-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ مهر ۹, یکشنبه

Latest News from Emrooz for 09/29/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



امروز: مسعود باستانی و مهدی محمودیان دو روزنامه نگار زندانی محبوس در زندانی رجایی شهر در نامه ای خطاب به علی اکبر جوانفکر با اشاره به یادداشت وی درباره زندانی شدن فرزندان هاشمی رفسنجانی خاطرنشان کرده اند: بر خلاف شما که مشتاق و مسرور از این بودید که مهدی هاشمی به سلول انفرادی برود و به مانند "بچه های مردم"در فشار باشد و به طور کلی شرایط نامطلوب و پرفشاری را تجربه کند ما خوشحالیم که شما بر خلاف بچه های مردم هنگام بازداشتتان به کهریزک منتقل نشدید و طعم باتوم و شکنجه های جسمی و روحی و جنسی را نچشیدید.
این دو روزنامه نگار زندانی در نامه خود ابراز امیدواری کرده اند که جوانفکر از حقوق قانونی خود بهره مند باشد.
متن کامل این نامه که دراختیار ندای سبز آزادی قرار گرفته در پی می آید:
جناب آقای جوانفکر روز چهارشنبه و در پی بازداشت فرزندان رئیس مجمع تشخیص مصلحت جنابعالی در روزنامه ایران، جریده تحت امرتان یادداشتی تحت عنوان" بچه های هاشمی و بچه های مردم" نوشته بودید و تلویحا خواهان آن شده بودید که همان رفتاری که در قبال بچه های مردم می شود با فرزندان آقای هاشمی هم صورت گیرد و آنان نیز در همان شرایط بازجویی و یا زندان قرار گیرند.
شما به زیرکی و رندی خواهان آن شده بودید که مهدی هاشمی نیز مانند بسیاری از فرزندان ایران در سلولهای انفرادی نگهداری شود و روز پنج شنبه شنیدیم که متاسفانه حضرتعالی نیز برای گذراندن حبس کوتاه مدت خود بازداشت و روانه زندان شدید.گذشته از اینکه نوشته هایتان تا چه اندازه برخواسته از کینه ،بغض و منافع جناحیتان است ما بر خلاف شما که مشتاق و مسرور از این بودید که مهدی هاشمی به سلول انفرادی برود و به مانند "بچه های مردم"درفشار باشد و به طور کلی شرایط نامطلوب و پرفشاری را تجربه کند.ما خوشحالیم که شما بر خلاف "بچه های مردم" هنگام بازداشتتان به کهریزک منتقل نشدید و طعم باتوم و شکنجه های جسمی، روحی و جنسی را نچشیدید.خوشحالیم که شما بر خلاف "بچه های مردم "برای اعتراف به کار نکرده سیلی نخوردید ، سرتان به دیوار کوبیده نشد و سرتان داخل توالت برده نشد.خوشحالیم که تحت فشارهای خانوادگی قرار نگرفتید و برای اعتراف گیری از شما ،همسرتان به گروگان گرفته نشد.
خوشحالیم که شما بر خلاف "بچه های مردم "تحت بازجویی های شبانه و ضرب و شتم بازجویان هتاک قرار نگرفتید و دشنام نشنیدید. خوشحالیم که شما برخلاف "بچه های مردم "در دوران بازداشت و حتی در دوران زندان و حبس برای جدایی از همسرتان تحت فشار نیروهای امنیتی قرار نگرفتید.
خوشحالیم که شما برخلاف بسیاری از "بچه های مردم " از حق داشتن وکلای انتخابی برخوردار بودید و اجازه داشتید در مراحل دادرسی از آنها کمک بگیرید. خوشحالیم که شما برخلاف "بچه های مردم " تا نهایی شدن حکم قطعی اجازه فعالیت مطبوعاتی داشتید و در جراید دولتی قلم فرسایی کردید.
خوشحالیم که شما برخلاف "بچه های مردم " و همکاران زندانیتان در دادگاه علنی و با حضور هیات منصفه محاکمه شدید و در دادگاه انقلاب برچسب متهم امنیتی نخوردید. خوشحالیم که "رئیس جمهور انتخابیتان"سرانجام سخنی در این باره گفتند و بالاخره از زندانی شدن یک روزنامه نگار ابراز تاسف کردند.
جناب آقای جوانفکر، همکار مطبوعاتی، با اینکه بارها از طریق رسانه های تحت امرتان روزنامه نگاران مستقل و منتقد را با بر چسب های جاسوس، عامل فتنه، منافق، عامل استکبار جهانی، ضد دین و ضد انقلاب مورد هتاکی قرار داده اید، با آنکه روزنامه نگاران دربند را محکومان امنیتی، مجرم و خائن لقب داده اید، ما از صمیم قلب از اینکه یک روزنامه نگار دیگر به لیست کسانی که به دلیل نوشتن، اظهار نظر و بیان عقاید خویش گرفتار حبس و زندان می شود بی نهایت متاسفیم و کماکان به تلاشهای خود برای رسیدن به جامعه ای آزاد که در آن هیچ کس به خاطر عقایدش در زندان نباشد ادامه می دهیم.
ما آرزو می کنیم شما در مدت حبس برخلاف "بچه های مردم" به صورت غیرقانونی به شهرستانهای دیگر تبعید نشوید. آرزو می کنیم شما بر خلاف "بچه های مردم "در دوران محکومیت از حقوق قانونی خود همچون مکالمه تلفنی، مکاتبه با اعضای خانواده ، آزادی مشروط ، مرخصی، ملاقات حضوری و دیگر حقوق یک زندانی بهره مند شوید.
ما آرزو داریم شما برخلاف "بچه های مردم" طبق قانون حق استفاده از روزنامه ها مجلات و کتابهای دلخواهتان را داشته باشید.
ما آروز داریم شما برخلاف "بچه های مردم" مثل زندانیان عادی حق تحصیل و استفاده از امکانات فرهنگی داخل زندان را داشته باشید.ما آرزو داریم که شما برخلاف" بچه های مردم " درصورت بیماری و نیاز به درمان تخصصی سریعا به بیمارستان منتقل شوید و ماه ها منتظر مجوز قضایی دادستانی نمانید.
ما آرزو داریم برخلاف" بچه های مردم" حقوق و حتی مزایاتان قطع نشود، از محل کارتان اخراج نشوید تا خانواده تان دچار مشکلات مالی نشوند.
مهدی محمودیان - مسعود باستانی
زندان رجایی شهر کرج


 


امروز: معصومه ابتکار عضو شورای اسلامی شهر تهران در ماجرای پیگیری فروش پارک پردیسان از سوی سازمان محیط زیست و تلاش برای جلوگیری از فروش آن مورد پرسش نهادهای خاص قرار گرفته و به گفته او به دلیل پیگیری هایش به عنوان نماینده مردم تحت فشار بوده است.

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر با تهران با اشاره به اینکه در ماجرای پیگیری فروش پارک پردیسان تحت فشار برخی نهادهای خاص قرار داشته گفت: متاسفانه به عنوان نماینده مردم در شورای شهر تهران تحت فشار قرار گرفته ام و در این باره نیز مورد پرسش قرار گرفته ام که چرا به این موضوعات پرداخته شده است.

معصومه ابتکار در گفت و گو با قانون تاکید کرد: برخی دستگاهها به سمت پرونده سازی پیش می روند و مسائلی را مطرح می کنند که دون شان این سطوح است و معلوم نیست این مسائل برای چه و از سوی چه گروههایی دامن زده می شود. اگر اعضای شورای شهر نتوانند نقد کنند و انتقاد پذیر هم نباشند کاری از پیش نمی رود.

ابتکار در واکنش به این پرسش که چرا دولت و رئیس سازمان محیط زیست خود برای واگذاری پارک پردیسان پیش قدم شده در حالی که لااقل سازمان محیط زیست باید برای حفظ این پارک تلاش می کرد؟ گفت: من نمی توانم در این موضوع تحلیل و قضاوتی داشته باشم اما واقعیت این است که دولت با پیشنهاد سازمان محیط زیست برای واگذاری پارک پردیسان اقدام کرده است. این مسئله غیر قابل انکار هست چون مصوبه واگذاری وجود دارد.

وی اظهار داشت: بر اساس فشارهایی که از سوی مردم وارد شده و با تماسها و مکاتبات و شیوه های مختلف دیگر ما به عنوان اعضای شورای شهر موظف هستیم در این باره تذکر بدهیم. اگر قرار باشد هر پارکی در تهران در اختیار هر سازمانی باشد آن را بفروشد شهرداری باید همه پارکهایش را بفروش برساند. کاربری پارک پردیسان مشخص است و طرح جامع دارد و پیشینه ای قابل توجه دارد و به قولی نگینی برای شهر تهران محسوب می شود. اگر قرار باشد به راحتی بتوان صحبت از فروش پردیسان کرد ممکن است فردا یکی بیاید و بگوید نمی توان پارک ساعی را هم فروخت؟ یا پارک ملت یا پارک جمشیده که توی کوه است... حالا شیراز و تبریز و مشهد هم پارک دارند، برویم بفروشیم و انقلابی در فروش پارکهای کشور رخ می دهد.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه بارها خبر واگذاری پردیسان را می شنیدم ولی باور نمی کردم و می گفتم باید حتما سند این واگذاری را ببینم تا باور کنم گفت: من به دوستان خبرنگار می گفتم امکان ندارد تا سندی نباشد در این باره صحبتی بکنم چون باور نمی کردم پردیسان واگذار شده باشد. دوستان خبرنگار رفتند و مصوبه را آوردند شورای شهر و واقعا بعد از رویت مصوبه دیگر چیزی برای انکار باقی نماند. مسئولان دستگاههای نظارتی باید پیگیری کنند اما موضع ما در شورای شهر شفاف و روشن است و آن هم اینکه مصوبه فروش پارک پردیسان باید لغو شود و پردیسان به دامان شهر تهران برگردد و طرح جامع در آن اجرا شود.


 


امروز: قیمت ها در بازار آزاد ارز و طلا همچنان می تازند و به پیش می روند. وعده های احمدی نژاد و دولتش نتوانسته حتی به قدر ذره ای از این روند جلوگیری کند و تلاش هایی همچون تشکیل اتاق مبادلات ارزی، وعده تزریق ارز دانشجویی و مسافرتی و ... و تخصیصی ارز مرجع و تعیین نرخ غیر مرجع و ... هم هیچ یک نتوانسته از وضعیت شبه انفجاری بازار جلوگیری کند.

به گزارش کلمه، در ساعت ۱۷ عصر روز شنبه قیمت دلار به ۲۸۸۰ تومان رسیده و برخی منابع تا ۲۹۰۰ تومان را هم ذکر می کنند. سکه هم در ساعات اخیر پانزده هزار تومان افزایش قیمت را شاهد بوده و به یک میلیون و ۱۱۵ هزار تومان رسیده است.

با این حال رئیس بانک مرکزی که امروز بدون اطلاع قبلی با حضور در مرکز مبادلات ارزی حضور یافته، سرخوشانه گفته است: بازار تا حدودی در حال مقاومت است ولی قطعاً‌ به زودی این مقاومت درهم خواهد شکست‌ چون ما با پشتوانه ارزی قوی وارد این مرکز شده‌ایم.

او همچنین با اشاره به مدیریت صورت گرفته بر تقاضاهای خرد ارزی، تاکید کرده که: براین اساس، دلیلی ندارد ما شاهد افزایش قیمت ارز باشیم! اما با آنکه بهمنی دلیلی نمی بیند، ظاهرا بازار گوش به حرف او نمی دهد.

ظهر امروز شنبه کلمه از قیمت های لحظه ای بازار گزارش داده بود که در ظهر اولین روز هفته، فعالان بازار از دلار ۲۷۵۰ تومانی و سکه یک میلیون و صد هزار تومانی خبر می دهند. یورو و پوند هم به ترتیب ۳۵۶۰ و ۴۴۴۰ تومان را پشت سر گذاشته اند. نیم سکه به ۵۵۰ هزار تومان و ربع سکه به ۲۷۶ هزار تومان رسیده و سکه گرمی هم از مرز ۱۵۰ هزار تومان عبور کرده است.

این در حالی است که دولت نرخ ارز غیرمرجع را در روز پنجشنبه بدین ترتیب تعیین کرده بود: دلار ۲۳۹۲۷ ریال، یورو ۳۰۸۱۴ ریال، درهم ۶۵۱۴ ریال، لیر ترکیه ۱۳۳۵۷ ریال، روبل ۷۶۴ ریال، روپیه ۴۴۸ ریال، یوآن ۳۷۹۵ ریال، یکصدین ژاپن ۳۰۸۰۰ ریال و یکهزار وون کره ۲۱۰۰۰ ریال.

در همین حال، موسی الرضا ثروتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس پیش بینی کرده که دولت نرخ دلار را در بودجه سال آینده، بر روی ۱۷۰۰ دلار ببندد. اقدامی که می تواند به موجی از گرانی در حوزه مواد غذایی و دارویی در سال آینده منجر شود، مگر اینکه دولت به طور جداگانه به این بخش یارانه پرداخت کند.

این نماینده پیش بینی کرده که با راه اندازی مرکز مبادله ارز، قیمت ها کاهش یابد. اما مهدی ایوبی معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نظر مخالفی دارد و معتقد است با توجه به حضور مردم عادی در بازار و عطش خرید دلار، قیمت ها باز هم رو به افزایش خواهد رفت.

این مقام دولتی همچنین از اختلاف نظر مسئولان دولتی درباره نحوه مدیریت بازار ارز خبر داده و گفته است: متاسفانه نظر واحدی روی موضوع راه‌اندازی بورس ارز یا مرکز مبادله ارز وجود ندارد.


 


امروز: قانون اساسی اصل ولایت فقیه دارد، فصل حقوق ملت هم دارد
"فرض کنیم ما بخواهیم در انتخابات شرکت کنیم؛ وقتی که خانم رهنورد و آقایان موسوی و کروبی در حصر هستند، این همه زندانی سیاسی داریم و پرونده های زیادی معلق مانده است، آیا بخش قابل توجهی از مردم نسبت به شرکت در انتخابات اشتیاق نشان می دهند؟ و آیا اصلاً انتخابات پرشور برگزار می شود؟ ممکن است خود ما هم در گذشته اشتباهاتی کرده باشیم، اما بالاخره اگر می خواهیم انتخابات پرشور باشد باید فضا باز شود، فضای امنیتی از میان برود و نیروهای امنیتی ونظامی در امر انتخابات دخالت نکنند و این امر باید تضمین شود. ما می گوییم قانون اساسی به طور کامل و جامع مبنا باشد. قانون اساسی اصل ولایت فقیه دارد، فصل حقوق ملت هم دارد. ما می گوییم نظارت در انتخابات که در قانون اساسی آمده است، آری، اما قیمومیت نه! نباید به نام نظارت بر مردم قیمومیت شود."
جمعی از نیروهای اصلاح طلب و خانواده های شهدای مازندران با رئیس جمهوری سابق ایران دیدار کردند.
سید محمد خاتمی در این دیدار ضمن اشاره به وضعیت فعلی کشور و موضوع انتخابات آینده، به سوالات و ابهامت حضار پاسخ داد. مشروح سخنان رئیس بنیاد باران را در ادامه بخوانید:

بسم الله الرحمن الرحیم
هفته دفاع مقدس را گرامی می داریم و به روان پاک شهیدان درود می فرستیم و برای جانبازان و آزادگان آرزوی سربلندی و بهروزی می کنیم و به همه ایثارگران آفرین می گوییم و دفاع مقدس که مظهر ایمان، عزت، آرمان خواهی و دفاع از ارزش های انقلاب و تمامیت ارضی بود، بدون تردید همواره در خاطره ایران عزیز بزرگ خواهد ماند.
اجازه بدهید اندکی هم از جایگاه والای استان های شمالی کشور، نه تنها در جغرافیا -که البته مهم است- بلکه در تاریخ ایران زمین صحبت کنم. نقشی که این خطه در تثبیت و تقویت و اعتلای فرهنگی ایرانی- شیعی داشته بسیار مهم است و مطالبی که دوستان در این جلسه بیان کردند نماینده وزن و اعتبار مردم آن دیار است. این سخنان والا مطلب زیادی برای گفتن باقی نمی گذارد.
این را هم بگویم که یکی از خوشوقتی های من در انتخابات 76 این بود که جناب آقای ناطق نوری که مازندرانی هم هستند، رقیب یا بهتر بگویم رفیقم بود.
نکته مهم دیگر این که اهل بیت علیهم السلام در شمال کشور و طبرستان و جبال جایگاه والایی داشته اند و این خطه یکی از مراکز مهم نشر معارف آن بزرگواران و نیز دفاع از راه و رسم مولی امیرالمؤمنین علیه السلام و اهل بیت پیامبر اسلام بوده است.
اکثریت مردم ما شیعه هستند و غیرشیعیان ایرانی هم در ارادت به اهل بیت (ع) ممتاز هستند. انقلاب ما هم اسلامی بود؛ اسلامی که از مسیر اهل بیت می گذرد. آن چه شیعه راستین را در تاریخ پرآوازه می کند دو چیز است؛ عقلانیت و عدالت. در تاریخ به ما شیعیان "رافضی" هم گفته اند، زیرا جریانات افراطی وجود داشتند که خواستار روشهای براندازانه و تند بودند که ترکش آن نوع نگاه به شیعیان جعفری هم برخورد کرده است؛ در حالی که ائمه ما با همه شایستگی داعیه روی کار آمدن بدون خواست مردم را نداشتند و از توسل به شیوه های خشن و ناپسند برای رسیدن به هدف سخت پرهیز می کردند و پرهیز می دادند که این مساله بسیار مهمی است. روش اهل بیت این بود که مردم را رشد فکری بدهند تا آنجایی که به فرموده امیرالمونین(ع) «لولا حضور الحاضر وقیام الحجه بوجود الناصر وما اخذ الله على العلماء الا یقاروا على كظه ظالم ولا سغب مظلوم، القیت‏حبلها على غاربها ولسقیت آخرها بكاس اولها» (اگر حضور حاضرین نبود و اگر به سبب وجود یاران، حجت‏بر من تمام نمى‏شد و...، حكومت و زمامدارى را نمى‏پذیرفتم). اصلا روش ائمه ما روشی بوده است که مردم باید بخواهند تا حتی فرد شایسته مورد تائید خدا که منصوب هم هست، حکومت کند. و می بینیم که ائمه ما در مقطعی حساس که بنی امیه در حال زوال بودند و می توانستند عده و عُّده جمع کنند و حکومت ظاهری را بگیرند، اما این کار را نکردند؛ زیرا مردم خودشان باید بخواهند و تا زمانی که آنها رشد نکنند و به میدان نیایند حکومت حق برقرار نمی شود. به اعتقاد ما شیعیان حکومت مطلوب حکومتی است که "معصوم" در راس آن باشد. و معصوم هم می گوید اگر مردم رضایت بدهند و بخواهند حکومت می کند. امام علی(ع) می گویند که اگر مردم نخواهند روی کار نمی آیم. امام خمینی(ره) هم در پیام مربوط به اصلاح قانون اساسی در این زمینه صراحت دارند و می گویند " از آنجا که مجتهدی که رهبر می شود و مورد انتخاب خبرگان ملت است و خبرگان منتخب ملت هستند، او بالضروره مورد قبول مردم و رأی او نافذ است" (بدین مضمون). یعنی اگر مردم کسی را نخواهند، او در اوج علم، عدالت و کمالات حکمش نافذ نیست. این، دیدگاه شیعی است؛
اما عقل و عدل. شما می بینید که فسلفه و علوم عقلی در شیعه-با وجود همه محدودیتها- رشد کرد و اگر دانشمندان شیعه نبودند، علوم عقلی اسلام خیلی ضعیف و لاغر بود.
و نیز عدلی که در اسلام هست و امیرالمومنین (ع) بیان می کند، فقط در اقتصاد نیست. البته این طرز تلقی بیشتر به خاطر مسائلی است که در اواخر قرن نوزدهم و قرن بیستم در دنیا پیش آمد و واقعا ظلم های بزرگی به بخش های مختلف جامعه شد و این طور تصور شد که پایه ظلم ها و مشکلات بخصوص در قرون اخیر سرمایه داری است و درمان درد هم سوسیالیسم و کمونیسم است. خوب از آن به بعد مسأله عدالت اقتصادی همه چیز را بخصوص در جهان سوم تحت الشعاع قرار داد و به عدالت هم که امری جامع است ظلم شد. در حالی که عدالت در نظر اسلام و امام علی بسیار وسیع تر از عدالت اقتصادی است. البته عدالت اقتصادی مهم است، ولی همه چیز نیست. بخصوص اگر این طور تلقی شود که عدالت عبارت است از توزیع سرمایه های ملی و سرمایه بین نسلی به صورت یک بار مصرف میان جامعه.
عدالت اسلامی و شیعی خیلی وسیع تر از این است؛ اگر انسان در ذات خودش و به عنوان مخلوق خدا کریم است، حفظ کرامت انسان از مصادیق بزرگ عدالت است. اگر انسان طبق خواست خداوند و با دید صحیح اسلامی حاکم بر سرنوشت خویش است، دفاع از آزادی و رای او عین عدالت است. بی عدالتی این است که رای او محدود شود، حقوق او زیر پا گذاشته شود، بی عدالتی این است که در همه عرصه های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و قضایی و عقایدی به ایشان ظلم شود.
شیعه از سوی دیگر براساس عملکرد پیشوایان بزرگ همیشه اهل وحدت بوده اند و بزرگان اهل سنت هم افتخار می کردند که شاگرد امام جعفر صادق (ع) هستند. امامان بزرگ اهل سنت ابوحنیفه، مالک، شافعی و احمد بن جنبل همگی اظهار محبت و ارادت به اهل بیت داشتند. یکی به خاطر دفاع از اهل بیت شلاق می خورد، دیگری به زندان می افتد. جناب شافعی هم می گوید "اگر حب اهل بیت، رافضی بودن است؛ من اولین رافضی هستم". رابطه شیعه و سنی اینگونه است یا باید باشد. جمهوری اسلامی هم متعلق به همه مذاهب و اقوام و گروه ها است و خوشبختانه انقلاب ما منشاء تأسیس جمهوری اسلامی شد. یعنی اسلام در این انقلاب با جمهوری و جمهوریت سازگار است . یکی از وظایف عمده ما هم اثبات و دفاع از این مطلب است. تعبیر یکی از دوستان درست است که نباید بگوییم حرکتهای حکومت عین نظام و انقلاب است تا اگر بچه ما رفتار بنده رئیس جمهوری را ببینید بگوید اسلام همین است. و برای رفع این سوء تفاهم باید نقد نظام و حکومت آزاد باشد. و در این برهه حساس این که طرفداران و مدافعان واقعی جمهوری و اسلام سازگار با آن باید با مردم تماس داشته باشند و مدام این را توضیح دهید.
ما واقعا نمی خواهیم برای قدرت تلاش کنیم و زمینه آن هم الان فراهم نیست، زیرا راه مطلوب رفتن از مسیر فعالیت های مدنی است که متأسفانه خیلی از راه ها بسته شده است. می خواهیم در صحنه حضور داشته باشیم و از اسلام و انقلاب و حقوق و حرمت مردم دفاع کنیم و از روشهای موجود انتقاد کنیم؛ اگر راه فعلی درست است چرا جلو مخالفان و منتقدان گرفته می شود. البته اگر انتخابات آزاد برگزار شود و نقدها هم بشود، مردم انتخاب می کنند. هرکسی هم که آنها انتخاب می کنند مسؤولیت را می پذیرد و مردم هم مسؤول انتخاب خود هستند. همه ما مردمان عادی هستیم که مردم انتخاب می کنند و هزینه آن را هم می دهند و اگر درست نبود، 4 سال بعد کس دیگری را انتخاب می کنند. این آزادی انتخاب است که برای ما مهم است نه اینکه چه کسی انتخاب می شود. بخصوص نسلی که وابستگی عاطفی شدید به انقلاب دارد، نگران این است که مبادا نسل جدید در مورد اسلام و انقلاب فکر بدی کند.
من بارها گفته ام که حذف اصلاح طلبان و همه منتقدانی که عملاً پای بند قانون اساسی هستند، زمینه دادن به کسانی است که می خواهند اصل انقلاب و جمهوری اسلامی نباشد. جدا کردن نسل جوان از اصلاح طلبان و جلوگیری از ارتباط تشکیلاتی آنان، به نفع حکومت نیست و به زیان همه است. در چنین شرایطی جریان هایی بخصوص برای نسل جوان محور و مطلوب می شوند که نه درد اسلام دارند و نه درد ایران.
حالا فرض کنیم ما بخواهیم در انتخابات شرکت کنیم؛ وقتی که خانم رهنورد و آقایان موسوی و کروبی در حصر هستند، این همه زندانی سیاسی داریم و پرونده های زیادی معلق مانده است، آیا بخش قابل توجهی از مردم نسبت به شرکت در انتخابات اشتیاق نشان می دهند؟ و آیا اصلاً انتخابات پرشور برگزار می شود؟ ممکن است خود ما هم در گذشته اشتباهاتی کرده باشیم، اما بالاخره اگر می خواهیم انتخابات پرشور باشد باید فضا باز شود، فضای امنیتی از میان برود و نیروهای امنیتی ونظامی در امر انتخابات دخالت نکنند و این امر باید تضمین شود. ما می گوییم قانون اساسی به طور کامل و جامع مبنا باشد. قانون اساسی اصل ولایت فقیه دارد، فصل حقوق ملت هم دارد. ما می گوییم نظارت در انتخابات که در قانون اساسی آمده است، آری، اما قیمومیت نه! نباید به نام نظارت بر مردم قیمومیت شود.
اگر اصل 56 قانون اساسی که حق حاکمیت ملت بر سرنوشت را به رسمیت می شناسد مبنا باشد، هرکس در این کشور در چارچوب قانون عمل کند از تمام حقوق یک شهروند جمهوری اسلامی از جمله انتخاب شدن و انتخاب کردن برخوردار است. البته می توان از همین قانون اساسی هم انتقاد کرد، ولی براندازی نکرد. ولی امروز اگر کسی انتقاد داشت و بیان کرد می گویند این فرد التزام به اسلام و قانون اساسی ندارد و لذا ردصلاحیت می شود! مگر ساده است که ما اینگونه حکم کنیم؟ کسی که به قانون اساسی در عمل پای بند است باید از تمام حقوق شهروندی برخوردار باشد. مگر امام نگفت حتی مارکسیستها به شرط عدم توطئه آزادند.
اتفاقا اگر فضا باز شود و هرچه به این سو برویم، هم انقلاب محفوظ می ماند، هم بدبینی ها کم می شود، هم عقلانیت. خدا را شکر می کنم که با وجود همه سرکوبها و مشکلات و تنگناها، تفکر اصلاح طلبی جایگاه خوبی را در جامعه دارد. البته من هم معتقدم که افت پیدا کرده است و در دو، سه سال اخیر بعضی از جوانان از اصلاح طلبان ناامید شده اند و میگویند چه چیزی اصلاح شود؟ ما هم میگوییم راهی جز اصلاح طلبی نداریم و براندازی را نمی خواهیم و با کسانی هم که آن را می خواهند رابطه نداریم. تازه اگر خدای ناخواسته اوضاع به هم بخورد وضع همه بدتر خواهد شد. باید همین چارچوب حفظ شود اما نباید دایره نظام را تنگ کرد تا افراد بیشتری خود را درون آن حس کنند و از منابع کشور هم استفاده بهتری شود.درست است که ما نباید در برابر مطامع بیگانه تسلیم شویم، اما دامن زدن به دشمنی و هزینه گذاشتن روی دوش مردم که کار عاقلانه ای نیست. اینکه شعار عدالت بدهیم اما مردم روز به روز فقیرتر شوند صحیح نیست.
در ابتدای دیدار نيز شماری از حضار دیدگاههای خود را مطرح کردند که اهم مطالب بیان شده در پی می آید:
-انتقاد بدلیل عدم امکان رشد نیروهای ارزشی در کشور و انحصارطلبی، انزوای کشور، افزایش فساد و دین گریزی، فقر و..
-لزوم خودسازی و آمادگی نیروهای اصلاح طلب برای تقویت سرمایه های علمی و سیاسی و تاکید بر حضور اصلاح طلبان در صحنه نه برای کسب قدرت، بلکه برای بازگرداندن قطار به ریل انقلاب و درس گرفتن از تجربیات گذشته
-تاکید بر وجود یک محوریت در جریان اصلاحات برای هدایت نیروها و ابراز امیدواری برای دریافت نتیجه مثبت از انتخابات آتی ریاست جمهوری
-منتقد بودن بسیاری از خانواده های شهدا از وضعیت فعلی کشور و سیاستهای حاکم و در عین حال تاکید بر قرار داشتن در چارچوب نظام؛ تشکر بابت حضور در انتخابات مجلس نهم بدلیل تاکید بر قرارداشتن بر چارچوب نظام توسط چهره برجسته اصلاحات
-ضرورت ایجاد زنجیره های عمودی و افقی نیروهای اصلاحات و آمادگی نیروهای اصلاحات برای پرداخت هزینه در این راه
-علاقه مندی به ماندن در چارچوب انقلاب، با وجود تمام مشکلات موجود، ولی متأسفانه در محیط جوان و دانشگاه میان نسل امروز و نسل انقلاب فاصله زیادی ایجاد شده و بیشترین آسیب به گفتمان امام و انقلاب وارد می آید.
-مشکل اصلی در کشور، سوء فهم از غایت و هدف مورد نظر انقلاب اسلامی از سوی پاره ای از مصادر امور است؛ هدف عبارت بود از بهزیستی در دنیای امروز به علاوه تربیت نیروی طراز و این که جامعه دارای مزایای جوامع پیشرفته باشد. به علاوه مزایایی که دیگران فاقد آنند و ما آن را در اسلام می توانیم بیابیم. جامعه ای که در آن عدالت و آزادی در کنار یکدیگر و حق انتقاد نیز محفوظ باشد.
و علاوه بر این دچار سوء برداشت هم شدیم از جمله این که مشکل اصلی مردم مسائل اقتصادی (که بسیار مهم است ولی همه چیز نیست) دانسته شد و کرامت انسانی و تحکیم آزادی های اساسی مورد غفلت قرار گرفت و انتقاد کردن به مثابه از بین رفتن امنیت به حساب آمد و تحمل مخالفت و منتقد کاهش یافت و حاصل کار لطمه دیدن اعتماد اجتماعی است که انقلاب و جامعه را با مشکل روبرو می کند.
و نیز سوء فهم در غفلت از سرمایه اجتماعی و فقط توجه به سرمایه سیاسی از یک سو و مترادف دانستن وحدت با یکسان سازی و در نتیجه عدم تحمل رقیب از سوی دیگر.
-سخن رزمندگان دوران دفاع مقدس، بازگشت به ریل اصلی انقلاب است و انتخابات هم صرفا ابزاری برای احیای شعارهای انقلاب اسلامی است. لذا باید برنامه کلانی برای اصلاحات تدوین شود تا فعالیت اصلاح طلبان محدود به انتخابات نباشد.
-باید استراتژی و تاکتیکهای اصلاحات مشخص شود و سازمان ارتباطات اصلاح طلبان باید فعال شود.
-مشکلات معیشتی مردم و بویژه اقشار ضعیف، باعث دلسردی آنان می شود.


 


امروز: مشاور رهبری در امور بین‌الملل درباره خروج مجاهدین خلق (منافقین) از لیست گروههای تروریستی آمریکا گفت: این اقدام نشانه ورشکستگی سیاسی آمریکاست.

به گزارش ایسنا، علی‌اکبر ولایتی امروز در حاشیه مراسم افتتاحیه دوره دکترای دانشگاه عالی دفاع ملی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اینکه یک گروه ضدبشری و تروریستی را از لیست گروههای تروریستی خارج کنند و این گروه بدنام و دوره‌گرد سیاسی را بپذیرند، نشانه شکست آمریکاست.

وی درباره سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال رابطه با آمریکا نیز گفت: سیاست کلی جمهوری اسلامی مثل گذشته است و هیچ تغییری نکرده و هر تغییری هم در این زمینه بخواهد صورت گیرد باید از طرف مقام معظم رهبری اعلام شود.

ولایتی همچنین درباره مذاکرات ایران با گروه 1+5 اظهار کرد: ایران هیچ‌گاه از ابراز تمایل برای مذاکره خودداری نکرده است و هرگاه آنها اعلام کنند که می‌خواهند مذاکره کنند، ما استقبال می‌کنیم.

مشاور مقام رهبری در امور بین‌الملل در برابر این پرسش که "آیا سیاست ایران در مذاکرات تغییر خواهد کرد؟" پاسخ داد: سیاست ایران کاملا ثابت است و آنچه که ایران بر آن پافشاری می‌کند، حق استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌یی در چهارچوب ان‌پی‌تی است و ما به آن متعهد هستیم و این سیاست تغییر نمی‌کند.


 



امروز: وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه هفتم مهرماه در بیانیه‌ای اعلام کرد که نام سازمان مجاهدین خلق(منافقین) را از فهرست گروه‌های تروریستی خود خارج کرده است.
به گزارش رادیو فردا، در بیانیه سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا آمده است: «وزیر امور خارجه آمریکا تصمیم گرفته است، مطابق با قانون، نام سازمان مجاهدین خلق را از فهرست سازمان های تروریستی خارجی (FTO) خود خارج کند.»
این بیانیه اضافه کرده است، نام سازمان مجاهدین خلق از روز جمعه از فهرست گروه‌های تروریستی حذف شده است.
وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید، اموال و دارایی سازمان مجاهدین خلق در آمریکا دیگر مسدود نشده و هرگونه معامله با این گروه نیازمند اخذ جواز نیست.
در ادامه بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا آمده است: به رغم «اقدامات امروز، وزارت امور خارجه آمریکا اقدامات تروریستی گذشته سازمان مجاهدین خلق از جمله نقش آن در قتل شهروندان ایالات متحده در ایران در دهه ۱۹۷۰ و حمله در خاک آمریکا در سال ۱۹۹۲، را فراموش یا از آنها چشم پوشی نکرده است. »
وزارت امور خارجه آمریکا همچنین اضافه کرده است: «این وزارتخانه، نگرانی‌های جدی در خصوص ادعاهای مطرح شده درباره اقدامات سازمان مجاهدین خلق در آزار و اذیت اعضای خود، دارد.»
وزارت امور خارجه آمریکا گفته است: «تصمیم وزیر امور خارجه آمریکا براساس اقدام سازمان مجاهدین خلق در علنی محکوم کردن خشونت، تایید نشدن انجام هرگونه اقدام تروریستی توسط این گروه در یک دهه اخیر، و همکاری مسالمت‌آمیز آن در بستن اردوگاه شبه نظامی اشرف اتخاذ شده است.»
مریم رجوی در بیانیه‌ای از اقدام هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا در حذف نام مجاهدین خلق از فهرست گروه های تروریستی استقبال کرده است.
سازمان مجاهدین خلق در سال ۱۹۹۷ به خاطر «کشتن» شش آمریکایی «به دست» این گروه در پیش از انقلاب و «تلاش برای حمله» به مقر دیپلماتیک ایران در سازمان ملل در سال ۱۹۹۲ در فهرست گرو‌ه‌های تروریستی آمریکا قرار گرفت.
سازمان مجاهدین خلق که از خرداد سال ۱۳۶۰ مبارزه مسلحانه جمهوری اسلامی را آغاز کرد، در جریان جنگ ایران و عراق با حمایت صدام حسین، رییس جمهوری سابق عراق، مقر اصلی خود را به عراق و اردگاه اشرف منتقل کرد.
سازمان مجاهدین خلق در دوران جنگ ایران و عراق چندین عملیات نظامی علیه ایران انجام داد.


 


امروز: دبیر خانه کارگر تهران از بیکاری ۱۳۰۰ نفر از کارگران کارخانه پویا خودرو شرق خبر داد و اعلام کرد: این کارخانه هم اکنون تعطیل شده است.
اسماعیل حق پرستی در توضیح این خبر به ایلنا گفت: مالکان خصوصی کارخانه قطعه سازی پویا خودرو شرق به سبب انعقاد قرارداد تولید با کارخانه‌های خودرو ساز که ناشی از بحرانهای اقتصادی طی سالهای اخیر صورت گرفته است، ناچار شده‌اند از بهمن ماه سال ۹۰ به مرور تمامی ۱۳۰۰ کارگر خود را اخراج کرده و این کارخانه را تعطیل کنند.
این فعال کارگری با بیان اینکه سابقه فعالیت کارگران بیش از پنج سال است، تصریح کرد: کارگران از اردیبهشت ماه سال جاری هیچ حقوقی دریافت نکرده‌اند.
تعویق ۵ ماه حقوق ۸۰ کارگر پی وی سی سمنان
در همین حال، یک فعال کارگری در سمنان خبر داد که به مانند کارگران کارخانه پویا خودرو شرق، پرداخت حقوق ۸۰ کارگر کارخانه پی وی سی سمنان هم پنج ماه به تعویق افتاده است.
حبیب الله محقق، دبیر خانه کارگر سمنان با اعلام این خبر به ایلنا گفت: در حالی که ظاهرا این کارخانه مشکلی در خصوص تامین مواد اولیه و فروش محصولات ندارد اما کارفرما دلیل تعویق حقوق کارگران را فقدان نقدینگی اعلام می‌کند.


 


امروز: در پی توقیف روزنامه شرق، جمعی از روزنامه نگاران با صدور بیانیه ای نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند.
روزنامه نگاران خاطرنشان کرده اند "با استناد به شخصیت و سابقه و شناخت مان از هادی حیدری که برآمده از خانواده ای متدین و برخوردار از سابقه حضور در جبهه های دفاع مقدس است و همواره در چارچوب های قانونی و با احترام به ارزش های مذهبی و ملی فعالیت کرده است، اعلام می کنیم که کارتونیست ابدا درصدد القای محتوایی نبوده است که به نحوی توهین به رزمندگان دوران جنگ از آن برداشت شود. علاوه بر این در کارتون مذکور هیچکدام از شاخصه های رزمندگان دوران جنگ (لباس، سلاح یا فضای جنگ) دیده نمی شود."

متن این بیانیه به شرح زیر است:

«کسانی که گذشته مرا و خانواده‌ام را می‌شناسند، از عمق ارادتم نسبت به رزمندگان شجاع جنگ، آگاهند. در هیچ شرایطی حاضر به اهانت به این بزرگواران که همه‌ ما مدیون از جان گذشتگی‌هایشان هستیم، نخواهم بود.»

اینها اظهارات هادی حیدری، کاریکاتوریست با سابقه و سرشناس مطبوعات ایران است که دست کم ظرف یک دهه گذشته با نگرش و طرز تلقی او در موقعیت ها و مناسبت های متفاوت تاریخی آشنا بوده ایم.

کارتونی که روز دوشنبه 3 مهرماه 1391 در روزنامه شرق منتشر شد با سوء‌برداشت هایی همراه شد، که حساسیت بخشی از نهادها و خبرگزاری ها و شخصیت های حقیقی و حقوقی را برانگیخت. روزنامه شرق و کاریکاتوریست این طرح مقصود از طرح را نشان دادن «جهل» می دانند، اینکه عده‌ای در روز روشن در حال بستن چشمان یکدیگرند تا روشنایی آفتاب را نبینند.

ما روزنامه نگاران با استناد به شخصیت و سابقه و شناخت مان از هادی حیدری که برآمده از خانواده ای متدین و برخوردار از سابقه حضور در جبهه های دفاع مقدس است و همواره در چارچوب های قانونی و با احترام به ارزش های مذهبی و ملی فعالیت کرده است، اعلام می کنیم که کارتونیست ابدا درصدد القای محتوایی نبوده است که به نحوی توهین به رزمندگان دوران جنگ از آن برداشت شود. علاوه بر این در کارتون مذکور هیچکدام از شاخصه های رزمندگان دوران جنگ (لباس، سلاح یا فضای جنگ) دیده نمی شود.

و با اتکا به پیشینه هادی حیدری با قاطعیت بر این باوریم که برداشت ها و نگرانی های حاصل از انتشار این کارتون، دورترین طرز تلقی نسبت به انگیزه اصلی کارتونیست این طرح بوده است.
۱٫ احسان قلمچی ۲٫ .احسان مازندرانی ۳٫ احمد غلامی ۴٫ احمدرضا غنی ۵٫ اردوان تراکمه ۶٫ ازاده محمد حسین ۷٫ آرزو شهبازی ۸٫ آزاده افتخاری ۹٫ اسماعیل آزاد ۱۰٫ اعظم ویسمه ۱۱٫ اعظم گلبری ۱۲٫ آمنه موسوی ۱۳٫ افشین امیرشاهی ۱۴٫ امید ایرانمهر ۱۵٫ امید محدث ۱۶٫ امیر جدیدی ۱۷٫ امیرحسین متقی ۱۸٫ امیرحسین مهدوی ۱۹٫ امیرحسین ناصری ۲۰٫ امیرعباس نخعی
۲۱٫ امیرهوشنگ افتخاری راد ۲۲٫ امیلی امرایی ۲۳٫ بابک ذاکری ۲۴٫ بهناز جلالی پور ۲۵٫ بهنام صابر نعمتی ۲۶٫ بیژن مومیوند ۲۷٫ پرستو سرمدی ۲۸٫ پروین امامی ۲۹٫ پوریا سوری ۳۰٫ پوریا عالمی ۳۱٫ پویا رفویی ۳۲٫ پویان امیری ۳۳٫ پیام برازجانی ۳۴٫ پیام حیدرقزوینی ۳۵٫ پیمان مقدم ۳۶٫ ثمینا رستگاری ۳۷٫ جواد حیدریان ۳۸٫ حسین نورانی نژاد ۳۹٫ حمید جعفری ۴۰٫ حمیدرضا طهماسبی پور
۴۱٫ جواد حیدریان ۴۲٫ خاطره وطن خواه ۴۳٫ داوود محمدی ۴۴٫ راشل آرامیان ۴۵٫ رحمان بوذری ۴۶٫ رضا جوالچی ۴۷٫ رضا حاجی حسینی ۴۸٫ رضا حقیقت نژاد ۴۹٫ رضا خانکی ۵۰٫ رضا رفیعی ۵۱٫ رضا شجاعیان ۵۲٫ ریحانه طباطبایی ۵۳٫ ریحانه مظاهری ۵۴٫ زهرا جعفرزاده ۵۵٫ زهرا رحیمی ۵۶٫ زهرا عنایتی ۵۷٫ ساسان آقایی ۵۸٫ ساناز اله بداشتی ۵۹٫ سجاد صاحبان زند ۶۰٫ سجاد فیروزی

۶۱٫ سحر بیاتی ۶۲٫ سحر طلوعی ۶۳٫ سمیرا قرایی ۶۴٫ سروش فرهادیان ۶۵٫ سعید ارکان زاده یزدی ۶۶٫ سعید پورحیدر ۶۷٫ سعید شمس ۶۸٫ سعیده خدابخش ۶۹٫ سلیمان محمدی ۷۰٫ سما بابایی ۷۱٫ سولماز ایکدر ۷۲٫ سونیتا سراب پور ۷۳٫ شاهد حلاج نیشابوری ۷۴٫ شبنم رحمتی ۷۵٫ شهرزاد همتی ۷۶٫ شیرزاد عبدالهی ۷۷٫ شیما بهره مند ۷۸٫ صبا آذرپیک ۷۹٫ صبا شعردوست ۸۰٫ صدرا محقق

۸۱٫ طاهره ریاحی ۸۲٫ عاطفه چهره گشا ۸۳٫ عسل عباسیان ۸۴٫ عظیم محمود آبادی ۸۵٫ علی بزرگیان ۸۶٫ علی دهقان ۸۷٫ علی رنجی پور ۸۸٫ علی شروقی ۸۹٫ علی مسعودی نیا ۹۰٫ علیرضا بهنام ۹۱٫ علیرضا کنعان رو ۹۲٫ فاطمه عسگری آزاد ۹۳٫ فرزانه ابراهیم زاده ۹۴٫ فرشاد نوروز پور ۹۵٫ فرنوش تهرانی ۹۶٫ فریبا پژوه ۹۷٫ فیروزه رمضان زاده ۹۸٫ فیروزه مظفری ۹۹٫ کیمیا شالباف ۱۰۰٫ گیسو فغفوری

۱۰۱٫ لیدا ایاز ۱۰۲٫ مازیار خسروی ۱۰۳٫ مانلی فخریان ۱۰۴٫ مجتبی حسینی ۱۰۵٫ مجتبی فتحی ۱۰۶٫ مجتبی نجفی ۱۰۷٫ مجید یوسفی ۱۰۸٫ محبوبه نقره خامه ۱۰۹٫ محمد آقازاده ۱۱۰٫ محمد جعفری ۱۱۱٫ محمد حسین مهرزاد ۱۱۲٫ محمد تنگستانی ۱۱۳٫ محمد صفاجویی ۱۱۴٫ محمدحسین نجاتی ۱۱۵٫ محمود پورضایی ۱۱۶٫ مرتضی ناعمه ۱۱۷٫ مرجان توحیدی ۱۱۸٫ مرجان طباطبایی ۱۱۹٫ مرجان لقایی ۱۲۰٫ مریم آموسا

۱۲۱٫ مریم جعفری ۱۲۲٫ مریم حسین خواه ۱۲۳٫ مریم شاه سمندی ۱۲۴٫ مریم شعبانی ۱۲۵٫ مریم میرزایی ۱۲۶٫ مژگان میرزای ۱۲۷٫ مسعود لواسانی ۱۲۸٫ ملیحه ابراهیمی ۱۲۹٫ ملیحه سادات حسینی ۱۳۰٫ ملیکا افشار ۱۳۱٫ مهدی افروزمنش ۱۳۲٫ مهدی امیرپور ۱۳۳٫ مهدی حسنی ۱۳۴٫ مهدی زعیم زاده ۱۳۵٫ مهدی قدیمی ۱۳۶٫ مهراوه خوارزمی ۱۳۷٫ مهرداد ابوالقاسمی ۱۳۸٫ مهران فرجی ۱۳۹٫ مژگان فرجی ۱۴۰٫ مهسا حکمت

۱۴۱٫ مولود حاجی زاده ۱۴۲٫ میثم یوسفی ۱۴۳٫ میلاد فدایی اصل ۱۴۴٫ ٫ مینا عینی فر ۱۴۵مینو مومنی ۱۴۶٫ نازنین متین نیا ۱۴۷٫ نرگس رسولی ۱۴۹٫ نزهت امیرآبادیان ۱۵۰٫ نسرین تخیری ۱۵۱٫ نسرین رضایی ۱۵۲٫ نعیمه دوستدار ۱۵۳٫ نفیسه زارع کهن ۱۵۴٫ نگار حسینی ۱۵۵٫ نوشین طریقی ۱۵۶٫ نیما راد ۱۵۷٫ هوتن ابوالفتحی ۱۵۸٫ هومان دوراندیش ۱۵۹٫ یاسین نمکچیان ۱۶۰٫ یونس تراکمه


 


امروز: بنابر نظر سنجی سایت عصر ایران تنها 9درصد مخاطبان با تفسیر وزیر ارشاد از کاریکاتور روزنامه شرق که به توقیف این روزنامه منجر شد موافقند.
در این نظر سنجی هفتاد وچهار درصد، هشت برابر موافقان با برداشت توهین به دفاع مقدس از این نظر سنجی مخالفند.

asr.jpg


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به emrooz-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به emrooz@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته