-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ آبان ۱۰, چهارشنبه

Latest News from Emrooz for 10/30/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



امروز: مشاور رییس جمهور سابق کشورمان و عضو جبهه مشارکت گفت‌: امسال سال پایانی دولت و سال پاسخگویی اصولگرایان است و آنها باید نسبت به عملكرد خود در این هشت سال پاسخگو باشند.

به گزارش ایلنا، مصطفی درایتی در خصوص یک‌دست شدن فضای سیاسی کشور و عملکرد اصولگرایان در این فضا گفت: امسال سال پاسخگویی نسبت به عملکرد گروه‌های سیاسی است و همه جریانات محافظه‌کار به دلیل اینکه در چند سال اخیر ذی‌نفع و ذی‌نفوذ بوده‌اند باید پاسخگوی مردم باشند‌. ‌

وی اختلافات پیش آمده میان اصولگرایان را نوعی جنجال سازی از سوی برخی مسوولان برای عدم پاسخگویی به مردم دانست و خاطر نشان کرد: اختلافات پیش آمده برای انحراف افکار عمومی است. به نظر می‌رسد که جریان اصولگرا به دنبال ایجاد بلوای داخلی است تا مردم را از پاسخگویی مسوولان منصرف کند‌. ‌

درایتی نقش قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی در مشکلات و اختلافات پیش آمده را کمتر از دستگاه اجرایی ندانسته و تصریح کرد‌: این طور نیست که دستگاه قضایی منزه بوده یا مجلس بدون تقصیر رفتار کرده باشند‌ آنها می‌توانستند در این چند سال مانع برخی اقدامات غیرقانونی دولت شوند و ابزارهای لازم برای برخورد هم در اختیار آنها بوده است. ‌

وی ادامه داد: این اختلافات می‌تواند بنیادی هم باشد. به عنوان مثال اگر به دوران اصلاحات بازگردیم می‌بینیم که آقای خاتمی اصرار داشت دایره اختیارات رییس جمهور را به طور خاص با هماهنگی مجلس مشخص کند‌. ‌ ریشه مشکلات امروز می‌تواند در همین عدم وضوح نقش‌ها و اختیارات باشد‌. ‌

درایتی درخواست احمدی‌نژاد از رئیس قوه قضاییه را به حق دانست و گفت: من دیدار احمدی‌نژاد از زندان اوین را حق او می‌دانم و ممانعت و مقاومت دستگاه قضایی برایم قابل توجیه نیست‌. ‌ ما که قرار نیست ذهن خوانی کنیم‌ که بدانیم چه چیز مصلحت است و چه چیز مصلحت نیست.

درایتی ضمن اشاره به ادبیات احمدی‌نژاد و تغییر جهت آن گفت: ادبیات احمدی‌نژاد نسبت به سال اول ریاست او تغییر نکرده و تنها جهتش عوض شده است. ادبیات احمدی‌نژاد به سمت اصولگرایان نشانه رفته است.

وی در ادامه افزود: خوشبختانه در گذشته آزمونی صورت گرفت که هیچ کس در اصلاحات پاسخ احمدی‌نژاد را با ادبیات او نداد. اما اصولگرایان با‌‌‌ همان ادبیات و بدون صبر و شکیبایی پاسخ احمدی‌نژاد را دادند. به نظر می‌رسد صدای تسویه حساب منهای مصلحت جامعه به گوش می‌رسد که به دعوای سیاسی خارج از اخلاق تبدیل خواهد شد و اثرات بدی را روی هنجارهای اخلاقی جامعه خواهد گذاشت.

این فعال سیاسی اصلاح طلب ورود اختلافات سیاسی به جریان رسانه‌ای کشور را مخرب دانسته و تصریح کرد: ما وقتی از سیاست حرف می‌زنیم می‌توانیم به سیاست عمومی و یا سیاست حاکمیت اشاره کنیم‌. ‌

وی در ادام افزود: وقتی دعواهای سیاسی به رسانه کشیده می‌شود به این معناست که به عموم مردم رسیده است بنابراین اینجاست که افرادی که دعوا و منازعات آن‌ها به رسانه کشیده شده باید توجه کنند و ملاحظه داشته باشند که ایجاد اغتشاش باعث تحمیل هزینه به کل جامعه می‌شود.


 


امروز: عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: تاکنون از تعداد امضاهای طرح سوال از رئیس دولت کاسته نشده و تعداد قانونی امضا‌ها همچنان وجود دارد.

به گزارش ایلنا، کمال پیر موذندر رابطه با آخرین وضعیت طرح سوال از رئیس دولت گفت: نمایندگان مجلس همچنان اصرار دارند که در زمینه نوسانات ارز که باعث شوک در اقتصاد کشور شده است از رئیس دولت سوال کنند.

وی افزود: كاهش ارزش پول ملی در مقابل دلار و افزایش تصاعدی قیمت‌ها و محصولات معیشتی مردم از دیگر سولات نمایندگان از رییس دولت است.

نماینده اردبیل در خانه ملت تاکید کرد: اگر به هر نحوی تعداد امضاهای طرح سوال از رئیس دولت کاسته شود که منجر به منتفی شدن طرح سوال از رئیس دولت شود نمایندگان طبق ماده 233 آیین نامه داخلی اعتراض خود و تخلفات رئیس دولت را به قوه قضاییه ارجاع خواهند داد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن در بهارستان گفت: تاکنون از تعداد امضاهای طرح سوال از رئیس دولت کاسته نشده و تعداد قانونی امضا‌ها همچنان وجود دارد.


 


امروز: مشکلات حوزه سلامت و درمان کشور به قدری جدی شده است که بار دیگر روسا و مدیران بیمارستان های خصوصی تهران را به اعلام هشدار و طرح مشکلات واداشته تا ضمن آن خطاب به دولت بگویند که در صورت عدم دریافت ارز مناسب از سوی دولت، به زودی و حتما ورشکسته خواهند شد. حالا بیمارستان داری هم در کشور سخت و غیر ممکن شده است. افزایش هزینه های درمان و کمبود تجهیزات پزشکی و هم چنین بدهی سنگین بیمه ها و تمدید نشدن بیمه های تکمیلی، به بحرانی تبدیل شده است که هم مردم و هم مسوولان بیمارستان ها را تهدید می کند.

به گزارش کلمه، وضعیت سخت درمان و مشکلات حاد بیماران در حالی بار دیگر به مسوولان گوشزد می شود که گویی گوش شنوایی برای آن نیست. عدم تخصیص ارز با فیمت مناسب برای خرید تجهیزات پزشکی و درمانی، عدم تغییر کد تعرفه‌ها، افزایش شدید مالیات‌ها و تاخیر در پرداخت بدهی بیمه‌ها به بیمارستان‌ها، رشد شدید هزینه‌های جاری و پرسنلی عمده‌ترین مشکلات بخش درمانی هستند. پیش از این نیز روسا و مدیران بیش از ۵۰ بیمارستان خصوصی تهران در نشست با مسئولان سازمان نظام پزشکی ایران گفته بودند که در صورت ادامه وضع اقتصادی موجود و عدم حمایت دولت به مرز تعطیلی و ورشکستگی کامل می‌رسند.

طرح این مشکلات که در گفت و گوی روسا و مدیران بیمارستان های خصوصی با سایت تعاون رفاه از از سایت‌های سازمان نظام پزشکی عنوان شده است. این سایت از قول دکتر صفایی، رئیس بیمارستان طوس نوشته که بخش درمان خصوصی با شرایط سختی روبروست که ممکن است به بسته شدن بیمارستان‌ها تا پایان سال جاری منجر شود.

به گفته او، سرعت رشد هزینه‌ها نسبت به درآمدها بسیار زیاد شده و بیمارستان‌ها باید با وجود هزینه‌های بالا، کیفیت خود را حفظ کنند. دکتر صفایی افزوده که با توجه به یارانه این بخش، اگر رشد هزینه و درمان یکسان نباشد، بازده منفی خواهد شد.

او با این مقدمه اعلام کرده که هم اکنون بخش درمان خصوصی با وضعیت بسیار سختی دست و پنجه نرم می کند که ممکن است منجر به بسته شدن بیمارستانها تا پایان سال جاری شود. زیرا سرعت رشد هزینه ها نسبت به درآمدها بسیار بیشتر شده است و علی رغم هزینه های زیاد، این بیمارستانها باید کیفیت خودشان را حفظ کنند وبا توجه به یارانه این بخش اگر رشد هزینه و درمان یکسان نباشد بازده منفی می شود.

وی با اشاره به بررسی هزینه ها در ۹ ماه اول سال ۹۰ نسبت به سال ۸۹ که حدود۴۷ درصد افزایش داشته است گفت: ما در کارگروهی که با چند تن از مدیران این بخش تشکیل شد پیشنهاد افزایش ۴۰ درصد تعرفه خصوصی را مطرح نمودیم که سازمان نظام پزشکی با ۳۰ درصد و وزارت بهداشت و درمان با ۲۵ درصد آن موافقت نمود و درنهایت ۲۰ درصد به آن اضافه شد که این امر موجب عقب ماندگی تعرفه نسبت به رشد تورم شد.

پیش از این نیز سید شهاب‌الدین صدر، رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران گفته بود: با وجود افزایش ۲۰ درصدی تعرفه خدمات حوزه سلامت در شش ماهه نخست سال ۹۱، هزینه‌های این بخش هنوز جبران نشده است.

دکتر صفایی عدم تخصیص ارز با قیمت مناسب جهت تامین تجهیزات پزشکی و درمانی ، عدم تغییر کد تعرفه ها ، افزایش شدید مالیات ها ،تاخیر در پرداخت بدهی بیمه ها به بیمارستانها را عمده ترین مشکلات این بخش از درمان دانست و اعلام کرد :بخش خصوصی هم دوشادوش بخش دولتی در همه ی سالهای سخت ، چه در زمان هشت سال جنگ تحمیلی و بعد از آن و همچنین در شرایط اضطراری و بلایای طبیعی خدمات لازم را به مردم ارائه داده و همچنان یاری رسان بخش دولتی در کشور است اما متاسفانه با کم لطفی روبرو شده است .

او پیشنهاد کرده که به عنوان مثال تعرفه های آب ، برق و گاز این بخش که جزو مراکز خدمات رسان به مردم محسوب می شوند مانند مراکز خیریه و اماکن فرهنگی اعمال کند.

رئیس بیمارستان طوس با اعلام اینکه مالیات بخش خصوصی به صورت "علی‌الراس" محاسبه می‌شود یعنی فقط درآمدها منظور شده و هزینه‌ها پذیرفته نمی‌شوند، به عدم تخصیص ارز با فیمت مناسب برای خرید تجهیزات پزشکی و درمانی، عدم تغییر کد تعرفه‌ها، افزایش شدید مالیات‌ها و تاخیر در پرداخت بدهی بیمه‌ها به بیمارستان‌ها هم اشاره کرده است.

در همین زمینه دکتر رحمت، رئیس بیمارستان ایرانمهر هم گفته است که بخش خصوصی درمان با توجه به وضعیت اقتصادی موجود و افزایش وحشتناک هزینه تجهیزات پزشکی و دارو، توان ادامه فعالیت را ندارد.

ریاست بیمارستان ایرانمهر اشاره کرده است: همه ی همکاران بنده در جلسه ای که اخیراً در سازمان نظام پزشکی برگزار شد اعلام کردند که با توجه به وضعیت اقتصادی موجود و افزایش وحشتناک هزینه تجهیزات پزشکی و دارو توانایی ادامه فعالیت در بخش خصوصی را نخواهند داشت .

وی با اشاره به عدم تشکیل شورای سلامت و تعیین تعرفه های خصوصی از طریق نظام پزشکی خواهان تجدید نظر تعرفه خدمات پزشکی در نیمه دوم سال ۹۱ شد.

خبرگزاری مهر نیز با انتشار نتایج یک نظرسنجی پژوهشی از روسا و مدیران عامل بیمارستانهای خصوصی تهران گزارش داد: ۹۲ درصد از بیمارستانهای خصوصی از تعرفه های خدمات حوزه سلامت در سال ۹۱ رضایت ندارند و برای جلوگیری از اختلال در ارائه خدمات به بیماران خواستار مداخله و حمایت جدی دولت شدند.

آنها اعلام نمودند که افزایش حمایتهای دولتی از بیمارستانهای خصوصی منجر به کاهش فشارهای وارده به بیماران و مردم در عرصه سلامت خواهد شد.

در بخش دیگری از نتایج این نظرسنجی آمده است که ۹۸ درصد پاسخگویان معتقدند که دولت پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها از بیمارستانهای خصوصی حمایت کافی نداشته و خواستار حمایت بیشتر نهادهای حاکمیتی از بیمارستانها و مراکز درمانی خصوصی به منظور ارایه خدمات بهتر به مردم و بیمارن و کاهش فشارهای وارده به آنها شده اند.

وزیر بهداشت نیز در این زمینه به باشگاه خبرنگاران گفته است: اجرای طرح هدفمندی یارانه ها باعث شده که حامل های انرژی هزینه ای ۹۵۶ میلیارد تومانی را به دانشگاهی علوم پزشکی و مراکز بهداشتی و درمانی تحمیل کند که به گفته او سال آینده این رقم به بالای هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

همچنین ۶۸ درصد از پاسخگویان معتقدند که تورم بر کیفیت خدمات بیمارستانهای خصوصی تأثیر خیلی زیادی داشته است و ۱۸ درصد هم معتقدند این تأثیر زیاد بوده است بنابراین ۸۶ درصد از رؤسای بیمارستانهای شرکت‌کننده در این نظر سنجی معتقدند که رشد تورم رابطه مستقیمی با کیفیت خدمات بیمارستانهای خصوصی دارد.

بیش از ۹۲ درصد رؤسای بیمارستانهای خصوصی معتقدند که اختلال در بازار ارز در حد بسیار زیادی در کیفیت خدمات ارائه شده به مردم توسط بیمارستانهای خصوصی مؤثر است و از مسئولان دولتی خواسته اند نسبت به این واقعیت توجه جدی داشته باشند.

۹۲ درصد از روسا و مدیران بیمارستانهای خصوصی تهران اعلام داشته ‌اند که به هیچ وجه از رشد تعرفه‌های بخش خصوصی در سال ۹۱ رضایت ندارند و این میزان رشد را غیر عادلانه ارزیابی نموده‌اند، ۸ درصد هم این میزان رشد را متوسط ارزیابی کرده اند.

۸۰ درصد رؤسای بیمارستانهای خصوصی از عملکرد رسانه ملی در برخورد با مسائل بخش خصوصی حوزه سلامت اعلام نارضایتی کرده اند.

۹۲ درصد از رؤسای بیمارستانهای خصوصی اعلام کرده اند که سازمان نظام پزشکی بیشترین تعامل و همکاری را با آنان داشته و ۸ درصد هم وزارت بهداشت را در این خصوص انتخاب کرده اند اما هیچکدام از پاسخگویان سازمان تامین اجتماعی را بعنوان سازمان همراه و همکار بیمارستانهای خصوصی تهران انتخاب نکرده اند.

مشکل تجهیزات پزشکی را باید جدی گرفت

از سوی دیگر نوسانات نرخ ارز و تحریم ها، تامین تجهیزات پزشکی را نیز با مشکل رو به رو ساخته است که برخی از آنها به دلیل کاربرد در صنایع دیگر تحریم شده و بخش پزشکی را بحرانی کرده و برخی نیز به دلیل نوسانات نرخ ارز و عدم حمایت دولت قیمت شان چندین برابر شده است. بسیاری از شرکتهای تجهیزات پزشکی اکنون وسایل پزشکی درخواستی پزشکان را یا می‌گویند، نداریم یا بین ۲ تا ۳ برابر گران کرده‌اند.

دکتر معظمی، رئیس بیمارستان پارس هم به تورم بالا و تغییرات ارزی به صراحت اعلام کرده که اغلب بیمارستان‌ها و مراکز خصوصی و حتی دولتی در بسیاری از حوزه‌های ارائه خدمت به بیماران دچار مشکلات جدی شده‌اند.او گفته است: قیمت گاز هلیوم مورد استفاده در بخش ام آر آی نسبت به سال قبل ۱۰ برابر شده است. بنابراین اگر یک خدمت تصویربرداری پایه با دستگاه ام آر آی در ۶ ماهه نخست ۱۷۷ هزار تومان تمام می‌شد، اکنون و در شش ماهه دوم سال با در نظر گرفتن دلار ۳۴۰۰ تومانی، این رقم به حدود ۴۰۰هزار تومان می‌رسد.

وی تاکید کرده که قیمت یک خدمت پایه سی‌تی‌اسکن از ۱۴۰ هزار تومان در ابتدای سال ۹۱ به ۲۷۰ هزار تومان در حال حاضر رسیده است.

رئیس بیمارستان پارس رشد ۳۷۰ درصدی قیمت کیت‌های آزمایشگاهی، گرانی و نایابی فزاینده فیلم رادیولوژی، رشد ۲۹ درصدی هزینه آب، جهش ۶۵ درصدی مواد مصرفی و مواد غذایی در شش ماهه نخست سال ۱۳۹۱ را از مهم‌ترین مشکلات مالی بیمارستان‌ها و مراکز خصوصی درمانی عنوان کرده است.

چندی قبل خبرگزاری فارس نیز به نقل از رئیس جامعه متخصصان داخلی ایران گزارش داد: با گران شدن نرخ ارز بسیاری از تجهیزات پزشکی کشور که وارداتی و حتی قاچاق هستند بین ۲ تا ۳ برابر گران شده‌اند.

ایرج خسرونیا گفته بود: بسیاری از تجهیزات پزشکی و بخش قابل توجهی از داروها و به خصوص مواد اولیه دارویی از خارج وارد می‌شود و اگر دولت به میزان کافی ارز مرجع در اختیار واردکنندگان این اقلام قرار ندهد، بسیاری از این کالاهای ضروری گران می‌شوند و چون فروشندگان این اقلام جنس را گران می‌کنند در نهایت این بیماران و مردم هستند که باید تبعات سنگین این گرانی را بپردازند.

از دیگر بخش های متاثر می توان به آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی و عمل های قلب باز اشاره کرد که تجهیزات آن وارداتی است.

مدیرعامل شرکت تجهیزات پزشکی هلال‌احمر با اشاره به نیاز سالیانه صافی دیالیز و دیگر ملزومات پزشکی یک بار مصرف در کشور نیز گفته است: چهار ماه است که نتوانسته‌ایم حتی یک ریال ارز مرجع تهیه کنیم. برخی بانک‌ها همکاری لازم را ندارند و هزینه جانبی بر ما تحمیل می‌کنند. مشکلی که بیماران دیالیزی را به دلیل کاربرد دوگانه این فیلتر در صنایعی غیر از پزشکی با موضوع تحریم با مشکل روبه رو کرده است.

رئیس جامعه متخصصان داخلی ایران با اعلام اینکه تجهیزات پزشکی وارداتی هستند، هشدار داده بود که ممکن است کم کم با کمبود برخی اقلام پزشکی مواجه شویم.

خسرونیا با ذکر مواردی اعلام کرده بود: پنس بیوپسی که برای نمونه برداری از معده استفاده می‌شود و قبلاً آن را ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان خریداری می‌کردیم الان باید آن را بین ۱۲۰ تا ۱۸۰ هزار تومان بخریم. حساب کنید که یک آندوسکوپی را که برای آن از مریض ۱۲۰ هزار تومان می‌گیریم، فقط پنس آن که یکبار مصرف است تا ۲۰۰ هزار تومان گران شده است. بنابراین پزشکان مجبورند از یک پنس یکبار مصرف برای چند مریض استفاده کنند. یا مثلاً خود دستگاه آندوسکوپ که قبلاً ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان تمام می‌شد امروز باید آن را ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون بخریم.

نکته قابل توجه در صحبت های او اشاره به این مساله بود که مجبوریم به نحوی این افزایش هزینه‌ها را از مردم بگیریم، بسیاری از شرکتهای تجهیزات پزشکی اکنو وسایل پزشکی درخواستی پزشکان را یا می‌گویند، نداریم یا بین ۲ تا ۳ برابر گران کرده‌اند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران پیش‌تر گفته بود که میزان تورم در حوزه سلامت دو برابر تورم اعلام شده در جامعه یعنی حدود ۵۰ درصد است. او یادآوری کرده بود که تغییرات شدید بازار ارز، تهیه تجهیزات و لوازم مصرفی پزشکی را نیز به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

این بحران را همچنین مدیرعامل شرکت تجهیزات پزشکی هلال‌احمر گزارش کرده بود. خبرگزاری ایسنا نیز به نقل از علیزاده خبر داد: فشارهای متعددی بر ما وارد می‌شود و قیمت‌ها را تغییر می‌دهد .

وی با اشاره به نیاز سالیانه صافی دیالیز و دیگر ملزومات پزشکی یک بار مصرف در کشور گفت: چهار ماه است که نتوانسته‌ایم حتی یک ریال ارز مرجع تهیه کنیم. برخی بانک‌ها همکاری لازم را ندارند و هزینه جانبی بر ما تحمیل می‌کنند.

علیزاده با اشاره به تولید آنژیوکت در شرکت تجهیزات پزشکی هلال‌احمر ایران ادامه داد: بخش مهمی از نیاز آنژیوکت به کشور وارد می‌شود قول داده‌ایم تا پایان امسال هشت میلیون عدد آنژیوکت تحویل مراکز درمانی دهیم. سال آینده نیز این رقم به ۲۰ میلیون عدد افزایش می‌یابد.

وی در ادامه افزود: تاخیر در تامین ارز، برنامه های تولید را با مشکل مواجه می‌کند. اخذ دستمزدهای بالا، مالیات، عوارض و مطالبات گمرکی ما را اذیت می‌کند. این موضوع نیازمند همت دولت است تا مشکلات تولید حل شود.

این مشکلات در بیمارستان های دولتی نیز حاکم است. چندی قبل باشگاه خبرنگاران به نقل از دکتر رضایی، رئیس بیمارستان امیر اعلم در ادامه گزارش داد: خرید تجهیزات پزشکی برای ما دچار مشکل شده حتی یک دستگاه سی تی اسکن را از هیات امنای ارزی وزارت بهداشت خریدیم. دستگاه سونوگرافی بیمارستان خراب است و هیات امنا نیز با قیمت مناسبی می تواند به ما بدهد اما چون قسط عقب افتاده داریم و نتوانستیم آن را بدهیم آنها هم به ما این تجهیزات را نمی دهند و تا زمانی که قسط ها را ندهیم هیچ جنسی به بیمارستان امیر اعلم پرداخت نمی شود.

این افزایش قیمت هزینه های درمان و عمل های تخصصی را هم چند برابر کرده است به گونه ای که بیراه نیست که گفته شود حالا نرخ درمان هم براساس ارز و تاثیری که نوسانات آن در ماه های اخیر در اقلام مختلف پزشکی داشته است، محاسبه می شود چنانچه رییس بیمارستان پارس آن را مورد اشاره قرار می دهد.

افزایش ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصدی مواد و تجهیزات دندانپزشکی

مشکل تجهیزات درحوزه های مختلف پزشکی به چشم می خورد.عضو انجمن دندانپزشکی ایران نیز از افزایش ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصدی مواد و تجهیزات دندانپزشکی خبر داده و گفته است: متاسفانه شرکتهای وارد کننده داخلی پولشان را به دلار می خواهند در حالی که درآمد دندانپزشکان به ریال است.

دکتر امیر عزمی به مهر گفت: در حالی قیمت مواد دندانی و تجهیزات دندانپزشکی طی ماههای اخیر ۲ تا ۳ برابر شده است که تعرفه های دندانپزشکی در ابتدای سال بین ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش یافته است.

عزمی دولت را متولی واردات مواد دندانی و تجهیزات دندانپزشکی خوانده و اشاره کرده: واردات این مواد و تجهیزات در اولویت دوم تا ششم قرار دارد. از همین رو برای گرفتن ارز مرجع با مشکلاتی مواجه هستیم. همچنین برای انتقال ارز می بایست بانکهای ایران با شرکتهایی که نیازهای ما را تامین می کنند، امکان ارتباط داشته باشند. اما متاسفانه بانکهای ایران بیشتر با بانکهای کشورهای کره، چین و روسیه همکاری دارند در حالی که اکثر واردات ما از اروپا و آمریکاست.

وی ادامه داد: این وضعیت باعث شده تا شرکتهای وارد کننده مواد و تجهیزات دندانپزشکی از طریق صرافی ها وارد عمل شوند و همین مسئله موجب افزایش هزینه ها می شود.

به گفته او مردم به خاطر مشکلات اقتصادی، خدمات دندانپزشکی را از سبد خرید سلامت خانوار حذف کرده اند و ادامه این روند آینده درمانهای دندانی را به خطر می اندازد.

بدهی ۲۵۰۰ میلیاردی به بیمارستان های خصوصی

بدهی شرکت‌ها و بیمه‌های طرف قرارداد بیمارستان‌های خصوصی تهران بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان است.

دکتر معظمی با اعلام این رقم از مطالبات بیمارستانها نسبت به کاهش نقدینگی بیمارستان‌های خصوصی برای تامین لوازم و اقلام مصرفی مورد نیازشان هشدار داده و این مشکل را تهدیدی جدی در ارائه خدمات درمانی مطلوب به مردم دانسته است.

وی در ادامه، از دولت و بانک مرکزی خواست با توجه به اولویت نیازهای ارزی در بخش سلامت، در خصوص تخصیص ارز دولتی به این حوزه مسؤولانه‌تر عمل کنند.

دکتر صفایی، رئیس بیمارستان طوس نیز تاخیر بیمه‌ها در پرداخت بدهی‌های خود به بیمارستان‌های خصوصی را نیز یکی از جدی‌ترین مشکلات این بخش خوانده و گفته که بیمه‌ها نیز بخاطر مشکل نقدینگی، گاه ۶ ماه دیرکرد در پرداخت دارند.

دکتر رحمت رییس بیمارستان ایرانمهر هم در این خصوص یادآور شده است: بیمه ها می توانند با پرداخت به موقع بدهی های خود کمک شایان توجهی به این بخش از درمان انجام دهند زیرا ما مجبوریم تجهیزات پزشکی و دارو را به صورت نقد خریداری کنیم در صورتی که برگشت این هزینه ها از طرف بیمه مدت ۶ ماه به طول می انجامد. این در حالی است که اداره بیمارستانهای خصوصی تنها از دریافت حق بیمه بیماران انجام می گیرد و هیچ نوع کمک مردمی به آن نمی شود تا قسمتی از نیازهای این بخش را برطرف کند.

سید شهاب الدین صدر رییس سازمان نظام پزشکی نیز با انتقاد از عدم تسویه بدهی بیمه ها اعلام کرده است که بدهی های سنگین بیمه‌ها به جامعه پزشکی است که به گفته او موجب تنزل اعتبار این بیمه‌ها شده و در آینده فعالیت مفید آنها را دچار چالش خواهد کرد.

بیمه های تکمیلی دیگر قرارداد نمی بندند

مشکلات اقتصادی و بالارفتن هزینه ها ببیمه های تکمیلی را هم از تمدید قرارداهای خود با بیمارستانها منصرف کرده است موضوعی که نتیجه ای جز سرگردانی بیماران به همراه نداشته است. به گونه ای که برای انجام هر عمل مسوولان برخی از بیمارستانها مراجعین را به مراجعه حضوری به دفاتر بیمه ها و دریافت مهر و امضاء قطعی وامی دارند تا از تعهدشرکت های بیمه مطمئن شوند. کاری که تا پیش از این تنها از طریق فاکس صورت می گرفت.

این موضوع در نشست مشترک اخیر رؤسا و نمایندگان بیمارستانهای خصوصی با نمایندگان سازمانهای بیمه‌ای مطرح شد که برخی از قراردادهای بیمه‌های تکمیلی با بیمارستانهای خصوصی در سال ۹۱ تمدید نشده و نگرانی از بی‌اعتمادی جامعه پزشکی از بیمه‌ها افزایش یافته است.

خبرگزاری مهر به نقل از سیدشهاب‌الدین صدر رئیس کل سازمان نظام پزشکی نوشت: با گفتگوهای انجام شده در آن جلسه انتظار داشتیم که تفاهم لازم برای تمدید قرارداد بیمه‌های تکمیلی با بیمارستانهای خصوصی صورت گرفته باشد و مشکلات بیماران در این خصوص حل شود که متأسفانه تاکنون این اقدام انجام نشده است.

وی افزود: یکی از مسایل طرح شده از سوی سازمان نظام پزشکی در جلسه اخیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس موضوع عدم تمدید قراردادهای بیمه‌های تکمیلی با بیمارستانهای خصوصی و سرگردانی بیماران است.

رؤسای بیمارستان‌های خصوصی تهران اعلام کردند. در صورتی که بیمه‌های تکمیلی نسبت به تمدید قراردادی منصفانه با بیمارستان‌های خصوصی نکنند، با تأکید بر ارائه خدمات به همه بیماران، از ارائه خدمات مطابق شرایط و ضوابط بیمه‌های تکمیلی معذور خواهند بود.

به گفته علی رضا زالی قائم مقام سازمان نظام پزشکی در این زمینه حتی کارگروه ویژه‌ای نیز با حضور نمایندگان این سازمان، بیمارستانهای خصوصی و شرکتهای بیمه دولتی و خصوصی برای مذاکره و حل مسایل طرفین تشکیل شده است اما هنوز توافق و راهکار مشخصی از آن بیرون نیامده است.

مرضیه دستجردی وزیربهداشت، وزیر بهداشت تامین منابع در حوزه سلامت را یکی از مهمترین چالش‌های پیش روی این حوزه خوانده و گفته بود: در حال حاضر ۵۴٫۹ درصد از هزینه های درمانی از جیب مردم پرداخت می‌شود و بیمه های سلامت ۱۸٫۶، دولت حدود ۲۰ درصد و بیمه‌های خصوصی ۷٫۳ درصد هزینه‌های درمانی را پرداخت می‌کنند که با اصلاح تامین منابع تلاش می‌کنیم جلوی این عدم عدالت در سلامت را بگیریم.

وی با اعلام اینکه ۱۶٫۸۳ درصد از مردم تحت پوشش هیچ بیمه ای نیستند، افزود: ۵٫۴ درصد از مردم از دو دفترچه بیمه درمانی و یا بیشتر برخوردارند.او با اشاره به سهم بالای مردم از پرداخت هزینه های درمان گفته بود: چیزی در حدود ۷٫۵ درصد از جمعیت کشور با هزینه‌های درمانی به زیر خط فقر می‌روند.


 


امروز: روس ها باز هم خلف وعده کردند. نیروگاهی که باید شش سال قبل افتتاح می شد، هنوز هم از دانشمندان یا به بیان بهتر بازیگران اتمی روسی پایان کار نگرفته و اینهمه شعار حق مسلم و وعده انرژی هسته ای، ذره ای فایده عملی به حال ملت نداشته است؛ آن هم در حالی که تاکنون ایران سه برابر آنچه قرار اولیه بود، در این پروژه هزینه کرده است.

نیروگاه اتمی بوشهر که صلح آمیزترین نماد تلاش ایران برای دستیابی به انرژی هسته ای است و متحد شمالی دولت فعلی از سال ها قبل در حال ساخت آن است، با سیاست های حاکمیت فعلی هنوز به نقطه بهره برداری نرسیده؛ آن هم در حالی که مردم ایران مدت هاست در حال پرداخت هزینه ی این سیاست ها و تاوان ندانم کاری ها و اعتمادزدایی های سردمداران کنونی هستند.

مردم تاوان سیاست های هسته ای را می پردازند، در حالی هنوز کمترین بهره ای از فواید مورد ادعای آن نبرده لاند.

به گزارش کلمه، ظاهرا کلکسیون وعده های دولت روسیه برای تحویل نیروگاه بوشهر به ایران در دولت احمدی نژاد تمامی ندارد و بار دیگر با خلف وعده، تاریخی جدید از سوی روسها برای نهایی شدن این طرح اعلام شده است.

روسیه که آخرین بار وعده کرده بود نیروگاه بوشهر را اواسط دی ماه امسال به ایران تحویل خواهد داد، با تعویق آن زمان نهایی شدن آن را سه ماه به تاخیر انداخت. فروردین ۹۲ تاریخ جدید اعلام شده از سوی روسهاست.

به گزارش ریا نووستی، ولادیمیر پاولوف، معاون رئیس اداره ساخت نیروگاه اتمی در ایران و ترکیه در وعده جدید خود اعلام کرده است: "واحد اول نیروگاه اتمی بوشهر در اواخر ماه مارس سال ۲۰۱۳ میلادی (فروردین ۱۳۹۲) به ایران تحویل داده می‌شود."

شرکت روسی اتم استروی اکسپورت، پیمانکار احداث نیروگاه اتمی بوشهر که گفته بود این نیروگاه در اواخر ماه دسامبر به ایران تحویل داده می‌شود، حالا اعلام کرده از آنجا که نیروگاه اتمی بوشهر در ساختمان‌های احداث‌شده توسط شرکت آلمانی و با استفاده از تجهیزات روسیه ساخته می‌شود، ما مجبور شده‌ایم آزمایش‌ها و بازرسی‌های بیشتری در این نیروگاه انجام دهیم."

سابقه برنامه ساخت نیروگاه بوشهر به سال ۱۹۷۵ بر می گردد که پس از توقف فعالیت آن از اوایل دهه ۱۹۹۰ از سرگرفته شد که طی آن جمهوری اسلامی بار دیگر در صدد احیای طرح نیروگاه اتمی بوشهر برآمد و در سال ۱۹۹۲، تفاهم نامه اولیه و در سال ۱۹۹۵، قرارداد نهایی ساخت نیروگاه با طرف روسی امضا شد.

با این همه تاخیر و وعده های مختلف حکومت در نهایی شدن این طرح، محمودرضا سجادی سفیر ایران در روسیه، با بیان اینکه نیروگاه اتمی بوشهر در حال انجام تست‌های نهایی است، این اطمینان را داده که طبق وعده روس‌ها پایان سال جاری میلادی مدیریت این پروژه به کارشناسان ایرانی سپرده خواهد شد. زمانی که حالا باز هم برای ایران غیرممکن شده است.

تعلل ایران در راه اندازی این پروژه مهم که ساخت آن از ۳۵ سال قبل آغاز شده سالهاست با صرف هزینه ها و باج های فراوان به روس ها همراه است. این در حالی است که برخی گزارش ها تخصص روس‌ها در زمینه راه‌اندازی این نیروگاه و واقع شدن آن در منطقه‌ای که مملو از ارتعاشات زمینی است نیز به چالش کشیده شده است.

الهه کولایی که پیش از این این تاخیرها را پیش بینی کرده بود، به سایت دیپلماسی ایرانی گفته بود: پروژه نیروگاه بوشهر برای روسیه فضا و فرصت مناسبى براى پیگیرى اهداف این کشور در سطح منطقه‌اى و حتى فرامنطقه‌اى به شمار مى‌آید که در مذاکرات این کشور با امریکا همواره از جایگاه ویژه‌اى برخوردار بوده است. لذا خلف وعده‌هاى بى پایان روسیه باز هم قابل تصور و پیش بینى است. او گفته بود: با در نظر گرفتن انتخاب‌ها و امکانات موجود مى‌توان تصور کرد که تداوم بهره مندى‌هاى روس‌ها باز هم ادامه پیدا کند.

نگاه صادق زیبا کلام استاد علوم سیاسی به این تاخیر های روس ها این است که "باید روسیه راه اندازی نیروگاه را کش دهد. چرا که با این کش دادن هم از ما هزینه بیشتری طلب می‌کنند و هم از آمریکایی‌ها امتیاز می‌گیرند."

در همین زمینه برخی خبرگزاری های خارجی مدعی شده اند: مهندسان رده دوم روسی در پروژه راکتور بوشهر فعالیت داشته‌اند که می‌تواند ریسک‌های امنیتی را در این نیرو‌گاه که پس از ۳۵ سال راه‌اندازی شده، افزایش دهد. همچنین این نیرو‌گاه در مقابل زمین‌لرزه‌های شدید مقاوم نخواهد بود و آموزش‌های لازم به منظور مقابله با شرایط بحران نیز ارائه نشده است.

از سوی دیگر گفته می‌شود که در این راکتور از تجهیزات ناقص آلمانی استفاده شده است که باز هم ریسک خطر را افزایش می‌دهد. علاوه بر این مهندسان روسی از زمان فروپاشی جماهیر شوروی سابق تا کنون تجربه ساخت راکتور هسته‌ای نداشته‌اند و مرکز مطالعات امنیتی و انرژی روسیه در گزارش خود به کمبود متخصصان ماهر در این زمینه اشاره کرده است.

اما سرگئی نوویکوف از شرکت روس اتم که اجداث پروژه بوشهر را بر عهده داشته، این ادعا‌ها را رد می‌کند. وی می‌گوید که نیرو‌گاه هسته‌ای بوشهر ریز نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی احداث شده و ریسک بروز سانحه در آن یک به میلیون است. از سوی دیگر نوویکف مدعی شده است که راکتور هسته‌ای بوشهر از بسیاری از راکتور‌ها در آمریکا و انگلیس و ژاپن ایمن‌تر است. گفتنی است روسیه اخیرا آمریکا و اسرائیل را به ارسال ویروس‌های رایانه‌ای نظیر استاکس نت به ایران متهم کرده و اعلام کرده بود که این ویروس‌ها در ایجاد اختلال در روند فعالیت‌های هسته‌ای نقش داشته‌اند.

در این خصوص حتی اعراب نیز هر از گاهی موضع محافظه کارانه خود را کنار گذاشته و در این زمینه ابراز نگرانی می‌کنند. چنانچه سامی الجعفری رئیس مرکز مطالعات استراتژیک کویت که از مشاوران دولتی محسوب می‌شود نیز تاکید کرده است که یک سانحه در راکتور هسته‌ای ایران می‌تواند به فاجعه‌ای برای جهان تبدیل شده و آلودگی‌های ناشی از آن به سراسر منطقه سرایت خواهد کرد. الجعفری همچنین مدعی شده که ایران بازی رولت روسی را نه تنها با همسایگان عربش، بلکه با جهان دنبال می‌کند.

تاخیرهای مکرر در تحویل نیروگاه بوشهر حتی صدای مسوولان حکومتی را بلند کرده و حتی برخی آنها را از در اختیار گرفتن این طرح ناامید ساخته است که حالا باید دید تاخیر اعلام شده جدید را با چه توجیهی دنبال خواهند کرد. ناصر سودانی نماینده مجلس در واکنش به ادعای مقامات روسی مبنی بر واگذاری نیروگاه بوشهر در دی‌ماه سال جاری، به خانه ملت گفته بود که نباید به وعده روس ها دل بست و باید برنامه‌ریزی‌های خودمان را باید طبق توانمندی‌هایی که داریم، پیش ببریم.

تابستان ۸۹ که طبق اعلام مقامات جمهوری اسلامی نیروگاه اتمی ۱۰۰۰ مگاواتی بوشهر ساخت روسیه، در اوایل ۲۰۱۱ میلادی، تولید انرژی را آغاز می کند و محقق نشد، کاتوزیان رییس کمیسیون انرژی مجلس هشتم در آن مقطع گفته بود: روس‌ها در پروژه بوشهر یک و نیم برابر بیشتر پول گرفته‌اند و بدقولی آنان همچنان ادامه دارد که باید دید این اعداد و ارقام بعد از گذشت چند سال به چه مرزی رسیده است.

سایت خانه ملت به نقل از وی نوشته بود: ایران در پروژه نیروگاه بوشهر یک و نیم برابر بیشتر از آنچه باید هزینه می‌کرد، خرج کرده است، اما هنوز از راه اندازی نیروگاه و تولید برق آن خبری نیست.

در همین زمینه حتی طرح تحقیق و تفحص مجلس از سازمان انرژی اتمی به عنوان بخش متولی مطرح شد اما برخی نمایندگان از جمله کوثری بر این اعتقاد بودند که نباید به روس ها بدبین بود.

حالا مشخص نیست جشنی که مقامات دولت احمدی نژاد بارها وعده آن را داده اند، به عمر این دولت قد می دهد یا روسیه هم چنان با باج خواهی راه خود را با تاخیرها دنبال خواهد کرد. به هر روی بد نیست مسوولان رقم مشخص و شفافی از هزینه ای که با دیرکرد این طرح به روس ها پرداخت کرده و به اضافه میزان نفع آن پس از اینهمه هزینه را به مردم ایران گزارش کنند.


 


امروز: یک عضو انجمن دندانپزشکی ایران از افزایش ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصدی مواد و تجهیزات دندانپزشکی خبر داد و گفت: متاسفانه شرکتهای وارد کننده داخلی پولشان را به دلار می خواهند در حالی که درآمد دندانپزشکان به ریال است.

به گزارش مهر، امیر عزمی اظهارداشت: در حالی قیمت مواد دندانی و تجهیزات دندانپزشکی طی ماههای اخیر ۲ تا ۳ برابر شده است که تعرفه های دندانپزشکی در ابتدای سال بین ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش یافته است.

وی با عنوان این مطلب که قیمت مواد دندانی و تجهیزات دندانپزشکی در حالی ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش یافته است که دندانپزشکان اجازه ندارند تعرفه ها را تغییر دهند، فشار مالیاتی به جامعه دندانپزشکی را مورد اشاره قرار داد و افزود: متاسفانه به رغم تفاهمنامه سازمان نظام پزشکی با سازمان مالیاتی مبنی بر اینکه دندانپزشکان نیاز به دفتر هزینه و درآمد ندارند، ولی اداره مالیات امسال ما را تحت فشار گذاشته و می خواهد جریمه کند.

عزمی با اشاره به اینکه دولت متولی واردات مواد دندانی و تجهیزات دندانپزشکی است، گفت: واردات این مواد و تجهیزات در اولویت دوم تا ششم قرار دارد. از همین رو برای گرفتن ارز مرجع با مشکلاتی مواجه هستیم. همچنین برای انتقال ارز می بایست بانکهای ایران با شرکتهایی که نیازهای ما را تامین می کنند، امکان ارتباط داشته باشند. اما متاسفانه بانکهای ایران بیشتر با بانکهای کشورهای کره، چین و روسیه همکاری دارند در حالی که اکثر واردات ما از اروپا و آمریکاست.وی ادامه داد: این وضعیت باعث شده تا شرکتهای وارد کننده مواد و تجهیزات دندانپزشکی از طریق صرافی ها وارد عمل شوند و همین مسئله موجب افزایش هزینه ها می شود.

دبیر اجرایی چهارمین کنگره انجمن دندانپزشکی ایران (شعبه فارس) افزود: بی ثباتی در بازار ارز کشور باعث شده تا واردکنندگان پولشان را به دلار از ما بخواهند در حالی که دریافتی دندانپزشکان به ریال است.

عزمی، یکی دیگر از پیامدهای افزایش نرخ ارز را کاهش آمار مراجعان به مطب دندانپزشکان عنوان کرد و گفت: متاسفانه مردم به خاطر مشکلات اقتصادی، خدمات دندانپزشکی را از سبد خرید سلامت خانوار حذف کرده اند و ادامه این روند آینده درمانهای دندانی را به خطر می اندازد.

این دندانپزشک با اشاره به اهمیت سلامت دندانها که ارتباط مستقیمی با سلامت جسمانی افراد دارد، اظهارداشت: برخی فکر می کنند که درمانهای دندانپزشکی یک خدمت غیرضروری است و همین مسئله باعث شده کمتر به مطب دندانپزشکان مراجعه کنند و در نتیجه درآمد دندانپزشکان پایین بیاید.


 


امروز: کارخانه بلبرینگ سازی ایران- تبریز به علت تحریم ها و بحران نقدینگی در آستانه ورشکستگی و تعطیلی کامل قرار دارد.

به گزارش آذوح، رکود صنعت خودروسازی در ایران میرود کل جامعه ی کارگری آذربایجان را با مشکل مواجه سازد.

شرکت بنیان دیزل تبریز یکی از عمده ترین تامین کنندگان قطعات اساسی سایپا و ایران خودرو(تولیدکننده سیلندر نیسان برای سایپا و اکسل وانت پیکان برای ایران خودرو) بعلت نبود تولید در این دو شرکت خودرو سازی و عدم پرداخت مطالباتش توسط آنها در مرز ورشکستگی قرار گرفته و از اول آبان ماه تعطیل شد.

حال خبر می رسد شرکت بلبرینگ سازی ایران تبریز نیز به همان دلیل در مرز ورشکستگی و تعطیلی کامل قراردارد.

چند ماه قبل نیز شرکت صنعتی شمالغرب یکی دیگر از تامین کنندگان بزرگ خودروسازان به همین دلیل تعطیل شد و دهها قطعه ساز بخش خصوصی که عمدتا در تبریز و کرج و حومه تهران قراردارند در چند ماه گذشته به همین سرنوشت دچار شده اند.


 


امروز: مهدی محمودیان در گزارشی از زندان رجایی شهر به با اشاره به تعداد زندانیان محکوم به اعدام در این زندان که ۱۱۱۷ نفر است خاطرنشان می کند: مباحث حقوق بشری و اجتماعی اعدام و تاثیرات مثبت و منفی آن در جامعه و همانطور در میزان کاهش و افزایش جرم در یک جامعه را به یک وقت دیگر و متخصصان آن می سپارم. اما دردناک تر و غیر انسانی تر از خود اعدام ، سال ها چشم انتظاری و عذاب کسی است که زیر حکم اعدام قرار دارد.

به گزارش کلمه، این روزنامه نگار زندانی در بخشی از گزارش خود می نویسد: امروز دوم آبان ماه که این گزارش را می نویسم آمار افرادی که زیر حکم اعدام قرار دارند ۱۱۱۷ نفر است که در این میان ۷۳۴ نفر از آنان محکوم به قصاص بوده و باقی این تعداد یعنی ۳۸۳ نفر محکوم به اعدام، که ۱۴ نفر از این افراد با اتهاماتی سیاسی و امنیتی محکوم به اعدام شده اند. نزدیک به هزار نفر آمار زندانیانی است که به حبس ابد یا احکام بالای ۲۰ سال محکومند که بسیاری از این افراد نیز به اعدام محکوم شده بودند که تا قبل از شکستن حکمشان عذاب ها و شکنجه زیر حکم بودن را تجربه کرده اند.

محمودیان که در خصوص برخی مسائل پس از انتخالات از جمله وقایع بازداشتگاه کهریزک اطلاع رسانی کرد، ۲۵ شهریور ماه در منزل شخصی اش بازداشت و به اتهام اجتماع و تبانی علیه نظام به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد.

متن کامل گزارش او درباره وضعیت زندانیان محکوم به اعدام در زندان رجایی شهر، که برای انتشار در اختیار کلمه قرار گرفته، به شرح زیر است:

بعد از ۱۶ سال توانسته بود کودکی را در آغوش کشیده و او را نوازش کند. بعد از سال ها دست و پنجه نرم کردن با بیماری قلبی بالاخره به بیمارستان اعزام شده تا تحت جراحی قلب باز قرار گرفته است. برای عیادت به سلولش رفتم. منتظرم از سختی عمل جراحی و یا از عذاب ۳۰ روز بستری شدن در بیمارستان با دستبند و پابند بگوید، اما با لذتی وصف ناپذیر می گوید بعد از ۱۶ سال آنجا کودکی را در آغوش کشیدم. می گوید بعد از ۷ سال یک اتومبیل را از نزدیک دیده است و چقدر غمگین می گوید: خدا را شکر قبل از مرگم دوباره یک درخت را از نزدیک دیدم.

بیش از ۸ سال است که هر سه شنبه منتظر است تا برای اجرای حکم اعدام به "زیر هشت" فراخوانده شود. سالها پیش در خواب دیده است سه شنبه روزی به دار آویخته می شود با آنکه بیش از ۷ سال از تایید حکمش می گذرد همیشه با این کابوس زندگی کرده است. پس از سه سال حبس در زندان های عراق و اردن، نهم مرداد سال ۷۸ توسط سازمان ملل به ایران تحویل داده می شود و سپس به جرم هواپیما ربایی به اعدام محکوم می شود.

سال ۸۲ برای نخستین بار برای اجرای حکم به انفرادی برده می شود اما به دلایل نامعلومی اجرای حکمش به تعویق افتاده و تا به امروز با سنی بیش از ۶۰ سال نزدیک ۹ سال است که در انتظار مرگ و چوبه دار بسر می برد.

اعدام همیشه یکی از مسائل مناقشه آمیز حقوق بشر بوده است. بیش از ۱۶۰ کشور جهان مجازات اعدام را در قوانین خود ملغی کرده اند با این حال ایران و ۴۱ کشور دیگر جهان هنوز از مجازات اعدام در قوانین خود بهره می برند و متاسفانه ایران با توجه به نسبت جمعیتی خود با اختلاف زیادی در صدر کشورهای جهان قرار دارد.

آنچه که بیش از همه چیز حساسیت برانگیز است عدم رعایت دقیق آیین دادرسی عادلانه برای افرادی است که برایشان حکم اعدام صادر می شود. به خصوص افرادی که به اعدام های حکومتی از جمله اعدام های سیاسی، امنیتی، مواد مخدر یا امثالهم محکوم می شوند غالبا حتی از در اختیار داشتن وکلای اختیاری، حق دفاع آزادانه، مطالعه پرونده، دادگاه های عادلانه و ... محروم هستند. در پرونده های مربوط به قصاص نیز میزان نفوذ شاکی و متهم در نوع و سرعت و اجرای حکم تاثیر زیادی دارد.

اینجا زندان رجایی شهر است!

با آنکه با ظرفیتی کمتر از هزار نفر ساخته شده است، نزدیک به ۵ هزار زندانی را در خود جای داده است. باور کردنی نیست اما حقیقت دارد. بیش از ۱۱۰۰ نفر در این زندان زیر حکم اعدام قرار دارند.

امروز دوم آبان ماه که این گزارش را می نویسم آمار افرادی که زیر حکم اعدام قرار دارند ۱۱۱۷ نفر است که در این میان ۷۳۴ نفر از آنان محکوم به قصاص بوده و باقی این تعداد یعنی ۳۸۳ نفر محکوم به اعدام، که ۱۴ نفر از این افراد با اتهاماتی سیاسی و امنیتی محکوم به اعدام شده اند. نزدیک به هزار نفر آمار زندانیانی است که به حبس ابد یا احکام بالای ۲۰ سال محکومند که بسیاری از این افراد نیز به اعدام محکوم شده بودند که تا قبل از شکستن حکمشان عذاب ها و شکنجه زیر حکم بودن را تجربه کرده اند.

مباحث حقوق بشری و اجتماعی اعدام و تاثیرات مثبت و منفی آن در جامعه و همانطور در میزان کاهش و افزایش جرم در یک جامعه را به یک وقت دیگر و متخصصان آن می سپارم. اما دردناک تر و غیر انسانی تر از خود اعدام ، سال ها چشم انتظاری و عذاب کسی است که زیر حکم اعدام قرار دارد.

درباره محکومان به قصاص یک موضوع دیگر نیز بر این عذاب و انتظار می افزاید. کسانی که غالبا بر اثر یک نزاع یا یک لحظه عصبانیت مرتکب قتل شده به غیر از اینکه سال ها باید در انتظار مرگ باشند گاه و بیگاه برای اجرای حکمشان فراخوانده می شوند و طبق روال می بایست ۲۴ ساعت آخر را در انفرادی بگذرانند که به پای چوبه دار برده شده اما حکمشان به دلایلی به طور موقت لغو می شود و باید به سلول های خود بازگردند. این اتفاق دو، سه ، چهار حتی ده بار امکان دارد که تکرار شود. یکی از این افراد وقتی بیرون از زندان پیگیر کارهایش برای لغو حکم اعدام بودیم، وقتی برای چندمین بار حکم اعدامش به تعویق افتاده بود در یک تماس تلفنی گفت: ترا به خدا بگذارید اعدامم کنند. من یک بار مرتکب قتل شده ام اما ۱۳ بار برای اجرای حکم زیر طناب دار رفته ام. این مصداق بارز شکنجه است.

بنا بر یک آمار رسمی که توسط قوه قضاییه ارائه شده است، متوسط اجرایی شدن حکم اعدام ۵ سال است یعنی به طور میانگین هر محکومی ۵ سال تحت شکنجه قبل از اعدام قرار می گیرد البته بگذریم که محکومین زیادی بیش از اینها تحت این عذاب طاقت فرسا قرار گرفته و می گیرند و به جرات می توان گفت که این ۵ سال کف این انتظار است.

همه ی زندان ها برای جلب رضایت قصاص کمیته ای برای حل اختلاف دارند بلکه بتوان از خانواده ی شاکی رضایت گرفت اما این دفتر در زندان رجایی شهر یک سال است که به دستور رییس زندان تعطیل شده است.

اینجا زندان رجایی شهر است!

بیش از ۱۱۰۰ نفر منتظر برپا شدن چوبه های دار در مقابل چشمانشان هستند. ۱۱۰۰ نفر روز و شبشان را با کابوس مرگ به پایان می رسانند. آرزویشان کوچک است، می خواهند قبل از مرگ درخت را ببینند.


 


امروز: آیت الله دستغیب درباره ظهور امام زمان (عج) می گوید: ظهور حضرت، پاسخى است به دادخواهى مظلومین، از دست ظالمان و معمولا در هر جامعه‌اى، درصد بیشتر مردم اسیر ظلمند، و ظالمین، از یک یا دو درصد تجاوز نمى‌کنند، لذا هنگام ظهور، این ستمگرانند که در مقابل حضرت مى‌ایستند، نه ستمدیدگان. آرزوى این بیچارگان، رهایى از زیر یوغ ظلم است و وقتى کسى را ببینند که مى‌تواند آنها را نجات دهد، مسلما یاریش مى‌کنند.

این مرجع تقلید معتقد است: در میان ستمگران نیز همه یک جور نیستند؛ بعضى بار سنگین‌ترى از ظلم بر دوش دارند و بعضى عمّال ظالمینند، که یا فریب خورده‌اند یا ناچار شده‌اند. بیشتر آنها هم وقتى حضرت صاحب را ببینند، تسلیم مى‌شوند. بنابراین تعداد بسیار اندکى در مقابل امام زمان مى‌ایستند و با ایشان مى‌جنگند و هلاک مى‌شوند. پس چنین نیست که در هنگام ظهور، آن قدر مردم کشته شوند که جوى خون یا دریاى خون به راه بیفتد. اگر خدا مى‌خواست زمین را با کشتن مردم پاک کند، با زلزله‌اى یا صاعقه‌اى یا مَرَضى این کار را مى‌کرد و دیگر نیازى به حضرت صاحب الزمان نبود، در حالى که هدف ظهور، آشنا کردن مردم با خدا و تقرّب آنان به او است، نه کشتن و جهنمى کردن آنها.

گزارش بیانات ایشان در جلسه تفسیر قرآن خود را به نقل از وب سایت حدیث سرو در ادامه بخوانید:

تفسیر سوره نساء جلسه ۶۶ ، آیات‌ ۱۱۳ و ۱۱۴

لا خَیْرَ فی کَثیرٍ مِنْ نَجْواهُمْ إلّا مَنْ أمَرَ بِصَدَقَةٍ أو مَعْرُوفٍ أو اِصْلاحٍ بَیْنَ النّاسِ وَ مَنْ یَفْعَلْ ذلِکَ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللهِ فَسَوْفَ نُؤْتیهِ أجْرآ عَظیمآ( ۱۱۴)

وَ مَنْ یُشاقِقِ الرَّسُولَ مِنْ بَعْدِ ما تَبَیَّنَ لَهُ الْهُدى وَ یَتَّبِعْ غَیْرَ سَبیلِ الْمُؤمِنینَ نُوَلِّهِ ما تَوَلّى وَ نُصْلِهِ جَهَنَّمَ وَ ساءَتْ مَصیرآ( ۱۱۵)

«در بسیارى از سخنان مخفیانه‌ى آنان خیرى نیست، مگر کسى که به صدقه، یا کار نیک یا اصلاح میان مردم فرمان دهد و هر کس در طلب رضاى خدا چنین کند، به زودى پاداش بزرگى به او کرامت خواهیم کرد.» (۱۱۴)

«و هر کس بعد از روشن شدن راه حق، با رسول خدا به مخالفت برخیزد و راهى جز راه مؤمنین درپیش گیرد، او را در همان راه که برگزیده، وامى‌گذاریم و به دوزخش مى‌کشانیم و چه بد سرانجامى است.» (۱۱۵)

نجواهاى پنهانى

لا خَیْرَ فی کَثیرٍ مِنْ نَجْواهُمْ؛ «نجوا» به معنى سخن محرمانه و درگوشى است. بعضى معتقدند اصل آن از «نجوة» به معنى مکان مرتفع است که سیل به آن نمى‌رسد. گویى نجوا کنندگان سخن خود را به محلى بالا مى‌برند که کسى غیر از خودشان به آنجا نمى‌رسد. (قاموس قرآن، ۷، ۲۷)

تشکیل مجالس سرّى براى گفت و گو درباره‌ى موضوعاتى خاص، به دور از چشم دیگران نیز نجوا قلمداد مى‌شود. به طور کلى این گونه مجالس و سخنان درگوشى، مورد رضاى خداى تعالى نیست و بیشتر به عمل شیطان مى‌ماند، مگر آنکه براى یکى از این سه چیز باشد:

اِلّا مَنْ أمَرَ بِصَدَقَةٍ؛ اگر عده‌اى دور هم جمع شوند و به طور مخفیانه براى کمک به شخص آبرودارى هم‌فکرى و همکارى کنند و از این کار نیّتى جز رضاى خدا نداشته باشند، بهره‌مند از پاداش بزرگ الاهى مى‌شوند.

این را نیز باید دانست که صدقه منحصر به مال نیست و کمک براى رفع هر نوع گرفتارى از دیگران، نوعى صدقه محسوب مى‌شود. امیرامؤمنین علیه السلام مى‌فرماید: یکى از مصادیق صدقه این است که انسان از شأن و وجهه‌ى خود براى خیر رساندن به دیگران استفاده کند. البته این غیر از پارتى‌بازى و یا سفارشات ناحق و سوء استفاده از موقعیت خویش است.

أوْ مَعْرُوفٍ؛ یکى دیگر از استثنائات نجوا، مطلق کار خیر و پسندیده است؛ تشکیل جلساتى به منظور اشاعه‌ى یک معروف یا جلوگیرى از یک منکر ـ البته از راه شرعى و عقلى آن ـ از مصادیق معروف است.

أوْ اِصْلاحٍ بَیْنَ النّاسِ؛ سومین مورد جواز نجوا، آنجا است که با هدف رفع کدورت و ایجاد صلح و آشتى میان مردم و گروه‌هاى مختلف صورت گیرد.

وَ مَنْ یَفْعَلْ ذلِکَ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللهِ فَسَوْفَ نُؤْتیهِ أجْرآ عَظیمآ؛ کسانى که فقط به منظور جلب خشنودى پروردگار، و نه به دست آوردن اسم و رسم یا حفظ شأن و شهرت خویش، به طور مخفیانه این کارها را مى‌کنند، از پاداش بزرگ خداوند بهره‌مند مى‌گردند.

اگر نجواها و جلسات محرمانه با هدفى متضاد با اهداف فوق صورت پذیرد؛ مثلا عده‌اى دور هم جمع شوند تا براى کسى زحمتى ایجاد کنند، یا آبرویش را بریزند، یا اتّحاد میان قوم یا ملّتى را از بین ببرند، یا در اعتقاداتشان شبهه افکنند، مشمول عذاب دردناک خداى تعالى مى‌شوند.

کناره‌گیرى از پیامبر

وَ مَنْ یُشاقِقِ الرَّسُولَ؛ «شقاق» به معناى جدا شدن در اثر مخالفت و دشمنى است. هر کس، پس از آنکه هدایت برایش روشن شد، از رسول خدا جدا شود و با او به دشمنى برخیزد و از مسیر اهل ایمان بیرون رود، خداى تعالى او را در همان راهى که برگزیده، به خود رها مى‌کند و در آخرت به دوزخش مى‌افکند.

یکى از تأویلات این آیه، همان شأن نزولى است که ذکر شد. مجمع البیان درباره عاقبت آن مرد (ابن ابى ابیرق) مى‌نویسد: وى به کفر گرایید و مرتد شد و به مشرکین مکه پیوست. در آنجا نیز دیوارى را سوراخ کرد که به خانه‌اش دستبرد بزند ولى دیوار بر سرش فروریخت و هلاک شد. کلبى گوید: او به شام رفت. در یکى از منازل میان راه دست به سرقت زد و مقدارى متاع دزدید ولى پیش از فرار به دام افتاد و آن قدر سنگش زدند تا مرد.

تأویل دیگر آیه

یکى دیگر از تأویلات آیه، دشمنان مولا على علیه السلام و فرزندان معصوم اویند. هر کس با وجود علم به ولایت ایشان و روشن شدن راه هدایت، از فرمان پیامبر سرپیچى کند و به غیر راه مؤمنین رود، به خود واگذار مى‌شود و به جهنم درمى‌افتد.

علّت زیر پا گذاشتن دستور پیامبر یا در مراحل بعد، دستورات ائمه اطهار علیهم السلام، گاه دلخور بودن از آنان بر اثر یک سوء تفاهم یا سوء ظن بى‌مورد و گاهى به خاطر ریاست‌طلبى و یا حسادت به جایگاه آنان بود. بعضى اوقات فقط یک نفر از راه ایشان کنار مى‌گیرد، اما بعضى اوقات کسى پیش مى‌افتد و عدّه‌ى زیادى رابه دنبال خود مى‌کشاند و تا ظهور حضرت مهدى عجّل الله تعالى فرجه مردم را از راه آنان منحرف مى‌سازد. کسانى که در مقابل حضرات معصومین ادّعاى امامت داشتند، چه از خلفا و چه از دانشمندان، همگى از مصادیق (مَنْ یُشاقِقِ الرَّسُولَ) هستند.

واقعآ جاى بسى تعجب است که افرادى پیدا شوند و به کسى چون حسین بن على علیه السلام که پیامبر آن همه درباره‌اش سفارش فرمود، لقب خارجى دهند و او را از دین جدّش برکنار بدانند و بگویند بر امام وقت (یزید بن معاویه) خروج کرده است. این نتیجه‌ى عوض شدن همه‌ى ارزش‌هاى دینى و اجتماعى است.

در زمان امام حسن علیه السلام نیز با وجود آنکه ابتدا مردم با ایشان بیعت کردند، دسته دسته به معاویه پیوستند و حتى قول خیانت به آن حضرت را به معاویه دادند.

در تفسیر عیاشى آمده است که وقتى امیرالمؤمنین در کوفه بود، عدّه‌اى از مردم نزد ایشان آمده، درخواست کردند براى نمازهاى مستحبى ماه رمضان امام جماعتى معیّن کند. حضرت نپذیرفت و آنها را از برگزارى جماعت نهى کرد. آنها در مسجد جمع شدند و گریه کنان فریاد مى‌زدند: «وا رمضانا، وا رمضانا» حارث اعور نزد امیرالمؤمنین آمد و عرض کرد: مردم ضجّه مى‌زنند و از این سخن شما ناراحتند. حضرت وقتى چنین دید، فرمود: رهایشان کن. هر کس را که مى‌خواهند براى نماز انتخاب کنند. سپس این آیه را تلاوت فرمود: (وَ من یَتَّبِعْ غَیْرَ سَبیلِ الْمُؤمِنینَ نُوَلِّهِ ما تَوَلّى وَ نُصْلِهِ جَهَنَّمَ وَ ساءَتْ مَصیرآ).

تشخیص مؤمنین

براى قدم گذاشتن در راه مؤمنین، ابتدا لازم است مؤمن را بشناسیم و بدانیم این لفظ به چه کسى اطلاق مى‌شود. مؤمن کسى است که به اصول پنجگانه‌ى دین اسلام معتقد باشد و بر اساس این اعتقادات، واجبات را انجام دهد و محرمات را ترک کند و در این انجام و ترک، راه را بر هر توجیهى ببندد. در سخنان اهل بیت، شاخصه‌هاى دیگرى نیز براى مؤمنین بیان شده است از جمله: راستگویى، پرهیز از ظلم و وفاى به عهد.

دوران ظهور

در روایت است که حضرت صاحب الزمان عجّل الله تعالى فرجه زمین را پر از عدل و داد مى‌کند، بعد از آنکه از ظلم و جور پر شده بود.

روشن است که ظهور حضرت، پاسخى است به دادخواهى مظلومین، از دست ظالمان و معمولا در هر جامعه‌اى، درصد بیشتر مردم اسیر ظلمند، و ظالمین، از یک یا دو درصد تجاوز نمى‌کنند، لذا هنگام ظهور، این ستمگرانند که در مقابل حضرت مى‌ایستند، نه ستمدیدگان. آرزوى این بیچارگان، رهایى از زیر یوغ ظلم است و وقتى کسى را ببینند که مى‌تواند آنها را نجات دهد، مسلمآ یاریش مى‌کنند.

در میان ستمگران نیز همه یک جور نیستند؛ بعضى بار سنگین‌ترى از ظلم بر دوش دارند و بعضى عمّال ظالمینند، که یا فریب خورده‌اند یا ناچار شده‌اند. بیشتر آنها هم وقتى حضرت صاحب را ببینند، تسلیم مى‌شوند. بنابراین تعداد بسیار اندکى در مقابل امام زمان مى‌ایستند و با ایشان مى‌جنگند و هلاک مى‌شوند. پس چنین نیست که در هنگام ظهور، آن قدر مردم کشته شوند که جوى خون یا دریاى خون به راه بیفتد. اگر خدا مى‌خواست زمین را با کشتن مردم پاک کند، با زلزله‌اى یا صاعقه‌اى یا مَرَضى این کار را مى‌کرد و دیگر نیازى به حضرت صاحب الزمان نبود، در حالى که هدف ظهور، آشنا کردن مردم با خدا و تقرّب آنان به او است، نه کشتن و جهنمى کردن آنها.

شرح مناجات شعبانیه

حضرت آیت الله شیخ حسنعلی نجابت

«فَقُلْتَ مَا أنْتَ أهْلُهُ وَ تَغَمَّدْتَنِی بِعَفْوِکَ اِلَهِی اِنْ عَفَوْتَ فَمَنْ أوْلَى مِنْکَ بِذَلِکَ وَ اِنْ کَانَ قَدْ دَنَا أجَلِی وَ لَمْ یُدْنِنِی مِنْکَ عَمَلِی فَقَدْ جَعَلْتُ الاِقْرَارَ بِالذَّنْبِ اِلَیْکَ وَسِیلَتِی»

پروردگارا! پس فرموده‌اى «مَا أنْتَ أهْلُهُ» تو اهل نیستى و فرو بردى به قعر دریاى عفو خودت و مرا در آن غریق فرمودى. فرمودى «مَا أنْتَ أهْلُهُ» عرض شد نعم ما انا اهلٌ ولى در اثر توکل مرا در عفو خودت غرق فرمودى. و اگر عفو فرمودى مرا هیچ کس سزاوارتر از این عطا و این بخشش جز تو نیست. این عنایت از فضل خاص حضرتعالى است. پروردگارا! اگر مرگ من نزدیک شده ولى عمل من موجب قرب من نشده و عمل من در مقابل عطاى تو هیچ اندر هیچ است پس به تحقیق قرار داده‌ام اقرار به گناه خودم را وسیله‌اى براى تفضّل تو و تقرّب به تو و نجات خودم. الآن اعتراف مى‌کنم که من بد هستم و تو خوب و من جاهل و تو عالم.

قبلا فرمود: خدایا مثل اینکه خودم را در محضر تو حاضر مى‌دانم و رحمت تو جان مرا اداره کرده و من غوطه‌ورم در نعم تو و در احسان تو و در فضل تو. براى من این مسلّم است که این‌جور است مسئله، پس حالا که نسبت به نشئه دوم غفلاتى دارم، این‌جور نیست که تو را مى‌شناسم و غفلت از تو نداشتم، غفلت دارم. اگر عفوم بکنى «اِلَهِی اِنْ عَفَوْتَ فَمَنْ أوْلَى مِنْکَ بِذَلِکَ» چه کسى لایق‌تر از تو هست براى عفو کردن؟ تو صاحبخانه هستى که هستى؛ همه کاره هستى که هستى؛ غنى هم هستى. تو اولى هستى که عفو بفرمایى من را بالنسبه به دیگران. سزاوار به عفو تویى و چیزى هم از دستگاه تو کم نمى‌شود. «اِلَهِی اِنْ عَفَوْتَ» از بنده‌ى نادانى مثل بنده، کیست اولى و سزاوارتر به این کار از حضرتعالى؟

خدایا اگر نزدیک شده مرگ من ولى اعمالم مقرِّب نیست در درگاه تو، «قَدْ دَنَا أجَلِی» مرگ نزدیک شده به من و اگر عمل من پذیرفته درگاه تو واقع نشده و عمل من نزدیک کننده نبوده به تو «فَقَدْ جَعَلْتُ الاِقْرَارَ بِالذَّنْبِ اِلَیْکَ وَسِیلَتِی» ولى نزد تو اقرار به گناه مى‌کنم. همین اقرار خودم نزد پروردگار عالم وسیله نجات من است «فَقَدْ جَعَلْتُ الاِقْرَارَ بِالذَّنْبِ». مى‌گویم: خدایا من بد کردم؛ تو خوب هستى، من بد. همین که مى‌گویم تو خوب هستى، من بد، دلّال ترقّى من مى‌شود؛ دلّال نجات من مى‌شود؛ وسیله نجات من مى‌شود.

روى کفن حضرت سلمان، حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام مرقوم فرمودند همین کلمات را به لسان دیگر. در مدائن بغداد مرقوم فرمودند، از لسان جناب سلمان است : «وفدت على الکریم» وارد شدم به شخص کریم؛ وارد شدم به خانه کریم؛ به خانه خداى کریم. «وفدت على الکریم بغیر زادٍ»؛ یعنى نماز شب مقبول نیاوردم؛ روزه مقبول هم نیاوردم؛ حج مقبول هم نیاوردم؛ هیچى نیاوردم. «بغیر زاد»، زاد یعنى عمل صالح، بیانشان کن، زاد زاد، «مِن» بیانش مى‌کند: «من الحسنات و القلب السلیم» قلب سلیم هم ندارم؛ قلب خالص هم ندارم؛ قلب پاک هم ندارم؛ عمل هم ندارم، ولى کجا مى‌خواهم وارد شوم؟ خانه اول کریم مى‌خواهم وارد شوم. اگر بخواهند به خانه اول کریم حقیقى وارد شوند، «و حمل الزاد اقبح کل شىء». آى خدا آمدم، نماز خوبى هم آودرم! این قبیح است، بنده خدا. «و حمل الزاد اقبح کلّ شىء اذا کان الوفود على الکریم» اگر بر اکرم الاکرمین مى‌خواهى وارد شوى، کوله پشتى بارسنگین بر مى‌دارى مى‌برى کجا؟ مگر آنجا نیست؟ آقا یک گلى ببریم براى خدا. بله گل ببر براى خدا لکن معنایش این است که عقلت را عوض کن نسبت به خدا؛ عقل و شعورت را نسبت به خدا عوض کن؛ یعنى بدان خدا، هم حاضر است، هم کریم است، هم دوستت مى‌دارد. نقل حرف آخوند و سیّد نیست، حرف صد و بیست و چهار هزار پیغمبر است؛ حرف قرآن مجید است.


 


امروز: نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اعضای شورای مرکزی در همین راستا پیشنهاد دادند که با روسای قوا جلساتی را برای بررسی راهکارهای افزایش تعاملات داشته باشیم که این پیشنهاد در جلسه شورای مرکزی به تصویب رسید.

به گزارش مهر، وی ادامه داد: اولین جلسه روسای قوا یکشنبه هفته گذشته با حضور ریاست فراکسیون اصولگرایان و 9 نفر از اعضای این فراکسیون با رئیس دولت برگزار شد.

حاجی با بیان اینکه مباحث مورد نظر اعضای فراکسیون در فضایی دوستانه مطرح شد تصریح کرد: در این جلسه اعضای فراکسیون به صراحت اشکالات رئیس دولت را بیان کردند، احمدی نژاد نیز از بیان این مطالب استقبال کرد و در برخی موارد نیز اشکالات را پذیرفت.

وی ادامه داد: احمدی نژاد در این جلسه تاکید کرد باید در مقابل مشکلاتی که دشمن بوجود آورده ایستادگی کنیم و دولت مصمم به پیگیری مشکلات اقتصادی است.

وی با اشاره به رایزنی نمایندگان با احمدی نژاد در مورد طرح سئوال از رئیس دولت تصریح کرد:احمدی نژاد به هیچ عنوان از طرح سئوال از رئیس دولت در صحن علنی نگران و ناراحت نبود و اعلام کرد که من سئوال از رئیس دولت را فرصت می دانم که حرفهای نگفته را در مجلس بیان کنم.

عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان افزود: در صورت طرح سئوال از رئیس دولت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی احمدی نژاد مسائل جدیدی را در فضای سیاسی کشور مطرح خواهد کرد و نمایندگان پاسخ خواهند داد و این فضا با فضای مورد نظر رهبر انقلاب مبنی بر تعامل و همدلی تطابق ندارد.

وی با بیان اینکه به دنبال بر گزاری جلسه مشترک با روسای قوه قضائیه و مقننه نیز هستیم گفت: تا امروز روسای این دو قوه وقتی برای دیدار تعیین نکرده اند.

وی با اشاره به رایزنی های حداد عادل و اعضای فراکسیون اصولگرایان در صحن مجلس برای پس گرفتن امضاهای طرح سئوال از رئیس دولت گفت: با رایزنی ها 40 نفر از طراحان سئوال امضای خود را پس گرفتند و از رای خود برگشتند.

وی در پایان از تقاضای احمدی نژاد برای برگزاری جلسه با همه نمایندگان مجلس خبر داد و گفت: تصمیم داریم هفته آینده جلسه مشترک اعضای شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان با رئیس دولت برگزار کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر احمد سالک عضو هیئت رئیسه فراکسیون درباره دیدار هفته گذشته به خبرنگار مهر گفته است: غلامعلی حداد عادل رئیس فراکسیون اصولگرایان، علی اصغر زارعی، اینجانب و دو تن دیگر از اعضای هیئت رئیسه این فراکسیون با رئیس دولت در محل نهاد ریاست جمهوری دیدار کردیم.

وی در خصوص موضوع مذاکرات جلسه مشترک گفته بود: این جلسه در راستای ایجاد همدلی بیشتر میان مجلس و دولت و در راستای تحقق منویات مقام رهبری برگزار شد، رئیس دولت نیز در این نشست با روی گشاده از انتقادها استقبال و در برخی موارد نیز انتقاد ها را پذیرفت علاوه بر این مقررشد جلسات نمایندگان فراکسیون اصولگرایان با احمدی نژاد به صورت مستمر ادامه داشته باشد.

بر اساس این گزارش پیش از جلسه مشترک فراکسیون اصولگرایان با رئیس دولت این فراکسیون در جلسه شورای مرکزی خود با طرح سئوال از رئیس دولت در صحن علنی مجلس مخالفت کرده بود و از رایزنی با فراکسیون رهروان در این راستا خبر داده بود.

هفته گذشته نیز فروزنده معاون پارلمانی رئیس دولت اعلام کرد که 40 نفر از امضا کنندگان طرح سئوال از رئیس دولت انصراف داده اند و این طرح باید از دستور کار مجلس خارج شود اما امروز علی مطهری طراح سئوال از رئیس دولت اعلام کرد، این طرح با 83 امضا بار دیگر به هیئت رئیسه ارائه شده است.


 


امروز: رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در خصوص نظر شورای نگهبان درباره اصلاح قانون انتخابات اظهار داشت: بنده به همراه حجت‌الاسلام ابوترابی فرد نزد اعضای شورای نگهبان رفتیم و کلیات اصلاح قانون انتخابات را مورد بحث و بررسی قرار داده و هماهنگی هایی را با آنها انجام دادیم، این تعامل در حال حاضر نیز در حال انجام است.

به گزارش مهر، امیر خجسته با اشاره به اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در کمیسیون شوراهای مجلس گفت: یکی از هنرهای کمیسیون شوراها در مقطع فعلی این است که بحث در خصوص اصلاح قانون انتخابات را در معرض نخبگان و مردم قرار دهد تا آنها بعد از نقد و بررسی تحلیل خود را ارائه کنند.

وی با بیان اینکه نظرات نخبگان و صاحبنظران نباید در حد تحلیل و انتقاد باشد، افزود: امیدواریم آنها پیشنهادها و نظرات کارشناسی حقوقی خود را جهت تکمیل کردن اصلاح قانون انتخابات به کمیسیون شوراها ارائه کنند.

خجسته ادامه داد: از زمانیکه بحث اصلاح قانون انتخابات در کمیسیون شوراها مطرح شده، نمایندگان نظرات انتقادی خود را به کمیسیون ارائه داده اند و ما هم از نظرات کارشناسی آنها استفاده کردیم.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با اشاره به تصویب بندی در اصلاحیه قانون انتخابات مبنی بر اینکه یک نامزد انتخابات باید از 100 نماینده مجلس تاییدیه بگیرد، تصریح کرد: در کشور ما بیش از 5 هزار نماینده ادوار مجلس، وزیر، معاون وزیر و استاندار وجود دارد و یک نامزد می تواند 100 نفر از افراد منصف این تعداد را انتخاب و تاییدیه رجال سیاسیِ خود بودن را بگیرد.

وی در خصوص نظر رئیس مجلس شورای اسلامی درباره اصلاح قانون انتخابات خاطر نشان کرد: آقای لاریجانی به عنوان یکی از اعضای کمیسیون شوراها در نشست حضور داشت و در زمانیکه همه اعضا نظیر بنده، آقای زاکانی و دیگران نظر خود را اعلام کردند، ایشان هم نظر مثبتی داشت ولی با صراحت اعلام می کنم رئیس مجلس هیچ دخل و تصرفی در اصلاح قانون انتخابات نداشت.

خجسته به لزوم اصلاح قانون انتخابات در کشور نیز اشاره کرد و ادامه داد: در گذشته مدرک تحصیلی برای یک نامزد ریاست جمهوری خواندن و نوشتن بود که این موضوع موجب می شود هزاران نفر برای ثبت نام به وزارت کشور مراجعه کنند و جایگاه ریاست جمهوری تضعیف شود. متاسفانه شاهد بودیم بعد از رد صلاحیت این عده رادیوهای بیگانه جنجال به راه انداختند که در جمهوری اسلامی ایران آزادی نیست، لذا کمیسیون شوراها تصمیم گرفت قانون انتخابات را اصلاح کند.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس تاکید کرد: ما معتقدیم یک رئیس جمهور باید حداقل مدرک دکترا داشته باشد اگرچه در اصلاح قانون انتخابات حداقل مدرک را کارشناسی ارشد قرار دادیم.

وی در خصوص نظر شورای نگهبان درباره اصلاح قانون انتخابات اظهار داشت: بنده به همراه حجت‌الاسلام ابوترابی فرد نزد اعضای شورای نگهبان رفتیم و کلیات اصلاح قانون انتخابات را مورد بحث و بررسی قرار داده و هماهنگی هایی را با آنها انجام دادیم، این تعامل در حال حاضر نیز در حال انجام است.

خجسته در پاسخ به سوالی در خصوص نقش هیئت های اجرایی در اصلاح قانون جدید انتخابات اضافه کرد: در این قانون هیئت های اجرایی تنها نقش هماهنگی را دارند و اجرای قانون انتخابات به عهده وزارت کشور و نظارت نیز به عهده شورای نگهبان است.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس خاطر نشان کرد: معتقدم نمایندگان مجلس قطعا از اصلاح قانون انتخابات استقبال خواهند کرد و این طرح با انجام اصلاحاتی در صحن علنی مجلس تصویب خواهد شد.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به emrooz-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به emrooz@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته