-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ شهریور ۲۷, دوشنبه

Latest Posts from Iran Dar Jahan for 09/17/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



روند افزایشی قیمت های نفت به بالاترین سطح خود طی چند ماه اخیر، بدلیل اقدامات «فدرال رزرو»(ذخیره نفت امریکا-م) به منظور تقویت اقتصاد آمریکا و نگرانی های موجود پیرامون مواجه با برنامه هسته ای ایران تشدید شد.

اختلالات عرضه نفت در کشورهایی که خارج از سازمان کشورهای صادرکننده کننده نفت، اوپک، قرار دارند و همچنین تاثیر گذاری تحریم های اعمال شده بر ایران که در نتیجه آن حدود ۷۵۰۰۰۰ تا یک میلیون بشکه در روز کمتر نسبت به سال قبل تولید می کند، موجب شده است تا برآوردهای چند ماه قبل در مورد تعادل بازار نفت متحقق نشود.

از نظر آدام زیمینسکی رئیس سازمان مرکزی اطلاعات انرژی، دلیل این تحولات تقویت بازار بورس و اوراق بهادار، تعضیف دلار و تداوم تنش های ژئوپلیتکی است.

در همین زمینه او افزود، تنش های سیاسی در سوریه، یمن و سودان بخشی از عرضه نفت را کاهش داد. در عین حال، افزایش اخیر قیمت متاثر از اقدامات بانک های مرکزی در آمریکا و اروپا و همچنین بهبود چشم انداز اقتصادی در این مناطق بود که به نوبه خود روند انتظارات تقاضا را در دوره زمانی ۶ تا ۱۲ ماه آینده تغییر می دهد.

در روز جمعه، قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت (WTI) برای تحویل در ماه اکتبر قبل از ثبت قیمت نهایی ۹۹ دلار در هر بشکه به اندکی بیش از ۱۰۰ دلار در هر بشکه افزایش یافت.

قیمت نفت خام برنت که قیمت پایه در بازارهای اروپایی است با ۷۸ سنت افزایش، قیمت نهایی ۱۱۶/۶۶ دلار در هر بشکه را به ثبت رساند. از پایان ماه ژوئن تا کنون، قیمت نفت خام حدود ۲۵ درصد افزایش یافته که موجب افزایشی ۱۶ درصدی در متوسط قیمت های بنزین شده و بر معضلات اقتصادی پیش روی آقای اوباما رئیس جمهور آمریکا در هفته های پایانی کارزار انتخاباتی افزوده است.

براساس آمارهای وزارت کار (امریکا) در روز جمعه، شاخص قیمت های مصرف کننده در ماه اوت بر مبنای تعدیلات فصلی حدود ۰/۶ درصد افزایش یافته است که از ژوئن سال ۲۰۰۹ تا کنون بیشترین افزایش است. طبق همین گزارش حدود ۸۰ درصد از این افزایش از محل افزایش قیمت های بنزین است.

برخی از تحلیل گران اعلام کردند که احتمالاً اوباما دستور آزادسازی بخشی از ۷۰۰ میلیون بشکه ذخایر استراتژیک نفت خود را صادر خواهد کرد. این دستور در جریان جنگ های داخلی لیبی در سال گذشته به اجرا گذاشته شد و در نتیجه آن اوباما نتیجه بخش بودن تحریم های اعمال شده بر ایران را اعلام خواهد کرد. یکی از مقامات کاخ سفید بدون ذکر نام گفت «همه گزینه ها در روی میز قرار دارد اما در حال حاضر از اعلام یک اقدام مشخص خودداری می شود.»

از نظر دیوید گریلی رئیس اداره تحقیقات انرژی گلدمن سچس، تحریم های اعمال شده بر ایران دلیل اصلی افزایش قیمت های نفت است زیرا جهان عرضه قابل ملاحظه ای را از محل ایران تقریبا به دلیل مشابه سال قبل، مناقشاتی که در لیبی اتفاق افتاد، از دست داده است.

به نقل از تحلیل گران بازار نفت، برای اینکه اثرگذاری آزادسازی ذخایر استراتژیک نفت ماندگار باشد ممکن است اوباما نیازمند تداوم اتخاذ این سیاست مداخله گرانه در بازار نفت به روشی مشابه با تصمیم فدرال رزرو در روز پنجشنبه به منظور تداوم مداخله در بازار تا حصول نتایج مورد نظر باشد. در جریان بحران کشور لیبی، اوباما ۳۰ میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک نفت را به منظور مهار قیمت های نفت آزاد کرد. افزایش قیمت های نفت علی رغم افزایش عمده عرضه از طرف آمریکا به ویژه در منطقه داکوتای شمالی، تداوم یافته است.

مک نالی، موسس و رئیس گروه مشاوره ای راپیدین بر این اعتقاد است بایستی مسایل و تحولات پیرامون آمریکا و آنچه در بقیه جهان جریان دارد را به طور مجزا مورد بررسی قرار داد. در حالی که تقاضای نفت در سطح ثابتی قرار دارد و یا حتی با کاهش مواجه است عرضه با جهش های افزایشی مواجه است و به علاوه انبارهای نفت انباشت از نفت هستند، در حالی که در بقیه جهان با وضعیت کمبود عرضه مواجه هستیم.

از نظر او ظرفیت مازاد اوپک که به اعتقاد او یک شاخص اساسی قیمت های نفت است، به ۲/۵ میلیون بشکه در روز کاهش یافته است در حالی که این میزان کمتر از برآورد ۴/۵ میلیون بشکه مورد نیاز برای حفظ ثبات قیمت های نفت است.

از نظر دیوید گریلی رئیس اداره تحقیقات انرژی گلدمن سچس، تحریم های اعمال شده بر ایران دلیل اصلی افزایش قیمت های نفت است زیرا جهان عرضه قابل ملاحظه ای را از محل ایران تقریبا به دلیل مشابه سال قبل، مناقشاتی که در لیبی اتفاق افتاد، از دست داده است.

عربستان سعودی بزرگ ترین صادر کننده و تنهای کشور دارای ظرفیت تولید اضافی قابل ملاحظه، سطح تولید خود را به منظور جبران کاهش عرضه ایران افزایش داده است. میزان نفتی که این کشور تولید می کند در مقایسه با ۳۰ سال گذشته در بالاترین سطح خود قرار دارد.

علی النعیمی وزیر نفت عربستان سعودی، اخیرا گفته است که «پادشاهی سعودی از افزایش قیمت های نفت در بازارهای بین المللی نگران بوده و از نظر او قیمت های بالای نفت در حال حاضر با بنیان های بازار تطابق ندارد.»

طبق گزارش سازمان بین المللی انرژی در مورد بازار نفت که روز چهارشنبه انتشار یافت، ایران با انجام اقداماتی موفق به افزایش فروش نفت خود در ماه اوت شد. در عین حال، آمریکا و اتحادیه اروپا به تعقیب حمل و نقل کنندگان و خریداران نفت ایران پرداخته و بدین جهت فروش نفت ایران در ماه سپتامبر با کاهش بیشتری مواجه خواهد شد.

بنابر گزارش آن سازمان، ذخایر معلق ایران در سطح آب ها به ۵ میلیون بشکه در ماه اوت کاهش یافت و واردات نفت از ایران از ۹۳۰۰۰۰ بشکه در روز در ماه ژوئیه به ۱/۱ میلیون در روز در ماه اوت افزایش یافته است.

طبق گزارش سازمان بین المللی انرژی در مورد بازار نفت که روز چهارشنبه انتشار یافت، ایران با انجام اقداماتی موفق به افزایش فروش نفت خود در ماه اوت شد. در عین حال، آمریکا و اتحادیه اروپا به تعقیب حمل و نقل کنندگان و خریداران نفت ایران پرداخته و بدین جهت فروش نفت ایران در ماه سپتامبر با کاهش بیشتری مواجه خواهد شد.

ترکیه با افزایش خرید نفت ایران از ۵۰۰۰۰ بشکه به ۲۰۰۰۰۰ بشکه در روز بیشترین سهم را در افزایش خریدهای نفت ایران داشته است. همچنین مالزی و ژاپن واردات خود را از ایران نسبت به ماه ژوئیه افزیش دادند گرچه واردات ژاپن کمتر از سطوح شش ماهه اول امسال قرار دارد.

بنابراین همین گزارش، احتمالاً چین، کره جنوبی، هند و سایر کشورها واردات نفت خود را از ایران در ماه سپتامبر افزایش می دهند. به علاوه، دولت ایران به یک کنسرسیوم بخش خصوصی مجوز فروش ۲۰ درصد از نفت ایران را در بازارهای بین المللی اعطا کرده است. تا کنون فروش های بین المللی توسط شرکت ملی نفت انجام می شده است.

در عین حال، ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپایی، می توانند در این زمینه مشکلات بیشتری را برای ایران به وجود بیاورند. بنابر گزارش سازمان بین المللی انرژی، مقامات ایالات متحده آمریکا با تلاش های ایران برای تغییر پرچم تانکرهای نفتی مقابله کرده اند. تانزانیا و سیرالئون از ثبت مجدد ۴۵ تانکر خودداری کرده اند. زیرا از نظر آن کشورها شرکت های حمل و نقل به نیابت از ایران به صورت غیر مجاز آن تانکرها ثبت کرده اند.

* از: استیون مافسن /در:روزنامه واشینگتن پست

ترجمه : پارسا آزاد


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به irandarjahan-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به irandarjahan@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته