-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ آبان ۱, دوشنبه

Latest News from Emrooz for 10/21/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



امروز: قیمت دلار امروز در بازار با افزایش نسبی همراه بود.
به گزارش بازتاب، پس از کاهش دو روز پیاپی در قیمت دلار امروز بازهم شاهد روند افزایشی در قیمت دلار بودیم ودلار به 3560 تومان رسید.
قیمت سکه نیز که دیروز تا یک میلیون وچهارصدهزار تومان کاهش یافته بود به یک میلیون و470هزار تومان افزایش یافت.
به نظر می رسد کاهش تزریق بانک مرکزی به بازار از علل افت قیمت دلار می باشد.


 


امروز: سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به نامه احمدی نژاد مبنی بر بازدید از زندان اوین گفت: این موضوع ممکن است شائبه های سیاسی را در برخی اذهان به دنبال داشته باشد.

به گزارش واحد مرکزی خبر ، آقای محسنی اژه ای در جمع خبرنگاران افزود: اکنون که در ماه های پایانی دوره دهم ریاست جمهوری هستیم و یکی از منتسبان رئیس دولت در حال تحمل کیفر در زندان اوین است، ممکن است این شائبه سیاسی را ایجاد کند که چرا اکنون و چرا از زندان اوین می خواهد، بازدید شود.

وی گفت: در هفت سال گذشته، تقاضایی برای بازدید نشده است.

محسنی اژه ای افزود: در شرایط کنونی ممکن است باتوجه به بوجود آمدن شائبه های سیاسی، به مصلحت نباشد که این کار انجام شود.

دادستان کل کشور گفت: ممکن است ذهن مردم به این سمت برود که مگر مسئله اصلی ما گرانی ها، کنترل بازار، ارز و همچنین تحریم ها نیست.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: شاید این شائبه برای برخی ذهن ها پیش آید که یک فرد به علت اینکه منتسب به خودشان است این قدر مهم است والا در طول بیش از 7 سال، زندانی فراوان بوده است.

محسنی اژه ای افزود: اکنون اگر این اقدام انجام شود، باتوجه به نزدیک شدن به زمان انتخابات ممکن است این موضوع شائبه سیاسی پیدا کند.

وی گفت: امیدواریم همه بتوانیم آنچه به مصلحت مردم و نظام است، آن را انجام دهیم.

محسنی اژه ای در پاسخ به این سوال که آیا پاسخ رئیس دستگاه قضا به این نامه مثبت بوده است، گفت: آیت الله آملی لاریجانی نامه را پاسخ داده است و هرکاری باید براساس ضوابط و مقررات صورت گیرد.


 


امروز: علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی طی نامه ای مصوبه دولت را در خصوص انتقال سهام کارخانجات دولتی به صندوق بازنشستگی کشور برای رد دیون کشور غیر قانونی اعلام کرد.

به گزارش فارس، رییس مجلس شورای اسلامی طی نامه ای مصوبه دولت را در خصوص انتقال سهام کارخانجات دولتی به صندوق بازنشستگی کشور برای رد دیون کشور غیر قانونی اعلام کرد. علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی طی نامه ای مصوبه دولت را در خصوص انتقال سهام کارخانجات دولتی به صندوق بازنشستگی کشور برای رد دیون کشور غیر قانونی اعلام کرد.

در نامه علی لاریجانی خطاب به احمدی نژاد آمده است:

جناب آقای احمدی‌نژاد

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

بازگشت به رونوشت تصویب‌نامه هیأت محترم وزیران به شماره ۲۵۳۳۵۰/ت۴۷۶۰۵هـ مورخ ۲۳/۱۲/۱۳۹۰، درخصوص اصلاح تصویب‌نامه به شماره ۲۲۳۳۰۴/ت۴۷۶۰۵هـ مورخ ۱۵/۱۱/۱۳۹۰، موضوع: «واگذاری سهام به صندوق بازنشستگی کشوری»، متعاقب بررسی‌ها و اعلام نظر مقدماتی «هیأت بررسی و تطبیق مصوّبات دولت با قوانین» و مستنداً به صدر ماده واحده و تبصره (۴) الحاقی به « قانون نحوة اجراء اصول هشتاد و پنجم (۸۵) و یکصد و سی و هشتم (۱۳۸) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اصلاحات بعدی» و مـاده (۱۰) آئین‌نامه اجرایـی آن، مراتب متضمّن اعلام نظر قطعـی جهـت اقـدام لازم در مهلـت مقـرّر قانونـی و اعلام نتیـجـه به این جانـب ابلاغ می‌گردد. بدیهی است پس از انقـضای یک هفته مهلت مقرّر در قانون، آن بخش از مصوّبه که مورد ایراد قرار گرفته است، ملغی‌الاثر خواهد بود.

«۱ـ نظر به اینکه عنوان جزء «۶» ردیف (۱۰۱۰۰۰) جدول شماره (۸) برآورد اعتبارات تملک دارایی‌های مالی قانون بودجه ۱۳۹۰ کل کشور « منابع حاصل از واگذاری شرکت‌های دولتی برای ردّ دیون صندوق تأمین اجتماعی، صندوق‌های بازنشستگی لشگری و کشوری و ...» می‌باشد، علیهذا، بند (۱) مصوبه از حیث تغییر عنوان قانون و درج عبارت «به عنوان کمک دولت» به جای واژه «ردّ دیون»، مغایر با قانون است.

۲ـ از آنجا که براساس بند «ج» ماده (۱) قانون تسهیل تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی ـ مصوّب ۱۳۸۵ـ «دفاتر اسناد رسمی مکلّفند هنگام نقل و انتقال عین املاک، مفاصاحساب مالیاتی و بدهی موضوع ماده (۳۷) قانون تأمین اجتماعی ـ مصوّب ۱۳۵۴ـ را از انتقال‌دهنده مطالبه و شماره آن را در سند تنظیمی قید نمایند مگر اینکه انتقال گیرنده ضمن سند تنظیمی متعهّد به پرداخت بدهی احتمالی گردد که در این صورت متعاملین نسبت به پرداخت آن مسؤولیت تضامنی خواهند داشت»، علیهذا، بند (۴) مصوّبه از حیث متعهّد کردن انتقال‌گیرنده (صندوق بازنشستگی کشوری) به پرداخت هزینه‌های واگذاری و بدون هرگونه تصریح به ترتیبات مقرّر در قانون مذکور، مغایر قانون است.

۳ـ نظر به اینکه طبق ماده (۲۹) قانون اجرای سیاست‌های کلّی اصل (۴۴) قانون اساسی ـ مصوّب ۱۳۸۷ـ باید وجوه حاصل از واگذاری‌ها به خزانه واریز شود، علیهذا، ذیل بند (۶) مصوّبه از این حیث که بابت وجوه مازاد بر تعهّدات و دیون دولت، تصریحی به لزوم واریز وجه به حساب مخصوص نزد خزانه را ندارد، مغایر قانون است.»

بنا بر این گزارش در طول چند ماه گذشته علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی نسبت به غیرقانونی بودن برخی مصوبات دولت اعتراض کرده است و آن را غیر قانونی دانست.

از جمله این مصوبات می توان به مصوبات دولت در خصوص انتشار اوراق مشارکت اشاره کرد.

دولت موظف است اشکالات قانونی ریاست مجلس را در کوتاه ترین زمان ممکن رفع کرده و آن را ابلاغ کند.


 


امروز: ادریس سیدین بروجنی و وحید علیقلی پور برای گذراندن یک سال حبس تعزیری به بند ۳۵۰ منتقل شدند.

به گزارش کلمه، وحید علیقلی پور فعال دانشجویی که روز مراسم تحلیف محمود احمدی نژاد در میدان بهارستان دستگیر و ۱۴ روز را در انفرادی بند ۲۰۹ به سر برده و با قید وثیقه آزاد شده بود به بند ۳۵۰ اوین جهت اجرای حکم منتقل شد.

این همکار نشریات دانشجویی "واژه" و "خوشه" در دانشگاه امیرکبیر و دانشجوی مهندسی پلیمر دانشگاه امیرکبیر به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

علیقلی پور دانشجوی ۳۱ ساله مدتی نیز با انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر همکاری داشته است.

ادریس سیدین بروجنی از فعالان ستاد کروبی در انتخابات سال۸۸ ریاست جمهوری برای گزارندن ۳ ماه حبس تعزیری خود، به زندان اوین رفت.

سیدین بروجنی همکار نشریه دانشجویی دیوار در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران بود ودانشجوی رشته زبان و ادبیات فارسی، شانزدهم آذرماه در مقابل دانشگاه تهران بازداشت و پس از تفهیم اتهام تبلیغ علیه نظام با قرار وثیقه آزاد شده بود.


 


امروز: روز شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۱، تعدادی از دانشجویان داشگاه سراسری شیراز در پردیس این دانشگاه و در اعتراض به جداسازی ورودی دختران و پسران در دانشگاه که به نظر می رسد مقدمه ای بر تفکیک کامل جنسیتی و ایجاد جو رعب و وحشت در این دانشگاه باشد دست به اعتراض زده‌اند. پیش‌تر هم تفکیک جنسیتی در اتوبوس‌های داخلی دانشگاه شیراز اجرا شده بود. لازم به ذکر است اعتراض دانشجویان نیروهای حراست دانشگاه را به حالت آماده باش در آورده است که امکان برخورد با دانشجویان در صورت گسترش اعتراض را افزایش می‌دهد. پیش‌تر هم در ۱۳ آبان سال ۸۸ نیروهای لباس شخصی و امنیتی با هجوم به تجمع دانشجویان دانشگاه شیراز به ضرب و شتم و دستگیری تعداد زیادی از آنان پرداخته بودند و از زمان انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ بسیاری از فعالین دانشجویی دانشگاه شیراز از آن اخراج شده یا به زندان رفته‌اند و یا حق ادامه ی تحصیل در مقاطع تکمیلی از آنان سلب شده است. «حفاظت فیزیکی دانشگاه» -که ظاهرا نام جدید حراست دانشگاه شیراز است- با استدلال برقراری امنیت برای دانشگاهیان دست به این اقدام زده است.
unishz.jpg


 


امروز: جبهه مشاركت در 28 اسفند1384، پس از روی کارآمدن دولت احمدی نژاد و چرخش کامل در سیاست خارجی نظام از تنش زدایی به تهاجمی ، و پیش از آنکه پرونده هسته ای ایران در شورای امنیت برای صدور اولین قطعنامه شورا علیه ایران مورد بحث قرار گیرد، با توجه به تحلیلی که از این موضوع و شرايط خطير پرونده هسته‌اي داشت مبادرت به تهیه یک بيانيه کرد امااین بیانیه در شرف انتشار در پایگاه اطلاع رسانی و خبرنامه داخلی جبهه بود که در شب عید سال 85 مقامی از وزارت اطلاعات با مسئولان جبهه تماس گرفته و خواستار عدم انتشار این بیانیه شد و تهدید کرد در صورت انتشار بیانیه حتی درخبرنامه داخلی جبهه و برای اطلاع اعضا با جبهه برخورد و منحل خواهد شد. بدنبال این تماس و پیگیری موضوع و مشورت درونی مسئولان جبهه، آنهم در ایام تعطیلی سال نو، صلاح در عدم انتشار این بیانیه و ادامه فعالیتهای جبهه دیده شد، و پس از آن نیز دیگر جبهه هیچگاه در باره این موضوع اقدام به صدور بیانیه و نظر نکرد.

حال با گذشت بیش از هفت سال از اجرای سیاستی که توسط حاکمیت یکدست اقتدارگرا درمورد پرونده هسته ای دنبال شده است، که شرح و بسط آن در حوصله اینجا نیست، می دانیم که محصول پیگیری این سیاست توسط حاکمیت صدور چهار قطنامه شورای امنیت علیه کشورمان مبنی بر اعمال تحریم های اقتصادی وسیاسی و تشدید این تحریم ها از سوی آمریکا و اتحادیه اروپابوده است که هم اکنون جمهوری اسلامی ایران را در انزوای بین المللی و بحرانی ترین وضعیت اقتصادی و سیاسی ای فرو برده است که درهمه سال های پس از انقلاب نظیری برای آن نمی توان یافت و معلوم نیست در صورت ادامه این سیاست چه سرنوشتی درانتظار ملت و کشورمان خواهد بود.

اینک پس از گذشت بیش از شش سال و نیم از تهیه این بیانیه، نوروز به انتشار آن اقدام کرده و آنرا به معرض داوری مردم شریف کشورمان می گذارد تا آنها قضاوت کنند چه افراد و گروه هایی دلسوز کشور و ملت بودند و افق های دور را می دیدند؟ و چه افراد و گروه های فقط به حفظ قدرت خویش آنهم با هر قیمت و بهایی اندیشه و عمل می کرده اند؟

متن کامل بیانیه به شرح زیر است :


بسم‌الله‌الرحمن‌الرحيم

در آستانه سال نو در حالي که ملت ايران آماده ورود به سال نو مي‌شود، به تدريج دل‌نگراني‌هاي گسترده‌اي آسمان دل ايرانيان را غبارآلوده مي‌کند و آسمان زندگي ايران با ابرهاي متراکم ابهام در آينده کشور پر مي‌شود.

سياست‌هاي هسته‌اي حاکميت يکدست که مقابله‌ جدي و يکپارچه همه جهان با اين سياست‌ها را برانگيخت وضعيت را به گونه‌اي در آورده است که همه دلسوزان و علاقه‌مندان به ايران و تماميت ارضي آن را سخت نگران‌ آينده کشور ساخته است و همه دريافته‌اند که تداوم اين روند تنها به سلب دائمي حق ايران در برخورداري از يک دانش و فناوري محدود نخواهد ماند بلکه همه امور زندگي ايرانيان را به سختي تحت تأثير قرار خواهد داد و حتي خطرات بزرگتري چون استقلال و تماميت ارضي کشور را مي‌تواند هدف قرار دهد.

جبهه مشارکت ايرن اسلامي که از ابتدا با حساسيت تمام موضوع را پيگيري کرده و در مقاطع زماني مختلف نسبت به اين سياست‌ها تذکرات خيرخواهانه و هشدارهاي لازم را داده است، علي‌رغم کم تحملي و انتقادناپذيري سياست‌گذاران امروز اينک نيز بر خود لازم مي‌داند تا به طور مفصل‌تر در مورد اين بحران که اگر هم اکنون مهار نشود پيامدهاي خسارت‌باري براي کشور خواهد داشت نظرات خود را بيان دارد و راه‌حل لازم را ارائه نمايد. هر چند به خوبي آگاه هستيم تلاش ما و ساير شخصيت‌هاي اثرگذار نظام ممکن است تغييري در مشي اتخاذ شده ايجاد نکند اما اميد آن داريم با تغيير درک موجود و اوج‌گيري نگراني‌هاي عمومي و نزديک‌ شدن خطرات خطير اين بار منافع ملي سرلوحه همه تصميم‌گيري‌ها قرار گيرد و با اولويت‌بندي مدبرانه نيازهاي کشور هر چه سريعتر مسير انحرافي فعلي براي دستيابي به انرژي هسته‌‌اي مسدود و تلاش‌هاي ديپلماتيک در راهي درست از سرگرفته شود.

ما براي آينده کشور شديداً بيمناک هستيم و خطر را جدي‌تر از آن مي‌دانيم که با تبليغات و استفاده از عرق ملي و تهيج احساسات پاک وطن‌دوستي بتوان بر آن فائق آمد.همينجا بار ديگر اشاره مي‌کنيم که در جهاني که مبناي روابط بين‌المللي بر اين اساس غلط استوار شده است که آنکس که زور، ثروت و قدرت بيشتر دارد از حق بيشتري هم برخوردار است اتخاذ سياست‌هاي رويا روئي و تقابل با دنيا و تشديد تنش قبل از آنکه به زيان قدرت‌هاي زورگو تمام شود، استقلال و تماميت ارضي ملت‌هاي مظلوم را به مخاطره خواهد انداخت.

طبعاً در چنين شرايطي مسؤولين و تصميم‌گيرندگان فعلي مسؤول حفظ استقلال و تماميت ارضي کشور بوده و به هيچ وجه نبايد به خود اجازه دهند با اتخاذ سياست‌هايي که اشتباه بودن آنها بارها و بارها تجربه شده است منافع ملت ايران را قرباني محاسبات اشتباه خود کنند.

ما لازم مي‌دانيم متذکر شويم راه مقابله با سياست‌هاي سلطه‌جويانه موجود در جهان نه راهکار نظامي است و نه اتخاذ روش‌هاي خصمانه‌اي که همه جهان را عليه ايران متحد مي‌کند بلکه تنها راه احقاق حق ملي ايرانيان در پيش گرفتن راهي است که جامعه ايراني را جامعه‌اي دموکراتيک، صلح‌جو و آرامش‌طلب و عقلاني به جهان معرفي کند.

در اينجا لازم مي‌دانيم به صورت خلاصه آنچه را در مسأله هسته‌اي بر کشور ما گذشته است باختصار بيان کنيم؛

پيشينه:

دستيابي به انرژي هسته‌اي از زمان رژيم سابق همواره يکي از علائق اصلي دولت‌هاي وقت بوده است. اما فنآوري انرژي هسته‌اي به لحاظ کاربرد دوگانه عملاً باعث نگراني‌هاي جهاني شده و بخصوص در شرايط فعلي نظام بين‌الملل اين مسأله به يکي از نگراني‌هاي اصلي در سطح بين‌المللي تبديل شده است.

بديهي است که در اين شرايط و در حالي که منافع قدرت‌هاي شرق و غرب در اين موضوع همسو شده است دستيابي به اين فنآوري جز با پرهيز از تقابل و انتخاب مسير تعامل با جهان ميسر نيست. دولت اصلاحات با درک ضرورت دستيابي به اين فنآوري و نيز با شناخت درست از روابط بين‌الملل و بخصوص تبليغات سوء عليه جمهوري اسلامي بر آن شد تا با شفاف‌سازي اين فعاليت‌ها از يکسو و نشان دادن تعهد بين‌المللي کشور به صلح و امنيت جهاني از سوي ديگر در مسيري حرکت کند که هم امکان دستيابي به اين فنآوري در درازمدت از دست نرود و هم همه جهانيان با به رسميت شناختن اين حق همکاري‌هاي اقتصادي- سياسي خود را با ايران گسترده و گسترده‌تر کنند.

همه صاحب‌نظران مي‌دانند که ظرفيت‌هاي ملي کشور براي توليد انرژي هسته‌اي به‌گونه‌اي است که در صورت موفقيت در اين مسير براي تأمين انرژي هسته‌اي در آينده‌اي نزديک بايد سوخت آن را از ساير نقاط جهان تهيه و وارد کنيم و اين نکته نيز يکي از عواملي بود که مسؤولان اصلي پرونده هسته‌اي کشور را به سوي تعامل با جهان سوق مي‌داد.

دستاوردهاي اين سياست بايد به طور مفصل توسط مسؤولين آن توضيح داده شود و هر چند گوشه‌هايي از آن بيان شده است ولي در هياهوي تبليغاتي داخل و خارج اين دستاوردها هنوز به طور کافي براي مردم روشن نشده است.

با انتخابات رياست جمهوري نهم و تغييرات گسترده در سياست‌ها و مسؤولين جمهوري اسلامي ترديد جدي در طرف‌هاي اروپايي مذاکره‌کننده با ايران ايجاد شد و وقتي اين ترديدها به باور تبديل شد که مقامات ارشد کشور تهاجم و پرخاش را در سياست‌ خارجي سرلوحه کار خود قرار داد‌ند و مواضعي اتخاذ کردند که تنها به ايجاد اجماع عليه ايران کمک کرد.

اين سياست‌ خارجي در کنار سياست داخلي که حذف فکري و فيزيکي اصلاح‌طلبي و جريان تعامل مثبت و سازنده با دنياي خارج را به دنبال داشت طرفين مسأله را به موضعي کشاند که عملاً هر گونه مذاکره براي حل موضوع را منتفي ساخت و بديهي است در اين صورت عمده‌ترين توفيق دولت اصلاحات که ناکامي آمريکا در ايجاد اجماع جهاني عليه ايران بود به سرعت از دست رفت و براي اولين بار پس از انقلاب اسلامي دولت آمريکا موفق شد رسماً و علناً اجماع جهاني عليه ايران را سازمان دهد و به آرزوي ديرينه خود يعني تقابل همه جهان با جمهوري اسلامي ايران برسد.

خلاصه آنکه نتيجه سياست‌هاي حاکميت يکدست فعلي ايجاد اجماع جهاني عليه ايران شد و در حقيقت کشور را سال‌ها از امکان بهره‌گيري از فرصت‌هاي جهاني براي پيشرفت دور کرد و در عوض بحران فراگيري را فراروي ملت قرار داد که اينک دوباره بايد براي استقلال و تماميت ارضي وارد ميدان شود و براي رهايي از تحريم‌هايي که دود آن مستقيماً به چشم ملت خواهد رفت کمر بربندد.

جاي تعجب است که مسؤولين مربوطه رسماً اعلام مي‌کنند ما از تحريم و جنگ هراسي نداريم در صورتي ‌که اين مسؤولين امانتدار مردم هستند و بايد سرنوشت کشور را که امانتي است در دست آنها به سمت آرامش و صلح و پيشرفت ببرند نه آنکه کشور را که در امنيت و آرامش و جايگاه مورد احترام و مقبول بين‌المللي تحويل گرفته‌اند در مدتي کوتاه به سمت چنين بحراني ببرند و آن را افتخار جلوه دهند.

اين نتيجه کجا و شعارهاي انتخاباتي رفاه و آباداني و آوردن نفت بر سر سفره‌هاي مردم کجا؟ و اينک ما در مرحله‌اي قرار گرفته‌ايم که کمترين ضرر آن انزواي ايران خواهد بود و اگر اين سياست‌هاي خصمانه در دو طرف ادامه يابد آنگاه بايد شاهد تشديد فقر، اوج‌گيري ناهنجاري‌هاي اجتماعي، فرار مغزها و سرمايه‌ها، توقف رشد علمي و صنعتي کشور و...باشيم و از همه اين‌ها گذشته به طور جدي بايد نگران تماميت ارضي کشور بود که به نظر مي‌رسد به عنوان ابزاري غيرقابل چشم‌پوشي مورد سوء استفاده قدرت‌هاي خارجي قرار خواهد گرفت. اين دورنماست که هر ايراني دلسوزي را به فکر وا مي‌دارد تا براي منافع ملي و امنيت کشور خود چاره‌انديشي کند.

نگراني از سرنوشت کشور و ملت ما را بر آن مي‌دارد تا مسؤولين کشور خود را بخوانيم تا بيش از آنکه به آرمان‌گرايي‌هاي غيرقابل تحقق خود بينديشند به فکر چاره‌ براي رفع آلام مردم باشند و همان‌گونه که خود وعده داده‌اند لقمه ناني به سفره مردم اضافه کنند و کاري نکنند که يک تقابل و درگيري ناخواسته و غيرقابل پيش‌بيني را بر کشور تحميل کند.

نداي ما نداي صلح و امنيت است که نياز اوليه همه جوامع بشري براي رشد و پيشرفت است. ما نگران ايران هستيم که در تقابل سياست‌هاي نادرست داخلي و سياست‌هاي زورگويانه خارجي آماج تطاول گردد.

ما نگران دستاوردهاي جمهوري اسلامي و مردمي‌ترين انقلاب قرن هستيم که در آتش کوره انتقام قدرت‌هاي بزرگ و محاسبات اشتباه مسؤولين خود ما به باد فنا برود. از اين‌روست که به خود حق مي‌دهيم در حساس‌ترين فراز تاريخ ايران آنچه را که صلاح مي‌دانيم بيان داريم بدين اميد که عقل و تدبير و درايت بر خودبيني و تعصب غلبه کند و مردم و مسؤولين کشور بتوانند با تدبير، وحدت و همدلي اين بحران را به سلامت پشت سر بگذارند.

بديهي است که موقعيت امروز ما چندين گام عقب‌تر از سال قبل است و به همين دليل امروز زمان صحبت از اعتمادسازي که لازمه بهره‌گيري از فن آوري هسته‌اي است گذشته است. اقدام اول و ضروري بايد خارج کردن کشور از بحران و آرام‌سازي اوضاع باشد.

در فضاي پرتنش کنوني و تبليغات گوش‌خراش، صداي منطق و عقل شنيده نمي‌شود و به همين جهت در اينجا تنها شرايط عبور از بحران را برمي‌شمريم و طبيعي است که دو مرحله بعدي يعني اعتمادسازي و بهره‌گيري از فرصت‌هاي جهاني از جمله استفاده از فنآوري هسته‌اي به شرطي قابل بحث هستند که کشور از اين بحران فراگير خارج شود.

هدف ما در عبور از بحران، جلوگيري از تحريم و انزوا و اجماع جهاني عليه ايران و در بدترين حالت پيشگيري از اقدامات نظامي است هر چند اين گزينه بسيار غير محتمل به نظر مي‌رسد.

در حقيقت در عبور از بحران بايد تهديدهايي که متوجه منافع ملي کشور است برطرف شود تهديدهايي که به يکسان‌ همه مردم و از جمله همه گروه‌هاي سياسي و نهادهاي مختلف حاکميت را با بحران روبه‌رو خواهد کرد.

1)‌براي خروج از بحران بايد بپذيريم که قدرت‌هاي مسلط خارجي حتماً بايد بهانه‌اي براي اجماع‌سازي عليه ايران داشته باشند. بدون ترديد مسؤولين ما اين بهانه را به دست آنها داده‌اند و در اينجا نمي‌توان دشمن را ملامت کرد که چرا از اين بهانه‌ها حداکثر استفاده را مي‌کند، طبيعي است که دشمن در صدد استفاده از فرصت‌ها است بايد چنين بهانه‌ها و فرصت‌هايي را براي او فراهم نکرد.

متأسفانه اظهارات رئيس جمهور، سياست خارجي دگرگون شده کشور، حاکميت ادبيات خصمانه و تقابل‌جويانه با دنيا در همه رسانه‌هاي وابسته به حاکميت، به‌ کارگيري نيروهايي که به تندروي در سياست خارجي و داخلي شناخته شده‌اند همه و همه به اين بهانه‌جويي‌ها دامن زده است.

در اولين قدم پيشنهاد مي‌کنيم رسماً و علناً سياست تنش‌زدايي و صلح‌طلبي کشور اعلام و مورد تأکيد قرار گيرد و به جاي ادبيات دشمن‌تراش و خصومت‌زاي فعلي از ادبيات مناسب استفاده گردد و به طور جدي گفتار و رفتار مسؤولين کشور کنترل شود.

2)‌در صورت تداوم روند فعلي بزودي شاهد آن خواهيم بود که توقف دائمي فعاليت‌هاي هسته‌اي حتي در مقياس بسيار کوچک تحقيقات به صورت اراده حقوقي و قانوني بين‌المللي بر کشور تحميل خواهد شد و در اين صورت حق مسلم ملي ما که حتي توسط دولت آمريکا هم به رسميت شناخته شده بود به خاطر سياست‌هاي اشتباه براي هميشه از دست خواهد رفت. اين دستاوردي نيست که حاکميت يکدست بتواند به آن افتخار کند.

مقاومت در برابر اين تصميم شوراي امنيت سازمان ملل متحد به تدريج ما را در موقعيتي منزوي‌تر و سخت‌تر قرار خواهد داد و هر روز که بگذرد بازگشت از اشتباه خسراني بيشتر و زيان‌هايي غيرقابل جبران بر جاي خواهد گذاشت. به همين لحاظ پيشنهاد مي‌‌کنيم براي شکستن اجماع بين‌المللي و تا زمان خروج از بحران و آغاز دوباره روند اعتمادسازي، با بازگشت به سياست‌هاي قبلي به صورت داوطلبانه کليه فعاليت‌هاي مربوط به چرخه سوخت هسته‌اي کشور به حالت تعليق درآيد.

3)‌اينک مسأله هسته‌اي با سرنوشت آحاد ملت ايران ارتباط پيدا کرده است. بنابراين ضروري است مردم بخوبي از ابعاد مختلف اين دانش آگاه شوند و منافع و عواقب آن را به درستي درک کنند. مشارکت دادن همه جريان‌هاي فعال ملي و کارشناسان زبده فني و اقتصادي با ديدگاه‌هاي مختلف در روند تصميم‌گيري‌ها، کمک شاياني به حفظ وحدت ملي خواهد کرد. و ضمن اينکه امکان انحراف از منافع ملي را به حداقل خواهد رساند به درستي اراده ملي را چنان سمت و سو خواهد داد که مقاومت در برابر آن براي قدرت‌هاي خارجي بسيار مشکل خواهد بود.

بسيار بجاست در شرايط فعلي مسؤولين تصميم‌گيري مسأله هسته‌اي در کشور به صورت شفاف‌ و روشن همه پيامدهاي مثبت و منفي سياست‌هاي خود را براي مردم تشريح کنند و به صورت کاملاً واضح بيان کنند چه سرنوشتي را از تداوم اين سياست‌ها پيش‌بيني مي‌‌کنند و مسؤوليت‌ کليه عواقب اقدامات خود را بپذيرند.

4)‌تجريه ما به خوبي ثابت مي‌کند اگر بر سياست‌هاي اشتباه جاري اصرار ورزيده شود يا کشور به سوي تقابل تمام عيار با بخش عمده‌اي از جهان پيش خواهد رفت يا به ناگهان و در بدترين شرايط تسليم همه خواسته‌هاي طرف مقابل خواهيم شد و يا به تدريج با بروز مشکلات روزافزون گام به گام از مواضع قبلي عدول خواهد شد که اين هر سه حالت به زيان کشور و بر عليه منافع ملي است. بعلاوه در صورت ادامه اين روند، پرونده هسته‌اي تنها مشکل بين‌‌المللي کشور نخواهد بود بلکه به تدريج حلقه‌هاي فشار از اين سو و آن سو محدوديت‌هاي بيشتر و بيشتري را متوجه کشور خواهد کرد و مشکل از مسأله تک بعدي هسته‌اي به صورت معماي چند بعدي بسيار پيچيده‌اي تبديل خواهد شد که حل آن بسيار مشکل‌تر يا غيرممکن به نظر مي‌رسد در حالي که اگر هم‌اکنون بتوانيم پرونده هسته‌اي خود را از روند سياسي کنوني در شوراي امنيت به روند فني در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بازگردانيم مطمئناً خواهيم توانست مسائل فيمابين کشور و جهان را در روندي منطقي در مدتي طولاني‌تر حل و فصل نمائيم.

5)‌گفت‌وگو با همه کشورهاي صاحب نفوذ در شوراي امنيت و به خصوص آمريکا به عنوان بخشي از روند حل و فصل موضوع، امکاني است که نبايد از آن چشم‌پوشيد ولي اگر آن طور که شنيده مي‌شود سياست مسؤولين فعلي مذاکره با دولت آمريکا آن هم نه فقط در موضوع عراق بلکه در مورد ساير مسائل و از جمله مسأله هسته‌اي است اين مذاکرات بايد شفاف و با اطلاع کافي ملت صورت گيرد.

6)‌خروج از بحران و نجات کشور نيازمند همدلي ملت و دولت است. همدلي نيز بدون همفکري در روند تصميم‌سازي و تصميم‌گيري ميسر نيست. اگر مسؤولين اراده‌اي براي خروج از بحران دارند بايد با رفتار دموکراتيک خود در داخل اين اراده را عملاً نشان دهند و رفتار خود را با جامعه ايران مورد بازبيني قرار دهند. بي‌ترديد هر ايراني آماده است براي نجات کشور خود در شرايط خطيري که براي سرنوشت کشور پيش آمده دلخوري‌‌ها و گلايه‌هاي موجود را به کنار بگذارد و در کنار مسؤولين خود، مسؤوليت و هزينه اصلاح سياست‌هاي اشتباه دولت خود را بپردازد.

آنچه براي ما مهم است حفظ جمهوري اسلامي ايران، تماميت ارضي کشور و سعادت و رفاه ملت است و در اين راه از هيچ فداکاري و کوششي فروگذار نخواهيم کرد.

7)‌در فضاي پرهياهويي که از هر سو ناقوس خصومت و تقابل و درگيري به صدا درمي‌آيد بايد نداي صلح و زندگي سر داد. ما براي صلح به عنوان يک هديه الهي براي همه انسان‌ها فارغ از اعتقاد و نژاد آنها ارزش اولي قائل هستيم و وقتي ارزش صلح بيشتر مشخص مي‌شود که حاصل سياست‌هاي جنگ ‌طلبانه را در همه جاي دنيا مشاهده کنيم.

نياز هميشه ما و به خصوص در سال جديد صلح است. از همين جا از همه صلح‌طلبان جهان مي‌خواهيم براي خاموش کردن آتش جنگ و ترور، به ائتلاف براي صلح بينديشند و تلاش کنند تا نداي صلح‌طلبي خود را فراتر از صداي رهبران خودخواه و جنگ ‌طلب دنيا به گوش جهانيان برسانند.

از خداوند رحمان و رحيم مي‌خواهيم ملت ما را در پناه خود از شر خودخواهي‌ها، جهالت‌‌ها و زورگويي‌ها مصون دارد و به آنها که تصميم‌گيرنده سرنوشت ملت‌هاي خود و جهان هستند انصاف و تدبير و عقل عنايت کند.

جبهه مشاركت ايران اسلامي

28/12/1384

بازخوانی بیانیه جبهه مشارکت در سال 85 درباره پرونده هسته ای


 


امروز: رئیس انجمن صنفی کارگری دریانوردان جمهوری اسلامی مرکز خلیج فارس از تعدیل ۱۰۰ کارگر شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در یک سال گذشته خبر داد.

به گزارش ایلنا، نادر ظهوری گفت: شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به دلیل تحریم‌ها، فشارهای اقتصادی و مشکلات به وجود آمده برای کشور به مشکلات مالی برخورده است که باعث شده بیش از ۱۰۰ تن از کارگران خود را در یک سال گذشته تعدیل کند.

او در پایان افزود: با توجه به عدم وجود قانون کار دریایی در ایران، کارگران شرکت‌های کشتیرانی تحت پوشش بیمه بیکاری قرار نمی‌گیرند. بدین ترتیب کارگران تعدیل شده حتی با وجود شرایط اقتصادی نامناسب این دوره، نمی‌توانند از بیمه بیکاری استفاده کنند.


 


امروز: مجلس نهم به هر یک از نمایندگان یک دستگاه پژو پارس اهدا کرد.

به گزارش سایت الف متعلق به احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس نهم به نقل از روزنامه قدس همچنین کارت سوخت این خودروها به نمایندگان تحویل داده شده است.

این روزنامه یادآور شده است که مجلس (دوره نهم) در حال حاضر ۲۸۶ نماینده دارد و هم اکنون قیمت خودروی «پژو پارس» در بازار ۳۲۰ میلیون ریال (۳۲ میلیون تومان) است.


 


امروز: خانواده سیدمصطفی تاج زاده که چند ماهی از ملاقات حضوری با او محروم بودند توانستند روز چهارشنبه در بند دو الف متعلق به سپاه با او ملاقات داشته باشند.

به گزارش کلمه، در این ملاقات که پدر و مادر، خواهر و همسر و فرزند این زندانی سیاسی حضور داشتند، تاجزاده از مواضع موسوی خوئینی در مورد انتخابات ریاست جمهوری تقدیر کرده و گفته است: این موضعی است که همه در موردش اتفاق نظر داریم.

در حالی که معاون وزیر کشور دولت سیدمحمد خاتمی که نزدیک به دو سال است در اعتراش به شرایط نگهداری اش در روزه ی سیاسی به سر می برد پزشک معالج چشم تاجزاده دو عامل استرس و نرسیدن آب کافی به بدن و چشم را در ایجاد و شدت گرفتن بیماری او دخیل دانسته، اما این زندانی سیاسی قصد دارد تا زمانی که به بند ۳۵۰ و نزد دیگر زندانیان سیاسی منتقل شود به روزه داری اش ادامه دهد.

بر اساس این گزارش تمامی خانواده تاجزاده به غیر از همسرش که برخلاف قانون از ملاقات با او محرومند، مکاتبات زیادی را با مقامات مسئول از جمله رئیس قوه قضائیه، دادستان و رئیس دادگستری و دیگران داشته اند که به شرح حال و مظالمی که بر عزیز دربندشان گذشته پرداخته اند. اما تاکنون اما تا کنون هیچ مقام مسئولی پاسخی به این همه بی قانونی های اعمال شده به رئیس ستاد انتخابات کشور دوره اصلاحات نداده است.

به گفته ی این زندانی سیاسی، طی ماه های اخیر فشارهای امنیتی علیه او تشدید شده و با نصب دوربین ها و افزایش نظارت بر او، امنیتش را در بندی که تنها ساکن آن تاجزاده است، سلب کرده اند. که تشدید این تدابیر امنیتی به دلیل فشاری است که عناصر تندروی جناح اقتدارگرا بر قوه قضائیه و مقامات امنیتی سپاه وارد می کنند. به طوری که در تفتیش های گاه به گاه و پرونده سازی های جدید علیه او این ترس و نگرانی کاملا مشهود است.

اخیرا عبدی بازپرس دادسرای اوین، تاجزاده را احضار و از نوشته ها و نامه های او سوال کرده بود که وی ضمن اعلام شکایت از اقدامات غیرقانونی علیه خود، با یادآوری عدم دفاعش در دادگاه، پاسخ به هر سوالی را منوط به تشکیل دادگاه جنتی دانسته است.

روز بیستم آبان ماه روزه داری اعتراضی تاجزاده دو ساله می شود و خانواده تاجزاده و هم کاران سابق و دوستانش که هر ماه در مراسم افطاری به مناسبت گرامی داشت پایداری او شرکت می کنند، امیدوارند تا قبل از این تاریخ او به بند ۳۵۰ منتقل شود.


 


امروز: دبیر اتاق فکر اعتیاد در کهگیلویه و بویراحمد از ارسال گزارش‌هایی تاسف بار از وجود اعتیاد در بین دانش آموزان این استان خبر داد.

به گزارش ایلنا، محمد حبیبیان گفت: متاسفانه بر اساس گزارش‌های ارسالی به اتاق فکر اعتیاد، برخی از دانش آموزان کهگیلویه و بویراحمد به اعتیاد صنعتی روی آورده اند.

وی بدون اشاره به آمار دانش آموزان معتاد در کهگیلویه و بویراحمد، اظهار داشت: مواد مصرفی این دانش آموزان دارویی به نام " ریتالین " است.

کارشناس مسائل اجتماعی در کهگیلویه و بویراحمد افزود: " ریتالین " از ترکیبات " آمفتالین ها " می باشد که براساس گزارش های دریافتی، این داروی مخدر توسط یکی از آموزشگاه های آزاد به بهانه افزایش ضریب هوشی برای فراگیری بیشتر مطالب درسی تبلیغ شده است.

وی، رفتار برخی معلمان در ارتباط با تبلیغ " ریتالین " را نادرست خواند و بیان داشت: متاسفانه در یکی از آموزشگاه های غیردولتی، یکی از معلمان به دانش آموزان گفته بود که داروی " ریتالین " سبب افزایش بهره هوشی در درس " ریاضی " می شود.

حبیبیان، روند مصرفی برخی دانش آموزان کهگیلویه و بویراحمد از این داروی مخدر را نگران کننده خواند و بیان داشت: " ترامادول " بعد از " ریتالین " دومین داروی مصرفی مخدر دانش آموزان این استان است.

وی گفت: آمار دقیقی از تعداد دانش آموزان معتاد در کهگیلویه و بویراحمد وجود ندارد اما براساس گزارش ها، بیشترین دانش آموزان مصرف کننده از مواد مخدر را پسران تشکیل می دهند.

دبیر اتاق فکر اعتیاد در کهگیلویه و بویراحمد، آغاز مصرف مواد مخدر در بین دانش آموزان این استان را از مقطع راهنمایی عنوان و خاطرنشان کرد: این دوران، دوران دوستیابی محسوب می شود که متاسفانه بنا به دلایل مختلف، دانش آموزان علاقمند به برقراری ارتباط با دوستان زیادی هستند.

حبیبیان، سنین دانش آموزی در مقطع راهنمایی را سنین پرخطر نامید و اظهارداشت: خانواده ها می بایست در این سنین توجه ویژه ای به فرزندان خود داشته باشند.

وی افزود: براساس گزارش ها و مطالعات صورت گرفته شده مهمترین دلیل گرایش دانش آموزان به مصرف مواد مخدر بدلیل قطع ارتباط خانواده ها با آنان در سنین پرخطر است.

این کارشناس مسائل اجتماعی در کهگیلویه و بویراحمد، شهرهای یاسوج، گچساران و حاشیه این شهرها را از مهمترین نقاط آسیب خیز اعتیاد دانش آموزی در این استان برشمرد و تصریح کرد: آمار دقیقی از تعداد دانش آموزان معتاد اعم از دختر و پسر در این استان وجود ندارد اما عمدتا دانش آموزان معتاد را پسران تشکیل می دهند.

حبیبیان گفت: اغلب دانش آموزان معتاد در کهگیلویه و بویراحمد سیگار مصرف نمی کنند به همین دلیل امکان شناسایی اعتیاد آنان سخت است اما خانواده ها با ارتباط و نظارت صحیح می توانند به این موضوع پی ببرند.

وی، ترس از خانواده ها را مهمترین دلیل مصرف نکردن سیگار از سوی دانش آموزان معتاد دانست و اظهارداشت: قطع ارتباط دانش آموزان با خانواده ها سبب گرایش آنان به مواد اعتیاد آور می شود.

دبیر اتاق فکر اعتیاد در کهگیلویه و بویراحمد افزود: افت های تحصیلی، رفتارهای نادرست معلمان، فشارهای تحصیلی و اقتصادی بر دانش آموزان از جمله عوامل مدرسه ای زمینه ساز گرایش دانش آموزان به مصرف مواد مخدر است.

حبیبیان، تعداد مراکز درمانی ترک اعتیاد در کهگیلویه و بویراحمد را حدود 40 مرکز ذکر و یادآورشد: در این مراکز تاکنون دانش آموزی برای ترک اعتیاد مراجعه نکرده اما معتادینی هستند که در سنین دانش آموزی قرار دارند.

وی افزود: دانش آموزان، دانشجویان، زنان و دختران با حمایت سازمان بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد بطور رایگان در مراکز ترک اعتیاد درمان می شوند.

این کارشناس مسائل اجتماعی، شهرستان " بهمئی " در کهگیلویه و بویراحمد را پاکترین شهرستان این استان در بحث اعتیاد عنوان و خاطرنشان کرد: سایر شهرستان های استان در این بخش تقریبا شرایط یکسانی دارند.

حبیبیان از برگزاری طرح آموزش والدین برای پیشگیری از اعتیاد فرزندان دانش آموزان شان در کهگیلویه و بویراحمد خبرداد و تصریح کرد: این طرح در 100 مدرسه استان اجرا شده است.

دبیر اتاق فکر اعتیاد در کهگیلویه و بویراحمد از همکاری آموزش و پرورش این استان در ارتباط با برگزاری دوره های مختلف دانش آموزان و والدین آنها برای پیشگیری از اعتیاد تقدیر و تشکر کرد.

به گزارش ایلنا، بیش از 160 هزار دانش آموز در یک هزار و 800 آموزشگاه کهگیلویه و بویراحمد مشغول به تحصیل هستند.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به emrooz-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به emrooz@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته