-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ شهریور ۲۷, دوشنبه

Latest News from 30Mail for 09/17/2012

این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.

 

خوابگرد
مرد
سیاسی
1391/6/26
  •  

    سیدرضا شکراللهی
    خوابگرد

    اعضای دولت محمدعلی رجایی

    میلان کوندرا داستانی دارد معروف به «کلاه کلمنتیس» (با نام اصلی «نامه‌های گمشده» در کتاب «خنده و فراموشی») که نخستین بار برگردان فارسی آن با ترجمه‌ی عالی زنده‌یاد احمد میرعلائی در «کتاب جمعه» منتشر شد که متن و تصویر آن را می‌توانید در این آدرس بخوانید. کوندرا این داستان را بر پایه‌ی یک ماجرای واقعی نوشته است، به این قرار:
     
    در سال ۱۹۴۸، کلمنت گوتوالد در پراگ بر مهتابی قصری باروک قدم گذاشت تا برای صدها هزار مردمی که در میدان شهر قدیم ازدحام کرده بودند سخن بگوید. لحظه‌ای حساس در تاریخ چک بود. رفقا گوتوالد را دوره کرده بودند و کلمنتیس در کنارش ایستاده بود. دانه‌های برف در هوای سرد می‌چرخید، و گوتوالد سربرهنه بود. کلمنتیس دل‌سوز کلاه پوست خز خود را از سر برداشت و بر سر گوتوالد گذاشت. بخش تبلیغات حزب صدها هزار نسخه از عکس آن مهتابی را چاپ کرد. تاریخ چکسلواکی بر آن مهتابی زاده شد. به زودی در سراسر کشور، هر بچه‌ای از طریق کتاب‌های مدرسه، دیوارکوب‌ها، و نمایشگاه‌ها، با آن عکس تاریخی آشنا شد.

    چهار سال بعد کلمنتیس به خیانت متهم شد و به دارش آویختند. اداره‌ی ارشاد ملی بی‌درنگ او را از تاریخ محو کرد، و البته چهره‌اش را از همه‌ی عکس‌ها تراشید. از آن تاریخ تاکنون گوتوالد تنها بر مهتابی ایستاده است، و آن‌جا که زمانی کلمنتیس ایستاده بود فقط دیوار لخت قصر دیده می‌شود. تنها چیزی که از او باقی مانده، کلاه او ست که هم‌چنان بر سر گوتوالد قرار دارد.

    پ.ن:
    :: عنوان این نوشته و عکس کابینه‌ی شهید رجایی و حضور سرسلسله‌ی فتنه، میرحسین موسوی، در مقام وزیر امور خارجه در آن  شدیداً تزیینی ست.
    :: بیست سال پس از کناره‌گیری آیت‌الله منتظری از قدرت و تراشیده‌شدن عکس و نام و یاد او از همه‌جا، توفان مراسم میلیونی تشیع پیکر او، کتاب تاریخ معاصر را بر باد داد.
    :: زنده‌یاد میرعلایی از جمله روشنفکران نامی معاصر بود که در دوران قتل‌های زنجیره‌ای از دست رفت اما حتا نامش را هم در این پرونده نبردند. اهل ادبیات، نویسندگان بزرگی چون بورخس، کوندرا، گراهام گرین و  اکتاویو پاز را نخستین بار با ترجمه‌های هنرمندانه‌ی او شناختند.


     
     

    critic
    زن
    اجتماعی
    1391/6/26
  • مریم نصراصفهانی
    critic

    من فیلم را تازه دیده‌ام. فیلم با به تصویر کشیدن چند جوان مسلمان خشمگین شروع می‌کند. جوانان چماق به دستی که به مطب یک پزشک حمله می‌کنند. دختر مسیحی زیبایی را می‌کشند. مطب را غارت می‌کنند و به فرمان شیخ‌شان آن را به آتش می‌کشند…  بعد در نقد و ریشه شناسی این رفتار‌ها به گذشته برمی‌گردد، به زمان پیامبر و تلاش می‌کند ریشه این خشونت را در سیره پیامبر اسلام بیابد و…

    اگر در کنار به رسمیت شناختن «حق اهانت به مقدسات»؛ اجازه بدهید حق «اعتراض» به اهانت به مقدسات را هم به رسمیت بشناسیم. به نظرم مسلمانان کاملن حق دارند به یک چنین فیلمی اعتراض کنند. و خب اعتراض گسترده‌ای هم شکل گرفته. اعتراضی که تصاویرش به سراسر دنیا مخابره می‌شود:

     تصاویر قرابت عجیبی با نماهای ابتدای فیلم دارند. مردانی خشمگین و خروشان که خشم‌شان را با نعره و فریاد، آتش زدن و لگدکوب کردن پرچم و یا حمله و تخریب نشان می‌دهند

    کسانی ممکن است مدافع این رای باشند که تحمل نکردن توهین به مقدسات جز خطوط قرمز هر مسلمانی است. آنجا که همه ملاحظات به کنار می‌روند. آنجا که اگر نعره نزنی و جامه ندری مسلمان نیستی ولی آیا واقعن تحمل نکردنِ توهین مساوی با نعره زنی و جامه دری است؟ آیا معنای نعره زنی و جامه دری در دنیای امروز همان است که ما میخواهیم فهم شود؟ آیا این رفتار‌ها در ‌‌نهایت منجر به تقویت‌‌ همان نگاهی که به آن معترض هستیم نمی‌شود؟

    متاسفانه تندروی و خشونت طلبی، عدم مدارا و تن زدن از گفتگو، به شناسنامه اسلام الصاق شده و ما هم، در تصویری که هر بار از خود باز-می‌نمایانیم، هیچ قصدی برای تصحیح/تلطیف این باور و یا نشان دادن وجوه دیگری از اسلام نشان نمی‌دهیم. برخی اتفاقات پس از آنچه بهار عربی نامیده شد، این ادعا را تقویت می‌کند.

    یکی از انتقادات مشترک متفکران فمینیست مسلمان، به قرائت رایج از اسلام، که آن را برساخته سیطره پدر سالاری در کشورهای اسلامی می‌دانند، همین بی‌توجهی به ابعاد گسترده اسلام و تاکید و تکیه برقرائتی است که فقه-محور، خشک و خشونتبار در کنش و واکنش است. قرائتی که بر ویژگی‌های سنتن مردانه نظیر ستیزه‌جویی و انتقام تاکید دارد و بنا به ادعای لیلا احمد در زمان خلافت عباسیان پروبال گرفت و جاپا محکم کرد که حاکمان در جوامع مستبد و مردسالار با چنین قرائتی است که قرار می‌یابند و دوام. حال آنکه جنبه اخلاقی اسلام، که پیامبر بعثت خود را متوجه آن می‌دانست، روز به روز کم رنگ‌تر شده است و این پریده رنگی از رخ آنچه محمد در پی‌اش بود تا همین امروز ادامه دارد. شخصیت گشاده رو، متین، مهربان و امینی چون محمد به عنوان پیامبر امتی شناخته می‌شود که بیش از هر چیز در دنیا با تنگ نظری، بی‌تحملی، انتقامجویی و خشونت شناخته می‌شوند. امتی که علاقه‌ای به تغییر این وجهه ندارد. که حاکمانش اینگونه برای خود هویت سازی میکنند، امتی که نمی‌خواهد ارادت و آزردگی خودش را، نه با سکوت، که با متانت نشان دهد. امتی که با دم دستی ترین و بی‌مایه ترین ابزارها میتوان او را به خروش واداشت و بطور تضمینی علیه خودش از او استفاده تبلیغاتی کرد.

     آیا نمی‌شود از بازی قدرت بیرون آمد. فریاد نکشید؟ آتش نزد؟ تخریب نکرد و باز معترض بود؟ نمی‌شود در سکوت تجمع کرد؟ از دیوار بالا نرفت و سنگ نپراند؟ نمی‌شود از راه‌های مدرن‌تر و مدنی‌تری برای رساندن پیام اعتراض استفاده کرده؟ (که عوض تایید مدعای مخالفان باعث تخفیفشان نزد اذهان عمومی شود) از آن مهم‌تر/دشوار‌تر نمی‌شود در عمل و نظر با تقویت جنبه‌های مغفول مانده اسلام، خلاف واقع بودن این ادعا‌ها را نشان داد؟

    مطالب مرتبط

    لیلا احمد

    نفرت از خود(پدرسالاری جدید نوشته هشام شرابی)

    فاطمه مرنیسی

    در ستایش پیتزای قرمه سبزی

    دیکتاتوری اقلیت


     
     

    مکتوب
    مرد
    سیاسی
    1391/6/26
  •  

    عطاالله مهاجرانی
    مکتوب

    آقای ده نمکی در مصاحبه ای در باره تعطیل شدن هفته نامه شلمچه، در دوران خدمت اینجانب در وزارت فرهنگ و ارشاد گفته اند:
    بسته شدن شلمچه از سوي خود مهاجراني با اراده شخصي‌اش و با اشاره‌اي که از بالا به او شده بود، انجام شد.

    يک صفحه از کتاب «حزب قاعدين زمان» نوشته عمادالدين باقي را که با مجوز وزارت ارشاد وقت چاپ شده بود، کپي کرده بوديم و در نشريه چاپ کرديم. اگر آن کتاب دروغ بود، چرا مجوز نشر گرفته بود؟ همين دلیل موجب بسته شدن شلمچه شد. )
    هنوز آن چنان سن و سالی از آقای ده نمکی نکذشته است، که حافظه شان را به کلی از دست داده باشند و سخنی تا به این حد بی پایه و دروغ برهنه و بریان بگویند، :
    شلمچه به دلیل اهانت به مرجع معظم تقلید ایه الله خویی که ایشان را وابسته به ساواک معرفی کرده بود، با نظر هیات نظارت موقتا تعطیل شد و پرونده به دادگاه ارجاع شد.
    مطلقا موضوع دیگری در باره شلمچه مطرح نبود و نشد. اساسا وزیر ارشاد نمی تواند با رای خود نشریه ای را تعطیل کند. اتفاقا وقتی مقامات بالا دست از من خواستند که روزنامه سلام را تعطیل کنم. سخنم همین بود که قانون مطبوعات چنین اجازه ای را به وزیر نمی دهد. تنها در صورت اهانت به مراجع تقلید می توان پرونده نشریه را به دادگاه ارجاع کرد و نشریه را موقتا متوقف ساخت.اقای ده نمکی می توانند سوابق موضوع را از وزارت ارشاد و یا دبیرخانه هیات منصفه مطبوعات بگیرند.
    اما این که چرا ده نمکی دروغی چنین گفته است؟ با افسوس مدت هاست که دروغ و دغل و بی رسمی مذهب مختار است. و مروت و راستی مذهب منسوخ.


     
     

    1391/6/26

    خبرگزاری مهر در گزارشی فهرستی از اجاره‌بهای آپارتمان مربوط به «اواخر تابستان» در تهران را منتشر کرده است. 

    بر اساس این گزارش در آخرین هفته از شهریورماه بازار مسکن همچنان روال گذشته خود را طی می کند و قیمت‌ها در بخش اجاره بها و خرید و فروش افزایشی نداشته است، ضمن آنکه اکثریت متقاضیان خرید و اجاره مسکن، آپارتمان مورد نیاز خود را پیدا کرده اند و از بازار خارج شده اند.

    قیمت آپارتمان‌ها در برخی از محله‌های تهران

    به گزارش مهر آپارتمانی در خیابان جیحون دامپزشکی به مساحت 35 متر، یک خوابه با 7 میلیون تومان رهن و 300 هزار تومان اجاره داده می شود و برای آپارتمانی 45 متری در سعادت آباد یک خوابه و مبله 10 میلیون تومان رهن و ماهانه یک میلیون و 400 هزار تومان اجاره تعیین شده است.

    همچنین آپارتمانی به مساحت 50 متر و یک خوابه در سبلان شمالی با 10 میلیون تومان ودیعه و 320 هزار تومان اجاره داده می شود و مالک واحدی 53 متری در خیابان ویلای جنوبی نوساز با پارکینگ، 10 میلیون تومان ودیعه و 750 هزار تومان اجاره دریافت می کند.

    یک دستگاه آپارتمان در جیحون مالک اشتر به مساحت 55 متر و نوساز با 25 میلیون تومان رهن کامل داده می شود و واحدی 58 متری در خواجه نظام یک خوابه با 9 میلیون تومان رهن و 410 هزار تومان به اجاره گذاشته می شود.

    آپارتمانی 63 متری در تسلیحات طبقه اول، دوخوابه با انباری، 14 میلیون تومان رهن و 400 هزار تومان اجاره تعیین شده است و همین متراژ در شریعتی سه راه طالقانی با پارکینگ و آسانسو با 25 میلیون تومان رهن و 700 هزار تومان، اجاره داده می شود.

    منبع: مهر
     


     
     

    1391/6/26

    بنیاد پانزده خرداد در بیانیه‌ای اعلام کرد که مبلغ پاداش ترور سلمان رشدی را ۵۰۰ هزار دلار دیگر افزایش داده و به فردی که این اقدام را انجام دهد در مجموع ۳ میلیون و ۳۰۰هزار دلار خواهد پرداخت.

    افزایش مبلغ این پاداش پس از ساخته شدن ویدئویی غیرحرفه‌ای درباره زندگی پیامبر مسلمانان در آمریکا گرفته است.

    این ویدئو سبب بروز اعتراضات گسترده مسلمانان در نقاط مختلف جهان شده است.

    بنیاد ۱۵ خرداد در بیانیه خود آورده که اگر حکم آیت الله خمینی درباره «اعدام» سلمان رشدی اجرا می‌شد، «اهانت‌های بعدی که در قالب کاریکاتور، مقالات و ساختن فیلم ادامه یافته صورت نمی‌گرفت.»

    حدود ۵ سال پیش نیز یک روزنامه دانمارکی ۱۲ کاریکاتور و تصویر هجوآمیز را منتشر کرده بود که با اعتراض گسترده مسلمانان همراه شد.

    بنیاد ۱۵ خرداد در بیانیه خود گفته که «حکم اعدام سلمان رشدی مرتد با هدف خشکاندن ریشه توطئه‌های ضد اسلامی صادر شده بود … و این روز‌ها مناسب‌ترین زمان برای انجام این کار است.»

    سلمان رشدی حدود ۲۲ سال پیش با فتوای آیت الله خمینی به دلیل نوشتن کتاب «آیات شیطانی» به مرگ محکوم شده بود.

    منبع: ایسنا


     
     

    1391/6/26

    مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی دیوان عدالت اداری از لغو حکم ریاست سعید مرتضوی بر سازمان تامین اجتماعی از سوی وزیر تعاون خبر داد.

    علی اکبر بختیاری در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر گفته است: «رای دیوان عدالت اداری درباره مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با لغو ابلاغ او از سوی وزیر و هئیت امنا اجرایی شده و دیگر مشکلی در این رابطه وجود ندارد.»

    وی افزود که لغو ابلاغ حکم سعید مرتضوی از سوی وزیر تعاون به دیوان عدالت نیز ارسال شده است.

    انتصاب سعید مرتضوی به مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در روزهای پایانی زمستان با تنش‌هایی همراه بود.

    این تنش‌ها حتی به مجلس ایران نیز کشیده شد و نمایندگان مجلس تلاش کردند تا وزیر کار را به دلیل انجام این انتصاب استیضاح کنند.

    استیضاح وزیر کار البته با «قول شرف» سعید مرتضوی مبنی بر استعفا از این پست منتفی شد اما استعفای سعید مرتضوی مورد پذیرش محمود احمدی‌نژاد قرار نگرفت.

    این موضوع سبب شد تا نمایندگان مجلس از راه شکایت به دیوان عدالت اداری خواسته‌های خود را پیگیری کنند.

    دیوان عدالت اداری نیز انتصاب سعید مرتضوی به سمت مدیرعاملی تامین اجتماعی را قانونی ندانست و دستور به لغو این حکم داد.

    لغو حکم انتصاب سعید مرتضوی در حالی اعلام شده که سعید مرتضوی تا روز گذشته در این سازمان حضور داشته و انتصابات روز گذشته در این سازمان نیز با امضای وی صورت گرفته است.

    دولت ایران پیشتر برای باقی ماندن سعید مرتضوی بر ریاست سازمان تامین اجتماعی اساسنامه این سازمان را تغییر داده بود.

    حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری، رئیس دیوان عدالت اداری، نیز در گفت و گو با خیرگزاری فارس گفته است که با توجه به تغییر اساسنامه تامین اجتماعی از سوی دولت، «اگر کسانی به این موضوع و ادامه فعالیت مرتضوی در تأمین اجتماعی معترض باشند باید شکایت جدیدی را مطرح کنند.»

    منبع: مهر و فارس

    مرتبط:

    روزنامه رسمی، حکم ابطال انتصاب سعید مرتضوی را منتشر کرد
     


     


    شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به 30mail-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به 30mail@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

    هیچ نظری موجود نیست:

    ارسال یک نظر

    خبرهاي گذشته