-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ مهر ۲۷, پنجشنبه

Latest Posts from Iran Dar Jahan for 10/18/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



در ایران مطمئنند که مقصر را پیدا کرده اند: یک مشاور رهبرانقلاب علی خامنه ای می گوید غرب پول کشور را تضعیف کرده است. اما مأموران اطلاعاتی غربی احتمال می دهند دولت ایران پول تقلبی توزیع کرده است.

رهبری ایران وقتی پول کشور در ابتدای اکتبر شروع کرد به سقوط آزاد فوری مقصرها را پیدا کرد. غلامعلی حداد عادل یک مشاور پرنفوذ رهبرانقلاب علی خامنه ای صحبت از «جنگ روانی» و «توطئۀ دشمن» علیه بازارهای ارزی جمهوری اسلامی کرد.

وی «نیروهای استکباری» را متهم کرد که در پشت سقوط سریع ارزش ریال قرار دارند؛ عبارت جا افتاده برای غرب در تبلیغات ایران. ایرانی ها می بایستی برای هر دلار در صرافی های آزاد سی وهفت هزار وپانصد ریال بپردازند، یک سوم بیشتر از دوهفتۀ قبل – و دو سوم بیشتر از پانزده ماه قبل.

حکومت با شدت و ایجاد ارعاب عمل کرد و نیروی انتظامی را به خیابان آورد. کمتر صرافی جرأت کرد در خیابان های تهران قیمت ارز را برای دلار و سایر ارزهایی بنویسد که خیلی از ایرانی ها از ترس تورم پس اندازهای خود را به آنها تبدیل می کنند.

در اینترنت، فراتر از رسانه هایی که زیر نظارت حکومت هستند، وبلاگ نویس ها پرسش های گزنده مطرح می کنند. برخی حدس می زنند حکومت می خواهد مانع شود که مردم به تعویض پول بپردازند، دیگران ظاهراٌ شکی دارند: یکی از وبلاگ نویس ها با می پرسد: «دولت از کجا میزان دقیق را می داند؟» دیگری اشاره می کند: «چگونه است که خیلی از صراف ها بازداشت می شوند اما نه کسانی که پول تقلبی را به جریان می اندازند؟»

خیلی سریع صحبت دلالانی شد که کوشیدند در این موقعیتِ سخت به پول دست یابند. اینان ظاهراٌ دلار را به قیمتِ مصنوعاٌ پایین نگاه داشته شده خریدند تا دوباره آن را با سود بفروشند. چندین نفر به علت دستکاری احتمالی در قیمت ارز بازداشت شدند. فوری شایعه شد که دلارهای جعلی زیای بین مردم توزیع شده است.

اسکناس جعلی از چین؟

اکنون ارسلان فتحی پور، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، با آمار عجیبی آنچه را تاکنون نجوا کنان گفته می شد تأیید کرده است: به گزارش خبرگزاری ایسنا وی هشدار داده پنج میلیارد دلار تقلبی به بازار ایران وارد شده است.

به گفتۀ فتحی پور پول تقلبی در تمام کشور پراکنده شده و مردم باید مواظب باشند که این پول وارد جیبشان نشود. وی نگفته دلارهای تقلبی از کجا آمده اند فقط اینکه باید با قانون های جدید جلوی «دستکاری ها ارزی» گرفته شود.

در اینترنت، فراتر از رسانه هایی که زیر نظارت حکومت هستند، وبلاگ نویس ها پرسش های گزنده مطرح می کنند. برخی حدس می زنند حکومت می خواهد مانع شود که مردم به تعویض پول بپردازند، دیگران ظاهراٌ شکی دارند: یکی از وبلاگ نویس ها با می پرسد: «دولت از کجا میزان دقیق را می داند؟» دیگری اشاره می کند: «چگونه است که خیلی از صراف ها بازداشت می شوند اما نه کسانی که پول تقلبی را به جریان می اندازند؟»

برخی از مأموران اطلاعتای غربی توضیحی می دهند که به لحاظ سیاسی پرسر و صداست: یکی از اینها به زود دویچه تسایتونگ گفت حکومت حود اسکناس های تقلبی را پخش کرده تا مصنوعاٌ ارزش ریال را حفظ کند. پول های تقلبی ظاهراٌ از چین می آیند و کیفیت بسیار خوبی دارند.

این مأمور می گوید در مجموع هشت میلیارد دلار به ایران تحویل داده شده است؛ معلوم نیست چه مقدار از آن توزیع شده است. برخی دیگر از منابع اطلاعاتی تا حدودی خویشتن داری می کنند؛ اینان دست داشتن حکومت را محرز نمی دانند. دست کم فعلاٌ سقوط ارزش ریال متوقف شده است: شنبه، روز اول کاری هفته، قیمت دلار سی وچهارهزار ریال بود.

* از: پاول-آنتون کروگِر / در: زود ویچه تسایتونگ


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به irandarjahan-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به irandarjahan@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته