-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ شهریور ۵, یکشنبه

Latest News from Iran Green Voice for 08/26/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



سید ابراهیم نبوی

 

 

 

 

 

قلب سبز بن بست اختر

rqport_9106041_greenheart-500x500.jpg

جان خودم، این موضوع کم چیزی است که یک ملت وقتی می خواهد درباره شخصیت مورد قبولش حرف بزند، نه به او بگوید آقا، نه بگوید حضرت، نه بگوید دکتر، نه بگوید مهندس، فقط بگوید میرحسین. همین الآن اگر به کسی بگوئید مهندس بیمارستان رفت یا موسوی به بیمارستان رفت، فورا سووال می کنند: « کدام مهندس؟ کدام موسوی؟» ولی وقتی می گوئید « میرحسین به بیمارستان رفت» معلوم است که چه کسی مورد نظر است. الکی که مردم با کسی رفیق نمی شوند.

براساس اطلاعاتی که به دست آوردیم و به نظر می رسد درست باشد، عمل آنژیوگرافی میرحسین موسوی با موفقیت صورت گرفته است. دیروز پس از انتقال میرحسین به بیمارستان خبر این موضوع در ابعاد وسیع منتشر شد و در رسانه های مهم جهانی نیز خوانده و شنیده شد. بعضی از دوستداران موسوی تصمیم گرفتند به بیمارستان بروند و بعضی دیگر با توجه به نظر خانواده رهبر جنبش سبز معتقد بودند که مصلحت نیست که مردم به بیمارستان بروند.

rqport_9106042_koocheh_akhtar.jpg

البته طبیعی است که خیلی هم مصلحت است که مردم مثلا بروند روی پشت بام خانه شان و درباره میرحسین شعار بدهند و به حکومت یادآوری کنند که نگران جان و زندگی رهبر جنبش سبز هستند. یک نامه هم برای بان کی مون نوشته شده که وقتی رفت تهران، همینطوری سرش را نیاندازد پائین و ناهار و شام بخورد و غیرمتعهدها را بروبر نگاه کند. سراغ موسوی را بگیرد و حالش را بپرسد. البته یک نامه هم به مرسی رئیس جمهور مصر نوشته شده که وقتی می رود تهران پیگیر حال میرحسین باشد.

فعلا که رسانه های دولتی از ترس بخشی از نقاط فرودست خبر سلامتی موسوی را اعلام کردند و نشان دادند که حکومتی ها تا جان در بدن دارند مجبورند از رهبر جنبش که در محبس حکومت است نگهداری کنند. بازتاب امروز نوشت: « میرحسین موسوی که صبح دیروز در یکی از بیمارستان های تهران بستری شده بود، پس از بهبود وضعیتش امروز از بیمارستان ترخیص می گردد. مهندس موسوی که به دلیل گرفتگی برخی از رگ های قلبش به بیمارستان منتقل گردیده بود، روز گذشته تحت عمل آنژیو قرار گرفت و در یکی از رگ هایش استنت نصب شده و وضعیت وی رو به بهبودی رفته است. گفته می شود دختران موسوی شب گذشته از وی عیادت کرده اند و یکی از بستگانش در کنار وی حضور دارد. بنابر آخرین اطلاعات از وضعیت پزشکی موسوی، پس از اطمینان پزشکان از تثبیت وضعیت سلامتی او، وی امروز ترخیص می شود.»

البته بعضی از دوستان جنبش سبز معتقدند بهتر است مردم بروند به خیابان یا به نگهداری میرحسین که علیرغم مشکل قلبی در حبس نگهداری می شود اعتراض جدی کنند. اتفاقا هر اعتراضی که مردم بکنند، خوب است. منتهی ما توصیه نمی کنیم. کمی فاصله مان زیاد است صدای مان خوب نمی رسد، آن ها که فاصله شان کم است خودشان تصمیم بگیرند.

دیروز اندکی شعار الله اکبر در تهران داده شد. دوستان می توانند در روزهای اجلاس از ساعت چهار عصر به وقت تهران در صفحه های فیس بوک یا جاهایی که در فضای مجازی حضور دارند، استتوس شان را برای شعار دادن شبانه ساعت ده شب تهران تنظیم کنند. از نیم ساعت قبل از رفتن روی پشت بام تا نیم ساعت بعد هم فیس بوک را تعطیل کنند که کسی به جای الله اکبر گفتن لایک نزند. هر کسی هم که خوشش نمی آید به هر دلیل الله اکبر بگوید نام میرحسین را بگوید یا مرگ بر دیکتاتور را فریاد بزند. هر چه این واکنش جدی باشد بهتر است. دوستان خبر می دهند که منطقه اجلاس در یک حفاظت چند لایه است که این ۲۷ رئیس جمهور که احتمالا نصف شان را عمه شان انتخاب کرده و دو پادشاه و هفت نخست وزیر را موش نخورد.

احمد خاتمی روحانی درشت چشم و یادگار دراکولا در طول تاریخ از هواداران جنبش سبز و مخالفان خواست با شلوغ کردن شهر آبروی حکومت را نبرند. البته من نظرم به شورای هماهنگی نزدیک تر است و فکر می کنم آبروی نظام را ببرند بهتر است.

نوبل ادبی و موراکامی

raport_9106043_morakami.jpg

البته ما به دلایل شخصی خیلی هم خوشحال می شویم که نوبل ادبی را بدهند به " کازوئو ایشی گورو" که خیلی دوستش داریم و بخصوص این دو تا کتاب " وقتی یتیم بودیم" و " شبانه ها" یش حسابی حال مان را جا می آورد. اما اگر هم نشد و قرار شد به نقل از گاردین جایزه نوبل به " هاروکی موراکامی" داده شود، ما که بخیل نیستیم. جفت شان ژاپنی هستند، هر دو تا هم کارشان خوب است. امسال به این بدهند، سال بعد به آن یکی. البته نه اینکه قضیه تمام شده، بالاخره هنوز یک ماهی مانده که نوبل ادبی را بدهند. موراکامی متولد ۱۹۴۹ است، با رمانی به نام " به آواز باد گوش کن" تولید ادبی را آغاز کرده و " کافکا در کرانه" یکی از آخرین کارها و یکی از بهترین آثار اوست. از موراکامی آثاری مانند " کافکا در کرانه"، " دیدن دختر صددرصد دلخواه در صبح زیبای ماه آوریل"، " سی و دو ساله مسافر روزگار"، " ابر قورباغه توکیو را نجات می دهد"، " روز حسابی برای کانگوروها"، " سال اسپاگتی"، " ملاقات با دختر"، " دختری از ابپانما"، " داستان یک خاله بیچاره" و " یورش دوم به نانوایی" به فارسی ترجمه شده و در ایران منتشر شده است. موراکامی مدتها از ژاپن خارج شد و در دانشگاه پرینستون مشغول بود و مجددا به ژاپن بازگشت.

دومین شانس در میان کسانی که در فهرست نامزدهای نوبل ادبی هستند، متعلق به " مو یان" نویسنده چینی ۵۷ ساله است. نام اصلی او گوآن موی است و معنی نام مستعار او یعنی مو یان به معنی " حرف نزن". آثار مویان به بیش از ده زبان زنده دنیا و البته که انگلیسی، فرانسه و آلمانی و نروژی ترجمه شده است. دو رمان او توسط ژانگ ییمو کارگردان بزرگ چینی و یکی دیگر توسط هائو جیانکی به فیلم برگردانده شده است. بسیاری از آثار او هم در چین و هم در کشورهای دیگر و برخی دیگر نخست به انگلیسی منتشر شده است.

اگر چه فهرست درازی از نویسندگان سوئدی و شاعران مختلف در جهان وجود دارد که امیدوارند جایزه نوبل ادبیات امسال را بگیرند، ولی چون در سال گذشته یک شاعر سوئدی نوبل ادبیات را دریافت کرده، لذا بعید است که نوبل امسال به یک شاعر یا به یک سوئدی و از همه بدتر به یک شاعر سوئدی داده شود.

raport_9106048_nootboom.jpg

در فهرست امسال اغلب کسانی که در مورد نوبل ادبیات ارزیابی می کنند نام " سیس نوتبام"هلندی قرار دارد. او نیز مانند موراکامی که همزمان با فاجعه جنگ ژاپن زندگی اش آغاز شد یا مانند مویان چینی که سالهای مختلفی را تحت فشار حکومت چین گذراند، مصیبت دیده خشونت قرن معاصر است. او که متولد لاهه است پدرش را در جنگ دوم جهانی از دست داد. آثار بسیاری از او در جهان منتشر شده است. سیس نوتبوم در سال ۱۹۵۵ کتاب " فیلیپ و دیگران" را منتشر کرد و در سال ۲۰۰۴ بهشت گمشده را به چاپ رساند. در فاصله سالهای ۱۹۵۵ تا امروز وی پانزده رمان و مجموعه داستان منتشر کرده است. وی همچنین ۲۳ سفرنامه از سفرهایش به سراسر جهان از جمله تونس، بولیوی، برلین، کشورهای اروپایی، سورینام، سانتیاگو و نقاط مختلف جهان منتشر کرده است.

raport_9106046_nootboom_isfahan.jpg

در سال ۱۹۷۸ سفرنامه او به اصفهان و در سال ۲۰۰۵ سفرنامه او به جهان اسلام منتشر شده است. از او چهارده مجموعه شعر و چهار مجموعه مقاله نیز به چاپ رسیده است.

rqport_9107044_kadare.jpg

" اسماعیل کاداره" نویسنده آلبانیایی سرشناس که داستانهای او در سراسر جهان منتشر شده است نیز در کنار " کووان" شاعر کره ای زندان کشیده و مصیبت زده یکی از شانس های نوبل ادبیات امسال است. البته انگار کو وان شانس زیادی ندارد، چرا که امسال احتمال دادن جایزه به یک شاعر کم است، اما اسماعیل کاداره رمان نویس شانس بیشتری دارد. او که ۷۶ ساله است، از سال ۱۹۹۰ از دست حکومت کمونیستی انورخوجه به غرب گریخت و در فرانسه به انتشار آثارش پرداخت. از کاداره تاکنون کتابهای " ژنرال ارتش مرده"، " آوریل شکسته"، رویدادها"، " شهر سنگی"، " کنسرت در پایان زمستان" به فارسی منتشر شده است. کاداره که در خانواده ای غیرمذهبی در آلبانی به دنیا آمده بود و والدینش تحصیلکرده بودند، در موسسه ادبی ماکسیم گورکی شوروی تحصیل کرد و به تیرانا برگشت. وی از سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۲ عضو مجلس آلبانی بود. انتشار آثار او از دهه هشتاد با مشکل مواجه شد و باعث فرار او به فرانسه شد. در فهرست مجموعه آثار او ۲۳ اثر داستانی قرار دارد. او ۴۸ سال است که مشغول نوشتن است.

raport_9106045_adonis.jpg

با وجود اینکه شانس بسیار کمی برای شاعران جهان وجود دارد تا دنیای شعر نوبل ادبیات را مثل سال گذشته در اختیار بگیرد، اما شاعر بزرگ سوری تبار یعنی آدونیس یکی از نامزدهای نوبل ادبیات امسال است. علی احمد سعید اسبر معروف به آدونیس در سال ۱۹۳۰ در سوریه به دنیا آمد. در سال ۱۹۶۵ یعنی دو سال پس از کودتای نظامیان چپ به رهبری حافظ اسد شرایط برای زندگی ادبی دشوار شد. در فاصله یک ساعت تا دمشق، بیروت مرکز فرهنگ دنیای عرب بود. آدونیس از سال ۱۹۶۵ پس از ماهها زندان و کشیدن دشواری های فراوان سوریه را ترک کرد و به بیروت رفت. او ۲۴ مجموعه شعر به زبان عربی منتشر کرده که از همه آنها تنها دو مجموعه در دمشق به چاپ رسیده است. آدونیس پس از ۱۹۸۶ به پاریس رفته و به عنوان نویسنده آزاد در آنجا زندگی می کند.

البته نام افراد دیگری هم در فهرست نامزدهای نوبل ادبیات امسال مطرح است، اما به نظر نمی رسد نام مهم دیگری جز همین ها که گفتم تا آن حد جدی شود که جایزه نوبل ادبی را بگیرد. فعلا بهتر است یک ماه دیگر هم منتظر بمانیم.

همه چی آرومه، همگی خوشحالن

raport_9106047_ejlasadamtahod.jpg

استاندار تهران اعلام کرد که شرکت های خصوصی هم باید در این پنج روز تعطیل کنند که میزان زیاندهی اقتصاد کشور در این روزها به حد کافی برسد. دستش درد نکند. همچنین مسوولان انتظامی کشور اعلام کردند که کتابفروشی ها هم باید تعطیل کنند. نیروی انتظامی تصمیم دارد که کلیه افراد دستگیر شده را در روزهای اخیر به مدت یک هفته به چالوس و نوشهر و محمودآباد تبعید کند. اطلاعیه های بعدی تا شب به شرح زیر صادر خواهد شد:

یک: کلیه پارک ها و سینماها به مدت یک هفته تعطیل است.

دو: کلیه توالت های عمومی جز برای شخص رئیس جمهور و همچنین توالت های خصوصی مردم در خانه های شان تعطیل و رفتن به آن همراهی با ناتو و استکبار جهانی است.

سه: کلا جمعش کنید یه جای دیگه پهن اش کنید.

مستند منصوره حسینی از بی بی سی پخش شد

raport_9106049_husseini.jpg

مستند " چهره درون" درباره زندگی منصوره حسینی نقاش ایرانی که مدتی قبل در تنهایی درگذشت، از بی بی سی در برنامه آپارات به نمایش درآمد. این اثر که توسط فریده کاکاوند ساخته شده یک مستند از مجموعه ای درباره زنان هنرمند است. منصوره حسینی البته به عنوان نقاشی فیگوراتیو، با آثار آبستره بیشتر و به عنوان کسی که مدتها به نقاشیخط مشغول بوده و آثار نقاشیخط فراوانی دارد، فراوان شناخته شده است. البته حالا که استاد مرحوم شده نمی دانیم این حرف ها را چطور بگوئیم، ولی تقریبا تمام آثار مجسمه ای که به عنوان آثار مجسمه سازی منصوره حسینی شناخته شده یا معرفی شده یا در این اثر هم معرفی شد، گاوهای او ومجموعه ای از مجسمه های عظیم او همه کارهایی است که از مرحوم چنگیز شهوق همسر سابق منصوره به جا مانده بود و به شکلی اسفبار و غم انگیز در غیبت این دو و بخاطر اختلافات شخصی، آثار یک هنرمند صاحب سبک و پیشرو به نام یکی دیگر ثبت می شود. چاره ای جز این نداریم که غصه بخوریم و امیدوار باشیم کسی به داد این مساله مهم در حوزه نقاشی ایران برسد.

بازسازی ۴۵ روزه

raport_91060410_zelzeleh.jpg

بسیج در یک مرحله اعلام کرد همه خانه های ویران شده در زلزله آذربایجان را در ۴۵ روز می سازد. سردار خراسانی هم اعلام کرد ۱۸۰۰ واحد خانه را در سه ماه می سازند. البته بسیج اعلام کرد که کار ساختن این خانه ها را فعلا نمی تواند شروع کند چون باید با تمام قوا از اجلاس غیرمتعهدها حفاظت کند، بلکه از ده روز دیگر بازسازی خانه ها را شروع نمی کند، چون ده روز دیگر هم آخرین مرحله طرح امنیت اجتماعی قبل از آغاز سال تحصیلی است و بسیج باید در این مورد با تمام قوا در صحنه باشد، بلکه بسیج در نظر دارد که بعد از پانزدهم مهر که انشاء الله مدارس به خیر و خوشی برگزار شد ساختن واحدهای مسکونی منطقه زلزله زده را بیست روزی به تاخیر بیاندازد، چون دانشگاه تازه شروع شده و دانشجویان به سر کلاس می آیند و با توجه به اینکه احتمال شلوغی در دانشگاه وجود دارد، و همچنین محتمل است و خیلی هم محتمل است که طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه اجرا شود و وقتی بخواهد اجرا شود باید با بخش های علوم انسانی برخورد جدی شود و احتمالا به احتمال ۱۲۹ درصد تعدادی از دانشجویان دستگیر می شوند و ساختن مناطق زلزله زده بطور قطعی از پانزدهم آبان سال ۱۳۹۱ به مدت یک ماه به تاخیر می افتد. چرا که ماه آبان دقیقا زمان برگزاری انتخابات آمریکاست و بسیج قصد دارد در ابعاد وسیع در انتخابات آمریکا حضور داشته باشد چرا که امام خمینی گفته بود که نظامیان نباید در انتخابات ایران دخالت کنند که حالا معلوم نیست که آیا منظور ایشان از عدم مداخله شامل موارد جزئی مثل کودتا یا تغییر رای یا دزدیدن کاندیدا یا صندوق هم می شود یا فقط شامل موارد کلی مثل تبلیغ نکردن می شود که در این صورت هم مرحوم امام راحل فرمودند بسیج در انتخابات ایران دخالت نکند، نفرمودند که در انتخابات آمریکا دخالت نکند. به همین دلیل بسیج اقدام به مجموعه ای از سفرهای توریستی و خانوادگی با اتوبوس به سوریه، ترکیه، امارات، عراق، لبنان، منطقه غزه، بلغارستان، مجارستان، افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان و هر ...ستان دیگری نموده و در میان راه ممکن است انفجارهای رخ بدهد یا ندهد که از شب قبل از انفجار هر نوع دست داشتن رهبری بخصوص دست راست در هر واقعه ای تکذیب شده و اقدامات عمرانی در مناطق زلزله زده به امید خدا از اواخر ماه آذر سال جاری که انتخابات مرحله بعدی ریاست جمهوری که حساسیت فراوانی دارد به مدت سه ماه برای تبلیغات انتخاباتی، سه ماه برای سازماندهی رای، سه ماه برای دستگیری نامزدهای رقیب، سه ماه برای بستن خیابانهای و کتک زدن مردم و دو ماه برای برکناری کسانی که این کارها را می کنند به تعویق می افتد و در ماه آبان سال ۱۳۹۲ اجلاس خودجوش ساخت مناطق زلزله زده اگر ایران هنوز باقی بود و بسیج باقی بود و آذربایجان هنوز متعلق به ایران بود، و امام زمان هنوز ظهور نکرده بود راس ساعت هشت صبح ۲۳ آبان در خیابان فتحی شقاقی، شماره ۱۲ طبقه سوم برگزار می شود. به صرف چای و شیرینی تشریف بیاورید. از آوردن اطفال بدون سرپرست اعم از رئیس جمهور و فرماندهان سپاه خودداری شود.


 


شش تن از زندانیان سیاسی بند ٣۵۰ زندان اوین که به جرم فعالیت های سیاسی و دفاع از حقوق کارگران زندانی شده اند، بیانیه ای در همبستگی با کارگران افریقای جنوبی منتشر کردند.

این بیانیه به امضای فریبرز رییس دانا، سعیدمتین پور، رضا شهابی، فریدون صیدی راد، سعید جلالی فر، و بهنام ابراهیم زاده رسیده است.

به گزارش اخبار روز، در این بیانیه با اعتراض به کشتارمعدنچیان معترض افریقای جنوبی آمده است: ما زندانیان که در راه دفاع از حقوق انسانی، آزادی همگانی و عدالت مردم جهان و میهن خود در بند ٣۵۰ عمر می گذرانیم و ما که خود را هم بسته ی کارگران جهان و ایران می دانیم، از این جنایت بشری به خشم آمده ایم. گر چه نمی توانیم آن را جز از این طریق ابراز داریم. درحالی که دست ما برای یاری کارگران کشورمان کوتاه است که با بیکاری بی سابقه و گسترده و گرانی سرسام آور و دستمزدهای مادون حداقلی رو به رویند و امکان تشکل و اعتراض از ایشان سلب شده است، همدل و همصدا با کارگران آگاه و مردم آزادیخواه جهان این جنایت را محکوم می کنیم.


 


ندای سبز آزادی:لوا خانجانی،شهروند بهایی  برای اجرای حکم دو سال زندان به اوین احضار شد.

به گزارش ندای سبز آزادی در حال حاضر فواد خانجانی،برادر لوا خانجانی در حال سپری کردن حکم چهار سال زندان خود  است.

جمال الدین خانجانی،پدر بزرگ این دو شهروند بهایی و  از مدیران جامعه بهایی نیز  حدود 40 ماه است که بدون یک روز مرخصی در زندان به سر می برد.

وی حتی اجازه نیافت در مراسم خاک سپاری همسرش حاضر شود.


 


 شیرین عبادی برنده جایزه نوبل در سال ۲۰۰۳ و رییس کانون مدافعان حقوق بشر وعبدالکریم لاهیجی- نایب رئیس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و رئیس جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران در بیانیه‌ای مشترک نسبت به بازداشت گروهی از فعالان سیاسی و مدنی که برای کمک‌ به زلزله‌زدگان به این مناطق سفر کرده بودند، اعتراض کردند.

عبادی و لاهیجی در بیانیه خود از دولتمردان جمهوری اسلامی ایران خواسته‌اند: تمام امدادگران داوطلب و فعالان مدنی و اجتماعی بازداشت شده را فوری و بدون قید و شرط آزاد کنند و بپذیرند که مردم در این زمینه هم اعتمادی به آنها ندارند و با کنار گذاشتن اهرم های فشار و سرکوب مثل سپاه پاسداران راه را برای امدادرسانی فعالان مدنی و اجتماعی و کمک های مردمی باز کنند.

متن کامل این بیانیه را به نقل از کنگره فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر در ادامه بخوانید:

با گذشت دو هفته از زلزله در استان آذربایجان، دولتمردان جمهوری اسلامی همچنان به سیاست سکوت و پنهان کاری ادامه می دهند و تاکنون نه تنها آمار واقعی جانباختگان، روستاها و خانه های خراب شده و خسارت های مالی را اعلام نکرده اند، و از رسیدگی به نیازهای مردم و رساندن کمک های کافی نخستین طفره رفته اند، بلکه با اعزام سپاه پاسداران به منطقه و ایجاد وحشت و دستگیری ده ها فعال مدنی و امدادگر داوطلب می کوشند در کمک های مردمی به هم میهنان آسیب دیده نیز اخلال کنند.

دو هفته از زلزله در استان آذربایجان می گذرد. صدها نفر از مردم در این زلزله جان خود را از دست داده اند، ده ها روستا به طور کامل از بین رفته اند و ده ها روستای دیگر به شدت آسیب دیده اند. دولتمردان از انتشار آمار مشخص و روشن تعداد جانباختگان سر باز می زنند. تعداد تلفات در منابع رسمی تاکنون از ۲۵۲ تا ۳۱۸ نفر اعلام شده است، اما منابع غیررسمی رقم قربانیان را ۱۵۰۰، ۱۶۰۰ و حتا چند هزار تن تخمین زده اند.

دولتمردان از همان ابتدا کوشیده اند با ایجاد محدودیت ها از کمک های مردمی و غیردولتی به زلزله زدگان جلوگیری کنند. آنها نه تنها کمک های لازم را به مردم ارایه نمی کنند، بلکه با به کارگیری سپاه پاسداران و ضبط کمک های مردمی جمع آوری شده می کوشند مانع امدادرسانی به قربانیان زلزله اخیر آذربایجان شوند. دولت حساب های بانکی گروه های غیردولتی مردمی برای کمک به زلزله زدگان را مسدود کرده است. گروه هایی از مددکاران اجتماعی کودکان و هم چنین روانشناسانی که برای کمک به زلزله ‌زدگان به مناطق روستایی رفته بودند، با تهدید به توقیف مدارک شان از سوی اداره اطلاعات اهر و تبریز، مجبور به ترک منطقه شده اند. سپاه با بازرسی کامیون ها و وانت ها در جاده ها، برخی از وسایل نقلیه حامل مواد بهداشتی و خوراکی مردم را توقیف کرده است.

زلزله زدگان به شدت به کمک های غذایی، دارویی، بهداشتی و خدمات پزشکی و روانپزشکی نیاز دارند. کمبود پزشک و پرستار باعث افزایش خطر شیوع بیماری های عفونی از جمله وبا شده است. مردم مناطق زلزله زده از توزیع نامناسب مواد غذایی از سوی سپاه گله مند هستند. بنا به گزارش ها سپاه کمک های دریافتی را انبار می کند. حتا نمایندگان سازمان دولتی هلال احمر قادر به فعالیت چندانی نیستند زیرا سپاه مانع از دخالت آنها می شود. بنا به گزارش ها، در مواردی نیز مشاهده شده که ماموران دولتی در عرضه کمک بین خانواده های مختلف استثنا قایل می شوند.

فساد فراگیر در میان دولتمردان و خودداری آنها از ارایه کمک های لازم به مردم و حتا چپاول کمک های مردمی و بین المللی در تمام موارد مشابه در گذشته، موجب بی اعتمادی گسترده ای مردم شده است. تجربه های گذشته هنوز در اذهان مردم زنده است. پس از حوادثی مثل زلزله های رودبار (۱۳۶۹)، اردبیل (۱۳۷۵) و بم (۱۳۸۲) یا حتا کمی دورتر زلزله های طبس (۱۳۵۷) و بویین زهرا (۱۳۴۱)، به طور عمده نیروهای مردمی، فعالان مدنی و سیاسی ـ اجتماعی بودند که با برخورداری از اعتماد مردم به یاری آنها شتافته اند

این بار نیز استثنا نیست. فعالان مدنی و دیگر هم میهنان به یاری زلزله زدگان رفته اند. اما این بار دولتمردان می خواهند تماس و ارتباط با زلزله زدگان را به انحصار خود درآورند و در این راه ابایی از به کارگیری نیروهای امنیتی و نظامی ندارند. در روزهای گذشته با حمله خشونت آمیز سپاه با استفاده از ماشین های ضد شورش، ده ها امدادگر داوطلب، فعال مدنی و اجتماعی که بلافاصله پس از زلزله به کمک مردم رفته بودند دستگیر شده اند. چند تن از این عده در روز جمعه ۳ شهریور با وثیقه آزاد شدند، ولی تعداد زیادی همچنان در بازداشت مانده اند. بعضی از این عده دارای سابقه محکومیت به حبس های طولانی مدت به خاطر فعالیت های مسالمت آمیز اجتماعی و حقوق بشری هستند، مثل نوید خانجانی (که حکم ۱۲ سال زندان او در تجدید نظر تایید شده است)، واحد خلوصی (محکوم به ۵ سال زندان) و اسماعیل سلمانپور (محکوم به ۱ سال زندان) اکنون در خطر انتقال قطعی به زندان به سر می برند. حسین رونقی ملکی (وبلاگ نگار زندانی محکوم به ۱۵ سال) که در مرخصی درمانی از زندان به سر می برد اکنون به زندان تبریز منتقل شده است.

دولتمردان جمهوری اسلامی باید:
تمام امدادگران داوطلب و فعالان مدنی و اجتماعی بازداشت شده را فوری و بدون قید و شرط آزاد کنند.
بپذیرند که مردم در این زمینه هم اعتمادی به آنها ندارند و با کنار گذاشتن اهرم های فشار و سرکوب مثل سپاه پاسداران راه را برای امدادرسانی فعالان مدنی و اجتماعی و کمک های مردمی باز کنند.

شیرین عبادی، دارنده جایزه صلح نوبل


 


نسیم سلطان‌بیگی فعال دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی، جهت اجرای حکم خود به زندان اوین احضار شد.

این فعال دانشجویی طیف چپ، در نهم آذرماه ۸۹ از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به شش سال حبس تعزیری محکوم شد.این حکم شامل ۳ سال حبس تعزیری به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» و یک سال به علت «تبلیغ علیه نظام» است و دو سال حکم تعلیقی نیز از سال ۸۵ به آن اضافه شده است. این حکم سپس با اعتراض وی به دادگاه تجدیدنظر ارسال شده بود.

نسیم سلطان‌بیگی از جمله دانشجویان طیف چپ است که در آذرماه ۱۳۸۶ در جریان دستگیری گسترده این دانشجویان بازداشت و مدت ۵۶ روز را در زندان اوین بند ۲۰۹ سپری کرده و با قرار وثیقه ۵۰ میلیون تومان آزاد شده بود. وی همچنین در تجمع فعالین جنبش زنان در ۲۲ خرداد ماه سال ۱۳۸۵ بازداشت و به دو سال حبس تعلیقی محکوم شده بود.


 


در پی حمله هفته گذشته ماموران امنیتی به یک کمپ نیروهای مردمی در مناطق زلزله زده و بازداشت امدادگران، گزارش های دریافتی حاکی از تشدید برخورد با امدادگران مردمی در مناطق زلزله زده آذربایجان است.

اخبار رسیده به ندای سبز آزادی حاکی است، پلیس فتا به فعالان مدنی و اجتماعی هشدار داده است که حق فعالیت و کمک رسانی به زلزله زدگان را ندارند.

پلیس فتا که مخفف "پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات" است، بیشتر به برخورد با فعالان شبکه های اجتماعی و اینترنتی می پردازد و ابزاری است که جمهوری اسلامی برای مقابله با متشکل شدن فعالان ایجاد کرده است.

این گزارش حاکی است، کلیه حساب های معرفی شده برای کمک به زلزله زدگان به دستور معاون دادستان تبریز مسدود شده است و همه ی کسانی که حساب بانکی به نامشان بوده به پلیس فتا احضار شده اند.

پیش از این، مراسمی که در پارک شاه گولی تبریز برای یادبود درگذشتگان زلزله برگزار شده بود نیز توسط نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد.

گفته می شود قاضی هاشم زاده که در اخبار رسمی بدون ذکر نام از او به عنوان یک "مقام قضایی مطلع" یاد می شود، مسوولیت این برخوردها را بر عهده دارد و با هماهنگی اداره اطلاعات و حفاظت اطلاعات سپاه کار می کند.

نام این قاضی پیش از این نیز در پرونده فعالان سیاسی و اجتماعی منتشر شده بود زیرا فعالان مدنی اذربایجان که اخیرا احکامشان در دادگاه تجدید نظر تایید شده با بازپرسی این قاضی محکوم شده اند.


 


ندای سبز آزادی : به همت جمعی از فعالان سیاسی - حقوق بشری مقیم لندن، سخنرانی حسن یوسفی اشکوری، دین پژوه و فعال اصلاح طلب، روز جمعه ۲۴ آگوست برگزار شد.

به گزارش ندای سبز آزادی، در این نشست، "سکولاریسم و جامعه ی مذهبی" و "نقش مذهب در جامعه ی آزاد" مورد بحث قرار گرفت که در اینجا می توانید فایل سخنرانی آقای اشکوری را بشنوید.

 

ywsfy_shkhwry.jpg

 


 


خط قرمز اوباما در سوریه چیست؟

مقاله اي از مارک گینزبرگ، سفیر سابق آمریکا در مراکش

 

اگر تنها یک مورد ناامیدي سیاسي، تردید، خطر بالقوه براي منافع استراتژیک آمریکا در خاورمیانه در سیاست خارجي اوباما بتوان پیدا کرد، سیاست آمریکا در قبال شورش هاي مردمي سوریه است. یا توجه به بالا رفتن تعداد کشته شدگان و به اوج رسیدن درد و رنج انسان ها و همانطور که هفته قبل پیش بیني کرده بودم وجود شواهدي که نشان مي دهد سوریه به سرعت تبدیل به محل عملیات القاعده مي شود، آژیر خطر بالاخره در آمریکا به صدا در آمد.

دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است!

آنچه باعث شد اوباما اولین و معتبرترین خط مستقیم در مورد احتمال مداخله نظامي در سوریه را بکشد، نه بالارفتن تعداد کشته شدگان غیر نظامي بود و نه این واقعیت که سقوط بشار اسد موجب هرج و مرج بیشتر در خارج از دمشق مي شود؛ مسئله اصلي گزارش هاي نگران کننده اي بود که براساس آن با توجه به اینکه سقوط اسد نزدیک مي شود، وی ممکن است از سر استیصال از سلاح هاي شیمیایي و بیولوژیکي علیه مخالفانش استفاده کند؛ یا بدتر از همه، این اقدام کثیف را به گردن شرکاي جرم اش یعنی حزب الله لبنان یا سپاه پاسداران یا نیروهاي بسیج بیاندازد.

احتمال دست پیدا کردن بسیج ایران یا نیروهاي سپاه قدس یا شاخه نظامي تروریست حزب الله لبنان به سلاح هاي شیمیایي و بیولوژیک سوریه، با توجه به حضور چشمگیر نیروهاي القاعده در سوریه، یک تهدید استراتژیک نه تنها براي ترکیه و اسرائیل، بلکه براي آمریکا و غرب بشمار مي رود. چه کسي می تواند بگوید که با غالب شدن هرج و مرج مطلق در سرتاسر سوریه، معامله سلاح هاي کشتار جمعي فقط براي حفظ حکومت اسد از فروپاشي است یا براي استفاده در سوریه و جاهاي دیگر جهان؟

از گزارش هايی که از کشور هاي همسایه سوریه، لبنان و ترکیه مي رسد، اینطور به نظر مي رسد که اسد هنوز دستور چنین اقدامی را از سر استیصال نداده است، اما ممکن است با نزدیک شدن به فروپاشي حکومت دیکتاتوري اش چنین دستوری صادر کند.

فرار سران کشور سوریه که در رسانه هاي خارجي و منابع اطلاعاتي بصورت گسترده مطرح شد، نشان مي دهد که قدرت اسد به سرعت در حال کم شدن است. سخنگویان ارتش آزاد سوریه به منابع اطلاعاتي ترکیه و غرب که در مرز هاي این کشور با ترکیه مستقر شده اند، مي گویند که برادر بشار اسد، ماهر ( که گفته مي شود در جریان انفجاري که منجر به کشته شدن برادر زن اسد شد، هر دو پایش را از دست داده است)، اخیرا با ایران و حزب الله به توافق محرمانه اي رسیده  است. به موجب این توافق، افراد مسلح، سلاح هاي سنگین بیشتري را برای استحکام محاصره مخالفان دولت، وارد سوریه کنند و محافظت از انبار سلاح هاي کشتار جمعي سوریه را به عهده بگیرند تا به دست ارتش آزاد سوریه یا مخالفان حکومت اسد، نیافتد.

با شناختي که از استراتژي هاي تروریستي ایران و حزب الله در مقابل دشمنانشان در دست است، مي شود به این نتیجه رسید که هر نوع توافقي که ماهر بصورت محرمانه با حزب الله و ایران امضا کرده باشد، مجوزي است براي ایران و حزب الله که ترتیب حمله به اهداف مشخص را با سلاح هاي کشتار جمعي بدهند و این امکان را در اختیار اسد بگذارند تا اعلام کند که مسئول استفاده از سلاح کشتار جمعي نیست و این "شورشیان" و "تروریست هاي مسلح" هستند که با این اقدام قصد دارند کاري کنند که مخالفانش با او رفتاري شبیه صدام حسین داشته باشند.

این تهدید هاست که منجر به نگراني شدید رئیس جمهور در کاخ سفید شده است.

ممکن است خط قرمز رئیس جمهور، واقعي یا بلوف باشد، اما بر کسي پوشیده نیست که اسد با در اختیار قرار دادن محرمانه سلاح هاي کشتار جمعي در دست متحدانش، چیزي را از دست نمی دهد و یا اینکه ایران و حزب الله لبنان پشیزي براي تهدید آمریکا به مداخله نظامي قائل نیستند یا مرتکب یک اشتباه محاسباتي گستاخانه شده اند.

حزب الله لبنان، سپاه پاسداران ایران، القاعده و سلاح کشتارجمعي، هر کدام به تنهایي مي تواند هر کس را که امید داشت، جنگ داخلي در سوریه به عنوان مسئله اي انحرافی و بي ارزش مطرح شود که در زمان انتخابات مطرح شدن آن مناسب نیست، دچار مکث بکند.

هافینگتن پست، 21 اوت

ترجمه: ندای سبز آزادی


 


ندای سبز آزادی:برخی گزارشها حکایت از بازداشت مسئول برگزاری انجمن ادبی امیر کبیر دارد.

بر اساس گزارشهای رسیده به ندای سبز آزادی آقای صدرا مسئول برگزاری انجمن ادبی امیر کبیر بازداشت و به زندان منتقل شده است.

این احضار و دستگیری در پی تعطیلی انجمن امیرکبیر و دستگیری محمدرضا عالی پیام(هالو) از شعرخوانان همیشگی این انجمن ادبی انجام می شود.

 


 


آیت الله العظمی دستغیب ابراز امیدواری کرد که روند آزادی زندانیان سیاسی که در آستانه عید فطر آغاز شده بود، ادامه یابد و پیش درآمدی باشد بر آزادی زندانیان سیاسی دیگر، تا همه مردم ایران خوشحال شوند. ایشان همچنین بر لزوم تغییر وضعیت فعلی بعد از ماه مبارک رمضان تاکید و همچنین بار دیگر برای آزادی موسوی و کروبی دعا کرد.

این مرجع تقلید در سخنرانی روز عید فطر خود که در وب سایت حدیث سرو منتشر شده، همچنین تکبر و خودخواهی و دعوت به اطاعت محض از یک فرد را مشابه رفتار صهیونیست‌ها توصیف کرد و گفت: صفات آنان را هر کس داشته باشد، ناپسند است؛ یعنی هر کسی بگوید: فقط خودم باشم یا فقط گروه و دسته ی من باشند و هیچ کس دیگری نباشد، به خطا رفته است. هر کس بگوید فقط من باید مطاع باشم، پذیرفته نیست. فقط خدای یکتا باید مطاع باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اگر کسی بتواند حتی یک نفر از مصدومین را نجات دهد،‌صدای احسن از همه سو بر می خیزد. و اگر کسی مسامحه کند، صدای اعتراض همه شنیده می شود –همچنان که در ماجرای زلزله آذربایجان شرقی چنین شد –این امری فطری و وجدانی است و ربطی به دین و آیین و ملیّت انسان‌ها ندارد.

این مرجع تقلید با اشاره به یکی از آیه های قران گفت:یکی از وجوه و مصادیق آیه،‌ همان است که از ظاهر آیه فهمیده می شود؛ یعنی کشتن نفس محترم و زندگی بخشیدن به کسی که در معرض مرگ است. می توان عناوین دیگری غیر از قتل را نیز تحت این عنوان وارد دانست. به عنوان مثال کسی را بی جهت و بدون اثبات جرم، از مزایای اجتماعی محروم کردن؛ یا محصور کردن او یا خانه اش یا ایجاد محدودیت در منبر رفتن، یا دیگر حقوق فردی از این دست،‌ همه از اقسام نازل این مصداقند و بدتر از همه ی اینها، ریختن آبروی اشخاص است که از کشتن آنها بدتر است. آن هم برای جامعه ای که داعیه دار عدالت است. از اصول اولیه ی عدالت این است که تا جرم متهمی، نزد کسانی که قرآن و سنت معیّن کرده، ثابت نشود، نمی توان او را از حقوق خود محروم ساخت.

 


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به irangreenvoice-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به irangreenvoice@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته