-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ مهر ۲۵, سه‌شنبه

Latest News from Kaleme for 10/16/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



کلمه- گروه اجتماعی: سعید مرتضوی، متهم جنایت کهریزک که همچنان بر مسند سازمان تامین اجتماعی است ادعا می کند که طلب های تامین اجتماعی به پیش از انقلاب باز می گردد!

این قاضی برکنار شده توضیح نمی دهد علت همکاری دولت در بازپرداخت بدهی های سازمان تامین اجتماعی به چه دلیلی بوده است و چرا تاکنون به رغم پرداخت بدهی های تغییری در وضعیت اعضای این سازمان ایجاد نشده است.

اوایل سال جاری و در پی انتشار خبری مبنی بر پرداخت ۳۵۰ هزار میلیارد ریال از بدهی‌های دولت به تامین اجتماعی در قالب واگذاری سهام برخی شرکت‌ها، یک فعال کارگری اعلام کرد:‌ با واگذاری شرکت‌های زیان‌ده به سازمان تامین اجتماعی صندوق تامین اجتماعی تضعیف می‌شود.

پیش از این عضو کمیته تحقیق و تفحص از شستا با بیان اینکه دولت به تامین اجتماعی بدهکار است و این بدهی نیز در حال افزایش است، گفته بود که دولت سعی دارد تا با فروش کارخانه‌های ورشکسته به سازمان تامین اجتماعی بدهی خود را به این سازمان جبران کند.

سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران متهم ردیف اول جنایت کهریزک بیش از این در زمینه های "معاونت در قتل"، "نقض حقوق شهروندی" و "هتک حیثیت ناجا" تفهیم اتهام شده ولی با گذشت سه سال هنوز به جنایات وی رسیدگی نشده است.

مساله انتصاب جنجالی وی در سازمان تامین اجتماعی نیز با وساطت و پا در میانی نمایندگانی چون حداد عادل فرد نزدیک به بیت رهبری، مانند سایر پرونده های این قاضی معزول شده، همچنان مسکوت مانده است.

سعید مرتضوی بعدازظهر دوشنبه در آئین تجلیل از بازنشستگان صنعت فولاد کشور در محل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو ) با اعلام این که نتایج حسابرسی به عمل آمده درخصوص مطالبات تامین اجتماعی نشان می دهد ، دولت از قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به این سازمان بدهکار بوده است .اظهار داشت : براساس قانون بودجه سال۱۳۹۱ پرداخت مطالبات تامین اجتماعی از سوی دولت مورد تاکید قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: پس از بررسیهای طولانی در کارگروه تشکیل شده با نظر احمدی نژاد ، سرانجام هفته گذشته جمع بندی نهایی در زمینه مطالبات تامین اجتماعی از دولت صورت گرفت و میزان سهام مربوطه نیز تعیین شد.

مرتضوی افزود: واگذاری سهام ۳۶ شرکت به تامین اجتماعی نهایی شد که از این میان ۱۳ شرکت مربوط به ایمیدرو است.

وی گفت :آنچه که صراحت دارد مساله ادغام صندوق بازنشستگی فولاد در وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی است و این امر برپایه تکلیف قانونی اجرا می شود ، اما پس از ادغام ،هیات امنای تامین اجتماعی به ریاست وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی درخصوص تکلیف این صندوق تصمیم گیری خواهد کرد.

مرتضوی از گزینه ادغام و الحاق صندوق بازنشستگی فولاد به سازمان تامین اجتماعی و نیز فعالیت آن به شکل مستقل با هیات مدیره منتخب با حفظ هویت پیشین به عنوان شرایط پیش رو یاد و اظهار امیدواری کرد هیات امنای تامین اجتماعی با مصوبه ای شرایط فعالیت صندوق بازنشستگی فولاد را مشخص کند.

پیش از مرتضوی ، فریدون احمدی رئیس هیات عامل ایمیدرو از پرداخت حدود هشت هزار میلیارد تومان به عنوان بخشی از مطالبات صندوق بازنشستگی فولاد خبر داد که ترکیبی از سهام شرکتهای سایپا ، ذوب آهن ، دخانیات ، مس ، آلومینیوم و برخی دیگر از سهام شرکتهای وابسته به این سازمان خبر داده بود .


 


مخالفان پوتین بار دیگر حزب حاکم روسیه را متهم می کنند که این بار در انتخابات منطقه ای دست به تقلب زده است تا قدرت را همچنان در انحصار خود نگه دارد.

به گزارش یورو نیوز، برگزاری انتخابات منطقه‌ای روسیه، قدرت را در دستان ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری این کشور محکمتر ساخت. این خلاصه نتیجه گیری ناظران و نیز مخالفان سیاسی دولت روسیه از انتخاباتی است که روز یکشنبه در سراسر این فدراسیون برگزار شد.

لیلیا شیبانووا، مدیر موسسه گولوس در نشستی خبری گفت: «وضعیت انتخابات در سطوح منطقه‌ای، محلی و شهری به صورت پایداری تغییر نکرده است. روش‌های اجرایی همچنان با توجه به تحریف‌ها و فشار‌ها بر رای دهندگان و نیز مانند دست کاری فنی انتخابات دست نخورده باقی مانده است.»

هنوز نتیجه قطعی این انتخابات اعلام نشده و شمارش آرا ادامه دارد با این همه حزب حاکم روسیه متحد پیروزی خود را در پنج استان جشن گرفته است.

گزارش‌های پراکنده‌ای از سوی ناظران بر صندوق‌های رای درخصوص تخلف وجود دارد و اپوزیسیون این رای گیری را تکرار تلقبی عنوان می‌کند که انتخابات ماه دسامبر نیز روی داده بود. مخالفان کرملین البته این بار نتوانستند معترضان را برای برپایی اعتراض خیابانی بسیج سازند.

به گزارش ایرنا، ولادیمیر چوروف رییس کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه روز دوشنبه اعلام کرد: انتخابات در سطوح مختلف در ۷۷ جمهوری و استان از ۸۳ منطقه این کشور برگزار شد. انتخابات روز یکشنبه برگزار شد و استانداران پنج استان روسیه شامل ˈآمورسکایاˈ ، ˈریازانسکایاˈ، ˈبلگورودسکایاˈ ،ˈبریانسکایاˈ و ˈنووگرادسکایاˈ انتخاب شدند.

رییس کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه خاطرنشان کرد: برای نخستین بار در هشت سال اخیر، استانداران با رای مردم انتخاب شدند. در پنج استان یاد شده، استانداران که از اعضای حزب حاکم روسیه واحد بودند در انتخابات اکثریت آرا را به دست اورده و مقام خود را حفظ کردند.

بنا بر این گزارش، در جمهوری های اودمورتیا و اوستیای شمالی و استان های کراسنودار، پنزا، ساراتوف و ساخالین نیز انتخابات نمایندگان شوراهای استان ها برگزار شد که حزب روسیه واحد در همه آنها اکثریت آرا را به دست آورد. همچنین ساکنان پنج شهر روسیه از جمله ˈخیمکیˈ و ˈکالینینگرادˈ نیز با حضور در پای صندوق های رای شهرداران را انتخاب کردند که همه از اعضای حزب روسیه واحد بودند.

در انتخابات منطقه ای روسیه ۲۵ حزب شرکت کردند و حدود ۳۵ درصد افراد حائز شرایط رای در شعبه های اخذ رای حاضر شده و آرای خود را به صندوق ها انداختند.

خبرگزاری دولتی ایرنا می نویسد: انتخابات منطقه ای امروز روسیه با توجه به اینکه استانداران در آن برای نخستین بار از سوی مردم انتخاب می شوند، اهمیت ویژه ای برای سنجش میزان محبوبیت حزب حاکم روسیه واحد به رهبری پوتین داشت.

کارشناسان مسایل سیاسی پیش از این اعلام کرده بودند که شکست حزب حاکم روسیه واحد در انتخابات منطقه ای با توجه به تبلیغات گروه های غربگرای مخالف دولت و دعوت آنها از مردم برای رای ندادن به حزب حاکم، می تواند پیامدهای ناگواری برای مشروعیت حزب حاکم در داخل و خارج از روسیه به دنبال داشته باشد.

اما حزب پوتین خود را پیروز این انتخابات اعلام کرد، هرچند مخالفان می گویند این پیروزی با تقلب به دست آمده است.


 


کلمه: امام جماعت شهرک متعلق به سپاه پاسداران از جشن تولد خاتمی و فوت کردن شمع توسط وی به شدت انتقاد کرد و خواستار دخالت دادستان ویژه روحانیت شد!

در یادداشت کوتاهی که با امضای امام جماعت مسجد شهرک شهید محلاتی در سایت امنیتی مشرق منتشر شده، با اشاره به برنامه سالروز تولد خاتمی که چند روز قبل با حضور جمعی از دوستداران وی برگزار شد، از این مراسم انتقاد شده و نویسنده پرسیده است: اینگونه مراسم و فوت کردن شمع توسط میهمان روحانی آنان از ویژگی های کدام اسلام مطرح شده توسط امام می باشد؟ آیا به سمت تعطیل کردن اسلام ناب حرکت نمی کنید؟!

به گزارش کلمه، این امام جماعت بدون اشاره به اینکه در کدام آیه و حدیث برگزاری مراسم تولد منع شده و یا مغایر با اسلام ناب دانسته شده، در ادامه نوشته خود واضح تر سخن می گوید و از اینکه حجت الاسلام دعایی و دیگر برگزارکنندگان این مراسم به خاتمی ادای احترام کرده اند، ابراز عصبانیت کرده و نوشته است: چه جوابی به مطالبه مردم انقلابی و ظلم دیده از بانیان فتنه دارید؟ به راستی به جای عذر خواهی کردن از مردم و رهبری نظام به خاطر اتهاماتی که به نظام اسلامی وارد کردید، جشن شادی برای خواص مردود به پا کردن با کدام وظیفه نماینده ولی فقیه سازگاری دارد؟

او همچنین از اینکه دعایی، خاتمی را «حجت دینداری خیلی از ماها» توصیف کرده و گفته است که «فضایل ایشان بر همه ما حجت است» نیز به شدت انتقاد کرده و پرسیده است: به راستی به جای عذر خواهی کردن از مردم و رهبری نظام به خاطر اتهاماتی که به نظام اسلامی وارد کردید، جشن شادی برای خواص مردود به پا کردن با کدام وظیفه نماینده ولی فقیه سازگاری دارد؟

وی همچنین از دادستان ویژه روحانیت پرسیده است: جشن فتنه گری با کلمات سخیف و موهن مطرح شده در مکان بیت المال و هزینه آن را عملی مجرمانه می داند یا نه؟

او در پایان یادداشت خود در سایت امنیتی مذکور پیشنهاد کرده «رصد کاملی صورت گیرد» تا مطالب دیگری به دست آید، و در نهایت خطاب به حجت الاسلام دعایی، با اشاره به اینکه خود او هم روحانی و رسانه ای است، نوشته است: از رفتار شما به هر دو حیث خجالت کشیده و آن را تقبیح می کنم.


 


کلمه: فردا سالروز شهادت امام جواد (ع) است؛ نهمین پیشوای شیعیان که در میان بسیاری از پیروانش هم ناشناخته و غریب است. در غربت او همین بس که روایتی از او در مطلب حاضر نقل می شود که عمل صاحب منصبان مدعی مرکزیت شیعه و داعیه دار پیروی از اهل بیت (س) یکسره با آن بیگانه است.

عبدالرحیم سلیمانی اردستانی در این یادداشت با نقل روایتی از این امام همام، به عوامل ویرانی دین و فساد انسان ها سخن می گوید و به بدعت گذاری ها و همچنین طمع اشاره می کند. او همچنین از شرط صالح بودن حکومت برای اصلاح جامعه نیز سخن می گوید و پیش از آن، به دو نمونه از بدعت ها رایج در جامعه امروز ما اشاره می کند و ذکری از مسائل سیاسی روز به میان می آورد که نشان از فاصله گیری ریشه ای حکومت مدعی دین با این آموزه های ناب دینی دارد:

امام محمد تقی(ع) می‌فرماید: «…. لاهدم للدین مثل البدع، و لا افسد للرجال من الطمع، و بالراعی تصلح الرعیه…؛ هیچ چیز مثل بدعت‌ها دین را ویران نمی‌کند، و هیچ چیز به اندازه طمع انسان‌ها را فاسد نمی‌سازد، و به وسیله زمامدار مردم اصلاح می‌شوند» (الفصول المهمه، ص ۲۹۰).

عوامل متعددی در تخریب دین و فاسد کردن شخصیت انسان و افساد یا اصلاح جامعه نقش دارند، اما نقش اصلی و تعیین کننده در میان این عوامل کدام است؟ امام جواد (ع) در سخن فوق به این پرسش پاسخ می‌دهد. عامل اصلی تخریب دین بدعت است. عامل اصلی در فاسد و تباه کردن شخصیت انسان طمع او به مال و پست و مقام و … است. در جامعه این نظام حکومتی است که نقش اصلی را در اصلاح یا افساد آن دارد. پس سخن در سه محور است:

الف) بدعت، ویران کننده دین؛

در قسمت اول سخن امام جواد بر این نکته تأکید شده که بدعت پیش از هر چیز دیگری دین را ویران می‌سازد. این مطلب را امام علی(ع) نیز در حدیثی فرموده است: «چیزی مانند بدعت‌ها دین را ویران و تباه نساخته است» (بحار الانوار، ج ۷۸، ص ۹۲). آن حضرت درباره معنای بدعت‌گذاری می‌فرماید: «بدعتگذاران کسانی هستند که با فرمان خدا و کتاب او و پیامبرش مخالفت می‌ورزند و براساس رأی و هواهای نفسانی خود عمل می‌کنند» (کنز العمال، ح ۴۴۲۱۶). پس بدعت در جایی است که دستور روشنی یا سیره و روش آشکاری درباره چیزی وجود داشته باشد و کسی با آن مخالفت کند و روش یا عملی مخالف آن در پیش گیرد.

حال پرسش این است که چرا بدعت این اندازه باعث تخریب دین می‌گردد؟ امام علی (ع) اینگونه پاسخ می‌دهد که: «هیچ بدعتی نهاده نشد مگر آنکه بدان سبب سنتی ترک شد» (بحار الانوار، ج۷۷، ص۱۰۴). پس بدعت مساوی با کنار گذاشته شدن روش‌های مطلوب دین و شیوه‌های مورد تأیید آن است. به همین جهت است که در روایات مهم‌ترین وظیفه عالمان دین مبارزه با بدعت‌ها شمرده شده است. پیامبر خدا(ص) می‌فرماید: «هر گاه بدعت‌ها در میان امتم آشکار شوند بر عالم است که علم و دانش خود را آشکار سازد و هر کس چنین نکند، نفرین خدا بر او باد! نفرین خدا بر او باد!» (کافی، ج۱، ص۵۴).

مناسب است که به دو نمونه از اموری که در متون اسلامی حکم یا سیره روشنی برای آن نقل شده و ممکن است در روزگار ما مورد غفلت قرار گیرند و روشی مخالف با آنها در پیش گرفته شود، اشاره کنیم.

۱- روش مراوده و برخورد حاکمان با مردم؛ درباره روش برخورد حاکم با مردم دستور و سیره روشنی وجود دارد. هر نوع برخوردی از سوی حاکم که اندکی تکبر حاکم یا تحقیر مردم را در پی داشته باشد به شدت محکوم شده است. به چند نمونه از سخن و سیره پیامبر خدا(ص) و امام علی(ع) اشاره می‌کنیم:

پیامبر خدا(ص) می فرماید: «هر کس دوست داشته که او نشسته باشد و مردم در برابرش بایستند، جایگاهش در آتش است» (بحار الانوار، ج ۱۶، ص۲۴۰).

ابوذر غفاری می‌گوید: سلمان و بلال را دیدم که به سوی پیامبر می‌آیند. ناگاه سلمان روی پای رسول خدا(ص) افتاد و شروع به بوسیدن کرد. پیامبر(ص) او را از این کار بازداشت و فرمود: «ای سلمان! رفتاری را که عجم‌ها با شهریاران خود می‌کنند با من نکن. من بنده‌ای از بندگان خدا هستم و مانند بنده غذا می‌خورم و مانند بنده نشست و برخاست می‌کنم» (بحار الانوار، ح۷۶، ص۶۳).

نقل شده است که روزی پیامبر خدا(ص) به طرف بقیع رهسپار شد. اصحاب حضرت در پی او به راه افتادند. پیامبر(ص) ایستاد و به آنان دستور داد که جلو بروند و آنگاه خود در پی آنان حرکت کرد. چون علت را پرسیدند، فرمود: من صدای کفش‌های شما را شنیدم و ترسیدم چیزی از تکبر در وجودم راه یابد» (کنز العمال، ح۸۸۷۸).

امام علی(ع) در مسیر شام از شهر انبار عبور کرد. دهقانان آن شهر از مرکب‌های خود پیاده شده در برابر آن حضرت دویدند. فرمود: این چه کاری است که می‌کنید؟ عرض کردند: رسمی است که با آن زمامداران خود را احترام می‌نهیم. حضرت فرمود: سوگند به خدا که زمامداران شما از این کار سودی نمی‌برند و شما نیز در دنیا خود را به رنج می‌افکنید و در آخرت به سبب این رفتار شور بخت می‌شوید و چه زیانبار است رنج و مشقتی که در پی آن کیفر باشد و چه سودمند است آن آسودگی که ایمنی از آتش آورد!» (نهج البلاغه، حکمت ۳۷).

نقل شده است که امام علی(ع) هنگام بازگشت از جنگ صفین از قبیله شبامیین عبور کرد. یکی از سران آن قبیله پیاده به دنبال مرکب امام حرکت کرد. امام(ع) به او فرمود: بازگرد چرا که پیاده حرکت کردن شخصی مانند تو در رکاب مثل من، مایه فتنه و غرور برای والی و ذلت و خواری برای مومن است» (نهج‌البلاغه، حکمت ۳۲۲).

پس در رابطه با نوع برخورد و مراوده حاکم با مردم، حکم و سنت بسیار روشن و مؤکدی وجود دارد و بنابراین صفت کردن مردم برای دست بوسی و دوانیدن آنان به دنبال مرکب حاکمان و …. بدعتی آشکار و روشن است.

۲- زیارت قبور بزرگان دین و ساختن حرم و بارگاه آنان؛ زیارت قبور حق‌پرستان بزرگ و کسانی که در راه اعتلای حق و حقیقت همه چیز خود را داده‌اند، در واقع تکریم حق و حقیقت است و بنابراین در راستای حق‌پرستی است. پس عقل نیز در کنار نقل این عمل را تأیید می‌کند و همانطور که روایات زیادی در رابطه با زیارت اولیای الهی وارد شده، عقل نیز آن را جدای از حق پرستی نمی‌شمارد. زیارت قبور کسانی که در راه حق‌پرستی از دادن هیچ هزینه‌ای مضایقه نکرده‌اند، و در واقع خود را فدای حق کرده‌اند و فانی در‌ آن شده‌اند، هم دفاع از حق‌پرستی است و هم حق‌پرستی را، که تنها وظیفه انسان و عبادت واقعی است، در عمق جان انسان رسوخ می‌دهد.

نکته دیگر اینکه ساختن حرم و بارگاه برای این بزرگان، تجلیل و تکریم از آنان است و برای انجام زیارت و اعمال مربوط به آن لازم است و در واقع ایجاد مکانی معنوی است که انسان‌ها می‌توانند در گوشه‌ای از آن خلوت گزینند و با الگو قرار دادن صاحب مزار، به تصفیه روح و نفس خود بپردازند و همه گونه‌های باطل‌پرستی را از خود دور سازند.

با این حال در این رابطه دو نکته مهم وجود دارد که اگر به آنها توجه نشود ممکن است سرو کله بدعت پیدا شود. نخست اینکه زیارت معنای خاصی دارد و برای آن آدابی در متون دینی بیان شده است. در هیچ یک از متون ،زیارت قبر پیامبر یا امام به معنای بوسیدن ضریح یا مالیدن خود به آن و مانند آن نیست. اساسا زیارت نه تنها با ضریح، بلکه با اصل حرم و بارگاه ارتباطی‌ ندارد و اگر قبر ساده‌ای هم در بیابانی باشد تفاوتی نمی‌کند. پس وظیفه عالمان است که برای مردم روشن سازند که برای مثال اصل ضریح هیچ موضوعیتی ندارد و تنها به عنوان تزئین یا راحتی امر زیارت است و بوسیدن یا تبرک جستن از آن ارتباطی با زیارت ندارد و کسی که اعمال زیارتی را انجام می‌دهد و بوسیدن و تبرک جستن را انجام نمی‌دهد عمل او نه تنها ایرادی ندارد، بلکه ممکن است کسی بگوید ترک این امور ترجیح دارد.

این در رابطه با ضریحی است که بر روی قبر ولی خدا قرار گرفته است. اما ضریحی که در شهر دیگری ساخته شد ه و هنوز به مکان اصلی منتقل نشده تکلیفش روشن است. اگر فلزی که روی قبر قرار گرفته تبرکی داشته باشد به واسطه قبر است والا خودش یک شئ عادی و معمولی است. اینکه ضریحی ساخته شود و مردم برای زیارت آن دعوت شوند و اعمالی مانند زیارت انجام دهند، هم در واقع به نظر بی وجه می‌رسد و هم بهانه ای برای اشکال‌گیری به مذهب ایجاد می‌کند. عالمان دین وظیفه دارند مردم را نسبت به این امر آگاه سازند و اگر شنیده شود که عالمی خود برای به زیارت این ضریح برود و به آن احترام مخصوص زیارت را بگذارد و آن را ببوسد ، توجیه آن آسان نیست.

گفته نشود که صرف انتساب به یکی از اولیای الهی برای انجام این اعمال کافی است، چرا که اگر این راه باز شود سر از جاهای عجیبی در می‌آورد. یکی از عالمان حوزه علمیه قم درباره مشرکان مکه عملی را نقل و رد کرده است که مطالعه آن می‌تواند مفید باشد. ایشان می‌گوید اهالی مکه علاقه زیادی به حرم و خانه خدا داشتند و هنگام مسافرت سنگ‌هایی از آن را با خود می‌بردند و چون در منزلی فرود می‌آمدند آنها را در مکانی نصب می‌کردند و در مقابل آنها کرنش می‌کردند. ایشان احتمال می‌دهد که این سنگ‌ها همان «انصاب» ، و سنگ‌های تراشیده شده همان «اوثان» باشند، که اشاره به دو عنوانی است که در متون آمده و کرنش در مقابل آنها ناپسند شمرده شده است (ر.ک. آیت الله سبحانی، فروغ ابدیت، ج ۱، ص۲۶).

پرسش این است که آیا سنگ داخل حرم و خانه جزئی از زمین آن نبوده و اگر کسی آن سنگ را به عنوان تبرک بر می‌داشته و در جای دیگر با آن به عنوان شئ مقدس برخورد می‌کرده، کار خطایی انجام داده است؟ آیا در اینجا انتساب وجود ندارد؟ آیا انتساب این بیشتر است یا ضریحی که خودمان ساخته‌ایم و می‌خواهیم به حرم منتقل سازیم؟

نکته دوم در این باره اینکه نباید در ساختن ضریح و گنبد و بارگاه افراط کرد و گمان کرد حجم بیشتر کاربرد طلا به معنای تجلیل و تکریم حق و حقیقت است. ساختن گنبدها و ضریح‌هایی با میزان بسیار زیادی از طلا و آن هم در زمانی که بسیاری از اقشار جامعه در فقر شدید زندگی می‌کنند نمی‌تواند مورد رضایت خدا باشد و نمی‌تواند برای چهره دین و مذهب زیبنده باشد. اینکه برای مردم اینگونه تبلیغ شود که بهترین راه دادن مال در راه خدا همین است و هزینه کردن در هیچ راه دیگری به این اندازه مطلوب شارع نیست، قطعا یک بدعت است. در این رابطه نقل تنها یک حدیث برای بیان تمام مطلب کافی است.

امام باقر(ع) از پیامبر خدا (ص) نقل می‌کند که فرمود: «به من ایمان نیاورده است آن کس که شب را با شکم سیر بخوابد و همسایه‌اش گرسنه باشد. اهل هر آبادی که شب را بگذرانند و در میان ایشان گرسنه‌ای باشد، روز قیامت خداوند به آنان نظر نمی‌افکند» (کافی، ج۲، ص ۶۶۸). معنا و مفهوم این حدیث گرانبها این است که کسی که در جامعه‌اش افرادی گرسنه باشند و او در عین توانایی به آنان کمک نکند، اهل رستگاری نخواهد بود، هر چند خروارها طلا برای گنبد و ضریح امام حسین(ع) هدیه کرده باشد. این حقیقت متن دین است و آن را باید برای مردم بیان کرد و کسی که غیر از این را بگوید بدعتگذار است.

ب) طمع، تباه کننده انسان؛

امام جواد(ع) در بخش دوم سخن خود این نکته را بیان فرموده که عامل اصلی تباهی و فساد شخصیت انسان طمع اوست. همه شخصیت انسان مطابق متون اسلامی به میزان حق‌گرانی و حق‌پرستی او و میزان باطل گریزی و باطل‌ستیزی او بستگی دارد. و از سوی دیگر نزدیکی به حق و دوری از باطل به میزان حریت و آزادگی انسان وابسته است. در واقع طمع انسان است که آزادگی را از او می‌گیرد. این طمع به قدرت و شوکت و مقام و مال و ثروت و مانند آن است که آدمی را به بند می‌کشد و زبان او را از حق‌گویی و جوارح و جوانح او را از حق‌پرستی باز می‌دارد. پس به این معنا همه سقوط و صعود انسان به اسیر طمع بودن یا آزاد شدن از آن بستگی دارد.

این نکته را امام جواد(ع) در سخنی دیگر به شکلی اندکی متفاوت بیان می‌فرماید. فردی خدمت حضرت می‌رسد و از او نصیحتی کوتاه و جامع می‌خواهد. آیا می‌توان در جمله‌ای بسیار کوتاه نصیحتی کرد که آنچنان جامع باشد که همه چیز را در بر داشته باشد؟ در نگاه امام جواد(ع) چنین جمله‌ای وجود دارد چرا که جواب آن فرد را اینگونه می‌هد: «صن نفسک عن عار العاجله و نارالاجله؛ خود را از خفت و خواری این دنیا و عذاب آن دنیا حفظ کن» (احقاق الحق، ج۱۲، ص۴۳۹). تنها کسی می‌تواند خود را از خفت و خواری این دنیا و عذاب اخروی نگه دارد که خود را از هر آنچه که او را به بند می‌کشد و زندانی می‌کند و به قفس می‌افکند، آزاد ساخته باشد.

کسی که شعار اصول‌گرایی می‌دهد باید بداند که در اسلام اصلی مهم‌تر و والاتر از صداقت نیست. یک انسان صادق همه وقت باید درصدد باشد که اگر در گذشته خطایی کرده است آن را اصلاح کند و برای جبران آن اقدام کند و از این ترس نداشته باشد که خطای خود را آشکارا بیان کند. اگر چنین نکند اسیر طمع است و نگران است که پست و مقام و موقعیت خود را از دست بدهد یا پست و مقام و موقعیتی را که در پی آن است به دست نیاورد. شخصی که شعار زیبای اصول‌گرایی را سر می‌دهد باید این را مورد مطالعه قرار دهد که در گذشته از چه کسان و جریان‌هایی حمایت کرده و با چه کسان و جریان‌هایی مخالفت و مبارزه کرده است. اگر ما در گذشته با کسانی مبارزه کرده‌ایم و آنان را متهم به همه چیز کرده‌ایم که در زمان بی‌تجربگی اول انقلاب و در زمانی که کشور درگیر یک جنگ تحمیلی وحشتناک و طولانی بوده ، که بخش عمده بودجه مملکت را می‌بلعیده، و قیمت نفت در سطح بسیار نازلی بوده و گاهی به پایین‌تر از ده دلار می‌رسیده و دشمن اسکله‌های ما را می‌زده و …. و با همه این مشکلات، کشور را با آبرومندی اداره می‌کرده‌اند، باید بپذیریم و اعلام کنیم که ما در رابطه با این شخصیت‌های برجسته اشتباه کرده‌ایم و تلاش کنیم که آنان را از انزوا و حصر به در آوریم و از برکات وجودشان در وضعیت بحرانی کنونی کشور استفاده کنیم.

اگر ما از شخصیت‌ها و جریان‌هایی حمایت و طرفداری کرده‌ایم که نتیجه بی‌سیاستی‌ها و بدسیاستی‌ها و ماجراجویی‌های آنان انزوای کشور و فقر و فلاکت مردم بوده، و با وجود یک درآمد افسانه‌ای که در گذشته سابقه نداشته و در آینده هم تکرار آن بعید است با سوء مدیریت خود کشور را به ورطه سقوط کشانیده‌اند به گونه‌ای که سقوط آزاد ارزش پول ملی را می‌توان با چشم مشاهده کرد و … باید بپذیریم و اعلام کنیم که خطا کرده‌ایم و در پی جبران آن براییم و قبول کنیم که در پیدایی این فاجعه سهیم بوده‌ایم.

اگر پست و مقام و جاه و جلال برای ما چنان مهم باشد که این حقایق آشکار را نپذیریم و اعتراف نکنیم، باید در انتظار خفت و خواری این دنیا و عذاب اخروی باشیم و این آن چیزی است که سنت الهی است و امام جواد(ع) بر آن تاکید می‌کند. سخن را در این بخش با دو حدیث از پیامبر خدا(ص) پایان می‌دهیم. آن حضرت فرمود: «هر کس به خاطر نیازی در برابر سلطان ستمگری خود را خفیف کند، همدم او در آتش است»‌(بحار الانوار، ج۷۶، ص۳۶۰) و فرمود: «هر کس به طمع چیزی، سلطان ستمگری را مدح کند و خود را در برابر او خوار و خفیف سازد، همنشین او در آتش خواهد بود» (امالی الصدوق، ص۳۴۷).

ج) حکومت صالح و اصلاح جامعه؛

در تأثیر و نقش یک حکومت و نظام حکومتی صالح در اصلاح جامعه هیچ تردیدی نیست ،کما اینکه در تأثیر یک حکومت و نظام حکومتی فاسد در افساد جامعه کسی‌ تردید ندارد. این وظیفه آحاد مردم است که در اصلاح حکومت و حاکمان بکوشند و با امر به معروف و نهی از منکر، او را به مسیر صحیح هدایت نمایند و وظیفه همه مردم است که تلاش کنند تا نظامی صالح و افرادی شایسته روی کار آورند، چرا که فردی که در رأس یک مملکت قرار می‌گیرد یا پست مهمی را به دست می‌گیرد می‌تواند نقش بسیار مهمی در اصلاح یا افساد جامعه ایفا کنند.

امام علی(ع) می‌فرماید: «شیر درنده بهتر است از فرمانروای ستمگر» (بحار الانوار، ج۷۵، ص۳۵۹) و پیامبر خدا(ص) می‌فرماید: «سلطان دادگر فروتن، سایه خدا و نیزه او در زمین است» (کنز العمال، ج ۱۴۵۸۹).

به هر حال وظیفه همه افراد جامعه و بویژه نخبگان است که تلاش کنند نظامی صالح روی کار آید و افرادی صالح و شایسته مسئولیت‌های آن را بر عهده گیرند. اینگونه نیست که فردی در مسئولیت بالای اجتماعی قرار گیرد و یا جریانی بر روی کار بیاید و در اخلاق و کردار و دینداری جامعه تأثیر نگذارند. دولت و مسئول دولتی که برای مثال به راحتی دروغ بگوید و مسلم‌ترین و آشکارترین حقایق را انکار کند و در حالی که هر روز خبری از فسادی باورنکردنی در میان کارگزاران منتشر می‌شود، دولت خود را پاک‌ترین دولت‌ها به حساب آورد و … برای اخلاق جامعه چیزی باقی نمی‌گذارد. دولتی و حاکمی که از دین استفاده ابزاری می‌کند و در حالی که از شعارهای سطحی و ظاهری دین ،حتی در مجامع بین‌المللی و برای مخاطبان غیر مسلمان، استفاده می‌کند، اما به اصول مسلم و قطعی دین مانند اخلاق و حقوق انسان‌ها، پایبند نیست، پایه های دینداری مردم را متزلزل می‌کند. پس همگان وظیفه دارند که تلاش کنند انسان‌هایی شایسته روی کار آیند و این تکلیف الهی و انسانی همگان است.

امام جواد(ع) در بخش پایانی حدیثی که نقل شد این نکته را بیان می‌فرماید که حاکم و حکومت در اصلاح و افساد همه جانبه جامعه نقشی اصلی و محوری ایفا می‌کند و بنابراین هیچ انسانی نمی‌تواند و نباید در مقابل این امر مهم بی‌تفاوت باشد.


 


بر اساس گفته های رئیس پژوهشکده‌ علوم و صنایع غذایی ایران، نزدیک به چهار میلیون نفر از مردم ایران از گرسنگی رنج می برند. رسول کدخدایی این مطلب را در افتتاحیه‌ی همایش روز جهانی غذا در مشهد بیان کرده است.

به گزارش کلمه، در حالی که چندی پیش محمود احمدی نژاد در یک برنامه زنده تلویزیونی ادعا کرد ایران تنها کشوری در کره زمین است که هیچ خانواده‌ای در آن گرسنه نیست و همه برای پوشاک و غذای خود پول دارند؛ رئیس پژوهشکده‌ علوم و صنایع غذایی به وجود میلیون ها گرسنه در ایران اعتراف کرده است. وی می گوید: مطابق آمار سازمان خوار و بار ملل متحد (فائو)، هم اکنون پانزده درصد شهروندان کشورهای در حال توسعه از گرسنگی رنج می‌برند که این میزان در ایران پنج درصد است.

با توجه به این اظهار نظر که در ایسنا منعکس شده، و اینکه در حال حاضر جمعیت ایران بر اساس آخرین سرشماری ۷۶ میلیون نفر اعلام شده، یک محاسبه سرانگشتی نشان می دهد که حدود سه میلیون و هشتصد هزار تن از ایرانیان شامل «گرسنگان» به شمار می‌آیند.

این در حالی است که پیش از این در آمارهای سال ۸۶ گفته شده بود ۲٫۵ تا ۲٫۷ درصد مردم ایران در گرسنگی به سر می برند.

بنابرگفته های یک مقام ارشد فائو در آن زمان، ایران در مقایسه با کشورهای دیگر خاور میانه موقعیت مناسبی از نظر امنیت غذایی داشته و سیاستهای دولت اصلاح طلب در راستای رسیدن به خودکفایی در تولید کشاورزی در امنیت غذایی موثر بوده است.

اما به نظر می رسد این آمار در سال های اخیر تغییر کرده و نرخ گرسنگان در کشور روند تصاعدی را در پیش گرفته است؛ میلیون ها نفری که رئیس دولت حتی وجود آنها را هم انکار می کند.


 


کلمه – گروه کارگری: چهار هفته از ارسال طومار اعتراضی کارگران به وزیر کار و مجلس و درخواست آنها برای افزایش دستمزدهای کارگران بر اساس تورم واقعی در کشور و رعایت اصل ۴۱ می گذرد، اما تا کنون هیچ گونه اقدامی عملی در این حوزه صورت نگرفته است.

به گزارش کلمه، فعالان و اتحادیه های کارگری مستقل همچنان بر خواست قانونی خود پافشاری می کنند و این درحالی است که فعالان و تشکل های کارگری نزدیک به حاکمیت و نیمه دولتی و غیر مستقل به انحاء مختلف سعی در به عقب راندن اصل موضوع افزایش دستمزدها و سرپوش گذاشتن رعایت اصل ۴۱ قانون کار و لحاظ کردن تورم واقعی در تعیین دستمزدها هستند.

در تازه ترین اظهار نظر حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری، از تشکل های زیر مجموعه خانه کارگر، به ایلنا گفت: “به دلیل فرار سرمایه‌ها از بازار صنعت و کشاورزی و تمرکز آن‌ها در فعالیتهای سوداگرایانه، دولت و کارفرما هیچکدام قادر به افزایش مزد نیستند.” این فعال کارگری در حالی سخن از ناتوانی دولت و کارفرما در افزایش دستمزد کارگران را مطرح می کند که در همین گفتگو اظهار داشت: ” شورای عالی کار باید در مصوبات مزدی خود امکان تجدید نظر و افزایش مزد را درنظر بگیرد.”

این رویکردهای دوگانه و عقب نشینی وار که تضعیف کننده حرکت جمعی چندین هزار نفره کارگران در هفته های گذشته است، در شرایطی صورت می گیرد که فاجعه در زیست جامعه کارگری به مرز گرسنگی رسیده است و دیگر سخن از رفاه کارگران نیست بلکه ناتوانی در سیر کردن شکم فرزندان و خانواده جامعه کارگری مطرح است.

در این رویکردها به راحتی تصویب دستمزد بدون در نظر گرفتن تورم واقعی و رعایت نکردن اصل ۴۱ قانون کار توجیه می شود و برای حل بحران به راه حل های همچون “تقویت تعاونی” ، “تامین اقلام ضروری” یا پخش بن های کارگری اشاره می شود. این در حالی است که همه این موارد جزء حقوق مغفول مانده جامعه کارگری است که احیاء آنها دلیلی بر تداوم دستمزدها زیر خط فقر نیست.

به نظر می رسد جامعه کارگری ایران چاره ای ندارد جز اینکه یک صدا بر روی افزایش دستمزدها به عنوان حق قانونی خود پافشاری کند و اجرای بی تنازل قانون کار را طلب کند و از اعتراض به عدم اجرای قانون کار دست نکشد. احیای بخش های مغفول مانده قانون کار همچون کمک های غیر نقدی و پخش بن های کارگری هم به معنای سکوت در برابر رعایت نشدن اصل ۴۱ قانون کار نیست.

انتظار از تشکل های کارگری هم جز این نیست که در همه حال مدافع حقوق قانونی جامعه کارگری باشند، نه اینکه با هزار و یک دلیل در توجیه بی قانونی های اعمال شده در زیست جامعه کارگری اهتمام بورزند؛ و با اشاره صرف به رفع برخی از بی قانونی ها، زمینه ساز چشم پوشی از بی قانونی های اساسی تری همچون تصویب دستمزدهای زیر خط فقر باشند.

جامعه کارگری به حمایت و اقدام عملی تشکل های کارگری برای برون رفت از این شرایط بحرانی نیاز عاجل دارد. استقلال تشکل های کارگری از دولت و احزاب گامی اساسی برای احیاء و احقاق حقوق حقه جامعه کارگری است.

ایلنا در گزارشی نظر دو تن از فعالان کارگری را در زمینه افزایش دستمزدها بیان کرده است. در این گزارش ضمن تشریح بحرانی که امروزه گریبان گیر جامعه کارگری است، راه حل هایی برای برون رفت نیز پیشنهاد شده است. بخش های از این گزارش به شرح ذیل است:

تشابهات و تفاوت‌های شرایط امروز با دوران جنگ

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با بیان اینکه «امروز در نتیجه تورم ایجاد شده درآمد کارگر به یک سوم هزینه‌های یک زندگی معمولی و خیلی ساده رسیده‌ است» می‌گوید: تا قبل از جهش‌های تورمی اخیر قدرت خرید کارگران از تورم فرا‌تر نمی‌رفت ولی کارگر می‌توانست با انجام اضافه کاری، دریافت پاداش و حتی اختیار کردن مشاغل دوم و یا سوم قدرت خرید خود را از سطح تورم فرا‌تر ببرد.

حسن صادقی درباره نقصی در مکانیزم دستمزد که باعث کسری سیستماتیک دستمزد از تورم می‌شود، توضیح می‌دهد: شورای عالی کار همیشه در محاسبه دستمزدهای جدید، با ملاک قرار دادن تورم سال قبل به عنوان افزایش مزد کارگران موافقت می‌کند و در عمل مزد کارگر از تورم روز عقب‌تر نگهداشته می‌شود.

او می‌گوید: از زمستان سال ۹۰ که بهای ارز ناگهان گران شد و نوسانات آن گریبانگیر قمیت تمامی کالا‌ها و خدمات شد، شیوه سنتی شورای عالی کار مبنی بر تصویب سالانه یک مصوبه برای تعیین مزد کارگر دیگر پاسخگو نیست.

به باور معاون امور شهرستان‌های خانه کارگر، در شرایطی که دامنه نوسانات تغییر قیمت کالا و خدمات به روز و حتی ساعت رسیده است، شورای عالی کار باید در مصوبات مزدی خود امکان تجدید نظر و افزایش مزد را درنظر بگیرد. چنانچه در سالهای گذشته نیز این شورا با اراده مسوولان دولتی چندین بار در مصوبات قبلی خود تجدید نظر می‌کرد.

این فعال کارگری با یادآوری اینکه شرایط امروز تا حدودی مشابه شرایط سالهای دوران جنگ هشت ساله ایران و عراق است، می‌گوید: رویکرد اقتصادی اتخاذ شده از سوی مسوولان تفاوت اصلی موقعیت کنونی با سالهای جنگ تحمیلی است.

صادقی می‌گوید: در آن سال‌ها اقتصاد مقاومتی هم شعار و هم عمل بود، سیاستگذاری‌ها با رویکرد حفظ و شکوفایی تولید داخلی انجام می‌گرفت؛ کارگر، کارخانه، سرمایه‌گذاران صنعتی و مدیران صنعتگر ارزش تلقی می‌شدند و مورد حمایت قرار می‌گرفتند.

او یادآوری می‌شود: درحالی که در آن سال‌ها هم بانک‌ها متعهد به تامین اعتبار و نقدینگی بخش تولید بودند و هم دولت خود را نسبت به پرداخت یارانه برای تامین معاش نیروی کار ملزم می‌دانست، امروز چه برای تامین اعتبار مالی کارخانه‌ها و چه در خصوص جبران قدرت خرید مزدبگیران کوچک‌ترین توجهی نمی‌شود و همه چیز از جمله اقتصاد مقاومتی تنها در حد حرف و شعار مسوولان باقی می‌ماند.

صادقی می‌گوید: بازگشت به اقتصاد مقاومتی مستلزم زیرساخت‌هایی است که دیگر برچیده‌ شده‌اند؛ به دلیل فرار سرمایه‌ها از بازار صنعت و کشاورزی و تمرکز آن‌ها در فعالیتهای سوداگرایانه، دولت و کارفرما هیچکدام قادر به افزایش مزد نیستند.

این فعال کارگری با بیان اینکه دیگر حتی توزیع یارانه‌ای کالاهای اساسی که در سالهای جنگ و به منظور تقویت قدرت خرید مزدبگیران صورت می‌گرفت؛ ممکن نیست. می‌گوید: نگاه دولت به این تعاونی‌ها به ویژه از زمان اجرای قانون هدفمند سازی یارانه‌ها تغییر کرده است، علاوه بر آن سیاستگذاری همین تعاونی‌های مصرف اتکا و امکان و… به مرور تغییر کرده است در حال حاضر شمار قابل توجهی از شعب این تعاونی‌ها در نتیجه انحلال واحدهای تولیدی منحل شده و مابقی نیز بدون رویکردی خاص به یک توزیع کننده عادی تبدیل شده‌اند.

صادقی با یاداوری اینکه تا همین چند سال پیش بخشی از اقلام ضروری یک زندگی ساده از طریق سبدهای کالایی که به مناسبتهای مختلف توسط کارفرما در اختیار کارگر قرار می‌گرفت تامین می‌شد؛ می‌گوید: آن زمان قمیت این سبد کالا شاید از ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان بیشتر نمی‌شد اما امروز تهیه چنین سبدی حداقل ۵۰۰ هزار تومان هزینه دارد.

با این حال رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری بر ضرورت احیای نظام توزیع کالاهای یارانه‌ای تاکید دارد.او می‌گوید: در شرایط کنونی‌‌ رها کردن مزد بگیران به ویژه کارگران به معنی بالا بردن ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی است.

به باور صادقی چه سازمان تامین اجتماعی و چه شورایعالی کار باید هرچه زود‌تر در خصوص تامین اقلام ضروری و مورد نیاز برای کارگران شاغل و بازنشسته به توافق برسند زیرا در شرایط کنونی آستانه تحمل کارگران شکننده‌تر از هر زمان دیگری است.

نقش «امکان» برای گریز از شرایط کنونی

رئیس هیات مدیره تعاونی مسکن کارگران فلزکار و مکانیک نیز با بیان اینکه تعاونی‌های امکان و اسکان از دستاوردهای بزرگ کارگران ایران برای توزیع منصفانه کالا‌های ضروری هستند، می‌گوید: در شرایط نامناسب اقتصادی امروز باید این تعاونی‌ها را تقویت کرد تا راه یکه‌ تازی دلالان و واسطه‌گران باریک و باریک‌تر شود.

مازیار گیلانی‌نژاد درگفت‌گو با ایلنا، ضمن یاداوری اینکه تعاونی مصرف کارگران یا اتحادیه امکان نخستین بار درسال۱۳۵۱ و بازحمت کارگران به بار نشست. می‌گوید: این اتحادیه هم اکنون با ۱۲۰۰ تعاونی مصرف و بیش ازیک میلیون و سیصد هزار کارگر عضو در ۲۹ استان و ۳۶۰ شهرستان درسراسر کشور، یکی از قدرتمند‌ترین بازوهای توزیع کارگری و اجتماعی به شمار می‌رود و می‌تواند درکنار فروشگاههای اتکا و فرهنگیان با حذف واسطه‌ها، رویه توزیع کالا میان مزدبگیران حداقلی را بهبود بخشد.

به باور این فعال کارگری در چهل سال گذشته اتحادیه‌ امکان کالا‌ها و اقلام ضروری را با قیمتی یکسان و نازل میان کارگران سراسر کشور توزیع کرد و باعث شد تا از طریق ایجاد و گسترش شبکه‌های تعاونی کالاهای ضروری داخلی و حتی وارداتی دور از دست سودجویان و به بهایی نزدیک به قیمت تمام شده، در اختیار مصرف کنندگان واقعی قرار گیرد.

او می‌گوید: تعاونی‌های توزیعی کارگری‏، کارمندی و حتی محلی، نهادهای مردمی هستند که از محل تجمیع سرمایه‌های اندک شهروندان در چارچوب قانون تشکیل شده‌اند تا واسطه‌ها را حذف و مصرف کننده واقعی را به دولت و تولید کننده پیوند دهند.

گیلانی‌نژاد با یادآوری اینکه در سال ۸۵ و به دنبال حذف کمک‌های بلاعوض دولت به بن‌های کارگری، اولین قدم برای تحلیل بیشتر قدرت خرید کارگران برداشته شد، می‌گوید: این اقدام در درجه اول به سطح زندگی کارگران و در درجه بعدی به اتحادیه امکان لطمه رساند. زیرا تا پیش از این هزاران خانواده کارگری بخش قابل ملاحظه‌ای از مایحتاج ضروری خود را از طریق ارائه بن‌ کارگری به تعاونی‌های عرضه کننده تامین می‌کردند که با حذف بن کارگری هم کارگران در حسرت تامین اقلام ضروری خود ماندند و هم تعاونی‌های مصرف کارگری و در راس آن‌ها اتحادیه امکان تضعیف شدند.

او مدعی می‌شود که با حذف بن کارگری بخشی از دستمزد کارگران که در قالب توزیع کالاهای ضروری غیر نقدی مانند گوشت، برنج، روغن، شکر، پنیر و… پرداخت می‌شد از بین رفت و شکاف مزدی به وجود آمده دیگر هیچگاه ترمیم نیافت.

این فعال صنفی کارگری همچنین می‌افزاید: متاسفانه مدیریت اتحادیه امکان آنقدر پویا وهوشمندانه نبود تا بتواند در تقابل با واسطه‌گران سودجو وارد شود و با پیش خرید کردن بخشی از تولیدات کارخانه‌ها‏، هم کالای ارزان را برای کارگران تهیه کند و هم با تامین نقدینگی کارخانه‌ها کارگران شاغل را از بیکاری نجات دهد.

وی یادآور می‌شود: در شرایط نامناسب اقتصادی کنونی سرمایه کارگران باید درخدمت تولید داخلی و افزایش توانمندی صنعت قرار گیرد زیرا کالاهای خارجی که توسط سرمایه داری تجاری وارد می‌شود تنها باعث رکود و ورشکستگی بیشتر کارخانه‌ها و نتیجه بیکاری بیشتر کارگران می‌شود.

وی همچنین از رویه چند سال اخیر این اتحادیه مبنی بر خرید و توزیع محصولات کشاوری ارزان قمیت خارجی انتقاد کرده و می‌گوید: متاسفانه در سالهای گذشته تعاونی امکان با ارایه محصولات کشاورزی خارجی و فروش آن باقیمت پایین به بی‌رونقی بازار محصولات کشاورزی ایران و درنتیجه نابودی کشاورزان داخلی بیشتر کمک کرد.

گیلانی‌نژاد با بیان اینکه وقتی در شرایط تورمی امروز کشور، ممکن است بهای کوچک‌ترین کالای ضروی در کسری از ساعت گران شود باید با احیا و تقویت سیستم‌های تعاونی‌ قدرت خرید مزد بگیران حداقلی از جمله کارگران را تقویت کرد.

وی می‌افزاید: بر این اساس اتحادیه امکان به عنوان یک رکن اقتصادی می‌بایست به نفع حفظ اشتغال و ارتقا قدرت خرید کارگران درفرایند توزیع کالهای مرغوب و ارازن قیمت وارد عمل شود و برای تقویت ارتباط خود با مصرف کنندگان اقدام کند.

وی با اشاره به توسعه حریم‌های شهری از طریق اجرای پروژه‌های مسکن مهر در شهرهای جدید و یادآوری اینکه بیشتر ساکنین این مناطق را مزدبگیران و کارگران تشکیل می‌دهند، می‌گوید: اتحادیه امکان این فرصت را دارد تا با ایجاد شعب جدید سیستم توزیعی خود را تقویت کند.

این فعال کارگری وجود اشکال در اتحادیه امکان را یک واقعیت انکار نشدنی دانسته و می‌گوید: باید برای رفع این معضل هرچه زود‌تر اقدام شود؛ اینکه یک تعاونی مقتدر و باسابقه کارگری در نتیجه سیاست‌های اشتباه مسوولانش رو به‌خاموشی برود، درست نیست.

گیلانی‌نژاد با یادآوری اینکه بخشی از عدالت اجتماعی در فعالیت بخش تعاونی مورد اشاره قانون اساسی است، یادآور می‌شود: در دهه ۶۰ یک هیات کارگری سوری پس از بازدید از اتحادیه امکان، این تعاونی توزیعی را در درخاورمیانه بی‌نظیر خواند و وجود آنرا به مسوولان ایرانی تبریک گفت.

وی می‌افزاید: در سراسر دنیا تعاونی‌ها رقیبی جدی برای سرمایه داران توزیع کننده تلقی می‌شوند اما متاسفانه در کشور ما آنقدر که به بخش خصوصی اهمیت داده می‌شود برای رشد و توسعه تعاونی‌ها اهمیتی قائل نمی‌شود.


 


حکم یک سال حبس تعزیری و ۴ سال حبس تعلیقی علیرضا روشن از دراویش گنابادی و از مسئولین روزنامه شرق عینا در دادگاه تجدید نظر به تایید رسید.

به گزارش مجذوبان نور، حکم علیرضا روشن از دراویش گنابادی که در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب با قضاوت قاضی پیرعباسی به اتهام اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت ملی (ماده ۶۱۰ قانون مجازات اسلام) به یک سال حبس تعزیری و چهار سال حبس تعلیقی محکوم شده بود، در پی درخواست تجدید نظر در شعبه ۵۴ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی موحدی بدون هیچ تغییری تائید شد.

علیرضا روشن در شهریور ماه سال ۹۰ در جریان حمله به دفتر سایت مجذوبان نور “پایگاه خبری دراویش” دستگیر و پس از گذراندن بیش از ۱ ماه حبس در بند امنیتی ۲۰۹ زندان اوین با قرار کفالت آزاد شد.

روشن که بصورت تلفنی به حوزه اجرای احکام دادگاه انقلاب احضار شده بود، به دلیل عدم وجاهت قانونی احضار تلفنی به این محل مراجعه نکرده و در پی تذکر این موضوع، به وکیل وی گفته شده است که در این صورت به زودی حکم جلب این درویش گنابادی را صادر خواهیم کرد.

علیرضا روشن مجموعه شعری به نام کتاب نیست منتشر کرده که این مجموعه به چاپ چهارم رسیده است. و همچنین مجموعه‌ای از شعرهای وی نیز به زبان فرانسه منتشر شده است. ناشر فرانسوی کتاب وی بعد از بازداشت این فعال فرهنگی نامه‌ای در حمایت از او منتشر کرد.


 


الهه موسوی، روزنامه نگار گرگانی و سردبیر هفته نامه اصلاح طلب سلیم، سرانجام با فشار نهادهای امنیتی و نظامی به دادگاه احضار شد.  موسوی از منتقدین تخریب جنگل و قطع درختان در منطقه جنگلی ناهارخوران توسط سپاه گرگان است که بارها رسانه های محافظه کار به تخریب و تهدید وی پرداخته بودند.

به گزارش کلمه الهه موسوی، در ماه های گذشته به انتقاد از تخریب جنگل و قطع درختان در منطقه جنگلی ناهارخوران گرگان برای ساخت موزه  پرداخته بود، امری که حساسیت نهاهای مسوول پروژه که وابسته به سپاه هستند را برانگیخت و حتی آنها را به اعمال نفوذ قضایی وا داشت.

چندی پیش پوریانی دادستان گرگان در اثر فشارها و دخالت های سپاه، رسما در مصاحبه های خود، قطع درختان و تخریب جنگل را تکذیب و تهدید کرد اگر کسی به این موضوع بپردازد مورد برخورد قضایی قرار خواهد گرفت.

پس از دادستان، سید ابوالحسن میرکریمی مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان گلستان نیز این رویه را تایید کرد و گفت : ما در این مدت کل اخبار کذب منتشر شده در فضای رسانه های استانی ، کشوری ، سایتها و خبرگزاری های داخلی و خارجی را رصد کرده و پس از تجزیه و تحلیل آنها دریافتیم برخی مخالفتها از روی ناآگاهی و عدم توجیه طرح بوده که الحمد لله پس از توجیه ، این دسته به جمع موافقان پیوستند . اما برخی از مخالفین پس از ماهها سعه صدر این اداره کل و جوابدهی شفاف به نشریات و خبرگزاری ها ، گویا قصد ندارند بپذیرند که این پروژه ملی بوده و اجماع کشوری و استانی نهادها و سازمانها و مطالبه مردمی پشت سر آن نهفته است . لذا ما بر آن شدیم تا از سردبیر نشریه سلیم(الهه موسوی) که در این مدت از هر روزنه ای علیه ما تاخته و فرهنگ دفاع مقدس و عملکرد برخی نهادها را زیر سوال برده و در لوای دروغ بزرگ تخریب جنگل دل مخالفین نظام را شاد کرده نزد مراجع قضایی شکایت کرده و احقاق حق نماییم .

پروژه ساخت موزه  در دل جنگل ناهارخوران گرگان که با اعتراضات و انتقادات شهروندان، روزنامه نگاران، فعالان مدنی و محیط زیست مواجه شده، توسط سپاه گرگان مدیریت می شود. این پروژه دارای مجوز رسمی از شهرداری و تایید سازمان حفاطت محیط زیست نیست و پیشرفت آن تماما با فشارهای سیاسی و پنهانی سپاه انجام می شود.

در آخرین جلسه ی شورای شهر گرگان، این امر مورد اعتراض دکتر مصطفی سبطی عضو شورا و رییس جبهه مشارکت گلستان نیز قرار گرفت. وی از شهردار گرگان پرسید که آیا این پروژه دارای مجوز شهرداری است یا خیر؟ کریمی، شهردار گرگان نیز با سکوت و گذشتن از این سوال، تلویحا بر خلاف بودن آن صحه گذاشت.

حال به نظر می رسد تهدیدات و فشارهایی که چندی پیش نهادهای امنیتی و قضایی خبر از آن داده بودند، به مرحله عمل رسیده و موج جدیدی از برخورد با روزنامه نگاران منتقد در موضوع تخریب جنگل ناهارخوران شروع شده است.


 


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار جمع کثیری از مدیران ارشد صنایع غذایی کشور، این صنعت را نیازی استراتژیک برای کشور خواند و با اشاره به اهمیت مضاعف صنعت غذا در شرایط اقتصاد مقاومتی گفت: در سال «تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی» صنایع غذایی جزو اولین بخش‌هایی است که باید در اولویت حمایت قرار گیرد.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ظرفیت تولید در همه بخش‌ها در کشور را بسیار بالا خواند و با اشاره به ایجاد بنیان‌ها و امکانات گوناگون در اقتصاد کشور از ابتدای انقلاب تاکنون گفت: وجود زمینه‌های مستعد کشاورزی، صنعتی، راهها، سدها، برق و به‌ویژه نخبگان و کارشناسان خوبی که در این سالها آموزش دیده‌‌اند، اگر نتوانیم در تولید، صنعت، کشاورزی وخدمات به خودکفایی و صادرات برسیم، به انقلاب، نظام و مردم ظلم کرده‌ایم.

وی زمینه‌های قانونی و سیاست‌گذاری در کشور برای حرکت به سمت تولید، اشتغال و میدان‌داری بخش خصوصی را کاملاً مستعد عنوان کرد و گفت: با وجود سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ابلاغ سیاست‌های کلی در بخش تولید و صنعت و کشاورزی، اصلاح سیاست های صدر اصل ۴۴ قانون اساسی و تأکیدات پی‌در‌پی رهبری معظم انقلاب بر تولید داخلی و حمایت از کار و سرمایه‌گذاری داخلی، نباید در شرایطی قرار گیریم که سرمایه‌گذاران و کارآفرینان کشور از مشکلات و موانع گوناگون مالی، قانونی و تسهیلات و اعتبارات دست به گریبان مشکلات عدیده باشند و صورت تولید کشور را با سیلی سرخ نگه دارند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برخورد شعاری را با اقتصاد و تولید کشور، سم مهلک این بخش حساس و حیاتی خواند و تصریح کرد: اگر سهم تولید از قانون هدفمندی یارانه‌ها به صورتی درست و واقعی در اختیار صنایع و تولیدکنندگان قرار می‌گرفت، در کنار خلاقیت و دلسوزی‌های کارآفرینان و سرمایه‌گذاران وفادار کشور، نیازی به روی‌آوری به اقتصاد مقاومتی نداشتیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت در تحلیل دستاوردهای انقلاب اسلامی به‌ویژه دوران درخشان دفاع مقدس که با پیروزی جمهوری اسلامی ایران پایان یافت، گفت: متأسفانه امروز پس از گذشت سالها از دفاع مقدس و آرامش و امنیت کشور، کسانی که از راه دور دستی بر آتش دارند و در آن دوران یا حضور نداشتند و یا خوف حضور داشتند و در حاشیه بودند، به زبان آمده و با زیر سؤال بردن دستاوردهای حماسه‌آفرینی‌های رزمندگان، مدعی پیدا کردن مقصران خوراندن جام زهر به حضرت امام هستند.

وی افزود: این افراد نه شرایط دوران دفاع مقدس را می‌دانند و نه امام را می‌شناسند و نه مقطع جنگ را درک کرده‌اند و نه تحلیل‌گران منصفی هستند و با اغراض سیاسی و جناحی دوران دفاع را تحلیل می‌کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه برای بازگشت از مسیر و سیاست اشتباه دیر نیست، وفاداری و همراهی مردم انقلابی ایران همراه با غمض عین اشتباهات را یادآور شد و گفت: انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران در تمام مراحل خود تاکنون با خواست و پشتیبانی مردم، مراحل حساس را پشت سر گذاشته و در حال حاضر نیز اگر خلوص و حسن‌نیت در کنار اراده سیاسی تردیدناپذیر برای حرکت در مسیر صحیح و پیشرفت ببینند در حمایت از مسئولان دلسوز در برابر توطئه‌ها و شیطنت‌ها کوتاهی نخواهند کرد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تعالی، توسعه و پیشرفت مادی و معنوی را بدون تعامل و همکاری بین‌المللی غیرممکن خواند و مبنای سیاست خارجی نظام جمهوری اسلامی را همزیستی مسالمت‌آمیز و عدم دشمن‌تراشی عنوان کرد و گفت: ما براساس آرمان‌ها و اصول اعتقاداتمان رژیم صهیونیستی را نامشروع می‌دانیم، اما با هیچ کشوری سر جنگ نداریم و نیازی هم به درگیری نداریم، چرا که اسلام و اعتقادات مکتب اهل بیت(ع) در صورت برخورد رحمانی با مردم و دنیا بلاتردید راه خود را به قلوب جهانیان باز خواهد کرد.

رئیس سابق مجلس خبرگان رهبری به حقوق هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و زیاده‌خواهی‌ها و مطامع قدرت‌های استکباری در این زمینه اشاره و تصریح کرد: اعلام آمادگی برای شفاف‌سازی در انرژی هسته‌ای از یک سو موجب جلب حمایت ملت‌های آزاده و بی‌طرف شده و از سوی دیگر دشمنان را برای زورگویی بیشتر به جمهوری اسلامی ایران خلع سلاح خواهد کرد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی حقوق بشر را از اصول اساسی اسلام و مورد تأکید مکتب تشیّع و ائمه معصوم(ع) خواند و گفت: بسیاری از اصول منشور حقوق بشر و سازمان ملل متحد در مبانی و اعتقادات اسلامی به وضوح مطرح و مورد تأکید قرار گرفته است و با وجود این اصول و مبانی روشن نباید علیه ملت مسلمان، متمدن و با فرهنگ ایران قطعنامه حقوق بشر به تصویب برسد.

در ابتدای این دیدار محمدباقر نوبخت، معاون پژوهش‌های اقتصادی مرکز تحقیقات استراتژیک، با اشاره به نامگذاری سال جاری به عنوان «تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی» و نیز شرایط کشور در اقتصاد مقاومتی، آمادگی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام را برای ارائه دیدگاه‌های کارشناسانه در جهت ارتقای تولید داخلی اعلام کرد و گفت: مسئولین کشور در صورتی که به قوانین مصوب مجلس در خصوص بودجه، هدفمندی یارانه‌ها و نیز دیدگاه‌های کارشناسان دلسوز کشور توجه می‌کردند بسیاری از موانع کنونی تولید و صنعت کشور وجود نداشت.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه سطح خوداتکایی در تولیدات کشاورزی و غذایی کشور از ۷۵ درصد به ۵۵ درصد تقلیل یافته، ظرفیت‌های موجود در صنایع غذایی و کشاورزی را بسیار بالا خواند و خواستار مساعدت جدّی دولت به بخش خصوصی در شرایط اقتصاد مقاومتی شد.

همچنین سه تن از کارآفرینان و تولیدکنندگان عمده صنایع غذایی کشور وضعیت این صنعت را تشریح و نیاز حیاتی صنایع غذایی به حمایت جدّی دولت را یادآور شدند.


 


کاپیتان هوشنگ شهبازی که در سال گذشته بوئینگ ۷۲۷ مسکو ـ تهران را بدون باز شدن چرخ جلو به سلامت بر زمین نشاند و جان ۱۰۰ نفر را نجات داد، بیش از سه ماه است که بدون دریافت هیچ گونه حقوق بازنشستگی خانه نشین شده‌است؛ این در حالی است که وی معتقد است این اقدام از سوی مسئولان به علت فعالیت‌های اجتماعی‌اش بوده و ۹ سال زودتر بازنشسته شده‌است.

به گزارش CHN، شهبازی درنشستی در جمع خبرنگاران که در منزل وی برگزار شده بود از وضعیت فعلی ناوگان هوایی کشور و مسئولان ذی ربط انتقاد کرد و گفت: «پس از سخنرانی اینجانب در ژنو از سوی مسئولان مستقیم خود طرد شدم.»

وی ادامه داد: «پس از تقدیری که به علت فرود موفقیت‌آمیز من درسال گذشته صورت گرفت مصاحبه‌های زیادی با رسانه‌های داخلی و خارجی انجام دادم و از تحریم سیاسی آمریکا که جان مسافران پروازهای غیر نظامی ایران را تهدید می‌کرد انتقاد کردم که پس از آن مسئولان امر با این بهانه که من پرواز و هواپیماهای ایران را غیر ایمن جلوه دادم مرا از پرواز کنار گذاشته و خانه نشین کردند.»

این خلبان قهرمان ادامه داد: «من با بیان این که هواپیماهای ایران فرسوده است و آمریکا به ایران اجازه خرید هواپیماهای نو را نمی‌دهد مورد شماتت قرار گرفتم.»

شهبازی تاکید کرد که هیچ خلبان عاقلی هواپیمای غیر ایمن را پرواز نمی‌برد و اجازه ریسک بر جان مسافر را ندارد؛ هواپیماهای ایران کهنه شده‌اند اما ایمن هستند.

وی با بیان این که از سال گذشته تاکنون در حدود ۱۰۰ پروازداشته ام ادامه داد: «۳ ماه است که در منزل نشستم و منتظرم ببینم چه اتفاقی می‌افتد.»

شهبازی ادامه داد: «آقای قاسمی معاونت عملیات به من گفت که اگر از فعالیت‌هایم دست بردارم می‌توانم به پست خود بازگردم، اما این شرط را نپذیرفتم چون اشتباهی مرتکب نشده و در همه شرایط و همه کنفرانس‌ها از وطنم حمایت کردم.»

وی در بخش دیگری از سخنانش اذعان داشت: «بارها مرا تهدید به اخراج کردند که در نهایت با حکم بازنشستگی، زودتراز موعد بازنشسته شدم اما هرگز حاضر نیستم به ایران ایر بازگردم چرا که هرگز از من حمایت نکردند.»

شهبازی تاکید کرد: «بارها به من پیشنهاد کردند که از ایران خارج شده و در خارج از کشور به فعالیت بپردازم اما من هرگز هویتم را نفروخته و ترجیح دادم که در ایران زندگی کنم.»

وی با بیان اینکه دوسوم عمر کاری یک خلبان، اغلب صرف آموزش می‌شود، اظهار داشت: «یک‌سوم پایانی دوره کاری خلبان، فصل بهره‌وری آن است؛ در ایران یک خلبان ۶۵ سال فعالیت می‌کند و اینجانب ۹ سال دیگر برای فعالیت وقت دارم اما “هما” به این مسئله بی‌توجه است.»

شهبازی با تاکید بر این که به دنبال تاسیس انجمنی به نام حمایت از حقوق هوانوردی ایران است ادامه داد: «در اجلاس نوزدهم ژنو یکی از مهمترین ایراداتی که مسئولان ایران ایر به من گرفتند پوشش یونیفرم ایران ایر بود.»

وی ادامه داد: «پس از سقوط پرواز ارومیه، اعتبار ایران ایر با پرواز سال گذشته بازگشت اما مسئولان ایران ایر با من چه کار کردند؟»

شهبازی در پاسخ به این سوال که مدیرعامل ایران ایر درباره بازنشستگی زودتر از موعد چه واکنشی نشان داد گفت: «به من گفتند تعهد بدهید که فعالیت اجتماعی نخواهید داشت و با شرط و شروط‌ها به کار برگردید من هم نپذیرفتم.»


 


احمد قابل، پژوهشگر نواندیش دینی، به دنبال وخامت حال ساعت ۳ بامداد امروز، به بیمارستان قائم مشهد منتقل و جهت انجام مراحل درمانی بستری شد.

بنابر گزارش وب سایت شخصی احمد قابل، مشکل جسمی پیش آمده برای وی ناشی از افت شدید فشار خون و عفونت ریوی و مشکل تنفسی بوده است.

احمد قابل سال گذشته به دنبال تشخیص تومور مغزی از زندان به بیمارستان منتقل شد و تحت عمل جراحی قرار گرفت. او اوایل تیر ماه سال جاری نیز بار دیگر برای در آوردن ترکش دوران دفاع مقدس تحت عمل دیگری قرار گرفت و اواخر تیر نیز بعد از عمل دشوار جراحی مغز دوران نقاهت، در بیمارستان میلاد تهران بستری شد.

به گزارش کلمه، این محقق نواندیش دینی، آذر ماه ٨٨ در حالی که بعد از فوت آیت الله العظمی منتظری برای مراسم تشییع او از مشهد به قم سفر می‌کرد، بازداشت شد. این شاگرد برجسته مرحوم آیت الله العظمی منتظری، طی سال های اخیر بارها به دلیل انتقادات خود به حاکمیت، مورد بازداشت و تهدید قرار گرفته بود و در یکی از آخرین بازداشت هایش دچار بیماری و مشکلات مغزی حاد شده است و پزشکان از وجود تومور در مغز وی خبر داده اند. از موارد اتهامی احمد قابل، می توان به سخنرانی های او در مشهد، نجف آباد و فریمان و همچنین مصاحبه های او با رسانه های خبری و انتقاد از سیاست های نظام اشاره کرد.

همچنین بر اساس اخبار منتشر شده خواهر این پژوهشگر و نواندیش دینی به تازگی فوت کرده که به همین مناسبت سید محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق کشورمان پیام تسلیت جداگانه ای را خطاب به حجج اسلام احمد قابل و هادی قابل نوشته است.

متن این پیام ها به شرح زیر است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

عالم روشن بین و والامقام حضرت آقای احمد قابل

ضمن عرض تسلیت بمناسبت درگذشت خواهر گرانقدرتان، برای وجود مبارک که منشأ خیرات برای آئین و اندیشه بوده است و انشاء الله خواهد بود، شفای عاجل و سلامتی از خداوند مسألت دارم.

روح آن فقیدۀ سعیده شاد و جانتان بی بلا و عمرتان دراز باد.

سید محمد خاتمی

۱۳۹۱/۷/۲۳

بسم الله الرّحمن الرّحیم

دانشمند والا نگر حجةالاسلام والمسلمین جناب آقای هادی قابل

دیر هنگام خبر ناگوار درگذشت بانوی بزرگوار و پرهیزکار، مادر شهید والامقام، سرکار خواهر گرامیتان را دریافت داشتم. از اینکه در عرض تسلیت و ابراز همدردی تأخیر شد عفو فرمائید.

از درگاه حضرت حق برای آن فقیده سعیده و فرزند شهید او و برادر شهیدتان علوّ درجات و برای بازمندگان معزز صبر و اجر و سلامتی و برای وجود مبارک و فیاض شما که در عرصه دفاع از دین و حقوق مردم و اصالت انقلاب همواره منشأ خیر بوده اید، طول عمر توأم با عزت و سلامتی مسألت می کنم.

سید محمد خاتمی


 


کلمه – گروه اجتماعی: یک فصل گذشت و کوه های مناطق زلزله زده هم سفیدی برف گرفتند. به گفته مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی، دمای هوا در برخی مناطق به زیر صفر رسیده و سرما چادرها و کانکس های محل سکونت آسیب دیدگان زلزله آذربایجان را احاطه کرده است. وعده ها و ادعاها نیز همچنان برقرارند، از بازگشت به زندگی عادی اما هنوز خبری نیست.

به گزارش خبرنگار کلمه، هنوز از سامان دهی خانه های زلزله زدگان آذربایجان خبری نیست. ولی مسوولان مختلف هم چنان با طرح ادعاهای مختلف درصدد آن هستند که القا کنند وعده های فراوان داده شده به مردم محقق شده است، موضوعی که آسیب دیدگان آن را تکذیب می کنند.

در جدیدترین ادعا فرماندار ورزقان مدعی شده که با مساعدت شخص وزیر راه و شهرسازی، اعطای تسهیلاتی که منوط به آواربرداری و آمادگی برای فونداسیون بود لغو و مبلغ شش میلیون قبل از شروع کار به حساب مردم زلزله زده ریخته شده است. موضوعی که مردم این مناطق از آن اظهار بی اطلاعی می کنند.

چنانچه وقتی سراغ چنین مبلغی را از یکی از اهالی این منطقه می گیریم، می گوید: من خودم سه خانه داشتم که در زلزله تخریب شده است اما دریغ از ریالی پول که حساب من آمده باشد.

به چه کسانی یک میلیون تومان پرداخت شد

در همین زمینه یکی دیگر از مردم این مناطق به خبرنگار کلمه می گوید: به برخی از مردم مبلغ یک میلیون معیشتی آن هم مشروط به این که خانه آنها کاملا تخریب شده باشد و زمین مسطح باشد پرداخت کردند ولی به خود من هم که در همین دسته بودم پولی پرداخت نشد.

پیش از این استاندار آذربایجان شرقی از اعطای ۱۴ میلیون تومان وام جهت بازسازی واحدهای روستایی مناطق زلزله زده خبر داده بود که با نرخ ۴ درصد در اختیار صاحبان املاک قرار می گیرد.

او گفته بود: برای بازسازی خانه های شهری آسیب دیده از زلزله هم مبلغ ۲۰ میلیون تومان پرداخت می شود و برای تعمیر خانه های آسیب دیده نیز مبلغ پنج میلیون تومان با نرخ چهار درصدی پرداخت می شود. بیگی از پرداخت کمک بلاعوض یک میلیون تومانی به زلزله زدگان نیز خبر داده بود.

محرم فروغی فرماندار شهرستان ورزقان همچنین در خصوص آخرین وضعیت بازسازی شهر ورزقان گفته است: تاکنون تنها ۶۰ پروانه ساخت از سوی شهرداری برای متقاضیان صادر شده و این در حالی است که تسهیلات بانکی و کمک بلاعوض دولت به حساب ۷۰۰ خانوار ریخته شده است.

فرماندار ورزقان در حالی در گفت و گو خبرگزاری مهر از موضوع عدم استقبال مردم از بازسازی خانه هایشان می گوید که برخی از مردم این منطقه برخی به دلیل ناامید شدن از بازسازی و ساخت خانه های خود، ورزقان را ترک کرده و روانه تبریز شده و خانوارهای باقی مانده هم با وجود سرما و دمای هوای زیر صفر شب ها در چادر زندگی می کنند.

ادعای فرماندار؛ و آنچه مردم با چشم خود دیده اند

فرماندار ورزقان در مورد خانه های نیمه تخریب مدعی شده است: شهروندان ورزقانی که خانه هایشان در اثر زلزله آسیب دیده است از بازسازی خانه هایشان ترس دارند و معتقدند در صورت بروز زلزله دیگری خانه هایشان بر سرشان خراب خواهد شد در حالیکه با بازدید کارشناسان از این خانه ها مشخص شد اسکلت ها در برابر زلزله کاملا مقاوم است و اگر دیواری خراب شده یا سقفی ترک برداشته کاملا طبیعی بوده و اجتناب ناپذیر است.

این ادعا در شرایطی مطرح می شود که با پس لرزه های مختلف مردم زلزله زده شاهد تخریب باقی خانه های نیمه ساخت بوده اند و با توجه به تداوم پس لرزه ها این ترس و نگرانی برای مردمانی که از زندگی سابق خود جز آوار چیز دیگری نمی بینند، طبیعی به نظر می رسد.

با این وجود فروغی در اظهارنظری قابل توجه اشاره کرده که به فرض محال که چنین اتفاقی نیز رخ دهد باید تاکید کنم که مسئولیت این امر با کارشناسانی است که نظر به امن بودن سازه ها داده اند و جبران خسارت از سوی آنها خواهد شد. او اما نگفته که این بازرسان در صورت از دست رفتن جان عزیزانشان چه خسارتی را جبران خواهند کرد.

کانکس ها هنوز در راه است؛ بازدید می کنند و می روند دروغ می گویند

از دیگر مشکلاتی که ورزقانی ها از ابتدای وقوع زلزله به آن اشاره می کنند، داشتن سقفی محکم برای رهایی از سرمای زمستان است. اما هنوز حتی از ورود کانکس به این منطقه هم خبری نیست. مردم می گویند مشکل ما فقط خانه است. سرما است.

با این حال فرماندار ورزقان خبر داده: مقرر شد کانکس ها تنها در اختیار کسانی قرار گیرد که خانه هایشان تخریب شده است و به همین منظور تا پایان هفته جاری ۷۰۰ دستگاه کانکس در محل خانه های زلزله زدگان این شهر نصب خواهد شد.

وی افزود: بر اساس تصمیم گرفته شده کانکس به افرادی که خانه هایشان نیاز به تعمیرات دارد اما از تعمیر آن خودداری می کنند تعلق نمی گیرد و باید واحدهای خود را با تسهیلاتی که به حسابشان ریخته شده بازسازی کنند. پول هایی که بسیاری از این اهالی از آن اظهار بی اطلاعی می کنند.

یکی دیگر از اهالی ورزقان به خبرنگار کلمه می گوید: چند وقت است از زلزله گذشته است، اگر هر کمکی قرار بود مسوولان به ما کنند تا الان نتیجه داده بود. اما فقط بازدید می کنند و می روند دروغ می گویند.

دمای هوا زیر صفر درجه؛ برف در ارتفاعات

مدیرکل هوا‌شناسی آذربایجان‌شرقی دیشب دمای هوا در بسیاری از مناطق زلزله‌زده را کمتر از صفر اعلام کرد و خبر داد که از دیشب هوا در مناطق زلزله‌زده سرد‌تر شده است.

به گفته امیر شاهرخ حسنعلی‌زاده، هوای کاملا پاییزی در آذربایجان شرقی و مناطق زلزله زده کاملا احساس می‌شود و با توجه به بارش برف و سفید پوش شدن ارتفاعات بزگوش و ساوالان، هوای سرد در منطقه حکم فرما خواهد شد.

هواشناسی همچنین پیش بینی کرده که بارش باران در این منطقه از اوایل آبان ماه افزایش یابد و با توجه به ارتفاع بیش از ۲۵۰۰ متری برخی نقاط زلزله زده نسبت به آبهای آزاد و سطح دریا، تاکید کرده که مطمئنا در این ارتفاعات هم اکنون نه تنها دمای زیر صفر بلکه بسیار سرد‌تر از آن نیز قابل ثبت است. اما به دلیل نبود ایستگاه هوا‌شناسی در این ارتفاعات ثبت دما در آن‌ها صورت نمی‌گیرد.

خبرگزاری فارس نیز در گزارشی با اشاره به سرمای هوا در ورزقان، نوشت: ۶۱ روز از زلزله بیست و یکم مرداد اهر و ورزقان می‌گذرد و ساکنان چادرهای سفید در مناطق زلزله‌زده ورزقان، اهر، هریس و ۴۱۸ روستای این مناطق این روز‌ها شب‌های سردی را همراه با لرزه‌های سرما و پس‌لرزه‌ها می‌گذرانند اما سوز این سرما به علت کوهستانی بودن به روز‌ها نیز منتقل شده است.

این گزارش نیز اشاره دارد که بیشتر مردم این مناطق همچنان در چادر‌ها زندگی می‌کنند و بارش باران موجب آبگرفتگی چادرهای زلزله‌زدگان شهر و روستاهای ورزقان شده است.

تکذیب ادعای وزیر مسکن مبنی بر تحویل ۱۵۰۰ واحد مسکونی

بد نیست در ادامه ادعاهای مسوولان به این اظهار نظر وزیر مسکن و شهرسازی هم اشاره ای شود که در حاشیه بازدید اخیر خود از مناطق زلزله زده مدعی شده است در روزهای آینده یک هزار و ۵٠٠ واحد مسکونی به زلزله‌زدگان تحویل داده می‌شود.

این در حالی است که خبرگزاری فارس به نقل ازسخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر نوشته است، هر چند تنها ٣٠ کانکس برای اسکان موقت زلزله‌زدگان در حال نصب است اما تکمیل نشده و در و پنجره ندارند و از دیگر سو برخی از اهالی مناطق زلزله زده مجموع خانه های در حال تکمیل را حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ واحد اعلام می کنند.

ادعای وزیر مسکن را وقتی از یکی از مردم زلزله زده جویا می شویم، می گوید: غلط کرده که از ۱۵۰۰ واحد مسکونی صحبت کرده است. اصلا مصالح ساختمانی آنها به این حجم از کار می رسد که بخواهند ۱۵۰۰ خانه تحویل دهند.

او می گوید: پی ریزی می کنند یک هفته طول می کشد تا میلگرد برسد. اینها که رسید باز زمان زیادی مردم منتظرند تا آجر و دیگر مصالح بیاید.

از سویی دیگر خبرگزاری ایلنا به نقل از عباس فلاحی باباجانی نماینده اهر و هریس در مجلس گفته است: یکی از نگرانی های اصلی در مناطق زلزله زده این است که کارگران و بناها به دلیل دستمزد کم کار را به گفته او، بعد از اینکه کارگران و بناها مدتی در مناطق زلزله زده کار می‌کنند به این نتیجه می رسند که از نظر مالی برای آنها صرف نمی کند، از همین رو کار را نیمه تمام رها و می روند.

وی با اشاره به اینکه فرماندار اهر هم در گزارشی این مشکل را عنوان کرد، افزود:‌ حتی وقتی بنیاد مسکن گفت ۲۰ درصد قیمت ها را افزایش می دهد اما بازهم برای آنها صرف نمی کرد.

فلاحی باباجانی کلید حل مشکلات مناطق زلزله زده را وجود مصالح، کارگر و بنا عنوان کرد و افزود:‌ از همین رو برای خاتمه دادن به مشکلات مناطق زلزله زده دو پیشنهاد به مسئولان دادیم که یکی آوردن مصالح و دیگری آوردن کارگر و بنا به این مناطق بود.

به گفته این عضو کمیسیون عمران مجلس هرچه قدر مصالح، کارگر و بنا در مناطق زلزله زده موجود باشد، مشکلات به همان اندازه رفع می شود.

نماینده اهر و هریس با تاکید براینکه تعداد پیمانکاران باید درمناطق زلزله زده افزایش یابد، افزود: اگر تعداد گروه های پیمانکاری در مناطق زلزله زده را افزایش ندهیم با آمدن فصل سرما، مشکلات عمده ای به وجود می آید.

علاوه بر این وعده تحویل ۱۵۰۰ خانه به زلزله زدگان با اظهار نظر الله‌وردی دهقانی نماینده ورزقان نیز همخوانی ندارد که چندی پیش به ایلنا گفت : مردم زلزله‌زده آذربایجان شرقی تا دو سال دیگر صاحب سقف نخواهند شد. به گفته این نماینده از ۳۰ هزار واحد مسکونی که قرار بود دولت تا نزدیکی فصل سرما برای زلزله زدگان آماده کند، تاکنون تنها ۲۰۰ واحد آماده شده است.

از زلزله تا سرما و آتش سوزی

تداوم بی مهری ها و آمار دروغین مسوولین در شرایطی است که مردم آسیب دیده برای رهایی از سرما و داشتن سرپناهی گرم همین هفته اخیر جان آنها را به مخاطره انداخت. بعد از آتش سوزی در ورزقان چادرهای زلزله‌زدگان روستای «قراجا» شهرستان هریس هم طعمه حریق شد و نزدیک ۱۰ چادر زلزله‌زدگان در آتش سوخت.

این حادثه از اتصال برق یکی از چادر زلزله‌زدگان صورت گرفت و به چادرهای دیگر زلزله‌زدگان سرایت کرد و بر اثر این آتش‌سوزی پیرزنی ۷۰ ساله به نام « تلی‌ناز – نوروزی» جان باخت.

یکم مهرماه سال جاری نیز تعدادی از چادرهای زلزله‌زدگان در روستای شهسوار از توابع شهرستان هریس دچار آتش‌سوزی شده بودند. داریوش مرادی، فرماندار هریس، گفت: “بر اثر این حادثه پنج تخته چادر دچار حریق شد که عامل وقوع آن کابل‌های کهنه برق اعلام شده است.”

جالب آنکه در این روستا ۳۰۰ خانوار در چادر زندگی می‌کنند، مسئولان هیچ وسیله آتش خاموش‌کنی حتی یک کپسول آتش‌نشانی را برای مقابله با این گونه حوادث نداده و پیش‌بینی نکرده‌اند. از این روستا نیز خبر می رسد که حدود ۳۰ کانکس در حال نصب است اما تکمیل نشده و در و پنجره ندارند.

مردم این مناطق که حتی به برخورداری از یک کانکس هم قانع هستند از این مساله هم برای آنها دریغ می شود. اواخر شهریور ماه بود که محمود مظفر رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر از مردم خواست تا به هر نحوی شده کانکس به مناطق زلزله‌زده ارسال کنند. او گفته بود:سرمای هوا در این مناظق به حدی است که روستائیان زلزله‌زده پتوی خود را روی گوسفندان می کشند، زیرا همچنان دام‌ها بدون طویله رها شده‌اند. محمود مظفر هشدار داده بود وضعیت تغییرات جوی و رگبارهای موسمی موجب شده تا زلزله زدگان با گل و لای دست و پنجه نرم کنند.

هشدار وزیر بهداشت به شیوع بیماری های واگیردار

به لیست مشکلات باید شیوع بیماری‌های واگیردار و نیز مشکلات ناشی از حیوان‌گزیدگی و حیوانات اهلی رها شده در مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی را هم اضافه کرد که مرضیه دستجردی وزیر بهداشت در بازدید اخیر خود نسبت به آن هشدار داده است.

ایسنا به نقل از وی مشکلات بهداشتی مناطق زلزله‌زده را بیشتر به دلیل فضای فیزیکی نامناسب دانست و افزود: “این فضاهای چادری با وجود آن‌که برای جلوگیری از وجود مشکلات عفونت سمپاشی می‌شوند، اما فضای مناسبی برای ارائه خدمت نیستند.”

به گفته او، “با توجه به این‌که چادر‌های مردم در مناطق زلزله‌زده نزدیک به هم هستند امکان ورود بیماری‌های واگیر،‌ وجود دارد.”

وی با اشاره به این‌که اکنون شب‌ها در مناطق زلزله‌زده هوا بسیار سرد شده است افزوده بود: “با سردتر شدن هوا و بارش باران مشکلات مردم در این مناطق بیشتر خواهد شد.”

وزیر بهداشت بیشترین شکایت زلزله‌زدگان آذربایجان را کمبود سرویس‌های بهداشتی و حمام عنوان کرده و افزود: برخی خانه‌های بهداشت و مراکز بهداشتی درمانی روستایی و شهری هم طوری صدمه دیده‌اند که قابلیت استفاده ندارند و ممکن است با پس لرزه‌های بعدی فرو بریزند.


 


کلمه- گروه اجتماعی: در حالی که طی سال های گذشته مساله برخورد با پدیده خودساخته ای به نام ” بدحجابی” نارضایتی های زیادی در جامعه ایجاد کرده است، طی ماه گذشته سه مقام مسئول عالیرتبه  از برخورد با  آنچه که مساله‌ی  زنان بدحجاب خوانده می‌شود ابراز نارضایتی کرده اند.

البته مساله حجاب زنان همیشه یکی از مسایل بحث برانگیز بوده و در حالی که اکثریت قریب به اتفاق جامعه شناسان و اهل فرهنگ بر این باورند که مساله پوشش و رفتارهای اجتماعی با زور و اجبار امکانپذیر نیست و نیازمند کارهای فرهنگی عمیق در آموزش و پرورش و رسانه ها و سایر مراکز فرهنگی است، طی سال های گذشته برخورد غیراخلاقی و غیرشرعی با پوشش زنان صحنه هایی را ایجاد کرده که نه تنها نارضایتی عمومی را دامن زده است، چهره کشور در افکار عمومی را نیز مشوه کرده است.

از سوی دیگر برخورد ابزاری با زنان و دختران در مراسم حمایتی از حکومت و برجسته کردن حضور آنان در رسانه های ملی همواره این سوال را ایجاد کرده است که اگر این نوع از پوشش در خیابان ها مورد نقد و برخورد است، چگونه است که در مراسم دولتی و حکومتی نه تنها مذموم نیست بلکه مورد استقبال و انتشار نیز هست.

در مراسم استقبال رهبری در دیدار اخیر در خراسان شمالی، این دختران با پوشش های معمول و آرایش های مشخص باز هم حضور داشتند و این بار آیت الله خامنه ای در اظهارات عجیب و جدیدی  آنان را ” جان باخته به اهداف و آرمانها” دانست و در قیاس ظاهر و باطن انسان ها گفت که ” او یک نقصى دارد. مگر من نقص ندارم؟ نقص او ظاهر است، نقصهاى این حقیر باطن است؛ نمى‌بینند.”

ایشان همچنین اظهار داشت: بعضى از همین هایى که در استقبال امروز بودند و شما (هم جناب آقاى مهمان‌نواز، هم بقیه‌ى آقایان)، الان در این تریبون از آنها تعریف کردید، خانم هایى بودند که در عرف معمولى به آنها می گویند “خانم بدحجاب”؛ اشک هم از چشمش دارد می ریزد. حالا چه کار کنیم؟ ردّش کنیم؟ مصلحت است؟ حق است؟ نه. دل، متعلق به این جبهه است؛ جان، دلباخته‌ى به این اهداف و آرمانهاست. او یک نقصى دارد. مگر من نقص ندارم؟ نقص او ظاهر است، نقصهاى این حقیر باطن است؛ نمى‌بینند. …

این سخنان را البته  اگر در معنای جامع آن در نظربگیریم باید نشانه ای  از نارضایتی رهبری از گشت های موسوم به ارشاد و طرح های امنیت اجتماعی بدانیم که آرامش مردم را سلب کرده است. چرا که  اگر آنچه که بدحجابی میخوانیم امری غیر شرعی و برخلاف ضوابط دینی باشد نباید تفاوتی بین مکان و زمان بد حجابی و یا دیدگاه سیاسی! یک دختر بدحجاب قایل باشیم؛ خصوصا اگر این اظهارات از سوی عالیترین مقامات مذهبی و سیاسی کشور بیان شود.

در همین حال طی هفته های گذشته، احمدی نژاد رییس هیات دولت دهم نیز در نشست خبری خود گفته است: “ما این‌گونه برخوردها را توهین می‌دانیم که زن و مردی در خیابان راه بروند و کسی بیاید بگوید نسبت شما چیست؟

احمدی نژاد در ادامه گفته بود: دولت این‌گونه رفتارها را قبول ندارد و تا آنجایی که بتواند برخورد و کنترل خواهد کرد.

از سوی دیگر فرمانده ناجا که بطور مستقیم مسئول گشت های امنیت اجتماعی است نیز از این پدیده ابراز نارضایتی می کند و می گوید: گشت‌های امنیت اخلاقی مطلوب ما نیست اما گاهی مجبور می‌شویم در برابر فردی که نسبت به تذکر بی‌توجهی می‌کند و بعضا با مامور ما نیز درگیر می‌شود، برخورد کنیم.

سردار اسماعیل احمدی‌مقدم گفته  بود :بحث بدحجابی و ناهنجاری‌های رفتاری که خلاف فرهنگ عمومی و دینی کشور است معالجه شود. اصل این موضوع ریشه در باورهای افراد دارد و برای رفع آن باید کار فرهنگی انجام شود.

حال با توجه به اینکه طی مهرماه سه مقام اصلی تصمیم گیری، سیاستگذاری و اجرایی کشور نسبت به پدیده برخورد با پوشش زنان ابراز نارضایتی کرده اند، این سوال اساسی در برابر افکار عمومی همچنان باقی است، چه کسی مسئول برخوردهای غیرقانونی و غیراخلاقی با شهروندان تحت عنوان امنیت اجتماعی است؟ و آیا با مساله بدحجابی هم مثل خیلی دیگر از مسایل این کشور دستخوش سلیقه و ” مصلحت ” است؟ اگر این دختران و زنان به استقبال رهبری بروند و در تظاهرات نه دی شرکت کنند و در صف صندوق های رای ایستاده باشند، پدیده ای میمون و خجسته است و همین دختران وقتی در خیابان های شهر هستند، مستحق ایجاد مزاحمت و تعرض به حقو ق شهروندی شان؟!


 


رئیس سازمان بسیج مستضعفین مدعی شد اقتصاد کشور رو به شکوفایی است.

به گزارش کلمه، در حالی که مسوولان مختلف حکومتی این روزها در حال یافتن تدبیری برای برون رفت از بحران های پیش آمده برای اقتصاد ایران هستند و کارشناسان مختلف از روند روبه اضمحلال آن سخن می گویند، سردار محمدرضا نقدی اما اقتصاد ایران را شکوفا می بیند.

او گفته است: به دلیل اینکه به سمت قله در حال حرکت هستیم باید سختی ها را نیز تحمل کنیم.

وی اما اشاره ای نکرده ک ه بحران اقتصادی این روزها محمود احمدی نژاد را در آستانه طرح سوالی دیگر از مجلس قرار داده و نمایندگان مختلف راه کارهایی چون تشکیل کمیته اقتصادی فرادولتی و سلب مسوولیت از مدیران اقتصادی دولت را برای خروج از بن بست فعلی اقتصاد کشور تجویز کرده اند.

نقدی با این طرح ادعا که اقتصاد ما رو به رشد است، افزوده: در این راه مزاحمت ها و بی تدبیری هایی باعث شده که شاهد وضعیت امروز بازار باشیم.

رئیس سازمان بسیج با اشاره به اینکه باید به سمت توسعه جهاد اقتصادی حرکت کرد، افزود: باید به سمتی حرکت کنیم که فرهنگ کار و تلاش در کشور نهادینه شود و از طرفی کارگری برای مردم افتخار باشد.

او اما آماری از مشکلات رو به رشد کارگران، افزایش تعطیلی کارخانه ها، معوقات گسترده در حقوق و دستمزد جامعه کارگری و مشکلات دیگر این قشر ارائه نکرد.

نقدی که با این همه ناآگاهی از اقتصاد کشور سخن گفته، اشاره کرده که امروز بسیج نیز وظیفه بزرگی را بر عهده دارد که همانا کمک به انجام اقتصاد مقاومتی است. مشخص نیست با این نگاه ناقص از اوضاع کشور کمک این نهاد اقتصاد کشور را به چه سمتی هدایت خواهد کرد.

به گزارش مهر، او نسخه هایی را هم برای اقتصاد مقاومتی پیشنهاد کرده و یادآور شد: استفاده از کالاهای داخلی، اصلاح الگوی مصرف و… از مهمترین مواردی است که باید برای توسعه و اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی مد نظر قرار داد.

نقدی در ادامه با تاکید بر اینکه کشور روند روبه رشد خود را به خوبی طی می کند، گفت: طی سال های گذشته شکوفایی و رشد کشور را شاهد هستیم.

او با ادعای اینکه در تمامی عرصه ها توانسته ایم در سطح جهان حرف های فراوانی برای گفتن داشته باشیم، تاکید کرد: مشکلات امروز سختی راه رسیدن به قله است نه مثل کشور های اروپایی زیر بهمن گیر کرده باشیم!


 


محمدامین هادوی، زندانی سیاسی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین با اشاره به نوسانات بازار ارز و طلا و بی تدبیری مسوولین در این خصوص نوشت: “واقعیت این است که در هر کشور توسعه یافته یا در حال توسعه این اتفاق رخ داده بود تاکنون یا دولت سقوط کرده بود و یا حداقل برخی از وزرا یا رییس بانک مرکزی آن کشور، بطور داوطلبانه از کار کناره گیری می‌کردند.”

به گزارش کلمه، هادوی در بخشی از نامه خود با بیان اینکه در سال های اولیه ریاست جمهوری سید محمدخاتمی، تک نرخی شدن ارز در کشور و پایان دلارهای رانتی ۷-۶۰-۷۵-۳۰۰ تومانی نوید شروع وضعیت مطلوبی برای اقتصاد کشور را می‌داد نوشته است: “مخالفت های دیگر مقام‌های نظام با این اصلاحات و بویژه مخالفت با افزایش نرخ ارز بر اساس ما به تفاوت تورم داخلی و خارجی از همان زمان، دولت اصلاحات را با چالشی جدی روبرو کرد.”

محمدامین هادوی در مهرماه ٨٩ به اتهام فعالیت هایی از جمله مراجعه به منزل شهدای جنبش سبز و ارتباط و ملاقات با فعالان و رهبران جنبش سبز بازداشت و از سوی قاضی پیرعباسی به تحمل ۶سال حبس محکوم شد.

این زندانی سیاسی فرزند هادوی اولین دادستان کل انقلاب پس از پیروزی انقلاب در دوران بازداشت به مدت ۶٠ روز دست به اعتصاب غذای تر زد زیرا ماموران امنیتی جهت تحت فشار قرار نهادن وی فرزندش را نیز بازداشت کرده بودند.

متن کامل نامه این زندانی سیاسی که در اختیار کلمه قرار گرفته به شرح زیر است:

طی چند هفته گذشته، بازار ارز و طلا در کشور چنان متلاطم شده که ظاهرا هیچکس قادر به انجام اقدامی موثر برای بازگشت ثبات و آرامش قطعی به این بازار و در نتیجه طبیعی شدن وضعیت تولید و تجارت نیست. درحالی نرخ دلار از ۱۲۰۰ تومان در سال گذشته به حدود ۴۰۰۰ تومان پس از یکسال رسیده که هیچ مقامی در قبال این افزایش پاسخگو نبوده و نیست.

با وجود شدت بحران مسوولان ایرانی مایلند همه چیز را طبیعی جلوه دهند و بحران کنونی را حداکثر، نارسایی حاصل از اخلال برخی دلالان عنوان کنند. واقعیت این است که در هر کشور توسعه یافته یا در حال توسعه این اتفاق رخ داده بود تاکنون یا دولت سقوط کرده بود و یا حداقل برخی از وزرا یا رییس بانک مرکزی آن کشور، بطور داوطلبانه از کار کناره گیری می‌کردند. و چه بسا که برخی مقام‌ها به جهت سو تدبیر یا بدبینانه‌تر بگوییم به خاطر سونظر به محاکمه کشیده می‌شدند.

اگر فراموش نکرده باشیم در سال های اولیه ریاست جمهوری سید محمدخاتمی، تک نرخی شدن ارز در کشور و پایان دلارهای رانتی ۷-۶۰-۷۵-۳۰۰ تومانی نوید شروع وضعیت مطلوبی برای اقتصاد کشور را می‌داد و در کنار آن اصلاح قانون مالیات‌ها، کاهش تعرفه‌های گمرکی، شروع مذاکرات برای عضویت ایران در سازمان جهانی (WTO) و بسیاری اصلاحات دیگر در این زمینه، آگاهان و فعالان اقتصادی را نسبت به آینده امیدوار کرده بود اما مخالفت های دیگر مقام‌های نظام با این اصلاحات و بویژه مخالفت با افزایش نرخ ارز بر اساس ما به تفاوت تورم داخلی و خارجی از همان زمان، دولت اصلاحات را با چالشی جدی روبرو کرد تا جایی که آقای خاتمی در آخرین ماه های مسوولیتش از اینکه نتوانسته بود نرخ ارز را بر اساس قانون بصورت پلکانی افزایش دهد اظهار تاسف کرد چرا که مگر می‌شود تورم، سالیانه بهای تمامی کالاها و خدمات را افزایش بدهد ولی نرخ ارز همچنان ثابت بماند؟ اما براستی ثبات نرخ ارز در حدود ۱۰۰۰ تومان در این سال‌ها به نفع چه کسانی بود؟ طبیعتا به نفع کسانی که بتوانند با این نرخ ارزان، واردات را هر ساله افزایش دهند به نحوی که واردات قانونی را به حدود ۸۶ میلیارد دلار درسال ۹۰ (که حدود ۸۰ درصد آن کالاهای واسطه‌ای و مصرفی است) و واردات غیر قانونی قاچاقی را تا حدود ۲۰ میلیارد دلار (که تماما کالاهای مصرفی است) برسانند. و دوباره سیستم منسوخ شده و رانتی چند نرخی ارز را احیا نمایند.

بدین ترتیب در حالی که قیمت تمام شده تولیدات داخلی کشور هرساله ۲۰ الی ۳۰ درصد افزایش می‌یافت نرخ دلار فقط ۳-۴ درصد بالا می‌رفت و این به معنای دادن سوبسید به تولیدات بنجل برخی کشور‌ها خصوصا چین و فروش هرچه بیشتر کالاهای کم کیفیت به ما از یک سو و فشار به تولیدکنندگان داخلی برای رقابت با کالاهای ارزان قیمت وارداتی با دلارهای سوبسیدی ارزان، از سوی دیگر بود.

فهم این معادله، بسیارآسان و در عین حال بسیار دردناک است؛ کالایی که قیمت جهانی آن در سال ۸۰ حدود ۱۰۰ دلار بود، در سال ۹۰حداکثر به ۱۵۰دلار رسیده بود، در حالی که قیمت تمام شده داخلی اگر در سال ۸۰معادل دلار (یعنی ۹۰۰۰۰تومان) بوده، پس از ده سال در سال۹۰به حدود ۳۰۰۰۰۰تومان رسید، که بر اساس دلار ۱۲۰۰ تومان معادل ۲۵۰دلار رسید که این یعنی تولید داخلی حداقل ۱۰۰دلار گران‌تر از قیمت معادل خارجی‌اش برای برای تولید کننده ایرانی تمام شد. بنابراین چگونه این تولیدکننده می‌توانست یا اکنون می‌تواند با کالای خارجی وارداتی رقابت کند؟ به همین جهت است که بر اساس گزارش‌های رسمی و غیر رسمی، بسیاری از واحدهای تولیدی یا تعطیل شده‌اند یا با ظرفیتی کمتر از ظرفیت واقعی خود تولید می‌کنند اما غریب آنکه هیچ یک از اجزا حکومت، مسئولیت سقوط در تولید را نمی‌پذیرند. برای نمونه در مصاحبه اخیر رییس مجلس، ایشان چنان به دولت حمله کرده و صرفا دولت را مسوول مشکلات فعلی کشور و اعلام آمارهای خلاف دانسته که گویا ایشان و نمایندگان مجلس هیچگونه مسوولیتی بر تصویب قوانین و نظارت بر اجرای آن و مسوولان نداشته و ظاهرا فراموش کرده‌اند مجلس طی ۷سال گذشته چنان مجذوب و مسحور دولت بود که به فریادهای دلسوزان و منتقدان هیچ توجهی نداشت و همراه با دیگر مقام‌های حکومتی پیوسته از این دولت تعریف و تمجید کرده و آن را در راستای دولت امام معصوم (ع) می‌دانسته است. اکنون نیز که وضع ارزی کشور به مراحل بحرانی رسیده است به جای برخورد با افراد مسوول، معرفی آن‌ها به مردم و محاکمه ایشان، صرفا با چند دلال یا واسطه ارزی برخورد شده، سعی در کتمان مشکلات و واقعیت‌های موجود می‌شود. دستگاه های عاجز از حل مشکلات نیز پاسخ تجمعات، اعتراضات و انتقادات بازاریان و مردم در روز چهارشنبه هفته گذشته را با برخورد نظامی و انتظامی می‌دهند در حالی که حکومتی که در طرف مردم باشد، از این انتقادات و تظاهرات بهره برده، سعی در حل معضلات ایجاد شده و پاسخگو کردن مسوولان کشور خواهد داشت اما آیا اگر تظاهرات و انتقادات و هر گونه تجمع را ممنوع کنیم با پاک کردن صورت مسئله، مشکلات اقتصادی و واقعی را حل خواهیم کرد؟ یا صرفا لحظات بروز بحران های بزرگ‌تر را به تعویق می‌اندازیم؟

درحال حاضر، برخورد با اعتراضات مردم، دستگیری چند دلال خرده پا، ایجاد مرکز مبادلات ارزی و… داروهایی موقت برای این بیماری اقتصادی کشور است و به نظر می‌رسد بیان صادقانه واقعیت‌ها به مردم، برکناری و محاکمه مسوولان اقتصادی و ارزی و کمک گرفتن از متخصصان دلسوز کشور راه برون رفت از وضعیت فعلی اقتصادی بحرانی کشور باشد وگرنه به گونه‌ای اجتناب ناپذیر روزهای سخت تری در پیش خواهد بود.

محمد امین هادوی – ۹۱/۷/۱۵ زندان اوین
از این نویسنده ی دربند بخوانید:

نامه محمدامین هادوی: به داد اقتصاد کشور برسید؛ دولت بی کفایت را پای میز محاکمه بکشید

نامه محمد‌امین هادوی از زندان: آقای احمد خاتمی! دروغ نگویید

محمدامین هادوی از بند ۳۵۰ اوین: دروغ سراسر کشور را در بر گرفته است؛ چرا همه ساکت اند؟

پوستر/ پیام تبریک نوروزی محمد امین هادوی


 


آیت الله موسوی خوئینی‌ها، دبیرکل مجمع روحانیون مبارز با بیان اینکه “اگر انتخابات آزاد در کار باشد می توان به آن فکر کرد”، گفت: باید شخصیت هایی مثل آقای مهندس موسوی و جناب آقای کروبی بتوانند در صحنه انتخابات حاضر شوند. اما اگر قرار باشد از میان نامزدهای انتخابات و حامیانشان یکی به کرسی ریاست جمهوری برسد و دیگران یا در حبس باشند یا در حصر، این معنای انتخابات آزاد نیست و قابل قبول نیست.

به گزارش باران، آیت الله موسوی خوئینی‌ها در دیدار با اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران با ابراز نگرانی از وضعیت موجود جامعه اظهار داشت: فضای یاس و ناامیدی حاکم بر جامعه به هیچ وجه مطلوب نیست. متاسفانه برخوردهای تند حاکمیت، بعد از انتخابات ۸۸ و تداوم فضای امنیتی و رعب آور، امیدها را به یاس تبدیل کرده است و به اعتقاد من با روند موجود، انتظار بهبود شرایط را نمی توان داشت. من فکر میکنم که بسیاری از شخصیت ها و مسئولان کشور راضی به این شرایط نیستند، اما کار دیگری هم نمیتوانند بکنند. این فضایی است که آنها خودشان بوجود آورده اند.

مدیرمسوول روزنامه توقیف شده سلام همچنین طرح نام برخی کاندیداها به عنوان گزینه های اصلاح طلبان را بازی جناح مقابل خواند و تاکید کرد که شرایط برای حضور در انتخابات فراهم نیست.

موسوی خوئینی افزود: تنها راه برون رفت از وضعیت فعلی برگزاری یک انتخابات آزاد و شفاف است، به گونه ای که همه شرکت کنندگان در انتخابات، نتایج آنرا قبول کنند. یعنی نظارت کافی بر آن وجود داشته و شفاف و قانونی و به دور از تخلف و دخالت نهادهای غیر مرتبط باشد. به این ترتیب است که مخاطرات بین المللی نیز رفع خواهد شد و غربی ها متوجه خواهند بود که با یک ملت متحد و همبسته روبرو هستند. هنگامیکه ملت بطور واقعی با حکومت همراه شود، دشمنان نمیتوانند به کشور فشار وارد کنند.

وی درباره انتخابات آینده اظهار داشت: اگر انتخابات آزاد در کار باشد میتوان به آن فکر کرد و همه اقشار و گرایشات میتوانند مشارکت کنند و باید شخصیت هایی مثل آقای مهندس موسوی و جناب آقای کروبی بتوانند در صحنه انتخابات حاضر شوند. اما اگر قرار باشد از میان نامزدهای انتخابات و حامیانشان یکی به کرسی ریاست جمهوری برسد و دیگران یا در حبس باشند یا در حصر، این معنای انتخابات آزاد نیست و قابل قبول نیست. به نظر میرسد در شرایط کنونی امکان مشارکت در انتخابات برای اصلاح طلبان و منتقدان فراهم نیست و موانع جدی در این مسیر وجود دارد و نشانه ای هم برای برون رفت از این وضعیت دیده نمیشود. گزینه هایی هم که مطرح میشود بیشتر بازی طرف مقابل است و اساس و پایه ای ندارد.

آیت الله موسوی خوئینی در پایان خطاب به اعضای انجمن اسلامی دانشجویان گفت: ما داعیه اصلاحات داریم و انتخابات مساله اول ما نیست. مسئولیت ما بالاتر از مساله ریاست جمهوری است و اصلاح طلبی را یک رفتار دینی میدانیم. از این رو به عنوان یک مسلمان، خود را فراتر از این میدانیم که عده ای بخواهند هویت ما را با حضور در عرصه انتخابات ریاست جمهوری یا عدم حضور در آن تعریف کنند. ما به دنبال اسلام هستیم، ما به دنبال حاکمیت دین خدا هستیم، ما دنبال اصلاح انحرافات و کجروی از نظام جمهوری اسلامی هستیم. شما هم در انجمن اسلامی هویت دینی و تاریخی خود را حفظ کنید و رسالت کسانی را که انجمنهای اسلامی را بنا گذاشتند فراموش نکنید. امیدوارم همگی موفق باشید و عواقب امور ختم به خیر شود.


 


براساس تصمیم جدید اروپا، ایران در لیست کشورهای سفر ممنوع قرار گرفته و با اینکه به دلیل نرخ دلار ایران به مقصدی ارزان  تبدیل شده است، اما بیشتر وزارتخانه‌های خارجه کشورهای اروپایی، ایران را در رده کشورهای سفر ممنوع قرار داده‌اند و شرکت‌های بیمه نیز دیگر مسئولیت گردشگران برای سفر به ایران نمی‌پذیرند.

به گزارش کلمه، به دنبال قرار گرفتن نام ایران در  لیست کشورهای سفر ممنوع، حتی با وجود اعلام نرخ های پایین از سوی دفاتر خدماتی مسافرتی، استقبالی از سفر به ایران صورت نمی گیرد.

اکبر غمخوار عضو انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی با اعلام خبر قرار دادن ایران در ردیف کشورهای سفر ممنوع در اروپا و نپذیرفتن بیمه مسافران عازم ایران از سوی تورهای خارجی گفته است: بالا رفتن نرخ دلار، ایران را به مقصدی ارزان برای خارجی‌ها تبدیل کرده است؛ ولی به‌دلیل جوسازی‌های تبلیغاتی، گردشگران نگرانند که به ایران سفر کنند.

به گفته او، با وجود اینکه ایران را مقصدی ارزان می‌توان معرفی کرد، ولی به‌دلیل آنکه بیشتر وزارتخانه‌های خارجه کشورهای اروپایی، ایران را در رده کشورهای سفر ممنوع قرار داده‌اند و شرکت‌های بیمه نیز دیگر مسئولیت گردشگران را نمی‌پذیرند، آژانس‌های کمی قبول می‌کنند به ایران تور بفرستند.

غمخوار همچنین به کم شدن تورهای ورودی از مالزی اشاره کرد و گفت: این روزها آژانس‌های مالزی برگزاری تور به مقصد ایران را کم کرده‌اند، چون تحت‌تأثیر جوسازی‌ها و تبلیغات مربوط به جنگ علیه ایران قرار گرفته‌اند.

به گزارش ایسنا، وی همچنین درباره‌ دلیل توقف پروازهای ایرآسیا (هواپیمایی مالزی) به ایران از ۱۴ اکتبر نیز بیان کرد: گمان می‌کنم این شرکت مشکل انتقال ارز داشته باشد. این فعال گردشگری ادامه داد: در عین حال که مقصدی ارزان هستیم و پکیج‌های سفر را خود ارزان کرده‌ایم، اما گردشگران نسبت به سفر به ایران نگرانند و چاره‌ کار فقط حضور در رسانه‌های بین‌المللی و نمایشگاهی است.

وی افزود: ما نرخ‌ها را کم و این موضوع را به آژانس‌های خارجی هم اعلام کرده‌ایم؛ مثلا در نمایشگاه لهستان قیمت سفر یک هفته‌ای به ایران را با اقامت در هتل چهار ستاره و گشت، حدود ۴۴۰ دلار عرضه کردیم، در حالی که این نرخ سال پیش تا ۷۵۰ دلار بود. ما تورها را تحت تأثیر نرخ دلار، ارزان کرده‌ایم، فقط باید ایران را تبلیغ کنیم و امن بودن آن را نشان دهیم.


 


براساس برخی گزارشهای کمیسیون امنیت ملی مجلس، بانک مرکزی خود به برخی از نارسایی های موجود ارزی دامن زده و و ایرادات بوجود آمده برگرفته از عملکرد این ارگان است که به عنوان نمونه برخی از دستگاهها و مراجع را به سمت فروش آزاد ارز هدایت کرده است.

 عزت الله یوسفیان ملا،عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به این مطلب افزود: در قانون نظام صنفی به طور مشخص و دقیق موارد و نحوه برخورد با متخلفات صنوف ذکر شده است، گفت: در برخی از موارد تخلف صنفی رسیدگی به امور بر عهده خود نظام صنفی، در برخی موارد بر عهده سازمان تعزیرات حکومتی و در مواردی هم مستقیما بر عهده بانک مرکزی است.
وی با بیان اینکه مشکلات فعلی نظام ارزی کشور از ناحیه مسئولین امر نشات گرفته است، افزود: متاسفانه طبق گزارش ارائه شده از سوی برخی از همکاران کمیسیون امنیت ملی خود بانک مرکزی به برخی نارسایی های موجود ارزی دامن زده و ایرادات بوجود آمده برگرفته از عملکرد این ارگان است.
وی افزود: اگر چنین گزارشی حقیقت داشته باشد به هیچ وجه قابل قبول نخواهد بود که تخلفات از ناحیه مرجعی که اختیار تعیین نرخ ارز را دارد صورت گیرد.
به گزارش نسیم آنلاین، این عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به اینکه مجلس در قانون برنامه پنجم نرخ ارز را نرخ شناور مدیریت شده قرار داده است، گفت: این بدان معناست که بانک مرکزی می تواند بجای نرخ مرجع ۱۲۶۰ تومان نرخ ۱۵۰۰ یا ۱۰۰۰ تومانی هم اعلام کند ولی وقتی خود این ارگان به عنوان مرجع قیمت گذاری به نرخ اعلامی اش پایبند نیست و برخی از دستگاهها و مراجع را به سمت فروش آزاد ارز هدایت می کند دیگر نمی توان انتظار عملکرد قانونی دستگاه های خصوصی را داشته باشیم.
یوسفیان ملا با تاکید براینکه بانک مرکزی باید در شرایط فعلی نسبت به اتهامات وارده به خود و شبهات ایجاد شده پاسخگو باشد، تصریح کرد: اگر چنین اتفاقاتی رخ داده باشد دیگر نمی توان به سراغ متخلفین جزء رفت چرا که راس کار ایراد دارد و براین اساس بستن چند صرافی و برخورد شدید قانونی با صاحبان این صرافی های مشکلی را حل نخواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه طبق اصل ۵۲ قانون اساسی همه درآمدهای جزئی و کلی کشور باید به حساب خزانه واریز شود، خاطر نشان کرد: بر این اساس چنانچه ارز بیش از رقم اعلام شده از سوی خود مراجع تعیین ارز به فروش رسیده و مابه التفاوت آن نیز به حساب خزانه واریز نشود تخلف پشت تخلف صورت می گیرد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس ضمن تاکید بر لزوم ارائه برنامه مدون وحساب شده مسئولین اجرایی نسبت به موارد ذکر شده دشمنان در بحث تحریم اقتصادی گفت: همانطور که دشمن برای اجرای تحریم های اقتصادی علیه ایران بر اساس زمانبدی و برنامه ریزی عمل کرده مسئولین نیز باید طبق زمانبندی تعیین شده راهکار مقابله مناسب را برنامه ریزی می کردند.
وی با بیان اینکه وضع قانون جدید بدون وجود سازوکار اجرایی مناسب راه به جایی نخواهد نبرده و بی فایده است، خاطر نشان کرد: اگر همه بر اساس قانون و حساب شده عمل کنند مشکلات حل خواهد شد.

پیش از این نیز نمایندگان مختلف از اقدام عامدانه دولت برای افزایش نرخ ارز در بازار برای تامین کسری بودجه اش خبر داده بودند.


 


حسین ابراهیمی، از اعضای جامعه روحانیت مبارز تهران، اذعان کرد که میرحسین موسوی پس از ۶۰۰ روز حصر خانگی، همچنان بر مواضعش استوار مانده است.

به گزارش کلمه، این عضو جامعه روحانیت و نماینده سابق مجلس که روز گذشته با عصر ایران گفت و گو کرده، با اعتراف به این که «آقای موسوی از مواضع خود بازنگشته است»، در موضعی تکراری و نخ نما، نخست وزیر دوران دفاع مقدس را به براندازی متهم کرد.

وی همچون دیگر اقتدارگرایان حاکم، بدون ارائه دلیل و مستندی برای این اتهام زنی خود نتیجه گرفت: «در کجای دنیا چنین افرادی را آزاد می‌گذارند؟ آیا کشورهایی چون آمریکا و انگلستان و فرانسه و همه کشورهایی که از آزادی می‌گویند، براندازان خود را به صحنه فعالیت راه می‌دهند. در کل دنیا چه شرقی و چه غربی برانداز را قبول نمی‌کنند.»

ابراهیمی که به خاطر نداشت موضع رسمی حاکمان، نفی حصر و ادعای حراست از موسوی و رهنورد و کروبی در مقابل خشم مردم است، درباره براندازی جمهوریت نظام، به دست گرفتن همه امور سیاسی و اقتصادی کشور توسط سپاه بر خلاف قانون اساسی و تاکید صریح امام، عدم اجرای حقوق مصرح ملت در قانون اساسی، تعطیل مطلق قانون اساسی و قوانین آیین دادرسی در رسیدگی به اتهامات سیاسی، تقلب در انتخابات، کشتار و ضرب و شتم مردم معترض مسالمت جو توسط جناح متبوعش هیچ توضیحی نداد که آیا این ها ساختارشکنی و براندازی است یا پایداری مردی که پس از ۶۰۰ روز حصر، همچنان اجرای قانون و استیفای حقوق ملت را طلب می کند و بیانیه شماره ۱۷ او به تنهایی پاسخی است به همه اتهامات کودتاگران درباره براندازی.

ابراهیمی در بخش دیگری از این مصاحبه، سید محمد خاتمی را هم بی نصیب نگذاشت و اتهام او را پیگیری آزادی زندانیان سیاسی عنوان کرد تا نتیجه بگیرد: «مشخص است که به براندازان گرایش دارد و طبیعی است که نظام نمی‌تواند به همچین فردی اعتماد کند.»

این عضو تشکل فاقد پروانه و مجوز جامعه روحانیت مبارز درباره انتخابات ریاست جمهوری سال آتی هم گفت: «آنهایی که همچنان با سبز‌ها هستند و از آن‌ها دفاع می‌کنند، طبیعی است که نباید بتوانند خود را در معرض انتخاب قرار بدهند. از آنجایی که معلوم شد سبز‌ها از اعتراض به نتیجه انتخابات به براندازی نظام رسیدند، باید حامیانشان را برانداز بدانیم و این طبیعی است که یک برانداز را نباید اجازه داد که برای ورود به دولت حتی کمترین شانسی داشته باشد.»

این در حالی است که چهره های شاخص جناح مدعی اصولگرایی بارها ادعا کرده بودند که جنبش سبز مرده است و وجود خارجی ندارد، اما به تعبیر شیخ مهدی کروبی از مرده هم می ترسند.

ابراهیمی در بخش دیگری از این مصاحبه، وی با رد وجود بحران اقتصادی در کشور، مدعی شد: خدا را شکر که ۱۶ نفر از اخلال گران اقتصادی دستگیر شده‌اند و با دستگیری بقیه کشور می‌تواند به آرامش لازم برسد!

ابراهیمی همچنین درباره اختلافات داخلی اقتدارگرایان، در ابتدا با متهم کردن احمدی نژاد به بی منطقی و بیان اینکه او بعد «از ۷ سال هنوز نمی‌داند که برای کشورداری باید اصول مهمی ار رعایت کند»، در پاسخ به پرسش خبرنگار مبنی بر تجربه ناموفق «اداره کشور توسط یک جریان»، با ادبیاتی مملو از اقتدارگرایی گفت: مشکل فعلی اشتباهی است که در نوع مدیریت جامعه وجود دارد و باید اصلاح شود. به همین دلیل به شما و هیچ کس دیگری اجازه نمی‌دهم که مشکلات موجود را نشانه‌ای از ناتوانی اصولگرایان تلقی کنید.


 


کلمه: رسانه وابسته به سپاه، در اقدامی مغایر با موازین حرفه خبرنگاری و ناقض منافع ملی، اقدام به انتشار خبری درباره رئیس جمهور مصر کرده است که پیش از این از سوی مقام های رسمی تکذیب شده و انتشار آن مورد انتقاد نیز قرار گرفته بود؛ تا بار دیگر این سؤال در محافل سیاسی مطرح شود که آیا تنها رسانه های منتقد باید به منافع و امنیت ملی پایبند باشند و رسانه های حکومتی حتی در دروغ نویسی هم مرزی برای خود قائل نیستند.

به گزارش کلمه، خبرگزاری فارس که حتی احمدی نژاد هم به وابستگی آن به نظامیان و نهادهای امنیتی اشاره کرد، دیروز خبری را روی خروجی خود قرار داد که پیش تر در رسانه های لبنان منتشر شده و مورد انتقادات وسیعی قرار گرفته بود. سایت دیگربان، با انتشار خبری این موضوع را فاش ساخته و به انتقادات روزنامه ها و نشریات لبنان از انتشار آن پرداخته است.

در این خبر که فارس آن را از روزنامه الدیار گرفته و منتشر کرده، آمده است: «محمد مرسی»، رییس جمهور مصر اﻗﺪاﻣﺎت ﻻزم ﺑﺮای ازدواج «ھﯿﻔﺎء ﻣﺮﻋﯽ» ﻣﺸﮫﻮرﺗﺮﯾﻦ و زﯾﺒﺎﺗﺮﯾﻦ دﺧﺘﺮ ﻣﺴﯿﺤﯽ را اﻧﺠﺎم می دهد و از ﺳﻪ ﻣﺎه ﭘﯿﺶ ﮔﻔﺖوﮔﻮھﺎی ﺑﯿﻦ دو طﺮف در ﻣﻮرد اﯾﻦ ازدواج در ﺟﺮﯾﺎن اﺳﺖ.

این گزارش مدعی شده مشکل اصلی ازدواج مرعی با مرسی، مسیحی بودن وی است اما مرعی پذیرفته است که برای ازدواج با مرسی به دین مبین اسلام مشرف شود. الدیار در ادامه نوشت: مرعی که ۹ سال در سفارتخانه‌های خارجی در مصر فعالیت کرده است با مرسی و سیاست‌های وی تفاهم فکری دارد.

اما این خبر بلافاصله پس از انتشار در روزنامه های لبنان، سریعا زیر سوال رفت و دروغ بودن آن نیز مورد تاکید قرار گرفت و رسانه های منتشر کننده نیز مورد نقد قرار گرفتند. با این حال رسانه وابسته به سپاه با قدری تأخیر، اقدام به بازنشر خبری کرد که دروغ بودن آن برای رسانه ها آشکار شده بود.

این اقدام در حالی صورت می گیرد که پس از انتخاب مرسی به ریاست جمهوری مصر و مواضع انتقادی وی به حاکمان فعلی جمهوری اسلامی، این دومین بار است که رسانه های متعلق به حکومت اقدام به تحریف و یا انتشار اخبار دروغ نسبت به وی می کنند.

همین خبرگزاری نظامی- امنیتی، در زمان روی کار آمدن محمد مرسی هم مصاحبه دروغینی را به او نسبت داد که واکنش سخنگوی مرسی را در پی داشت و جنجال آفرین شد.

صدا و سیما هم در زمان افتتاح اجلاس غیرمتعهدها در تهران، در اقدامی سوال برانگیز اقدام به تحریف سخنان مرسی در همایش کشورهای غیرمتعهد در تهران کرد و به جای واژه سوریه، بحرین را در متن ترجمه قرار داد، اقدامی که از سوی رسانه ها و دفتر رییس جمهوری مصر و حتی کشور بحرین مورد انتقاد شدید قرار گرفت. جالب توجه آن که حتی رییس صدا وسیما حاضر به عذرخواهی در قبال این اشتباه فاحش نشد و آن را عادی خواند.

به نظر نمی رسد که این نوع اقدامات و فعالیت های رسانه های وابسته به حکومت، آن هم در روزهایی که روابط بین ایران و مصر روزهای خوبی را پشت سر نمی گذارد، به حفظ منافع کشور کمک کند؛ بلکه به عقیده صاحبنظران، بیش از پیش در عرصه بین الملل برای کشور هزینه ساز است.


 


در حالی که سهمیه ۵۰۰ لیتری بنزین آزاد به ۳۰۰ لیتر کاهش یافته است ، اما با این وجود شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران و ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور اعلام می کنند که این کاهش سهمیه محدودیتی برای عرضه بنزین آزاد ایجاد نخواهد کرد و آن را تغییر نرم افزاری! خوانده اند.

به گزارش کلمه، با اجرای  قانون هدفمندی یارانه‌ها مقرر شد بعد از پایان سهمیه نیمه‌ یارانه‌ای که ۶۰ لیتر بنزین ۴۰۰ تومانی بود، ۵۰۰ لیتر بنزین آزاد با قیمت ۷۰۰ تومان در کارت‌های سوخت شارژ شود، اما اکنون بعد از گذشت ۲۱ ماه سهمیه بنزین آزاد کاهش یافت.

با این حال علی ربیعی معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور کاهش سهمیه بنزین آزاد خودروهای شخصی از ۵۰۰ به ۳۰۰ لیتر را کذب محض خوانده و اعلام کرد: هیچ گونه محدودیتی در استفاده از سهمیه بنزین آزاد خودروها (بنزین ۷۰۰ تومانی) اعمال نشده است.

مهر به نقل از وی در واکنش به برخی از خبرها مبنی بر کاهش سهمیه بنزین آزاد خودروهای شخصی نوشت: یکسری تغییرات نرم افزاری در سامانه هوشمند سوخت انجام شده است، اما اعمال این تغییرات نرم افزاری به منزله حذف و یا کاهش سهمیه بنزین ازاد خودروهای شخصی نیست.

او گفته در شرایط فعلی هیچ گونه محدودیتی در استفاده از سهمیه بنزین آزاد خودروهای شخصی اعمال نشده و هم اکنون به طور متوسط یک خودروی شخصی ماهانه ۳۰ لیتر از سهمیه ۵۰۰ لیتری بنزین آزاد خود را مصرف می کند.

از سویی خبرگزاری ایسنا نیز با اشاره به اینکه برخی با اتمام سهمیه بنزین نیمه یارانه‌ای شاهد کاهش سهمیه ۵۰۰ لیتری بنزین آزاد به ۳۰۰ لیتر بودند به نقل از شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرد که طبق دستور ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور سهمیه بنزین آزاد به ۳۰۰ لیتر کاهش یافته است.

این شرکت خاطرنشان کرد که کاهش سهمیه بنزین آزاد به منظور محدودیت در عرضه بنزین آزاد نخواهد بود چرا که بعد از اتمام سهمیه ۳۰۰ لیتری بنزین آزاد بلافاصله یک سهمیه ۳۰۰ لیتری دیگر در کارت سوخت شارژ می‌شود.

یکی از مدیران شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی همچنین اظهار کرد که حتی در زمانی که سهمیه بنزین آزاد ۵۰۰ لیتر بود، محدودیتی در عرضه این بنزین وجود نداشت؛ چراکه که با اتمام این سهمیه یک بار دیگر ۵۰۰لیتر در کارت سوخت شارژ می‌شد.

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر این که افراد با کاهش سهمیه بنزین آزاد برای تهیه این بنزین با مشکل مواجه نخواهند شد، یادآوری کرد که حتی در صورت نداشتن کارت سوخت امکان خرید سوخت با کارت جایگاه‌داران وجود دارد.

ربیعی گفته است: اگر حتی خودرویی بیش از ۵۰۰ لیتر در ماه سهمیه بنزین آزاد مصرف کند، امکان استفاده از کارت جایگاهداران سوخت برای استفاده از بنزین آزاد ۷۰۰ تومانی وجود دارد و هر گونه تغییر در سهمیه و یا قیمت خودروها به طور رسمی توسط ستاد هدفمندی یارانه ها و یا ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت اعلام خواهد شد.

با وجودی که در گذشته با پایان یافتن سهمیه ۵۰۰ لیتری ۵۰۰ لیتر دیگر در کارت‌ها شارژ می‌شد به نظر می‌رسد کاهش ۲۰۰ لیتری از سهمیه آزاد مقدمه‌ای برای شارژ نشدن مجدد آن در ماه باشد.


 


در چارچوب مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل، دیدار رفت تیم‌های ملی ایران و کره‌جنوبی ساعت ۲۰ روز سه‌شنبه ۲۵ مهر ماه در ورزشگاه آزادی تهران برگزار می‌شود.

سه امتیاز بازی با کره جنوبی اگرچه ارزش حیاتی برای تیم ملی ایران دارد اما پیروزی در این بازی به معنای پایان کار و صعود به جام جهانی نیست هرچند شکست دادن کره در تهران ما را به روزهای آینده امیدوارتر می‌کند؛ به روزهایی که بازی‌های سختی مقابل قطر، ازبکستان و حتی لبنان داریم. با این حال با پیروزی برابر کره جنوبی فقط نیمی از راه صعود به جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل را طی می‌کنیم و البته نباید در صورت شکست یا توقف برابر کره هم رویای جام جهانی را تمام شده فرض کنیم.

سابقه جدال این دو تیم به بیش از ۵۴ سال می‌رسد و جزو دیدارهای سنتی قاره‌کهن به شمار می‌رود. ایران در چارچوب مسابقات فوتبال بازی‌های آسیایی ۱۹۵۸توکیو به مصاف کره‌جنوبی رفت و با نتیجه ۵ بر صفر مقابل این تیم تن به شکست داد. از آن تاریخ تا به امروز دو تیم ایران و کره جنوبی ۲۵ بار در چارچوب مسابقات مختلف به مصاف هم رفته‌اند که سهم ملی پوشان فوتبال ایران ۹ پیروزی، ۹ شکست و هفت تساوی بوده است.

تیم‌های ملی فوتبال ایران و کره جنوبی تا به امروز پنج بار در مسابقات فوتبال انتخابی جام جهانی به مصاف هم رفته‌اند که در این پنج بازی کره جنوبی به یک پیروزی رسیده و چهار بار بازی دو تیم به نتیجه تساوی انجامیده است.

در ادامه، مروری گذرا بر سابقه دیدارهای تیم های ملی دو کشور خواهیم داشت:

بازی شماره یک – ۲۸/۵/۱۹۵۸
ایران صفر – کره جنوبی ۵، ورزشگاه توکیو (بازی‌های آسیایی ۱۹۵۸)

بازی شماره ۲ – ۱۱/۱۲/۱۹۷۰
ایران صفر – کره جنوبی یک، ورزشگاه سوفاچالاسای بانکوک (بازی‌های آسیایی ۱۹۷۰)

بازی شماره ۳ – ۱۰/۹/۱۹۷۱
ایران صفر – کره جنوبی ۲، ورزشگاه مونیسیپال سئول (بازی دوستانه)

بازی شماره ۴ – ۱۲/۹/۱۹۷۱
ایران ۲ – کره جنوبی صفر، ورزشگاه مونیسیپال سئول (بازی دوستانه)
گل‌ها: علیرضا خورشیدی (۳۵) و هو کیم این (۴۰ – گل به خودی)

بازی شماره ۵ – ۱۹/۵/۱۹۷۲
ایران ۲ – کره جنوبی یک، ورزشگاه سوفاچالاسای بانکوک (جام ملت‌های ۱۹۷۲ آسیا)
گل‌ها: علی جباری (۴۸) و حسین کلانی (۱۰۸) برای ایران و یی چون پارک (۶۵) برای کره جنوبی

بازی شماره ۶ – ۱۱/۹/۱۹۷۴
ایران ۲ – کره جنوبی صفر (بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴)
گل‌ها: غلامحسین مظلومی (۷۴ و ۹۰)

بازی شماره ۷ – ۳/۷/۱۹۷۷
ایران صفر – کره جنوبی صفر، ورزشگاه گودئوک بوسان (مقدماتی جام جهانی ۱۹۷۸)

بازی شماره ۸ – ۱۱/۱۱/۱۹۷۷
ایران ۲ – کره جنوبی ۲، ورزشگاه آزادی تهران (مقدماتی جام جهانی ۱۹۷۸)
گل‌ها: حسن روشن (۸۹ و ۹۰) برای ایران و لی یونگ مو (۲۸ و ۸۸) برای کره جنوبی

بازی شماره ۹ – ۲۳/۱۱/۱۹۸۲
ایران یک – کره جنوبی صفر، ورزشگاه جواهر لعل نهرو دهلی نو (بازی‌های آسیایی ۱۹۸۲)
گل: حمید درخشان (۴۷)

بازی شماره ۱۰ – ۱/۱۰/۱۹۸۶
ایران یک (۴) – کره جنوبی یک (۵)، ورزشگاه گودئوک بوسان (بازی‌های آسیایی ۱۹۸۶)
گل‌ها: کریم باوی (۸۴) برای ایران و پارک چانگ سئون (۳۴) برای کره جنوبی

بازی شماره ۱۱ – ۱۱/۱۲/۱۹۸۸
ایران صفر – کره جنوبی ۳، ورزشگاه الاهلی دوحه (جام ملت‌های آسیا ۱۹۸۸ قطر)
گل‌ها: بیونگ بیونگ جو (۲۶ و ۵۷) و هوانگ سئون هنگ (۴۲)

بازی شماره ۱۲ – ۳/۱۰/۱۹۹۰
ایران یک – کره جنوبی صفر، ورزشگاه کارگران پکن (بازی‌های آسیایی ۱۹۹۰)
گل: سیروس قایقران (۱۰۷)

بازی شماره ۱۳ – ۱۶/۱۰/۱۹۹۳
ایران صفر – کره جنوبی ۳، ورزشگاه الخلیفه دوحه (مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۴)
گل‌ها: پارک یونگ بائه (۱۸)، ها سئوک جو (۷۹) و کو یونگ وون (۸۱)

بازی شماره ۱۴ – ۱۶/۱۲/۱۹۹۶
ایران ۶ – کره جنوبی ۲، ورزشگاه آل مکتوم دبی (جام ملت‌های ۱۹۹۶ آسیا)
گل‌ها: کریم باقری (۳۱)، خداداد عزیزی (۵۲) و علی دایی (۶۶،۷۷، ۸۲ و ۸۹ – پنالتی) برای ایران و کیم دو هون (۱۱) و شین تائه یونگ (۳۴) برای کره جنوبی

بازی شماره ۱۵ – ۲۳/۱۰/۲۰۰۰
ایران یک – کره جنوبی ۲، ورزشگاه تریپولی لبنان (جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۰ آسیا)
گل‌ها: کریم باقری (۷۱) برای ایران و کیم سانگ سیک (۹۰) و لی دونگ گوک (۹۹) برای کره جنوبی

بازی شماره ۱۶ – ۲۴/۴/۲۰۰۱
ایران صفر – کره جنوبی یک، ورزشگاه ملی قاهره (جام ال جی)
گل: کیم دو هون (۶ – پنالتی)

بازی شماره ۱۷ – ۳۱/۷/۲۰۰۴
ایران ۴ – کره جنوبی ۳، ورزشگاه شاندونگ جینان (جام ملت‌های ۲۰۰۴ آسیا)
گل‌ها: علی کریمی (۱۰، ۲۰ و ۷۷) و پارک جین سوب (۵۱ – گل به خودی) برای ایران و سئول کی هیون (۱۶)، لی دونگ گوک (۲۵) و کیم نام ایل (۶۸)

بازی شماره ۱۸ – ۱۲/۱۰/۲۰۰۵
ایران صفر – کره جنوبی ۲، ورزشگاه جام جهانی سئول (دیدار دوستانه)
گل‌ها: چو وون هی (۱) و کیم جین کیو (۹۰)

بازی شماره ۱۹ – ۲/۹/۲۰۰۶
کره جنوبی یک – ایران یک، ورزشگاه جام جهانی سئول (مقدماتی جام ملت‌های ۲۰۰۷ آسیا)
گل‌ها: سئول کی هیون (۲+۴۵) برای کره جنوبی و وحید هاشمیان (۳+۹۰) برای ایران

بازی شماره ۲۰ – ۱۵/۱۱/۲۰۰۶
ایران ۲ – کره جنوبی صفر، ورزشگاه آزادی تهران (مقدماتی جام ملت‌های ۲۰۰۷ آسیا)
گل‌ها: غلامرضا عنایتی (۴۸) و حسین بادامکی (۹۰)

بازی شماره ۲۱ – ۲۲/۷/۲۰۰۷
ایران صفر (۲) – کره جنوبی صفر (۴)، ورزشگاه بوکیت جلیل کوالالامپور (جام ملت‌های ۲۰۰۷ آسیا)

بازی شماره ۲۲ – ۱۲/۲/۲۰۰۹
ایران یک – کره جنوبی یک، ورزشگاه آزادی تهران (مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰)
گل‌ها: جواد نکونام (۵۸) برای ایران و پارک جی سونگ (۸۲) برای کره جنوبی

بازی شماره ۲۳ – ۱۷/۶/۲۰۰۹
کره جنوبی یک – ایران یک، ورزشگاه جام جهانی سئول (مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰)
گل‌ها: پارک جی سونگ (۸۰) برای کره جنوبی و مسعود شجاعی (۵۱) برای ایران

بازی شماره ۲۴ – ۷/۹/۲۰۱۰
کره جنوبی صفر – ایران یک، ورزشگاه جام جهانی سئول (بازی دوستانه)
گل: مسعود شجاعی (۳۵)

بازی شماره ۲۵ – ۲۲/۱/۲۰۱۱
ایران صفر – کره جنوبی یک، ورزشگاه اف سی قطر دوحه (جام ملت‌های ۲۰۱۱ آسیا)
گل: یون بیت گارام (۱۰۵)

بازی شماره ۲۶ – ۱۶/۱۰/۲۰۱۲
که فردا باید منتظر مشخص شدن نتیجه آن بود.


 


امروز اتحادیه اروپا در نشست امروز خود پیرامون موضوعات اساسی منطقه یورو تصمیم گیری میکند و وستروله وزیر خارجه آلمان دقایقی پیش از تصویب تحریمها علیه ایران خبر داد. نشست امروز اتحادیه اروپا علاوه بر دستور کارهای اقتصادی برای منطقه یورو، همچنین حاوی گفتگوها و تصمیماتی در خصوص بسته جدید تحریم علیه ایران، وضعیت سوریه و تنش بین این کشور با ترکیه و همچنین درخواست از روسیه برای دست کشیدن از حمایت بشار اسد است.

به گزارش بهار بسته جدید تحریم‌های پیشنهادی اروپا علیه ایران که از دو شنبه گذشته مورد بررسی قرار گرفته است، در راستای فشار بیشتر بر درآمدهای ارزی ایران تهیه شده است و به نظر می‌رسد بعد از تحریم نفتی، سخت‌ترین تحریم‌های وضع شده باشد.

این تحریم‌ها مراودات مالی بانک‌های اروپا با سیستم مالی ایران، تحریم گازی ایران و برای اولین بار تحریم صنایع مخابراتی را در بر میگیرد. گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان در این مورد گفته است که: مذاکرات با ایران تا اینجا نتیجه بخش نبوده است و بر این اساس قصد داریم تحریم‌ها را وسعت دهیم. وی به محض ورود به لوکزامبورگ به خبرنگاران گفت: تاکید می‌کنم که ایران حق بهره‌برداری از انرژی هسته ای در راستای مقاصد صلح آمیز را داراست ولی باید تعهد خود را برای عدم استفاده نظامی را اعلام و نشان دهد. وستروله دقایقی پیش خبرداد که بسته جدید تحریمها علیه ایران به تصویب رسده است. وی گفت: در راستای فشار بیشتر اقتصادی بر ایران بسته جدید تحریم را به تصویب رساندیم.

امید به بازگشت ایران به میز مذاکره

کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که امیدوار است که ایران برای بازگشت به میز مذاکره متقاعد شده باشد و این موضوع را جدی تلقی کند. وی گفته است که علیرغم بسته جدید تحریم‌ها، فضا برای ادامه مذاکرات با ایران فراهم است و امیدوارم که بتوانیم به زودی در مذاکرات با ایران به پیش رویم.

جزئیاتی از تحریم‌های مصوب جدید

بر اساس پیش نویس آماده شده برای تحریم‌ها، مجموع اقدامات جدید بر این اساس خواهد بود:

- مراودات مالی بانک‌های ایران با اروپا به حداقل ممکن کاهش پیدا خواهد کرد. البته با استثناء کردن مواردی نظیر کمک‌های بشر دوستانه و دارو

- بلوکه کردن دارایی‌های مربوط به ۳۴ حوزه اقتصادی – به علاوه مراودات تجاری در حوزه فلزاتی همچون آلومینیوم و فولاد.

- تحریم سمبلیک گازی ایران – زیرا حجم تجارت گازی ایران و اروپا اندک است.

- تحریمهای مربوط به صنایع مخابراتی، رادیو تلویزیون و مخابرات راه دور.

- بررسی روزنه های موجود برای ایران در دور زدن تحریم‌های نفتی در آب‌های بین‌المللی. این اقدام استفاده ایران از پرچم کشورهای دیگر را برای نفت‌کش‌ها ممنوع و مورد مجازات قرار خواهد داد.

در همین حال ساعاتی پیش اعلام شد که در راستای تحریمهای جدید علیه ایران شرکت خدمات مخابراتی و رادیو تلویزیون اروپایی یوتل ست، ۱۹پایگاه رادیویی و تلویزیونی ایران را از لیست خدمات خود خارج ساخته. ونسا اوکانور سخنگوی این شرکت اعلام کرده است که از امروز صبح (دوشنبه) کانالهای تلویزیونی و شبکه های رادیویی آی ار آی بی ایران، برای بینندگان اروپایی و خارج از اروپا مسدود شده است.


 


عضو فراکسیون محیط زیست مجلس با اشاره به بحران دریاچه ارومیه از انجام طرح تحقیق و تفحص از وزارت نیرو و جهاد کشاورزی خبر داد.

کمال الدین پیرموذن گفته است: با توجه به وضعیتی که دریاچه ارومیه دارد، اگر وزارت خانه های نیرو و جهاد کشاورزی اقدامی انجام ندهند، از سوی نمایندگان مجلس تحقیق و تفحص انجام خواهد شد.

به گفته او، دریاچه ارومیه ۱۲ قرن است که بی آب نبوده و دچار خشکسالی نشده است علی رغم اینکه در مقاطعی بارندگی ها کمتر از این بوده، اما آب دریاچه بیشتر از حال حاضر بوده است.

وی با اعلام اینکه عوامل انسانی مهمترین دلیل خشکسالی دریاچه ارومیه است، تصریح کرد: عامل انسانی مهمترین دلیل ایجاد بحران این دریاچه است که علت آن هم صدور مجوزهای بی شمار توسط وزارت جهاد کشاورزی برای حفر چاه های عدیده در اطراف این دریاچه و همچنین بی توجهی  وزارت نیرو نسبت به این موضوع است.

به گزارش مهر، پیروموذن در ادامه با اشاره به اتحاد نمایندگان آذری زبان مجلس درخصوص تفحص از دستگاه های مذکور گفت: همچنین قرار بود که مسئولان وزارت نیرو و جهاد کشاورزی گزارشات خود را درخصوص موضوع دریاچه ارومیه و بارورکردن ابرهای حاشیه دریاچه ارومیه وساخت و ساز حریم دریاچه ارائه دهند که البته این گزارش ها رضایت بخش نبوده و تصمیم بر این شد تا این موضوع را در قالب تفحص از مسئولان دستگاه های مربوط انجام دهیم.

امروز نیز جلسه ای به این منظور و برای تصمیم گیری در این خصوص انجام می شود.


 


در حالی که با وجود وعده های مختلف مسوولان برای مناطق زلزله زده آذربایجان، مردم این مناطق هم چنان با گذشت ماه ها در چادر به سر می برند حالا ماموریت شعارها و وعده ها به سمت سیل زدگان شمال کشور هدایت شده است.

به گزارش کلمه، با گذشت دو روز از سیل بهشهر تازه خبر می رسد که محمدرضا رحیمی معاون اول احمدی نژاد تازه حوالی ظهر فردا عازم مناطق شمالی می شود آن هم در شرایطی که احمدی نژاد خود روانه جمهوری آذربایجان شده است.

این در حالی است که معاون عمرانی استانداری مازندران با اشاره به بالا بودن عمق خسارات وارده ناشی از سیل در بهشهر، گفته است: تجهیزات امدادی نهادهای مسئول در منطقه سیلزده مکفی نیست و حجم بالای سیل در بهشهر عملیات امدادرسانی را با کندی مواجه کرده و باید با سرعت بخشی انتظارات مردم را برآورده کنیم.

در سوی دیگر از مجلس هم  یک عضو کمیسیون کشاورزی از ماموریت این کمیسیون به اعضای آن برای بازدید از مناطق سیل زده شمال کشور خبر داد و گفت: گزارش این بازدیدها که عمدتا درخصوص میزان خسارات وارده به مردم و محصولات کشاورزی و دامی خواهد بود، به هیات رئیسه مجلس ارائه می شود.

مهر به نقل از علی ایرانپور نوشت: ۴ عضو کمیسیون کشاورزی مجلس از روز گذشته به استان گلستان سفر کرده اند تا از نزدیک در جریان خسارات وارده به مردم و استان قرار بگیرند.

وی ادامه داد: علاوه بر بنده، آقایان توکلی، میرمرادزهی و نوروزی نمایندگان الیگودرز، سراوان و علی آباد کتول در این ماموریت حضور دارند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس خاطرنشان کرد: شب گذشته جلسه ای با استاندار در محل استانداری برگزار شد که گزارشی هم از میزان خسارات وارده ارائه شد. در این گزارش به خسارات وارده به دامپروری ها و بخش کشاورزی اشاره شد.

گزارش تصویری/ خسارات سیل در شهرستان بهشهر

 


 


وزیر بهداشت با اشاره به سهم بالای مردم از پرداخت هزینه های درمان که به گفته او  رقمی حدود ۵۴٫۹ درصد  است، گفت: چیزی در حدود ۷٫۵ درصد از جمعیت کشور با هزینه‌های درمانی به زیر خط فقر می‌روند.

مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت تامین منابع در حوزه سلامت را یکی از مهمترین چالش‌های پیش روی این حوزه دانست و گفت: در حال حاضر ۵۴٫۹ درصد از هزینه های درمانی از جیب مردم پرداخت می‌شود و بیمه های سلامت ۱۸٫۶، دولت حدود ۲۰ درصد و بیمه‌های خصوصی ۷٫۳ درصد هزینه‌های درمانی را پرداخت می‌کنند که با اصلاح تامین منابع تلاش می‌کنیم جلوی این عدم عدالت در سلامت را بگیریم.

وی با اعلام اینکه ۱۶٫۸۳ درصد از مردم تحت پوشش هیچ بیمه ای نیستند، افزود: ۵٫۴ درصد از مردم از دو دفترچه بیمه درمانی و یا بیشتر برخوردارند.

وزیر بهداشت با اشاره به تصویب شاخص‌های ۵۲ گانه عدالت در سلامت افزود: همه دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور موظف شده‌اند براساس این شاخص‌ها گزارشی را تا پایان سال ارایه بدهند.

وحید دستجردی با اشاره به مصوب نقشه تحول نظام سلامت در دولت و ابلاغ آن برای اجرا به همه دستگاههای کشور افزود: ۱۵ سیاست کلی و ۹۲ برنامه ملی برای پیشبرد برنامه‌های نظام سلامت تهیه شده است.

وزیر بهداشت در ادامه وعده  ثبت پوشش ۹۵ درصدی سرطان‌ها در کشور را هم داد و گفت: ایران جزو معدود کشورهای منطقه و آسیا است که توانسته در این زمینه اقدام کند.

به گزارش ایسنا، وی در ادامه به مقوله تولید محصولات علمی در حوزه علوم پزشکی پرداخت و گفت:‌ سهم ما از تولید محصولات علمی در پزشکی در منطقه خاورمیانه ۲۷ درصد و در جهان ۱٫۴۳ درصد است در حالی که تنها یک درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهیم.

دستجردی با اعلام اینکه نظام سلامت با در اختیار داشتن ۱۰ درصد اعتبارات پژوهشی بیش از ۳۰ د رصد تولیدات علمی کشور در حوزه علوم پزشکی را در اختیار دارد، افزود: دستیابی به سهم ۲ در صد از بازار جهانی محصولات و خدمات در حوزه سلامت در افق ۱۴۰۴ یکی از برنامه‌های نظام سلامت است.
وی با اعلام اینکه تا کنون ۱۴ قلم دارو با فناوری بالا رونمایی شده است اظهار داشت:‌ تا پایان سال بیش از ۱۰ قلم دیگر دارو با فناوری بالا رونمایی خواهد شد.


 


در حالی که دیروز  قیمت سکه تمام طرح جدید و قدیم یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان بود، امروز قیمت سکه تمام به یک میلیون و ۳۹۰ هزار تومان رسیده است. خبرگزاری ایسنا در گزارشی از وضعیت قیمت‌های امروز ارز و طلا در تهران  همچنین نوشت: نیم سکه امروز در بازارهای داخلی ۶۸۵ هزار تومان، ربع سکه ۳۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۱۷۰ هزار تومان معامله می‌شود. این در حالیست که دیروز نیم سکه ۶۷۰ هزار تومان، ربع سکه ۳۴۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۱۶۵ هزار تومان معامله می‌شد.

در پی روند نزولی قیمت هر انس طلا در بازار جهانی که از اوایل هفته‌ی قبل آغاز شده، امروز قیمت هر انس طلا به ۱۷۴۷ دلار رسیده است. همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار امروز ۱۳۸ هزار و ۷۰۰ تومان، هر مثقال طلای ۱۷ عیار ۶۰۱ هزار تومان و هر مثقال طلای ۱۸ عیار نیز ۶۳۹ هزار و ۳۰۰ تومان است. دیروز در حالی که قیمت انس ۱۷۵۵ دلار بود، قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازارهای داخلی ۱۳۳ هزار و ۴۰۰ تومان، هر مثقال طلای ۱۷ عیار ۵۷۸ هزار تومان و هر مثقال طلای ۱۸ عیار ۶۱۵ هزار تومان معامله می‌شد.

افزایش قیمت دلار در صرافی‌ها

در حالی که همچنان اتحادیه‌ی کشوری طلا و جواهر قیمت رسمی انواع ارز را اعلام نمی‌کند، دلار در بازار آزاد ۳۵۵۰ تومان معامله می‌شود. قیمت یورو نیز امروز بین ۴۵۰۰ تا ۴۶۰۰ تومان متغیر است. دیروز قیمت هر دلار ۳۴۰۰ تومان بود. افزایش قیمت طلا در ایران در حالی است که به گفته کارشناسان، فاصله قیمتی طلا در ایران و جهان در حال حذف شدن است.


 


سهامداران کارخانه آزمایش مرودشت تمایلی به راه‌اندازی مجدد این واحد تولیدی ندارند و به همین خاطر در حدود ۲۰۰ کارگر این کارخانه از حدود دو ماه پیش به دلیل تعطیلی کارخانه بیکار شده‌اند.

به گفته  مهرزاد مویدی مسوول کانون شوراهای اسلامی کار استان فارس ، با وجود همکاری مسئولان استانی برای بازگشایی کارخانه آزمایش مرودشت سهامداران کارخانه از بازگشایی آن امتناع می کنند.

مویدی افزود: درحال حاضر دولت برای پرداخت مطالبات معوقه کارگران و نیز تامین اعتبار بازگشایی کارخانه آزمایش مرودشت حدود ۲/۵ میلیارد تومان اعتبار تعیین کرده است اما سهامدار و مالک اصلی کارخانه هنوز هیچ اقدامی در این خصوص انجام نداده‌اند.

به گزارش ایلنا، وی گفت : دو هفته پیش در جلسه‌ای که با حضور معاون وزیر صنایع، نماینده مرودشت در مجلس، مسئولان استانداری، ‏ ادارات کار و تامین اجتماعی فارس و نیز مقامات فرمانداری مرودشت و نمایندگان کارفرما و کارگران برگذار شد، با پرداخت تسهیلات به این کارخانه موافقت شد.

این مقام کارگری افزود: با وجود مساعدت مسئولان استانی کارخانه همچنان تعطیل است.

مویدی با بیان اینکه کارخانه آزمایش مرودشت در زمینه تولید لوزام سرمایشی و گرمایشی منزل مانند یخچال‏، بخاری و… فعالیت دارد؛ گفت: این کارخانه که زیر نظر گروه پیام اداره می‌شود در گذشته نزدیک به هزار کارگر داشت.

به گفته مسئول شوراهای اسلامی کار استان فارس کارگران آزمایش مرودشت از زمستان سال گذشته حقوق طلبکار هستند و همچنین تمدید بیمه تکمیلی آن‌ها از دو سال پیش متوقف شده‌است.

وی گفت: تعطیلی کارخانه آزمایش مرودشت درحالی است که شعبه دیگر این واحد تولیدی در تهران همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند.


 


کلمه: یک عضو دفتر رهبری ادعا کرد که مردم در انتخابات گذشته ریاست جمهوری به خاطر نسبت قوم و خویشی میرحسین موسوی با رهبری به او رای داده اند!

حائری شیرازی که پیشتر ادعا کرده بود موسوی در خصوص نتیجه انتخابات حجت گرایی نکرده است، اینک با غلو در مورد شخصیت آیت الله خامنه ای، یک بار او را به جاذبه زمین و بار دیگر به آهن‌ربا تشبیه کرده و گفته است: تأثیر ولایت‌پذیری این است، آهنی که به آهن ربا وصل است اگر به براده‌ها نزدیک شود، همه این‌ها همراهش بلند می‌شوند و همه حالت آهن‌ربایی پیدا می‌کنند و آنهایی که بی‌شکل بودند هم طیف پیدا کرده، متشکل شده و شاکله پیدا می‌کنند.

ادعاهای این عضو خبرگان رهبری که زمانی معلم اخلاق دولت احمدی نژاد نیز بود، در حالی صورت می گیرد که شجاع الدین حائری، فرزند وی در اسفند ۸۹ به زمین خواری و برگرداندان اموال مردم محکوم شد. اما پس از مدت کوتاهی در بهت و تعجب همگان حکم تبرئه شدن او صادرشد. تبرئه ای که حتی انتقاد و اعتراض حزب الله شیراز را به همراه داشت، و گفته می شد که در آن پرونده اتهاماتی نیز متوجه حائری پدر بوده است.

به گزارش کلمه، امام جمعه سابق شیراز که همزمان با رسیدگی قضایی به پرونده مذکور از سمت خود برکنار و به تهران منتقل و در دفتر رهبری مستقر شد، بدون اشاره به نقش میرحسین موسوی در طول انقلاب و سه دهه عمر جمهوری اسلامی، افزوده است: به عنوان مثال آقای موسوی در انتخابات ۸۸، ۱۳ میلیون رأی آورد و بعد در فراخوان‌های بعدی که داشت هیچ‌کس برای حمایت از او نیامد؛ آن آمدن چطور شد و این نیامدن چطور؟ آن آمدن به خاطر این بود که می‌گفتند این آهن ـ موسوی ـ به آهن‌ربا ـ رهبری ـ وصل است و مردم براساس این ۱۳ میلیون و خرده‌ای رأی دادند و گفتند که موسوی پنج سال نخست وزیر امام بوده و الآن هم که رهبری هستند، قوم خویش و هم محلی ایشان است و سید است و به این دلیل رأی دادند، یعنی خاصیت آهن ربایی.

البته وی توضیح نمی دهد، در حالی که کاندیدای دیگر مورد حمایت صد در صدی آیت الله خامنه ای بود، چرا مردم باید تحت تاثیر خصلت آهن ربایی ولایت و به علت قوم و خویشی به سمت میرحسین موسوی بروند که طی دو دهه از صحنه قدرت سیاسی به دور بوده است.

وی که به عملکرد میرحسین موسوی در طول هشت جنگ نپرداخته و نمی گوید که امام خمینی در وصف این سیاستمدار مردمی چه گفته است، در یک اظهار نظر یک طرفه مدعی می شود که وقتی رهبری فرمودند انتخابات ابطال نشود و موسوی می‎گفت ابطال شود او از رهبری جدا شد و مردم دیدند که این آهن دیگر به آهن‌ربا وصل نیست؛ وقتی آهن را از آهن‎ربا جدا کنیم تمام این براده‌ها که به او وصل بود جدا می‌شود!

این عضو خبرگان رهبری نمی گوید حضور میلیونی مردم در خیابان بعد از خطبه های نماز جمعه رهبری و حمایت بی کم و کاست اقشار وسیعی از مردم از میرحسین موسوی طی سه سال گذشته که حامیان رهبری بدترین اهانت ها را به این نخست وزیر محبوب امام کرده اند، از چه رو بوده است.

این معلم اخلاق دولت احمدی نژاد همچنان نمی گوید اگر این نخست وزیر محبوب امام مورد عنایت جامعه نیست، چرا به حصر خانگی او و همسرش و مهدی کروبی پایان داده نمی شود و از هرگونه رفت و آمد به محل سکونت این سیاستمداران مردمی جلوگیری می شود.

حائری شیرازی در حالی که بسیاری از علما و مراجع به حبس غیرقانونی و غیرشرعی رهبران جنبش سبز انتقاد شدید دارند، بعد از حصر میرحسین و کروبی با محارب خواندن این دو برگزیده امام خمینی، ادعا کرده بود: اینکه مردم اینها را از دل بیرون راندند خیلی مهم تر و بدتر از محارب بودنشان است. شما توجه داشته باشید که مردم اینها را از دل بیرون راندند؛ بهترین موفقیت همین است.

وی که معلوم نیست از چه کانالی اخبار و اطلاعاتش را به دست می آورد گفته بود: اینها در اطاق بسته نشسته اند و خود را از مردم دور کرده اند و خیال می کنند پشت سر آنها عالمی برپاست. این افراد با هیچ کسی ارتباط ندارند و این مصیبت بزرگی برای این افراد است!

این ادعا در حالی مطرح شده بود که در همان زمان احمد جنتی از مسئولان قوه قضاییه خواسته بود ارتباطات این دو همراه جنبش سبز را با مردم قطع کنند.


 


سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اعلام اینکه دولت از بسیاری از مشکلات و دغدغه‌های تولید ملی غفلت کرده است این تخلف دولت را مورد یادآوری قرار داده که طبق قانون موظف به اختصاص ۳۰ درصد منابع حاصل از اجرای هدفمندی یارانه‌ها به تولید کشور بوده است؛ اما  تاکنون این امر محقق نشده است.

به گزارش کلمه، این روزها با طرح موضوع توقف فاز دوم طرح هدفمندی یارانه ها در مجلس، انتقادات نسبت به دور نخست این طرح نیز بالا گرفته است. چنانچه محمد علیپور با یادآوری تخلف دیگری از دولت، اشاره کرده که تعداد زیادی از کارخانه‌ها دچار کمبود نقدینگی شده اند به این خاطر که دولت سهم یارانه ۳۰ درصدی بخش تولید را نداده است.

او افزود: دولت پس از اجرای قانون هدفمدسازی یارانه‌ها باید از تولید‌ ملی حمایت بیش‌تری می‌کرد ولی این اتفاق تاکنون رخ نداده است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: اتکا به توانمندی‌های داخل، عدم وابستگی به خارج، کاهش بیکاری و افزایش اشتغال از برکات حمایت از تولید ملی است، ولی متأسفانه دولت از بسیاری از مشکلات و دغدغه‌های تولید ملی غفلت کرده است.

وی با تأکید بر اینکه دولت با توجه به منابع و ابزارهای در اختیار خود از تولیدکنندگان حمایت جدی نکرده است، گفت: طی هفته گذشته به همراه برخی نمایندگان از برخی کارگاه‌ها و کارخانجات تولیدی بازدید کردیم که عموما دچار مشکلاتی از قبیل سرمایه در گردش بودند.

علیپور خاطرنشان کرد: بسیاری از این کارگاه‌ها و کارخانه‌ها نسبت به تعدیل نیرو اقدام کرده بودند و این اتفاق در شرایطی است که دولت هنوز قصد حمایت از این بخش کلیدی و محوری اقتصاد کشور را ندارد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از اقدام دولت در راستای خروج ارزهای حاصل از فروش نفت خام و صرف آن برای واردات بی‌رویه، گفت: باید دولت طوری اقدام کند که تنها کالاهایی از خارج وارد شوند که تحت هیچ شرایط در داخل یا تولید نشده و یا امکان تولید آن در داخل وجود نداشته باشد.

به گزارش فارس، وی تصریح کرد: کشور ما دارای پتانسیل‌ و ظرفیت‌های بالقوه سیار بالایی در اقتصاد است که باید این پتانسیل و ظرفیت فعلیت یابد؛ به طور یقین هر چه از میزان واردات به داخل کشور جلوگیری و ممانعت به عمل آید تولید داخل سودده و منتج به قطع هرگونه وابستگی به خارج کشور خواهد شد.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به kaleme-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به kaleme@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته