-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ آبان ۱۷, چهارشنبه

Latest News from Kaleme for 11/07/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



تیم ملی فوتبال ایران در دیداری تدارکاتی برابر تاجیکستان به یک پیروزی پر گل دست یافت.

به گزارش پارس فوتبال، تیم ملی فوتبال ایران از ساعت ۱۶:۳۰ روز سه شنبه در ورزشگاه آزادی و در دیداری تدارکاتی به مصاف تیم تاجیکستان رفت که با نتیجه ۶ بر یک به پیروزی رسید.

قاسم دهنوی در دقایق ۹ و ۳۰ و یعقوب کریمی در دقایق ۱۳ و ۳۲ ، احمد حسن‌زاده در دقیقه ۵۰ و علیرضا عباسفرد در دقیقه ۸۹ برای ایران گلزنی کردند. تک گل تاجیکستان را در دقیقه ۶۷ ساوان کلوف به ثمر رساند.

از نکات جالب توجه این بازی حضور بازیکنان ذخیره در ترکیب اصلی تیم ملی ایران بود. علی کریمی هم به عنوان کاپیتان ایران وارد میدان شد که در دقیقه ۴۲ به دلیل مصدومیت تعویض شد و جای خود را به آرش افشین داد. پس از کریمی بازوبند کاپیتانی به محمد نصرتی رسید.

یدالله جهانبازی داور ایرانی قضاوت مسابقه را برعهده داشت که به سهیب ساوان کلوف از تاجیکستان کارت زرد نشان داد.

تاجیکستان در رده ۱۳۶ جهان و ۱۸ آسیا قرار دارد در حالیکه ایران در رده چهارم آسیا و ۵۸ جهان است. تاجیک‌ها حریف بسیار ضعیفی بودند و در واقع یک حریف تمرینی ساده برای ملی‌پوشان ایران محسوب شدند.

تیم ملی ایران چهارشنبه آینده در مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل باید به مصاف ازبکستان برود.

ایران در حال حاضر با ۷ امتیاز و تفاضل گل کمتر نسبت به کره ‌جنوبی در رده دوم جدول است و ازبکستان ۵ امتیازی در رده سوم قرار دارد.


 


جمعی از زندانیان سیاسی سال های اخیر در نامه ای به دادستان تهران، از او خواستند به خواسته های بحق و قانونی نسرین ستوده توجه کند تا این زندانی سیاسی به اعتصاب غذای خود پایان دهد.

به گزارش کلمه، در این نامه که به امضای بیش از پنجاه نفر از زندانیان سیاسی سابق رسیده، آمده است: نسرین ستوده یک مادر است و تصادفا این مادر به دلیل شغلش قانون را خوب می داند و مانند هر مادر زندانی دیگری می خواهد قانون درباره اش اجرا شود و سؤالی که در این بین ایجاد می شود این است که محروم کردم یک زندانی از ملاقات حضوری با خانواده اش با کدام اصل قانون، عرف، شرع و انسانیت سازگار است؟ و آیا به راستی برای نمایش اقتدار نظام و قوۀ قضاییه هیچ راهی معقول تر وانسانی تر از محروم کردن چند ماهۀ یک مادر از درآغوش کشیدن فرزندان خردسالش پیدا نمی شود؟!

متن کامل این نامه و اسامی امضاکنندگان آن که برای انتشار در اختیار کلمه قرار گرفته، به شرح زیر است:

جناب آقای جعفری دولت آبادی
دادستان محترم تهران

با سلام

همان طور که مطلعید بیش از بیست روز از اعتصاب غذای نسرین ستوده – وکیل دادگستری – در زندان اوین می گذرد.درحالی که مهمترین خواستۀ این زندانی سیاسی، دیدار حضوری با فرزندان خردسالش است.اگر اندکی در دایره انصاف گام برداریم به سادگی درمی یابیم که این ابتدایی ترین درخواستی است که یک زندانی –مطابق با قانون- می تواند از زندان بان خود داشته باشد.

آقای دادستان

نسرین ستوده یک مادر است و تصادفا این مادر به دلیل شغلش قانون را خوب می داند و مانند هر مادر زندانی دیگری می خواهد قانون درباره اش اجرا شود و سؤالی که در این بین ایجاد می شود این است که محروم کردم یک زندانی از ملاقات حضوری با خانواده اش با کدام اصل قانون، عرف، شرع و انسانیت سازگار است؟ و آیا به راستی برای نمایش اقتدار نظام و قوۀ قضاییه هیچ راهی معقول تر وانسانی تر از محروم کردن چند ماهۀ یک مادر از درآغوش کشیدن فرزندان خردسالش پیدا نمی شود؟! چگونه است که اغلب مجرمین دربیشتر زندان ها می توانند از امکاناتی مانند تماس تلفنی، ملاقات حضوری، مرخصی، آزادی مشروط، حق درمان و … برخوردار بشوند اما زندانیان سیاسی یا به قول شما امنیتی، از کلیه این امکانات محروم هستند؟

جناب دادستان

در مورد مسائل سال های اخیر و زندانیان و متهمان سیاسی این سال ها، گفتنی ها به وفور گفته شده و خواهد شد. ما نیز دراین نامه قصد نداریم به دغدغه های حقوقی و قضایی و مجادله در مباحث ریشه ای و بسیار مهمی مانند تعریف جرم سیاسی، هیأت منصفه، آزادی بیان، حقوق متهم ، حقوق شهروندی، مسئولیت زندانبان در قبال جان زندانی، استقلال قضات، لزوم عدم دخالت نیروهای امنیتی و نظامی در دادگاه ها و زندان ها و … که جملگی ازبدیهیات حقوقی و قضایی هستند ، بپردازیم. تنها خواستۀ ما این است که اگر هنوز اندک گوش شنوایی هست و خرده انصافی به این حداقل خواستۀ نسرین ستوده توجه شود.

جناب دادستان

نسرین ستوده یک مادر است…

ابوالفضل قاسمی – احسان مهرابی – احمدرضا کافی – اشکان ذهابیان – اشکان مسیبیان – اشکان یزدچی – امید پور محمد علی – امین کشاورز – امیرحسین قنبری – ایمان آذریان بروجنی – آبتین غفاری – آرش ترابی – آرمان رضاخانی – بهرام بختیاری – پویا قربانی – پیمان عارف – حامد سیاسی راد – حمیدرضا سهل آبادی – رامتین غفاری – رضا افشار – سام محمودی – سپهر جلوداری ممقانی – سعید پورحیدر – سعید حسن زاده – شهرام خزّم – عسل اسماعیل زاده – علی ارشدی – علی بهزادیان نژاد – علی عجمی – غلامرضا آزادی – فاطمه خردمند – فتاح سبحانی – فرهاد افرادی – مجید تمجیدی – محسن عبدی – محمد اولیایی فرد – محمد علی شیرزادی – مسعود علیزاده – مسعود لواسانی – مهدی عربشاهی – مهدی نوذر – مهدی حسین زاده – مهرداد اصلانی – میثم رودکی – ناصر رحمتی – نسرین حسینی نیا – نصیر اسدی – نوید کامران – وحیدجعفری – هادی باقری – یاسر مروت پور


 


کمیته امداد، مقادیری کالا و کمک های مالی بین فقرای جنوب عراق توزیع کرده است.

به گزارش کلمه، این کمک ها که به مناسبت عید غدیر در استان بصره توزیع شده، دست کم ۲۰۰ خانوار را زیر پوشش گرفته است. خبر این کمک ها را شبکه العالم وابسته به صدا و سیما اعلام کرده و به نقل از عبدالحافظ البغدادی، مسئول کمیته امداد در شهر بصره، آورده است: ما با ارایه این کمک ها تلاش می کنیم که قلوب مومنان و فقرا را شاد کنیم.

چند ماه قبل هم وزارت نیرو اعلام کرده بود که ساخت یک نیروگاه برق سیکل ترکیبی در عراق را آغاز کرده و این کار «به صورت رایگان» انجام خواهد داد.

ساخت این نیروگاه برقی در منطقه نجف عراق در حالی توسط وزارت نیرو کلید خورد که دولت عراق بابت واردات روزانه نزدیک به یکهزار مگاوات برق بیش از ۵۰۰ میلیون دلار بدهی به ایران دارد و هنوز برنامه زمان بندی برای تسویه این بدهی های برقی توسط وزارت برق عراق اعلام نشده است.

علاوه بر اینها، تعلل حاکمیت در دریافت غرامت از عراقی ها که تاکنون خسارات جبران ناپذیری به منافع ملی وارد کرده، چند ماه قبل کار را به جایی رساند که یکی از نمایندگان مجلس عراق به نام عالیه نصیف، از دولت این کشور بخواهد بابت جنگ هشت ساله از ایران درخواست غرامت کند!

این در حالی است که عراق که در هر دو جنگ تحمیلی اش با ایران و کویت، متجاوز شناخته شده بود؛ هم اکنون فقط به کویت غرامت پرداخت می کند و دولت و مجلس ما به بهانه های مختلف در پیگیری این موضوع کوتاهی کرده اند.

پس از حمله عراق به خاک کویت، پرداخت غرامت جنگی به کویت از سال ۱۹۹۴ آغاز شد و این کشور تاکنون ۳۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار غرامت جنگی دریافت کرده است که حدود ۱۹ میلیون دلار از آن باقی مانده است.

خودداری عراق از پرداخت خسارت به ایران درحالی است که در سال ۱۹۹۱ خاویر پرز دکوئیار، دبیر کل وقت سازمام ملل متحد در گزارش رسمی خود، عراق را آغازگر جنگ معرفی کرده و به طور ضمنی به حق ایران برای دریافت غرامت اعتراف کرده است.


 


گروهی از زندانیان سیاسی زن که در اعتراض به رفتار غیر انسانی ماموران زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده بودند، در پی وعده مسئولان زندان برای پیگیری موضوع و برخورد با خاطیان، به اعتصاب خود پایان دادند. با این حال نسرین ستوده پس از گذشت سه هفته، همچنان در اعتصاب غذا به سر می برد.

به گزارش کلمه، اعتصاب غذای تعدادی از زندانیان بند زنان اوین پس از آن صورت گرفت که ماموران زن یگان حفاظت زندان اوین به این بند هجوم آوردند و با خشونت و تندی به جست و جوی بند و تفتیش بدنی زندانیان حاضر در آن پرداختند؛ آن هم با رفتاری که در نامه ۳۳ زندانی این بند به رئیس زندان، وحشیانه و مصداق بارز تعرض و هتک حرمت توصیف شده است.

زندانیان بند زنان که معتقد بودند رفتار ماموران به بهانه بازرسی بند، مصداق بارز آزار جنسی است، در این نامه خواستار عذرخواهی مقامات مسئول و بازگرداندن وسایل توقیف شده، شدند و تعدادی از زندانیان نیز در اعتراض به این رفتار و برای وادار کردن مسئولان به عذرخواهی و تعهد عدم تکرار این رفتار، دست به اعتصاب غذا زدند.

سندی که از داخل زندان اوین در اختیار کلمه قرار گرفته است، نشان می دهد که مسئولان زندان به طور کامل در جریان اعتصاب غذای ۱۰ زندانی سیاسی زن بوده و وضعیت آنها را به لحاظ پزشکی به طور مستمر زیر نظر داشته اند. تصویر این سند را که کلمه با توجه به برخی ضرورت ها تصمیم به انتشار آن گرفته است، در زیر همین خبر می بینید.

اعتراض جمعی زندانیان اما در روزهای پس از تاریخ مندرج در این سند هم ادامه یافت تا آنها تعهد پیگیری موضوع و برخورد با ماموران خاطی را دریافت کنند؛ موضوعی که با حمایت دیگر زندانیان سیاسی حتی از زندان رجایی شهر هم همراه شد.

گفته شده که اعتصاب کنندگان توسط شورای انضباطی زندان به سه هفته ممنوعیت ملاقات و انتقال به انفرادی محکوم شده اند که با اعتراض آنها، این حکم فعلا به مدت شش ماه تعلیق شده است.

همسر بهاره هدایت در یادداشتی در صفحه فیس بوک خود به این موضوع اشاره کرده و همزمان، ضمن تشکر از همراهی کلیه دوستان و سایت های خبری و رسانه ها، از برخی خبرهای اغراق آمیز درباره رفتار صورت گرفته با زنان زندانی در سایتهایی که آنها را “مغرض” نامیده، انتقاد کرده است. احمدیان به طور مشخص به خبری اشاره کرده که در ان ادعا شده بود ماموران، زندانیان زن را برای تفتیش برهنه کرده اند.

پیش از این برخی سایت های خارج از کشور، به نقل از همسر نسیم سلطان بیگی، از زندانیان بند زنان، به انتشار مطالبی نادرست پرداخته و از جمله نوشته بودند که “مامورین حفاظت ضمن برخورد توهین آمیز و فحاشی به این زندانیان، نه تنها به برهنه کردن آن ها و بازرسی لباس زیر این زندانیان اکتفا نمی کنند، بلکه در چند مورد مشخص دست به اعمالی می زنند که مصداق بارز آزار جنسی بوده است.” که اکنون بخش مربوط به ادعای برهنه کردن، مورد تکذیب همسر بهاره هدایت قرار گرفته است.

اعتصاب غذای زندانیان بند زنان اوین در حالی پایان یافته است که نسرین ستوده، وکیل و فعال حقوق بشر زندانی، پس از ۲۲ روز همچنان در اعتصاب غذاست. ستوده که پس از اعتصاب غذا، از بند سیاسی زنان به بند امنیتی ۲۰۹ زندان اوین منتقل و ممنوع الملاقات هم شده است، به نقض حقوق قانونی خود معترض و خواستار استفاده از حق ملاقات حضوری با کودکانش است.

 


 


کلمه – گروه اقتصادی: دعوا بر سر کسری بودجه سال ۹۱ میان دولت و مجلس بالا گرفته است. رقم برآورد شده برای کسری، اعداد متفاوت و متناقضی بیان شده است؛ از جمله ۷۴ هزار میلیارد تومان، ۵۴ هزار میلیارد تومان و یا قدری بیشتر. دولت اما می گوید کسری بودجه اش کمتر از اینهاست. در همین حال به تمام دستگاههای اجرایی ابلاغ شده است که نسبت به کاهش ۲۰ درصدی هزینه های خود تا پایان سال جاری اقدام کنند. اخباری که همگی ترسیم کننده آشفتگی حال و روز اقتصاد کشور است.

به گزارش کلمه، این روزها در حالی کسری بودجه سال ۹۱ جبهه جدید اختلاف میان دولت و مجلس شده است که مصباحی مقدم رییس کمیسیون برنامه و بودجه به صراحت اعلام کرده که اقتصاد کشور روزهای آشفته ای دارد. در همین زمینه، خبرگزاری نسیم نزدیک به محافظه کاران از طرح تاسیس سازمان غیر دولتی ‘جهاد اقتصادی’ با قید یک فوریت در مجلس خبر داده است، و از سوی دیگر گزارش ها حاکی از کاهش شدید فروش نفت ایران و کسری بودجه گسترده ناشی از آن است؛ به طوری که معاون اول احمدی نژاد می گوید که نفت ایران خریداری ندارد.

اختلاف نظر بر سر میزان کسری بودجه دولت در سال ۹۱

در این اوضاع و احوال طی روزهای گذشته رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اعلام نصف شدن فروش نفت کشور عدد و رقم های تکان دهنده ای را درباره کسری بودجه عمرانی کشور فاش کرد و اظهار کرد: از ۳۷ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی کشور در سال جاری، تا کنون تنها ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تحقق یافته و پیش‌بینی شده که تا پایان سال حداکثر ۵ هزار میلیارد تومان از کل بودجه عمرانی کشور تحقق یابد!

وی درباره کل بودجه کشور هم گفته است: بودجه عمومی کشور در سال ۹۱، ۱۶۴ هزار میلیارد تومان بود که ۲۰ هزار میلیارد تومان آن مربوط به درآمدهای اختصاصی است و پیش‌بینی ما این است که با این وضعیت فعلی ۹۰ هزار میلیارد تومان از این مبلغ تحقق یابد. باید مردم را برای مقابله با جنگ اقتصادی در کشور آماده کرد و کشور را با کمک مردم اداره کنیم.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه اما رقم کسری را کمتر از این رقم اعلام کرد و ۵۴ هزار میلیارد تومان خواند و با بی سابقه خواندن آن اعلام کرده دولت دهم نیز اولین دولتی است که تا این میزان کسری بودجه داشته است.

وی ادامه داد: ‌ تحریم فروش نفت روی کسری بودجه تاثیر زیادی گذاشت. قرار بود دو میلیون و ششصد هزار بشکه صادر شود اما الان نزدیک به یک میلیون بشکه رسیده است.

او در حالی اظهار امیدواری کرده که کسری بودجه تا پایان سال ۹۱ از این رقم بیشتر نشود، که مرادی معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی احمدی نژاد کسری ۵۴ هزار میلیارد تومان بودجه را تکذیب کرده است. مرادی گفته است: موضوع کسری بودجه در کشور ما چیز جدیدی نیست و معمولا به صورت مزمن وجود داشته و امسال نیز خواهیم داشت اما برای آن پیش بینی های لازم صورت گرفته و ما بررسی هایی را بر دخل و خرج کشور انجام داده ایم تا بتوانیم بدون مشکل نیازهای بودجه ای امسال کشور را تامین کنیم.

این در شرایطی است که محمود احمدی نژاد خود در ششمین مجلس دانش آموزی در اوایل مهر ماه نیز به صراحت اعتراف کرد که "بودجه خیلی جاها صفر شده یا کاهش ۲۵درصدی داشته است. او گفته بود: حتی اگر لازم باشد از حقوق وزیر و سایرین کم می‌کنیم و بودجه شما را می‌دهیم."

حدود دو ماه قبل، کلمه گزارش داد که یکی از زیرمجموعه های اقتصادی دولت گزارش داده که ذخایر ارزی کشور رو به اتمام است و احتمال ناتوانی دولت از پرداخت حقوق کارمندان در ماه های آینده وجود دارد. در آن گزارش اشاره شده بود که ممکن است با توجه به افزایش مداوم کسری بودجه دولت، به زودی وزارتخانه ها و دستگاه های دولتی در پرداخت حقوق کارکنان و مجموعه های مرتبط با خود دچار مشکل شوند و همزمان، وزارت اطلاعات درباره احتمال وقوع شورش های اجتماعی در اعتراض به شرایط اقتصادی کشور هشدار داده است.

اما به طور رسمی موضوع کسری بودجه دولت از سوی حکومت پس از آن فاش شد که نابسامانی های بازار ارز با این مساله پیوند زده شد که برخی نمایندگان مجلس از اقدام عامدانه دولت برای بر هم ریختن بازار ارز خبر دادند و اعلام کردند که دولت از این مسیر درصدد جبران کسری بودجه خود است.

غلامرضا مصباحی مقدم برای اولین بار فاش کرده بود که بانک مرکزی ارزی عرضه نمی کند و همین عدم تزریق ارز، تقاضای ارز را تشدید کرده و منجر به افزایش قیمت ارز شده است. موضوعی که به زودی قرار است احمدی نژاد با حضور در مجلس به طرح سوال نمایندگان درباره آن پاسخ دهد.

جالب آنکه این کسری بودجه و مشکلات در دولتی رخ می دهد که در هفت سال گذشته (۱۳۸۴تا ۱۳۹۰) از محل صادرات نفت خام ۵۳۱ میلیارد دلار درآمد داشته که تقریبا نصف درآمدهای نفتی ایران در یکصد سال اخیر است. این آمار در گزارشی که اکبر ترکان معاون پیشین وزارت نفت در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ارائه کرده، مورد اشاره قرار گرفته است.

خلاصه گزارش را در اینجا بخوانید:
سردار وزیر! نزدیک به ششصد میلیارد دلار درآمد نفتی را به باد دادید؛ بس نیست؟

حالا این روزها نگرانی ها با کاهش فروش نفت در حالی عملا درآمد و اقتصاد کشور را با مشکل مواجه ساخته است که پیش از این محمود احمدی نژاد با بیان اینکه مجموع درآمد نفت کمتر از ١٠ درصد حجم اقتصاد کشور را شامل می شود، گفته بود: باید تحریم را فرصتی ببینیم که همین مقدار وابستگی بودجه کشور به نفت نیز رفع و استفاده از نفت به عنوان سلاحی برای تحریم برای همیشه از دست دشمن خارج شود.

کسری بودجه ناشی از تحریم یا تخلفات دولتی

مساله کسری بودجه دولت پیش از این هم در تخلفات دولت در اجرای هدفمندی یارانه ها مورد اشاره قرار گرفته بود. نمایندگان فاش کرده بودند که دولت بودجه طرح های عمرانی و استانها را به جای هزینه کرد در محل خود، صرف هزینه های جاری و روزمره و همچنین پرداخت یارانه های نقدی کرده است.

از سویی معطل ماندن طرح ها و پروژه های عمرانی و مصوبات استانی، از دیگر مواردی است که به گفته برخی از نمایندگان مجلس حتی به برخی از این مصوبات نگاه هم نشده است.

بنا بر قانون، دولت باید بخشی از درآمدهای ناشی از حذف یارانه ها و افزایش قیمت کالاها را به واحدهای تولیدی اختصاص می‌داد تا مدیران آنها بتوانند از این طریق با نوسازی واحدهای تولیدی، مصرف انرژی خود را کنترل و هزینه‌های خود را کاهش دهند.

اما دولت در عمل به این واحدها هم پولی اختصاص نداد و مانع از افزایش قیمت کالاها نیز شد، به گونه ای که برخی گزارش‌ها نشان می دهد فشارها به قدری زیاد بوده که برخی واحدها برای کاهش هزینه‌ها، کار را از اساس تعطیل کرده و یا تولید را به شدت کاهش داده اند.

معضلی که باعث شد ۳۶ نفر از نمایندگان مجلس در قالب طرح دو فوریتی برای جلوگیری از رکود و توجه بیشتر به تولید و سرمایه‌گذاری طرحی را تدوین کنند که براساس این طرح منابع عمومی کشور به سمت سرمایه‌گذاری و افزایش تولید هدایت می‌شود.

نکته قابل اشاره دیگر آنکه براساس قانون قرار بود درآمدهای ناشی از حذف یارانه ها به صورت نقدی بین خانوارها و بخش تولید توزیع شود، اما طبق اعلام نمایندگان مجلس در سال گذشته دولت ۴۰ هزار میلیارد تومان در برنامه هدفمند کردن یارانه ها هزینه کرده، در حالی که کل درآمد حاصل از افزایش قیمت ها ۲۲ هزار میلیارد تومان بوده و کسری زیادی داشته است.

موسی الرضا ثروتی نماینده بجنورد با اشاره به هزینه های این برنامه در سال گذشته از دولت خواست که جواب دهد "این ۱۸ هزار میلیارد تومان مابه التفاوت را از کجا آورده که هزینه کرده است."

به گفته ثروتی در صحن علنی، دولت با عدم واریز درآمدهای حاصل از فروش نفت به خزانه و ۹ هزار میلیارد تومان استقراض از بانک مرکزی، آن هم بدون اجازه و مجوز مجلس، این کسری را تامین کرده است.

کاهش ۱۰۱ هزار میلیارد تومانی درآمدهای نفتی

از سویی معاون برنامه ریزی ونظارت راهبردی احمدی نژاد گفته است: سال جاری به دلیل کاهش درآمدهای نفتی و نوسانات نرخ ارز دولت با کاهش درآمد در بودجه جاری مواجه شده است. او از کاهش ۲۰ درصدی هزینه‌های جاری سه قوه برای جبران کسری بودجه امسال خبر داده است.

به موازات آن محمدرضا رحیمی معاون اول محمود احمدی‌نژاد اعلام کرده که نفت ایران خریدار ندارد و در صورت پیدان شدن مشتری هم کشتی‌ها حاضر به جابجایی محموله‌های نفتی جمهوری اسلامی نیستند.

طبق اعلام مرادی، دولت سال جاری کاهش ۱۰۱ هزار میلیارد تومانی در درآمدهای نفتی مواجه بوده که ۶۶ هزار میلیارد تومان از این منابع را از طریق سایر درآمدها پوشش دادیم.

این مقام دولتی از پیش‌بینی درآمد و هزینه هدفمندی یارانه‌‌ها در لایحه بودجه سال ۹۲ خبر داده و گفته است: کسری بودجه سال ۹۱ با کاهش ۲۰ درصدی اعتبار دستگاه‌ها و اختصاص ۳۰ درصدی بودجه عمرانی جبران می‌شود.

او با بیان این‌که ۲۳ درصد از درآمدهای نفتی نیز به صندوق توسعه ملی واریز می شود گفت: ۶۲٫۵ درصد دیگر به مصارف بودجه عمومی کشور می‌رسد و به طور طبیعی زمانی که درآمدهای نفتی کاهش می‌یابد سهم ۱۴٫۵ درصد وزارت نفت و همچنین صندوق توسعه کم می‌شود و در نتیجه وزارت نفت باید متناسب با این واقعیت فعالیت‌های خود را انجام دهد. به گفته وی در تدوین بودجه سال ۹۲ کل کشور پیشنهاد شده تا ۲۳ درصد از درآمد حاصل از فروش نفت به صندوق توسعه ملی واریز شود که این رقم نسبت به قانون تشکیل صندوق توسعه ملی ۳ درصد افزایش را نشان می دهد.

این امیدواری دولت در شرایطی است که امروز نمایندگان مجلس دو فوریت طرحی را به تصویب رساندند که در صورت تصویب نهایی آن مانع تصرف منابع صندوق توسعه ملی توسط دولت خواهد شد.

مرادی همچنین گفته است: در راستای تدوین لایحه بودجه ۹۲ میزان صادرات غیر نفتی توسط شرکت‌های دولتی وغیر دولتی اطلاعاتی که از وصول درآمد در داخل کشور داریم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در حالی که خزانه کشور برای هزینه های سال جاری خالی است، مرادی ادعا کرده بودجه سال ۹۲ به گونه‌ای تدوین می‌شود که با کسری مواجه نشویم. او گفته است: بودجه سال آینده یک بودجه عملیاتی و انقباضی است و برمبنای منابع موجود کشور تهیه و تصویب می شود. دولت تصمیم دارد در بودجه سال آینده ۴/۵ درصد از میزان وابستگی بودجه به درآمدهای نفت را کاهش دهد.

مرادی همچنین افزوده است: دولت تصمیم دارد در بودجه سال آینده‏،از حجم واردات بکاهد و با استفاده از مالیات های مستقیم هزینه های خود را جبران کند.

بررسی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نشان می دهد علاوه بر عواید سرشار ارزی، بخش عمده درآمدهای نفتی هفت سال اخیر صرف واردات کالاهای مصرفی و خدمات شده است. آمارهای رسمی نشان می دهد که ۴۸۴ میلیارد دلار در این هفت سال صرف واردات شده است.

گزارش این مرکز که از این آدرس قابل دریافت است، به خوبی نشان می دهد که درآمدهای ارزی و نفتی کشور در دولت احمدی نژاد چه میزان بوده و چگونه این دولت به سادگی آنها را حیف و میل کرده و همه را بر باد داده و حالا کشور را با کسری بودجه رو به رو کرده است.


 


بر اساس گزارش های تکمیلی در اختیار کلمه، ماموران امنیتی در تماس تلفنی دوباره با خانواده ستار بهشتی، از آنها خواسته اند فردا جنازه این زندانی ِ کشته شده را در کهریزک تحویل بگیرند.

به گزارش خبرنگار کلمه، این تماس تلفنی از سوی ماموران پلیس فضای تبادل اطلاعات با عموی ستار بهشتی انجام گرفته و از وی خواسته اند فردا به همراه خانواده برای تحویل گرفتن جنازه برادرزاده اش به پزشکی قانونی کهریزک مراجعه کنند.

بدین ترتیب احتمال ناامیدانه ای که در خبر قبلی کلمه مطرح شده بود مبنی بر اینکه شاید ماموران با این ادعا قصد آزار خانواده ستار بهشتی را داشته اند، نیز منتفی به نظر می رسد.

کشته شدن یک زندانی دیگر در اوین، آن هم حدود ده روز پس از بازداشت و در پی شکنجه های تکان دهنده ای که برای افشای ابعاد آن هنوز باید منتظر بود، فاجعه ای است که مشخص نیست مسئولان قضایی و امنیتی چگونه می خواهند پاسخگوی آن باشند و چه توضیحی در این باره برای مردم و خانواده ی این زندانی دارند که فرزندشان پشت دیوارهای زندان نظارت ناپذیر اوین، زیر شکنجه کشته شده است.

گزارش کامل کلمه در این باره را که حاوی روایت زندانیان بند ۳۵۰ اوین و نیز اظهارات خواهر ستار بهشتی است، در اینجا بخوانید.


 


کلمه – زهرا صدر: صبح امروز ماموران پلیس امنیت به خانواده ی ستار بهشتی، از سبزهای گمنامی که روز هفتم آبان ماه بازداشت شده بود، اطلاع دادند که این جوان ۳۵ ساله جان خود را از دست داده و آنها باید روز آینده برای دریافت پیکرش مراجعه کنند.

خبر تکمیلی در این باره را در اینجا بخوانید:
تماس ماموران با عموی ستار بهشتی: فردا جنازه را در کهریزک تحویل بگیرید

به گزارش کلمه، شاهدان عینی از زندان اوین در ملاقات با خانواده هایشان گفته اند که وی در بازجویی ها به شدت مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار گرفته و آثار کبودی و شکنجه بر تن و صورت و سر این زندانی سیاسی مشهود بوده است.

زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین که ستار بهشتی یک شب را در آنجا سپری کرده بود، روایت کرده اند که بدن این جوان زیر ضرب و شتم له شده بود و به گفته آنها حتی یک جای سالم در بدنش نبود.

پس از رسیدن این اخبار به کلمه، با خواهر ستار بهشتی تماس گرفتیم که وی گفت: شوهرم را خواستند و به او گفتند برو مادرش را آماده کن. قبر بخر. فردا بیا جنازه را تحویل بگیر. همین. هیچ چیز دیگری نمی دانیم. نمی دانیم چرا کشتند. اصلا چی شد. نمی دانیم چی شد. داداشم سالم از خونه رفت. با پای خودش رفت. همه دیدند که سالم بود. برادرم حتی قرص سردرد نمی خورد. سالم سالم بود.

هفته ی گذشته کلمه خبر داده بود که ستار بهشتی هفتم آبان ماه در منزل شخصی اش در رباط کریم توسط ماموران پلیس فتا بازداشت شده است. این زندانی سیاسی، یک کارگر ساده ۳۵ ساله است که در هنگام بازداشت، نان آور خانواده اش بوده است.

بر اساس گزارش هفته پیش کلمه، ستار بهشتی که در بازجویی ها تحت فشار برای اعتراف و پذیرفتن خواست بازجویان فتا بوده است، پس از مقاومت به صندلی بسته می شده و مورد ضرب و شتم قرار می گرفته است.

اما امروز صدای لرزان و گریه های خواهر ستار امان هر سوال پرسیدنی را از آدم می گیرد. به عنوان خبرنگار و مصاحبه گر، جمله ای نداری و فقط به گریه هایش گوش می کنی. در حال خود نیست و مرتب می گوید: داداشم بود… خدایا… خدایا… داداشم بود.. داداشم رو کشتند و گفتند فردا جنازه اش را می دهیم.

صدای گریه های مادر از آن سو می آید و سوالی، که خواهر ستار بهشتی به مادر می گوید: نمی دانم، شاید از دوستان ستار است. و بعد صدای گریه و شیونی که از اتاق بلند می شود و کلمه ی “ستار” که تکرار می شود.

خواهر این زندانی سیاسی ادامه می دهد: به شوهر من گفته اند مریضی داشته، شوهرم هم گفته: نه، سالم بود. گفته اند: با هیچ جا مصاحبه نکنید، اگر مصاحبه کنید پدرتان را در می آوریم. داداشم کاری نکرده بود، چی کار مگر کرده بود؟ از آن سه شنبه که بردند تا الان هیچ خبری ازش نداشتیم که امروز خبرش را برایمان آوردند.

وی ادامه می دهد: به ما گفتند با جایی مصاحبه نکنید و حرف نزنید. گفتند ناراحتی قلبی داشته. چی کار کرده بود مگر برادرم؟ کاری نکرده بود. چی گفته بود؟ سه نفر آمدند و دستنبد زدند و بردند، هیچ چیز نگفتند. تمام شد.

کلمه تاکید می کند که با توجه به اینکه هنوز جنازه ای به این خانواده تحویل نشده، نمی توان درباره ابعاد دقیق این خبر به طور قطعی قضاوت کرد که آیا این یک سناریوی امنیتی برای آزار خانواده اوست یا فاجعه ای است که ماموران به دنبال سرپوش گذاشتن بر روی آن اند.

روز گذشته نیز مادر ستار بهشتی با تشریح نحوه دستگیری فرزندش به سحام گفته بود: نزدیک ظهر بود و من در خانه نشسته بودم وقتی صدای در آمد رفتم جلوی منزل، شخصی به من گفت آقا ستار هست؟ و هنگامی که من قصد داشتم درب منزل را ببندم فرد دیگری هم آمد و درب منزل را فشار دادند و وارد خانه شدند.

مادر این زندانی سیاسی در در ادامه گفته بود: من به مامورین گفتم شاید دخترم در منزل با لباس نامناسبی باشد که مامورین بدون توجه به حرفهای من وارد شدند و تمام وسایل از جمله کامپیوتر فرزندم و تمامی دست نوشته ها و مطالب وی را با خود بردند.

وی خاطرنشان کرده بود: حتی برای بردن فرزندم اجازه نمی دادند تا لباسهایش را عوض کند. از یکی از مامورین خواهش کردم تا دستان فرزندم را باز کند و اجازه دهد تا فرزندم لباس خود را تغییر دهد که بهر حال یکی از دستان وی را باز کردند و از آن تاریخ تا کنون هیچگونه خبری به من نمی دهند که فرزندم را به کدام محل انتقال داده اند.

این مادر رنجدیده در مصاحبه دیروز عنوان کرده بود: من از طریق بستگان اطلاع پیدا کردم که در سایت ها، خبر فرزندم انتشار پیدا کرده که از ناحیه بدن بطور کلی (دست، پا، صورت) آسیب دیده و بازجوها از درمان وی خودداری می کنند.


 


آیت الله هاشمی رفسنجانی ضمن تبیین شاخص اصلی دولت وحدت ملی و تاکید بر استفاده از تمام ظرفیتهای نظام برای عبور از ناکارآمدی ها، بر لزوم برگزاری انتخابات عادلانه ، شفاف و قانونی با حضور تمام دلسوزان نظام تصریح کرد و گفت : راه ایجاد هماهنگی و وحدت در کشور و مقابله با خطرات گزنده دشمنان، جمع سلایق مختلف زیر چتر منافع و مصالح نظام، حول محور اسلام و قانون اساسی است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در دیدار جمعی از احزاب و اصلاح‌طلبان، پیروزی انقلاب اسلامی، توفیقات دوران دفاع مقدس، سازندگی و توسعه و پیشرفت کشور از ابتدا تاکنون را با حضور تأثیرگذار مردم ممکن دانست و گفت: امام راحل عظیم‌الشأن بعد از پیروزی انقلاب اعلام کردند، مردم ولی‌نعمت ما هستند و همه چیز باید با رأی و خواست مردم به پیش برود.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، عبور از مراحل سخت تثبیت انقلاب، رفراندوم و تدوین قانون اساسی و سایر مراحل دشوار دهه اول انقلاب را تنها در سایه حمایت بی‌دریغ و مجدّانه مردم ممکن خواند و تصریح کرد: کدام انقلاب را در دنیا سراغ دارید که بعد از گذشت دو ماه از پیروزی، انتخاب نظام سیاسی را به رفراندوم بگذارد و به سرعت قانون اساسی کشور را تصویب و مجلس قانون‌‌گذاری و خبرگان را شکل دهد؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی، وی در ادامه تلاش برای حذف و یا کمرنگ کردن نقش روحانیت و دستاوردهای ۳۰ ساله انقلاب را اولین هدف جریانی انحرافی خواند که به دلیل ملاحظاتی، دهه اول را نمی‌توانستند به طور مستقیم مورد حمله قرار دهند و بعدها با دستاویز قرار دادن ارزش‌ها و اعتقادات مقدسی چون امام زمان(عج) اهداف انحرافی خود را به ضرر منافع و پیشرفت کشور و نظام اجرا کردند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجـانی با بیان اینکه انقلاب اسلامی همـه موفقیت‌های خود در عرصه‌هـای دفاع مقدس، سازندگی، توسعه و پیشرفت را در سایه احکام اسلام، خرد و عقل‌جمعی و حضور همه‌جانبه مردم در صحنه‌های حساس به دست آورده است، گفت: اگر از امکانات مادی، منابع انسانی و موقعیت جغرافیایی کشور در چند سال اخیر به خوبی استفاده می‌شد و از فرصت افزایش درآمدهای عظیم ارزی چند سال اخیر در جهت خوداتکایی و حمایت از تولید پایدار بهره مناسب می‌بردیم، شرایط تحریم و تهدیدهای کنونی قدرت‌های جهانی را بهتر مدیریت کرده و تهدیدها را به فرصت‌ها تبدیل می‌کردیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ، معرفی مردم و نظام اسلامی ایران از سوی دشمنان به عنوان غیرمتجانس با نظام و انضباط بین‌المللی و نیز تهمت‌هایی نظیر تروریست و صادرکننده مواد مخدر را ظلم به مردم متمدن، متدین و دارای تمدن کهن چندین هزار ساله خواند و تصریح کرد: اذهان آزاده جهان و کسانی که عدل و انصاف را مدنظر قرار می‌دهند، اذعان می‌کنند که ملت ایران، ملتی ریشه‌دار، آشنا و ملتزم به اصول جهانی و بین‌المللی و معتقد به ارزش‌های والای اسلامی و انسانی و مکتب پربار اهل بیت(ع) است.

ایشان همچنین افزود: باید با عقلانیت و پرهیز از افراطی‌گری از حقوق ملتمان در قبال این حجم از تهمت‌ها، به درستی دفاع کنیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره تبیین ایجاد وحدت ملی در کشور گفت: وحدت ملی، یعنی در عین داشتن اختلافات سلیقه‌ای در مورد منافع و مصالح نظام وحدت و هماهنگی ایجاد شود.

ایشان با تأکید بر لزوم حفظ و تقویت وحدت و انسجام ملی به منظور استحکام انقلاب و نظام اسلامی در داخل و عرصه بین‌المللی گفت: در حال حاضر، همه دلسوزان کشور از جناح‌ها و گروه‌های گوناگون، بر لزوم پذیرش اشتباه و اصلاح رفتارها و سیاست‌ها تأکید دارند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، خودی و غیرخودی کردن نیروهای دلسوز و وفادار به نظام اسلامی و قانون اساسی را مخلّ وحدت و همدلی ملی دانست و تأکید کرد: در زمان امام راحل(ره) که حزب جمهوری اسلامی در اوایل انقلاب، در اوج اقتدار و قدرت برای پیروزی در همه انتخابات بود امام درس بزرگی به مسئولان دادند و دستور فرمودند جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین در شهرستان‌ها نباید کاندیدا معرفی کند و این نظر امام برای شکستن انحصار و انحصارگرایی در کشور بود.

ایشان افزود: باید زمینه را برای حضور عادلانه و باانگیزه همه سلایق و گروه‌های وفادار و ملتزم به قانون اساسی فراهم کنیم تا انتخاباتی پرشور، عادلانه و کاملاً قانونی برگزار و چشم طمع دشمنان کشور را کور نماییم.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تحزب و احترام به شخصیت حزبی افراد را از الزامات پویایی فضای سیاسی جامعه عنوان کرد و گفت: باید از تمام کسانی که با همه فشارها و تضییقات در چارچوب قانـون اساسی به فعالیت و مشارکت جمعـی ادامه داده و عِرق دین، ملـت و منافع نظام و مردم را دارند، تشکر و قدردانی کرد.


 


مدیر آب و فاضلاب روستایی خرم‎آباد از خشک شدن ۷۵ تا ۱۰۰ درصدی آب‎های سطحی، چشمه‎‎ها و قنات‎ها در شهرستان خبر داد.

به گزارش ایسنا، علی دالوند افزود: خشکسالی در سال اخیر و سال گذشته تأثیر زیادی بر کمبود آب سفره‎های زیرزمینی گذاشته است.

وی اظهار کرد: آبهای سطحی، چشمه‎ها و قنات‎ها بین ۷۵ تا ۱۰۰ درصد با خشکی مواجه شدند که همین امر باعث شد برای تأمین آب روستاییان ۱۲ حلقه چاه‎ نیمه عمیق کف‎شکنی شود.

مدیر آبفار خرم‎آباد با بیان این‌که روستاییان ۷۰۰ میلیون تومان به اداره امور آب و فاضلاب روستایی شهرستان بدهکارند، عنوان کرد: امیدوارم مردم هرچه زودتر بدهی خود را بپردازند تا کار خدمات‎رسانی به نحو احسن انجام شود چون این هزینه صرف کارکرد برق مصرفی و تعمیرات ‎می‎شود.

وی افزود: ۱۸ پروژه آبرسانی به ۳۹ روستا انجام شده و حدود ۲۵۰۰ خانوار از نعمت آب شرب سالم بهره‎مند شده‎اند که اعتبار هزینه شده آن ۲۵ میلیارد ریال است.

دالوند با بیان اینکه ۱۵ پروژه آبرسانی نیمه کاره مانده‎اند، اظهار کرد: هزینه این پروژه‎ها از اعتبارات سال ۹۱ پیش بینی شده که با جذب اعتبار، این طرح‌ها تکمیل خواهند شد.‎


 


میلیون ها آمریکایی امروز با شرکت در انتخابات ریاست جمهوری کشورشان، رئیس جمهور خود را برای ۴ سال آینده انتخاب می کنند. رقابت اصلی میان باراک اوباما از حزب دمکرات و میت رامنی از حزب جمهوریخواه است. نظرسنجی ها نشان داده است که رقابت میان این دو رقیب بسیار نزدیک است و نتیجه نهایی قابل پیش بینی نیست.

به گزارش بی بی سی، سرنوشت انتخابات عمدتا به نتیجه رأی گیری در ۹ ایالت تعیین کننده بستگی دارد که نتیجه انتخابات در آنها می تواند به هر یک از دو طرف متمایل شود. این ایالت ها شامل کلورادو، فلوریدا، آیووا، نوادا، نیوهمپشایر، کارولینای شمالی، اوهایو، ویرجینیا و ویسکانسین هستند.

نظرسنجی ها نشان می دهد که دو نامزد اصلی انتخابات در سطح ملی تقریبا شانه به شانه هم پیش می روند، اما آقای اوباما در ۹ ایالت تعیین کننده اندکی جلوتر از حریف است. رقابت به ویژه در ایالت اوهایو بسیار نزدیک است و هیچ جمهوری خواهی تا کنون بدون پیروز شدن در اوهایو نتوانسته رئیس جمهور آمریکا شود.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با استفاده از نظام مجمع انتخاباتی (کالج الکتورال) انجام می‌شود. هر ایالت سهمیه‌ای از ۵۳۸ عضو این مجمع دارد. در اکثر ایالت های آمریکا تمام این سهمیه به نامزدی اختصاص می یابد که اکثریت آرای ایالت را به دست آورد. (تنها در نبراسکا و مین این سهمیه بر اساس نتیجه رای گیری در حوزه های انتخابیه کنگره و آراء در سطح کلی ایالت تقسیم می شود.) نامزدی که حداقل رأی ۲۷۰ عضو مجمع انتخاباتی را به دست آورد، رئیس جمهور آمریکا خواهد بود.


 


سیدحسین رونقی، وبلاگ نویس محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین دقایقی پیش به مرخصی آمد.

به گزارش خبرنگار کلمه، سیدحسین رونقی، وبلاگ نویس محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین که از دو روز پیش در اعتراض به قانون شکنی‌ها و بی‌عدالتی‌های حاکم دست به اعتصاب غذا زده بود دقایقی پیش به مرخصی درمانی آمد.

حسین رونقی ملکی پیش‌تر به مسئولان قضایی و امنیتی گفته بود که در صورت بی‌توجهی و عدم رسیدگی و پاسخگویی، دست به اعتصاب غذا خواهد زد. این زندانی سیاسی در اعتراض به وضعیت خود، بازداشت امدادگران، قانون شکنی‌ها، قانون گریزی‌ها، ناروایی‌ها و بی‌عدالتی‌های حاکم اعتصاب غذا را آغاز کرده است.

وی روز گذشته در نامه ای به مادر خود گفته بود: می‌دانی که زندان سیاسی، غالبا اهرم فشاری است بر آنان که تن به زور و سرکوب می‌دهند و عهد خود را برای آزادی سرزمینمان از یاد نمی‌برند. اما آنان که با دروغ، با قدرت طلبی و با استبداد حکومت می‌کنند نیک می‌دانند که نمی‌توانند خواسته‌هایشان را به ما تحمیل کنند. آنان که با نام دین، مردم را در ماه حرام به خاک و خون کشیدند، فاجعه کهریزک را به بار آوردند، فرزندان ایران را شکنجه کرده و به زندان انداختند، خوب می‌دانند روزی باید پاسخگوی اعمالشان باشند و همانگونه که خداوند در قرآن فرموده همه ظالمان نتیجه اعمال خطایشان را خواهند دید.

به گزارش کلمه، در بخشی از این نامه آمده بود: آزادی حق انسانی است و سرچشمه این حق، فطرت، طبیعت، شأن انسانی و انسانیت اوست. کم نیستند مردان و زنانی که برای چشیدن طعم آزادی و عدالت، زندان‌ها و شکنجه‌ها دیده‌اند و من هم به سان آن‌ها. معتقدم زندان پاسخ اندیشه نیست. من امروز در زندان در اعتراض به قانون شکنی‌ها، قانون گریزی‌ها، نا‌روایی‌ها و بی‌عدالتی‌ها ی حاکم سکوت نمی‌کنم و با آخرین وسیله یعنی اعتصاب غذا برای رسیدن به ابتدایی‌ترین خواسته‌ها و حقوق انسانی به اعتراض خود ادامه می‌دهم چرا که در حاکمیت هیچ فریاد رسی به ندای ما توجه بکند. امید که همچو گذشته مردمان سرزمینم ما را یاری کنند و به فریاد من و همراهانم گوش فرا دهند.


 


گزارش ها از بازار غیر رسمی معاملات طلا و سکه نشان می دهد که بعد از چند روز کاهش، روند قیمت ها مجددا افزایشی شده است.

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی که در ساعات پایانی دیروز یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود، در ساعت ۱۳ ظهر امروز ۵۵ هزار تومان بیشتر از روز گذشته معامله شد. نیم سکه و ربع سکه نیز به ترتیب ۶۲۸ و ۳۰۰ هزار تومان قیمت خورده است.

جدول های زیر (به نقل از اقتصاد آنلاین) جزئیات قیمت های دیروز و امروز و مییزان و درسد تغییرات را نشان می دهد:

 ‌

بازار سکه و طلا ساعت ۱۳ امروز

 

ریال

تغییرات

 درصد تغییر

مثقال طلا

۵,۴۶۰,۰۰۰ ۲۵۰,۰۰۰ ۴٫۵۸

سکه

۱۲,۵۵۰,۰۰۰ ۶۲۰,۰۰۰ ۴٫۹۴

نیم سکه

۶,۲۸۰,۰۰۰ ۳۰۰,۰۰۰ ۴٫۷۸

ربع سکه

۳,۰۰۰,۰۰۰ ۱۵۰,۰۰۰ ۴٫۷۶

اونس طلا

۱,۶۸۳٫۵ دلار
۵ ۰٫۳

 بازار سکه و طلا ساعات پایانی ۱۵ آبان

 

ریال

تغییرات

 درصد تغییر

مثقال طلا

۵,۲۶۵,۰۰۰ ۲۴۵,۰۰۰ ۴٫۶۵

سکه

۱۲,۰۰۰,۰۰۰ ۵۵۰,۰۰۰ ۴٫۵۸

نیم سکه

۶,۰۰۰,۰۰۰ ۲۸۰,۰۰۰ ۴٫۶۷

ربع سکه

۳,۰۲۰,۰۰۰ ۱۵۰,۰۰۰ ۴٫۹۷

اونس طلا

۱,۶۸۲ دلار
۵ ۰٫۳

 


 


تخریب آثار تاریخی، این بار در منطقه منشاد مشاهده شد و حمامی ۸۰۰ ساله که تا چندی پیش مورد استفاده قرار می‌گرفت از زمانی که میراث فرهنگی وارد فاز مرمتی آن شد به طور کامل تخریب و غیرقابل استفاده شد.

به گزارش مهر، حمام ۸۰۰ ساله منشاد، روستایی ییلاقی در شهرستان مهریز در استان یزد که به حمام اسلام معروف است، یکی از آثار تاریخی و ثبت شده در فهرست آثار ملی است. این بنای تاریخی تا چندی پیش مورد استفاده مردم این منطقه قرار می گرفت اما با ورود پیمانکار میراث فرهنگی برای مرمت این بنا، حمام به کلی غیرقابل استفاده شد.

میراث فرهنگی استان یزد برای مرمت این حمام ۱۰ میلیون تومان به پیمانکار پرداخت کرده است اما پیمانکار تنها به مرمت آن هم از نوع غیراصولی سقف حمام پرداخت و اکنون وضعیت این سقف در تصاویر قابل مشاهده است.

این حمام در حالی سال گذشته توسط پیمانکار میراث فرهنگی مرمت شده است که امسال اغلب آجرهای به کار رفته در سقف یا شکسته و یا جدا شده است. سقف حمام نیز مملو از علف های هرز است و داخل حمام نیز از نخاله های ساختمانی که توسط خود پیمانکاران تولید شده، انباشته است به نحوی که درب حمام به دلیل وجود این نخاله ها باز نمی شود.

خبرنگار مهر در محل حمام اسلام، در گفتگویی با دهیار منشاد، علت این نحوه بازسازی را از وی جویا شد. حمیدرضا سلیمی عنوان کرد: ما گزارشهای متعدد و مکرری به مسئولان میراث فرهنگی شهرستان مهریز ارائه دادیم که به دنبال آن ۱۰ میلیون اعتبار به پیمانکار برای مرمت این حمام داده شد اما به دلیل عدم نظارت، این بودجه به درستی هزینه نشد و مرمت کاملا غیراصولی بود.

دهیار منشاد افزود: مسئولان میراث فرهنگی حتی یک بار هم برای بازدید از این بنا مراجعه نکرده اند و هرگز علت این نوع مرمت و تخریب را از پیمانکار کار جویا نشده اند.وی با اشاره به اینکه سال گذشته بخشی از دیوار حمام بر اثر بارندگی فرو ریخت، بیان داشت: اگر وضعیت به همین شکل ادامه پیدا کند، ممکن است این حمام ۸۰۰ ساله امسال به کلی از بین برود.

سلیمی تصریح کرد: این حمام به این شکل نبود و متاسفانه از زمانی که میراث فرهنگی روی آن دست گذاشت، به این شکل درآمد. وی یادآور شد: این حمام اکنون به شکل مخروبه ای درآمده که لحظه امکان ریزش کامل آن وجود دارد اما با این وجود میراث فرهنگی حاضر نشد یک متر از فضای اطراف این حمام را برای تعریض جاده در اختیار دهیاری قرار دهد.

آنچه از مرمت این حمام تاریخی به نظر می رسید، این بود که مرمت سقف این حمام آن هم با خشتهای آجری، نیاز به اعتبار و بودجه ۱۰ میلیون تومانی نداشت و شاید کل حمام را می شد با این بودجه مرمت کرد. اما از آنجا که هیچ نظارتی بر روی کار پیمانکار صورت نگرفته یا بنا به دلایلی اغماض هایی از سوی برخی مسئولان در مورد نحوه کار این پیمانکار صورت گرفته، این بودجه به طور کامل هدر رفته است.


 


کلمه – گروه بین الملل: همزمان با وقوع یک رشته انفجار در سوریه، نیروهای امنیتی این کشور تمامی دفاتر جنبش حماس را در دمشق بستند.

به گزارش کلمه، منابع خبری اعلام کردند که نیروهای امنیتی سوریه تمامی دفاتر وابسته به جنبش مقاومت اسلامی حماس را در دمشق پایتخت این کشور بسته اند. این در حالی است که پیشتر اعضای دفتر سیاسی جنبش حماس و کادر این جنبش سوریه را ترک کرده بودند.

بنا به گزارش شبکه خبری الجزیره، در میان دفاتری که در سوریه بسته شد دفتر خالد مشعل، ‌رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در منطقه المزه دمشق است. همچنین جنبش حماس در واکنش به حملات صورت گرفته علیه اردوگاه الیرموک در دمشق و نیز اردوگاه‌های سبینه و الحسینیه در دمشق که به کشته و زخمی شدن ده‌ها فلسطینی انجامید با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این حمله خواهان مشخص شدن اردوگاه‌های فلسطینی و ممانعت از کشتار ملت فلسطین در بحران سوریه شد. جنبش حماس همچنین در بیانیه خود ضمن ابراز همدردی و نگرانی شدید نسبت به کشتار مردم سوریه خواهان متوقف شدن درگیری‌های خونین در این کشور شد.

یک رشته بمبگذاری انتحاری

از سوی دیگر تلویزیون دولتی سوریه و فعالان مخالف آن کشور از کشته شدن ده‌ها تن در جریان یک رشته بمبگذاری انتحاری در مناطق مرکزی کشور خبر داده‌اند. اولین انفجار در خارج ساختمانی دولتی در دهکده زیاره در مرکز استان حماه صورت گرفت.

تلویزیون دولتی از کشته شدن ۲ نفر و مجروح شدن ۱۰ نفر در این انفجار خبر داده است. این در حالی است دیده بان حقوق بشر سوریه از کشته شدن ۵۰ تن از نیروهای امنیتی این کشور در پی انفجار خودروی بمب گذاری شده در شهر حماة خبر داده است.

دیده بان حقوق بشر اعلام کرد: در پی انفجار خودروی بمب گذاری شده در شهر حماة سوریه دست کم ۵۰ تن از نیروهای امنیتی سوریه کشته شدند. رامی عبدالرحمان، رئیس دیده بان حقوق بشر سوریه در این خصوص گفت: یکی از اعضای گروه جبهه النصرة، که از گروه های وابسته به القاعده به شمار می رود خود را در خودروی بمب گذاری شده در نزدیکی حماة منفجر کرد که در پی این انفجار ۵۰ تن از نیروهای امنیتی سوریه کشته شدند.

به گفته مقامات انفجار دوم در منطقه المزه در غرب دمشق که بیشتر ساکنان آن از طرفداران دولت هستند، اتفاق افتاد. این انفجار به کشته شدن ۸۶ نفر منجر شد. همچنین در انفجار بمبی در منطقه مزة الجبل در غرب دمشق نیز ۱۱ تن کشته شدند.

این انفجارها درحالی صورت گرفته که دولت سوریه بر شدت حملات هوایی و گلوله باران مقر شورشیان در دمشق افزوده است. جنگنده ها و سلاح های توپخانه ای سوریه نیز در واکنش به این حمله مواضع مخالفان را در جنوب دمشق بمباران کردند.

ترور برادر رئیس پارلمان سوریه

شبکه خبری اسکای نیوز عربی در یک خبر فوری از ترور برادر رئیس پارلمان سوریه خبر داد.

بر اساس این گزارش، اسامه اللحام، برادر جهاد اللحام، رئیس پارلمان سوریه به دست تروریست‌های این کشور ترور شد. هنوز جزئیات بیشتری درباره این ترور و عاملان اصلی آن منتشر نشده است.

هشدار اخضر ابراهیمی

فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در اظهاراتی ضمن توصیف وضعیت سوریه به مصیبت بزرگ نسبت به خطر فروپاشی سوریه و روی‌ کار آمدن حاکمان نظامی و شبه‌نظامیان در این کشور هشدار داده است. الابراهیمی در ادامه به اوضاع مردم ساکن حمص و افزایش تعداد کشته‌ها و مجروحان و آوارگان سوری اشاره کرده و گفت: ما در تلاش هستیم تا بتوانیم قطعنامه‌ای الزام آور را از طریق شورای امنیت صادر کنیم که این قطعنامه بر پایه توافقنامه ژنو باشد و بر اساس آن مذاکرات سیاسی که به تغییر واقعی در سوریه بینجامد، آغاز شود. او همچنین نسبت به نبود راهکاری که بتواند سوریه را از مواجه شدن با وضعیتی شبیه به وضعیت سومالی حافظت کند، هشدار داد.

درهمین حال در قطر و در جریان نشست مخالفان رژیم بشار اسد، شورای ملی سوریه، که در صدد تجدید ساختار خود است، با افزایش اعضایش به بیش از ۴۰۰ نفر شمار زیادی از فعالان و گروههای مخالف داخل سوریه را به عضویت درآورده است. خبر افزایش اعضای شورای ملی سوریه در دومین روز نشست دوحه اعلام شد.

شورای ملی سوریه که به دلیل نداشتن درکی درست از حوادث داخل سوریه مورد انتقاد مخالفان قرار گرفته، این اقدام را با هدف کاستن از انتقادات کسانی انجام داده است که می گویند ائتلاف تحت رهبری این شورا نمی تواند نماینده مخالفان در داخل خاک سوریه باشد.

قرار است روز پنج شنبه (۸ نوامبر) اعضای شورای ملی سوریه، پیشنهادی را که آمریکا از آن حمایت می کند، مورد بررسی قرار دهد. این پیشنهاد عبارت است از ایجاد گروهی ۵۰ نفره که بتواند سخنگوی تمامی گروههای اصلی مخالف از جمله فرماندهان نظامی و شورای های محلی باشد که از داخل خاک سوریه علیه رژیم بشار اسد فعالیت می کنند.

ریاض سیف، از چهره های سرشناس مخالف که این طرح را ارائه کرده، گفته است که انتظار می رود دولتی موقت در مناطق تحت کنترل شورشیان ایجاد شود.

یک میدان نفتی مهم در اختیار مخالفان

دو روز پیش مخالفان دولت سوریه اعلام کردند که پس از چند روز درگیری، موفق به در اختیار گرفتن یک میدان نفتی مهم در شرق استان دیرالزور شده اند. نهاد ناظر حقوق بشر سوریه گفته است که میدان نفتی الورد پس از درگیری‌های سنگین به تصرف مخالفان درآمده، هر چند که منابع مستقل هنوز صحت این خبر را تایید نکرده‌اند.

به گزارش بی بی سی، به گفته این نهاد، این اولین باری است که مخالفان دولت موفق می‌شوند کنترل یک میدان نفتی را به دست بگیرند. این اقدام درحالی صورت گرفته است که گروههای مخالف دولت برای انجام مذاکراتی حساس در دوحه، پایتخت قطر گرد هم آمده‌اند.

رامی عبدالرحمان، رئیس این نهاد حقوق بشری که مرکز آن در لندن است گفته است: شورشیان در تیپ جعفر طیار کنترل میدان نفتی الورد را در شرق شهر میادین، پس از چندین روز محاصره به دست گرفته‌اند. این گروه حقوق بشری همچنین به نقل از شاهدان عینی در منطقه گفته است که “شورشیان یک جنگنده را که در حال انجام حملاتی به شهر میادین بود، سرنگون کردند.” گفته شده که میدان نفتی الورد یکی از مهم ترین میادین نفتی در استان دیرالزور است.

دولت در تبعید

گروههای مخالف دولت سوریه روز یکشنبه ۱۴ آبان به منظور بحث و مذاکره درباره نحوه تشکیل یک جبهه متحد در دوحه، پایتخت قطر تشکیل جلسه داده‌اند. شورای ملی سوریه به دلیل آن که از نزدیک در جریان وقایع موجود در داخل سوریه نیست، بارها از سوی مخالفانی که با نیروهای دولتی در حال جنگ هستند، مورد انتقاد قرار گرفته است.

گفت‌وگوها و رایزنی‌های تدارکاتی در روزهای گذشته در عمان پایتخت اردن انجام گرفته است. دستور کار اجلاس دوحه تشکیل مجلسی به نام ابتکار ملی سوریه است که ۵۰ نفر عضو خواهد داشت. پس از آن به احتمال قوی یک دولت انتقالی (در تبعید) تشکیل می‌شود که ریاست آن را ریاض سیف، چهره سرشناس مخالف بشار اسد، به عهده خواهد گرفت.

اتحاد تمام نیروهای مخالف

به گفته فعالان سیاسی مخالف رژیم سوریه، هدف اصلی نشست ۵ روزه‌ی دوحه تشکیل ارگان تازه‌ای به نام “ابتکار ملی سوریه” است که تمام گروه‌های سیاسی، از جمله “شورای ملی سوریه”، نیروهای کرد و گروه‌های اسلامی به آن خواهند پیوست.

احتمال می‌رود که ریاست “جنبش ملی” را ریاض سیف به عهده بگیرد که از نمایندگان پیشین پارلمان سوریه است و در مذاکرات تدارکاتی عمان نقشی فعال داشت. گفته می شود که “ابتکار ملی” برنامه زمان‌بندی برای انتخابات پارلمان و رهبری دولت پس از سرنگونی بشار اسد تعیین خواهد کرد.

تا کنون میان نیروهای مخالف رژیم سوریه اختلاف نظر شدید وجود داشته است. برکناری بشار اسد، تنها موضوعی است که تمام نیروها بر سر آن توافق دارند. هدف اصلی تشکیل یک ارگان گسترده و متحد از تمام نیروها و عناصر سیاسی مخالف رژیم بشار اسد است.

به نوشته روزنامه انگلیسی گاردین، اجلاس دوحه به ابتکار دولت قطر و با حمایت دولت‌های غربی تشکیل شده است. “کشورهای دوست مردم سوریه” بر ضرورت اتحاد نیروهای اپوزیسیون سوریه تأکید کرده‌اند.

به نوشته “گاردین” قدرت‌های غربی از مجلس آینده یعنی “ابتکار ملی سوریه” انتظار دارند که برای انتقال قدرت و گذار به دموکراسی با رژیم اسد وارد گفت‌وگو شود. در صورتی که مذاکرات احتمالی به شکست منجر شود، غرب درباره گزینه کمک نظامی به مخالفان رژیم، فکر خواهد کرد.

انتقاد کلینتون

روز چهارشنبه (۳۱ اکتبر) خانم کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، ناخرسندی خود را از فعالیت شورای ملی سوریه ابراز کرده بود. او عملکرد این گروه را مورد انتقاد قرار داد و گفت که شورای ملی سوریه نتوانسته است گروه‌های گوناگون مخالف رژیم اسد را متحد کند، لایه‌های مختلف ملت را در بر گیرد و به عنوان نماینده حقیقی مردم سوریه اعتبار کسب کند.

به گفته کلینتون ارگان رهبری جنبش سوریه باید نه در دست دولتمردان تبعیدی، بلکه در دست مبارزان واقعی باشد که در جبهه جنگ با رژیم مبارزه می‌کنند و کشته می‌شوند. این اظهارات کلینتون، واکنش شدید سران شورای ملی سوریه را به دنبال داشت. آنها آمریکا را به اعمال نفوذ در جنبش اعتراضی مردم سوریه متهم کردند و گفتند که قصد دارد عوامل دست‌نشانده‌ی خود را در سوریه به قدرت برساند.

اما کمال لبوانی، از فعالان مخالف رژیم به خبرگزاری عربی الجزیره گفته است که برگزاری نشست دوحه به اظهارات کلینتون ارتباطی ندارد. او تصریح کرد: «انگیزه‌ی ما از برگزاری این نشست آن است که مشاهده می‌شود انقلاب سوریه به آشوب کشیده شده و اختلاف میان گروه‌ها بسیار شدت گرفته تا جایی که بیم می‌رود پس از سقوط رژیم با جنگ داخلی روبرو شویم.»

هشدار بابت رشد نیروهای افراطی

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه گذشته نسبت به تلاش گروه‌های جهادی و افراطی برای تسلط بر مبارزات مردم سوریه هشدار داده بود. او گفته بود اطلاعاتی نگران‌کننده دریافت کرده است که نشان می‌دهد نیروهای افراطی خارجی می‌کوشند از بحران سوریه به نفع خود سوءاستفاده کنند.

از مدتها پیش گزارش‌هایی وجود دارد مبنی بر این که نیروهای اسلام‌گرای تبعه عراق و سایر کشورها نقش فعالی در اعتراضات مردم سوریه ایفا می‌کنند. در میان این نیروها گرایش‌های تند افراطی وجود دارد. برای نمونه در روزهای گذشته جبهه النصرة در رشته‌ای از عملیات خونین شرکت داشته است. این نیرو پیشنهاد آتش‌بس در روزهای تعطیل “عید قربان” را رد کرده بود.


 


روزشمار اعتصاب:

اعتصاب غذای یک مادر، برای رسیدن به حقوق ابتدایی کودکان خود

درخواست عروس آیت‌الله منتظری از نسرین ستوده برای پایان دادن به اعتصاب غذا

انتقال نسرین ستوده به بهداری زندان یک هفته پس از اعتصاب غذا

نامه حسین رونقی از زندان اوین به نسرین ستوده؛ چگونه از ظلم و ستمی که بر تو می رود دل خون نباشیم؟

نامه خانواده‌های زندانیان سیاسی به صادق لاریجانی: بی‌عدالتی و بی‌قانونی تا کجا

لغو سفر هیات پارلمانی اروپا به ایران، پس از رد درخواست دیدار با دو زندانی سیاسی سابق و فعلی

فعالان حقوق زنان: دستگاه قضایی را مسئول پیامدهای اعتصاب غذای نسرین ستوده می دانیم

انتقال نسرین ستوده به بند امنیتی ۲۰۹

سروده ای برای نسرین ستوده


 


در حالی که تحریم های بین المللی بخشی از اقتصاد کشور را فلج کرده و رییس بانک مرکزی از شرایط شعب ابی طالب سخن می گوید، محمدرضا رحیمی، سرحلقه خانه فاطمی مدعی است که اگر در داخل فشارها را مهار کنیم ، تحریم‌ها را صد بار دور خواهیم زد.

اشاره رحیمی به دشمنان داخلی است که پییش از این بارها احمدی نژاد در سخنان خود به آن اشاره کرده است. وی همچنین طرح سوال از رییس دولت را در راستای طرح دشمنان دانست.

این معاون احمدی نژاد که پرونده تخلفاتش سالهاست وجه المصالحه پرونده برادر صادق لاریجانی شده است، معترف است که نفت ما را نمی‌خرند البته ما مشغولیم تا بتوانیم نفت را بفروشیم اما مقدار آن کم است و زمانی که نفت را می‌فروشیم پول آن را به موقع نمی‌دهند.

وی در حالی از این واقعیت پرده بر می دارد که وزیر نفت به کشورهای جهان هشدار داده است که نفت را نمی فروشد!

معاون اول احمدی نژاد بدون رعایت اصول دیپلماتیک، کانادا را نوکر صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها خواند و گفت: ما سفارتخانه‌ها را تعطیل کرده‌ایم و هیچ ارتباطی نیز با یکدیگر نداریم اما آنها اموال و ساختمان سفارت ما را توقیف کرده‌اند.

وی با اشاره به شادی برخی در داخل کشور از به وجود آمدن چنین وضعیتی افزود: البته مشکل ما در درون بیش از فشارهای بیرونی است و والله موانع در مقابل کارها بسیار زیاد است به گونه‌ای که ما هم‌اکنون متوقف مانده‌ایم.

به گزارش فارس،معاون اول احمدی نژاد خطاب به افرادی که در عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری فعالیت می‌کنند تأکید کرد: با دشمن شریک نشوید بلکه با دوست همراهی کنید و اجازه دهید کارها روند منطقی خود را طی کند.

رحیمی طرح سوال از احمدی نژاد را هم در راستای تلاش دشمن ارزیابی کرد و گفت: شخصی که تا کنون من او را در عمر خود ندیده‌ام درخواست ملاقات با من را داشت. خوب وقت ما متعلق به مردم است. متعلق به کل کشور است. بعد همین شخص پای طرح سؤال از رئیس‌جمهور را امضاء کرده است ،الان ما باید دست به دست هم دهیم و در مقابل فشارهای دشمن مقاومت کنیم.

وی افزود: بخشی از فشارها این است که حتی اگر مشتری هم برای نفت خودمان پیدا کنیم برای انتقال آن کشتی نیست. چرا که کشتی‌ها را تحریم کرده‌اند. اگر این کشتی بیمه نداشته باشد کار متوقف می‌ماند و بیمه هم که در دست خود آنان است.

وی افزود: ما ستادی را به نام ستاد تدابیر ویژه اقتصادی به راه انداخته‌ایم و هر هفته نیز دو تا سه جلسه برگزار می‌کنیم تا بتوانیم راه‌های لازم را برای دور زدن تحریم‌ها انجام دهیم.

معاون اول احمدی نژاد با اشاره به محدودیت‌های موجود در تبادلات مالی گفت:‌ زمانی برای جابه‌جا کردن یک حواله بانکی تنها یک تلگرام و یک تلفن از طریق یک بانک در یک کشور همسایه کافی بود اما امروز ما مجبوریم تا به سراغ بانک‌های مختلف برای دور زدن تحریم‌ها برویم وحتی زمانی که بانکی که هیچ وابستگی به کشورهای غربی ندارد تلاش می‌کند تا کار ما را انجام دهد اما تا مرز تهدید کردن وابستگان آن بانک نیز برای متوقف کردن کار پیش می‌روند.

رحیمی با اشاره به ارائه یک برنامه ۶۰۰ صفحه‌ای از سوی دولت برای دور زدن تحریم‌ها گفت: حتی ما اشخاصی را در دورترین نقاط دنیا شناسایی کرده‌ایم تا بتوانیم با استفاده از آنان بعضی کارها را انجام دهیم. پول جا به جا کنیم و کالاها را تهاتر کنیم.

وی افزود: دشمن نیز دشمن گردن‌کلفتی است. یک غول بی‌شاخ و دم به نام آمریکاست و جالب است که به قدرتمندی ایران نیز اقرار کرده است.

معاون اول احمدی نژاد ادامه داد: در آن نامه‌ای که آن آقا(اوباما) به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی فرستاده بود عملاً از ایران و آمریکا به عنوان دو قدرت بزرگ نام برده شد و نه اینکه تنها خود را تنها قدرت در جهان عنوان کند!


 


کلمه: نماینده ولی فقیه در سپاه که از حمایت های بیدریغ خود از رییس هیات دولت پشیمان نیست، اما گلایه ها دارد بر این باور است که احمدی نژاد می توانست قهرمان تاریخ معاصر شود، اما نشد!

این نماینده ولی فقیه که چندی پیش سخنانش در مورد احمدی نژاد با واکنش شدید محمدجعفر بهداد مشاور سیاسی دفتر ریاست جمهوری رو به رو شد، می گوید که متاسفانه برداشت خوبی از این گفت‌وگو نشد. جریان اصولگرا تابع ارزش‌هاست و شخص‌گرا نیست.

هفته گذشته بهداد با انتقاد شدید از سخنان نماینده رهبری در سپاه گفته بود که بنده تردیدی ندارم که دکتر احمدی نژاد صدها برابر اصولگراتر از امثال آقای سعیدی و دلسوزتر از ایشان نسبت به اسلام و انقلاب و رهبری است . داشتن عنوان نماینده ولی فقیه مجوزی نمی شود که امثال آقای سعیدی اعلام کند احمدی نژاد در قالب استانداردها و تحت شرایط مقبول نظام حرکت نمی کند . مگرآقای سعیدی همه اظهاراتی که طی سال های گذشته داشته اند مورد تایید رهبری بوده است؟

وی به نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران هشدار داد که مراقب باشیم در دام طراحی های لندن نیفتیم.

سعیدی با انتقاد از عملکرد احمدی‌نژاد به طور تلویحی گفته که حمایت سپاه از وی اشتباه بوده و رهبری نیز در انتخابات حامی احمدی‌نژاد نبوده است.

وی در اعلام حمایت خود از این رییس هیات دولت، افزود: ما از احمدی نژادی دفاع می‌کنیم که گفتمان رهبری را دنبال کرد، علت این که بسیاری از علما و روحانیون و اصولگرایان از احمدی‌نژاد حمایت کردند ناشی از حرکت ایشان در چارچوب انقلاب بوده است، اما ممکن است امروز تغییری دیده باشند و از جایگاه حمایتی‌شان عقب‌نشینی کنند.

سعیدی ادعا کرده است ‌آقای احمدی‌نژاد منشاء خدماتی بودند، ایشان بحث انرژی هسته‌یی را دوباره فعال کردند تا این که امروز می‌توانیم غنی سازی ۲۰ درصد انجام دهیم، اما توقع داشتیم که ایشان همانند دوره‌ی نهم در چارچوب‌ها حرکت کنند و رهنمودهای مقام معظم رهبری را جامه عمل بپوشاند.

وی همچنین اظهار داشت: من به آقای احمدی‌نژاد گفتم که شما می‌توانستید قهرمان تاریخ معاصر ایران شوید، اما نشد، البته دلایلش را باید از ایشان پرسید. ما از حمایتهای‌مان از ایشان پشیمان نیستیم، اما گله‌مندیم.


 


روزنامه اعتماد در گزارشی آخرین وضعیت مهدی هاشمی در بیمارستان را تشریح کرده است. همزمان، علیزاده طباطبایی، وکیل وی، به فارس گفته است که قرار است امروز عمل آنژیوگرافی مهدی هاشمی انجام شود و به احتمال فراوان بعد از انجام این عمل، مهدی تا روز پنجشنبه در بیمارستان بماند.

دیروز کلمه گزارش داده بود که مهدی هاشمی در بند دو الف سپاه دچار حمله ی قلبی شده و امروز برای انجام عمل آنژیوگرافی به بیمارستان دی منتقل شده است. امروز اعتماد در گزارش خود می نویسد: ۴۳ روز بازداشت در انفرادی گویا برای مهدی قابل تحمل نبوده؛ یک بار غش کرده و بار دیگر بیهوش شده. درد شدیدی در ناحیه قفسه سینه و سمت چپ بدن دارد. آن‌طور که وکیل او گفته «یک پزشک معتمد در زندان مهدی را معاینه کرده و تشخیص داده که فورا باید برای آنژیوگرافی به بیمارستان منتقل شود.» پزشک معالج گزارشی از وضعیت فرزند به پدر می دهد: «ما اقدامات اولیه را انجام داده‌ایم. به نظر می‌رسد نارسایی قلبی است و ایشان از همین ناحیه مشکل دارند. نوار قلب گرفتیم و آزمایش‌های لازم را انجام دادیم تا ببینیم نتایج چه می‌شود. در هر صورت قدم بعدی آنژیو است.»

مشروح این گزارش خواندنی به همراه عکسی از حضور آیت الله هاشمی در بیمارستان را در زیر ببینید:

مرسدس بنز قدیمی سورمه‌یی رنگ به همراه چند خودروی دیگر وارد حیاط بیمارستان دی می‌شود، همه کنجکاوند بدانند چه کسی درون این ماشین نشسته. تعدادی مرد قوی‌هیکل پیاده می‌شوند و در را باز می‌کنند. یک روحانی با چهره‌یی که نگرانی در آن موج می‌زند و عبای شکلاتی بر تن کرده از ماشین پیاده می‌شود و همزمان مردم حاضر در حیاط بیمارستان از روی نیمکت‌ها برمی‌خیزند و سلام می‌کنند.

روحانی نگران وارد لابی بیمارستان شده و به همراه محافظان خود یک راست سراغ آسانسور می‌رود. یکی از همراهان دکمه طبقه چهارم را می‌زند و پس از چند ثانیه آسانسور متوقف می‌شود. شیخ بر سر یک دوراهی می‌رسد: اتاق جراحی قلب سمت چپ و بخش قلب و عروق سمت راست؛ سمت راست را انتخاب می‌کند. طبقه چهارم بیمارستان دی تقریبا قرق شده و مراجعان زیر لب نامی آشنا را تکرار می‌کنند: «هاشمی‌رفسنجانی است، آمده پسرش را ببیند.»

«پسرش» مهدی هاشمی است؛ فرزند همیشه خبرساز رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام. از انتخابات ریاست‌جمهوری دهم به این‌طرف روزی نبوده که نامش در سایت‌ها و خبرگزاری‌ها نباشد. فضا علیه او آنقدر شدید شده بود که وقتی برای سرکشی از واحدهای دانشگاه آزاد به خارج رفت سه سال آنجا ماند. خبرگزاری‌ها و سایت‌های اصولگرا از احوالات او در خارج می‌نوشتند و گاهی هم زمزمه بازگشتش به ایران منتشر می‌شد تا اینکه دوم مهرماه امسال تصمیم گرفت عطای خارج را به لقای وطن ببخشد و به ایران آمد. همه منتظر بودند تا بازداشت شود، حتی تعدادی دانشجوی عضو تشکل‌های اصولگرا، شورایی در فرودگاه امام خمینی تشکیل دادند و خواستار بازداشت او بلافاصله پس از بازگشت شدند، اما چنین نشد. «مهدی» پس از دریافت ابلاغ نماینده دادستان، ‌راهی خانه پدر شد تا هاشمی‌رفسنجانی را بعد از سه سال ببیند؛ شب را هم در خانه پدر خوابید و صبح راس ساعت ۷:۳۰ شال و کلاه کرد و به همراه مادر و دو برادرش روانه دادسرای شهید مقدس واقع در زندان اوین شد. بازپرس حکم بازداشتش را با وجود اعتراض‌های وکیل صادر کرد. ۴۳ روز بازداشت در انفرادی گویا برای مهدی قابل تحمل نبوده؛ یک بار غش کرده و بار دیگر بیهوش شده. درد شدیدی در ناحیه قفسه سینه و سمت چپ بدن دارد.

آن‌طور که وکیل او گفته «یک پزشک معتمد در زندان مهدی را معاینه کرده و تشخیص داده که فورا باید برای آنژیوگرافی به بیمارستان منتقل شود.» حالا پدر بر در چوبی اتاق شماره ۴۰۳ می‌کوبد و مردی مسلح که از کلاه تا پوتین سیاهپوش است و ماسکی سفید بر دهان گذاشته، در را باز می‌کند. هاشمی‌رفسنجانی وارد می‌شود.

پسر که تا پیش از این مغموم و افسرده با لباس سفید بیمارستانی گوشه تخت بیمارستان خوابیده، به محض دیدن پدر از جا می‌پرد و او را در آغوش می‌گیرد. نقل می‌کنند «مهدی» نورچشمی و عزیز دردانه اکبر است؛ پدر و پسر با هم خوش و بش می‌کنند و از احوال یکدیگر سراغ می‌گیرند. هاشمی خوشحال است و مهدی خوشحال‌تر. اتاق شلوغ است؛ به جز این دو، عفت مرعشی همسر اکبر هاشمی نیز از صبح در بیمارستان بالای سر پسرش بوده. فاطمه و یاسر دیگر فرزندان خانواده هاشمی، ‌عماد پسر محسن، ‌فرشته همسر مهدی و مریم همسر یاسر هم در اتاق هستند.

به پزشک معالج اطلاع می‌دهند که «حاج‌آقا» آمده و می‌آید که گزارشی از وضعیت فرزند به پدر بدهد: «ما اقدامات اولیه را انجام داده‌ایم. به نظر می‌رسد نارسایی قلبی است و ایشان از همین ناحیه مشکل دارند. نوار قلب گرفتیم و آزمایش‌های لازم را انجام دادیم تا ببینیم نتایج چه می‌شود. در هر صورت قدم بعدی آنژیو است.»

یکی به شوخی می‌گوید: «دکتر جان مهدی بیدی نیست که با این بادها بلرزد.» گوینده خود مهدی است و پدر می‌خندد. حالا به تعداد حاضران در اتاق افزوده شده و تقریبا جای سوزن انداختن نیست. هاشمی کنار تخت گوشه سمت چپ می‌نشیند و به گپ و گفت با مهدی می‌پردازد. چهره او دیگر مانند پیاده شدن از ماشین «نگران» نیست، ‌آرامش دارد و می‌خندد، با بقیه صحبت می‌کند و آنها را هم دلداری می‌دهد. مهدی به پدر می‌گوید: «ما صبر را از شما یاد گرفتیم» و پدر هم پاسخ می‌دهد که «توکل به خدا».

هاشمی‌رفسنجانی نیم‌ساعتی را در کنار پسر می‌نشیند و نزدیک ساعت ۱۱ با او خداحافظی می‌کند و از اتاق شماره ۴۰۳ بیمارستان دی خارج می‌شود. از بخش که خارج می‌شود پرستاران و مددکاران به احترامش بلند می‌شوند، با آنها خوش و بش می‌کند و مقابل آسانسور می‌رسد. طبقه همکف این‌بار شلوغ‌تر از نیم‌ساعت پیش است، هرکس سراغ جایی را می‌گیرد.

به محض اینکه هاشمی و همراهان می‌خواهند به سمت ماشین‌های پارک شده در حیاط بیمارستان بروند مردم باز هم از روی نیمکت‌ها بلند می‌شوند و با شیخ شکلاتی‌پوش خوش‌وبش می‌کنند و به هم می‌گویند «پسرش مهدی اینجا بستری است…»حالا همه‌چیز به حالت عادی بازمی‌گردد با این تفاوت که همکاران دیگر آن مرد سیاهپوش مقابل همه خروجی‌های بیمارستان ایستاده‌اند و نظاره‌گر رفت و آمدها هستند. دوباره دکمه طبقه چهارم را می‌زنیم و به اتاق ۴۰۳ برمی‌گردیم، جایی که مهدی هاشمی به علت عارضه قلبی بستری شده است. آن مرد سیاهپوش کمربند خود را باز کرده و مشغول وضو گرفتن است. یکی برای مهدی چند مجله و روزنامه خریده: آسمان، پنجره، ‌اعتماد و… روی یکی از آنها عکس خودش است.

«لاهوتی» داماد خانواده هاشمی که از قضا پزشک هم هست، فشار مهدی را می‌گیرد: «۱۲ روی ۹»و شروع می‌کند به ماساژ دادن پشت برادرزن. مهدی که حالا خیلی لاغرتر از روزی شده که به ایران آمد، پاسخ می‌دهد «خوب است، دیشب هم همین‌طور بود».

مادر، خواهر، برادر و چند نفر دیگر همچنان در اتاق هستند، برای آنها از زندان روایت می‌کند: «انفرادی بد نیست اما مشکل بلاتکلیفی است. من ۴۵ روز آنجا بودم کلا ۱۵ بازجویی دو، سه ساعته داشتم. اینکه کسی سراغ آدم نیاید حالا می‌خواهد بازجو باشد یا زندانبان، بد است.» همه واکنشی نشان می‌دهند به جز عفت مرعشی؛ ساکت نشسته و به چهره فرزند زل‌ زده و هر از گاهی هم به بقیه نگاه می‌کند که حرف می‌زنند. از او می‌خواهیم تا درباره احوالات این روزهای خانواده هاشمی چند کلمه‌یی برای ما سخن بگوید که پاسخ می‌دهد: «حرف نزنم بهتر است.»

مهدی هاشمی به مزاح می‌گوید: «آخر لو رفتی… به همه خبرنگاران و روزنامه‌نگاران سلام من را برسان.» ساعت به شش بعداز ظهر می‌رسد و رفت و آمدها ادامه دارد تا اینکه بنز سرمه‌یی رنگ حدود همان ساعت‌ها دوباره وارد حیاط بیمارستان می‌شود؛ هاشمی‌رفسنجانی در راه بازگشت از مجمع به منزل تصمیم می‌گیرد به ملاقات فرزند برود. او می‌داند در زندان نمی‌تواند به ملاقات مهدی برود و بیمارستان فعلا غنیمت است.


 


کلمه: مجید دری، دانشجوی محروم از تحصیل محبوس در زندان بهبهان، در نامه ای اعتراض خود را به لغو ناگهانی مرخصی به مناسبت ازدواج برادرش بیان کرده است.

به گزارش کلمه، در حالی که خانواده مجید دری منتظر حضور او در جشن عروسی برادرش بودند، خبر لغو مرخصی مجید، این خانواده را دچار شوک روانی کرده است. مسئولین قضایی طبق آیین نامه مربوط به مرخصی زندانیان، سه شنبه گذشته با مرخصی مجید دری موافقت کرده بودند، که عصر چهارشنبه و به صورت ناگهانی آن را لغو کردند.

همان طور که مجید دری در نامه خود خطاب به احمد شهید نوشته است، لغو مرخصی او مصداق بارز شکنجه روحی خانواده اش است. اکنون در حالی که مجید دری مجبور شده است تا رنج خود و خانواده اش را با گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در میان بگذارد؛ دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، احمد شهید را به عنوان هنرپیشه رسانه های غربی معرفی کرده که باید به جای فکر بازدید از زندان ایران، چرخی هم در واشنگتن، پاریس و لندن بزند!

محمد جواد لاریجانی، گزارش احمد شهید از ایران را کاملا غیرحرفه ای و مبتنی بر اطلاعاتی که اکنون توسط رسانه های غربی علیه ایران تبلیغ و منتشر می کنند دانسته که فاقد سندیت و وجاهت لازم حقوقی و قانونی است. آقای لاریجانی البته اگر فقط چرخی در زندان های اوین، رجایی شهر، بهبهان و کارون اهواز بزنند، می بینند که هیچ کدام از گزارش ها غیر مستند نیست. ایشان می بینند که چطور یک جوان دانشجو را از خانواده اش فرسنگ ها دور کردند و حق ملاقات های هفتگی را از او گرفته و اجازه حضور در عروسی برادرش را به او نمی دهند.

برادر رئیس دستگاه قضایی اگر یک سر به زندان اوین بزنند، می بینند چگونه نسرین ستوده را از دو فرزندنش جدا کرده اند و ماه ها است که به بهمن احمدی امویی و ژیلا بنی یعقوب زوج روزنامه نگار اجازه ملاقات نداده اند، ضیاء نبوی را در زندان کارون اهواز جایی بین زندگی انسانی و حیوانی نگه داشته اند و عماد بهاور را محروم از مرخصی، و برای نزدیک به سه سال از همسر جوانش دور نگه داشته اند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گزارش های احمد شهید به عنوان گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران را بخشی از تبلیغات غرب علیه ملت و جمهوری اسلامی ایران می داند و گفته است که ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، گزارش های منتشره از سوی احمد شهید و یا هر گزارش دیگری را که علیه ایران در صحنه جهانی مطرح می شود، با دقت به آنها پاسخ می دهد و به مجامع عمومی و بین المللی اعلام می کند.

برای مطالعه و پیگیری لاریجانی ها و به خصوص درباره بسیاری از ادعاهای احمد شهید، سندهای زیادی وجود دارد. اما همین یک نمونه را هم اگر رسیدگی کنند، کافی است. این نامه که برای کلمه هم ارسال شده، روایت مجید دری از ظلم های بی شماری است که بر او و خانواده اش رفته است.

آقای جواد لاریجانی! این نامه را بخوانید تا بدانید که داستان مجید و مجیدها، مصداق بارز نقص حقوق بشر در این دیار است. شاید لااقل از شرم پیگیری کنید، و یا دست کم از پاسخ دادن به احمد شهید منصرف شوید.

 

بوی نوزاد مستم می کرد گویی بهترین بویی است که به مشامم خورده ، بوی نوزاد پاکی است، زیباست، بی تکلف است …

زمانی آرزویم بود خواهرزاده ام را که تازه بدنیا آمده بغل کنم و از عطرش مست شوم، لذت ببرم ، مست شوم. هیچ چیز نمی توانست اندک ناملایمات زندگی را اندک مرهمی باشد. آرزویش بر دلم ماند …

همه اینها به کنار، خواهرزاده ام بود، تازه به دنیا آمده بود، دایی شده بودم. ملاقات حضوری هم نمی دادند و هنگامیکه سر جلو می بردم تا چهره اش، چشم هایش، انگشتان کوچکش را ببینم سرم به شیشه کابین ملاقات می خورد، فهمیدم. باید تاب می آوردم که مادرم و خواهرم نفهمند که چه آتشی در جانم شعله می کشد که بی تاب شده ام و تحملم به پایان رسیده . آنگاه که پیراهن کوچکش را به دیوار کنار تختم آویزان کرده بودم دیوانه بار می بوییدم و تمام بچه های بند ۳۵۰ ” نی نی ” را می شناختند، فهمیدم. هنگامیکه ” علی جمالی ” با حلقه های اشک در چشمانش را دیدم که نمی توانست فرزند تازه به دنیا آمده اش را لمس کند، ببوسد، فهمیدم.

فهمیدم مادر که اینان کیستند، که به هر چیز چون ابزاری نگاه می کنند تا تحت فشار قرار دهند تا بلکه صدای شکستن را بشنوند تا لذت ببرند شنیدن این صدا را.

یادت هست وقتی به من گفتی ” مرخصی ات درست شده و فقط یک امضا مانده، عوض اینکه تعجب کنم خندیدم، آخر باورم نمی شد. نه اینکه در قانون کذایی شان ذکر نشده بود که در شادی اقوام درجه یک بدون رعایت مراتب مندرج در آیین نامه، مرخصی اعطا گردد. نه اینکه در حکمم هیچ مرزی برای مرخصی باشد. نه! نه!

چون فهمیده بودم، چون اینان را می شناختم، چون می دانستم اینان سراپایشان دروغ است و مرخصی نخواهند داد و حتی یک لحظه حضور فیزیکی ام را کنارتان متصور نشدم. حتی یک آن نپذیرفتم اینان بویی از انسانیت برده اند.

تنها چیزی که در ذهنم نقش بست امید تو بود مادر! صدای پر ز شادی ات که مدتها بود نشنیده بودم. بی تابی ات که فردا برسد و نا امیدت کنند، که شادی ات را بدزدند که فردایت را بستانند مادر! صدای بغضی را که فردا داشتی فراموش نمی کنم، نمی توانم فراموش کنم، نمی توانم عاملانش را ببخشم. تا آنجا که به من مربوط می شد هرآنچه خواستند کردم. بی خیال! راهی بود که باید می پیمودم و تاوانی که باید می پرداختم.

اما تو را چرا ؟؟ او را چرا ؟؟

شما که ادعای رافت و مهربانی می کنید و عالم و آدم را ایراد می گیرید، چطور توانستید با یک مادر چنین کنید !؟ جلاد ها ! چون دوبار پیش می گفتید نه. نه اینکه ببرید و بیاورید و هزار چاه و چاله پیش پا بگذارید و بعد بگویید: نه

می خواستید بشکند؟ این نمونه بارز شکنجه روانی است، نه به زندانی ــ که حق او می دانید ــ به خانواده اش. این نقض حقوق انسانی است. شما شکنجه گرید.

اینجانب “مجید دری ” صراحتا اعلام می کنم که خانوده ام تحت شکنجه روانی قرار گرفته اند و مورد آزار واقع شده اند و مصداق بارز نقض حقوق انسانی اند ”

چه بی شرمید که گزارش آقای ” احمد شهید ” گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل را هم پوچ و بی اساس می دانید. اتفاقا درست ذکر کرده و به هدف نشانده، به عنوان یک زندانی سیاسی که بخاطر عقیده ام و دفاع از حقوق مسلم ام برخاسته بودم مورد انواع نقض حقوق واقع شدم. از دادگاه غیر مستقل و وابسته بگیر ــ که به قول قاضی اش تحت فشار حکم داده ــ تا اتهامات واهی و تبعید و …

اگر دیگران حرفی نمی زنند من اعلام می کنم:

آقای احمد شهید! من مصداق زنده و بارز این نقض اساسی ام و کسانی که ادعا می کنند بر اساس موارد انسانی با افراد برخورد می کنند دروغی بیش نیست، بیایید و ببینید در زندان بهبهان که تبعیدگاهم شده انتظارتان را می کشم ، بیایید وببینید دیدنی ها را !!!

برادر !

نه اینکه ناراحت نباشم از اینکه در مراسم ازدواج ات شرکت نکردم، تنوانستم شرکت کنم. اما اگر اینان مرخصی ام می دانند بی گمان در باورهایم تزلزل که نه، گسست پدید می آمد و آنگاه خودرا به چالش می کشیدم که درباره اینان تندروی کرده ام.

برادرم!

اگر جسم ام در مراسم بهترین شب زندگی ات نبود اما باور کن که لحظه لحظه اش را با جان و دل کنارت بودم. چقدر دوست داشتم در لباس دامادی ببینم ات، اسکورت ماشین عروس شوم، بوق بزنم، برایت ترانه خودم را بخوانم تا شادی ام را از شادی ات ببینی و بدانی چه اندازه انتظار این شب را می کشم، در حالیکه شرمنده شدم که نبودم تا خدمتت کنم تا کنارت باشم و روی پنهان کرده و از کیلومترها آن طرف تر بانگ بر می کشم ” پیوندتان مبارک ! ” . اما گمان مکن که به این بسنده کردم ، من هم زندانیان را که فارغ از اتهامشان درد آزادی داشتند و می فهمیدند چه می کشم را به شیرینی و شربت مهمان کردم و بزمی به راه انداختم. ازدواج تو دل خیلی ها را شاد کرد و برای زمانی غم را از خاطرشان زدود. شادی ات همیشگی که شادی آفرین بود! همه تبریکت گفتند و آرزوی خوشبختی کردند برایت تا خوشبخت شوی و همیشه شاد باشی. البته این را هم می دانم که دوستانم آمدند در مرسم ات و جای خالی مرا پر نمودند . چه خوبند این دوستان و من چقدر خوشبختم که چنین دوستانی دارم.

«دوستانم ! دست مریزاد ! سپاسگزارم»

خیال دلکش پرواز در طراوت ابر
به خواب می ماند
پرنده در قفس خویش
خواب می بیند
پرنده در قفس خویش
به رنگ و روغن تصویر باغ می نگرد
پرنده می داند
که باد بی نفس است
و باغ تصویری ست
پرنده در قفس خویش
خواب می بیند
“هوشنگ ابتهاج”

ارادتمند شما، مجید دری
آبان ۹۱، زندان بهبهان


 


کلمه: امروز و در حالی که رییس مجلس اعلام کرد رهبری قصد ورود به طرح سوال از احمدی نژاد را ندارد، حسینیان از نمایندگان شاخص حامی احمدی نژاد قلبش به درد آمد و دچار وضعیت بد جسمانی شد.

به گزارش کلمه، این نماینده مجلس که از وابستگان جناح دولتی در مجلس است و می خواست با سایر نمایندگان این جریان، با آبستراکسیون جلسه طرح سوال را از رسمیت بیندازد، در آغاز جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی و پس از مذاکرات غیرعلنی مجلس درباره سوال از احمدی نژاد، دچار وضعیت بد جسمانی شد.

به گزارش خبرگزاری ها، جمعی از نمایندگان پزشک مجلس شورای اسلامی از جمله مرندی، قاضی‌زاده و فتاحی بالای سر حسینیان که گفته شده سابقه بیماری قلبی دارد، حاضر شدند تا تمهیداتی بیندیشند.

رسانه ها نوشتند که حسینیان در جلسه غیرعلنی، در واکنش به سخنان نقوی حسینی از امضاکنندگان سوال از احمدی نژاد سخنانی را مطرح کرده بود که موجب به هم خوردن وضعیت سلامت وی شده است.

از سوی دیگر، رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه غیرعلنی طی سخنانی تاکید کرد که رهبری نسبت به طرح سوال از احمدی نژاد هیچ نظری ارائه نکرده اند و در تصمیم گیری‌های مجلس ورود ندارند.

در این جلسه موضوع طرح سوال از احمدی نژاد که اعلام وصول آن از سوی هیات رئیسه مورد انتقاد فراکسیون اصولگرایان مجلس قرار گرفته بود بررسی شد. لاریجانی هم به نمایندگان یادآور شد: سوال از رئیس دولت به طور قانونی حق نمایندگان است.

در این جلسه اعضای فراکسیون اصولگرایان از جمله حمید رسایی، حسین نجابت و علی اصغر زارعی تاکید کردند: ما نگفته‌ایم مقام معظم رهبری نظر مخالف با طرح سوال دارند بلکه گفته‌ایم برداشت ما از سخنان رهبری این است که با طرح این سوال موافق نیستند.

در این جلسه اعضای فراکسیون رهروان ولایت از جمله کاظم جلالی و نادر قاضی پور نیز خطاب به اعضای فراکسیون اصولگرایان تاکید کردند: چرا چنین موضوعاتی را به رهبری منتسب می‌کنید که مجدداً اعضای فراکسیون اصولگرایان یادآور شدند که برداشت آنها از سخنان رهبری این بوده است.

براساس این گزارش، در جلسه غیرعلنی تا این ساعت نسبت به تعداد امضاهای این طرح صحبتی نشده و به نظر می‌رسد فراکسیون اصولگرایان مجلس در این جلسه درباره شبهه خود درباره سوالات موضوع را هنوز مطرح نکرده اند.

در جلسه روز یکشنبه طرح سوال از رئیس هیات در میان اعتراضات گسترده اعضای فراکسیون اصولگرایان با ۷۶ امضا اعلام وصول شد.

اعضای این فراکسیون معتقد بودند تعداد امضاهای طرح سوال از رئیس هیات دولت برای اعلام وصول کافی نیست و این اعلام وصول فاقد اعتبار قانونی است.

این سوال هم اکنون به ریاست جمهوری ارسال شده و احمدی نژاد ظرف یک ماه برای پاسخ به سئوالات باید در مجلس حضور یابد . محور اصلی سوال، وضعیت ارز است.


 


کلمه – گروه اجتماعی: هنوز یک هفته از اعلام ثبت رکورد جهانی دولت عدالت محور در بازسازی مناطق زلزله زده آذربایجان غربی نگذشته که مشخص شده این ادعا و آمارهای مورد ادعای احمدی نژاد و دولت از اساس دروغ از آب درآمده است!

به گزارش کلمه، مشکل اما به دروغگویی متداول و تکراری دولت و رئیس آن محدود نمی شود و خبرها حاکی از آن است که دولت به جای کمک های خارجی، لباس های کهنه در اختیار زلزله زدگان قرار داده است!

کمتر از یک هفته قبل محمود احمدی نژاد ادعا کرد که در بازسازی مناطق زلزله زده استان آذربایجان شرقی، دولت یک رکورد جهانی ثبت کرده که کسی نمی تواند آن را بشکند! (لینک خبر در سایت دولت) اما اکنون عباس فلاحی‌باباجان نماینده اهر و هریس در دو مصاحبه جداگانه تصریح می کند که آمارهای مورد ادعای دولت یکسره دروغ است.

ادعاهای دروغین احمدی نژاد در مراسمی اعلام شده که او مدعی تحویل بیش از ۳ هزار واحد مسکونی به زلزله زدگان آذربایجان غربی بوده است. این در حالی است که فلاحی‌باباجان با تکذیب آن، به سایت خانه ملت گفته است که حتی ساخت ۱۰۰۰ واحد مسکونی را به زور می‌توان قبول کرد. به عبارتی آمار دولت بالغ بر سه برابر واقعیت است! (لینک خبر در سایت خانه ملت)

وی همچنین در مصاحبه با خبرگزاری میراث فرهنگی هم گفته است: بارها اعلام شده است که نزدیک به سه هزار واحد مسکونی در مناطق زلزله زده در حال ساخت است. چه کسی گفته است سه هزار واحد؟ بروید در منطقه و ببینید کدام خانه را تحویل مردم داده اند؟ (لینک خبر در سایت CHN)

احمدی نژاد با اعلام ثبت رکورد جهانی در بازسازی مناطق زلزله زده استان آذربایجان شرقی ادعا کرده بود که این رکورد به راحتی قابل شکستن نیست و اگر هم روزی شکسته شود در ایران، اتفاق خواهد افتاد!

نماینده اهر و هریس اما با اظهار تاسف از برخی از آمارهای دروغین اعلام شده در مورد مناطق زلزله زده آذربایجان غربی آن را با هدف دلخوشی مردم و بهانه ای برای خروج مسوولان از منطقه خوانده و به صراحت از شخص احمدی نژاد نام برده و به «خانه ملت» گفته است: یک هزار و ۱۲ واحد مسکونی تاکنون ساخته شده اما در زمانی که رئیس [دولت] می‌آید اعلام می‌کنند ۳ هزار واحد مسکونی ساخته شده است؛ چه کسی می گوید این خرابه ۳ هزار واحد است؟ ساخت ۱۰۰۰ واحد مسکونی را به زور می‌توان قبول کرد.

وی توضیحات بیشتر را به CHN داده و گفته است: در شهرستان اهر و هریس حتی یک ساختمان ساخته نشده است. این در حالی است که وی در عین حال گزارش داده که در شهر اهر بر اثر زلزله ۳۸۰۰ خانه به طور کامل تخریب شده بودند.

او می گوید: هنوز در بسیاری مناطق آوار برداری هم انجام نگرفته است. اینها همه شعار است. در برخی روستاها تعداد محدودی ساختمان ساخته شده است حدود ۱۰۱۲ مورد است. ساختمان هایی که برخی از آنها دارای سقف هستند و برخی تنها دیوار دارند. تعدادی هم در مرحله فندوانسیون و زیر ساخت باقی مانده است.  این شعار ها و آمار های عجیب و غریبی که این روزها درباره ساخت و ساز در مناطق زلزله زده می شنویم، همه حرف است. در منطقه مصالح برای ادامه ساخت و سازها وجود ندارد.

دروغگویی ها اما تنها به رییس دولت محدود نمی شود و خبرگزاری ایرنا، ارگان رسمی دولت، جلوتر از رییس خود گام برداشته و تعداد خانه های تحویل شده را ۴ هزار واحد اعلام کرده و مدعی شده است: شاید سخنان کسی که کلید نخستین مسکن از چهار هزار واحد مسکونی این هفته ولایت را از دست رییس [دولت] دریافت کرد و گفت ˈاحمدی نژاد گرمترین هدیه را در آغاز فصل سرد به زلزله زدگان اهدا کردˈ، بتواند گوشه ای از شادی مردم این مناطق را بازگو کند. (لینک خبر در سایت ایرنا)

این هم اما همه آمارسازی ها نیست؛ علاوه بر محمود احمدی نژاد و ارگان مطبوعاتی دولتش، وزیر کشور او نیز مدعی شده است که در بازسازی ویرانه های زلزله آذربایجان شرقی بسیار موفق عمل کرده و چنین ساخت و سازی در هیچ کجای دنیا سابقه نداشته است. (لینک خبر در خبرگزاری فارس)

وزارت مسکن و شهرسازی را هم باید به این لیست افزود که خبر بهره برداری از ۳۰۰۰ واحد مسکن زلزله زدگان را اعلام کرده است.

نماینده اهر اما می گوید: اینکه می‌گویند کار تمام شده، تنها بهانه‌ای است برای اینکه خودشان را برای خروج از منطقه آماده کنند‌. وی با بیان این‌که تکمیل ۳ هزار واحد مسکونی ساخته شده دروغ است، افزود: در حالی ‌که هنوز آواربرداری در روستاها و برخی نقاط شهرستان اهر انجام نشده است اعلام می‌کنند آواربرداری تمام شده است.

احمدی نژاد در سفر اخیر خود در جمع خبرنگاران هم چنین گفته بود: به رغم آسیب دیدن بیش از ۳۰۰ روستا در زلزله و گستردگی آنها در منطقه وسیع و آب و هوای ناسازگار، روند بازسازی‌ها بسیار خوب پیش رفته است و امیدواریم همانطور که پیش‌بینی شده بود این روند به سرعت ادامه یابد به نحوی که تا پایان آبان‌ماه دیگر هیچ خانواده‌ زلزله‌‌زده‌ استان بدون خانه نماند.

با این وجود اکنون این نماینده مجلس تصریح می کند که در شهرستان اهر هنوز آواربرداری انجام نشده است و برخی از آمارهای اعلام شده در این بخش دروغ و برای دلخوشی مردم است‌.

نماینده اهر و هریس در مجلس نهم ضمن انتقاد از اینکه مسوولان به وعد‌ه‌های خود در زمینه اسکان مردم زلزله‌زده عمل نکرده‌اند، اعلام کرده‌ است: روستاهای این منطقه که در نزدیکی کوهستان قرار دارند در شرایط بدی هستند‌.

رییس[دولت] در بازدید خود به این مناطق در توصیف وضعیت مردم نیز ادعا کرده بود: مردم مناطق زلزله زده را بسیار نشاط، گرم و امیدوار بودند و به واسطه این موضوع از پشتیبانی‌ و مساعدت همه ملت ایران و تلاش‌های تمامی کارگزاران و خادمان مردم در مجموعه دولت تشکر و قدردانی می‌کنم.

با این حال نماینده اهر و هریس در تشریح آخرین وضعیت آسیب دیدگان زلزله  با اشاره به کاهش دمای هوا در استان آذربایجان‌شرقی و وضعیت مردم مناطق زلزله‌زده را بد توصیف کرده و از وضعیت زندگی روستاییان زلزله زده ابراز نگرانی کرده است . به گفته او با وجود کاهش دما هنوز مردم روستاهای اطراف همچنان بدون سرپناه شب‌های سرد را در چادرها سپری می‌کنند‌. نماینده مردم اهر و هریس هم چنین می گوید: هیچ کدام از چادرهایی که کشورهای خارجی هدیه دادند به دست مردم نرسیده است‌.

وی با اشاره به بازدیدی که از منطقه داشته است، گفت‌: شهر اهر خسارت زیادی دیده اما در روستایی مثل کلهر که ۷۰ خانه خراب شده است اکثرا اقشار کم‌درآمد هستند و در شرایط بدی زندگی می‌کنند‌.

این عضو کمیسیون عمران مجلس نهم گزارش داده است: در یکی از روستاهای منطقه مادری که کر و لال بود از یک کودک بیمار بدون سرپناه نگهداری می‌کرد‌.

او دعوت کرده مسوولان و رسانه‌هایی که باور ندارند، از منطقه بازدید کرده و وضعیت زندگی مردم را در روستاها از نزدیک ملاحظه کنند‌.

عضو کمیسیون عمران مجلس افزوده که مسوولان در داخل جلسه مصوب می‌کنند که به دو هزار نفر اجاره‌نشین مبلغ دو میلیون تومان تسهیلات پرداخت شود اما اقدامی تاکنون صورت نگرفته است‌.

وی همچنین خبر داده که هلال احمر در مناطق زلزله زده و بین آسیب دیدگان زلزله لباس های کهنه توزیع کرده است و مردم از این بابت بسیار ناراحت هستند.

احمدی‌نژاد ادعا کرده بود:‌ در بخش تأمین زیرساخت‌ها و امکانات زیربنایی مثل آب، برق، گاز و تلفن مناطق زلزله‌زده نیز اقدامات خوبی انجام شده و هر واحدی که تکمیل شود، به‌روز از این امکانات برخوردار می‌شود، ضمن اینکه به هر خانواده‌ای که در واحد مسکونی بازسازی شده خود سکونت یابند، یک بسته لوازم خانگی ارائه خواهد شد.

این اظهارات در حالی است که بر اساس گزارش ها، در روزهای گذشته ابوالحسن فقیه، رئیس سازمان هلال احمر هم در انتقاد به رسیدگی به آسیب دیدگان از زلزله و درباره سهل انگاری و اهمال نهادهای حکومتی در رابطه با زلزله زدگان، به احمدی نژاد گزارش داده و آنطور که خبرگزاری مهر مخابره کرد، گفت: برخی از از دستگاه‌های مسئول پس از وقوع زلزله با سرعت لازم وارد عمل نشده‌اند.

به هر حال مشخص نیست محمود احمدی نژاد ۳ هزار یا ۴ هزار یا اعداد و ارقام دروغین و ساختگی واحدهای مسکونی را کجا و به چه کسانی تحویل داده است، چرا که بسیاری از مردم زلزله‌زده این مناطق، به گفته نماینده شان، همچنان شبهای سرد را بی‌سرپناه در چادرها سپری می‌کنند.

این موضوعی است که آسیب دیدگان از زلزله نیز در گفت و گو با کلمه به آن اذعان داشته و پیش از این هم اعلام کرده بودند که دیگر اعتمادی به وعده های دولت ندارند.

برخی گزارش های قبلی کلمه درباره وضعیت زلزله زدگان آذربایجان را در زیر بخوانید:

زلزله تمام شد؛ حالا بی‌مسئولیتی مسئولان از میان زلزله‌زدگان قربانی می‌گیرد + گزارش تصویری

زلزله‌زدگان ورزقان در گفت‌و‌گو با کلمه: فقط بازدید می‌کنند و می‌روند دروغ می‌گویند

تگرگ و برف و باران، آب گرفتگی در چادرهای زلزله زدگان

آسیب‌دیدگان زلزله آذربایجان در چادر؛ در معرض سرما و نگران آینده

مشکلات ناشی از زلزله آذربایجان همچنان ادامه دارد؛ زلزله‌زدگان سرپناه ندارند


 


نرخ بلیت هواپیما در پروازهای داخلی به طور میانگین ۶۵ درصد افزایش یافت و از امروز (سه شنبه) اعمال می‌شود.

به گزارش ایسنا، سیدعبدالرضا موسوی، رییس انجمن شرکت‌های هواپیمایی کشور با اعلام این خبر افزود: طبق ابلاغ سازمان هواپیمایی کشوری، از ۱۶ آبان ماه نرخ بلیت هواپیما در پروازهای داخلی به طور میانگین ۶۵ درصد افزایش یافته و با نرخ جدید اعمال می‌شود.

وی افزود: این رقم با توجه به مسیرهای مختلف و مسافت‌های متفاوت کمتر و یا بیشتر می‌شود.

رییس انجمن شرکت‌های هواپیمایی کشور تاکید کرد: سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان این میزان افزایش را تایید کرده است.

به این ترتیب از امروز (سه‌شنبه) افزایش میانگین ۶۵ درصدی در نرخ بلیت پروازهای داخلی اعمال خواهد شد. به عنوان نمونه، در حال حاضر بلیت کیش – تهران که تا ۱۵ آبان ماه ۱۰۰ هزار تومان بود، از این به بعد به قیمت ۱۷۰ هزار تومان از سوی شرکت‌ها به فروش خواهد رسید.

موسوی به خبرگزاری مهر هم گفت که باتوجه به اینکه هزینه‌های ارزی شرکت‌های هواپیمایی تامین نشد، باید قیمت بلیت هواپیما ۱۰۰ درصد افزایش می‌یافت.

وی با تاکید بر اینکه شرکتهای هواپیمایی ناچار به افزایش قیمت بلیت هواپیما هستند، اظهارداشت: با توجه به افزایش شدید هزینه‌های ارزی شرکتهای هواپیمایی، این شرکتها در حال حاضر به طور متوسط سالیانه ۱٫۵ میلیارد تومان ضرر می‌دهند.

موسوی در حالی این خبر را عصر روز دوشنبه به ایسنا داد که پیش از این مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری خبر از افزایش نرخ بلیت را داده بودند اما آخرین رایزنی‌ها حکایت ازافزایش تا سقف ۵۰ درصدی داشت.

البته در همین زمینه شرکت‌های هواپیمایی مصرا خواستار افزایش بیش از ۷۵ درصدی بوده و عنوان می‌کردند که پس از قطع ارائه ارز با نرخ دولتی به ایرلاین‌ها آنها به شدت دچار ضرر شده و دستکم قیمت بلیت باید دو برابر شود.

طی هفته گذشته که بحث افزایش نرخ بلیت مطرح شده بود آژانس‌های فروش بلیت عنوان می‌کردند که شرکت‌های هواپیمایی از فروش بلیت برای پروازهای با تاریخ‌های آینده خودداری کرده و منتظر بالارفتن نرخ بلیت هستند.

گفته می‌شود شرکت‌هایی که از قبل بلیت با نرخ سابق فروخته‌اند با توجه به نرخ‌های جدید پیش از پرواز مابه‌تفاوت آن را از مسافران دریافت خواهند کرد.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به kaleme-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به kaleme@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته