-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ شهریور ۴, شنبه

Latest Posts from Iran Dar Jahan for 08/25/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



مقابله با ایران اسرائیل را دوپاره کرده است: طرفدران راه حل نظامی اطراف نخست وزیر ناتانیاهو جمع شده اند، رئیس جمهور و مردم این راه را مخاطره آمیز می دانند.

اولین اتاق ها را احتیاطاٌ رزرو کرده اند. یک شرکت خدماتی رسانه ای ظاهراٌ در نظر دارد خبرنگاران خارجی را در هتلی مجلل در تل آویو اسکان دهد – در طبقه های بالا، چون گفته می شود آن بالا دید خوبی به موشک هایی که فرود می آیند دارد. خبر را مجلۀ اقتصادی اسرائیلی «کالکالیست» داد بدون اینکه اعلام کند اتاق ها را برای چه زمانی نگه داشته اند. در هفته های گذشته اسرائیلی ها در صف های طولانی ایستادند تا ماسک های ضد گاز بگیرند. برخی ها مواد غذایی اضطراری انبار کرده اند. البته در این فاصله نگرانی از حملۀ قریب الوقوع اسرائیل علیه ایران تا حدی فروکش کرده است.

رئیس جمهور پرز هم در این کاهش نگرانی سهمی داشته است. در هشتاد و نهمین زاد روزش خویشتن داری را کنار گذاشت و حرف های آشکاری زد که از او مأنوس نیست. گفت که معلوم است اسرائیل نمی تواند به تنهایی جلوی ایران را بگیرد. افزود اسرائیل باید با آمریکا همکاری کند. این استدلال ها تازه نیست. اما از دهان رئیس جمهور که در می آید وزن سیاسی خاصی دارد – و واکنش های تندی را بر می انگیزد.

«باید به سلاح اتمی واکنش نشان داد»

برخی استعفایش را خواستار شدند چرا که گفتند رئیس جمهور پا را از اختیارات خود فراتر گذاشته است. اطرافیان نخست وزیر ناتانیاهو گفتند پرز در دوران فعالیت سیاسیش بیش از یکبار اشتباه کرده، برای نمونه آنگاه که از روند صلح آغاز شده در اسلو پشتیبانی کرد.

در اسرائیل بر سر برنامۀ اتمی ایران دو اردوگاه در برابر هم قرار دارد. به عنوان حامیان راه حل نظامی، ناتانیاهو ووزیر دفاعش ایهود باراک محسوب می شوند. به جمع آنها وزیر تازۀ دفاع غیر نظامی آوی دیشتر اضافه شد. وی تلاش ایران را برای به دست آوردن سلاح اتمی «تهدید موجودیت» اسرائیل خواند که باید به آن واکنش مناسب نشان داد. ناتانیاهو سیاستمدار سابقِ حزب کادیما را نه تنها به کابینۀ معمولی بلکه در کابینۀ کوچکتر امنیت داخلی هم آورده است.

در این کابینه بین هشت عضو وضعیت پات بوده است. مطبوعات اسرائیلی می نویسند با دیشتر اکنون طرفداران حملۀ هوایی اکثریت دارند. سفیر اسرائیل در واشنگتن میشائل اورن گفت حتی اگر برنامۀ اتمی ایران تنها برای چند سال به تعویق بیفتد حمله موجه است.

در اسرائیل تردید وجود دارد که آیا در روز مبادا بتوان به آمریکا تکیه کرد. رئیس سابق سازمان اطلاعات نظامی اسرائیل آموس یادلین توصیه می کند که بهتر است رئیس جمهور آمریکا اوباما حتی قبل از انتخابات به بیت المقدس برود. یادلین در روزنامۀ «واشنگتن پست» نوشت اوباما می باید در مجلس اسرائیل به روشنی اعلام کند آمریکا به هیچ رو ایران هسته ای را بر نمی تابد. مفسران اسرائیلی حدس می زنند که اوباما در مجمع عمومی سازمان ملل در سپتامبر نظیر این حرف را خواهد زد زیرا سفری به اسرائیل در هفته های پایانی ریاست جمهوریش نامحتمل است.

از این گذشته خبرهای رسانه های اسرائیلی در واشنگتن این برداشت را به دست داده اند که اسرائیل ممکن است قبل از انتخابات آمریکا در ششم نوامبر حمله کند. در گامی نامعمول وزیر دفاع آمریکا پانه تا و رئیس ستاد نیروهای مسلح این کشور دمپسی به مطبوعات مراجعه کردند تا به اسرائیل یاد آوری کنند تحریم ها و دیگر اهرم های غیرنظامی هنوز برای جلوگیری از ایران ناکام نمانده اند.

پرز در رأس مرددهایی قرار گرفت که خطرهای راه حل نظامی را بیشتر از امکان مؤفقیت آن می دانند. دستگاه امنیتی و رهبری ارتش هم به این نظر گرایش دارد، اکثریت مردم نیز. زیرا وزیر دفاع غیرنظامی اسرائیل ویلنای که قرار است از سمتش کنار برود گفت حملۀ هوایی اسرائیل ممکن است جنگی یک ماهه را در چند جبهه با صدها موشک در روز و ۵۵ کشتۀ غیر نظامی در پی داشته باشد.

اکثریت خواستار تکروی نیست

طبق تازه ترین نظر سنجی اکثریت مردم اسرائیل خواستار تکروی نظامی نیست. ۶۱ درصد می خواهند اسرائیل اقدام نظامی احتمالی را با آمریکا هماهنگ کند؛ ۵۷ درصد لفاظی تازه اوج گرفتۀ ناتانیاهو و باراک را تلاشی می بینند که دولت آمریکا را به تحریم بیشتر علیه ایران وا دارند.

در اسرائیل تردید وجود دارد که آیا در روز مبادا بتوان به آمریکا تکیه کرد. رئیس سابق سازمان اطلاعات نظامی اسرائیل آموس یادلین توصیه می کند که بهتر است رئیس جمهور آمریکا اوباما حتی قبل از انتخابات به بیت المقدس برود. یادلین در روزنامۀ «واشنگتن پست» نوشت اوباما می باید در مجلس اسرائیل به روشنی اعلام کند آمریکا به هیچ رو ایران هسته ای را بر نمی تابد. مفسران اسرائیلی حدس می زنند که اوباما در مجمع عمومی سازمان ملل در سپتامبر نظیر این حرف را خواهد زد زیرا سفری به اسرائیل در هفته های پایانی ریاست جمهوریش نامحتمل است.

برای الیوت آبرامز مشاور رئیس جمهور سابق بوش در امور خاورمیانه کافی نیست. وی می گوید برای باورپذیر کردن تهدید حملۀ نظامی اوباما باید از کنگره بخواهد به او اجازه لازم را بدهد، همانند دو جنگ خلیج فارس و نیز بعد از حمله های یازده سپتامبر ۲۰۰۱.

*از: هانس – کریستیان روسلِر / در: فرانکفورتر آلگماینه تسایتونگ


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به irandarjahan-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به irandarjahan@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته