-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ شهریور ۱, چهارشنبه

Latest News from Iran Green Voice for 08/22/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: متاسفانه برخی نهادهای مسئول چشم خود را درقبال توهین‌ها و اقدامات نابخردانه  جریانات خودسر بسته‌اند و آنها با استفاده از این فرصت یکه تازی کرده و به تخریب بزرگان نظام مشغولند.

مجید انصاری در گفت‌و‌گو با ایلنا با اشاره به توهین‌های برخی گروه‌های خودسر به مسئولان نظام و چهره‌های انقلاب مانند آیت الله هاشمی رفسنجانی در راهپیمایی روز قدس اظهار کرد: مسئله توهین به شخصیت‌های انقلابی نظام جریان خوارج گونه‌ای است که چند سال است در کشور شکل گرفته و هر روز هم ابعاد تازه‌ای به خود می‌گیرد.

عضو مجمع روحانیون مبارز گفت: در زمان ایجاد این گونه مسائل در کشور قرار بود که با این افراد خوارج مسلک از سوی نهادهای مسئول بدون اغماض ووابستگی به جریانات سیاسی برخورد شود اما متاسفانه به دلیل خصومت‌های شخصی برخی جریانات با چهره‌های انقلابی، نهادهای مسئول چشم به پدیده زشت توهین در کشور بسته‌اند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نهادهای مسئول و متولی برخورد با این جریانات، با سکوت خود مهر تاییدی براین جریانات خطرناک زده‌اند و این سکوت مسئولان دلیل رشد آن‌ها در جامعه شده است.

انصاری در ادامه به تاریخ اسلام و نحوه مقابله با خوارج اشاره کرد و گفت: این نهادهای مسئول، مطمئن باشند بزودی فتنه‌های این گروه‌های خودسر دامن خود آن‌ها را نیز خواهد گرفت چراکه تاریخ اسلام نشان داده اندیشه‌های جریان خوارج دامن نهاد‌ها و افراد قدرت طلب را گرفته است و با قدرت یافتن این جریانات کنترل آن‌ها از دست نهادهای مسئول خارج شده و هزینه‌های گزافی را برای جامعه و نظام به بار آورده است.

وی در ادامه تصریح کرد: در زمان معاصر نیز شاهد تشکیل چنین جریاناتی از سوی قدرتهای غربی بوده‌ایم که آن‌ها برای مقابله با اسلام ناب جریان اسلام بدلی طالبان را ایجاد کردند اما با قدرت یافتن طالبان هزینه‌های گزافی در راستای سرکوبی این جریان برای آمریکا و متحدانش ایجاد شد.

انصاری با بیان اینکه جریانات خودسر آفت نظام است،تاکید کرد: برای اینکه جریان خوارج گونه ایجاد شده در نظام هزینه گزافی را به بار نیاورد لازم است نهادهای مسئول با این جریانات به صورت جدی برخورد کنند.

عضو مجمع روحانیون مبارز تصریح کرد: جریان ایجاد شده برای توهین به چهره‌های شاخص انقلابی قبلا نیز به شخصیت‌هایی همچون آیت الله هاشمی رفسنجانی،سید محمد خاتمی،سید حسن خمینی، موسوی خوینی‌ها و سایر نیروهای اصیل انقلابی توهین کرده بودند و گرچه به ظاهر، این جریانات خود سر به نظر می‌رسند اما از آنجایی که یاران امام (ره) و استوانه‌های انقلاب را هدف قرار داده‌اند بی‌ارتباط با ضد انقلاب و سرویس‌های جاسوسی غرب نیستند.


 


صدا و سیما در حالی که پرونده قابل قبولی نزد افکار عمومی ندارد، مدعی شده است که مردم از این رسانه رضایت کامل دارند.

خبرنگاران برنامه پلاک 1 شبکه اول سیما، با حضور در میان مردم به نظرسنجی در مورد برنامه های تلویزیون درماه مبارک رمضان پرداختند.

به گزارش انتخاب؛ در این گزارش همه افرادی که صداوسیما نظرات آنان را پخش کرد ، از برنامه های تلویزیون به بهترین نحو ممکن تقدیر و تشکر می کردند و کوچکترین انتقادی از سوی هیچ یک از افراد، به برنامه های این سازمان وارد نشد.

یکی از این افراد گفت: برنامه های صداوسیما در طول ماه مبارک فوق العاده بود.

فرد دیگری گفت: صداوسیما مانند خونی در رگهای ماست ، چون اطلاع رسانی دقیق و به موقعی دارد.

یکی دیگر از این افراد گفت: اگر نظرسنجی صورت بگیرد، 99 درصد مردم ایران از صداوسیما رضایت کامل دارند.

این در حالی است که برنامه های تلویزیون اعم از سریال ها، گفت و گو ها و... انتقادات بسیاری را متوجه این سازمان کرده بود.

از سوی دیگر، عملکرد ضعیف صداوسیما در پوشش زلزله ی آذربایجان باعث ناراحتی و گاه عصبانیت بسیاری از مردم شده است،  یکی از نمایندگان آذربایجان در مجلس شورای اسلام نیز اخیراً گفته است: اگر اطلاع رسانی صداوسیما به موقع بود ، شاید تعداد کشته ها بسیار کمتر می بود.

 


 


 

ندای سبز آزادی ـ رضا ماندگار: اجلاس سران عدم تعهد چند روز دیگر آغاز به‌کار می کند. صاحبان قدرت در جمهوری اسلامی تلاش می کنند با سود جستن از موقعیت فراهم شده، بحران مشروعیت غریب پس از کودتای انتخاباتی 1388 را در صحنه جهانی ترمیم کنند. موقعیت جدید، همچنین مجالی است که همسویی تهران با رژیم سرکوبگر و اقتدارگرای اسد در سوریه، به حاشیه رود و ترمیم شود. همه ی همّ و غمّ حاکمان، نشست بی دغدغه و پر زرق و برق اجلاس است. صدها میلیارد تومان قرار است برای اسکان و پذیرایی و آمد و شد و ترتیبات امنیتی در طول مدت برگزاری اجلاس در سطوح مختلف، هزینه شود بلکه آبروی اقتدارگرایان حاکم در ایران در جهان احیا شود. با وجود این، انصراف مهمترین شخصیت حقوقی و مورد اجماع جهانیان، یعنی دبیرکل سازمان ملل متحد در نخستین گام، ضربه ی حیثیتی بدی به تمامیت خواهان تهران زده است. علی لاریجانی، رئیس مجلس در واکنش به انصراف دبیر کل سازمان ملل از حضور در اجلاس غیرمتعهدها، اعلام کرده که این موضوع مشكلی برای این اجلاس ایجاد نمی كند.

به گزارش ایرنا، لاریجانی مدعی شده که «سازمان ملل هرچه از حضور در اجلاس غیرمتعهدها خود را كنار بكشد به طور حتم كوچكتر می شود.»

عدم حضور بان کی مون و شایعه ی کناره گیری برخی سران از اجلاس تهران و حضور آنان با هیات های دیپلماتیک سطح پایین، واکنش سخنگوی ستاد برگزاری اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها را به همراه داشته است.

به گزارش ایسنا، محمد فرقانی چند روز پیش خبر داد که «از نزدیک به ۱۰۰ کشور که جهت حضور در اجلاس اعلام آمادگی کرده‌اند» تنها ۳۵ کشور در سطح سران شرکت می‌کنند.

وی همچنین گفت که «از بیان نام کشورهایی که در سطح سران شرکت خواهند کرد معذور هستیم.» دلیل سخنگوی اجلاس مهم و معنادار بود: «با توجه به سیاست‌های خصمانه‌ای که علیه جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و فشارهای نامشروع و خلاف عرف بین‌الملل که برخی از کشورها برای اطلاع یافتن از نام کشورهایی که در سطح سران شرکت می‌کنند تا به آنها جهت عدم حضور در تهران فشار بیاورند، ما از بیان نام این کشورها معذور هستیم.»
فرقانی افزود: «در کنفرانس خبری قبلی اعلام کردیم که آقای بان کی‌مون در اجلاس شرکت می‌کنند و در پی این موضوع فشارهای سیاسی از سوی برخی از دشمنان که سیاست خصمانه علیه جمهوری اسلامی ایران دارند به ایشان وارد شد که در تهران حضور پیدا نکنند و حتی با ایشان تماس تلفنی برقرار کردند که ایشان را از حضور در اجلاس تهران منصرف کنند

تهران در روزهای نهم و دهم شهریور میزبان اجلاس سران غیرمتعهدهاست؛ تعطیلی پنج روزه تهران، تعطیلی مجلس، لغو بخشی از پروازهای فرودگاه مهرآباد، طرح های ویژه انتظامی ازجمله جمع‌آوری متکدیان، و به تعلیق درآوردن پیمان روادید با بعضی کشورها و عدم صدور ویزای سفر به ایران، از اقدامات حاکمیت برای برگزاری بی دردسر اجلاس اعلام محسوب می شود. اما همه ی ملاحظات اقتدارگرایان اینها نیست.

 

 

رادان خشونت پیشه و امنیت اجلاس

جانشین رئیس پلیس کشور در گفتگو با "مهر" با تاکید بر این نکته که نیروی انتظامی در طول مدت برگزاری اجلاس عدم تعهد در تهران در آماده باش کامل است، گفت: «تامین امنیت مردم برعهده ی ماست و در این خصوص با کسی شوخی نداریم.»

وی در سخنان خود به برخی شائبه ها و شنیده ها در مورد فعالیت معترضان به حکومت غیردموکراتیک، با تمسخر و طعن، واکنش نشان داد.

پایگاه اطلاع رسانی پلیس هم با انتشار نقل قولی از رادان آشکار کرد که مسئله امنیت تا چه حد ذهن نیروهای سرکوب را به خود مشغول کرده است: «نیروی انتظامی از یک ماه و نیم گذشته اقدامات خود را در جهت بر آوردها و آمادگی‌های لازم برای برقراری امور امنیتی سران کشورهای جنبش عدم تعهد، در دستور کار خود قرار داده است.»

وی همچنین در تهدیدی غیرمستقیم از وجود «اکیپ‌هایی برای کنترل محسوس و غیرمحسوس» در داخل و خارج شهرها سخن گفت اما مدعی شد که این اکیپ ها «به منظور تامین امنیت جان مسافران و کاهش صدمات و پیشگیری از تصادفات احتمالی» مهیا شده است.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی که با سلاح و خشونت می کوشد همه چیز را در ایران آرام جلوه گر کند ادعا کرده که برگزاری این اجلاس «بیانگر امنیت و ثبات و اقتدار» در جمهوری اسلامی است.

رادان همچنین مدعی شده که «کشور ما امن‌ترین کشور جهان است و تمامی اقدامات و تدابیر امنیتی از نقاط مرزی تا داخل کشور پش بینی شده تا امنیتی کامل را برای برگزاری هرچه بهتر اجلاس شاهد باشیم.»

 

یک بار دیگر سپاه: امنیت اجلاس

درحالی که رادان در اظهارنظر خود تاکید کرده که تمام وظایف امنیتی و انتظامی در طول مدت اجلاس برعهده ناجا است، و گفته: «امنیت تمام مقامات در سطوح مختلف از زمانی که وارد کشور می‌شوند تا محل اسکان و همچنین امنیت مسیر تا محل اجلاس بر عهده پلیس است»؛ یک مقام مسئول از نقش سپاه پاسداران در برقراری امنیت اجلاس خبر داده است.

معاون سیاسی امنیتی استانداری تهران گفته: «برقراری امنیت این اجلاس بر عهده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.»

او در ادامه سخنان خود به مخاطبان و ایرانیان یادآوری می کند که «ما از امنیت سایر شهرها غافل نیستیم؛ به همین منظور در بحث امنیت اجلاس، سه شورای تامینی را تشکیل داده ایم.»

صفرعلی براتلو در گفت و گو با برنامه "گفت و گوی روز" رادیو اندیشه ها افزوده: «تعطیلی تهران در زمان برگزاری اجلاس عدم تعهد تدبیری عاقلانه است.»

وی بدون این که اشاره ای به کودتای انتخاباتی 1388 و سرکوب های خونین و گسترده ی پس از آن کند، و بی آن که شکاف مردم و حکومت در ایران را به یاد آورد، ادعا کرد که «برگزاری این اجلاس موضوعی ملی است؛ مردم و دستگاه ها باید همکاری کنند تا تراز و توانمندی جمهوری اسلامی ایران را به نمایش بگذاریم.»

 

 جنبشی که کابوس تمامیت خواهان است

سه سال از تولد جنبش سبز می گذرد و رهبران و بسیاری از فعالان آن همچنان در حبس و بند و تبعید بسر می برند؛ اما با وجود تمام سرکوب ها و علی رغم این که صاحبان قدرت و بازوهای تبلیغاتی آنان دائم از مرگ و پایان یافتن جنبش سبز (جنبشی که "فتنه" می خوانندش) یاد می کنند، اما باز هم سبزها و رهبران جنبش سبز و این جنبش اجتماعی کابوس شب و روز آنان است.

در جدیدترین اظهارنظر قابل توجه، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری دهم در سال 1388 و بدون اشاره به کودتای انتخاباتی، گفته است: «پس از شکست اصلاح‌طلبان در انتخابات، آن‌ها حاضر به قبول واقعیت نشده و با عنوان کردن بحث تقلب در انتخابات و عدول از قانون اساسی، زمینه تشویش در کشور و سوءاستفاده بیگانگان را فراهم کردند»

علی سعیدی در حالی که حدود 515 روز از حبس خانگی رهبران جنبش سبز سپری می شود ادعا کرد: «میرحسین موسوی در ملاقاتی که با وزیر اطلاعات در آن زمان داشت، در پاسخ به این سؤال که در صورت ابطال انتخابات چنانچه دوباره رای نیاورید چه نظری دارید، گفته بود که آن انتخابات هم دوباره باید باطل شود.»

وی که از قهر طبقه متوسط و اصلاح طلبان و سبزها با انتخابات نمایشی، به خوبی باخبر است افزوده: «راه‌هایی برای بازگشت به نظام برای افرادی که در جریان فتنه سکوت کرده یا به طور غیر مستقیم در مقاطعی از آن حمایت کردند وجود دارد این افراد با توبه، اقرار آشکار به اشتباهات خود و تعهد به پذیرش اصول و مبانی نظام می‌توانند راه خود را برای ورود به عرصه‌های اجتماعی و سیاسی در کشور باز کنند»

سخنان نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران در آستانه ی برگزاری اجلاس سران عدم تعهد، و تهدیدهای مقام های ارشد انتظامی و امنیتی جمهوری اسلامی، در کنار واگذار کردن امنیت اجلاس به سپاه پاسداران، و به حاشیه رفتن دوباره ی نقش پلیس در ایران، نشان می دهد که به چه میزان حاکمان خود را فاقد پشتوانه های مردمی می بینند و از بروز و ظهور  سبزها و اعتراض های سیاسی در طول مدت اجلاس، و نظامی شدن چهره ی پایتخت در هراسند.


 


 

وزارت دارایی آمریکا در بیانه ای اعلام کرد بخشی از تحریم های مالی علیه ایران را به مدت ۴۵ روز معلق می کند تا انجمن های خیریه و نهادهای غیر دولتی در آمریکا بتوانند کمک های مالی خود را به زلزله زدگان آذربایجان شرقی برسانند.

به گزارش بی بی سی، دفتر کنترل اموال خارجی این وزارتخانه گفته است هر سازمان خیریه ای که دارای مجوز فعالیت باشد می تواند تا حداکثر ۳۰۰ هزار دلار برای امداد و بازسازی به مناطق زلزله زده بفرستد.

نهادهای خیریه ای که قصد دارند بیش از ۳۰۰ هزار دلار به ایران انتقال دهند باید مجوز جداگانه دریافت کنند.

تحریم های آمریکا انتقال پول به ایران را بسیار محدود کرده است.

تا پیش از تصمیم اخیر وزارت دارایی آمریکا برای تعلیق تحریم ها، نهادهای خیریه و انجمن های غیر دولتی فقط می توانستند دارو و مواد غذایی برای زلزله زدگان ایران ارسال کنند.

وزارت دارایی تاکید کرده است که این استثنا فقط برای انتقال کمک به زلزله زدگان است و هرگونه ارتباط مالی با نهادهای تحت تحریم آمریکا مانند سپاه پاسداران همچنان ممنوع خواهد بود.

شورای ملی ایرانیان آمریکا و ۹ نهاد ایرانی - آمریکایی دیگر ساعاتی پس از وقوع زلزله از دولت ایالات متحده خواسته بودند با صدور چنین معافیتی اجازه دهد بانک‌های آمریکایی کمک‌های مالی آنها را به زلزله زدگان برسانند.

تریتا پارسی ریس این شورا روز سه شنبه (۲۱ اوت - ۳۱ مرداد) به بی بی سی فارسی گفت این موفقیتی است برای ایرانیان آمریکا و نشان می دهد که "وقتی گروه های ایرانی با هم همکاری کنند می توانند بر تصمیم گیری دولت آمریکا تاثیر بگذارند".

همچنین، چهارده نماینده کنگره آمریکا در نامه ای به رئیس جمهوری آمریکا خواستار صدور این معافیت شده بودند.

چهار روز پس از زلزله بم در سال ۱۳۸۲ هم دولت جرج بوش تصمیم مشابهی گرفته بود.

 

 


 


دو شهروند در مهاباد از طرف دادگاه انقلاب اسلامی این شهر به زندان محکوم شدند.

به گزارش آژانس خبری  موکریان، یک شهروند مهابادی به نام محمدامین قادرزاده از سوی دادگاه انقلاب اسلامی به زندان محکوم شد.

براساس این گزارش، قادرزاده که بیش از هفت ماه است در زندان مهاباد به سر می‌برد به اتهام امنیتی به چهارسال حبس محکوم شد.

همچنین، زانیار قادرزاده فرزند محمدامین نیز از طرف شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی مهاباد به یک سال ونیم زندان محکوم شد.

این گزارش می‌افزاید زانیار قادرزاده به اتهام امنیتی از طرف دادگاه انقلاب اسلامی مهاباد به ۳ سال زندان محکوم شده بود که این حکم در دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان غربی به یک سال و نیم تقلیل یافت.

لازم به ذکر است زانیار قادرزاده پیش‌تر نیز حدود سه ماه را در بازداشت به سر برده و با قرار وثیقه ۶۰ میلیونی از زندان آزاد شده بود و هم اکنون در زندان مهاباد دوران محکومیت خود را می‌گذراند.


 


پرواز ۲۶۲ تهران-مشهد در باند صعود، با نقص فنی همراه شد و با مسافران به آشیانه رفت.

به گزارش خبرآنلاین؛ پرواز ساعت ۱۱:۵ امروز ایران ایر از تهران به مقصد مشهد، ابتدا با تاخیر دو ساعت و نیم همراه شد. مسافران این هواپیما برای پرواز ساعت ۱۳:۳۰ سوار هواپیما شدند، هواپیما روی باند پرواز رفت، اما پس از تلاش برای تیک آف، روی باند پرواز دور زد و با مسافران به آشیانه رفت.

به مسافران اعلام شده است یکی از موتورهای ایرباس A۳۰۰ خراب است و مهندسان تلاش می کنند نقص موتور را برطرف کنند.

گفتنی است تا یک ساعت پس از زمین گیر شدن هواپیما، اجازه خروج به مسافران داده نشد. اما پس از آن مسافران از هواپیما خارج شدند و به آنها گفته شد در فرودگاه منتظر رفع نقص هواپیما بمانند. مسافران از مسوولان درخواست تعویض هواپیما و یا لغو پرواز را داشتند که هیچ کدام با موافقت مسوولان این شرکت هواپیمایی مواجه نشده است. .


 


در پاسخ به ابراز نگرانی سازمان های مدافع حقوق بشر نسبت به احتمال شکنجه یا اعدام زندانیان توسط برخی واحدهای ارتش آزاد سوریه، فرماندهی این ارتش به عنوان مهمترين گروه مسلح مخالف رژیم بشار اسد، هر گونه شکنجه  و اعدام زندانيان را ممنوع کرد.

به گزارش رادیوفردا به نقل از رويترز، يک فرمانده ارتش آزاد سوريه در ويديويی که بر روی اينترنت منتشر شده، اعضای اين گروه را به رعايت حقوق بين المللی درباره نحوه رفتار با غير نظاميان و اسرای نظامی فراخوانده است.

ارتش آزاد سوريه همچنين اعضای خود را از ورود به مناقشات سياسی و مذهبی برحذر داشته است.


 


سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با تأکید بر اینکه هم‌اکنون زندان‌ها از زندانیان اشباع شده است٬ افزود: متأسفانه به‌علت تعدد عنوانین مجرمانه در قانون٬ بیشتر افراد مجرم با هر نوع عنوان مجرمانه به زندان می‌‌روند.

محمدعلی اسفنانی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت٬ با اشاره به افزایش ورود افراد به زندان‌های کشور یادآور شد: به‌طور حتم افزایش آمار زندانیان کشور مشکلات زیادی را برای کشور به‌دنبال دارد. قوانین و به تبع آن قضات کشور باید به سمت جایگزینی محکومیت زندان مجرمان حرکت کنند٬ به‌‌طور حتم جایگزینی محکومیت مجرمان به جای زندان، موجب کاهش زندانیان و آمار مجرمانه می‌شود.

این نماینده مجلس نهم٬ از بررسی لایحه کاهش عناوین مجرمانه در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس نهم خبر داد و اعلام کرد: اعضای کمیسیون قضایی و حقوقی در آینده نزدیک این لایحه مهم و تأثیرگذار را تصویب می‌کنند و سپس به صحن علنی مجلس می‌فرستند.


 


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه ارسال پارازیت ربطی به این وزارتخانه ندارد، گفت که پارازیت‌های اخیر از سوی وزارت ارتباطات ایجاد نشده و منشاء آن نیز مشخص نیست. وی همچنین نسبت به عواقب خطرناک ارسال این پارازیت ها بر سلامتی انسان تاکید کرد.

رضا تقی‌پور در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت درباره ارسال پارازیت‌ها در سطح کشور، تصریح کرد: پارازیت‌های ارسالی ربطی به  وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ندارد و به طور جدی پیگیر این مساله هستیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: در ارتباط با این موضوع  به دفعات مکرر گزارشی درباره پارازیت‌های تلفن‌های همراه برای نمایندگان و اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ارائه کرده‌ایم.

به گفته وی  با توجه به اینکه پارازیت‌های اخیر از سوی وزارت ارتباطات ایجاد نشده و این وزارتخانه درصدد کشف منشاء ارسال پارازیت‌ها است.

تقی‌پور با ابراز بی‌اطلاعی در مورد منبع ارسال این پارازیت‌ها، بیان کرد: قطعا باید به دنبال منبع ارسال این پارازیت‌ها و شناسایی آن بود زیرا آثار و عواقب بسیار سوء و متعددی در پی خواهد داشت.

این مقام مسئول با تاکید مجدد بر اینکه ارسال این پارازیت‌ها از سوی این وزارتخانه نیست حاضر به پاسخگویی بیشتر در این مورد نشد.

این درحالی است که بر اساس اخبار تایید نشده، سپاه پاسداران متهم به ارسال این پارازیت ها برای ایجاد اختلال در برنامه های ماهواره ای و کنترل ارتباطات است.


 


خبرگزاری رویترز بر اساس آمار اداره کل گمرک چین گزارش کرد که واردات روزانه نفت خام چین از ایران در ماه گذشته میلادی، ژوئیه، نسبت به ماه پیش از آن ۲۸ درصد و نسبت به میانگین واردات روزانه نفت ایران توسط چین در سال گذشته میلادی به میزان ۳۰ درصد کاهش یافته است.

به گزارش رادیو فردا این خبرگزاری روز سه‌شنبه، ۳۱ مردادماه، نوشت که کاهش خرید نفت ایران توسط چین نشانگر این واقعیت است که دولت چین خواستار عمل به شرایط معافیت از تحریم آمریکا برای خریداران نفت ایران است.

دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران در ۲۸ ژوئیه به اجرا گذاشته شد. بر اساس این تحریم‌ها، شرکت‌های خارجی معامله‌کننده با بانک مرکزی ایران با خطر قطع دسترسی به سیستم مالی و بازار گسترده آمریکا مواجه خواهند شد.

یکی از فعالیت‌های عمده بانک مرکزی ایران دریافت پول نفت صادراتی از مشتریان خارجی و انتقال آن به کشور است.

دولت ایالات متحده درست در روز اجرای دور جدید تحریم‌ها علیه ایران، اعلام کرد که کلیه ۲۰ کشور خریدار نفت ایران، شامل چین که بزرگ‌ترین مشتری نفت خام ایران است، به خاطر «کاهش چشمگیر» واردات نفت از ایران از تحریم‌های جدید آمریکا به مدت ۶ ماه معاف شده‌اند.

بر اساس آمار اداره کل گمرکهای چین، پالایشگاه‌های نفتی این کشور در ماه ژوئیه مجموعا یک میلیون و ۹۳۰ هزار تن نفت از ایران وارد کرده‌اند که معادل واردات روزانه ۴۵۴ هزار و ۵۰۰ بشکه نفت است.

این در حالی است که چین در ماه پیش از آن، ژوئن، روزانه ۶۳۲ هزار و ۶۱۸ هزار بشکه نفت از ایران خریده بود.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد که چین مشتری ۴۱ درصد از کل نفت صادراتی ایران است. در همین حال صادرات نفت ایران نسبت به سال گذشته با کاهشی ۵۰ درصدی به ۱. ۱ میلیون بشکه در روز رسیده است.

چین که در اوایل سال جاری میلادی واردات نفت از ایران را به شدت کاهش داده بود، در ماه‌های مه و ژوئن سال جاری خرید نفت از ایران را به میزان قابل توجهی افزایش داد، به عبارتی چین در این دو ماه به طور متوسط روزانه ۵۴۰ هزار بشکه نفت از ایران خریده است.

اما بر اساس گزارش رویترز، میانگین واردات ۷ ماهه (ژانویه تا ژوئیه) نفت ایران توسط پالایشگاه‌های چینی روزانه ۴۳۳ هزار و ۴۵۰ بشکه در روز بوده است که نسبت به سال گذشته کاهشی ۲۲ درصدی را نشان می‌دهد.

این خبرگزاری می‌افزاید که بر اساس اطلاعاتی که در طول ماه جاری از منابع رسمی صنعتی به دست آورده، کشور چین برای ماه جاری، اوت، و ماه گذشته قرار بود طبق قرارداد به طور متوسط روزانه ۵۱۰ هزار بشکه نفت از ایران بخرد و ایران مسئول تامین خدمات حمل نفت، تامین بیمه شخص ثالث و تحویل نفت در پایانه‌های نفتی چین بود.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به irangreenvoice-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به irangreenvoice@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته