-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ شهریور ۳۰, پنجشنبه

Latest News from Kaleme for 09/20/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



ابوالفضل فاتح

اهانت مجدد به ساحت مقدس حضرت خاتم النبیین (ص) که رسالت، تعالیم و وجود مبارکش اتمام مکارم اخلاق است، نشان دهنده ی اوج مظلومیت پیامبری است که هرگز به درستی شناخته نشد. پیامبری که چه در میان مخالفان و چه پیروانش همچنان مظلوم است.
غرب که خود را جلودار تمدن بشر معاصر می داند با باز گذاشتن باب های اهانت به مقدسات الهی و معنوی، مفهوم بلند آزادی را تنزل داده و حقوق معنوی بشر را با آزادی متعدیان بهحریم مقدسات بیش از یک میلیارد انسان به چالش کشیده است.

یازده سپتامبر هر چه باشد با کشتار و غارت مسلمانان و قرآن سوزی و اهانت مکرر به چهره های درخشان خلقت به ویژه پیامبر خدا، حضرت محمد مصطفی (ص) و کاشتن تخم نفرتجبران نمی شود.

ای کاش که روشنفکران موحد و انسان دوست غرب برای این ضایعه که نه تنها حیثیت اخلاقی فرهنگی غرب که فرهیختگی بشر امروز را با پرسش جدی مواجه کرده است، چاره ای بیاندیشند و نگذارند که بیش از این چهره ی شعارهای انسانی غرب معاصر مشوه و ملوث گردد و اجازه ندهند که عده ای خدانشناس و دیو سیرت به پشتوانه ی قدرت های ضد دین، با خلق این سیاه چاله های تمدن سوز، انحراف، افراطی گری و خشونت و بی اخلاقی و عداوت را بر جهان و انسان حاکم سازند و باب های جهنم را گشوده دارند.

ای کاش مجامع جهانی که برای برپایی صلح و زندگی مسالمت آمیز انسانها در کنار یکدیگر برپا شده اند، بر رسالت خود در این گونه امور نیز وقوف یافته و با گذراندن قوانین روشن . لازم الاجرای بین المللی از تعدی متجاوران به حریم معنوی انسانها ممانعت به عمل آورند. توهین و تحریف به هر کیش و مرام محکوم است، اما چگونه است که سخن گفتن درباره ی تاریخ یهود معاصر در تو در توی هزار خط قرمز گرفتار است و کسی را یارای نزدیک شدن به آن نیست و یا تخریب نادرست مجسمه ی بودا فریاد تمام مجامع بین المللی را بر می آورد اما هتک حرمتمقدس ترین مقدسات مسلمانان، کسی را در اندیشه فرو نمی برد؟

ای کاش رسانه های عالم ، معرفت را بنیاد آگاهی و آزادی قرار دهند و پمپاژ تباهی را با توسعه ی آزادی یکی ندانند و حتی اگر تا این اندازه نیز به حقیقت اعتقاد ندارند حد اقل برای پیشگیری از ترویج کینه و عداوت از انتشار و باز تولید اهانت به معنویت خودداری کنند و مسوولانه از ابتدا با بلوکه کردن تولیدات موهن، سازمان ها و مراکز تولید اهانت را در نطفه محصورسازند.

ای کاش علمای اسلام و روشنفکران مسلمان در کنار صدور اطلاعیه و همراهی با خیزش به حق مسلمانان، در اندیشه ی یافتن راه حلی اصولی و حساب شده برای پیشگیری و مواجهه با جریان مکرر و مداوم توهین به مقدسات که عامدانه و با پیش بینی از واکنش مسلمانان صورت می پذیرد باشند. اگر توهین کنندگان ناچیز خود ندانند، اما دست های حامی آنان پیش بینی روشنی از واکنش مسلمانان دارند و چه بسا بر همین اساس بازی زشت خود را سامان داده اند. اگر مسلمانان واکنشی نداشته باشند، آنان به مقصود خود که لوث کردن مقدسات الهی و ترویج انحراف است، رسیده اند و اگر واکنش ها از مرز ها ی معقول و مشروع عبور کند ، باز آنان به مقصود خود که معرفی چهر ه ای خشن و غیر اخلاقی از قاطبه ی مسلمانان و توجیه خشونت ها ی قبلی و احتمالا بعدی غرب علیه مسلمانان و کشورهای اسلامی است نائل آمده اند. باید مراکز اصلی اسلام از ایران و عراق و عربستان و ترکیه و مصر برای به کار گیری اهرم های لازم که حامیان این جریانات منحرف را وادار به عقب نشینی کند، چاره کنند و از سوی دیگر واکنش های حساب شده را راهنمای عمل مسلمانان گردانند تا خدایی نکرده خشم و اندوه مسلمانان از مسیر درست خارج نشود. کم عملی مراکز اصلی اسلام در این گونه موارد و سکوت نا مفهوم مراکز بزرگ اسلامی در غرب به طور طبیعی واگذاری مسوولیت به مسلمانان دورتر در افغانستان و پاکستان و سودان و یمن و لیبی را به دنبال دارد که ممکن است نتیجه ای جامع و مانع بدنبال نداشته باشد.


 


شورای هماهنگی راه سبز امید با انتشار نامه ای، به انتشار فیلم وهن‌آلود و آکنده از تحریف در مورد پیامبر اسلام (ص) واکنش نشان داد و این اقدام را زمینه‌ساز دور جدیدی از خشونت و ناامنی در جهان توصیف کرد که «عقاید و ارزش‌ها و علائق بیش از یک میلیارد مسلمان ـ و بلکه میلیون‌ها موحد و متدین دیگر ـ را در جهان، به‌شدت آزرده ساخته و مورد طعن و توهین قرار داده است.»

این شورا که نامه خود را خطاب به دبیران کل سازمان ملل، سازمان کنفرانس اسلامی و مدیرکل یونسکو منتشر کرده، ضمن تاکید بر آزادی بیان، آزادی وجدان و مذهب، و محکوم کردن هرگونه خشونت‌ورزی؛ از مسئولان ارشد این سه سازمان بین المللی خواسته است «در راستای پاسداشت ارزش‌های مقدس دینی صدها میلیون مسلمان جهان، و برای پیشگیری از تکثیر نفرت و انتشار توهین و بازتولید خشونت، و برای تحقق جهانی که در آن صلح و مدارا و نوع‌دوستی جاری و مسلط باشد، از هر آنچه در امکان دارد، دریغ نکند.»

متن کامل این بیانیه به شرح ذیل است:

به‌نام خدا

آقایان محترم
دبیرکل محترم سازمان ملل متحد
دبیرکل محترم سازمان کنفرانس اسلامی
مدیرکل محترم یونسکو

جهان بدون زیست توأم با گفت‌وگو و انصاف و مدارا، جایی برای زندگی نخواهد بود. احترام به باورها و حوزه‌های مقدس دیگران (تمامی اقوام و مذاهب)، و نوع‌دوستی، گزیری گریزناپذیر برای هم‌زیستی مسالمت‌آمیز تمام ملت‌ها در جهان است. جز این، عرصه‌ای آکنده از خشونت و ستیز پیوسته سامان خواهد یافت که آرامش و امنیتی برای بشریت باقی نخواهد گذاشت.

چنان‌که شاعر مشهور پارسی، «حافظ» فرموده است:

«آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است:             با دوستان مروت با دشمنان مدارا»

با کمال تأسف، ساخت و انتشار فیلم وهن‌آلود و آکنده از تحریف در مورد پیام‌آور اسلام، زمینه‌ساز دور جدیدی از خشونت و ناامنی در جهان شده است. توهین بی‌پروا به شخصیت گرانقدر پیام‌آور اسلام، رسول دوستی و صلح و نوع‌دوستی، عقاید و ارزش‌ها و علائق بیش از یک میلیارد مسلمان ـ و بلکه میلیون‌ها موحد و متدین دیگر ـ را در جهان، به‌شدت آزرده ساخته و مورد طعن و توهین قرار داده است.

گروهی از صهیونیست‌های حامی تهیه‌ و توزیع این فیلم، مستمسکی در اختیار افراطیون اسلام‌ستیز قرار داده‌اند تا جهل و نفرت را هم‌زمان نشر دهند و خشونت و دشمنی و کینه را تکثیر کنند. تأسف‌بار آن‌که پیامبری هدف این تحریف و توهین قرار گرفته که از «رحمت» می‌گوید و می‌فرماید: «من برانگیخته شدم تا اخلاق نیکو را تمام کنم»؛ پیام‌آوری که راوی «لا اکراه فی الدین» و «لکم دینکم و لی الدین» است.

با تاکید مجدد بر آزادی بیان، آزادی وجدان و مذهب، محکوم کردن هرگونه خشونت‌ورزی و با یادآوری تعهدات دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی در اجرای بند دو ماده‌ی بیست میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی، از آن مقام گران‌مایه می‌خواهیم در راستای پاسداشت ارزش‌های مقدس دینی صدها میلیون مسلمان جهان، و برای پیشگیری از تکثیر نفرت و انتشار توهین و بازتولید خشونت، و برای تحقق جهانی که در آن صلح و مدارا و نوع‌دوستی جاری و مسلط باشد، از هر آنچه در امکان دارد، دریغ نکند.

شورای هماهنگی راه سبز امید
۲۹ شهریور ۱۳۹۱
۱۹ سپتامبر ۲۰۱۲

 

متن نامه به زبان انگلیسی

In the name of God

19 September 2012
Excellencies,

The Planet Earth can hardly provide a refuge for a humane life without tolerance, equity and dialogue. Respect for the beliefs of others – what others, all others, hold to be Sacred – is an inevitable imperative for the peaceful co-existence of all people in the world. Otherwise, the whole humanity will suffer from the prevalence and perpetuation of tension, conflict and violence. As eloquently put by the famous Persian poet Hafiz: Comfort in both Worlds emanates from these two concepts; kindness towards friends and tolerance towards the enemies.

It is a matter of utter regret that the production and release of an extremely distortive and insulting film about the Prophet of Islam has led to the emergence of a new round of violence and insecurity in the world. Wanton insults to the revered personality of Prophet Mohammad – a messenger of amity, peace and humanity – has severely injured the deeply-held beliefs of more than one billion Muslims in the world, and even those of hunderds of millions of other Monotheists across the world. It is truly regrettable that a Prophet has been targeted for distortion and insult that is known to have proclaimed that « I was chosen to complement the moral virtues »; the Messenger whose motto was: « There is no compulsion in religion » and « Your religion is for yourself, and my religion is for myself. »

The totally irresponsible support for this film – including by those with close links with known Zionist connections – has provided the extremists, of different shades and colors, including among Muslims, to propagate ignorance and hate and unleash enmity and violence.

While reaffirming our respect for and commitment to the principles of freedom of belief, religion and expression, and condemning violence of any kind and in all its forms, and also recalling the commitments of states and international organizations under Paragraph2, Article 20 of the International Covenant on Civil and Political Rights, we call on you, in your respective position of authority, to undertake all necessary measures towards preserving and upholding the respect for the sacred values of hundreds of millions of Muslims in the world, towards preventing the spread of insults, enmity, hatred and violence, as well as towards the realization of a world based on peace, tolerance and humanity.

The Coordinating Council for the Green Path of Hope Paris

H.E. Mr. Ban Ki-moon
Secretary-General
United Nations
New York

H.E. Mr. Ekmeleddin Ihsanoglu
Secretary-General
Organization for Islamic Cooperation
Jeddah

H.E. Ms. Irina Bokova
Director-General
UNESCO
Paris


 


بر اساس قانون تغییر ساعت رسمی کشور مصوب ۱۳۸۶ مجلس شورای اسلامی ساعت رسمی کشور در ساعت ۲۴ سی‌ام شهریور یک ساعت به عقب برگردانده می‌شود.

به گزارش ایلنا، بر اساس قانون تغییر ساعت رسمی کشور مصوب ۱۳۸۶ مجلس شورای اسلامی ساعت رسمی کشور در ساعت ۲۴ سی‌ام شهریور یک ساعت به عقب برگردانده می‌شود.

رئیس جمهور، مهر سال ۱۳۸۶ قانون تغییر ساعت رسمی کشور را که پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی به تائید شورای نگهبان رسیده بود، برای اجرا به معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری ابلاغ کرد.

بر اساس ماده واحده این قانون، ساعت رسمی کشور هر سال در ساعت ۲۴ روز اول فروردین یک ساعت به جلو کشیده شده و در ساعت ۲۴ روز سی‌ام شهریور به حال سابق برگردانده می‌شود.


 


فخرالسادات محتشمی پور در نامه ای به دخترش عارفه السادات تاجزاده به مناسبت سالروز تولد وی، از روزهای بازداشت سید مصطفی تاجزاده و دیگر همراهان سبز برای دخترش گفته و نوشته است: ” مردان مهاجم در شب ولادت مادرمان زهرای مرضیه(س) به خانه مان ریختند و گوهر یکدانه زندگی مان را ربودند و بردند و رنجش دادند و رنجمان دادند و ما به خدایشان واگذار کردیم. فاجعه را ما دیدیم و تو و ماه دامادجانمان شنیدید از راه دور.”

او همچنین روزهای سبز و خوبی را که خواهند رسید، نوید داده و ضمن اعلام همراهی همیشگی با یار دربندش به دخترش نوشته است: ” بیا تا به یکدیگر نوید روزهای خوب و سبز با هم بودن را بدهیم. بیا با هم پیمان ببندیم که در این راه سخت و صعب متحدانه همراهش باشیم.”

متن این نامه که در اختیار کلمه قرار گرفته به شرح زیر است:

جشنی برای تولد عارفه ساداتم

سلام نازنین تولدت مبارک

سی ساله شدی و سی سالگی زمان پختگی است حالا یک زن کامل هستی با اندازه سه دهه تجربه و دانش و یافته هایی که برای به دست آوردنش دقیقا سه دهه زمان لازم است.

سی ساله شدی دخترم. سالت اندکی کمتر از سن انقلاب است و اندکی کمتر از سن ماه دامادجان مان! سن انقلاب و تجربه هایی که سخت قابل اعتناست!

سی سالگی فصل نوینی در زندگی ما زن هاست! می توان به گذشته ها نقب زد و سال های زندگی را مرور کرد و برای سی سال بعدی واقع گرایانه تر برنامه ریزی کرد. بیا با هم به گذشته سفر کنیم:

سی ام شهریور سال هزار و سیصد و شصت و یک- آن روز سی ام آخرین روزهای گرم تابستان که نقطه وصل خنکای پاییز بود تو بی تاب آمدن بودی و من بی تاب وصل توأمان تو و پدرت. پدرت برای انجام فریضه حج به عربستان رفته بود در سال هایی که بوی ناامنی می آمد در شبه جزیره و من با هر نامه ای که از او می رسید تا بگشایم و دست خط او را ببینم و سلامتش را از زبان خودش و با قلم خودش باخبر شوم دل در دلم نبود. تو بودی، می دانستم. اما نبودن او را تاب آوردن آسان نبود. ما، من و تو در شب های تنهایی با هم نجوا می کردیم و هیچ کس شاهد این زمزمه های شبانه نبود! تو بی تاب آمدن بودی و من دلتنگ او. تو آمدی بسان فرشته ای کوچک و محبوب دل های دو خاندان شدی و پدر بی تاب آمدن بود و دیدنت. می گفت: خواب پریشانی دیده ام و تو و نوزادمان را به خدا سپرده ام.

دوست داشتم برای اولین زایمانم همسرم، یارم، شریک زندگی ام مرا به بیمارستان ببرد و در کنارم باشد. اما او نبود و تو را نیز رخصتی بیش برای پاییدن و ماندن نبود.

مولود عرفه! وقتی که آمدی نور را به سرای خالی از پدر پراکندی اما من خانه را بی او، تاب نیاوردم و همۀ بیست روز تنهایی مان را به خانه پدرجان و به آغوش او و مادرجان پناه بردیم تا گرمای آن خانه و روشنایی اش دلمان را گرم و روشن کند.

حالا دلتنگ که می شدم تو را در آغوش می گرفتم و می بوییدم و می بوسیدم. تو چونان فرشته کوچکی در زندگی ما حاضر شدی و چون گوی رخشنده ای می درخشیدی و این نورافشانی پدر را با وجود فرسنگ ها فاصله به طرب و شعف می آورد.

«حاجی» که آمد تو را سپید پوش به استقبالش بردیم که هردو از جانب خدا آمده بودید! او چنان مبهوت تو شد و تبارک الله احسن الخالقین گفت که گویی ما را نمی بیند! ما به خانه مان آمدیم قربان کردیم و میزبان میهمانانی شدیم که ولادت تو را در روز عرفه به فال نیک می گرفتند.

باری خداوند اولین در از درهای بهشتش را به روی ما گشود و ما شادمان از این مرحمت خوشبختی مان را شکرگزاری می کردیم. و سال ها مانند باد گذشتند و ناگهان تو پای به دانشگاه گذاشتی و بزگترین و مهم ترین انتخاب زندگی ات را کردی و زندگی مشترک را آغاز کردی با مردی که برازنده تو بود با صفات و خصال نیک. هنوز از سامان گرفتن زندگی تو و خواهرت چندی نگذشته گردش ایام روزهای سخت و تیره را برایمان به ارمغان آورد و غرّش آسمان زندگی تندباد و رگباری را به همراه داشت که سایه بان خانه مان را که نه، رکن رکین و بن و اساس آن را به یغما گرفت!

مردان مهاجم در شب ولادت مادرمان زهرای مرضیه(س) به خانه مان ریختند و گوهر یکدانه زندگی مان را ربودند و بردند و رنجش دادند و رنجمان دادند و ما به خدایشان واگذار کردیم. فاجعه را ما دیدیم و تو و ماه دامادجانمان شنیدید از راه دور.

تو بی تاب دیدار پدر بودی یادت هست؟ در آخرین ماه سال منحوس ۸۸ دل به دریا زدی، یارمهربان را ترک کردی و آمدی به وطن به امید خدا با آرزوی رهایی پدر و دیدارش. و دیدار دیگر عزیز رها شده از بند که برادرت بود! آمدی و دائم سراغش را گرفتی و پس از اولین و آخرین ملاقاتت در زندان، لحظه ای ما را به خود وانگذاشتی و سرخوشانه آمدن او را نوید دادی تا سرافرازانه آمد. قدمت مبارک بود دخترم در آن روزهای پایانی سال و تو که رفتی درست پس از همان سفر دو روزه کوتاه به دیار اجدادی، درد به جان او افتاد و زمین گیرش کرد و بستری شد و جراحی شد و نقاهتش به رمضان کشید و رمضان هنوز نیامده بازش خواستند به محبسی که تیره دلان برای آزاداندیشان تدارک می کنند در روزهای گمراهی و روزهای شادی شیطان که تفرقه را میان بندگان خدا مانند آب جادو می پاشد! و حبل الله را از دسترس آنان دور می کند. به محبس رفتن او همان و آغاز بی خبری و … دردواژه هاست انگار که از نوک قلم می تراود در آستانه جشن میلادت، دردانه جان می بینی؟! انگار سی سال پیش است و او قصد وداع دارد و من نالان از هجران، توان بازداشتنش را از این سفر معنوی ندارم! انگار همان سال های سخت زندگی است که سفرهای کوتاه چند روزه اش را تاب نمی آوردم و آن دوری طولانی تر پس از بازگشت ما از پاریس به بهانه درس و مدرسه شماها و تربیتتان که واهمه خراب شدنش را در بلاد کفر داشتم و دلتنگی های مادرجان! آه چه طاقت فرسا بودند آن روزها و شب ها که ما لحظه شماری می کردیم آمدنش را و او مانند باد می آمد دو روزی و مانند برق می رفت برای ادامه کار و …

و تو بزرگ و بزرگ تر شدی و هر شهریور تولدت را با حضور او جشن گرفتی و رسیدی به سال ۸۸ که قرار بود سال سرنوشت باشد و چه بد رقم خورد!

دخترم عارفه عزیزم!

اینک این چهارمین تولد توست بی حضور بابا که تو تنها با پیامش که نوید بخش و هشداردهنده است دلگرمی بی آن که حتی اجازه داشته باشی صدایش را بشنوی و برای یک سال دیگر زندگی ات انرژی و نشاط و خرّمی بگیری! و من در عالم خیال هنوز تو را در آغوش می گیرم و برایت لالایی می خوانم و این بار لالایی ها از همان جنسی است که مادرم برای من می خواند درزمانی که پدرم در زندان ستم شاهی بود. زندان زندان است! اما درد زندانِ نظامی که برایش رنج برده باشی و خون جگر خورده باشی بیش تر است. مانند درد گلی که شبلی بر تن حلاج افکند. بیا دخترم بیا و گوش به لالایی های مادر بسپار. انگار هنوز پلنگ در کوچه می نالد و صدای زنجیرها، همان زنجیرهای همیشگی که برپای مظلومان دوران قفل و کلید می شد، به گوش می رسد و هنوز … هنوز سرودهای کوهستان شنیدنی است!

می دانم که این سال های نحس دوری و مهجوری برای تو با آن دل نازک و طبع لطیفت سخت می گذرد اما به ناچار می گذرد. حالا که مُهر ممنوع الخروجی، شما را تا زمانی که اراده همایونی تعلق گیرد از دیدار چهره مهربان و پرفروغ پدر و آغوش او و آغوش خانواده محروم کرده است. بیا تا همه این فاصله ها را نادیده انگاشته روحمان را و قلبمان را باز هم به یکدیگر پیوند بزنیم و نغمه های مستانه عاشقی را با هم زمزمه کنیم. بیا تا به یکدیگر نوید روزهای خوب و سبز با هم بودن را بدهیم. بیا با هم پیمان ببندیم که در این راه سخت و صعب متحدانه همراهش باشیم، دعاگویش باشیم، غمگسارش باشیم و اگر نمی توانیم باری از دوشش برداریم مبادا که باری شویم بر دوش هایی که متاعب زندان به غایت رنجورش کرده است.

می دانم که تو، همسرت، خواهرت و همه ما در همه دعاهای پدر هستیم ما هم از دعا فراموشش نمی کنیم و یادمان می ماند که عزت و سرافرازی این خانواده به شرافت و خلوص و پایمردی های اوست.

با سپاس از همه صبوری ها و یکدله گی ها و همراهی هایت

سایه پدر هماره بر سرت و بر سرمان مستدام

می بوسمت

مامان فخری

۲۹/۶/۱۳۹۱


 


سال تحصیلی ۹۲- ۹۱با حضور ۱۲میلیون و ۴۰۰هزار دانش‌آموز از روز شنبه(اول مهر ماه)‌ آغاز می‌شود.

البته حدود یک میلیون و ۲۰۰هزار دانش‌آموز پایه اول ابتدایی دیروز به مدرسه رفتند و با حضور در جشن شکوفه‌ها رسما وارد چرخه نظام تعلیم و تربیت شدند.سال تحصیلی جدید حال و هوای دیگری دارد. کتاب‌های پایه دوم ابتدایی تغییر کرده، ساختار نظام آموزشی تغییر کرده و نظام آموزشی ۳-۳- ۶ رسما از مهر‌ماه وارد مرحله اجرایی می‌شود. پایه ششم ابتدایی در دبستان تشکیل می‌شود و کلاس‌های پایه اول راهنمایی تشکیل نمی‌شود.

به گزارش همشهری پایه ششم ابتدایی بدون طی مراحل آزمایشی ایجاد شده و به تبع آن کتاب‌های این پایه نیز شتاب‌زده تهیه شده و مراحل آزمایشی که چند دهه در این‌باره رعایت می‌شده نادیده گرفته شده است. مهم‌تر اینکه به اصرار وزیر آموزش و پرورش طرح تعطیلی روزهای پنجشنبه دبستان‌ها به سایر دوره‌های تحصیلی تعمیم داده شده و از مهر‌ماه امسال همه مدارس کشور روزهای پنجشنبه تعطیل است. هر چند آموزش و پرورش همانند سال گذشته اعلام کرده برای روزهای پنجشنبه برنامه‌های خاصی دارد.برخی دبستان‌ها به لحاظ تأمین فضای آموزشی و معلم برای پایه ششم ابتدایی مشکل دارند و در برخی مدارس راهنمایی دوره پیش‌دبستانی تشکیل می‌شود.

به گفته معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، حدود هفت میلیون نفر از ۱۲میلیون و ۴۰۰هزار دانش‌آموز، در دوره ابتدایی و مابقی در دوره‌های راهنمایی و دبیرستان تحصیل می‌کنند. ابراهیم سحرخیز اظهار کرد: ۶۰هزار مدرسه ابتدایی، شش هزار و ۲۰۰هنرستان، ۲۵هزار مدرسه راهنمایی و حدود ۲۹هزار دبیرستان در سال تحصیلی جدید برای استقبال از دانش‌آموزان آماده هستند.


 


دادستان تهران با سنگ اندازی های مداوم مانع از اعزام به مرخصی محمدرضا مقیسه عضو ارشد ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی می شود.

به گزارش خبرنگار کلمه، محمدرضا مقیسه، جانباز دوران دفاع مقدس، ۳سال از ۶ حبس خود را تاکنون سپری کرده و ۱۸ماه است که از اعزام به مرخصی و ملاقات حضوری منع شده است.

رییس دفتر مشترک ستاد رسیدگی به حادثه دیدگان پس از انتخابات، مهرماه ۸۸ و درپی تهاجم تیم های عملیات اطلاعات شد و ۲۰۷ روز را در بند ۲۰۹ زندان اوین در بازداشت موقت بود.

مخالفت از انجام ملاقات حضوری و اعزام به مرخصی با این زندانی سیاسی برخلاف مقررات مرخصی، در زمان فوت خواهر این زندانی سیاسی هم رعایت نشده است و او حتی موفق به حضور چند ساعته در مراسم ختم خواهرش نیز نشد.

در حال حاضر فرزند این روزنامه نگار زندانی در آستانه ازدواج است و به رغم تلاش خانواده این زندانی برای تامین نظر دادستانی، همچنان سنگ اندازی ها برای اعزام او به منظور شرکت در مراسم ازدواج پسرش ادامه دارد.


 


عبدالحسین روح الامینی در واکنش به خبر نامه تشکر نمایندگان مجلس نهم از رئیس جمهور بدلیل ابقاء مرتضوی در سازمان تامین اجتماعی، گفت: ای کاش این نامه به همراه اسامی امضا کنندگان آن برای اطلاع بیشتر افکار عمومی منتشر شود.

به گزارش مهر پدر شهید روح الامینی از قربانیان جنایت کهریزک در واکنش به نامه تشکر برخی نمایندگان مجلس نهم از رئیس[دولت] بدلیل ابقاء سعید مرتضوی در سازمان تامین اجتماعی گفت: ای کاش این نامه به همراه اسامی امضا کنندگان آن برای اطلاع بیشتر افکار عمومی منتشر شود.

وی همچنین با اشاره به سخنان سخنگوی قوه قضاییه در مورد پرونده کیفری مرتضوی مبنی براینکه ” دفاعیه اش تقدیم شده و به زودی پرونده به دادگاه می رود”، گفت: ما همچنان برای برگزاری دادگاه وی و سایر قضات تعلیق شده مرتبط با پرونده کهریزک روز شماری می کنیم.

پدر محسن روح الامینی از قربانیان حادثه کهریزک همچنین در پایان تذکری از آیت الله جوادی را در خصوص این پرونده یادآور شد و خاطرنشان کرد: در دیداری که خانواده ما در تابستان سال ۸۸ خدمت آیت الله جوادی آملی رسید؛ ایشان در بخشی از سخنان خود گفتند” اگر کسی بگوید به من چه، به تو چه، آن بالا هم کسی هست که بگوید هم به من ، هم به تو چه.”

سعید مرتضوی دادستان سابق تهران که در پرونده حادثه کهریزک متهم بود، بیش از این در زمینه‌های “معاونت در قتل”، “نقض حقوق شهروندی” و “هتک حیثیت ناجا” تفهیم اتهام شده است و پرونده کهریزک هنوز مفتوح است.

این در حالی است احمدی نژاد اخیرا مرتضوی را به ریاست سازمان تامین اجتماعی منصوب کرده است که این اقدام واکنش برخی از نمایندگان مجلس هشتم را در پی داشت.

مرداد ماه سال جاری بدلیل پیگیری برخی از نمایندگان دیوان عدالت اداری رای به برکناری سعید مرتضوی از پست ریاست تامین اجتماعی و ابلاغ این رای برای اجرا به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی داد.

پس از اعلام رای دیوان عدالت، دولت اساسنامه صندوق تامین اجتماعی را تغییر داد و این صندوق را تبدیل به سازمان کرد.

احمد توکلی به عنوان یکی از استیضاح کنندگان وزیر کار در مجلس هشتم و شکایت کنندگان به دیوان ، پس از صدور رای دیوان عدالت و عدم تمکین دولت به این رای با بیان اینکه از تاریخ ابلاغ رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری، وزیر باید مرتضوی را عزل کند گفته بود: در صورتیکه این اتفاق نیفتد وزیر کار در معرض عزل قرار می گیرد.

این درحالی است که در روزهای اخیر انتشار خبر نامه ای با امضای ۱۶۴ نماینده مجلس شورای اسلامی در تقدیر از  احمدی نژاد برای اصلاح اساسنامه صندوق تامین اجتماعی و تبدیل آن به سازمان که ابقای مرتضوی به ریاست این سازمان را در پی داشت، جنجال آفرین شده است.


 


قیمت خودروهای تولید داخلی طی سه ماه گذشته به طور میانگین ۱۹ درصد افزایش یافته است.

به گزارش خبر انلاین براساس این گزارش،خرداد امسال پژو ۲۰۶ تیپ۲ ، ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خرید وفروش می شد در حالیکه این رقم در شرایط فعلی به ۲۲ میلیون تومان افزایش یافته است.

پژو ۲۰۷ دنده ای، در خردادماه امسال ۲۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان در بازار بفروش می رسید که در حال حاضر با نرخ ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید وفروش می شود.
پژو ۲۰۶ اس.دی V9، نیز از رضد قیمتی قابل توجهی طی این سه ماه برخوردار شده است. این خودرو را می توانستید خردادماه ۲۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان خریداری کنید اما امروز باید برای خرید یک دستگاه پژو ۲۰۶ اس.دی وی ۹، ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بپردازید.

اگر در ماه آخر فصل بهار تندر۹۰ E2، می خریدید قطعا سود کرده بودید. چراکه اگر امروز بخواهید همین خودرو را تهیه کنید باید بیش از ۴ میلیون تومان به پول پیشین خود اضافه کنید.
کمترین افزایش قیمت مربوط به خودرو سمند است. این خودرو خردادماه ۱۴ میلیون و ۵۷۰ هزار تومان خریدو فروش می شد اما امروز به ۱۵ میلیون تومان رسیده است.
پراید ۱۳۲ و پراید ۱۱ هم رشد قیمتی زیادی نداشتند و تقریبا با حدود ۷ تا ۹ درصد افزایش فیمت همچنان در بازار خریدو فروش می شوند.


 


در حالیکه سخنگوی مرسی از موضع صریح وی در رابطه با مانع راتقای روابط تهران – قاهره در دیدار با صالحی سخن می گوید در خبر رسمی منتشر شده از سوی وزارت خارجه مطلبی در این رابطه مشاهده نمی شود.

محمد مرسی رئیس جمهور مصر در دیدار با علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران بر ضرورت ادامه گفت‌و‌گو میان تهران و قاهره و یافتن راه حلی برای بحران سوریه تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، سخنگوی محمد مرسی اظهار داشت که محمد مرسی در دیدار با علی‌اکبر صالحی گفته است که حمایت ایران، از سوریه مانع از ارتقاء روابط تهران و قاهره شده است.

یاسر علی، سخنگوی مرسی اظهار داشت، که رئیس جمهور مصر در این دیدار تاکید کرده که به عنوان رئیس جمهور مصر، نمی‌تواند افکار عمومی کشورش را که علیه دولت بشار است، نادیده بگیرد. دولتی که به گفته او «علیه مردمش زبانی تند و اعمال خشونت‌آمیز» به کار می‌بندد.

دیدار علی اکبر صالحی و محمد مرسی پس از نشست گروه چهارجانبه تماس درباره سوریه صورت گرفت.

وزیران امور خارجه گروه چهارجانبه تماس درباره سوریه که با ابتکار عمل محمد مرسی رئیس جمهور مصر تشکیل شد، شامگاه دوشنبه ۲۷ شهریور در غیاب عربستان سعودی در قاهره تشکیل جلسه دادند.

علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در این نشست، با ارائه نقشه راهی برای حل و فصل بحران سوریه، پیشنهاد اعزام ناظران منطقه‌ای به منظور نظارت بر آتش‌بس میان گروه‌های درگیر به این کشور داده است.

گروه چهارجانبه تماس درباره سوریه را مصر، ایران، عربستان سعودی و ترکیه تشکیل می‌دهند. جلسه مقدماتی نشست وزیران امور خارجه این گروه هفته گذشته در قاهره تشکیل شد.

در نشست دوشنبه شب اما عربستان سعودی از حضور در قاهره امتناع کرد؛ این مسئله خود می‌تواند ابهام‌هایی در مسیر موفقیت احتمالی برای این گروه ایجاد کند؛ به ویژه اینکه ایران هم‌پیمان اصلی نظام بشار اسد رئیس جمهور سوریه و مخالفان اصلیش در این گروه حضور دارند.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که دیپلمات‌های غربی درباره امکان نتیجه بخش بودن نشست‌های گروه چهارجانبه و دستیابی به توافقی ملموس برای پایان دادن به تنش‌ها در سوریه، تشکیک کرده‌اند. آنها وجود رقابت و بی‌اعتمادی میان ایران و عربستان سعودی را مانعی مهم در مسیر موفقیت گروه دانستند.

عربستان سعودی، مصر و ترکیه تاکنون بار‌ها خواستار کناره‌گیری بشار اسد از قدرت شده‌اند؛ این در حالی است که ایران شماری از کشور‌ها از جمله عربستان سعودی و ترکیه را متهم به کمک به گروه‌های مسلح سوری مخالف بشار اسد می‌کند.

از همین رو برخی از تحلیلگران می‌گویند که خود مصر نیز انتظار چندانی از گروه ندارد و محمد مرسی پیشنهاد تشکیل گروه را برای بازگرداندن مصر به جایگاه منطقه‌ای‌اش ارائه داده است.

به گزارش خبرگزاری الشرق الاوسط مصر محمد کامل عمرو وزیر امور خارجه این کشور پس از نشست قاهره در کنفرانس خبری با حضور همتایان ترک و ایرانی‌اش گفت که گروه چهارجانبه برای برگزاری نشستی دیگر در نیویورک در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد به توافق رسید.

او افزود: «برخی از طرح‌ها را به شکلی عمومی به بحث گذاشتیم، طرح‌هایی که می‌تواند به راه‌حلی برای وضعیت اسف‌بار در سوریه و متوقف شدن خونریزی در این کشور منتهی شود.»

علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در این کنفرانس خبری گفت که انتظار راه حل سریع از این نشست «غیر واقعی» است. او با تاکید بر ضرورت «صبور» بودن اظهار داشت: «تاکید می‌کنم که اشتراکات بیش از اختلاف‌ها است.»

صالحی یادآور شد که همگان به ویژه کشورهای تاثیرگذار در منطقه بر ضرورت یافتن راه‌حلی مسالمت‌آمیز برای بحران سوریه تاکید دارند. او همچنین موضع ایران درباره اینکه دولت سوریه باید بدون دخالت خارجی پاسخگوی خواسته‌های مردم این کشور باشد را تکرار کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که مصر، ترکیه، ایران و عربستان سعودی، دارای نقش بزرگی هستند و ممکن است در ‌‌نهایت بتوانند پیشنهادی نتیجه بخش و راضی کننده برای همگان اراده دهند.

از سویی، احمد داوود اغلو وزیر امور خارجه ترکیه از نیاز به «تلاشی منطقه‌ای برای حل و فصل بحران‌های منطقه» سخن گفت.

مسئولان مصری دلایل ضد و نقیضی درباره دلایل غیبت سعود الفیصل وزیر امور خارجه مصر از نشست قاهره ارائه دادند. آنها همچنین نگفتند که چرا شخصی به نمایندگی از الفیصل در نشست حاضر نشد.

سعود الفیصل ماه گذشته عمل جراحی داشت؛ مسئله‌ای که او را از پیگیری فعالیت‌های رسمی باز داشت. اما در نشست‌های دیگر عبد العزیز بن عبدالله معاون وزیر امور خارجه عربستان سعودی او را نمایندگی کرد.

یاسر علی سخنگوی ریاست جمهوری مصر گفت که وزیر امور خارجه سعودی به دلیل شرایط جسمی در نشست قاهره حاضر نشد. اما وزیر امور خارجه مصر گفت که غیبت سعود الفیصل به خاطر مشغولیت و داشتن برنامه‌های کاری از پیش تعیین شده بود. عربستان سعودی تاکنون دلیل حاضر نشدن وزیر امور خارجه خود را اعلام نکرده است.


 


در حالی که بازار ارز و سکه طی چند ماه گذشته تاکنون ملتهب و در عین حال از عدم مدیریت رنج می‌برد، صرافان تهران به دلیل بی‌ثباتی در این بازار در سردرگمی و بلاتکلیفی به سر می‌برند.

شاید حالا صرافان تهران در مغازه‌های خود به یاد دوران باثبات نرخ ارز در اواخر دهه ۷۰ روزگار می‌گذرانند. روزهایی که نرخ ارز از یک روند باثبات برخوردار بود و بسیاری از عرضه کنندگان و متقاضیان ارز و سکه با توجه به شرایط اقتصادی اقدام به خرید و فروش می‌کردند.

حالا سال‌ها از آن روز‌ها گذشته و یک سال و چند ماه است که نرخ ارز و بازار سکه به مانند یک دریای مواج در تلاطم به سر می‌برد.

حوادثی که از اواسط سال ۸۹ در بازار ارز و سکه تا کنون رخ داده است هر چند به گفته بسیاری از کار‌شناسان ناشی از عدم مدیریت مناسب از سوی دولت اعلام شده است اما هنوز سرنخ ماجرا مشخص نیست.

امروز بازار سکه و ارز تهران روز تقریبا آرامی را پشت سر گذاشت اما بسیاری از صرافان ادعا داشتند که این آرامش، آرامش بعد از توفان است و یا به عبارتی دیگر آتشی زیر خاکستر که به زودی بار دیگر شعله ور می‌شود.

صرافان در گفتگو با خبرنگار ایلنا که میدان فردوسی و بازار اصلیترین مکان تجاری آن‌ها محسوب می‌شود از عدم اعتماد به تصمیمات سیاست گذاران پولی و مالی کشور که طی روز‌های گذشته اتخاذ شده است می‌گویند.

به اعتقاد صرافان اخلالی که رئیس دولت  درباره نرخ ارز در گفتگوی زنده تلویزیونی به زبان آورده تنها ناشی از فرار برای عدم پاسخگویی بوده است.

صرافان بازار تهران معتقدند که در حال حاضر اگر اخلالی وجود داشته باشد از نوع دولتی است و رانتی است که دولت برای گروهی ایجاد کرده است.

در گفتگو با صرافان عملا مشاهده شد که امروز بسیاری از مغازه‌های صرافی در رکود کامل به سر می‌بردند و انگار که صرافان دچار شوک شده باشند در کنج مغازه‌های خود تنها نظاره گر عابران بودند.

یکی از فعالان بازار دراین باره به خبرنگار ایلنا گفت: التهابات ایجاد شده در بازار ارز ناشی از سفته بازی و تشنجی است که مدیریت دولتی آن را برعهده گرفته است.

در چهار راه استانبول نیز دلالان مشغول خرید و فروش ارز هستند اما آنچنان فضا برای آن‌ها ناآرام است که کسی حاضر نیست با آن‌ها معامله کند.

نکته قابل توجه اینکه بسیار از دلالان در گفتگو با خبرنگار ایلنا از کسادی کار خود گلایه کرده و می‌گویند نمی‌دانیم که این نوسان نرخ ارز توسط چه کسانی صورت می‌گیرد؟

در حالیکه قیمت سکه نسبت به دو روز پیش از ۹۷۰ هزار تومان به۹۳۵هزار تومان کاهش پیدا کرده است اما بسیاری از صرافان از عدم آگاهی نسبت به تداوم روند نزولی این بازار خبر می‌دهند.

نرخ دلار نیز نسبت به دو روز گذشته از ۲هزار و ۶۰۰ به ۲ هزار و ۴۵۰ تومان کاهش پیدا کرده است.

البته چند تن از فعالاان بازار به خبرنگار ایلنا گفتند که قیمت فوق در ساعت ۱۶ به بعد هر روز توسط گروهی که در خیابان ۱۵ خرداد تجمع می‌کنند و مبادرت به خرید و فروش ارز می‌کنند دست خوش تغییر شده و قیمت نجومی به خود می‌گیرند.

درحال حاضر خیابان ۱۵ خرداد خالی از دلالان سکه و ارز است اما شاید دست‌های نامرئی که کار‌شناسان و صرافان به آن اعتقاد دارند درهمین حوالی باشند.


 



 


سید حسین رونقی ملکی، وبلاگ نویسی که از چند هفته قبل در مرخصی درمانی بود و در جریان کمک به زلزله زدگان آذربایجان شرقی بار دیگر بازداشت شد، قربانی اختلافات وزارت اطلاعات و سپاه شده است.

به گزارش کلمه، بیش از ۳۰ ﺗﻦ ﺍﺯ ﺍﻣﺪﺍﺩﮔﺮﺍﻥ ﮐﻤﭗ ﺳﺮﻧﺪ که برای کمک به زلزله زدگان در این منطقه مستقر بودند، ﺩﺭ روز ﺩﻭﻡ ﺷﻬﺮﯾﻮﺭماه ﺑﺎﺯﺩﺍﺷﺖ و برخی از این امدادگران پس از چند روز بازداشت با تودیع وثیقه آزاد شدند. باقی مانده افراد، اوایل هفته ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺍﺯ ﻗﺮﻧﻄﯿﻨﻪ ﺯﻧﺪﺍﻥ ﺗﺒﺮﯾﺰ ﺑﻪ بازداشتگاه ﺍﻃﻼ‌ﻋﺎﺕ ﻧﯿﺮﻭﯼ ﺍﻧﺘﻈﺎﻣﯽ ﻣﻨﺘﻘﻞ ﺷﺪﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻧﺰﺩﯾﮑﺎﻥ ﺍﯾﻦ افراد، ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﻣﺪﺕ ﭘﻨﺞ ﺭﻭﺯ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﺎﺯﺟﻮیﯽ ﺩﺭ ﺍﺧﺘﯿﺎﺭ ﺍﻃﻼ‌ﻋﺎﺕ ﻧﯿﺮﻭﯼ ﺍﻧﺘﻈﺎﻣﯽ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘه اند.

یک منبع آگاه به خبرنگار کلمه گفته است که دلیل اصلی بازداشت و نهایتا طولانی شدن حضور سید حسین رونقی ملکی در بازداشت موقت، وجود اختلاف وزارت اطلاعات با نهاد اطلاعات سپاه است.

این منبع آگاه همچنین گفته است که در طول مدت بازداشت، بازجوهای وزارت اطلاعات از این فعال حقوق بشر می خواستند تا تمامی اتفاقات و روند و نحوه ی بازجویی های صورت گرفته در بند دو الف سپاه را برای آنها شرح دهد و نیز وی را با شکنجه های فیزیکی تحت فشار قرار می دادند تا درخصوص فردی به نام مسعود.ر که ظاهرا از ماموران ارشد اطلاعات سپاه است، اطلاعاتی کسب کنند.

وی در خصوص وضعیت جسمی حسین رونقی نیز گفته: بازجوها در طول بازجویی، دادن داروهای مسکن و اجازه ویزیت پزشک برای رونقی را مشروط به دادن اطلاعات و اعتراف کرده بودند و با توجه به مقاومت این زندانی بیمار، شرایط جسمی وی بسیار وخیم شده و خون ریزی کلیه های آسیب دیده و جراحی شده ی وی به شدت افزایش یافته است.

حسین رونقی به علت برخوردهای خشن و ضرب و شتم صورت گرفته، به همراه سایر بازداشت شده ها دست به اعتصاب غذای خشک زده بود و همین امر باعث تشدید خون ریزی کلیه های تازه عمل کرده اش شده و با توجه به اینکه مقامات قضایی و امنیتی به این زندانی بیمار اجازه ندادند به درمان و مصرف دارو برسد، نگرانی ها نسبت سلامتی وی افزایش یافته است.

نکته شایان توجه این است که یک مقام اطلاعات سپاه در رابطه با بازداشت حسین رونقی به یکی از بستگان رونقی بیان کرده "سپاه با بازداشت حسین رونقی مخالف بوده و از بازداشت وی اطلاعی نداشتند.” وی گفته است: مرخصی درمانی رونقی با هماهنگی سپاه و مقام قضایی انجام گرفت و در طول مدت حضور حسین در خارج از زندان، او فعالیت سیاسی یا تحرک مشکوکی انجام نداده بود و به همین دلیل ما سه بار تا قبل از بازداشتش با تمدید مرخصی وی موافقت کردیم."

منبع مورد اشاره در پایان به خبرنگار کلمه گفته است: نزدیک به دو سال است که بخش سابیری وزارت اطلاعات از اطلاعات سپاه درخواست کرده بود تا حسین رونقی را جهت انجام تحقیقات کارشناسی به مدت یک هفته در اختیار آنها قرار دهند که اطلاعات سپاه به دلیل مخالفت مامور ارشدش با نام مسعود.ر این درخواست را همواره رد می کرد و با آمدن این زندانی سیاسی به مرخصی درمانی، ماموران وزارت اطلاعات با تحت نظر داشتن مداوم وی مترصد فرصتی برای بازداشت او بودند که تشکیل کمپ کمک رسانی به زلزله زدگان آذری، فرصتی برای پرونده سازی علیه رونقی ملکی به وجود آورد و این نهاد امنیتی پس از مدتها تلاش توانست وی را در اختیار بگیرد.

پیش از این هم یک مقام اطلاعاتی سپاه گفته بود: اگر سپاه را از بازداشت او مطلع می کردند، حتما مخالفت می کردیم، چرا که رونقی متهم اطلاعات سپاه بوده و اشراف کامل بر رفتار وی عملکرد او داشتیم و اگر نیاز به برخورد با رونقی بود قطعا ما خودمان انجام می دادیم.

سید حسین رونقی ملکی از بازداشت شده های پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ است که توسط اطلاعات سپاه بازداشت شد و در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباسی به ۱۵ سال حبس محکوم شد. او پس از مدت ها تعلل و معطلی و پس از چند مرحله اعتصاب غذا و دارو، در نهایت چند هفته پیش به مرخصی درمانی آمد که به بازداشت وی در کمپ کمک رسانی به زلزله زدگان منتهی شد.


 


محسن رنانی، استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان، افزایش بدهی دولت به بخش‌های مختلف، چک‌های برگشتی و تعطیلی بنگاه‌های کوچک را از عوامل تاثیرگذار در افول سرمایه‌های اجتماعی دانست و گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات جامعه، وجود فضای عدم اطمینان است که هم دولت و هم جامعه در ایجاد این فضا مقصرند و متاسفانه در تعمیق این فضا می‌کوشند.

به گزارش ایلنا از اصفهان، رنانی در دومین نشست‌های تخصصی راهکار‌ها و الزامات تحقق حمایت از تولید ملی و در جمع فعالان اقتصادی و اعضای اتاق بازرگانی اصفهان، تاکید کرد: اگر قرار است تولید ملی و اشتغال هدف اول جامعه باشد باید تمام اولویت‌های در راستای تقویت تولید ملی و اشتغال زایی تمرکز یابد و سیاست خارجی و داخلی بر مبنای آن تنظیم شود.

وی نبود اولویت در جامعه را عامل مهم هدر رفتن سرمایه‌های مالی و اجتماعی در سطح کشور دانست و گفت: باید تمام بخش‌های جامعه را در راستای تقویت تولید ملی بسیج شود و سایر موضوعات کمرنگ‌تر شود.

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان، ریشه مشکل اقتصاد امروز کشور را در موضوعات سیاسی و اجتماعی عنوان کرد و افزود: نظام تولید کشور وارد مرحله تخریبی شده که روز به روز افزایش می‌یابد و در این شرایط سیاست گذاری‌های جدید نه تنها نتیجه‌ای ندارد بلکه پیامدهای سنگینی خواهد داشت.

وی از مسوولان اقتصادی کشور خواست که به جای سیاست گذاری‌های جدید اقتصادی عوامل تنش‌زا را کاهش دهند و گفت: در هفت سال گذشته بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار حجم درآمد نفتی ایران بوده و با وجودی که این رقم به اقتصاد کشور تزریق شده است شاهد افزایش اشتغال نیستیم در حالی که ایجاد اشتغال دو میلیون نفری از سوی مسئولان ارایه می‌شود.

نویسنده کتاب چرخه‌های افول اخلاق و اقتصاد با تاکید بر اینکه اشتغال یک محصول نهایی تصمیمات اقتصادی است و باید به تفاوت مفهومی ایجاد فرصت شغلی و ایجاد اشتغال توجه داشت، افزود: دو میلیون فرصت شغلی در جامعه ایجاد شده ولی اشتغال ایجاد نشده است.

وی نقش اصلی مدیران اجرایی را مدیریت دانست و نه تئوری‌پردازی و در توضیح آن گفت: زمانی که یک تئوری‌پرداز مدیر می‌شود اگر تئوری وی با شکست مواجه شد امکان برگشت و اصلاح به حداقل می‌رسد.

اقتصاد پیر کشور، تاب جراحی دوباره ندارد

دکتر رنانی با اشاره به قانون هدفمند شدن یارانه‌ها و پرداخت نقدی ماهیانه از سوی دولت گفت: مساوات در سطح خرد مطلوب است ولی در سطح کلان باعث بر هم زدن تعادل مالی درجامعه می‌شود.

وی اقتصاد را شبیه بدن یک انسان توصیف کرد که با هر شوک خارجی یک واکنش نشان می‌دهد و تصریح کرد: واکنش اقتصاد از بدن یک انسان بسیار پیچیده‌تر است و هدفمند شدن یارانه‌ها و آزاد شدن قیمت حامل‌های انرژی برای اقتصاد ما یک شوک بسیار بزرگ بود که اقتصاد کشور را دچار کهولت زودرس کرده است.

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان اتخاذ سیاست‌هایی مانند مالیات بر ارزش افزوده و هدفمند کردن یارانه‌ها را ضمن تایید کلیت آن، نوعی جراحی بدون توجه به وضعیت فعلی اقتصاد توصیف کرد و اظهار داشت: در شرایط موجود نباید عمل جراحی بر روی اقتصاد انجام شود چرا که برای مدیریت اقتصاد، باید به صورت سیستمی و کلان محوری نگاه شود و خرد محوری و فردگرایی در اقتصاد نتایج غیر قابل جبرانی را به بار خواهد آورد.

دولت مردد، سقوط سرمایه‌های اجتماعی و جرم سفید

این کار‌شناس اقتصادی وجود دولت مردد، سقوط سرمایه‌های اجتماعی و گسترش جرایم سفید در جامعه را سه چالش اصلی اقتصاد کشور نام برد و گفت: این سه موضوع باعث شده که جامعه به جای عقلانی رفتارکردن عقلایی عمل کند.

وی دولت‌ها را به سه دسته توسعه خواه، توسعه خوار و توسعه باز تقسیم کرد و گفت: دولت مردد یا توسعه باز دولتی است که به جای اصلاح تصمیمات نادرست که موجب شکست پروژه‌های قبلی شده به دنبال برنامه‌ریزی جدید است، دولت توسعه خواه، مدیریت رفع نیازهای جامعه را به خود جامعه واگذار و در تئوری و عمل از قوی شدن جامعه حمایت می‌کند و بالاخره دولت‌های توسعه باز که سیاست‌های آنان در بسیاری از پروژه‌ها سبب شکست می‌شود به مرور زمان به دولت‌های توسعه خوار تبدیل می‌شوند.

دکتر رنانی تغییر در سیاست‌های صادرات محصولات کشاورزی و جلوگیری یکباره از صادرات این کالا‌ها را نمونه‌ای از سیاست‌های یک دولت توسعه باز و مردد بیان کرد و با انتقاد از وجود متعدد جرایم سفید در جامعه گفت: جرم سفید به صورت قانونی جرم نیست ولی پیامد آن نوعی جرم به شمار می‌رود به عنوان مثال پرداخت نکردن ۳۰ درصد درآمد قانون هدفمند شدن یارانه‌ها به بخش صنعت و تولید که نتیجه آن ایجاد بی‌ثباتی در تولید شده پیامد یک جرم را دارد.

این کار‌شناس اقتصادی اظهار نظر برخی از مسولین کشور بدون توجه به پیامدهای سخنان خود را نوعی جرم سفید دانست و گفت: اقتصاد ایران مملو از جرایم سفید است. حتی وعده‌ای که از سوی مسوولین به تولید کنندگان داده می‌شود و عمل نمی‌شود نوعی جرم سفید محسوب می‌شود و از این موارد در بین مدیران بسیار مثال زدنی است.

زنگ خطر افول سرمایه‌های اجتماعی

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان اعتماد، مشارکت و همیاری را سه مولفه اصلی سرمایه اجتماعی نام برد و گفت: سرمایه اجتماعی از سرمایه اقتصادی در هر کشوری مهم‌تر است زیرا اگر سرمایه اقتصادی در کشور وجود نداشته باشد می‌توان با استفاده از سرمایه اجتماعی آن کشور را مدیریت کرد. در حالی که افزایش بدهی دولت به بخش‌های مختلف، افزایش چک‌های برگشتی و تعطیلی بنگاه‌های کوچک، از عوامل تاثیرگذار در افول سرمایه‌های اجتماعی به شمار می‌آیند.

رنانی در ادامه اصلاح نظام حقوقی و محترم شمردن حقوق مالکیت را از اصلاح نظام اقتصادی مهم‌تر دانست و خاطرنشان کرد: اگر یک تومان در اصلاح نظام حقوقی کشور هزینه شود نتایج آن از یک تومان هزینه در اصلاح نظام اقتصادی بیشتر است.

واحدهای تولیدی غرق دریای هزینه‌ها

نویسنده کتاب چرخه‌های افول اخلاق و اقتصاد افزایش هزینه مبادله واحدهای تولیدی در شرایط کنونی را قابل تامل تعریف کرد و گفت: هر هزینه‌ نابجایی که بر یک واحد تولیدی تحمیل می‌شود، هزینه مبادله نام دارد و فلسفه اصلی تشکیل دولت‌ها کاهش هزینه مبادله در اقتصاد است.

وی با انتقاد از اینکه واحدهای تولیدی در دریایی از هزینه‌های مبادله غرق شده‌اند و فضای مه آلود اقتصادی امکان پیش بینی و تجزیه و تحلیل را از کار‌شناسان گرفته، گفت: وجود آمار و اطلاعات صحیح و واقعی نیز نقش مهمی در برنامه‌ریزی کوتاه مدت و درازمدت بنگاههای اقتصادی خواهد داشت و بنابراین در شرایط موجود که اطلاعات اقتصادی قابل اتکا نیست فعالان اقتصادی نمی‌توانند برنامه ریزی برای فعالیت‌های آینده خود انجام دهند.

اقتصاد کشور نه تعطیل و نه فعال است

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان، اصلاحات اساسی در نگرش دولت نسبت به اقتصاد را راهکار عبور از این چالش اعلام کرد و اظهار داشت: دولت فعلی و بعدی نباید به توسعه بیندیشد بلکه باید در این شرایط به حفظ تعادل بپردازند و در معرض شوک‌های جدید قرار نگیرد تا فضای اقتصادی به تعادل برسد.

دکتر رنانی، اقتصاد امروز کشور را مانند وضعیت stand by در رایانه توصیف کرد و گفت: در این وضعیت اقتصاد کشور نه تعطیل و نه فعال است در این شرایط امکان پیش بینی و برنامه ریزی به حداقل می‌رسد. وی پیشنهاد کرد: هر سیاستی که دولت و جامعه را به سمت وفاق ملی سوق بدهد بهترین سیاست است و باید از تمامی ظرفیت‌های جامعه برای افزایش موولفه اطمینان استفاده کرد.


 


جعفری دولت آبادی، دادستان تهران، از اعزام ابراهیم بابایی زیدی، جانباز هشت سال دفاع مقدس برای درمان به خارج از زندان خودداری کرده است.

به گزارش کلمه، در هفته های گذشته ابراهیم بابایی زیدی از زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ دچار خون ریزی داخلی شده و پوست بدن وی بر اثر این خون ریزی ها کبود شده است. اما دادستان تهران با اعزام وی به بیمارستان خارج از زندان برای درمان خودداری کرده است.

ابراهیم بابایی زیدی از بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری در روز عاشورای سال ۸۸ است که توسط قاضی پیرعباسی به اتهام اجتماع و تبانی، اخلال در نظم عمومی و فراری دادن متهم به ۶ سال و ۹ ماه حبس و تحمل ۷۴ ضربه شلاق محکوم و چندی پیش به همراه تعدادی از زندانیان بند ۳۵۰ در ماه مبارک رمضان حکم شلاق ایشان اجرا شد.

این زندانی سیاسی سال گذشته از بند ۳۵۰ اوین به زندان رجایی شهر تبعید شد و اوایل خردادماه سال جاری به بهانه اعزام به بیمارستان جهت مداوای بیماری قلبی به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل و حدود یک ماه مورد بازجویی قرار گرفت و نهایتا توسط بازپرس شعبه سوم دادسرای مقدسی به تبلیغ علیه نظام از طریق ادامه فعالیت سیاسی در زندان و نگارش نامه به دبیر کل سازمان ملل متهم شد.

وی از رزمندگان دفاع مقدس و جانباز ۴۵ درصد دفاع مقدس است که بخشی از بیماری های وی ناشی از عوارض آسیب های دوران جنگ است.

چندی پیش برخی از منابع حقوق بشری به اشتباه از اعزام بابایی زیدی به بیمارستان با دستبد و پابند خبر دادند که این خبر صحت نداشته و دادستان تهران همچنان مجوز اعزام او را صادر نکرده است.


 


کلمه – گروه اقتصادی: مواد خوراکی بی سر و صدا دوباره در حال گران شدن اند. این خبری است که رسانه های رسمی چندان به آن نمی پردازند. اما مردم در کوچه و بازار، کاملا از آن مطلع اند. گرانی اگرچه برای رسانه ها به خبری تکراری بدل شده و برای افکار عمومی هم در حال تبدیل شدن یک امر عادی و روزمره است، اما برای مردم در موقعیت مصرف کنندگی، هیچ وقت عادی نخواهد شد.

به گزارش کلمه، برخلاف اظهارات مسئولان دولتی که از افزایش نرخ خرید شیر خام خبر داده و وعده کرده بودند که قیمت لبنیات کاهش خواهد یافت، این اتفاق نیفتاده است. در حال حاضر پنیر ۴۰۰ گرمی ۳۰۰۰ تومان، ماست پرچرب و کم چرب ۲۰۰۰ تومان، شیر کم چرب که قبلا به قیمت ۴۰۰ تومان عرضه می‌شد در حال حاضر ۹۰۰ تومان است و شیر پرچرب نیز ۱۲۰۰ تومان فروخته می شود.

در خصوص برنج هم زمزمه های افزایش قیمت وجود دارد و حتی برخی فروشندگان این احتمال را مطرح می کنند که برنج به وضعیتی که قیمت مرغ در ماه گذشته پیدا کرده بود، دچار شود. این در حالی است که تناقض گویی بین مسئولان دولتی و صنفی ادامه دارد؛ از سویی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادعا می کند که دولت امسال برنج وارد نکرده است، اما از سوی دیگر دبیر انجمن حمایت از برنج در گفت و گو با مهر می گوید اگر دولت راست می گوید، آمار واردات از سوی گمرک اعلام شود تا مشخص شود که در شش ماه نخست سال چه میزان برنج وارد شده است.

جمیل علیزاده شایق خاطرنشان می کند که اگر ادعای دولت راست باشد، به این معناست که برنج های خارجی موجود در بازار، کهنه و مربوط به واردات سال گذشته است. او همچنین نرخ خرید تضمینی را نیز پایین می داند و میزان برنج خریداری شده از شالیکاران را یک میلیون تن برآورد می کند، حال آنکه معاون وزیر ادعا می کند ۴ ملیون و ۸۰۰ هزار تن برنج خریداری شده است.

این تناقض گویی ها، این احتمال را تقویت می کند که برنج نیز به زودی به وضعیت سابق مرغ و وضعیت فعلی لبنیات دچار شود و همین شرایط برای برخی اقلام خوراکی دیگر نیز فراهم شود؛ خصوصا با توجه به بخشنامه دیروز بانک مرکزی که به توقف تخصیص ارز به واردات منجر شده و ممکن است بحرانی دیگر در خصوص قیمت برخی اقلام خوراکی در راه باشد.

گزارش وضعیت بازار مرغ و تخم مرغ

چندی پیش که مرغ به یک باره به کیلویی ۹ هزارتومان رسید موجی از نگرانی مردم و خصوصا رسانه ها را در برگرفت و گزارش های بسیاری در این باره نوشته شد. هرچندکه رسانه های رسمی از درج اخبار مربوط به مرغ با رویکرد گرانی منع شده بودند اما به هرحال به هر شکل و نحوه ایی که بود اخبار مربوط به این مساله انتشار یافت.

پس از چندی قیمت مرغ تا حدی کاهش یافت و به حدود قیمت ۴۸۰۰ تا ۵۲۰۰ رسید و همه جا صحبت از ارزان شدن مرغ شد، بی توجه به این نکته که شاید به نسبت قیمت ناگهانی کیلویی ۹۰۰۰ هزار تومان مرغ ارزان شده باشد اما با توجه به درآمد مردم و قیمتی که پیش از آن گرانی ناگهانی وجود داشت، همچنان گران است.

محمد یوسفی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی پرورش دهندگان مرغ گوشتی ایران پیش از این درباره قیمت مرغ گفت: “درحال حاضر قیمت هرکیلوگرم مرغ زنده در مرغداری در حدود ۳۶۰۰ تا ۳۸۰۰ تومان، قیمت هرکیلوگرم گوشت مرغ در بازار درحدود ۵۲۰۰ تا ۵۳۰۰ تومان است.” و البته او از افزایش قیمت مرغ خبر می دهد.

این اظهارات درحالی است که علی پورکاوه مدیرکل تأمین و توزیع وزارت صنعت، معدن و تجارت معتقد است دامنه قیمت مرغ در شهر تهران ۵۰۰۰ تومان در هر کیلوگرم است و با توجه برنامه تولید تخم مرغ ، بازار این کالا هم مشکلی ندارد. همچنین حسین مقدم نیا مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران با اشاره به وضعیت مناسب تولید گوشت مرغ، خواستار آن شد که مسئولان مربوطه در وزارت صنعت، معدن و تجارت فورا اقدام به خرید و ذخیره سازی مرغ و نهاده ها کنند، تا در آینده مشکلی پیش نیاید.

از سویی دیگر هدایت الله اصغری مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران مرغ تخم‌گذار میهن با بیان اینکه درحال حاضر قیمت هرکیلوگرم تخم مرغ درب مرغداری در حدود ۳۲۵۰ تومان است، گفت: بر این اساس، قیمت هر شانه تخم مرغ درب مرغداری در حدود ۶۵۰۰ تومان محاسبه می شود. براین اساس قیمت هرشانه تخم مرغ در بازار با احتساب افزایش ۲۵ درصدی هزینه های جانبی باید در حدود ۸۱۲۵ تومان محاسبه شود.”

پس از مرغ نوبت به گوشت می رسد

هفته گذشته نیز رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی ضمن اعلام قیمت روز گوشت گوسفند در بازار، از افزایش قیمت گوشت گوساله خبرداد. به گزارش مهر علی‌اصغر ملکی درخصوص وضعیت قیمت گوشت گوسفند در بازار اظهار داشت: “درحال حاضر هرکیلوگرم گوشت لاشه گوسفندی تا قیمت ۱۶۵۰۰ تومان بین مغازه داران توزیع می شود. مغازه داران هرکیلوگرم شقه گوسفندی را تا ۱۸۰۰۰ تومان به فروش می رسانند. البته ممکن است قیمت هرکیلوگرم گوشت راسته بدون استخوان تا قیمت ۲۶۰۰۰ تومان هم عرضه شود.”

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در خصوص وضعیت قیمت گوشت گوساله در بازار نیز ابراز بی اطلاعی کرده اما از افزایش قیمت ان خبر داده است.

گرانی بی سر وصدای لبنیات

در واقع قیمت ها انقدر افزایش پیدا کرده و این افزایش ها انقدر ناگهانی بوده که به نوعی مردم در مقابلشان بی تفاوت و یا شاید سر شده اند و ان را احساس نمی کنند و رسانه ها نیز نسبت به آن بی تفاوت شده و کمتر گزارش هایی در خصوص گرانی ها منتشر می شود. از این رو شاید بتوان گفت که در حال حاضر با گرانی بی سر وصدای لبنیات مواجه هستیم.

در واقع پس از مخالفت محمدرضا رحیمی با افزایش قیمت شیر خام از ۶۵۰ تومان دامداران در چند مرحله مختلف افزایش قیمت شیر خام را به صورت خودسرانه به کارخانجات لبنیات اعمال کردند. قیمت شیر خامی که در کارگروه تنظیم بازار که با ریاست محمدرضا رحیمی تشکیل می‌شد ۶۵۰ تومان اعلام شده بود به فراتر از ۱۳۰۰ تومان رسیده است و این موضوع باعث شده تا محصولات لبنی با افزایش صد در صدی نسبت به سه ماه گذشته مواجه شوند.

هرچند که بعضی از مسوولان اعلام کرده اند که به زودی قیمت محصولات لبنی را متعادل می‌کنند اما به نظرمی رسد که با افزایش چند باره قیمت محصولات لبنی در سه ماه اخیر، کنترل این بازار از دستشان خارج و در انجام این کار ناتوان هستند به طوریکه قیمت این محصولات حداقل ۳۰ درصد دیگر گران شده است.

در همین رابطه، حسین چمنی مشاور انجمن صنفی صنایع فرآورده های لبنی ایران درخصوص افزایش قیمت فرآورده های لبنی در بازار می گوید: “متاسفانه باوجود همه تمهیداتی که در رابطه با موضوع قیمت شیرخام اندیشیده شد، نه تنها قیمت این محصول در بازار کاهش نیافت بلکه شاهد افزایش قیمت شیرخام و به تبع آن قیمت فرآورده های لبنی در بازار بودیم. گفته می شود قیمت فرآورده‌های لبنی در یک هفته اخیر و در سکوت خبری با افزایش بین ۸ تا ۴۰ درصدی روبرو شده است.”

از طرفی دیگر مرکز پژوهش های مجلس با انتشار گزارشی علت گرانی فرآورده‌های دامی را نتیجه “بی‌تدبیری”، “سوء مدیریت” و “سوداگری” دانسته است. بر اساس گزارش این مرکز “نوسانات شدید و دوره‌ای قیمت‌های مواد غذایی، می‌تواند نشانگر سیاست مشخصی برای انحراف افکار عمومی در موضوعات سیاسی و اقتصادی تلقی شود.”

اما در مقابل نیز مقام‌های دولتی چون همیشه فرافکنی می کنند و به جای نقد سیاست های اشتباه و غلط خود و پیدا کردن راه کاری اصولی و جبران خطا، به دخالت برخی نهاد‌ها برای برهم زدن تعادل بازار اشاره می کنند و دست خارجی ها و داخلی را در گرانی ها دخیل می دانند. مسئولان نظارت و بازرسی در کشور طی دوره‌های اخیر عملکرد مناسبی نداشته‌اند، به طوری که در مورد قیمت لبنیات نیز شاهد افزایش روزانه قیمت‌ها هستیم. قوانین و مصوباتی که به تصویب می‌‌رسد بدون ضمانت اجرا رها شده و بازار نه به صورت منطقی بلکه به صورت افسارگسیخته راه خود را در پیش گرفته است.

به هرحال تقصیربا هرکس که باشد با گران شدن محصولات لبنیاتی بسیاری از افراد کم درآمد قدرت خرید لبنیات را از دست داده اند و پنیر، ماست، کره و شیر را از سبد خرید خانواده خود حذف کرده‌اند.

بعد از مرغ، گوشت، شیر و پنیر؛ نوبت به پسته هم رسید

افزایش قیمت لبنیات در واقع بخشی از داستان گرانی ها است. به گزارش مهر، مرکز آمار ایران جزئیات نرخ تورم ۲۵٫۹ درصدی – در دوازده ماهه منتهی به تیرماه امسال را منتشر کرده هرچند که بانک مرکزی نرخ تورم در دوازده ماهه منتهی به تیرماه را ۲۲٫۴ درصد اعلام کرده بود. درهمین راستا رئیس اتحادیه سراسری فروشندگان میوه و تره بار استان تهران در گفت و گو با مهر، با بیان اینکه قیمت هرکیلوگرم پسته در میدان مرکزی میوه و تره بار با قیمتی در حدود ۸۵۰۰ تومان عرضه می شود، از افزایش ۳۰ درصدی قیمت این محصول نسبت به مدت مشابه در سال گذشته خبر داد.

حسین مهاجران قیمت پسته را درحدود ۸۵۰۰ تومان عنوان کرد و گفت: “قیمت این میوه در خرده فروشی های سطح شهر با احتساب سود ۳۵ درصدی محاسبه و عرضه می شود.” به گزارش مهر، قیمت هرکیلوگرم پسته تازه در میوه فروشی های سطح شهر با احتساب سود ۳۵ درصد در حدود ۱۱۴۷۵ تومان برآورد می شود.


 


دبیر اجرایی خانه کارگر قزوین اعلام کرد: طی یک ماه گذشته بیش از ۳۰۰ کارگر واحدهای تولیدی قطعات خودرو بیکار شده‌اند.

عید علی کریمی با اعلام این خبر به ایلنا گفت: این کارگران با سوابق ۱۰ الی ۱۸ سال در واحد‌های تولید قطعات خودرو همچون پلی اوتان، سندان ایرانیان، ادریش خودرو، مالیک سان و… فعال بوده‌اند.

این فعال کارگری معتقد است اخراج کارگران در واحد‌های تولید قطعات خودرو شدت گرفته است.

دبیر خانه کارگر قزوین افزود: اشتغال مجدد برای کارگرانی که دارای سوابق و به تبع سن بالایی قرار دارند بسیار دشوار است چرا که این کارگران در هیچ کارگاهی پذیرفته نمی‌شوند.


 


کلمه – گروه اجتماعی: بالاخره پس از شش ماه کش و قوس بر سر ریاست متهم جنایت کهریزک بر مسند ثروتمندترین سازمان کشور، احمدی نژاد مثل همیشه در حمایت از مدیران متخلف پیرامونش کم نگذاشت، و حتی نگذاشت حکم دیوان عدالت اداری این قاضی معزول و خاطی را از دفتر سازمان تامین اجتماعی بیرون کند.

به گزارش کلمه، در حالی که همه وعده های نمایندگان مجلس هشتم و نهم در برابر شعبده بازی احمدی نژاد و سعید مرتضوی رنگ باخته بود، روز گذشته تعدادی از نمایندگان در دفاعی جانانه از این مدیر توانمند و لایق که نه تنها عرصه آزادی بیان در کشور را خدشه دار کرد، بلکه با اعمال خود در قوه قضاییه اعتبار بین المللی ایران را نیز تحت الشعاع قرار داد، بار دیگر هماهنگی و همدلی مجلس و دولت برخاسته از شورای نگهبان و تیم های امنیتی را به نمایش گذاشتند.

نمایندگان در نامه ای خطاب به دولت احمدی نژاد از خدمات ارزنده سعید مرتضوی، مدیر با عرضه ای که توانسته بود در یک زد و بند محیرالعقول همه بدهی های سازمان تامین اجتماعی را در معاوضه با شرکت های ورشکسته دولتی صاف کند، تشکر کردند و احتمالا او را مستحق مقامات بالاتر دانستند.

مساله جالب توجه این است که علت اصلی شکایت نمایندگان به دیوان عدالت اداری بر اساس مباحثی که فقط ۵ ماه پیش در کمیسیون های مجلس روی داد، بی تجربگی و بی دانشی این مدیر منتصب بود و اینک نمایندگان مجلس از توانمندی ها و قدرت مدیریتی سعید مرتضوی تقدیر می کنند!

و جالب تر اینکه مساله نامه و جمع آوری امضا، آنگونه که رییس مجلس می گوید، نوعی جعل بوده است!! و نمایندگان نمی دانسته اند که پای چه چیزی را امضا می کنند. گفته می شود که این نامه با تلاش معاون حقوقی احمدی نژاد نوشته شده است.

حالا لاریجانی که دل خوشی از احمدی نژاد و کابینه اش ندارد، می خواهد “دستگاهی را که چنین خبطی را انجام داده و چنین امضاهایی را گرفته پیگیری کند و با آنها برخورد نماید.” او نمی گوید وقتی برادرش در قوه قضاییه با آن همه دم و دستگاه توان برخورد با یکی از مردان احمدی نژاد را ندارد، او می خواهد از چه طریقی رسیدگی و برخورد کند.

احمد توکلی، الیاس نادران، علیرضا زاکانی، حسین نجابت، مسعود پزشکیان از جمله کسانی هستند که پیگیر پرونده مرتضوی محسوب می‌شوند. این نمایندگان که تلاش کردند با مذاکره و مفاهمه، متهم جنایت کهریزک را راضی به عقب نشینی کنند و از او قول شرف گرفتند، حالا مانده اند در برابر نامه حداقل ۱۱۸ نماینده مجلس که قدرشناس همه خدمات این مدیر لایق جمهوری اسلامی هستند، چه بگویند.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نهم در دفاع از این نامه گفته است: “از سال ۵۷ تا اکنون سازمان تامین ۳۷ هزار میلیارد تومان از دولت می‌خواست اما هیچ کدام از مدیران تامین اجتماعی نتوانستند از دولت بگیرند ولی مرتضوی گرفت. تامین اجتماعی ۱۲۰۰ میلیارد تومان به مراکز درمانی و داروخانه‌ها بدهکار بود، همه را مرتضوی پرداخت کرد. مدیریت شستا را عوض کرد. این مفهوم مدیر است، اما بعضی سیاسی‌کاری می‌کنند. چرا در این ۳۴ سال یک نفر پیدا نشد که بتواند این پول را بگیرد؟ حتی در دوره احمدی‌نژاد هم روسای دیگر هم نتوانستند بگیرند. مرتضوی عرضه داشته و گرفته.”

اما او نگفته که چرا دولت اینگونه بی سر و صدا حاضر شد شبانه همه ی این بدهی ها را صاف کند و آیا ریالی از این باز پرداخت بدهی ها به حساب سازمان تامین اجتماعی رفته است؟ و آیا طی شش ماهی که گذشت، حتی به قدر اندکی در وضعیت افراد وابسته به این سازمان تغییری ایجاد شده است؟

هر چند احمد توکلی خواسته است که امضا کنندگان نامه تقدیر، نام خود را منتشر کنند، اما نیازی به نام هم نیست. مجلسی که نمایندگانش منتصان حکومت هستند و برای خوشامد دولت و دولتیان عمل می کنند نیازی به افشای نام ندارند. وقتی فرزند شهید مطهری در مجلس هشتم از “وکیل الدوله” ها نام برد، برخی به وی خرده گرفتند اما اینک معلوم شده که نمایندگان مجلس، وکیلان شایسته ای برای دولت احمدی نژاد هستند. همان ها که حتی اجازه “دو دو کردن” هم ندارند و اگر چنان کنند رذل خطاب می شوند، اینگونه شرف نمایندگی خود را در دفاع از کسی نهاده اند که به گفته سخنگوی قوه قضاییه به زودی باید برای رسیدگی به اتهاماتش به دادگاه برود.

عبدالحسین روح‌الامینی، پدر محسن روح‌الامینی از شهیدان جنایت کهریزک، گفته که این شخص جلب به دادرسی شده و این جلب به دادرسی مربوط به قبل از عید و همچنین قبل از انتصاب وی در سمت ریاست سازمان تأمین اجتماعی بوده است. هر چند او گفته که هنوز کیفرخواست مرتضوی صادر نشده اما مطابق گزارش وی، جلاد مطبوعات و یکی از متهمان اصلی فاجعه کهریزک احضار شده و به عنوان معاونت در قتل عمد تفهیم اتهام شده است.

سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران متهم ردیف اول جنایت کهریزک بیش از این در زمینه های "معاونت در قتل"، "نقض حقوق شهروندی" و "هتک حیثیت ناجا" تفهیم اتهام شده ولی با گذشت سه سال هنوز به جنایات وی رسیدگی نشده است.

سعید مرتضوی از مجلس ششم به بعد پرونده های ناتمام زیادی دارد. از قتل و جنایت تا شکنجه. اما این بار مجلس نهم برای او سنگ تمام گذاشت. نه تنها به پرونده های معوقه او رسیدگی نکرد بلکه “مدال افتخار” نیز به سینه او زد تا به فرموده رهبری عمل کرده باشند و همدلی مجلس و دولت را به نمایش گذاشته باشند.

حمایتی که از سعید مرتضوی می شود بی شک ریشه در مراکز قدرتی دارد که حتی دو سال است قوه قضاییه را هم مانند مجالس پیشین معطل کرده اند. گویی هیچ اراده ای برای رسیدگی به جرایم این قاضی مجرم نیست. چرا که همه می دانند، قاضی جوان مطبوعات، متهم قتل زهرا کاظمی، متهم دزدی سوالات کنکور دانشگاه آزاد و متهم جنایت کهریزک هیچ یک از کارهایش را بدون اجازه “مافوق” انجام نداده است. وقتی اساسنامه سازمان تامین اجتماعی برای ماندگاری این مدیر “توانا و با صلابت” تغییر می کند و رای دیوان عدالت اداری معطل می ماند، احتمالا اتفاقات دیگر هم شدنی است.


 


کلمه: پیش از این گزارش شده بود که در بامداد روز جمعه ۲۴ شهریور، پدیده‌ای نورانی در آسمان ایران مشاهده شده که مثلثی شکل دیده شده و در مسیر جنوب‌غربی به شمال‌‌شرقی در حرکت بوده است.

ماهیت این جسم ناشناس که حوالی ساعت ۵ بامداد جمعه در آسمان ایران دیده شده، هنوز مشخص نیست. با این حال عکس های گرفته شده توسط منجمان آماتور ایرانی، تصاویر واضح تری از این پدیده را نشان می‌دهد.

به نوشته خبرآنلاین، اعضای انجمن اخترشناسی شیراز که پنج‌شنبه شب برای رصد آسمان به ارسنجان فارس رفته بودند، این پدیده نورانی را مشاهده کردند و از آن عکس گرفتند. امیر احتشامی از اعضای این گروه گزارش داد که «نوک مخروط را با تلسکوپ‌های ۱۰ اینچ و ۸ اینچ رصد کردیم؛ اندازه ماهواره یا ماهواره‌بر (یا هرچیز دیگری که بود) بسیار بزرگ بود. ۷۵ درصد طول تصویر در چشمی ۲۵ میلیمتر و تلسکوپ‌ها با فاصله کانونی ۱۲۰۰ میلی‌متر».

خط کم‌نورتر در نزدیک راس مخروط مربوط به رد ماهواره METEOR 2-20 است. به نظر می‌رسد که این پدیده که در ارتفاع بالایی از سطح زمین اتفاق افتاده، مربوط به یکی از ماهواره‌ها یا ماهواره‌برها باشد. نزدیک‌ترین پرتاب انجام‌شده متعلق به پرتاب یک ماهواره فوق‌سری جاسوسی ایالات متحده و یازده ماهواره دیگر بود که حوالی ساعت ۲:۰۹ بامداد جمعه از ایالات متحده پرتاب شد.


 


تهمینه میلانی، کارگردان سینما، در یادداشتی انتقادی در روزنامه اعتماد، نوشت:

تمام مسائل اجتماعی روز کشور بدون شک در جایگاه خود از اهمیت بسزایی برخوردارند، اما مهم‌تر از اهمیت و بازگویی آنها، برخاستن درصدد کشف علت چنین رخداد‌هایی است. از نگاه من شاید بتوان یکی از دلایل پیشامد این اتفاقات را به فقدان شایسته‌سالاری به نحو صحیح در کشور مربوط دانست.

متاسفانه در برخی موارد، شاهدیم که کارها به دست کاردان سپرده نشده و بعضی مسوولان شایستگی مقامی که در قالب آن جای گرفته‌اند را ندارند. بخشی ازسیاست‌های دولت نیز در حکم بازی آزمون و خطاست. مانند نوعی شوخی با ملت که گاه به مشکلات اجتماعی می‌انجامد.

نادیده گرفتن زنان در ایران از آن دست سیاست‌هایی است که به تنزل مقام زن به جایگاهی سنتی منتج خواهد شد. به دلایل واهی سهم آنها را از دانشگاه‌های کشور کاهش می‌دهند. قوانین حجاب را به طور فصلی تغییر داده و راه را برای ازدواج مجدد مردان به شکل دائم و موقت می‌گشایند. زن گذشته از فعالیت‌های اجتماعی – اقتصادی، ‌و نقش مادری و همسری، ‌قلب خانواده است. جراحت بر قلب خانواده، تمام خانواده را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.

مسوولان متوجه اهمیت این موضوع نیستند. در عوض، خواسته یا ناخواسته به سودجویان کشور فرصت می‌دهند تا با توسل به سرکوب، بی‌احترامی و ترور شخصیتی هنرمندان، آنچه کذب محض است را به عنوان حقیقت به خورد جامعه دهند، تصاویر خصوصی هنرمندان را با توسل به هر نیرنگی منتشر کنند، گو حتی دست به غارت آن از خانه‌ات زده باشند، و با حذف ما از بطن مردم، ‌هدایت امور را خود به دست بگیرند.

مسوولان نیز تحت تاثیر همین دروغ‌ها نسبت به فعالیت‌های ما، از آنچه بوده‌اند محافظه‌کار‌تر می‌شوند. جالب است، اینها همان افرادی هستند که داعیه‌شان در وصف حفظ آبروی مسلمان، ‌گوش فلک را کر کرده اما از زدن هرگونه افترا و اتهام ابایی ندارند.

به طور قطع چنین مسائلی به آبروی هنرمند لطمه نخواهد زد. بی‌آبرویی متعلق به صاحب ادعاست. متاسفانه انحصارگرایی با سوءاستفاده از نام مذهب، ‌مشکلی است که نه فقط قشر هنرمند، بلکه تمام اقشار کشور را درگیر پیامد‌های خود کرده و به تمام جامعه قابل تعمیم است.


 


دو شرکت هواپیمایی بی ام آی و هواپیمایی اتریش، در ماه اکتبر پروازهای خود به ایران را قطع خواهند کرد.

به گزارش بولتن نیوز، شرکت هواپیمایی بی ام آی BMI وابسته به بریتیش ایرویز، پروازهای خود به مقصد ایران را از اول اکتبر ۱۰ مهرماه قطع خواهد کرد. هواپیمایی اتریش نیز اعلام کرده که از ۱۰ اکتبر ۲۰ مهرماه پروازهای خود به ایران را قطع خواهد کرد.

مدیر بریتیش ایرویز سازمان هواپیمایی انگلستان، با اعلام این خبر، در نامه ای خطاب به رئیس سازمان هواپیمایی کشوری جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرد که شرکت بی ام آی وابسته به بریتیش ایرویز، پروازهای خود به مقصد ایران را از اول اکتبر ۱۰ مهر ۹۱ قطع می کند.

این شرکت هواپیمایی که هفته ای ۷ پرواز به مقصد ایران و بالعکس داشته است، اعلام کرده که به دلیل، عدم امکان سوخت گیری در ایران و تحمیل هزینه و مشکلات سوخت گیری در کشورهای دیگر، و همچنین کاهش ارزش ریال در برابر پوند و ارزهای دیگر، پروازها به مقصد ایران و برعکس، صرف اقتصادی ندارد و لذا فعالیت خود در ایران و انجام پروازهای خود راقطع خواهد کرد.

بریتیش ایرویز اکنون سهامدار اصلی شرکت بی ام آی است و این شرکت را بعد از واگذاری از لوفت هانزا خریداری کرده است. خود بریتیش ایرویز نیز از حدود ۴ سال و نیم قبل پروازهای خود به ایران را قطع کرده است.


 


رئیس اداره سلامت روان وزارت بهداشت با اعلام اینکه ۲۱ درصد از جمعیت کشور دچار اختلالات روانی هستند، گفت: یک درصد از این اختلالات در زمره انواع شدید به شمار می رود.

به گزارش مهر، دکتر احمد حاجبی با اعلام اینکه طرح پوشش بیمه ای مشاوره های روانشناسی تا پایان امسال در کشور اجرا می شود، افزود: در این راستا مذاکرات و هماهنگی از سوی وزارت بهداشت با سازمانهای بیمه گر در حال انجام است.

وی گفت: تحت پوشش قرار گرفتن مداخلات روانشناختی در گذشته بطور کامل نادیده گرفته شده بود اما اکنون توافقات خوبی در این راستا با سازمانهای بیمه گر حاصل شده لذا امیدواریم تا پایان سال شاهد تحقق این هدف باشیم.

رئیس اداره سلامت روان وزارت بهداشت در ادامه اظهار داشت: طبق آمارهای ارایه شده هم اکنون شیوع اختلالات روانی در کشور حدود ۲۱ درصد جمعیت را شامل می شود، یک درصد از این اختلالات روانی در زمره انواع شدید به شمار می رود که با افت شدید عملکرد همراه است.

وی اسکیزوفرنی، اختلالات دوقطبی و جنون را از جمله اختلالات شدید روانی عنوان کرد و افزود: اختلالات روانی طیف وسیعی را از نوع شدید تا متوسط و یا خفیف شامل می شوند.

حاجبی گفت: میزان شیوع اختلالات روانی در ایران با آمارهای جهانی تفاوتی ندارد، افسردگی و اضطراب مهمترین اختلالات روانی در کشور است که در بین زنان شایعتر است.

رئیس اداره سلامت روان وزارت بهداشت با اشاره به برنامه های این وزارتخانه در خصوص پیشگیری و کنترل اختلالات روانی افزود: آموزش مهارتهای زندگی به ویژه از سنین کودکی و نهادینه شدن مهارت فرزندپروری از جمله اقداماتی است که در راستای کنترل اختلال روانی در حال انجام است.

وی گفت: آموزش مهارتهای زندگی در کشور هم اکنون سابقه ۸ ساله دارد اما هنوز برای نهادینه شدن این آموزشها در بین همه سنین نیاز به گذشت زمان است.


 


دبیر انجمن قطعه سازان گفت: تنها راه خروج صنعت خودرو از بحران کنونی تعدیل قیمت ها و آزادسازی قیمت خودروهاست و در صورت ادامه این روند تعطیلی کامل صنعت دور از انتظار نخواهد بود.

ساسان قربانی در گفت و گو با میهن صنعت اظهار داشت: صنعت قطعه سازی کشور درسال ۱۳۹۰ با مشکلات بزرگی از قبیل افزایش بسیار شدید هزینه های تولید و افزایش نرخ ارز روبرو بوده است که این مشکلات در کنار اتفاقات دیگری از جمله افزایش جهانی قیمت مواد اولیه، مشکلات تورم عمومی ، انقباضی عمل کردن سیستم بانکی کشور و مسائل متعدد دیگر، باعث شد که مشکلات در صنعت قطعه سازی دو چندان شود.

ساسان قربانی در ادامه گفت: مشکلات و فشارهایی که بر صنعت خودرو وارد شده بصورت مرحله ای تاثیرات خود را بر این صنعت وارد نمود بطوریکه در اواسط سال ۹۰ ،انجمن قطعه سازان در نشست های مختلف و جلسات مختلف به اطلاع مسئولین ذیربط رساند که این صنعت در حال ورود به محیطی پرچالش بوده و ادامه کار برای قطعه سازی بسیار سخت خواهد بود.

وی با انتقاد از عدم آزادسازی قیمت خودرو در کشور اضافه کرد: یکی دیگر از بزرگترین مشکلات در صنعت خودرو، ثابت نگه داشتن قیمت خودروهای کشور است و این امر که به بیان دیگر می توان افزایش قیمت بسیار محدود خودرو نام نهاد خود مشکلات بسیارزیادی را هم به خودروسازی و هم به قطعه سازی تحمیل کرده است چراکه میزان افزایش قیمت ها به قدری محدود بود که خودروسازها به واسطه این محدودیت ها قیمت خرید قطعات را افزایش نداده و در پرداخت مطالبات به قطعه سازان نیز دچار مشکل شدند.

قربانی با اشاره به تعطیلی برخی از واحدهای قطعه سازی اظهار داشت: مشکلات بوجود آمده باعث تعطیلی ۴۵ واحد تولیدی در سال گذشته شده است که این شرکت ها از جمله بنگاه هایی بودند که از توان مالی ضعیفی برخوردار بوده و بدهی سنگین بانکی نیز فشار مضاعفی بر این شرکتها وارد کرده است.

ساسان قربانی با اشاره به نامگذاری امسال به نام تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی، گفت: انتظار می رفت با شروع سال جدید دولت و مجلس محترم و دیگر نهاد های مربوطه صنعت، کمر همت بسته و تمام توان خود را در خدمت تولید قرار دهند و با عملکردهای مثبت در بخش های مختلف مربوطه در مسیر حمایت ازتولید گام بردارند که متاسفانه ازشروع سال ۹۱ بر خلاف تصورها ، ابلاغ بخشنامه های غلط باعث محدودیت تولید در صنعت کشور شد.

دیر انجمن قطعه سازان با انتقاد از وعده های عمل نشده دولت در خصوص واحدهای تولیدی افزود: پیش از این قرار بود که پس از هدفمند کردن یارانه ها دولت تمام توان خود را برای بهبود وضعیت تولید به کار گیرد و حتی در این مورد قرار بر این بود که سیستم بانکی کشور در اختیار تولید قرار گیرد اما در حال حاضر هیچگونه کمکی به این بخش ها نشده است.

وی شرایط کنونی تولیدگران را اسفناک دانست و افزود: در شرایط کنونی تولیدگران کشور را می توان به بند بازی تشبیه کرد که بر روی تارموئی در حال حرکت بوده و مطمئناً چنین شرایطی اگر در کشورهای توسعه یافته بوجود می آمد قطعا باعث شکست قطعی صنعت آن ها می شد.

ساسان قربانی باتشریح راهکارهای جدید، خواستار بکارگیری آن از سوی مسئولان شد و افزود: در شرایط کنونی تشکیل کمیته ای ویژه، جهت پیگیری مشکلات صنعت خودرو بعنوان یکی از مهمترین اقدامات پیش رو محسوب میشود چرا که از بین رفتن صنایع مهمی مانند صنعت خودرو که ازمهمترین شاخصه های توسعه یافتگی در هر کشوری محسوب می شود و صنایع پائین و بالادستی را تحت شعاع قرار داده است باعث به زمین نشستن بخش اعظم صنعت کشور خواهد شد.

وی افزود: یکی از محوری ترین راهکارهای خروج ازبحران در صنعت خودرو آزاد سازی قیمت خودروها است باید در نظر داشت وقتی که ارز مناسب در اختیار تولید کننده قرار نگیرد، چگونه می توان قیمت ها را کنترل کرد؟ وچرا تمام صنایع در قیمت گذاری مختاربوده ولی فقط خودروسازان باید تابع دستورات دولت باشندو از سود خود بگذرند. این یک بام و دو هوا قطعاً صنعت خودروی کشور را به نابودی خواهد کشید.

قربانی خاطرنشان کرد: به دلیل شرایط حاکم کنونی بر صنعت قطعه سازی کشور و عدم توانائی در جوابگویی نیاز خودروسازان، تنها راه خروج از این بحران تعدیل قیمت ها و آزادسازی قیمت خودروهاست وگرنه کرکره صنعت خودرو هر روز در حال پائین آمدن است و اگر این روند ادامه پیدا کند مطمئناً باعث تعطیلی کامل صنعت قطعه سازی و خودروسازی خواهد شد.


 


در ادامه تغییرات مدیریتی در شرکت ملی نفت، مدیر عامل بزرگترین شرکت بهره برداری نفت ایران برکنار شد، ضمن اینکه به زودی محمود زیرکچیان زاده مدیر عامل شرکت نفت فلات قاره هم تغییر خواهد کرد.

این اقدام را می توان در ادامه تغییرات مدیریتی در وزارت نفت ارزیابی کرد که از زمان انتقال رستم قاسمی از سپاه به این وزارتخانه، آغاز شده است.

خبرگزاری مهر ۲۲ فروردین ماه سالجاری از آغاز تغییرات گسترده مدیریتی در سطح شرکت ملی نفت و شرکتهای تابع خبر داده بود.

انتشار این گزارش با تکذیب سخنگوی وزارت نفت روبرو شد اما با گذشت حدود ۵ ماه از انتشار این گزارش تاکنون چهار نفر از مدیران ارشد و اعضای هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران از کار برکنار و یا جابه جا شده‌اند.

بر این اساس از ابتدای سالجاری تاکنون با حکم مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و تایید وزیر نفت، مدیران امور بین الملل، مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت و مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه نفت تغییر کرده اند.

در ادامه این تغییرات هم امروز ۲۹ شهریور ماه هرمز قلاوند مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به عنوان بزرگترین شرکت بهره بردار نفت ایران از کار برکنار شد و حمید بورود به عنوان جانشین وی انتخاب شده است.

مراسم تودیع و معارفه مدیر عامل جدید شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب امروز ساعت ۱۵ بعد از ظهر در اهواز با حضور احمد قلعه بانی مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران برگزار می شود.

حمید بورد پیشتر به عنوان مدیر بهره برداری شرکت نفت و گاز مارون، سرپرست اجرایی طرح تزریق گاز کوپال، سرپرست اجرایی طرح تزریق گاز رامشیر، سرپرست اجرایی طرح تزریق گاز کارگاه توربین، مدیر پروژه‌های ویژه شرکت ملی حفاری و معاون حفاری مناطق نفت‌خیز جنوب مشغول به کار بوده است.

بر اساس این گزارش، پیگیری‌های مهر حاکی از آن است که به زودی با حکم معاون وزیر نفت، محمود زیرکچیان زاده مدیر عامل شرکت نفت فلات قاره ایران هم از این پست کنار خواهد شد.


 


کلمه – گروه اقتصادی: در پی افزایش بی‌رویه قیمت ارز در بازار، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از تصمیم شب گذشته کارگروه ویژه مجلس و دولت خبر داد و گفت: با ابلاغ تصمیم این کارگروه از سوی رئیس هیات دولت، از فردا ارز ۲ درصد زیر قیمت بازار آزاد برای افرادی که ثبت سفارش کرده‌اند، توزیع می‌شود. همچنین گزارش شده که بانک ها تخصیص ارز دولتی را متوقف کرده اند.

به گزارش کلمه، به این ترتیب ارز با سه نرخ در بازار رو به رو می شود. اما معلوم نیست که آیا این نوع قیمت گذاری به نوعی بازگشت به سیاست سال گذشته بانک مرکزی مبنی بر چند نرخی بودن ارز در بازارهای فرعی است یا دولت می رود تا سیاست جدیدی را در این آخرین ماه های عمرش تجربه کند.

صبح امروز خبر رسید که بانک مرکزی بخشنامه ای را از روز سه شنبه به بانک ها ابلاغ کرده که بر اساس آن، ارز با نرخ دولتی تنها به اولوبت یک پرداخت می شود؛ یعنی مواردی همچون قرمز، گوشت مرغ، گوسفند زنده، جو، ذرت، دانه سویا، کنجاله، روغن خام، شکر خام و شیرخشک صنعتی.

با این حساب کالاهای اولویت دوم نظیر داروهای ساخته شده، مواد اولیه دارو و تجهیزات پزشکی که در داخل کشور تولید نمی‌شود، از دریافت ارز دولتی محروم خواهند بود و احتمالا باید به همان قیمت ۲ درصد زیر نرخ بازار آزاد بسنده کنند؛ اتفاقی که به معنای استقبال از بحران در صنعت دارو و افزایش شدید قیمت اقلام دارویی در آینده نزدیک خواهد بود.

در بخشنامه جدید معاونت ارزی بانک مرکزی به معاونت ارزی بانکهای عامل دستور داده شده است که تخصیص ارز دولتی را به متقاضیان تا اطلاع ثانوی متوقف کنند.

در همین حال، یک عضو شورای پول و اعتبار بدون ذکر نام به خبرگزاری مهر گفته است: بر اساس این بخشنامه، قرار است که نرخ ارز برای اولویت یک معادل ۱۲۲۶ تومان، برای اولویت ۲ تا ۵ معادل نرخ جدیدی که بانک مرکزی به زودی آن را اعلام خواهد کرد، و برای اولویت ۶ تا ۱۰ نیز ارز به صورت آزاد و براساس نرخی که در بازار آزاد موجود است، تعیین شود.

این در حالی است که بر اساس قانون بودجه ۹۱ و دو نرخی بودن ارز یعنی نرخ مرجع و ۵ درصد زیر قیمت بازار، مبلغ ۵ هزار میلیارد تومان درآمد برای دولت پیش بینی شده است.

موسی‌الرضا ثروتی بدون اشاره به جزییات نشست کارگروه ویژه مجلس و دولت، می گوید که در این کارگروه که سه تن از نمایندگان مجلس یعنی آقایان غلامرضا مصباحی مقدم، محمدحسن ابوترابی‌فرد و رضا عبداللهی به همراه تیم اقتصادی دولت حضور داشتند ، تصمیمات مهم ارزی اتخاذ شد.

ثروتی با بیان اینکه هر روز از طریق صرافی‌ها و بانک‌ها نرخ ارز آزاد اعلام و مشخص می‌شود، تصریح کرد: همانطور که در خارج از کشور روزانه نرخ نفت و طلا اعلام می‌شود قرار شد نرخ ارز هم به هیمن ترتیب اعلام و ۲ درصد این نرخ به متقاضیان ارز داده شود.

این نماینده مجلس پیش از این ادعا کرده بود چون در شرایط تحریم قرار داریم امکان تک نرخی شدن ارز وجود ندارد اما در این شرایط عده‌ای از چند نرخی بودن ارز سو‌ءاستفاده می‌کنند مثلا فردی ۱۵ تن طلاخریداری کرده که این کار به عقل جن هم نمی‌رسد؛ اما دست‌هایی در کار هستند که نظام اقتصادی کشور دچار مشکل شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس یادآور شده است که افرادی که متقاضی بوده و قصد ثبت سفارش دارند با مشخص شدن بانک‌های عامل می‌توانند در سیستم رایانه‌ای بانک مرکزی سفارش خود را ثبت و ارز ۲ درصد زیر قیمت بازار دریافت کنند.

روزنامه دنیای اقتصاد با اشاره تصمیم جدید مسئولان اقتصادی و با پرداختن به قیمت ارز مرجع و سیاست‌های ارزی دولت طی چند ماهه اخیر نوشته است که دولت تصمیم گرفته است با هدف ساماندهی تقاضای ارزی با رقابتی متفاوت نسبت به گذشته به بازار ورود کند. بر این اساس، تصمیم‌گیران قصد دارند اقدام به تاسیس بازاری کنند که در آن تقاضای وارداتی خارج از شمول دریافت ارز مرجع با قیمتی نزدیک به بازار غیررسمی پاسخ داده شود.

سید کمال سیدعلی نماینده مجلس نیز در گفت‌وگو با فارس با اشاره به لزوم راه‌اندازی بازار فرعی ارز گفته بود در این بازار باید این اختیار به بانک مرکزی داده شود که ارز خود و ارز حاصل از صادرات را عرضه کند و در ضمن امکان ورود ارز به این بازار نیز وجود داشته باشد.

وی اظهار داشته بود که بهترین روش در حالت فعلی باز بودن دست بانک مرکزی برای ورود به بازار فرعی و فروش ارز نزدیک به قیمت بازار است؛ بازار بین بانکی در کنار بازار فرعی که نزدیک به نرخ بازار باشد، مناسب است.

نوسانات ارزی و تحریم نفتی

بازارهای ارز و طلا طی سال‌های گذشته همواره دستخوش نوسانات شدیدی بوده است و هر رویداد بین المللی و منطقه‌ای می توانسته بر قیمت و میزان ارز در بازار تاثیر گذار باشد، اما از اوایل سال جاری این روند شدت بیشتری گرفت و با گسترش تحریم‌های اتحادیه اروپا و امریکا، قیمت دلار در بازار به طرز غیرقابل کنترلی افزایش یافت. علت بحران در بازار طی روزهای گذشته را عده‌ای تلاش دارند به پیامدهای ناشی از اجلاس سران در تهران مربوط کنند.

در شرایط فعلی و با توجه به محدودیت‌های زیاد بانک مرکزی در بازارهای مالی جهانی، دولت قادر نیست که با ارز حاصل از فروش نفت را به کشور منتقل کند. این در حالی است که این روزها مسئولان اقتصادی کشور بارها اعلام کرده اند که ذخیره ارزی کشور بالاتر از سال‌های قبل است.

در این رابطه، اسدالله عسگراولادی از مسئولان بانک مرکزی خواسته است نظارت بیشتری بر بازار ارز داشته باشند. وی معتقد است که ارز باید به نرخ ۱۶۰۰ تومان برگردد و ارز ۲۵۰۰ تومانی خیلی بد است و تبعات سوئی دارد، او می خواهد که مسئولان بانک مرکزی با مردم صادق باشند. اگر یک هفته است که ارزی وارد بازار نمی کنید با صداقت بگویید چرا این کار را می کنید. با صداقت به مردم بگویید که ذخایر ما و صندوق ذخیره ما پر است ولی از آن استفاده نمی کنیم، ما باید این ذخایر را برای روز مبادا بگذاریم.

عسکراولادی با بیان اینکه کشور ۱۰۰ میلیارد دلار تجارت غیرنفتی دارد و قابل تحریم نیست گفت: ما البته تحریم بیرونی هستیم ولی با بعضی مدیریت های نادرست این تحریم را در داخل تشدید می کنیم مثلاً از طرح شبنم ما چه نتیجه ا ی گرفتیم؟ عده ای گفتند این برای ردگیری کالا است ولی اکنون همین اوراق و برچسب های طرح شبنم را قاچاق می فروشند. برای ردگیری کالا باید مرز را کنترل کرد.

دولت و بانک مرکزی از سال گذشته تاکنون با اعمال سیاست‌های مختلفی از قبیل حذف ارز مسافرتی، تشکیل بازار بورس و کنترل واردات سعی کرده اند بازار ارز را کنترل کنند، اما به نظر نمی رسد موفقیتی در این خصوص کسب کرده باشند.

هر چند برخی از اقتصاددانان بورس ارز را بهترین راه برای اجرای قانون برنامه پنجم در زمینه نرخ ارز می داند و می گویند راه اندازی بورس ارز را راهکار مناسبی برای جلوگیری از تلاطم های ارزی است و افزایش نقدینگی در بازار ارز، تغییرات غیرمتعادلی را همراه با افزایش قیمت در نرخ ارز به همراه داشته که هیچ یک براساس استاندارد و برنامه اقتصادی مشخصی نبوده است اما بورس ارز می تواند با برقراری تعادل بین عرضه و تقاضا و تعیین قیمت واقعی تا حدودی از مشکلات ارزی بکاهد، اما برخی دیگر بر این باورند که با توجه به میزان نقدینگی موجود در جامعه این بورس از کارایی کافی برای ایجاد تعادل در قیمت ارز برخوردار نخواهد بود..

کارشناسان معتقدند وقتی شوک ارزی در بازار اتفاق می افتد، باید دولت نرخ ارز را به صورت شناور مدیریت کند، وگرنه شکاف بین نرخ مرجع ارز و نرخ آزاد افزایش می یابد.

اما برخی از مسئولان دولتی بر این باورند که ارز باید در بازار آزاد به تعادل برسد و افزایش قیمت ارز را برای کشور سازنده و مفید می دانند. به طوری که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیشتر در دفاع از افزایش قیمت گفته بود “افزایش قیمت ارز به معنی گرانتر شدن قیمت کالاهای خارجی است که این خود باعث کاهش میل به واردات و سودآوری بیشتر کالاهای صادراتی ایران می شود.”

این ادعا در حالی مطرح می شود که کارشناسان اقتصادی معتقدند با توجه به گسترش تحریم‌ها و وابستگی شدید کشور به ارز نفتی، افزایش قیمت ارز نه تنها منجر به اخلال در ارز دریافتی از صادرات می شود بلکه هزینه واردات را نیز افزایش داده و مردم را با بحران گرانی قیمت‌ها مواجه می کند.

دست‌های خارجی، توطئه‌های دشمن

پیش از این بارها احمدی نژاد به توطئه و دست داشتن عده‌ای در بازار ارز اشاره داشته است. اما نمایندگان مجلس معتقدند چنین مساله صحت ندارد. آنان از احمدی نژاد خواسته بودند که اگر سندی دارد در اختیار مجلس بگذارد تا پیگیری کنند.

محمدرضا رحیمی، معاون اول احمدی نژاد نیز پیشتر بحران ارز را به “گروهی اندک” نسبت داده که به گفته وی “با معاملات صوری و هماهنگی با بیگانگان اقدام به خرید و فروش دلار می کنند که باعث تشنج در بازار می شود.” وی ادعا کرده بود که این گروه اندک در بازار ارز اخلال می کنند و “بعضی از دستگاهها و رسانه‌ها نیز به این موضوع دامن می زدند.”

یکی از نمایندگان مجلس هم گفته است “وقتی قدرت‌های بزرگ تصمیم به ایجاد اختلال در اقتصاد کشور گرفته اند، قطعا یکی از راههای آسان انجام این کار با کمک عناصر داخلی افزایش نرخ ارز در داخل کشور است. هدف اصلی آنها جمع آوری و خروج ارز از کشور است. براین اساس، بانک مرکزی علاوه بر برنامه ریزی بلندمدت برای مدیریت نرخ ارز در بازار باید نظارتش بر صرافی‌ها را قوی‌‍تر کند”.

این ادعا در حالی مطرح می شود که فروردین ماه امسال احمد توکلی، غلامرضا مصباحی مقدم و الیاس نادران سه تن از چهره‌های اقتصادی مجلس، در نامه‌ای خطاب به دولت، با اشاره به سیاست‌های خصمانه غرب در اعمال تحریم‌ها به ویژه پس از قطع حمایت سوئیفت و مبادلات ارزی بانک‌ها، عنوان کرده بودند که “صرافی‌ها، بهتر از نهادهای رسمی قادر به دور زدن تحریم‌ها هستند.”

پیش از این نیز، عسکراولادی هم در خصوص اخلال دست‌های نامریی در بازار ارز گفته بود اگر کسی واقعاً اخلال می کند، خوب باید دستگیرش کرد!

اما تاکنون به جز بازداشت مدیران سایت‌های اطلاع رسانی در خصوص قیمت ارز و طلا کسی در این رابطه دستگیر نشده است. همان افرادی که محسنی اژه‌ای در گفت و گوی اخیر خود به پرونده‌هایشان اشاره کرد.

دولت اخلال می کند یا نمی کند

هر چند احمد توکلی،‌ نماینده‌ تهران و منتقد همیشگی سیاست‌های اقتصادی کشور، با وحشتناک خواندن وضعیت بازار می گوید بر اساس اطلاعاتی که در اختیار دارد دولت عمدا ارز به بازار عرضه نمی کند، اما وزیر اقتصاد و دارایی و مسئولان بانک مرکزی این ادعا را رد کرده و بر این باورند که دولت هیچ سودی از محل افزایش قیمت دلار بدست نمی آورد.

در همین حال رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با تایید گفته های توکلی ادعا کرده بود که اشتباه دولت این است که از سه هفته قبل عرضه دلار در بازار متوقف شده است. ادعای که مردان اقتصادی احمدی نژاد تایید نمی کنند.

آنچه مسلم است تحریم‌های بین المللی، محدودیت‌های بانکی، رشد سرسام آور تورم، سومدیریت و عدم توجه به نظرات کارشناسی از مهمترین عوامل گرانی بازار ارز است و با ادامه این سیاست‌ها در نه ماه باقی مانده عمر دولت دهم، دور از انتظار است که کنترل جدی بر این مساله انجام شود و بازار ارز روی آرامش به خود ببیند.

با ورود نیروی انتظامی و اخیرا اعلام آمادگی سپاه برای حضور در این عرصه، بنظر می رسد طرفین درگیر در این بازار بی‌میل نیستند که از قیمت ارز بعنوان حربه‌ای برای انتخابات پیش روی ریاست جمهوری بهره برداری کنند تا شاید بتوانند رقیب را از صحنه به در برند. بی شک دولت احمدی نژاد پاییز و زمستان سخت تری از تابستان در پی خواهد داشت و با استمرار سیاست های ماجراجویانه دولت دهم، ریال باید منتظر سقوط بیشتری باشد.


 


کلمه – بیتا موحد:

میرحسین موسوی: "دروغ به مشخصه‌ای غیرقابل تفکیک از صدا و سیما تبدیل شده است."

بحث انتقاد از صدا و سیمای ضرغامی، موضوع تازه ای نیست. کمتر کسی پیدا می شود که از سیاست های رسانه ای این فرمانده سپاه راضی باشد. از زلزله گرفته تا اعتراضات مردمی، از تحریف واقعیات جامعه تا اخبار گزینشی سراسر کذب، از اشاعه فرهنگ بی اخلاقی تا دروغهای علنی، فقط گوشه ای از دستاوردهای این رسانه ضدملی است. اما وقتی سانسور به سخنان رهبری می رسد، آنجا که صدای دانشجویان حامی ولایت هم در می آید، دیگر مساله قابل توجه می شود.

البته آقای ضرغامی که با تحریف اخبار و ساخت سریال سفارشی چراغ سابقه طولانی در تحریف و تحریک و تشویش اذهان عمومی دارند، چندی پیش نیز برای تحریف سخنان امام خمینی مورد شماتت بیت ایشان قرار گرفت. اما کسی گمان نمی کرد که قافیه آنقدر تنگ شود که صدای حامیان دیروز او هم در آید و همه اعتراف کنند که او نه تنها منافع ملی را قربانی کرده، بلکه مصالح و منافع ” طایفه ای ” خود را نیز نادیده گرفته و در انتشار اخبر آنان نیز ” تنگ نظری ” به خرج داده است.

دانشجویان شرکت کننده در جلسه مشترک با رهبری اعتراض کرده اند که آیت الله خامنه ای گفته است: “من استالین نیستم که بنشینم یک سری حرف بزنم بعد یک عده‌ای را بیاورم بنشینند آن‌ها را تئوریزه کنند”.

البته سخنان ایشان قابل نقد و بررسی است و باید پرسید اگر شما نمی خواهید فرموده هایتان تئوریزه شود، پس این غوغاها برای مبارزه با ” جنگ نرم ” و ” افزایش زاد و ولد ” و ” اسلامی کردن دانشگاه ها ” و ” جمع کردن مردم از کف خیابان ها “، ” بیداری اسلامی ” و ده ها فرمایش شما با کدامین هدف در دستور کار نهادهای رسمی کشور قرار می گیرد و همه سرمایه و منابع کشور را به خود اختصاص می دهد؟

این دانشجویان “سانسور” سخنان رهبری را “کج سلیقگی و تنگ نظری” مسئولان و تصمیم گیران می دانند. همان تصمیم گیرانی که اتفاقا در ” بیت رهبری” هم هستند! همان کسانی که بواسطه حاشیه امنیتی که برای خود ایجاد کرده اند به خودشان اجازه می دهند هر کاری انجام دهند.

دانشجویان مدعی شده اند که رهبری در بخش دیگری از سخنانش “انتقادات خیلی تند” از عملکرد سازمان صدا و سیما داشته و این بخش از سخنان هم منعکس نشده است. عجب است که حتی رهبری هم از دست نشانده خویش راضی نیست. البته این اولین بار نیست که رهبری نسبت به عملکرد صدا و سیما معترض و منتقد است، سال گذشته نیز در جمع دانشجویان گفته بود “شما خیال نکنید که حالا بنده چون رئیس صدا و سیما را انتخاب مى ‌کنم، همه برنامه ‌هاى صدا و سیما را مى ‌آورند، دانه ‌دانه بنده نگاه کنم، امضاء کنم. نخیر، از خیلى از برنامه ‌هاى صدا و سیما بنده هم راضى نیستم. از جمله، من راضى نبودم که از ماه اسفند، بلکه زودتر از اسفند، بعضى از سفرهاى تبلیغاتى و حرف‌هایى که زده شد و تظاهراتى که مى ‌شد و مجادلاتى که انجام مى ‌گرفت، از تلویزیون پخش شود، که متأسفانه تو تلویزیون پخش شد.” و به صراحت گفته بود از عزت الله ضرغامی، که در جریان دوم خرداد ۱۳۷۶ و انتخابات ۱۳۸۸ از هیچ چیز برای خراب کردن اصلاح طلبان کوتاهی نکرده است، راضی نیست.

آنچه مسلم است، همه از ضرغامی ناراضی اند! حتی کارکنان صدا وسیما که طی هشت سال گذشته سیاست های غیرهنری و ضدرسانه او باعث شده، برخی از مجریان حتی نتوانند در ملاعام و اجتماعات ظاهر شوند و بسیاری از آنان که توانی دارند از همکاری با این رسانه سر بار زنند. به قول مشاور میرحسین، سیدعلیرضا بهشتی شیرازی فرهنگی و درد آشنا با مسایل روز جامعه که به ناحق به حبس است “آیا در کشور ۷۵ میلیونی ما خبرنگار آموزش دیده‌ای که چهره و صدای مناسب داشته باشد و بتواند تمامی حروف الفبا را به درستی ادا کند به تعداد کافی وجود ندارد؟ چرا وجود دارد، اما حاضر به همکاری با صداوسیما نیست. منظور این نیست که اگر از چنین افرادی دعوت به کار شود قبول نخواهند کرد. بلکه وقتی می‌آیند اداره کردنشان سخت است. پیرو و وفادار نیستند. آنها زیر علم خودشان و نه حکومت سینه می‌زنند. کار می‌کنند ولی همکاری نمی‌کنند.”

زمین که لرزید، اصولگرایان از خواب پریدند

ماه گذشته نیز وقتی زمین لرزید و ضرغامی تنش نلرزید و در حالی که مردم بی گناه در زیر آوار مانده بودند، او گمان می کرد بهتر است ” همه چیز آرام باشد”.

این بار آش آنقدر شور بود که صدای همه حامیان صدا و سیما هم در آمده بود و کمتر کسی را می توانستی بیابی که از سیاست خبری ضرغامی در جریان زلزله آذربایجان راضی باشد.

زلزله باعث شد که گلایه های قبلی هم روی کار بیاید. همه چیزهایی را که میرحسین موسوی و طرفدارانش بارها در انتقاد از صدا و سیما مطرح کرده بودند. اما این بار سایت های حامی سابق بنویسند که این سازمان در حوادث سال ۸۸ هم یک نظاره‌گر تمام عیار بود! و صدا و سیما با رفتارِ انفعالی، صفر و یکی و نابه‌هنگام، عاملِ اصلیِ بحران در افکارِ عمومی بوده است و بگویند که صدا و سیما در آن روز‌ها٬ اخبار حوادث٬ ناآرامی‌ها و اعتراض‌های مردمی را با پنج روز تاخیر پوشش می‌داد که همین مسئله باعث «سلب اعتماد» از عملکرد این سازمان شد!! و صدا و سیما مهمترین عامل گسترش نارضایتی مردم در حوادث سال ۱۳۸۸ و سال‌های بعد از آن است.

جالب اینجاست که حتی خود ضرغامی هم به یک طرفه بودن این رسانه ملی در طول اعتراضات مردمی پس از انتخابات مهندسی شده ریاست جمهوری اعتراف کرده بود و در مقام یک شخصیت امنینی گفته بود که برای آرام کردن اوضاع چنین اقدامی را انجام می داده است.

این سخنان را وقتی میرحسین موسوی سه سال پیش دردمندانه گفت و نصیحت کرد و خواست که ” صدا و سیما را از قید بدگویی ها و یک طرفه عمل کردن ها ” رها سازید و بگذارید “صداها قبل از آن که به فریاد تبدیل شود به صورت استدلال و مجادله احسن در این رسانه جاری، تصحیح و تعدیل گردد.” کسی سخن حق اش را نشنید و به جای پرداختن به این مساله، چماقی ساختند برای منزوی کردن هر چه بیشتر مردم و دلسوزان انقلاب و اسلام.

اما اینک که توجه مردم به ماهواره ها و رسانه های بیرونی جلب شده است و در حالی که مسئولان فرهنگی کشور اعتراف می کنند که بیش از شصت درصد از مردم طی سالهای گذشته به سمت ماهواره روی آورده اند و فرمانده ناجا از رشد بیست درصدی استفاده از ماهواره به رغم همه گانگستربازی های این نیرو خبر می دهد، حقانیت سخن میرحسین موسوی و مردانش خود را می نمایاند، وقتی سید علیرضا بهشتی شیرازی دردمندان از حصار تنگی که بر او کشیده اید فریاد می زند ” با تکرار این وضعیت مردم به مشتریان ثابت رسانه‌های دیگر تبدیل می‌شوند ” اما دریغ از یک گوش شنوا!

آن زمان مدعیان اصولگرایی سر در لاک خود فرو برده بودند و به جای همراهی و حمایت از سخنان بحق میرحسین، هیزم آتش فتنه را جمع می کردند، و اینک خودشان به منتقدان اصلی این رسانه ضدملی و طایفه ای تبدیل شده اند. همه پیش بینی ها و دوراندیشی های نخست وزیر هشت سال دفاع مقدس اینک در مقابل چشمان حامیان رهبری و اصولگرایان چند آتشه به نمایش در آمده است.

اصولگرایانی که حامیان رهبری و منصوبان او محسوب می شوند وقتی از صدا و سیمای ضرغامی بعنوان شرکتی “زیان‌ده”٬ “وابسته به حاکمیت” و “انحصارگرا” نام می برند، و اینک دانشجویان حامی رهبری می گویند ” اگر بتوانیم در خوشبینانه‌ترین حالت به آن نگاه کنیم، باید بگوییم مصلحت سنجی‌های کاذب و غیرضروری حالت بدبینانه‌اش هم این است که مسائل دیگری وسط باشد”. دیگر شاید جایی نماند که کسی بخواهد انتقاد بیشتری را مطرح کند.


 


قیمت خودروهای تولید داخلی طی سه ماه گذشته به طور میانگین ۱۹ درصد افزایش یافته است.

براساس گزارش خبرآنلاین، خرداد امسال پژو ۲۰۶ تیپ۲ ، ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خرید وفروش می شد در حالیکه این رقم در شرایط فعلی به ۲۲ میلیون تومان افزایش یافته است.

پژو ۲۰۷ دنده ای، در خردادماه امسال ۲۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان در بازار بفروش می رسید که در حال حاضر با نرخ ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید وفروش می شود.

پژو ۲۰۶ اس.دی V9، نیز از رضد قیمتی قابل توجهی طی این سه ماه برخوردار شده است. این خودرو را می توانستید خردادماه ۲۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان خریداری کنید اما امروز باید برای خرید یک دستگاه پژو ۲۰۶ اس.دی وی ۹، ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بپردازید.

اگر در ماه آخر فصل بهار تندر۹۰ E2، می خریدید قطعا سود کرده بودید. چراکه اگر امروز بخواهید همین خودرو را تهیه کنید باید بیش از ۴ میلیون تومان به پول پیشین خود اضافه کنید.

کمترین افزایش قیمت مربوط به خودرو سمند است. این خودرو خردادماه ۱۴ میلیون و ۵۷۰ هزار تومان خریدو فروش می شد اما امروز به ۱۵ میلیون تومان رسیده است.

پراید ۱۳۲ و پراید ۱۱ هم رشد قیمتی زیادی نداشتند و تقریبا با حدود ۷ تا ۹ درصد افزایش فیمت همچنان در بازار خریدو فروش می شوند.


 


کلمه – گروه اجتماعی:‌ رضا تقی‌پور، وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات از آغاز به کار “اینترنت ملی” در هفته آینده خبر داده که به گفته او با این اقدام ارتباط حدود ۴۲ هزار دستگاه دولتی با اینترنت قطع و به شبکه ملی منتقل خواهد شد.

این طرح که تقی پور از آن به عنوان “اینترنت ملی” و “شبکه ملی اطلاعات” یاد کرده تا هفته آینده در کل کشور برای تمامی دستگاه‌های اجرایی راه‌اندازی خواهد شد و در تمامی مراکز سوئیچ استانی یعنی ۳۱ استان عملیاتی و طی مراسمی پرده‌برداری می‌شود.”

این اعلام وزیر دولت احمدی نژاد اما همچنان تا حد زیادی مبهم است و مشخص نیست کیفیت دسترسی ایرانیان به شبکه جهانی اینترنت پس از این چگونه خواهد بود.

در همین باره در کلمه بخوانید:
کاهش سرعت و پهنای باند اینترنت کشور به بهانه ملاحظات امنیتی/ اینترنت ملی از مهر می‌آید؟

در واقع پس از انتخابات مخدوش ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ و اعتراضات مردمی پس از آن، موضوع گسترش فیلترینگ و نیز راه اندازی شبکه ملی اینترنت مورد توجه حکومت قرار گرفت و با قطع یا کاهش سرعت اینترنت و گسترش فیلترینگ، صحبت از طرحی با عنوان اینترنت پاک یا حلال و ملی هم به میان آمد.

تاکنون تاریخ های مختلفی برای راه اندازی اینترنت ملی مطرح شده است. سال گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به تصمیمات راهبردی کشور در عرصه راه اندازی زیرساختهای دفاع سایبری، از زیربار آمدن اولین مرحله از شبکه ملی اطلاعات در خردادماه سال ۹۱ به عنوان یکی از تصمیمات اصلی در این بخش خبر داد.

پیش از این حتی زمان راه اندازی “اینترنت ملی” تا ۲۲ بهمن‌ ۱۳۹۰ اعلام شده بود.

تقی پور همچنین در ۱۸ دی ماه ۱۳۹۰، اعلام کرد که شبکه ملی اطلاعات تا ۶ ماه آینده راه‌اندازی می‌شود و گفت: «براساس تکلیفی که تا پایان برنامه پنجم توسعه داریم، با تکمیل این طرح، باید همه مراکز داده‌ها و میزبانی سایت‌ها به داخل کشور منتقل شود. این شبکه پاسخگر نیاز های کاربران خواهد بود.»

وزیر ارتباطات در سخنان جدید خود “نصب تجهیزات و جداسازی” را از جمله دلایل تأخیر به‌وجود آمده در این طرح عنوان کرده و گفته است: «کلیات اجرای این پروژه به تمامی دستگاه‌ها ابلاغ و به صورت عملیاتی نیز با تمامی وزارتخانه‌ها مسائل مربوطه مطرح شده است.»

حاکمیت به دنبال چیست؟

نگرانی بسیاری از شهروندان این است که اجرای این طرح در فازهای بعدی به اعمال محدودیت‌های بیشتر بر اینترنت یا حتی قطع دسترسی ایرانیان به اینترنت منجر شود، اما کارشناسان می گویند اجرای این طرح با کیفیت فعلی استفاده از اینترنت را با محدودیت بیشتری از آنچه که هم اکنون هست، مواجه نمی کند.

با این حال دکتر شهشهانی رئیس دانشکده ریاضیات دانشگاه صنعتی شریف که از وی به عنوان بنیانگذار اینترنت در ایران یاد می شود پیش از این به روزنامه قدس گفته بود: اگر بیشتر مردم بدانند اینترنت ملی یعنی چه، با آن مخالف خواهند بود. چون مدلی که مطرح است، شبیه چیزی است که در چین وجود دارد.

وی افزود: متأسفانه این روزها تمام الگوبرداری های ما از چین است، شاید در بسیاری امور تقلید خوب باشد، ولی در همه امور جواب نمی دهد. جریانی که واقعیت دارد و از آن به اینترنت ملی یاد می شود یعنی اتصالهای داخلی خوب و گسترده ای داشته باشیم، ولی همه اتصالهای خارجی مان از یک کانالهای قابل کنترل عبور کند. اکنون هم شاید ۹۵ درصد اتصال ایران از طریق مخابرات انجام می شود، با فیبر نوری، بنابراین وقتی وارد بسیاری از سایت ها می شوید فیلتر شده است. در واقع اینترنت ملی یعنی همین! پس چندان نمی تواند مورد توجه واقع شود.

وزیر ارتباطات مدعی شده بر اساس این طرح با جداسازی شبکه اطلاعات داخلی از شبکه اینترنت جهانی ایران «قادر به مهار صد در صدی حملات سایبری خواهیم بود و دیگر بدافزاری وارد نخواهد شد. مگر برخی شیطنت‌ها که ممکن است از داخل کشور منشا بگیرند.»

از نگاه او اینترنت «به عنوان ابزاری بسیار قوی در انقلاب های رنگی مورد استفاده و بهره برداری قرار می گیرد و گوگل تمامی اطلاعاتش را در اختیار سازمان سیا قرار می دهد.»

او پیش از این در توضیح راه اندازی اینترنت ملی با اعلام اینکه «اعتمادی به اینترنت نیست، از همین رو ما اینترنت پاک را به تعبیری موازی با شبکه اینترنت در کشور راه اندازی می‌کنیم» گفته بود: «وجود آسیب‌های امنیتی درکنار آسیب های فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی در شبکه اینترنت موجب شده است که کشورها، شبکه موازی با اینترنت راه‌اندازی کنند.»

تقی پور در سخنان دیگری نیز درباره اینترنت گفته بود: «اینترنت کنونی بر مبنا و اساس تئوری‌های اومانیستی و لیبرالیستی است. اینترنت برای جوامع خطرناک است و نیاز به باز تعریف دارد در این راستا طرح اینترنت پاک ارائه شده‌است.»

حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات هم بهمن‌ سال گذشته از گسترش شبکه‌های اجتماعی در اینترنت به‌عنوان “تهدیدهای جدید” علیه جمهوری اسلامی یاد کرده و گفته بود: «سرویس‌های اطلاعاتی اینترنت را به‌وجود آورده‌اند و اطلاعاتی به شما می‌دهند که در واقع آن چیزی که شما می‌خواهید نیست بلکه آن‌چه که خود می‌خواهند به شما می‌دهند و اطلاعات شما را می‌گیرند.»

سردار غلام‌رضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیر‌عامل ایران نیز گفته بود: “یاهو و جی‌میل هیچ امنیتی ندارند و هر مطلبی از طریق این دو سرویس ارسال شود ابتدا به مرکز کنترل این دو سرویس کپی شده و سپس به فرد گیرنده ارسال می‌شود.”

به گفته سردار جلالی “برای مقابله با این موضوع هر چه سریع‌تر باید زیرساختی به نام اینترنت ملی در کشور ایجاد شود.”

همچنین معاون فنی وزارت اطلاعات نیز گفته بود: “شبکه اینترنت عامل تهدید یا ابزار جاسوسی نیست بلکه خود، تهدید و جاسوس است.”

اسماعیل احمدی مقدم نیز در ۲۰ دی ماه در مورد ملی شدن اینترنت، اشاره کرده بود:«نباید مرکز اطلاعات رایانه‌ای ما در خارج از کشور باشد؛ خودمان می‌توانیم این مراکز را در داخل کشور داشته باشیم؛ گوگل موتور جستجو نیست بلکه ابزار جاسوسی است.»

با این همه آشفتگی که در نگاه مسوولان نسبت به اینترنت وجود دارد، مخالفان این طرح فراوان اند و تاکنون انتقادات زیادی به این طرح وارد شده است. این انتقادات این اقدام را طرحی علیه آزادی بیان و اینترنت جهانی توصیف کرده اند. همچنین به موازات آن، برخی کارشناسان به این مساله نیز اطمینان دارند که ایران توانایی و تخصص لازم در این زمینه را برخوردار نیست.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به kaleme-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به kaleme@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته