-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ مهر ۲۹, شنبه

Latest News from Emrooz for 10/19/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



امروز: سید احمد خاتمی خطیب این هفته نماز جمعه تهران در بخشی از خطبه ها با بیان اینکه در حوزه داخلی، دشمن راهبردهایی را تا انتخابات سال آینده در پیش گرفته است، به شش راهبرد مهم اشاره کرد و گفت: دشمن با تشدید فشارها تا انتخابات می خواهد بر انتخابات تاثیر بگذارد تا تغییر در ساختار حکومتی بوجود آید.

به گزارش مهر، عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری در ادامه افزود: به دشمنان خارجی و دوستان داخلی شان هشدار می دهیم هواداری مردم از نظام جمهوری اسلامی سیاسی نیست بلکه اعتقادی است و این هواداری اعتقادی کم شدنی نیست.

خطیب این هفته نماز جمعه تهراندر بیان راهبرد دوم دشمن در آستانه انتخابات اظهار داشت: بحرانی جلوه دادن کشور یکی دیگر از برنامه های دشمنان است .

خاتمی اظهار داشت: در کشور مشکل وجود دارد اما حالت بحرانی پیش نیامده است و حالت بحرانی را باید در کشورهای اروپایی که اقتصادشان دچار مشکل شده است مشاهده کرد.

وی یکی دیگر از راهبردهای دشمنان را القاء یاس و ناامیدی بخصوص در میان جوانان خواند و گفت: آنها می خواهند نگذارن ما از این گردنه عبور کنیم در حالی که ملت ایران گردنه های سخت تر از این را نیز پشت سر گذاشته و به قول رهبر معظم انقلاب امروز بیش از هر وقت دیگر احساس قدرت می کنیم و این احساس متکی بر واقعیات است.

امام جمعه موقت تهران در بیان راهبرد چهارم تصریح کرد: فضاسازی ناحق پیش از فرا رسیدن انتخابات یکی دیگر از حربه های دشمنان است .

خطیب این هفته نماز جمعه تهران گفت: آنها پیش از فرا رسیدن انتخابات سال 88 شعار تقلب را سر دادند و رهبری نیز در فروردین همان سال از توطئه آنها پرده برداشت و هشدارهایی را دادند که دیدیم به واقعیت تبدیل شد.

خاتمی با بیان اینکه برخی شعار "انتخابات آزاد " را در آستانه انتخابات سر می دهند، گفت: آنها می خواهند بگویند اگر کاندیدای ما رد شد انتخابات آزاد نیست یا اگر مردم به کاندیدای ما رای ندادند باز هم انتخابات آزاد نیست و تنها در صورتی انتخابات آزاد است که کاندیدای ما رای بیاورد.

امام جمعه موقت تهران اظهار داشت: انتخابات در ایران آزاد بوده، هست و خواهد بود.

خاتمی پنجمین راهبرد دشمن در آستانه انتخابات را وانمود کردن این موضوع خواند که دشمنان می خواهند بگویند تحریم ها مربوط به اصرار ایران به داشتن حق مسلم خود در انرژی هسته ای است و اگر ایران از این حق دست بردارد همه چیز تمام می شود.

وی در ادامه افزود: تحریم ها از سال 59 بر علیه جمهوری اسلامی شروع شده در حالی که ما آن زمان اسمی از انرژی هسته ای نداشتیم.

امام جمعه موقت تهران ششمین و آخرین راهبرد را انتشار شایعات و دروغ ها خواند و افزود: آنها می گویند ما با این کار می خواهیم ایران را پای میز مذاکرات بیاوریم در حالی که ما میز مذکرات را ترک نکرده ایم.


 


امروز: ديويد کوهن، معاون وزارت خزانه‌داری ايالات متحده در امور تروريسم و اطلاعات مالی در گفت‌و‌گو با تلويزيون بلومبرگ می‌گويد آمريکا فشار تحريم‌ها بر ايران را افزايش می‌دهد تا برای ايرانی‌ها اين امر روشن شود که تنها گزينه موجود، پاسخگويی به نگرانی‌های جامعه جهانی در مورد برنامه هسته‌ای اين کشور است.

به گزارش رادیوفردا، آقای کوهن در اين مصاحبه که متن آن روز جمعه، ۲۸ مهر ماه در سايت بلومبرگ منتشر شده است، افزود: «ما می‌توانیم با انجام اقداماتی تحريم‌ها عليه ايران را تشديد کنيم.»

وی با این‌حال توضیح بیشتری در مورد جزئیات تحریم‌های آینده ارایه نداد.

آقای کوهن در این گفت‌و‌گو گفت: «ما مهمترين منبع درآمد ايران، يعنی صادرات نفت اين کشور را هدف قرار داده‌ايم و محدوديت‌های ‌بین‌المللی مبادلات مالی، فشار بر صادرات نفت ايران را چند برابر کرده است... تحريم‌ها عليه ايران جامع بوده و بر اقتصاد اين کشور تاثير مهمی داشته است.»

سخنان آقای کوهن در حالی بیان می‌شود که تحريم نفت ايران از سوی کشورهای غربی، اقتصاد ايران را با دشواری‌های مضاعفی روبه‌رو کرده و ارزش پول ملی ايران را نيز تحت تأثير خود قرار داده‌ است.

وضعيت بازار ارز ايران از اواسط تابستان امسال و به دنبال تشديد تحريم‌های ايران از سوی اتحاديه اروپا و آمريکا، با بحران شديدی روبرو شده است به گونه ای که قيمت هر دلار از ۱۷۰۰ تومان تا سه هزار و ۹۰۰ تومان افزايش يافت.

آژانس بين المللی انرژی نیز در گزارش اخير خود نوشته است که صادرات نفت ايران از يک ميليون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز در ماه اوت، به ۸۶۳ هزار بشکه در روز،در ماه سپتامبر سقوط کرده است. اوايل سال ۲۰۱۲ ميلادی، صادرات ايران در حدود دو ميليون بشکه در روز بوده است.

قدرت‌های غربی می‌کوشند تا با افزايش فشارها بر ايران، حکومت جمهوری اسلامی را به شفاف‌سازی بيشتر در برنامه هسته‌ای مناقشه‌برانگيز خود و توقف غنی‌سازی اورانيوم وادار کنند، اما جمهوری اسلامی برنامه هسته‌ای خود را صلح‌آميز دانسته و نگرانی‌ها در خصوص اين برنامه را بی‌اساس می‌داند.


 


امروز:
ایران بيش از ۹۰ درصد گاز صادراتی خود را به ترکیه می‌فروشد. این مقدار فعلا برابر است با ۲۷ میلیون متر مکعب گاز در روز. آیا ترکیه پس از قطع خرید گاز ایران از سوی اتحادیه اروپا به این تحریم‌ها خواهد پیوست؟
تركيه صاحب انرژی نفت و گاز نیست و مجبور است گاز مورد نیاز خود را از کشورهای همسایه تامین کند. این کشور سالانه ۳۰ ميليارد متر مكعب گاز از روسيه، ۱۰ ميليارد از ايران، ۶/۵ ميليارد از جمهوری آذربايجان و حدود ۶ ميليارد متر مكعب گاز مايع نیز از كشورهای آفريقایی وارد می‌کند. بخشی از گاز خود را نیز به صورت "ال ان جی" (گاز طبیعی مایع ) از قطر وارد می‌کند.

به گزارش دویچه وله، پس از تحریم گاز ایران از سوی اتحادیه اروپا (۱۵ اکتبر / ۲۴ مهر) پیش‌بینی می‌شود فشار به ترکیه بر سر قطع واردات گازی خود از ایران افزایش یابد. اما کارشناسان به دویچه وله گفتند، قطع صدور گاز ایران به ترکیه آنهم در آستانه‌ی بروز فصل سرما "فلج کننده" خواهد بود و ترکیه زیر بار آن نخواهد رفت.

زیان ترکیه از همراهی با اتحادیه اروپا

مقام‌های ایرانی تحریم ۲۷ کشورعضو اتحادیه‌ی اروپا را "نمایشی و تبلیغاتی" توصیف کردند. حسین ذوالانوار، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ایران در این باره هشدار داد: «ترکیه به عنوان خریدارعمده‌ی گاز ایران ، قادر نیست در دراز‌مدت ازخرید گاز ایران امتناع کند و همراهی با سیاست‌های اتحادیه اروپا، به زیان دولت آنکارا خواهد بود.»

از سوی دیگر جواد اوجی، مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران نیز گفته است که صادرات گاز ایران به ترکیه و سایر کشورهای اروپائی در آینده حتی می‌تواند تا ۱۰۰ میلیون متر مکعب در روز ارتقا یابد. گرچه ایران به عنوان کشور صادرکننده‌ی گاز شناخته نمی‌شود، اما با دارا بودن دومین ذخیره‌ی گازی دنیا می‌تواند به تنها رقیب آتی گاز روسیه در اروپا بدل شود. کارشناسان امور گاز همچنین می‌گویند، روسیه انحصار بازار گاز اروپا را در دست دارد و پس از اعمال تحریم‌ها، در واقع ایران فرصت حضور در بازار گازی اروپا را از دست داده است.

هشدار آمریکا درباره‌ی ضرر تحریم گازی به ترکیه

"سازمان اطلاعات انرژی آمريکا" پیش از این در گزارشی اعلام کرد: «ظرفیت‌ها برای محدود کردن صادرات گاز طبیعی ایران در بازار جهانی بسیار محدود است چون بخش بزرگی از این محصول به ترکیه صادر می‌شود.»

‌این سازمان در گزارش خود همچنین آورده است، که با آغاز تحريم گاز ايران از سوی اتحاديه‌ی اروپا خسارات فراوانی بر بخش‌های صنعتی وانرژی ترکيه وارد خواهد آمد. پیوستن ترکیه به تحریم گازی می‌تواند خسارات سنگينی به بخش صنعت،‌ گرمايش خانگی وتوليد برق ترکیه وارد کند و ترکیه در وضعیت بسیار سختی قرارمی‌گیرد.

ترکیه: به‌رغم تحریم گازی، از ایران گاز می‌خریم

تانیر ییلدیز، وزیر انرژی ترکیه هم در واکنش به تحریم اتحادیه اروپا برای تحریم صادرات گاز ایران گفت: «ترکیه نسبت به تعهدات خود مبنی بر واردات گاز از ایران پایبند خواهد ماند و هیچ عاملی نمی‌تواند در واردات گازی این کشور از ایران اخلال ایجاد کند.»

این مقام ترک همچنین ضمن اشاره به نیاز ترکیه به گاز ایران افزود: «ترکیه با ایران مناسبات مسالمت‌آمیزی دارد به طوری که در این مدت شاهد افزایش تجارت نفت و گاز با این کشور همسایه هستیم». کارشناسان به دویچه وله گفتند، علیرغم اختلافات سیاسی ایران و ترکیه بر سر سوریه، مناسبات تجاری بین دو کشور رشد داشته است. به گفته‌ی محمد رضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور ایران حجم مبادلات تجاری دو کشور تا پایان سال جاری به ۲۵ میلیارد دلار خواهد رسید.


 


امروز:
وزیر اسبق کشاورزی، علت افزایش قیمت شیر و گوشت و سایر اقلام کشاورزی را، ارایه آمار غلط از سوی دولت برای تأمین نیاز های وارداتی کشاورزی نسبت داد. و گفت: همین امر باعث ضعف در نوع واردات مورد نیاز کشورشده است.

به گزارش ایلنا، عیسی کلانتری گفت: وقتی آمار اشتباهی مطرح شود با کمبود شیر و گوشت و دیگر محصولات کشاورزی مواجه خواهیم شد. یعنی کمبود هایی که در بخش کشاورزی وجود دارد به دلیل نداشتن برآورد صحیح از میزان نیاز است و نمی توان آن را گردن واردات انداخت.

وی علت این امر را نبود یک استراتژی منظم و دقیق برای آن بخش از نیاز هایی است که باید وارد شوند که آن هم ضعف از سوی وزارت جهاد کشاورزی است.


 


امروز: معاون حقوقی رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه مگر روسای جمهور قبلی زندان می رفتند؟ گفت: جای رئیس جمهور قوه مجریه است و باید کارهای اجرایی را انجام دهد. زندان های کشور نیز زیر مجموعه قوه قضاییه است و هر کس باید کار خود را انجام دهد.

علی رازینی در گفتگو با مهر، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی مطرح می کنند آیت الله آملی لاریجانی مخالف بازدید احمدی نژاد از زندان اوین است، گفت: ایشان مخالف نیست بلکه هر موضوعی باید دارای ضابطه و قانون باشد.

وی با بیان اینکه زندان جای حساب و کتاب داری است، گفت: اگر کسی می خواهد از زندان بازدید کند باید قوائد آن را هم رعایت کند چرا که زندان مقرراتی دارد.

معاون حقوقی قوه قضاییه با بیان اینکه مگر روسای جمهور قبلی زندان می رفتند؟ گفت: جای رئیس جمهور قوه مجریه است و باید کارهای اجرایی را انجام دهد. زندان های کشور نیز زیر مجموعه قوه قضاییه است و هر کس باید کار خود را انجام دهد.

به گزارش مهر، مدتی قبل روزنامه رسمی دولت خبر داد، بنابر اعلام یک منبع آگاه، احمدی نژاد قصد دارد بزودی از زندان اوین بازدید نماید و در این برنامه ویاز همه بندها و بخش های زندان اوین بازدید خواهد کرد.

غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضاییه نیزدر واکنش به بازدید احتمالی احمدی نژاد از زندان اوین برای ملاقات با علی اکبر جوانفکر مشاور رسانه ای وی گفت: سازمان زندانها ضوابط و مقررات دارد و زندان دارای بازداشتگاه موقت و دائمی است. آنهایی که بازداشت موقت هستند حتما باید با قاضی پرونده هماهنگ شود و حتی مقامات قوه قضائیه هم نمی توانند با این افراد ملاقات داشته باشند. در ضمن زندان ساعت خواب و بازدید و ملاقات دارد و باید هماهنگ شود.


 


امروز: رئیس سازمان داوطلبان هلال احمر گفت: لباس و وسایل گرم کننده برای 10 هزار خانوار زلزله زده ورزقان توزیع شده و برای سایر زلزله دگان در حال توزیع است.

فرحناز رافع در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به آغاز فصل سرما در مناطق زلزله زده گفت: هلال احمر آذربایجان شرقی با توجه به کمکهای اهدایی مردم توزیع البسه گرم همراه با مواد غذایی و لوازم بهداشتی را آغاز کرده است.

وی افزود: این بسته های ویژه میان 10 هزار خانوار روستایی توزیع شده و لوازم خانگی هم بعد از ساخت و تحویل خانه های زلزله زده به خانواده ها تحویل داده می شود.

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر کشور اعلام کرد: تا سه ماه آینده 5 مدرسه توسط خیرین هلال احمر در مساحت 200 متر و با هزینه 750 میلیون تومان ساخته و مورد بهره برداری قرار می گیرد.


 


امروز: عصرایران به نقل از فارین پالیسی نوشت: "معمر قذافی "رهبر سابق لیبی، تا زمانی که ناتو مقرش را در طرابلس بمباران کرد و توسط مخالفانش کشته شد، حاضر نبود که قدرت را به شخص دیگری واگذار کند.

در یمن "عبدالله صالح" رئیس جمهوری این کشور، ماه‌ها پس از آنکه ناآرامی‌های داخلی در کشورش به جنگ داخلی تبدیل و در گلوله باران دفترش به شدت زخمی شد، حاضر نشد که شخص دیگری کرسی ریاستش را تصاحب کند.

حال پرسش آن است که چه عاملی سبب می‌شود که چنین افرادی حتی در شرایط دشوار حاضر به واگذاری قدرت نشود؟ چرا رهبران کشورهایی مانند اردن و عربستان سعودی حتی زمانی که می‌بینند افراد بانفوذی مانند "حسنی مبارک" رئیس جمهوری سابق مصر، در قفسی در دادگاه محاکمه می‌شوند، حاضر به رها کردن زندگی مجلل خود نیستند.

تشخیص ویژگی‌های روان‌شناختی دیکتاتور‌ها در جهان بسیار آسان است و امر دشواری به نظر نمی‌رسد چرا که تاریخ زندگی اکثر آنان مانند "ژوزف استالین" رهبر شوروی سابق ، "مائو تسه تونگ" رهبر مارکسیست چین، "صدام حسین" رئیس جمهوری مخلوع عراق، و خود قذافی در دسترس همگان است و می‌توان شرایطی که آنان را به یک دیکتاتور تبدیل کرده است را مطالعه کرد.

کمیسیون سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در گزارش مخفیانه‌ای با نام "تحلیل روان‌شناختی آدولف هیتلر" که در سال ۱۹۴۳ میلادی انجام شده است، تلاش کرده است که تفکر و نگاه مستبدانه هیتلر را بررسی و توضیحی منطقی برای آن ارائه کند.

اکنون این گزارش به همراه تحقیقات جدید منتشر شده محققان را به درک مناسب تری از اینکه چرا رهبران به یکباره به یک حکمران مستبد تبدیل می‌شوند، نزدیک‌تر کرده است.

آیا دیکتاتور‌ها از بیماری روانی رنج می‌برند؟ این ساده‌ترین و گمراه کننده‌ترین تعریفی است که از دیکتاتور‌ها ارائه می‌شود. این ایده همچنین بسیار ناامیدکننده است. نابسامانی های فکری در حقیقت به تشخیص و درک مشکلات روانی مربوط می‌شود تا اختلال در شخصیت ضداجتماعی افراد. در حالی که دیکتاتور‌ها مرتبا در حال اقداماتی هستند که قدرت خود را حفظ کنند و این قبیل از تصمیمات نمی‌توانند توسط فردی که از بیماری روانی رنج می‌برد، سر بزند.

پذیرش اینکه بگوییم که این قبیل از حاکمان سعی می‌کنند مانند یک روانی به نظر برسند، بسیار دشوار است. برای مثال، آنان نه تنها به اطرافیانشان بلکه به خودشان نیز دورغ می‌گویند.

متخصصان می‌گویند که مثلا زمانی که استالین فردی را خیانتکار توصیف می‌کرد نه تنها شرایطی را به وجود می‌آورد که دیگران این مسئله را باور کنند بلکه ذهن خودش را هم برای پذیرش این مسئله آماده می‌کرد.

همین مسئله در معمر قذافی نیز دیده شده بود. رهبر سابق لیبی، نه تنها به خوبی می‌دانست که مخالفانی در دولتش هستند بلکه از وجود مخالفان در سرتاسر کشورش نیز خبر داشت، اما از‌‌ همان آغاز بهار عربی مرتبا تکرار می‌کرد که تمامی مردم لیبی حامی من هستند و برای دفاع از من می‌میرند. این تفکر قذافی حتی تا آخرین لحظه کشته شدن توسط‌‌ همان مخالفان همراه او بود.

"اسکات آتران" استاد دانشگاه "میشیگان" آمریکا که بیش از دو دهه درباره حاکمان و مردان قدرتمند در جهان مطالعه کرده و با بسیاری از آنان مستقیما گفت وگو کرده است، اینگونه نتیجه می‌گیرد که حرکت به سوی اخلاقیات، نه سادیسم و حرص و طمع، شخصیت افراد قدرتمند را شکل می‌دهد.

او می‌گوید که مثلا آدولف هیتلر معادل یکصد میلیون دلار هزینه کرد تا اقداماتش را توجیه کند و مدارک منطقی به دیگران ارائه دهد.

اکثر رهبران در کشورهای دموکراتیک کسانی را وارد تشکیلات خود می‌کنند که از اقدامات آنان انتقاد کنند، اما دیکتاتور‌ها زندگی خود را به گونه‌ای هدایت می‌کنند که چنین افرادی در آن کمترین نقش را ایفا کنند.

"فرانک دیکو‌تر" استاد دانشگاه هنگ کنگ و نویسنده کتابی درباره مائو در این باره می‌گوید: "اینکه حاکمان مستبد از بیماری روانی رنج می برند یا خیر، برای من مهم نیست اما اینکه چطور قدرت آنان را به مرور زمان تغییر می‌دهد، پرسشی است که ذهن مرا به خود مشغول کرده است."

او ادامه می‌دهد که مائو برای زمان طولانی قدرت را در اختیار داشت و روز به روز بد‌تر و بد‌تر می‌شد و در ‌‌نهایت تنها در پیله خود زندگی کرد.

به باور بسیاری از روان‌شناسان، رهبران مستبد توانایی آن را ندارند که ارتباط شان با دیگر را به درستی و منطقی بررسی کنند. در گزارشی که توسط سه محقق در دانشگاه کالیفرنیا در سال ۲۰۰۳ میلادی انجام شد، آمده است که دیکتاتور‌ها ذهنیت خود را تغییر می‌دهند و شخصا برای خود، تفکری جدید خلق می‌کنند.

این گزارش همچنین تاکید می‌کند: این تمایل در افراد قدرتمند وجود دارد که برای خود اعتباری را در نظر بگیرند که در عالم واقعیت وجود ندارد و در همین حال دنیای پیرامون خود را بسیار خودکار‌تر و راحت‌تر تصور می‌کنند. صدام حسین نمونه واقعی برای این مسئله است؛ او حتی وقتی که به بغداد حمله شد نیز از ادعا‌های توخالی اش دست برنداشت.

"رنانا بروکس" استاد روان‌شناسی دانشگاه "واشنگتن" نیز می‌گوید که دیکتاتور‌ها تمایل دارند که قدرت و توانایی خود را بیش از واقعیت‌ها نشان دهند. آنان در حقیقت خود را یک قهرمان می‌بینند و زمانی که این باور به چالش کشیده می‌شود، دیگر نمی‌توان مانع اقدامات آنان شد چرا که در این شرایط شخصیت اصلی آنان زیر سؤال می‌رود.

اما فرضیه سومی که درباره دیکتاتور‌ها ارائه می‌شود، آن است که مشکل زمانی که قدرت را به طور کامل در اختیار دارند، رشد می‌یابد. برای مثال "روبرت موگابه" رئیس جمهوری زیمبابوه، در جوانی یک زاهد باادب بوده است و اطرفیان او می‌گویند که او در آن زمان اصلا تفکرات خودکامه نداشت اما اکنون به سخنان دیگر گوش نمی‌دهد و به حاکمی مستبد تبدیل شده است. روان‌شناسان معتقدند که در مورد موگابه تنها می‌توان گفت که قدرت کامل او را به چنین فسادی کشیده است.

در تحقیقاتی که توسط تیم روان‌شناسی دانشگاه "کلمبیا" با عنوان "چگونه قدرت فاسد می‌شود" انجام شده، آمده است که چه مکانیسمی در قدرت منجر به فساد می‌شود؟

در حقیقت باید گفت که قدرت خود به تنهایی عامل تغییر شخصیت افراد نیست اما آنچه که باعث می‌شود، فردی قدرتمند به یک دیکتاتور تبدیل شود آن است که او به مرور زمان از نگرانی‌های که مردم عادی جامعه با آنان درگیر هستند فاصله می‌گیرند و این نخستین گام برای تغییر تفکرات است چرا که از نظر علمی ، هورمون کورتیزول آنان کاهش می‌یابد؛ هورمونی که تنها با وجود استرس افزایش می‌یابد و به بدن کمک می‌کند که در واکنش به شرایط استرس‌زا میزان قند خون و فشار خون را افزایش دهد اما در عین حال بر روی خلق و حافظه نیز تاثیر می‌گذارد.

در این گزارش آمده است حال آنکه بی اخلاقی و گفتن دروغ‌های مدوام نیز استرس زا هستند. دروغگو باید همراه مراقب کلام خود و شرایط محیطی خود باشد و در چنین شرایطی تنها استرس افراد افزایش می‌یابد اما در دیکتاتور‌ها عوامل دیگر باعث کاهش استرس می‌شوند و به همین دلیل راحت‌تر از دیگران از راستگوی خودداری می‌کنند.

البته هیچ یک از این عوامل جنایت‌های دیکتاتور‌ها در طول تاریخ را توجیه نمی‌کند و این در حالی است که مغز ما برای داشتن قدرتی کامل و مطلق آمادگی ندارند.

در این شرایط است که دیکتاتور‌ها ممکن است تا آخرین لحظه بجنگند چرا که هرگز تصور نمی‌کنند که پایانی نیز برای آنان وجود دارد.

قذافی می‌توانست قبل از آنکه همه چیز را از دست بدهد و کشته شود، از قدرت کناره گیری کند و مبارک نیز می‌توانست چند هفته قبل از روزی که مجبور به استعفا شود، مصر را ترک کند.

هیتلر نیز توانایی و فرصت آن را داشت که برای برقراری صلح قدم بردارد و صدام هم قادر بود که سرنوشت دیگری برای خود رقم بزند.

اما نباید این نکته را فراموش کرد که دیکتاتور‌ها همچنانکه قدرت نظامی قوی دارند، از نظر روان‌شناختی برای عقب نشینی از قدرت بسیار ضعیف هستند؛ به همین دلیل آنان در عین دلبستگی به بقا، همواره از نابودی استقبال می‌کنند.


 


امروز: چند روز پس از آنکه رهبر جمهوری اسلامی در سفر به استان خراسان جنوبی از مسوولان سیاسی و روسای قوای سه گانه درخواست کرد "در مدت باقیمانده تا انتخابات و در خود انتخابات، همت همه مسئولان بر حفظ آرامش و اجتناب از جنجالی شدن فضای سیاسی کشور متمرکز باشد"، چهره های رادیکال های جریان اصولگرا به ارایه نسخه هایی جدید برای آرامش سیاسی پرداختند.

اصولگرایان و حامیان محمود احمدی نژاد در ایام انتخابات ریاست جمهوری دهم و ماه های پس از آن به خصوص در جریان اعتراضات مردم آنچنان فضا را به سمت تنش پیش بردند که اثرات آن همچنان باقی مانده و رهبران جنبش سبز بیش از 600 روز است که در حبس خانگی به سر می برند.
اصولگرایان که "نظر" رهبری جمهوری اسلامی را به "نظر" محمود احمدی نژاد نزدیک تر دیده بودند به سبک همیشگی خود تصمیم گرفتند، منتقدان و مخالفان دولت دهم را به ارتباط با آمریکا و غرب نسبت دهند. به اعتقاد برخی نمایندگان مجلس و چهره های نزدیک به آقای خامنه ای و همچنین حامیان احمدی نژاد، رهبران جنبش سبز به قصد براندازی نظام وارد صحنه انتخابات شده بودند.
چند ماه پس از انتخابات که همچنان اعتراض های مردم نسبت به رفتار تند و توام با خشنوت حاکمیت ادامه داشت، قوه قضاییه با چراغ سبز آقای خامنه ای دادگاه های فرمایشی را با حضور بازداشت شدگان پس از انتخابات یعنی حامیان میرحسین موسوی و معترضان به نتیجه انتخابات برگزار کرد و آنها به زندان های طولانی مدت محکوم شدند و حتی برای برخی حکم اعدام هم صادر شد.
واکنش های تند جمهوری اسلامی به اعتراض ها نتیجه ای در پی نداشت و حضور آشکار مردم در خیابان ها تا 25 بهمن ماه سال 89 ادامه یافت. اصولگرایان مجلس هشتم یک روز پس از 25 بهمن ماه در صحن علنی بهارستان با شعار مرگ بر موسوی، کروبی و هاشمی رفسنجانی، خشم و عصبانیت خود را از تداوم اعتراض های مردم اعلام کردند. نمایندگان شعار می‌دادند "ما همه سرباز توییم خامنه‌ای، گوش به فرمان توییم خامنه‌ای." علی لاریجانی رئیس مجلس در واکنش به این شعارها گفت با توجه به مسائلی که این روزها رخ داده است فکر می‌کنم که باید یک میدان تحریر در مجلس ایجاد کنیم.
درخواست رادیکال های اصولگرا از نظام یا همان آقای خامنه ای، اشد مجازات برای سران مخالفان دولت بود. اشد مجازات در قانون مجازات اسلامی به معنای "اعدام" است.
چند روز پس از شعار مرگ علیه مسوولان سابق جمهوری اسلامی در مجلس هشتم که دیگر به سران فتنه شهرت یافته بودند، نیروهای امنیتی با گرفتن دستور از بیت رهبر جمهوری اسلامی، تیم حفاظت میرحسین موسوی و مهدی کروبی را خلع کردند و آنها را در حبس خانگی قرار دادند.
آنها پس از حبس رهبران جنبش سبز به ظن خود صورت مساله را پاک کردند در حالی که مشکلات اصلی کشور به دلیل عملکرد بد دولت مورد حمایت اصولگرایان عریان شدند و کار به جایی رسید که بارها طرح عدم کفایت احمدی نژاد تا مرحله عملیاتی شدن هم پیش رفت اما به نتیجه نرسید و آنطور که برخی اصولگرایان از جمله محمدرضا باهنر گفتند "نظر رهبری بر ادامه کار دولت تا پایان مدت قانونی است." هرچه باشد رهبر جمهوری اسلامی همه اعتبار خود را طی این سال ها برای احمدی نژاد در طبق اخلاص گذاشته بود.
اصولگرایان رادیکال هم پس از بروز چالش هایی میان رهبر جمهوری اسلامی و احمدی نژاد نظیر جریان انحرافی، مشایی، برکناری وزیر اطلاعات، قهر 11 روزه و ... با تغییر تاکتیک اعلام کردند که دیگر از دولت حمایت نمی کنند؛ اتفاقی که ناظران با دیده تردید به آن نگریستند.
حالا سه سال و نیم و از روزها گذشته و اصولگرایان در هفت و نیم سالی که به صورت مطلق کشور را به دست گرفته اند تورم 70 درصدی، بیکاری، گرانی، فقر، افزایش فاصله طبقاتی و آسیب های جدی سیاسی، اجتماعی و اقتصادی برای جامعه باقی گذاشته اند تا جایی که برخی تحلیل گران از قرار گرفتن جمهوری اسلامی در آستانه فروپاشی اقتصادی خبر می دهند.
رهبر جمهوری اسلامی برای نخستین بار به وجود بیکاری و گرانی در کشور اعتراف کرد و البته آن را قابل حل دانست. بحران اقتصادی کار را به جایی رساند که او در سفر خود به استان خراسان شمالی به مخاطبان خود اینگونه دستور داد "مردم حواسشان جمع است، مسئولان قوای سه‌گانه هم کاملا مراقب باشند تا بدخواهان نتوانند آرامش موجود را که نشانه اقتدار عظیم کشور محسوب می‌شود، بر هم بزنند. در مدت باقیمانده تا انتخابات و در خود انتخابات، همت همه مسئولان بر حفظ آرامش و اجتناب از جنجالی شدن فضای سیاسی کشور متمرکز باشد."
به نظر می رسد آقای خامنه ای بیش از آنکه نگران انتخابات آینده باشد، به احتمال فروپاشی اقتصادی فکر می کند که با ادامه همین روش دور از تصور هم نخواهد بود.
با این حال پس از سخنان رهبر جمهوری اسلامی در خصوص آرامش سیاسی، همان چهره های رادیکال اصولگرا که با عصبانی کردن مردم مسبب اعتراض های آنها شدند، پس از سخنان آیت الله خامنه ای با چرخشی 180 درجه ای، پرچمدار آرامش و ثبات در کشور شده اند.

واکنش رادیکال ها
حمید رسایی از نمایندگان نزدیک به محمود احمدی نژاد در مجلس معروف به وکیل الدوله در این خصوص اعلام کرد: "گزینه‌های در مظان کاندیداتوری ریاست جمهوری باید مراقب هواداران خود باشند، چراکه اگر آنها بتوانند جامعه هوادار خود را در جهت کنترل عقده‌ها و هیجانات کاذب هدایت کنند، می‌توانند نقش بسزایی در آرامش و ثبات سیاسی کشور داشته باشند."
رسایی به همراه کوچک زاده، حسینیان، آقاتهرانی و دیگر اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس هشتم، پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم طرحی را آماده کرده بودند تا معترضان بلافاصله پس از دستگیری اعدام شوند. حتی حسینیان در اعتراض به عدم تصویب این طرح از سوی نمایندگان مجلس هشتم، صوری استعفا داد.
همچنین پرویز سروری از چهره های نزدیک به کانون رهپویان و جمعیت ایثارگران -که رابطه نزدیکی با سیدمجتبی خامنه ای فرزند رهبر جمهوری اسلامی دارند، به عنوان یکی دیگر از طرفداران ایجاد آرامش اعلام کرد: "مهم‌ترین موضوعی که به طور حتم ثبات و آرامش را در فضای سیاسی کشور رقم خواهد زد این است که مسئولین به ویژه سران قوا به دور از رسانه‌ها اختلافات خود را حل کنند."
فاطمه آلیا عضو شورای مرکزی جبهه پایداری نزدیک به مصباح یزدی اظهار داشت: "ثبات و آرامش سیاسی را یک عامل بازدارنده و مانعی برای دشمنان دانست که در فضای جنگ نرم بسیار اهمیت دارد."
جبهه پایداری نوع پیشرفته فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس هشتم بود که برای جلوگیری از وحدت اصولگرایان با نظر مصباح یزدی ایجاد شد. به اعتقاد اعضای جبهه پایداری، آن دسته از اصولگرایانی که در جریان اعتراض های مردم ساکت بودند و آنها را محکوم کردند، نباید وارد انتخابات یا لیست های انتخاباتی شوند.
اصولگرایان جمهوری اسلامی در حالی بر طبل آرامش می کوبند که همین سه سال و اندی پیش خواستار اعدام میرحسین موسوی، کروبی و معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری دهم با اسم رمز "فتنه" بودند. اما حالا که بار دیگر موسم انتخابات فرارسیده آنها از آرامش و ثبات سیاسی دم می زنند در حالی رهبران جنبش سبز همچنان در حبس خانگی به سر می برند و تعداد قابل توجهی از فعالان سیاسی اصلاح طلب و روزنامه نگاران مستقل همچنان در زندان اوین دوران محکومیت خود را می گذرانند.
به نظر می رسد جمهوری اسلامی که برخلاف انتخابات قبلی که حضور توام با شادی و هیجان مردم و طرفداران جنبش سبز در خیابان ها را پذیرفته بود این بار می خواهد در فضایی پلیسی- امنیتی از گردنه سخت انتخابات ریاست جمهوری یازدهم به سلامت عبور کند بلکه در این شرایط اقتصادی ناگوار بیش از این دچار چالش امنیتی و بحران مشروعیت نشود.
این در حالی است که در صورت ادامه شرایط بحرانی فعلی، رسیدن به تاریخ انتخابات ریاست جمهوری در اما و اگر قرار گرفته و فروپاشی اقتصادی، سنگین تر از گذشته بر پیکره حاکمیت جمهوری اسلامی سایه انداخته است. به اعتقاد تحلیل گران، در صورتی که این بار فشار اقتصادی منجر به حضور مردم در خیابان ها شود، "شورش اجتماعی" رخ می دهد و مبارزه با آن چندان ساده نخواهد بود چرا که اعتراض نه درباره رای و تقلب در انتخابات که به دلیل گرسنگی و اثرات آن است.

منبع: جرس-مرجان سیادت


 


امروز: مشاور انجمن صنایع لبنی ایران با اشاره به واردات شیرخشک صنعتی با ارز آزاد گفت: بخشی از شیرخشک‌های وارداتی در گمرکهای کشور به بهانه‌های مختلف بلوکه شده و ترخیص نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، حسین چمنی با اشاره به این‌که کارخانه‌های لبنی شیرخام را همچنان با قیمتی بیش از توافق شده با دامداران (کیلویی ۹۳۰ تومان) خریداری می‌کنند، افزود: متاسفانه به غیر از چند دامداری در تهران بقیه‌ دامداریها رغبتی برای عقد قرارداد با کارخانه‌های لبنی از خود نشان نداده‌اند.

او با اشاره به این‌که کارخانه‌های لبنی شیرخام را با قیمت بالایی می‌خرند، اما به همان میزان اجازه ندارند قیمت محصولات خود را افزایش دهند، گفت: در حوزه‌ شیرخشک صنعتی امسال واردات داشتیم اما به نظر می‌رسد برخی تمایلی به واردات این محصول ندارند. در حالی که اعلام شده بود شیرخشک صنعتی برای واردات ارز مرجع می‌گیرد اما این کار بسیار دیر انجام شد و برخی کارخانه‌ها با ارز آزاد اقدام به واردات کردند که متاسفانه هم‌اکنون به بهانه‌های مختلف شیرخشک در گمرکهای کشور بلوکه شده و ترخیص نمی‌شود.

وی اضافه کرد: این در حالی است که واردات ۱۵ تا ۲۰ هزار تن شیرخشک صنعتی می‌تواند قیمتها را در بازار شیر شکسته و بازار را به تعادل برساند.

مشاور انجمن صنایع لبنی ایران با اشاره به این‌که قیمت ۹۳۰ تومانی تعیین شده برای هر کیلو شیرخام شامل ۱۷ درصد سود برای دامدار می‌شود، گفت: در بازار شیرخام حبابی در حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ تومان ایجاد شده است.

چمنی همچنین با اشاره به این‌که زیان کارخانه‌های لبنی به منفی یک درصد رسیده است، افزود: صنایع لبنی جزو رقابت‌پذیرترین صنایع کشور هستند و بیش از ۹۰۰ برند فعال در این صنعت فعالیت می‌کنند.


 


امروز: در پی شکایت مجید سعید عرب (وکیل دکتر مهدی خزعلی) از ریاست سازمان صدا و سیما (عزت الله ضرغامی) و مدیر مسئول باشگاه خبرنگاران صدا و سیما، مبنی بر اهانت و نشر اکاذیب و افترا، پرونده به شعبه دوازدهم دادسرای فرهنگ و رسانه ارجاع و حسب دستور بازپرس محترم، متهمین احضار شدند.

به گزارش وبگاه مهدی خزعلی، چندین خبر کذب آشکار و افترا و توهین مسلم از مستندات شکوائیه است.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به emrooz-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به emrooz@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته