-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ آبان ۱۵, دوشنبه

Latest News from Kaleme for 11/05/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



آیت الله دستغیب در تازه ترین سخنان خود اظهار داشت: نگویید کاش شاه مى‌آمد! این شاهان چیزهاى عجیبى بودند. رضا خان، قزّاق قلدر و بى‌سوادى بود که از سربازى ناگهان به شاهى رسید. پسرش نیز شخصى احمق و دیوانه بود و آمریکایى‌ها مى‌چرخاندندش. فکر نکنید آنها آدم‌هاى درستى بودند. بنى صدر و رجوى و دیگر هم‌دستانشان هم افراد درستى نبودند که خدا مى‌داند چه‌ها کردند و چه مى‌خواستند بکنند. آدم بد، بد است و مؤمنین نباید آرزوى آنها را داشته باشند.

به گزارش کلمه، این مرجع تقلید در تفسیر سوره مائده با تاکید بر لزوم امر به معروف و نهی از منکر گفت: کسى شتابان به سوى گمراهى و تباهى پیش مى‌رود، وظیفه‌ى سایر مؤمنین این است که از باب امر به معروف و نهى از منکر، او را از این کار باز دارند و نصیحتش کنند، اما اگر او در شقاوت خویش اصرار ورزید، وضع دیگرى خواهد داشت.

وی در ادامه افزود: فرق میان کسانى که در کفر شتاب مى‌کنند با کافران در این است که بعضى کافران وقتى کلام حق را مى‌شنوند، تسلیم مى‌شوند و ایمان مى‌آورند، اما آنان که در کفر شتاب مى‌کنند، حتى اگر ملائکه‌ى الهى از آسمان فرود آیند و برایشان کتاب و نشانه‌هاى فراوان بیاورند، یا معجزات پى در پى نشانشان دهند، باز هم ایمان نمى‌آورند و مى‌گویند: این‌ها همه خواب و خیال و سحر است. بیشتر منافقان از این گروهند؛ یعنى براى تأمین منافع خویش اظهار ایمان مى‌کنند اما در باطن هیچ اعتقادى ندارند.

آیت الله دستغیب در بیان ویژگی متکبران و فرعون صفتان افزود: فرعون معجزات بسیارى دید و ایمان نیاورد. این معجزات، امتحانات او بودند تا هم تکبّر درونش آشکار شود و هم حجت برایش تمام شود. هر چه بیشتر معجزه مى‌دید، بدتر مى‌شد.

متن کامل تفسیر قران این مرجع تقلید از سایت حدیث سرو به شرح زیر است:

تفسیر سوره مائده جلسه ۲۶ ، آیه ۴۱

۹۱/۸/۱

یا أَیُّهَا الرَّسُولُ لا یَحْزُنْکَ الَّذینَ یُسارِعُونَ فِی الْکُفْرِ مِنَ الَّذینَ قالُوا آمَنّا بِأَفْواهِهِمْ وَ لَمْ تُوْمِنْ قُلُوبُهُمْ وَ مِنَ الَّذینَ هادُوا سَمّاعُونَ لِلْکَذِبِ سَمّاعُونَ لِقَوْمٍ آخَرینَ لَمْ یَأْتُوکَ یُحَرِّفُونَ الْکَلِمَ مِنْ بَعْدِ مَواضِعِهِ یَقُولُونَ إنْ أُوتیتُمْ هذا فَخُذُوهُ وَ إنْ لَمْ تُوْتَوْهُ فَاحْذَرُوا وَ مَنْ یُرِدِ اللهُ فِتْنَتَهُ فَلَنْ تَمْلِکَ لَهُ مِنَ اللهِ شَیْئآ أُولئِکَ الَّذینَ لَمْ یُرِدِ اللهُ أَنْ یُطَهِّرَ قُلُوبَهُمْ لَهُمْ فِی الدُّنْیا خِزْیٌ وَ لَهُمْ فِی اْلآخِرَةِ عَذابٌ عَظیمٌ( ۴۱)

«اى پیامبر! کسانى که در کفر شتاب مى‌ورزند تو را غمگین نسازند، چه آنان که با زبان مى‌گویند ایمان آوردیم و قلب‌هایشان ایمان نیاورده است و چه یهودیانى که گوش مى‌کنند تا دستاویزى براى تکذیب تو بیابند و جاسوسان گروهى دیگرند که خود نزد تو نیامده‌اند. کلمات (کتاب آسمانى) را از جاى خود تحریف مى‌کنند و مى‌گویند: اگر این (حکم) به شما داده شد، بپذیرید وگرنه دورى کنید، و هر کس را خدا بخواهد به فتنه‌ى خود گرفتار کند، در برابر خدا از تو کارى براى او ساخته نیست. آنها کسانى هستند که خدا نخواسته قلب‌هایشان را پاک کند. براى آنان در دنیا خوارى و در آخرت عذاب بزرگ است.»

یا أَیُّهَا الرَّسُولُ لا یَحْزُنْکَ الَّذینَ یُسارِعُونَ فِی الْکُفْرِ؛ فرق میان کسانى که در کفر شتاب مى‌کنند با کافران در این است که بعضى کافران وقتى کلام حق را مى‌شنوند، تسلیم مى‌شوند و ایمان مى‌آورند، اما آنان که در کفر شتاب مى‌کنند، حتى اگر ملائکه‌ى الهى از آسمان فرود آیند و برایشان کتاب و نشانه‌هاى فراوان بیاورند، یا معجزات پى در پى نشانشان دهند، باز هم ایمان نمى‌آورند و مى‌گویند: این‌ها همه خواب و خیال و سحر است. بیشتر منافقان از این گروهند؛ یعنى براى تأمین منافع خویش اظهار ایمان مى‌کنند اما در باطن هیچ اعتقادى ندارند.

نشانه‌هاى این افراد آن است که هیچ اعتنایى به واجبات ندارند و هر حرامى را، تا آنجا که رسوایشان نکند، مرتکب مى‌شوند. گاه این افراد ظاهرى مقدّس به خود مى‌گیرند اما تمام همّ و غمّشان رسیدن به دنیا و مادّیات است و چون مى‌دانند این هدف تأمین نمى‌شود مگر با انجام بعضى کارهاى خوب، پس خوب نماز مى‌خوانند؛ خوب روزه مى‌گیرند و کارهاى خوب و مردم‌پسند انجام مى‌دهند.

در روایت است که در روز قیامت افرادى را مى‌آورند که اعمالشان مانند پارچه‌هاى قباطى، سفید است اما به جهنم مى‌روند، زیرا وقتى به چیزى از دنیا مى‌رسیدند، خود را روى آن مى‌انداختند.

یکى از راه‌هاى شناخت این افراد، صدق و صفاى خود انسان است. وقتى کسى واقعآ در پى افراد صادق و مخلص باشد، آنها را مى‌یابد و از درون تشخیصشان مى‌دهد. همچنان که اشخاص شیّاد و حیله‌گر نیز خیلى زود همدیگر را پیدا مى‌کنند، یا افراد مجرم و معتاد و دزد به سرعت هم‌صنفان خود را مى‌یابند.

ناریان مر ناریان را جاذبند نوریان مر نوریان را طالبند

بنابراین لازم نیست کسى ریاضت‌کش یا باطن‌شناس باشد، با صدق و صفاى درون مى‌توان خوبان و بدان را از هم تشخیص داد.

یکى از نزدیکان آیت الله شهید دستغیب مى‌گفت: در اوایل انقلاب یکى از چهره‌هاى سرشناس نزد مرحوم آقا آمد و مدتى خدمت ایشان نشست و رفت. آقا فرمود: من صدق را در او ندیدم و صفایى را که باید داشته باشد، در او نیافتم.

بنده به یاد دارم که او قرار بود پیش از خطبه‌هاى نماز جمعه سخنرانى کند و حضرت آیت الله دستغیب حاضر نشد پاى صحبت او بیاید. بنده رفتم و از ایشان خواستم که اجازه بدهند براى سخنرانى وى.

راه دیگر تشخیص مؤمنین حقیقى از منافقین، دقت در امانتدارى و راستگویى آنها و نیز دقت در رفتار و گفتارشان در پیش‌رو و پشت سر دیگران است.

«قَالَ رَسُولُ اللهِ صلّى الله علیه و آله: قَالَتِ الْحَوَارِیُّونَ لِعِیسَى یَا رُوحَ الله مَنْ نُجَالِسُ قَالَ مَنْ یُذَکِّرُکُمُ الله رُوْیَتُهُ وَ یَزِیدُ فِی عِلْمِکُمْ مَنْطِقُهُ وَ یُرَغِّبُکُمْ فِی الآْخِرَةِ عَمَلُهُ» (کافى، ج۱، ص ۳۹)

«رسول خدا صلّى الله علیه و آله فرمود: حواریون به عیسى گفتند: یا روح الله با که همنشینى کنیم؟ فرمود: با کسى که دیدنش شما را به یاد خدا آرد و گفتارش بر علم شما بیفزاید و کردارش شما را به آخرت تشویق کند.»

«مَنْ یُذَکِّرُکُمُ الله رُوْیَتُهُ»؛ لزومى به دیدن نورانیت افراد نیست. گاه این نورانیت‌ها دروغین و ساختگى است. توجه درون به خداى تعالى، با این ظاهرسازى‌ها و حتى با اذکار و اوراد زبانى متفاوت است.

«یَزِیدُ فِی عِلْمِکُمْ مَنْطِقُهُ»؛ منظور از علم، فهم معنوى است. چنین کسى لازم نیست یک عارف کامل باشد، همین که به اندازه سن و سال و توانایى خود در این راه باشد، کافى است.

«یُرَغِّبُکُمْ فِی الآْخِرَةِ عَمَلُهُ»؛ یعنى وقتى نماز مى‌خواند، دیگران به نماز خواندن تشویق مى‌شوند. وقتى سکوت مى‌کند، دیگران شوق به سکوت پیدا مى‌کنند. هر کس او را مى‌بیند، به سوى خداى تعالى و آخرت مایل مى‌شود.

چندى پیش یکى از طلّاب مى‌گفت: امام حسین علیه السلام را در خواب دیده‌ام. ایشان فرمودند: چه مى‌خواهى؟ گفتم: معرفت شما و معرفت خداى تعالى را.

کسى مى‌تواند در خواب چنین خواسته‌اى را مطرح کند که در بیدارى آن را خواسته و بر آن استقامت کرده باشد. این بسیار مهم است که یک جوان طلبه با آن که وضع مادّى مناسبى ندارد، به جاى آنکه پول و خانه و ماشین و زندگى مرفه را بخواهد ـ در حالى که هیچ‌کدام آنها را هم ندارد ـ معرفت خدا را مى‌خواهد. چنین کسى اگر در قبر و عالم برزخ هم از او سؤال کنند، همین را مى‌گوید و هرگز روى خود را از خدا و دوستان خدا برنمى‌گرداند.

خداى تعالى به پیامبر خویش مى‌فرماید: براى منافقینى که با زبان ادّعاى ایمان مى‌کنند و در قلب‌هایشان اثرى از ایمان نیست، محزون مشو! زیرا این حزن، اثرى در پى دارد و اثر آن، تلاش بیشتر براى بازگرداندن آنها است، در حالى که آنها خود طالب بازگشت و هدایت نیستند و دانسته و باشتاب به سوى تاریکى و عذاب مى‌تازند و خداوند نیز به حال خود رهایشان کرده است.

از طرف دیگر خداى تعالى به حزن رسول خود اعتنا دارد و اگر ایشان دست به دعا بردارد، بى‌تأثیر نخواهد ماند لذا خداوند از قبل رسولش را از این حزن باز مى‌دارد.

وظیفه‌ى دیگران نیز همین است؛ پس اگر کسى شتابان به سوى گمراهى و تباهى پیش مى‌رود، وظیفه‌ى سایر مؤمنین این است که از باب امر به معروف و نهى از منکر، او را از این کار باز دارند و نصیحتش کنند، اما اگر او در شقاوت خویش اصرار ورزید، وضع دیگرى خواهد داشت.

وَ مِنَ الَّذینَ هادُوا سَمّاعُونَ لِلْکَذِبِ؛ خداى تعالى در این آیه به دو دسته از یهودیان اشاره مى فرماید: دسته‌ى اول کسانى بودند که به سخنان پیامبر گوش مى‌کردند تا از میان آنها دستاویزى براى تکذیب ایشان پیدا کنند.

سَمّاعُونَ لِقَوْمٍ آخَرینَ لَمْ یَأْتُوکَ؛ کار دیگر آنان سخن‌چینى علیه پیامبر بود. آنان سخنان حضرت را به گروه دوم منتقل مى‌کردند.

این خصلت ناپسند مختصّ یهودیان نیست و گاه در بعضى مسلمانان هم پیدا مى‌شود؛یعنى سخنان دیگران را مى‌شنوند تا نکته‌اى علیه خود آنان در آن پیدا کنند یا با سخن‌چینى رابطه‌ى میان افراد یا خانواده‌ها را به هم بزنند.

«عَنْ أبِی عَبْدِ الله علیه السلام قَالَ: قَالَ رَسُولُ الله صلّى الله علیه و آله: أ لا اُنَبِّئُکُمْ بِشِرَارِکُمْ؟ قَالُوا: بَلَى یَا رَسُولَ الله. قَالَ: الْمَشَّاءُونَ بِالنَّمِیمَةِ الْمُفَرِّقُونَ بَیْنَ الأحِبَّةِ الْبَاغُونَ لِلْبُرَآءِ الْمَعَایِبَ» (کافى، ج ۲، ص ۳۶۹)

«حضرت صادق علیه السلام فرمود: رسول خدا صلّى الله علیه و آله (به اصحاب) فرمود: آیا شما را به بدترینتان آگاه نکنم؟ گفتند: بله یا رسول الله. فرمود: آنان که به سخن‌چینى روند، و میان دوستان جدایى افکنند، و براى مردمان پاک دامن عیب‌جویى کنند.»

یُحَرِّفُونَ الْکَلِمَ مِنْ بَعْدِ مَواضِعِهِ؛ دسته‌ى دوم از یهودیانى که خداى تعالى در این آیه به آنها اشاره مى‌کند و از عالمان یهودیان به شمار مى‌روند، داراى دو ویژگى هستند: اول آنکه واقعیات را، با آنکه علم کامل بدان دارند، تحریف مى‌کنند و غیر واقع را در اختیار مردم مى‌گذارند.

یَقُولُونَ اِنْ أُوتیتُمْ هذا فَخُذُوهُ وَ اِنْ لَمْ تُؤْتَوْهُ فَاحْذَرُوا؛ ویژگى دوم آنها این است که به یهودیان گروه اول که معمولا افرادى بى‌اطلاع و کم سواد هستند، مى‌گویند: اگر از پیامبر سخنان مورد نظر ما را شنیدید، آن را بگیرید و حفظ کنید و اگر غیر از این را شنیدید، آن را رها کنید.

وَ مَنْ یُرِدِ اللهُ فِتْنَتَهُ؛ یکى از معانى «فتنه»، آزمایش و امتحان است و ظاهرآ همین معنا در این‌جا مراد است. در امتحانات الهى، آنچه درون انسان است ظاهر مى‌شود. گاه بعضى درخواست‌ها با هزار دعا و توسل نیز برآورده نمى‌شوند تا معلوم شود میزان اعتقاد انسان به خدا و ائمه اطهار علیهم السلام چقدر است. البته خداى تعالى کسى را بیش از حد توانش امتحان نمى‌کند، اما بعضى افراد خیلى ضعیفند. لذا امام زین العابدین علیه السلام در صحیفه سجادیه چنین مى‌گوید :

«وَ نَجِّنى مِنْ مَضَّلّاتِ الفِتَن»

«و مرا از امتحانات گمراه کننده نجات ده.»

فرعون معجزات بسیارى دید و ایمان نیاورد. این معجزات، امتحانات او بودند تا هم تکبّر درونش آشکار شود و هم حجت برایش تمام شود. هر چه بیشتر معجزه مى‌دید، بدتر مى‌شد. حتى وقتى که در حال غرق شدن، خواست اظهار ایمان کند، گفت :

(آمَنْتُ أنَّهُ لا اِلهَ اِلاَّ الَّذی آمَنَتْ بِهِ بَنُوا اِسْرائیلَ) (یونس، ۹۰)

«ایمان آوردم که هیچ معبودى جز همان که بنى اسرائیل به او ایمان آوردند، وجود ندارد.»

یعنى در آن لحظه هم نامى از پروردگار یکتا بر زبان نیاورد و چنین کسى سزاوار آن است که لجن بر دهانش بزنند و پاسخش دهند :

(آْلآنَ وَ قَدْ عَصَیْتَ قَبْلُ وَ کُنْتَ مِنَ الْمُفْسِدینَ) (یونس، ۹۱)

«حالا؟! در حالى که پیش از این نافرمانى مى‌کردى و از مفسدان بودى؟»

از میان فرعونیان، جز مؤمن آل فرعون و آسیه، ظاهرآ کسى به حضرت موسى ایمان نیاورد.

نگویید کاش شاه مى‌آمد! این شاهان چیزهاى عجیبى بودند. رضا خان، قزّاق قلدر و بى‌سوادى بود که از سربازى ناگهان به شاهى رسید. پسرش نیز شخصى احمق و دیوانه بود و آمریکایى‌ها مى‌چرخاندندش. فکر نکنید آنها آدم‌هاى درستى بودند. بنى صدر و رجوى و دیگر هم‌دستانشان هم افراد درستى نبودند که خدا مى‌داند چه‌ها کردند و چه مى‌خواستند بکنند. آدم بد، بد است و مؤمنین نباید آرزوى آنها را داشته باشند.

فَلَنْ تَمْلِکَ لَهُ مِنَ اللهِ شَیْئآ؛ حتى از پیامبر اکرم، با آن قدرت خدایى، براى آنان کارى ساخته نیست چراکه پیامبر نیز باید تابع اراده‌ى خداوند باشد.

أُولئِکَ الَّذینَ لَمْ یُرِدِ اللهُ أَنْ یُطَهِّرَ قُلُوبَهُمْ؛ خداوند اراده‌ى پاک کردن قلب‌هاى آنها را ندارد. طهارت قلب، پاک شدن از حبّ دنیا و صفات ناپسند است. خداوند کسى را از این کثافات پاک مى‌کند که خود طالب پاک شدن باشد؛

(وَ ما یُضِلُّ بِهِ إلاَّ الْفاسِقینَ) (بقره، ۲۶)

«جز فاسقان را بدان گمراه نمى‌کند.»

اگر کسى طالب هدایت نباشد، راهى بدان نخواهد یافت و همواره اسیر گمراهى مى‌ماند.

لَهُمْ فِی الدُّنْیا خِزْیٌ وَ لَهُمْ فِی اْلآخِرَةِ عَذابٌ عَظیمٌ؛ گمان نکنید کسانى که قلبشان آکنده از حبّ دنیا است، زندگى راحتى دارند. رنج آنها بسیار بیشتر از دیگران است و در آخرت عذاب عظیم در انتظارشان است.


 


تاجزاده در تازه ترین اظهارنظر خود از قرنطینه زندان اوین با اظهار تأسف نسبت به رفتار زشت و اهانت آمیز صورت گرفته با زندانیان سیاسی زن در زندان اوین نسبت به اظهارات اخیر رئیس قوه قضائیه و برادرش جواد لاریجانی واکنش نشان داد.

به گزارش نوروز، این زندانی سیاسی با بیان این نکته که اقتدارگرایان نشان داده اند حاضرند حتی اجازه بازدید از تاسیسات انرژی هسته ای و پایگاههای نظامی را به بازرسان خارجی بدهند ولی هیچ نظارتی بر زندان اوین را بر نمی تابند، خط قرمز آنان را زندان اوین و مسایل حقوق بشری عنوان می نماید.

متن کامل تازه ترین اظهار نظر این عضو دربند جبهه مشارکت ایران اسلامی در پی می آید:

در ایران امروز همه چیز برعکس است. رئیس کمیسیون حقوق بشر که در همه دنیا وظیفه اش این است که ببیند کجا حقوق محکومین سیاسی و غیرسیاسی تضییع می شود و آن ها را بیان کند و از حقوق مظلومین دفاع کند، در ایران مسئولش برادر رئیس قوه قضائیه است و مأموریتش تأیید همه اقدامات غیرقانونی و تکذیب واقعیت ها و توهین به محکومین و زندانیان سیاسی و دفاع مطلق از عملکرد برادرش و دستگاه قضائی است. حالا که نزدیکان رئیس دولت هم کارشان به قوه قضائیه کشیده و احمدی نژاد هم جرأت پیدا کرده و اعلام می کند که حکم جوانفکر غیرعادلانه است، مقامات قضائی و از جمله این دو برادر به گونه ای از همه احکام صادره توسط قضات در محکومیت زندانیان سیاسی دفاع می کنند که گویی تک تک این احکام را شخص رهبر صادر کرده و خدشه به هر حکمی خدشه به کل نظام جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی است!

در حقیقت این ها با رفتارشان نشان دادند که خط قرمزشان انرژی هسته ای نیست چون درها برای بازدید بازرسان خارجی باز است و حتی اجازه بازدید از پایگاه های نظامی را داده اند و در آینده نیز اجازه خواهند داد. خط قرمز اقتدارگراها از صدر تا ذیل بازدید از زندان اوین و بررسی اوضاع حقوق بشر در ایران است و در این زمینه هیچ نظارتی را چه خارجی چه داخلی حتی اگر درخواست رئیس دولت باشد، برنمی تابند. و این در حالی است که خود به راحتی درباره وضعیت زندان های کشورهای دیگر از جمله گوانتانامو و ابوغریب اظهارنظر می کنند و رفتار دولت های دیگر را محکوم می کنند اما دیگران نباید در مورد اوین و کهریزک پرسش کنند و نظر دهند چون دخالت در امور داخلی ایران است.

در هر حال از نظر ما نقض حقوق بشر در اوین و کهریزک همان قدر مذموم و محکوم است که در ابوغریب و گوانتانامو و هیچ دولتی حق ندارد به بهانه حاکمیت ملی، حقوق اتباع خود را نقض کند و به ویژه با منتقدین و مخالفین سیاسی خود با شکنجه و توهین و تحقیر و اهانت برخورد کند.


 


توقف رزرو بلیت توسط آژانس های هواپیمایی بسیاری از متقاضیان بلیت هواپیما را سرگردان کرده است .

ه دنبال حذف سهمیه ارز ۱۲۲۶ تومانی شرکت‌های هواپیمایی داخلی و مجبور شدن این شرکت‌ها برای تامین ملزومات بویژه قطعات یدکی هواپیماها به ارز آزاد هزینه این شرکت‌ها افزایش یافته است. این در حالی است که قبلا به علت افزایش قیمت سوخت هواپیما، شرکت‌های هواپیمایی با بدهی انباشته و بلاتکلیف به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی مواجه شده بودند.

به این ترتیب حذف سهمیه ارز دولتی این شرکت‌ها مشکلی بزرگ‌تر بر مشکلات قبلی این شرکت‌ها اضافه کرده است.به گفته شرکت‌های هواپیمایی هم‌اکنون انجام هر پرواز با ده میلیون تومان ضرر همراه است و هزینه هر ساعت پرواز ـ صندلی ۱۲۰ هزار تومان تمام می‌شود که قیمت‌های کنونی بلیت قادر به پوشش دادن هزینه‌های جاری نیست.

سازمان هواپیمایی کشوری که قبلا با هرگونه آزادسازی یا افزایش قیمت بلیت مخالفت می‌کرد، با ارائه این استدلال‌های اقتصادی سرانجام کوتاه آمد.

سیدعبدالرضا موسوی، دبیر انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی در گفت‌وگو با جام‌جم درباره دلایل عدم فروش بلیت هواپیما برای آینده و انجام رزرواسیون (ذخیره) گفت: وقتی ارز موردنیاز ما را نمی‌دهند و شرکت‌ها با مشکل روبه‌رو هستند و هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی بالا رفته است، چگونه می‌توانیم بلیت ارزان بفروشیم؟

موسوی تاکید کرد: شرکت‌های هواپیمایی روزانه یک و نیم میلیارد تومان زیان می‌دهند و در حال حاضر برخی از هواپیماها به دلیل نبود ارز برای خرید قطعات از رده پروازی خارج شده‌اند. دبیر انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی معتقد است، با آزادسازی نرخ بلیت هواپیما که طبق قانون برنامه پنجم توسعه دولت مکلف به اجرای آن از ابتدای سال جاری بود می‌توان بسیاری از مشکلات را حل کرد.وی در عین حال گفت: در نشست صبح دیروز میزان افزایش نرخ بلیت هواپیما مصوب شده که دولت باید آن را اعلام کند.

به گزارش ایسنا، سیروس باهری، مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران ایرتور درباره تصمیمات اخیر شرکت‌های هوایی درخصوص نرخ بلیت هواپیما گفته است: این اقدامات برای برای حفظ شرکت هواپیمایی با آینده‌نگری بیشتر صورت گرفت ه تا ضرر کمتری متحمل شویم.

شرکت‌های هوایی تصمیم گرفته‌اند تا پیش‌فروش بلیت را از مدت زمان ۱۵ روزه به یک هفته کاهش دهند.

مدیر روابط عمومی شرکت ایران ایر (هما) نیز به ایسنا گفته است، پیش‌فروش بلیت پروازهای داخلی هما تا بیستم آبان باز است و برای تاریخ بعد از آن، در آینده تصمیم‌گیری خواهد شد.

حمیدرضا پهلوانی رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره تصمیم اخیر شرکت‌های هوایی مبنی بر کاهش مدت پیش‌فروش بلیت هواپیما گفت: این اقدام در هماهنگی با انجمن شرکت‌های هواپیمایی و سازمان هواپیمایی کشوری برای جلوگیری از زیان شرکت‌ها انجام شده است.

وی افزود: برای تعیین نرخ بلیت هواپیما و میزان افزایش قیمت چند مولفه از جمله تامین نیازهای ارزی شرکت‌های هوایی، سوخت و هزینه‌هایی که شرکت‌ها به واسطه تغییر قیمت مجبور به تحمل آن از جمله کترینگ (تهیه غذا)، خدمات فرودگاهی و مسایلی مانند آن هستند باید در نظر گرفته شود که تمام این مسایل در جلسه روز گذشته شورای عالی هواپیمایی مطرح و بررسی شد و نتیجه جلسه به صورت پیشنهاد به هیات وزیران ارائه شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی هرگونه تصمیم‌گیری درباره تغییر بلیت هواپیما را منوط به تصمیم‌گیری هیات وزیران اعلام کرد و گفت: ما پیشنهادهای خود را درباره نرخ بلیت هواپیما به دولت اعلام کرده‌ایم و تا دو روز آینده تکلیف آن مشخص خواهد شد.


 


در حالی که نسرین ستوده در اعتصاب غذا بسر می برد، ماموران او را به بند امنیتی ۲۰۹ منتقل کرده اند.

دکتر محمد ملکی نیز در نامه ای از نسرین ستوده خواسته است که به اعتصاب غذای خود پایان دهد.

به گزارش کلمه، این در حالی است که هفته گذشته، نسرین ستوده وکیل زندانی از سوی شورای انضباطی زندان اوین به مدت سه هفته ممنوع الملاقات شده است.

پیش تر نیز کلمه گزارش داده بود که این فعال حقوق بشر در بند که از دو هفته ی پیش دست به اعتصاب غذای اعتراضی زده است، در پی وخامت حالش به بهداری این زندان منتقل شده است. تشدید برخوردها با این وکیل در بند در حالی است که از جمله دلایل اعتصاب غذای او ناشی از تبعیض های غیرقانونی با وی در ملاقات با فرزندانش است.

نسرین ستوده از ۱۳ شهریور ۱۳۸۹ در بازداشت است و در دادگاه به جرم "اقدام علیه امنیت ملی، تبانی و تبلیغ علیه نظام و عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر" به تحمل ۶ سال حبس تعزیری، ۲۰ سال محرومیت از وکالت و ۲۰ سال ممنوعیت خروج از کشور و به جرم تظاهر به بی حجابی به ۵۰ هزار تومان جریمه نقدی محکوم شده است.

رضا خندان در صفحه شخصی خود نوشته است: به دنبال حمله به بند زنان سیاسی که منجر به اعتصاب غذای گروهی از خانم ها شده است، در همان روز چهارشنبه گروهی نسرین را به طور غیر قانونی از زندان اوین گرفته و بنا به گفته ی مسول سالن ملاقات به سلول های فوق امنیتی بند ۲۰۹ اطلاعات برده اند.

اینکه چرا شخصی را که در حال سپری کردن حکم حبس اش است بدون دلیل و روال قانونی از اختیار مسولین زندان خارج کرده اند سوالی است که نه تنها ما, بلکه مسولین سالن ملاقات هم در حیرت مانده اند. به او اجازه نداده اند وسیله و لباس و حتی عینک خودش را هم بردارد.

ما دیگر هیچگونه دسترسی به او نداریم و در واقع اصلا مطمئن نیستیم الان او کجاست و در چه حالی است. با وجود سپری شدن ۱۹ روز از اعتصاب غذا.

دسترسی به او برای تشویق کردن اش به پایان دادن به اعتصاب غذا هم غیر ممکن شده است و تا هفته ها ممکن است بچه ها او را از پشت شیشه هم نتوانند ببینند.

از سوی دیگر دکتر محمد ملکی در نامه ای از نسرین ستوده درخواست کرده است که به اعتصاب غذای خود پایان دهد.

در این نامه آمده است: ضمن ستایش از شجاعت و مقاومت تان به خاطر ایستادگی در برابر ستمی که بر شما و خانواده محترمتان رفته، از شما پدرانه درخواست میکنم که به اعتصاب غذای خود پایان دهید. ما هنوز زخم از دست دادن عزیزمان هدی صابر در زندان را بر بدن داریم. برای ما روشن شده که استبدادیان وجود مبارزان راه آزادی را برنمی تابند. استدعای بنده را بپذیرید.


 


همزمان با افزایش تحریم های کشورهای غربی، آمار واردات گندم به کشور طی ۷ ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۰ برابر شده است.

“کشتی‌های حامل غلات به مقصد ایران در حال بازگشت هستند.” این خبری بود که رسانه‌های غربی بلافاصله پس از اعلام دور تازه تحریم‌های مالی اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی منتشر کردند تا مانوری زودهنگام داشته باشند بر ابعاد و دامنه تاثیرگذاری محدود کردن مراودات مالی ایران با غرب.

حدود هشت ماه از انتشار این خبرها می‌گذرد و هنوز کمبود‌های وعده داده شده در بازار غلات مشاهده نمی‌شود. با این حال بازار شایعات کم فروغ‌تر از قبل همچنان فعال است.

محسن صادقی فر، معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی با ارایه آمار واردات ۷ ماهه غلات به کشور می‌گوید: تنها از طریق بندر امام خمینی(ره) که بزرگترین بندر واردات غلات کشور است تا کنون ۷ میلیون تن غلات وارد کشور شده است به این آمار، محموله‌هایی به حجم ۷٫۵ میلیون تن غلات هم اضافه کنید که مقرر شده به زودی عازم ایران و وارد بنادر کشور شود.

در همین حال، علیرضا کبریایی، معاون فنی و مهندسی سازمان بنادر و دریانوردی نیز با رد شایعات کاهش ورود غلات و گندم به کشور تنها به ذکر این جمله بسنده می‌کند:” کافی است یک بازدیدی از بنادر کشور داشته باشید تا همه چیز مشخص شود، چون در حال حاضر انبارهای ترانزیتی بنادر که مختص امور دیگری است به دلیل بالا بودن حجم واردات، مملو از گندم و غلات است.”

سید عطاءاله صدر، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی هم این گونه اخبار را جنگ روانی دشمن قلمداد می‌کند و می‌گوید:”هر ۴۰ ثانیه یک کامیون غلات در بنادر کشور بارگیری می‌شود.


 


در پنجمین روز اعتصاب غذای زندانیان سیاسی زن مقامات زندان اوین از جمله معاون، رییس حفاظت زندان، معاون قضایی، زندانیان اعتصاب کننده را به دفتر بند زنان احضار کرده و از آنها در خواست کردند که تا به اعتصاب غذای خود پایان دهند، در غیر این صورت ممنوع الملاقات شده و به سلول انفرادی منتقل خواهند شد.

به گزارش کلمه، در پی یورش روز سه شنبه ی نیروهای گارد یگان حفاظت زندان اوین به بند زندانیان زن سیاسی که با هتک حرمت و آزار جنسی آنها همراه بود، تعدادی زندانیان این بند دست به اعتصاب غذای دسته جمعی زدند.

تا کنون ۸ نفر از زندانیان سیاسی زن از جمله بهاره هدایت، نازنین دیهیمی، ژیلا بنی یعقوب، شیوا نظرآهاری، مهسا امرآبادی، حکیمه شکری، ژیلا کرم زاده مکوندی، نسیم سلطان بیگی همچنان در اعتصاب غذا به سر می برند و و راحله ذکایی و محبوبه کرمی نیز دیگر در اعتصاب غذا حضور ندارند.

زندانیان اعتصاب کننده ضمن اعتراض دوباره به رفتار توهین آمیز و تهدید آمیز همراه با هتک حرمت به زندانیان زن از مسوولان زندان خواسته اند به جای تهدید ها ماموران خاطی بازرسی را مورد مواخذه و تنبیه قرار دهند.

پس از این دیدار همه ۳۳ زندانی سیاسی زنی که پیش از این نامه اعتراضی نسبت به سوء رفتار و تعرض صورت گرفته خطاب به رییس زندان اوین نوشته بودند در دفتر زندان حضور یافتند و اعتراض مجدد خود را اعلام کردند. مقامات زندان علی رغم تهدید های اولیه در پایان قول رسیدگی به شکایت های مطرح شده را دادند.

انتقال تعدادی از زندانیان اعتصاب کننده به بهداری

بر اساس گزارش های رسیده به کلمه دو روز پیش نیز تعدادی از اعتصاب کننده گان از جمله مهسا امر آبادی، شیوا نظر آبادی، نسیم سلطان بیگی، ژیلا بنی یعقوب به دلیل افت شدید فشار به بهداری زندان منتقل شدند.


 


بارش نخستین برف پاییزی در ارتفاعات شمال تهران، قلل توچال را سفید پوش کرد.

به گزارش مهر، بارش اولین برف سال ۹۱ که از چند روز پیش در ارتفاعات توچال آغازشده است، قلل و ارتفاعات شمالی تهران را سفید پوش کرد.

براساس این گزارش، بارشهای اخیر باعث شده تا ارتفاع برف در ایستگاه هفتم این مجموعه و ارتفاع حدود ۴ هزار متری از سطح دریا به بیش از ۵۰ سانتی متر رسیده است، ضمن سفید پوش شدن کوهها و قلل تهران، چهره‌ای زمستانی و زیبا به این ارتفاعات داد.


 


مراسم افتتاح رسمی دارالقرآن علامه طباطبایی مفسر برجسته قرآن کریم و صاحب تفسیر المیزان ۲۵ آبان ماه با حضور مراجع تقلید، علما وشخصیت‌های حوزوی در قم برگزار می‌شود.

مرتضی نجفی قدسی مسؤول دارالقرآن علامه طباطبایی در آستانه شروع به کار این مرکز قرآنی از راه اندازی و افتتاح رسمی این دارالقرآن با حضور مراجع تقلید و علما خبر داد.

به گزارش روزنامه جمهوری اسلامی، نجفی قدسی در ادامه با بیان این که تاسیس این دارالقرآن با توصیه و پیشنهاد حضرت آیت‌الله سبحانی صورت گرفته است، گفت: ایشان به ما پیشنهاد کردند که در محل بیت قدیمی علامه طباطبایی دارالقرآنی ایجاد کنیم.

وی تصریح کرد: باهماهنگی‌های صورت گرفته با ورثه علامه طباطبایی این مکان توسط آقای حاج محمد انصاری مدیر عامل دارالقرآن امام علی(ع) خریداری و مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و برای تاسیس دارالقرآن علامه طباطبایی(رض) آماده شد.

مسؤول دارالقرآن علامه طباطبایی با بیان این که برای مرمت و بازسازی بیت قدیمی علامه ۵۰۰ میلیون تومان هزینه شده است، گفت: این دارالقرآن در زمینی به مساحت ۸۵۰ متر و در هشت اتاق ساخته شده است.

نجفی قدسی هدف از راه اندازی دارالقرآن علامه طباطبایی را احیای نام و آثار این مفسر برجسته دانست و تصریح کرد: در این دارالقرآن تمامی فعالیت‌ها رنگ و بوی قرآنی و تفسیری خواهد داشت و امیدواریم بتوانیم خدمات خوبی در راستای نشر و بسط فرهنگ قرآنی در جامعه انجام دهیم.

وی یکی از مهم‌ترین اهداف راه اندازی و تاسیس دارالقرآن علامه طباطبایی را پیگیری و اجرایی کردن مطالبات رهبر معظم انقلاب دانست و با اشاره به این که رهنمودهای ایشان مسیر فعالیت‌های قرآنی کشور را متحول کرده است، گفت: ما در این مرکز تمام توان خود را برای تحقق مطالبات رهبر فرزانه انقلاب در راستای بسط فرهنگ قرآنی به کار خواهیم بست.

مسؤول دارالقرآن علامه طباطبایی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که مهندسی این بنای قدیمی نیز از سوی علامه انجام شده است، گفت: مرحوم علامه طباطبایی افزون بر این که فیلسوف و مفسری برجسته بودند، ریاضی‌دان هم بودند و در کتابخانه ایشان نیز کتب متعددی از ریاضی‌دانان معروف وجود دارد.

وی افزود: نقشه معماری و مهندسی مدرسه حجتیه قم که هم اکنون در اختیار طلاب غیرایرانی است نیز از سوی علامه طباطبایی طراحی شده است.


 


سروده ای برای نسرین ستوده_ شاعر سبز گمنام

سردت نشه بی من که می خوابی ، تاریکی چشماتو نترسونه
از پشت شیشه تو ملاقاتا ، مادر برات لالایی می خونه …
سردت نشه بی من که می خوابی ، حتی شبایی که هوا صافه
حتی شده با میله زندون ، مادر برات شالت رو می بافه
مادر حواسش هست تنهایی ، از خیسی چشمات خبر داره
با من بگو از شب نخوابی هات ، مادر هنوزم راز نگه داره
یک روز می فهمی چرا مادر ، رو واژه آزادی حساسه
می فهمی چی شد که تو آیینه ، دیگه خودش رو هم نمیشناسه
طاقت بیار وقتی که می دونی ، ایستادگی یعنی که آزادی
دستای من از توی دستبندم ، رو شونته وقتی که ایستادی …
سردت نشه بی من که می خوابی ، تاریکی چشماتو نترسونه
بابا به من قول داده این روزا ، تا می شه لبهاتو بخندونه …


 


خانواده شهید بهشتی با حضور در منزل خانواده مهدی کروبی و  هاشمی رفسنجانی با این دو خانواده دیدار و گفت و گو کردند.

به گزارش کلمه، این دیدارها که در آستانه عید سعید غدیر برگزار شد خانواده شهید بهشتی جویای وضعیت سلامت حجت الاسلام والمسلمین کروبی شدند که  خانم کروبی آخرین وضعیت مهدی کروبی که بیش از ششصد روز از زندان خانگی وی می‌گذرد را به اطلاع خانواده شهید بهشتی رساندند.

خانم کروبی نسبت به وضع نظافت و بهداشت محل حبس مهدی کروبی ابراز نگرانی کرده و اظهارداشت که ایشان به نور آفتاب و هوای تازه هم دسترسی ندارد.

عدم دسترسی مهدی کروبی به هوای تازه پیش از این وی را با مشکلات تنفسی رو به رو کرده بود.

مهدی کروبی از بهمن ماه ۱۳۸۹ به همراه همسرش در محل مسکونی خود حصر شده بودند.

از تابستان سال گذشته، مهدی کروبی در آپارتمانی کوچک به تنهایی محبوس و از دسترسی به هوای آزاد و امکان پیاده روی نیز محروم است که این مساله بارها نگرانی خانواده را به همراه داشته است.

بنابر این گزارش خانواده شهید بهشتی همچنین با خانواده هاشمی رفسنجانی نیز دیدار کرده و در جریان وضعیت مهدی و فائزه هاشمی که در حال حاضر در زندان اوین هستند قرار گرفتند.

خانواده شهید بهشتی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ و پس از آن از حامیان اصلی میرحسین موسوی بوده و دو فرزند شهید آیت الله دکتر بهشتی جزو حلقه ۱۲ نفره مشاوران میرحسین بودند. سید علیرضا بهشتی در جریان وقایع انتخابات دوبار توسط نیروهای امنیتی و به دستور مقامات کشور بازداشت شده بود.  همچنین فعالیت وی در دانشگاه محل تدریس‌ اش به حالت تعلیق در آمده است.


 



عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نهم گفت‌: ‌با اصلاح آیین نامه دست احمدی‌نژاد مانند قبل باز نیست و نمایندگان می‌توانند پس از او درباره پاسخ‌های رییس[دولت] صحبت کنند و بگویند آیا قانع شده‌اند یا نه‌. ‌

به گزارش ایلنا، علی مطهری در جمع خبرنگاران درباره اینکه برخی از اعضای فراکسیون اصولگرایان معتقدند تعداد نمایندگان امضاء‌کننده کمتر از حد نصاب بوده است اظهار کرد‌: البته سه چهار نفر امضای خود راپس گرفتند اما شش نفر هم اضافه شدند در نتیجه ۸۳ امضاء باقی مانده بود که بایک امضاء آخروقت به ۸۴ امضاء رسید‌. ‌ضمن اینکه از سه شنبه گذشته عملا امکان کاهش امضاء وجود نداشته و کسی هم امضاء‌اش را پس نگرفته است‌. ‌

مطهری درباره اینکه احمدی‌نژاد تاکید کرده در جلسه سوال ناگفته‌هایش را بیان می‌کند تاکید کرد‌: ما می‌خواهیم هرچه زود‌تر ناگفته‌های خود را بگوید تا خیال همه راحت شود فکر می‌کنم رییس[دولت] مجلس را بترساند تا از سوال عقب نشینی کند وگرنه ما از هرچه که احمدی‌نژاد بخواهد بگوید استقبال می‌کنیم‌. ‌وی افزود‌: او ناگفته‌ها را بگوید چرا اینقدر همه را می‌ترساند یک بار بگوید و خیال همه را راحت کند اکنون آیین نامه اصلاح شده و بعد از صحبت رییس[دولت] نمایندگان می‌توانند صحبت کنند و رای گیری کند که آیا از سوال او قانع شده‌اند یا نه و این بار دست احمدی‌نژاد آنقدر‌ها باز نیست که اقدام دفعه پیش خود را تکرار کند‌. ‌

مطهری تصریح کرد‌: البته من سوال دفعه پیش از رییس[دولت] را مفید می‌دانم زیرا او در چهارمورد اعتراف کرد قانون را اجرا نکرده است و در مورد قانون مترو گفت که اساسا قانونی که به مجمع تشخیص برود و تصویب شود اجرا نمی‌کند و در شش مورد هم از سوال فرار کرد‌. ‌نماینده اصولگرای مجلس نهم تاکید کرد‌: بایک سوال ازرییس[دولت] اوضاع کن فیکون نمی‌شود بلکه می‌تواند موثر باشد و بین گفت‌و‌گو‌ها راه حل خوبی برای کشور پیدا شود‌


 


عماد افروغ، هشدار داد: من از این ناراحت (نگران) هستم به یکباره مردم بخواهند حرف‌های خود را بزنند در حالیکه اگر به حرف‌ها و نصایح دلسوزانه عده‌ای توجه می‌شد یکدفعه چنین اتفاقی در این جامعه رخ نمی‌داد ضمن اینکه هم اکنون به تدریج آثار این کار در حال نمایان شدن است.

نماینده ادوار مجلس در نوزدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها در رابطه با روزه سکوتی که اختیار کرده است، گفت: من هیچ گاه فعال سیاسی به آن معنا نبوده ام و احساس کردم باید به مباحث تئوری صرف بیشتر از گذشته بپردازم و نوع بروز دلالتش را تغییر دهم. وی تصریح کرد: براین اساس در حال حاضر بیشتر می‌نویسم و دانشجو تربیت می‌کنم و کادر نظری و فکری می‌سازم.

افروغ با تاکید بر اینکه همواره سکوت را فریاد دانسته ام، افزود: رساترین فریادها را باید در سکوت جستجو کرد.به گفته این نماینده ادوار مجلس باید در حال حاضر تحلیل شود که چرا یک زمان باید حرف خود را به صورت آشکارا فریاد و در زمان دیگر باید با سکوت فریاد زد.

وی تصریح کرد: در شرایط فعلی احساس می‌کنم برد اثر سکوت بیشتر از فریاد است و ضمن اینکه نمی‌خواهم وارد فضای انتخاباتی شوم نه در مقطع فعلی این کار درست است و نه به لحاظ ساختاری؛ چراکه نباید بسیاری از تخم مرغ های مبنایی انقلاب اسلامی‌ را در سبد انتخابات گذاشت.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: به عنوان مثال نباید بحث مردم سالاری و شور و مشارکت مردم را در مقاطع مختلف فراموش و فقط در زمان انتخابات به آن توجه کنیم. البته ممکن است این موضوعات بطور طبیعی در انتخابات این تشدید شود، اما با این حال نباید تنها در مقطع انتخابات به صورت ویژه این مباحث توجه کرد.

این فعال سیاسی با تاکید مجدد بر اینکه فقط قرار نیست در مقطع انتخابات شاهد تضارب آراء مردم باشیم، در عین حال افزود: «البته الگوی انگلیسی و آمریکایی و حتی وضعیت کنونی ایران نیست. یعنی زمانیکه می‌گوییم مردم سالاری دینی و اینکه این مردم سالاری دینی یکی از مولفه‌های مشروعیت نظام ما است پس نباید این مولفه مهم فقط در مقطع انتخابات خود را نشان دهد. بلکه باید در همه مقاطع و مکان ها جاری باشد.»

وی با بیان اینکه متاسفانه برخی از مسئولان نگاه ضابطه مند به این موضوع ندارند و خیلی سطحی و بچه‌گانه برخورد می‌کنند، گفت: این موضوع بسیار آزاردهنده است و باید اصلاح شود یعنی به عبارتی باید انقلاب اسلا می‌بخوبی فهم شود و رجال سیاسی ما عمل فایده مند و قانون مند را یاد بگیرند و همچنین از بحث های سیاسی و هیجانی نیز به شدت پرهیز شود، در آن صورت است که مدیریت ما حساب شده خواهد بود. این نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه در شرایط کنونی ناامیدی معنا ندارد، در عین حال خاطر نشان کرد: «بعضی ها امید را با سکوت گره می‌زنند و برخی دیگر معتقدند که نقدها باید گفته شود. اگر در شرایط خوبی بودیم، امید و فریاد با یکدیگر گره زده شده بود. در حالیکه هم اکنون خیلی از فریادها در قالب سکوت گفته می‌شود.»

این فعال سیاسی با بیان اینکه همه چیز برای امیدوار بودن مهیا است، اضافه کرد: در حال حاضر بهترین شرایط برای بازنگری مدیریت در کشور وجود دارد و باید از این فرصت و ظرفیت استفاده کرد.

وی با اشاره به مدیریت برخی از دولت مردان گفت: متاسفانه مدیریت های سطحی نگر، واگنی و هیجانی هیچ نسبتی با اصل انقلاب اسلا می‌ندارد و باید در تغییر آن یک بازنگری اساسی صورت گیرد.

افروغ خاطر نشان کرد: بر این اساس عده ای بینش سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اعتقادی و اقتصادی خوبی ندارند، ولی متاسفانه از بد حادثه در ساختار قدرت نفوذ کرده اند و دست به اقداماتی می‌زنند که با ذات اصیل و ناب انقلاب اسلا می‌سازگاری ندارد ضمن اینکه این اقدامات هیچ ربطی به انقلاب اسلا می‌ندارد. این استاد دانشگاه در ادامه به نقش مردم در مشروعیت بخشی حکومت اشاره کرد و افزود: اگر مسئولان فضای امنی برای اظهارنظر مردم درست کنند، به طوری که مردم بتوانند آن چرا که در دلشان است را آزادانه بگویند آن وقت می‌توان مشاهده کرد که حرف هایشان به مراتب صادقانه تر از حرف های صاحبان قدرت در کشور است.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه حرف صاحبان قدرت دیگر صادق نیست و بیشتر با چاپلوسی و تملق گویی عجین شده است، گفت: به عبارتی هر که در این بزم متملق تر است، مقرب تر است و این موضوع با ذات انقلاب اسلا می‌در تناقض است؛ چراکه همه باید صادقانه فریاد بزنند. افروغ با تاکید بر اینکه باید این مبنای ناثواب و زشت را از بین برد، افزود: متاسفانه موضوعاتی همچون امنیت گرایی و مصلحت گرایی گریبان ما را گرفته است و اجازه ورود و ظهور حرف صادقانه در جامعه داده نمی‌شود.


 


در پی تداوم سقوط قیمت انواع ارز و سکه، این روزها در بازار همه فروشنده شده‌اند. گپ و گفتی با صرافان واقع در میدان فروسی از این مسئله حکایت دارد که آنها در روزهای اخیر بیشتر ترجیح می‌دهند فروشنده باشند تا خریدار. در همین حال، قیمت دلار که تا چند هفته قبل تا حدود ۴۰۰۰ تومان هم بالا رفته بود، به صورت تدریجی کاهش یافته و امروز یکشنبه ساعت ۱۴ به ۳۱۰۰ تومان رسیده، ضمن اینکه قیمت یورو به ۴۱۰۰ تومان، پوند به ۵۰۰۰ تا ۵۲۰۰ تومان و درهم به ۹۰۰ تومان کاهش یافته است.

از بازار سکه و طلا هم خبر می‌رسد که در پی تداوم ریزش قیمت انواع سکه، امروز ساعت ۱۴ قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، طرح قدیم به یک میلیون و ۱۹۰ هزار تومان، نیم سکه به ۶۰۰ هزار تومان، ربع سکه به ۳۰۲ هزار تومان و سکه گرمی به ۱۷۴ هزار تومان رسیده است.

همچنین قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار امروز بیش از ۱۲۱ هزار و ۸۰۰ تومان گزارش شده است، ضمن اینکه قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی در آخرین معاملات ۱۶۷۷.۹ دلار است.

نرخ ارزمبادلاتی

مرکز مبادلات ارزی طبق روال روزهای گذشته از ساعت هشت امروز (یکشنبه) کار خود را آغاز کرد و با ثبات و کاهش قیمت در نرخ انواع ارز مواجه شد.مرکز مبادلات ارزی از ساعات آغازین صبح امروز پذیرای وارد کنندگان کالا با اولویت‌های۳،۴،۵،۶ و ۷ متقاضی دریافت ارز بود و متقاضیان ارز با اولویت‌های یاد شده باید با در دست داشتن فرم ثبت سفارش به مرکز مبادلات ارزی مراجعه کنند. بر این اساس قیمت انواع ارز در اتاق مبادلات ارزی براساس نرخ‌گذاری امروز بانک مرکزی هر دلار۲۵۲۲۵ ریال، یورو۳۲۳۷۹ ریال، درهم۶۸۶۸ ریال، لی۱۴۰۷۱ ریال، روبل ۸۰۱ ریال، روپیه۴۶۹ریال، یوان چین ۴۰۴۱ ریال و یکصد ین ژاپن ۳۱۴۰۰ ریال اعلام شد.

قیمت ارز، سکه و طلا در بازار آزاد- تومان

دلار…………………………..۳۱۰۰

یورو…………………………..۴۱۰۰

پوند…………………۵۰۰۰ تا ۵۲۰۰

درهم ………………………..۹۰۰

سکه تمام طرح جدید…. ۱۲۰۰۰۰۰

سکه تمام طرح قدیم ….۱۱۹۰۰۰۰

نیم سکه………………… ۶۰۰۰۰۰

ربع سکه …………………۳۰۲۰۰۰


 


رئیس اتحادیه کشوری لوازم خانگی افزایش قیمت مواد اولیه تولید داخل و نوسان نرخ ارز را دو عامل اصلی افزایش قیمت لوازم خانگی در بازار دانست و گفت: دولت باید خیلی پیشتر جلوی صادرات برخی از مواد اولیه صنایع را می‌گرفت.

به گزارش ایسنا، محمد طحان‌پور، با اشاره به این‌که افزایش قیمت لوازم خانگی در بازار نسبت به برخی کالاهای دیگر کمتر بوده است، گفت: به غیر از بحث نوسان نرخ ارز، بالا‌ رفتن قیمت مواد اولیه تاثیر زیادی روی بازار لوازم خانگی داشته است. به عنوان مثال در تولید آبگرمکن به میزان زیادی از مس استفاده می‌شود که این ماده را شرکت مس باهنر کرمان تولید می‌کند و این شرکت نیز قیمت خود را بالا برده است.

وی افزود: شرکتهایی مانند فولاد مبارکه اصفهان و قائد بصیر نیز که مواد اولیه‌ تولید لوازم خانگی را تولید می‌کنند، قیمتهای خود را بالا‌ برده‌اند.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی با اشاره به برخی از سوء‌استفاده‌های رخ‌ داده در بازار لوازم خانگی اضافه کرد: افزایش قیمت مواد پتروشیمی مانند رنگ و حتی افزایش قیمت مواد بسته‌بندی نیز در بالا‌ رفتن قیمت لوازم خانگی در بازار موثر بوده است.

طحان‌پور با بیان این‌که تنوع مدل در بازار لوازم خانگی به شدت کاهش یافته است، اظهار کرد: به عنوان مثال در بازار تلویزیون تعداد تنوع محصول کاهش یافته است و تولید‌کنندگان فروشندگان را مجبور می‌کنند که تنها از یک جنس محدود خریداری کنند.

او با اشاره به پایین‌ بودن رقابت‌پذیری تولید‌ کنندگان لوازم خانگی اظهار کرد: به عنوان مثال لباسشویی دوقلوی تولید داخل هم‌اکنون حدود ۶۰۰ هزار تومان قیمت دارد، در حالی که قیمت این محصول در دوبی تنها ۶۰ هزار تومان است.

رئیس اتحادیه کشوری لوازم خانگی درباره اظهارات اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر لزوم ممنوعیت واردات کالاهای لوکس نیز گفت: تعریف مشخصی درباره کالاهای لوکس وجود ندارد. حتی تلویزیونهای بالای ۴۶ اینچ و یخچال ساید‌ بای ساید بالای شش میلیون تومان هم در بازار مشتریان خاص خود را دارد. بهتر است به جای این اظهارات جلوی مصرف ارز در بخشهایی گرفته شود که کشور واقعا نیازی به آنها ندارد.

به گفته‌ی وی لباسشویی تولید داخل فناوری پایین‌تری از مشابه وارداتی دارد و قیمت آن نیز بیشتر است.

طحان‌پور همچنین با انتقاد از صادرات مواد اولیه صنایع در شرایط کنونی گفت: دولت باید خیلی پیشتر جلوی صادرات برخی از مواداولیه‌ تولید داخل را می‌گرفت، چرا که سود ناشی از صادرات این مواد تنها به جیب عده‌ای کارخانه‌دار می‌رود و این در حالی است که مردم تحت فشار قرار می‌گیرند و صنعت لطمه می‌بیند.


 


برخی از نمایندگان با توجه به حقوق‌های قبلی خود با حقوق مجلس ۷ میلیون تومان دریافتی دارند اما ملت بدانند که حقوق نمایندگان تنها ۲ میلیون و ۴۰۰ تومان است‌. ‌

پیش از این یک نماینده مجلس گفته بود: مبلغ یک میلیون تومان هم بابت هزینه‌های دفا‌تر برای نمایندگان در نظر گرفته شده و با این حساب، کل دریافتی که ماهانه به نمایندگان مجلس پرداخت می‌شود، ۳٫۵ میلیون تومان است.

این در حالی است که نمایندگان می‌توانند صرفا یا ۱۴۰ میلیون تومان خانه رهن کنند و یا این‌که با ماهی سه میلیون تومان آن را کرایه کنند.

در همین حال وام ۳۰ تا ۳۵ میلیونی هم برای نمایندگان است که آن هم باید اقساطی به مجلس بازگردانده شود.

به گزارش ایلنا، بهروز نعمتی در اعتراض به صحبت‌های برخی از نمایندگان در رابطه با حقوق و اعتبارات بودجه‌ای مجلس شورای اسلامی در صحن علنی امروز یکشنبه گفت‌: آنچه که در رابطه با حقوق نمایندگان مطرح شده در دفترچه بودجه به ثبت رسیده است و در این دفترچه آمده است که حقوق نمایندگان دو میلیون و چهارصد تومان است. ‌

وی در ادامه افزود‌: در حال حاضر برخی از نمایندگان از جای دیگر حقوق می‌گیرند و با حقوقی که در مجلس می‌گیرند حقوقشان به ۷ میلیون تومان می‌رسد‌.

وی در ادامه گفت‌: خواهش من این است که اگر نمایندگانی که پیش از دو میلیون و چهارصد حقوق می‌گیرند حقوق خودشان را در جایی بیان نکنند چرا که همه فکر می‌کنند حقوق نمایندگان‌‌ همان مقدار است که آن نماینده می‌گیرد و این درحالی است که حقوق یک استاد دانشگاه از نماینده مجلس بیشتر است‌.


 


افزایش قیمت‌های کالاها و روند رو به رشد تورم، سفره بسیاری از مردم را تهدید می‌کند.

دکتر محمد خوش‌چهره ضمن اعلام مطلب فوق در گفت‌وگو با «قانون» افزود: در حال حاضر یارانه به عنوان کمک خرجی مردم برای تامین نیازهای اولیه آنها پرداخت می‌شود اما نکته اینجاست که افزایش نرخ تورم سبب شده است قدرت خرید این پولی که هر ماه به مردم پرداخت می‌شود روز به روز کاهش یابد.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران افزود: افزایش مداوم قیمت‌ها سبب شده است هدفی که در موضوع پرداخت یارانه دنبال می‌کردیم برآورده نشود و همین امر می‌تواند مشکلاتی را برای کشور به وجود بیاورد.

وی با اشاره به اینکه بهتر است روند تزریق نقدینگی و پرداخت پول نقد متوقف شده و به جای آن دولت با قیمت‌های بسیار پایین به مردم جیره غذایی بدهد، گفت: وقتی فردی بداند هر ماه مقداری گوشت و مرغ و برنج و سایر کالاهای اساسی را دریافت می‌کند در حقیقت خیالش از بابت معیشت حداقلی راحت می‌شود این در حالی است که همین حالا قدرت خرید یارانه‌ای که به مردم پرداخت می‌شود نمی‌تواند خیال مردم را راحت کند که هر ماه مبلغی را دریافت کرده‌اند.

وی با اشاره به این که درشرایط تورمی کنونی بهتر است دولت روی کالاهای اساسی و تغذیه مردم حساسیت به خرج دهد، گفت: اینکه هر روز قیمت شیر و لبنیات و مایحتاج عمومی افزایش می‌یابد امر خطرناکی است. باید روی چیزهایی که مرز تغذیه و سوء تغذیه هستند حساس بود. مثلا اگر نوشابه صد برابر این هم گران شود مشکلی نیست و گرانی این کالا تهدیدی برای سلامت مردم محسوب نمی‌شود اما نمی توان به سادگی از کنار افزایش قیمت شیر و لبنیات و … گذشت.

نماینده سابق مجلس ادامه داد: گوشت نباید مشمول افزایش دائمی قیمت‌ها باشد. دولت این پولی را که هر ماه تزریق می‌کند می‌تواند به صورت کالایی اختصاص دهد تا مشکلات مردم کاهش یابد.

وی در توضیح این مطلب افزود: هدف دولت از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها کمک به کاهش شکاف طبقاتی در کشور بود اما در عمل شیوه فعلی ناکارآمدی خود را نشان داده است و باید این روند را تصحیح کرد.

او گفت: اعطای پول به مردم کمکی نمی‌کند، خود شما به عنوان یکی از خیل افراد طبقه متوسط ایرانی ترجیح نمی‌دادید که پول یارانه‌ها را دریافت نمی‌کردید اما به قیمت یک سال و نیم پیش یا دو سال قبل گوشت و برنج و … را خریداری می‌کردید.

وی در پاسخ به این پرسش که با این وجود ثمره اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها چه بود و آیا اجرا نشدن این طرح به نفع کشور نبود، گفت: خوب به هر حال وقتی طرحی ناکارآمدی خودش را نشان می‌دهد بهتر است روش اجرای اصلاح شود . پیش از این نیز برخی کارشناسان با اشاره به وضعیت کنونی قیمت‌ها و روند رو به رشد بهای کالاهای مورد نیاز مردم ضرورت بازگشت کوپن به اقتصاد را مورد اشاره قرار داده‌اند . احمد توکلی خواستار آن شده است که کوپن به اقتصاد ایران بازگردد تا مردم بدانند هر ماه حداقل بخشی از کالاهای مورد نیازشان را دریافت می‌کنند.

خوش‌چهره در پاسخ به این پرسش که آیا تخصیص مواد غذایی ارزان قیمت خود فساد آفرین نیست، گفت: بالاخره باید نظارت‌های لازم در این زمینه صورت گیرد. دولت می‌تواند با هدایت پولی که اکنون به عنوان یارانه پرداخت می‌کند به بخش‌های تولیدی ، امکان افزایش تولید مواد غذایی را در دستور کار قرار دهد و به این ترتیب بخش مهمی از مشکلات را برطرف کند.

باید به سوءتغذیه حساس بود

این استاد اقتصاد ادامه داد: مسئله مهم در فضای فعلی سوء تغذیه است که باید برای جلوگیری از آن برنامه‌ریزی کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که با شرایط فعلی نظرتان درباره اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها چیست، گفت: من اصلا علاقه‌ای به صحبت درباره موضوع یارانه‌ها ندارم. ما پیش از این هشدارهای فراوانی داده بودیم و عواقب اجرای کار به این صورت را گوشزد کردیم . همان زمان گفتند تزریق نقدینگی چه عواقب زیان باری در پیش دارد اما متاسفانه کسی به هشدارهای داده شده گوش نکرد و طرح به این صورت اجرایی شد.

وی گفت: آنچه پیشنهاد من است توقف روند فعلی و پرداخت جیره غذایی به ازای هر نفر به مردم است هر چند ممکن است باز هم کسی تمایلی به استفاده از نظرات کارشناسی نداشته باشد.

خوش چهره گفت: ۹۵ درصد درآمد خانوار صرف خوراک، مسکن، پوشاک، بهداشت، حمل و نقل و اگر چیزی بماند تفریح می‌شود. اگر می‌خواهیم با پرداخت یارانه کمکی به مردم بکنیم بهتر است یکی از این موارد را تقبل کنیم. مهم ترین موضوع چیست؟ طبیعتا غذا. بگذارید تورم قیمت نوشابه و سایر اقلامی از این دست را صد برابر کند اما نباید وضعیت طوری شود که افراد نتوانند گوشت و شیر و … بخورند . با اعطای سبد غذایی به مردم می‌شود جلوی سوء تغذیه ناشی از تورم در گروه‌های بسیاری از مردم را گرفت.

وی گفت: با توسعه تولید ۷- ۸ قلم کالا مانند برنج و گوشت و لبنیات و … می‌توان به مردم کمک کرد . افراد بدانند هر ماه به این میزان کالا دریافت می کنند و اتفاقا این کار شکاف طبقاتی را نیز کاهش می‌دهد چون مردم به حداقلی ازغذا که مورد نیازشان است دسترسی خواهند داشت.

وی گفت: ادامه این روند و اعطای پول هیچ تاثیری بر وضعیت زندگی مردم ندارد و روز به روز بیشتر به رشد تورم دامن می‌زند.

طرح هدفمندی یارانه‌ها از ۱۸ آذر ماه سال ۱۳۸۹ به مرحله اجرا درآمد. هر چند مسئولان اجرای این طرح وعده دادند که سال اول هدفمندی یارانه‌ها سخت ترین سال است و در سال‌های آتی اجرای این طرح حتی به کاهش قیمت‌ها و افزایش رقابت در میان تولیدکنندگان ایرانی منجر می‌شود اما در عمل این اتفاق رخ نداد و تزریق ماهانه نقدینگی به خانوارها به رشد قابل توجه تورم منجر شده است و وزیر صنعت، معدن و تجارت خود نیز بر افزایش قابل توجه هزینه تولید کالاها و مساله گرانی در کنار گرانفروشی تاکید دارد.


 


عضو هیإت رئیسه مجلس متن سوال از احمدی نژاد را در حالی قرائت کرد که بیست و یک نماینده حامی احمدی نژاد جلسه را ترک کردند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، علیرضا منادی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۱۴ آبان) متن سوال از احمدی نژاد را به این شرح قرائت کرد:

باسمه تعالی
سؤال از رئیس جمهور
هیئت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی
با اهداء سلام

به استناد اصل هشتاد و هشتم قانون اساسی و مواد ۱۹۶ و ۱۹۷ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به منظور رفع ابهامات و تنویر افکار عمومی، بدین وسیله سؤال ذیل از رئیس جمهور محترم که به امضای ۱۰۲ نفر از نمایندگان محترم رسیده است جهت ارجاع به کمیسیون مربوط تقدیم می شود:

جناب آقای دکتر احمدی نژاد، رئیس جمهور محترم

با سلام و تحیت، همان طور که مستحضر هستید، از اسفند ماه ۱۳۹۰ تا امروز، خصوصا در شهریور ماه و نیمه اول مهرماه ۱۳۹۱، قیمت ارز خارجی نوسان زیادی داشته که باعث کاهش شدید ارزش پول ملی گردیده است، به طوری که پس از خودداری یک ماهه بانک مرکزی از تزریق ارز به بازار، در روز سه شنبه ۲۱/۶/۹۱ دلار هنگام صبح ۲۲۰۰ تومان، ظهر ۲۵۰۰ تومان و شب ۲۷۰۰ تومان قیمت گذاری شد و در روز ۱۱/۷/۹۱ نیز به نزدیک ۴۰۰۰ تومان رسید. این امر باعث افزایش شاخص تورم توام با رکود اقتصادی شده و فعالان اقتصادی را از برنامه ریزی برای کار خود بازداشته است.

نظر به این که وزیر امور اقتصادی و دارایی خود را از نظر حقوقی پاسخگوی مسائل ارزی نمی داند و رئیس کل بانک مرکزی نیز از حضور در مجلس خودداری ورزید و به طور کلی مسئولان اقتصادی کشور تلویحا نشانی جناب عالی را به عنوان تصمیم گیر اصلی می دهند و از طرفی مطابق قانون پولی و بانکی کشور مسئول تنظیم و اجرای سیاست ها و مقررات مربوط به معاملات ارزی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است و طبق بند (۵) ماده (۱۰) قانون برنامه چهارم توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور ریاست مجمع بانک مرکزی بر عهده رئیس جمهور قرار گرفته و همچنین تمام مصوبات شورای پول و اعتبار، کمیسیون اقتصادی دولت و کار گروه ویژه تحریم باید به تایید جناب عالی برسد، مستدعی است درباره علت تعلل دولت در تصمیم‌گیری در خصوص تنظیم بازار ارز و رهاسازی آن در مدت مذکور توضیح بفرمایید.

درچنین شرایطی که موجودی ارز خارجی کشور باید با رعایت دقیق اولویت ها تخصیص یابد چرا کارهایی برخلاف این تدبیر صورت گرفته است؟ مثلا در شش ماه اول سال ۹۱ ، مطابق اسناد گمرک، تعداد ۱۵۷۰۰ خودروی خارجی با ارز مرجع وارد شده است و یا در اثر سخت‌گیری در تعیین قیمت تضمینی خرید گندم و صرف نکردن این قیمت برای کشاورزان، بخشی از گندم تولیدی به صورت خوراک دام مصرف شده و بخشی نیز به کشورهای همسایه قاچاق گردیده است و در نتیجه دولت ۵/۲ میلیارد دلار صرف واردات گندم کرده است. آیا این قبیل کارها با اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبر انقلاب سازگار است؟

اسامی نمایندگانی که مجلس را ترک کردند

زهره طبیب‌زاده
فاطمه آلیا
مهدی کوچک‌زاده
روح‌الله حسینیان
مرتضی آقاتهرانی
ابوالقاسم جراره
شهروز افخمی
حسین‌علی حاجی دلیگانی
آقاجری
سید محمود نبویان
قاسم جعفری
سید علی طاهری
بیراوند
عزیز اکبریان
روح‌الله عباسپور
محمد سلیمانی
آشتیانی عراقی
سید شکرخدا موسوی

این نمایندگان حامی دولت ، مدعی بودند که طرح سوال از احمدی نژاد ، برخلاف خواست رهبری است . این در حالی است که علی لاریجانی ، رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز تصریح کرد که هیچ دستوری از جانب رهبری مبنی بر توقف طرح سوال به مجلس نرسیده و هر کس چنین ادعایی کند ، خلاف واقع گفته است.


 


۲۶ تن از زندانیان سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر در بیانیه ای به هتک حرمت زنان دربند در زندان اوین اعتراض کردند.

به گزارش کلمه، در بخشی از این بیانیه ای آمده است: ما زندانیان سیاسی-عقیدتی اعتراض خود را به این برخوردهای غیر انسانی و غیرقانونی اعلام داشته و نگرانی خود را در خصوص وضعیت سلامتی زندانیانی که در بند زنان ۳۵۰ اوین در اعتصاب غذا بسر می برند ابراز می داریم. همچنین مطمئن هستیم همه آزاد اندیشان و ملتزمین به اصول اخلاقی و قانونی نیز نسبت به این رفتارهای غیرانسانی واکنش نشان داده و اعتراض خویش را ابراز خواهند نمود. بدیهی است که وظیفه مسئولین مربوطه است که حداقل از تکرار چنین رفتارهای غیر انسانی و غیر قانونی جلوگیری به عمل آورند.

پیش از این کلمه گزارش داده بود که در پی یورش روز سه شنبه ی نیروهای گارد یگان حفاظت زندان اوین به بند زندانیان زن سیاسی که با هتک حرمت و آزار آنها همراه بود، تعدادی زندانیان این بند دست به اعتصاب غذای دسته جمعی زده اند.

حمله کنندگان به بند بانوان که شامل حدود ۲۰زن از نیروهای گارد یگان حفاظت زندان اوین بودند با ورود به حریم خصوصی و شخصی زندانیان سیاسی باعث بر هم زدن نظم و سلب آسایش آنان شده و پس از یورش به بند سیاسی بانوان زندانیان را به شکل توهین آمیزی بازرسی بدنی کردند.

دو روز پیش نیز پس از اعتصاب غذای ۹ زندانی سیاسی بند زنان اوین در اعتراض به هتک حرمت و تعرض در بند زنان و بازرسی غیر معمول، ۳۳ بانوی محبوس در این بند نامه‌ای را خطاب به رییس زندان اوین نوشتند.

متن کامل این نامه که در اختیار کلمه قرار گرفته به شرح زیر است:

با خبر شدیم در روزهای اخیر بند زنان ۳۵۰ زندان اوین مورد هجوم نیروهای قضایی و امنیتی قرار گرفته است و متعاقب آن براساس اخبار رسیده با زندانیان برخوردهای غیرقانونی و ضد حقوق بشری که برخلاف موازین و مقررات سازمان زندان ها می باشد صورت گرفته است.

پس از این برخوردها تعدادی از زنان زندانی در اعتراض به این مسئله تصمیم به اعتصاب غذا گرفته اند. این زندانیان فارغ از وابستگی های سیاسی-عقیدتی خود در حالی مورد این آزار و اذیت قرار می گیرند که ماه ها و سال هاست از خانواده ها و عزیزانشان جدا شده و پدران و برادران و همسران آنها نیز در زندان های دیگر بسر می برند و حتی امکان ارتباط مستمر با فرزندان خردسال خود را نیز ندارند.

ما زندانیان سیاسی-عقیدتی اعتراض خود را به این برخوردهای غیر انسانی و غیرقانونی اعلام داشته و نگرانی خود را در خصوص وضعیت سلامتی زندانیانی که در بند زنان ۳۵۰ اوین در اعتصاب غذا بسر می برند ابراز می داریم. همچنین مطمئن هستیم همه آزاد اندیشان و ملتزمین به اصول اخلاقی و قانونی نیز نسبت به این رفتارهای غیرانسانی واکنش نشان داده و اعتراض خویش را ابراز خواهند نمود. بدیهی است که وظیفه مسئولین مربوطه است که حداقل از تکرار چنین رفتارهای غیر انسانی و غیر قانونی جلوگیری به عمل آورند.

امضا کنندگان:

کیوان صمیمی، مهدی محمودیان، بهمن احمدی امویی، مسعود باستانی، شاهرخ زمانی، حشمت الله طبرزدی، جعفر اقدامی، محمد بنازاده، شاهین زینعلی، عباس بادفر، رسول بداقی، کامران رحیمیان، عفیف نعیمی، کیوان رحیمیان، وحید تیز فهم، سعید رضایی، جمال الدین خانجانی، بهروز عزیزی توکلی، کامران مرتضایی، محمد علی منصوری، فرزاد مددزاده، رمضان سعیدی، اسماعیل میران، فرزاد خانجانی، افشین حیرتیان، ایقان شهیدی.


 


با گذشت بیش از سه سال از انتخابات مهندسی شده ریاست جمهوری، خبر از محاکمه یکی از کارشناسان ارشد سیاسی وزارت کشور می رسد.

به گزارش کلمه، چند روز پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری جمعی از کارکنان وزارت کشور با انتشارنامه ای سرگشاده نسبت به تغییر و دستکاری آرا مردم در ستاد انتخابات کشور هشدار دادند .

در این نامه که رونوشت آن به ریاست مجلس خبرگان رهبری ،ریاست مجلس شورای اسلامی ،ریاست قوه قضائیه ، ریاست کمیته صیانت ار آرا مردم ،مسئول بازرسی دفتر رهبری ،ریاست سازمان بازرسی کل کشور وکاندیداهای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ارسال شده آمده بود: از سلامت انتخابات کنونی به دلایلی که شرح خواهیم داد ، احساس خطر می کنیم . اهداف و برنامه ریزی در ستاد انتخابات کشور ، به طور آشکار و متقنی به سمت صیانت و سلامت از آراء مردم در انتخابات ۲۲ خرداد ۸۸ پیش نمی رود ، این موضوع نیز در برگزاری انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی در روز جمعه ۲۴ اسفند ۸۶ به نحوی شاهد آن یوده ایم ، اما از بیم و هراس آینده شغلی خود دم فرو بستیم.

اینک سید محمود علیزاده طباطبایی از محاکمه یک کارشناس ارشد سیاسی در وزارت کشور به اتهام القای تقلب در انتخابات ۸۸ خبر داد.

به گزارش ایسنا، این وکیل دادگستری در مورد این متهم اضافه کرد که وی با هویت «صبوری»، به دلیل نامه‌ای که به مسئولان نوشته بود و احساس نگرانی خود را در این نامه بیان کرده بود، متهم به فعالیت تبلیغی علیه نظام شده که در این راستا به یک سال حبس محکوم شده‌ است.

وی همچنین از محکومیت گودرزی – فعال سیاسی – به ۸ سال حبس و تایید این حکم در دادگاه تجدیدنظر خبر داد.


 


مدیر روابط عمومی اورژانس تهران از مصدومیت سه تن در پی سقوط تابلوی مصلی تهران خبرداد.

کلنگ ساخت مصلای تهران سال ۱۳۷۲ زمین زده شد و حالا بعد از ۲۰سال، این پروژه عمرانی فقط ۵۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و اینک تابلوی این مصلا سه نفر را راهی بیمارستان کرده است.

حسن عباسی در تشریح مهمترین حوادث پایتخت به برخورد یک دستگاه خودروی سواری ۲۰۶ با گاردریل در غرب به شرق اتوبان بابایی اشاره کرد و گفت: این حادثه که در ساعت ۱۲:۴۳ روز پنجشنبه رخ داد، موجب مصدومیت هفت تن شد.

عباسی با بیان اینکه راننده و سرنشینان این خودرو همگی زن بودند،‌گفت: دو مصدوم این حادثه کودکانی هفت ساله بوده‌اند.
مدیر روابط عمومی اورژانس تهران در ادامه به واژگونی یک دستگاه خودروی سواری دوو در محدوده ترمینال شرق اشاره کرد و گفت: در این حادثه که روز گذشته رخ داد سه تن مصدوم شدند که متاسفانه یکی از مصدومان به علت شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد.

به گفته وی تنها کشته شده این حادثه دختری ۱۸ ساله بود که مصدومان این حادثه نیز به بیمارستان امام‌حسین (ع) منتقل شدند.
عباسی همچنین به حادثه سقوط تابلویی در جلوی در مصلی تهران اشاره کرد و گفت: سقوط این تابلو موجب مصدومیت سه تن شد که مصدومان به بیمارستان فیروزگر منتقل شدند.


 


با گذشت بیش از دو دهه از دفاع مقدس، روز گذشته ۶ نفر از کارکنان شرکت خنثی کننده مین در منطقه دهلران بر اثر انفجار مین شهید شدند.

به گزارش مهر، روز گذشته بر اثر انفجار مین در منطقه مریوان کردستان ۵ نفر از کارکنان مین زدایی شهید و یک نفر مجروح شد.

بر اساس این گزارش، این حادثه در حین عملیات انهدام مهمات و مین های کشف شده در عملیات پاکسازی رخ داد که در این حادثه صادق اسلامی مجروح شد ولی بعد از اعزام به بیمارستان به دلیل شدت جراحات به خیل شهدا پیوست.

اسامی شهدا به این شرح است: ۱ – اصغر همتی ۲- محمد رضا نوری ۳- جعفر نامبرداری ۴- آرام پیروزی ۵- سیروس غلامی ۶- صادق اسلامی


 


بررسی جدیدترین گزارش مربوط به وضعیت نیروی کار و فعالیت اقتصادی مردان و زنان کشور نشان می دهد که طی تابستان امسال ۶۲٫۳ درصد کل مردان معادل ۱۹ میلیون و ۸۸۲ هزار و ۹۱۳ نفر به لحاظ اقتصادی فعال بوده اند و در مقابل ۱۴٫۱ درصد زنان معادل ۴ میلیون و ۵۰۲ هزار و ۵۵ نفر فعالیت داشته اند.

۲٫۵ میلیون نفر از بیکاران تابستان در شهرها و حدود ۵۰۰ هزارنفر در روستاها هستند. با این حال، جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال به عنوان جدی‌ترین گروه متقاضی کار بیش از ۲ میلیون نفر از کل جمعیت بیکار کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

بر پایه این گزارش، وضعیت فعالیت اقتصادی مردان و زنان شهری نشان می دهد که ۳۷٫۲ درصد جمعیت شهرها معادل ۱۷ میلیون و ۴۳۲ هزار و ۸۰۰ نفر در تابستان امسال فعال بوده اند و این میزان در روستاها با ۴۱٫۱ درصد کل جمعیت بالاتر از شهرها بوده است اما از لحاظ جمعیت ۶ میلیون و ۹۵۲ هزار و ۶۶۸ نفر بوده اند.

زنان ۲ برابر مردان

مردان در تابستان امسال ۱۰٫۲ درصد نرخ بیکاری داشته اند و در مقابل زنان با ۲ برابر مردان، ۲۲٫۱ درصد بیکاری را تجربه کردند. جمعیت مردان بیکار در تابستان امسال ۲ میلیون و ۳۰ هزار و ۳۱۲ نفر و جمعیت زنان بیکار نیز ۹۹۱ هزار و ۳۱۹ نفر بوده است.

نقاط شهری در تابستان ۲ میلیون و ۵۲۷ هزار و ۱۰ نفر معادل ۱۴٫۵ درصد بیکاری داشته است و نقاط روستایی کشور نیز ۷٫۱ درصد معادل ۴۹۶ هزار و ۵۶۴ نفر بیکار داشت. وضعیت نرخ بیکاری جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر تقریبا در مورد جمعیت ۱۵ساله و بیشتر نیز قابل مشاهده است.

بدترین آمارها و همچنین بحران بیکاری برای جوانانی است که در رده های سنی ۱۵ تا ۲۴ و ۱۵ تا ۲۹ سال قرار دارند چون اولویت اصلی و جدی ترین افراد متقاضی کار که در سن ورود به بازار کار قرار دارند، از این گروه ها هستند. در گروه ۱۵ تا ۲۴ ساله ها، مردان ۲۲٫۸ درصد بیکاری و ۷۶۷ هزار و ۹۶ نفر جمعیت دارند.

بیکاری ۱۵ تا ۲۴ ساله‌ها

همچنین زنان در گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ ساله دارای نرخ بیکاری ۴۳٫۸ درصدی و ۳۷۰ هزار و ۱۶۸ نفر جمعیت هستند. در شهرها ۳۴ درصد جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله معادل ۹۲۱ هزار و ۲۱۵ نفر بیکار هستند و این وضعیت برای روستاها نرخ بیکاری ۱۴٫۴ درصدی و بیکاری ۲۱۶ هزار و ۴۹ نفری است.

به صورت کلی ۳ میلیون و ۲۳ هزار و ۵۷۴ نفر در تابستان امسال بیکار بوده اند که این وضعیت در گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ سال ۱ میلیون و ۱۳۷ هزار و ۲۶۵ نفر بیکار و در گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال نیز ۲ میلیون و ۸۱ هزار و ۱۶۸ نفر بیکار است.

با این حال، در گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال طی تابستان امسال مردان با ۱ میلیون و ۳۲۸ هزار و ۷۰۶ نفر و نرخ ۲۰٫۱ درصدی در مقابل زنان با ۴۲٫۳ درصد و ۷۲ هزار و ۴۶۲ نفر، بیکاری را تجربه کردند. همچنین در شهرها ۱ میلیون و ۷۳۹ هزار و ۳۲۴ نفر با ۲۹٫۱ درصد بیکار بودند و در روستاها نیز ۳۴۱ هزار و ۸۴۴ نفر معادل ۱۴٫۱ درصد؛ به ثبت رسید.

سهم کشاورزی، صنعت و خدمات از اشتغال

تابستان و افزایش فعالیت های مربوط به کشاورزی در کشور باعث بهبود وضعیت تاثیرگذاری این بخش در بازار کار کشور شد به نحوی که سهم حدود ۱۹ درصدی کشاورزی از اشتغال زایی در سایر فصول طی تابستان به ۲۰٫۳ درصد رسید و به لحاظ عددی نیز در تابستان ۴ میلیون و ۳۴۳ هزار و ۳۷۶ نفر در این حوزه شاغل بوده اند.

صنعت دارای سهم ۳۲٫۷ درصدی و اشتغال زایی ۶ میلیون و ۹۹۲ هزار و ۸۳۱ نفری بوده است. در عین حال خدمات مانند همه فصول سال های گذشته بیشترین نقش و تاثیرگذاری را در بازار کار کشور ایفا کرده و ۴۶٫۹ درصد کل اشتغال کشور معادل ۱۰میلیون و ۲۵ هزار و ۴۸۷ نفر را تحت پوشش قرار داده است.

۸٫۲ درصد جمعیت بازار کار در تابستان کمتر از ۱ ساعت در هفته به کار اشتغال داشته اند که جزو گروه اشتغال ناقص محسوب می شوند. این نرخ در مورد مردان ۸٫۹ و برای زنان ۴٫۷ درصد بوده است.

اضافه کاری ۴۲ درصد شاغلان

به صورت کلی ۴۱٫۷ درصد شاغلان ۱۵ ساله و بیشتر کشور در تابستان امسال ترجیح داده اند بیش از ۴۴ ساعت در هفته و بالغ بر ۴۹ ساعت و بیشتر کار کنند که این مسئله نشان دهنده گرایش بازار کار به اضافه کاری به منظور دریافت حقوق و دستمزد بالاتر و یا کسب فرصت بهتر در بازار کار؛ همچنین فروش و پاسخگویی به نیازهای مردم است.

به گزارش مهر،کشاورزی در شهرها تنها ۵٫۸ درصد نقش اشتغالی دارد و در مقابل این میزان در روستاهای کشور به میزان ۵۳٫۹ درصد است. صنعت در شهرها طی تابستان امسال، ۳۵٫۷ و در روستاها ۲۵٫۹ درصد اشتغال را ایجاد کرد.

خدمات ۵۸٫۵ درصد کل اشتغال شهرها و ۲۰٫۲ درصد اشتغال روستاها را ایجاد کرده است و به صورت کلی ۴۶٫۷ درصد مردان و ۴۸٫۱ درصد زنان در بخش خدمات اشتغال دارند.


 


در حالی که طی سال جاری نوسان قیمت ارز کشور را با بحران ارزی رو به رو کرده است، محمد نهاوندیان می گوید: آسیب مهم از اینجا ناشی می‌شود که نرخ بازار حاشیه‌ای که در کنار برخی از خیابانها شکل گرفته است، متاسفانه شرایطی را بوجود آورده است که آن نرخ، به عنوان نرخ برابری ارزش پول ملی و ارزهای خارجی است.

به گزارش مهر، عضو شورای پول و اعتبار افزود: در حال حاضر ۴ بازار ارزی در کشور وجود دارد که هر یک نرخ ویژه خود را دارند؛ به این معنا که ارز مرجع با نرخ ۱۲۲۶ تومان، ارز مرکز مبادلات ارزی، ارز حاصل از مبادله صادرکنندگان و واردکنندگان و نیز بازارهای حاشیه‌ای که در چهارراه استانبول و سایر نقاط شهر به چشم می‌خورد.

وی تصریح کرد: همین بازار حاشیه‌ای سبب می‌شود که برخی‌ها وسوسه شوند و ارز حاصل از صادرات را در آن عرضه نکنند؛ بنابراین باید به وضعیت موجود سامانی داد و به سیاست ارز تک‌نرخی بازگشت؛ البته این به معنای محدودیت‌های تجاری نباید باشد.

به گفته نهاوندیان، با طولانی‏ شدن وجود ارز چند نرخی در کشور، کم کم زمینه برای تولد صادرات رانتی را در حال شکل دادن دارد و این پدیده‌ای مخرب است؛ چراکه به ‏جای آن که به اصلاح ریشه‌ای، برای جلوگیری از صادرات بی‌رویه، سیاست‌های مقطعی مانند ممنوعیت صادرات به اجرا درآمد در حالی که صادرکنندگان معتبر و شناسنامه‌دار کشور آمادگی دارند دولت را در پیداکردن روش‌ها و راه‌کارهای علمی‌تر برای مدیریت این موضوع یاری کنند.

رئیس پارلمان بخش خصوصی اظهار داشت: برخی سیاست‌های دولت سبب شده است که بنگاههای صادراتی که به تولید محصول می‌پرداختند، هم اکنون از صادرات محصولات خود منع شده‌اند و نمی‌توانند به تعهداتی که برای رساندن کالا به بازارهای خارجی و مشتریان چندین و چند ساله خود داشته‌اند، عمل کنند و این بازاری بی‌اعتماد را برای واردکنندگان کالاهای ایرانی ترسیم کرده است.


 


در حالی که وضعیت حقوق بشر در کشورمان مورد انتقاد سازمان های جهانی است، محمدجواد لاریجانی گزارش های منتشره واعلام شده از سوی گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر درایران را بدون اهمیت و خالی از بار فنی وحقوقی دانست.

محمدجواد لاریجانی شنبه شب درحاشیه مراسم جشن عیدغدیرخم که در مسجد هدایت آمل برگزارشد، به خبرنگار ایرنا گفت: گزارش احمد شهید بطور کامل غیرحرفه ای و مبتنی بر اطلاعاتی است که توسط رسانه های غربی علیه ایران تبلیغ و انتشار داده می شود.

محمد جواد لاریجانی که این روزها نامش و پرونده های تخلفاتش نقل محافل خبری و سیاسی است پیشتر نیز در دفاع از دستگاه عریض و طویل تحت امر برادرش قاضی القضات مدعی شده بود که در ایران نه تنها زندانی سیاسی نداریم، بلکه کارنامه قوه قضائیه در دفاع از جمهوری اسلامی ایران روشن و موفق است!

وی که پیش از نیز نیز به گزارش های احمد شهید انتقاد کرده بود، افزود: متاسفانه گزارش های احمد شهید به عنوان گزارشگر سازمان ملل حاوی ادعاهای تکراری و مطالب کفرآمیزو زشت است که احکام اسلامی را مورد حمله شدید خود قرار داده و به صورت وقیحانه از توهین به پیامبراسلام نیزحمایت کرده است.

به گفته لاریجانی این گزارش تصنعی و به دور از واقعیات جامعه ایران تهیه شده و ادعاهای گزارشگر فاقد سندیت و وجاهت حقوقی و قانونی است.

اما وی نگفت اگر این گزارشات غیرواقعی است، چرا مسئولان اجازه بازدید به این نماینده ویژه حقوق بشر را نمی دهند.

دبیرستاد حقوق بشر قوه قضائیه این گزارش را بخشی از تبلیغات غرب علیه ملت و جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: ستادحقوق بشر قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران ، گزارش های منتشره از سوی احمد شهید و یا هرگزارش دیگری که علیه ایران در صحنه جهانی مطرح می شود، با دقت پاسخ می دهد وبه مجامع عمومی وبین المللی اعلام می کند.

لاریجانی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در این راستا بسیار استوار است و نظام اسلامی ایران محکم تر از آن است که گزارش هایی از این دست ، شائبه ای در آن ایجاد کند.

دبیرستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران، از احمد شهید به عنوان هنرپیشه رسانه های غربی و ضدجمهوری اسلامی یاد کرد و گفت: او بهتر است به جای فکر بازدید از زندانهای ایران برای درک زیر پاگذاشتن حقوق بشر، در واشنگتن، پاریس و لندن بگردد.

لاریجانی توصیه کرد: بازدید شهید از ایران و یا زندانهای جمهوری اسلامی، دخالت در تشکیلات قضائی و سوء استفاده است و ایران هرجا احساس کند که افراد قصد سوء استفاده دارند ، هرگز اجازه نخواهد داد.

وی در عین حال گفت : زندانهای ایران در سالهای اخیر توسط هیات هایی از ایران و نیز خارج از کشور مورد بازدید قرار گرفته است و تشکیلات قضائی به هیچ نهاد جهانی اجازه سوء برداشت نخواهد داد.

این در حالی است که رییس قوه قضاییه اجازه بازدید از اوین را حتی به احمدی نژاد هم نداده و آن را به مصلحت ندانسته است.


 


در حالی که بیش از یک ماه از بازداشت مهدی هاشمی می گذرد، پزشک مهدی هاشمی از دادستانی خواست فرزند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را برای آنژیوگرافی از اوین به بیمارستان منتقل کنند.

به گزارش فارس، ایرج ناظری متخصص قلب و عروق و پزشک مهدی هاشمی با حضور در زندان اوین و معاینه فرزند آیت‌الله رفسنجانی در محل بازداشتگاه در نامه‌ای رسمی به دادستانی خواستار انتقال فوری وی به بیمارستان جهت انجام آنژیوگرافی شد.

یک منبع نزدیک به مهدی هاشمی در گفت‌وگو با فارس این خبر را تأیید کرد و با بیان اینکه دادستانی باید زمان انتقال وی به بیمارستان را تایید کند، احتمال داد در روزهای آینده این کار صورت گیرد.

وی همچنین گفت مهدی هاشمی علاوه بر مشکل قلبی، دچار مشکلات تنفسی نیز هست و شب‌ها در سلول خود احساس تنگی‌نفس می‌کند و برخی اوقات نیمه‌های شب از مسئولان بازداشتگاه خواسته که وی را برای هواخوری به محوطه باز منتقل کنند.


 


بازهم مثل همیشه تعطیلات در کشورمان حادثه آفرید و در بیش از سیصد تصادف، ۵۴ نفر جان خود را از دست دادند.

در حالی که تعداد کشته شدگان در اثر تصادفات جاده ای در کشور در صدر جدول جهانی قرار دارد، بیشتر تصادف های این سه روز به خاطر سرعت و خواب آلودگی راننده بوده است. به طوری که فرمانده پلیس راه راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با اشاره به اینکه بیش از ۳۵ درصد تصادفات در تعطیلات اخیر از شکل واژگونی بوده است‏، می گوید: مهم‌ترین علت تصادفات، عدم توجه به جلو با حدود ۲۸ درصد و پس از آن تخطی از سرعت مطمئنه با ۲۰، عدم رعایت حق تقدم با ۱۷ و انحراف به چپ با ۱۵ درصد بوده است.

سرهنگ محمدرضا مهماندار حدود ۶۰ درصد خودروهای دخیل در تصادفات فوتی و جرحی تعطیلات اخیر را سواری و وانت، ۲۳ درصد موتورسیکلت، حدود ۱۰ درصد کامیون و ۶ درصد عابر پیاده عنوان کرد و به ایسنا گفت: در عین حال ماموران پلیس‌راه کشور در این مدت حدود ۳۰۰ جلد گواهینامه رانندگان متخلف را ضبط و حدود ۱۸۰۰ دستگاه خودرو و ۱۳۰۰ دستگاه موتورسیکلت متخلفان را توقیف کردند.

سرهنگ مهماندار با اشاره به اینکه در تعطیلات اخیر حدود ۱۱۸ هزار برگ جریمه برای رانندگان متخلف صادر شده است، گفت: بیشترین تخلفات اعمال قانون شده در این مدت با ۳۲ هزار فقره مربوط به سرعت غیرمجاز، ۲۵ هزار فقره عدم استفاده از کمربند ایمنی، ۷ هزار فقره سبقت غیرمجاز، ۵ فقره انحراف به چپ و ۳ هزار فقره صحبت با تلفن همراه بوده است.

وی به مهم‌ترین تصادفات تعطیلات اخیر اشاره کرد و به ایسنا گفت: در روز ۱۱ آبان ماه ساعت ۶:۰۵ در محور قزوین، کیلومتر ۵۷ آزادراه قزوین – زنجان بر اثر برخورد یک دستگاه پژو ۲۰۶ با ۸ عابر پیاده از ۲ خانواده، متاسفانه همگی آنها کشته شدند که علت این حادثه نقض ماده ۴ آیین‌نامه ایمنی راه‌ها و عبور از داخل اتوبان بوده است.

فرمانده پلیس‌راه کشور به تصادف روز ۱۲ آبان ماه اشاره کرد و گفت: در استان کرمان محور فهرک به ایرانشهر کیلومتر ۱۵ ساعت ۱۹، یک دستگاه پژو ۴۰۵ به دلیل سرعت غیرمجاز که از فرعی وارد محور اصلی شده بود، بدون توقف با یک دستگاه کامیون در این محور برخورد می‌کند که متاسفانه تمامی ۷ سرنشین پژو ۴۰۵ در این تصادف کشته شدند که علت آن عدم رعایت حق تقدم از سوی راننده پژو ۴۰۵ بوده است.

مهماندار در عین حال گفت: در ساعت ۱۰ دقیقه بامداد روز ۱۳ آبان ماه نیز در اتوبان ذوب‌آهن کیلومتر ۱۰، یک دستگاه پژو ۴۰۵ با یک شیء ثابت به دلیل سرعت غیرمجاز و عدم توانایی و کنترل وسیله نقلیه برخورد می‌کند که شش سرنشین این خودرو مجروح می‌شوند.

به گزارش ایسنا، فرمانده پلیس راه کشور تصریح کرد: بر اساس اعلام قبلی، تردد در محور کرج – چالوس از ساعت ۱۳ تا ۲۴ از کرج به سمت چالوس ممنوع بوده و این محور از ساعت ۱۶ از مرزن‌آباد به سمت کرج یکطرفه است. از سوی دیگر تردد در محور هراز نیز از ساعت ۱۴ تا ۲۳ از مشاء به آمل ممنوع بوده و این محور از ساعت ۱۵:۳۰ از آب‌اسک به سمت رودهن یکطرفه است.


 


نجفقلی حبیبی، در خصوص تغییر قانون انتخابات می گوید: تغییر قانون انتخابات در حالی به عنوان یکی از برنامه‌های اصلی مجلسی‌ها در حال پیگیری است که توجیهی برای آن وجود ندارد.

وی که با عصر ایران مصاحبه می کرد، در خصوص وظایف نمایندگان مجلس اظهار داشت: مجلس نشینان باید بدانند که جایگاه و شان قوه مقننه بالا است و به همین دلیل تحت هیچ شرایطی نباید بازیچه جریان‌های سیاسی شود.

حبیبی با انتقاد از قانون جدید انتخابات می افزاید: شواهد نشانگر این است که «تغییر قانون انتخابات» با این هدف در حال انجام است که مشکلی از مشکلات جناح سیاسی حاکم را حل کند و به جز این چیز دیگری را دنبال نمی‌کند. این در شرایطی است که گروه‌های سیاسی برای برطرف کردن یکی از معضلات درون گروهی خود حق ندارند کشور را با مشکل مواجه کنند.

وی می گوید: مجلس نهمی‌ها دنبال این هستند تا با تغییر قانون انتخابات حضور برخی از چهره‌ها را غیرقابل امکان کنند و بدین ترتیب گزینه‌های احتمالی خودشان شانس بیشتری برای یکه تازی در یازدهمین انتخابات قوه مجریه داشته باشد. به همین دلیل هیچ خیراندیشی در این مساله مشاهده نمی‌شود و «مصلحت مقطعی» یک طیف مشخص سیاسی مورد توجه قرار می‌گیرد.

حبیبی در خصوص نگرانی های مجلسیان از طرح تغییر قانون انتخابات افزود: اینکه نگران دولتی‌ها هستند یا به فکر مقابله با گروه‌های دیگر هستند، اهمیتی ندارد. مهم این است که قانون گذاران باید بدانند که مقوله انتخابات بسیار مهم و حیاتی است و به همین دلیل اگر قرار بر تغییر باشد، تغییرات باید اصولی باشد و فقط با هدف حذف فیزیکی رقبا نباشد. این روش نه عاقلانه است و نه به صلاح ممکلت. همچنین با این کار ذهنیتی منفی از قانون گذاران در اذهان عمومی ایجاد می شود که خب! این اتفاق برای مجلسی که قرار است در راس امور باشد، شایسته نیست.

وی در خاتمه گفت: قبل از انقلاب در زمان دانشجویی نقل قولی با این مضمون مطرح بود که برای استخدام فرزندان یکی از مقامات، قانون مدرک را برای حضور در شغل خاصی تغییر دادند و بلافاصله بعد از شروع به کارش، قانون جدید را لغو کردند و به حالت اولیه در آوردند، حالا بعضی مجلسیان با این کار‌هایشان خود را پایین می‌آورد. این در حالی است که مجلس تکیه‌گاه معنوی مردم است و همه دغدغه‌هایش باید در راستای منافع آن‌ها باشد نه اینکه به طور دائم به فکر تسویه حساب‌های سیاسی باشد؛ مجلس حریم و حرمت دارد.


 


پس از چند هفته از قطع پخش ماهواره ای شبکه های تلویزیونی ایران از ماهواره اروپایی “یوتل ست” ، شبکه های ایرانی با سوییچ شدن به ماهواره روسیه به پخش جهانی بازگشتند.

به گزارش عصر ایران به نقل از وب سایت “jewish press” 19 شبکه ماهواره ای ایران از جمله شبکه های “جام جم ۱ و ۲″ (IRIB 1-2 )، “شبکه خبر” و تلویزیون” iFilm” به زبان فارسی و کانال عربی “کوثر” و شبکه های “سحر TV1 “و “سحر TV 2″ و شبکه انگلیسی زبان “پرس تی وی” از این به بعد از طریق ماهواره های روسیه پخش جهانی خواهند داشت.

همچنین یازده رادیوی دولتی ایران نیز به ۳۰ زبان از طریق این ماهواره ها قابل دریافت خواهد بود.

ماهواره یوتل ست ماه گذشته با بیان اینکه ایران بر روی امواج این ماهواره پارازیت می فرستد و نیز تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران ، پخش جهانی ۱۹ شبکه ماهواره ای ایران از روی این ماهواره را قطع کردند.

جمهوری اسلامی ایران به این اقدام یوتل ست اعتراض کرده و آن را حرکتی در راستای قطع صدای مخالفان نظام سلطه دانسته است.

پیشتر دولت روسیه پس از قطع پخش شبکه های سوریه از ماهواره های نایل ست و عرب ست ، امکان پخش شبکه های ماهواره ای این کشور از طریق ماهواره روسیه را فراهم کرده بود.


 


دولت کویت تاکید کرد که به مخالفان مجوز برگزاری تظاهراتی که از پیش برنامه‌ریزی شده بود را نداده است.

به گزارش رویترز، مقام‌های دولت با تاکید بر این‌که مجوزی برای این راهپیمایی صادر نشده، به مخالفان نسبت به برگزاری این تجمع هشدار دادند.

نخست‌وزیر کویت هم گفته است در صورتی که منافع کشور در خطر باشد، پلیس به استفاده از زور متوسل خواهد شد.

راهپیمایی امروز ـ یکشنبه ـ برای اعتراض به قانون جدید انتخابات برنامه‌ریزی شده است.

قرار است انتخابات پارلمانی در اول دسامبر سال جاری برگزار شود.

ماه گذشته دولت کویت هرگونه تجمع بیش از ۲۰ تن را منع کرده بود.

این دستور بعد از آن صادر شد که تظاهرات هزاران تن از شهروندان کویتی به درگیری با پلیس منجر شده و در جریان آن حداقل ۳۰ تن زخمی شدند.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به kaleme-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به kaleme@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته