-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ مهر ۸, شنبه

Latest News from Kaleme for 09/29/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



اظهار نظر یک فرد نزدیک به سپاه که از هم اکنون مدعی مشارکت ۷۰ درصدی مردم در انتخابات ریاست جمهوری آینده شده است، هم از تلاش حکومت برای برگزاری انتخابات نمایشی دیگر پرده برداشته و هم دغدغه اصلی حاکمان یعنی میزان مشارکت و مشروعیت ناشی از آن را بیش از پیش نمایان کرده است.

به گزارش کلمه، در حالی که ۸ ماه به انتخابات ریاست جمهوری زمان مانده است، مسئول آینده پژوهی دانشگاه امام حسین(ع) وابسته به سپاه پاسداران ادعا کرد که در انتخابات بعدی باید منتظر مشارکت ۷۰ درصدی باشیم تا میزان آرای مطلوب حکومت و احتمالا میزان مشارکتی که قرار است در سال آینده اعلام شود را از هم اکنون به ثبت برساند.

پیش بینی آقای سراج از این میزان مشارکت برای انتخابات در شرایطی است که بعد از انتخابات کودتاگونه ریاست جمهوری سال ۸۸ مساله مشروعیت و مشارکت در انتخابات مجلس نهم به عنوان یکی از دغدغه های اصلی مسوولان حکومتی مطرح بوده است؛ موضوعی که حتی شخص رهبری در دور گذشته انتخابات با اظهارنظرهای خود بر آن مهره تایید زد و این چنین بود که با وجود برگزاری یکی از سردترین انتخابات تاریخ کشور در انتخابات مجلس نهم، تلاش زیادی برای پر رونق نشان دادن انتخابات صورت گرفت و در حالی که همه نظر سنجی‌ها و مشاهدات عینی در سراسر کشور از کاهش شدید مشارکت خبر می‌داد، آمار ادعایی ۶۴ درصدی به عنوان یک رکورد برای انتخابات مجلس نهم اعلام شد تا پیش بینی رهبری مبنی بر “مشارکت دشمن شکن” به هر شکل ممکن در نمایشی غر قابل باور به تصویر کشیده شود.

ادعای رضا سراج که در همایش مهندسین و جنگ نرم در اراک صحبت کرده، تنها به میزان مشارکت مردمی محدود نشده و او حتی پیروز انتخابات را هم مشخص کرده است: آنچه که او گفتمان انقلاب و بازتولید شده ی آن می نامد.

این فرد سپاهی، شاخص های فرد پیروز در انتخابات هشت ماه بعد را نیز از هم اکنون اعلام کرده و با تاکید بر اینکه نظر رهبری در انتخاب مردم تاثیرگذار است، همچنین بیان داشت: مردم شاخص های خود برای انتخاب کاندید مورد نظر را داشتن سابقه مدیریت و اجرایی، درست کار و امانتدار بودن و ولایت مدار بودن می دانند و اکثر جمعیت فعال کشور در انتخابات شرکت خواهند کرد.

مسئول آینده پژوهی دانشگاه امام حسین تهران انتخابات را عبور از پیچ تحریمها دانسته و گفته است: انتخابات تولید قدرت ملی، قدرت نرم، جذابیت و الگوسازی می کند. وی مدعی شده که: بعد از انتخابات دیگر امکان تحریم برای دشمن وجود ندارد و انزواسازی ایران شکسته می شود.

پیش از این علی مطهری با انتقاد از عملکرد دولت به این مساله اذعان کرده بود که “۹۰ درصد اصولگرایان در سال ۱۳۸۸ ادامه دولت احمدی‌نژاد را به صلاح نمی‌دانستند، اما می‌گفتند که میل آقا به احمدی‌نژاد است و به بهانه میل آقا، آن چیزی را که صلاح می‌دانستند انجام ندادند.”

دیگر محافظه کاران نیز در اظهارنظرهای مختلف خود نسبت به حمایت از نامزدی احمدی نژاد ابراز پشیمانی کرده اند اما براساس آنچه از سوی رهبری به آنها دیکته شده و محمدرضا باهنر از نمایندگان مجلس به آن اعتراف کرده، ناگزیر باید زمان باقی مانده تا پایان دولت را با او مدارا کنند. اگرچه در واقع نگرانی اصلی این روزهای آنها فعالیت احمدی نژاد و حضور اطرافیانش برای انتخابات ریاست جمهوری آینده است.

عملکرد دولت احمدی نژاد که با زد و بندهای سیاسی و حمایت تام و تمام رهبری بر مسند رییس جمهوری قرار گرفت، اکنون در سال آخر مورد انتقاد شدید همان هایی قرار گرفته که او را بر سرکار آورده اند. چنانچه در ادامه این انتقادها، این مقام نزدیک به سپاه هم نسبت به آنچه تندروها انحراف درون دولت و اطرافیان احمدی نژاد می نامند، هشدار داده و گفته است: انتخابات باعث نفوذ گفتمان های انحرافی در درون حاکمیت می شود و این مسئله می تواند چالش برانگیز باشد، گفتمان های انحرافی جامعه را دو قطبی و سیاه و سفید می کند با توجه به این مسائل باید بصیرت اجتماعی را بالا برد و این به عهده شما جوانان است.

بصیرتی که دارندگان آن ظاهرا از هم اکنون مشارکت هفتاد درصدی و گفتمان فرد پیروز و تبعیت محض او از رهبری را تعیین شده می دانند و احتمالا تنها به دنبال فردی هستند که در ظاهر مصداق این گفتمان باشد و در واقع بتواند بهتر از هر کس دیگری، آن تبعیت محض را پیاده کند.


 


کتاب «پا به پای سرو، خاطرات و مخاطرات بانو عفت مرعشی» شامل سرگذشت همسر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به زودی منتشر می‌شود.

به گزارش کلمه، در این کتاب رویدادهای مختلف زندگی مشترک آیت‌الله هاشمی و همسرش در دوران مبارزه به تفصیل بیان شده است و  برای اولین بار ماجرای دستگیری عفت مرعشی و همسر شهید مفتح توسط ساواک قم و بازجویی شبانه آنها انتشار می‌یابد. همچنین ملاقات‌های آیت‌الله منتظری، شهید مطهری و شهید بهشتی در دورانی که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در زندان به سر می‌برد، در این کتاب آمده است.

کتاب «پا به پای سرو» توسط سیدعلی مرعشی به شیوه خاطره‌نگاری، تهیه و تنظیم شده است و در این کتاب عفت مرعشی به شرح نحوه آشنایی و ازدواج، هجرت به شهر قم، نحوه گذران زندگی طلبگی، سربازگیری طلاب حوزه علمیه قم، آغاز نهضت امام خمینی و حضور فعال در مبارزات علیه رژیم خودکامه ستمشاهی و هجرت به تهران، با ذکر جزییات می‌پردازد و خواننده را با زندگی شخصی خانواده هاشمی رفسنجانی آشنا می‌کند.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی ، همسر آیت الله هاشمی رفسنجانی در این کتاب، برای نخستین بار روایتی دستِ اول از لایه‌های درونی روحانیت مبارز و مصائب دوران سخت دستگیری، بازجویی و زندان به خواننده ارائه می‌کند و خاطرات خود از قیام ۱۵ خرداد ، دوران غربت مبارزان، قیام ۱۹ دی قم و ۱۷ شهریور تهران و نحوه شکل‌گیری راهپیمایی‌های میلیونی سال ۱۳۵۷ را به رشته تحریر درمی‌آورد.

در کتاب خاطرات عفت مرعشی، نحوه نجات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از مجازات اعدام و حبس ابد، وساطت داماد آیت الله العظمی سید محسن حکیم و آیات سیداحمد خوانساری، اخوان مرعشی و محمدتقی فلسفی و در موارد مختلف زندان را برای نخستین بار روایت می کند.

این کتاب در ۴۰۰ صفحه قطع رقعی تنظیم و آماده شده است و مراحل فنی را برای چاپ و صحافی در دفتر نشر معارف انقلاب می‌گذراند.

در بخشی از این کتاب آمده است: بعد از مدتی، ملاقات دیگری دادند. این بار قلبم مطمئن‌تر بود. ترس ملاقات اول را نداشتم. دلیرتر بودم. زندان همان قزل قلعه بود اما جای ملاقت محل قبلی نبود. او در اتاقی بود که در بلندی قرار داشت و من بچه ها در حیاط و پایین بودیم. چون فاصله زیادتر بود بایستی بلندتر صحبت می‌کردیم.

استوار ساقی رئیس زندان، بین ما ایستاده بود. به علت ناراحتی که از خبر شکنجه پایش در ملاقات قبل داشتم و نتوانسته بودم اطلاع درستی کسب کنم، اولین سوالی که به ذهنم خطور کرد، این بود که از وضعیت پایش سوال کنم. بلند پرسیدم پایت چطور است؟ پایش را بالا گرفت و جورابش را در آورد و گفت: خوب است.

این حرکت اشاره‌ای بود که شکنجه شده است. پایش صدمه دیده و پس از مدت زیادی بهبود یافته بود. استوار ساقی که بین ما ایستاده بود فوری گفت: خانم این چه سوالی است که می‌کنی؟ من نیز تند شدم و گفتم خیال می‌کنید که کارهای شما پنهان می‌ماند؟ همه می‌دانند که او را شکنجه کرده‌اید، پایش آسیب دیده است. از من می‌پرسند باید جوابی داشته باشم. ملاقات یعنی مطلع شدن از احوال زندانی. آشیخ اکبر هم زرنگی کرد و پایش را مجددا بالا گرفت و گفت: عصبانی نشو ببین که خوب است، می توانم راه بروم. چند قدمی راه رفت من نیز ازاین بابت خوشحال شدم.

دفتر نشر معارف انقلاب فعالیت انتشاراتی خود را از سال ۱۳۷۲ آغاز کرده و تاکنون ده‌ها کتاب در زمینه تاریخ معاصر ایران به چاپ رسانده که اغلب آنها درزمان انتشار تا مدت ها در صدرجدول پرفروش ترین کتاب های کشور قرار داشته است.

آخرین کتاب منتشر شده دفتر نشر معارف انقلاب، کتاب بازسازی و سازندگی حاوی کارنامه و خاطرات سال ۱۳۶۸ آیت‌الله هاشمی رفسنجانی است که در اردیبهشت سال جاری به بازار کتاب عرضه شد و چاپ سوم آن هنوز در جدول کتاب‌های پرفروش قرار دارد.


 


جمعی از روزنامه نگاران با امضای بیانیه ای به حمایت از هادی حیدری کاریکاتوریست روزنامه شرق پرداختند و از سوء برداشت ها از کاریکاتور او که باعث توقیف موقت روزنامه شرق شد، انتقاد کردند.

به گزارش کلمه، در این بیانیه که به امضای ۱۶۰ تن از روزنامه نگاران رسیده، با اشاره به سوابق انقلابی خانواده هادی حیدری و حضور پدرش در جبهه های جنگ، تاکید شده است: کارتونیست ابدا درصدد القای محتوایی نبوده است که به نحوی توهین به رزمندگان دوران جنگ از آن برداشت شود. علاوه بر این در کارتون مذکور هیچکدام از شاخصه های رزمندگان دوران جنگ (لباس، سلاح یا فضای جنگ) دیده نمی شود.

روز چهارشنبه هیات نظارت بر مطبوعات در جلسه ای ناگهانی و شبانه، تحت فشارهای بیرونی و بدون توجه به توضیحات دست اندرکاران روزنامه شرق، این روزنامه را توقیف و همزمان دادستانی تهران هم رحمانیان مدیرمسئول این روزنامه را بازداشت و هادی حیدری کاریکاتوریست این روزنامه را احضار کرد.

خبرگزاری فارس وابسته به سپاه و همچنین گروهی از نمایندگان تندروی مجلس، از صبح همان روز فضاسازی سنگینی را علیه روزنامه شرق سازمان داده بودند و وزیر ارشاد نیز به کمک آنها آمد تا در نهایت هیات نظارت در جلسه ای اضطراری و فوری، تصمیم به توقیف این روزنامه بگیرد.

اما یک روز پس از توقیف این روزنامه نیز کماکان این هجمه تبلیغاتی علیه روزنامه شرق و هادی حیدری قطع نشد و وزیر علوم و ارشاد در سخنانی جداگانه، کماکان این روزنامه و طراحش را مورد حمله قرار دادند و خواهان برخورد شدید با روزنامه شرق، مدیر مسوول این روزنامه و هادی حیدری شدند.

اکنون روزنامه نگاران در بیانیه خود تصریح کرده اند: با اتکا به پیشینه هادی حیدری با قاطعیت بر این باوریم که برداشت ها و نگرانی های حاصل از انتشار این کارتون، دورترین طرز تلقی نسبت به انگیزه اصلی کارتونیست این طرح بوده است.

متن بیانیه ۱۶۰ روزنامه نگار در حمایت از هادی حیدری و کاریکاتور او به شرح زیر است:

«کسانی که گذشته مرا و خانواده‌ام را می‌شناسند، از عمق ارادتم نسبت به رزمندگان شجاع جنگ، آگاهند. در هیچ شرایطی حاضر به اهانت به این بزرگواران که همه‌ ما مدیون از جان گذشتگی‌هایشان هستیم، نخواهم بود.»

اینها اظهارات هادی حیدری، کاریکاتوریست با سابقه و سرشناس مطبوعات ایران است که دست کم ظرف یک دهه گذشته با نگرش و طرز تلقی او در موقعیت ها و مناسبت های متفاوت تاریخی آشنا بوده ایم.

کارتونی که روز سه شنبه ۴ مهرماه ۱۳۹۱ در روزنامه شرق منتشر شد با سوء‌برداشت هایی همراه شد، که حساسیت بخشی از نهادها و خبرگزاری ها و شخصیت های حقیقی و حقوقی را برانگیخت. روزنامه شرق و کاریکاتوریست این طرح مقصود از طرح را نشان دادن «جهل» می دانند، اینکه عده‌ای در روز روشن در حال بستن چشمان یکدیگرند تا روشنایی آفتاب را نبینند.

ما روزنامه نگاران با استناد به شخصیت و سابقه و شناخت مان از هادی حیدری که برآمده از خانواده ای متدین و برخوردار از سابقه حضور در جبهه های دفاع مقدس است و همواره در چاچوب های قانونی و با احترام به ارزش های مذهبی و ملی فعالیت کرده است، اعلام می کنیم که کارتونیست ابدا درصدد القای محتوایی نبوده است که به نحوی توهین به رزمندگان دوران جنگ از آن برداشت شود. علاوه بر این در کارتون مذکور هیچکدام از شاخصه های رزمندگان دوران جنگ (لباس، سلاح یا فضای جنگ) دیده نمی شود.

و با اتکا به پیشینه هادی حیدری با قاطعیت بر این باوریم که برداشت ها و نگرانی های حاصل از انتشار این کارتون، دورترین طرز تلقی نسبت به انگیزه اصلی کارتونیست این طرح بوده است.

۱٫ احسان قلمچی ۲٫ .احسان مازندرانی ۳٫ احمد غلامی ۴٫ احمدرضا غنی ۵٫ اردوان تراکمه ۶٫ ازاده محمد حسین ۷٫ آرزو شهبازی ۸٫ آزاده افتخاری ۹٫ اسماعیل آزاد ۱۰٫ اعظم ویسمه ۱۱٫ اعظم گلبری ۱۲٫ آمنه موسوی ۱۳٫ افشین امیرشاهی ۱۴٫ امید ایرانمهر ۱۵٫ امید محدث ۱۶٫ امیر جدیدی ۱۷٫ امیرحسین متقی ۱۸٫ امیرحسین مهدوی ۱۹٫ امیرحسین ناصری ۲۰٫ امیرعباس نخعی ۲۱٫ امیرهوشنگ افتخاری راد ۲۲٫ امیلی امرایی ۲۳٫ بابک ذاکری ۲۴٫ بهناز جلالی پور ۲۵٫ بهنام صابر نعمتی ۲۶٫ بیژن مومیوند ۲۷٫ پرستو سرمدی ۲۸٫ پروین امامی ۲۹٫ پوریا سوری ۳۰٫ پوریا عالمی ۳۱٫ پویا رفویی ۳۲٫ پویان امیری ۳۳٫ پیام برازجانی ۳۴٫ پیام حیدرقزوینی ۳۵٫ پیمان مقدم ۳۶٫ ثمینا رستگاری ۳۷٫ جواد حیدریان ۳۸٫ حسین نورانی نژاد ۳۹٫ حمید جعفری ۴۰٫ حمیدرضا طهماسبی پور ۴۱٫ جواد حیدریان ۴۲٫ خاطره وطن خواه ۴۳٫ داوود محمدی ۴۴٫ راشل آرامیان ۴۵٫ رحمان بوذری ۴۶٫ رضا جوالچی ۴۷٫ رضا حاجی حسینی ۴۸٫ رضا حقیقت نژاد ۴۹٫ رضا خانکی ۵۰٫ رضا رفیعی ۵۱٫ رضا شجاعیان ۵۲٫ ریحانه طباطبایی ۵۳٫ ریحانه مظاهری ۵۴٫ زهرا جعفرزاده ۵۵٫ زهرا رحیمی ۵۶٫ زهرا عنایتی ۵۷٫ ساسان آقایی ۵۸٫ ساناز اله بداشتی ۵۹٫ سجاد صاحبان زند ۶۰٫ سجاد فیروزی ۶۱٫ سحر بیاتی ۶۲٫ سحر طلوعی ۶۳٫ سمیرا قرایی ۶۴٫ سروش فرهادیان ۶۵٫ سعید ارکان زاده یزدی ۶۶٫ سعید پورحیدر ۶۷٫ سعید شمس ۶۸٫ سعیده خدابخش ۶۹٫ سلیمان محمدی ۷۰٫ سما بابایی ۷۱٫ سولماز ایکدر ۷۲٫ سونیتا سراب پور ۷۳٫ شاهد حلاج نیشابوری ۷۴٫ شبنم رحمتی ۷۵٫ شهرزاد همتی ۷۶٫ شیرزاد عبدالهی ۷۷٫ شیما بهره مند ۷۸٫ صبا آذرپیک ۷۹٫ صبا شعردوست ۸۰٫ صدرا محقق ۸۱٫ طاهره ریاحی ۸۲٫ عاطفه چهره گشا ۸۳٫ عسل عباسیان ۸۴٫ عظیم محمود آبادی ۸۵٫ علی بزرگیان ۸۶٫ علی دهقان ۸۷٫ علی رنجی پور ۸۸٫ علی شروقی ۸۹٫ علی مسعودی نیا ۹۰٫ علیرضا بهنام ۹۱٫ علیرضا کنعان رو ۹۲٫ فاطمه عسگری آزاد ۹۳٫ فرزانه ابراهیم زاده ۹۴٫ فرشاد نوروز پور ۹۵٫ فرنوش تهرانی ۹۶٫ فریبا پژوه ۹۷٫ فیروزه رمضان زاده ۹۸٫ فیروزه مظفری ۹۹٫ کیمیا شالباف ۱۰۰٫ گیسو فغفوری ۱۰۱٫ لیدا ایاز ۱۰۲٫ مازیار خسروی ۱۰۳٫ مانلی فخریان ۱۰۴٫ مجتبی حسینی ۱۰۵٫ مجتبی فتحی ۱۰۶٫ مجتبی نجفی ۱۰۷٫ مجید یوسفی ۱۰۸٫ محبوبه نقره خامه ۱۰۹٫ محمد آقازاده ۱۱۰٫ محمد جعفری ۱۱۱٫ محمد حسین مهرزاد ۱۱۲٫ محمد تنگستانی ۱۱۳٫ محمد صفاجویی ۱۱۴٫ محمدحسین نجاتی ۱۱۵٫ محمود پورضایی ۱۱۶٫ مرتضی ناعمه ۱۱۷٫ مرجان توحیدی ۱۱۸٫ مرجان طباطبایی ۱۱۹٫ مرجان لقایی ۱۲۰٫ مریم آموسا ۱۲۱٫ مریم جعفری ۱۲۲٫ مریم حسین خواه ۱۲۳٫ مریم شاه سمندی ۱۲۴٫ مریم شعبانی ۱۲۵٫ مریم میرزایی ۱۲۶٫ مژگان میرزای ۱۲۷٫ مسعود لواسانی ۱۲۸٫ ملیحه ابراهیمی ۱۲۹٫ ملیحه سادات حسینی ۱۳۰٫ ملیکا افشار ۱۳۱٫ مهدی افروزمنش ۱۳۲٫ مهدی امیرپور ۱۳۳٫ مهدی حسنی ۱۳۴٫ مهدی زعیم زاده ۱۳۵٫ مهدی قدیمی ۱۳۶٫ مهراوه خوارزمی ۱۳۷٫ مهرداد ابوالقاسمی ۱۳۸٫ مهران فرجی ۱۳۹٫ مژگان فرجی ۱۴۰٫ مهسا حکمت ۱۴۱٫ مولود حاجی زاده ۱۴۲٫ میثم یوسفی ۱۴۳٫ میرحسین موسوی ۱۴۴٫ میلاد فدایی اصل ۱۴۵٫ مینا عینی فر ۱۴۶٫ مینو مومنی ۱۴۷٫ نازنین متین نیا ۱۴۸٫ نرگس رسولی ۱۴۹٫ نزهت امیرآبادیان ۱۵۰٫ نسرین تخیری ۱۵۱٫ نسرین رضایی ۱۵۲٫ نعیمه دوستدار ۱۵۳٫ نفیسه زارع کهن ۱۵۴٫ نگار حسینی ۱۵۵٫ نوشین طریقی ۱۵۶٫ نیما راد ۱۵۷٫ هوتن ابوالفتحی ۱۵۸٫ هومان دوراندیش ۱۵۹٫ یاسین نمکچیان ۱۶۰٫ یونس تراکمه


 


جمعی از خانواده های شهدا و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس در نامه ای خطاب به هادی حیدری کاریکاتوریست روزنامه شرق تاکید کرده اند: ما جمعی از اعضای خانواده های شهدا و رزمندگان ۸ سال جنگ تحمیلی با شناختی که از شما و خانواده دیندار، اهل ادب و بصیرت و ایثارگرتان داریم، بر صداقت مقصود شما از این طرح صحه گذاشته و از همگان تقاضا داریم تا به دور از غرض ورزی ها، نگاهی دوباره به این طرح بیندازند. امیدواریم که همگی رهروان واقعی آرمان های امام راحل و شهدا باشیم.

به گزارش کلمه، در حالی که روز سه شنبه هادی حیدری کاریکاتوریست روزنامه شرق در طرحی معنا دار جهل را به تصویر کشیده بود و نشان داده بود هر کسی در صدد بستن چشم های دیگران است، رسانه های ارگان سرکوب و مسوولان دولتی و نمایندگان مجلس در اقدامی هماهنگ این طرح را توهین به رزمندگان دفاع مقدس خواندند.

هادی حیدری در پاسخ به افرادی که به انتشار این کاریکاتور اعتراض کرده اند گفته بود: این افراد کسانی هستند که بدون انتشار تصویر علیه آن فضاسازی می کنند و می خواهند احساسات مردم را نسبت به رزمندگانی که جایگاهشان بالای سر من است تحریک کنند و این کار جنبه غیر اخلاقی دارد.

کاریکاتوریست روزنامه شرق که خود از خانواده ی رزمندگان ۸ سال دفاع مقدس است ضمن اشاره به شاخصه های خاصی که باید نشان دهنده یک رزمنده در تصویر باشد، تصریح کرده بود: کاریکاتور من هیچکدام از شاخصه های رزمندگان دوران جنگ را ندارد. رزمنده یونیفرم و لباس خاصی دارد و باید در لوکیشن خاصی قرار بگیرد.

متن کامل این نامه به همراه اسامی امضا کنندگان آن که در اختیار کلمه قرار گرفته به شرح زیر است:

برادر عزیز، جناب آقای هادی حیدری

سال هاست که با طرح ها و کاریکاتورهای پرمعنا و فکورانه شما در روزنامه ها و مجلات مختلف آشناییم و نگاه مردمی، دردمندانه و آگاهی بخش شما را می ستاییم. این روزها می بینیم که عده ای طرح اخیرتان در روزنامه شرق (که منادی تسری جهل و ناآگاهی در سایه نادیده انگاشتن آفتاب است) را با سوء برداشت، توهین به رزمندگان دفاع مقدس پنداشته و در تلاش اند با این بهانه قلم های پویا را به نیام کشند.

ما جمعی از اعضای خانواده های شهدا و رزمندگان ۸ سال جنگ تحمیلی با شناختی که از شما و خانواده دیندار، اهل ادب و بصیرت و ایثارگرتان داریم، بر صداقت مقصود شما از این طرح صحه گذاشته و از همگان تقاضا داریم تا به دور از غرض ورزی ها، نگاهی دوباره به این طرح بیندازند. امیدواریم که همگی رهروان واقعی آرمان های امام راحل و شهدا باشیم.

۱- فاطمه چهل امیرانی همسر شهید

۲- ژیلا بدیهیان همسر شهید

۳- آسیه باکری، فرزند شهید

۴- حسین زمان، رزمنده

۵- میثم وره چهر، فرزند شهید

۶- داوود روشنی فرزند شهید

۷- حجت نظری فرزند شهید

۸- طیبه محبی همسر شهید

۹- علی حاجی کتابی، جانباز و برادر شهید

۱۰- نسترن نصیری فرزند شهیده

۱۱- خلیل رمضانی رزمنده

۱۲- زهرا اکبری مادر شهید

۱۳- ملک محمدی خواهر شهید

۱۴- جلال خرمن بیز رزمنده

۱۵- مهدی عبدی فرزند شهید

۱۶- مجید رنجبردار فرزند شهید

۱۷- محسن بشمه فرزند شهید

۱۸- فؤاد فاضلی فرزند شهید

۱۹- مهرداد احمدی، جانباز و فرزند شهید

۲۰- محمد الله دادی فرزند شهید

۲۱- آبتین غفاری فرزند جانباز

۲۲- رضا جلودارزاده رزمنده

۲۳- فاطمه بنایی فرزند شهید

۲۴- حمید رضا امرائی رزمنده

۲۵- سعیده اسلامیه فرزند شهید

رزمندگان و خانواده های محترم شهدا و ایثارگران که با مفاد این بیانیه موافقند می توانند نام خود را در قسمت نظرات اضافه کنند.

 

اخبار مرتبط با این موضوع:

بهانه جویی برای تشدید فشار بر مطبوعات؛ روزنامه شرق در خطر توقیف

روزنامه شرق توقیف و مدیرمسئول روزنامه بازداشت شد

واکنش حسین زمان به فضاسازی‌ها علیه کاریکاتور روزنامه شرق

دست از سر رزمندگان و دفاع مقدس بردارید؛ توهین شمایید

همسر شهید باکری: این برخوردها آبروی شهدا و رزمندگان را می برد نه یک کاریکاتور


 


جمعی از زنان اصلاح طلب در هفته دفاع مقدس و در آستانه میلاد مسعود امام رضا (ع) با حضور در منزل خواهر زاده میرحسین موسوی که روز عاشورای پس از انتخابات به دست نیروهای امنیتی به شهادت رسید، با تعدادی از خانواده شهدای جنگ دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش نوروز، در این نشست که باهدف تجلیل از همسران شهدا تشکیل شد، حاضران نسبت به وقایع اخیر در کشورمان که موجب جریحه دار شدن احساسات پاسداران واقعی خون شهدا شده است، ابراز تأسف کردند.

در این جلسه خانواده های شهدای حاضر در جلسه همچنین به توقیف روزنامه شرق اعتراض کرده و از مسئولان خواسته شد به جای دادن آدرس غلط و توقیف روزنامه ها و تهدید و مجازات روزنامه نگارانی که قلمشان و هنرشان همیشه در خدمت ارج گذاردن به آرمان های شهدا و تکریم خانواده های معظم شهدا و ایثارگران بوده است، به تنبیه و توبیخ کسانی بپردازند که به واقع پای بر خون شهدا گذاشته حرمت آنان را در عرصه های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی، شکسته اند.

زنان اصلاح طلب هم چنین ضرورت پژوهش های علمی در مورد نقش زنان در دفاع مقدس و مسئله زن و جنگ را مورد تأکید قرار دادند.


 


همسر شهید باکری با بیان اینکه برخورد های صورت گرفته در ماجرای با کاریکاتور شرق نه تنها آبرویی برای رزمندگان و شهدای جنگ نمی خرد بلکه از آنها آبرو می برد، از نمایندگان مجلس می خواهد که عاقلانه وارد میدان شوند و جلوی این برخوردها را بگیرند.

فاطمه امیرانی در گفتگو با مسیح علی نژاد گفت: آرمان های شهدا و رزمندگان توسط همین دولتمردان از بین رفته شده و خود آنها بیشتر توهین کرده اند. در مورد این کاریکاتور هم اینها به زور می خواهند علامت اشاره را از خودشان دور کنند و به سمت دیگری اشاره کنند. این چند ساله هم اینگونه مد شده است که فریاد می زنند آی دزد بگیر برای اینکه آن دزدِ اولیه معلوم نشود.

انتشار کاریکاتور هادی حیدری در روزنامه شرق، که در آن صفی از افراد در حال بستن چشم یکدیگر هستند، موجب توقیف این روزنامه و زندانی شدن مدیرمسول آن شده است. برخی مقامات جمهوری اسلامی و از جمله نمایندگان مجلس گفته اند که این کاریکاتور تصویر رزمندگانی است که در دوران جنگ ایران و عراق پیشانی بندهایی را به پیشانی نفر جلویی خود می بستند.

فاطمه امیرانی با بیان اینکه استنباط توهین از کاریکاتور شرق را ندارم، تصریح کرد: رزمندگانی که در برای دفاع در جبهه ها شرکت کردند اگر سربند می بستند، به معنای این بود که همدیگر را تشویق به کار خوبی می کردند اما این کاریکاتور می تواند بعدها اتفاق بیافتد و معنایش می تواند این باشد که در کشوری مثل ایران که مردم یک روزی همدیگر را به کار خوب تشویق می کردند حالا این خصلت در جامعه می تواند از بین رفته باشد، یعنی رفتار ها می تواند به گونه ای باشد که انگار حالا چشم همدیگر را می بندند. به همین دلیل من تلقی اخلاقی از این کاریکاتور داشتم. یعنی فکر کردم کاریکاتور می خواهد نشان دهد که ما با غیبت کردن و تهمت زدن چشم نفر بعدی را می بندیم چون الان اینها در جامعه ما رایج است.

وی در مورد دلایل توقیف روزنامه شرق و زندانی کردن مدیرمسول این روزنامه می گوید: من فکر می کنم اینها می خواهند نشان دهند هر کسی خلاف کند ما با او برخورد می کنیم. چون به تازگی فائزه هاشمی را دستگیر کردند از آن طرف سعید تاجیک کسی که به فائزه هاشمی توهین کرده بود را هم زندانی کردند،‌ حالا چون آقای جوانفکر مشاور احمدی نژاد را از دستگیر کردند می خواستند یک برخوردی با این طرف هم انجام دهند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا حکومت بارها در گذشته هم گفته است که به خاطر شکایت خانواده های شهدا و یا رزمندگان جبهه های جنگ روزنامه ها را توقیف و با نویسندگان برخورد می کنند، تصریح کرد: به نظرم خود کسانی که ادعا می کنند ما در مسیر و راهِ شهدا هستیم بیشتر از همه به آرمان های شهدا توهین کرده اند. یکی از دلایلی هم که در هیمن چندساله من و خانم شهید همت عصبانیت مان بیشتر بروز کرده و داریم همه جا صحبت می کنیم به همین دلیل است که اتفاقا ما از آرمان های شهدای در این دولت چیزی ندیدیم و احساس کردیم آرمان های شهدای ما توسط خود دولت مردان از بین رفته است.

فاطمه امیرانی افزود: وقتی شهید خود من نمونه اخلاقی بود اما شخص رییس [دولت] در کشور اخلاق را رعایت نمی کنید این که توهین بیشتری به شهدا و رزمندگان است اما شاید چون می خواهند نگاه رییس [دولت] را از آنجا برگردانند با چیزهای ساده و پیش پا افتاده. می خواستند روزنامه را قبل از انتخابات ببیندند این کاریکاتور را بهانه کردند.

وی ادامه داد: من تا حالا هر کاری از هادی حیدری کاریکاتوریست شرق دیده ام هم نشان می دهد که آدم فیهمی است و شنیده ام خانواده او هم جبهه ای و رزمنده بوده اند به همین دلیل فکر می کنم اینها همه بهانه است.

وی در مورد درخواست خانواده رزمندگان و شهدای جنگ از مسولان در برخورد با روزنامه شرق می گوید: اگر در این سیستم کسی را بشناسم تماس می گیرم که این چیزها را جمع کنند. این برخوردها نه تنها آبرویی به جبهه رفته ها و شهدا و رزمندگان نمی دهد بلکه از آنها آبرو می برد. ما از این نمایندگان مجلس خیلی شاکی هستیم که به بسیاری از وظایف و قول هایی که به مردم داده اند عمل نکرده اند اما در این مورد مسولانه وارد شوند. اگر این کاریکاتور توهین است جلوی بقیه توهین را بگیرند. خودشان ادعا می کنند که جبهه رفته اند و خانواده شان شهید شده اند، خودشان ببینند که آیا این کاریکاتور توهین به شهدا و رزمندگان است یا رفتارهایی که از خیلی ها دیده می شود.

همسر شهید باکری ادامه داد: با عنوان کردن این مسایل باور کنید نمی شود صورت مسئله و مسایل مهمی که در جامعه است را پاک کرد، مردم هم خوب فهمیدند تازه اگر روی این مسایل تکیه کنند اتفاقا مردم بیشتر فرار می کنند به نظرم برگردند ببیند آیا نظر اکثریت مردم همین است.

از خانم امیرانی می پرسم به نظر می رسد آغاز گرد چنین تفسیری از کاریکاتور شرق خبرگزاری فارس بود که با انتشار مصاحبه هایی از نمایندگان مجلس و یا کسانی مثل مسعود ده نمکی عنوان کردند کاریکاتور شرق توهین به رزمندگان ، نظر شما در مورد واکنش این افراد به کاریکاتور چیست.

وی پاسخ می دهد: مطمئن باشید ما بیشتر از امثال ده نمکی اذیت شدیم. بازخورد این جنگ بیشتر روی ما خانواده ها اثر داشت. شهید دادن برای ما یک تصادف رانندگی یا یک اتفاق معمولی نبود، آقای ده نمکی همه مسایل را همانطور که می بیند باز هم قضاوت می کند، من این شکلی نمی بینم و تا به حال هم ندیدم مردم به جنگ توهین بکنند، اینهایی که ادعا دارند، خودشان بیشتر توهین می کنند. در این موردی هم که کاریکاتور کشیده شده، به زور می خواهند علامت اشاره را از خودشان دور کنند و به یک سمت دیگه اشاره کنند. این چند ساله هم مد شده است که فریاد می زنند دزد بگیر تا آن دزد اولیه معلوم نشود.


 


«بهروز مسروری» بازیگر سینما و تلویزیون بر اثر سرطان ریه درگذشت.

به گزارش فارس زنده یاد مسروری ۶۲ سال سن داشت و ایفای نقش «کدخدای کولیباد»در مجموعه «پشت کوه‌های بلند» آخرین کار او به شمار می‌رود.

بنا بر این گزارش، پیکر این هنرمند فقید روز یکشنبه -۹ مهرماه- تشییع و در قطعه هنرمندان به خاک سپرده خواهد شد.

زنده یاد مسروری در سریال «روزی‌ روزگاری» نقش «صفربیک» را بازی کرده و در سریال‌ «تفنگ سرپر»، فیلم‌های «پرده آخر» و «روزهای زندگی» نیز ایفای نقش کرده است.


 


ماموران امنیتی و مسوولان زندان، با درخواست عبدالناصر مهیمنی، زندانی سیاسی، برای شرکت در مراسم سالگرد ترحیم پدرش مخالفت کردند.

به گزارش ندای سبز آزادی، عبدالناصر مهیمنی، رییس خانه مطبوعات گلستان که چهارشنبه گذشته در منزل فرزند دانشجویش در تهران بازداشت شده بود با ممانعت مسوولان، از شرکت در مراسم ترحیم پدر خود باز ماند.

عبدالناصر مهیمنی، عضو پیشین علی البدل شورای شهر گرگان و مدرس با سابقه زبان انگلیسی در گرگان است که به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به دلیل فعالیت های مدنی، به حبس تعزیری محکوم شد. پیش از این وی در سال ۸۹ در گرگان بازداشت شده و دست به اعتصاب غذا زده بود.

وی از شرایط مساعد جسمانی برخوردار نیست و در حال استفاده از دارو بوده است که با بازداشت و عدم اطلاع از وضعیت نگهداری وی، خانواده اش به شدت ابراز نگرانی می کنند.

خانواده مهیمنی از خانواده های فعال و با سابقه سیاسی استان گلستان هستند و در ایام پس از انتخابات بارها تحت فشار ماموران و نهادهای امنیتی قرار گرفتند.


 


محمدرضا شجریان، استاد آواز ایران، بامداد روز پنجشنبه ۶ مهرماه ۹۱ به ایران برگشت و در فرودگاه امام خمینی مورد استقبال برخی نزدیکان و طرفدارانش قرار گرفت.

وی در بدو ورود در فرودگاه در سخنانی کوتاه به خبرنگار شبکه ایران گفت: خیلی خوشحالم که به زادگاهم برگشته ام. وی افزود: وطنم عشق من است. ایران زندگی من است و مردمان کشورم همه امید من هستند.

استاد آواز ایران درباره حضور خود در کنسرت همایون پسرش گفت: حتما در کنسرت پسرم شرکت خواهم کرد. در مراسم استقبال از پدر آواز ایران علاوه بر حضور خانواده این هنرمند، استاد محمدرضا درویشی آهنگساز، حمید رضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی و وحید تاج خواننده نیز حضور داشتند.

نوربحش مدیرعامل حانه موسیقی و وحید تاج خواننده

سمت چپ استاد محمدرضا درویشی آهنگساز


 


با گذشت سه ماه از ماه رمضان هنوز از توزیع سبد کالای ماه رمضان خبری نیست.

به گزارش کلمه ، امسال نیز دولت از قبل از شروع ماه رمضان که طی سال جاری با رشد فزاینده قیمت ها و بحران و کمبود مرغ و گرانی دیگر کالاها همراه بود، وعده توزیع سبد کالا را داد که تاخیر در اجرای این امر باعث انتقاد به عملکرد دولت شده است.

ایلخان جلیلیان مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌‌های مصرف فرهنگیان کشور با گلایه از بدقولی دولت در توزیع سبد کالای ماه رمضان اشاره کرده مسئولان معتقدند از ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار طرح بیش از ۱۴۰ میلیارد تومان به مباشر پرداخت شده اما معلوم نیست چرا تاکنون اقدام موثری برای تهیه مابقی اقلام سبد کالای رایگان اقدام نمی‌شود.

او با اعلام اینکه توزیع سبد کالای دولت به مناسبت ماه رمضان به یک معضل تبدیل شده اشاره کرده  تا این لحظه که سه ماه از شروع آن گذشته و اکنون مدارس نیز بازگشایی شده کمتر از ۵۰ درصد آن محقق شده است.

وی به فارس گفت: علی رغم وعده‌های داده شده از سوی مسئولان وزارت صنعت و معدن، تجارت و پیگیری‌های اتحادیه تعاونی‌های مصرف فرهنگیان این برنامه محقق نشد.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌‌های مصرف فرهنگیان کشور با اشاره به اینکه نزدیک به یک میلیون فرهنگی مشمول این طرح هستند، گفت: از این تعداد کمتر از ۵۰۰ هزار نفر توانستند از سبد کالای ماه رمضان استفاده کنند.

به گفته این فعال تعاونی‌ها، در راستای اجرایی شدن کامل این طرح مسئولان وزارت آموزش و پرورش و اتحادیه به عنوان مجری، جلسات مختلفی با مسئولان اصلی وزارت صنعت و معدن، تجارت برگزار کردند تا این مشکل حل شود.

وی تاکید کرد: همچنین در این راستا با مباشرین این طرح نیز رایزنی شد اما متاسفانه به دلایل نامعلومی اجرایی نمی‌شود.

جلیلیان با بیان اینکه، به گفته مسئولان اعتبار آن تخصیص یافته است، تصریح کرد: انتخاب مباشر از سوی وزارت صنعت و معدن، تجارت بزرگترین اشتباه اجرای طرح بود چرا که در سال‌های ۸۶ و ۸۷ اتحادیه تعاونی به صورت مستقیم سبد کالای رایگان را بدون مشکل توزیع کرد.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های مصرف فرهنگیان کشور خاطرنشان کرد: این وزارتخانه باید به عنوان تامین کننده کالاها، بدون واسطه مباشر اقدام می‌کرد اما اکنون براساس گفته مسئولان پول به مباشر داده شده تا اقلام را تامین کند.

این فعال تعاونی‌ها یادآور شد: مباشر بنا به دلایلی از اجرای کامل طرح خودداری می‌کند در صورتی که بخش اعظم اعتبار و منابع تخصیص یافته است.

وی عنوان کرد: سیاست تعیین مباشر و واسطه برای تامین اقلام مورد نیاز طرح، کار اشتباهی بود در صورتی که از کل ۴ قلم کالا دو قلم آن توسط وزارت صنعت و معدن تجارت توزیع و پشتیبانی می‌شود.


 


کلمه – گروه اجتماعی: در حالی که افزایش تورم و بیکاری از یک سو و فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم و سوء مدیریت ها دست کم بیست میلیون نفر از جمعیت کشور را زیر خط فقر برده است، رئیس شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان و خانواده، سیاست‌ تحدید جمعیت را توطئه استکبار برای سوزاندن ریشه ملت ایران می داند و خواستار توقف آن است.

به گزارش کلمه، در حالی که رهبری بر ظرفیت کشور برای جمعیت ۱۵۰ میلیونی تاکید کرده، دختر آیت الله خزعلی برای مقابله به تهدید دشمن ادعا دارد که کشور دارای ظرفیت جمعیت ۴۰۰ میلیون نفری است!

به دنبال مشکلات ناشی از افزایش جمعیت بعد از انقلاب اسلامی، قانون تنظیم خانواده و کنترل جمعیت در سال ۱۳۷۲ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. بر اساس این قانون، امتیازاتی چون "بیمه، مرخصی زایمان مادر، پرداخت هزینه نگهداری و حق اولاد" به فرزندان چهارم و بعد از آن تعلق نمی گیرد.

رهبری اما می گوید که باید سیاست های کنترل جمعیت در کشور مورد بازنگری قرار گیرد. وی گفته بود: بررسی های علمی و کارشناسی نشان می دهد که اگر سیاست کنترل جمعیت ادامه پیدا کند، به تدریج دچار پیری و در نهایت کاهش جمعیت خواهیم شد.

اینک دختر آیت الله خزعلی در همایشی با عنوان «تنظیم جمعیت، توطئه صهیونیستی»، با این ادعا که دشمن برای کاهش جمعیت شیعه در جهان تلاش می کند، می گوید: استکبار می‌خواهد به این وسیله تعداد پیروان حقیقی اسلام در جهان را محدود کند.

کبری خزعلی بدون اشاره به مبانی قدرت در قرن بیست و یکم که با پیشرفت تکنولوژی نیاز به جمعیت را کم کرده، مدعی است: جمعیت منشأ قدرت است و موجب پیشرفت اقتصادی و اقتدار سیاسی و اجتماعی می‌شود.

او با ادعای اینکه جمعیت مولد و فعال منشأ ثروت و عظمت یک کشور است، مدعی شده: کشور ما با توجه به منابع و گستردگی سرزمینی ظرفیت ۴۰۰ میلیون نفر را دارد!

این در حالی است که با وجود اینکه مسئولان تلاش دارند منویات رهبری را عملی کنند، رییس مرکز آمار کشور به تازگی گفته است: مردم حاضر نیستند بچه بیشتری داشته باشند.

این مسئول رسمی آمار کشور معتقد است جمعیت کشور حتی طی چهل سال آینده هم از صد میلیون بالاتر نخواهد رفت.

هرچند رهبری از همه خواسته مردم را به بچه‌دار شدن تشویق کنند، اما با توجه به تغییرات فرهنگی و مسایل اقتصادی، به نظر می رسد خانواده ها تمایلی برای بچه دار شدن ندارند و نظر رهبری نیز تاثیری در این زمینه نخواهد داشت.

مرکز آمار ایران چندی پیش گزارش سرشماری عمومی سال ۱۳۹۰ را منتشر کرد که نشان می‌داد رشد جمعیت ایران کندتر شده است.

رییس مرکز آمار ایران با اشاره به وجود ۲۱ میلیون خانوار در کشور گفت:‌ "بر اساس سرشماری صورت گرفته بعد خانواده از پنج نفر به ۳٫۵۵ نفر رسیده است یعنی بعد جمعیت در حال کاهش است و خانوارها حاضر نیستند فرزند زیادی داشته باشند. اگر در سال ۵۵ خانوارها متوسط پنج نفره بودند و سه فرزند داشتند در سال ۹۰ این میزان به ۱٫۵ بچه رسیده است."


 


کلمه – گروه اجتماعی: رئیس پلیس فتا اعلام کرده که پلیس قصد دارد در آینده نزدیک به وی‌پی‌ان های مجاز! مجوز دهد.

به گزارش کلمه، آنگونه که کمال هادیانفر رییس پلیس فتا اعلام کرده، آیین نامه جدیدی در کمیسیون ساماندهی فیلترینگ در دست تدوین است که با ابلاغ آن، به برخی فیلترشکن‌ها مجوز داده خواهد شد.

این مقام انتظامی خبر داده که پس از اعطای مجوز به وی‌پی‌ان های مجاز، سایر فیلترشکن های غیرمجاز مسدود خواهد شد.

این در حالی است که همین حالا هم دسترسی به بسیاری از نرم افزارهای فیلترشکن، فیلتر شده و نیز وی‌پی‌ان و ساکس و برخی ابزارها و پروتکل‌های دور زدن فیلترینگ هم با اختلالات گسترده، دائمی و یا موسمی روبه‌رو بوده اند.

به نوشته خبرگزاری دانشجویان ایران، هم اکنون برخی سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها، بانک‌ها و برخی شرکت‌ها مانند هواپیمایی‌ها از وی‌پی‌ان برای حفظ امنیت اطلاعات خود و مشتریان استفاده می‌کنند.

حال آنکه همین خبرگزاری ادعا کرده که بیشترین مورد استفاده کاربران ایرانی از وی‌پی‌ان ها، برای سر زدن به شبکه‌های اجتماعی است.

این منبع خبری همچنین به نقل از مقام‌های قضایی ادعا کرده که حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد کاربران اینترنت در کشور از وی‌پی‌ان استفاده می‌کنند.

بر اساس گزارش‌ها، بسیاری از سرویس‌دهندگان اینترنتی هم‌اکنون در ساعات اداری پورت وی‌پی‌ان را باز نگه می‌دارند و بعد از آن می‌بندند یا به شدت کند می‌کنند.

اینترنت پرسرعت در مدارس مالزی

همزمان با انتشار این خبر، خبر دیگری نیز در رسانه‌ها منتشر شد که بازخوانی آن می‌توانند رویکرد متفاوت دولت‌های دو کشور در حال توسعه ایران و مالزی را به مقوله کیفیت دسترسی به اینترنت نشان دهد.

در حالی که پلیس و دولت در ایران به دنبال محدود کردن بیش از پیش دسترسی به اینترنت هستند، دولت مالزی طرح جدیدی را در دستور کار قرار داده که بر اساس آن تا سال ۲۰۱۴ تمامی مدارس این کشور به اینترنت پرسرعت مجهز می‌شوند.

تعریف اینترنت پرسرعت در مدارس مالزی هم دسترسی با سرعت ۴ مگابیت در ثانیه اعلام شده که از طریق فیبر نوری برقرار خواهد شد و امکان افزایش آن تا ۲۰ مگابیت بر ثانیه هم وجود دارد.

این در حالی است که دولت و شرکت‌های خدمات‌دهنده اینترنتی در ایران به اینترنتی پرسرعت می‌گویند که ۱۲۸ کیلوبیت بر ثانیه و یا بالاتر باشد؛ یعنی ۳۲ برابر کمتر از استانداردی که برای مدارس مالزی تعریف شده است!


 


قیمت سکه از ۷۰ روز پیش تاکنون افزایش چشمگیری داشته که باعث عبور قیمت از مرز ۱میلیون تومان شده و با سکه شدن فعالیت‌ها در این بازار، رشدی بالغ بر ۵۲ درصد تنها در ۲ ماه به ثبت رسید.

به گزارش مهر، بررسی روند تغییرات قیمت سکه در یک دوره ۷۰ روزه نشان می دهد که قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید از ۷۰۲ هزار تومان در پایان تیرماه امسال به ۱ میلیون و ۷۰ هزار تومان در پایان معاملات روز پنجشنبه رسید که این میزان رشدی برابر با ۳۶۸ هزار تومان را نشان می دهد.

در حالی که قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم در پایان تیرماه امسال ۷۰۶ هزار تومان بود، در هفته اول مهرماه به ۱ میلیون و ۶۹ هزار تومان افزایش یافت.

رشد ۵۲درصدی قیمت سکه

بررسی ها نشان می دهد که قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی از سوم مهرماه امسال از مرز ۱ میلیون تومان گذشت و در روز ششم مهرماه ابتدا این رقم به ۱میلیون و ۹۰ هزار تومان و سپس به یک میلیون و ۷۰ هزار تومان بالغ شد.

هرچند فعالان بازار سکه قیمت بالای ۱ میلیون تومان را حبابی و غیرواقعی می دانند، اما از سویی وجود متقاضی و مشتریان فراوان در این بازار را باعث ادامه روند افزایش قیمت انواع سکه در بازار اعلام می کنند.

افزایش قیمت سکه به بالای ۱ میلیون تومان یکبار در سال گذشته نیز اتفاق افتاد اما طی چند روز قیمتها دوباره به زیر ۱ میلیون تومان بازگشت. در آن مقطع بانک مرکزی با اعلام برنامه پیش فروش میلیون ها قطعه سکه به متقاضیان از طریق بانکها، توانست تا حدودی جلوی رشد قیمت های سکه در اثر ایجاد شدن جو روانی در بازار را بگیرد.

بانک مرکزی و سیاست پیش فروش

هرچند قیمت انواع سکه در سال گذشته نیز بارها دچار تغییرات شدیدی بوده است اما نه تنها سیاست پیش فروش سکه نتوانست تورم قیمتی موجود در این بازار را کنترل کند، بلکه پس از هر دوره عرضه های مرحله ای، قیمتها با فراز و فرودی دوباره سیر صعودی می گرفت.

با وجود اعلام مقامات بانک مرکزی در یکی دو سال اخیر مبنی بر اینکه برای جلوگیری از وجود تورم کاذب در قیمت انواع سکه، حتی حاضر به فروش آن از طریق سوپرمارکت ها هم هستند؛ اما تاکنون موفق به مهار به وجود آمدن نوعی بازار سوداگری و دلالی در این بازار نشده اند و می توان گفت قیمتها هر از چندگاهی به دلایل گوناگون اقتصاد کشور را دچار تلاطم می کند.

به صورت کلی سکه تنها در فاصله پایان تیرماه امسال تا پایان مردادماه به میزان ۱۰۰ هزارتومان رشد قیمت را تجربه کرد و این رشد در فاصله اول تا پایان شهریورماه و به فاصله یکماه به بیش از ۱۳۴ هزارتومان رسید و باعث شد تا شرایطی ایجاد شود که سکه در سوم مهرماه دوباره رکورد تاریخی ۱ میلیون تومان را به ثبت برساند.

جدول افزایش قیمت سکه و دلار در ۷۰ روز

تاریخ سکه تمام طرح قدیم (هزارتومان) سکه تمام طرح جدید(هزارتومان)
۳۱ تیرماه۹۱ ۷۰۶ ۷۰۲
۴ مردادماه ۹۱  ۷۱۷  ۷۱۵
۱۰مردادماه۹۱  ۷۳۶  ۷۳۴
۱۵مردادماه۹۱  ۷۵۱  ۷۴۹
۲۲مردادماه۹۱  ۷۹۵  ۷۹۳
۲۵مردادماه۹۱  ۷۸۰  ۷۷۸
۲۶مردادماه۹۱  ۷۷۸  ۷۷۴
۱شهریورماه۹۱  ۸۰۳  ۸۰۱
۵شهریورماه۹۱  ۸۳۸  ۸۳۶
۷شهریورماه۹۱  ۸۳۷  ۸۳۶
۱۵شهریورماه۹۱  ۸۵۰  ۸۴۸
۲۰شهریورماه۹۱  ۹۶۵  ۹۵۵
۲۵شهریورماه۹۱  ۹۴۵  ۹۴۵
۲۹شهریورماه۹۱  ۹۳۵  ۹۳۵
۱مهرماه۹۱  ۹۶۵  ۹۶۵
۳مهرماه۹۱ ۱۰۰۳ ۱۰۰۳
۵مهرماه۹۱ ۱۰۵۰ ۱۰۵۰
۶مهرماه۹۱ ۱۰۶۹ ۱۰۷۰

 


سیدمصطفی تاجزاده معاون وزیر کشور دولت سیدمحمد خاتمی که دو سال است در قرنطینه سپاه محبوس است در یادداشتی با بیان اینکه هر کس مکتب خود را بهانه نفی حقوق دیگران بداند فرقه است و فرقه ای عمل می کند تصریح کرده است: اگر طرفداران آقای مصباح خود را فرقه نمی دانند، باید بگویند آیا حقوقی که برای خود قائلند، برای مخالفین خود و صاحبان دیگر مکاتب هم به رسمیت می شناسند یا خیر.

به گزارش کلمه، این زندانی جنبش سبز و عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و جبهه مشارکت با نفی هر گونه اقدام فردی و اظهار نظر برای شرکت در انتخابات در شرایط فعلی، ضمن اینکه هیچ قدمی برای برگزاری انتخابات آزاد برداشته نشده، که با استفاده از نام اصلاح طلبان توسط هر کسی با هر منطق و استدلالی انجام شود، شعار انتخاباتی خود را به شرح زیر بیان کرد: «ما در انتخابات آزاد شرکت خواهیم کرد حتی اگر یک زندانی سیاسی آزاد نشود و در انتصابات شرکت نخواهیم کرد حتی اگر همه زندانیان سیاسی آزاد شوند».

لازم به ذکر است اخیرا رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور نامه ای با موضوع انتخابات ریاست جمهوری خطاب به رهبری نوشته بود که در هجوم مأموران امنیتی و تفتیش بند او به همراه یادداشت های دیگرش ضبط شده است که به اعتقاد وی دستور بازرسی بند و ضبط یادداشت های شخصی و نامه هایش توسط مجتبی خامنه ای صادر شده است.

تاجزاده همچنین همزمان با انتشار این یادداشت، در آخرین اظهار نظر خود درباره انتخابات، با نفی هر گونه اقدام فردی و اظهار نظر برای شرکت در انتخابات در شرایط فعلی، ضمن تاکید بر اینکه هیچ قدمی برای برگزاری انتخابات آزاد برداشته نشده، که با استفاده از نام اصلاح طلبان توسط هر کسی با هر منطق و استدلالی انجام شود، شعار انتخاباتی خود را به شرح زیر بیان کرد: «ما در انتخابات آزاد شرکت خواهیم کرد حتی اگر یک زندانی سیاسی آزاد نشود و در انتصابات شرکت نخواهیم کرد حتی اگر همه زندانیان سیاسی آزاد شوند.»

متن کامل یادداشت تاجزاده درباره فرقه مصباحیه که در اختیار کلمه قرار گرفته به شرح زیر است:

پیش تر توضیح داده بودم که وقتی پیروان هر مکتبی معتقدند دینشان و اعتقاداتشان بهترین و جامع ترین است، بین آدم ها از این جهت فرقی نیست. یک مکتب وقتی به فرقه تبدیل می شود که نه تنها خود را «حق» و تنها «فرقه ناجیه» می داند، بلکه به دلیل حق بودن و نجات یافته بودن در روز قیامت، حقوق مخالفین و غیرخودی ها را نفی می کند و به جریان بسته ای تبدیل می شود که واجد معیارهای دوگانه است. یعنی حقوقی که برای خود می خواهد برای دیگران قائل نیست و محدودیتی که برای دیگران می خواهد برای خود نمی خواند!

هر کسی در هر پوششی مکتب خود را بهانه نفی حقوق دیگران بداند، فرقه است و فرقه ای عمل می کند. و هر میزان این حقوق را بیشتر نفی کند، بسته تر و خشک تر خواهد شد. معمولا این گونه است که طرفداران این فرق نقاط ضعف خود را نمی بینند و برای خود مصونیت آهنین قائلند و ازسوی دیگر هیچ نقطه مثبتی در غیر فرقه خود نمی بینند و درست مقابل قرآن عمل می کنند که ملاک را «حق» می داند حتی اگر این حق به ضرر انسان و خویشان و هم قبیله ای ها و کسانی باشد که به آن ها تعلق خاطر دارد. قرآن تأکیدش بر داوری براساس حق است نه فرقه که این امر را بارها و بارها مود تأکید قرار داده است. اگر طرفداران آقای مصباح خود را فرقه نمی دانند، باید بگویند آیا حقوقی که برای خود قائلند، برای مخالفین خود و صاحبان دیگر مکاتب هم به رسمیت می شناسند یا خیر و بدانند که هرچه کمتر مخالفان خود را به رسمیت بشناسند، فرقه ترند! پس به جای انکار فرقه بودن خود بگویند که به حقوق مردم وفادارند یا خیر.

در دوره ما امکان به کار بستن معیارهای دوگانه وجود داشت. اما اینک در عصر ماهواره و اینترنت، معیارهای دوگانه به سرعت افشا می شود و هیچ کس نمی تواند از آن دفاع کند چرا که بلافاصله منعکس می شود و سؤال پیش می آید که اگر حق است چرا برای همه نیست. از سوی دیگر بیشترین انتقاد به غرب این است که چرا بعضی جاها محدودیت می گذارد و بعضی جاها نمی گذارد برای نمونه در مورد هولوکاست و توهین به مقدسات! البته اگر ما در وضعیت خوبی به سر می بردیم، شاید می توانستیم محور یک حرکت جهانی بشویم برای گرفتن مصوبه ای از سازمان ملل که توهین به اعتقادات و باورهای هر ملتی ممنوع شود. البته با تصریح بر به رسمیت شناختن حق انتقاد.

متاسفانه چون ما خود نقض کننده حقوق بشر هستیم نمی توانیم پیشنهاد دهنده چنین مصوبه ای باشیم. اما اگر کشورهای متأثر از بهار عربی و حتی عربستان کمک کنند شاید بتوان به دنبال گرفتن چنین مصوبه ای رفت که حداقل به لحاظ اخلاقی این گونه توهین ها و جسارت ها به اعتقادات مردم محکوم شود. مانند مصوبه ای که اسرائیل پس از سخنان بی پایه آقای احمدی نژاد درباره هولوکاست گرفت. مصوبه ای که پیش از آن توسط کشورهای عربی با آن مخالفت می شد اما نفی این حادثه تاریخی توسط احمدی نژاد باعث شد که به اتفاق آراء، حتی با رأی موافق کوبا و ونزوئلا تصویب شود.


 


قیمت‌های جدید لبنیات اعلام شد، که بر اساس ابلاغیه، شیر کم چرب نایلونی ۹۰۰ گرمی ۱۱۰۰ تومان، بطری یک لیتری ۱۴۰۰ تومان، شیر نیم چرب ۲.۵ درصد ۱۶۵۰ تومان، شیر پرچرب سه درصد ۱۷۵۰ تومان و شیر کامل ۳.۲ درصد چربی ۱۸۵۰ تومان قیمت گذاری شده است.

به گزارش ایسنا بر اساس ابلاغیه همچنین قیمت پنیر یواف ۴۰۰ گرمی و ۴۵۰ گرمی به ترتیب ۳۲۰۰ و ۳۵۰۰ تومان تعیین شده است.

قیمت ماست ۲.۵ کیلویی دبه‌ای چهار درصد چربی نیز ۵۵۰۰ تومان، سه درصد چربی همین نوع ماست ۵۲۰۰ تومان و ۱.۵ درصد همین ماست هم ۲۸۰۰ تومان تعیین شده است.

رضا باکری ـ دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ـ در این زمینه با اشاره به این‌که توافق‌های مربوط به تحویل شیر خام ۹۳۰ تومانی به کارخانه‌های لبنی با انجمن گاوداران انجام شده است، افزود: همزمان با تحویل نهاده‌های دامی به دامداری‌ها و گاوداری‌ها آن‌ها نیز باید قیمت شیر خام تحویلی کارخانه‌های لبنی را کاهش دهند.

وی تاکید کرد: قیمت‌های اعلام شده از سوی سازمان حمایت قطعی است و باید از سوی کارخانه‌های لبنی اجرا شود.


 


کلمه-گروه اجتماعی: بحران کاغذ در کشور به نقطه ای رسید که انجمن نویسندگان کودک و نوجوان نیز با هشدار نسبت به پیامدهای گرانی کاغذ و هزینه‌های نشر بیانیه ای صادر کرده و طی آن نسبت به مخاطره افتادن حقوق مادی و معنوی نویسندگان و پدیدآورندگان هشدار داد.

به گزارش کلمه، نویسندگان کودک و نوجوان طی این بیانیه در حالی خواستار آن شدند تا برای معضل کاغذ چاره جویی شود که از وعده مسوولان دولتی برای حل این مشکل ماه ها می گذرد و با وجود رکود کامل در بازار نشر هیچ اقدام عاجلی صورت نگرفته است.

همزمان با این بیانیه، آموزگار، دبیر اتحادیهٔ ناشران و کتاب‌فروشان تهران هم با اشاره به نبودن کاغذ تحریر در لیست اعلام شده برای تخصیص ارز نسبت به بحران کاغذ اعلام نگرانی کرده و گفته است: در هیچ کجای موارد اعلامی اسمی از کاغذ تحریر نیامده و این در حالی است که در لیست اعلام شده برای تخصیص ارز در اولویت ۹ از کاغذ سیگار و در اولویت ۱۰ هم از کاغذ دیواری و سیگار برگ اسم برده شده است.

همچنین حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد دولت احمدی نژاد چندی پیش در حاشیه جلسه دولت در جمع خبرنگاران وعده کرده بود که «در بحث کاغذ نیز تصویب شد تعرفه‌ واردات این محصول صفر شده تا واردات کاغذ به راحتی انجام شود تا مشکلات بخش چاپ در این خصوص رفع شود.»

پس از او  محمدزاده معاون وزیر نیز با تکرار وعده های مافوق خود بر حذف تعرفه ۱۰ درصدی واردات کاغذ با تصویب دولت از ۳۰ شهریور تاکید کرد و مدعی شد که کارگروهی هم برای کاغذ تشکیل شده و در مهر ماه کاغذهای ثبت سفارش شده وارد بازار خواهد شد.

ادعایی که بعد از گذشت ۶ روز از سوی دبیر سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا و امروز ازسوی دبیر اتحادیهٔ ناشران و کتاب‌فروشان تهران تکذیب شد. طاهر شبیری اعلام کرده بود: صفر شدن تعرفه واردات کاغذ صرفا در حد یک پیشنهاد به کمیسیون ماده یک ارائه شده و هنوز هیچ چیز قطعی نشده است.

او که با ایسنا گفت و گو می کرد با اشاره به اینکه نوسان نرخ ارز دلیل اصلی بالا رفتن قیمت کاغذ روزنامه در بازار بوده اعلام کرد که در کمیسیون ماده یک هیچ تصمیمی درباره کاهش تعرفه واردات کاغذ روزنامه نگرفته است.

وی با رد قصور وزارت ارشاد افزود: ما ۱۹ فروردین امسال جلسه ای با دست اندرکاران در زمینه کاغذ داشتیم و اقدامات خود را انجام می دادیم که رسانه ای نشده بود.

در همین زمینه آموزگار از رانت ایجاد شده در بخش کاغذ به واسطه واردات صورت گرفته از سوی بخش های دولتی و خصوصی خبر داد و  فاش کرد که این مساله در کنار واردات کاغذ با ارز آزاد باعث می‌شود که یا کاغذی که با نرخ آزاد وارد شده فروش نرود و یا کاغذ وارد شده با نرخ ارز مرجع به قیمتی بالا‌تر فروخته شود و نوعی رانت شکل بگیرد.

با این وجود در حالی بازار وعده های دولت مثل همیشه مقابل دوربین ها و سخنرانی ها و مصاحبه ها داغ است و در عمل اقدامی صورت نمی گیرد انجمن نویسندگان کودک و نوجوان در بیانیه خود با تشریح وضعیت کنونی اقتصاد نشر آن را در مرز هشدار دانسته و  اعلام کرده “گرانی فزاینده‌ی کاغذ و دیگر هزینه‌های چاپ و نشر موجب شده است که بسیاری از ناشران از پذیرش آثار سر باز زنند و حتی نتوانند آثاری را که تیراژشان به پایان رسیده، تجدید چاپ کنند.”

تداوم انتقادها و هشدارها از سوی ناشران و فعالان مختلف این عرصه به بحران کاغذ در کشور که با نوسانات ارز روزهای سختی را برای این اهالی به وجود آورده و حالا حتی صدای گلایه انجمن نویسندگان کودک و نوجوان را هم بلند کرده در شرایطی است که  محمدزاده معاون وزیر با رد قصور وزارت ارشاد اعا می کند ما ۱۹ فروردین امسال جلسه ای با دست اندرکاران در زمینه کاغذ داشتیم و اقدامات خود را انجام می دادیم که رسانه ای نشده بود.  او اما اشاره نکرده که نتایج مثبت و اقدامات این جلسات که ۶ ماه است که به گفته او در جریان است چیست که هم چنان بحرانی که بر این حوزه سایه افکنده در حال تشدید است.

همین اوایل مهر ماه بود که منوچهر حسن‌زاده مدیر انتشارات مروارید اعلام کرد: به خاطر مشکلات ناشی از گرانی کاغذ، ترمز کار را کشیده‌ایم؛ الان بیش از یک ماه و نیم است هیچ کتابی برای چاپ نفرستاده‌ایم.

در همین زمینه حسین عابدینی مدیر انتشارات سفیر اردهال با انتقاد از وضعیت اسفبار کاغذ در کشور به مهر گفته است: راهی که در شرایط سخت امروز پیش گرفته‌ایم، استفاده از چاپ دیجیتال است، ولی حقیقت این است که با این چاپ دیجیتال و شمارگان ۱۰۰ تا ۲۰۰ نسخه‌ای که داریم، سر خود را کلاه می‌گذاریم.

گرانی و بحران کاغذ در کشور چندی پیش حتی صدای اعتراض آیت الله مکارم شیرازی را از قم بلند کرد که با اعلام اینکه قیمت کاغذ در مدت کوتاهی سه برابر شده و همین مسئله سبب شده که بسیاری از نشریات تعطیل شوند و چاپ کتابهای دینی نیز که خوراک معنوی است با مشکل مواجه شده ، از دست اندرکاران و مسئولان خواست تا برای حل این مشکل باید فکری بکنند.

بیانیه علاوه‌بر زیان ناشران، پدیدآورندگان و نویسندگان نیز امکان ارائه‌ی آثار جدید خود به مخاطبان را تا حدود زیادی ازدست داده‌اند که با مقایسه‌ی تیراژ کتاب‌های چاپ اول شش‌ماهه‌ی نخست سال ۹۰ و ۹۱ می‌توان به درستی این مدعا پی برد.

بیانیه انجمن نویسندگان کودک و نوجوان نسبت به حذف کتاب از سبد هزینه خانوارها در اثر تداوم مشکلات بازار نشر و کاغذ و گرانی کتاب هشدار داده و اعلام کرده تردیدی نیست که افزایش غیرقابل‌توجیه قیمت کاغذ به‌طورمستقیم بر بهای کتاب اثر می‌گذارد و در شرایطی که قدرت خرید مخاطبان محدود است، آن‌ها به ناچار کتاب را از سبد هزینه‌ی خانوار حذف خواهند کرد

این انجمن خواستار آن شده تا کاغذ در زمره‌ کالاهای اساسی و مشمول همان حساسیت‌ها قرار گیرد و کاهش بهای آن را در اولویت قرار گیرد و با اعمال مدیریت منطقی بر بهای کاغذ، اقتصاد نشر جان دوباره‌ای بگیرد و از این گذرگاه حساس عبور کند.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به kaleme-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به kaleme@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته