوین، مرگ زهرا بنی یعقوب، پزشکی در همدان، مرگ هاله سحابی و پرونده کهریزک است که تا کنون، هیچ یک به نتیجه قطعی نرسیده است. البته موضوع دفاع از مواضع این وبلاگنویس یا دیگر افراد نیست؛ سخن این است که به پرونده هر متهمی با هر مواضعی باید مطابق قانون و با رعایت کلیه حقوقش رسیدگی شود تا چنین وقایع ناگواری رخ ندهد.

نویسنده این سایت خاطرنشان کرده است: رسیدگی دقیق و علنی به پرونده ستار بهشتی و محاکمه قاصران و مقصران این پرونده، انتظاری است که افکار عمومی از مقامات قضایی، به ویژه دادستان تهران دارند تا بدون اثرپذیری از فشارها، اعتماد مخدوش شده به اقتدار دستگاه قضایی در پرونده های مذکور را ترمیم کند.


 


یک روز پس از آنکه خبر افزایش قیمت بلیت هواپیما در رسانه ها اعلام شد، اظهارات یک مقام دولتی نشان می دهد که نه تنها این افزایش با هماهنگی دولت صورت گرفته؛ بلکه دولت در واقع در ازای سه برابر کردن سوختی که تحویل هواپیماها می دهد، اجازه افزایش قیمت بلیت را داده است!

به گزارش کلمه، دیروز در خبرها آمده بودکه نرخ بلیت هواپیما در پروازهای داخلی به طور میانگین ۶۵ درصد افزایش یافته و وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز این افزایش را تایید کرده اند.

اکنون به فاصله یک روز، معاون کالاهای سرمایه‌ای و خدمات زیربنایی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با بیان اینکه وزیر راه و شهرسازی، مصوبه افزایش قیمت بلیت هواپیما به طور متوسط ۶۵ درصد را مستقیما از دولت اخذ کرده، به خبرگزاری مهر گفته است: قیمت هر لیتر سوخت هواپیما از ۲۰۰۰ ریال به ۷۰۰۰ ریال افزایش یافت.

بر اساس گزارش این خبرگزاری، وحید منایی در پاسخ به این سوال که آیا قیمت‌های بلیت هواپیما از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مورد تائید واقع شده است، گفت: با توجه به سیاست‌های ارزی اخیر دولت در نحوه تامین ارز مورد نیاز شرکت‌های هواپیمایی که باید ارز خود را از مرکز مبادلات ارزی تامین کنند و در جهت جبران هزینه‌های ناشی از افزایش نرخ سوخت مصرفی هواپیماها، نرخ بلیت افزایش یافته است.

معاون کالاهای سرمایه‌ای و خدمات زیربنایی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان افزود: هزینه‌های سوخت مصرفی هواپیماها از لیتری ۲۰۰۰ ریال به لیتری ۷۰۰۰ ریال افزایش یافته است و بر این اساس، شورای عالی هواپیمایی در ۱۴ آبان‌ماه سال جاری، افزایش قیمت پایه بلیت‌ مسیرهای داخلی را به طور شناور و به میزان متوسط ۶۵ درصد تصویب کرده است.

وی تصریح کرد: از آنجایی که هزینه‌های ارزی و سوخت، بخش عمده‌ای از هزینه‌های تمام شده و ساعت صندلی پرواز را شامل می‌شود؛ بنابراین این دو عامل باعث بروز تنگناهای جدی برای شرکت‌های هواپیمایی شده بود که بر این اساس، با در نظر گرفتن فوریت و ضرورت تسریع در اجرایی شدن موضوع، مصوبه شورای عالی هواپیمایی توسط وزیر راه و شهرسازی در دولت مطرح و ضمن موافقت با اجرای آن، دستور ابلاغ و اجرایی شدن مصوبه از ۱۶ آبان‌ماه صادر شده است.

منایی گفت: بنابراین با توجه به اینکه تصمیم اتخاذ شده در شورای عالی هواپیمایی کشوری، مورد تائید دولت قرار گرفته است، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ورودی به بررسی و اظهارنظر در خصوص قیمت‌های جدید نداشته و از تاریخ ابلاغ و اجرایی شدن آن مصوبه، بر حسن اجرای آن نظارت خواهد کرد.


 


کلمه – گروه اقتصادی: با وجود اعلام خبر ۱۰ برابر شدن آمار واردات گندم به کشور طی ۷ ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده که میزان واردات گندم در سال جاری را نمی توان افشا کرد. او ضمن آن اعلام کرده که آمار صادرات گندم صفر بوده است.

به گزارش کلمه، خودداری معاون وزیر دولت احمدی نژاد از ارائه آمار واردات گندم در شرایطی است که موضوع گندم وارداتی و تعیین قیمت تضمینی خرید گندم از کشاورزان از جمله محورهای طرح سوال از رییس دولت است.

براساس نامه نمایندگان مجلس در طرح سوال از محمود احمدی نژاد در اثر سخت‌گیری در تعیین قیمت تضمینی خرید گندم و صرف نکردن این قیمت برای کشاورزان، بخشی از گندم تولیدی به صورت خوراک دام مصرف شده و بخشی نیز به کشورهای همسایه قاچاق شده است و در نتیجه دولت ۲٫۵ میلیارد دلار صرف واردات گندم کرده است. موضوعی که روشن شدن آن بستگی به سرنوشت طرح سوال نمایندگان مجلس از رییس دولت خواهد داشت.

عباس قبادی در خبری که خبرگزاری مهر گزارش داده، به نظر می رسد از مجموعه خود اعلام تبری کرده که گفته: میزان واردات گندم را افشا نمی کنم ولی بر اساس همان میزانی که در برنامه از سوی ستاد تدابیر ویژه دولت تکلیف شده است، با حفظ شرایط کیفی و با نظارت قاطعانه دستگاههای نظارتی صورت گرفته است.

ظاهرا اشاره او در مورد کیفیت گندم های وارداتی، به رسانه ای شدن خبر واردات گندم های آلوده هندی است. پیش از این در گزارش ها آمده بود که هند از ایران خواسته است در عوض نفتی که می خرد، گندم بیشتری به ایران صادر کند که توازن تجاری برقرار شود؛ توازنی که از سویی قرار است بر مبنای پرداخت روپیه انجام گیرد و از سوی دیگر با تحویل گندم هایی که پیش از این آلودگی آنها فاش شده ، صورت پذیرد.

قبادی وزارت صنعت و معدن با خودداری از اظهار نظر در مورد میزان گندم وارداتی، تنها به بیان این مطلب اکتفا کرده که این کار براساس تکلیف «ستاد تدابیر ویژه دولت» صورت می گیرد! نام محترمانه تری که ظاهرا دولت برای «ستاد تحریم» انتخاب کرده است.

کلمه پیش از این گزارش داده بود که دولت در ادامه سیاست نفت در برابر غذا، در حال واردات گندم از آمریکا و آلمان است.

این در حالی است که طبق آمار جدید همزمان با افزایش تحریم های کشورهای غربی، آمار واردات گندم به کشور طی ۷ ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۰ برابر شده است. محسن صادقی فر، معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی با ارایه آمار واردات ۷ ماهه غلات به کشور اعلام کرده است: تنها از طریق بندر امام خمینی(ره) که بزرگترین بندر واردات غلات کشور است تا کنون ۷ میلیون تن غلات وارد کشور شده است به این آمار، محموله‌هایی به حجم ۷٫۵ میلیون تن غلات هم اضافه کنید که مقرر شده به زودی عازم ایران و وارد بنادر کشور شود.

در همین حال، علیرضا کبریایی، معاون فنی و مهندسی سازمان بنادر و دریانوردی نیز با رد شایعات کاهش ورود غلات و گندم به کشور تنها به ذکر این جمله بسنده کرده که " کافی است یک بازدیدی از بنادر کشور داشته باشید تا همه چیز مشخص شود، چون در حال حاضر انبارهای ترانزیتی بنادر که مختص امور دیگری است به دلیل بالا بودن حجم واردات، مملو از گندم و غلات است."

ارایه این آمار و ارقام در حالی است که انتقادها به عملکرد دولت در برخورد با تولید گندم کشاورزان رو به افزایش است. به گفته یونس اسدی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در حال حاضر نرخ خرید تضمینی گندم از کشاورزان ۴۲۰ تومان است که باید این میزان به ۵۰ درصد قیمت فعلی افزایش یابد که در این شرایط نیز فقط کشاورزان متحمل ضرر می شوند، زیرا تولید این محصول برای آن ها سودی ندارد.

طبق اعلام او خرید تضمینی گندم پایین تر از نرخ جهانی این محصول است و این امر موجب شده تا کشاورزان با مشکلات بی‌شماری دست و پنجه نرم کنند.

او به سایت خانه ملت گفته دولت باید به جای اینکه با قیمت بالا از خارج از مرزها نسبت به واردات گندم اقدام کند، این میزان ارز را در اموری دیگر نظیر اشتغال و تولید هزینه کند.

پیش از این نیز منصور حقیقت‌پور نماینده مجلس به فارس خبرگزاری سپاه گفته بود: از ۱۴ میلیون تن گندم تولید شده تنها دو میلیون تن به دولت فروخته شده و بیش از ۱۲ میلیون تن توسط بخش خصوصی خریداری شده و به جای مصرف انسانی به سمت مرغداری‌ها سوق پیدا کرده است.

عبدالکریم رجبی دیگر نماینده منتقد دولت هم با اشاره به قیمت خرید تضمینی گندم توسط دولت افزوده: گندم را با نرخ بالاتری نسبت به داخل از خارج کشور وارد می‌کند و این دقیقا بر خلاف شعار دولت مبنی بر حمایت از تولیدکنندگان است.

طبق اعلام او، زمانی که دولت واردات گندم را با نرخ بالاتری نسبت به داخل کشور آغاز کرد، بسیاری از کشاورزان اقدام به فروش گندم خود به واسطه‌ها کردند و بسیاری دیگر نیز به جای فروش به دولت گندم‌های خود را در شرایط نامناسب و غیر استانداردی نگهداری می‌کنند.

در همین زمینه غلامرضا تاجگردون عضو کمیسیون برنامه ،بودجه و محاسبات مجلس بند۲۹ قانون بودجه سال  ۹۱ را به دولت یادآوری کرده و انتقاد کرده است که دولت نتوانسته رویکردهای حمایتی خود را اجرایی کند.

بدین سان، شاهدیم که اقتصاد مقاومتی و سوق دادن کشور به سمت سیاست نفت در برابر غذا، هر روز ابعاد تازه ای به خود می گیرد. کشور عزیز ما، با سابقه برپایی جشن خودکفایی گندم در سالیان نه چندان دور، این روزها به مقصدی تبدیل شده است برای گندم هایی از کشورهای مختلف. در گزارش کلمه در ابتدای همین هفته آمده بود که بعد از فروش تهاتری نفت با گندم از کشورهایی چون چین و هند و پاکستان، حالا خبرها حاکی از آن است که قرار است گندم های آمریکایی هم به جای بدهی شرکت نفتی "رویال داچ شل" روانه ایران شوند؛ تا تنها فروش نفت نباشد که با مبادله کالا صورت می گیرد، بلکه بعد از تحریم معاملات بانکی، مطالبات نقدی ایران هم نه به صورت نقدی، بلکه با کالا تسویه شود.

کلمه پیش از این هم گزارش داده بود که این روزها دولت احمدی نژاد دارد با یک تیر دو نشان می زند؛ هم تولید ملی را نابود می کند و هم به سرمایه های جبران ناپذیر نفتی کشور چوب حراج می زند. می خواهند منابع نفتی را به هر قیمت بفروشند؛ حتی به بهای اینکه در عوض آن گندم وارد شود، ولو این گندم ها آلوده هم باشند، و حتی اگر این واردات به بهای هدر شدن زحمات و تولیدات کشاورزان تمام شود.

بر اساس گزارشی که همین خبرگزاری فارس فاش کرده بود، تولید گندم کشور برای امسال به ۱۴ میلیون تن رسیده است؛ نیاز مصرفی کشور ۱۰ میلیون تن برآورد شده؛ با این حال دولت تصمیم گرفته ۶ میلیون تن گندم وارد کند؛ نیمی از این میزان یعنی ۳ میلیون تن گندم نیز قرار است از هند وارد شود، کشوری که یکی از معدود خریداران فعلی نفت ایران است.

همچنین پیش از این در کلمه گزارش شده بود که دولت با همت مضاعفی که امسال برای نابودی تولید ملی به خرج داده، می خواهد گندم کشاورزان هموطن را با قیمتی معادل کاه بخرد و همزمان از هند گندم آلوده وارد کند. پیش تر از آن هم کلمه گزارش داده بود که کار اقتصاد مقاومتی حاکمیت فعلی به اجرا خودخواسته سیاست نفت در برابر غذا رسیده و نیز از آمار تکان‌دهنده نابودی محصولات کشاورزی خبر داده بود.


 


کلمه – گروه اقتصادی: در حالی که قیمت کالاها و خدمات مختلف در کشور همچنان رو به افزایش است، بانک مرکزی ادعا کرده که «نرخ تورم» همچنان زیر ۲۵ درصد است.

به گزارش کلمه، اداره آمار بانک مرکزی در حالی نرخ تورم مهرماه را ۲۴٫۹ درصد اعلام کرده که همه مردم می دانند میزان افزایش قیمت ها به مراتب بیش از این هاست.

نرخ تورم، درصد افزایش قیمت ها در یک بازه مانی مشخص است و رقم اعلام شده از سوی بانک مرکزی به معنای این است که به طور متوسط قیمت ها از مهرماه ۹۰ تا مهرماه ۹۱ به مزان کمتر از ۲۵ درصد افزایش یافته است. مثلا اگر کالایی سال قبل در همین ماه ۱۰۰ تومان قیمت داشته، اکنون ۱۲۵ تومان است.

این در حالی است که نه تنها آنچه برای مردم ملموس است و از نزدیک حس می کنند به مراتب بیشتر از اینهاست و مشخص نیست دولت چگونه حساب می کند که به درصد کمتر از ۲۵ می رسد!

افزایش ۷۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما، افزایش چند باره قیمت لبنیات، افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت لوازم دندان پزشکی، افزایش ۱۳۰ درصدی قیمت شیر خشک، افزایش سه برابری قیمت کاغذ، گرانی ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی مصالح ساختمانی و از همه مهمتر دو برابر شدن قیمت تقریبا همه کالاهای وارداتی؛ نمونه هایی از میزان افزایش قیمت هاست که نه حتی از زبان مردم، بلکه از سوی فعالان اقتصادی و رسانه ها گزارش می شود.

حال جای این سؤال باقی است که بانک مرکزی چطور از این درصدها و نسبت های افزایش قیمت، معدل می گیرد که از همه آنها کمتر در می آید!


 


 

در حالی که ورود اتومبیل های خارجی و گرانقیمت انتقادات زیادی به همراه داشت، دولت تصمیم گرفت به منظور جلوگیری از ارزبری کالاهای لوکس، واردات خودرو را موقتا ممنوع کند، این در شرایطی است که هم اکنون سیستم ثبت‌سفارش بر روی کلمه “خودرو” قفل است.

براساس آمار گمرک طی دو ماه گذشته واردات برخی کالاهای لوکس مانند خودرو حتی روندی صعودی داشته است، این در شرایطی است است که در این ایام بیماران با مشکل تامین دارو و تجهییزات پزشکی رو به رو هستند و صنایع مختلف در آستانه فروپاشی قرار گرفته اند. نکته فاجعه آمیز آنکه واردات چنین خودروهایی حتی به پنج درصد جامعه هم مربوط نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، واردات خودرو به کشور موقتا متوقف شد؛ شبیه آنچه که در سال گذشته نیز اتفاق افتاد. اما این بار بیم آن می‌رود که دوباره دسترسی افرادی خاص به واردات، باز هم دردسرساز شود و شرایطی فراهم آید که عده‌ای بتوانند با استفاده از رانت‌هایی که در اختیار دارند، خودرو وارد کنند.

این در شرایطی است که موضوع اختصاص ارز مرجع برای واردات خودروهای لوکس آنقدر ظرف ماههایی که کشور با مضیقه ارزی مواجه بود، خودنمایی می‌کرد که حتی پای مجلس را نیز به این بحث باز کرد و نمایندگان تصمیم گرفتند که طرح تحقیق و تفحص از واردات خودروهای لوکس با ارز مرجع را در دستور کار خود قرار دهند، موضوعی که وزیر دادگستری برای بررسی آن چند وقتی مهلت خواسته است.

البته استدلال دولت در زمینه ممنوعیت واردات خودرو این است که بتواند مدیریت واردات را انجام دهد و شرایط را به گونه‌ای پیش برد تا اولویت‌های ۹ و ۱۰ که خودرو هم جزو آنها است، نتوانند حتی به ارز اتاق مبادله‌ای هم دسترسی پیدا کنند، در حالی که هم اکنون دولت به صورت کلی، صورت‌مساله را پاک کرده است و واردات خودرو را حتی با ارز آزاد ممنوع اعلام کرده است.

این در حالی است که دولت البته اعلام می‌کند که در حال بررسی شرایط واردات خودرو است و ظرف چند روز آینده حتما شرایط جدید واردات خودرو را اعلام خواهد کرد. البته باید به این نکته هم توجه کرد که دولت در اولویت ۸ حتی از واردات خودروهای کم‌مصرف که شرایط خاصی هم دارند را نیز مورد حمایت قرار داده است.

در واقع، خودروهای کم‌مصرف آن دسته از خودروهایی هستند که به لحاظ ضوابط و معیارهای فنی در حیطه مصرف سوخت کمتر از ۶ لیتر قرار می‌گیرند، حال آنکه بیشتر خودروهای وارداتی از کمپانی‌های بزرگ، عموما در مصرف سوخت رعایت الگوی استاندارد جهانی را دارند و ممکن است حتی بتوانند به راحتی وارد کشور شده و از اتاق مبادلات نیز، ارز دریافت کنند، آن هم نه به نرخ بازار آزاد بلکه به نرخ اتاق مبادلات ارزی که معمولا اختلاف فاحشی در حساب و کتاب واردکنندگان به وجود می‌آورد.

ساسان خدایی، معاون اداره کل ثبت سفارش وزارت صنعت، معدن و تجارت در این رابطه به خبرنگار مهر می‌گوید: ممنوعیت واردات خودرو موقتی است و هم اکنون نظرات کارشناسی برای تصمیم‌گیری در مورد آن در حال جمع‌بندی است؛ اما تصمیم‌گیری خاصی در این زمینه هنوز انجام نشده است.

وی می‌افزاید: خودروهای وارداتی به نوعی هم کالای لوکس به شمار می‌آیند و هم وضعیت ارزی کشور به گونه‌ای است که باید ارز به کالاهایی اختصاص یابد که واردات آنها برای کشور ارجحیت دارد.

خدایی می‌گوید: کارگروه ارزی در حال بررسی واردات خودرو است، البته یکی از مواردی که در این میان به آن توجه خواهد شد این است که تولید داخلی خودروها نیز کاهش یافته است؛ اما به هرحال تصمیم‌گیری نهایی در این رابطه ظرف چند روز آینده صورت خواهد گرفت.

اعمال چنین تصمیماتی از سوی دولت در تجارت کشور در شرایطی انجام می‌شود که به اعتقاد بسیاری از فعالان اقتصادی، شرایط با ثبات برای اقتصاد کشور بیش از هر زمان دیگری لازم است، این خواسته فعالان اقتصادی در شرایطی مطرح می‌شود که نوسانات نرخ ارز شرایطی را بوجود آورده است که تصمیم‌‎گیری برای فعالان اقتصادی بسیار سخت است.

البته یک سال و نیم قبل هم در مقاطعی، واردات خودرو ممنوع اعلام شد که بعد از آن همچنان اما واردات خودرو به کشور جریان داشت و مشخص شد که عده‌ای خاص توانسته اند با دسترسی به برخی از رانت‌ها، ثبت سفارش را انجام دهند و خودرو وارد کنند.

امسال چه تعداد خودرو وارد کشور شد؟

به گزارش مهر، واردات خودرو سواری در هفت ماهه اول امسال در حالی به ۲۳ هزار و ۳۲۱ دستگاه به ارزش ۵۲۱ میلیون دلار رسید که این تعداد نسبت به مدت مشابه در سال ۹۰ ( ۲۰ هزار و ۵۷۴ دستگاه به ارزش بیش از ۴۳۴ دلار) از لحاظ ارزشی بیش از ۲۰ درصد و از حیث تعداد بیش از ۱۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.

از ۲۳ هزار و ۳۲۱ دستگاه خودروی سواری واردشده به کشور در هفت ماهه اول امسال، ۱۲هزار و ۱۵۷ دستگاه به ارزش ۳۱۷ میلیون و ۸۵۳ هزار دلار از مبدا امارات متحده عربی، ۷ هزار و ۳۴۲ دستگاه به ارزش ۱۲۴ میلیون و ۶۹۵ هزار دلار از مبدا جمهوری کره، ۹۱۳ دستگاه به ارزش ۱۰ میلیون و ۶۵۵ هزار دلار از مبدا چین و ۲ هزار و ۹۰۹ دستگاه به ارزش ۶۸ میلیون و ۲۰۸ هزار دلار از مبدا سایر کشورها بوده است.

در همین حال، میانگین قیمت هر خودروی سواری در هفت ماهه اول امسال بیش از ۲۲ هزار و ۳۵۸ دلار ( نزدیک به ۳٫۸۴ برابر هر خودروی سواری صادراتی) بوده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با افزایش ۶٫۰۶ درصدی مواجه شده است.

در حالی گمرک ایران میانگین قیمت هر خودروی وارداتی در نیمه اول امسال را بیش از ۲۲ هزار دلار اعلام کرده است که همین خودروها در نمایندگی‌های مجاز در ایران از ۴۰ تا ۶۴۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده‌اند.

 

 

 


 


با گذشت هشت روز از اعتصاب غذای خشک مهدی خزعلی، او گفته است که جنازه ام هم در برابر ظلم می ایستد.

به گزارش ندای سبز آزادی، مهدی خزعلی که هفته پیش در جلسه سرای اهل قلم به همراه ده ها تن از شرکت کنندگان بازداشت شد، در زندان انفرادی در حال اعتصاب غذای خشک است.

این زندانی سیاسی که طی هفته گذشته بعلت خودداری از خوردن هر گونه غذا و آشامیدنی از وضعیت جسمی مناسبی برخورد نیست، گفته است که هر چند توان ایستادن بر پاهای خود را ندارم، اما جنازه ام هم در برابر ظلم خواهد ایست و تسلیم این بی عدالتی و ظلم نخواهم شد.

در حال حاضر مهدی خزعلی، در سلولی سرد و نمور به طور انفرادی نگهداری می شود.

این زندانی سیاسیاز روزی که بازداشت شده هیچگونه تماسی با خانواده خود نداشته و به خانواده نیز تاکنون اجازه ملاقات داده نشده است.

طی هشت روزی که گذشت، به علت خبرهای رسیده از اوین به خانواده این رزمنده خیبر، همسر و فرزندانش در نگرانی و اضطراب زیادی به سر می برند و تلاش آنان برای کسب هر گونه خبر بی نتیجه مانده است.

این در حالی است که ساعاتی بعد از دستگیری ده ها نفر در جلسه سرای اهل قلم، بیش از ۵۰ تن از آنان آزاد شدند و به گفته شاهدان از همان ابتدای بازداشت، مهدی خزعلی را را از دیگران جدا نموده اند و تنها خبر دریافتی از ایشان از طرف یکی از بازداشتی ها یی بوده است که وی را در زندان وزارت اطلاعات دیده است.

هفته گذشته، سه شنبه شب، بعد از آنکه مهدی خزعلی بازداشت شده بود، آخرین نوشته وی در سایت شخصی اش با عنوان به سرورم حسین اقتدا می کنم! منتشر شد.

در این نوشته وی با اشاره به تماس های اخیر ماموران اطلاعات تاکید کرد که باز دست به اعتصاب غذای خشک خواهد زد.

مهدی خزعلی تاکنون شش بار بازداشت شد است. آخرین بار وی پس از ۷۰ روز اعتصاب غذا با قرار کفالت مادرش آزاد شد.

این فعال سیاسی در این مدت بر اثر اعتصاب غذا بیش از سی کیلو وزن کم کرده و شدت ضعف بدنی او به حدی بود که این اواخر دیگر رمق راه رفتن نداشته و برای راه رفتن به ناچار از عصا استفاده می کرده است.

این نویسنده ی منتقد و رزمنده دوران دفاع مقدس از روز اول بازداشت خود و در اعتراض به خشونت مامورین امنیتی هنگام بازداشت دست به اعتصاب غذا زده بود.

خشونت ماموران وزارت اطلاعات در هنگام بازداشت به حدی بود که موجب شکستگی دست و آسیب دیدگی دندان و پایش شده بود که پس از بازداشت به مدت سه هفته دست ایشان در گچ بود.

درمدت بازداشت بارها حال جسمی وی وخیم شد تا آنجا که یک بار بر اثر حمله قلبی منجر به بستری شدن در بخش سی سی یو بیمارستان طالقانی شد و در آنجا نیز نیمه شب توسط مامورین امنیتی به بیمارستان دیگری منتقل شد تا تحت نظر مامورین امنیتی باشد.

آیت الله خزعلی، پدر این زندانی سیاسی که پیش از این فرزند خود را عاق کرده بود، از وی خواسته است که به اشتباهات خود اعتراف کند.

مهدی خزعلی، چشم پزشک چهل و هفت ساله، مدیر انتشارات حیّان و بنیان‌گذار مؤسّسهٔ فرهنگی انتشاراتی اباصالح است. وی از منتقدان جدی سیاست های احمدی نژاد می باشد.

افشاگری ها و نوشته های این رزمنده خیبر در وبسایت شخصی است، یکی از موراد اتهامی وی در پرونده های قبلی است.


 


“باراک اوباما” نامزد حزب دموکرات با پیروزی مقابل رقیب خود “میت رامنی” برای بار دوم به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا انتخاب شد.

در این انتخابات که از صبح سه شنبه به وقت محلی آغاز شده بود، اوباما موفق شد با کسب ۲۷۴ رای الکترال بر رقیب جمهوری خواه خود پیروز شود.

درانتخابات ریاست جمهوری آمریکا ، رئیس جمهور با رای غیر مستقیم مردم انتخاب می شود و به گفته ناظران این دوره از انتخابات آمریکا با تخمین رقم ۵ میلیارد دلار ، پرهزینه ترین انتخابات تاریخ آمریکا بوده است.

شبکه CBS آمریکا نیز گزارش کرد که رامنی نامزد شکست خورده در انتخابات آمریکا در تماس با اوباما پیروزی وی را تبریک گفت.

آقای اوباما در توییتر خود ضمن اعلام پیروزی از مردم آمریکا تشکر کرده است. او گفته است که پیروزی خود را مدیون تلاش‌های هوادارانش می داند.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به kaleme-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به kaleme@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته