-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ شهریور ۲۸, سه‌شنبه

Latest News from Emrooz for 09/17/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



امروز: محمدرضا مقیسه عضو ارشد ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی در آستانه سومین سالگرد حبس خود از دادستان کل کشور به دادسرای انتظامی قضات شکایت کرد.

به گزارش کلمه، محسنی اژه ای دادستان کل کشور ۱۶ شهریور ماه ۸۸،حدود یک ماه قبل از بازداشت محمدرضا مقیسه، دربرنامه گفتگوی ویژه خبری، با ذکر نام و مشخصات کامل، اتهاماتی را به او وارد کرد.

این درحالی است که مطابق قانون، قبل از صدور رای دادگاه از دادگاه صالحه، هیچ مقامی حق ذکر نام متهمین و خدشه به شخصیت و اعتبار آنها را ندارد. بر اساس دادخواست و شکواییه مسوول دفتر مشترک رسیدگی به حوادث پس از انتخابات، محسنی اژه ای با این مصاحبه از بی طرفی قضایی خارج شده و پس از آن به ناچار اقدام به بازداشت و صدور محکومیت برای این زندانی سیاسی شده است.

براساس این دادخواست، گمان می رود دادستان کل کشور تحت تاثیر ذهنیت اطلاعاتی و امنیتی و سابقه کار در وزارت اطلاعات از بازجویی تا وزارت مبادرت به این اقدام غیرقانونی کرده است.

محمدرضا مقیسه در شکایت خود آورده است: معلوم نیست، دادستان کل کشور که مسوولیت نظارت بر حسن اجرای قوانین را دارد اگر دست به اقدام های غیر قانونی نظیر این بزند باید به کجا شکایت برد.

این شکایت که در آن درخواست تعقیب انتظانی دادستان کل کشور مطرح شده است، علاوه بر دادستان انتظامی قضات، برای دفتر آیت الله خامنه ای، رییس قوه قضاییه و ریاست کمسیون اصل ۹۰ مجلس نیز ارسال شده است.

محمدرضا مقیسه عضو ارشد ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی و مسوول دفتر مشترک پیگیری حوادث پس از انتخابات و مسوول نشریه ۲۰ ساله هاست که به گذراندن ۶ سال حبس محکوم شده است.

محمدرضا مقیسه نماینده و وکیل بند زندانیان بند ۳۵۰زندان اوین است که حتی پس از مرگ خواهرش اجازه حضور چند ساعته بر مزار او را نیافت.


 


امروز: اجلاس غیرمتعهدها در تهران، ظاهرا یک اجلاس روتین و متداول بود که برگزاری آن برای بسیاری از کشورها عادی است، اما در واقع به علت موقعیت خاص بین المللی و داخلی حاکمیت فعلی، پر از حاشیه های مهم تر از متن بود. حاشیه هایی که بسیاری از آنها به حضور بان کی مون در تهران، محتوای مذاکرات او با مسئولان عالی نظام و نیز تقاضای او برای ملاقات با رهبران زندانی جنبش سبز و مسئولان سابق کشور ربط داشت.

کلمه پیش از این در گزارش های قبلی خود به چند مورد از ناگفته ها و حقایق پشت پرده این اجلاس اشاره کرده بود؛ از جمله دستور محرمانه دولت برای سانسور رسانه ها در زمان اجلاس، افرایش حجم پارازیت ها و کاهش سرعت اینترنت در زمان برگزاری اجلاس، تنخواه ۶۰۰ میلیون دلاری در اختیار معاون احمدی نژاد و پیش پرداخت ۴۰ میلیارد تومانی به شرکت تهیه غذای میهمانان، لغو سفر برنامه ریزی شده ی خاتمی به شهرستان برای دیدار احتمالی با بان کی مون، کنترل امنیتی شدید محسن امین زاده و عیسی سحرخیز در زمان حضور بان کی مون در تهران و ...

اکنون به موارد دیگری از واقعیت های مطرح نشده ی این اجلاس که در اختیار کلمه قرار گرفته، اشاره می شود:

- با وجود هزینه های گزاف صورت گرفته و وعده های مکرر دولت و وزیر راه و شهرسازی، ساختمانی که قرار بود برای اجلاس جنبش عدم تعهد ساخته شود و لااقل به روز برگزاری اجلاس در سطح سران برسد، در نهایت در زمان برگزاری اجلاس آماده نشد؛ به طوری که در روز افتتاحیه اجلاس سران، کارگران هنوز در آن مشغول به کار ساخت و ساز بودند. اما حاکمیت اجازه نداد این موضوع در رسانه ها مطرح شود و بدین ترتیب محل برگزاری اجلاس، بی سر و صدا به سالن اجلاس کنفرانس اسلامی تغییر یافت.

- با توجه به تعداد به مراتب بیشتر اعضای جنبش عدم تعهد نسبت به سازمان کنفرانس اسلامی، مسئولان مجبور شدند برای جا دادن همه هیات ها در این سالن، صندلی های موجود در آن را به طور کامل جمع آوری کنند و از صندلی های باریک تر و جمع و جورتری استفاده کنند تا هیات های اعزامی همه کشورهای در داخل سالن جا شوند! و بدین ترتیب هزینه گزاف دیگری بر کشور تحمیل شد.

- برخلاف رویه معمول کشورها در اجلاس های مشابه، در برنامه ریزی و مدیریت اجلاس غیرمتعهدها در تهران تقریبا به طور کامل از وزارت امور خارجه که تخصصی ترین نهاد روابط خارجی کشور است، خلع ید شده بود. به طور کلی، ستادی که منفصل از وزارت امور خارجه و زیر نظر ریاست جمهوری فعالیت می کرد، اداره امور اجلاس را در اختیار داشت و در موارد خاص و حائز اهمیت نیز تصمیم گیری و برنامه ریزی مستقیما با محوریت بیت رهبری و با مسئولیت علی اکبر ولایتی به عنوان نماینده مستقیم رهبری صورت می گرفت.

- دولت بر آن بوده تا برای اعمال محوریت خود در برگزاری اجلاس غیرمتعهدها و پررنگ کردن موقعیت خود در این اجلاس در برابر دیگر قدرت های درونی حاکمیت، محل اجلاس را به اصفهان یا جزیره کیش منتقل کند که مخالفت دفتر رهبری و نمایندگان به بهانه کمبود امکانات، مانع از تحقق این برنامه دولت شده است.

- حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی در افتتاحیه اجلاس و در گروه همراه آیت الله خامنه ای، در پی درخواست و اصرار شخص رهبری صورت گرفت. نکته ای که برای ناظران قابل توجه بود، ورود آقای هاشمی به عنوان نفر دوم بعد از رهبری بود، که گفته می شود احمدی نژاد هنگامی که قصد ورود بعد از رهبری را داشته با ممانعت آقای وحید از مسئولان ارشد دفتر و همراه همیشگی آقای خامنه ای مواجه شده است.

- با توجه به انتظار برگزارکنندگان اجلاس برای ایستادن همه حضار هنگام حضور رهبری و اینکه این اتفاق به طور طبیعی در سطح وسیع و مورد انتظار میسر نبوده، گردانندگان اجلاس طوری برنامه ریزی کرده اند که زمان ورود رهبری به سالن با نواختن سرودن سرود ملی، یکی شود تا قبل از این که رهبری در آستانه نشستن روی صندلی سخنرانی قرار گیرد، همه میهمانان و حاضران سالن به احترام شروع جلسه و سرود ملی ایران، روی پا ایستاده باشند.

- در ایام اجلاس حدود ۱۰ رهبر و رئیس هیات کشورهای مختلف، همانند بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، خواستار ملاقات با چهره هایی همچون خاتمی، موسوی، کروبی و هاشمی شده بودند که با تقاضای همه آنها مخالفت شده است.

- بر اساس تصمیم و ابلاغ شورای عالی امنیت ملی به همه نهادهای ذی ربط، مقرر شده بود که میهمانان اجلاس جنبش عدم تعهد در طول زمان برگزاری آن، تنها قادر به ملاقات با پنج نفر یعنی رهبری، روسای سه قوه و سعید جلیلی، دبیر شورای امنیت ملی باشند. این تصمیم بعد از رسیدن اولین تقاضاهای ملاقات با مسئولان سابق کشور اتخاذ شده و قبل از برگزاری اجلاس به همه سفارتخانه های کشورهای شرکت کننده در اجلاس هم ابلاغ شده بود.

- مسئولان دفتر بان کی مون در پی اطلاع از پاسخ منفی از سوی وزارت خارجه و مسئولان اجرایی ستاد برگزاری اجلاس، با برخی مسئولان سابق وزارت خارجه در دوره اصلاحات تماس گرفته اند تا بتوانند اسباب این دیدارها فراهم شود؛ که با حساسیت و کنترل امنیتی شدید اعمال شده، این پیگیری های صورت گرفته از طرف دفتر دبیرکل سازمان ملل نیز بی نتیجه مانده است. بان کی مون نیز پس از اطلاع از مخالفت حاکمان ایران با ملاقات وی با رهبران مخالفان، سفر خود به اصفهان را که با اصرار طرف ایرانی در برنامه های او قرار گرفته بوده، کنسل می کند.

- در ملاقات بان کی مون با رهبری، دبیرکل سازمان ملل به صراحت از نگرانی های جامعه جهانی در مورد مسائل بین ایران و نظام بین الملل صحبت کرده است. وی از نقض حقوق بشر، پرونده هسته ای، لزوم اجرای قطعنامه های شورای امنیت و مسائل سوریه صحبت کرده و از رهبری خواسته تا در مساله سوریه، همکاری ایران با جامعه جهانی بیشتر شود. محتوای این مذاکرات، به خصوص در اواخر دیدار، بسیار تلخ توصیف شده و فضای نامناسبی بین طرفین دیدار شکل گرفته است، چرا که هر دو طرف به وضوح بدون توجه به صحبت یا پرسش طرف دیگر، تنها بحث خود را مطرح می کرده اند. بان کی مون در پایان گفت و گو با آیت الله خامنه ای نیز با لحن تهدیدآمیزی گفته است که جنگ لفظی ایران با غربی ها ممکن است به جنگ واقعی بدل شود و لازم است شما مراقب سخنان خود باشید.

- فیلدمن، معاون آمریکایی بان کی مون، طبق ضوابط دیپلماتیک قرار بوده با گذرنامه سازمان ملل به ایران بیاید که ظاهرا با گذرنامه آمریکایی خود وارد ایران شده و دولت ایران هم چاره ای جز پذیرش او نداشته است. حضور این فرد آمریکایی در ایران، توجه بسیاری از رسانه های خارجی را جلب کرده بود و در دیدار با رهبری نیز، برخلاف عرف که باید رئیس دولت یا معاون او و یا هر کسی که نفر دوم گروه ایرانی باشد در کنار مذاکره کننده اصلی (بان کی مون) می نشست؛ فیلدمن در کنار دبیرکل سازمان ملل نشسته بود، شاید برای اینکه بر جایگاه بالاتر او در مذاکره تاکید شود، و رحیمی پس از آن دو و در انتهای کاناپه قرار گرفته بود.

- برای دبیرکل سازمان ملل، یک برنامه سخنرانی در دفتر مطالعات وزارت خارجه گذاشته شده بود که پس از اطلاع بان کی مون و دیگر همراهانش از تحت تحریم بودن این دفتر به دلیل برگزاری همایش هولوکاست در آن، آنها خواستار تغییر محل سخنرانی می شوند. در نتیجه مسئولان وزارت خارجه ناچار می شوند محل سخنرانی وی را به دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه منتقل کنند. او در این سخنرانی نیز بر خلاف عادت معهود دبیران کل سازمان ملل، میزبان خود را آماج نقدهایی تند قرار داده و گله های متعددی را از دولت و حکومت ایران مطرح کرده و خواستار رعایت حقوق بشر، کمک به حل مساله سوریه، برگزاری انتخابات آزاد در ایران، حل و فصل پرونده هسته ای و رعایت الزامات قطعنامه های شورای امنیت شده است. بان کی مون همچنین در اثنای سخنرانی اش در جمع کارکنان و برخی اساتید گزینش شده ی این دانشکده، علاقه مندی اش را برای دیدار و گفت و گویی آزادانه با دانشجویان و استادان ایرانی اعلام می کند.


 


امروز: بانک مرکزی با رد توقف پرداخت ارز ورود کالا اعلام کرد که ارز لازم برای ورود کالاهای اساسی همچنان پرداخت می‌شود.

به گزارش ایسنا، بانک مرکزی پیرو انتشار اخباری مبنی بر توقف پرداخت ارز از سوی این بانک برای ورود کالا به کشور اعلام کرد این بانک کماکان ارز لازم برای ورود کالاهای اساسی و استراتژیک مورد نیاز کشور که براساس اوراق ثبت سفارشات صادره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در گروه‌های کالایی "اول و دوم" قرار گرفته‌اند را به نرخ مرجع تأمین کرده و مراتب طی بخشنامه‌ها و دستور‌العمل‌های صادره به نظام بانکی کشور نیز مورد تأکید قرار گرفته ‌است.

بر اساس اطلاعیه بانک مرکزی، به بانک‌های عامل تکلیف شده است تا ارز تخصیص یافته به نرخ مرجع برای ورود کالاهای اساسی و ضروری، صرفاً برای ورود کالاهای مزبور انتقال یافته و از مصرف ارز با نرخ مرجع برای سایر مصارف خودداری شود که این مهم از سوی حوزه نظارتی بانک در بازرسی‌های دوره‌ای مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

روابط عمومی بانک مرکزی همچنین اعلام کرد: در خصوص حساب‌های ارزی اشخاص نیز لازم به یادآوری است این بانک براساس بند (۵) قسمت "ج" از بخش سوم مجموعه مقررات ارزی (خدمات ارزی و سایر مبادلات ارزی بین‌المللی) بانک‌های عامل را موظف کرده‌ است تا درصورت تقاضای برداشت از حساب‌های ارزی مفتوحه، به شرطی که قبلاً منابع حساب مورد بحث به صورت اسکناس (فیزیکی) تأمین شده ‌باشد نسبت به پرداخت عین ارز ارائه شده به مشتریان اقدام کند.

پیش از این رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران، خبر داده بود که راه‌اندازی بورس ارز فعلا از دستور کار خارج شده است.

ایجاد بورس ارز در دولت قطعی شده

یک نماینده عضو شورای عالی بورس هم با تکذیب هرگونه تصمیمی مبنی بر منتفی شدن تشکیل بورس ارز ، از راه اندازی قطعی این بازار در آینده ای نزدیک خبر داد.

محمدرضا پورابراهیمی در گفت و گو با مهر درباره اخباری مبنی بر منتفی شدن راه اندازی بورس ارز، اجرای این برنامه را قطعی اعلام کرد و افزود: در حال حاضر هیچ تصمیمی مبنی بر خارج شدن موضوع راه اندازی بورس ارز از دستور کار بانک مرکزی وجود نداشته و به طور حتم این بازار متشکل به عنوان یکی از ساختارها و مکانیزم های مدیریت بازار ارز بزودی راه اندازی خواهد شد.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به نهایی شدن تشکیل بورس ارز در دولت، خاطر نشان کرد: با توجه به توافق نهایی دولت با بانک مرکزی و سازمان بورس در مورد بورس ارز کمیته مشترکی برای پیگیری و بررسی این بازار تشکیل شده و مجلس شورای اسلامی نیز در این راستا ضمن حمایت از این موضوع به شدت پیگیرآغاز فعالیت آن می باشد.

وی افزود: نرم افزار بورس ارز حدود ۱۰روز قبل در شورای عالی بورس معرفی شده و ساختارها و بسترهای آن هم اینک آماده بهره برداری می باشد.

عضو شورای عالی بورس، ادامه داد: این در حالی است که با توافق هایی که صورت گرفته مدیریت و شاکله اجرایی بورس ارز بر عمده کمیته ارز ی بانک مرکزی نهاده شده است که مجلس به عنوان مطالبه خود از دولت و بانک مرکزی خواستار راه اندازی هرچه سریع تر این بازار است.

پورابراهیمی در این زمینه که اظهارات رییس اتاق بازرگانی مبنی بر از دستور کار خارج شدن بورس ارز و مرحله بندی شدن آن تا چه حد جدی است؟ پاسخ داد: چنین تصمیمی صحت نداشته و هرگونه اقدامی در این زمینه مخالف با نظر نهایی دولت در مورد لزوم راه اندازی بورس ارز است.

این نماینده مجلس، گفت: متاسفانه بازار ارز این روزها از ثبات برخوردار نیست و برخی مسئولان دانسته یا ندانسته بر تنور التهاب آن می دمند.

وی تاکید کرد: این در حالی است که جولان دلالان در بازارغیرمتشکل و غیررسمی ارز کمکی به اقتصاد و فعالان اقتصادی و بازرگانی کشور نکرده و نیاز به ساختاری جدید و موثر برای کشف قیمت واقعی ارز و از طرفی دستیابی به مبنایی برای تخصیص منابع ارزی به متقاضیان اصلی آن ضروری است.

پورابراهیمی بیان داشت: آنچه در بورس ارز معامله خواهد شد گواهی های ارزی خواهد بود که با اخذ تاییدیه از سوی صادر کننده از بانک عامل و بانک مرکزی آن را وارد ساختار عرضه بورس ارز خواهد کرد. این رویه مشابه معاملات بروات پولی و ارزی بوده و کلیه اطلاعات شرکت های عرضه کننده و یا تقاضا کننده ارز به طور کامل محرمانه خواهد بود.

عضو شورای عالی بورس، اظهار داشت: به این ترتیب نگرانی برای شرکت های ارزآور و صادراتی بورس از لحاظ تفاوت تسعیر نرخ ارز در صورت های مالی وجود نخواهد داشت.


 


امروز: دفتر کاترین اشتون ضمن تایید دیدار وی با سعید جلیلی در استانبول آن را بخشی از تلاش ها برای تعامل با ایران خواند.

به گزارش ایسنا، دفتر کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که اشتون قرار است روز سه شنبه با سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در استانبول دیدار کند.

بنا به اعلام یک سخنگوی دفتر اشتون این نشست «بخشی از تلاش های مستمر برای تعامل با ایران به ریاست نماینده عالی (اتحادیه اروپا) و در راستای تفاهمات حاصله در دور مذاکرات مسکو در ماه ژوئن است.»

وی افزود: در حالی که این دور مذاکراتی رسمی نیست، این نشست فرصتی برای تاکیدی دیگر به ایران درباره لزوم برداشتن یک گام فوری و جدی و نشان دادن انعطاف بیشتر به پیشنهاداتی است که در بغداد (در ماه مه) ارایه شد.

خبرگزاری فرانسه همچنین گزارش داد: جلیلی روز دوشنبه با وزیر امور خارجه ترکیه برای مذاکره درباره آخرین تحولات مربوط به برنامه هسته یی ایران و ازسرگیری گفت وگوهای بین المللی درباره برنامه هسته یی اش دیدار کرد.

این خبرگزاری به نقل از یک منبع دیپلماتیک که خواست نامش فاش نشود گزارش داد: جلیلی می خواست به ترکیه بیاید تا درباره تحولات اخیر درباره مساله هسته یی ایران مذاکره کند.

منبع یاد شده گفت که ترکیه به «وظیفه اش برای ارتقای گفت وگو» میان قدرت های غربی و ایران عمل می کند.


 


امروز: سعید آقاپور، دانشجوی دانشگاه آزاد واحد تهران، روز پنجشنبه توسط ماموران امنیتی بازداشت شد.

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، شامگاه پنجشنبه ۲۳ شهریور ماه ۹۱، تعدادی از ماموران امنیتی با مراجعه و ورود به منزل پدری آقاپور در تهران، ضمن تفتیش و بازرسی منزل، کامپیو‌تر شخصی، کتب و برخی وسایل موجود را ضبط کرده و همراه با این فعال دانشجویی به محلی نامعلوم منتقل کردند.

هنوز از علت دستگیری، محل بازداشت و وضعیت این فعال دانشجویی خبری منتشر نشده است.

طی هفته‌های گذشته و در آستانه بازگشایی دانشگاه‌ها، فشارهای امنیتی بر دانشگاه‌ها افزایش یافته و تعدادی از فعالان دانشجویی در شهرهای مختلف مورد احضار و بازجویی و تهدید قرار گرفته‌اند.


 


امروز: عطیه طاهری همسر سعید متین‌پور روزنامه نگار و فعال حقوق بشر آذربایجانی در سالروز تولد این روزنامه نگار محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین برای وی می نویسد: آخرین باری که به دادستانی رفتم جزء حال به هم زن‌ترین روزهای عمرم بود. دادیار ناظر زندان پشت میز نشسته و پا روی پا انداخته بود. پاچهٔ شلوارش تا زیر زانو بالا آمده بود. در حالیکه با یک دست با موبایلش ور می‌رفت و با دست دیگر پایش را می‌خاراند رو به من گفت: «سعید عفو ننوشته، یعنی از کردهٔ خود پشیمان نیست. مثل اینکه اطلاعات با درخواست مرخصی وی مخالفت کرده. معلوم است دیگر وقتی او عفو نمی‌نویسد، مرخصی هم در کار نیست.» او هنوز آداب پشت میز نشستن و چگونه با ارباب رجوع صحبت کردن را نیاموخته اما دربارهٔ انسان های مبارزی قضاوت می‌کند که برای بهبود زندگی انسانی تلاش می‌کنند. حکم ِ بی‌دادگاه سعید ۸ سال حبس بود اما گویا ۸ سال حبس نیز آقایان را ارضاء نکرده که آن را تبدیل کرده‌اند به ۸ سال حبس با اعمال شاقه.

به گزارش کلمه، سعید متین پور که روز بیست ام تیر ۸۸ از سوی قاضی صلواتی رئیس شعبه ۱۵دادگاه انقلاب تهران به این دادگاه احضار شده بود پس از حضور در دادگاه٬ بازداشت و به زندان اوین تهران منتقل شد و از آن تاریخ بدون مرخصی در زندان به سر می برد.

متین‌پور چهارم خرداد ۱۳۸۶در زنجان بازداشت و پس از تحمل ۲۷۸روز بازداشت موقت٬ در هشتم اسفند ۸۷ به قید وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شده بود.

وی طی جلسه‌ای غیر علنی در شعبه ۱۵دادگاه انقلاب تهران محاکمه و به اتهام ارتباط با بیگانگان به هفت سال و به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک‌سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

بر اساس این گزارش این روزنامه نگار زنجانی از ناراحتی قلبی رنج می برد که با پیگیری های مکرر خانواده، دادستان گفته بود فقط با زدن پابند و زنجیر میت واند از زندان به بیمارستان برود که سعید متین پور این شرط را نپذیرفت.

متین پور فارغ التحصیل رشته فلسفه از دانشگاه تهران و عضو هیات تحریریه هفته نامه های «یارپاق»، «موج بیداری» و وبلاگ نویس و فعال مدنی است که به خاطر سفر به ترکیه و ارتباط با بیگانگان با این اتهامات روبرو شده است.

متن کامل این نامه که در اختیار کلمه قرار گرفته به شرح زیر است:

روزهای آخر شهریور ماه است. هوا خنک شده و حکم ۸ سالهٔ سعید به نیمه رسیده و چند روز دیگر طبق تاریخ مندرج در شناسنامه روز تولد اوست که برایش معنای چندانی ندارد.

اگر امیدی به دستگاه قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی در من مانده باشد باید این روز‌ها منتظر اخبار خوش باشم اما چنین نیستم. یعنی هیچ امیدی به دستگاه امنیتی و قضایی در من بر جای نمانده است.

پرونده‌ای که لحظهٔ شکل گیری آن در نیمه شب خرداد ۱۳۸۶ اوج بی‌حرمتی به قانون و انسان بود و این بی‌حرمتی با سماجت تمام در طول ۹ ماه بازجویی های غیرانسانی در سلول‌های تاریک انفرادی ادامه یافت و نتیجهٔ آن شد ۸ سال حبس تعزیری که به امضای قاضی صلواتی رسید بدون اینکه به متهم در ازای آن ۹ ماه شکنجه، فرصت دفاع داده شود.

حکم ِ بی‌دادگاه که در سلول های تاریک تشخیص داده شده بود، عینا تایید و اجرا شد. اینکه می‌گویم حکم در سلول‌های تاریک مشخص شده بود روایت خود سعید است. وقتی حکم ۸ ساله به سعید ابلاغ شد، او بی‌اختیار یاد حرف بازجویش در اولین روزهای بازجویی افتاد که گفته بود: «۸ سال عناد کرده‌ای، ۸ سال زندانی‌ات می‌کنیم تا وقتی ۴۰ ساله شدی بیرون بروی.» آخر سعید ۳۲ ساله بود که بازداشت شد.

و حالا حکم او به نیمه رسیده بدون آنکه حتی یک بار به مرخصی آمده باشد. یک سال پس از اجرای حکم که برای اولین و آخرین بار توانستم دادستان را ببینیم گفت: برای مرخصی سعید یک میلیارد تومن وثیقه بیاورید. بگذریم از گفتگویی که در میان ما اتفاق افتاد. من گفتم یعنی ما به دنبال سند باشیم؟ دادستان گفت اگر همین الان نیز سند همراه‌تان بود می‌توانستم مرخصی سعید را امضا کنم. برگشتم و سند بردیم. اما پیغام دادستان این بود که هرگز چنین حرفی نزده است. هنوز هم این رفتار جعفری دولت آبادی را در مقام دادستان درک نکرده‌ام.

آخرین باری که به دادستانی رفتم جزء حال به هم زن‌ترین روزهای عمرم بود. آقای... دادیار ناظر زندان پشت میز نشسته و پا روی پا انداخته بود. پاچهٔ شلوارش تا زیر زانو بالا آمده بود. در حالیکه با یک دست با موبایلش ور می‌رفت و با دست دیگر پایش را می‌خاراند رو به من گفت: «سعید عفو ننوشته، یعنی از کردهٔ خود پشیمان نیست. مثل اینکه اطلاعات با درخواست مرخصی وی مخالفت کرده. معلوم است دیگر وقتی او عفو نمی‌نویسد، مرخصی هم در کار نیست.» او هنوز آداب پشت میز نشستن و چگونه با ارباب رجوع صحبت کردن را نیاموخته اما دربارهٔ انسان های مبارزی قضاوت می‌کند که برای بهبود زندگی انسانی تلاش می‌کنند. حکم ِ بی‌دادگاه سعید ۸ سال حبس بود اما گویا ۸ سال حبس نیز آقایان را ارضاء نکرده که آن را تبدیل کرده‌اند به ۸ سال حبس با اعمال شاقه.

این حوادث جزئی از آن رخدادی است که امید و اعتماد به دستگاه قضایی و امنیتی را در من مخدوش کرده است. من اگر امروز پی گیر کارهای اداری مربوط به مرخصی، ملاقات حضوری و آزادی مشروط سعید هستم نه به این دلیل که امید به نتیجهٔ قانونی دارم، بلکه وظیفهٔ من در قبال همسرم این مسئولیت را بر گردن من نهاده که همواره بی‌چشم داشت به نتیجه، پی گیر کار‌هایش باشم.

روز‌ها، ماه‌ها و حتی سال‌ها می‌گذرند، اگرچه به سختی. فکر اینکه آیا ۴ سال ِ باقیمانده به سلامت خواهد گذشت؟ آزارنده‌ترین بخش ماجراست. برای گذراندن روزهای چنین سخت به ریسمان های محکم باید چنگ زده باشی تا از پا نیافتی. آنچه به من کمک کرد تا با ۸ سال تنهایی کنار بیایم رسیدن به این باور است که در زندگی حوادثی وجود دارد که برخلاف میل ماست. اما نمی‌شود و نباید با آن مبارزه کرد. تنها چاره به رسمیت شناختن آن حادثه است. و من حادثهٔ ۸ سال تنهایی را به عنوان قطعه‌ای از پازل زندگی مشترکمان به رسمیت شناختم و مدام به آن فکر می‌کنم. هر چند اگر زود‌تر تمام شود سپاس خواهم گفت.

عطیه طاهری

شهریور سال ۹۱


 


امروز: حبیب الله عسکراولادی این روزها برای حزب چند نفره اش داعیه ریاست جمهوری دارد. او که در دوره چهارم موفق نشد کمترین آرا را به دست آورد، اینک در زمانه ای که همه یاران انقلاب و نزدیکان امام را خانه نشین کرده اند، از کثرت مردانش سخن می گوید و خیزهای بلندی برای کرسی ریاست جمهوری برداشته است.

در آخرین گفت و گویی که کرده آشتی ملی را پوچ دانسته و برای شرکت منتقدان وضع کنونی در انتخابات پیش رو، شرط و شروط گذاشته است.

او هم مثل خیلی های دیگر، می خواهد اصلاح‌طلبان یا دوم خردادی‌ها را از معترضان بعد از انتخابات فرمایشی و مهندسی شده ریاست جمهوری سال ۸۸ جدا کند. می گوید "آنان که از مردم در فتنه سال ۸۸ جدا شدند اگر توفیق سلام صادقانه مجدد پیدا کنند و مورد تایید صلاحیت قرار گیرند می‌توانند در انتخابات به عنوان نامزد حضور و شرکت داشته باشند ولی آنها رفته‌اند که نیایند اگر قرار بود بیایند در کنار ملت می‌ماندند و با قرار گرفتن در برابر آمریکا و رژیم صهیونیستی به طور یک صدا از شرف و حیثیت ملت دفاع می‌کردند."

تازه به این هم اکتفا نمی کند و از امامت و ولایت هم مایه می گذارد! البته نمی گوید کدام امام مورد نظرش هست... . او می گوید " اصلاح‌طلبانی که در نظام باقی مانده و اسلام، قانون اساسی، امامت و ولایت را قبول داشته و دارند و حساب خود را از عوامل برانداز فتنه و هر نوعی از انحراف جدا نگه داشته باشند با احراز صلاحیت‌شان از جانب شورای نگهبان در متن انتخابات مردمی قرار می‌گیرند."

نام عسکراولادی را کمتر کسی است که نشنیده باشد. وقتی هنوز در سن هشتاد سالگی سودای قدرت و ثروت داشته باشی، بی شک سه نسل با نام و عمل و سیره سیاسی ات آشنایی دارد.

طی سه سالی که گذشت، عسکراولادی برخلاف سایر هم حزبی هایش در موتلفه گاهی به میخ می زد گاه به نعل . از وحدت سخن می گفت و همدلی. اما این روزها که عرصه تنگ آمده و فرصتی برای کسب آخرین صندلی قدرت باقی نمانده است، خبری از وحدت و آشتی ملی در سخنان این پیر عرصه سیاست نیست.

در حالی که جمع کثیری از نخبگان از حلقه تصمیم گیری به دور افتاده و تعداد زیادی از فعالان سیاسی و مدیران لایق و با تجربه در زندان ها هستند، این عضو شورای مرکزی موتلفه مدعی می شود که در کشور ما رجال مذهبی و سیاسی زیادی وجود دارند و خوشبختانه دچار قحط‌‌ الرجال نیستیم!!

اما او نمی گوید رجالی که وی نام می برد کدام ها هستند، همین هایی که آوازه اختلاس و فساد مالی شان گوش فلک را پرکرده، یا آنانی که عرضه اداره یک نانوایی را ندارند و سیاست و اقتصاد مملکت را به اضمحلال و نابودی کشانده اند. شاید هم رجال مورد نظر آقای عسکر اولادی همان سیاستمدارانی است که برای خدمت به تجاوزگری اسراییل از پای ننشسته و با رفتارهای غیردیپلماتیک، تهاجمی و جنجالی خود عرصه را برای ترکتازی های اسراییلی ها باز می گذارند.

همان کسانی که یکی از مقامات امنیتی اسراییل در وصفشان گفته بود اگر هر چه هزینه می کردیم نمی توانستیم چنین افرادی را بیابیم که اینگونه مجری سیاست های اسراییل باشند. همان ها که یک روز با هولوکاست و روز دیگر با رجز خوانی های بی پشتوانه کشور را در آستانه یک جنگ قریب الوقوع قرار داده اند.

یا شاید رجال مورد نظر آقای عسکر اولادی همان بازاریانی هستند که در زمان وزارت بازرگانی به جای کارشناس و متخصص امور باززگانی به وزارت خانه برد که شکایت میرحسین، نخست وزیر محبوب امام را به همراه داشت. حال که مهندس را به حبس خانگی کرده اند، با خیال راحت همان حجره ای ها را به جای متحصص امور جا زده اند و مملکت را به قهقرا برده اند.

آقای عسکر اولادی با همه تجربه ای که در سیاست دارد، اما این روزها از تیم احمدی نژاد آموخته است که چگونه باید برای دستیابی به قدرت تلاش کند. شاید از این رو باشد که ابایی ندارد بگوید اصولگرایان با هم‌افزایی موجب بسط ید ولایت فقیه در حوزه سیاست ‌می شوند! و رییس جمهور باید مقلد باشد نه مجتهد.

چه خوب بود عسکراولادی مسلمان می گفت دیگر ید ولی فقیه از این مبسوط تر قرار است چه باشد؟ مجلس بی خاصیت، قوه قضاییه مجری اوامر، مجلس خبرگان نگهبان ولی فقیه، سپاه در خدمت ولایت و ... آیا کفایت نمی کند و ایشان با این خوش خدمتی می خواهند کدامین عرصه دیگر را برای ولی فقیه باز کنند؟

آقای عسکر اولادی می داند در زمانه ای که فقط یک نفر تصمیم گیر است باید برای خوشامد او سخن گفت، فلذاست که آشتی ملی دیگر برایش معنایی ندارد وقتی می گوید " موضوع آشتی ملی مربوط به کشورهایی است که احزاب و گروه‌ها در آن دچار اختلافات شدید، تضادهای آشتی‌ناپذیر، وزن مساوی و پایگاه مردمی هستند و این در حالی است که این وضعیت در کشور ما وجود ندارد."

گویی ایشان در این مملکت زیست نمی کنند که همه احزاب و گروه های سیاسی با محدودیت در حال فعالیت هستند و احزاب عمده اصلاح طلب به یمن تصمیم گیری های خصمانه ایشان و همفکرانش بیش از سه سال است مجوز فعالیت ندارند. گویی ایشان در جریان نیستند که هیچ گروه و جریانی که به اندازه یک اپسیلیون منتقد سیاست های جاری باشد، محلی از اعراب ندارد.

آقای عسکر اولادی فراموش کرده اند که فعالان سیاسی و روزنامه نگاران را با " نیت خوانی" به جرم اقدام علیه امنیت ملی به حبس کرده اند.

راستی آقای عسکر اولادی یادتان می آید وقتی در زمان محمدرضا شاه نتوانستید تحمل حبس کنید و به بهانه ادامه و گسترش مبارزه! عفونامه نوشتید. آیا آقایان مهدی کروبی، بهزاد نبوی و ابوالفضل قدیانی مهمان ساواک و همین زندان اوین بودند تا زمینه را برای قدرت نمایی شما و رفقا فراهم کنند؟

راستی هیچ سراغی از هم دوره ای های مبارزه در زمان محمدرضا شاه می گیرید، وقتی شما داشتید در بازار برای گسترش تاکیتک مبارزه سرمایه جمع می کردید، آنان زیر شکنجه های ساواک بودند و حالا که فربه تر از قبل شده اید، باز اینان در حبس و حصرند که نکند منتقد چپاولگری های شما باشند؟

آقای عسکر اولادی شما راست می گویید و به لطف خدا " بین مردم ما وحدت ملی وجود دارد و درک آنها از فضای سیاسی و شرایط کشور از برخی نخبگان هم بیشتر است و حتی گاهی به نخبگان خط می‌دهند."! وقتی صدای مردم را در نطفه خفه کرده اید و با سرکوب و تک صدایی فقط صدای خودتان را می شنوید، امر به شما مشتبه شده که این صدا از دیگران است. نه اشتباه نکنید! همه تریبون ها در خدمت شما و رفقاست. این انعکاس صدای خودتان است که می شنوید. مردم سال هاست که دیگر سخنی با شما نگفته اند.

این سخن همان کسانی که با ثروت بادآورده نفتی بر حجره های خود افزوده اید و به تجارت خود می پردازید و برای ملت شاخ و شانه می کشیدید. یک روز قیمت ارز را کنترل می کنید و دیگرروز به جنگ مرغ و نان سفره این مردم می روید.

راست می گویید " آشتی ملی جایی صورت می‌گیرد که قهر ملی وجود داشته باشد" راست می گویید شما که با دوستان غارتگرتان همه در صلح و صفا و دوستی هستید. با هم خوب کنار آمده اید. ملالی نیست. هر یک از دیگری راز مگو و پرونده ای زیر بغل دارید و با هماهنگی و صفا مشغول حیف و میل منابع این مرز و بومید.

بقیه هم که به قول شما " به حساب نمی آیند " همان نخبگانی که از مملکت فراری دادید. همان ها که در خانه منزوی کردید. همان ها که به زندان افکندید. به لطف مهربانی های شما و دوستان، مملکت دربست مانده برای خودتان که تا می توانید به تباهی ببرید. همان حاکمیت یکدستی که سی سال است در آرزویش به سر می برید.

آقای عسکر اولادی حق با شماست، الان صحنه گردان سیاست کشور شمایید با هشتاد سال سن و بیش از شش دهه مبارزه، اما مبارزه در سنگر بازار و اقتصاد. مبارزه برای پر کردن انبارها و جیب هایتان. اصلاح طلبان و تحول خواهان و منتقدان دلسوز جایی ندارند در این صحنه. رزمندگان هشت سال دفاع مقدس و مبارزان ستم شاهی باید توبه کنند از همه آنچه برای اعتلای این سرزمین کرده اند تا به گعده شما راه بیابند. آنها باید تواب باشند از پیمودن راه امام. باید توبه کنند از ساده زیستی و خدمت صادقانه. آنها باید توبه کنند که اعتبار بین المللی برای کشور به بار آوردند. باید توبه کنند که بین حکومت و مردم آشتی برقرار کردند. باید توبه کنند که مشروعیت را به رای مردم دانستند. اصلاح طلبان باید توبه کنند که نگذاشتند بیت المال به غارت یغماگران برود و اختلاس های سه هزار میلیارد دلاری وجهه دولت را تباه نکند.

شما راست می گویید، اصلاح طلبان باید درست مثل شما در جشن شاهنشاه " عفو " طلب کنند تا مورد رحمت دستگاه استبداد سلطانی قرار گیرند.

گرامی تان باد حکومتی که به یمن حاکمیت یکدست برای مردم به ارمغان آوردید. دستاورد شما و دوستانتان که به حق عرضه اداره یک نانوایی را نداشتید، بهتر از این نمی تواند باشد. اقتصاد از هم پاشیده، حکومت بدون مشروعیت، انزوای کامل کشور، کوبیدن بر طبل جنگ طلبی، سوزاندن فرصت ها ، .... .

و سیعلم الذین ظلموا ای المنقلب المنقلبون
منبع: کلمه


 


امروز: ه دلیل تکنولوژی قدیمی مخابرات ایران، کاربران ایرانی نمی‌توانند از آیفون ۵ استفاده کنند. بنا به این گزارش، آیفون ۵ تنها از سیم کارت‌های نانو پشتیبانی می‌کند که در حال حاضر هیچ کدام از سرویس دهنده‌های مخابراتی کشور سیم کارت‌هایی در این ابعاد ارائه نمی‌کنند .

در این زمینه خبری هم از احتمال جایگزینی و ارتقا این نسل سیم کارت‌ها توسط سرویس دهنده‌های مخابراتی کشور منتشر نشده است.

از سوی دیگر، شرکت اپل در کنفرانس معرفی" آیفون ۵ " قیمت انواع نسخه‌های این تلفن همراه را رسما اعلام کرد.
اپل برای نسخه ۱۶GB مبلغ ۱۹۹ دلار، برای نسخه ۳۲GB مبلغ ۲۹۹ دلار و برای نسخه ۶۴GB مبلغ ۳۹۹ دلار را در نظر گرفته است اما باید در نظر داشت که این قیمت‌ها برای افرادی است که قصد دارند آیفون ۵ را به صورت قراردادی از سرویس دهنده‌های مخابراتی تهیه کنند و برای کاربران ایرانی هیچ فایده ای نخواهد داشت.

اپل برای آیفون ۵ غیر قراردادی خود نیز قیمت‌های زیر را در نظر گرفته است.
مبلغ ۶۴۹ دلار برای نسخه ۱۶GB، مبلغ ۷۴۹ دلار برای نسخه ۳۲GB و مبلغ ۸۴۹ دلار برای نسخه ی ۶۴ GB.

این قیمت‌های اعلام شده برای نسخه‌های غیر قراردادی، دقیقا برابر با قیمت اعلام شده آیفون ۴S در زمان انتشار می‌باشد. از آنجایی که کاربران ایرانی توانایی خرید آیفون ۵ را از سرویس دهنده‌های مخابراتی ندارند، لذا باید برای خرید این تلفن همراه حداقل ۶۴۹ دلار بپردازند.

ساخت یک آیفون ۵ چقدر هزینه دارد؟

موسسه تحقیقاتی UBM TechInsights با تخمین زدن قیمت هر یک از اجزای آیفون ۵‌های ۱۶ گیگی غیر الکترونیکی:، هزینه ی ساخت این گوشی را به دست آورده است که در زیر جزییات آن را با هم بررسی می‌کنیم :

صفحه نمایش : ۱۸ دلار
پنل لمسی : ۷٫۵۰ دلار
باتری : ۳ دلار
دوربین : ۱۰ دلار
چیپ‌های Wi-Fi/BT/GPS به کار رفته : ۴ دلار
ظرفیت ۱۶ گیگی : ۹ دلار
حافظه ی رم ۱ گیگی : ۴ دلار
پردازنده : ۲۸ دلار
BB+XCR استفاده شده : ۲۴ دلار
غیر الکترونیکی : ۱۷ دلار
بقیه : ۳۸ دلار
ساپورت کننده ی مواد : ۴ دلار

با جمع زدن این قیمت‌ها می‌توان گفت که ساخت یک آیفون ۵ برای اپل تقریبا ۱۶۷٫۵۰ هزینه بر می‌دارد؛ این در صورتی ات که آیفون‌های آنلک به قیمت ۶۴۹ دلار به فروش می‌روند.


 


امروز: علی مطهری با بیان اینکه قوه قضائیه در رسیدگی به پرونده‌های فساد مرتبط با مقامات ارشد دولت استقلال لازم را ندارد، افزود: واقعیت آن است که قوه قضائیه در رسیدگی به این پرونده‌ها از جوانب مختلف تحت فشار بوده و به طور طبیعی نمی‌تواند به آنان رسیدگی کند.

به گزارش خانه ملت نماینده تهران در مجلس، با یادآوری پرونده معاون اول رئیس‌جمهوری ، ادامه داد: با گذشت حدود ۴ سال از پرونده معاون اول رئیس‌جمهور، هنوز نتیجه این پرونده مشخص نشده که این موضوع نقطه ضعفی برای قوه قضائیه محسوب می‌شود.

وی با مثبت ارزیابی کردن اقدام قوه قضائیه در رسیدگی به پرونده فساد مالی بزرگ، تاکید کرد: از آنجا که فلسفه مجازات تسلی خاطر جنایت‌دیدگان از طرفی و عبرت گرفتن جنایت‌کاران از طرف دیگر است بنابراین صدور سریع احکام هم در جلوگیری از مفاسد اقتصادی و هم جنایت‌های اخلاقی بسیار موثر خواهد بود.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه تاخیر در اعلام احکام مجرمان اثرات مخربی برای جامعه در پی خواهد داشت، تصریح کرد: اثر مجازات زمانی موثر خواهد بود که هنوز عواطف جامعه تحت تاثیر جرم مرتکب شده، جریحه‌دار باشد، در چنین شرایطی اعلام حکم مجرمان هم از حیث تسلی خاطر جنایت‌دیدگان و هم از جهت عبرت گرفتن جنایتکاران آثار خوبی در جامعه خواهد داشت اما وقتی حکم یک جنایت یا فساد اقتصادی ۴ سال بعد اعلام می‌شود دیگر اثری در جامعه نخواهد داشت زیرا مردم موضوع را به فراموشی سپرده‌اند. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، با تاکید بر ضرورت حفظ استقلال قوه قضائیه در رسیدگی به پرونده‌های فساد مالی و صدور احکام مجرمان،‌ افزود: قوه قضائیه نباید به توصیه وتهدیدهای دولت یا سایر نهادها توجه کند، بلکه باید ادای وظیفه اصلی خود را در دستور کار قرار دهد.

مطهری، همچنین بعد از تغییر نام صندوق تامین اجتماعی به سازمان تامین اجتماعی از سوی دولت و قانونی اعلام شدن این تصمیم از سوی دیوان عدالت اداری، گفته است: باید وضعیت انتصاب مرتضوی مجددا بررسی شود. مطهری تاکید کرد: نمایندگان باید تصمیم بگیرند که برای حضور یا عدم حضور مرتضوی در تامین اجتماعی از چه راهی پیش بروند.


 


امروز: طی ۲ روز گذشته خبرگزاری کار ایران (ایلنا) به دلایل نامشخصی در اینترنت قابل مشاهده نیست و از دسترس کاربران خارج شده است.

ایلنا از بامداد یکشنبه با مشکل سروری مواجه شده، از دسترس خارج شده و صفحات آن بالا نمی‌آید.

این خبرگزاری که متعلق به خانه کارگر و به اصلاح‌طلبان نزدیک است، طی روزهای گذشته چند مصاحبه سیاسی با فعالان سیاسی اصلاح‌طلب در باره انتخابات سال ۹۲ روی خروجی خود آورده بود که همین امر این شایعه را دامن زده که مشکل ایجاد شده برای ایلنا، سیاسی است.

در همین حال یکی از اعضای تحریریه این خبرگزاری به بهارنیوز گفت: گرچه از نظر پوشش مطالب و اخبار سیاسی همچنان دچار محدودیت‌های شدید که در برخی مواقع با تهدید هم توام است هستیم اما ظاهرا مشکل کنونی (قطعی سایت) بیشتر فنی است تا سیاسی.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به emrooz-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به emrooz@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته