-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ شهریور ۳, جمعه

Latest News from Kaleme for 08/24/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.




 


تعدادی از فعالان مدنی که روز گذشته در مناطق زلزله زده در کمپ های امدادرسانی توسط نهادهای امنیتی بازداشت شده بودند، ساعاتی پیش آزاد شده اند.

بر اساس گزارش رسیده به کلمه، همه زنان و سه تن از مردان امدادگر بازداشت شده در مناطق زلزله زده (کمپ روستای سرند) به قید ضمانت از بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز آزاد شده اند.

پیش از این تمامی بازداشت شدگان به بازداشتگاه اطلاعات در تبریز منتقل شده بودند.

بر اساس این گزارش، افرادی که نام آنها در میان آزادشدگان قرار دارد، عبارت اند از شیما قوشه، کیانا کریم پور، آرتمیس ورزنده، نفیسه سعیدی فرد، نرگس خیر اللهی، زهرا سیادی، ریحانه حسامی، احمد رونقی، جعفر نظامی و اسماعیل رفعتی.

به گفته این افراد، در هنگام بازداشت آنها بیش از ۱۰۰ نفر نیرو و چندین خودروی نیروی انتظامی برای بازداشت امدادگران حضور داشته اند که در هنگام بازداشت امدادگران به ضرب و شتم برخی از آنها پرداخته و سپس آنان را به بازداشتگاه اطلاعات منتقل کرده اند.

همچنین در هنگام بازداشت فعالان مدنی حاضر در کمپ روستای سرند از جمله زنان، برخلاف قانون، هیچ مامور زنی حضور نداشته است.

خبرهای دیشب کلمه در همین باره:

بازداشت دسته جمعی فعالان مدنی و امدادگران داوطلب در مناطق زلزله زده

حمله ماموران امنیتی به محل کمپ نیروهای داوطلب مردمی در مناطق زلزله زده

آخرین خبرها از مناطق زلزله‌زده/ برخورد امنیتی با فعالان مدنی داوطلب؛ نگرانی از سرما و احتمال کمبود غذا در آینده


 


میرحسین موسوی که در پی حبس و حصر خانگی ۵۵۵ روزه دچار عارضه قلبی شدید شده، صبح امروز، پنجشنبه دوم شهریور، در میان تدابیر شدید امنیتی به بخش سی‌سی‌یو یکی از مراکز تخصصی قلب تهران منتقل شد.

به‌گزارش ندای سبز آزادی، گفته می‌شود آخرین نخست‌وزیر کشورمان و نامزد انتخابات ریاست جمهوری دهم که حدود ۱۸ ماه است در حصرخانگی به‌سر می‌برد صبح امروز و در میان تدابیر امنیتی شدید، در کنار همسرش زهرا رهنورد به یکی از مراکز تخصصی قلب تهران منتقل شده است.

گفته می‌شود ماموران امنیتی از شب پیش از انتقال میرحسین موسوی به بیمارستان در آنجا حضور یافته و در بخش‌های مختلف بخش مزبور دوربین‌های مداربسته کار گذاشته‌اند.

ده ها مامور امنیتی و ماموران اطلاعات ‌سپاه، نیروی‌انتظامی و لباس‌شخصی مراقبت از رهبر جنبش سبز و همسرش زهرا رهنورد را به‌عهده دارند. کارکنان بخشی که میرحسین موسوی در آنجا بستری شده تا این ساعت حق ترک محل کار خود را نداشته‌اند و موسوی به‌طورکل ممنوع‌الملاقات است.

براساس این گزارش، میرحسین موسوی صبح پنجشنبه به‌دلیل انسداد عروق‌قلبی تحت عمل آنژیوگرافی قرار گرفته که سه‌ساعت به‌طول انجامیده است. وی پس از عمل دوباره به سی‌سی‌یو منتقل شده و ممکن است اقامت وی در بیمارستان را طولانی‌تر کند.

گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است در صورتی که زمان بستری شدن موسوی در بیمارستان طولانی شود، وی را به‌صورت ایزوله در یک بخش مجزا نگهداری کنند.

 

August 23rd, 2012 – According to reports by IranGreenVoice (Nedaye Sabz Azadi) Mir Hossein Mousavi, former presidential candidate during the 2009 elections and leader of the Green Movement under illegal house arrest for approximately 18 months, was transferred to a cardiac hospital in down town Tehran under extreme security measures accompanied by his wife Zahra Rahnavard.

526 days after his illegal house arrest, Mir Hossein Mousavi who was reportedly suffering from extreme chest pain was reportedly transferred this morning, Thursday August 23rd, 2012, under extreme security measures to the Coronary Care Unit (CCU) at a cardiac hospital in central Tehran. It has been reported that security agents arrived at the hospital the night before Mousavi’s transfer, installing security cameras throughout the hospital.

According to the same reports the security apparatus assigned to Mir Hossein Mousavi and his wife Zahra Rahnavard at the hospital includes tens of IRGC agents, security agents and plain clothes officers. The hospital personnel working in the unit where Mousavi has been admitted, have not been allowed to leave the building and Mousavi is said to be banned from all visitation.

It has been reported that as a result of a blocked coronary artery, Mousavi under went a three hour angiogram. Upon completion of the operation, Mousavi was transferred back to the CCU unit where he is likely to remain for a longer period of time.

In the event that Mousavi’s hospitalization is prolonged, there is speculation that he will be kept in isolation in a separate unit in the hospital.

Source: Kaleme: http://kaleme.org/1391/06/02/klm-110814/


 


زلزله‌ای به بزرگی ۳٫۸ ریشتر و عمق ۵ کیلومتر، امروز جنوب غربی شیراز را لرزاند. زلزله دیگری هم به بزرگی ۲٫۶ ریشتر و عمق ۱۰ کیلومتر، در استان کرمان و به مرکزیت نجف شهر رخ داد.

بر اساس گزارش ها، لرزش ناشی از این دو زلزله خفیف بوده و هیچ یک هم خسارتی نداشته اند.

زلزله استان فارس حدود ساعت یک بعدازظهر امروز و زلزله استان کرمان هم تقریبا نیم ساعت بعد از آن رخ داد.

شهروندان شیرازی در شبکه های مجازی نوشته اند که زلزله را احساس کرده اند، اما ظاهرا زلزله کرمان تنها توسط دستگاه های لرزه نگار ثبت شده و از سوی مردم احساس نشده است.


 


کلمه – گروه اقتصادی: بازار طلا و ارز که التهابی چند ماهه را تجربه می کند و به خصوص پس از اجرایی شدن تحریم های جدید اروپا و آمریکا، در شرایطی بحرانی قرار گرفته است، امروز رکوردهایی تازه را تجربه کرد.

به گزارش کلمه، بعدازظهر امروز – پنجشنبه دوم شهریورماه – قیمت دلار آمریکا در بازار آزاد تهران به ۲۱۷۰ تومان رسید. یورو نیز ۲۷۲۵ تومان، پوند ۳۴۳۷ تومان و درهم امارات ۵۹۱ تومان معامله شد.

این در حالی است که بعدازظهر دیروز چهارشنبه، قیمت آزاد دلار ۲۱۴۰ تومان بود و یورو و پوند نیز به ترتیب ۲۶۶۳ و ۳۳۷۳ تومان معامله می شدند.

بهای دلار کانادا هم امروز به ۲۲۰۰ تومان نزدیک شده و رینگیت مالزی، لیر ترکیه و ریال عربستان نیز هب ترتیب ۷۳۵ تومان، ۱۲۲۰ تومان و ۵۷۵ تومان فروخته می شود.

قیمت هر سکه بهار آزادی طرح جدید نیز بعدازظهر امروز به ۸۳۰ هزار تومان رسید. سکه طرح قدیم نیز ۸۳۲ هزار تومان، نیم سکه ۴۱۴ هزار تومان و ربع سکه ۲۰۸ هزار تومان به فروش می رسد.

این قیمت های بی سابقه در حالی هفته جاری را به پایان می برد که در هفته بعد نیز با توجه به تعطیلات همزمان با اجلاس غیر متعهدها، بعید است که سرنوشتی جز تثبیت همین قیمت ها در انتظار بازار باشد.

 


 


از صبح امروز، سیل در استان مازندران به ویژه در شهرستان میانرود و روستاهای اطراف آن، مردم را با مشکلاتی مواجه کرد. هواشناسی هشدار داده که فردا هم باران و رگبار ادامه خواهد داشت.

به گزارش کلمه به نقل از منابع خبری رسمی، جاده سازی به گرگان که مهمترین مسیر ارتباطی بین استان های مازندران و گلستان است، از صبح امروز بر اثر سیل مسدود شده بود که ظهرهنگام با تلاش نیروهای امدادی باز شد.

سیل صبح امروز، محور میاندرود به شهرستان نکا و استان گلستان را نیز مسدود کرده و تردد از مسیر ساری به نکا، تنها از راه فرعی جاده گهرباران امکان‌پذیر بوده است.

همچنین بر اثر بارش شدید باران در شهرستان میاندرود که منجر به جاری شدن سیل شد، خساراتی به مناطق بالادست این شهرستان و دست کم به پنج روستای جامخانه، دارابکلا، کیاپی، اسبوکلا و اسرم وارد شده است. معابر این روستاها دچار آبگرفتگی شده و تردد در محل حتی و رفت و آمد به داخل خانه ها با مشکل رو به رو شده است.

گزارش شده که در برخی مناطق، برق و گاز نیز قطع شده است. اما تاکنون هیچ موردی از تلفات جانی بر اثر سیل گزارش نشده است. اما به گفته منابع محلی، سیل به زمین‌های کشاورزی خسارت زد.

به گفته مسئولان دولتی منطقه، تاسیسات اساسی منطقه نیز به شدت آسیب دیده است.

خبرهای تکمیلی:

در پی بارش باران از شب گذشته و جاری شدن سیل در برخی از مناطق مازندران، ساری مرکز استان هم دچار آب‌گرفتگی شده است. به گزارش فارس، خیابان جام جم تا میدان امام خمینی(ره) دچار آبگرفتگی شدید شده و بر اثر این آبگرفتگی و لبریز شدن نهرهای کنار خیابان، تعدادی خودرو در داخل این نهرها، گیر کرده‌اند. خیابان‌های منتهی به میدان امام ساری هم دچار ترافیک سنگین هستند. ترافیک از سمت بلوار پاسداران به سمت میدان امام(ره) بسیار سنگین است. آبگرفتگی در معابر باعث توقف خودروها شده است.

بارش باران شدید در ۲ روز گذشته ۳۰ میلیارد ریال به روستاهای بخش حویق شهرستان تالش خسارت وارد کرد. به گزارش واحد مرکزی خبر، سرپرست بخشداری حویق گفت: بر اثر بارش باران شدید که سبب طغیان رودخانه های لمیر و ویزنه در این منطقه شد به ۵۰ هکتار از باغهای کیوی – ۱۰ کیلومتر جاده – ۳ دهنه پل – تاسیسات آب رسانی و ۱۰ واحد مسکونی – تجاری و انبار نگهداری برنج بین ۲۰ تا ۶۰ درصد خسارت وارد شده است. علی درمانی میزان خسارت ناشی از جاری شدن سیل در ۶ روستای بخش حویق تالش را ۳۱ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: بازسازی و مرمت جاده ها و پل های تخریب شده این روستاها از دیروز آغاز شده است.

همچنین به گفته موسی رمضانی، عضو شورای اسلامی روستای دارابکلای شهرستان میاندرود، در حال حاضر وضعیت این روستا عادی نیست و آبگرفتگی معابر همچنان ادامه دارد. وی با بیان اینکه تنها یک لودر در روستای ۶هزار نفری مشغول پاکسازی معابر استاز تخریب چهار پل بزرگ در این روستا خبر داد و بیان داشت: در حادثه سیل صبح امروز در روستای دارابکلا، تعداد زیادی دام و اراضی کشاروزی این روستا دچار آسیب جدی شد.

رمضانی اظهار داشت: تنها فرماندار میاندرود از منطقه سیل زده دارابکلا بازدید کرد. تنها یک لودر در روستای دارابکلای میاندرود مشغول پاک‌سازی است و این لودر نیز متعلق به اهالی روستا است. قطعی برق، نبود گاز و آبگرفتگی معابر از گلایه‌هایی است که این عضو شورای دارابکلا مطرح کرد ادامه داد: تنها نیروهای هلال احمر در این روستا مشغول فعالیت هستند و این در حالی است که حضور نیروهای امدادی بیشتر در این روستا احساس می‌شود.


 


از آخرین سفر مقامات بلندپایه مصری به ایران و روابطی که تیره و تار شد، بیش از سه دهه می گذرد. جوشش مردمی در مصر، بند آخر از حیات حکمرانی حاکم مستبد را تحریر کرد تا این بار بر مردم این کشور، حکومت آن طور که شایسته و بایسته است، مبارک شود. پیروزی نماینده اسلام گراها در انتخابات ریاست جمهوری مصر، تفسیر روشنگرایانه محمد مرسی از مطالبات انقلابی، سبک و سیاق تعاملات بین المللی و نرم خویی او و سرآخر عزمی که برای سفر به ایران و شرکت در اجلاس غیرمتعهدها جزم کرده است، تحلیل از سرگیری روابط ایران و مصر را قوت بخشده است.

محمدعلی سبحانی، تحلیلگر مسایل خاورمیانه، گرچه برای این سفر، مفهومی دو جانبه قائل نیست و با توجه به این که مصر، رییس جنبش غیر متعهد هاست، شرکت مرسی را طبیعی و اتفاقا عدم حضور او را غیر عادی و غیر منتظره می خواند اما با این همه، سفر رییس جمهور مصر به ایران را اتفاقی مهم و مثبت هم به لحاظ احتمال از سر گیری روابط دو کشور و هم به لحاظ منطقه ای عنوان می کند. هر چند که به دوری از پیش داوری و شتاب زدگی در تحلیل ها تاکید می کند.

سبحانی که سفیر سابق ایران در اردن و لبنان بوده است، در گفت و گو با شفقنا، برای سفر مرسی به تهران و حضور در اجلاس بین المللی پیش رو، آن هم در حالی که سایر کشورها شرکت می کنند، لزوماً مفهومی دو جانبه قائل نیست؛ از آن رو که اجلاس عدم تعهد، یک اجلاس بین المللی است و همه کشورها حق حضور و شرکت در آن را دارند و مصر هم از این قاعده مستثنی نیست.

او در این باره، نکته دیگری را نیز حائز اهمیت می داند و می گوید: با توجه به این که مصر، رییس دوره ای جنبش غیر متعهدهاست، طبیعتا برای انتقال این مسند به رییس بعدی، آقای مرسی و در کل رییس جمهور مصر معمولا باید در این اجلاس، شرکت کند. از این رو، اگر آقای مرسی به عنوان رییس جمهور مصر شرکت نمی کرد، باید آن را یک اتفاق غیر منتظره و غیر عادی می خواندیم.

این کارشناس خاورمیانه، تاثیرات سفر مرسی به ایران بر روابط بین دو کشور را، منوط به برنامه های هر دو طرف در این زمینه می داند؛ این که آیا واقعاً طرف مصری و ایرانی توافق و نگاهی بر سر این که اتفاقی نو بر روابط دو کشور بیفتد دارند یا این که به این سفر، صرفاً به عنوان یک سفر عادی نگاه می کنند.

او ادامه می دهد: آن چه مسلم است، این دست سفر ها و در کل چنین فعالیت های بین المللی که کشورها را کنار یکدیگر قرار می دهد، آن هم بویژه کشورهایی که مشکل روابط و گاهی خصومت هم با یکدیگر دارند، فرصت دوباره ای در اختیار آن ها قرار می دهد تا برای آغاز روابط تازه بر سر میز مذاکره بنشینند.

سفیر سابق ایران در لبنان می افزاید: برگزاری اجلاس غیر متعهدها در تهران در صورتی که سفر مرسی به پایتخت ایران صورت گیرد، فرصتی دوباره در اختیار مقامات دو کشور قرار می دهد تا بتوانند ضمن بررسی و مطالعه، احیاناً اقدامی در راستای رفع مشکلات روابط دو کشور انجام دهند.

سبحانی با تاکید دوباره بر این که، نفس سفر مرسی به ایران را نمی توانیم یک اتفاق دو جانبه تلقی کنیم، بیان می کند: باید ببینیم در این زمینه چه اتفاقی خواهد افتاد. اتفاق بدین معنا که، چه صحبت هایی رد و بدل می شود و آیا طرفین برای ایجاد روابط مشتاق هستند یا خیر و همه بسته بدین دارد که طرفین دنبال چه باشند وگرنه صرف سفر را نمی شود به عنوان یک حرکت دو جانبه ارزیابی کرد.

سفیر سابق ایران در اردن، با مثبت خواندن سفر مرسی به ایران، این مهم را به لحاظ منطقه ای هم اقدامی مثبت و در خور توجه می خواند و می افزاید: این سفر، گرایش خاص دولت جدید مصر را نشان می دهد که مایل نیست از مشکلات سایر کشور های منطقه با ایران، تاثیر یا موضع خاصی نسبت به آن ها بگیرد و در واقع نمی خواهد مشکلات ایران با سایرین را تحت تاثیر روابط خود با این کشور، قرار دهد اما با این حال، باز باید منتظر بود و دید که چه اتفاقی می افتد.

سبحانی با اشاره به این که در این مورد نباید عجله کرد و دست به ارزیابی های شتاب زده زد، اجلاس پیش رو را صرفاً یک اجلاس بین المللی می خواند که چون در ایران برگزار می شود و ایران و مصر هم روابط مناسبی ندارند، می تواند یک فرصتی شمرده شود تا هر دو طرف، دوستانه تر با یکدیگر به گفت و گو بنشینند.

او اظهار می کند: مصری ها با این اقدام، یعنی سفر به ایران و همچنین سفر مرسی به عربستان و هم در مورد تصمیماتشان در مورد قضایایی چون صحرای سینا می خواهند نشان دهند که یک سیاست خارجی مستقل دارند و این که حالا مرسی به ایران سفر می کند به معنای تأثیر گذاری بر روابط کشورش با اسراییل یا عربستان نیست. بدون شک سفر مرسی به عربستان خیلی با اهمیت تر بود چرا که یک سفر دو جانبه به شمار می رفت و مرسی، در آن سفر نشان داد که تمایل بسیاری برای ایجاد ارتباط با کشورهای عربی و روابط با کشور ثروتمندی چون عربستان دارد و همچنین با آمریکایی ها یا دیگران ارتباطات خود را حفظ کند.

این کارشناس خاورمیانه ادامه می دهد: به هر حال در این مدت اتفاقات زیادی افتاده است که شهادت بر گرایشات سیاست خارجه مصر می دهد. این سفر به ایران نیز، صرفاً برای شرکت در یک اجلاس بین المللی است. البته در صورت انجام شدن، اهمیت آن نیز در آن است که به دیگرانی که ممکن است توقع داشته باشند، مرسی به ایران نیاید، نشان می دهد، مرسی در مورد ایران هم تمایل دارد، سیاست خارجی مستقلی را دنبال کند، حال این سیاست خارجی مستقل چه ویژگی هایی دارد و به کجا می رسد، خود، موضوع دیگریست که باید منتظر ماند و شتاب زده عمل نکرد تا ببینیم چه اتفاقاتی رخ می دهد.

سبحانی درمورد حضور یا عدم حضور بان کی مون در اجلاس پیش رو می گوید: حضور او طبیعتا، به اجلاس وزن بیشتر و جلوه بهتری می دهد و اساسا در هر اجلاسی که دبیرکل سازمان ملل شرکت کند، وجهه و اهمیت بین المللی آن اجلاس بیشتر می شود و البته، نبود او هم فاجعه ای به شمار نمی آید.

او در پایان یادآور می شود: در جهان امروز روابط بین الملل، غیرمتعهدها بیش از این که نقش تعیین کننده داشته باشند، نقش تبلیغاتی و مشورتی دارند و همچنین نقش تقویت گرایش های مستقل را ایفا می کنند و نه بیشتر.


 


حسین زمان، هنرمند سبز و رزمنده دوران دفاع مقدس در یادداشتی کوتاه در صفحه فیس بوک خود خطاب به دادستان نوشته است: از شما عاجزانه تقاضا دارم بنده را هر گونه که صلاح می دانید و به هر جرمی که مناسب تشخیص می دهید دستگیر نموده و بازداشت نمایید و در همان سلولی زندانی کنید که دوست خوبم سید مصطفی تاجزاده زندانی است تا بعد از دو سال تنهایی بتوانم همدمی برای این دوست عزیزم باشم.

به گزارش کلمه، مصطفی تاج زاده، معاون وزیر کشور دولت سیدمحمد خاتمی و عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و جبهه مشارکت که پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ بازدداشت شد از دو سال پیش در قرنطینه زندان اوین به طور غیر قانونی نگهداری می شود. در این مدت خانواده و دوستان وی بارها در نامه هایی به مسئولان قضایی خواستار رسیدگی به وضعیت وی شدند.

متن یادداشت حسین زمان به شرح زیر است:

نامه ای به دادستان

آقای دادستان سلام، از شما تقاضایی دارم و امیدوارم پس از یک ماه روزه داری و عبادت و دعا و نیایش در درگاه خداوند متعال بلحاظ روحی آمادگی پذیرش درخواست اینجانب را داشته باشید.

البته من راه و روش مکاتبه مستقیم با شما را بلد نیستم و امیدوارم به نحو مقتضی این نامه توسط عوامل سراپا گوش شما و از طریق همین صفحه فیس بوک به اطلاع شما برسد.

از شما عاجزانه تقاضا دارم بنده را هر گونه که صلاح می دانید و به هر جرمی که مناسب تشخیص می دهید دستگیر نموده و بازداشت نمایید و نیازی هم به محاکمه نیست من کتبا اتهامات وارده را می پذیرم تنها به یک شرط که امیدوارم این شرط من را پذیرا باشید.

شرط من خیلی برای شما دشوار نیست، از شما تقاضا دارم پس از محکوم کردنم به زندان، من را در همان سلولی زندانی کنید که دوست خوبم سید مصطفی تاجزاده زندانی است تا بعد از دو سال تنهایی بتوانم همدمی برای این دوست عزیزم باشم.

قبلا از لطفی که میکنید سپاسگزارم.

حسین زمان


 


کلمه: تصاویری که در زیر می بینید، دو تن از زندانیان سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج را نشان می دهد، در سالن ۱۲ اندرزگاه چهار این زندان. جایی که ۵۴ زندانی سیاسی در آن نگهداری می شوند و بهمن احمدی امویی در توصیف آن نوشته است: یک سالن پنجاه متری. و راهرویی سه متری که با فرش و موکت پوشانده شده است که در آن سی و سه اتاق دو و هفتاد سانتی متری در دو متر، دو کولر بزرگ در ابتدا و انتهای سالن که باد مرطوبی به طرف هم می‌دمند، و یک در فلزی که بیشتر اوقات قفل است و ما را در کنار هم در آن سالن نگه داشته است. تنها راه ارتباطی ما به دنیای پشت این در فلزی یک تلفن رومیزی است که با آن می‌توان به افسر نگهبان در طبقه بالا وصل شد…

اینجا؛ سالن ۱۲، اندرزگاه چهار، زندان رجایی شهر.

کیوان صمیمی

کیوان صمیمی، روزنامه نگار، هشتم آذر ماه سال ۸۹ از زندان اوین به زندان رجایی شهر منتقل شد. او تاکنون در طول مدت بازداشتش بارها دست به اعتصاب غذا زده است. وی یک بار آن هم در بهار سال ۸۹ از مرخصی استفاده کرد، اما بعد از آن از هرگونه مرخصی محروم بوده است.

این زندانی سیاسی که به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده و حدود دو سال و نیم است که در زندان به سر می برد به اذعان هم بندیانش به لحاظ وضعیت جسمی از چند ماه پیش دچار مشکل کبد و بیماری های مشکوک دیگری شده است.

کیوان صمیمی، مدیرمسئول روزنامه توقیف شده ی نامه و عضو انجمن دفاع از آزادی مطبوعات است. او همچنین عضویت در کمیته پیگیری بازداشت های خودسرانه و دفاع از حق تحصیل را در پرونده کاری خود دارد . او از زندانیان سیاسی در دوران نظام شاهنشاهی بوده است.

مسعود باستانی

مسعود باستانی روزنامه‌نگار دربند در زندان رجایی شهر که سردبیری وب‌گاه جمهوریت را برعهده داشته و سابقهٔ خبرنگاری در روزنامه‌های شرق، جمهوریت و کارگزاران را داشته است پیش از این نیز چندین بار به دلیل فعالیت‌های شغلی‌اش بازداشت و زندانی شده‌است.

وی در ۱۴ تیرماه ۱۳۸۸ در جریان سرکوب اعتراضات مردمی به نتایج انتخابات ریاست جمهوری دهم وقتی برای رسیدگی به وضعیت همسرش که روز پس از انتخابات بازداشت شده بود، به دادگاه انقلاب رفته بود بازداشت و به ۶ سال حبس محکوم شد.

وی در اسفندماه همراه با احمد زیدآبادی به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد.


 


کلمه – گروه بین الملل: ارتش سوریه در مناطق جنوبی دمشق حملات گسترده ای را آغاز کرده است، به گفته فعالان مخالف دولت بشار اسد، نیروهای ارتش با استفاده از هلیکوپتر های جنگی، تانک، راکت و مسلسل به این منطقه حمله کرده اند. مخالفان معتقدند که ارتش پس از خروج ناظران سازمان ملل متحد حملات شدیدتری را در پیش گرفته اند.

بر اساس گزارش ها، حملات بیشتر در دو محله کفر سوسه و نهر عایشه بوده و دست‌کم ۴۷ نفر در این درگیری ها کشته شده اند. از سوی دیگر دیده‌بان حقوق بشر سوریه مستقر در لندن می‌گوید نیروهای وابسته به حکومت در حومه‌ دمشق به یک مراسم تشیع جنازه حمله کرده‌اند و بیش از ۴۲ غیر نظامی را به ضرب گلوله از پای درآورده‌اند.

به گزارش نیویورک تایمز، دیده بان حقوق بشر سوریه می گوید نیروهای دولتی ده ها نفر را در دمشق اعدام کرده اند. به گفته فعالان مخالف بشار اسد، در هفته گذشته جسد ۶۰ نفر در محل دفن زباله ها کشف شده که بسیاری از آنها متعلق به غیر نظامیان بوده است.

پل سالم مدیر مرکز کارنگی در امر خاورمیانه به نیویورک تایمز گفته است که ترور، شکنجه و ترساندن رویکرد اساسی رژیم بشار اسد از آغاز قیام سوریه است. او می گوید: این منطق دیوانه وار تا به حال توانسته به آنها کمک کند، همانطور که در قیام دهه ۱۹۸۰ در حما به رژیم سوریه کمک کرد.

به گزارش دویچه وله، فعالان سوری می گویند در جنوب دمشق گروه‌های ۳۰ نفره‌ سربازان ارتش با حمایت ۲۲ تانک وارد مناطق مسکونی شدند و در مواردی مستقیما به سوی غیرنظامیان تیراندازی کرده‌اند. گفته می‌شود پیش از ورود سربازان خانه‌هایی که احتمال وجود شورشیان در آنها می‌رفت توسط هلیکوپترهای ارتش سوریه به شدت بمباران شده‌اند. دیده بان حقوق بشر سوریه می‌گوید شمار قربانیان درگیری‌های روز سه‌شنبه دست‌کم ۱۹۸ نفر، از جمله ۱۲۷ شهروند غیرنظامی بوده است. بر اساس این گزارش ۵۱ سرباز دولتی و ۲۰ تن از شورشیان نیز در میان کشته شدگان بوده‌اند.

در حلب، مهمترین شهر اقتصادی سوریه، دولت با استفاده از جت های جنگنده به مواضع مخالفان در شهر حمله کرد. در شهر حلب پس از درگیری‌های شدید میان ارتش و شورشیان در نزدیکی یک پایگاه موشکی جنگندهای نیروی هوایی سوریه محله شیخ در این کلانشهر را به شدت بمباران کردند.

در همین حال پایگاه اینترنتی مجله اشپیگل گزارش داد به دنبال شکست ماموریت ناظران صلح سازمان ملل در سوریه یک افسر ارشد ارتش آلمان از سوی این نهاد به عنوان ناظر به دمشق اعزام شده است. او همراه با یکی از اعضای دفتر امور نظامی سازمان ملل وظیفه‌ تدارک و راه‌اندازی دفتری برای پشتیبانی فعالیت‌های نظارتی بین‌المللی در سوریه را برعهده دارد.

به گزارش اشپیگل این موضوع را وزارت دفاع آلمان روز دوشنبه به اطلاع تعدادی از نمایندگان مجلس گذاشته و گفته است افسر یاد شده اواخر هفته‌ گذشته وارد دمشق شده. شماری از نظامیان آلمانی قرار بود از ابتدا در میان ناظران غیر مسلح سازمان ملل حضور داشته باشند اما دمشق از دادن ویزا به آنها خودداری کرده بود.

اعلام آمادگی برای مذاکره درباره استعفای اسد

روز سه شنبه ۳۱ مرداد قدری جمیل، معاون نخست وزیر سوریه گفته دولت این کشور آماده گفتگو درباره استعفای بشار اسد است. اگر چه تعدادی از مقامات دولتی بلافاصله این خبر را تکذیب کردند.

همزمان جمیل گفته که دخالت‌های خارجی مانع حل بحران سوریه توسط مردم این کشور شده است. او همچنین در یک نشست خبری در مسکو گفت دولت سوریه آمادگی گفتگو درباره استعفای بشار اسد از سمت خود را دارد. جمیل اما استعفای بشار اسد را به عنوان پیش شرط برای آغاز گفتگوها رد کرد. در همین حال، ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به این سخنان گفته مورد تازه ای را در سخنان آقای جمیل نمی‌بیند.

هشدار به سوریه درباره استفاده از سلاح شیمیایی

بریتانیا نیز، هم کلام با آمریکا، به سوریه هشدار داد که استفاده از سلاح شیمیایی یا تهدید به استفاده از این سلاح ها، نگرش آنها در مواجهه با بحران سوریه را عوض می کند.

به گزارش بی بی سی، هشدار بریتانیا به سوریه بعد از آن بیان شد که نخست وزیر این کشور با رئیس جمهوری آمریکا تماس تلفنی داشتند و درباره موضوع سوریه گفتگو کردند. دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا همچنین گفتگویی هم با رئیس جمهوری فرانسه داشت. در این گفتگوها، سه کشور درباره حمایت بیشتر از مخالفان دولت سوریه بحث کردند.

پیش از این رسانه دولتی چین سخنان باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در مورد سلاح‌های شیمیایی سوریه را بهانه ای از جانب این کشور برای موجه جلوه دادن دخالت نظامی در سوریه خوانده بود. همچنین روز چهارشنبه، مخالفان از حملات گسترده ای به مواضعشان در حلب و دمشق خبر دادند.

یکی از سخنگویان نخست وزیر بریتانیا، درباره محتوای صحبت های دیوید کامرون و روسای جمهوری فرانسه و آمریکا، گفت که آنها درباره ادامه شرایط مخوف در سوریه صحبت کردند.

این سخنگو گفت که کامرون و اوباما هر دو متفق القول بودند که استفاده یا تهدید به استفاده از سلاح های شیمیایی کاملا غیرقابل قبول است و آنها را مجبور می کند تا در مواجهه آنها [با ماجرای سوریه] تغییر ایجاد شود.

سخنان نخست وزیر بریتانیا، در ادامه اظهار نظر رئیس جمهوری آمریکاست که چند روز پیش اعلام کرده بود اگر سوریه بخواهد از سلاح شیمیایی استفاده کند، در دیدگاه خود درباره مداخله نظامی در سوریه تجدید نظر می کند.

علاوه بر بحث درباره شیوه های کمک کردن به مخالفان بشار اسد، رهبران بریتانیا، آمریکا و فرانسه درباره شیوه های کمک به دولت انتقالی سوریه که احتمالا بعد از سقوط ناگزیر بشار اسد تشکیل می شود هم حرف زده اند.

هر سه رهبر، همچنین درباره مخمصه ای که پناه جویان سوری به آن دچار شده اند هم گفتگو کردند. چین که همراه با روسیه تا به حال جلوی قطعنامه های شورای امنیت درباره وضع تحریم علیه سوریه را گرفته اند، به صحبت های باراک اوباما درباره سوریه انتقاد کرده بود.

چین صحبت های اوباما را به طرز خطرناکی غیر مسئولانه خوانده است و آن را بهانه جویی رئیس جمهوری آمریکا برای حمله به سوریه توصیف کرده است. چیزی که چینی ها از آن حمایت می کنند آتش بس و مداخله سازمان ملل برای آرام کردن اوضاع است. یک مقام وزارت خارجه روسیه هم در گفتگو با یک روزنامه، نوشته که مسکو اعتقاد ندارد که دولت سوریه قصد استفاده از سلاح شیمیایی را دارد.


 


داریوش مهرجویی، نویسنده و کارگردان سرشناس سینمای ایران، دیروز در جلسه نقد و بررسی یکی از رمان های خود، به شدت از برنامه دولت برای تفکیک جنسیتی در پذیرش دانشگاه ها انتقاد کرد و گفت: صحبت‌هایی که در مورد تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌های ایران مطرح شده و گویی ما به ۲۰۰ سال قبل بازگشته‌ایم. این حرف‌ها که دختران حق تحصیل در بعضی از رشته‌ها را ندارند و مثلآ نمی‌توانند در رشته‌ای مثل مهندسی معدن تحصیل کنند، دیگر در دنیای امروز جایی ندارد. نباید فراموش کنیم که ما در قرن ۲۱ زندگی می‌کنیم و این رفتارها به هیچ وجه شباهتی به این زمان ندارند.

به گزارش ایلنا، جلسه‌ی نقد و بررسی رمان «در خرابات مغان» عصر روز سه شنبه ۳۱ مردادماه با حضور داریوش مهرجویی، شیوا مقانلو، امیرعلی نجومیان و علی اصغر محمدخانی در موسسه‌ی شهر کتاب برگزار شد. علی‌اصغر محمدخانی (نویسنده و معاون موسسه‌ی شهر کتاب) این نشست را با توضیحاتی درباره‌ی داریوش مهرجویی و آثار او شروع کرد و گفت: او به ثروت عظیم ایران در حوزه‌های فرهنگی و هنری توجه داشته و رد پای این مساله در تمام آثار او دیده می‌شود. همچنین او به غیر از فرهنگ و هنر این سرزمین، به هنر شرق دور و کشورهایی مانند ژاپن و چین هم توجه دارد.

او ادامه داد: یکی از مسائلی که مهرجویی در کارهایش دنبال می‌کند‏، مساله‌ی عرفان است. او در عین این‌‌که در جهان مدرن زندگی می‌کند، به عرفان و متافیزیک هم علاقه‌مند است. او همچنین در جریان‌های فکری اسلامی از سهروردی، عطار و مولانا به تحقیق پرداخته و با آن‌ها نیز آشنایی دارد. شاید به دلیل آشنایی او با «داریوش شایگان» و به تبع آن آثار «هانری کربن» و همنشینی او با «غلامحسین ساعدی»، «محمود دولت‌آبادی» و «گلی ترقی»، باعث این شده که ردپای ادبیات در آثار سینمایی او هم دیده می‌شود. ضمن این‌، او با نویسندگان خارجی هم در ارتباط است.

محمدخانی از کتاب «جهان هولوگرافیک» یاد کرد و گفت: تاثیر این کتاب بر آثار بعدی مهرجویی کاملآ مشخص است. وی در پایان و در توضیح کتاب «در خرابات مغان» گفت: کتاب داستان یک دانشجوی ایرانی است که بین سال‌های ۱۹۷۹ تا کمی بعدتر از حملات ۱۱ سپتامبر در فیلادلفیای آمریکا زندگی می‌کند و با وجود اعتقادات مذهبی، مدتی در یک کازینو مشغول به کار می‌شود.

داریوش مهرجویی؛ کارگردان، مترجم و نویسنده‌ی کتاب «در خرابات مغان» در شروع صحبت‌های خود گفت: سناریوی تمام فیلم‌هایی که تا امروز ساخته‌ام را خودم نوشته‌ام و از قدیم با انس خاصی با کلام و شیوه‌های نگارش دارم و سعی کرده‌ام بهترین آثار ادبیاتی ایران و جهان را مطالعه کنم. البته ما باید یاد بگیریم که کارها را صرفآ برای خود آن‌ها انجام بدهیم.

وی در ادامه به بالا رفتن سطح تفکر و هوش مردم در نسل‌های جدید اشاره کرد و گفت: مردم ما بسیار زیرک و باهوش هستند و به خصوص نسل‌های جدید خیلی موشکاف و زیرک هستند و من خوشحالم که می‌توانم از طریق آثارم با این مخاطبان ارتباط داشته باشم، اما امروز ناراحت هم هستم. صحبت‌هایی که در مورد تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌های ایران مطرح شده و گویی ما به ۲۰۰ سال قبل بازگشته‌ایم. این حرف‌ها که دختران حق تحصیل در بعضی از رشته‌ها را ندارند و مثلآ نمی‌توانند در رشته‌ای مثل مهندسی معدن تحصیل کنند، دیگر در دنیای امروز جایی ندارد. نباید فراموش کنیم که ما در قرن ۲۱ زندگی می‌کنیم و این رفتارها به هیچ وجه شباهتی به این زمان ندارند.

مهرجویی در پایان صحبت‌های خود در قسمت اول گفت: گاهی بحث سینما پیش می‌آید و می‌گویند چرا این اثر را به صورت فیلم کار نکرده‌ای؟ من حتی این اثر را برای نمایندگی‌های مختلف در خارج فرستادم تا این اثر ساخته شود. اما گفتند که سیاسی است و آن را رد کردند. بنابراین ترجیح می‌دهم آن را در ادبیات بنویسم و در آرزوی این که فیلمی از آن ساخته شود، بمانم. من این کتاب را نوشتم، چون در سینما امکان انجام این کار نیست. حرف اصلی «فروید» این است که فرهنگ زاده‌ی بیماری و مرض است و تا بیماری نباشد، فرهنگ نیست. سینما پر از سرمایه است، بگیر و بیار دارد. اما در ادبیات راحت‌تر می‌شود آنچه را که می‌خواهی اجرا کنی.

در ادامه‌ی این نشست، شیوا مقانلو (نویسنده و منتقد) در شروع صحبت‌های خود گفت: کار نقد این کتاب مقداری سخت می‌شود، زیرا دیدن اسم «داریوش مهرجویی» روی جلد یک کتاب باعث می‌شود حتی یک تحلیلگر منصف هم سختگیرانه‌تر به کتاب نگاه کند و من هم در مورد نقد این کتاب سختگیرانه به قضیه نگاه کردم. بحث را با راوی و انتخاب آن آغاز می‌کنم.

وی ادامه داد: راوی این کتاب اول شخص است. راوی اول شخص، راوی خوبی است، زیرا نیاز به تغییر لحن ندارد و همه چیز از زاویه‌ و زبان او دیده و نقل می‌شود. این راوی پاشنه‌ی آشیلی هم دارد. چون خط و ربط و انسجام ماجراهای داستان برای خود راوی مشخص است، ممکن است تصور کند که این مساله برای مخاطب هم صادق است و در جایی کم‌گویی و در جای دیگر پرگویی کند. اینجاست که اهمیت ذهن تدوین‌گر مشخص می‌شود و بتواند خرده روایت‌های داستان را به شکلی رویات‌گرانه و با انسجام خوب نقل کند. این مساله در سینما و حتی سینمای کلاسیک (پیش از جنگ دوم جهانی) هم خیلی مهم است که کجا خرده روایت‌های ما کامل می‌شود و کجا به خرده روایت بعدی برویم. اما آنچه شاید نقطه قوت این اثر نباشد، این است که تدوین‌گر درونی اثر نتوانسته این خورده‌روایت‌ها را به هم مرتبط کند. بعضی از جاها اثر کاملا مستند می‌شود. اگرچه جذاب است، اما اطلاعات مستند گونه است و در برخی جاها کار فانتزی است.

مقانلو درباره‌ی شخصیت در این رمان گفت: اکثر وقت‌ها ما رمان‌ها و فیلم‌های محبوب را براساس شخصیت‌های آن‌ها به یاد می‌آوریم. مهرجویی در ساخت شخصیت‌های ماندگار موفق است، اما این رمان ماجرا محور است و شخصیت در درون ماجرا قرار می‌گیرد.

وی افزود: این مکانیکی‌ترین روش برای نشان دادن وجود یک تدوینگر برای این کتاب است. ادبیات حیطه دست تنهایی است. برخلاف سینما که یاری‌های زیادی دارد. بنابراین خود نویسنده باید همه کارش را انجام دهد. در این اثر اینکه خورده روایت کجا کامل می‌شود و کجا باید به سراغ روایت بعدی برویم، خیلی مهم است. ما با کتابی روبرو هستیم که قصه‌گو است،‌ رئالیستی است و به صورت فلش‌بک روایت می‌شود. فکر می‌کنم دقیقا نقطه قوت این رمان از جذابیت خورده روایت‌ها است که حرفی پشت آن‌ها است و این کار به شدت تصویری است.


 


در حالی که اخبار ضد و نقیض از سفر دبیرکل سازمان ملل منتشر شده است، سخنگوی دبیرکل گفته است که بان کی‌مون به تهران سفر کرده و با مقامات عالیه نظام دیدار خواهد کرد.

به گزارش کلمه، سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز امید در نامه ای به بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، با اشاره به اجلاس پیش رو در تهران تاکید کرده بود: مردم آزادی‌خواه ایران از شما توقع دارند تا در اجرای وظایفی که منشور سازمان ملل متحد برعهده‌ی شما گذاشته است از فرصت دیدار از کشور برای ملاقات با آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد و دیدار با خانواده زندانیان سیاسی و نمایندگان سازمان های سیاسی و مدنی ـ که به‌طور غیرقانونی تعطیل و از فعالیت منع شده‌اند ـ استفاده کنید. آنها هم‌چنین از شما انتظار دارند تا در نطق رسمی خود در اجلاس، مصاحبه با رسانه‌های ایرانی و خارجی و نیز در ملاقات با رهبر جمهوری اسلامی، نارضایتی و اعتراض خود به سیاست ضددموکراتیک سرکوب در ایران را ابراز نمائید.

مارتین نسیرکی سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که بان‌کی‌مون برخلاف اعلام قبلی برای شرکت در اجلاس غیرمتعهدها به تهران خواهد رفت.

دبیرکل سازمان ملل قبلا اعلام کرده بود که در اعتراض به اظهارات مقامات ایرانی علیه اسرائیل در روز قدس، از این سفر خودداری خواهد کرد.

به‌گفته نسیرکی دبیرکل سازمان ملل متحد که انتخاب منتشر کرده است وی قصد دارد از فرصتی که نشست غیرمتعهدها ایجاد کرده به دیدار رهبر انقلاب و محمود احمدی نژاد رییس جمهور برود.

سخنگوی بان‌کی‌مون با اشاره به اظهارات همیشگی غرب در مورد انرژی هسته ای ، اسرائیل و… گفت که در مورد این مسائل در این دیدارها صحبت خواهد شد.

اجلاس کارشناسان کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در روزهای ۵ و ۶ شهریور، اجلاس وزاری خارجه در روزهای ۷ و ۸ شهریور و اجلاس سران عدم تعهد نیز در روزهای ۹ و ۱۰ شهریور برگزار می شود.


 


کلمه – گروه اجتماعی: همزمان با برگزاری اجلاس سران در تهران، مدیر کل حوزه ریاست سازمان زندان ها خبر از آزادی ۲۵ هزار تن داده است.

در حالی که بررسی های قبلی کلمه نشان می داد تعدادی از زندانیان سیاسی آزاد شده به مناسبت عید فطر در حال اتمام دوران حبس بودند، اینک خبر از آزادی تعداد دیگری زندانی می رسد که به مناسبت عید فطر مشمول عفو رهبری شده اند؛ هرچند هنوز مشخص نیست کسی از زندانیان سیاسی هم در میان آنها هست یا نه.

به گزارش کلمه، اکنون سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی کشور می گوید برای تسریع در کار آزادی محکومان که شامل عفو شده‌اند، امکاناتی را فراهم کرده که با تأیید مرجع قضایی، آنان بلافاصله از زندان آزاد شده و به کانون خانواده‌شان بازگردند.

آمارها نشان می دهد سالانه هشتصد هزار نفر به زندان های کشور وارد می شوند و زندان های کشور از حداقل امکانات رفاهی برای زندانیان بی بهره است.

از آنجا که بحث حقوق بشر یکی از موضوعات جدی در مذاکرات تهران با کشورهای مختلف جهان است، به نظر می رسد مسئولان کشوری برای رفع یخ روابط با کشورهای دیگر، همزمان با برگزاری مقدمات اجلاس سران غیرمتعهدها، اقدام به آزادی بیش از بیست هزار زندانی کرده باشند.

در حال حاضر برخی از زندانها بیش از ۵ برابر ظرفیت خود زندانی دارند و تغذیه نامناسب، وضعیت بهداشتی ناگوار، رفتار نامطلوب زندانبان از مشکلات جدی در این زندان هاست.

دو روز پیش خبری مبنی بر موافقت رهبری با آزادی تعدادی از زندانیان به درخواست رییس قوه قضاییه منتشر شده بود. بر اساس این نامه تنها سرقت مسلحانه، قاچاق اسلحه و آدم ربایی و اقدام علیه امنیت ملی از عفو عمومی استثنا شده بود.

به نظر می رسد با اجرای بخشنامه عفو عید سعید فطر حدود ۲۵ هزار تن از محکومان جرایم غیرعمدی و مالی دادگاه‌های عمومی و انقلاب، سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان قضایی نیروهای مسلح که با حکم قطعی در زندان‌های کشور تحمل کیفر می‌کنند، آزاد شوند.

مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی درباره عفو زندانیان به مناسبت عید سعید فطر به روزنامه ایران گفته است: همه ساله در مناسبت‌های خاص با پیشنهاد رئیس قوه قضائیه و موافقت رهبری گروهی از زندانیان جرایم غیر‌عمدی و مالی که شاکی خصوصی ندارند و فقط به خاطر عسر و عجز (ناتوانی در پرداخت) جریمه نقدی در زندان تحمل کیفر می‌کنند، مورد عفو قرار می‌گیرند و از زندان‌های کشور آزاد می شوند و این‌بار نیز به مناسبت عید سعید فطر رأفت اسلامی شامل بسیاری از زندانیان زن و مرد شده است.

وی در ادامه می گوید: قوه قضائیه در اجرای بند ۱۱ از اصل ۱۱۰ قانون اساسی به مناسبت عید سعید فطر برای آزادی زندانیان مالی و جرایم غیر‌عمدی که در پرداخت جریمه نقدی و دیون خود ناتوان بوده‌اند، دستورالعملی را تهیه کرده تا با اجرای آن محکومان زندانی مورد عفو قرار بگیرند که البته این دستورالعمل از سوی رئیس قوه قضائیه به رهبری پیشنهاد شد که مورد موافقت وی نیز قرار گرفت.

پورنبی افزوده است: بخشنامه عفو زندانیان عید فطر روز گذشته به همه زندان‌های کشور ابلاغ شده و پیش‌بینی می‌کنیم حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار زن و مرد محکومان دادگاه‌های عمومی و انقلاب، سازمان قضایی نیروهای مسلح، سازمان تعزیرات حکومتی و دادگاه‌های عمومی که به خاطر جرایم غیر‌عمدی و مالی تحمل کیفر می‌کردند، آزاد شوند. البته این بخشنامه شامل کسانی می‌شود که شاکی خصوصی نداشته باشند و حکم محکومیت آنان نیز قطعی شده باشد. در ضمن در راستای اجرای این بخشنامه مجازات محکومان بسیاری کاهش یافته است.

همچنین سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی کشور برای تسریع در کار آزادی محکومان که شامل عفو شده‌اند، امکاناتی را فراهم کرده که با تأیید مرجع قضایی، آنان بلافاصله از زندان آزاد می‌شوند تا به کانون خانواده‌شان بازگردند.

تلاش برای آزادی زندانیان در حالی صورت می گیرد که بر اساس متون دینی زندان جایگاهی در تعزیرات ندارد. جمهوری اسلامی با وعده تبدیل کردن زندان ها به دانشگاه به روی کار آمد ولی اینک زندان ها جوابگوی کثرت زندانیانی نیست که با عناوین مختلف به حبس فرستاده می شوند.

بر اساس آمار منتشر شده، تعداد زندانیان در سال ۵۷ که منجر به انقلاب اسلامی شد، با توجه به جمعیت ۳۶ میلیون نفری نزدیک به ۱۰ هزار نفر بود. با در نظر گرفتن آمار رشد زندانیان بر اساس جمعیت کشور، باید میزان زندانیان ایران نسبت به دو برابر شدن جمعیت به حدود ۲۰ هزار نفر می‌رسید. در حالی که تعداد زندانیان نزدیک به ۱۷۰ هزار نفر شده است.

این در حالی است که در دنیا متوسط زندانی به ازای هر یک‌صد هزار نفر، ۱۴۸ نفر است که این میزان در ایران به ازای هر یک‌صد هزار نفر، ۲۷۱ نفر است که این میزان تقریبأ دو برابر متوسط جهانی است.

یکی از نمایندگان مجلس با اشاره به اینکه تعداد زندانیان در زندان ها آنقدر زیاد است که تا روی پله ها هم می‌خوابند، خواستار افزایش بودجه سازمان زندان ها شده بود. او گفته بود که بودجه سازمان زندان‌ها کفاف تامین لباس و غذای زندانیان را نمی دهد و آن قدر در زندان ها مشکل هست که به هر دو نفر یک پتو می‌رسد.

اما طی این سالها کسی نپرسیده است چرا این همه زندانی در حکومتی وجود دارد که براساس بند اول قانون اساسی، وظیفه دولت، فراهم کردن زمینه های رشد و تعالی مردم است.

اینک آزادی بیش از بیست هزار نفر از زندانیان را باید به فال نیک گرفت و ابراز امیدواری کرد که در این میان نام زندانیان سیاسی و فعالان سیاسی و مدنی که طی سالها حبس از یک روز مرخصی هم محروم بوده اند، دیده شود.

نسرین ستوده، بهاره هدایت، مهسا امرآبادی، محبوبه کرمی، امیرخسرو دلیرثانی، سیدمهدی خدایی، محمد داوری، محمد سیف زاده، بهنام ابراهیم زاده، محمدصدیق کبودوند، ابوالفضل عابدینی نصر، سماء نورانی، سیامک قادری، حسین زرینی، سیدمحمد ابراهیمی، آرش سقر، افشین اسانلو، علیرضا رجایی، محمدحسین نعیمی پور، سیدعلیرضا بهشتی شیرازی، فیض الله عرب سرخی، بهزاد نبوی، مصطفی تاج زاده، محمد طاهر قزوینی، عماد بهاور، ابوالفضل قدیانی، عبدالله مومنی، بهمن احمدی امویی، سیاوش حاتم، سعید متین پور، مسعود پدرام، کیوان صمیمی، سیدامیر خرم، عبدالفتاح سلطانی، عیسی سحرخیز، محسن امین زاده، حسن اسدی زید آبادی، بابک داشاب، مجید دری، مجید توکلی، احمد زیدآبادی، حشمت الله طبرزدی، رسول بداغی، محمدامین هادوی، ضیا نبوی، مسعود باستانی، مهدی محمودیان، رضا شهابی، محسن میردامادی، احمد هاشمی و بسیاری دیگر از جمله زندانیان سیاسی هستد که طی سه سال گذشته از حداقل حقوق زندانی بهره مند بوده اند و همچنان در زندان اند.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به kaleme-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به kaleme@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته