-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ مهر ۵, چهارشنبه

Latest News from Kaleme for 09/26/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



فیض الله عرب سرخی از اعضای ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی که از تیر ماه ۸۸ تاکنون دوران حبس خود را سپری می کند دچار عارضه شدید در ناحیه ستون فقرات شده است، با این حال دکتر مجید رضازاده رییس بهداری اوین انجام اقدامات پزشکی درمورد این زندانی سیاسی و اعزام وی به بیمارستان جلوگیری می کند.

به گزارش خبرنگار کلمه، فیض الله عرب سرخی معاون وزیر بازرگانی دولت اصلاحات به اتهام تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به گذراندن ۵ سال حبس محکوم شده است.

این زندانی سیاسی قریب به یک ماه است از درد شدید در ناحیه ستون فقرات رنج می برد و قادر به حرکت معمولی بدون استفاده از عصا یا کمک همبندان خود نیست و بنابر توصیه کمسیون پزشکی باید هر چه سریعتر مورد مداوا قرار گیرد.

روز سه شنبه مطابق برنامه از قبل تعیین شده، این زندانی سیاسی از بند ۳۵۰ زندان اوین به بهداری اعزام شد تا ترتیب انتقال وی به بیمارستان برای انجام آزمایشات پزشکی ضروری (عکسبرداری و ام آر آی) صورت گیرد اما مطابق معمول دکتر رضازاده که برابر سوگند پزشکی موظف به رسیدگی و تسریع امور پزشکی بیماران است، هماهنگ با نهاد امنیتی و اطلاعاتی مانع از انجام اقدامات پزشکی و اعزام وی به بیمارستان شد.

این درحالی است که بر اساس این گزارش مطابق برنامه از قبل اعلام شده به عرب سرخی از ۲۴ ساعت قبل داروهای لازم برای انجام این آزمایش مصرف شده بود و ممانعت از اعزان وی، برهم زدن برنامه زمانبندی شده صورت گرفته برای تشخیص و درمان این زندانی ارزیابی می شود.

این نخستین باری نیست که دکتر رضازاده با سنگ اندازی در درمان و اعزام زندانیان سیاسی، موجب اختلال در روند درمانی آنان می شود. پیشتر اقدامات مانع تراشانه بهداری اوین برای رسیدگی فوری پزشکی منجر به جان باختن چند زندانی سیاسی از جمله هدی صابر شده بود.

لازم به ذکر است روند درمان خارج از زندان برای زندانیان سیاسی یک برنامه طولانی مدت و طاقت فرسا برای زندانی سیاسی، خانواده و پزشکان زندان است و پس از استعلام و هماهنگی با دادستان، برنامه اعزام آنان تهیه می شود و چنین مانع تراشی هایی موجب اختلال در روند درمان زندانیان سیاسی و آغاز مصیبت بار روند اخذ مجوز و هماهنگی برای اعزام مجذ آنها خواهد بود.

علاوه بر فشارهایی که به زندانیان سیاسی به بهانه های مختلف وارد می شود، از راه های متفاوت بر خانواده های زندانیان سیاسی نیز فشارهای شدیدی وجود دارد. به عنوان نمونه ماه گذشته فاطمه عرب سرخی دختر این زندانی سیاسی در صفحه فیس بوک خود نوشته بود: امروز از در خونه اومدم بیرون. کمی که از خونه فاصله گرفتم یه موتوری با دو تا سرنشین اومد سمتم. اونی که ترک موتور نشسته بود یه سنگ پرت کرد به سمت صورتم و بلند داد زد: “وطن فروشِ آمریکایی”!!

همچنین مرکز استعدادهای درخشان که مریم شربتدار قدس همسر فیض الله عرب سرخی، کارمند وزارت آموزش و پرورش، در آنجا مشغول به کار است با در اختیار کارگزینی قرار دادن وی به او اعلام کرده اند که “به وجود شما در این دفتر نیازی نیست”


 


ابوالفضل قدیانی زندانی سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین و عضو در بند سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در یادداشتی به تحلیل حرکت اصلاحی مردم از خرداد ۷۶ تا خرداد ۸۸ و پس از پرداخته است.

به گزارش کلمه، در این یادداشت که داخل زندان نوشته شده این مبارز سیاسی رژیم پهلوی حرکت اصلاح طلبی را به دو بخش تقسیم کرده که یک بخش آن معطوف به اصلاح قانون بوده و بخش دیگر که خصوصا پس از خرداد ۸۸ تبلور بیشتری پیدا کرده حول مهار قدرت مطلقه شکل گرفته است.

ابوالفضل قدیانی در بخشی از این نامه نوشته است: “اکنون جریان اصیل اصلاحات در حالی که فعالان آن طی بیش از سه سال گذشته صدها سال حبس تحمل کرده و می کنند و در تظاهراتی که به دعوت آنان برگزار شده ده ها شهید بر روی دست مردم مانده و رهبران مورد وثوق آن نزد مردم بدون هرگونه محاکمه در خانه های خودشان زندانی شده اند، دیگر از آن مرحله گذشته است که بپذیرد بدون آنکه مستحضر به قدرت جنبش اجتماعی باشد می تواند با جبهه ی استبداد تعامل کرده یا امتیازی از آن به نفع اصلاحات بگیرد. امروز دیگر روشن شده است که ولی فقیه مطلقه قدرت اش را مشروطه نمی کند مگر آنکه فشار سازماندهی شده اجتماعی او را وادار به این امر کند.”

متن کامل این یادداشت که در اختیار کلمه قرار گرفته به شرح زیر است:

بسم الله ارحمن الرحیم

«تلْکَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِینَ لَا یُرِیدُونَ عُلُوًّا فِی الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ» القصص آیه ۸۳

این سرای آخرت را از آن کسانی ساخته ایم که در این جهان نه خواهان برتری جویی هستند و نه خواهان فساد و سرانجام نیک از آن پرهیزگاران است.

آیا بازگشت به دوم خرداد ممکن است؟

اصلاحات در دو حرکت

به فاصله چند ماه پس از ۲۵ بهمن سال ۱۳۸۹ یعنی هنگامی که آخرین حضور گسترده خیابانی جنبش سبز و بازداشت رهبران آن یعنی آقایان موسوی و کروبی روی داد بحث های نظری حول و حوش مفهوم اصلاحات، راهبرد اصلاح طلبی و تاکتیک های مطلوب و موثر رواج یافت! پدیده ای که در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی گسترده تر شد و شرکت غیر مترقبه سیدمحمد خاتمی در آن انتخابات نیز به دامنه بحث هایی افزود که کمابیش تا امروز نیز در جریانند. این موضوع البته واقعه ای نو و استثنایی نیست چرا که همواره حضور عیان و علنی انبوه معترضان راه را بر تفسیرها و تحلیل های گاه خارق العاده فعالان و ناظران سیاسی می بندد و همگان را با خود همراه کرده و یا به سکوت می کشاند.

تجارب تاریخی ما طی صد سال اخیر پر است از نمونه هایی که شاهدی بر این مدعاست که تحلیل های رایج سیاسی، خاستگاه ها و نیات متفاوت و پیدا و پنهانی که دارند معمولا عاجزند از ارزیابی تحولات واقعی و پیش بینی وقایع و موج آتی اعتراضات، امروز نیز ایده پردازی و قلم فرسایی های مکرر و مطولی که با زرق و برق بسیار و سر و صدای فراوانی ذیل عنوان تامل برانگیز «بازگشت به دو خرداد» منتشر می شوند، فارغ از این قاعده نیستند.

در این جنجال های مطبوعاتی که عمدتا ناشی از سرخوردگی، بی عملی، و یا به دلایل واقعی، نا گفتنی هستند معمولا بدیهیات به بازی گرفته می شود و واقعیات نادیده، گویی تحلیل های سیاسی به داستان پردازی های بی رمق بدل می شود.

شاید پاسخ به موضوع پیش گفته به سادگی در این نکته عیان شود که اساسا سیاست به عنوان پدیده ای اجتماعی، به ویژه در جامعه ای با مشخصات ایران به مثابه امری جاری هیچگاه به دوره ای در گذشته باز نمی گردد و به دیگر سخن دوره های تاریخی تحول خصوصا آنها که با شکست همراه بوده اند به لحاظ تغییرگاه بنیادین زمینه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی شان تکرار ناپذیرند. با این همه طرح موضوع لزوم بازگشت به دوم خرداد می تواند دستمایه پرداختن به برخی مفاهیم اساسی، نگاه دوباره به راهی که تا کنون آمده ایم و آسیب شناسی خطاها و به دست دادن چشم اندازی از آینده قرار گیرد.

بطور کلی جریان اصلاح طلبی در دوره جمهوری اسلامی بر دو پایه اساسی استوار است اولا باید آبشخور فکری آن را در بستر جریان ترقی خواهی نهضت مشروطه به بعد جستجو کرد و در وهله بعد باید رکن دیگر آن را تکیه بر این اعتقاد دانست که انقلاب شکوهمند اسلامی طی سالیان از مسیر نیل به آرمان های اولیه خود منحرف شده است.

بنابراین گفتمان آرمان های انقلاب همچون محکی در دست اصلاح طلبان برای سنجش معیار نظام مستقر برآمده از انقلاب یعنی جمهوری اسلامی است. به این معنا اصلاح طلبان که ضمنا خواهان انقلاب دیگری نیستند از بدو صورت بندی نظام سیاسی جدید به طرح اعتقادات، اعتراضات و بیان انحراف ها پرداخته اند، بر این اساس از آنجا که سپری شدن زمان، نسبتی مستقیم با انحراف جمهوری اسلامی از طرح مطلوب انقلاب اسلامی سال ۵۷ دارد، افزایش شمار نیروها و جریان های سیاسی معتقد به اصلاح نظام نیز امری طبیعی طی سی سال گذشته است، جریانی که روزی نماد آن دولت موقت و نخست وزیر آن مرحوم بازرگان بود، و البته شاید این خصلت حضور در دولت بود که بعدها نیز اصلاح طلبان عمدتا از درون دولت سر برآوردند.

با این وجود نقد اصلاح طلبانه نظام جمهوری اسلامی همواره با عمل و یا برنامه سیاسی منسجمی به منظور پیشبرد اصلاحات به ویژه در حوزه سیاسیت همراه نبوده است، همانگونه که برخی رفتارهای به ظاهر اصلاح طلبانه در حوزه های خاص نیز لزوما توام با «نقد اصلاح طلبانه» نبوده و می توان به عنوان «میانه روی» و یا تغییرات اجتناب ناپذیری که در روند تاریخی جوامع قابل ارزیابی هستند آنها را بررسی کرد، همچنان که به زعم شدت و حدت استبداد سیاسی با این پدیده مواجه هستیم که برخی تابوهایی که روزی در جمهوری اسلامی ارزش هایی اساسی انگاشته شدند امروز بدست فراموشی سپرده و گویی دود شده و به هوا رفتند (مسائلی در حوزه پوشش، رسانه های صوتی و تصویری، موسیقی و…) از آنجا که به نظر این جانب قرار گرفتن در ذیل عنوان اصلاح طلبی در ایران بایستی با تاکید بر نفی استبداد سیاسی و تلاش در جهت تحدید و نهایت محو آن توام باشد و اطلاق عنوان اصلاح طلبی بر جریانات و یا افرادی که به هر شکل پذیرش قدرت مطلقه در دستور کار نهایی خود دارند اقدامی نابجا و امری متناقض می دانم با تکیه بر این موضوع هرگاه به سراغ ارزیابی «عملکرد های» اصلاح طلبانه در طول حیات جمهوری اسلامی برویم می توان دو نوع استراتژی را شناسایی کرده اولین حرکت جنبش حاصل از انتخابات ریاست جموری ۷۶ است که در این جا آن استراتژی «اصلاح قانون» می نامیم و دومین حرکت اصلاح طلبانه در جهت محو استبداد در واقع جنبشی است که طی بیش از سه سال گذشته با عنوان جنبش سبز در جریان بوده و هست و در این متن از آن با عنوان استراتژی مهار قدرت مطلقه و پاسخگو کردن آن یاد می کنیم.

حرکت اول: «اصلاح قانون»

اگر بپذیریم که جنبش دوم خرداد بیشتر پس از این تاریخ واجد هویت مشخصی تحت عنوان اصلاحات شد تا قبل از این تاریخ، آنگاه می توان ادعا کرد که فتح مجلس ششم در واقع مهمترین گام و عمده ترین پیروزی جریان اصلاحات طی سال های ۷۶ تا ۸۴ بوده است. همچنین بخش عمده ای از ایده های اصلاح طلبانه و در واقع اساسی ترین آنها به عنوان طرح های قانونی در همین مجلس مطرح شد. هر چند اقداماتی نیز در حوزه قوه اجرایی صورت گرفت اما بخش قابل ملاحظه ای از آن امور را می توان تنها بهبود در برخی شیوه های اجرائی و مدیریتی نامید نه اقداماتی برای برآورده ساختن شعارهای اصلاح طلبانه. به هر حال مجلس ششم جولانگاه تلاش برای محدود سازی قدرت غیر انتخاباتی بود و در واقع اصلاحات دوم خردادی با تمسک به شیوه های پارلمانتاریستی، اصلاح قوانین غیر دموکراتیک و یا به عبارت دیگر اصلاح رژیم حقوقی را کانون فعالیت های خود ساخته بود. با این همه این استراتژی آشکارا در برابر استبداد ولایت فقیه با شکست مواجه شد.

اصلاح طلبان در این دوره مجموعه ای از قوانین را که تبعیض آمیز و غیر دموکراتیک می دانستند به عنوان ابزار اعمال قدرت مطلقه رهبری هدف قرار داده بودند و گفتمان «اصلاح قانون» وجه بارز این دوره است، به نحوی که این موضوع نقطه اشتراک تمامی جریانات اصلاح طلب بوده است چه آنها که با نگاهی محافظه کارانه خواستار اصلاح قوانین عادی و کمتر حساسیت برانگیز بودند و چه آنها که در منتهاالیه رادیکال جریان اصلاحات، اصلاح قانون اساسی و طرح رفراندم قانون اساسی را مد نظر داشتند.

جبهه سیاسی دوم خرداد پس از حضور در قدرت بر این مبنا اصلاحات را پی گرفتند و به کلی منشا قدرت خویش که نیروی اجتماعی حامی جریان اصلاحات بود به دست فراموشی سپردند. گر چه در همین دوره ایده «فشار از پایین و چانه زنی از بالا» به درستی مطرح شد اما عملا این دیدگاه در مشی اصلاح طلبان نادیده انگاشته شد و نهایتا عمل اصلاح طلبان به همان چانه زنی در بالاخلاصه شد.

فارغ از بسیاری از علل و عوامل همچون ضعف رهبری جریان اصلاحات، ناکار آمدی کارگزاران آن در مقابله با استبداد، سرکوب احزاب، مطبوعات و دانشگاه ها از سوی ولایت فقیه و نهادهای امنیتی متعدد زیر مجموعه آن و… گردیده «اصلاح قانون به مثابه راه دستیابی به اصلاحات» را در مرکز توجه قرار دهیم مهمترین عامل شکست پروژه اصلاحات در جمهوری اسلامی علیرغم تصرف دولت و مجلس را می توان در یک کلام در پدیده «عدم حاکمیت قانون» در ایران و عدم التزام استبداد ایرانی و در صورت امروزین آن یعنی ولایت فقیه به هر نوع قانونی جستجو کرد.

به دیگر سخن قدرت مطلقه در ایران اساسا خود را به هیچ «حدی» محدود نمی داند و قوانین تنها تا آنجا بر روابط سیاسی اجتماعی حاکمند که منافع قدرت حاکم را در معرض خطر قرار ندهند وگرنه بالاترین قوانین یعنی قانون اساسی نیز عملا محدودیتی بر سر راه اعمال قدرت نمی گذارد، چه آنکه پدیده ی حکم حکومتی و نظریه ولایت مطلقه بالاتر از قانون اساسی، بر همین نکته صحه می گذارد و آن را در عمل ثابت کرده است. به این ترتیب همچنان که جنبش اصلاحات به استراتژی اصلاح قانون فرو کاسته شد در عمل به تلاشی عبث منجر گشت چرا که کوششی در راه اصلاح چیزی که بطور کلی «وجود» ندارد متناقض و ناشدنی است.

حرکت دوم: «مهار قدرت مطلقه»

تقلب و کودتای انتخابات ۲۲ خرداد ۸۸ آخرین میخ به بیم و امیدهایی بود که در پی راهی برای احیای روند اصلاح قانون بودند. ورود اصلاح طلبان و به تبع آن بسیاری از مردم به عرصه انتخابات ریاست جمهوری دهم همواره با این نگرانی و پرسش سخت آزار دهنده همراه بود که آیا در صورت پیروزی می توان کاری از پیش برد؟

البته در همان زمان نیز واقعیت آن است که موضوع پیش روی عملا از دستور کار اصلاح طلبان کنار گذاشته شده بود. سیاست های سرکوبگرانه حکومت یکدست شده طی ۴ سال (۸۴-۸۸) عمر دولت نهم که آشکارا حوزه جامعه مدنی را بعنوان تنها عرصه باقی مانده برای اصلاح طلبان و تحول خواهان نشانه گرفته بود و نیز فجایع اقتصادی – معیشتی حاصل از مدیریت جنون آمیز سیاست خارجی و داخلی که در وهله اول موجودیت طبقه متوسط به عنوان پایگاه اصلی اجتماعی اصلاح طلبان و در چشم اندازی وسیع تر بقای کشور را با خطر جدی روبرو کرده بود، همگان را تنها به «اعاده ی وضع سابق» و تثبیت موقعیت فعلی قانع ساخته بود. بدین لحاظ شرکت اصلاح طلبان در انتخابات دهم را عمدتا مشارکتی با رویکرد محافظه کارانه باید قلمداد کرد لیکن هجوم بی سابقه و تدارک وسیع جبهه استبداد از سوی دیگر واکنشی احتمالا غیرقابل پیش بینی را در جامعه ایجاد کرد که صد البته دامنگیر ولی فقیه شد.

ایستادگی دو نامزد اصلاح طلب یعنی آقایان موسوی و کروبی بر مطالبه ابطال انتخابات که در واقع به زودی معنای ضمنی تلاش برای محدود سازی قدرت ولی فقیه به خود گرفت، شجاعت مدنی مردم را نیز بارور ساخت.

گویی مردمان معترضی که با شعار سهل و ممتنع «رای من کو؟» عرصه عمومی جامعه را به تصرف خود درآورده بودند نه فقط در جستجوی برگه رایی که در انتخابات ریاست جمهوری، که حق نادیده، انگاشته شده ی خود در تعیین سرنوشت شان را که همواره در تاریخ این مملکت در ید غاصبانه مستبدان بوده است، مطالبه می کردند. مقاومتی گسترده علیه قانون شکنی و حق کشی که در لفافه پر زرق و برق «قانون گرایی» و «پذیرش قانون بعنوان فصل الخطاب» پیچیده شده بود. در سطوح مختلف جامعه شکل گرفت و همراهی جریان اصلاحات را نیز در خود یافت، جنبش سبز ورهبران آن برای ادامه اعتراضات خود مانعی که حکومت مزدورانه در قالب پیش روی آنها قرار داده بود از سر راه برداشتند، معترضان رای شورای نگهبان و حکم ولی فقیه که با توسل به قانون قصد داشت حق را وارونه جلوه دهد،نپذیرفتند. رهبران جنبش سبز علی رغم عدم صدور مجوز وغیر قانونی خواندن راهپیمایی ها از سوی وزارت کشور و اخطارهای مکرر به خیابان ها آمدند و عظیم ترین راهپیمایی اعتراض آمیز تاریخ ایران را در ۲۵ خرداد ۸۸ سامان دادند، یک روز پس از تهدید علنی رهبری جمهوری اسلامی به قتل معترضان در کف خیابان ها مجددا در قیامی علیه وی مردم به خیابان ها بازگشتند و جان بر کف در مقابل خشونت عریان حکومت ایستادند. هم زمان اصلاح طلبان دولت را نامشروع و برآمده از کودتا دانستند و محاکمه فعالان اصلاحات را در دادگاهی انقلاب که زیر نظر مستقیم بیت رهبری برگزار می شد با محاکمات استالین مقایسه کرده و نمایشی خواندند محکومان دادگاه های انقلاب احکام صادره را ناعادلانه و غیر قانونی توصیف کرده و برخی از آنان حتی حاضر به اعتراض قانونی و ارایه درخواست، تجدید نظر نشدند، رسانه های اینترنتی اصلاح طلبان علیرغم فیلترینگ و غیر قانونی اعلام شدن به فعالیت خود ادامه داده و اصلاح طلبان انحصار تلویزیونی حکومت را نیز شکسته و برخلاف آنچه ضوابط برآمده از قانون اساسی معرفی می شد اقدام به تاسیس تلوزیون ماهواره ای کردند، درعین حال احکام دادگاه ها و نظر کمسیون احزاب مبنی بر لغو مجوز احزاب عمده اصلاح طلب به هیچ انگاشته شد و از سوی دیگر، زندانیان سیاسی نیز با بی توجهی به محدودیت های زندان به طرح نظرات و دیدگاه های خود در سطح جامعه پرداختند و تعدادی از آنان که آزاد شده بودند با ادامه فعالیت های خود مجددا به زندان بازگردانده شدند.

این یاددآوری و مرور کوتاه بر برخی اقدامات جریان اصلاحات در بستر جنبش سبز از این جهت ضروری است که بدانیم بنیان جنبش سبز بر آشکار شدن این اصل اساسی نزد اصلاح طلبان شکل گرفت که «قدرت مطلقه را تنها با قدرت می توان مهار کرد و قدرت ما در نیروی اجتماعی نهفته است».

رهبران جنبش سبز آقایان موسوی و کروبی مومنانه بر سر پیمان خویش با مردم ماندند و تا آخرین دم آزادی شان تکیه بر جنبش اجتماعی را ادامه داده و استراتژی مهار قدرت مطلقه را با نگاهی به نیروی عظیم مردمی تابدان جا پیش بردند که در جامعه ای که اعتماد به سیاسیون به گوهری کمیاب بدل شده است تا آخرین فراخوان همراهی میلیونی مردم در خیابان ها را به نام خود و جنبش سبز ثبت کردند.

اکنون جریان اصیل اصلاحات در حالی که فعالان آن طی بیش از سه سال گذشته صدها سال حبس تحمل کرده و می کنند و در تظاهراتی که به دعوت آنان برگزار شده ده ها شهید بر روی دست مردم مانده و رهبران مورد وثوق آن نزد مردم بدون هرگونه محاکمه در خانه های خودشان زندانی شده اند، دیگر از آن مرحله گذشته است که بپذیرد بدون آنکه مستحضر به قدرت جنبش اجتماعی باشد می تواند با جبهه ی استبداد تعامل کرده یا امتیازی از آن به نفع اصلاحات بگیرد. امروز دیگر روشن شده است که ولی فقیه مطلقه قدرت اش را مشروطه نمی کند مگر آنکه فشار سازماندهی شده اجتماعی او را وادار به این امر کند. بر این اساس جریان اصلاحات اگر در پی تامین اهداف اصلاح طلبانه باشد با تداوم توسل به استراتژی مهار قدرت مطلقه در هر عرصه ای از جمله فرصت های ناشی از تحولات بین اللملی و منطقه ای همچون بهار عربی و میدان های انتخاباتی نظیر انتخابات آتی، همواره بایستی تاکید بر به صحنه آوردن فشار جنبش اجتماعی را مد نظر قرار دهد و به یاد داشته باشد که ۲۲ خرداد ۸۸ و تحولات پس از آن که جریان اصلاحات را در موقعیتی متمایز نسبت به وضعیت دوم خرداد ۷۶ نسبت با حکومت قرار داده، به هیچ وجه نمی توان دور زد و نادیده انگاشت. حالا همه چیز دگرگون شده است، نه جامعه، نه جمهوری اسلامی و نه اصلاح طلبان هیچ کدام در وضع خرداد ۷۶ نیستتد.

ان ارید الا الاصلاح ما استطعت و ما توفیقی الا بالله علیه توکلت و الیه انیب

ابوالفضل قدیانی

زندان اوین بند ۳۵۰


 


نماینده کارگران صنایع بهداشتی یاس خرمشهر اعلام کرد: معوقات حقوقی بیش از ۱۳۰ نفر از کارگران صنایع بهداشتی یاس خرمشهر به مدت ۶ ماه پرداخت نشده است.

جاسم نیکی، عضو شورای اسلامی کار صنایع بهداشتی یاس با اعلام این خبر به ایلنا گفت: کارفرمای کارخانه صنایع بهداشتی یاس خرمشهر از پرداخت ۶ ماه حقوق و بیمه ۱۳۰ کارگر این واحد تولیدی خوداری کرده است.

او افزود: این کارخانه بعد از ایام تعطیلات نوروز ۹۱ هیچ گونه تولیدی ندارد و کارگران آن روزانه با چند ساعت حضور در کارخانه تعطیل سرگردان و بلاتکلیف روانه منزل می‌شوند.

وی اضافه کرد: صنایع شوینده یاس خرمشهر در گذشته وابسته به بنیاد شهید بود که در پی اجرای طرح خصوصی سازی به مالک خصوصی واگذار شد.

این فعال کارگری با بیان اینکه این کارخانه برای راه اندازی مجدد و تولید هیچ مشکلی ندارد تصریح کرد: مدیر عامل این کارخانه وعده داده بود که با پرداخت یک ماه از حقوق معوقه کارگران مجددا کارخانه را راه اندازی کند که این وعده هنوز عملی نشده است.

به گفته نماینده کارگران در سال گذشته حقوق کارگران با تاخیر دو ماهه واریز می‌شد که به دلایل نامعلومی باادامه این روند در سال جاری حقوق کارگران با بیش از ۶ ماه تاخیر هنوز پرداخت نشده است.

عضو شورای اسلامی کارگران صنایع بهداشتی یاس با اشاره به سوابق ۷ تا ۲۰ ساله کارگران این واحد تولیدی ابراز داشت: حدود ۵۰ نفر از کارگران این کارخانه در شرف بازنشستگی هستند که به دلیل تاخیر در پرداخت حق بیمه از جانب کارفرما امکان بازنشستگی برایشان وجود ندارد.

گفتنی است کارخانه صنایع بهداشتی یاس تولید کننده گلیسرین. انواع صابون‌های جامد وسایر مواد شوینده، زیر مجموعه صنایع بهداشتی داروگر (کف) است


 


کلمه – گروه اجتماعی: در حالی که مقام های دولتی مسئول فیلترینگ ادعا کرده بودند جی‌میل و گوگل در اعتراض به انتشار فیلم توهین آمیز در یوتیوب فیلتر می شوند، اکنون وزیر ارتباطات دولت احمدی نژاد می گوید فیلترینگ جی میل با دستور قوه قضائیه صورت گرفته و به خاطر رعایت نشدن قوانین کشورمان در جی میل بوده است! وی اعلام نکرده که نقض قانون کشورمان در سرویس ایمیل جی‌میل، کجا و چگونه صورت گرفته است.

به گزارش کلمه، از روز یکشنبه دسترسی به تعدادی از سرویس های گوگل برای کاربران ایرانی مسدود شد و مقام های دولتی اعلام کردند که این کار “به علت انتشار بخشی از فیلم توهین آمیز درباره پیامبر اسلام (ص) در سایت یوتیوب و از آنجا که این سایت به گوگل وابسته است” صورت گرفته است.

اما امروز وزیر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادعای دیگری را مطرح کرد؛ اینکه “اختلال در جی میل به دلیل عدم رعایت قوانین کشورمان و حکم دادگاه قوه قضائیه است.”

رضا تقی پور همچنین ادعا کرد که سرویس جستجوگر اینترنتی گوگل در ایران هیچ مشکلی ندارد؛ حال آنکه بر اساس گزارش های متعدد، در روزهای یکشنبه و دوشنبه حتی دامین اصلی گوگل دات کام نیز در برخی شهرها و ISP های خدمات دهنده اینترنت، فیلتر بوده است.

جالب است که وزیر ارتباطات در سخنانی که در جمع خبرنگاران در حاشیه مراسم افتتاح باغ موزه دفاع مقدس بیان کرده، از وضعیت ایجاد شده برای سرویس پست الکترونیکی گوگل(جی میل) نیز با عنوان “اختلال” یاد کرده و همچنین گفته است: “هر زمانی تصمیم بگیرند جی میل نیز رفع اختلال می شود.”

تقی پور گفته است: “سرویس های ارائه دهنده خدمات کامپیوتر نظیر گوگل و جی میل باید مقررات کشورها را رعایت کنند، هنگامی که آنها مقررات کشورها را رعایت نمی کنند دادگاه حکمی داد و ما هم آن را اجرا کردیم. هر هنگام که دادگاه حکم خود را عوض کند اختلال هم از بین می رود.”

وی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه “کدام دادگاه حکم به اختلال در جی میل داده است” نیز گفته است: “این موضوع را باید از قوه قضائیه پیگیری کنید.

فیلترینگ گوگل و جی میل، واکنش های گسترده ای را از سوی کاربران اینترنتی و همچنین رسانه های مجازی و چاپی به دنبال داشت؛ به طوری که حتی فعالان اینترنتی هم از این اقدام به شدت انتقاد کردند.

کلمه یکشنبه شب گزازش داد که مسئولان دولتی در تصمیمی ناگهانی دست به فیلترینگ اکثر سرویس های گوگل زده اند و کاربران اینترنتی شبکه های اجتماعی مجازی از تمامی شهرهای بزرگ کشور و برخی شهرهای کوچک، گزارش داده اند که دسترسی آنها به سرویس هایی همچون موتور جست و جوی گوگل، سرویس ایمیل گوگل (جی میل)، گوگل پلاس و تمامی زیرمجموعه های گوگل که نیاز به استفاده از پروتکل امن SSL دارند، مسدود شده است.

بر اساس این گزارش، به مانند موج های قبلی فیلترینگ، این بار هم روند مسدود شدن گوگل، جی میل و سرویس های دیگر به شکلی نامنظم انجام شده و در حالی که بسیاری از کاربران می گویند با IP ایرانی دسترسی به گوگل و جی میل ندارند و باید از فیلترشکن استفاده کنند، برخی از کاربران هم می گویند هنوز دسترسی آنها به همه یا برخی از این سرویس ها مسدود نشده است.

این فیلترینگ ناگهانی، ساعتی پس از آن صورت گرفت که بخش خبری بیست و سی در شبکه دو سیما از قول خرم آبادی، دبیر کارگروهی که مسئولیت فیلترینگ سایت های اینترنتی را برعهده دارد، گزارش داد که به علت انتشار بخشی از فیلم توهین آمیز درباره پیامبر اسلام (ص) در سایت یوتیوب و از آنجا که این سایت به گوگل وابسته است، تصمیم بر این شده که گوگل و جی میل فیلتر شوند.

او ادعا کرده بود که این تصمیم به خاطر "درخواست های مکرر مردمی" گرفته شده است! حالا وزیر دولت احمدی نژاد می گوید حکم قوه قضاییه دلیل این فیلترینگ ناگهانی بوده است.

جالب اینجاست که فیلم موهن به پیامبر(ص) در سایت یوتیوب منتشر شده که از سالها قبل در ایران فیلتر است و به اذعان کارشناسان، مسدود شدن دسترسی کاربران ایرانی به سرویس های جست و جو و ایمیل گوگل، موجب بروز مشکلات گسترده برای ایرانیان خواهد شد و هیچ ضرری برای شرکت گوگل نخواهد داشت.

از این رو در گزارش پیشین کلمه نیز این احتمال مطرح شده بود که فیلترینگ ناگهانی گوگل و جی میل، با طرح شبکه ملی اطلاعات یا همان اینترانت ملی مرتبط باشد که دولت اعلام کرده در همین روزها افتتاح خواهد شد.

بسیاری از کاربران نگران بودند که راه اندازی این پروژه، به معنای اختلال در دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت باشد. اما مسئولان دولتی این موضوع را به شدت تکذیب کرده بودند. حال به نظر می رسد دولت باز هم با بی صداقتی برخورد کرده و این احتمال وجود دارد که فیلتر شدن گوگل و جی میل مقدمه ی اختلالات گسترده تر در دسترسی ایرانیان به اینترنت باشد.

در عین حال، این تغییر مهم در فیلترینگ، این نتیجه ی قهری و طبیعی را به دنبال خواهد داشت که تعداد به مراتب بیشتری از کاربران اینترنتی نیازمند استفاده از فیلترشکن باشند و بدین ترتیب فصل جدیدی در دور زدن گسترده ی فیلترها از سوی کاربران اینترنت رقم بخورد.


 


کلمه – گروه اقتصادی: در حالی که چندی پیش محمود احمدی نژاد در یک گفت و گوی تلویزیونی از کاهش میزان نرخ تورم سخن گفته بود، امروز علی لاریجانی در سخنانی به صراحت  اعلام کرده که نرخ تورم بالاتر از آمار رسمی است که دولت اعلام می کند.

به گزارش کلمه، چندی پیش اداره آمار بانک مرکزی نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به مردادماه را ۲۳٫۵ درصد اعلام کرد؛ نرخی که در فروردین ماه ۲۱٫۸ درصد اعلام شده بود. مطابق این آمار رسمی، نرخ تورم از آغاز سال جاری به طور مستمر روندی صعودی داشته که حاکی از افزایش قیمت ها و کوچک شدن سفره های مردم است.

با این حال علی لاریجانی رییس مجلس امروز نرخ تورم را براساس آنچه آمار رسمی خوانده، ۲۹ درصد اعلام کرده و ضمن آن گفته است که عدد واقعی بیش از این است. این یعنی آمار دیگری از تورم وجود دارد که آن هم رسمی است، اما از آنچه بانک مرکزی اعلام می کند متفاوت و بیشتر است!

اعتراف به ساختگی بودن آمار اعلام شده از سوی دولت که رییس مجلس از آن سخن گفته است، در حالی صورت گرفته که عادل آذر، رییس مرکز آمار ایران، پیش از این گفته بود که از پایان امسال، این مرکز عهده‌دار سنجش نرخ تورم شده و آمار آن را به صورت “محرمانه” در اختیار مقامات قرار خواهد داد. اظهارنظری که به تمام شبهات در مورد ساختگی بودن آمار اعلامی از سوی دولت پایان داد.

پنهان کاری دولت احمدی نژاد در ارائه آمار واقعی به مردم در شرایطی صورت می گیرد که خانوارهای ایرانی بدون مراجعه به این آمار در مواجهه با بازار و تهیه اقلام اساسی خود این روند افزایشی قیمت ها را احساس می کنند. اختلاف فاحش میان درآمد و هزینه ها خانواده های مختلف را برای تامین هزینه های زندگی با مشکل مواجه کرده است.

چنان چه روز شنبه ۱۰ هزار کارگر واحدهای صنعتی و خدماتی از استان‌های اصفهان، تهران، کردستان، یزد، خوزستان، آذربایجان شرقی، مازندران و مرکزی با امضای نامه‌ای خطاب به شیخ‌الاسلامی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن اعتراض به عدم پرداخت دستمزد‌ها، بیکار سازی‌ها، قراردادهای موقت، نا‌امنی شغلی، دستمزدهای به شدت زیر خط فقر و… هشدار داده‌اند که بسیاری از اقلام غذایی و رفاهی بصورت روزانه و با سرعتی غیر قابل تصور در حال برچیده شدن از سفره خالی کارگران است.

پیرو این نامه یک فعال کارگری استان فارس هم از تهیه مشابه نامه ای اعتراضی در این استان خبر داده است. خبرگزاری ایلنا هم از جمع آوری امضا برای همین نامه در چند استان دیگر خبر داده است.

در این میان  رییس مجلس تنها کسی نیست که به اعلام نشدن نرخ واقعی تورم از سوی دولت معترض است. آیت الله مکارم شیرازی، از مراجع تقلید نیز اوایل سال جاری نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی را غیرواقعی دانسته و گفته بود: «اگرچه تورم را ۲۱ درصد اعلام می‌کنند، اما واقعیت چیز دیگری است. ما شاهد قیمت‌هایی هستیم که جهشی بالا می‌روند.»

از زمانی که اجرای طرح هدفمندی یارانه ها آغاز شد، موج گرانی ها نیز به تدریج در کشور بالا گرفت و دولت احمدی نژاد به جای قبول شکست سیاست های نامناسب اقتصادی خود، سعی در کتمان مشکلات داشته است. از سوی دیگر، این روزها در حالی که به انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می شویم، نمایندگان فاش کرده اند که دولت در اقدامی تبلیغاتی و انتخاباتی، درصدد افزایش سه برابری نرخ یارانه هاست؛ تصمیمی که با واکنش منفی زیادی مواجه بوده است.

زمزمه افزایش میزان یارانه های نقدی به مردم از سوی دولت اواخر سال گذشته نیز مطرح شد که در همان مقطع نیز واکنش های منفی به همراه داشت. لاریجانی رئیس مجلس فروردین ماه گذشته در نامه ای به رهبری از وی خواست دستور متوقف شدن مرحله دوم حذف یارانه ها را بدهد.

اما به نظر می رسد انتقادهای این روزهای او و دیگر نمایندگان مدعی اصولگرایی از جنس دیگری است. ایام انتخابات است و احمدی نژاد که با حمایت همین جریان به ریاست دولت رسید، حالا به رقیبی برای آنها در آستانه انتخابات تبدیل شده است.

انتقادهایی همچون افزایش آمار بیکاری و تورم و دستکاری دولت در آمارها نیز که از سوی اصلاح طلبان و حامیان میرحسین و فعالان بعدی جنبش سبز مطرح می شد و مورد بی توجهی و انکار قرار می گرفت، امروز نقطه اختلاف میان احمدی نژاد و یاران گذشته اش قرار گرفته که دست به اعتراف و افشاگری علیه دولت می زنند.

اینچنین است که لاریجانی در ادامه دغدغه های خود نرخ بیکاری کشور را هم بالای ۱۴ درصد عنوان کرده و گفته است: برای علاج این واقعه باید توجه ویژه به دستاوردهای علمی و دانشگاهی داشته باشیم. برخی دیگر از نمایندگان منتقد احمدی نژاد از جمله الیاس نادران و احمد توکلی به صراحت سه برابر شدن یارانه های نقدی از سوی دولت را طرحی انتخاباتی خوانده اند.

همزمان با انتقاد به رشد نرخ تورم از سوی رییس مجلس، خبرگزاری ایسنا نیز نرخ های تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی در ماههای گذشته را فهرست کرد و نوشت: براساس نتایج به دست آمده از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران ، نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به فروردین ماه ۱۳۹۱ نسبت به دوازده ماه منتهی به فروردین ماه ۱۳۹۰ معادل ۲۱٫۸ درصد بود.

اما نرخ تورم در دوازه ماه منتهی به اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۱ نسبت به دوازده ماه منتهی به اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۰ معادل ۲۲٫۲درصد بود که اداره آمار اقتصادی ضمن انتشار خلاصه نتایج به دست آمده از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران بر اساس سال پایه ۱۰۰=۱۳۸۳ اعلام کرد: شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۱ به عدد ۳۲۵٫۲ رسید.

نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به خردادماه ۱۳۹۱ نسبت به دوازده ماه منتهی به خردادماه ۱۳۹۰ معادل ۲۲٫۴درصد شد و این میزان در تیــر ماه ۱۳۹۱ به معــــادل ۲۲٫۹درصد رسید.

شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در تیرماه ۱۳۹۱ به عدد ۳۳۶٫۶ رسید و نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به تیرماه ۱۳۹۱ نسبت به دوازده ماه منتهی به تیرماه ۱۳۹۰ معادل ۲۲٫۹درصد است.

نرخ تورم در مرداد ماه ۱۳۹۱ معادل ۲۳٫۵درصد است و شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در مردادماه ۱۳۹۱ به عدد ۳۴۱٫۰ رسید. اما نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به مردادماه ۱۳۹۱ نسبت به دوازده ماه منتهی به مردادماه ۱۳۹۰ معادل۲۳٫۵ درصد است.


 


عصر امروز، ماموران نهادهای امنیتی عبدالناصر مهیمنی، روزنامه نگار و فعال مدنی، وی را در تهران بازداشت کردند.

بنا به اخبار رسیده به کلمه، ماموران نهادهای امنیتی عصر امروز با مراجعه به منزل فرزند دانشجوی عبدالناصر مهیمنی در تهران با ایجاد ترس و فشار اقدام به ورود به منزل و بازداشت وی کردند. بنا به گفته نزدیکان وی، ماموران که بدون اطلاع قبلی و با فشار وارد منزل وی شدند، با بی احترامی و توهین اقدام به جلب عبدالناصر مهیمنی و تفتیش منزل کردند.

عبدالناصر مهیمنی، فعال سیاسی و روزنامه نگار گرگانی که در سفر برای بازدید فرزندان دانشجوی خود در تهران به سر می برد با حکم نیابت از اداره اطلاعات گرگان بازداشت شد و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد.

در بین ماموران امنیتی که برای بازداشت مراجعه کرده بودند، یکی از مامورین اداره اطلاعات گرگان ملقب به «آرامش» نیز که در روزهای پس از انتخابات به شدت سعی در القا و نمایش جایگاه خود در اداره اطلاعات داشته ، حضور داشت.

مهیمنی، پیش از این نیز در ۲۴ بهمن سال ۱۳۸۹ در گرگان بازداشت شده بود و بیش از ده روز در زندان انفرادی به صورت غیرقانونی نگه داشته شد. اتهام وی اقدام ضد امنیت ملی بوده است. قابل ذکر است، فعالیت های مهیمنی در قالب نامه های قانونی و مدنی وی به اقدامات غیرقانونی نهادهای دولتی و واکنش به وقایع سیاسی بوده است.

عبدالناصر مهیمنی، معلم با سابقه زبان انگلیسی، کارمند سابق صدا و سیمای گرگان، رییس خانه مطبوعات استان گلستان و عضو پیشین علی البدل شورای شهر گرگان بوده است.

گفتنی است، این بازداشت در راستای فشار و تهدید به خانواده مهیمنی است که از فعالان و خانواده های با سابقه سیاسی-مذهبی گرگان به شمار می آیند. عبدالناصر، برادر محمدهاشم مهیمنی استاندار گلستان است که در دولت خاتمی و مدیرکل شوراهای وزارت کشور بود.


 


در پی فیلترینگ سایت های کاربردی گوگل و جی میل، برخی ادارات دولتی که کارکنان انها به دلیل نوع فعالیت، ناگزیر به استفاده از سرویس پست الکترونیک جیمیل و جستجوگر گوگل هستند، سیستم های خود را به وی پی ان و فیلترشکن مجهز کرده اند.

به گزارش بازتاب، از یکشنبه شب گذشته در پی اعلام عبدالصمد خرم آبادی، دبیر کمیته تعیین مصادیق پایگاه های غیرمجاز اینترنتی، جیمیل و گوگل در کشور فیلتر شد و مشکلات زیادی برای کاربران آن ایجاد کرد.

این در حالی است که هنوز در کشور، سرویس ایمیل امن و با امکانات مناسب که توان نقل و انتقال حجم قابل توجهی از داده های الکترونیک را دارا باشد، وجود ندارند و در دو، سه سال اخیر، حتی بسیاری از کاربران سرویس سنتی یاهو، به استفاده از جیمیل روی آورده اند.

استفاده ادارات از فیلترشکن که بنا به ضرورت انجام شده، عملا تلاشهای این چند ساله برای به سامان رساندن فیلترینگ سایت های غیرمجاز بر باد می رود. این در حالی است که بعد از اعتراضات گسترده دو روز اخیر، امروز در برخی مراکز، گوگل رفع فیلتر شده است.

این سایت همچین گزارش داده که برخی کاربران سابقش که در ادارات مشغول کارند، از استفاده کامل از این وب سایت بعد از مدتها ابراز خوشحالی کرده اند.

همچنین به برخی ادارات دیگر گفته شده، پرسنلشان برای کارهای اداری می بایست از سرویسهای پست الکترونیکی ایرانی مانند چاپار استفاده کنند و استفاده از سرویس های خارجی مانند جیمیل برای کارهای اداری ممنوع می باشد. اما با توجه به عدم اطمینان به ایمنی این سرویسها و همچنین امکانات و آپشنهای پایین تر نسبت به مشابه های خارجی باعث اعتراض پرسنل شده است.


 


بابک داشاب پس از تحمل ۱۰۰۰ روز حبس  از زندان آزاد شد.

به گزارش کلمه بابک داشاب از زندانیان جنبش سبز روز سه شنبه ۴مهرماه پس از تحمل هزار روز حبس و با پابان دوره محکومیت اش از بند ۳۵۰ اوین آزاد شد.

این فعال سیاسی چند روز پس از عاشورای  ۸۸در محل کارش توسط اطلاعات سپاه بازداشت وبه بند ۲الف منتقل شد. اتهام داشاب شرکت در تجمعات اعتراضی پس از انتخابات ریاست جمهوری و از جمله عاشورای ۸۸عنوان شده بود.

بابک داشاب در دوره بازداشت وبازجویی دربند ۲الف شکنجه شد و مجبور به حضور در دادگاههای علنی وفرمایشی حوادث عاشورا به ریاست قاضی صلواتی شد.
وی در مرحله بدوی  دادگاه به اتهام اجتماع و تبانی به قصد انجام جرایم علیه امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام به تحمل ۶سال حبس محکوم شده بود. رای که در مرحله تجدیدنظر به شعبه ۵۴ تجدیدنظر دادگاه انقلاب به ریاست قاضی موحد ارجاع شد و نهایتا حکم صادره شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب از ۶ سال به ۵ سال کاهش یافت.

داشاب که دانش آموخته کارشناسی ارشد فلسفه از دانشگاه شهید بهشتی است طی دوره حبس خود دربسیاری از اعتراضات زندانیان سیاسی سبز شرکت داشت واز جمله امضا کنندگان بیانیه های مهمی همچون تحریم انتخابات مجلس نهم بوده است.

 


 


ما یافتیم آنچه را که دیگران نیافتند.

ما همه ی افق های معنوی انسانیت را در شهدا تجربه کردیم.

ما ایثار را دیدیم که چگونه تمثل می یابد. عشق را هم، امید را هم، ذوق را هم، شجاعت را هم، کرامت را هم، عزت را هم، شوق را هم، و همه ی آنچه را که دیگران جز در مقام لفظ نشنیدند ما به چشم دیدیم.

ما دیدیم که چگونه کرامات انسانی در عرصه ی مبارزه به فعلیت می رسد. ما معنای جهاد اصغر و اکبر را درک کردیم.

آنچه را که عرفای دلسوخته حتی بر سر دار نیافتند، ما در شبهای عملیات آزمودیم. ما فرشتگان را دیدیم که چه سان اوج و نزول دارند. ما عرش را دیدیم. ما زمزمه ی جویبارهای بهشت را شنیدیم. از مائده های بهشتی تناول کردیم و بر سر سفره ی حضرت ابراهیم نشستیم.

ما در رکاب امام حسین جنگیدیم. ما بی وفایی کوفیان را جبران کردیم.

و پادگان دوکوهه بر این همه شهادت خواهد داد…

شهید سید مرتضی آوینی




منبع: چمران نیوز


 


سخن‌ راندن از آن‌چه بر خانواده‌ی یک معلّم زندانی می‌رود، کاری سخت و ظریف است. انگار که باید بر لبه‌ی تیغ راه بروی و نیفتی! از سویی، دلت می‌خواهد همه‌ی آن‌چه که دیده‌ای را با تمام وجودت فریاد بزنی تا همگان را از ظلمی که چنین عریان جاری است آگاه کنی، و از سوی دیگر، نگران هستی که نکند با صحبت از آن اندرون، حریم خصوصی عزیزانی را به‌درستی رعایت نکرده باشی. برخورد گرم و صمیمانه‌ی خانواده‌ی رسول بداقی، به ما جسارت داد که اگرچه با احتیاط، راه رفتن بر لبه‌ی این تیغ را انتخاب کنیم.

به گزارش ندای سبز آزادی، رسول بداقی، بیش از سه سال است که زندانی است. جرمش این است که می‌خواسته معلّمان این کشور، کانون صنفی مستقلّی به معنای واقعی داشته باشند. امّا این درخواست صنفی-انسانی او که از حقوق بدیهی و اولیه‌ی هر گروه صنفی است، با واکنش شدید ارکان قدرت مواجه شده است. نتیجه‌ی تلاش در این راستا برای رسول بداقی، حکم سنگین شش‌ساله‌ی زندان بوده است، حاکمیّت اقتدارگرا که همه‌ی ساحت‌های اجتماعی را مطیع مطلق می‌خواهد، با جعل یک ساختار دولتی فرمایشی که عنوان کاذب نمایندگی معلّمان را یدک می‌کشد، مطالبات حقیقی این صنف زحمتکش را به محاق برده، با هر گونه تشکّل واقعی مستقل معلّمان به تندی برخورد می‌کند.

عجبا، که اگر حاکمیّتی به صنف معلّمان – که در جامعه به مجموعه خصائلی چون دانایی، نجابت، بردباری، کم‌توقّعی و مدارا شهره‌اند – اجازه‌ی فعالیت و داشتن یک کانون صنفی را ندهد و با آنان چنین برخورد کند، دیگر به چه کسانی چنین اجازه‌ای خواهد داد؟!

در راه و درون خانه ی سبز بداغی

در مسیر رسیدن به منزل بداقی‌ها، چشمانمان مدام تابلوهای راهنمای “اسلام‌شهر” را جست‌وجو می‌کرد. جالب بود که در میان این جستجوها، بعد از گذشت سه سال از آغاز جنبش سبز، هنوز نمادهای اعتراضی جنبش به صورت رنگ‌پاشی سبز بر تابلوها هم‌چنان مشهود بود، بعد از تمام مرمّت‌ها و رنگ‌زنی‌ها و رنگ‌پاک‌کنی‌ها و … آن هم در مناطق جنوبی شهر.

این خود یکی از نشانه‌ها‌ی عدیده‌ی بطلان این باور نادرست بعضی‌ها بود که می گویند: جنبش سبز، جنبش بالاشهری‌هاست! باور نادرستی که بوق‌های تبلیغات رسمی حکومتی نیز به شدّت در راستای القاء آن فعّال بوده است. در شهری که طبق آخرین آمارگیری‌ها حدود ۸میلیون نفر جمعیت دارد و اگر آمار کودکان شیرخوار و چهار-پنج ساله و پیران هفتاد-هشتاد ساله و بیماران بستری و سربازان در پادگان و صنوف مختلف سر کشیک و پست اضطراری و … را کسر کنی، جمعیت فعال آزاد آن برای مشارکت در یک کنش اجتماعی-اعتراضی، به فرض آگاهی و اطلاع‌رسانی ۱۰۰ درصد و با فرض این که همه کارشان را تعطیل کنند و …، بالقوّه نمی‌تواند بیش از حدود ۵میلیون نفر بشود، حضور ۳میلیون نفر در اعتراض معظم سکوت، آن هم بعد از اعلام رسمی کنسلی تجمّع، با وجود قطع پیامک‌ها و آنتن موبایل‌ها و پیچیدن این شایعه که حکم تیر دارند و … مشخّصاً به‌منزله‌ی مشارکت همه‌ی گروه‌های اجتماعی است. مگر این که فرض کنیم تهران حدود ۶۰ درصد بالاشهری دارد!

منزل بداقی‌ها در بخشی از اسلام‌شهر است که نمی‌توان آن را جزء مناطق بالا یا متوسط اقتصادی اسلام‌شهر لحاظ کرد.

وقتی به مقابل درب آن می‌رسی، زنگی برای فشاردادن مشاهده نمی‌کنی. باید در را بکوبی، و با کشیده شدن طنابی از داخل – که البته ما بعد از ورود آن را دیدیم- در باز می‌شود.

وارد که می‌شوی، با سازه‌ای بسیار ساده مواجه می‌شوی که با ابتدایی‌ترین امکانات ساخته شده. بعدترها متوجه شدیم که این سقف بالای سر بداقی‌ها را رسول خود شخصاً خشت بر خشت در طول زمان بر هم گذاشته و ساخته … به جای خانه‌ی مهندسی‌ساز باید به آن گفت معلّمی‌ساز!

روبروی این مکان با فاصله‌ی کمی، یک واحد فعّال دام‌داری (گاوداری) قرار گرفته. همسر رسول ضمن صحبت‌هایش از این که «بچه‌ها به واسطه‌ی این موقعیّت نامناسب، مدام سرفه می‌کنند و آسم و وضع تنفسی نابه‌سامان دارند»، ناراحت است. خصوصاً در فصل گرما که «اوضاع غیرقابل‌تحمّل‌تر می‌شود». می‌گوید: «ای‌کاش این امکان را داشتیم که چند کوچه آن طرف‌تر، یک مکان کوچک رهن کنیم که این بچه‌ها یک مقدار راحت‌تر نفس بکشند … ولی متأسفانه شرایط مالی‌مان اجازه نمی‌دهد.»

اما فرزندان بداغی: ستایش و شکیبا، دوقلوهای ۵ساله‌، از نظر ظاهر مثل سیبی هستند که از وسط نصف کرده باشی. امّا یکی‌شان شلوغ و با اعتماد به نفس و خیلی فعّال است و یکی دیگر کم‌حرف و خجالتی‌تر و کناره‌گیرتر. هرچند که تا آخر دیدار هم نفهمیدیم کدامشان کدام است! شبنم، خواهر بزرگتر آن‌ها هنرستانی است و از همین حالا به کاربردی بودن رشته‌ی تحصیلی‌اش توجه دارد و برای همین، ادامه تحصیل در رشته کامپیوتر را برگزیده است.

رزمی‌کاری هم می داند. دست به قلمی دارد و متن‌هایی هم می‌نویسد که با توجه به سنّش، جای تحسین فراوان دارد.

دوقلوها حدوداً دو ساله بوده‌اند که پدرشان دربند شده و دیگر در کنار هم نبوده‌اند … خاطره‌ی حضور مستمرّ پررنگی از پدر ندارند … امّا حضور پدر را و نیز جای خالی او را در هر نگاه و بیان و نوشتار خواهر بزرگشان- شبنم- می توانی بیابی.

دشواری‌های ملاقات؛ از اسلام‌شهر تا رجایی شهر

همسر رسول از وضعیت خاص ملاقات‌ها می‌گوید؛ «با سه بچّه بخواهی از اسلام‌شهر بروی تا زندان رجایی‌شهر کرج یک داستان است، بدون آن‌ها هم بخواهی بروی داستان دیگری است.» از روزی می‌گوید که بدون هیچ اطلاع قبلی، بخش نگه‌دارنده‌ی امانات و وسایل شخصی ملاقات‌کنندگان را در ورودی زندان جمع کرده بودند و به آنان هم اجازه‌ی همراه بردن کیف و وسایل همراه‌شان به داخل را نمی‌دادند. تعریف کرد که چه‌طور مجبور شده کیف و وسایلش را بیرون در زندان، گوشه ای بگذارد و برود داخل برای ملاقات … و البته این هم عجیب نبود که وقتی برگشته، اثری از وسایلش نبوده … مجبور شده برای برگشتن تا خانه پولی از ملاقات کنندگان آشنا قرض بگیرد. (در هفته‌های بعد و به‌دنبال پیش‌آمدن امثال چنین اتفاقاتی، مسئولان زندان مجدداً بخش نگه‌داری و تحویل وسایل و امانات را باز کردند.)

از زمانی می‌گوید که مادر رسول بیمار بود و رو به فوت … و چه‌قدر می‌خواست که پیش از مرگش دمی رسول را ببیند. تلاش‌ها برای گرفتن چند روز مرخصی برای رسول به جایی نرسید و مسؤولان مخالفت کردند. پیرزن تا آخرین لحظه‌ها در کوهدشت لرستان چشم به راه لحظه‌ای دیدار فرزند بود پیش از آن که جان به جان‌آفرین تسلیم کند.

اندکی پیش از احتضارش، برادر رسول از اتاق دیگر سعی کرده بود صدای رسول را تقلید کند و به پیرزن بگویند رسول رسیده و آمده و در آن اتاق دیگر است. انگاری پیرزن هم خودش را زده به آن‌که باور کرده. و تحمّل این داغ چه سخت است که هم مادر را از دست دهی و هم حتی اجازه نیابی لحظه‌ای بر بالین احتضار او حضوریابی … برای خاکسپاری‌اش هم نه؛ و نیز برای هفتمش؛ چهلمش هم … همه‌ی درخواست‌ها برای یک مرخصی کوتاه به رسول برای حضور و اندکی غمگساری در فراق مادر رد شد.

از ابتدای امسال از خانواده خواسته‌اند که وثیقه بیاورند و بگذارند تا به رسول مرخصی داده شود. ۵۰۰میلیون تومان! حالا این که چگونه با همّت دلسوزان و آشنایان و … به هر مکافات این امکان تأمین و به وثیقه گذارده شد بماند، امّا از آن زمان تا به حال، هم‌چنان دریغ از یک روز مرخصی! ماه‌هاست که وثیقه را هم گرفته‌اند و خبری هم از مرخصی او نیست.

با همه‌ی فشارها و سختی‌ها، رسول و خانواده‌اش محکم بر انتخابی که کرده‌اند ایستاده‌اند. در آخرین تلاش بازجویان برای آن که رسول از آن‌چه اعتقاد دارد برگردد و این را اعلام کند، هم‌چنان استوار ایستاده و صراحتاً گفته که حتی از گذشته بیش‌تر به درستی اعتقادات و کردارش ایمان دارد.

نستعلیق خوش خطی بر دیوار خودنمایی می کند…

دیواری که همچون سایر دیوارهای آن خانه‌ی کوچک، سطحش همان لایه‌ی گچین سپید است، بی آن که رنگی بر آن شده باشد. تابلوی کوچک نستعلیق، هدیه‌ای بوده است از طرف تعدادی از دوستدارانش؛ «ایستاده‌ام چو شمع…»


 


شهریه بالا کودکان مهاجر و بی بضاعت را از تحصیل محروم کرده است.

به گزارش کلمه ، رییس هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان با اشاره به حذف پیش دبستانی از مدارس دولتی و محدود کردن آن به مدارس غیرانتفاعی نسبت به این موضوع هشدار داده که اخذ شهریه، فرصت بهره‌مندی از آموزش‌‌های پیش‌دبستانی را از کودکان خانواده‌های محروم می‌گیرد.

دکتر شیوا دولت آبادی گفته است: از آنجایی تمامی خانواده‌ها قادر به فراهم کردن «انضباط فکری » مورد نیاز کودک برای برخورداری از دوران ابتدایی نیستند، در دوره پیش‏ دبستانی به تدریج نظم و انضباط ذهنی لازم در کودکان ایجاد می‌شود این در حالیست که اخذ شهریه، فرصت بهره‌مندی از آموزش‌‌های پیش‌دبستانی را از کودکان خانواده‌های محروم می‌گیرد.

ایسنا به نقل از وی نوشت: وضعیت تحصیل و زندگی کودکان کار و خیابان را یکی دیگر از دغدغه‌های اصلی انجمن حمایت از حقوق کودکان خواند.

رییس هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان همچنین با اشاره به بخشنامه وزارت آموزش و پرورش مبنی بر دریافت وجه نقد از خانواده‌های مهاجر «قانونی» برای ادامه تحصیل در مدارس دولتی، اظهار کرد: این امر حق تحصیل را از بسیاری فرزندان خانواده‌های فقیر مهاجر سلب خواهد کرد.

دولت آبادی در ادامه با بیان اینکه تحصیل در مداس استاندارد، ایمن و با محیطی با طراوت و شاد، حق ذاتی کودکان و نوجوانان است، اظهار کرد: در سال گذشته بافت‌های فرسوده و ناایمن بودن مدارس برای چندمین بار در سال‌های گذشته موجب بروز حوادث در میان دانش اموزان و معلمان شد و همچنین مدارس کپری همچنان پذیرای بخشی از دانش‌آموزان کشور است.

رییس هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان تاکید کرد: رفع نگرانی‌ها و دغدغه‌های بیان شده، آینده بهتری را برای نظام آموزشی کشور رقم خواهد زد.

اعضای انجمن حمایت از حقوق کودکان، همزمان با آغاز سال تحصیلی در بیانیه ای حذف دوره پیش‌دبستانی در مدارس دولتی و محدود کردن آن به مدارس غیرانتفاعی را یکی دیگر از “بدعت‌های حیرت‌انگیز” آموزش و پرورش در سال گذشته خواند و اعلام کرده بود: کودکان خانواده‌های محروم که به‌طور معمول از یک محیط خانوادگی غنی از لحاظ امکانات پرورشی و آموزشی برخوردار نیستند، در صورت عدم برخورداری از آموزش‌های پیش‌دبستانی قادر به رقابت با کودکان دیگر نخواهند بود.این بیانیه اشاره داشت : حذف این دوره از سیستم دولتی ، سرگردانی آموزگاران پیش دبستانی و سپس واگذاری امتیاز پیش دبستانی به نهاد ها و مراکز غیر مرتبط , و غیر فرهنگی ، نگرانی جدی انجمن است.

در این بیانیه اصل سی‌ام قانون اساسی مورد اشاره قرار گرفته بود که براساس آن، دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی کشور به‌طور رایگان گسترش دهد.


 


پس از انتشار نامه ۲۰ هرار امضایی کارگران خطاب به وزیر کار توسط یک تیم شش نفره کارگری، سایر تشکل‌های کارگری نیز در تلاس برای تهیه نامه‌های مشابهی هستند.

به گزارش کلمه، اعتراض فعالان و تشکل های مختلف کارگری با افزایش هزینه های زندگی در سایه تورم و گرانی حاصل از سوء مدیریت دولت احمدی نژاد در بخش های مختلف از جمله حوزه اقتصادی موج جدیدی از اعتراض ها را در میان جامعه کارگری آغاز کرده است.

با گذشت تنها چند روز از انتشار نامه اعتراضی بیش از ۱۰ هزار کارگر از ۸ استان که بعد از نامه ی ۱۰ هزار امضایی کارگران از ۵ استان کشور به وزیر کار صورت می گرفت، حالا رئیس کانون هماهنگی شورای اسلامی کار استان فارس ضمن اعلام حمایت از نامه ۲۰ هزار امضایی کارگران، در گفتگو با ایلنا از اجرای طرح مشابهی در استان فارس خبر داده است.

مهرزاد مویدی در این باره اظهار کرد: هم اکنون نامه‌ای با مضمون افزایش دستمزد کارگران در سطح استان فارس توسط کارگران در حال امضا شدن است و به محض آنکه امضا‌ها به حد نصاب قابل قبولی برسد، برای وزیر کار ارسال خواهد شد و رونوشتی از آن در اختیار استاندار و علی‌رضا محجوب (دبیرکل خانه کارگر) قرار خواهد گرفت.

این فعال کارگری اشاره کرده که در حال حاضر کارگران در شرایط معیشتی بسیار نامطلوبی قرار دارند. ما امیدوار بودیم طرح میزان که حدود ۲ سال پیش رونمایی شده بود به اجرا در بیاید تا اندکی از مشکلات کارگران را بر طرف کند که تا به این لحظه خبری از اجرای این طرح نیست.

حدود ۲ سال پیش مقرر شد در قالب طرح میزان، بن کارت‌های یک و نیم میلیونی در اختیار کارگران قرار بگیرد تا با آن بتوانند کالاهای تولید داخل را خریداری کنند و هزینه آن به صورت اقساطی از حقوق آنان کسر شود.

براساس این گزارش ، روز شنبه پس از انتشار اولین نامه ی ۱۰هزار امضایی کارگران از ۵ استان کشور به وزیر کار، بیش از ۱۰ هزار کارگر دیگر از ۸ استان دیگر، به جمع امضا‌کنندگان این نامه اعتراضی پیوستند. این امضاها به همراه نامه ای جدید از سوی تهیه کنندگان نامه قبلی، برای وزیر کار ارسال شده است؛ نامه ای که بخشی از متن آن در رسانه ها سانسور شد.

۱۰ هزار کارگران واحدهای صنعتی و خدماتی از استان‌های اصفهان، تهران، کردستان، یزد، خوزستان، آذربایجان شرقی، مازندران و مرکزی با امضای نامه‌ای خطاب به شیخ‌الاسلامی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن اعتراض به عدم پرداخت دستمزد‌ها، بیکار سازی‌ها، قراردادهای موقت، نا‌امنی شغلی، دستمزدهای به شدت زیر خط فقر و… هشدار داده‌اند که بسیاری از اقلام غذایی و رفاهی بصورت روزانه و با سرعتی غیر قابل تصور در حال برچیده شدن از سفره خالی کارگران است.

تهیه کنندگان نامه اخیر به وزیر کار که در آن به افزایش دو برابری امضاهای نامه اعتراض آمیز کارگران اشاره کرده اند، از افزایش ۱۳ درصدی میانگین دستمزدشان در سالهای ۹۰ و ۹۱ انتقاد کرده و خواستار افزایش دستمزد در نیمه دوم سال شده‌اند.

امضا کنندگان در بخشی از نامه که در رسانه ها حذف شده، هشدار داده اند که در صورت عدم توجه وزارت تعاون و کار و رفاه اجتماعی به خواست‌ها و به زندگی و معیشت میلیون‌ها کارگر که در زیر چرخ های تورم و گرانی‌های سرسام آور موجود در حال نابودی است کارگران نظاره گر به تباهی کشیده شدن هستی و بقا خود نخواهند شد و اعتراضات خود را نسبت به ادامه وضعیت حاضر تشدید خواهند کرد.

در ۲۷ خرداد ماه سال جاری، درست یک روز بعد از حمله مسلحانه نیروهای نظامی و امنیتی به مجمع سالانه "کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکل های کارگری" و دستگیری حدود پنجاه فعال کارگری و سندیکایی، "اتحادیه آزاد کارگران ایران" یک طومار اعتراضی با امضای ده هزار کارگر به وزیر کار، دولت و مجلس ارسال کرده بود که در آن کارگران نسبت به شرایط زیستی و حقوق‌های زیر خط فقر و معوقه شدن آن اعتراض شده بود.

تهیه کنندگان آن نامه علاوه بر جمع آوری امضاهای تازه و رساندن تعداد آن به بیش از ۲۰ هزار امضا، در نامه ای جدید به وزیر کار خاطرنشان کرده اند: در طول سه ماهی که از اولین نامه ما و تحویل طومار اعتراضی کارگران به وزارت کار و رفاه و تامین اجتماعی می‌گذرد علاوه بر افزایش سرسام آور قیمت‌ها، در ده‌ها کارخانه بزرگ و متوسط، کارفرمایان ناهار و تمامی مزایای شغلی کارگران از قبیل پاداش و بهره وری کار و… را نیز قطع کرده‌اند و به آنان فقط مزد پایه را پرداخت نموده‌اند و به این ترتیب فاصله بین درآمد و هزینه‌های جاری زندگی به مرز فاجعه باری رسیده و هستی و حیات خانواده‌های کارگری را در معرض نابودی قرار داده است.

آنها در این نامه که رونوشت آن برای مجلس و دولت نیز ارسال شده، با اشاره به اینکه از اواخر سال ۹۰ و بویژه از چند ماه گذشته تاکنون هزینه‌های زندگی چندین برابر شده است، خواستار افزایش دستمزدهای کارگری شده بودند.


 


همزمان با افزایش قیمت جهانی طلا و نیز نرخ داخلی دلار، بازار داخلی طلا و سکه به صعود قیمتها ادامه داد.

قیمت هر اونس طلا در معاملات امروز بازارهای جهانی با ۲ دلار و ۴۰ سنت افزایش به ۱۷۶۶ دلار و ۹۰ سنت رسید. همزمان نرخ فروش هر دلار امریکا در بازار تهران به ۲۶۰۰ تومان رسید. براین اساس هر گرم طلای ۱۸ عیار به ۱۰۷ هزارتومان افزایش یافت.

افزایش نرخ آزاد غیر رسمی دلار در شرایطی است که در اتاق معاملات ارزی که از روز گذشته در وزارت صنعت، معدن و تجارت راه اندازی شده نرخ دلار آزاد رسمی از ۲۴۰۴ تومان به ۲۳۶۲٫۲ تومان کاهش یافته است.


 


مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی نسبت به بارش باران و رعد و برق در حداقل ۱۵ استان و کاهش تا ۱۰ درجه‌ای دما در کشور هشدار داد.

به گزارش ایسنا مهندس عبدالرضا امیدوار شهری روز سه‌شنبه،افزود: بررسی نقشه‌های پیش‌یابی نشان می‌دهد که یک سامانه جوی از روز پنجشنبه از شمال غرب و شمال به ایران نزدیک می‌شود و تا روز شنبه به ترتیب از شمال غرب تا شمال شرق کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی با اشاره به صدور هشدار سازمان هواشناسی در این خصوص افزود: بر این اساس از بعدازظهر پنجشنبه و طی روز جمعه ابتدا در استان‌‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و سپس گیلان،‌ مازندران، گلستان و دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های زنجان، قزوین، البرز، تهران و سمنان بارش باران با رعد و برق و وزش باد رخ خواهد داد که این شرایط از اواخر جمعه و طی روز شنبه خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی را دربر می‌گیرد. از سوی دیگر پیش‌بینی می‌شود که طی روز جمعه در استان‌های اردبیل، گیلان، مازندران و گلستان بارش از شدت بیشتری برخوردار بوده و دریای خزر نیز در این مدت مواج باشد.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور به ایسنا گفت: همچنین از عصر سه‌شنبه تا پایان هفته در برخی نقاط استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان رگبار باران گاهی با رعد و برق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

وی با اشاره به این که دمای هوا طی روز جمعه در نیمه شمالی کشور ۵ تا ۱۰ درجه کاهش خواهد یافت تاکید کرد: در عین حال انتظار می‌رود در روز شنبه در سایر نقاط کشور دمای هوا ۳ تا ۵ درجه کاهش یابد.

انتقاد سازمان هواشناسی به بی‌توجهی برخی مسوولان مدیریت بحران به هشدارها

علی محمدرضایی، مدیرکل روابط عمومی سازمان هواشناسی کشور ضمن انتقاد از عدم توجه لازم متولیان بحران به هشدارهای هواشناسی  گفت: علی‌رغم اخطاریه‌های صادره در خصوص وقوع سیلاب در استان‌های شمالی باز هم شاهد بروز خسارت‌ بودیم.

وی افزود: متاسفانه متولیان بحران کشور آن گونه که باید به هشدارهای هواشناسی توجه نمی‌کنند و با توجه به هشداری که در خصوص سیل در رشت و باران‌های قبلی آن دادیم، انتظار داشتیم با بکارگیری امکانات مورد نیاز و توجه به هشدارهای سیل توسط مسوولان بحران استان‌ها تمهیدات لازم در خصوص کاهش خسارات جانی و مالی در این خصوص اندیشیده شود.


 


دکتر مهدی زارع با اشاره به جزئیات زلزله امروز جواد آباده تهران، افزود: این زلزله با بزرگای ۳٫۵ در مقیاس ریشتر در عمق ۱۵ کیلومتری زمین رخ داده است.

به گزارش مهر، معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، به گسل مسبب این زلزله اشاره کرد و اظهار داشت: به احتمال زیاد گسل مسبب این زلزله گسل سیاهکوه در شمال شرق قم و جنوب ورامین بوده است.

وی با اشاره به جزئیات این گسل یادآور شد: گسل سیاهکوه در شمال فروافتادگی دریاچه نمک قم قرار گرفته حدود ۱۵۰ کیلومتر طول دارد. پهنه رومرکزی بسیار کم جمعیت است و در ۶۰ کیلومتری جنوب ورامین واقع است.

زلزله ای پیش از ظهر امروز در ۵۱ کیلومتری جوادآباد تهران، ۵۷ کیلومتری گرمسار، ۵۹ کیلومتری پیشوا تهران و ۱۰۹ کیلومتری تهران رخ داده است.


 


همزمان با آغاز سال تحصیلی مدیر مرکز کنترل ترافیک شهرداری تهران از افزایش ۲۴ درصدی  ترافیک در چند روز اول مهر نسبت به شهریور خبر داده است.

به گزارش کلمه، معضل ترافیک و آلدگی کلان شهرها بویژه تهران هر ساله میان دعواها و اختلافات مسوولان گم می شود و در این میان تنها شهروندان قربانی این دعواهای درونی هستند.

اخیرا دکتر فریدون طباطبایی جراح و متخصص قلب هشدار داد که استنشاق درازمدت آلودگی هوا به حوادث حاد قلبی عروقی مانند سکته‌های قلبی، نارسایی احتقانی قلب و آریتمی‌ها منجر می‌شود. او مبتلایان به بیماریهای قلب، دیابت، سیگاری‌ها و مبتلایان به بیماری‌های انسدادی مزمن ریه عروق را در ردیف شهروندانی خواند که  بیشترین صدمات با تنفس هوای آلوده دچار می‌شوند.

با این وجود به گفته همایون فتاحی مدیر مرکز کنترل ترافیک شهرداری تهران ضمن اشاره به افزایش ترافیک پایتخت به توسعه سیستم حمل و نقل عمومی اشاره کرده و آن را در کاهش بار ترافیکی در تهران تاثیر گذار خوانده است. راهکارهایی که تنها در میان حرف ها و اظهارنظرهای مسوولان مختلف مطرح می شود اما از اجرایی شدن آن خبری نیست.
وی افزوده : ترافیک عصرگاهی نیز افزایش یافته است اما نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایشی نداشته است.
مدیر مرکز کنترل ترافیک شهرداری تهران هم چنبن با اشاره به ترافیک بزرگراهی گفت: ترافیک در بزرگراه‌ها در مهر افزایش یافته است.


 


کریدور خط یک قطارشهری این کلان شهر به طول ۲۳ کیلومتر شامل ۲۴ ایستگاه، به صورت زیرزمینی در مرداد ماه ۸۲ به تصویب رسید.

به گزارش  ایلنا، براساس قرارداد، این پروژه که از سال ۸۵ آغاز شده، باید در مدت ۴۸ ماه اجرا و در سال ۸۹ به بهره‌برداری می‌رسید؛ در حالی‌که به دلیل عدم تامین اعتبار مکررا به تاخیر افتاده و افتتاح آن به سال ۹۳ موکول شده است.

در این میان شاید بیشترین آسیب به کارگران پروژه وارد شده که هر چند یک بار اخباری از اعتراض و اخراج آنها به گوش می‌رسد.

ششم شهریور ماه ۹۰ بیش از ۴۰۰ نفر از کارگران قطارشهری اهواز در بزرگترین تجمع خود و در اعتراض به عدم دریافت هفت ماه حقوق، حدود یک ماه دست از کار کشیدند.

مدتی بعد تعدادی از معترضان اخراج شدند. اکنون نیز با گذشت یک سال مشکل حل نشده و روند اخراج کارگران قطارشهری همچنان ادامه دارد.

بیکاری این بار دامن بیش از ۲۰۰ کارگر بومی پروژه را گرفت

دبیراجرایی خانه کارگر خوزستان در این باره گفت: در پی تعطیلی کارخانه سگمنت سازی (تولید قطعات بتنی تونل) متروی اهواز بیش از ۲۰۰ کارگر قطارشهری به مرخصی اجباری فرستاده شده‌اند و زمزمه‌های اخراج این کارگران نیز به گوش می‌رسد.

آقایار حسینی تصریح کرد: باز هم مانند گذشته مرخصی اجباری و اخراج، فقط شامل کارگران بومی شده است و نیروهای غیربومی همچنان بر سر کار هستند.

وی با اشاره به تاخیر همیشگی در پرداخت حقوق کارگران متروی اهواز، اظهار کرد: این کارگران حدود سه ماه است که حقوق خود را دریافت نکرده‌اند و اعتراضات همیشگی نسبت به حقوق معوقه تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است.

حسینی تصریح کرد: بحثی که الان مطرح شده این است که چرا فقط کارگران بومی اخراج شده‌اند و پیمانکار، کارگران غیربومی را با وجود تحمیل هزینه‌های اضافه (از جمله خوابگاه و غذا) از کار بیکار نکرده است.

وی در ادامه با اشاره به اعتصاب یک ماهه کارگران متروی اهواز نسبت به عدم پرداخت مطالبات خود در شهریور ماه ۹۰ گفت: در آن زمان پس از پایان اعتصاب، حدود ۷۰ نفر از کارگران به صورت تدریجی از کار اخراج شدند.

دبیر خانه کارگر خوزستان بر نظارت بیشتر مسئولان استان به ویژه شهرداری و سازمان قطارشهری اهواز بر کار پیمانکاران تاکید کرد و افزود: باید اهرم فشار و وسیله‌ای برای اعمال قانون در قرارداد‌ها پیش‌‌بینی شود که پیمانکاران امکان تخلف نداشته باشند.

حسینی با اشاره به فصل بازگشایی مدارس و تورم، از مسئولان خواست که به وضع معیشتی این کارگران توجه ویژه کنند.

پیمانکار ناتوان است

شرکت چینی کیسون به عنوان پیمانکار و مجری طرح قطار شهری اهواز، در گذشته بارها از سوی شهردار سابق اهواز و مدیرعامل قطارشهری به ناتوانی در عمل به تعهدات خود و تضییع حقوق کارگران و شهروندان متهم شده است.

با وجود پیگیری‌ها تقوی مدیر طرح کیسون حاضر به پاسخگویی به سوالات ما نشد اما مدیرعامل قطارشهری اهواز تعطیلی کارخانه سگمنت‌سازی را تایید کرد و گفت: قیمت میلگرد دو برابر و موجودی آرماتور این واحد تمام شده است، البته نیاز کارگاه مترو تا دو ماه آینده تولید شده است.

عباس هلاکویی افزود: پیمانکار پروژه (شرکت کیسون) به بهانه کمبود منابع مالی این کارگاه را تعطیل کرده و درخواست ۴ میلیارد تومان علی‌الحساب کرده است اما از نظر قانونی این خواسته وارد نیست و فقط به اندازه مطالبات می‌توان به پیمانکار پول پرداخت کرد.

وی ادامه داد: پیمانکار همیشه ادعا می‌کند طلبکار است اما تمام صورت وضعیت‌ها تا مرداد ماه تسویه شده است.

هلاکویی با بیان اینکه شرکت کیسون بر اساس قرارداد حتی یک روز حق تعطیلی پروژه را ندارد، بازهم تصریح کرد: این پیمانکار توانایی تکمیل پروژه را ندارد اما به دلیل قرارداد مجبور هستیم او را تحمل کنیم.

به گفته وی، متاسفانه فقط حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد اعتباری که به پیمانکار پرداخت می‌شود صرف پروژه می‌شود.

وی با اظهار بی‌اطلاعی از خبر اخراج کارگران، تاکید کرد: در صورتی که اخراج کارگران بومی مسجل شود با پیمانکار برخورد می‌کنیم.


 


محمود احمدی‌نژاد در حاشیه سفر خود به نیویورک، پیش از ظهر دوشنبه به وقت محلی در دیدار با جمعی که  نخبگان  آمریکایی نامیده شده اند در پاسخ به اینکه «چگونه می‌توان چارچوبی برای نزدیک کردن ایران و آمریکا به یکدیگر ایجاد کرد؟» اظهار کرد: شرایط موجود در روابط بین ایران و آمریکا به ضرر هر دو کشور و شاید به ضرر همه دنیا است، اما برای بهبود آن باید نگاهی به سیر تحولاتی که روابط را به وضعیت امروز رسانده است، داشته باشیم و به این نکته توجه کنیم که ایالات متحده از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی همواره در مقابل ایران ایستاده است.

اهم سخنان رییس دولت در این اجلاس به نقل  از سایت ریاست جمهوری به شرح زیر است:

از دولتمردان آمریکا انتظار می‌رفت که از انقلاب اسلامی ملت ایران که با شعار آزادی به پیروزی رسیده بود، استقبال و حمایت کنند. آمریکایی‌ها در مقابل، ملت ایران را تحت فشار قرار داده و تحریم‌های متوالی علیه ایران اعمال کردند و اگر چه ایران همواره از این تحریم‌ها با موفقیت عبور کرده است، اما در نظر داشته باشید که اگر روابط دو کشور بجای تقابل بر تعامل متکی بود، چقدر مسائل به نفع دو کشور تمام می‌شد.

تصور کسانی که خیال می‌کنند، ایران بر اثر تحریم‌ها در هم خواهد شکست غلط است. این تحریم‌ها فقط ذهنیت منفی مردم ایران را نسبت به آمریکا تشدید می‌کند.

موضوع هسته‌ای ایران کاملاً سیاسی شده است. این موضوع بین ایران و آمریکاست و اگر امروز آمریکا خود را از آن کنار بکشد، دیگر کسی در جهان ادعایی علیه ایران ندارد و لذا معتقدم باید در عرصه‌ای جدا از مذاکرات هسته‌ای آن را حل و فصل کنیم.

دیگر زمان آن گذشته که کشوری بخواهد دنیا را به تنهایی اداره کرده و دیگران از او تبعیت کنند باید با تعامل و همکاری همگانی امور را به پیش برد و ایران و آمریکا باید بر همین مبنا مشکلات خود را حل و فصل کنند.

اینکه چرا ایرانیان اسرائیل رسمیت نمی‌شناسند، سوال مهمی است. به رسمیت نشناختن رژیم صهیونیستی از سوی ایران چه ربطی به رابطه ایران با آمریکا دارد؟ ایران، آمریکا را به رسمیت می‌شناسد و معتقد است می‌توانیم با یکدیگر رابطه داشته باشیم اما موضوع به رسمیت شناختن و یا نشناختن رژیم صهیونیستی هیچ ارتباطی به روابط ایران و آمریکا ندارد.

برای بهبود شرایط بین ایران و آمریکا باید با نگاهی کلان‌تر به موضوع نگاه و ذهنیت‌ها را اصلاح کرد. آمریکایی‌ها باید بدانند که هر اتفاقی هم بیفتد دوران حکومت سابق در ایران تکرار نخواهد شد و باید با شرایط امروز خود را تطبیق دهند. این در حالی است که دولت‌های آمریکا ۳۳ سال فرصت را برای تعامل با ایران از دست دادند.

تمامی اعتراضات صورت گرفته در کشورهای اسلامی علیه فیلم موهن ساخته شده درباره پیامبر اسلام(ص) متوجه دولت آمریکا است. سوال این است که آیا دولت آمریکا این فیلم را ساخته است و یا دولت آمریکا مستقیماً دستور ساختن آن را داده است؟

به نظرم امروز اولین مساله در سیاست خارجی ایالات متحده باید چاره‌اندیشی برای رفع همین ذهنیت‌های منفی درباره دولت آمریکا باشد.

جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا چنانچه دولت آمریکا قدمی برای ایجاد تفاهم بین دو کشور بردارد در ذهنیت منفی خود نسبت به آمریکا تامل کرده و کمک کند تا سریع‌تر روابط دو کشور بهبود یابد.

واقعاً رژیم صهیونیستی به کجای ایران می‌خواهد حمله کند و کدام نقطه از ایران را مورد هدف قرار دهد؟ ایران کشور بسیار بزرگی است و باید در نظر داشت اگر بخواهد به تهدیدات و یا اقدامات خصمانه واکنش نشان دهد آن موقع چه اتفاقی خواهد افتاد؛ اما صرف‌نظر از همه این مسائل خیلی خوب بود دولت آمریکا و گروه‌های سیاسی، اجتماعی این کشور این تهدیدها را محکوم می‌کردند تا صهیونیست‌ها فکر نکنند که اجازه دارند هر کاری که خواستند بر علیه دیگران انجام دهند.

بهتر نیست دولت آمریکا به این نکته توجه کند که وقتی ملت ایران ده‌ها سال با دیکتاتوری مبارزه و ده‌ها هزار شهید در این راه قربانی کرد انتظار داشت پس از پیروزی، آمریکایی‌ها اگر از انقلاب آنها حمایت نکردند حداقل در مقابل او نیز قرار نگیرند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، آمریکایی‌ها نه تنها این انقلاب را به رسمیت نشناختند بلکه توطئه‌هایی را نیز علیه آن ترتیب دادند و این تلقی برای ملت ایران پیش آمد که این توطئه‌ها از سفارت آمریکا طراحی و مدیریت می‌شود و باید به ملت ایران حق داد چرا که تلاش کرده است تا کشور و انقلاب خود را حفظ کند بویژه آنکه پس از تسخیر سفارت اسنادی به دست آمد که نشان می‌داد واقعاً در سفارت آمریکا خبرهایی بوده است.

ایران برنامه‌های بلندمدت و مسلسلی برای تولید برق از نیروگاه‌های هسته‌ای دارد. از اینکه آمریکایی‌ها در ساخت این نیروگاه‌ها و تامین سوخت مورد نیاز آنها مشارکت کنند، استقبال کرده و آن را گامی اعتمادساز از سوی آمریکا ارزیابی خواهیم کرد.

یکسری از اقدامات دولت آمریکا هیچ نفعی را نصیب آنها نکرده و فقط باعث تشدید ذهنیت‌های منفی علیه خودشان می‌شود. دولت ایران اگر می‌خواست اثبات کند که آمریکایی‌ها استانداردهای دوگانه‌ای در مواجهه با مباحثی چون تروریسم دارند، باید هزینه‌ گزافی پرداخت می‌کرد اما آمریکایی‌ها با خارج کردن نام گروهی که خودشان ۳۰ سال آن را تروریستی می‌دانستند تنها بدنامی را برای خودش دریافت کردند.

ایران بیش از آنکه برای امروز سوریه نگران باشد نگران آینده این کشور است چرا که وقوع جنگ در کشوری که نظام اجتماعی آن طایفه‌ محور است، پایان نخواهد داشت و سالیان طولانی ناامنی را به آن تحمیل خواهد کرد که این به زیان منطقه و همه کشورهای جهان است.

تلاش جمهوری اسلامی معطوف به پایان درگیری‌ها در سوریه و ایجاد روند تفاهم ملی است. یقیناً آمریکا از جنگ در سوریه نفعی نخواهد برد و معتقدیم می‌تواند به حل بحران در این کشور کمک کند.

اگر نیروهای بیگانه از خلیج فارس خارج شوند جمهوری اسلامی ایران تضمین می‌کند تا بدون شلیک حتی یک گلوله و با هزینه‌های بسیار کمتر امنیت کامل را با کمک کشورهای منطقه در خلیج فارس تأمین کند.

 


 


رییس قوه مقننه گفت: ‌طبق آمار رسمی کشور آمار تورم ۲۹ درصد است ولی در برخی از مواقع شاهد بالا رفتن این تورم نیز بوده‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایلنا علی لاریجانی در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه پردیس علوم دانشگاه تهران با حضوردر جمع دانشجویان این دانشگاه گفت: دانشگاه تهران یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین دانشگاههای ایران است و در سطح نخست علم و جهان و منطقه به شمار می‌رود.

وی افزود: کشورهایی که توسعه پیدا کرده و رشد اقتصادی جالب توجه‌ای داشته‌اند به علوم پایه توجه ویژه‌ای نموده و این آموزش ویژه شده است که رشد علوم پایه موتور محرک در کشور بر ابعاد مختلف است.

رییس قوه مقننه خطاب به دانشجویان و اساتید گفت: ما باید محاسبه روشن‌تر و دقیق‌تر از حرکت کشور داشته باشیم اما در این زمینه نقایصی وجود دارد که همه این نقایص‌ به سیستم‌های موجود بر می‌گردد و این همه به دلیل این است که نظام ارزیابی ما شناور است و کمتر جایی داریم که بخواهد این ارزیابی‌ها و سیستم‌ها را رصد کند.

رییس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در یک نگاه کلی از وضعیت کشورمان تا حد زیادی توانسته‌ایم سازوکارهای دقیقی در زمینه توسعه کیفی برنامه‌های خود انجام دهیم و به صراحت می‌توانیم بگوییم که در سند چشم انداز بیست ساله که بعداز بحث‌های بسیار شکل گرفت، کشور بر پایه واساس سند حرکت خودرا آغاز کرده است.

وی در ادامه بیان کرد: در سندچشم انداز ۲۰ ساله قوانین مختلفی از جمله صنعت، تولیدات کشاورزی، آب نیز گنجانده شده است که باید به آن‌ها برای رسیدن به اهداف بلندکشور توجه ویژه کنیم.

لاریجانی با بیان این مطلب یکی از نقایص کشورما گسترده بودن دولت است گفت: دولت باید کوچک شود و این کار نیز انجام شده است ولی به خوبی نتوانسته این تفکیک را در کوچک شدن به نقطه نظر مقصود برساند.

وی گفت: در حوزه بین المللی چالش‌هایی وجود دارد که ممکن است در کشور تاثیر بسیاری داشته باشند واز آن جمله می‌توان به مسایل هسته‌ای و یا فشار کشورهای غربی و منطقه‌ای اشاره کرد که تاکنون توانسته مشکلاتی در کشور ایجاد کند.

رییس قوه مقننه با بیان این مطلب که در امنیت داخلی یک کشور نیز با چالش‌های مهمی مواجه نیستیم گفت: ممکن است گاهی وقت‌ها دانشمندان کشورمان را ترور کنند اما ما می‌دانیم که این ترور‌ها با کمک سرویس‌های جاسوسی منطقه در کشور ایجاد شده است.

وی گفت: از نظر اقتصادی کشورمان دچار چالش است علیرغم تهدیدهای غرب پیشرفت‌های مناسبی در کشور صورت گرفته است و در حوزه فناوری حرکت‌های خوبی انجام شده است اما به صراحت می‌گوییم که در حوزه استفاده از نخبگان دانشگاهی و فرهیختگان در کشور با مشکلاتی مواجه هستیم.

وی چالش‌های اقتصادی را معلول شرایط ایران دانست واضافه کرد: ما در مسایل داخلی خیلی با مشکلات مواجه نیستیم اما یک نگاه واقع بینانه نشان می‌دهد که چالش‌هایی داریم که یکی از آن‌ها رشد نقدینگی از ۶۵ هزار میلیارد به ۴۰۰ هزار میلیارد رسیده است.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: رشد صنعت و تولید کشاورزی باید در کشور افزایش بیابد و اگر بخواهیم با همین برنامه کنونی که دنبال می‌کنیم در کشور حرکت کنیم قطعا رکود حرکت تورم سیال می‌شود و یک روز این تورم به سمت طلا و ارز و روز دیگر به سمت کالاهای دیگر حرکت می‌کند.

لاریجانی نرخ بیکاری کشور بالای ۱۴ درصد عنوان کرد و گفت: برای علاج این واقعه باید توجه ویژه به دستاوردهای علمی و دانشگاهی داشته باشیم.

وی در ادامه افزود: امروزه تورم با آماررسمی ۲۹ درصد می‌باشد و در برخی از مواقع نیز نرخ بالا‌تر از حد اعلام آمار رسمی است و ما باید در این زمینه نیز توجه جدی داشته باشیم.

رییس قوه مقننه در ادامه یادآور شد‌: از نظر GPB کشور حرکت خوبی داشته و ضریب GPB تغییرات نیز مثبت بوده است اما باید بگویم که یکی از چالش‌های اقتصادی کشور عدم ثبات در تصمیم گیری‌هایی است که برای صنعت و تولیدکننده گرفته می‌شود.

وی درادامه افزود: همه کشورهای توسعه یافته که وضعیت دولت آن‌ها کوچک‌تر از دولت ایران است اقتصاد در دست مردم قرار دارد اما در ایران با توجه به فربه بودن دولت، اقتصاد دولتی است و یا اینکه شبه دولتی اما پس از اجرای اصل ۴۴ که می‌بایست اقتصاد کشور به بخش‌های خصوصی واگذار شود در این زمینه بخش‌های دولتی درست واگذار نشده‌اند.

وی گفت: ‌اگر تولید و اقتصاد در کشورمردمی شود رقابت نیز افزایش خواهد یافت و در پایه همین رقابت‌ها نیز تولید و توسعه نیز در حد پیشرفت بالایی خواهد رسید.

رییس قوه مقننه خاطرنشان کرد: با توجه به نرخ بودجه اختصاص یافته به بخش تحقیقات وتولید ارتباط نخبگان بابخش‌های تولیدی با توجه به نرخ بودجه تسهیلاتی بسیار پایین است و ما هنوز نتوانسته‌ایم دفاتری را ایجاد کنیم که بتوانند ارتباط دانشگاهیان با واحدهای تولیدی و صنعتی را برقرار کنند.

وی موسسات آرندی و دانش بنیان از اقدامات به جایی به شمار رود گفت: در کشور ایران هنوز بهره برداری لازم در زمینه این موسسات انجام نشده است و از کشورهای توسعه یافته دنیا در این زمینه عقب‌تر هستیم.

لاریجانی گفت: موسسات دانش بنیان اگر متصل شوند به واحدهای تولیدی و صنعتی می‌توانیم در زمینه صنعت و تولید دقیق‌تر از فکر اندیشه دانشجویان بهره گیری و با توجه به اطلاعات نخبگان تولید صنعت را ارتقا دهیم و باید برای رسیدن به این موضوع موسسات دانش بنیان را بیشتر از گذشته در کشور تاسیس کنیم.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: برای اینکه بتوانیم تولید و صنعت داخلی کشور را افزایش دهیم بایدسازوکاری میان دانشجویان و صنعت ایجاد شود گفت: ایران اسلامی در مورد تکنولوژی دچار تحریم است اما با وجوداین تحریم‌ها پیشرفت‌های خوبی نیز داشته‌ایم که می‌توان پیشرفت هسته‌ای را از این جمله بیان کرد در حالی که باید می‌بایست در پیشرفت هسته‌ای سازمان انرژی اتمی جهانی به ما تکنولوژی‌های هسته‌ای را ارایه می‌کرد ولی این کار را انجام نداد و برای دستیابی دانشمندان ایرانی به این دانش نیز مزاحمت‌هایی را در سطح جهان و بین الملل ایجاد کرد.

وی گفت: آژانس انرژی هسته‌ای بین الملل در صحنه بین المللی زیاد حرف می‌زند اما در عمل خلاف حرف‌های خود را اجرایی می‌کند.

رییس قوه مقننه گفت: باید در کشور ظرفیت‌های جدیدی ایجاد کرد که این ظرفیت‌ها باید از بطن دانش و علوم ایجاد شود و در برخی از موارد توانسته‌ایم به برجستگی‌هایی در جهان دست یابیم که از آن جمله تکنولوژی نانو است.

وی با بیان اینکه در توسعه صنایع معمولی کشور نقص‌هایی داریم گفت: علت نقض و بهره نگرفتن از علم در توسعه صنایع معمولی به این خاطر است که دراین صنایع همواره از ارز نفتی استفاده کرده‌ایم و لوازم مورد نیاز را از کشور‌ها دیگر وارد کرده‌ایم.

رییس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: نمایندگان مجلس به خصوص کمیسیون آموزش وتحقیقات و دیگر کمیسیون‌های وابسته در این زمینه به جد تلاش می‌کنند تا زمینه‌ای را به وجود آورند که بتوانیم از دانش نیز در زمینه صنعت معمولی کشور استفاده کنیم.

لاریجانی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم در مسیر بهره گرفتن از علم و دانش مسوولان با دیدگان بنیادی به این امر نگاه کنند و برای توسعه کشور قدم بردارند.


 


ناظرین تولیدات کشاورزی در اعتراض به اجرایی نشدن مصوبه مجلس در زمینه استخدام شان مقابل مجلس تجمع کردند.

به گزارش کلمه، اگر چه بیشتر تجمعات مقابل مجلس با سکوت و بی توجهی نمایندگان مجلس استقبال می شود اما مجلس همیشه معترضانی مقابل ساختمان اصلی خود دارد.

ناظران کشاورزی امروز با توجه به شعار سال ۱۳۹۱ از رییس مجلس خواستار استخدام خود بودند.

یکی از این ناظران درباره علت تجمعشان مقابل مجلس  به فارس گفت: مجلس سال ۸۹ مصوب کرد که ناظران کشاورزی استخدام شوند، همه امور مربوط به این موضوع انجام شده اما تاکنون این مصوبه اجرایی نشده است. از این رو از مجلس تقاضا داریم نسبت به این مشکل ناظرین کشاورزی، تدابیری بیندیشد تا ما هرچه سریعتر استخدام شویم.

وی با بیان اینکه حدود ۱۵ هزار ناظر کشاورزی در سراسر کشور وجود دارد، گفت: خواسته ناظران کشاورزی اجرای سریع قانون استخدام آنها، مصوب سال ۸۹ مجلس است.


 


محمدعلی سبحانی

در روزهای گذشته همزمان با ادامه درگیری های شدید در پایتخت و شمال سوریه و در دست گرفتن کنترل یکی دیگر از گذرگاه های مرزی این کشور با ترکیه توسط مخالفین حکومت بشار اسد، تحولات سیاسی و دیپلماتیک برای حل بحران سوریه نیز ادامه یافته است. سفر علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران به سوریه و نشست چهارجانبه قاهره از جمله این تحولات هستند. دیدار وزیر خارجه کشورمان با بشار اسد یک روز پس از برگزاری نشست گروه تماس درباره سوریه شامل مصر، ایران، عربستان سعودی و ترکیه صورت گرفت؛ هرچند در نشست سه شنبه قاهره، عربستان سعودی به دلایل نا معلومی حضور نیافت. نشست وزیران امور خارجه چهار کشور به پیشنهاد محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر و به منظور یافتن راه حلی مناسب برای بحران سوریه تشکیل می شود. مرسی پیشنهاد خود را اوایل شهریور ماه وقتی که برای تحویل ریاست جنبش غیرمتعهدها به تهران سفر کرد، ارائه کرده بود.

به نظر می رسد که مصر انگیزه های جدی برای تاثیر گذاری بر بحران سوریه دارد. از یک سو با توجه به این که مصر یکی از کشورهای مهم بهار عربی است، طبیعی است که انگیزه فعالیت در دیگر کشورهایی که دستخوش تغییر داشته باشد و خود را ذی نفع بداند. تجربه یک سال و نیم گذشته در بهار عربی نشان می دهد که اخوان المسلمین به عنوان یک جریان نسبتا منسجم نقش برجسته ای بازی کرده اند و توانسته اند در تمام این کشور ها نقش موثری ایفا کنند. طبیعی است که آنها برای موفقیت این حرکت در سوریه نیز انگیزه لازم را دارند و علاقه مندند که جدی تر در این رابطه وارد شوند.

علاوه بر این طبیعی است که مصری ها به محض این که خود را در دولت جدید پیدا کنند از مدعیان تاثیر گذاری در جهان عرب بوده و هستند. مصر خود را به عنوان یک الگوی همیشگی و کشور تاثیر گذار در جهان عرب می داند و با توجه به تحولات اخیر موسوم به بهار عربی، انگیزه فعالیت بیشتری پیدا می کند. اگر مصری ها بتوانند به حرکت دموکراتیک جهان عرب کمک کنند، موقعیت بهتری در جهان عرب خواهند داشت. بدیهی است که اگر تحولات سوریه ادامه یابد و به سرانجامی برسد، دولتی نه چندان متفاوت از مصر و تونس ولیبی و یمن و … در این کشور بر سر کار خواهد آمد و به این ترتیب مصر، فرصت بهتری پیدا می کند که هم اعتماد به نفس برای فعالیت بیشتر پیدا کند و هم نقش منطقه ای خود را بازی کند.

مصری ها با دنبال کردن طرح خود در مورد سوریه و پیگیری این مسئله می خواهند بگویند که از دوره انقلاب گذشته اند و بر امور مسلط شده اند و علاقه مندند که نقش منطقه ای خود را به دست بیاورند. نباید فراموش کرد که اعتباری که مصر از جهت حمایت از انقلاب های عربی در جهان عرب و اسلام پیدا کرده اهمیت دارد و به این کشور جایگاه ویژه ای در افکار عمومی منطقه می دهد.

نقش آفرینی ترکیه، عربستان و ایران در کنار مصر می تواند حرکتی جدید در راستای حل مسئله سوریه باشد. بدون شک این چهار کشور مدعیان قدرت منطقه ای هستند و دارای ظرفیت هایی هستند که می توانند در قامت یک قدرت منطقه ای ظاهر شوند. علاوه بر این اگر این چهار کشور بتوانند مواضع خود را در قبال موضوع سوریه به یکدیگر نزدیک کنند و این وضعیت شکل گیرد که به توافق و تفاهمی برسند می توانند نقش موثری در حل مشکل سوریه داشته باشند و مشکلات و گرفتاری هایی که در این کشور وجود دارد به پایان برسد.

با این حال آیا می توان به این مسئله خوش بین بود؟ واقعیت صحنه این است که عربستان، مصر و ترکیه در مورد سوریه دارای مواضع مشترکی هستند و ایران نظر متفاوتی دارد. آن سه کشور به دنبال سقوط اسد هستند و معتقدند که اسد مشروعیت خود را از دست داده و به دلیل خشونت های دولت سوریه در مقابل معترضان لیاقت حکومت در این کشور را ندارد. آنها معتقدند که اکثریت مردم با بشار نیستند و به دنبال طرح هایی هستند که حتی اگر سیاسی است به استمرار حکومت اسد نمی انجامد. در واقع آنها هر تحولی را بدون حضور بشار اسد در قدرت پیگیری می کنند. این نقطه اختلاف دیدگاه ایران با این سه کشور است. بنابراین در تحلیل رویکرد این چهار کشور و احتمال موفقیت طرح مرسی باید به واقعیت های موجود دقت کرد. یعنی می توان این سوال را مطرح کرد که تا چه اندازه واقع گرایانه است که انتظار داشته باشیم که این سه کشور مواضع خود را تغییر خواهند دهند یا ایران دست به تغییر در مواضع خود خواهد بزند. چرا که وضعیت به شکلی است که همه چیز روشن است. اینگونه نیست که طیفی از اختلافات بین این کشورها وجود داشته باشد که قابل نزدیک کردن به هم باشد.

نکته ای که شانس خوش بینی را کاهش می دهد چشم انداز سرنوشت حزب بعث و بشار اسد در آینده سوریه است. سوالی که مطرح است این است که حتی اگر ایران هم در موضع کناره گیری بشار به سه کشور دیگر بپیوندد، آیا خود بشار اسد و حزب بعث این نکته را می پذیرند. ادبیاتی که از سوی بشار اسد و حزب بعث به کار می رود نشان می دهد که او به هیچ عنوان آمادگی کناره گیری از قدرت را ندارد. او هنوز احساس نمی کند که ناچار است از قدرت کناره گیری کند. خصوصا از این جهت که به دلیل اتهاماتی که در سطح بین المللی به عنوان جنایتکار جنگی علیه او مطرح است کنار رفتن او بدون عقوبت بسیار سخت و دشوار شده است. در ماههای گذشته نهادهای بین المللی از جمله شورای حقوق بشر و شورای امنیت سازمان ملل علیه او موضع گرفته اند. تعلیق عضویت سوریه از اتحادیه عرب و سازمان کنفرانس اسلامی نیز از این دست اقدامات بوده اند.

با این حال او به واسطه حمایت روسها در نهادههای بین المللی و حفظ انسجام نیروهای نظامی و امنیتی خود به سرکوب مخالفین ادامه می دهد و تصور نمی شود که چینن آمادگی را داشته باشد. در واقع از این جهت که بشار اسد اطمینانی به آینده شرایط خود ندارد، ترجیح می دهد آنقدر ادامه دهد تا جریاناتی که به دنبال توافق هستند مسائل را با نوعی توافق سیاسی حل کنند. با این وجود این که در آن توافق از قدرت کنار رود یا خیر مشخص نیست ولی به هر حال تضمین هایی برای آینده خود دریافت خواهد کرد.

چنین طرحی قطعا در دستور کار اخضر ابراهیمی نماینده وی‍ژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در سوریه قرار دارد. او سابقه حضور در حل و فصل جنگ داخلی لبنان را دارد و از طراحان توافقنامه طائف بود. او توانست در آن بحران همه گروههای سیاسی و اجتماعی را کنار هم جمع کند و به جنگ داخلی در لبنان خاتمه دهد. بنابراین امکان توافق سیاسی از آن جنسی که در لبنان شکل گرفت وجود دارد. به عبارت دیگر در حال حاضر امکان وقوع مدل یمنی کاهش یافته است و ما شاهد نوعی جنگ داخلی در سوریه هستیم. این جنگ داخلی یا با شکل گیری یک توافق شبیه توافقنامه طائف پایان می یابد که همه اطراف در آن دخیل باشند و یک نیروی بین المللی یا منطقه ای پشتوانه آن باشد، یا آنقدر ادامه می یابد تا شرایطی شبیه بالکان شکل گیرد و هر گرایش طائفی در قالب یک کشور ببیند. صاحبنظران می گویند اگر این وضعیت ادامه یابد امکان تجزیه این کشور به سه کشور سنی مذهب علوی نشین و کرد نشین مطرح است.

من تصور می کنم این تحلیل چندان دور از ذهن نیست چرا که اگر قرار باشد همه طرف ها بر مواضع و خواسته های حداکثری خود مقاومت کنند طبیعی است که امکان توافق محال است. در این شرایط همه طرف ها تلاش می کنند به شکل طائفی و قومی عمل کنند و بنابراین شکل گیری سوریه واحد دشوار است. در حال حاضر در کردستان متاسفانه این تا حدی رخ داده است و کردهای تجزیه طلب و تمامیت خواه از این تحولات بهره بیشتری برده اند. کردهای سوریه که با مدیریت و حمایت بشاراسد بر کردستان سوریه حاکم شدند آینده مسئله کردها را برای کشورهایی که با تجزیه طلبی کردی مواجه هستند، دشوار نموده است و مسلم است که بشار اسد کمک بزرگی به تجزیه طلبی کردی در منطقه نموده است. با بررسی دقیق این موضوع ممکن است به این ارزیابی برسیم که بشار و حزب بعث به خاطر انتقام از ترکیه به این موضوع دامن زده اند و همزمان به استرات‍ژی ایران ترکیه و سوریه در قضیه کردی ضربه زده اند.

با این وجود، باید منتظر بود ببینیم که طرح اخضر ابراهیمی به پیروزی می رسد و او می تواند همانند لبنان توافقی جامع ایجاد کند و یا در ماموریت خود شکست می خورد. من به موفقیت کامل و سریع او خوشبین نیستم چرا که شرایط برای او را شبیه شرایط سال ۱۹۸۹ لبنان نمی بینم. او هنوز طرحی جدید ارائه نداده است و هنوز طرح کوفی عنان به عنوان راه حل سازمان ملل برای سوریه مطرح است. شاید شیوه های اخصر ابراهیمی متفاوت باشد ولی تاکنون طرح جدیدی ارائه نکرده است. با این وجود به نظر می رسد که ماموریت او تنها راه حل برون رفت از شرایط خشونت بار کنونی است و باید امیدوار باشیم که طرح اخضر ابراهیمی به نتیجه برسد و توافقی مبتنی بر تمامیت ارضی و ایجاد حاکمیت دموکراتیک در سوریه ایجاد شود. یعنی باید امیدوار باشیم که او که بتواند جنگ داخلی را که نتیجه آن کشتار مردم بیگناه است، پایان بخشد. چرا که نتیجه گسترش درگیری های داخلی سوریه افزایش نفرت مذهبی در منطقه است. چنین جنگی اختلافات مذهبی و قومی را دامن زد که نه تنها برای آینده سوریه خطرناک است بلکه برای کل منطقه آینده ای مبهم را رقم خواهد زد.

منبع: دیپلماسی ایرانی


 


اصغر زارع کهنمویی

اهانت
کسانی که «اهانت» را ذیل «حق آزادی بیان» تفسیر می‌کنند، «آزادی» را نمی‌شناسند. «آزادی» آمده «حق» را پاس دارد و «رنج» را از ضمیر «انسان» بزداید. چگونه می‌توان دموکراتیک بود، به حق انسان اندیشید، آزادی را دوست داشت، انسان را تکریم کرد ولی به «تالم» و «رنج» او تن داد؟ توجیه اهانت، از خود اهانت بدتر است. کسانی که اهانت می‌کنند، خطاکارند اما کسانی که اساسا این حماقت را خطا نمی‌دانند و صوابی در گستره آزادی‌های بشری می‌خوانند، گرفتار سوءفهم بزرگی هستند.

آزادی موهبتی بزرگ است و هرگز نباید تحت هیچ شرایطی از انسان دریغ شود. انسان برای همه‌گونه زیستن و همه چیز گفتن آزاد است. او آزاد است تمام عمر، انکار یا اثبات کند. او می‌تواند تردید کند و حتی رد کند. او می‌تواند جدا شود، طلاق بگیرد و پیوندهای جدید برگزیند. انسان آزاد آمده و آزاد خواهد زیست. سلب آزادی او و جلوگیری از آزادی بیان، گناه نابخشودنی و جنایت بشری است. نمی‌توان و نباید هرگز آزادی را تهدید و تحدید کرد.

دشمنان آزادی تنها، دیکتاتورها و مکاتب فاشیستی نیستند. آزادی را تنها، ارتجاع و استبداد تهدید نمی‌کند. اینان دشمنان کلاسیک آزادی هستند. آزادی دشمنان جدیدتر و بزرگتری دارد؛ چه بسا، گاهی همان‌ها که مدعیان و مدافع آزادی‌اند، آزادی را سخت دشمن باشند. اهانت به عقاید بشری، بلاشک دشمنی با آزادی است. نمی‌شود آزادی را پاس داشت و دل میلیون‌ها انسان را به رنج آورد. اگر آزادی به توهین و در توالی آن به رنج انسان بیانجامد، در برابر خودش می‌ایستد. انسان‌ها آزادند سخن بگویند اما آزاد نیستند فحاشی کنند، اهانت بورزند و انسان‌های دیگر را برنجانند.

چه خوشمان بیاید و چه نیاید، چه درست بپنداریم و چه نه، هم‌اینک در سرتاسر جهان، صدها میلیون انسان، روزانه ده‌ها بار بر انسانی تاریخی و حقیقی بنام «محمدبن عبدالله»، سلام و درود می‌فرستند. حتی اگر میلیاردها تعظیم روزانه به این شخصیت گران را نادیده بگیریم، او که به گواه تاریخ، نه دیکتاتور و نه آدم‌کش و نه فاشیست، بلکه به‌گواه بسیاری از فلاسفه و نخبگان جهان، اصلاح‌گری بزرگ و تمدن‌ساز بود، براساس همین اصول اخلاق جهانی، حقوق بشری و آزادی، به عنوان یک انسان، هرگز نباید مورد توهین و اهانت قرار بگیرد.

دین‌ها، زبان‌ها، رسوم، آیین‌ها و در یک کلام باورها، سرمایه‌های بزرگ جهان معاصر هستند. مدرن‌ترین متون حقوقی و ارزشی جهان که محصول «اصل آزادی انسان» هستند، احترام به این باورها و حفظ آن‌ها را اصل و اساس خود می‌دانند. همه این متونِ ارزشمندِ مدرن، بر آن هستند که حتی یک باور دینی و قومی که ریشه در زیست‌جهان انسان تاریخی دارند، از بین نرود. باید بر این تلاش و توجه نخبگان فکری عصر جدید لبیک گفت. هرگونه اهانت، انکار و تحقیر، به مثابه تلاش برای ازبین بردن میراث ارزشمند جامعه بشری و دقیقا منافی متون حقوقی و اخلاقی جدید است.

خشونت
شایسته است، کنشگران دینی، «اهانتِ احمقانه» به پیامبر و در توالی آن «خشونتِ واقع‌شده» در جهان اسلام را با اتکا به رفتارهای نبی اکرم در برابر اهانت به خود ایشان در طی بیست‌وسه سال عصر درخشان پیامبری، تحلیل کنند. اینکه رفتار پیامبر در برابر اهانت‌کنندگان که طیف وسیعی از شرک و نفاق و یهود را در بر می‌گرفت، چگونه بود؟ او با ابوجهل، ابولهب، کعب الاحبار یهودی و … چه کرد؟ او چه کرد، وقتی خاکروبه و دمبه حیوان مرده بر سر او که بزرگ و عزیز بود، ریختند، یا وقتی طائفی‌های ثروتمند، او را با سنگ‌ از شهر زیبای خود دور کردند، یا شعرای متبحر یهود او را به سخره و فحاشی گرفتند و … .
بسیار علاقمندم بدانم آنان که اینک سفارتخانه‌های آمریکا را به آتش می‌کشند، رفتار خود را با کدام رفتار پیامبر توجیه می‌کنند و نیز علاقمندم بدانم، آن بخشی از دینداران که این اعتراض‌ها را نفی می‌کنند، چه سنت و نصی را ملاک قرار می‌دهند؟ اگرچه به نظر می‌رسد گزینش رویکرد در برابر سب‌النبی از نصوص دینی و سیره نبوی، کمی سخت باشد و اگرچه بازه‌ی این سیره بسیار وسیع است و این مهم، در توان علمی و صلاحیت این قلم نیست؛ اما به نظر می‌رسد رویه‌ی مدارا و بخشش و اتخاذ رفتار تربیتی بر رویکرد خشونت‌آمیز می‌چربد.

این یادداشت، جهدی برای نفی اعتراض‌ها به اهانت‌های زنجیره‌ای ندارد. اعتراض سوای تکلیف شرعی، یک حق بشری است. انسان نباید و نه می‌تواند، در برابر اهانت به باورهایش سکوت گزیند و بی‌تفاوت باشد. سخن بر سر نوع اعتراض است. با نگاهی کوتاه به سیره خود پیامبر در برابر اهانت‌های بسیار جاهلی، تکلیف رفتارهای بخشی از معترضین مشخص می‌شود. چگونه است که در تمام دوران رسالت نبی، که اوج شکوه آن، فتح مکه بود، حتی یک قطره خون به‌خاطر توهین به پیامبر بزرگ الهی ریخته نشد، اما در این دوران، به‌خاطر این توهین که اصلا کوچک و نادیدنی هم نیست، اینهمه خون ریخته می‌شود که چه بسا این انسان‌های کشته شده، هیچ گناهی در این توهین بی‌شرمانه نداشته و حتی مخالف آن بوده باشند.

بلاشک جهان، به رفتار مسلمانان می‌نگرد، جهانی که به گواه بسیاری از جامعه‌شناسان، نیم‌نگاهی به دینداری و از جمله مسلمانی دارد. پیامبر اگر در برابر اصحاب توهین، خشونت به خرج می‌داد هرگز نمی‌توانست تنها در مدت کوتاه بیست و سه سال رسالت، بزرگترین تغییر و تحول تاریخی جهان را خلق کند. بلاشک، او رفتار و سیره دیگری داشت. پیامبر تنها زمانی سلاح برداشت که دشمنان مسلح او، به شهر مسلمانان و قبایل هم‌پیمان آنان حمله کردند. پیامبر تنها در برابر دشمنان مسلح خود، مسلح شد و تنها زمانی شمشیر کشید که بر او شمشیر کشیدند. او هرگز جهاد ابتدایی نکرد و هرگز پیش از دشمن خود، فرمان به جهاد نداد.

به‌نظر می‌رسد، جهان اسلام ضمن هوشیاری و اعتراض به توهین‌ها و اهانت‌های زنجیره‌ای کسانی که پیش از دشمنی با مسلمین، دشمنان آزادی‌اند، باید رفتارهای رحمانی و حکیمانه شخص پیامبر را معیار قرار دهد و چنان عمل نکند که همین دشمنان آزادی، خود را حق و کار خود را صواب پندارند. نباید از مسلمانی، بد دفاع کرد.

منبع: بازتاب


 


دبیرکل سازمان همکاری های اسلامی در پاسخ به نامه سید محمد خاتمی درباره انتشار فیلم موهن درباره پیامبر اسلام، ابراز امیدواری کرد که در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، یک سند الزام آور برای جلوگیری از توهین به مقدسات اقوام و ادیان به تصویب برسد.

به گزارش کلمه، اکمل الدین احسان اوغلو در پاسخ خود به نامه خاتمی، این توهین های تاسف بار را نافی همه تلاش های جامعه جهانی برای به کار بستن ایده “گفت و گوی تمدن ها” دانسته و ضمن تجلیل از آن ایده و طراح آن، آن را ابتکاری توصیف کرده که که از آن پس در جهان با اقبال رو به رو شد و به عنوان نقطه آغاز تحول تاریخی در گفت و گو و بردباری و اعتدال در میان اقوام و ملل جهان شناخته شد.

سید محمد خاتمی در نامه ای به دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی خواستار آن شده بود که این سازمان، برای دفاع از تمامی ارزشها و مقدسات دینی و مقابله با افراطی گری و خشونت ، فعالانه وارد عمل شود و با همراهی و همکاری نهادهای مؤثر بین المللی، همه دولت ها از جمله دولت آمریکا را به اقدام عملی برای خشکانیدن ریشه ها و جلوگیری از گسترش منازعات هویتی، قومی و دینی و برخورد قاطع با مسببان این فاجعه مکلّف کند.

اکنون احسان اوغلو در پاسخ به نامه خاتمی که بخش هایی از آن در وب سایت رسمی وی منتشر شده، ارتکاب این گونه جنایات و مصونیت از مجازات به دلیل فقدان ابزار بین المللی برای مجازات عاملان آن را یکی از دغدغه های اصلی و محور تلاش های بین المللی سازمان بر شمرده است.

وی اظهار امیدواری کرده که: در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد بتوانیم یک سند الزام آور برای جلوگیری از توهین به مقدسات اقوام و ادیان به تصویب برسانیم.

دبیرکل سازمان همکاری های اسلامی همچنین نوشته است: از زمان انتشار اخبار درباره این فیلم، سازمان همکاری های اسلامی بیانیه های محکمی در محکومیت این عمل وحشیانه منتشر کرده است. این عمل تأسف بار به معنای نفی کامل تمام تلاش هایی است که از سوی جامعه جهانى برای به کار بستن ایده “گفت و گوی تمدن ها” صورت گرفته است، ایده ای که در سال ١٩٩٨ توسط جناب عالی در مجمع مومی سازمان ملل متحد مطرح و سپس گسترش یافت. ابتکاری که از آن پس در جهان با اقبال روبرو شد و به عنوان نقطه آغاز تحول تاریخی در گفت و گو و بردباری و اعتدال در میان اقوام و ملل جهان شناخته شد.


 


این روزها برای اجاره یک واحد مسکونی یک خوابه با متراژ ۴۰ متر مربع در تهران، طبق شواهد بازار مسکن، متقاضیان باید حداقل ۱۷ میلیون تومان و حداکثر ۴۱ میلیون تومان در قالب رهن کامل پرداخت کنند.

با مبالغ اعلام شده مستاجران این توانایی را خواهند داشت که واحدی در حوالی میدان شاهپور یا در خیابان خواجه عبدا… را اجاره کنند.

به نوشته دنیای اقتصاد، این میزان متراژ ممکن است کمترین امکانات یا مزایا را در اختیار متقاضی قرار دهد، اما از طرف دیگر همچنین واحدهایی با امکاناتی همچون پارکینگ و انباری در بازار مسکن به مستاجران عرضه می‌شود.

جمع بندی درباره بازار اجاره واحدهای مسکونی با متراژ ۴۰ متر مربع نشان می‌دهد که اکثر مالکان واحدهای خود را به صورت رهن و اجاره به متقاضیان اجاره می‌دهند.

بازار این دسته از فایل‌های اجاره به دلیل اندازه متراژ واحدها، احتمال دارد متقاضیانی که در قالب خانواده هستند را کمتر جذب کند، مالکان در آگهی‌های خود اعلام می‌کنند که از اجاره واحدشان به افراد مجرد استقبال هم می‌کنند.

ستون امروز نبض بازار به معرفی تعدادی واحد مسکونی اجاره‌ای با متراژ ۴۰ متر مربع پرداخته که به این شرح است:

یک واحد مسکونی واقع در سبلان شمالی به علاوه انباری و پارکینگ با شرایط ۲۰ میلیون تومان ودیعه و ۱۵۰ هزار تومان اجاره به بازار اجاره معرفی شده است.

از سوی دیگر چنین متراژی در خیابان ۱۷ شهریور در میدان محلاتی، یکخوابه و به‌صورت تکواحدی که در حال حاضر تخلیه شده است با ۳ میلیون تومان ودیعه و ۵۰۰ هزار تومان اجاره ماهانه به متقاضی واگذار می‌شود.

علاوه براین ۲۳ میلیون تومان به عنوان رهن کامل یک واحد مسکونی نوساز در یکی از فرعی‌های خیابان قصرالدشت تعیین شده است. واحد مذکور تکواحدی و از انباری برخوردار است. مالک اظهار کرده است: واحدش را به خانواده یا مجرد اجاره خواهد داد.

همچنین در غرب تهران در ۳۵ متری گلستان به نقل از بنگاهداری، یک واحد یکخوابه لوکس با ۲۸ میلیون تومان رهن کامل آماده تحویل به مستاجر است و حتی مستاجر مجرد هم می‌تواند برای اجاره این واحد اقدام کند.

اجاره بهای یک واحد ۴۰ متری دیگر در خیابان سرباز که ۲ سال از عمر بنای آن می‌گذرد و از پارکینگ بهره مند است، ۱۵ میلیون تومان ودیعه با ۲۵۰ هزار تومان اجاره ماهانه در نظر گرفته شده است و در فایل اجاره ذکر شده که مالک در آپارتمان سکونت ندارد و افراد مجرد به راحتی می‌توانند برای اجاره این واحد تصمیم بگیرند.


 


پس از رشد قیمت طلا در بازار داخل و به رغم کاهش قیمت در بازار جهانی، بهای هر گرم طلای ۱۸ عیار با گذر از مرز ۱۰۰ هزار تومان به رقم بی سابقه ۱۰۳ هزارو ۲۰۰ تومان رسید.

به گزارش سایت طلا دات آی آر، علیرغم افت ۱٫۴ درصدی بهای اونس در بازارهای جهانی، روند بازار داخلی امروز همزمان با رشد دلار افزایشی شد و هر مثقال طلای ۱۷ عیار با تقویت ۲۰ هزار تومان در بازار داخل به ۴۴۷ هزار تومان رسید. در همین حال، هرگرم طلای ۱۸ عیار نیز با رشد ۳ هزار و ۷۶۰ تومان، ۷ رقمی شد، و به ۱,۰۳۱,۹۰۰ ریال رسید.

گزارش کلمه حاکی است که تا پیش از ظهر امروز نیز روند قیمت ها همچنان صعودی بوده و طلا در مسیر گرانی پیش می رود.

رکوردشکنی سکه یک میلیون تومانی در بازار هم بالاخره دیروز به تحقق پیوست. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی امروز در سبزه میدان با رشد ۳۳ هزار تومان به رقم بی سابقه یک میلیون و ۱۱ هزار تومان رسید. سکه طرح قدیم نیز با رشد همان ۳۳ هزار تومان یک میلیون و ۱۰ هزار تومان معامله شد.

بر پایه این گزارش، نیم سکه نیز با افزایش ۱۶ هزار تومان، ۵۰۵ هزار تومان، و هر ربع سکه با رشد ۹ هزار تومان ۲۵۳ هزار تومان به فروش رسید. سکه گرمی نیز در همین بازار ۵ هزار تومان صعود و به رقم ۱۴۲ هزار تومان دست یافت.

براساس این گزارش، بازار ارز امروز روزی افزایش را پشت سر گذاشت.
امروز صرافی ها دلار آمریکا را ۲۵۱۹ تومان بفروش می رساندند. این رقم ۴۷ تومان بیشتر از بهای دلار در روز قبل می باشد.
یورو نیز که امروز همگام با دیگر ارزها در مسیر افزایشی قرار گرفته بود، ۳۲۵۰ تومان و هر پوند ۴۰۷۰ تومان در بازار ارز معامله شد. درهم نیز امروز با رشد ۱۴ تومان ۶۸۸ تومان در این بازار عرضه شد.

گفتنی است، امروز هر اونس طلا با افت ۸ دلار و ۳۰ سنت در بازار های حهانی به ۱۷۶۵ دلار و ۷۰ سنت معامله شد.


 


بزرگترین طرح توسعه مسجد النبی(ص) امروز در مدینه منوره آغاز می شود.

به گزارش اخبار جهان اسلام به نقل از رسانه های عربستان، با توجه به افزایش سالیانه جمعیت زائران در حج، امروز دوشنبه سوم مهرماه بزرگ ترین طرح توسعه مسجد النبی(ص) با ظرفیت حدود دومیلیون و ۸۰۰ هزار نمازگزار با حضور ملک عبدالله در مدینه منوره آغاز می شود.

توسعه مسجد النبی(ص) با هدف سهولت زیارت زائران در سه مرحله انجام خواهد گرفت. مرحله اول شامل توسعه مسجد النبی(ص) تا ۸۰۰ هزار نفر است و در دو مرحله دوم و سوم حیاط شرقی و غربی حرم توسعه می یابد به طوری که ظرفیت ۸۰۰ هزار زائر اضافی را خواهد داشت.

هم اکنون مسجدالحرام، مسیر سعی بین صفا و مروه و پل جمرات نیز در دست توسعه قرار دارد.


 


سفر احمدی نژاد در راس یک هیات صد نفره به نیویورک در شرایطی که کشور درگیر مشکلات اقتصادی و معیشتی است و رهبری با شعار اقتصاد مقاومتی در واقع مردم را به نوعی ریاضت کشی اقتصادی دعوت کرده، انتقادات زیادی در بر داشته است.

در عین حال انتشار فیلمی از حاشیه ورود احمدی نژاد به سازمان ملل در بی بی سی بحث های زیادی را برانگیخت. آنچنان که در فیلم قابل مشاهده است، روز گذشته خبرنگار بی بی سی در حاشیه اجلاس می پرسد: " آقای احمدی نژاد، نمایندگان مجلس اعتراض کردن و پرسیدن چرا برای ۱۶۰ نفر تقاضای ویزا کردید؟

از پاسخ احمدی نژاد خصوصا با توجه به سوابق وی در استفاده از ادبیات دور از شان در جلسات عمومی و حتی هیات دولت اینگونه بر میآید که وی لفظ و نسبت زشت و ناپسندی را به نمایندگان نسبت می دهد.

خس و خاشاک و بزغاله و … خواندن مردم، آن … را لولو برد، آب را بریزید جایی که می سوزد و … نمونه های کوچکی از ادبیات این رییس هیات دولت است و او اینک برای ارائه طرح مدیریت جهانی اش به امریکا سفر کرده است.

با این حال با  انتشار ویدیو هایی دیگر در این گمانه تشکیک  شده است. کلمه با انتشار سه ویدئو از این لحظه قضاوت را به مخاطبان محترم می سپارد.

  گزارش خبرنگار از  اجلاس و سوال از احمدی نژاد

 تصویر خام سوال خبرنگار از احمدی نژاد

‌تصویر سوم که در فیس بوک منتشر شده  و هنوز در یوتیوب ثبت نشده است

 


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به kaleme-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به kaleme@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته