-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ شهریور ۵, یکشنبه

Latest News from Emrooz for 08/25/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



امروز: آیت الله العظمی دستغیب ابراز امیدواری کرد که روند آزادی زندانیان سیاسی که در آستانه عید فطر آغاز شده بود، ادامه یابد و پیش درآمدی باشد بر آزادی زندانیان سیاسی دیگر، تا همه مردم ایران خوشحال شوند. ایشان همچنین بر لزوم تغییر وضعیت فعلی بعد از ماه مبارک رمضان تاکید و همچنین بار دیگر برای آزادی موسوی و کروبی دعا کرد.

این مرجع تقلید در سخنرانی روز عید فطر خود که در وب سایت حدیث سرو منتشر شده، همچنین تکبر و خودخواهی و دعوت به اطاعت محض از یک فرد را مشابه رفتار صهیونیست‌ها توصیف کرد و گفت: صفات آنان را هر کس داشته باشد، ناپسند است؛ یعنی هر کسی بگوید: فقط خودم باشم یا فقط گروه و دسته ی من باشند و هیچ کس دیگری نباشد، به خطا رفته است. هر کس بگوید فقط من باید مطاع باشم، پذیرفته نیست. فقط خدای یکتا باید مطاع باشند.

مشروح این سخنرانی را که در ادامه جلسات تفسیر قرآن ایشان بیان شده، در ادامه بخوانید:

مِنْ أَجْلِ ذَلِکَ کَتَبْنَا عَلَى بَنِی إِسْرَ‌ائِیلَ أَنَّهُ مَن قَتَلَ نَفْسًا بِغَیْرِ‌ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِی الْأَرْ‌ضِ فَکَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِیعًا وَمَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا وَلَقَدْ جَاءَتْهُمْ رُ‌سُلُنَا بِالْبَیِّنَاتِ ثُمَّ إِنَّ کَثِیرً‌ا مِّنْهُم بَعْدَ ذَلِکَ فِی الْأَرْ‌ضِ لَمُسْرِ‌فُونَ ﴿مائده، ٣٢﴾

«بدین سبب بر بنی اسرائیل مقرر داشتیم که هر کس انسانی را بدون این که کسی را کشته باشد یا بی آنکه فسادی در زمین کرده، بکشد مثل این است که همه ی مردم را کشته و هر کس زندگی انسانی را نجات دهد مثل این است که تمام مردم را نجات بخشیده است و فرستادگان ما با براهین روشن به سوی بنی اسرائیل آمدند اما پس از آن بسیاری از آنها در زمین زیاده روی می کنند.

پس از بیان آیات مربوط به قتل هابیل به دست قابیل، خدای تعالی می فرماید: ما چنین مقرر داشتیم که هر کس یک نفر را به ناحق بکشد مثل آن است که همه ی مردم را کشته و هر کس یک نفر را نجات دهد و زندگی بخشد، مانند آن است که همه ی مردم را نجات داده است.

مفسرین، وجوهات مختلفی برای این آیه ذکر کرده اند. وقتی کسی، کسی را به ناحق می کشد، همه ی انسان‌ها متأثر و ناراحت می شوند و اگر بتوانند زبان به اعتراض می گشایند چرا که اگر کسی بتواند یک نفر را به ناحق بکشد، می تواند دیگران را نیز بکشد و بدین ترتیب امنیت همه به خطر می افتد. در واقع همه ی انسان‌ها حق خود می بینند که بخواهند کسی، در هیچ کجای دنیا، بی جهت کشته نشود از این رو وقتی در اثر بلایای طبیعی عده ای کشته می شوند، همگان احساس ناراحتی و همدردی می کنند و هر کس هر کاری بتواند، انجام می دهد. اگر کسی بتواند حتی یک نفر از مصدومین را نجات دهد،‌صدای احسن از همه سو بر می خیزد. و اگر کسی مسامحه کند، صدای اعتراض همه شنیده می شود -همچنان که در ماجرای زلزله آذربایجان شرقی چنین شد -این امری فطری و وجدانی است و ربطی به دین و آیین و ملیّت انسان‌ها ندارد.

و لقد جائتهم رسلنا بالبینات ثم ان کثیراً منهم بعد ذلک فی الارض لمسرفون؛ خدای تعالی پیامبران زیادی برای بنی اسرائیل فرستاد تا با آیات و دلایل روشن آنها را به سوی حق هدایت کنند اما بیشتر آنان پی در پی از حدود الاهی تجاوز می کردند و به اسراف می افتادند، و این بخاطر منیت درونی آنان بود. بنی اسرائیل می خواستند غیر خودشان هیچ کس بر زمین نباشد و تنها خودشان آقای تمام عالم باشند. می گفتند ما فرزندان خدا و دوستان اوییم و خداوند جز چند روز معدود، آنهم به کیفر گوساله پرستی ما، ما را عذاب نمی کند. امروز هم بیشتر آنان همین خوی خود برتر بینی را دارند، مگر تعداد اندکی که شاید هنوز خصوصیت یهودی گری بر آنان اثر نکرده باشد و چه بسا واقعاً دنبال حق باشند. حتی سران آمریکا که داعیه ی آقایی دنیا را دارند،‌ در دست یهودیان صهیونیست است و مجبور است تابع آنها باشد. البته هیچکدام این‌ها چیزی از ذلت آنان کم نمی کند؛ چرا که آنها هیچ گاه به مقصد خود نرسیده اند و نخواهند رسید. اصولاً‌ انسان وقتی به تکبر افتاد و همه را تابع و فرمانبر خود خواست و به خواسته اش نرسید، احساس حقارت و ذلت می کند و همیشه از رسیدن به مقصد ناکام می ماند و به ناکامی از دنیا می رود.

اتفاقی که امروز در باره ی ایران افتاده این است که صهیونیست‌ها فرصت مناسبی یافته اند که کشور ما را تهدید کنند و در صدد ایجاد خرابی بر آمده اند. البته مطابق آیات قرآن، هیچ شکی در فساد و انحراف آنان نیست اما سخن در این است که صفات آنان را هر کس داشته باشد، ناپسند است؛ یعنی هر کسی بگوید: فقط خودم باشم یا فقط گروه و دسته ی من باشند و هیچ کس دیگری نباشد، به خطا رفته است. هر کس بگوید فقط من باید مطاع باشم، پذیرفته نیست. فقط خدای یکتا باید مطاع باشند؛ حتی وجوب اطاعت از پیامبر و أئمه أطهار علیهم السلام به خاطر دستور خدای تعالی است. همچنین اگر تقلید و اطاعت از فقیه عادل لازم است،‌ به خاطر دستور أئمه و دستور خداوند است. منظور از فقیه عادل، کسی است که هوا و هوس را سوزانده یا در صدد سوزاندن است و در خلوت و جلوت از خدای خود می ترسد و بنده ی فرمانبردار او است.

تقلید از فقیهی جایز است که در ابواب مختلف فقه، به اجتهاد رسیده باشد و خصوصیات امام زمان عجل الله تعالی فرجه؛ یعنی بندگی خدا در او باشد و حاضر باشد خود را فدای مؤمنین کند -نه آنکه مؤمنین را فدای خود کند -و به خاطر دین مردم از جان خود بگذرد، آن چنان که همه ی امامان شیعه و بالاخص حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام چنین کردند.

وجوهات مختلف آیه

یکی از وجوه و مصادیق آیه،‌ همان است که از ظاهر آیه فهمیده می شود؛ یعنی کشتن نفس محترم و زندگی بخشیدن به کسی که در معرض مرگ است. می توان عناوین دیگری غیر از قتل را نیز تحت این عنوان وارد دانست. به عنوان مثال کسی را بی جهت و بدون اثبات جرم، از مزایای اجتماعی محروم کردن؛ یا محصور کردن او یا خانه اش یا ایجاد محدودیت در منبر رفتن، یا دیگر حقوق فردی از این دست،‌ همه از اقسام نازل این مصداقند و بدتر از همه ی اینها، ریختن آبروی اشخاص است که از کشتن آنها بدتر است. آن هم برای جامعه ای که داعیه دار عدالت است. از اصول اولیه ی عدالت این است که تا جرم متهمی، نزد کسانی که قرآن و سنت معیّن کرده، ثابت نشود، نمی توان او را از حقوق خود محروم ساخت.

وجه دیگر نجات، که طبق بعضی روایات از مصادیق عالی آن است، نجات افراد از گمراهی و هدایت به دین حق و مذهب نجات بخش است همچنان که گمراه کردن دیگران، مصداق عالی کشتن آنها است. پس کسی که با نوشته‌ها یا با گفتار یا با عمل خود، یک نفر را از دین بری یا به ادیان و فرق ضاله دعوت می کند،‌ جزء همین آیه قرار می گیرد،‌ مخصوصاً ما روحانیون که خود را به عنوان مظهر دین قلمداد می کنیم نباید کاری کنیم که جوانان دبیرستانی یا دانشگاهی -که هنوز کاملاً در اعتقادات خود ثابت نشده اند -چنین برداشت کنند که طلاب یا علما در گفتار خود ملتزم به صدق نیستند یا نمی دانند که نباید آبروی دیگران را بریزند یا راضی به قتل بی گناهان شوند، کسی که خود را مظهر دین و مظهر علی علیه السلام و مظهر أئمه أطهار علیهم السلام می داند، باید بداند که أمیرالمؤمنین درباره ی آن دختر یهودی که در ذمۀ اسلام بود و خلخال به ستم از پایش ربوده بودند، فرمود: اگر مرد مسلمان از این غصه بمیرد، ملالی بر او نیست. جوانان ما وقتی می بینند که افرادی به ظاهر مقدس -چه آخوند و چه غیر آخوند -نسبت به اموال بیت المال هیچ تقیدی ندارند و از هر راه بدست آید و در هر کجا مصرف شود برایشان اهمیتی ندارد،‌ مسلماً دیگر دینی بر ایشان نمی ماند و مصداق کسی که بی گناه کشته شده، می شوند.

در سوی دیگر کسانی که با نوشته‌ها و گفته‌ها و رفتارهای خود مردم را به خدا دعوت می کنند و آنان را در دین خود استوار می سازند، اهمیت ویژه ای نزد خداوند دارند و مورد عنایات عالی الاهی قرار می گیرند. بالاتر از این کاری است که أهل معرفت می کنند؛ یعنی با زحمات طاقت فرسا،‌ شخص یا اشخاص را در راه تهذیب نفس قرار می دهند و رذائل اخلاقی آنان، مخصوصاً حب نفس و حب دنیا را از درونشان ریشه کن می کنند و آنها را محب و معشوق خدای تعالی می سازند. این حکایت از داستان‌های شگفت مصداق خوبی در این باره است.

سیدالعلماء العاملین جناب آقاى حاج سید محمد على سبطالشیخ نقل فرمودند یکى از شیوخ عرب که رئیس قبیله اى از اطراف بغداد بوده تصمیم مى گیرد براى ازدواج پسرش دخترى از بستگانش خواستگارى نماید و مرسومشان چنین است که در یک شب مجلس عقد و زفاف را انجام مى دهند.

در شب معینى دعوت مى نماید و وسایل پذیرایى و جشن و اطعام به طور تفصیل فراهم مى کند و از مرحوم حاج شیخ مهدى خالصى که در آن زمان مرجع تقلید عرب بوده براى انجام صیغه عقد دعوت مى کند.

پس از حضور شیخ و آمادگى مجلس عقد، عده اى از جوانان به دنبال داماد مى روند و او را با تشریفات مخصوصى مطابق مرسوم به مجلس عقد بیاورند و در عرض راه هلهله کنان داماد را مى آورند و ضمنا طبق مرسوم تیرهاى هوایى مى انداختند، در این اثناء جوان سیدى که جزء آنها بود و تفنگ پر به دستش بود، ناگهان تیر خالى مى شود و به سینه داماد مى خورد و کشته مى گردد، سید بیچاره فرار مى کند، سپس ‍ این فاجعه در مجلس عقد به پدر داماد گفته مى شود.

مرحوم شیخ مهدى خالصى پدر را امر به صبر مى کند وبه این بیان لطیف آرامش ‍ مى کند مى فرماید: آیا مى دانى رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله بر همه ما حق بزرگى دارد وهمه ما نیازمند شفاعت او هستیم ؟ پدر تصدیق مى نماید. شیخ مى فرماید این جوان سید عمدا کارى نکرده ، تیرى بدون اختیارش بیرون آمده و به فرزند تو رسیده و به قضاى الهى فرزندت از دنیا رفته است ، این سید را به خاطر جدش عفو کن و در این مصیبت صبر نما و تسلیم خواست خدا باش تا خداوند اجر صابرین به تو دهد.

پدر داماد پس از پذیرفتن اندرزهاى شیخ ، قدرى ساکت مى شود و فکر مى کند سپس مى گوید هر چه فکر مى کنم مى بینم امشب جمعى میهمان داریم وما آنها را به مجلس عیش و سرور دعوت کردیم ومبدل شدن آن به عزا سزاوار نیست و براى تکمیل اداى حق رسول اللّه صلّى اللّه علیه و آله بروید آن جوان سید را بیاورید به جاى پسرم دختر را براى او عقد کنید و به حجله برید.

شیخ بر او احسنت و مرحبا مى گوید. دنبال سید مى روند و او را پیدا مى کنند، سید باور نمى کرده که چنین تصمیمى درباره اش گرفته شده و خیال مى کرده به این بهانه مى خواهند او را ببرند و بکشند، تا پس از تاءمین واطمینان که به او دادند مى آید و در همان شب ، شیخ دختر را براى سید عقد مى کند و مجلس زفاف انجام مى گیرد، فردا هم جنازه پسر را دفن مى نمایند.

کنترل نفس و مهار غضب در این مواقع سخت که معمولاً انسان اعتنا به هیچکس نمی کند و اگر خون چندین نفر هم ریخته شود، برایش مهم نیست، اهمیت فوق العاده ای دارد. این رفتار را مقایسه کنید با کسانی که نمی توانند از سر کوچکترین حرفی بگذرند و گاه به خاطر یک شوخی، همه چیز را زیر و زبر می کنند.

مگر نبود پیامبر گرامی اسلام که با همه ی شرافت و عزّتش نزد خدا، مورد انواع آزارها و تهمت‌ها و نسبت‌های ناروا قرار می گرفت و باز می فرمود: «خدایا قوم مرا هدایت کن، آنها نمی دانند». مگر أمیرالمؤمنین و امام حسن و امام حسین علیهم السلم نبودند که همواره در مقابل شماتت دشمنان، جز صبر و بخشش ظاهر نمی کردند، آنهم با وجود داشتن قدرتی که می توانستند با یک نفرین، همه چیز را زیر و رو سازند.

برادران و خواهران گرامی! ممکن است انسان از پول بگذرد، یا از مقام بگذرد اما گاه نمی تواند از یک حرف بگذرد. این خیلی بد است. باید بتوانیم در راه محبت علی علیه السلام گذشت کنیم. این حکایت نیز از همان کتاب خواندنی است.

و نیز جناب مولوى مزبور نقل کردند از آقا سید رضا موسوى قندهارى که سیدى فاضل و متقى بود، فرمود سلطان محمد دائى ایشان شغلش خیاطى و تهیدست و پریشان حال بود. روزى او را بشاش و خندان یافتم و پرسیدم چطور است امروز شما را شاد مى‌بینم ؟

فرمود آرام باش که مى‌خواهم از شادى بمیرم . دیشب از جهت برهنگى بچه‌هایم و نزدیکى ایام عید و پریشانى و فلاکت خودم گریه زیادى کردم و به مولا امیرالمؤ منین علیه السّلام خطاب کردم آقا! تو شاه مردانى و سخى روزگارى ، گرفتاریهاى مرا مى‌بینى ، چون خوابیدم دیدم که از دروازه عیدگاه قندهار بیرون رفتم ، باغى بزرگ دیدم که قلعه اش از طلا و نقره بود، درى داشت که چندین نفر نزد آن ایستاده بودند نزدیک آنها رفتم پرسیدم این باغ کیست ؟ گفتند از حضرت امیرالمؤ منین است . التماس کردم که بگذارند داخل شده و به حضور آن حضرت رسم . گفتند فعلاً رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله تشریف دارند بعد اجازه دادند. به خود گفتم اول خدمت رسول خدا مى‌رسم و از ایشان سفارشى مى‌گیرم . چون به خدمتش رسیدم از پریشانى خود شکایت کردم.

فرمود: پیش آقاى خود اباالحسن علیه السّلام برو، عرض کردم حواله اى مرحمت فرمایید. حضرت خطى به من دادند، دو نفر را هم همراهم فرستادند، چون خدمت حضرت اباالحسن علیه السّلام رسیدم فرمود سلطان محمد کجا بودى ؟ گفتم از پریشانى روزگار به شما پناه آورده ام و حواله از رسول خدا دارم پس آن حضرت حواله را گرفت و خواند و به من نظر تندى فرمود و بازویم را به فشار گرفت و نزد دیوار باغ آورد. اشاره فرمود شکافته شد، دالانى تاریک و طولانى نمایان شد و مرا همراه برد و سخت ترسناک شدم.

اشاره دیگرى کرد روشنایى ظاهر شد، پس درى نمایان شد و بوى گندى به مشامم رسید به شدت به من فرمود داخل شو و هر چه مى‌خواهى بردار، داخل شدم دیدم خرابه اى است پر از لاشه مردار. حضرت به تندى فرمود زود بردار (لاشه خورهاى زیادى آنجا بود) از ترس مولا دست دراز کردم پاى قورباغه مرده اى به دستم آمد، برداشتم . فرمود برداشتى ؟ عرض کردم بلى . فرمود بیا، در برگشتن دالان روشن بود در وسط دالان دو دیگ پر آب روى اجاق خاموش مانده بود، فرمود سلطان محمد! چیزى که به دست دارى در آب بزن و بیرون آور، چون آن را در آب زدم دیدم طلا شده است.

حضرت به من نگریست لکن خشمش اندک بود، فرمود سلطان محمد! براى تو صلاح نیست محبت مرا مى‌خواهى یا این طلا را؟ عرض کردم محبت شما را، فرمود: پس آن را در خرابه انداز، به مجرد انداختن از خواب بیدار شدم ، بوى خوشى به مشامم رسید تا صبح از خوشحالى گریه مى‌کردم و شکر خداى را نمودم که محبت آقا را پذیرفتم.

آقا سید رضا فرمود پس از این واقعه ، اضطرار دنیوى سلطان محمد برطرف شد و وضع فرزندانش مرتب گردید.

امیدواریم آزادی این زندانیان سیاسی پیش درآمدی باشد برای زندانیان سیاسی دیگر تا همه ی مردم ایران خوشحال شوند و بعد از این ماه رمضان وضع دیگری پیش آید و باز هم دعا می کنیم آقای میرحسین موسوی و آقای کروبی آزاد شوند.


 


امروز: سخنگوی محمد مرسی رییس جمهوری مصر اعلام کرد که سفر مرسی به تهران برای شرکت در اجلاس جنبش عدم تعهد به معنای تغییر در سیاست خارجی این کشور در قبال تهران نیست.

به گزارش عصر ایران، " یاسر علی " سخنگوی مرسی روز گذشته در گفتگو با روزنامه فرا منطقه ای الشرق الاوسط چاپ لندن ضمن اعلام این مطلب افزود که روابط دیپلماتیک تهران - قاهره به این زودی ها از سر گرفته نخواهد شد.

اشاره یاسر علی در حالی است که علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران هفته گذشته در گفتگو با روزنامه مصری " الاهرام " ابراز امیدواری کرده بود که قاهره و تهران هر چه زودتر روابط دیپلماتیک خود را از سر گیرند.

یاسر علی اما در مصاحبه با الشرق الاوسط با رد احتمال از سرگیری قریب الوقوع رابطه دیپلماتیک تهران - قاهره گفت : سفر مرسی به تهران بر مبنای پروتکل ها صورت می گیرد و نشانه ای از تغییر در سیاست خارجی مصر محسوب نمی شود.

وی همچنین افزود : موضع مرسی در قبال تحولات سوریه روشن است و رییس جمهوری مصر خواهان کناره گیری بشار اسد از قدرت و در عین حال مخالف مداخله نظامی خارجی در سوریه است.

ایران و مصر اندکی بعد از سقوط حکومت پهلوی و استقرار نظام جمهوری اسلامی روابط دیپلماتیک ندارند و دو کشور بر سرمسایلی چون صلح خاورمیانه ، میزبانی دولت مصر از آخرین شاه مخلوع ایران و نیز نامگذاری یک خیابان در تهران به نام قاتل " انور سادات " رییس جمهوری اسبق مصر اختلاف نظر دارند.


 


امروز: در حالی که بعد از عدم شرکت سفیر عربستان در نشست هم اندیشی درباره سوریه در تهران، بسیاری سفر احمدی نژاد به عربستان را خلاف منافع ملی می دانستند، وزیر خارجه خبر داد حتی وزیر خارجه عربستان به تهران نمی آید و قائم مقامش را می فرستد.
به گزارش بازتاب، این در حالی است که در اجلاس سازمان کنفرانس اسلامی، امیر عبدالله، پادشاه کنونی عربستان به تهران آمد.
با وجود آن که وی در آن مقطع ولیعهد عربستان بود، به دلیل بیماری برادرش فهد، عملا همه کاره کشور عربستان سعودی به شمار می رفت.

وزیر امور خارجه کشورمان به حضور محمد مرسی رئیس جمهور مصر و بان کی مون دبیرکل سازمان ملل در اجلاس تهران اشاره کرد و گفت: همچنین قائم مقام وزیر خارجه عربستان که فرزند پادشاه عربستان است به عنوان نماینده ویژه پادشاه عربستان در اجلاس عدم تعهد در تهران شرکت کند.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان شامگاه پنجشنبه در برنامه دیروز، امروز، فردا با بیان اینکه 120 کشور در شانزدهمین اجلاس جنبش عدم تعهد حضور پیدا می کنند، گفت:50 رئیس کشور شامل رئیس جمهور، نخست وزیر و معاون رئیس جمهور در نشست تهران شرکت می کنند.

وی همچنین تاکید کرد: ممکن است در چند روز آینده سطح تعدادی از هیئت ها به بالاتر ارتقا پیدا کند و روسای آنها در اجلاس شرکت کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان به حضور محمد مرسی رئیس جمهور مصر و بان کی مون دبیرکل سازمان ملل در اجلاس تهران اشاره کرد و گفت: همچنین قائم مقام وزیر خارجه عربستان که فرزند پادشاه عربستان است به عنوان نماینده ویژه پادشاه عربستان در اجلاس عدم تعهد در تهران شرکت کند.

صالحی در ادامه خبر داد که ایران در حال رایزنی برای حضور سطح بالای روسیه در اجلاس عدم تعهد است.

وزیر امور خارجه همچنین تاکید کرد که ونزوئلا میزبان بعدی اجلاس جنبش عدم تعهد است.

وی در ادامه در خصوص مذاکرات 1+5 با جمهوری اسلامی ایران گفت: راهی به جز سرانجام رساندن مذاکرات نیست و 1+5 هم به این نتیجه رسیده است. بنده به آینده مذاکرات امیدوار هستم.

وزیر امور خارجه در خصوص تاریخ مذاکرات بهدی ایران و 1+5 گفت: تاریخ نشست سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی و کاترین اشتون سخنگوی سیاست خارجی اتحادیه اروپا مشخص نیست.


 


امروز: یکی از طراحان تحقیق و تفحص از دانشگاه پیام‌نور با رد ادعای انصراف 70 درصدی نمایندگان از تحقیق و تفحص دانشگاه پیام‌نور، از تابعیت دوگانه معاون دانشگاه پیام‌نور خبر داد.

به گزارش فارس، غلامرضا کاتب نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تحقیق و تفحص یکی از راهکارهای نظارتی مجلس بر دستگاه‌های اجرایی است، گفت: دستگاه‌های اجرایی که تخلف نداشته باشند، از تحقیق و تفحص استقبال می‌کنند؛ چرا که تحقیق و تفحص باعث می‌شود که بدنه اجرایی از عملکرد خود آگاه شود.

به گفته وی از زمان آغاز گمانه‌ها درباره تحقیق و تفحص از دانشگاه پیام‌نور، متوجه شدیم که دانشگاه پیام‌نور از این تحقیق و تفحص بسیار ناراحت است و به عناوین مختلف تلاش می‌کند تحقیق و تفحص انجام نشود.

کاتب در واکنش به اظهارات معاون مالی و اداری دانشگاه پیام‌نور مبنی بر وجود ابهام در تحقیق و تفحص و انصراف 70 درصد متقاضیان، گفت: یکی از بندهای تحقیق و تفحص بحث مدیران دو تابعیتی و همین معاون مالی و اداری است که تابعیت دوگانه دارد.

وی افزود: هیچ دلیلی ندارد که این فرد به بندهای تحقیق و تفحص ورود پیدا کند و مدعی شود که 70درصد نمایندگان از تحقیق و تفحص منصرف شدند، این نمایندگان متقاضی تحقیق و تفحص جدید الورودند و نسبت به این دانشگاه شناخت ندارند.

نماینده مردم گرمسار این اظهارات را یک نوع بی‌حرمتی به نمایندگان مجلس دانست و گفت: اتفاقا شناخت نمایندگانی که به دنبال تحقیق و تفحص هستند، از بسیاری از نمایندگان ادوار گذشته نسبت به این دانشگاه بیشتر است.

کاتب با بیان اینکه بنده به عنوان یکی از امضاکنندگان این طرح چندین سال معاون دانشگاه پیام‌نور بودم و اشرافیت من از خود معاون اداری مالی دانشگاه پیام‌نور بیشتر است، اظهار داشت: با تعدادی از نمایندگان طرح که طی این چند روز اخیر تماس داشتم، یک مورد هم انصراف از تحقیق و تفحص نداشته‌ایم؛ مضاف بر اینکه انصراف متقاضیان تفحص دروغ محض است چون مجلس در این مدت تعطیل بوده است.

این نماینده به روند انصراف از این طرح اشاره و تصریح کرد: نماینده‌ای که بخواهد امضای خود را پس بگیرد باید به کمیسیون اعلام کند. این در حالی است که اکنون مجلس تعطیل است و کمیسیونی وجود ندارد تا بخواهد اعلام کند که تحقیق و تفحص را پس گرفتم؛ بنابراین لفظ این حرف غلط است؛ البته ممکن است نماینده‌ای بگوید از این تفحص انصراف می‌دهم اما اینکه انصراف داده باشند، اشتباه است.

به گفته وی در طول این مدت بسیاری از اساتید، دانشجویان و کارمندان دانشگاه پیام‌نور اعلام کرده‌اند که از تحقیق و تفحص خوشحال هستند و معتقدند که از طریق این تفحص به حق و حقوق اساسی خودشان خواهند رسید.

کاتب با بیان اینکه دانشگاه را وادار خواهیم کرد که به حقوق اساتید و دانشجویان احترام بگذارد، گفت: یکی از حرف‌های اصلی ما این است که دانشجویان، اساتید و کارکنان این دانشگاه، حق و حقوقی دارند و جایی که خلاف صورت می‌گیرد باید مقابلش ایستاد تا موجب تقویت نظام و آموزش عالی شد.


 


امروز: جانشين فرمانده ناجا از بكارگيري ۱۱۰ هزار پلیس و ۸۵۰ تيم امنيتي انتظامي براي پوشش حفاظتي شانزدهمين اجلاس سران جنبش غيرمتعهدها در تهران خبر داد.

به گزارش ايسنا، احمدرضا رادان در رزمايش آغاز عمليات اجرايي تامين امنيت اجلاس سران كشورهاي عضو جنبش عدم‌تعهد از حضور ۸۵۰ تيم امنيتي انتظامي براي برپايي هرچه بهتر اين اجلاس اشاره كرد و گفت: از زمان ابلاغ زمان برگزاري اين نشست در تهران اقدامات امنيتي پليس براي برگزاري هرچه بهتر اين اجلاس آغاز شد.

وي با بيان اينكه قرارگاه امام علي از ابتداي زمان ابلاغ اجلاس طرح‌ريزي را آغاز كرد گفت: قرارگاه امام علي به اتفاق دو قرار گاه، مسئول تامين امنيت تهران و حفاظت از شخصيت‌هاست و ضمن اخذ حكم به اجراي ماموريت مي‌پردازد.

جانشين فرمانده ناجا با بيان اينكه هماهنگي‌هاي لازم با قرارگاه نبي‌اكرم، ستادكل، وزارت اطلاعات و وزارت كشور و ساير نهادها در دستوركار است، گفت: براي تامين امنيت كشور در سه سطح تهران بزرگ، استان‌هاي همجوار، استان و مناطق مرزي پيش‌بيني شده است.

رادان با بيان اينكه در تهران بزرگ چهار حلقه امنيتي تعريف شده است گفت: در نوار مرزي به خصوص جنوب‌شرق و شمال‌غرب تشديد اقدامات در شيب ۵۰، ۳۰، ۷۰ و ۱۰۰ درصد است.

جانشين فرمانده ناجا با بيان اينكه در استان‌هاي همجوار و به خصوص منتهي به تهران، ايست‌هاي بازرسي‌ موقت و مقطعي در نظر گرفته شده است گفت: ۳۶۰ ايستگاه بازرسي در تهران در نظر گرفته شده است كه ۲۰۰ ايست بازرسي توسط ناجا براي تامين امنيت تهران و ۱۶۰ ايست بازرسي نيز توسط بسيج راه‌اندازي شده است.

وي با بيان اينكه ۱۱۰ هزار پرسنل ناجا به صورت مستقيم در تامين امنيت اجلاس نقش دارند، گفت: ۲۹۰۰ خودرو و ۲۵۰۰ موتور ماموريت تامين نظم و امنيت اجلاس را بر عهده دارند.


 


امروز: قيمت سكه و دلار در مقايسه با چند روز گذشته افزايش داشته، به گونه‌اي كه امروز سكه تمام طرح قديم در بازار850 هزار تومان و طرح جديد 846 هزار تومان به فروش مي‌رسد و اين در حالي است كه سه روز پيش قيمت اين سكه‌ها به ترتيب 800 و 798هزار تومان بود.

به گزارش ايسنا، هر گرم طلاي 18 عيار نيز 86 هزار و 550 تومان، هر مثقال طلاي 17عيار 374هزار و 800 تومان و قيمت هر انس طلا در بازار‌هاي جهاني 1671 دلار است.

گفتني است؛ در بازار غير رسمي طلا و ارز، امروز قيمت ربع سكه 214 هزار تومان، نيم سكه 423 هزار تومان و سكه‌هاي يك گرمي 120 هزار تومان خريد و فروش مي‌شود.

هر دلار نيز 2202 تومان، يورو 2765 تومان و پوند 3500 تومان خريد و فروش مي‌شود.

به گزارش ايسنا، سه روز پيش سكه تمام طرح قديم در بازار 800 هزار تومان، طرح جديد 798 هزار تومان، نيم سكه 398 هزار تومان، ربع سكه 200 هزار تومان و هر گرم طلاي 18 عيار نيز 81 هزار و 700 تومان قيمت داشت.

همچنين سكه‌هاي يك گرمي 116 هزار تومان و هر دلار 2135 تومان، يورو 2670 تومان و پوند 3380 تومان خريد و فروش مي‌شد.


 


امروز: وکیل مه‌آفرید خسروی متهم اصلی پرونده فساد بزرک بانکی از موکول شدن ابلاغ حکم متهمان این پرونده به بعد از تعطیلات خبر داد.

به گزارش فارس، غلامعلی ریاحی وکیل متهم اصلی پرونده فساد بزرگ بانکی گفت که امروز از دادگاه با وی تماس گرفتند و اعلام کردند حکم متهمان پرونده فساد بزرگ بانکی بعد از تعطیلات ابلاغ می‌شود.

پیش از این قاضی ناصر سراج از صدور حکم اعدام برای برای 4 نفر از متهمان و حکم حبس ابد برای 2 متهم دیگر پرونده موسوم به اختلاس سه هزار میلیاردی خبر داده و گفته بود این حکم ظرف روزهای شنبه یا یکشنبه ابلاغ می‌شود.

دستگاه‌ها و سازمانهای مختلف تهران در روزهای هفتم تا یازدهم شهریورماه به دلیل برگزاری شانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد تعطیل هستند.


 


امروز: قرارگاه حمزه سیدالشهدا از شهادت 4 تن از پاسداران انقلاب اسلامی در سانحه هوایی بالگرد در منطقه شمالغرب کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، روابط عمومی قرارگاه حمزه سیدالشهدا در اطلاعیه ای اعلام کرد: صبح امروز شنبه یک فروند بالگرد متعلق به قرارگاه حمزه سیدالشهدا در حین انجام مأموریت در منطقه مرزی سردشت ، در آستانه فرود، بعلت نقص فنی دچار سانحه شد.

این اطلاعیه افزوده است: در این سانحه تعداد 3 تن از کادر پروازی همراه با یکی از پاسداران قرارگاه حمزه سیدالشهدا به شهادت رسیدند.


 


امروز: معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال گفت: کشور امریکا اولین گرینه ایرانی ها برای مهاجرت در دو سال گذشته بوده است و بعد از آن دو کشور امارت و انگلستان در رتبه های بعدی قرار دارد.

به گزارش ایلنا، کرمی در نشست خبری امروز با بیان اینکه بیشترین مهاجرت‌ها به کشور ایالات متحده آمریکا با فراوانی یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در سال ۹۰ صورت گرفته است اظهار کرد‌: پس از این کشور کشورهای متحد عربی به ویژه امارات با ۸۰۰ هزار مهاجم در رتبه دوم قرار دارد.

وی با بیان اینکه دو کشور انگلستان و کانادا با ۴۱۰ هزار مهاجر در رتبه سوم قراردارد گفت ‌: کشورهای آلمان، فرانسه، سوئد، استرالیا، ترکیه، هلند، مالزی، هند و بلژیک در رتبه‌های بعدی مهاجرت قراردارد‌. ‌

کاهش نرخ کاهش ازدواج در سال ۹۰

معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال درباره ثبت وقایع ازدواج و طلاق در سال ۹۰ نیز اظهار کرد‌: در سال گذشته ۸۷۴ هزار و ۷۹۲ واقعه ازدواج به ثبت رسیده است که استان‌های خراسان شمالی، زنجان، اردبیل و کردستان بالا‌تر از نرخ متوسط کشوری و استان‌های تهران البرز، سمنان و اصفهان پایین‌تر از نرخ متوسط کشوری وقایع ازدواج ثبت شده است‌. ‌

به گفته وی بیشترین ازدواج در گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ ساله ویژه مردان و ۱۵ تا ۱۹ ساله ویژه زنان به ثبت رسیده است، در واقع از مجموع ازدواج‌های ثبت شده ۱۶۰ هزار و ۱۸۰ واقعه متعلق به این گروه سنی به ثبت رسیده است که ۱۸/۳ درصد ازدواج‌های سال گذشته را به خود اختصاص داد‌. ‌

کرمی از کاهش ثبت وقایع ازدواج در سال گذشته خبرداد و گفت‌: نرخ کاهش ازدواج در سال ۹۰ در مقایسه با سال گذشته ۱/۹کاهش داشته است‌. ‌

وقوع ۴۴ درصد طلاق‌ها در ۴ سال اول زندگی

وی افزود: همچنین سال گذشته در زمینه طلاق استان‌های البرز، تهران، خراسان رضوی، کرمانشاه، قم با بالا‌تر از نرخ متوسط کشوری در راس سایر استان‌ها بوده‌اند که به ترتیب ۲/۹، ۲/۷، ۲/۴، ۲/۳، ۲/۲دهم در هزار است و کمترین نرخ طلاق نیز در استان‌های سیستان و بلوچستان، ایلام، چهارمحال بختیاری، خراسان جنوبی و یزد است‌. ‌

وی ادامه داد‌: ۴۴ درصد طلاق‌های صورت گرفته درسال ۹۰ تا قبل از ۴ سال اول زندگی صورت گرفته است که درواقع براساس آمارهای موجود می‌توان گفت‌: با افزایش طول مدت ازدواج سن طلاق کاهش می‌یابد‌. ‌

معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال درباره ثبت وقایع تولد و فوت نیز در سال گذشته نیز گفت‌: یک میلیون و ۳۸۲ هزار و۲۲۹ ولادت و ۴۲۲ هزار فوت در سال گذشته به ثبت رسیده است که در بحث ولادت ۱/۴ درصد افزایش و در بحث فوت نیز ۴/۳ درصد کاهش داشتیم‌. ‌

وی ادامه داد‌: براساس آمار موجود یک میلیون و۸۷ هزار و ۹۸۸ واقعه ولادت در نقاط شهری کشور به ثبت رسیده است که ۷۰۸ هزار و ۳۹۵ واقعه آن پسر و ۶۷۳ هزار و ۸۳۴ واقعه آن دختر بوده است‌، همچنین در بحث فوت ۲۲۸ هزار و ۶۳۶ واقعه فوت برای آقایان و ۱۹۳ هزار و ۴۵۱ واقعه فوت برای زنان به ثبت رسیده است‌. ‌

بیماریهای قلبی و عروقی؛ عامل اصلی مرگ در سال گذشته

کرمی با بیان اینکه براساس آمارهای موجود ۳۸/۲ درصد فوت به دلیل بیماریهای قلبی و عروقی بوده است، تصریح کرد‌: گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ سال بیشترین سهم زاد و ولد را در کشور در سال گذشته به خود اختصاص داده است‌. ‌

وی از ایجاد بانک اطلاعاتی ایرانیان خبرداد و گفت‌: براساس این بانک هر ایرانی شماره یونیک ۱۰ رقمی شناسایی دارد که براساس آن دستگاه‌ها می‌توانند در ارایه خدمات با یکدیگر ارتباط داشته باشند‌. ‌همچنین تاکنون بر این اساس ۷۰ دستگاه برای تبادل اطلاعات تفاهم نامه امضا کردند‌. براساس این بانک اطلاعات شخصی و شغلی و تحصیلی افراد وسایل مورد نیاز ثبت می‌شود‌. ‌

ثبت آن لاین وقایع ازدواج و طلاق تا پایان امسال

کرمی با بیان اینکه ۹۸ درصد وقایع ثبت ولادت به صورت آن لاین و الکترونیکی ثبت می‌شود گفت‌: در زمینه ازدواج و طلاق نیز با سازمان ثبت اسناد به دنبال آن هستیم تا اطلاعات ثبت این وقایع به صورت الکترونیکی و آن لاین تا پایان سال جاری انجام شود‌. ‌
وی درباره آرشیو الکترونیکی اسناد هویتی گفت‌: ۱۲۰ میلیون سند هویتی در سازمان ثبت احوال موجود است که ۸۵ درصد آن انجام شده است و تاکنون ۷۰ درصد آن در پایگاههای اطلاعاتی جمعیتی موجود است و در بیش از ۶۰۰ اداره ثبت احوال قابل استفاده هستند البته ثبت الکترونیکی اسناد هویتی ایرانیان خارج از کشور به صورت کامل عملیاتی شده است و باید باقیمانده اسناد تا پایان سال ۹۲به اتمام برسد‌. ‌

به گفته معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال صدور کارت هوشمند ملی از نیمه دوم سال جاری در استان قم عملیاتی می‌شود و باید این کارت‌ها تا پایان برنامه پنجم برای تمام ایرانیان صادر شود که براین اساس اولویت بندی شده است. همچنین با تفاهمنامه صورت گرفته با بنیاد شهید و امور ایثارگران صدور کارت هوشمند ملی برای ایثارگران پس از استان قم در اولویت اصلی است‌. ‌

تدوین آیین نامه صدور کارت هوشمند ملی

کرمی تصریح کرد‌: آیین نامه صدور کارت هوشمند ملی توسط سازمان ثبت احوال، وزارتخانه‌های فناوری و اطلاعات و کشور و معاون برنامه ریزی رییس جمهوری تهیه شده است و در مرحله تصویب است این آیین نامه به کمیسیون اجتماعی دولت الکترونیک ارجاع داده شده است و در حال بررسی است براساس این آیین نامه صدور کارت هوشمند ملی ابلاغ می‌شود که براساس آن قیمت رنج سنی و ‌. ‌. ‌. ‌ تعیین و تکلیف می‌شود‌. ‌

وی از راه اندازی ۱۴۰دفا‌تر پیشخوان ثبت احوال در کشور خبرداد و گفت‌: در این دفا‌تر ۱۱ نوع خدمات ثبت احوالی به شهروندان ارایه می‌شود که از مجموعه ۱۴۰ دفتر ۴۰ دفتر آن در استان تهران وجود دارد‌. ‌همچنین ۱۲ خدمات ثبت احوالی نیز از پروتکال این سازمان به شهروندان ارایه می‌شود که می‌توان به ثبت مهاجرت شهروندان اشاره کرد‌. ‌

صدور شناشنامه شهدا تا پایان امسال

کرمی از صدور شناسنامه شهید خبرداد و گفت‌: صدور این شناسنامه در مراحل نهایی و تا پایان امسال انجام می‌شود این شناسنامه کاربردی ندارد و به صورت نمادین در اختیار خانواده آن‌ها قرار می‌گیرد که شامل ثبت روز تولد زمان و مکان شهادت آنهاست‌. ‌همچنین گنجینه اسناد هویتی و مفاخر و مشاهیر بزرگ در سراسر کشور نیز در دستور کار است که براین اساس ۱۲۰۰ سند احصا شده است.

وی درباره تکالیف متقابل سازمان ثبت احوال به مردم و مردم به ثبت احوال نیز توضیحاتی ارایه کرد و گفت‌: مردم موظفند در مهلت قانونی ۱۵ روزه برای صدور اوراق ولادت و ۲۰ روزه برای اوراق وفات اقدام کنند همچنین در مدت زمانی یک ماه نسبت به تغییر نشانه محل سکونت خود از طریق سازمان و دفا‌تر اسناد یا درگاه الکترونیکی سازمان اقدام کند‌. ‌البته از مردم می‌خواهیم نسبت به نگهداری اسناد هویتی خود مبادرت ورزند و از ودیعه گذاشتن آن‌ها در اختیار دیگران پرهیز کنند‌. ‌

کرمی با بیان اینکه از والدین می‌خواهیم تا نام نیکی برای فرزندانشان انتخاب کنند افزود‌: متاسفانه به دلیل برخی از اعتقادات و احساسات اسامی برای فرزندان انتخاب می‌شود که مناسب آن‌ها در تمامی سن‌ها نیستند‌. ‌

استان تهران در راس چند قلو زایی

وی درباره فراوانی نام‌های انتخاب شده در سال گذشته نیز گفت‌: امیرعلی، ابوالفضل، امیرحسین، علی محمد و فاطمه، زهرا، ستایش، نازنین زهراو زینب به ترتیب فراوانی نام‌های انتخاب شده برای پسران و دختران در سال گذشته است‌. ‌در سال گذشته ۱۹ هزار و ۳۶۱ مورد چند قلو زایی داشتیم که ۱۸ و ۶۱۹ مورد آن دوقلو و ۷۱۵ مورد آن سه قلو ۲۶ مورد چهارقلو و یک مورد ۵ قلو به ثبت رسیده است و استان تهران را ۲۸۹۵ مورد و خراسان رضوی با ۱۶۱۵ مورد و استان فارس با ۱۲۳۹ مورد رتبه اول تا سوم را به خود اختصاص داده است‌. ‌

تهیه دستورالعمل تغییر نام در ثبت احوال

معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال از تهیه دستورالعمل تغییر نام در ثبت احوال خبرداد و گفت‌: با این دستورالعمل دیگر نیازی به مراجعه به دادگاه و گرفتن وکیل برای تغییرنام وجود ندارد، این دستورالعمل از اردیبهشت ماه در حال اجراست و براساس آن ۱۱۱۴ درخواست برای تغییر نام داشتیم که با ۶۷۸ مورد آن موافقت شده است‌. ‌براساس این دستورالعمل هیچ گونه مخالفتی با اسم‌های مذهبی و ملی و باستانی صورت نمی‌گیرد‌. ‌ اما اسامی غیر ایرانی و خارجی همچنان ممنوع هستند‌. ‌

وی از راه اندازی درگاه اینترنتی سازمان ثبت احوال خبر داد و گفت‌: براساس این درگاه پاسخگوی تمام سوالات ایرانیان مقیم در خارج از کشور به صورت ایمیل انجام می‌شود و آن‌ها می‌توانند به صورت ان لاین اطلاعات موجود را کسب کنند‌. همچنین براساس سامانه پرسش و پاسخ و راه اندازی وب سرویس درخواست کارت شناسایی ملی و صدور اسناد هویتی از ۶ ماه به یک ماه کاهش یافته است براین اساس علاوه بر صدور گواهی تجرب هموطنان ما می‌توانند با سامانه ره گیری از روند صدور اسناد خود مطلع شوند ما برای تغییر نام ایرانیان خارج از کشور نیز تمهیداتی در نظر گرفته‌ایم.

۱۰ هزار تومان؛ هزینه صدور شناسنامه‌های مکانیزه

کرمی درباره صدور شناسنامه‌های مکانیزه نیز گفت‌: ‌فراخوانی برای صدور این شناسنامه‌ها نداریم اما افراد بالای ۳۰ سال می‌توانند نسبت به تعویض شناسنامه خود اقدام کنند تمامی شناسنامه‌های کنونی به صورت مکانیزه صادر می‌شود و هزینه تعویض شناسنامه ۱۰ هزار تومان و هزینه صدور شناسنامه المثنی برای بار اول ۱۰ هزار و برای بار دوم ۲۰ هزار تومان است‌. ‌


 


امروز: محمدمهدی ناصحی با بیان اینکه زنده کردن یک فرد به منزله زندگی بخشیدن به یک جامعه می باشد افزود: در کشور ما باید بر اساس اعتقادهای مذهبی و تنسان دوستانه ای که وجود دارد جایگاه اهدای عضو ارتقا پیدا کند.

به گزارش ایلنا، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در اولین سمپوریوم پیوند اعضا در هتل سالاردره ساری که با حضور 50 نماینده دانشگاه علوم پزشکی و اساتید برتر کشور اسپانیا و اعضای tpm برگزار شد، اظهار داشت: با برگزاری این همایشها در کشور و استان می توان از تجربیات آنها جهت بهره برداری بهتر از بیماران مرگ مغزی استفاده نمود.

ناصحی استان مازندران را از استانی با ظرفیت علمی بالا عنوان کرد و گفت: استان مازندران با توجه به قابلیت های فراوان در بخش کشاورزی و صنعت در زمینه پزشکی نیز از قابلیت های فراوانی برخوردار است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی مازندران و دانشگاه علوم پزشکی بابل با 10 هزار دانشجو در حوزه پزشکی از ظرفیت های قابل ملاحظه استان است.

این مقام مسئول بیان داشت: استان مازندران با دارا بودن حدود هزارو 200 خانه بهداشت و 250 مرکز بهداشت و 36 بیمارستان در حوزه پزشکی در کشور از استانهای شاخص است.

وی با اشاره به اینکه کار پیوند اعضا در استان از سال 87 کلید خورد افزود:در سال اخیر همکاری خوبی با دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه تهران داشتیم و رتبه برتربرای همکاری با این دو دانشگاه کسب کرده‌ایم.

ناصحی با اعلام اینکه ما در سال گذشته 52 نفربیمار مرگ مغزی به سمت اهدای عضو سوق داد ه شد افزود:در هفت مرکز بیماری ما 260 نفر بیمار نیازمند عضو پیوند عضو انجام شد.

وی در پایان تصریح کرد: حدود 12 هزار نفر مازندرانی برای اهدای عضو به صورت داوطلبانه ثبت نام کرده اند.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به emrooz-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به emrooz@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته