-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ مهر ۴, سه‌شنبه

Latest News from Kaleme for 09/25/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



کلمه با عرض پوزش از خوانندگان محترم و با اخلاق، فیلمی از واکنش احمدی نژاد به سوالی درباره تعداد زیاد اعضای هیات همراهش در نیویورک را منتشر می کند؛ فیلمی که بار دیگر ادبیات رئیس دولت مدعی امام زمان را به خوبی به نمایش می گذارد.

سفر احمدی نژاد در راس یک هیات صد نفره به نیویورک در شرایطی که کشور درگیر مشکلات اقتصادی و معیشتی است و رهبری با شعار اقتصاد مقاومتی در واقع مردم را به نوعی ریاضت کشی اقتصادی دعوت کرده، انتقادات زیادی در بر داشته است.

آنچنان که در فیلم قابل مشاهده است، روز گذشته احمدی نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار بی بی سی که می پرسد: ” آقای احمدی نژاد، نمایندگان مجلس اعتراض کردن و پرسیدن چرا برای ۱۶۰ نفر تقاضای ویزا کردید؟” جواب می دهد: “… خوردن”

البته چنین پاسخی از رییس دولت که بارها ادبیات تاسف بار و دون شأن بیانش مورد انتقاد مقامات و مسئولان قرار گرفته، خیلی دور از ذهن نیست.

خس و خاشاک و بزغاله و … خواندن مردم، آن … را لولو برد، آب را بریزید جایی که می سوزد و … نمونه های کوچکی از ادبیات این رییس هیات دولت است که هنوز رهبری سخنش درباره نزدیکی نظری اش به او را پس نگرفته و او اینک برای ارائه طرح مدیریت جهانی اش به امریکا سفر کرده است.

 



 


کلمه – سید مهرداد طباطبایی:

در دو روز گذشته، دو فرزند آقای هاشمی رفسنجانی بازداشت شدند. اجرای حکم فائزه هاشمی، درست در روزی انجام شد که قرار بود برادرش مهدی به کشور برگردد. فردای آن روز هم سعید تاجیک که متهم به هتاکی ناموسی به فائزه هاشمی بود و آزاد بودنش در افکار عمومی سوال برانگیز می نمود، به زندان برده شد تا نمایشی از عدالت قضایی به مردم عرضه شود. غافل از اینکه اگر هیچ دلیل دیگری هم بر سیاسی بودن این بازداشت ها نباشد، همزمانی آشکارا عامدانه ی آنها، با زبانی صریح فریاد می زند که این احکام و این رفتارها سیاسی است، نه قضایی، و صحبت از اجرای قانون و عدالت در این پرونده ها، تنها یک شوخی است.

طبعا در نظام جمهوری اسلامی آرمانی – و نه نظامی که هم اکنون ربوده و استحاله شده و از آنچه قرار بوده باشد دیگر چیزی در آن باقی نمانده – همه باید در برابر قانون مساوی باشند؛ چه فرزند رئیس جمهور اسبق، چه فرزند رهبر فعلی، چه معاون رئیس دولت، چه سپاهیان متخلف و سرکوبگران مردم در خیابان ها و … و حتی شخص ولی فقیه، که برابری او با دیگر شهروندان، از جمله اصول اجرا نشده و معطل مانده ی قانون اساسی است. اما مردم کوچه و خیابان بهتر از همه ی تحلیلگران می دانند که بازداشت یکباره ی فائزه و مهدی هاشمی، سیاسی است و برای تحت فشار قرار دادن هاشمی؛ حال هر تحلیلی که از هدف و غایت این فشار و برخوردها داشته باشیم.

اما یک جنبه از ماجرا هست که موضوع این نوشته است؛ اینکه آیت الله هاشمی به آنچه که فردای روز انتخابات ۸۸ با فرزندانش در میان گذاشته بود، در مجموع پایبند مانده و به جای همدستی با حاکمیتی که جدایی از مردم را در پیش گرفته، ایستادن در کنار مردم را انتخاب کرده است. این انتخاب در سخنان وی در نماز جمعه ۲۶ تیر ۸۸، در بسیاری از یادداشت ها و سخنرانی های پس از آن و نیز در راهکارهایی که برای خروج از بحران ارائه شده و آخرین آنها تاکید بی کم و کاست بر برگزاری انتخابات آزاد بود، نیز بازتاب پیدا کرده است. بهای این تصمیم هاشمی نیز جفاهای مکرری بود که در این سه سال بر او رفت، و آخرین آنها بازداشت فرزندانش؛ برخوردی که شرایط را تا حد زیادی متفاوت از قبل کرده است.

فرزندان آیت الله اکنون پیش «بچه های مردم» رفته اند. آنها که جریان اقتدارگرا شایعات بسیاری را علیه شان پخش کرده بود، اکنون در وضعیتی همانند بسیاری از فرزندان کشور و انقلاب قرار گرفته اند که از سه سال قبل به زندان های حاکمیت غاصب نظام برده شدند. حالا دیگر، بی حرف پس و پیش، می توان گفت که: آیت الله هاشمی نیز اکنون یکی از اعضای خانواده بزرگ زندانیان سیاسی در ایران است. خانواده ای که هزاران تن از دلسوزان انقلاب و دوستداران امام، منتقدان دلسوز رهبران نظام و ایثارگران بی نام و نشانی که خیلی ها آنها را نمی شناختند، در سه سال اخیر به عضویت آن درآمده اند.

بی تردید و بی تعارف، بخشهایی از جامعه ایران به هاشمی نقدهای جدی داشته اند. برخی که به سوابقی از نظام انتقاد دارند، او را نیز در خطاهای گذشته سهیم می دانند. برخی دیگر از روحیات و عملکرد دولت او و به ویژه از سیاستهای اقتصادی دوره ی سازندگی ناراضی بوده اند و هنوز آن گلایه ها در فکر و بیان آنها باقی مانده است. برخی دیگر هم موقعیت میانه رو و نیز شیوه ی خاص سیاست ورزی او را نمی پسندند. البته بخش قابل توجهی از جامعه هم همین هاشمی را با همه خصوصیات و سوابق و حتی گاهی تناقض هایش، می پسندند و حتی برخی شخص او را نجات بخش کشور در شرایط بحرانی موجود می دانند. نقدها و نگاه هایی که بسیاری از آنها بصیرانه، عمیق، واقع بینانه و یا دست کم قابل تأمل است.

اما در کنار همه ی این ذهنیت های موجود در جامعه، دو سابقه ی مهم نیز وجود دارد که نمی توان نادیده شان گرفت: اول اینکه با همه تخریب ها، بخش قابل توجهی از جامعه و اکثریت خوبی از نخبگان در انتخابات نهم ریاست جمهوری بر سر حمایت از او در برابر نامزد جریان تحجر و خشونت، اجماع کردند؛ و دوم اینکه مواضع همدلانه هاشمی رفسنجانی در سه سال اخیر با معترضان و منتقدان و مسیری که او – به گفته ی دخترش فاطمه، در مصاحبه با کلمه – از فردای روز انتخابات، انتخاب کرد و در نمازجمعه ی مشهور تهران نیز عیان شد و در برکناری از ریاست مجلس خبرگان نیز پاسخ گرفت، از خاطر مردم نرفته است.

اکنون موقعیت سی ساله و موضع سه ساله ی آیت الله، به این نقطه منتهی شده که نظامی که او نقش غیر قابل انکاری در ایجاد و تثبیت آن داشت، فرزندانش را زندانی کرده و در کنار صدها فرزند دیگر این نظام و کشور نشانده که تنها جرمشان انتقاد و خواست اصلاح و بازگشت به آرمان های اولیه انقلاب است؛ جرمی به بزرگی مجیز نگفتن، آنچنان که خود هاشمی گفته است. این جرم بزرگ البته برای حاکمیت اقتدارگرا و انحصارطلب فعلی قطعا مایه ی سرشکستگی است؛ اما بی شک برای هاشمی مایه ی سربلندی است. او حالا دیگر شخص دوم یا چندم نظام نیست، یکی از مهمترین چهره های کهنه کار انقلاب است که از بسیاری از وابستگی ها دل کنده و در تقابل با سلطه ی خودکامگی مطلقه ی فردی و برادران قاچاقچی و دولت انحرافی و روحانیان دین به دنیا فروخته و بسیجیان جنگ ندیده و …، سمت دیگر را برگزیده و با مردم بودن را انتخاب کرده است.

آقای هاشمی! به جمع مردم مظلوم و بی پناه، به جمع خانواده های زندانیان سیاسی، به جمع رانده شدگان از قدرت به جرم پایبندی به حقیقت، به جمع کسانی که از سال ها قبل به تحقق آرمان های انقلاب با شیوه های موجود تردید کردند، به جمع مدیران سابق نظام که بر باد رفتن سرمایه های کشور را می بینند و جز خون دل خوردن کاری نمی توانند، به جمع آنها که ۳۳ سال قبل به خیابان ها آمدند تا به ۲۵۰۰ سال حکومت سلطانی پایان دهند و امروز می بینند هنوز به آنچه که می خواستند نرسیده اند، به جمع کسانی که انقلاب را منحرف شده می بینند و می خواهند هرطور که می توانند برای بازگرداندن آن به مسیر اصلی آستین ها را بالا بزنند، به جمع صاحبان چشم های نگرانی که بیمناک آینده ی ایران اند، به جمع مظلومانی که تنها عدالت را می خواهند و امید چندانی به تحقق این آرزو در دوره حاکمیت فعلی ندارند، به جمع متکثر آنها که با هر فکر و جهتگیری سیاسی می خواهند از گذشته درس بگیرند و انقلاب را از دست غاصبان نجات دهند و به مردم بسپارند؛ به راه سبز امید که می خواهد ایران فردا را رقم بزند، خوش آمدید.

خوب می دانید که راهی که در پیش گرفته اید و گرفته ایم، دشوار و طاقت فرسا است؛ هزینه ها دارد و سختی ها به همراه می آورد. اما این کاهش وابستگی به قدرت و فرصت بی نظیر برای همراهی با ملت را قدر بدانید. تاریخ گاهی فرصت های غیر قابل تکراری پیش روی ما می گذارد. از امام علی (ع) آموخته ایم که فرصت ها چون ابرها در گذرند؛ و باز آموخته ایم که به مالک اشتر فرموده است: مردم همانگونه درباره تو قضاوت می کنند که تو درباره ی پیشینیان قضاوت می کنی. شرط قدر دانستن این فرصت، التزام به الزامات این موقعیت است، که چگونگی آن را سیاستمداری چون شما بهتر می دانید.

مردم می دانند و شما هم لازم است بیش از پیش توجه کنید که امروز وقت توقف در گذشته نیست؛ برای نجات ایران و گذر به فردایی عبور کرده از بحران، باید همه دست به دست هم دهیم و نگذاریم میراث امام و انقلاب و ثمره ی خون شهیدان و جهد همه ی جهادگران تاریخ معاصر ایران، به ویژه شهدای انقلاب و دفاع مقدس و جنبش سبز مردم ایران و آسیب دیدگان و رنج کشیدگان و تمام این دوران اخیر ایران عزیز، به پای قدرت طلبی های موجود و خودخواهی و یکه سالاری حاکم و انبوه فسادها و انحراف های ناشی از آن، قربانی شود. باید همچون سال های دفاع مقدس، یک یاعلی و یا همچون سال ۸۸ یک یاحسین بگوییم و یکصدا و یکدل بر راهی که انتخاب کرده ایم، بایستیم؛ حتما در این صورت، دست یاری حق نیز یاریگر ما خواهد بود که خود وعده داده است: الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا فلا خوف علیهم و لا هم یحزنون.


 


علی مزروعی:

در اقتصاد کلان کشور نرخ‌های «تورم»، «سود بانکی» و «بیکاری» ارتباطی وثیق و مبادله‌ای دارند. «نرخ سود بانکی» نقشی تعیین کننده در بازارپول و سرمایه دارد. از یکسو به مصرف کنندگان و دارندگان منابع مالی برای پس انداز و سرمایه گذاری علامت می‌دهد، و از سوی دیگر واسطه گران پولی (بانک‌ها، بازار بورس و…) و وام گیرندگان و فعالان اقتصادی را برای استفاده از منابع جهت می‌دهد. «نرخ تورم» نیز نقشی مشابه دارد با این تفاوت که با تحلیل روند حرکت دراز مدت آن می‌توان چشم انداز آتی اقتصاد و تصمیم گیری برای فعالیت اقتصادی در حال وآینده را برآورد و پیش بینی کرد. «نرخ بیکاری» هم در تقاطع عملکرد این دونرخ شکل می‌گیرد، و به ویژه بین دو نرخ «تورم» و «بیکاری» نوعی تبادل وجود دارد، و بستگی به نوع سیاستگذاری اقتصادی کنترل و کاهش یکی از ایندو می‌تواند به قیمت افزایش دیگری پیگیری شود. البته در شرایطی که اقتصاد یک کشور در «تله نقدینگی» و «بیماری هلندی» گرفتار شود رابطه تبادلی بین ایندو نرخ برهم خورده و شرایط «رکود تورمی» براقتصاد حاکم می‌شود، شرایطی که اقتصاد ایران درچند سال اخیر گرفتار آن شده است.

در دولت خاتمی تلاش شد با بهبود وضعیت اقتصاد کلان کشور و کاهش «نرخ تورم» زمینه کاهش «نرخ سود بانکی» با پیروی از قواعد بازار و نه بصورت دستوری فراهم شود که این امر در دوسال آخر دولت اصلاحات تحقق یافت و روند کاهش همزمان «نرخ تورم و نرخ سود بانکی» افق تازه‌ای را بروی بهبود اقتصاد کشور و بازار سرمایه گشود و انتظار می‌رفت با اجرای قانون برنامه چهارم توسعه و تحقق پیش بینی‌های کمی آن در مورد نرخ رشد اقتصادی متوسط سالانه ۸ درصد و «نرخ تورم» متوسط سالانه ۹. ۹درصد، «نرخ سود بانکی» نیزسالانه کاهش یابد. برپایه قانون برنامه چهارم توسعه قراربود در سال پایان برنامه (۱۳۸۸) نرخ تورم به ۸. ۸ درصد کاهش یابد که در صورت تحقق، نرخ سود بانکی هم می‌توانست یک رقمی شدن را تجربه کند اما درعمل با روند افزایشی «نرخ تورم» از سال ۸۴ به اینسو، که هم اکنون به ۲۳. ۵ درصد رسیده است، عملن و به رغم خواست و دستور دولت احمدی‌نژاد برای کاهش «نرخ سود بانکی»، بانک‌ها ناچار از افزایش این نرخ به ۲۱ درصد و بالا‌تر شده‌اند هرچند با احتساب هزینه‌های متعلقه وام دهی بانکی نرخ واقعی از ۳۰ درصد هم بیشتر می‌شود.

در اینجا باید به این موضوع اشاره شود که بحث پر مناقشه «نرخ سود بانکی» قدمتی به عمر جمهوری اسلامی دارد و بر سر «ربا» بودن یا نبودن سود بانکی به رغم تصویب و اجرای قانون عملیات بانکی بدون ربا در سال ۶۲ بازهم اختلاف نظر در این باره ادامه داشته است و برخی از فق‌ها تعیین هرگونه «نرخ سود بانکی» را «ربا» می‌دانند. در دوره دولت اصلاحات نیز یکی از محورهای تبلیغی علیه دولت خاتمی همین «نرخ سود بانکی» بود که آیت الله مصباح یزدی در سخنرانی‌های خودش در نماز جمعه روی آن متمرکز شده بود و اعلام می‌کرد که نظام بانکی کشور بر پایه «ربا» عمل می‌کند و بدینگونه‌ای مدیریت اقتصادی دولت و بانک‌ها را مورد حمله قرار می‌داد، و البته شاگرد و مرید ایشان هم در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری نهم به همین حربه متوسل شد و شعار داد اگر سرکار بیاید به این وضعیت ربوی بانک‌ها پایان خواهد داد و «نرخ سود بانکی» را حذف خواهد کرد. احمدی‌نژاد پس از بدست گیری سکان قوه مجریه در اولین سخنرانی‌اش برای اعضای خبرگان رهبری هم روی این موضوع مانور بسیار داد و از عزم جزم خود برای حذف «ربا» از نظام بانکی خبر داد اما اکنون با گذشت هفت سال از زمامداری ایشان وضعیت بانک‌ها و «نرخ سود بانکی» آنگونه شده که پیش‌تر به آن اشاره شد؟

در این مقال بدنبال ارزیابی عملکرد نظام بانکی از سال۸۴ به اینطرف، که بدلیل کاهش دستوری «نرخ سود بانکی» بدون توجه به «نرخ تورم» منجر به فساد گسترده در نظام بانکی و افزایش طلب معوقه بانک‌ها از ۵۰۰۰ میلیارد تومان به ۶۰۰۰۰ میلیارد تومان شده و موجبات افزایش نقدینگی و «تورم» را فراهم آورده است، نیستم اما سخنی را که می‌توان گفت اینکه فق‌ها و روحانیانی همچون آیت الله مصباح یزدی و شاگردان و مریدانش که درگذشته اینهمه به «نرخ سود بانکی» گیر داده و حساسیت داشتند و در خطبه‌های نمازجمعه و هرامکانی که بدست می‌آوردند دولت خاتمی را بدین دلیل مورد حمله و هجوم قرار می‌دادند، اگراین موضعشان نه از روی خصومت سیاسی بلکه برپایه نظری شرعی و وظیفه الهی استوار بوده است حالا چرا سکوت کرده‌اند؟ آیا حضرت آیت الله نمی‌دانند که افزایش «نرخ سود بانکی» با موافقت و دستور رهبری بوده است؟ و آیا «نرخ سود بانکی» در دولت خاتمی حرام بوده اما هم اکنون حلال شده است؟

برای من به عنوان یک دانشجوی اقتصاد عجیب است که علمای دینی و فق‌ها و مراجع بزرگوار ما که اینهمه نسبت به «ربا» و به تبع آن «نرخ سود بانکی» حساسیت دارند، چرا همین حساسیت را نسبت به «نرخ تورم»، که پیامدهای زیانبارش دامن همه شهروندان را می‌گیرد و مستقیما ناشی از نوع سیاست‌ها و عملکرد حاکمیت است، ندارند؟ قطعا اگر «نرخ تورم» در کشوری اندک باشد (مثل ژاپن و…) به تبع آن «نرخ سود بانکی» هم اندک و صفر خواهد بود و دیگر زمینه و بستری حتی در بازار غیررسمی و بین مردم برای نزول خواری و «ربا» باقی نمی‌ماند، و این‌‌ همان عمل به قرآن است توسط کسانی که مسلمان نیستند!

تبعات زیانبار «تورم» در کاهش ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم و دامن زدن به شکاف طبقاتی درجامعه (فقیر‌تر کردن فقرا و ثروتمند‌تر کردن ثروتمندان) هرگز با تبعات زیانبار «ربا» قابل مقایسه نیست، و‌ای کاش عالمان و فقهای دینی ما کمی از حساسیت‌هایی را که نسبت به «ربا» یا پوشش و… داشته و دارند، متوجه این مسئله می‌کردند و با پشتیبانی‌های خود از حاکمیت اجازه نمی‌دادند حاکمیت به این راحتی بتواند با اجرای سیاست‌های پرخطا و غیرکار‌شناسی و بی‌برنامه، آنهم در سالهایی که کشور بیشترین درآمد ارزی را داشته است، مسیری را طی کند که «نرخ تورم» روند افزایشی بخود گرفته و اکنون به ۲۳. ۵ درصد برسد، و این توجیه گر افزایش «نرخ سود بانکی» به ۲۱ درصد و بالا‌تر شود.

در اقتصاد امروز کشور‌ها «نرخ تورم و نرخ سودبانکی» پیوندی وثیق و درهم تنیده دارند، و درهرگونه سیاستگذاری اقتصادی توجه به «نرخ تورم» و هدفگذاری در این باره تعیین کننده است. اگر حاکمیت جمهوری اسلامی برپایه آموزه‌های دینی «ربا» را حرام و هرگونه «نرخ سود بانکی» را شبهه «ربا» بودن می‌داند باید در اداره کشور راهی را طی کند که از اقتصاد ایران «تورم» زدایی شود، و البته این نیاز به اصلاحاتی بنیادین در شیوه حکمرانی دارد. همانگونه که بار‌ها یادآور شده‌ام مشکل امروز ایران درهمه وجوه، به ویژه درعرصه سیاست و اقتصاد، مسئله «حکمرانی خوب» است، و تا این مشکل حل نشود انتظار بهبود اوضاع داشتن سرابی بیش نیست. جنبش سبز هم هدفی جز این ندارد و باید امیدوار بود که این خواسته بصورت مطالبه‌ای ملی درآید و راه تحقق خود را با کمترین هزینه بپیماید.

منبع: جرس


 


محمد رهبری از فعالان جنبش سبز پس از گذراندن دوره محکومیت ۶ ماهه خود، ۲۱ شهریورماه از زندان اوین آزاد شد.

به گزارش سحام، او پیش از این، ۲۵ بهمن ۸۹ در تجمعات خیابانی توسط نیروهای لباس شخصی سپاه با ضرب و شتم بازداشت و پس از تحمل ۲۰ روز حبس در بند ۲ الف، آزاد شده بود.

این فعال جنبش سبز، مهرماه سال ۹۰ در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباسی به اتهام اخلال در نظم و امنیت کشور به تحمل ۶ ماه حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

محمدصادق رهبری فروردین سال ۹۱ برای اجرای حکم به زندان اوین احضار شد و با رد درخواست رئیس دایره اجرای احکام مبنی بر درخواست عفو، به بند ۳۵۰ زندان اوین رفت و هفته گذشته با پایان دوران محکومیتش، از زندان اوین آزاد شد.


 


دبیر اجرایی و مجری طرح‌های آموزشی خانه کارگر تبریز گفت: برای خدشه دار کردن قانون کار تغییرات سرنوشت سازی در دولت و مجلس شورای اسلامی در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش ایلنا، کریم صادق‌زاده که در دیدار با اعضای هیات مدیره و بازرسان کانون هماهنگی شورا‌های اسلامی کار استان آذربایجان شرقی سخن می‌گفت با اشاره به اهمیت قانون کار در سرنوشت کارگران افزود: اصلاح در قانون کار به عنوان یک قانون حمایتی باید در راستای عدالت اجتماعی، ایجاد امنیت شغلی، ایجاد اشتغال و رعایت کرامت‌های انسانی صورت گیرد.

وی از برگزاری تجمع بزرگ کارگران در روز ۲۹ آبان، سال روز تصویب قانون کار در تبریز خبر داد و گفت: به منظور حمایت جدی از قانون کار و جلوگیری از هرگونه دست اندازی و تغییرات در قانون کار تجمع بزرگ کارگران در روز ۲۹ آبان سالروز تصویب این قانون در سالن چند منظوره خانه کارگر تبریز برپا خواهد شد.

دبیر اجرایی خانه کارگر تبریز در ادامه با بیان اینکه برگزاری چنین جلسات و بحث وتحلیل پیرامون مسائل مشترک فی مابین حائز اهمیت و تاثیر گذار و برای جامعه مفید خواهد بود گفت: کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار و خانه کارگر در اکثر موارد مهم و پراهمیت از جمله قانون کار، قوانین بیمه، مسائل و موارد صنفی و قانونی کارگران و مشکلات و معضلات و طرح و برنامه و اهداف عالیه مشترکی دارند که می‌توانیم با روی هم نهادن نظرات و پیشنهادات اعضای هیات مدیره و بازرسان کانون هماهنگی شورا‌های اسلامی کار و اعضای هیات اجرائی خانه کارگر تبریز در جهت ارائه خدمات صنفی، قانونی و آموزشی و فرهنگی، درمانی و ورزشی با استفاده از اختیارات قانونی کانون و امکانات وسیع و گسترده خانه کارگر در تبریز و سراسر کشور به نحو شایسته در خدمت کارگران و شوراهای اسلامی کار واحدهای تولیدی، صنعتی و شرکت‌های خدماتی استان باشیم.

کریم صادقزاده با تاکید بر اینکه این دو نهاد با اتحاد می‌توانند موانع و مشکلات و معضلات سر راه کارگران و شوراهای اسلامی کار را به نحو شایسته حل و فصل نمایند گفت: اگر امکانات این دو نهاد کارگری بصورت واقعی و شایسته تری در کنار هم قرار گیرد و برای یک هدف مشترک و مقدس و منطقی و به دور از دغدغه‌ها و تنش‌های ظاهری و بدون دخالت دیگران بکار گرفته شود یقینا جایگاه ویژه‌ای خواهد داشت و شاهد اجرای طرح و برنامه‌های مفید و ارزشمندی خواهیم بود.

وی همچنین از برگزاری کنگره استانی خانه کارگر تبریز جهت انتخاب نمایندگان کارگران استان برای شرکت در کنگره عالی خانه‌‏کارگر و حضور در جلسات سالانه مجلس خبر داد و گفت: کنگره استانی خانه کارگر رابط وسیع جامعه کارگری و تجلی خواسته‌‏های حقیقی و مطالبات حق طلبانه کارگران می‌باشد بنابراین حضور گسترده کارگران، اعضای شوراهای اسلامی کار، انجمن‌های صنفی کارگری، نمایندگان کارگران واحدهای تولیدی و خدماتی آذربایجان شرقی در این کنگره در این کنگره بسیار پر اهمیت هست.


 


بسیاری از امدادگران بازداشت شده زلزله آذربایجان با گذشت مدت زیادی از بازداشت هم چنان در بلاتکلیفی به سر می برند. این در حالی است که تهدید، بازداشت و احضار دیگر امدادگران هم از سوی نهادهای امنیتی تشدید شده است.

بر اساس گزارش های رسیده به کلمه، وضعیت حسین رونقی ملکی وبلاگ نویس منتقد که از جمله امدادگران حاضر در آذربایجان بوده بر اثر ضرب و شتم بازجوهای وزارت اطلاعات در زندان تبریز نگران کننده گزارش می شود.

این زندانی سیاسی که شنبه اول مهرماه از زندان تبریز به بند ۳۵۰ منتقل شد در حالی از خونریزی و درد کلیه و سوزش ادرار رنج می برد که ادامه مرخصی استعلاجی رونقی منوط به تبدیل قرار بازداشت وی درشعبه یک دادگاه انقلاب تبریز شده تا بتواند برای درمان به بیمارستان هاشمی نژاد مراجعه کند و خارج از زندان درمان خود را ادامه دهد.

علاوه بر وی وضعیت دیگر امدادگران داوطلب و دانشجوی بازداشت شده از جمله بهروز علوی، هومن طاهری و حمیدرضا مسببان نیز نامشخص است. محمد اسماعیل سلمان پور فعال دانشجویی روز یکشنبه دوم شهریور ماه سال جاری بازداشت و روانه بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات شد، این امدادگر برای تامین قرار وثیقه ۵۰ میلیون تومانی بازداشت شده است. همچنین سپهرداد صاحبان و مسعود وفابخش مجددا به شعبه ۲۳ دادگاه انقلاب تهران احضار شده اند.

به موازات تشدید این برخوردها پیامک های حاوی شماره پرونده برای برخی از امدادگران آزاد شده ارسال و در آن تاکید شده برای تکمیل پرونده به شعبه یک دادگاه انقلاب تبریز مراجعه کنند.

بازداشت دسته جمعی امداگران داوطلب و فعالان دانشجویی و مدنی “در کمپ داوطلبان کمک های مردمی به زلزله زدگان آذربایجان اوایل شهریور ماه صورت گرفت و علاوه بر نامشخص بودن وضعیت برخی از بازداشت شدگان، احضار، بازداشت و تهدید بر ادامه فعالیت و امدادرسانی دیگر امدادگران مستقل هم چنان ادامه دارد. اقدام علیه امنیت ملی به قصد مشارکت در اجتماع و تبانی، تهدید علیه بهداشت عمومی و تمرد از مامور اتهامات مشترکی است که برای تمامی امدادگران بازداشت شده، صادر شده است.

براساس این گزارش، از سویی دیگر روز یک شنبه قاضی پرونده قرار بازداشت ۵ تن از امدادگران بازداشت شده درکمپ سرند را به قرار وثیقه تبدیل کرده است.

واحد خلوصی، میلاد پناهی پور، فرید روحانی، شایان وحدتی و محمد ارجمندی راد از جمله این امدادگران هستند که با تبدیل قرار بازداشت به قرار وثیقه ۵۰میلیون تومانی در روزهای آتی از زندان مرکزی تبریز آزاد خواهند شد.


 


سایت شخصی آیت الله هاشمی رفسنجانی به انتشار خبر دیدار رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با جمعی از ایثارگران و فعالان عرصه دفاع مقدس پرداخت و خاطره آیت الله هاشمی از نقش پسرش مهدی در نجات جان اعضای یک گروهان در عملیات کربلای ۵ را بازگو کرد.

به گزارش آفتاب، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به مناسبت هفته دفاع مقدس (آغاز جنگ هشت ساله) با جمعی از رزمندگان، جانبازان، ایثارگران، اهالی قلم و ناشران این حوزه دیدار و گفتگو کرد.

وی در این دیدار با تشریح مقطع تاریخی شروع جنگ تحمیلی، وضع داخلی ایران و اوضاع منطقه و صحنه بین‌المللی، ویژگی منحصربه‌فرد دفاع مقدس را ایستادگی یک‌تنه و مظلومانه انقلاب اسلامی و مردم ایران در برابر حزب بعث عراق به نمایندگی از شرق و غرب و ارتجاع منطقه خواند و گفت: تا آنجایی که از تاریخ اطلاع دارم جنگ و دفاعی شبیه دفاع مقدس جمهوری اسلامی در برابر قدرت‌های استکباری سابقه نداشته و این نشان از قدرت ایمان، استقلال و اتکال مردم انقلابی و مظلوم ایران به خداوند متعال و وعده پیروزی حق بر باطل است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: صدام و حزب بعث عراق به لحاظ مادی به تمامی امکانات تکنولوژیکی، لجستیکی و پیشرفته‌ترین سلاح‌ها مجهز بود و در ابتدا توانست به خاطر تعلل و بی‌تدبیری بنی‌صدر با حمله‌ای برق‌آسا بخشی از خاک ایران اسلامی را اشغال کند، اما ایمان انقلابی مردم و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی علی‌رغم عدم آمادگی مقطع ابتدایی جنگ، بر ارتش عراق فائق و به سرعت مناطق اشغالی را آزاد کرد.

هاشمی رفسنجانی شروع جنگ تحمیلی را نشان از عمق کینه و هراس دنیای استکبار از انقلاب اسلامی خواند و تصریح کرد: غربی‌ها تصمیم داشتند با هجوم همه‌جانبه به وسیله صدام به جمهوری اسلامی ایران، این انقلاب را ساقط و یا لااقل خوزستان را از ایران اسلامی جدا سازند که به کمک خداوند و حضور مردم انقلابی و رزمندگان اسلام ناکام ماندند.

ایشان در ادامه با تشریح حال و هوای معنوی روزها و شب‌های عملیات در جبهه‌های حق علیه باطل به خاطره‌ای در این زمینه اشاره کرد و گفت: قبل از یکی از عملیات‌ها وقتی شب هنگام پس از برنامه‌ریزی برای انجام عملیات برای قدم زدن از مقر و سنگر خارج شدم، با گروهی از رزمندگان اسلام مواجه شدم که در حال و هوای معنوی و روحانی خود غوطه‌ور بودند و عاشقانه با خدای خود در گروههای چندنفره نجوا و رازونیاز می‌کردند که حضور من در آن تاریکی و شناسایی من توسط آنان شوق و لبخند زیبایی بر لبانشان نشاند و من از این دلیرمردان خواستم تا به نجوای بین خود و خدای خود ادامه دهند.

وی افزود: در عملیات کربلای ۵ که برادران قطعه‌ای از آن را تعریف نمودند، یک گروهان به همراه برادر پاسداری که در حال حاضر نیز از جانبازان شیمیایی است و مهدی نیز همراه او بود، در تاریکی شب به سمت خط مقدم می‌رفتند که مسیرشان را گم کرده و نمی‌دانستند به کدام سمت می‌روند. آن برادر پاسدار وقتی راه را درست برگشتند و به نیروهای خودی رسیدند، به من گفت شما یک جایزه بزرگ به مهدی بدهید، چون اگر او که آن زمان ۱۶ یا ۱۷ ساله بود، حضور نداشت گروهان مستقیماً در دام دشمن قرار می‌گرفت، ولی او از طریق مشاهده ستارگان یادآور شد که اشتباه می‌رویم و به زحمت فرمانده را متقاعد کرد که از راه اشتباه برگردیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، صفا، صمیمیت، یکرنگی، ایثار و فداکاری را ویژگی یکپارچه دوران دفاع مقدس خواند و با اشاره به وعده خلل‌ناپذیر خداوند برای پیروزی حق بر باطل، اجرای آتش‌بس و پذیرش قطعنامه ۵۹۸ را اولین پیروزی رزمندگان اسلام بر حزب بعث عراق خواند و تصریح کرد: از این مقطع به بعد آنچه در صحنه بین‌الملل و منطقه اتفاق افتاد، یکسره پیروزی‌های پی‌در‌پی جمهوری اسلامی ایران بر زیاده‌خواهان و مستکبران عالم بود.

هاشمی رفسنجانی، پذیرش خواست‌های مردم انقلابی ایران توسط عراق و کشورهای منطقه و شناخته شدن رژیم بعثی به عنوان متجاوز و الزام آن به پرداخت غرامت را از دیگر پیروزی‌های شیرین و به یاد ماندگی انقلاب اسلامی ایران خواند و تصریح کرد: از آنجا که مکر خداوند گریبان ظالمان و مفسده‌انگیزان را خواهد گرفت، صدام دیوانه‌وار برای جبران شکست‌های مفتضحانه در جنگ تحمیلی و نیز خارج شدن از فشار مشکلات داخلی، با اطمینان از عدم حمله از سوی جبهه ایران، تصمیم به اشغال کویت گرفت و همین خبط و اشتباه بزرگ، رژیم فاسد بعث را در سراشیبی پیوسته و همیشگی سقوط قرار داد و سرنوشتش این شد که امروز می بینیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، ساخته شدن بنیان‌های ویران شده اقتصاد و کشور پس از جنگ تحمیلی علی‌رغم کمبود منابع مالی و ارزی را از دیگر مظاهر پیروزی انقلاب اسلامی خواند و گفت: همه این پیروزی‌ها در سایه ایمان، صمیمیت، وحدت و یکپارچگی اقشار گوناگون مردم و توکل به خداوند به وجود آمد و اگرچه برخی تلاش دارند مردم و ایثارگران را از صحنه‌های حساس مدیریت و تصمیم‌گیری کنار بگذارند، اما تنها راه رسیدن به آرمان‌های ناب انقلاب اسلامی و امام، حفظ همان روحیه انقلابی دفاع مقدس و پرهیز از افراط و تفریط است.

وی با انتقاد از تحریف تاریخ دفاع مقدس توسط عده‌ای جبهه‌ندیده، آنان را میراث‌خواران ناجوانمرد رزمندگان و ایثارگران حقیقی انقلاب و نظام جمهوری اسلامی خواند و تصریح کرد: این ظلم به انقلاب، نظام و کشور است که حق و حضور ایثارگران و رزمندگان را نادیده بگیریم و آنان را از صحنه‌های حساس کشور کنار بگذاریم.

در ابتدای این دیدار برخی از ایثارگران و آزادگان دفاع مقدس به ذکر خاطراتی از آن دوران پرداختند و دغدغه‌ها و مشکلات خود را با ایشان در میان گذاشتند.


 


روز گذشته علی اکبر عیوضی، عضو کمیته مزد شورایعالی کار گفت: به لحاظ قانونی امکان افزایش حقوق در میان سال وجود ندارد. اما فعالان کارگری این برداشت از قانون کار را نادرست می دانند و نسبت به بی تحرکی نمایندگان کارگران در شورای عالی کار معترض هستند. در تازه ترین عکس العمل علیرضا محجوب، نماینده مردم تهران و دبیرکل خانه کارگر، تشکیل جلسه شورایعالی کار و تعیین مجدد دستمزد کارگران را فاقد منع قانونی دانست.

علیرضا محجوب با اشاره به نامه ۲۰ هزار کارگر به وزیر کار برای افزایش حقوقشان در نیمه دوم سال جاری، به ایلنا گفت: طبق ماده ۴۱ قانون کار، که در مورد تشکیل جلسه شورایعالی کار و تعیین دستمزد کارگران بحث می‌کند، تشکیل جلسه اضطراری دوباره به منظور تصویب برخی مواد از جمله تصویب مجدد حقوق و دستمزد کارگران منع قانونی ندارد.

وی افزود: در ماده ۴۱ قانون کار عبارت «همه ساله» مطرح شده است که این مساله به منزله مخالفت با تشکیل چندباره جلسه اعضای شورایعالی کار که نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت در آن حضور دارند تلقی نمی‌شود، لذا شورایعالی کار این مجوز را دارد که به دلایل مختلفی از جمله بررسی دوباره میزان حقوق کارگران در طول سال نیز تشکیل جلسه دهد.

نماینده تهران در مجلس با اشاره به میزان افزایش تورم نسبت به زمان تعیین دستمزد کارگران برای سال ۹۱ گفت: باتوجه به میزان تورم و شرایط اقتصادی کشور باید ترتیبی اتخاذ شود که حقوق کارگران بتواند پاسخگوی افزایش قیمت‌ها باشد و در این راستا اگر در جایی از قانون تاکید و تصریح بر تشکیل جلسه شورایعالی کار تنها برای ۱ بار در سال شده بود، تشکیل جلسه اضطراری خلاف قانون بود که در قانون این عبارت نیامده است.

محجوب ادامه داد: همچنین در ماده ۱۶۸ قانون کار آمده است که شورایعالی کار باید ماهی ۱ مرتبه تشکیل جلسه دهد و در این شرایط می‌توان این پرسش را از نمایندگان کارگران در شورایعالی کار پرسید که چرا با توجه به شرایط اقتصادی کارگران و میزان تورم در کشور، نسبت به این مسائل فعالیتی ندارند و تحرکی دیده نمی‌شود. از این رو از فعالان کارگری درخواست داریم تا درخواست خود را نسبت به تشکیل جلسه اضطراری شورایعالی کار برای بررسی موارد مهم و اشاره شده، به رئیس شورا یعنی وزیر کار اعلام کنند.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس نهم، در تشریح اهمیت نامه کارگران به وزیر کار برای افزایش دستمزد در نیمه دوم سال جاری گفت: هرکسی مکلف است نسبت به حقوق قانونی خود، مکاتبات لازم را با مراجع مسئول انجام دهد و ارسال طومارهای چند صد یا چند هزار نفری به مسئولان درباره افزایش دستمزد هم قبلا سابقه داشته است و به دلیل اینکه ریاست شورایعالی کار برعهده وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، این نامه‌ها معمولا خطاب به ایشان نوشته و امضا می‌شود.


 


نرخ ارز و طلا بار دیگر در مسیر گرانی قرار گرفت و سکه بهار آزادی رکورد یک میلیون تومانی را شکست.

به گزارش کلمه، امروز سکه بهار آزادی از مرز یک میلیون تومان گذشت. در برخی از ساعات امروز، سکه طرح جدید به طرزی بی سابقه از سکه طرح قدیم هم جلو زد.

آخرین قیمتی که عصر امروز برای سکه ثبت شده، یک میلیون و شش هزار تومان است. قیمت های نیم سکه و ربع سکه نیز به ترتیب ۵۰۳ و ۲۵۲ هزار تومان گزارش شده است.

دلار هم امروز بار دیگر گران شد. آخرین قیمتی که برای نرخ دلار در بازار آزاد تهران ثبت شده و مربوط به ساعت ۱۹ عصر امروز است، ۲۵۳۰ تومان است. یورو هم ۳۲۶۰ تومان و پوند نیز ۴۰۹۰ تومان معامله شده است.

گزارش های کلمه درباره آخرین تحولات بازار ارز و سیاستهای دولت را در زیر بخوانید:

افشای برنامه خطرناک دولت احمدی نژاد: دستکاری عمدی نرخ ارز برای جبران کسری بودجه

دولت هم تأیید کرد: سناریوی خطرناک ارزی در حال پیگیری

پرداخت یارانه نرخ ارز، کسب و کار تاجرانه یا دست فروشی غیرمسئولانه


 


سوء استفاده های ارزی دولت احمدی نژاد از بازار ارز برای جبران کسری بودجه  نمایندگان مجلس را به جمع آوری امضاء برای طرح سوال از رییس دولت واداشت.

به گزارش کلمه، طراح طرح سوال از احمدی نژاد این بار نیز علی مطهری نماینده منتقد دولت است و تاکنون امضای ۴۰ نماینده پای این طرح ثبت شده است.

رمضان شجاعی کیاسری از نمایندگان امضاء کننده طرح سوال از احمدی نژاد در این مورد گفته است: به دنبال وضعیت به وجود آمده در اقتصاد کشور و رشد بی رویه قیمت ارز در بازار و نابسامانی آن، جمعی از نمایندگان در صدد برآمدند در این باره از رئیس دولت سوال کنند.

وی با بیان اینکه مجلس باید در این باره یا از وزیر اقتصاد یا رئیس بانک مرکزی سوال کند، گفته است: وزیر اقتصاد درخصوص وضعیت ارزی  پاسخگو نیست و از نظر قانونی هم نمی توانیم از رئیس بانک مرکزی سوال کنیم. بنابراین تصمیم گرفته شد تا از رئیس جمهور سوال شود.
پپیش از این شمس الدین حسینی وزیر اقتصاد دولت احمدی نژاد که برای پاسخ به سوال الیاس نادران در مورد بازار ارز به مجلس احضار شده بود با تاکید بر این که براساس  قانون پول  و بانک  کشور مدیریت امور ارزی و پولی در اختیار بانک مرکزی است و براساس قانون من مسئول پاسخگویی به امور ارزی نیستم از توضیح در این مورد امتناع کرده بود.

احمدی نژاد نیز در مورد بازار ارز نشانی ” عده ای ” را داده  که ارز ” انبار ” می کنند . با این حال با اظهارنظر روزهای اخیر برخی نمیادگان مجلس فاش شد که دولت به صورت عامدانه با خودداری از عرضه ارز به بازار عامل آشفتگی و گرانی آن شده تا کسری بودجه خود را جبران کند.

جمع آوری امضا در جلسه روز چهارشنبه مجلس نیز ادامه دارد تا تعداد امضاها به نصاب لازم برای امکان سوال از احمدی نژاد فراهم شود . طرح سئوال از رئیس جمهور نیازمند امضای یک چهارم نمایندگان مجلس است.اما اینکه سرانجام این طرح به کجا ختم شود مشخص نیست.
پیش از این علی مطهری و صد نماینده دیگر مجلس در دوره هشتم پس از فراز و نشیب های فراوان ۵ تیرماه سال ۹۰ طرح سوال از رئیس دولت را در چند محور تقدیم هیات رئیسه مجلس کردند مهمترین محورهای این طرح تخلفات قانونی دولت از جمله عدم اجرای قانون مترو و عدم معرفی وزیر ورزش در مهلت قانونی و مقاومت ۱۱ روزه رئیس جمهور در برابر حکم رهبر انقلاب مبنی بر ابقای مصلحی وزیر اطلاعات و نحوه عزل متکی وزیر سابق امور خارجه و همچنین مسائل مربوط به امور فرهنگی از جمله اجرای قانون عفاف و حجاب در کشور بود.

با وجود کارشکنی های فراوان برای نهایی شدن این طرح از تطمیع و تهدید نمایندگان امضاء کننده گرفته تا این انتقاد علی مطهری در مسیر طرح سوال که مجلس به شاخه ای از دفتر رهبری تبدیل شده  در نهایت احمدی نژاد ۲۴ اسفندماه سال ۹۰ به مجلس آمد و با شوخی و  داستان سرایی جلسه را به اتمام رساند.

همزمان با به جریان افتادن طرح سوال از احمدی نژاد از سوی نمایندگان ، واکنش ها به دولت برای ایجاد آشفتگی عامدانه در بازار ارز واکنش ها به این اقدام او و دولتش ادامه دارد. چنانچه محسن رضایی در سخنانی با انتقاد از سوء مدیریت و دخالت دولت در اقتصاد کشور آن را عاملی خوانده که باعث می شود نقدینگی به سمت بازارهای کاذب هدایت شود.

او هم چنین با گلایه از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها اشاره کرده که  پول یارانه را در جیب مردم گذاشتیم ولی در اثر تورم دو برابر آن از جیب مردم بیرون آمد. یارانه ها چقدر با بیکاری و تورم برابری می کند.

 انتقاد به طرح هدفمندی یارانه ها از سوی دولت احمدی نژاد پس از آن شدت گرفته که دولت عزم خود را برای سه برابر کردن یارانه های نقدی به مردم در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قطعی دانسته و در حال بررسی سناریوهای مختلف به منظور دست یابی به منابع آن است. یکی از این سناریوها سوء استفاده از بازار ارز کشور است که برخی نمایندگان این اقدام را خیانت به کشور خوانده اند.


 


در حالی که وکیل مهدی هاشمی به نقل از رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام می گوید که نظر مقامات قضایی کشور عدم بازگشت مهدی هاشمی بود، وی امروز پس از تفهیم اتهام به اوین رفت.

از صبح امروز تاکنون و بدنبال درج اخبار ضد و نقیض از زندانی شدن مهدی هاشمی، ایسنا به نقل از دادستانی تهران نوشت: مهدی هاشمی پس از تفهیم اتهام با صدور قرار بازداشت موقت روانه زندان اوین شد و رسیدگی به اتهامات او همچنان ادامه دارد.

وکیل مدافع مهدی هاشمی گفت: اینکه تاکنون مهدی هاشمی به کشور برنگشته بود به خاطر توصیه‌های مسئولان قضایی از جمله رییس قوه قضاییه و دادستانی به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بود.

به گزارش ایسنا، سید محمود علیزاده طباطبایی در جمع خبرنگاران مستقر در مقابل بازداشتگاه اوین درباره علت حضور موکلش در کشور تصریح کرد: مهدی هاشمی می‌گفت این بحث‌هایی که مطرح می‌شود دعوا با من نیست بلکه دعوا با پدرم است. من چرا باید بیرون بنشینم تا هر چه دلشان می‌خواهد بگویند؟

وکیل مدافع مهدی هاشمی ادامه داد: آن چیزی که آیت‌الله هاشمی به من گفتند این بود که هم رییس قوه قضاییه و هم دادستانی نظرشان این است که مهدی به کشور برنگردد و حتی تا هفته گذشته آقای هاشمی به دلیل تاکید دستگاه قضایی از آمدن مهدی ممانعت می‌کرد ولی هفته گذشته گفتند که هم درس او تمام شده است و هم خانواده او اینجا هستند و هم اینکه خود مهدی اصرار دارد بیاید؛ لذا مشکلی ندارد که اگر اتهامی هم متوجه اوست طبق قانون رسیدگی شود.

 فرقی بین بچه های من با بچه مردم نیست 

 در  همین حال محسن هاشمی از واکنش پدرش درباره بازداشت فائزه و مهدی هاشمی سخن گفت.

 فرزند آیت الله هاشمی در پاسخ به سؤالی درباره نظر پدرش درباره بازداشت مهدی و فائزه هاشمی، به فارس گفت: ایشان می‌گویند، بچه‌های من مثل بچه‌های بقیه افراد هستند و فرقی بین بچه ها من با بچه مردم نیست. نظر ایشان این است که نباید تبعیضی صورت بگیرد و باید بدون تبعیض با فررزندان ایشان برخورد شود.
محسن هاشمی با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی جویای حال مهدی و فائزه است، گفت: ایشان از بازداشت مهدی و فائزه نگران نیستند؛ حاج آقا به این بحران‌‌ها عادت دارند.

 





 

برای دریافت فایل اینجا کلیک کنید.

برای مشاهده در یوتیوب اینجا کلیک کنید.


 


جمعی از زنان اصلاح طلب در بیانیه ایی نسبت به بازداشت فائزه هاشمی اعتراض کرده اند. در این بیانیه زنان اصلاح طلب کشورمان با ابراز تأسف از تثبیت جایگاه و یا ترفیع مقام محکومان دادگاه کهریزک و جانیان و متهمان اصلی آن نسبت به تشدید فشار بر زندانیان سیاسی و منتقدین و معترضان قانونی پس از انتخابات اعتراض کرده اند.

 

در بخشی از این بیانیه همچنین با اشاره به خدمات فائزه هاشمی به جامعه خصوصا  جامعه زنان نوشته شده :” بازداشت خواهر عزیزمان فائزه هاشمی که خدمات ارجمندش به ویژه در حوزه های اجتماعی و مدنی انکارناپذیر است، به بهانه واهی تبلیغ علیه نظام، یک بار دیگر موجب شد که ما جمعی از زنان اصلاح طلب، که تیغ خشونت طلبان اقتدارگرا بارها جامه هامان را دریده اما بر روح و فکر و اندیشه مان اثری برجای نگذاشته است، انگشت حسرت به دندان بگزیم و افسوس بخوریم که مرکب

قدرت سواران این دوران از تاریخ کشورمان نیز نابخردانه همان کج راه صاحبان قدرت در دیرینه های دور را می پیمایند.”

 

متن این بیانه که در اختیار کلمه قرار گرفته به شرح زیر است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

تاریخ این سرزمین آکنده است از قدرناشناسی هایی که توسط هم عصران نابخرد عامدانه یا ناآگاهانه نسبت به خدمتگزاران مردم و ایران عزیز روا داشته شده است. از این جهت ورق زدن کتاب تاریخ عبرت آموز است! اما آن چه موجب تأسف است این که انگار قرار نیست مردمان، خاصّه آنان که چون طفلانی خُرد، گوی قدرت را به دست گرفته و شادمانی می کنند، در قرن بیست و یکم و در عصر ارتباطات و ماهواره و اینترنت و شبکه های جهانی از حوادث و وقایع تاریخی پندی بگیرند و عاقبت اندیشی کنند!

بازداشت خواهر عزیزمان فائزه هاشمی که خدمات ارجمندش به ویژه در حوزه های اجتماعی و مدنی انکارناپذیر است، به بهانه واهی تبلیغ علیه نظام، یک بار دیگر

موجب شد که ما جمعی از زنان اصلاح طلب، که تیغ خشونت طلبان اقتدارگرا بارها جامه هامان را دریده اما بر روح و فکر و اندیشه مان اثری برجای نگذاشته است،

انگشت حسرت به دندان بگزیم و افسوس بخوریم که مرکب قدرت سواران این دوران از تاریخ کشورمان نیز نابخردانه همان کج راه صاحبان قدرت در دیرینه های دور را میپیمایند.

چرا جای تأسف نداشته باشد این گونه اقدامات تنش زا در زمانه ای که کشورمان با انبوهی از مشکلات داخلی و خارجی روبروست که دولت ناهمراه با مجلس و مصوبه های پیشین و فعلی آن و مجموعه مراکز و نهادهای مسئول از عهده حل و فصل آن برنمی آیند.

چرا ما زنان اصلاح طلب و صلح دوست در ایامی که مردم دنیا روز صلح را به پاس داری نشسته اند، وقتی جنگ طلبان ایران را هم گام و هم زبان و هم راه با جنگ طلبان عالم می بینیم اندوه ناک نشویم و وقتی دلسوزان فکور و صاحب ایده را خانه نشین و منزوی و منتقدین قانون گرا را در بند و حبس و حصر می بینیم، دلتنگ نباشیم؟!

چرا ما زنان در کنار همه آنان که درد وطن دارند و درد دین دارند، سوگوار ارزش های ذبح شده در پای قدرت نباشیم؟! چه سان زبان به دهان گرفته بنشینیم و شاهد

نامردمی هایی باشیم که با خدمتگزاران این آب و خاک و فرزندان پاک نهاد این ملک می شود؟!

هنوز ناله های مادران و پدران و فرزندان و همسران و همه خانواده های زندانیان سیاسی که هر روز فشار و سختی بر آنان افزونی می گیرد، آرام نشده کینه توزانه

با اجرای احکام ناروا بر شماره زندانیان سیاسی می افزایند و با پرونده سازی های تازه و نو به نو زندانیانی را که دوره محکومیت غیرعادلانه شان سرآمده هم

چنان دربند نگاه می دارند و کاشانه ها را به هم می ریزند و خانه ها را خراب می کنند و حرمت و حریم نهاد خانواده را می شکنند.

هنوز از رهایی یک چند زندانی در پایان دوره محکومیتشان لبخند بر لب این مردم ماتم زده از حجم انبوه دردهای متراکم، نیامده جوانان نازنین دیگری را جایگزینشان می کنند که مبادا روزی خبر رسد که زندان اوین و دیگر زندان های این دیار از زندانی سیاسی و معترضان و منتقدان قانونی خالی شده است!

هنوز ما در حیرت اقدامات غیرقانونی مانند تبعید زندانیان سیاسی و تبعات غیرشرعی آن از جمله عدم امکان ملاقات زوجین زندانی (ازجمله مهسا امرآبادی و

مسعود باستانی و ژیلا بنی یعقوب و بهمن احمدی امویی) هستیم و سعی در رساندن فریادهایمان به گوش مسئولینی که هنوز معنای انسانیت و وجدان و شرف را می فهمند، داریم که اخبار ناخوشایند تصفیه حساب های سیاسی و جناحی در آستانه انتخاباتی غیرآزاد، نمایشی و فرمایشی ناخوشی را به جان و روحمان ارمغان می

دهد. وچه دردناک که در این میان «زنان» هستند که بیش از پیش وجه المصالحه و مورد ظلم مضاعف به عنوان زندانی و خانواده زندانی سیاسی، قرار می گیرند.

ما جمعی از زنان اصلاح طب، ضمن ابراز تأسف شدید از تثبیت جایگاه و یا ترفیع مقام محکومان دادگاه کهریزک و جانیان و متهمان اصلی آن و در عوض، تشدید فشار و سختی بر زندانیان سیاسی و منتقدین و معترضان قانونی پس از انتخابات، اقدامات اخیر قوه قضائیه را که نصایح دلسوزان را نشنیده گرفته و مصالح مردمان را نادیده می گیرد و عدالت را قربانی مطامع سیاسی نموده برای صاحبان قدرت که لابد نگران افشای اطلاعات و دانسته هایشان هستند، مصونیت آهنین قائل شده زندان ها را بر اساس احکام ناعادلانه پر کرده است و خانه ها را از مادران و پدران و فرزندان بی گناه خالی، محکوم می کنیم.

و سیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون

جمعی از زنان اصلاح طلب

۳/۷/۱۳۹۱

 


 


تداوم مشکل پیازکاران کشور که از مدت ها قبل نسبت به آن هشدار داده بودند تولیدکنندگان این حوزه را به مرز نابودی کشانده است.

 یه گزارش کلمه برای پی بردن به عمق فاجعه  دقت به این آمار کافی است که خبر می دهد ۳۰۰ هزار تن پیاز در جیرفت از بین رفته است. هم چنین میزان خرابی پیاز در استان سیستان و بلوچستان ، هرمزگان و کرمان حدود یک میلیون تن بوده است این در حالی است که بازارهای کشور با حمایت دولت هم چنان به روی پیازهای هندی  باز است و گرانی نرخ پیاز هم تداوم دارد.

فرج الله عارفی نماینده جیرفت و عنبرآباد در مجلس در مورد گرانی قیمت پیاز به عدم حمایت دولت از پیازکاران و خراب شدن محصول کشاورزان  اشاره کرده و میزان خرابی های این محصول در استان های  مختلف را یادآوری کرده است.

به گفته او، به دلیل عدم تهیه بازار مناسب و نبود امکانات برای نگهداری محصولات کشاورزان، ۳۰۰ هزار تن پیاز در جیرفت از بین رفت.

از دیگر مواردی که این نماینده مجلس با تایید کیفیت بالای پیاز در جیرفت و دیگر بخش های استان کرمان در گفت و گو با سایت خانه ملت مورد اشاره قرار می دهد این است که سایر شهرها نیز در بازاریابی محصولات کشاورزی با مشکل مواجه هستند و  میزان خرابی پیاز در استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان حدود یک میلیون تن بوده است.

این در حالی است که به گفته او  اگر تولید این محصول حمایت می‌شد  الان می‌توانستیم با توجه به صادرات آن و بازاریابی درست کیلویی ۲۵ هزار تومان آن را بفروشیم.

عارفی افزوده : دولت به همراه بخش خصوصی کارخانه‌ای را برای استفاده از تولیدات بخش کشاورزی ایجاد کرده که به دلیل مسائل مالی هنوز تکمیل نشده است.

نکته قابل توجه در اظهارات این نماینده این است که این دسته مشکلات نه تنها تولید پیاز بلکه سایر محصولات از جمله مرکبات، سیب، خیار و هندوانه را نیز درگیر کرده است.

پیش از این نیز در خبرها آمده بود که حدود ۲۰ هزار تن پیاز فقط در دزفول به دلیل سهل انگاری برخی از مسئولان امر از بین رفته است، عباس پاپی زاده سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس گفته بود  "متاسفانه دولت پیاز را کیلویی ۱۰۵ تومان از کشاورزان خریداری می کند درحالی که قیمت تمام شده این محصول بیش از ۲۰۰ تومان است." بنابرگفته نماینده دزفول پیازهای خریداری شده را در مدت طولانی بر روی هم تلنبار می ‌کنند تا گندیده شود و در نتیجه حداقل ۲۰ هزارتن پیاز از بین رفته است.


 


رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان خراسان رضوی از بیکار شدن ۲۰۰ تن از کارگران شرکت الکتریک خودرو شرق از شرکت‌های وابسته به ایران خودرو خبر داد.

رحمت الله‌پور موسی در این زمینه به ایلنا گفت: شرکت الکتریک خودرو شرق، که یکی از شرکت‌های موفق در حوزه خود بود و امکانات خوبی را نیز در اختیار کارگران خود قرار می‌داد، به دلیل فشار‌های اقتصادی وارده، قرارداد ۲۰۰ تن از کارگران قراردادی و پیمانی خود را تمدید نکرده است.

او با اشاره به تحریم‌ها و فشار‌های اقتصادی وارد بر کشور، افزود: به دلیل تحریم‌ها، این شرکت در تهیه یکی از قطعاتی که در خودرو‌ها استفاده می‌شود و از فرانسه وارد می‌شد به مشکل بر خورد و مجبور شد این قطعه را از طریق واسطه‌ای در دبی وارد کند که با تشدید تحریم‌ها در این امر نیز به مشکل بر خورد. مجموعه این مسائل تاثیر خود را گذاشت و باعث شد تعدادی از کارگران قراردادی و پیمانکاری حتی با سوابق بالای ۱۴ یا ۱۵ سال از کار خود مرخص شوند.

پور موسی ادامه داد: این در حالی است که بر اساس تبصره ۲ ماده ۷ قانون کار، در کارهای دائم قرارداد موقت معنی ندارد.

رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان خراسان رضوی در پایان به تعدیل نیرو در اکثر واحد‌های تولیدی استان اشاره کرد و اظهار داشت: اکثر واحد‌های تولیدی موجود یا نیروهای خود را تعدیل کرده‌اند و یا مشکل حقوق معوقه دارند.


 


کلمه – گروه کارگری:

تورم و گرانی روزافزون عرصه زندگی را بر جامعه کارگری تنگ کرده است. در شرایطی که تورم روزانه است و از ابتدای سال تا کنون با افزایش بی رویه قیمت مواد غذایی رو به رو بوده ایم، ولی میزان حقوق جامعه کارگری تنها یک بار در سال تعیین می گردد و آن هم بدون در نظر گرفتن تورم واقعی.

نبود سندیکاهای مستقل کارگری که بتوانند از حقوق جامعه کارگری دفاع کنند، موجب شده است که شورای عالی کار بدون کمترین مشکل و موانع قانونی بتواند ناکارآمدی دولت در اداره امور را بر دوش میلیون کارگر تحمیل کند و هر ساله دستمزدهای ناعادلانه برای جامعه کارگری تعیین کند.

“کانون عالی شوراهای اسلامی کار” موظف است که سه نفر را به نمایندگی از کارگران به شورای عالی کار معرفی کند. آنهایی هم که به عنوان نمایندگان جامعه کارگری در این شورا حضور دارند، بیش از آنکه سفره کارگران و حقوق قانونی آنها برایشان موضوع باشد، ابقاء متهم جنایت کهریزک و قتل زهرا کاظمی بر مدیریت سازمان تأمین اجتماعی برایشان در اولویت قرار دارد و به دولت نامه می نویسند و درخواست می کنند تا یک متهم در قتل و جنایت بر مدیریت سازمانی که از اساس غیر انتفاعی است، باقی بماند!

با چنین نمایندگان غیرواقعی جامعه کارگری است که دولت می تواند بدون موانع ای بهره کشی از جامعه کارگری را تداوم داده و میلیون ها کارگر را تنگنا قرار دهد. شورای عالی کار در اسفند سال گذشته میزان حداقل دستمزدها را ۳۸۹ هزار و ۷۵۴ تومان تعیین کرد و نسبت به سال قبل تنها ۱۸ درصد افزایش داد.

این در حالی است که مرکز آمار ایران در همان زمان در گزارش خود به شورای عالی کار، نرخ تورم در دوازده ماهه منتهی به بهمن ماه سال گذشته را ۲۶/۵ درصد اعلام کرده بود. در همان ایام هوشنگ درویشی از اعضای ” کانون عالی شوراهای اسلامی کار سراسر کشور ” و یکی از نمایندگان کارگران در شورای عالی کار گفته بود: “درصدد جبران شکاف مزدی دوران جنگ هستیم. طی هشت سال جنگ تحمیلی، دستمزد کارگران افزایش نیافت و از این رو لازم است هر سال درصدی از فاصله مزدی به وجود آمده در دوران جنگ جبران شود.”

چنین اظهار نظرهای وقتی که با واقعیت عملکرد این افراد که به عنوان نمایندگان کارگران در موقعیت تصمیم گیری ها مهم حضور دارند، مقایسه شود به خوبی نشان از عمق تزویر و ریاکاریی دارد که روز به روز در کشور در حال گسترش است.

بی عدالتی در حق کارگران تنها مختص به تعیین دستمزدهای غیرواقعی نیست. بلکه حتی میزان مالیات بر این دستمزدهای غیرواقعی نیز ناعادلانه است و در راستای بهره کشی ناجوانمردانه از جامعه کارگری صورت می گیرد. طبق مصوبه مجلس بر حقوق کارمندان و کارگران از یک مقدار معین به بالا مالیات تعلق می‌گیرد و در حالی که مالیات کارمندان میزان ثابتی دارد، مالیات کارگران به صورت صعودی افزایش می‌یابد. میزان مالیات تعلق گرفته بر حقوق کارمندان ثابت و ۱۵ درصد کل دستمزد آنها است، در حالی که مالیات دستمزد کارگران بسته به میزان مبلغ دریافتی آنان از ۱۰ درصد شروع می‌شود و حتی تا ۳۰ درصد نیز پیش می‌رود.

ادامه چنین شرایطی موجب فروپاشی زیستی جامعه کارگری می شود. بخش اعظمی از جامعه کارگری حداقل دستمزد را دریافت می کنند و قادر به تامین مایحتاج ضروری خانواده‌های خود نیستند. ادامه این روند و از بین رفتن تناسب حداقل دستمزد و تورم واقعی فاصله طبقاتی را روز به روز عمیق‌تر می‌کند. و این موجب بروز آسیب های سنگین اجتماعی، امنیتی و فرهنگی در کشور می شود.

این امر توجه بیشتر کنش گران و فعالان سیاسی به معیشت مردم و بحران های حوزه کسب و کار را می طلبد. احیاء حقوق معوقه ملت باید در همه ابعادش پی گیری شود؛ و تقلیل آن صرفا به خواست های دموکراسی خواهی بدون در نظر داشتن به عدالت اجتماعی راه به روشنی نخواهد برد. آزادی زمانی متحقق می شود که ریشه در زمین کار و عدالت اجتماعی داشته باشد. “توسعه سیاسی” و “توسعه اقتصادی” دو امر مجزا نیستند که یکی بر دیگری اولویت داشته باشد؛ بلکه هر دو هم در تحقق و هم در پاسداری لازم و ملزوم هم هستند. به گفته میر در بندمان: “وقتی معیشت مردم سامان پیدا می کند، هم ریشه های آزادی در جامعه عمیق تر می شود و هم وحدت و رشد و شکوفایی مردم بیشتر می شود.”


 


کلمه-حجت الله میرزائی:

طرح زمزمه پرداخت ۹۰ هزارتومان یارانه نقدی افزایش نرخ ارز از سوی دولت، جدای از مبنا و مجوز قانونی آن و نیز آثار تورمی ناشی از تورم روانی و نیز پیامدهای افزایش ناگهانی حجم نقدینگی، از چند جهت قابل تامل است:

• اگر مبنا و زمینه پرداخت یارانه، قانون مصوب هدفمندسازی یارانه هاست به سرعت ذهن و اندیشه شهروندان و بویژه کارشناسان، معطوف به افزایش برنامه ریزی شده نرخ ارز همچون سایر کالاها و خدمات دولتی مشمول این قانون خواهد شد.به زبان ساده برخلاف ادعاهای گذشته که دولت نه تنها در افزایش نرخ ارز نقشی نداشته بلکه از پذیرش هر مسئولیتی دراین باره طفره رفته است، باید با همسان سازی ذهنی نتیجه گرفت که دولت مسئولیت افزایش نرخ ارز را رسما برعهده گرفته و اینبار بجای حامل های انرزی به آزادسازی نرخ ارز اقدام کرده و بخشی از منابعی را که درگذشته برای پایین نگه داشتن آمرانه نرخ ارز پرداخت می کرده اینک بطور مستقیم به شهروندان پرداخت خواهد کرد.

• پذیرش پرداخت یارانه نرخ ارز متضمن پذیرش یک مسئولیت مهم دیگر است که اولا پس از این نیز با هر افزایشی در نرخ ارز یارانه پرداختی تعدیل خواهد شد و دوم اینکه دولت به ازاء افزایش قیمت هرکالا یا خدمت دولتی دیگر مانند حمل و نقل عمومی ، خدمات پزشکی، دارو ، شهریه های دوره های شبانه و…. بی توجه به اینکه مشمول قانون هدفمندسازی باشد یا نباشد یارانه ای خواهد پرداخت.

• پذیرش بند فوق یعنی پرداخت یارانه به هرکالا یا خدمتی دولتی که قیمت آن افزایش می یابد یارانه نقدی اعم از تعداد یا نوع کالاها و خدمات مشمول آن و یا مبلغ پرداختی به آنها را به امری کاملا سیال و تابع قیمت آنها خواهد کرد و با توجه به سهم بالا و قابل توجه آنها در بودجه عمومی دولت، درعمل بودجه را به پدیده ای سیال و غیرقابل پیش بینی و برنامه ریزی تبدیل خواهد کرد.

• معنای رفتار دولت در پرداخت یارانه نرخ ارز آن است که دولت بی قانون یا قانونمند، برای تامین درآمد و پوشش کسر بودجه خود اقدام به افزایش قیمت کالاها و خدمات دولتی یا درانحصار دولت می کند و بخشی از منافع آن را بی انکه مبنای تقسیم و تخصیص آن روشن باشد بانام یارانه بین مردم توزیع می کند.درواقع دولت به شناسائی کسب و کاری پرمنفعت (درکوتاه مدت) دست یافته که برای جلب رضایت میلیونها زیان دیده اصلی (هم درکوتاه مدت و هم در بلندمدت ) بخشی از منافع ریالی خود را با آنان تقسیم و تسهیم می کند.اما حتی رفتار وی در این مورد نه به مثابه بازرگانی صاحب عنوان و حجره و دفتر، بلکه به مثابه دستفروشی دوره گرد و غیر مستقر است که آشکارا خرید و فروش می کند اما پذیرای هیچ مسئولیتی نیست.

• از ابتدای اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها و با پرداخت یارانه به ۷۳ میلیون شهروند(درمقیاسی بسیار نزدیک به پرداخت غیر نقدی پیش از اجرای قانون) ، مهم ترین پرسش در ذهن کارشناسان این بود که تلقی دولت از «هدفمند سازی» و « گروههای هدف مشمول یارانه» چیست با مرور تجربه عدم پرداخت یارانه بخش تولید در ۲۰ ماهه گذشته، روشن ترین پاسخ به این پرسش این است که هدفمندی از نظر دولت به معنی انتقال یارانه ها از بخش تولیدی به بخش مصرف است.پرداخت یارانه نقدی ۹۰ هزارتومانی به خانوارها درصورت تداوم روند گذشته، این تلقی را کاملا اثبات می کند.چراکه با زیانهای بی سابقه تولیدکنندگان از افزایش نرخ ارز و ناتوانی آنها در تامین نهاده ها و واردات کالاهای واسطه ای و سرمایه ای موردنیاز خود که بسیاری از آنها را به مرز ورشکستگی رسانده است، درعمل دولت بخش بزرگی از منافع تولیدکنندگان را از آنان گرفته و درکوتاه مدت به مصرف کنندگان داده است.

• آثار تورمی سیاستهای دولت در یک ونیم سال اخیر قدرت خرید یارانه ۴۵۰۰۰ تومانی را به حدود ۲۵۰۰۰ تومان کاهش داده و قدرت خرید کلی شهروندان را با همین مقیاس از آنان گرفته است از سوی دیگر محاسبات و مطالعات موجود بروشنی حاکی از افزایش شکاف میان دهکهای درآمدی و آثار بزرگ تر تورم ناشی از هدفمندسازی بر دهکهای پایین نسبت به دهکهای بالای درآمدی است.آثار تورمی واقعی افزایش نرخ ارز هنوز بطور کامل آشکار نشده است اما بطور قطع قدرت خرید شهروندان را بیش از پیش کاهش و شکافهای درآمدی را بیشتر از گذشته افزایش خواهد داد و هیچ پیامد مثبتی نیز در پی نخواهد داشت.

درشرایط کنونی آنچه از دولت انتظار می رود مسئولیت شناسی، مدیریت رفتار و گفتار خود و کمک به آرامش فضای کنونی است. به زبان ساده انتظار می رود دولت حتی اگر دراندیشه کسب و کار و سود خود است رفتاری چون بازرگانان مستقر و صاحب نام و عنوان پیشه کند نه رفتار و گفتاری چون دستفروشان کوی و برزن.


 


اعضای خانواده هاشمی رفسنجانی پس از ملاقات با فائزه هاشمی در مقابل زندان اوین با  حضور  خبرنگاران رسانه‌ها  مواجه  و با آنان گفت‌وگو کردند.

به گزارش ایسنا، عفت مرعشی همسر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا موفق به ملاقات با «فائزه» شدید، گفت: بله، موفق شدیم و او را دیدیم.

عفت مرعشی درباره وضعیت دخترش ادامه داد: الان حالش خوب بود ولی او را خیلی بد از خانه بردند. رفتار ماموران مناسب نبود.

وی در رابطه با وضعیت مهدی هاشمی نیز گفت: پسرمان را هم اینجا آوردند. قول دادند وکیلش همراه او باشد ولی الان وکیلش را راه نمی‌دهند. خودش را هم داخل بردند و بازجویی‌اش از صبح تا الان طول کشیده است.

مرعشی در رابطه با مدت زمانی که قرار است فائزه هاشمی در زندان بماند، گفت: این مدت در حال حاضر که شش ماهه است، حالا تا چه وقت طول بکشد خدا می‌داند.

فاطمه هاشمی نیز به خبرنگاران گفت که فائزه خیلی راضی بود و گفت: هیچ اقدامی برای من نکنید. جای من خوب است. یاسر هاشمی نیز پس از ملاقات با خواهرش، وضعیت روحی او را بسیار خوب توصیف کرد.


 


کارگر با وجدان شهرداری رودبار پول پیدا شده را به صاحبش برگرداند.

به گزارش ایلنا، احمد باقری کارگر بازنشسته شهرداری رودبار شب گذشته – جمعه ۳۱ شهریور – کیف پولی که در آن ۱۲۳ میلیون و ۴۳۰ هزار ریال چک حامل در نمازخانه بین راهی رودبار پیدا کرده بود را به حراست شهرداری داد تا به صاحبش برگردانده شود.

شهردار رودبار در این باره گفت: این کارگر ۶۰ ساله حدود یکسال پیش بازنشسته شده است و اکنون در نمازخانه بین راهی این شهر کار می‌کند.


 


حجت‌الله جودکی

با آغاز دور جدیدی از توهین عناصر تندرو غربی در پی ‌انتشار فیلم بی‌گناهی مسلمانان، مصر و لیبی نخستین کشورهایی بودند که واکنش نشان دادند. حضور عناصر تندرو سلفی که القاعده از میان ایشان یارگیری می‌کند، در دو کشور مصر و لیبی و تبلیغات ایشان روی این موضوع، باعث شد تا این دو کشور پیش از سایر نقاط واکنش نشان دهند. حتی مرسی شخصا دعوت به تظاهرات مسالمت‌آمیز علیه توهین‌کنندگان کرد.

طبیعی بود که رادیکال شدن مصری‌ها علیه غرب بر موضوع روابط ایشان تاثیر خواهد گذاشت. واقعیت این است که اخوان‌المسلمین در مصر نگرش تندروانه ضد غربی ندارند و عقل‌گرایی ایشان فاصله میان آنها و سلفی‌ها را افزایش می‌دهد. حتی در مساله سوریه هم این مرز‌بندی به خوبی واضح است. اخوان سوریه بسیار تندرو و فرقه‌گراست. در حالی که اخوان مصر چنین نیستند. همین چند روز پیش بود که رهبر اخوان سوریه با خشم اعلام کرد که پشت هلال شیعی را خرد خواهیم کرد. در حالی که اخوان مصر وارد این‌گونه فرقه‌گرایی‌ها نشده‌اند.

در مورد سوریه هم مرسی اعلام کرده که با نظام بشار اسد به دلیل از دست دادن مشروعیتش مخالف است. بنابراین مرسی خواستار حل مساله سوریه و عدم دخالت نیروهای خارجی در این کشور و همچنین تبدیل شدن سوریه به پایگاه القاعده می‌باشد و مایل است که کشورهای چهارگانه ایران، مصر، ترکیه و عربستان به عنوان کشورهای مقتدر اسلامی نزدیک به سوریه راه‌حل مناسبی برای این بحران پیدا کنند.

به لحاظ تئوریک احتمالا مرسی نگرش مثبتی به غرب ندارد، اما او عملگرا و واقع‌بین است و می‌داند که چگونه با غرب رفتار کند تا ضمن بهره‌مندی از مزایای رابطه با غرب، ضرری متوجه کشورش نشود. آرمان‌گرایی اسلامی در نظر ایشان به‌مثابه سیاست چشم‌انداز است که فقط با برنامه و تدبیر عاقلانه میسر می‌شود. وی سکاندار کشور بحران‌زده مصر است که مشکلات اقتصادی و اجتماعی آن مجال ورود به آرمان‌گرایی دور از عقل را به کسی نمی‌دهد.

مرسی در مورد قرارداد کمپ‌دیوید نیز اعلام کرده که مخالف الغای آن است، اما از تعدیل آن استقبال می‌کند. بنابراین حاضر نیست با سخنان تند، کشورهای همسایه اطراف مصر را به دشمنان لجوج آن تبدیل کند. در معادله اسلام و غرب، مرسی بر این باور است که نباید پای غربی‌ها را به منطقه باز کرد و نباید اجازه داد آنان به بهانه دفاع از دموکراسی و حقوق مردم در کشورهای اسلامی دست به اقدام بزنند. به نظر می‌رسد با چنین رویکردی مصر مجال خواهد یافت تا مشکلاتش را با آرامی و با کمترین هزینه حل کند.

داشتن پشتوانه تشکیلاتی و مشاوران فهیم و استفاده از عقول دیگران و به بازی گرفتن رقبا باعث شده تا مسیر سیاسی مصر برای او بسیار هموار شود. قطعا اعتبار وی و کشور مصر هم در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی تقویت شده و خواهد توانست قدرت مانور وسیع‌تری به دست آورد. لازمه چنین اقدامی اعتدال در سخن و عمل است. البته سیر نسبتا آزادانه رسانه‌ها در مصر باعث شده که وی متکلم وحده نباشد. به‌ویژه که رسانه‌ها در مصر منحصر به مطبوعات نیستند و عرصه رادیو، تلویزیون و اینترنت را هم شامل می‌شود و طبیعی است که بخش قابل‌توجهی از این فضای رسانه‌ای در اختیار رقبای او است.

منبع: شرق


 


مهدی هاشمی و وکیل مدافعش برای رسیدگی به اتهامات دقایقی قبل در دادسرای شهید مقدس حاضر شدند.

به گزارش مهر، مهدی هاشمی شامگاه یکشنبه وارد ایران شد که نماینده دادستانی برگه احضاریه حضور وی در دادسرا را به وی ابلاغ کرد.

محمود علیزاده طباطبایی وکیل خانواده هاشمی  اظهار داشت:‌ امروز برای رسیدگی به اتهامات به همراه مهدی هاشمی در دادسرای شهید مقدس حاضر شدیم. دیروز در فرودگاه تفهیم اتهام صورت نگرفت و به احتمال قوی امروز اتهامات به موکلم تفهیم خواهد شد.

وی افزود: ابلاغیه از سوی قاضی رشته احمدی سرپرست دادسرای شهید مقدس صادر شده و ما برای رسیدگی به پرونده به دفتر وی خواهیم رفت.

طباطبایی در پاسخ به این پرسش که احتمال دارد مهدی هاشمی امروز از سوی دادستانی بازداشت شود، اظهار داشت: ‌باید منتظر تفهیم اتهام، تحقیقات قاضی و نظر وی باشیم. قاضی با توجه به نوع اتهامات قرار قانونی را صادر خواهد کرد که این قرار می تواند بازداشت هم باشد.

گفت و گو با فاطمه هاشمی رفسنجانی را در این باره اینجا بخوانید


 


پنجاه قاصی عربستانی به نشانه ی اعتراض به وضع سیستم قضایی این کشور استعفای خود را به مسوولین ارایه داده اند.

به گزارش شفقنا، این قضات از وضع محاکم عربستانی، سوءاستفاده از قاضی به عنوان وسیله ای برای زندانی کردن دیگران و جعل حقایق و وقایع موجود در دادگاه های عربستانی به ستوه آمده بودند. به همین منظور گروهی استعفا دادند و گروهی دیگر در دانشگاه های حقوق به عنوان استاد دروس قانون مشغول به کار شدند.

مدت هاست که قضات عربستانی وسیله ی دست دولت عربستان شده اند و نظام از آنها سوء استفاده می کند تا علیه مخالفان توطئه چینی کرده و برای آنها اتهام ایجاد کنند.

چنین امری را به راحتی می توان در محاکمه ی برخی از فعالان حقوق بشر همچون «عبدالله الحامد» و «محمد القحطانی» به سادگی دید. واضح بود که قاضی دادگاه به پرونده و سخنان متهم و مطالب دفاعیه توجهی نمی کرد و تنها دستورات مافوق خود را اطاعت می کرد.

بر اساس گزارش پایگاه خبری الجزیره العربیه، در اغلب اوقات و با توجه به تاثیر متهم در جامعه و فعالیت های وی، احکام قضایی صادر شده بسیار سنگین و غیرعادلانه خواهد بود.


 


مرکز آمار ایران از رشد ۲۶٫۵ درصدی اجاره بها و ۳۱٫۲ درصدی قیمت آپارتمان در شهر تهران در فصل بهار امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل خبر داد.

مرکز آمار ایران گزارش جدید خود را از قیمت زمین، مسکن و اجاره بهای مسکن در شهر تهران در فصل بهار امسال منتشر کرده است.

* رشد ۳۵درصدی قیمت زمین در تهران

بر اساس این گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان های مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران ۲۲۴۴۴ هزار ریال بوده است که نسبت به فصل قبل ۲درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۳۵٫۵ درصد افزایش داشته است.

در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیش ترین متوسط قیمت یک مترمربع زمین یا زمین ساختمان های مسکونی کلنگی معامله شده در حدود ۳۷۰۱۹ هزار ریال در منطقه ۳ و کمترین آن در حدود ۱۰۱۴۲ هزار ریال در منطقه ۲۰ بوده است.

تغییرات قیمت هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان های مسکونی کلنگی در معاملات انجام شده بین حداقل ۲۰۰۰ هزار ریال در منطقه ۲۰ و حداکثر ۱۰۹۹۸۳ هزار ریال در منطقه ۳ بوده است.

* آپارتمان متری ۴٫۵ میلیون تومانی در تهران

متوسط قیمت خرید و فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی در شهر تهران ۲۵۳۰۳ هزار ریال بوده است که نسبت به فصل قبل ۱۱٫۹ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۳۱٫۲ درصد افزایش داشته است.

در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیش ترین متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده در حدود ۴۵۰۵۲ هزار ریال در منطقه ۱ و کمترین آن در حدود ۱۲۷۶۶ هزار ریال در منطقه ۱۸ بوده است.

تغییرات قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی در معاملات انجام شده بین حداقل ۲۲۰۰ هزار ریال در منطقه ۲۰ و حداکثر ۱۲۶۶۶۷ هزار ریال در منطقه ۲ بوده است.

* اجاره بها در تهران ۲۶ درصد گران شد

متوسط اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی بابت اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی در شهر تهران ۱۳۴۹۸۲ ریال بوده است که نسبت به فصل قبل ۵٫۹ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۲۶٫۵ درصد افزایش داشته است.

در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیش ترین متوسط اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی بابت اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده، ۱۹۱۹۶۵ ریال در منطقه ۱ و کمترین آن ۶۵۶۱۰ ریال در منطقه ۱۹ بوده است.

به گزارش فارس،تغییرات اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای هر مترمربع زیربنای مسکونی در معاملات انجام شده بین حداقل ۹۲۸۶ ریال در منطقه ۱۸ و حداکثر ۵۵۹۵۳۸ ریال در منطقه ۱ بوده است.


 


با افزایش میزان مصرف مواد مخدر در میان دانش آموزان، فرمانده سپاه قائم شهر گفت: اعتیاد و مواد مخدر مدارس ابتدایی و راهنمایی را مورد تهدید و خطر جدی قرار داده است.

به گزارش مهر، سرهنگ علی رمضانی شامگاه یکشنبه در کارگاه آموزشی توانمندسازی والدین دانش آموزان در پیشگیری ازاعتیاد در مناطق آلوده شهرستان در مدرسه پروین اعتصامی قائم شهر افزود: امروز مهم‌ ترین معضل و مشکل جامعه ما اعتیاد بوده که نقش محوری خانواده‌ها در شناخت، پیشگیری و درمان اعتیاد است.

وی با بیان اینکه در هشت سال دفاع مقدس، نقش خانواده ها بسیار تاثیر گذار بوده، افزود: با حمایت خانواده ها بسیج در تمام صحنه ها در مقابله با دشمنان وارد میدان شده بود.

رمضانی با اشاره به سابقه بسیج و سپاه اظهار داشت: به همین دلیل قرار شد این طرح با مشارکت و تجربه این دو نهاد در قائم شهر کار بزرگ فرهنگی، اجتماعی برای پیشگیری از اعتیاد اجرا شود.

وی مهمترین هدف جامعه اسلامی را مصون ماندن نسل جوان دانست و گفت: طرح مبارزه با مواد مخدر از تابستان در سه مرحله آگاه سازی و پیشگیری از اعتیاد، مقابله جدی با توزیع کنندگان، قاچاقچیان ، مصرف کنندگان و درمان جامعه هدف شروع شد.

فرمانده سپاه قائم شهر، مهمترین بخش از طرح را پیشگیری و آگاه سازی که خانواده ها نقش بسیار مهم در این امر دارند، اعلام کرد.

رمضانی گفت: دشمن پشت این سناریوی تلخ نشسته و با مواد مخدر و اعتیاد جوانان که نتوانست در هشت سال دفاع مقدس توطئه ها و برنامه های خود را عملی کند با این اقدام به مقاصد خود برسند.

وی به معضل مهم سن اعتیاد اشاره کرد و افزود: اکنون سن اعتیاد به ابتدایی و راهنمایی رسیده است.


 



 


هم‌زمان با اعلام انتقال مرکز فرماندهی مخالفان دولت بشار اسد از ترکیه به داخل خاک سوریه، تلویزیون دولتی سوریه از ادامه درگیری‌های مسلحانه میان ارتش و مخالفان دولت در شهرهای حلب، ادلب و کفرسوسه خبر داد.

در آستانه آغاز کار مجمع عمومی سازمان ملل متحد که در آن مسئله سوریه مهم‌ترین موضوع بررسی است، این کشور بار دیگر با درگیری‌های شدید و خونینی روبرو شده است.

به گزارش دویچه وله، سازمان ناظران حقوق بشر در سوریه اعلام کرده که در روز شنبه دست کم ۲۱۰ نفر در این کشور کشته شدند که ۱۴۵ نفر آنها غیرنظامی بوده‌اند. گفته می‌شود بیشتر قربانیان درگیری‌ها در دمشق و حلب کشته شده‌اند.

در عین حال تلویزیون دولتی سوریه نیز ادعا کرده که تعداد ۱۰۰۰ نفر از مخالفان دولت که از "تلبیسه- الرستن- الغنطو" قصد ورود به شهر حمص را داشتند، از سوی نیروهای ارتش سوریه مورد هدف قرار گرفته‌اند.

این افراد می خواسته اند بر محله دیربعلبه در شمال حمص تسلط یابند و به سمت محله الخالدیه پیشروی تا حلقه محاصره حدود ۸۰۰ نفر دیگر از مخالفان رژیم بشار اسد را بشکنند. این موضوع باعث درگیری‌های شدید و طولانی میان این افراد و نیروهای نظامی حامی بشار اسد شده است.

منابع رسمی سوریه همچنین گزارش داده اند که واحدهایی از نیروهای گارد مرزی سوریه در شهر ادلب با حمله به یکی از مراکز تجمع نیروهای مخالف بشار اسد در روستای الملاند در جسرالشغور با آن‌ها درگیر شدند و شماری از آن‌ها را به قتل رساندند. بر اساس گزارش خبرگزاری مهر، درگیری های شدیدی میان نیروهای ارتش بشار اسد با گروه‌های مخالف در روستای مارتین نیز گزارش شده است.

درگیری‌های تازه در دمشق در حالی است که خبرگزاری دولتی سوریه ادعا کرده بسیاری از منتقدان دولت سوریه از زندان‌های این کشور آزاد شده‌اند. گفته می‌شود تنها در شهر حلب ۱۲۱ زندانی مخالف اسد از زندان بیرون آمده‌اند.


 


تعدادی از افراد نزدیک به دولت به صورت رانتی و بدون آزمون و احراز شرایط علمی لازم، در مقطع دکترای دانشگاه علامه طباطبایی پذیرش شده اند!

به نوشته تعامل نیوز، بر اساس فهرست منتشر شده توسط دانشگاه علامه اصغر بالسینی سردبیر روزنامه دولت (ایران) و بنیامین شکوه فر مشاور و رئیس حوزه ریاست سازمان حج و زیارت از جمله افرادی هستد که بدون آزمون می توانند تحصیلات تخصصی خود در دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داده و به درجه دکترا نائل آیند.

از دیگر نام هایی که در این لیست می درخشد می توان به حمید رضا افراشته معاون مشاوران جوان رییس جمهور و داماد پروین احمدی نژاد اشاره کرد افراشته که با درخواست ۵۱ میلیاردی خود برای اجرای یک همایش در رسانه های معروف شد اکنون بدون آزمون دکترا در دانشگاه علامه طباطبایی پذیرفته شده است.

همچنینی طلوع ملاباشی فرزند محمود ملا باشی معاون دانشجویی وزارت علوم یکی دیگر از قبول شدگان بدون آزمون است که وی پیش از این با مدرک فوق لیسانس دانشگاه آزاد در رشته ی زبان آنهم در سال ۸۸ و صرفاً با سابقه تدریس در یک آموزشگاه، موفق به عضویت در هیأت علمی گروه زبان دانشگاه معتبر علم و صنعت شده بود.

پذیرش در آزمون دکترا آن هم در بهترین دانشگاه علوم انسانی کشور آرزوی بسیاری از جوانان این سرزمین است که شب ها بی خوابی میکشند و تلاش می کنند تا بدون فشار یک شاسی یا توصیه یک مسئول و با اتکا به نیروی خویش به مدارج عالی دست پیدا کنند امیدواریم که این دوستان هم طبق ضوابط زیر که از قوانین وزارت علوم است وارد دانشگاه علامه شده و به تحصیل خود ادامه دهند.

شرایط معرفی دانش‌آموختگان دوره کارشناسی ارشد در آزمون دکترا بدون کنکور بدین شرح است: دانش‌آموختگان دوره کارشناسی ارشد بدون شرکت در آزمون نیمه متمرکز دوره دکترای تخصصی از یکی از دو طریق ذیل می‌توانند به دانشگاه‌ها معرفی شوند: دانش‌آموختگانی که به لحاظ میانگین کل دوره با احتساب نمره پایان‌نامه (دفاع از پایان‌نامه با درجه عالی) جزء رتبه‌های اول تا سوم دانشجویان هم رشته و هم ورودی خود باشند، در صورت داشتن یکی از شرایطی شامل دارا بودن حداقل دو مقاله مستخرج از پایان نامه، دانشجویان نمونه کشوری در دوره کارشناسی ارشد دارای حداقل یک مقاله مستخرج از پایان‌نامه، رتبه اول المپیادهای علمی دانشجویی یا آزمون سراسری کارشناسی ارشد دارای حداقل یک مقاله مستخرج از پایان نامه، دارندگان نشان طلای کشوری المپیادهای دانش‌آموزی (موضوع مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی) دارای حداقل یک مقاله مستخرج از پایان نامه؛رتبه‌های اول تا سوم نهایی جشنواره‌های معتبر علمی (از قبیل خوارزمی، جوان خوارزمی، رازی و فارابی) در دوره کارشناسی ارشد با مشارکت حداقل ۳۵ درصد، دارای حداقل یک مقاله مستخرج از پایان‌نامه می‌توانند بدون شرکت در آزمون کتبی نیمه متمرکز دوره دکترای تخصصی، از سوی سازمان سنجش در قالب چند برابر ظرفیت به دانشگاه‌ها معرفی می‌شوند.

گفتنی است، دانش‌آموختگانی که مشمول مقررات دریافت بورس بنیاد ملی نخبگان در دوره تحصیلی دکترای تخصصی هستند، بر اساس ضوابط و معیارهای مصوب وزارت به دانشگاه‌ها معرفی می‌شوند تا در صورت قبول در مصاحبه تخصصی، به صورت مازاد بر ظرفیت تعیین شده پذیرفته و مورد حمایت بنیاد مذکور قرار گیرند.


 


به دلیل شدت بارندگی شهر رشت تبدیل به استخر پرآب شده است.

به گزارش فارس، بارندگی که از ساعت چهار بامداد امروز در گیلان آغاز باریدن گرفت و همچنان به صورت رگباری ادامه دارد، بیشتر نقاط و معابر شهرهای مختلف استان را دچار آبگرفتگی کرد.

بر اثر شدت بارندگی تمام نقاط شهر رشت به ویژه در بلوار معلم، قلی‌پور، گلسار و… دچار آبگرفتگی شدید شد به طوری که تردد افراد پیاده بدون چکمه در آن میسر نیست.

آبگرفتگی رشت در برخی نقاط به دلیل شدت بارش باران این شهر را تبدیل به استخر پرآب کرده است و طبق اعلام هواشناسی گیلان بارش باران امروز همراه با وزش باد و رعد و برق ادامه دارد.

هواشناسی گیلان همچنین رطوبت هوای استان را ۹۸ درصد اعلام کرد و گفت که از فردا نیز شدت بارندگی کاهش می‌یابد.

نیروهای شهرداری، هلال احمر و دیگر دستگاه‌های مربوطه در سطح رشت به شدت برای کاهش آبگرفتگی در تلاش هستند.


 



 


آنچه که امروز بر سر صنعت نشر و ادبیات کشور آمده،و دارد تا مرحله ی فلج کامل ادبیات(بخوانید:اندیشه) پیش می رود،نمی تواند حاصل یک شرایط ناخواسته و تحمیل شده از سیر صعودی و مهارناپذیر قیمت دلار که خود حاصل علل متعددی ست باشد.بالعکس، این روند می تواند حاصل میل باطنی و برنامه های از پیش مطرح شده ای از سوی برخی افراد در راس نهادهای حکومتی فرهنگی،که سرآمد آنها وزارت ارشاد است،باشد اما تحولات اخیر اقتصادی که در همه ی لایه های مملکتی دارد پیامدهای منفی اش را نشان می دهد،تنها به صورت یک کاتالیزور برای این خواسته ی چند ساله عمل می کند و بهترین بستر را برای عملیاتی کردن این خواسته(یا سیاست) فراهم کرده است.

بعد از حوادث انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ و با دریده شدن پرده های بین حکومت و مردم که همگان از پشت آن با خبر بودیم اما با یک خوشبینی حاصل از دوره ی ۸ ساله ی اصلاحات نخواستیم به آن توجه کنیم،این افراد(بگذارید از این به بعد آنها را تحت عنوان یک تفکر خطاب کنیم) بهترین فرصت را برای به محاق بردن ادبیات و اندیشه و تنگ تر کردن حلقه ی تسلط خود بر آن و غالب ساختن تفکرشان پیدا کردند.

از ابتدای انقلاب حکومت تمایل خودش را به خاموش کردن تمامی صداهای متضاد با تفکر و ایدئولوژی خودش را نشان داده.که در بهترین حالت، به صورت سانسور،عدم صدور مجوز به برخی آثار و در قرار دادن صاحب قلمان و اندیشمندان در تنگناهای سیاسی نمود داشته است.این روند در هیچ یک از دولت های پس از انقلاب متوقف نشده و تنها در حرکتی سینوسی،گاهی فضا برای ارائه ی آثار و رشد ادبیات بازتر شده،ولی سیاست های کلی تغییری نکرده.بر کسی پوشیده نیست که حکومت از جریان غالب روشنفکری ایران که در دهه های قبل از انقلاب شکل گرفت و در ابتدای انقلاب هنوز جان داشت و در دوره ی اصلاحات دوباره توانست درخششی پیدا کند،دل خوشی ندارد.همه می دانیم که شاعرانی مثل شاملو،فروغ و…از سوی این تفکر همواره تکفیر شده اند،و بعد از سال ها کش و قوس و دولا دولا شترسواری کردن بالاخره شمشیر را برای نویسنده ای همچون دولت آبادی از رو بسته اند،که این شمشیر حالا برای کلیت جامعه ی ادبی ایران از رو بسته شده.

اما به نقش سال ۸۸ به عنوان کاتالیزور از این جهت می توان نگاه کرد که حکومت در سال های اخیر(به طور مشخص از اواسط دهه ی ۸۰) کم کم با برنده تر کردن تیغ سانسور و دشوارتر ساختن مراحل اخذ مجوز طرح خود را وارد مرحله ی جدیدی کرد که امروز با زمین زدن ناشران خصوصی که با قربانی کردن نشر چشمه این مرحله از برنامه ی خود را هم آغاز کرده،ادامه پیدا کرده است.که در واقع همه ی این برنامه ی نسبتا بلند مدت تنها

به یک هدف طرح ریزی و انجام می شود و آن حذف یک اندیشه با حذف تاریخی ست که صاحبان آن اندیشه در آن زیسته اند.به آن معنا که وقتی وزارت ارشاد مجوز نشر اثر جدید نویسنده یا شاعر را نمی دهد،راه برای عرضه ی اندیشه را تا حدودی بسته(البته به زعم خودش)،با عدم صدور مجوز برای تجدید چاپ آثار قبلی همان نویسنده یا شاعر،مرحله ی حذف گذشته ی آن اندیشه و پاک کردن اندیشه های ارائه شده و چه بسا یک تاریخ را عملی کرده.البته باید سال ها این روند را ادامه بدهد و منتظر بماند صاحبان آن اندیشه ها هم این دنیا را ترک کنند و با پاک کردن نام آنها از تاریخی که خود می نویسند به خواسته ی چندین و چند ساله شان برسند.از طرف دیگر همزمان با حذف این تاریخ نگاشته شده و اندیشه ی پا گرفته،باید از ظهور و تولد اندیشه های جدید هم جلوگیری کنند تا در آینده مجبور به دادن هزینه هایی از جنس مرحله ی اول و دوم برنامه ی بلند مدتشان نشوند.همین می شود که امثال دولت آبادی و سپانلو باید کتاب های خود را در خارج از ایران چاپ کنند و جوانان هم چاره ای جز نشر الکترونیک نمی بینند.

اما حکومتی که همواره دم از آزادی و گوش شنوا برای همه ی صداها(البته در چهارچوب قوانین خودش،که خودش هم ۳ سال است علنا نقضشان می کند) را دارد نمی تواند شمشیر را از رو ببندد.همین است که تمامی فشارها تا حدود ۴ سال پیش به شیوه ی نسبتا زیر پوستی تری اعمال می شدند.اما با زیر و رو شدن همه ی تابوهای نظام اجتماعی و سیاسی کشور پس از سال ۸۸،حکومت لزومی ندید تا از این فرصت باد آورده و توفیق اجباری استفاده نکند،در واقع لزومی نمی دید بیشتر از این نقش بازی کند.این وسط باز هم برای حفظ ظاهری که احتمالا خودشان هم می دانند ظاهری باور نکردنی و دروغی ست،عواملی مانند قیمت دلار و گران شدن کاغذ را بهانه می کنند.سوال من این است که واقعا این بحران قابل مهار نبود؟

جواب این است که صد در صد قابل مهار بوده،اما این بحران خیلی خود به خودی به صورت یک پوشش برای این تفکر عمل کرده و مهارآن به ضرر این تفکر می تواند تمام شود.تفکری که خانه ی سینما را می بندد،نشر چشمه را به دلایل واهی تعطیل می کند،و حتی محدود شدن حضور دختران در بسیاری از رشته های دانشگاهی هم درست از همین جنس تعطیلی نشر چشمه است!

منبع: وبلاگ در مسیر تندباد


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به kaleme-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به kaleme@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته