-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ مرداد ۳۱, سه‌شنبه

Latest News from 30Mail for 08/21/2012

این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.

 

1391/5/30
  •  

    حجت قندی
    اقتصادانه

    نیویورک تایمز گزارشی در هفته گذشته درباره رونق بازار ریال-دلار در افغانستان به یمن تحریم ایران دارد. گزارش می گوید که دلالها، ریال را بار کامیون می کنند و از مرز عبور می دهند تا در بازار افغانستان با دلار مبادله شود. برای عبور ریال از مرز، دلالها چیزی بین 5 تا 7 درصد پول را مطالبه می کنند.
     
    چند نکته دیگر درباره این گزارش قابل توجه است: یکی اینکه همین قاچاق ریالی دلاری به نوعی دور زدن تحریم است. دوم اینکه تا آنجا که من می فهمم دولت ایران حد اقل به صورت رسمی با این کار مخالف است و به عبارتی ریسک این کار را افزایش می دهد که البته با توجه به اینکه این مبادلات به مقابله با تحریم کمک می کند این مخالفت عجیب و غریب است. سوم اینکه ، من نمی فهمم چرا نباید بازار ارز داخلی را کم ریسک کرد که مبادلاتی اینچنینی تا حد امکان در داخل صورت گیرد و چرا فرستادن ریال به خارج از کشور باید دردسر ساز باشد؟ 
     

    رفتار ضد اقتصادی و مداخله دولت در بازارها و بدتر از همه سر ناسازگاری با همه دنبا، در گذشته باعث کمک ایران به رونق اقتصادی ترکیه و دوبی می شده است. اثر مثبت تحریمهای اخیر این است که ما در حال کمک به رونق اقتصادی افغانستان و کردستان عراق هم هستیم. به قولی سعیکم مشکور.

    * تیتر از سی‌میل


     
     

    1391/5/30
  •  

    مسعود
    تجربه‌های آزاد

    پارسال همین موقع امریه داده بودند دستم و گفته بودند برایِ ادامه یِ خدمت سربازی باید بروم مراغه، داشتم تویِ نقشه دنبالِ محلِ دقیقِ قرار گرفتن مراغه، فاصله ی نسبی اش با تهران و راه های زمینی و هوایی دسترسی به آنجا می گشتم.

    سه ماه بعد انتقالی گرفتم و برگشتم تهران.

    هفته ی پیش اداریِ یگانِ مان نامه ی کسر از آمار را داد دستم، پنج شنبه سربازی ام تمام می شد و باید دنبالِ کارها و گرفتنِ امضاهای تسویه می رفتم. چهارشنبه ظهر امضاها تمام شد و برگه ی رهایی را گرفتم، از بچه ها خداحافظی کردم، یکی شان گفت: «حالا دیگه آزاد شدی، هر غلطی خواستی می تونی بکنی، هر جا دلت خواست می تونی بری.» و برگشتم خانه، پوتین ها را جلویِ در خانه از پا درآوردم و پرتشان کردم گوشه ی بالکن. بابا گفت: «تمام شد؟» گفتم: «آره.» مامان گفت: «چقدر زود تموم شد.» بابا گفت: «حالا دیگه وقتش رسیده که دنبالِ یک کارِ ثابت باشی.»

    این را تویِ یکی از داستان هایِ مهدی ربی خوانده بودم و گذاشته بودم تا یک روزی مثلِ امروز اینجا بنویسم اش: «… کارت پایان خدمت مث دختری می مونه که خیلی دوستش داری ولی نمی تونی داشته باشیش. خودتو پاره می کنی تا به دستش بیاری، تا مال تو باشه. بالاخره هم به دستش می آری. اما وقتی دستشو تو دستت گرفتی دیگه واسه ات مهم نیست. نه این که دوستش نداشته باشی یا نخوایش، نه، نه. فقط یک جوری بی خیالش می شی. یه چیزی انگار تموم شده. دیگه نمی دونی حالا باید چی کار کنی.»

    مسعود هستم یک آزاد شده از بندِ خدمت… به قولِ پسر عمه ام اضافه شده به خیلِ بیکاران… بی این که هیچ حس و حالی خاصی داشته باشم، باید داشته باشم؟ یک چیزی تمام شده و رفته پیِ کارش و دیگر قرار نیست برگردد. تا اینجا که اتفاقِ خاصی نیفتاده، از اینجا به بعدش هم در رویِ همین پاشنه می چرخد.

    * تیتر از سی‌میل


     
     

    1391/5/30
  •  

    رعنا
    november 25

    آقای عین چشمهای سبز نافذی داشت . صدای بم و قد بلند و موی فلفل نمکی مجعد . میان سال بود. بدن قوی و ستبرش با تصویر کلیشه ای معلمهای تاریخ تضاد داشت . معلم تاریخ بود . و من تا قبل از آقای عین از تاریخ فقط حفظ کردن و فراموش کردنش را بلد بودم . سر کلاس آقای عین یاد گرفتم که چه گذشته به پیکر مجروح کشورم . دانستم سرخپوستها مظلومترین اقوام تاریخند و دلیل بمباران هیروشیما فقط بی رحمی سربازان آمریکایی نبوده. سر کلاس آقای عین سفر می کردم و می دیدم و متحیر می شدم . آقای عین با آن ادبیات فاخرش ساعتها درس میداد و من می بلعیدم دانشش را . وقتی لحن کتاب تاریخ بنا به مصلحت نظام شعاری و فرمایشی می شد ، می گفت یکی از رو آن بخش را بخواند . بی توضیح . و می رفتیم سر فصل دیگر . بلد بود . خیلی چیزها بلد بود . ما را می دید . تک تک ما را . و زیر ورقه هر کداممان ، جمله ای می نوشت که تو همه روز می توانستی بخوانی اش و خوش باشی . می شناخت هر کداممان را به تفکیک چهره و خلق و خو و هوش و مهارتمان.

    یک روز آخرهای کلاس بود . داشت از تاریخ جایگزین شدن دین زرتشت و اسلام می گفت . دو ساعت تمام را به تعریف جالبترین داستانهایی گذرانده بود که ما بی وقفه و خستگی بدانیم بالاخره چه شد که اوستا رفت و قرآن آمد روی طاقچه ها . چه بر سر موبدان و آتش مقدس آمد . به هیجان آمده بود و می گفت و می گفت کع یکهو یک تپق کوچک زد . میخواست بگوید "و کتابها بین مردم پخش شدند" . گفت "و کتابها بین مردم پشخ شدند " . یک نفر زد زیر خنده . و یکی دیگر . بلند می خندیدند و سرشان را آوردند پایین با شانه هایی که تکان می خوردند. یک ردیف همهمه بود و پق پق خنده . دیدم که تاسف آمد توی چشمهای سبز آقای عین . ساکت بود . کلاس هم ساکت شد . اینجور سکوت خیلی بد است . خیلی بد بود. چند دقیقه فقط راه رفت . گفت : دنیا اینشکلی است . تو سعی کنی که ساعتها و ساعتها را جوری درس بدهی که هم آموزش بدهی و هم سرگرم شان کنی ؛ ساعتها بدون وقفه و اشکال مطلب داشته باشی و ارائه کنی و اداره کنی ، هیچکس نمی گوید چه خوب ! پس کافی است یک تپق بزنی و آن وقت همه تو را می بینند و به تو می خندند و کاری می کنند که انگار همه چیز قبل از تو بهدر رفته . یک جوری میشود انگار همه توی این دنیای اشتباه ، منتظر اشتباه کردن بقیه اند.

    آقای عین ، تو اینجا را نمی خوانی . تو نمی دانی آن دانش آموز خیلی زرنگت روی نیمکت سوم که تو را خاموش دوست می داشت و ستایش میکرد و تو برایش همیشه شعر می نوشتی زیر نمره بیستی که از تو می گرفت ؛ این روزها بیشتر یاد تو و آن روز تو می افتد در یک قاره دیگر. یاد تو می افتد ویاد اینکه این جمله تو به مثابه صفحه اول اوستا یا قرآن مهم بود . می شود به خط خوش نوشتش و به حال ناخوش خواندش و یاد تاسف توی چمشهای پر ابهت تو افتاد و سر تکان داد . چه خوب گفته بودی . آدمها منتظر اشتباههای بقیه اند . توی دنیایی که خودش اشتباهی است . آقای عین ؛ کجایی ؟ من لازم دارم که یک قرار چای عصرانه با تو بگذ ارم در دورترین کنج خلوت این جهان.

     
     

    1391/5/30

    محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی می‌گوید عده‌ای از مردم روی ارز سرمایه گذاری کرده‌اند و این موضوع سبب شده تا بانک مرکزی در سال ۹۰ بیش از آن میزانی که برای خروج رسمی کشور ارز نیاز بوده، ارز بفروشد.

    بر اساس گزارش ایسنا و به نقل از امار بانک مرکزی ایران، ارزش دلاری واردات ایران در فاصله سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۹ کمتر از میزان عرضه ارز از سوی بانک مرکزی ایران بوده است، ولی این روند از سال ۱۳۹۰ تغییر کرد.

    آقای بهمنی افزود: «ذهن مردم به گونه‌ای شده که برخی ارز خارجی را می‌خرند و پس‌انداز می‌کنند، در حالی که نباید این گونه باشد».

    قیمت ارز در ایران طی سال گذشته نوسان زیادی را تجربه کرد و طی کمتر از یک سال حدود ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشت که این موضوع سبب جذاب شدن بازار ارز برای سرمایه گذاری مردم شد.

    منبع: ایسنا


     
     

    1391/5/30

    منابع خبری گزارش داده‌اند که پلیس امنیت تهران امسال نیز همانند دو سال گذشته از برگزاری نماز روز عید فطر در نمازخانه‌های اهل سنت در تهران جلوگیری کرده‌اند.

    به گزارش مردمک و به نقل از وبسایت خبری سنی‌آنلاین، این اتفاق در حالی رخ داد که پیشتر به اهل سنت تهران اطلاع داده شده بود که می‌توانند در نمازخانه‌های خود، نماز عید فطر بخوانند.

    بر اساس گزارش سنی‌آنلاین، اجازه برگزاری نماز عید فطر به اهل سنت اما یک روز مانده به عید فطر لغو شد و پلیس امنیت تهران با بستن ورودی نمازخانه‌ها از برگزاری نماز عید فطر جلوگیری کرد.

    بر اساس قانون ایران پیروان دیگر مذاهب اسلامی به جز شیعه در انجام مراسم مذهبی طبق فقه مذهب خود آزادند اما منابع خبری اهل سنت بار‌ها از جلوگیری از انجام مراسم خود خبر داده‌اند.

    حدود ۱۰ درصد جمعیت ایران را اهل سنت تشکیل می‌دهند.

    منبع: مردمک

    مرتبط:

    ممنوعیت برگزاری نماز عید فطر اهل سنت در تهران

    "ما را شهروند درجه دوم به حساب نیاورید"


     
     

    1391/5/30

    مدیرکل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری از زخمی شدن دو محیط‌بان این سازمان در درگیری با یک شکارچی غیرمجاز خبر داد.

    سعید یوسف‌پور گفت که این درگیری شب شنبه در منطقه حفاظت شده شیدا در شهرکرد صورت گرفته است.

    به گفته اقای یوسف‌پور، یکی از این محیطبانان از ناحیه سر و چشم مورد اصابت غیرمستقیم گلوله قرار رفته و محیطبان دیگر نیز از ناحیه بازو زخمی شده است.

    این مقام مسئول افزوده که شکارچی غیرمجاز با استفاده از تاریکی شب متواری شده است.

    حدود دو هفته پیش نیز در درگیری دیگری میان شکارچیان غیرمجاز و محیط بانان سازمان محیط زیست در منطقه حفاظت شده "لشگردر" ملایر رخ داده بود که منجر به کشته شدن یک محیط بان شد.

    طی سال‌های گذشته بیش از صد محیط‌بان در درگیری با شکارچیان در ایران کشته و حدود ۱۰۰ نفر دیگر نیز به قطع عضو دچار شده‌اند.

    منابع: ایرنا و مهر


     
     

    1391/5/30

    یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ایران از تنظیم نامه‌های اعتراض آمیز از سوی این کشور خطاب به دبیرکل سازمان ملل و سازمان‌های بین المللی در حوزه بهداشتی پیرامون «تحریم دارویی ایران» خبر داد.

    به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالرحمان رستمیان گفته که یکی از این نامه‌ها از سوی فاطمه هاشمی، رئیس بنیاد امور بیماری‌های خاص به دبیرکل سازمان ملل تنظیم شده است.

    با اینکه کشورهای غربی فروش دارو به ایران را تحریم نکرده‌اند اما با شدید‌تر شدن تحریم‌های کشورهای غربی علیه ایران و بسته شدن راه‌های گشایش اعتبارات اسنادی، خرید دارو از سوی ایران با مشکل مواجه شده است.

    خانم هاشمی در نامه خود به دبیرکل سازمان ملل از وی تقاضا کرده است تا به بانک کشاورزی ایران اجازه داده شود که گشایش اعتبارات اسنادی مربوط به دارو و تجهیزات پزشکی را انجام دهد.

    به گفته خانم هاشمی، بانک کشاورزی ایران به دلیل تحریم نبودن از سوی کشورهای غربی امکان انجام این کار را داراست.

    آقای رستمیان همچنین از نامه دیگری خبر داد که در زمینه مشکل خرید دارو توسط ایران «از سوی بنیاد حمایت از بیماران هموفیلی به سازمان ملل» تنظیم شده است.

    طی روزهای گذشته منابع خبری گزارش داده بودند که داروهای بیماران خاص از جمله بیماران تالاسمی و هموفیلی در ایران کمیاب شده است.

    منابع غیردولتی پزشکی ایران نسبت به عواقب کمبود داروهای بیماران خاص هشدار داده و گفته بودند که ممکن است کمبود این داروها منجر به معلولیت و مرگ بیماران شود.

    آقای رستمیان همچنین گفته که کمیسیون بهداشت مجلس نیز در اعتراض به «تحریم دارویی ایران» نامه‌ای را تنظیم کرده و قرار است به سازمان‌های بین المللی در حوزه بهداشت ارسال کند.

    آقای رستمیان ادامه داده که وزارت بهداشت ایران البته «از چند ماه پیش اقدام به ذخیره و انباشت اقلام دارویی کرده بود» اما اکنون «در توزیع تعدادی از دارویهای خاص با مشکلاتی مواجه شده است».

    در همین ارتباط، رئیس سازمان غذا و داروی ایران نیز از «توقف فروش دارو به این کشور در آینده» به شدت ابراز نگرانی کرد.

    دکتر احمد شیبانی گفته است که «مسئولان باید در رفع تحریم‌ دارو از طریق دیپلماسی تلاش کنند.»

    مشکلات ایجاد شده برای ایران پیرامون واردات دارو، بخشی از فشارهای ایجادشده توسط کشورهای غربی علیه برنامه هسته‌ای ایران ب شمار می رود که قرار است این فشارها سبب توقف برنامه هسته‌ای ایران شوند.

    کشورهای غربی می‌گویند برنامه هسته‌ای ایران اهدافی نظامی را دنبال می‌کند اما ایران بر صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود تاکید دارد.

    منبع: مهر (+ و +)

    مرتبط:

    گزارشی از «بحران کمبود داروهای سرطانی» در ایران

    مشاور اتحادیه اروپا: هیچ دارویی در فهرست تحریم‌ها علیه ایران وجود ندارد

    "بیماران نیازمند برای سیرکردن شکم خانواده، دارو‌ها را به دلالان می‌فروشند"


     


    شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به 30mail-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به 30mail@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

    هیچ نظری موجود نیست:

    ارسال یک نظر

    خبرهاي گذشته