-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ شهریور ۲۸, سه‌شنبه

Latest News from Kaleme for 09/18/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



محمدرضا تاجیک

۱ . ایران آیا ناخوش است؟ این پرسش مهم، حدود یک قرن پیش توسط حبل‌المتین در قالب گزاره‌های زیر طرح می‌شود: زمانی که ما با ملل عالم مراوده و معاشرت نداشتیم، و در یک گوشه دنیا با عادات و رسوم سه هزار ساله زندگی می‌کردیم، و با اسباب و آلات عهد عتیق یک نوع معاش تلخ که در مذاق ما خیلی شیرین می‌آمد داشته، از شدت بی‌خبری از اوضاع روزگار، خویشتن را ارشد اولاد آدم می‌خواندیم، اهل کره زمین را ریزه‌خوار خوان کرم و انعام خود می‌شمردیم، اگر با آن حال غرور و نخوت از ما سوال می‌کردند: ایران آیا ناخوش است؟ بی‌شبهه در جواب برآشفته متغیرانه جواب می‌دادیم: خیر! معاذالله. ایران بهشت جهان است و رشک جنان! ایران مرکز بزرگان است و مجمع دانایان و چشم و چراغ عالم است و اهلش زبده بنی‌آدم؛ مزاجش در غایت صحت است و نهایت سلامت!

بگذارید این پرسش و پاسخ معطوف با جامعه ایرانی را یک‌بار دیگر در قلمرو جامعه سیاسی (حوزه سیاست) ایران امروز جاری کنیم، و بپرسیم: آیا جامعه سیاسی ایران امروز ناخوش است؟ آیا جامعه سیاسی امروز ما به نوعی بیماری‌ مالیخولیا، سکته، فلج، استسقا، هاری، جهل‌مندی مضاعف، و اتواسکوپوفیلیای سیاسی مبتلاست؟ آثار مخرب و ویرانگر این بیماری‌ها بر ادبیات سیاسی امروز جامعه ما کدامند؟

کمتر تردیدی وجود دارد که امروز بیماری‌ای از نوع مالیخولیای سیاسی بر دماغ برخی از اهل سیاست ما عارض شده که اینچنین ترتیب حجرات دماغی آنان را بر هم ‌زده و افکار و گفتار و رفتار آنان را از یک نسق و قرار منطقی خارج کرده است؛ بی‌جهت شادمانند و بدون علت محزون، در جای ترس سرخوشند و در محل امن بیمناک، نیست را هست می‌پندارند و هست را نیست، بی‌ادبی را ادب می‌پندارند و ادب را بی‌ادبی. برخی از این سیاست‌پیشگان بی‌سیاست مبتلا به مرض استسقای سیاسی نیز هستند. این بیماری که در انسان به تشنگی سیراب‌ناشدنی می‌انجامد، در این بازیگران سیاسی به تشنگی سیراب‌ناشدنی قدرت انجامید. این مرض از تولید میکروب‌های سمی در خون پیدا می‌شود و این بیمار همواره در خود یک هیجان و غلق و اضطراب مشاهده می‌کند و آنی آسوده زیست نمی‌کند… در خون او غلظت و در خوی او شقاوت و درندگی و گزندگی حاصل می‌شود. این مرض صعب‌العلاج که به دیوانگی می‌انجامد مریض را به «همه‌کس را کشتن و همه‌چیز را شکستن» وامی‌دارد.

برخی سیاسیون، به نوعی بیماری سیاست‌برانداز به‌نام «جهل‌مندی مضاعف سیاسی» نیز مبتلا شده‌اند. از علائم و نشانه‌های این بیماری آن است که فرد مبتلا حقایقی را که همگان به چشم خود می‌بینند و با گوش خود می‌شنوند، مناط اعتبار نمی‌داند، ولیکن هر مزخرفی (به تعبیر حبل‌المتین) را که بر ذهن پوسیده‌اش نقش می‌بندد، بر زبان می‌راند. این بیماری از آن‌رو «مضاعف» است که بیمار به «بیماری» خود نه واقف است و نه بر تشخیص و رای طبیبان حاذق صحه می‌گذارد. از این‌رو، اساسا تمایلی به ایجاد «رابطه» با درمان‌گران و طبیبان ندارد و در مقابل هر نوع درمان مقاومت می‌کنند.

مشکل زمانی افزون و حاد می‌شود که بر این بیماری‌های رنگارنگ بیماری اتواسکوپوفیلیای سیاسی هم افزوده می‌شود. اتواسکوپوفیلیا پدیده‌یی روانی است و به وضعیت اشخاصی اشاره دارد که از نگاه به خود لذت جنسی می‌برند. این پدیده روانی در عالم سیاست عمدتا به شکل نوعی نارسیسیسم یا خودشیفتگی جلوه می‌کند. سیاست‌پیشه خودشیفته خود را برتر از دیگران تلقی می‌کند، از انتقاد برمی‌آشوبد و به خشم می‌آید، و از شکست ناامید می‌شود. این خودشیفتگان سیاسی، به‌نظر بسیار مطمئن به‌خود جلوه می‌کنند، اما در عمق وجودشان به‌شدت مضطرب هستند و احساس ناامنی می‌کنند.

۲ . علائم این بیماری‌ها را می‌توان در بیرونی‌ترین و آشکارترین لایه سیاست، یعنی لایه ادبیات سیاسی مشاهده و مطالعه کرد. در هر جامعه‌یی، ادبیات سیاسی، به‌مثابه صورت‌‌بندی زبانی و بیانی کنش سیاسی، نشان از «سرمایه سیاسی» آن جامعه دارد. شناسه‌های این ‌نوع «سرمایه» را باید در «جدی بودن»، «معتبر بودن»، «حرفه‌یی بودن»، «منطقی بودن»، «علمی و عملی بودن»، «وزین و وثیق بودن»، «جمعی بودن»، «تاریخی بودن»، «ادبی بودن» و «اخلاقی و انسانی بودن» آن جست‌وجو کرد. این سرمایه، مالک خصوصی و فردی ندارد و مالک آن شهروندان یک جامعه هستند. این سرمایه، میراث تاریخی یک ملت است، هویت یک ملت است، شأن و منزلت یک ملت است. از این‌رو، از حرمت و قداست برخوردار است و شکستن حریم و حرمت آن از سوی هیچ صاحب‌قدرتی، مقبول و ممدوح نیست.

در ساحت دینی که در آن سیاست و قدرت را با عرفان و اخلاق مدغم‌شده می‌یابیم، و پیامبرش را «اسوه اخلاق» می‌شناسیم، سرمایه سیاسی، اولا بالذات سرمایه‌یی اخلاقی و ارزشی است و سیاست‌ورزی نوعی عبادت و نوعی کنش مبتنی بر کتاب و حکمت است. این سرمایه گرانسنگ را پاس بداریم. یک‌بار دیگر به نامه‌های پیامبر اکرم (ص) به نجاشی، هراکلیوس، کسری، مقوقس، رفاعه بن زید جذامی، یهود، یهود خیبر، اسقف نجران، مسیلمه کذاب، جیفر و عبد، خالد بن ولید، عمرو بن حزم، مردم یمن، زرعه بن ذی بزن، نهشل‌بن‌ملک وائلی باهلی، بنی قراض، بنی زهیر، بنی ضمیره، زبیر بن عوام، ابی‌سفیان، عبدالله بن جحش و… رجوع کنیم و ادب سخن گفتن حتی با مخالف را از او بیاموزیم.

منبع: اعتماد


 


رییس سازمان انرژی اتمی، آژانس بین المللی انرژی اتمی را متهم کرد که ممکن است مورد نفوذ خرابکاران و تروریست ها قرار گرفته باشد و ضمن هشدار نسبت به این موضوع، گفت: اگر ما نیز بخواهیم مانند برخی مسئولین آژانس بدبینانه نگاه کنیم، مدرک ارائه نکنیم و لجاجت به خرج دهیم، نباید گفتگوها را ادامه دهیم و گزینه های دیگری را باید امتحان نمائیم.

فریدون عباسی که در پنجاه و ششمین کنفرانس عمومی این آژانس بین المللی در وین پایتخت اتریش سخن می گفت، در سخنرانی خود برای اولین به چند نمونه از خرابکاری های انجام شده در برخی تاسیسات هسته ای کشورمان از جمله در مجموعه های فوردو و نطنز اشاره کرد و همچنین از انتشار اطلاعات حساس مراکز هسته ای ایران در گزارش های آژانس انتقاد کرد.

وی به استفاده از مواد منفجره برای قطع کردن کابل های برق در مسیر شهر قم به مجموعه فوردو (مجتمع شهید علی محمدی) با هدف آسیب رساندن به ماشین های سانتریفیوژ این مجتمع اشاره کرد و گفت: در اولین ساعات صبح روز بعد، بازرسان آژانس تقاضای بازرسی سرزده از آن مجموعه می کنند. آیا این بازدید ارتباطی با آن انفجار ندارد؟ چه کسی غیر از بازرسان آژانس می تواند در این زمان کوتاه به داخل مجموعه دسترسی داشته باشد و آمار خرابی ها را ثبت و گزارش نماید؟

متن کامل سخنان رییس سازمان انرژی اتمی در پنجاه و ششمین کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی که از سوی خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) منتشر شده، به شرح زیر است:

ˈآقای رئیس؛

در ابتدا اجازه می خواهم انتخاب جنابعالی را به عنوان رئیس این اجلاس مهم تبریک بگویم. امیدوارم در پرتو مدیریت مدبرانه جنابعالی و همکاری ارزشمند کشورهای عضو، اجلاس امسال به نتایج سودمندی دست یابد.

آقای رئیس، نمایندگان محترم کشورها؛

جمهوری اسلامی ایران براساس تعالیم اسلام همواره با تولید و استفاده از سلاح های کشتار جمعی مخالف بوده و هست و رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران بر حرام بودن تولید و استفاده از سلاح هسته ای تأکید دارد. ما سلاح هسته ای را اقتدار آفرین نمی دانیم و معتقدیم یک ملّت با اتکاء به استعدادها و ظرفیت بالای انسانی و طبیعی خود، توانایی شکستن اقتدار متکی به سلاح هسته ای را دارد. پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و برچیده شدن نظام شاهنشاهی مورد حمایت امریکا، مصداق بارز شکسته شدن این اقتدار است.

به دنبال شهادت مهندس داریوش رضایی نژاد بعد از سالگرد شهادت استاد شهید دکتر مجید شهریاری و یک روز قبل از دومین سالگرد شهادت استاد دکتر مسعود علیمحمدی، عاملان صهیونیزم دست به اقدام جنایتکارانه دیگری زدند و مهندس مصطفی احمدی روشن و کارمند ایشان آقای رضا قشقایی را با استفاده از بمبی که به خودرو در حال حرکت آنها چسباندند، به شهادت رساندند. در این فاصله، ترور افراد دیگر از جمله افراد مذاکره کننده با آژانس و تعداد دیگری از متخصصان ما در دستور کار تروریست ها قرار گرفت که با اقدام به موقع وزارت اطلاعات و حفاظت سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی، شناسایی و دستگیر شدند و خبر آن از طریق رسانه های جمعی به اطلاع همگان رسید.

ظهور تروریسم هسته ای و بی تفاوتی دبیرخانه آژانس نسبت به آن و بعضاً پاسخ های سطحی و کلیشه ای نسبت به این پدیده می تواند در آینده برای متخصصان سایر کشور ها نیز مخاطره آمیز باشد. شهید مهندس مصطفی احمدی روشن از افراد کلیدی در فنآوری هسته ای و غنی سازی ایران بود و بعد از شهادت ایشان صدها نفر از متخصصین دانشگاهی و صنعتی داوطلب همکاری با سازمان انرژی اتمی ایران گردیده و تعدادی از آنها مشغول کار شده اند.

نمایندگان محترم کشورها؛

در ملاقاتی که سال گذشته با مدیرکل محترم آژانس داشتم، ضمن دعوت برای آشنایی نزدیک با فعالیت های هسته ای ایران و بازدید از تأسیسات هسته ای، از ایشان خواستم که برای بررسی فعالیت های هسته ای کشورم و حصول اطمینان از صحت عملکرد، زمان معقولی را پشنهاد دهند. یکسال از آن تاریخ گذشته است ولی پاسخی به آن درخواست داده نشده و بر روالی که پیش گرفته اند اصرار می شود و رویکرد به گونه ای بوده است که گفتگوها به نتیجه نرسد. می توان از ابتدا مانع بزرگی در مسیر گذاشت و بعد اظهار نمود که مذاکرات در برداشتن آن مانع به نتیجه نرسیده است. راه حل عاقلانه این است که آژانس برای آنچه که خود راستی آزمایی می نامد، صبورتر باشد و برای رعایت حقوق و امنیت یک کشور عضو، با دقت بیشتری عمل نماید.

قابل توجه است که گروه طالبان، القاعده و رژیم صدام برای بعضی کشورها و امنیت ملی آنها تا چه اندازه خطرناک بودند. کشور ما با این گروه ها و کشورها چند هزار کیلومتر مرز مشترک دارد و امنیت ما بسیار مهمتر از کشورهای دوردست بخصوص فراآتلانتیک است. لازم است در بازرسی ها از ایران، شرائط خاص منطقه درک شده و اطمینان لازم برای ج.ا.ایران ایجاد شود. زمان می تواند ابهامات را بخوبی رفع نماید. فقط اعتماد متقابل لازم است.

حضار محترم؛

خبرنگاران مستقل، وجدان بیدار جهان؛ ممکن است دبیرخانه آژانس بین المللی انرژی اتمی از وظائف اصلی خود، بیطرفی و عدالت به دلیل سوء مدیریت و اعمال نفوذ برخی کشورها منحرف شده باشد.

اندیشمندان جهان بدانند پروندة هسته ای ج.ا.ایران در آژانس و ابهاماتی که در خصوص آن مطرح می شود محصول از بین رفتن منافع حاکمان چند کشور در ایران و ظهور اندیشه ای آزادی بخش در زمان حاضر است. متأسفانه آژانس بین المللی انرژی اتمی رویه ای را در پیش گرفته است که اگر ما نیز بخواهیم مانند برخی مسئولین آژانس بدبینانه نگاه کنیم، مدرک ارائه نکنیم و لجاجت به خرج دهیم، نباید گفتگوها را ادامه دهیم و گزینه های دیگری را باید امتحان نمائیم.

ممکن است تروریست ها و خرابکاران در آژانس نفوذ کرده باشند و مخفیانه تصمیم سازی می کنند. باید مدیرکل محترم آژانس و همکاران ایشان را از این موضوع با خبر سازیم و هشدار لازم را بدهیم.

تأکید می کنم به حادثه ها و گزارش ها می توان بدبینانه نگاه کرد و نتیجه گرفت و برای ملّت هایی که می توانند در صلح زندگی کنند و باعث شکوفایی بیشتر تمدن بشری با محوریت وحدانیت خداوند متعال شوند، مشکل ایجاد کرد.ذکر چند مثال می تواند ریشه نگرانی های ما را روشن تر سازد. روز جمعه ۲۷ مرداد ۱۳۹۱ هجری شمسی مطابق با ۱۷ آگوست ۲۰۱۲، با استفاده از مواد منفجره کابل های برق در مسیر شهر قم به مجموعة فوردو(مجتمع شهید علی محمدی) قطع می شوند. یادآوری می شود قطع برق یکی از راه های آسیب رساندن به ماشین های سانتریفیوژ است. در اولین ساعات صبح روز، بعد بازرسان آژانس تقاضای بازرسی سرزده از آن مجموعه میکنند. آیا این بازدید ارتباطی با آن انفجار ندارد؟.چه کسی غیر از بازرسان آژانس می تواند در این زمان کوتاه به داخل مجموعه دسترسی داشته باشد و آمار خرابی ها را ثبت و گزارش نماید؟

مورد دیگر قابل ذکر این است که در مسیر مجموعه نطنز (مجتمع شهید احمدی روشن) نیز اقدام مشابه ای صورت گرفته بود. ما با توجه به شفافیت فعالیت های صلح آمیز هسته ای کشورمان و نظارت آژانس براین فعالیت ها، سعی کرده ایم اقلام عمومی مورد نیاز خود را از بازار جهانی تهیه کنیم. آژانس در رابطه با حذف تحریم ها به ما کمکی نمی کند، شاید وظیفه ای ندارد. اما وقتی ویروس استاکس نت به کار برده می شود، در تجهیزات خلاء خرابکاری صنعتی می شود و یا مواد منفجره در دستگاه ها جا سازی می شوند، آمار تعداد ماشین های سانتریفیوژ، جرم دقیق اورانیوم غنی شده، مانده غنای اورانیوم در UF6 خروجی از ماشین ها و آنچه که در آن حوالی قابل رؤیت است را با امانت داری و صداقت تمام گزارش می کند. این اطلاعات به راحتی و با انتشار گزارش های آژانس در اختیار خرابکاران و تروریست ها قرار می گیرد.

این موضوع در ۲۰ می ۲۰۱۲ با نشان دادن یک تجهیز که در آن مواد منفجره کار گذاشته شده بود به شخص مدیرکل و دو معاون ایشان در تهران توضیح داده شد و از وی خواستیم از تکرار این گزارش ها خود داری کند. اما متأسفانه در گزارش اخیر مدیرکل محترم نیز جزئیات دقیق تری نوشته شده است.

نمونه عکس های مربوط به این خرابکاری ها در غرفه نمایشگاه ج ا ایران به نمایش گذاشته شده است.

اما براساس آموزه های اسلام، ما اصل را بر برائت می دانیم و از کارکنان محترم آژانس می خواهیم با تصحیح عملکرد گذشته، آژانس را به مسیر صحیح برگردانده و در مسیر عدالت حفظ نمایند.

افزایش پنجاه درصدی در تعداد ماشین های سانتریفیوژ در غنی سازی زیر پنج درصد و بر اساس گزارش آژانس راه اندازی و گاز دهی چهار زنجیره از ماشین های سانتریفیوژ برای افزایش تولید اورانیوم با غنای بیست درصد در فوردو و راه اندازی یک زنجیره از ماشین های سانتریفیوژ نسل جدید، اقداماتی در جهت رفع نیاز و همچنین مقابله با آسیب های احتمالی بوده است.

نمایندگان محترم کشورها؛

بزرگترین دستاورد موفقیت ها و پیشرفت های ج.ا.ایران در عرصه علم و فناوری هسته ای،ایجاد احساس عزت نفس و عزت ملی در کشور و ارائه الگویی به ملت های منطقه و جهان از توانایی یک ملت برای ایستادگی در مقابل فشارها، حفظ استقلال و شکستن انحصار علمی قدرت های استکباری است.

تولید سوخت برای راکتور تحقیقاتی تهران شاهد این مدعا است. توانمندی ج.ا.ایران در اکتشاف، استخراج و فرآوری اورانیوم، غنی سازی اورانیوم تا ۲۰% و تبدیل مجدد خروجی غنی سازی به U3O8 با غنای ۲۰% و استفاده از آن در تولید صفحات سوخت و مجتمع کردن آنها نشان دهندة عزم و توان متخصصان ما و هدیه فکری ما به تمام ملل انساندوست جهان و آغازی برای همکاری های صلح آمیز در جهت رفاه و سلامتی بشر می باشد. دستاوردهای جدید و روش های حفظ توانمندی ها را در آینده و به تناسب اطلاع خواهیم داد.

ما همچون گذشته به تعهدات خود در آژانس و معاهده منع گسترش (NPT) پایبند و حقوق خود را مطالبه خواهیم کرد. به آژانس توصیه میکنیم رویکرد خود را در رابطه با ایران تغییر دهد. آژانس باید از ایران برای برطرف کردن اتهاماتی که برخی کشورهای متخاصم با جمهوری اسلامی ایران (که از مجامع بین المللی استفاده ابزاری می کنند) مطرح می کنند کمک بخواهد و نباید به گونه ای رفتار نماید که شُبهة داشتن مأموریت در اثبات ادعاها را بوجود آورد.

در اینجا اعلام می نمایم، جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی و با توانمندی هسته ای که همواره آن را در جهت صلح و رفاه جامعه بشری به کار خواهد برد، خواهان تقویت آژانس، خواهان عدم اشاعه سلاح های هسته ای و خواهان خلع سلاح همه جانبه است و پیشنهاد می کنیم در خلع سلاح از کشوری شروع شود که در استفاده و اشاعه پیش قدم بوده و مرتب برای استمرار بقاء خود به دنبال دشمن فرضی می گردد.

در این راستا آژانس باید به اعضاء خود برای رشد و توسعه در بهره گیری از فناوری هسته ای کمک کند و اعضاء در ازاء انجام تکالیف قانونی از حقوق خود بهره مند شوند. انرژی هسته ای صلح آمیز حق همة اعضاء است. برخوردهای دوگانه و گزینشی برخوردکردن حق اعضاء را از بین می برد. ج.ا.ایران به عنوان رئیس جنبش عدم تعهد از حق همة اعضاء این جنبش دفاع خواهد کرد. ما خواستار برهم زدن ساختار غیر عادلانه شورای حکام آژانس هستیم. ساختار دموکراتیک برای شورای حکام منجر به تقویت بیشتر آژانس خواهد شد. کشوری که از سلاح هسته ای استفاده کرده است صلاحیت حضور در شورای حکام را ندارد. امیدواریم بزودی شاهد وقوع بهار مجامع بین المللی در راستای برقراری عدالت در جهان باشیم.

حضار محترم؛

وجود رژیم صهیونیستی و اضافه بر آن مجهز بودن این تفکر صهیونیستی به سلاح هسته ای، صلح و امنیت بین الملل را به خطر می اندازد و برای جامعه جهانی خطری جدی است. برای آزادی فلسطین از دست اشغالگران صهیونیست نیازی به ساخت و استفاده از سلاح نامشروع هسته ای نیست. دموکراسی و مراجعه به آراء ساکنین اصلی فلسطین راه حل اصولی است و به همگان توصیه می شود.

تقابل با پیشرفت هسته ای ایران برای حفظ انحصار قدرت و ثروت و مستحکم کردن پایه های استعمار و برده داری نوین است. به تحریم های اجرا شده و یا در دست اجرا برای ایران دقت کنید. موضوع هسته ای ایران نقاب از چهره کریه استعمار و برده داری نوین برداشته است. به نظم نوین در بیمه کشتی ها و پرچم آنها، بانک، معاملات نفت و … دقت کنید.

ما با اتکال به خداوند متعال و پشتوانه حمایت مردم، راه آزادی و استقلال را با اقتدار ادامه می دهیم و در آینده فنآوری ایرانی در روی زمین و در فضا پشتیبان آزادیخواهی و استقلال همگان خواهد بود.

از توجه شما سپاسگزارم.ˈ


 


کلمه – گروه اقتصادی: همانگونه که کلمه پیش از این گزارش داده بود، دولت به علت کسری بودجه و کمبود منابع، رفته رفته از تامین بسیاری از مخارج و هزینه ها عاجز شده و حتی این احتمال وجود دارد که در ماه های آینده از پرداخت حقوق کارمندان خود نیز ناتوان شود. اکنون سایت تابناک نزدیک به محسن رضایی خبر داده که دولت قصد دارد دست به کاهش ساعات اضافه کاری کارمندان بزند و به این شکل، از حقوق ماهانه پرداختی به آنها بکاهد.

دو هفته قبل کلمه گزارش داد که دولت در نامه به عالی ترین مقام دستگاه های اجرایی زیرمجموعه خود، احتمال ناتوانی از پرداخت کامل حقوق کارمندان از سه ماه بعد را مطرح کرده و خواستار آمادگی دستگاه ها برای چنان وضعیتی شده است. بر اساس آن گزارش، یکی از زیرمجموعه های اقتصادی دولت خبر داده که ذخایر ارزی کشور رو به اتمام است و ممکن است تنها تا شش ماه دیگر کفاف نیازها را بدهد.

بر اساس آن گزارش، دولت همچنین احتمال ناتوانی از پرداخت حقوق کارمندان در ماه های آینده را مطرح کرده و بخشنامه ای دارای طبقه بندی برای همه زیرمجموعه های دولت و دستگاه های اداری ارسال شده که در آن با طرح احتمال کاهش ۵۰ درصدی حقوق و دستمزد ماهانه کارمندان در صورت تداوم وضعیت کنونی، از بالاترین مقام مسئول هر دستگاه خواسته شده تدابیر لازم را جهت پیشگیری از وقوع هرگونه نارضایتی در میان کارمندان و کارکنان آن دستگاه مربوطه پیش بینی کند.

برخی کارشناسان هم در واکنش به آن خبر، این احتمال را مطرح کرده بودند که دولت برای به تعویق انداختن این اتفاق و عقب افتادن بحران، ممکن است به چاپ کردن پول بی پشتوانه رو بیاورد؛ کاری که در سال قبل نیز برای تامین ریال جهت پرداخت یارانه های نقدی انجام شده بود و به شتاب بیشتر در افزایش نقدینگی و تورم حاصل از آن انجامید، و با توجه به آن تجربه، احتمال تکرار آن کمتر شده است.

اکنون سایت تابناک در گزارشی با عنوان “جبران محدودیت منابع دولت با دستمزد کارمندان” نسبت به برنامه دولت برای کاهش حقوق کارمندان و کارگران و انتساب آن به شعار “اقتصاد مقاومتی” رهبری هشدار داده و آن را طراحی شده از سوی دولت معرفی کرده است. به ادعای این سایت، دولت می خواهد با کاهش ساعات کاری اضافی کارمندان به زعم خود اقتصاد مقاومتی را پیاده کند و از کسری پیش از حد بودجه خود جلوگیری کند.

در این گزارش، با انتقاد از کاهش ساعات اضافه کاری کارمندان، نوشته شده که دولت بدون توجه به مفاهیم و اصول مندرج در اقتصاد مقاومتی، با توسل به‌‌ همان راهکارهای آنی خود، می‌کوشد اقتصاد مقاومتی با رویکرد دولتی را پیاده‌سازی کند و در نخستین اقدام، کاهش ساعات اضافه کار کارمندان دولتی را در دستور کار خود گذارده است.

تابناک می نویسد: دولت گویا راهکارهای خود را بدون سر و صدا برای اقتصاد مقاومتی دنبال می‌کند. از‌‌ همان آغاز مطرح شدن بحث اقتصاد مقاومتی، نگرانی‌ها از کوچک‌تر شدن سفره قشر متوسط به پایین جامعه نیز بیشتر شد و بحث کاهش حقوق و مزایای کارمندان و کارگران، نخستین چیزی بود که در سطح افکار عمومی و همزمان با مطرح شدن اقتصاد در شکل مقاومتی به ذهن می‌رسید. از طرفی دیگر سابقه دولت در مدیریت آنی و بدون برنامه بودجه و هزینه‌های خود، همچنان این نگرانی‌ها را زنده نگه داشت. کاهش بودجه‌های عمرانی برای پوشش هزینه‌های جاری دولت، موضوع امروز و دیروز نیست و همین سابقه است که القایی از سیاست ریاضت‌کشی در اقتصاد مقاومتی را منجر می‌شود.

این گزارش سپس به سابقه طرح موضوع کاهش اضافه کاری کارمندان از سوی عبدالعلی تاجی، معاون حقوقی امور مجلس و استان‌های معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی دولت اشاره کرده که اعلام کرده بود قرار است پرداخت اضافه کار بر پایه قانون، مشروط به انجام اضافه کار باشد. تاجی این امر را این‌گونه توجیه کرده بود که: به هر حال، منابع درآمد دولت محدود است؛ بنابراین، راهکار این است که نظام اداری چابک شود.

این منبع خبری در ادامه آورده است: آن گونه که این مقام دولتی اشاره کرده، تا پیش از این، کارمندان عملاً برای اضافه کار انجام نمی دادند و اضافه کاری دریافت می‌کرده‌اند؛ به این معنا که تاکنون منابع دولت و بودجه کشور، بدون هیچ نظارت و منطقی تقسیم می‌شده است. در نتیجه، اگر اقدام دولت برای کاهش اضافه کار کارمندان، چنین مبنایی دارد، پرسش اینجاست که چرا تا پیش از این، دولت چنین کاری نکرده است؟ همچنین باید پرسید، چگونه است که دولت زمانی که در صدد است تا آمار اشتغال کشور را مطلوب نشان دهد، یک ساعت کار در هفته را مبنای اشتغال محاسبه می‌کند، ولی هنگامی که در راستای مدیریت منابع خود حرکت می‌کند، پرداخت اضافه کار کارمندان را عملاً مشروط به انجام اضافه کاری می‌داند؟!

تابناک در ادامه می پرسد: از سوی دیگر، چنانچه دولت ـ آن گونه که خود می‌گوید‌ ـ در راستای اجرای قانون در این راه گام برمی‌دارد و منابع دولت محدودیت دارد، آیا جبران این محدودیت باید تنها با فشار بر قشر کارمند جامعه انجام گیرد؟ آیا مدیران ارشد دولتی و مقامات رده بالا‌تر ـ که بیشترشان حقوق و مزایایی با ارقام بعضاً نجومی دریافت می‌کنند ـ این حقوق و مزایا را از محلی به غیر از بودجه جاری دولت دریافت می‌کنند؟


 


دولت برمه بیش از ۵۰۰ زندانی از جمله شماری از زندانیان سیاسی این کشور را آزاد کرده است.

هر چند دولت برمه فهرستی از اسامی زندانیان آزاد شده را منتشر نکرده است، اما گروههای مخالف می‌گویند که دست کم ۵۸ زندانی سیاسی آزاد شده اند. تعداد زیادی از شاخص ترین مخالفان دولت در جریان عفو عمومی آزاد شدند.

این اقدام دولت برمه درحالی صورت می گیرد که قرار است تین شین، رئیس جمهور برمه هفته آینده برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کند. آقای شین در صدد جلب حمایت‌های جهانی برای اجرای برنامه‌های اصلاحی درکشور است.

در همین حال براساس گزارش های دریافتی آنگ سان سوچی، رهبر مخالفان برمه سفری ۱۷ روزه را به آمریکا آغاز کرده است.


 


سید عباس حسینی قائم مقامی، رئیس موسسه تحقیقات اجتهادی عقلانیت اسلامی و الهیات صلح، در بیانیه ای ضمن محکومیت توهین به احساسات دینی مسلمانان نسبت به سوء استفاده طراحان پیدا و پنهان این سناریو، در خصوص وقوع برخی رخدادها در حاشیه اعتراضات به حق مردم مسلمان هشدار داد. به گزارش خبرگزاری آلمان، متن بیانیه این استاد حوزه و دانشگاه و چهره نواندیش مذهبی به شرح زیر است:

به نام آزادی بیان ، در برابر کرامت انسان

بازهم تکرار یک سناریو! نفرت پراکنی ، هتک حرمت از یک سو و تحریک احساسات و بروز خشم از سوی دیگر!

در شرایطی که جامعه بشری بیش از هر زمان دیگر نیازمند زندگی و همزیستی در صلح است ، و درزمانه ای که بیش از هر زمان دیگری بهانه ها برای بر افروختن آتش خشونت و دشمنی می تواند موثر و کارگر باشد ؛چه کسی می تواند تردید کند که اجرای یک سناریوی تکراری که پیش از این بارها آثار آن در جریحه دار شدن عمیق ترین احساسات دینی تجربه شده است ، یک خیانت بزرگ به بشریت و صلح جهانی است و چه کسی می تواند باور کند که عاملان و مجریان پیدا و پنهان این سناریو، تعمد در تحریک احساسات و ایجاد نفرت نداشته اند؟

تردیدی نیست که باورها و اعتقادات هر کس را می توان نقد علمی کرد ، اما احساسات و عواطف برآمده از اندیشه ها و عقاید دینی ، جزء اصلی وجدان و طبیعت انسانی است . می توان جدّی ترین نقد های علمی را بر باور ها و عقاید دیگران داشت ، اما هرگز نمی توان آنها را مورد هتک و توهین قرار داد . چرا که این به معنای هتک حرمت انسان و سلب ” آزادی عقیده و وجدان ” اوست!

مطمئناً قوانین حقوق بشریِ بین الملل برای حمایت از کرامت انسان و آزادی های دینی ، از ظرفیت لازم برخوردارند. پس چرا با بهره گیری از این ظرفیتهای قانونی با توزیع کنندگان نفرت و هتاکان برخورد مناسب صورت نمی گیرد تا از تکرار چند بارۀ چنین اتفاقاتی که گاه هزینه ها و آسیبهای غیر قابل جبرانی را به دنبال دارد ، جلوگیری گردد؟ چرا در کسانی که مورد توهین و هتک قرار می گیرند و حرمت و کرامت خویش را مخدوش شده می بینند و آزادی وجدان خود را سلب شده می یابند ، این اطمینان ایجاد نمی شود که قانون از بدیهی ترین حقوق انسانی شان در برابر آنان که به تکرار و با رذیلانه ترین شیوه های غیر انسانی و غیر اخلاقی این حقوق را نقض می کنند ، دفاع خواهد کرد ؟ تا نیازی نباشد که مردم خود برای دفاع از حقوق خویش مستقیم وارد عمل شده و احیاناً در مواردی مورد سوء استفاده افراطیون و خشونت طلبان قرار گیرد.

اعلام اعتراض در برابر توهین به مقدسات و عمیق ترین باورهای انسان ، یک حقّ قطعی و نیز یک وظیفۀ مسلّم انسانی و دینی است و در عین حال خواهران و برادران مسلمانم باید هوشیار باشند که هدف افراط گرایان کینه توز ایجاد سناریویی برای اثبات ناکارآمدی صلح و همزیستی مسلمانان و پیروان سایر ادیان ، و برانگیختن نفرت و دشمنی از طریق معرفی اسلام و مسلمانان به عنوان عاملان خشونت و ناامنی است. پس هرگونه اقدام نادرست و بهره گیری از شیوه های غیر موجه و افراط گرایانه ، بی تردید کمک به اجرای پروژه ای است که آنان مدیریت اش را برعهده دارند و در نتیجه به تحقق اهداف غیرانسانی طراحان اصلی این پروژه یاری می رساند. ضمن آنکه از قرآن کریم آموخته ایم که هرگز نباید استیفای حقّ را با ناحقّ ( ظلم ) و انجام وظیفه را با گناه همراه کرد . و اگر چنانکه عمل ما که به نیت اظهار وفاداری به پیامبر کرامت و اخلاق صورت می گیرد موجب برداشت نادرست دیگران از اسلام و آموزه های آن پیامبر گرامی گردد ، خود ظلم مضاعفی را بر ساحت قدسی آن حضرت روا داشته ایم.

پیامبر بزرگوار اسلام (ص) بارها و بارها شخصاً و مستقیماً به بدترین و سخت ترین شیوه ها مورد اهانت و توهین دشمنانِ نادان قرار گرفت . آنهم زمانی که در مدینه کاملاً از قدرت برخوردار بود؛ اما هربار با محبت و مهربانی و اخلاقِ انسانی خود آنان را شرمنده و ادب می کرد.

باید کوشید از تمام ظرفیت های حقوقی و دمکراتیک موجود برای استیفای حقوق مسلمانان و جلوگیری از تکرار چنین وقایعی بهره گرفت. از این رو از همۀ روشنفکران وآزادیخواهان ، رهبرانِ ادیان و مذاهب مختلف و صلح دوستان درخواست می کنم با روشنگری خود و نیز از کلیۀ حقوقدانان و سیاستمداران دمکرات می خواهم با اقدام و تصمیمات جدی شان ، بکوشند تا بصورت نهادینه و قانونی مرز میان آزادیِ بیان و آزادی نقد ، از توهین به باور ها و احساسات انسانها و سلب آزادیِ عقیده و وجدان آنان ، تفکیک گردد تا در آینده دیگر شاهد سوء استفاده از نام آزادی برای هتک حرمت و کرامت انسان و زمینه سازی برای ایجاد خشونت و تهدید صلح در جامعه بشری نباشیم.

سید عباس حسینی قائم مقامی


 


بانک مرکزی با رد توقف پرداخت ارز ورود کالا اعلام کرد که ارز لازم برای ورود کالاهای اساسی همچنان پرداخت می‌شود.

به گزارش ایسنا، بانک مرکزی پیرو انتشار اخباری مبنی بر توقف پرداخت ارز از سوی این بانک برای ورود کالا به کشور اعلام کرد این بانک کماکان ارز لازم برای ورود کالاهای اساسی و استراتژیک مورد نیاز کشور که براساس اوراق ثبت سفارشات صادره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در گروه‌های کالایی “اول و دوم” قرار گرفته‌اند را به نرخ مرجع تأمین کرده و مراتب طی بخشنامه‌ها و دستور‌العمل‌های صادره به نظام بانکی کشور نیز مورد تأکید قرار گرفته ‌است.

بر اساس اطلاعیه بانک مرکزی، به بانک‌های عامل تکلیف شده است تا ارز تخصیص یافته به نرخ مرجع برای ورود کالاهای اساسی و ضروری، صرفاً برای ورود کالاهای مزبور انتقال یافته و از مصرف ارز با نرخ مرجع برای سایر مصارف خودداری شود که این مهم از سوی حوزه نظارتی بانک در بازرسی‌های دوره‌ای مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

روابط عمومی بانک مرکزی همچنین اعلام کرد: در خصوص حساب‌های ارزی اشخاص نیز لازم به یادآوری است این بانک براساس بند (۵) قسمت “ج” از بخش سوم مجموعه مقررات ارزی (خدمات ارزی و سایر مبادلات ارزی بین‌المللی) بانک‌های عامل را موظف کرده‌ است تا درصورت تقاضای برداشت از حساب‌های ارزی مفتوحه، به شرطی که قبلاً منابع حساب مورد بحث به صورت اسکناس (فیزیکی) تأمین شده ‌باشد نسبت به پرداخت عین ارز ارائه شده به مشتریان اقدام کند.

پیش از این رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران، خبر داده بود که راه‌اندازی بورس ارز فعلا از دستور کار خارج شده است.

ایجاد بورس ارز در دولت قطعی شده

یک نماینده عضو شورای عالی بورس هم با تکذیب هرگونه تصمیمی مبنی بر منتفی شدن تشکیل بورس ارز ، از راه اندازی قطعی این بازار در آینده ای نزدیک خبر داد.

محمدرضا پورابراهیمی در گفت و گو با مهر درباره اخباری مبنی بر منتفی شدن راه اندازی بورس ارز، اجرای این برنامه را قطعی اعلام کرد و افزود: در حال حاضر هیچ تصمیمی مبنی بر خارج شدن موضوع راه اندازی بورس ارز از دستور کار بانک مرکزی وجود نداشته و به طور حتم این بازار متشکل به عنوان یکی از ساختارها و مکانیزم های مدیریت بازار ارز بزودی راه اندازی خواهد شد.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به نهایی شدن تشکیل بورس ارز در دولت، خاطر نشان کرد: با توجه به توافق نهایی دولت با بانک مرکزی و سازمان بورس در مورد بورس ارز کمیته مشترکی برای پیگیری و بررسی این بازار تشکیل شده و مجلس شورای اسلامی نیز در این راستا ضمن حمایت از این موضوع به شدت پیگیرآغاز فعالیت آن می باشد.

وی افزود: نرم افزار بورس ارز حدود ۱۰روز قبل در شورای عالی بورس معرفی شده و ساختارها و بسترهای آن هم اینک آماده بهره برداری می باشد.

عضو شورای عالی بورس، ادامه داد: این در حالی است که با توافق هایی که صورت گرفته مدیریت و شاکله اجرایی بورس ارز بر عمده کمیته ارز ی بانک مرکزی نهاده شده است که مجلس به عنوان مطالبه خود از دولت و بانک مرکزی خواستار راه اندازی هرچه سریع تر این بازار است.

پورابراهیمی در این زمینه که اظهارات رییس اتاق بازرگانی مبنی بر از دستور کار خارج شدن بورس ارز و مرحله بندی شدن آن تا چه حد جدی است؟ پاسخ داد: چنین تصمیمی صحت نداشته و هرگونه اقدامی در این زمینه مخالف با نظر نهایی دولت در مورد لزوم راه اندازی بورس ارز است.

این نماینده مجلس، گفت: متاسفانه بازار ارز این روزها از ثبات برخوردار نیست و برخی مسئولان دانسته یا ندانسته بر تنور التهاب آن می دمند.

وی تاکید کرد: این در حالی است که جولان دلالان در بازارغیرمتشکل و غیررسمی ارز کمکی به اقتصاد و فعالان اقتصادی و بازرگانی کشور نکرده و نیاز به ساختاری جدید و موثر برای کشف قیمت واقعی ارز و از طرفی دستیابی به مبنایی برای تخصیص منابع ارزی به متقاضیان اصلی آن ضروری است.

پورابراهیمی بیان داشت: آنچه در بورس ارز معامله خواهد شد گواهی های ارزی خواهد بود که با اخذ تاییدیه از سوی صادر کننده از بانک عامل و بانک مرکزی آن را وارد ساختار عرضه بورس ارز خواهد کرد. این رویه مشابه معاملات بروات پولی و ارزی بوده و کلیه اطلاعات شرکت های عرضه کننده و یا تقاضا کننده ارز به طور کامل محرمانه خواهد بود.

عضو شورای عالی بورس، اظهار داشت: به این ترتیب نگرانی برای شرکت های ارزآور و صادراتی بورس از لحاظ تفاوت تسعیر نرخ ارز در صورت های مالی وجود نخواهد داشت.


 


دفتر کاترین اشتون ضمن تایید دیدار وی با سعید جلیلی در استانبول آن را بخشی از تلاش ها برای تعامل با ایران خواند.

به گزارش ایسنا، دفتر کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که اشتون قرار است روز سه شنبه با سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در استانبول دیدار کند.

بنا به اعلام یک سخنگوی دفتر اشتون این نشست «بخشی از تلاش های مستمر برای تعامل با ایران به ریاست نماینده عالی (اتحادیه اروپا) و در راستای تفاهمات حاصله در دور مذاکرات مسکو در ماه ژوئن است.»

وی افزود: در حالی که این دور مذاکراتی رسمی نیست، این نشست فرصتی برای تاکیدی دیگر به ایران درباره لزوم برداشتن یک گام فوری و جدی و نشان دادن انعطاف بیشتر به پیشنهاداتی است که در بغداد (در ماه مه) ارایه شد.

خبرگزاری فرانسه همچنین گزارش داد: جلیلی روز دوشنبه با وزیر امور خارجه ترکیه برای مذاکره درباره آخرین تحولات مربوط به برنامه هسته یی ایران و ازسرگیری گفت وگوهای بین المللی درباره برنامه هسته یی اش دیدار کرد.

این خبرگزاری به نقل از یک منبع دیپلماتیک که خواست نامش فاش نشود گزارش داد: جلیلی می خواست به ترکیه بیاید تا درباره تحولات اخیر درباره مساله هسته یی ایران مذاکره کند.

منبع یاد شده گفت که ترکیه به «وظیفه اش برای ارتقای گفت وگو» میان قدرت های غربی و ایران عمل می کند.


 


احمد مسجد‌جامعی

سال‌ها پیش ایران میزبان کشورهای عضو کنفرانس اسلامی شد. از این رو کارگروهی در وزارت ارشاد آن زمان شکل گرفت تا موضوعات فرهنگی را با حضور اندیشمندان ایران و اسلام مورد نقد و بررسی قرار دهد. پیش بینی چارچوبی برای فعالیت های فرهنگی و هنری جوامع اسلامی و دفاع از کیان اسلام مّوضوع نشست‌های میهمانان و میزبانان بود. به همین مناسبت مجلسی هم در رستوران “سیب” با حضور مدیران، کارشناسان، تولیدکنندگان و نظریه پردازان این حوزه تشکیل شد؛ همین عنوان زمینه‌ای برای نامگذاری گروه سیب را فراهم ساخت که خود پایه گذار فعالیت‌های متنوعی در سال‌های بعد باشد.

یکی از مباحث مورد اجماع این گروه حفاظت از ارزش‌ها و اماکن مقدس ادیان و اظهار نگرانی عمیق از «هرگونه تهاجم لفظی یا فیزیکی، کتبی یا شفاهی و یا عملی علیه مسلمانان» بود. در آن زمان هنوز تب و تاب کتاب پر از دروغ و دغل آیات شیطانی وجود داشت. کنفرانس سران کشورهای اسلامی فرصتی برای ایران فراهم می ساخت که به این موضوعات هم توجه شود. ادامه این روال زمینه‌ساز تحرک گسترده ایران در جهان شد و نشست‌های جداگانه وزرای فرهنگ، اطلاع رسانی و جهانگردی را به دنبال داشت. پیوستگی این گفتگوها و رایزنی‌های متقابل به جایی رسید که ایران طرح گفتگوی تمدن‌ها را در برابر نگرش‌های خشم آلود و جنگ افروز ارائه داد و در عرصه بین‌المللی نام ایران اسلامی را ذیل صلح‌طلبی و اندیشمندی ثبت کرد؛ هرچند ظرفیت مورد نظر برای انجام آن به رغم اقبال اهالی فرهنگ و هنر در داخل کشور شکل نگرفت.

در همان سال‌هایی که فتوای امام(س) درباره سلمان رشدی مطرح شد، سفری به اجلاس سالانه یونسکو داشتیم. طرح محکومیت انتشار کتاب رشدی در دستور کار هیئت ایرانی قرار داشت. پیش از انجام سفر دیدگاه آقای هاشمی رفسنجانی-رئیس جمهور وقت- را جویا شدیم. ایشان به نکته‌ای دقیق اشاره داشتند. بر اساس همان نگاه، برای طرح و تایید مسئله با نمایندگان کشورهای مختلف گفتگو و تبادل نظر شد. جالب آن بود که عموم هیئت‌های نمایندگی کشورها، فارغ از نگاه‌های متفاوت سیاسی، اجتماعی، آیینی و حتی اختلاف‌هایی که با ایران داشتند، از چنین موضعی حمایت می‌کردند که از همراه ترین آنها می‌توان به گروه نمایندگان مصر در روزگار حکومت مبارک اشاره کرد و مجموعاً این درخواست با استقبال عمومی شرکت کنندگان روبه‌رو شد.

در همان سال‌ها بحثی درباره عضویت ایران در شبکه جهانی اطلاع رسانی کتاب بود. ساختار این تشکیلات اروپایی است. مسئولان سیاست خارجی با توجه به تحریم کتاب آیات شیطانی برای حضور ایران در اجلاس جهانی کتاب، زمینه مناسبی نمی‌دیدند و با آن همراهی نداشتند. اما به هر حال هیئتی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به آن اجلاس رفت؛ زیرا فکر می‌کردیم که باب گفتگو و روابط فرهنگی را باز نگه داریم.

رئیس اجلاس هم یکی از بزرگترین ناشران اروپایی بود که نمایشگاه کتاب تهران را تحریم کرده بود. بر خلاف همه آن تحلیل‌ها، در همان اجلاس، گفتگوهای ارزشمندی شد و شبکه اطلاع رسانی بین‌المللی کتاب (شابک ISBN) ایران به اتفاق آراء به تصویب رسید و همان سال کار خود را آغاز کرد. این شبکه نخستین فعالیت در حوزه مجازی در زمینه فرهنگ و هنر بود و تاثیرات خوبی روی معرفی کتاب ایران و انسجام و اقتصاد نشر داشت، همچنین زیر ساخت لازم را برای گسترش فعالیت‌های مجازی در عرصه‌های دیگر فراهم ساخت.

هر چند در همان اجلاس بحث‌هایی در متن و حاشیه مطرح شد، اما هیچ‌کس نپذیرفت به بهانه دفاع از آزادی از اهانت به ارزش‌های آیینی جانبداری کند. چند سال پیش نیز حرکت دیگری شکل گرفت و کاریکاتوری زننده از پدیدآورنده ای دانمارکی انتشار یافت. در این باره جلساتی با برخی فرهیختگان، فرهنگیان، هنرمندان و سفیر وقت ایران در دانمارک در موزه ملی قرآن کریم -که در آن ایام مسئولیتی در آنجا داشتم و آقایان اساتید سید محمد احصائی، مجید مجیدی، محمد عبداللهیان، حسن طارمی، سید فرید قاسمی و جناب فاطمیان جزو هیئت امنا بودند- برگزار شد؛ جمع بندی دیدگاه‌ها چنین بود که حتی در کشورهای غربی افکار عمومی از این فضای توهین آمیز ناراحتند به ویژه که این‌گونه برخوردها درباره همه ادیان الهی و حضرت عیسی مسیح هم صورت می‌گیرد.

راهکار پیشنهادی، بیان هنرمندانه چگونگی برداشت ایرانیان در طول تاریخ درباره این بزرگان و بزرگواران بود. کشور ما قرن‌هاست که میزبان پیروان ادیان آسمانی بوده است. مزار برخی انبیاء الهی در ایران است. پیامبرانی که در دیگر آیین‌ها شناخته شده تر هستند، دانیال نبی، شعیب نبی، حیقوق نبی و… از این جمله اند. در هیچ دوره‌ای از تاریخ ایران نیست که نسبت به این بزرگان از سوی مردمان این سرزمین بی‌احترامی شده باشد؛ بلکه برعکس ایرانیان در همه این قرن‌ها نام آنها را بر روی فرزندان خود گذاشته و چراغ این مزارها را روشن نگاه داشته‌اند و حرمت و حریم آنها را محترم شمرده‌اند تا جایی که مدفن عموم آنها تبدیل به زیارتگاه‌های دائمی شده است. قرار شد که از مجموع این بناها و نمادها تصاویر، کتاب و فیلم‌هایی مستند تولید و به شیوه‌های گوناگون ارائه شود… بگذریم که این ایده به دلیل مثلاً توجیه نشدن مسئولان، تامین اعتبار و اجرایی نشد. بی شک برخورد توهین آمیز با پیامبران و ادیان الهی که هر یک بنیان تمدن و منش انسانیت را به نحوی استوار ساخته اند، سبب ناراحتی و آزار عموم جهانیان بوده و با فطرت انسانی ناسازگار است.

گرچه جسارت به پیامبران و ارزش‌های دینی، پدیده‌ای نادر است اما تاثیر و پیامدهای منفی آن بسیار است و زمینه رشد گروه‌ها و جریان‌های افراطی و انحرافی را در دو سوی عالم فراهم می‌سازد و نهایتا به تخریب چهره ادیان می‌انجامد و یا عواطف و احساسات دینی را ابزار بازی‌های سیاسی می‌کند و به دشمنی‌ها دامن می‌زند و بر تنش‌ها می‌افزاید.

به نظر می رسد در کنفرانس اخیر سران کشورهای غیر متعهد، پرداختن به این موضوعات ضروری بود. لازمه احترام به اخلاق و عواطف مشترک انسان ها این است که از هرگونه بی ادبی نسبت به ادیان پرهیز و اگر برای جلوگیری از این بی‌پروایی نیاز به طرح مسئله در مجامع بین‌المللی است روند تجربیات سال‌های گذشته پیگیری و تکمیل شود. حرکت اخیر گروهی از سرمایه‌داران و هنرپیشه‌های تقلبی و سیاست زده در امریکا در پدید آوردن اثری بی‌ارزش، غیر هنرمندانه، سفارشی و توهین آمیز در همین روند قابل تحلیل است.

محکوم کردن چنین اقدامی از سوی ایران و سایر کشورها و مجامع بین‌المللی نخستین گام است اما کافی نیست و جنبه پیشگیرانه هم ندارد. در حالی‌که برخورد با چنین روحیه و رویه‌ای مورد اجماع جهانی است و حتی مردمان کشورهایی که این اثر درآنجا تولید شده از آن بیزاری می‌جویند. بهره گیری جریان‌های سیاسی ازاین تب و تاب‌ها، که گاهی مصرف تبلیغاتی هم دارد شاید موجب پنهان ماندن چهره زشت و تلخ این توهین‌ها تا روزی دیگر و توهینی دیگر بشود؛ اما بسنده کردن به هجوم تبلیغاتی متقابل کافی نیست. بی‌شک عموم کشورها به ویژه کشورهای اسلامی در یک همگرایی، ظرفیت آن را دارند که در مجامع جهانی از اصولی حمایت کنند که مانع ادامه چنین روندی است؛ به ویژه آنکه در قواعد و قوانین فرادست جهانی مانند اعلامیه جهانی حقوق بشر مواردی است که به صراحت احترام به عقاید و محفوظ ماندن حرمت‌ها را جزو حقوق اولیه انسان‌ها می‌داند. در این سال‌ها فضای غالب رسانه‌های غرب به شیوه‌های مختلف از خشونت اسلامی سخن می‌گویند. یکی از پژوهش‌های موسسه‌ی تحقیقاتی نشان می‌دهد که در غرب تصویری تحریف شده و ناقص از اسلام وجود دارد و عملا به موج اسلام هراسی دامن می‌زند؛ نتایج این پژوهش که با پنجاه هزار نمونه آماری از سی و پنج کشور مسلمان مصاحبه کرده، بیانگر آن است که گروه‌های تندرویی مانند طالبان نمایندگان واقعی مسلمانان نیستند بلکه به یاری همین رسانه‌های غربی صدایشان بلندتر از سخنگویان جوامع اسلامی است. در این شرایط که غرب با دیدگاه برخورد تمدن‌ها انواع خشونت و شکل‌های انحصار‌طلبی را تئوریزه می‌کند و تلاش دارد تا چهره‌ای خشن از اسلام ارائه دهد باید با نگاهی همه جانبه به این مسائل پرداخت.

همین چند سال پیش بود که رئیس جمهور جمهوری‌خواه آمریکا از آغاز دوباره جنگ‌های صلیبی سخن گفت و به این رویکرد خصمانه اشاره کرد. در برابر این نگاه ایده گفتگو و فهم متقابل، نوعی حرکت فرهنگی، همه جانبه و رو به جلو است که در اجلاس اخیر غیر‌متعهدها از زبان برخی سخنرانان دوباره گفته شد و نشان می‌داد که می‌توان از این جایگاه برای ساماندهی ظرفیت‌های عمیق بشری در فضایی که در آن نگاه برخورد تمدن ها یکه تاز است، بهره برد.

اینک که ایران ریاست سه ساله جنبش عدم تعهد را عهده‌دار است و از سوی دیگر اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در پیش روست انتظار می‌رود در چارچوب قوانین و مقررات بین‌المللی و عرف روابط جهانی به طرح درست مسئله بپردازد و به دنبال راه‌حل‌های فراگیر در برابر روند تخریب ادیان و توهین آشکار به رسولان باشد.

لازم است برای توفیق در این کار تحرک منطقی و قابل قبولی نشان داد و از ظرفیت‌های واقعی افکار اندیشمندان جهان در برابر این شیوه‌های ستیزه جویانه بهره برد. تجربه می‌گوید ادامه این راه موجب شکل‌گیری و رشد جریان‌های افراطی بوده و زمینه‌ساز انواع و امواج خشونت و از بین رفتن آرامش و امنیت در سراسر عالم است و می‌تواند بستر فجایع بزرگ بشری باشد.

در کنار همه این حرف‌ها، نگاه فرهیختگان بیش از همه به جامعه فرهنگی، هنری، رسانه‌ای و سینمایی کشورمان است؛ کسانی که در طی سه دهه گذشته توانسته اند فرهنگ و سینمای اندیشمند و نجیب ایران را ساماندهی کنند و امروزه بیش از همیشه درد آشنایند؛ آن‌ها با پایگاه جهانی و جایگاه ارزشمندی که به دست آورده اند و مقبولیتی که در عرصه‌های هنر و اندیشه دارند می‌توانند سخنگویان واقعی جهان اسلام باشند تا تصویری کامل‌تر و شفاف‌تر از چهره نورانی پیامبری ارائه کنند که حتی جویای حال و احوال مردی یهودی می‌شود که بر سر ایشان خاکستر می‌ریخت، کسی که رحمت خدا برای همه عالمیان – نه فقط مسلمانان- است.

منبع:‌ جماران


 


سعید آقاپور، دانشجوی دانشگاه آزاد واحد تهران، روز پنجشنبه توسط ماموران امنیتی بازداشت شد.

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، شامگاه پنجشنبه ۲۳ شهریور ماه ۹۱، تعدادی از ماموران امنیتی با مراجعه و ورود به منزل پدری آقاپور در تهران، ضمن تفتیش و بازرسی منزل، کامپیو‌تر شخصی، کتب و برخی وسایل موجود را ضبط کرده و همراه با این فعال دانشجویی به محلی نامعلوم منتقل کردند.

هنوز از علت دستگیری، محل بازداشت و وضعیت این فعال دانشجویی خبری منتشر نشده است.

طی هفته‌های گذشته و در آستانه بازگشایی دانشگاه‌ها، فشارهای امنیتی بر دانشگاه‌ها افزایش یافته و تعدادی از فعالان دانشجویی در شهرهای مختلف مورد احضار و بازجویی و تهدید قرار گرفته‌اند.


 


جمعی از مربیان، معلمان و حق التدریسی‌های وزارت آموزش و پرورش در اعتراض به عدم استخدام خود مقابل مجلس تجمع کرده و خواستار استخدام در این وزارتخانه هستند.

به گزارش جام جم آنلاین، این عده از معلمان که سابقه تدریس در وزارت آموزش پرورش را دارند طی روز‌ها و ماه های گذشته هم مقابل مجلس تجمع کرده بودند.

تجمع کنندگان که تعدادشان به حدود ۵۰ نفر می‌رسد همگی زن بوده و از شهرهای مختلف خود را مقابل مجلس رساندند.

مجلس هشتم قانونی را برای استخدام معلمان در وزارت آموزش و پرورش تصویب کرد که بیش از ۴۰ هزار معلم دارای شرایط در این وزارتخانه استخدام شدند اما برخی از معلمان اعم از مربیان پیش دبستانی معلمان شرکتی و حق التدریسی‌ها که دارای شرایط لازم نبودند نتوانستند استخدام شوند.


 


کلمه: اجلاس غیرمتعهدها در تهران، ظاهرا یک اجلاس روتین و متداول بود که برگزاری آن برای بسیاری از کشورها عادی است، اما در واقع به علت موقعیت خاص بین المللی و داخلی حاکمیت فعلی، پر از حاشیه های مهم تر از متن بود. حاشیه هایی که بسیاری از آنها به حضور بان کی مون در تهران، محتوای مذاکرات او با مسئولان عالی نظام و نیز تقاضای او برای ملاقات با رهبران زندانی جنبش سبز و مسئولان سابق کشور ربط داشت.

کلمه پیش از این در گزارش های قبلی خود به چند مورد از ناگفته ها و حقایق پشت پرده این اجلاس اشاره کرده بود؛ از جمله دستور محرمانه دولت برای سانسور رسانه ها در زمان اجلاس، افرایش حجم پارازیت ها و کاهش سرعت اینترنت در زمان برگزاری اجلاس، تنخواه ۶۰۰ میلیون دلاری در اختیار معاون احمدی نژاد و پیش پرداخت ۴۰ میلیارد تومانی به شرکت تهیه غذای میهمانان، لغو سفر برنامه ریزی شده ی خاتمی به شهرستان برای دیدار احتمالی با بان کی مون، کنترل امنیتی شدید محسن امین زاده و عیسی سحرخیز در زمان حضور بان کی مون در تهران و …

اکنون به موارد دیگری از واقعیت های مطرح نشده ی این اجلاس که در اختیار کلمه قرار گرفته، اشاره می شود:

- با وجود هزینه های گزاف صورت گرفته و وعده های مکرر دولت و وزیر راه و شهرسازی، ساختمانی که قرار بود برای اجلاس جنبش عدم تعهد ساخته شود و لااقل به روز برگزاری اجلاس در سطح سران برسد، در نهایت در زمان برگزاری اجلاس آماده نشد؛ به طوری که در روز افتتاحیه اجلاس سران، کارگران هنوز در آن مشغول به کار ساخت و ساز بودند. اما حاکمیت اجازه نداد این موضوع در رسانه ها مطرح شود و بدین ترتیب محل برگزاری اجلاس، بی سر و صدا به سالن اجلاس کنفرانس اسلامی تغییر یافت.

- با توجه به تعداد به مراتب بیشتر اعضای جنبش عدم تعهد نسبت به سازمان کنفرانس اسلامی، مسئولان مجبور شدند برای جا دادن همه هیات ها در این سالن، صندلی های موجود در آن را به طور کامل جمع آوری کنند و از صندلی های باریک تر و جمع و جورتری استفاده کنند تا هیات های اعزامی همه کشورهای در داخل سالن جا شوند! و بدین ترتیب هزینه گزاف دیگری بر کشور تحمیل شد.

- برخلاف رویه معمول کشورها در اجلاس های مشابه، در برنامه ریزی و مدیریت اجلاس غیرمتعهدها در تهران تقریبا به طور کامل از وزارت امور خارجه که تخصصی ترین نهاد روابط خارجی کشور است، خلع ید شده بود. به طور کلی، ستادی که منفصل از وزارت امور خارجه و زیر نظر ریاست جمهوری فعالیت می کرد، اداره امور اجلاس را در اختیار داشت و در موارد خاص و حائز اهمیت نیز تصمیم گیری و برنامه ریزی مستقیما با محوریت بیت رهبری و با مسئولیت علی اکبر ولایتی به عنوان نماینده مستقیم رهبری صورت می گرفت.

- دولت بر آن بوده تا برای اعمال محوریت خود در برگزاری اجلاس غیرمتعهدها و پررنگ کردن موقعیت خود در این اجلاس در برابر دیگر قدرت های درونی حاکمیت، محل اجلاس را به اصفهان یا جزیره کیش منتقل کند که مخالفت دفتر رهبری و نمایندگان به بهانه کمبود امکانات، مانع از تحقق این برنامه دولت شده است.

- حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی در افتتاحیه اجلاس و در گروه همراه آیت الله خامنه ای، در پی درخواست و اصرار شخص رهبری صورت گرفت. نکته ای که برای ناظران قابل توجه بود، ورود آقای هاشمی به عنوان نفر دوم بعد از رهبری بود، که گفته می شود احمدی نژاد هنگامی که قصد ورود بعد از رهبری را داشته با ممانعت آقای وحید از مسئولان ارشد دفتر و همراه همیشگی آقای خامنه ای مواجه شده است.

- با توجه به انتظار برگزارکنندگان اجلاس برای ایستادن همه حضار هنگام حضور رهبری و اینکه این اتفاق به طور طبیعی در سطح وسیع و مورد انتظار میسر نبوده، گردانندگان اجلاس طوری برنامه ریزی کرده اند که زمان ورود رهبری به سالن با نواختن سرودن سرود ملی، یکی شود تا قبل از این که رهبری در آستانه نشستن روی صندلی سخنرانی قرار گیرد، همه میهمانان و حاضران سالن به احترام شروع جلسه و سرود ملی ایران، روی پا ایستاده باشند.

- در ایام اجلاس حدود ۱۰ رهبر و رئیس هیات کشورهای مختلف، همانند بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، خواستار ملاقات با چهره هایی همچون خاتمی، موسوی، کروبی و هاشمی شده بودند که با تقاضای همه آنها مخالفت شده است.

- بر اساس تصمیم و ابلاغ شورای عالی امنیت ملی به همه نهادهای ذی ربط، مقرر شده بود که میهمانان اجلاس جنبش عدم تعهد در طول زمان برگزاری آن، تنها قادر به ملاقات با پنج نفر یعنی رهبری، روسای سه قوه و سعید جلیلی، دبیر شورای امنیت ملی باشند. این تصمیم بعد از رسیدن اولین تقاضاهای ملاقات با مسئولان سابق کشور اتخاذ شده و قبل از برگزاری اجلاس به همه سفارتخانه های کشورهای شرکت کننده در اجلاس هم ابلاغ شده بود.

- مسئولان دفتر بان کی مون در پی اطلاع از پاسخ منفی از سوی وزارت خارجه و مسئولان اجرایی ستاد برگزاری اجلاس، با برخی مسئولان سابق وزارت خارجه در دوره اصلاحات تماس گرفته اند تا بتوانند اسباب این دیدارها فراهم شود؛ که با حساسیت و کنترل امنیتی شدید اعمال شده، این پیگیری های صورت گرفته از طرف دفتر دبیرکل سازمان ملل نیز بی نتیجه مانده است. بان کی مون نیز پس از اطلاع از مخالفت حاکمان ایران با ملاقات وی با رهبران مخالفان، سفر خود به اصفهان را که با اصرار طرف ایرانی در برنامه های او قرار گرفته بوده، کنسل می کند.

- در ملاقات بان کی مون با رهبری، دبیرکل سازمان ملل به صراحت از نگرانی های جامعه جهانی در مورد مسائل بین ایران و نظام بین الملل صحبت کرده است. وی از نقض حقوق بشر، پرونده هسته ای، لزوم اجرای قطعنامه های شورای امنیت و مسائل سوریه صحبت کرده و از رهبری خواسته تا در مساله سوریه، همکاری ایران با جامعه جهانی بیشتر شود. محتوای این مذاکرات، به خصوص در اواخر دیدار، بسیار تلخ توصیف شده و فضای نامناسبی بین طرفین دیدار شکل گرفته است، چرا که هر دو طرف به وضوح بدون توجه به صحبت یا پرسش طرف دیگر، تنها بحث خود را مطرح می کرده اند. بان کی مون در پایان گفت و گو با آیت الله خامنه ای نیز با لحن تهدیدآمیزی گفته است که جنگ لفظی ایران با غربی ها ممکن است به جنگ واقعی بدل شود و لازم است شما مراقب سخنان خود باشید.

- فیلدمن، معاون آمریکایی بان کی مون، طبق ضوابط دیپلماتیک قرار بوده با گذرنامه سازمان ملل به ایران بیاید که ظاهرا با گذرنامه آمریکایی خود وارد ایران شده و دولت ایران هم چاره ای جز پذیرش او نداشته است. حضور این فرد آمریکایی در ایران، توجه بسیاری از رسانه های خارجی را جلب کرده بود و در دیدار با رهبری نیز، برخلاف عرف که باید رئیس دولت یا معاون او و یا هر کسی که نفر دوم گروه ایرانی باشد در کنار مذاکره کننده اصلی (بان کی مون) می نشست؛ فیلدمن در کنار دبیرکل سازمان ملل نشسته بود، شاید برای اینکه بر جایگاه بالاتر او در مذاکره تاکید شود، و رحیمی پس از آن دو و در انتهای کاناپه قرار گرفته بود.

- برای دبیرکل سازمان ملل، یک برنامه سخنرانی در دفتر مطالعات وزارت خارجه گذاشته شده بود که پس از اطلاع بان کی مون و دیگر همراهانش از تحت تحریم بودن این دفتر به دلیل برگزاری همایش هولوکاست در آن، آنها خواستار تغییر محل سخنرانی می شوند. در نتیجه مسئولان وزارت خارجه ناچار می شوند محل سخنرانی وی را به دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه منتقل کنند. او در این سخنرانی نیز بر خلاف عادت معهود دبیران کل سازمان ملل، میزبان خود را آماج نقدهایی تند قرار داده و گله های متعددی را از دولت و حکومت ایران مطرح کرده و خواستار رعایت حقوق بشر، کمک به حل مساله سوریه، برگزاری انتخابات آزاد در ایران، حل و فصل پرونده هسته ای و رعایت الزامات قطعنامه های شورای امنیت شده است. بان کی مون همچنین در اثنای سخنرانی اش در جمع کارکنان و برخی اساتید گزینش شده ی این دانشکده، علاقه مندی اش را برای دیدار و گفت و گویی آزادانه با دانشجویان و استادان ایرانی اعلام می کند.


 


عطیه طاهری همسر سعید متین‌پور روزنامه نگار و فعال حقوق بشر آذربایجانی در سالروز تولد این روزنامه نگار محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین برای وی می نویسد: آخرین باری که به دادستانی رفتم جزء حال به هم زن‌ترین روزهای عمرم بود. دادیار ناظر زندان پشت میز نشسته و پا روی پا انداخته بود. پاچهٔ شلوارش تا زیر زانو بالا آمده بود. در حالیکه با یک دست با موبایلش ور می‌رفت و با دست دیگر پایش را می‌خاراند رو به من گفت: «سعید عفو ننوشته، یعنی از کردهٔ خود پشیمان نیست. مثل اینکه اطلاعات با درخواست مرخصی وی مخالفت کرده. معلوم است دیگر وقتی او عفو نمی‌نویسد، مرخصی هم در کار نیست.» او هنوز آداب پشت میز نشستن و چگونه با ارباب رجوع صحبت کردن را نیاموخته اما دربارهٔ انسان های مبارزی قضاوت می‌کند که برای بهبود زندگی انسانی تلاش می‌کنند. حکم ِ بی‌دادگاه سعید ۸ سال حبس بود اما گویا ۸ سال حبس نیز آقایان را ارضاء نکرده که آن را تبدیل کرده‌اند به ۸ سال حبس با اعمال شاقه.

به گزارش کلمه، سعید متین پور که روز بیست ام تیر ۸۸ از سوی قاضی صلواتی رئیس شعبه ۱۵دادگاه انقلاب تهران به این دادگاه احضار شده بود پس از حضور در دادگاه٬ بازداشت و به زندان اوین تهران منتقل شد و از آن تاریخ بدون مرخصی در زندان به سر می برد.

متین‌پور چهارم خرداد ۱۳۸۶در زنجان بازداشت و پس از تحمل ۲۷۸روز بازداشت موقت٬ در هشتم اسفند ۸۷ به قید وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شده بود.

وی طی جلسه‌ای غیر علنی در شعبه ۱۵دادگاه انقلاب تهران محاکمه و به اتهام ارتباط با بیگانگان به هفت سال و به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک‌سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

بر اساس این گزارش این روزنامه نگار زنجانی از ناراحتی قلبی رنج می برد که با پیگیری های مکرر خانواده، دادستان گفته بود فقط با زدن پابند و زنجیر میت واند از زندان به بیمارستان برود که سعید متین پور این شرط را نپذیرفت.

متین پور فارغ التحصیل رشته فلسفه از دانشگاه تهران و عضو هیات تحریریه هفته نامه های «یارپاق»، «موج بیداری» و وبلاگ نویس و فعال مدنی است که به خاطر سفر به ترکیه و ارتباط با بیگانگان با این اتهامات روبرو شده است.

متن کامل این نامه که در اختیار کلمه قرار گرفته به شرح زیر است:

روزهای آخر شهریور ماه است. هوا خنک شده و حکم ۸ سالهٔ سعید به نیمه رسیده و چند روز دیگر طبق تاریخ مندرج در شناسنامه روز تولد اوست که برایش معنای چندانی ندارد.

اگر امیدی به دستگاه قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی در من مانده باشد باید این روز‌ها منتظر اخبار خوش باشم اما چنین نیستم. یعنی هیچ امیدی به دستگاه امنیتی و قضایی در من بر جای نمانده است.

پرونده‌ای که لحظهٔ شکل گیری آن در نیمه شب خرداد ۱۳۸۶ اوج بی‌حرمتی به قانون و انسان بود و این بی‌حرمتی با سماجت تمام در طول ۹ ماه بازجویی های غیرانسانی در سلول‌های تاریک انفرادی ادامه یافت و نتیجهٔ آن شد ۸ سال حبس تعزیری که به امضای قاضی صلواتی رسید بدون اینکه به متهم در ازای آن ۹ ماه شکنجه، فرصت دفاع داده شود.

حکم ِ بی‌دادگاه که در سلول های تاریک تشخیص داده شده بود، عینا تایید و اجرا شد. اینکه می‌گویم حکم در سلول‌های تاریک مشخص شده بود روایت خود سعید است. وقتی حکم ۸ ساله به سعید ابلاغ شد، او بی‌اختیار یاد حرف بازجویش در اولین روزهای بازجویی افتاد که گفته بود: «۸ سال عناد کرده‌ای، ۸ سال زندانی‌ات می‌کنیم تا وقتی ۴۰ ساله شدی بیرون بروی.» آخر سعید ۳۲ ساله بود که بازداشت شد.

و حالا حکم او به نیمه رسیده بدون آنکه حتی یک بار به مرخصی آمده باشد. یک سال پس از اجرای حکم که برای اولین و آخرین بار توانستم دادستان را ببینیم گفت: برای مرخصی سعید یک میلیارد تومن وثیقه بیاورید. بگذریم از گفتگویی که در میان ما اتفاق افتاد. من گفتم یعنی ما به دنبال سند باشیم؟ دادستان گفت اگر همین الان نیز سند همراه‌تان بود می‌توانستم مرخصی سعید را امضا کنم. برگشتم و سند بردیم. اما پیغام دادستان این بود که هرگز چنین حرفی نزده است. هنوز هم این رفتار جعفری دولت آبادی را در مقام دادستان درک نکرده‌ام.

آخرین باری که به دادستانی رفتم جزء حال به هم زن‌ترین روزهای عمرم بود. آقای… دادیار ناظر زندان پشت میز نشسته و پا روی پا انداخته بود. پاچهٔ شلوارش تا زیر زانو بالا آمده بود. در حالیکه با یک دست با موبایلش ور می‌رفت و با دست دیگر پایش را می‌خاراند رو به من گفت: «سعید عفو ننوشته، یعنی از کردهٔ خود پشیمان نیست. مثل اینکه اطلاعات با درخواست مرخصی وی مخالفت کرده. معلوم است دیگر وقتی او عفو نمی‌نویسد، مرخصی هم در کار نیست.» او هنوز آداب پشت میز نشستن و چگونه با ارباب رجوع صحبت کردن را نیاموخته اما دربارهٔ انسان های مبارزی قضاوت می‌کند که برای بهبود زندگی انسانی تلاش می‌کنند. حکم ِ بی‌دادگاه سعید ۸ سال حبس بود اما گویا ۸ سال حبس نیز آقایان را ارضاء نکرده که آن را تبدیل کرده‌اند به ۸ سال حبس با اعمال شاقه.

این حوادث جزئی از آن رخدادی است که امید و اعتماد به دستگاه قضایی و امنیتی را در من مخدوش کرده است. من اگر امروز پی گیر کارهای اداری مربوط به مرخصی، ملاقات حضوری و آزادی مشروط سعید هستم نه به این دلیل که امید به نتیجهٔ قانونی دارم، بلکه وظیفهٔ من در قبال همسرم این مسئولیت را بر گردن من نهاده که همواره بی‌چشم داشت به نتیجه، پی گیر کار‌هایش باشم.

روز‌ها، ماه‌ها و حتی سال‌ها می‌گذرند، اگرچه به سختی. فکر اینکه آیا ۴ سال ِ باقیمانده به سلامت خواهد گذشت؟ آزارنده‌ترین بخش ماجراست. برای گذراندن روزهای چنین سخت به ریسمان های محکم باید چنگ زده باشی تا از پا نیافتی. آنچه به من کمک کرد تا با ۸ سال تنهایی کنار بیایم رسیدن به این باور است که در زندگی حوادثی وجود دارد که برخلاف میل ماست. اما نمی‌شود و نباید با آن مبارزه کرد. تنها چاره به رسمیت شناختن آن حادثه است. و من حادثهٔ ۸ سال تنهایی را به عنوان قطعه‌ای از پازل زندگی مشترکمان به رسمیت شناختم و مدام به آن فکر می‌کنم. هر چند اگر زود‌تر تمام شود سپاس خواهم گفت.

عطیه طاهری

شهریور سال ۹۱


 


یک فعال حقوق کارگران، با انتقاد از مکانیزم نظارتی بر کارگاه‌ها، تنها راه حل رفع این مشکل را سازمان‌یابی کارگران و ایجاد تشکل‌های کارگری مستقل دانست.

هاله صفر‌زاده به ایلنا گفت: به دلیل کمبود فرصت شغلی به خصوص برای کارگران زن و البته تهدید کارفرمایان، کارگران از همکاری با بازرسان سر باز می‌زنند و بعضا هنگام بازرسی از دید بازرسان مخفی می‌شوند. برای روند فعلی باید فکری کرد و چاره‌ای جست.

این فعال کارگری روند فعلی بازرسی از کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی را بی‌ثمر توصیف کرد و از وجود تبعیض و بی‌عدالتی و عدم رعایت قانون کار در قبال کارگران زن کشور انتقاد کرد.او در ادامه افزود: در اکثر کارگاه‌های تولیدی دستمزد کارگران زن نسبت به مردان، حداقل ۲۰ الی ۳۰ هزار تومان کمتر است.

صفرزاده تصریح کرد: این در حالی است که در اکثر این کارگاه‌ها، پرداخت حداقل حقوق مصوب وزارت کار رعایت نشده و هم مردان و هم زنان از مقدار مصوب حقوق کمتری دریافت می‌کنند.

این فعال حقوق زنان و کارگران کشور در پایان اعلام کرد: تنها راه حل مشکل کارگران، سازمان یابی آن‌ها و ایجاد تشکل‌های کارگری مستقل است تا بتوانند از حقوق آن‌ها دفاع کنند. امری که متاسفانه در حال حاضر از سوی نهاد‌های دولتی حمایت نمی‌شود


 


کلمه – گروه سیاسی: 

حبیب الله عسکراولادی این روزها برای حزب چند نفره اش داعیه ریاست جمهوری دارد. او که در دوره چهارم موفق نشد کمترین آرا را به دست آورد، اینک در زمانه ای که همه یاران انقلاب و نزدیکان امام را خانه نشین کرده اند، از کثرت مردانش سخن می گوید و خیزهای بلندی برای کرسی ریاست جمهوری برداشته است.

در آخرین گفت و گویی که کرده آشتی ملی را پوچ دانسته و برای شرکت منتقدان وضع کنونی در انتخابات پیش رو، شرط و شروط گذاشته است.

او هم مثل خیلی های دیگر، می خواهد اصلاح‌طلبان یا دوم خردادی‌ها را  از معترضان بعد از انتخابات فرمایشی و مهندسی شده ریاست جمهوری سال ۸۸ جدا کند. می گوید “آنان که از مردم در فتنه سال ۸۸ جدا شدند اگر توفیق سلام صادقانه مجدد پیدا کنند و مورد تایید صلاحیت قرار گیرند می‌توانند در انتخابات به عنوان نامزد حضور و شرکت داشته باشند ولی آنها رفته‌اند که نیایند اگر قرار بود بیایند در کنار ملت می‌ماندند و با قرار گرفتن در برابر آمریکا و رژیم صهیونیستی به طور یک صدا از شرف و حیثیت ملت دفاع می‌کردند.”

تازه به این هم اکتفا نمی کند و از امامت و ولایت هم مایه می گذارد! البته نمی گوید کدام امام مورد نظرش هست… . او می گوید ” اصلاح‌طلبانی که در نظام باقی مانده و اسلام، قانون اساسی، امامت و ولایت را قبول داشته و دارند و حساب خود را از عوامل برانداز فتنه و هر نوعی از انحراف جدا نگه داشته باشند با احراز صلاحیت‌شان از جانب شورای نگهبان در متن انتخابات مردمی قرار می‌گیرند.”

نام عسکراولادی را کمتر کسی است که نشنیده باشد. وقتی هنوز در سن هشتاد سالگی سودای قدرت و ثروت داشته باشی، بی شک سه نسل با نام و عمل و سیره سیاسی ات آشنایی دارد.

طی سه سالی که گذشت، عسکراولادی برخلاف سایر هم حزبی هایش در موتلفه گاهی به میخ می زد گاه به نعل . از وحدت سخن می گفت و همدلی. اما این روزها که عرصه تنگ آمده و فرصتی برای کسب آخرین صندلی قدرت باقی نمانده است، خبری از وحدت و آشتی ملی در سخنان این پیر عرصه سیاست نیست.

در حالی که جمع کثیری از نخبگان از حلقه تصمیم گیری به دور افتاده و تعداد زیادی از فعالان سیاسی و مدیران لایق و با تجربه در زندان ها هستند، این عضو شورای مرکزی موتلفه مدعی می شود که در کشور ما رجال مذهبی و سیاسی زیادی وجود دارند و خوشبختانه دچار قحط‌‌ الرجال نیستیم!!

اما او نمی گوید رجالی که وی نام می برد کدام ها هستند، همین هایی که آوازه اختلاس و فساد مالی شان گوش فلک را پرکرده، یا آنانی که عرضه اداره یک نانوایی را ندارند و سیاست و اقتصاد مملکت را به اضمحلال و نابودی کشانده اند. شاید هم رجال مورد نظر آقای عسکر اولادی همان سیاستمدارانی است که برای خدمت به تجاوزگری اسراییل از پای ننشسته و با رفتارهای غیردیپلماتیک، تهاجمی و جنجالی خود عرصه را برای ترکتازی های اسراییلی ها باز می گذارند.

همان کسانی که یکی از مقامات امنیتی اسراییل در وصفشان گفته بود اگر هر چه هزینه می کردیم نمی توانستیم چنین افرادی را بیابیم که اینگونه مجری سیاست های اسراییل باشند. همان ها که یک روز با هولوکاست و روز دیگر با رجز خوانی های بی پشتوانه کشور را در آستانه یک جنگ قریب الوقوع قرار داده اند.

یا شاید رجال مورد نظر آقای عسکر اولادی همان بازاریانی هستند که در زمان وزارت بازرگانی به جای کارشناس و متخصص امور باززگانی به وزارت خانه برد که شکایت میرحسین، نخست وزیر محبوب امام را به همراه داشت. حال که مهندس را به حبس خانگی کرده اند، با خیال راحت همان حجره ای ها را به جای متحصص امور جا زده اند و مملکت را به قهقرا برده اند.

آقای عسکر اولادی با همه تجربه ای که در سیاست دارد، اما این روزها از تیم احمدی نژاد آموخته است که چگونه باید برای دستیابی به قدرت تلاش کند. شاید از این رو باشد که ابایی ندارد بگوید اصولگرایان با هم‌افزایی موجب بسط ید ولایت فقیه در حوزه سیاست ‌می شوند! و رییس جمهور باید مقلد باشد نه مجتهد.

چه خوب بود عسکراولادی مسلمان می گفت دیگر ید ولی فقیه از این مبسوط تر قرار است چه باشد؟ مجلس بی خاصیت، قوه قضاییه مجری اوامر، مجلس خبرگان نگهبان ولی فقیه، سپاه در خدمت ولایت و … آیا کفایت نمی کند و ایشان با این خوش خدمتی می خواهند کدامین عرصه دیگر را برای ولی فقیه باز کنند؟

آقای عسکر اولادی می داند در زمانه ای که فقط یک نفر تصمیم گیر است باید برای خوشامد او سخن گفت، فلذاست که آشتی ملی دیگر برایش معنایی ندارد وقتی می گوید ” موضوع آشتی ملی مربوط به کشورهایی است که احزاب و گروه‌ها در آن دچار اختلافات شدید، تضادهای آشتی‌ناپذیر، وزن مساوی و پایگاه مردمی هستند و این در حالی است که این وضعیت در کشور ما وجود ندارد.”

گویی ایشان در این مملکت زیست نمی کنند که همه احزاب و گروه های سیاسی با محدودیت در حال فعالیت هستند و احزاب عمده اصلاح طلب به یمن تصمیم گیری های خصمانه ایشان و همفکرانش بیش از سه سال است مجوز فعالیت ندارند. گویی ایشان در جریان نیستند که هیچ گروه و جریانی که به اندازه یک اپسیلیون منتقد سیاست های جاری باشد، محلی از اعراب ندارد.

آقای عسکر اولادی فراموش کرده اند که فعالان سیاسی و روزنامه نگاران را با ” نیت خوانی” به جرم اقدام علیه امنیت ملی به حبس کرده اند.

راستی آقای عسکر اولادی یادتان می آید وقتی در زمان محمدرضا شاه نتوانستید تحمل حبس کنید و به بهانه ادامه و گسترش مبارزه! عفونامه نوشتید. آیا آقایان مهدی کروبی، بهزاد نبوی و ابوالفضل قدیانی مهمان ساواک و همین زندان اوین بودند تا زمینه را برای قدرت نمایی شما و رفقا فراهم کنند؟

راستی هیچ سراغی از هم دوره ای های مبارزه در زمان محمدرضا شاه می گیرید، وقتی شما داشتید در بازار برای گسترش تاکیتک مبارزه سرمایه جمع می کردید، آنان زیر شکنجه های ساواک بودند و حالا که فربه تر از قبل شده اید، باز اینان در حبس و حصرند که نکند منتقد چپاولگری های شما باشند؟

آقای عسکر اولادی شما راست می گویید و به لطف خدا ” بین مردم ما وحدت ملی وجود دارد و درک آنها از فضای سیاسی و شرایط کشور از برخی نخبگان هم بیشتر است و حتی گاهی به نخبگان خط می‌دهند.”!  وقتی صدای مردم را در نطفه خفه کرده اید و با سرکوب و تک صدایی فقط صدای خودتان را می شنوید، امر به شما مشتبه شده که این صدا از دیگران است. نه اشتباه نکنید! همه تریبون ها در خدمت شما و رفقاست. این انعکاس صدای خودتان است که می شنوید. مردم سال هاست که دیگر سخنی با شما نگفته اند.

این سخن همان کسانی که با ثروت بادآورده نفتی بر حجره های خود افزوده اید و به تجارت خود می پردازید و برای ملت شاخ و شانه می کشیدید. یک روز قیمت ارز را کنترل می کنید و دیگرروز به جنگ مرغ و نان سفره این مردم می روید.

راست می گویید ” آشتی ملی جایی صورت می‌گیرد که قهر ملی وجود داشته باشد” راست می گویید شما که با دوستان غارتگرتان همه در صلح و صفا و دوستی هستید. با هم خوب کنار آمده اید. ملالی نیست. هر یک از دیگری راز مگو و پرونده ای زیر بغل دارید و با هماهنگی و صفا مشغول حیف و میل منابع این مرز و بومید.

بقیه هم که به قول شما ” به حساب نمی آیند ” همان نخبگانی که از مملکت فراری دادید. همان ها که در خانه منزوی کردید. همان ها که به زندان افکندید. به لطف مهربانی های شما و دوستان، مملکت دربست مانده برای خودتان که تا می توانید به تباهی ببرید. همان حاکمیت یکدستی که سی سال است در آرزویش به سر می برید.

آقای عسکر اولادی حق با شماست، الان صحنه گردان سیاست کشور شمایید با هشتاد سال سن و بیش از شش دهه مبارزه، اما مبارزه در سنگر بازار و اقتصاد. مبارزه برای پر کردن انبارها و جیب هایتان. اصلاح طلبان  و تحول خواهان و منتقدان دلسوز جایی ندارند در این صحنه. رزمندگان هشت سال دفاع مقدس و مبارزان ستم شاهی باید توبه کنند از همه آنچه برای اعتلای این سرزمین کرده اند تا به گعده شما راه بیابند. آنها باید تواب باشند از پیمودن راه امام. باید توبه کنند از ساده زیستی و خدمت صادقانه.  آنها باید توبه کنند که اعتبار بین المللی برای کشور به بار آوردند. باید توبه کنند که بین حکومت و مردم آشتی برقرار کردند. باید توبه کنند که مشروعیت را به رای مردم دانستند. اصلاح طلبان باید توبه کنند که نگذاشتند بیت المال به غارت یغماگران برود و اختلاس های سه هزار میلیارد دلاری وجهه دولت را تباه نکند.

شما راست می گویید، اصلاح طلبان باید  درست مثل شما در جشن شاهنشاه ” عفو ” طلب کنند تا مورد رحمت دستگاه استبداد سلطانی قرار گیرند.

گرامی تان باد حکومتی که به یمن حاکمیت یکدست برای مردم به ارمغان آوردید. دستاورد شما و دوستانتان که به حق عرضه اداره یک نانوایی را نداشتید، بهتر از این نمی تواند باشد. اقتصاد از هم پاشیده، حکومت بدون مشروعیت، انزوای کامل کشور، کوبیدن بر طبل جنگ طلبی، سوزاندن فرصت ها ، …. .

و سیعلم الذین ظلموا ای المنقلب المنقلبون


 


حسن نزیه، از بنیانگذاران نهضت آزادی و اولین رئیس شرکت ملی نفت پس از انقلاب اسلامی، در سن ۹۱ سالگی در پاریس درگذشت.

به گزارش کلمه، آقای نزیه که در سال های اخیر به آلزایمر مبتلا شده بود، روز جمعه ۲۴ شهریور از دنیا رفت. او از هواداران جبهه ملی در سال های پیش از کودتای ۲۸ مرداد بود که پس از کودتا به نهضت مقاومت ملی پیوست و از جمله وکلای مدافع دکتر مصدق در دادگاه نظامی بود.

حسن نزیه که سابقه ریاست کانون وکلا را نیز در کارنامه خود دارد، پس از انقلاب اسلامی به یاری دولت موقت مهندس بازرگان شتافت و ریاست شرکت ملی نفت را عهده دار شد. با این حال چیزی نگذشت که به صف مخالفان جمهوری اسلامی پیوست و راه خود را از روشنفکران مسلمان و چهره هایی همچون بازرگان و سحابی نیز جدا کرد. او از آن زمان تا پایان عمر نیز در فرانسه زندگی می کرد.

نام حسن نزیه در زمره بنیانگذاران نهضت آزادی ذکر شده، اما او به اقلیتی تعلق داشت که می خواستند چهره نهضت آزادی بیشتر ملی و سیاسی باشد تا مذهبی. پس از اقدام دانشجویان پیرو خط امام در اشغال سفارت آمریکا، نزیه از جمله کسانی بود که در افشاگری های این دانشجویان به جاسوسی برای آمریکا متهم شد و پس از پیگرد او توسط دادگاه انقلاب به اتهام توهین به احکام اسلامی و همچنین جرائم مالی و حیف و میل بیت المال، وی از ایران گریخت و ساکن پاریس شد و از آن زمان تا سالها بعد نیز به فعالیت علیه جمهوری اسلامی مشغول بود.


 


زمستان سه سال پیش چند روز با یکی از دوستانم رفتم بیروت. شاید تنها جایی که دلم می‌خواست حتما ببینم صبرا و شتیلا بود یا آن‌جور که در ذهنم بود اردوگاه‌های صبرا و شتیلا، یکی از اصلی‌ترین محل‌های زندگی پناهنده‌های فلسطینی در بیروت. پناهنده‌هایی که زمان آوارگی بعضیشان از ۶۰ سال هم بیشتر است.

با دوستم سوار تاکسی شدیم و رفتیم جایی در جنوب بیروت. اردوگاه به آن معنایی که من در ذهنم بود وجود نداشت. که مثلا تابلوی ورودی داشته باشد. در واقع یک جور محله بود. توی کوچه‌ها که راه می‌رفتی از یک جایی وارد صبرا و شتیلا شده بودی. این را هم بیشتر از سر و وضع محل می‌فهمیدی.

اغراق نمی‌کنم، من در عمرم منطقه مسکونی به آن داغانی ندیده بودم و بعدش هم ندیدم. محله‌ای که فقر و بدبختی از در و دیوارش ببارد. خانه‌های کوچک تو در تو کوچه‌های شلوغ و خانواده‌های پرجمعیت. هوای سرد (زمستان بود) و زمین گل و شل (آسفالتی در کار نبود) و خیلی از خانه‌ها دیوار درست و حسابی هم نداشتند و با مقوا یا چادر خانه‌شان را پوشانده بودند.

فضا سنگین بود. ما هم خیلی وصله‌های ناجوری بودیم. بخصوص که عربی هم بلد نبودیم. شنیده بودیم که محله امنی نیست ولی من احساس ناامنی نکردم. بیشتر احساس استیصال کردم.

نمی‌خواهم از ظلم مدامی که به فلسطینی‌ها می‌شود بنویسم. این چند خط را هم نوشتم، چون دیدم سی‌امین سالگرد قتل‌عام در صبرا و شتیلاست. ماجرای آن کشتار هم این است که در میانه جنگ داخلی لبنان، بشیر جمیل، رئیس‌جمهور مسیحی کشور ترور می‌شود.

فردای آن روز فالانژهای مسیحی که فکر می‌کردند ترور کار فلسطینی‌ها بوده (یا این‌که این ترور را بهانه کردند تا حساب‌هایشان را با فلسطینی‌ها تسویه کنند) به صبرا و شتیلا، که آن موقع حالت اردوگاه داشته، می‌ریزند و ظرف ۳ روز بین ‍۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ نفر را قتل‌عام می‌کنند.

اسرائیل هم در این کشتار نقش مستقیم داشته. اسرائیل بلافاصله بعد از ترور غرب بیروت را اشغال کرده بوده و مشخصا کنترل ورود و خروج اردوگاه صبرا و شتیلا کاملا در دست ارتش اسرائیل بوده. ظاهرا آریل شارون، وزیر دفاع وقت، فالانژها را صدا کرده و گفته فلسطینی‌ها مسئول ترور هستند. بیایید بروید تو و هر کار می‌خواهید باهاش بکنید.

سربازهای اسرائیل شب‌ها هم منور می‌زدند که فالانژها نور کافی برای کشتارشان داشته باشند. کمیته تحقیق خود اسرائیل هم ارتش این کشور را مقصر دانست و خواستار برکناری آریل شاورن و محرومیت مادام‌العمر او از مقام‌های دولتی شد. البته شارون استعفا نداد و بعدا به نخست‌وزیری اسرائیل هم رسید.

رابرت فیسک، خبرنگار بریتانیایی، در زمان کشتار صبرا و شتیلا در اردوگاه بوده. این گزارش ویدئویی است که چند سال بعد ساخته …




فیسک که سال‌هاست دیگر در بیروت زندگی می‌کند، دیروز هم مطلبی در روزنامه ایندیپندنت نوشته با عنوان قتل‌عام فراموش شده.

منبع: وبلاگ آق بهمن


 


صفحه فیس بوک روزنامه کلمه

حواسمان باشد کسی بی خبر نماند.

روزنامه کلمه - بیست و هفتم شهریور ماه - نسخه پی دی اف - PDF

دریافت نسخه PDF – پی دی اف

دریافت نسخه JPEG – عکس (صفحه ۱)

دریافت نسخه JPEG – عکس (صفحه ۱)

چنانچه در دریافت فایل مشکل دارید ابتدا بر روی لینک دانلود کلیک راست نمایید و از منوی باز شده گزینه "Save Link as" در مرورگر های فایرفاکس و کروم و "Save as target" در اینترنت اکسپلورر را انتخاب کنید.


 


هیأت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی و هنری در خصوص تعطیلی دائمی خانه سینما مجددا تاکید کرد.

اداره کل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان سینمایی در نمابری نوشته است: «وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به گزارش مورخ ۲۱ مرداد ۹۱ دبیر هیأت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی و هنری پیرامون تصمیم ورأی نهایی آن هیأت دربارة تعطیلی دائم خانه سینما ضمن تأیید و ابراز مراتب، تصریح نمود با جمیع بررسی‌های به عمل آمده، دلیل موجهی که موجب نقض رأی آن هیأت شود، مشاهده نگردید.

به موجب این گزارش پیش‌تر خانه سینما طی مکاتبه‌ای از وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی نقض نظریه هیأت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی و هنری را خواستار شده بود.»

به گزارش ایسنا، در چند روز گذشته هیات مدیره خانه سینما و جمعی از سینماگران با رییس‌ دولت دیدار کردند و وزیر ارشاد چند روز پس از این دیدار از موارد مطرح شده در این جلسه ابراز بی‌اطلاعی کرد.


 


ناوهای جنگی ۳۰ کشور جهان در حال استقرار در آب‌های ساحلی بحرین در خلیج‌فارس هستند که قرار است تحت رهبری آمریکا در رزمایشی برای مین‌روبی شرکت کنند.

به گزارش بی بی‌ سی، این عملیات بزرگ‌ترین رزمایش دریایی خوانده می‌شود که تاکنون در منطقه خاورمیانه برگزار شده و هدف اصلی آن، مقابله با تهدید مین‌های دریایی است. مقامات نیروی دریایی آمریکا گفته‌اند که ناوهای حاضر در این رزمایش، واکنش به مین‌های دریایی فرضی و نیز پاکسازی مسیرهای دریایی (از مین) برای برقراری روند آزاد آمد و شد دریایی را تمرین خواهند کرد.

براساس گزارش‌ها، برگزاری این رزمایش از یکشنبه هفته آینده (۲۳ سپتامبر) آغاز می‌شود و تا روز ۲۷ سپتامبر ادامه خواهد داشت. نیروی دریایی نزدیک به ۳۰ کشور جهان از جمله آمریکا، بریتانیا، فرانسه، ژاپن، اردن و نیوزیلند از جمله حاضران در این رزمایش هستند.

گزارش شده است که هر یک از کشورهای حاضر در این رزمایش ساختار فرماندهی و تمرین‌های ویژه خود را دارد. برخی کشورها همچون بریتانیا ناو و دیگر تجهیزات لازم در این تمرین نظامی را تامین می‌کنند و گروه دیگری از کشورها، نفرات و ناظران حاضر در رزمایش را به منطقه می‌فرستند.

ایران اعلام کرده است که روند فعالیت‌های مربوط به این رزمایش را زیر نظر دارد. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران پیش از این گفته بود که رزمایش‌های نظامی “هرچه به محدوده سرزمینی ما نزدیک باشد، با دقت بیشتری زیر نظر مسئولان مربوطه قرار خواهد داشت.” رامین مهمانپرست، اضافه کرد: ما برای حفظ امنیت منطقه بسیار استراتژیک خلیج‌فارس به شدت حساس هستیم. هر نوع تحرکی را زیر نظر داریم و نیروهای دفاعی کشورمان نیز با انجام رزمایش‌های مختلف درصدد حفظ ثبات و امنیت این منطقه هستند.”

پیش از این، با اوج گرفتن اختلافات ایران با کشورهای غربی بر سر فعالیت‌های هسته‌ای این کشور، برخی مقامات رسمی ایران تهدید کردند که در صورت بروز هر گونه درگیری، تنگه هرمز را که ورودی اصلی خلیج فارس به شمار می‌رود، می‌بندند. تنگه هرمز مسیر عبور و مرور نفتکش‌هایی است که نزدیک به ۴۰ درصد نفت خام صادراتی دنیا از مسیر دریا را حمل می‌کنند. با این حال، مقامات رسمی نیروی دریایی آمریکا تاکید کرده‌اند که برگزاری این رزمایش به هیچ کشور مشخصی ارتباط ندارد و واکنشی به تهدیدهای ایران برای بستن مسیر تنگه هرمز نیز نیست.

گفته شده است که در سال‌های اخیر چندین کشتی در منطقه بر اثر انفجار “بمب‌های آب‌برد” (که در آب‌های آزاد کار گذاشته می‌شوند) آسیب دیده‌اند. از جمله در سال ۲۰۱۰ میلادی یک نفتکش ژاپنی در دهانه خلیج‌فارس بر اثر انفجاری که دلیل آن اعلام نشد، آسیب دید. به جز خلیج‌فارس، برای برگزاری رزمایش مشابهی در خلیج عدن، دروازه ورودی دریای سرخ هم برنامه‌ریزی شده است. این منطقه نیز به دلیل فعالیت دزدان دریایی سومالیایی مورد توجه بوده است.


 


به دلیل تکنولوژی قدیمی مخابرات ایران، کاربران ایرانی نمی‌توانند از آیفون ۵ استفاده کنند. بنا به این گزارش، آیفون ۵ تنها از سیم کارت‌های نانو پشتیبانی می‌کند که در حال حاضر هیچ کدام از سرویس دهنده‌های مخابراتی کشور سیم کارت‌هایی در این ابعاد ارائه نمی‌کنند .

در این زمینه خبری هم از احتمال جایگزینی و ارتقا این نسل سیم کارت‌ها توسط سرویس دهنده‌های مخابراتی کشور منتشر نشده است.

از سوی دیگر، شرکت اپل در کنفرانس معرفی" آیفون ۵ " قیمت انواع نسخه‌های این تلفن همراه را رسما اعلام کرد.
اپل برای نسخه ۱۶GB مبلغ ۱۹۹ دلار، برای نسخه ۳۲GB مبلغ ۲۹۹ دلار و برای نسخه ۶۴GB مبلغ ۳۹۹ دلار را در نظر گرفته است اما باید در نظر داشت که این قیمت‌ها برای افرادی است که قصد دارند آیفون ۵ را به صورت قراردادی از سرویس دهنده‌های مخابراتی تهیه کنند و برای کاربران ایرانی هیچ فایده ای نخواهد داشت.

اپل برای آیفون ۵ غیر قراردادی خود نیز قیمت‌های زیر را در نظر گرفته است.
مبلغ ۶۴۹ دلار برای نسخه ۱۶GB، مبلغ ۷۴۹ دلار برای نسخه ۳۲GB و مبلغ ۸۴۹ دلار برای نسخه ی ۶۴ GB.

این قیمت‌های اعلام شده برای نسخه‌های غیر قراردادی، دقیقا برابر با قیمت اعلام شده آیفون ۴S در زمان انتشار می‌باشد. از آنجایی که کاربران ایرانی توانایی خرید آیفون ۵ را از سرویس دهنده‌های مخابراتی ندارند، لذا باید برای خرید این تلفن همراه حداقل ۶۴۹ دلار بپردازند.

ساخت یک آیفون ۵ چقدر هزینه دارد؟

موسسه تحقیقاتی UBM TechInsights با تخمین زدن قیمت هر یک از اجزای آیفون ۵‌های ۱۶ گیگی غیر الکترونیکی:، هزینه ی ساخت این گوشی را به دست آورده است که در زیر جزییات آن را با هم بررسی می‌کنیم :

صفحه نمایش : ۱۸ دلار
پنل لمسی : ۷٫۵۰ دلار
باتری : ۳ دلار
دوربین : ۱۰ دلار
چیپ‌های Wi-Fi/BT/GPS به کار رفته : ۴ دلار
ظرفیت ۱۶ گیگی : ۹ دلار
حافظه ی رم ۱ گیگی : ۴ دلار
پردازنده : ۲۸ دلار
BB+XCR استفاده شده : ۲۴ دلار
غیر الکترونیکی : ۱۷ دلار
بقیه : ۳۸ دلار
ساپورت کننده ی مواد : ۴ دلار

با جمع زدن این قیمت‌ها می‌توان گفت که ساخت یک آیفون ۵ برای اپل تقریبا ۱۶۷٫۵۰ هزینه بر می‌دارد؛ این در صورتی ات که آیفون‌های آنلک به قیمت ۶۴۹ دلار به فروش می‌روند.


 


علی مطهری با بیان اینکه قوه قضائیه در رسیدگی به پرونده‌های فساد مرتبط با مقامات ارشد دولت استقلال لازم را ندارد، افزود: واقعیت آن است که قوه قضائیه در رسیدگی به این پرونده‌ها از جوانب مختلف تحت فشار بوده و به طور طبیعی نمی‌تواند به آنان رسیدگی کند.

به گزارش خانه ملت نماینده تهران در مجلس، با یادآوری پرونده معاون اول رئیس‌جمهوری ، ادامه داد: با گذشت حدود ۴ سال از پرونده معاون اول رئیس‌جمهور، هنوز نتیجه این پرونده مشخص نشده که این موضوع نقطه ضعفی برای قوه قضائیه محسوب می‌شود.

وی با مثبت ارزیابی کردن اقدام قوه قضائیه در رسیدگی به پرونده فساد مالی بزرگ، تاکید کرد: از آنجا که فلسفه مجازات تسلی خاطر جنایت‌دیدگان از طرفی و عبرت گرفتن جنایت‌کاران از طرف دیگر است بنابراین صدور سریع احکام هم در جلوگیری از مفاسد اقتصادی و هم جنایت‌های اخلاقی بسیار موثر خواهد بود.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه تاخیر در اعلام احکام مجرمان اثرات مخربی برای جامعه در پی خواهد داشت، تصریح کرد: اثر مجازات زمانی موثر خواهد بود که هنوز عواطف جامعه تحت تاثیر جرم مرتکب شده، جریحه‌دار باشد، در چنین شرایطی اعلام حکم مجرمان هم از حیث تسلی خاطر جنایت‌دیدگان و هم از جهت عبرت گرفتن جنایتکاران آثار خوبی در جامعه خواهد داشت اما وقتی حکم یک جنایت یا فساد اقتصادی ۴ سال بعد اعلام می‌شود دیگر اثری در جامعه نخواهد داشت زیرا مردم موضوع را به فراموشی سپرده‌اند. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، با تاکید بر ضرورت حفظ استقلال قوه قضائیه در رسیدگی به پرونده‌های فساد مالی و صدور احکام مجرمان،‌ افزود: قوه قضائیه نباید به توصیه وتهدیدهای دولت یا سایر نهادها توجه کند، بلکه باید ادای وظیفه اصلی خود را در دستور کار قرار دهد.

مطهری، همچنین بعد از تغییر نام صندوق تامین اجتماعی به سازمان تامین اجتماعی از سوی دولت و قانونی اعلام شدن این تصمیم از سوی دیوان عدالت اداری، گفته است: باید وضعیت انتصاب مرتضوی مجددا بررسی شود. مطهری تاکید کرد: نمایندگان باید تصمیم بگیرند که برای حضور یا عدم حضور مرتضوی در تامین اجتماعی از چه راهی پیش بروند.


 


طی ۲ روز گذشته خبرگزاری کار ایران (ایلنا) به دلایل نامشخصی در اینترنت قابل مشاهده نیست و از دسترس کاربران خارج شده است.

ایلنا از بامداد یکشنبه با مشکل سروری مواجه شده، از دسترس خارج شده و صفحات آن بالا نمی‌آید.

این خبرگزاری که متعلق به خانه کارگر و به اصلاح‌طلبان نزدیک است، طی روزهای گذشته چند مصاحبه سیاسی با فعالان سیاسی اصلاح‌طلب در باره انتخابات سال ۹۲ روی خروجی خود آورده بود که همین امر این شایعه را دامن زده که مشکل ایجاد شده برای ایلنا، سیاسی است.

در همین حال یکی از اعضای تحریریه این خبرگزاری به بهارنیوز گفت: گرچه از نظر پوشش مطالب و اخبار سیاسی همچنان دچار محدودیت‌های شدید که در برخی مواقع با تهدید هم توام است هستیم اما ظاهرا مشکل کنونی (قطعی سایت) بیشتر فنی است تا سیاسی.


 


رئیس انجمن علمی جراحان عمومی ایران، از سرطان به عنوان سومین علت مرگ و میر ایرانی ها نام برد.

به گزارش مهر، دکتر محمود شفاهی از ارائه آخرین دستاوردهای علمی پژوهشی در زمینه سرطانهای شایع در ایران طی برگزاری هفتمین کنگره سالیانه انجمن علمی جراحان عمومی ایران خبر داد و اظهارداشت: به طور خاص در این کنگره به موضوع بیماریهای خوش خیم و بدخیم پستان (جراحی، بازسازی و…) به عنوان دومین سرطان شایع در بین ایرانیان پرداخته خواهد شد.

وی ‌همچنین پزشکان عمومی را از جمله گروههای هدف این کنگره برشمرد و افزود: برای این دسته از پزشکان چهار کارگاه آموزشی در زمینه فنون کاربردی پزشکی و ۳۰ امتیاز بازآموزی (مدون و مداوم) درنظر گرفته شده است. وی فوق تخصصان رشته های ترمیمی، پلاستیک و سوختگی، قلب و عروق ، گوارش و روماتولوژی و همچنین متخصصان جراحان عمومی، کلیه و مجاری ادرای، ارتوپدی، مغز و اعصاب و چشم پزشکی را نیز از دیگر شرکت کنندگان در این کنگره نام برد.

رئیس انجمن علمی جراحان عمومی ایران با اشاره به شیوع سرطان در کشور گفت: هم اکنون سرطان سومین علت مرگ ایرانیان است این در حالی است که با اطلاع رسانی مناسب،‌ اقدامات بهداشتی و رعایت آنها می توان از بروز سرطانها به طور قابل ملاحظه ای پیشگیری کرد.

شفاهی افزود: به طور مثال چندی است که در کشورهای پیشرفته، مردم را از خوردن گوشت قرمز منع می کنند و معتقدند که سبزیجات باید جایگزین شود و از این روش به عنوان اقدامی جدی برای پیشگیری از سرطان یاد می کنند که البته آثار مثبت آن سالهای بعد مشخص می شود.

هفتمین کنگره سالیانه انجمن علمی جراحان عمومی ایران با همکاری انجمن مراقبتهای ویژه و انجمن سرطان ایران از ۲۹ تا ۳۱شهریور ماه جاری در مرکز همایشهای رازی تهران برگزار می شود.


 


کیوان صمیمی در نامه ای از بند زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر به کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، خواهان پیگیری وضعیت محمد نظری زندانی دیگر این بند شد.

به گزارش کلمه، کیوان صمیمی، رئیس زندانی انجمن حقوق شهروندی، طی نامه ای به «ناوی پیلای» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد از وی خواست اقدامات بشردوستانه دیپلماتیک یا رسانه ای فوری خود را برای نجات یک زندانی زندان رجایی شهر با نام محمد نظری انجام دهد.

محمد نظری که به اتهام هواداری از حزب دمکراتیک کردستان بیش از ۱۹ سال است که بدون یک روز مرخصی در زندان به سر می برد، از ۲۰ روز پیش با دوختن دهان خود، دست به اعتصاب غذا زده است. اما هیچ یک از مقامات قضایی و امنیتی تاکنون برای رسیدگی به وضعیت وی به زندان مراجعه نکرده اند.

اکنون کیوان صمیمی که هم بندی اوست، درباره وضعیت ناگوار وی به کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل نامه نوشته است. این روزنامه نگار زندانی در نامه خود آورده است: به اطلاع شما می رساند که من و سایر زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر از نزدیک شاهد وضع رو به وخامت این زندانی مظلوم هستیم و از شما درخواست داریم تا پیش از آنکه اتفاق ناگواری بیافتد اقدامات عاجل بشردوستانه خود را مبذول فرمایید.

کیوان صمیمی که خود به ۵ سال حبس محکوم شده است، همچنین از تمامی فعالان حقوق بشر و اصحاب رسانه خواسته است تا قبل از اینکه اتفاق ناگواری بیافتد، هر اقدامی که بتواند صدای این زندانی را به گوش مسئولان قضایی و امنیتی برساند انجام دهند.

محمد نظری که برادر خود را در جنگ تحمیلی از دست داده است، به مانند بسیاری دیگر از فعالان کرد و صدها زندانی سیاسی و امنیتی دیگر بدون هیچ حکم قضایی، در زندان رجایی شهر دوران تبعید غیرقانونی خود را می گذراند.


 


فرماندار جم گفت: دو زلزله ۴٫۶ ریشتری بامداد امروز در شهرستان جم خوشبختانه خسارتی نداشته است.

به گزارش فارس، خلیل عبدالهی اظهار داشت: صبح امروز دو زلزله ۴٫۶ دهم ریشتری در ساعات ۶:۳۰ و ۶:۴۳ مناطقی از شهرستان جم را لرزاند اما این زلزله خسارتی نداشت.

وی افزود: مرکز این زمین لرزه در شهرستان کنگان بوده اما این زلزله در مناطقی از شهرستان جم نیز احساس شده است.

عبدالهی یادآور شد: پس از بروز این حادثه بنده به اتفاق تنی چند از همکاران از این مناطق بازدید کردیم که خوشبختانه این زلزله خساراتی در پی نداشت.

لازم به ذکر است فریدون حسنوند استاندار بوشهر نیز در تماسی تلفنی با فرماندار جم از آخرین وضعیت مناطق زلزله زده آگاه شد و دستورات لازم برای رسیدگی به امور را صادر کرد.


 


بر اساس بخشنامه‌ای که در خصوص شهریه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در سال تحصیلی ۹۲-۹۱ (نحوه اخذ شهریه در تمام مقاطع و رشته‌های مختلف از سوی محمد خجسته معاون اداری و مالی دانشگاه آزاد اسلامی به رؤسای مناطق، واحدها و مراکز آموزشی این دانشگاه ابلاغ شده و به مصوبه مورخ ۲ شهریور ۹۱ هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی برای دانشجویان جدیدالورود و دانشجویان ورودی سال‌های قبل استناد کرده، شهریه دانشجویان جدیدالورود تمام مقاطع تحصیلی به شرح جداول ذیل است.

طبق این بخشنامه، شهریه دانشجویان ورودی سال‌های قبل بدون هیچ‌گونه افزایش دقیقاً براساس بخشنامه شماره ۵۰۴۹/م مورخ ۱۷ شهریور ۹۰ محاسبه شود. برای دانشجویان جدیدالورود مقاطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته نیز براساس بخشنامه شماره ۱۰/۳۳۱۲۹ مورخ ۱۱ اردیبهشت ۹۱ فقط برای سال تحصیلی ۹۲-۹۱ با تخفیف ۲۰ درصد شهریه دریافت شود.
شهریه یک واحد نظری برای کلیه رشته‌ها و مقاطع

مقطع تحصیلی سال ورود شهریه(تومان)
کارشناسی ناپیوسته ۹۲-۹۱ ۱۸،۴۳۰
دکتری حرفه‌ای( پزشکی، دندان‌پزشکی، داروسازی و دامپزشکی) ۹۲-۹۱ ۱۸،۴۳۰
کارشناسی ارشد ناپیوسته ۹۲-۹۱ ۶۹،۱۵۰
دکتری تخصصی غیربورسیه ۹۲-۹۱ ۲۵۷،۱۵۰
دکتری تخصصی بورسیه ۹۲-۹۱ ۳۰۴،۳۶۰

شهریه یک واحد عملی، عمومی، کارورزی، پایه، اصلی و تخصصی دانشجویان جدیدالورود

مقطع تحصیلی سال ورود شهریه(تومان)
عمومی و کارورزی پایه اصلی تخصصی
کارشناسی‌پیوسته ۹۲-۹۱ ۴۳،۶۳۰ ۵۸،۰۰۰ ۷۵،۳۳۰ ۹۲،۶۵۰
دکتری حرفه‌ای( پزشکی، دندان‌پزشکی، داروسازی و دامپزشکی) ۹۲-۹۱ ۴۳،۶۳۰ ۵۸،۰۰۰ ۷۵،۳۳۰ ۹۲،۶۵۰
کارشناسی ارشد ناپیوسته ۹۲-۹۱ ۹۳،۴۹۰
دکتری تخصصی غیربورسیه ۹۲-۹۱ ۳۰۸،۵۷۰
دکتری تخصصی بورسیه ۹۲-۹۱ ۳۶۵،۲۳۰

شهریه یک واحد کلینیکی (بالینی) و رساله و پایان‌نامه مقاطع مختلف

مقطع تحصیلی سال ورود واحد درسی
کلینیکی رساله پایان‌نامه
کارشناسی‌ناپیوسته ۹۱-۹۲ ۹۸،۰۶۰ ۲۶۱،۶۲۰
دکتری حرفه‌ای (پزشکی، دندانپزشکی، دامپزشکی) ۹۱-۹۲ ۱۵۲،۶۰۰ ۲۶۱،۶۲۰
دکتری حرفه‌ای (داروسازی) ۹۱-۹۲ ۳،۳۵۴،۴۵۰
کارشناسی ارشد ناپیوسته ۹۱-۹۲ ۳۳۶،۸۳۰
دکتری تخصصی غیربورسیه ۹۱-۹۲ ۸۷۲،۸۷۰
دکتری تخصصی بورسیه ۹۱-۹۲ ۱،۰۳۳،۰۷۰

شهریه یک واحد نظری برای کلیه رشته‌های مقطع کاردانی و کارشناسی

مقطع تحصیلی سال ورود شهریه( تومان)
کارشناسی ناپیوسته ۹۱-۹۲ ۲۰،۹۷۰
کاردانی ناپیوسته ۹۱-۹۲ ۱۶،۱۸۰
پیوسته ۹۱-۹۲ ۱۶،۰۴۰

شهریه یک واحد عملی، عمومی، کارورزی، اصلی و تخصصی برای کلیه رشته‌های کاردانی و کارشناسی ناپیوسته

مقطع تحصیلی سال ورود شهریه (تومان)
عمومی و کارورزی پایه اصلی تخصصی
کاردانی پیوسته و ناپیوسته ۹۱-۹۲ ۳۸،۳۰۰ ۵۰،۹۳۰ ۶۶،۰۹۰ ۸۱،۳۸۰
کارشناسی ناپیوسته ۹۱-۹۲ ۴۷،۵۱۰ ۶۹،۸۸۰ ۷۱،۵۳۰ ۹۹،۰۹۰

شهریه یک واحد کلینیکی( بالینی) برای کلیه رشته‌های مقطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته

مقطع تحصیلی سال ورود شهریه (تومان)
کاردانی پیوسته ۹۱-۹۲ ۸۶،۱۵۰
کاردانی گروه پزشکی ۹۱-۹۲ ۹۸،۰۶۰
کارشناسی ناپیوسته گروه پزشکی ۹۱-۹۲ ۹۹،۰۹۰

 


سفیر ایران در روسیه، با بیان اینکه نیروگاه اتمی بوشهر در حال انجام تست‌های نهایی است، گفت: طبق وعده روس‌ها پایان سال جاری میلادی مدیریت این پروژه به کارشناسان ایرانی سپرده خواهد شد.

محمودرضا سجادی در گفت وگو با خانه ملت، درباره زمان تحویل نیروگاه اتمی بوشهر از سوی روس‌ها، تاکید کرد: پیچیدگی نیروگاه هسته‌ای بوشهر باعث طولانی شدن فرآیندهای تست این پروژه شده و گرنه بیش از ۶ ماه است که نیروگاه بوشهر آماده و در حال گذراندن تست‌های نهایی است.

وی با بیان اینکه طبق وعده “روس اتم” زمان تحویل پروژه نیروگاه اتمی بوشهر آخر ۲۰۱۲ تعیین شده است،‌ یادآور شد: امید می‌رود همان‌طور که طرف روسی وعده داده، آخر سال جاری میلادی این پروژه به طور کامل تحویل و کارشناسان ایرانی مدیریت آن را بر عهده گیرند.

مسئولان در حال پیگیری پروژه موشک‌های اس ۳۰۰

سفیر ایران در روسیه، با بیان اینکه مسئولان در حال پیگیری پرونده موشک‌های اس ۳۰۰ هستند، افزود: توصیه می‌کنم این موضوع به مطبوعات کشیده نشود تا با اثرگذاری غلط باعث تحریک افکار عمومی نشود.

وی با عمیق خواندن روابط جمهوری اسلامی ایران و روسیه، ادامه داد: منافع تهران و مسکو به اندازه‌ای عمیق است که پروژه موشک‌های اس ۳۰۰ نمی‌تواند تاثیری بر روابط دو کشور داشته باشد.


 


در پی اعلام خروج طرح راه اندازی بورس ارز از دستور کار دولت و نیز عملی نشدن توافق مشترک دولت و مجلس برای عرضه ارز در بازار، نرخ دلار از ۲۴۵۰ تومان به ۲۵۵۰ تومان افزایش یافت.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران، امروز با بیان این‌که راه‌اندازی بورس ارز فعلا از دستور کار خارج شده است، گفت: موضوع بورس ارز به شکل قبل در دستور کار نیست و طرح‌های مکملی در دولت مطرح شده که با توجه به افزایش درآمد‌های ارزی نفتی در شهریور نسبت به مرداد‌، امیدواریم این طرح‌ها نهایی شود.

محمد نهاوندیان خاطر نشان کرد: با اجرای این طرح‌های مکمل، فعالان اقتصادی می‌توانند به آینده اطمینان بیشتری داشته و نیاز‌های خود را برطرف کنند.
وی که در نشست شورای گفت‌وگو سخن می‌گفت، درباره‌ طرح مکمل توضیح داد: با اجرای این طرح مشکل اصلی محدود‌ شدن عرضه‌ی ارز از سوی بانک مرکزی در بازار ارز از بین می‌رود.

او با بیان این‌که در این طرح نیاز‌های ارزی اولویت‌های هشت‌گانه کالاها (اولویت‌های سوم تا دهم) که پیش از این متوقف شده بود، برطرف می‌شود، گفت: نه تنها بلاتکلیفی برای تولید‌کنندگان به پایان می‌رسد، بلکه نیاز‌های اصلی این گروه‌ها تامین می‌شود.

نهاوندیان خاطرنشان کرد: اجرای بورس ارز مرحله بندی شده و در مرحله‌ مدیریت، بانک مرکزی اقدامات بیشتری انجام می‌دهد و به عرضه‌ی بیشتر ارز در بازار آزاد می‌پردازد.


 


کنسرت محمد رضا لطفی در شهرستان بابلسر به دلیل نگرفتن مجوز لغو شد.

تور موسیقی محمدرضا لطفی که از ۲۵ شهریور ماه در شهر ساری آغاز شده و قرار بود در چهار شهر استان مازندران به صحنه رود؛ به دلیل نگرفتن مجوز در شهر بابلسر لغو شد.

محمدرضا لطفی در توضیح لغو کنسرت خود در بابلسر گفت: گروه‌ همنوازان شیدا از ۷ ماه پیش تدارک یک تور موسیقی برای استان مازندران دیده بود و با اینکه برگزاری کنسرت در شهرستان‌ها توجیه اقتصادی ندارد ولی موظف به برگزاری این کنسرت شد.

به گزارش ایسنا وی با اشاره به اینکه در این تور قرار بود در شهرستان بابل نیز اجرا داشته باشند، افزود: شهر بابل از نظر برگزاری کنسرت شهری است که حاشیه‌های زیادی دارد و امکان برگزار کنسرت در آن بسیار سخت است. اما شهر ساحلی بابلسر همواره بدون مشکل کنسرت‌هایش را برگزار می‌کرد و مردم در آرامش به کنسرت می‌رفتند.

این آهنگساز و نوازنده تار از برخورد رئیس اداره ارشاد بابلسر انتقاد کرد و اظهار داشت: متاسفانه مدیر اداره ارشاد بابلسر در آخرین روزهای مانده به کنسرت، از دادن مجوز خودداری کرد و دیگر نهادهای شهری را مقصر دانست؛ در حالی‌که با بقیه نهادهای ذیربط مانند فرماندار و غیره تماس گرفته شد و همه اعلام کردند که ما با اجرای کنسرت مخالفتی نکرده‌ایم.

سرپرست گروه موسیقی همنوازان شیدا با تاکید بر این موضوع که بیش از ۴۵ سال برای هنر موسیقی این مملکت زحمت کشیده است، خاطرنشان کرد: همواره تلاش کرده‌ام به تنومند شدن درخت موسیقی و آواهایی ایران زمین کمک کنم اما دریغ از حمایت‌های کوچک! به نظرم مسئولان باید رسیدگی‌های لازم را برای برطرف کردن این مشکل بزرگ در شهرستان‌ها انجام دهند.

محمدرضا لطفی به همراه گروه موسیقی همنوازان شیدا به خوانندگی علیرضا فریدون‌پور ۲۵ الی ۲۷ شهریور در شهرساری به صحنه می‌رود.

این آهنگساز و نوازنده تار همچنین ۲۹ الی ۳۱ شهریور در شهرستان آمل، یکم الی ۳ مهر در شهرستان قائم‌شهر کنسرت خواهد داد و قرار بود ۵ الی ۷ مهرماه در بابلسر به صحنه رود که مجوز آن لغو شد.


 


محور کرج – چالوس در استان البرز به علت ریزش در تونل امیرکبیر مسدود شد.

بر اساس اعلام مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور، محور کرج – چالوس در استان البرز امروز – دوشنبه ۲۷ شهریور ماه – به علت ریزش در تونل شماره ۵ (امیرکبیر) تا اطلاع ثانوی مسدود شده است.

در زمان انسداد این محور، تردد وسایل نقلیه از سایر محورهای شمالی انجام می‌شود.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به kaleme-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به kaleme@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته