-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ آبان ۱۴, یکشنبه

Latest News from Kaleme for 11/04/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



کلمه- محمد امین هادوی*:

چه کسی مسوول کاهش ۵۰ درصدی قدرت خرید مردم کشورمان در ظرف کمتر از یک سال است؟ چه کسی مسوول کاهش ارزش پس اندازهای کوچک و خرد میلیون‌ها نفر از هموطنانمان، ظرف چند ماه گذشته به کمتر از نصف است؟ چه کسی مسوول افزایش بیش از ۳۰۰درصدی نرخ دلار در کشور است؟ چه کسی مسوول افزایش ۲۰۰درصدی لوازم خانگی، لوازم برقی، رایانه، موبایل، لوازم تحریر، البسه و… نسبت به سال گذشته است؟ چه کسی مسوول کمبود برخی دارو‌ها و مواد غذایی و افزایش قیمت شدید آن‌ها ظرف چند ماه گذشته شده است؟ چه کسانی مسوول نظارت بر این اتفاقات هستند؟

آیا قوه مجریه ودر راس آن رییس دولت، وزیر بازرگانی و صنعت، وزیر اقتصاد، رییس بانک مرکزی و… نسبت به این افزایش قیمت‌ها و پیامدهای ناگوار آن احساس مسوولیت نمی‌کنند؟ آیا نمی‌بایست حداقل یکی از مسوولان کشور در قبال این همه شاخص آشکار که حاکی از سقوط اقتصادی و اتلاف بی‌سابقه منابع کشور است دم به اعتراف می‌گشود و با عذر تقصیر به پیشگاه مردم تن به استعفا می‌داد؟ آیا نمایندگان مجلس که وظیفه نظارت تام و تمام بر مطبوعات و اجرای آن در قوه مجریه را دارند به غیر از نطق‌های پیش از دستور و تذکر واخطار چه کرده‌اند؟ آیا چون تا پایان عمر این دولت زمان کمی باقی مانده است باید با آن مماشات کرد و طبق دستوراتی که از بیرون مجلس می‌آید تا پایان دوره آن را تحمل نمود؟ آیا اگر همانطور که مردم با پوست و گوشتشان احساس می‌کنند که روز بروز وضع مماششان بد‌تر می‌شود، نمایندگان مجلس و مسولان عالی مرتبه نیز شخصا احساس ناراحتی و کمبود می‌کردند، اجازه می‌دادند که حتی یک روز دیگر این شرایط ادامه یابد؟ و دولت با همین وضع تا چند ماه آینده و تا پایان دوره‌اش به همین روال ادامه دهد؟

آیا مسوولان قوه قضایی که وظیفه اصلی رسیدگی به تخلفات، سواستفاده و یا سو تعبیر‌های مقام‌های دولتی را دارا هستند تاکنون برای این همه ضرر و زیانی که به مردم در این یکسال گذشته به خاطر افزایش قیمت‌ها و… وارد شده کدام یک از مقام‌ها تا کنون مورد بازخواست قرار گرفته و یا به دست مجازات سپرده شده‌اند؟ در حالی که تعدادی دلال و واسطه ارز دستگیر شده‌اند و به صرافی‌ها هشدار داده‌اند، کدامین مسوول به خاطر اعمال سوء‌اش، چه سهوا و یا چه عمدا دستگیر شده؟ آیا فقط چند دلال و واسطه باعث این همه افزایش قیمت ارز و کالا شده است؟ آیا آن‌ها از دولت، وزارتخانه‌ها و بانک مرکزی که میلیارد‌ها دلار درآمد فروش نفت، گاز، میعانات گازی و پتروشیمی‌های دولتی در اختیار آن هاست قدرتمند‌تر هستند؟ اگر این چنین باشد که وای به حال این دولت و مسوولانش که این قدر ضعیف و خفیف هستند و اگر چنین نیست پس چرا با مسوولان برخورد نمی‌شود؟ آیا نحوه رسیدگی به پرونده سه هزار میلیاردی اختلاس، بیمه ایران و بقیه پرونده‌های سوء استفاده‌های کلان نشان از ضعف همه دستگاه های کشور در قبال نظام گسیخته شده کشور نیست؟ کمر مردم زیر فشار گرانی، افزایش قیمت‌ها و تحریم‌ها خم گردیده است آیا با شعارهای دهان پرکن و اظهارات نسنجیده نظیر «عدم تاثیر تحریم ها در کشور» «استقبال مردم از تحریم‌ها» و در نتیجه وجود گرانی‌ها و کمبود‌ها و استمرار آن می‌تواند تلخی کام مردم را شیرین سازد؟ آیا با گفتار درمانی و شعار درمانی وضعیت اقتصادی مردم اصلاح می‌شود؟ چرا مسولان بسیج امکانات دولتی و ادارات را برای گسیل دادن سازمان یافته کارکنان ادارات و نهادهای نظامی، دولتی و غیره در مراسم استقبال از سفر‌ها را به حساب استقبال مردمی مصادره به مطلوب می‌کنند و به نشانه تایید عملکرد خود و علاقه مردم به ایشان می‌گذارند؟ آیا این عدم حضور مردم و نارضایتی‌های اجتماعی و سیاسی نمی‌تواند اتمام حجت مردم با آن‌ها باشد؟ آیا مردم نمی‌خواهند در این گونه سفر‌ها که با هزینه‌های میلیاردی صورت می‌گیرد اگر امکانی باشد پرسش‌ها، اعتراضات، انتقاد‌ها و مشکلاتشان را به طور مستقیم به آن‌ها بگویند و امر به معروف و نهی از منکر کنند؟

و سرانجام و در ‌‌نهایت صراحتا پاسخ دهید چه کسی مسوول وضع نابسامان کنونی کشور است؟ و از لحاظ شرعی و قانونی چه کسی ضامن خسارت های وارده به مردم است؟ و با چه کسی باید برخورد کرد؟ با چند دلال و واسطه یا با مسولین خطا کار و…؟

مردم بهترین قاضی و داور هستند.

* محمد امین هادوی هم اکنون در بندزندانیان سیاسی زندان اوین محبوس است

از این نویسنده ی دربند بخوانید:

دروغ نگویید؛ اسکناس های دلار دست دولت است، نه صادرکنندگان

یادداشت محمد‌امین هادوی از زندان اوین؛ خدمات متقابل دولت و قاچاقچیان

نامه محمدامین هادوی: به داد اقتصاد کشور برسید؛ دولت بی کفایت را پای میز محاکمه بکشید

نامه محمد‌امین هادوی از زندان: آقای احمد خاتمی! دروغ نگویید

محمدامین هادوی از بند ۳۵۰ اوین: دروغ سراسر کشور را در بر گرفته است؛ چرا همه ساکت اند؟

پوستر/ پیام تبریک نوروزی محمد امین هادوی


 


جشن عید سعید غدیر به سنت هر سال با حضور حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی و جمعی از چهره‌های فرهنگی هنری و سیاسی پیش از ظهر شنبه برگزار شد.

رئیس جمهور سابق کشورمان در این مراسم با تبریک عید سعید غدیر به حاضران گفت:« البته این عید برای ما شادی بخش تر و با نشاط تر بود؛ اگر در کنار انبوهی از عزیزانی بودیم که اکنون در کنار ما نیستند و در حصر و حبس به سر می برند و امیدوارم به برکت مولا امیرالمومنین علی(ع) شاهد گشایش در امور و نیز آزادی این عزیزان باشیم.»

وی با بیان اینکه « امام علی (ع) مظهر همه زیبائی ها ؛محاسن و خوبی ها است که برای یک انسان ممکن است و به معنی تمام کلمه باید بگوئیم علی زیبا است»، افزود:« خداوند متعال در قرآن از جمله جاهائی که به خود آفرین گفته است آنجاست که انسان را خلقت کرده است بعد از خلقت انسان می فرماید: “فتبارک الله احسن الخالقین”آفرین بر خدائی که زیبا ترین و نیکو ترین آفرینندگان است.یعنی خلق انسانی که هویت او زیبائی است ؛البته زیبائی که باید پرورده شود و در وجود او به فعلیت برسد و این زیبائی و این حسن بعد از پیامبر اکرم(ص) در وجود علی (ع) به اوج خود می رسد.»

رئیس بنیاد باران تصریح کرد:«حسن در برابر قبح است و شاید مناسب ترین تعبیری که در فارسی برای حسن داریم،زیبائی است.البته ذهن ها متوجه ظواهر امر که خیلی زیباست نشود که آن هم مهم است زیبائی از زیبائی ظاهر مهم تر است.»

وی با بیان اینکه در ادبیات فارسی از حسن به عنوان زیبائی و نیکوئی نام برده می‌شود به ابیاتی چون :«حسنت به اتفاق ملاحت جهان گرفت / آری به اتفاق جهان می توان گرفت» و « در ازل پرتوی حسنت به تجلی دم زد/عشق پیدا شد و آتش به همه عالم زد/جلوه ای کرد رخت دید ملک عشق نداشت/ عین آتش شد از این عشق و به همه عالم زد» اشاره کرد.

رئیس دولت اصلاحات همچنین یادآور شد:« در کلام اسلامی ما سخن ازحسن و قبح ذاتی امور و افعال داریم.حسن در مقابل قبح است .قبح زشتی است بنابراین حسن زیبائی است و خداوند وقتی می فرماید “فتبارک الله احسن الخالقین” یعنی نیکوترین و زیبا ترین آفریننده هاست . چرا؟ چون زیباترین و نیکوترین موجود را آفریده است که امام امیرالمومنین مظهر آن زیبائی، حسن و نیکوئی است.»

خاتمی تصریح کرد:« نکته دیگر اینکه عشق با حسن مناسبت دارد، زیبائی است که عشق را بوجود می آورد.عشق متوجه زیبائی است هدف عشق که عبارتست از انگیزه ای برای رسیدن به هدف همان زیبائی و حسن است اگر حسن و زیبائی نباشد عشق نیست و عشق جوهر آدمی است.»

وی تاکید کرد:« عشق فراتر از عقل است البته عشق داشتن به معنی فرونهادن عقل نیست بلکه از عقل فراتر رفتن است و فقط از طریق عشق می توان به حقیقت و زیبائی مطلق رسید، بنابراین باید به مولا که خود راهی به آن زیبائی مطلق دارد ؛ عشق ورزید و همزبان با حافظ شیراز گفت:خیال روی تو در هر طریق همره ماست/ نسیم موی تو پیوند جان آگه ماست/به رغم مدعیانی که منع عشق کنند/ جمال چهره تو حجت موجه ماست.»

رئیس موسسه بین المللی گفتگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها با طرح این سئوال که « اما این زیبائی و حسن چیست که اینقدر اهمیت دارد؟»، اظهار داشت:« زیبائی مثل وجود است که تن به تعریف نمی دهد. درباره “وجود” گفته اند ؛ مفهومش آشناترین و شناخته ترین مفاهیم است ولی حقیقت و کنه او از پوشیده ترین اموری است که در عالم هست.»

رئیس جمهور سابق کشورمان یادآور شد:« امور لطیفی مثل زیبائی و حسن نیز همین خصوصیت را دارند اما جان انسان با زیبائی آشناست ، از هر کس بپرسید زیبائی چیست دهها مورد زیبائی را به شما نشان خواهد داد.یک گل؛یک آبشار،ترنم مرغان خوشخوان در بامداد و شامگاهان بهاری،محبت آسمانی مادر به فرزند ،ایثار برای نجات دادن انسان،دغدغه و درد انسان محروم را داشتن، اینها همه زیبائی است.مصادیق بی نهایت زیبائی مادی و معنوی در دنیا وجود دارد که جان هر انسانی با او آشناست اما اگر از هر کس بپرسید زیبائی چیست از تعریف آن در می ماند مثل خود “وجود”.

وی افزود:« در قرآن کریم اموری لطیف نظیر خیر،ایمان ،جمال،زیبائی و نیکوئی بیشتر به “موارد” اشاره شده است نه به تعریف حکمی و منطقی این امور.اگر از قرآن بپرسید ایمان چیست می گوید آنکه مومن دارد.مومن چه دارد؟ آن کس که در نماز خود خاشع است، آنکس که درد محرومیت جامعه دارد و از دانائی خود برای رفع آن تلاش می کند.آنکه اگر عهدی است به عهد خود پایبند است،آنکه اگر امانتی به او دادیم آن امانت را ادا می کند موارد مشخص خارج ،یا سلسله ای از افعال و صفات و مشخصاتی را ذکر می کند و در پایان می فرماید “والله یحب المقسطین”"والله یحب العالمین”یا “والله لا یحب الظالمین”یا”والله یحب المقسطین” مواردی را ذکر میکند می گوید این ظلم است، این زیبائی است، این خوبی و خیر و کمال است. چرا؟ چون تعریف اموری نظیر زیبائی و حسن و خیروعدالت اگر ناممکن نباشد بسیار دشوار است، اما موارد را می توان نشان داد.قرآن کریم نیز از این سبک و سیاق استفاده می کند.»

خاتمی با بیان اینکه «علاوه بر این ادیان الهی و بخصوص اسلام یک مصداق عینی ملموس محسوس را برای زیبائی وخوبی و نیکی و عدل در اختیار بشر قرار داده است»، گفت:« وقتی قرآن می فرماید :”لقد کان رسول الله اسوه حسنه”به پیامبر نگاه کنید گفتار وپندارو رفتار و سلوک و راه و روش پیامبر را برای خود الگو قرار دهید،یعنی همان خوبی ها؛زیبائی ها ،همان محاسن بشر شایسته آن است در وجود نبی اکرم متجلی است و شما با دیدن این مصداق شخصیت خود و وجود خود را بسازید و اینکه پیامبر می فرماید: هر که مولایش منم علی مولای او است.یعنی اگر من الگو و رهبر و پیشوا و سر مشق و اسوه مردمم ؛ علی نیز اسوه و پیشوا و الگوی این مردم است چرا که او جامع محاسن و زیبائی ها و نیکوئی هایی است که می توان تصور کرد.»

رئیس دولت اصلاحات تصریح کرد:«البته الگو بودن امیرالمومنین برای ما بیشتر در دسترس است چرا که پیامبر به منبع وحی متصل بود و علی (ع) در زمانیکه انسان با منبع وحی منقطع شده است، انسان کاملی است .انسانی که باید باشد؛انسانی که پیامبر برای خلق و ایجاد و تربیت او آمده بود.انسانی که در زمانیکه پیامبری منقطع شده است برای همه انسانها الگوست.از این جهت دسترسی ما به این الگو بیشتر و بهتر است و الگو بودن برای ما که در دوران انقطاع وحی هستیم علی و فرزندان او بیشتر الگو هستند.»

وی با اشاره به مفصل بودن این بحث گفت:« در این مجال کوتاه می خواهم نکته ای را از مولا امیرالمومنین که جان زیبای او را نشان می دهد و برای ما الگو است بخصوص در این زمان و زمانیکه ما حکومتی داریم که منتسب به امیرالمومنین است عرض کنم.می دانید که بزرگترین آفت زندگی اجتماعی انسان، استبداد و خودکامگی بوده است.استبداد و خودکامگی علاوه بر اینکه همه سرمایه های مادی و معنوی را در طول زمان نابود می کند بزرگترین فاجعه ای که می آفریند “تحقیر انسان” است.»

خاتمی با تاکید بر اینکه «انسان در نظام استبدادی بیچاره و ذلیل است»، ادامه داد:« آنکه عزت دارد و مهم است و بالاست و بی مسئولیت است و همه چیز داند، مستبد است و انسان چاره ای جز اطاعت مطلق، جز تملق ، جزخاکساری وجز تواضع در برابر او ندارد شاید بزرگترین زیان استبداد همین تحقیری است که نصیب انسانی که در متن استبداد زندگی می کند، می‌شود. »

رئیس جمهور سابق کشورمان با اشاره به حاکم بودن نظام های استبدادی بر همه دنیا طی قرون متمادی تا همین اواخر گفت:« در دوران جدید انسان با هزینه های بزرگ به این نتیجه رسید که استبداد شیوه مناسبی نیست، گرچه با کمال تاثر کسانیکه نظام های دموکراتیک را برای خودشان ایجاد کرده‌اند در عرصه بین المللی بزرگترین استبداد ها و زورها و تحقیر ها و فشارها و سرکوب ها را برای بخش زیادی از دنیا ایجاد کرده اند.»

وی استبداد را آفت خانمان سوزی دانست که وجود داشته و هنوز هم وجود دارد و سپس به کلامی از امیرالمومنین در ۱۴۰۰ سال قبل نه به عنوان یک خیرخواه مصلح صالح که در خانه خود بنشیند و نصیحت ونظریه پردازی کند، بلکه به عنوان حاکم مقتدری که امور در دست اوست ؛بر بزرگترین معموره عالم حکومت می کند اشاره کرد و تاکید کرد که در این کلام علی زیبائی را دراوج آن می بینید.

خاتمی سپس به قرائت فرازهایی از کلام مولا علی(ع) درخطبه صفین پرداخت و ادامه داد :« امام علی (ع) خلیفه رسول الله و حاکم فرمانروای بر بزرگترین خطه عالم چنین می گوید” إِنَّ مِنْ أَسْخَفِ حَالاَتِ اَلْوُلاَةِ عِنْدَ صَالِحِ اَلنَّاسِ أَنْ یُظَنَّ بِهِمْ حُبُّ اَلْفَخْرِ وَ یُوضَعَ أَمْرُهُمْ عَلَى اَلْکِبْرِ وَ قَدْ کَرِهْتُ أَنْ یَکُونَ جَالَ فِی ظَنِّکُمْ أَنِّی أُحِبُّ اَلْإِطْرَاءَ وَ اِسْتِمَاعَ اَلثَّنَاءِ وَ لَسْتُ بِحَمْدِ اَللَّهِ کَذَلِکَ وَ لَوْ کُنْتُ أُحِبُّ أَنْ یُقَالَ ذَلِکَ لَتَرَکْتُهُ اِنْحِطَاطاً لِلَّهِ سُبْحَانَهُ عَنْ تَنَاوُلِ مَا هُوَ أَحَقُّ بِهِ مِنَ اَلْعَظَمَةِ وَ اَلْکِبْرِیَاءِ وَ رُبَّمَا اِسْتَحْلَى اَلنَّاسُ اَلثَّنَاءَ بَعْدَ اَلْبَلاَءِ فَلاَ تُثْنُوا عَلَیَّ بِجَمِیلِ ثَنَاءٍ لِإِخْرَاجِی نَفْسِی إِلَى اَللَّهِ سُبْحَانَهُ وَ إِلَیْکُمْ مِنَ اَلتَّقِیَّةِ فِی حُقُوقٍ لَمْ أَفْرُغْ مِنْ أَدَائِهَا وَ فَرَائِضَ لاَ بُدَّ مِنْ إِمْضَائِهَا فَلاَ تُکَلِّمُونِی بِمَا تُکَلَّمُ بِهِ اَلْجَبَابِرَةُ وَ لاَ تَتَحَفَّظُوا مِنِّی بِمَا یُتَحَفَّظُ بِهِ عِنْدَ أَهْلِ اَلْبَادِرَةِ وَ لاَ تُخَالِطُونِی بِالْمُصَانَعَةِ وَ لاَ تَظُنُّوا بِی اِسْتِثْقَالاً فِی حَقٍّ قِیلَ لِی وَ لاَ اِلْتِمَاسَ إِعْظَامٍ لِنَفْسِی فَإِنَّهُ مَنِ اِسْتَثْقَلَ اَلْحَقَّ أَنْ یُقَالَ لَهُ أَوِ اَلْعَدْلَ أَنْ یُعْرَضَ عَلَیْهِ کَانَ اَلْعَمَلُ بِهِمَا أَثْقَلَ عَلَیْهِ فَلاَ تَکُفُّوا عَنْ مَقَالَةٍ بِحَقٍّ أَوْ مَشُورَةٍ بِعَدْلٍ فَإِنِّی لَسْتُ فِی نَفْسِی بِفَوْقِ أَنْ أُخْطِئَ وَ لاَ آمَنُ ذَلِکَ مِنْ فِعْلِی إِلاَّ أَنْ یَکْفِیَ اَللَّهُ مِنْ نَفْسِی مَا هُوَ أَمْلَکُ بِهِ مِنِّی فَإِنَّمَا أَنَا وَ أَنْتُمْ عَبِیدٌ مَمْلُوکُونَ لِرَبٍّ لاَ رَبَّ غَیْرُهُ ….” “سخیف ترین حالات والیان وحکمروایان نزد مردمان صالح این است که به آنها این گمان برود که فخر فروشی و سرگرانی دارند و بدترین حالت این است که والیان کار خود را بر پایه ی کبرو خود برتربینی بنا نهند .- این صفاتی است که به طور کلی استبداد دارد- و من کراهت دارم که در پندار شما این تصور پیدا شود که من چاپلوسی را دوست دارم و حتی این تصور را داشته باشید که مرا بالا ببرید و صفات عجیب و غریب به من بدهید که من از آن خوشم آید و خدا را سپاسگزارم که من چنین نیستم و اگر هم خدای ناکرده چنین چیزی در ذهن من بود به خاطر خاکساری در برابر خدا من آن را ترک می کردم. هرگز مرا ستایش نکنید- امیر مومنان در زمان حکومتش می گوید- با من آن طور که با جباران و زورگویان مکالمه می کنند و سخن می گویند سخن نگوئید و نیز با من چنانچه با انسانهای دژم خوی و زورگو پروا میکنید ،پروا نکنید.به ظاهر سازی با من در نیامیزید و گمان نکنید اگر با صراحت و شجاعت در مقابل من بیاستید وحق را بیان کنید بر من سنگین است و خیال نکنید من فقط از شما توقع دارم که مرا بزرگ بدارید و از من تعریف و ستایش کنید، این طور نیست .کسی که فقط از اینکه کلمه حق را بشنود و از اینکه او را گوشزد کنند به اینکه به عدل رفتار بکند، برنمی تابد، معلوم است که عمل به حق و عدل برای او ساده تر است.باز نایستید و خودداری نکنید از اینکه سخن حق به من بگوئید و در زمینه عدالت؛ پیشرفت ،بهبود وضع اجتماعی با من مشورت کنید. من کسی نیستم که از اینکه خطا کنم در امان باشم ،من هم ممکن است خطا کنم و از نفسم ایمن نیستم از اینکه اشتباه نکنم مگر اینکه خدا انسان را حفظ کند.- همه انسانها در معرض خطا هستیم و با مشورت با انتقاد؛با آزادی بیان با گفتن حرف ها می شود جلوی این خطاها را گرفت-. و بدانید ما حاکمان و شما مردم همه بندگان پروردگاری هستیم که غیر از او پروردگاری نیست.»

رئیس جمهور سابق کشورمان سخنان خود را با این دعا به پایان برد:« خدایا دل ما را به عشق مولا امیرالمومنین و فرزندان او روشن کن و توفیق پیروی از راه آنها در عرصه های فردی و اجتماعی به ما عنایت کن.»

گفتنی است،این مراسم با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید با قرائت زیبای قاری برجسته آقای موسوی آغاز شد . اجرای این مراسم را شاعر و ادب پژوه معاصر “سهیل محمودی ” بر عهده داشت.

سهیل محمودی در آغاز مراسم با تبریک عید سعید غدیر و سابقه برگزاری این نشست طی ده سال گذشته گفت: جمعی از شاعرانی که هر ساله در این مراسم حضور داشتند به سبب حضور در سالگرد درگذشت دکتر قیصر امین پور به دزفول سفر کرده اند و در این مراسم حضور ندارند. وی در ادامه گفت :احمد مسجد جامعی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت اصلاحات که بانی این جشن و گردهمایی هرساله است نیز به سبب تشرف به نجف اشرف در این مراسم حضور ندارد.

یادآور می‌شود شعر خوانی در مدح و منقبت حضرت علی(ع) از دیگر برنامه‌های این جشن بود.

نکته قابل توجه اما حضور انبوه جمعیت از اقشار مختلف بود به گونه‌ای که علاوه بر سالن اصلی، سالن مجاور و حیاط هم مملو از جمعیت بود.

حضور روزنامه‌نگاران،هنرمندان و شاعران،جوانان اصلاح‌طلب و خانواده های زندانیان سیاسی، از دیگر نکات قابل توجه این مراسم بود.


 


بازتاب در گزارشی نوشت: حذف یا محدودسازی اشخاص انگار بر اساس یک برنامه زمان بندی شده رخ می دهد و چه آهسته و پیوسته، شاید هم چنین برنامه ای وجود نداشته باشد و صرفاً شاهد نظمی در تصادفات باشیم. دختر گرفتار می شود، مادر محدودالفعالیت، دختر ممنوع الفعالیت می شود، مادر گرفتار. این دختر و مادر و مادر و دختر تنها روایت یک دوگانه مشابه در سینمای ایران است که شاید تریلوژی هم بشود!

منیژه حکمت و پگاه آهنگرانی یک در واحد ساختمان سینمای ایران و باران کوثری و رخشان بنی اعتماد در واحدی دیگر؛ شبیه فیلم های ملودرام آپارتمانی این روزهای سینمای ایران که اگر تبلیغ عشق مثلثی، مربعی، ذوزنقه ای و غیره نباشند، شعار سیاسی ندهند،.. و چند اگر دیگر، اکران می شود. پیش شرط همه این اگرها اما سازندگان و به خصوص کارگردان و بازیگران اصلی است.

دغدغه ای که این روزها پگاه آهنگرانی علی الظاهر ممنوع الفعالیت که انشاءالله ممنوع الفعالیت نیست و باران کوثری ممنوع الفعالیت تر که اگر خدا بخواهد او هم ممنوع الفعالیت نیست، با گوشت و پوست درک می کنند و بی شک مادرانشان بیشتر درک می کنند.

منیژه حکمت که عملاً در دریافت مجوز دفتر سینمایی به بن بست خورده و بعید است اگر بتواند مجوز ساخت فیلمی بگیرد، در نهایت روی پرده حداقل تا یک سال آینده مشاهده اش کند و رخشان بنی اعتماد هم که یا فیلم نامه هایش موافقت اصولی نمی گیرد یا اگر از مرحله تولید هم عبور کند، در نهایت به اکران عمومی در نمی آید.

آخرین ساخته اش که رنگ اکران را ندید و تماشاچیان وسیعی که بلیت پیش خرید کرده بودند را حسرت به دل گذاشت، «قصه ها» بود؛ فیلمی که تنها مجوز اکران در دو سانس چهار و شش عصر امروز جمعه ۱۲ آبان ۹۱ را در سینماتک قلهک گرفته بود و در نهایت دیروز اعلام شد دلخوش به رزروهایتان نباشید که اکران فیلم کنسل شد.

دیروز و امروز بسیاری با سینما تک تماس گرفتند و اعتراض کردند؛ اما مسئولان سینما تک چه گناهی داشتند؟ ماجرا از دوستان دیگری آب می خورد که اسمشان را گذاشته اند معاونت سینمایی – عذر می خواهم سازمان عظیم سینمایی – کشور و فعلاً سفره برای برادر و رفقایشان پهن کرده اند.

همان هایی که روزگاری هیاتی بیانیه می دادند و از بسته بودن فضای تولید گلایه می کردند و امروز باعث شده اند سینمای ایران هر زمان سالمرگ سیف الله داد می رسد، به شرفش درود بفرستند و بپرسند: «آیا دکمه ای از پیراهن سینمای در حال احتضار ایران باقی مانده که باز نکرده باشند؟» سرها به نشانه پاسخ منفی تکان داده می شود و همان زمان انگار برخی فرزندان که در زمان احتضار پدرشان، لوازم شخصی اش را در جیب می گذارند، در حال تصویب ۵ میلیاردی و ۷ میلیاردی برای یک کارگردان با آن سوابق مشعشع و برادر عزیزشان هستند.

سینما نفس های آخر را می کشد. این را همان دیشب وقتی فیلم مانلی شجاعی فرد را در یکی از بهترین سانس های سینما آزادی دیدم و سالن نیمه پر بود، دریافتم و اندکی سر در گریبان تفکر بردم که این ایام وضعیت پردیس های سینمایی جنوب تهران به چه شکل است و آیا سینماداران به زانو در نخواهند آمد؟

وقتی یکی از بهترین و پربازیگرترین فیلم های در حال اکران چنین اوضاعی دارد، وای به حال فیلم های درجه دوی در حال اکران و وای به حال کل سینمای ایران که بزرگ ترین درخشش سالش فروش کلاه قرمزی بوده و با بلیت پنج هزار تومانی هم چند فیلم بیشتر نتوانستند میلیاردی شوند و البته چرا باید میلیاردی شوند؟ وقتی کارگردانانی چون کمال تبریزی به این نتیجه رسیده اند که اصولاً اجازه داده نمی شود فیلمی بسازند و اگر بسازند نیز اکران نمی شود و سرمایه گذارشان نابود می شود، ترجیح می دهند با یک وجدان آسوده بنشینند و کشوی فیلم نامه هایشان را سه قفله کنند و بی شک در این اوضاع تنها ماجرا به دو مادر و دختر ختم نمی شود.

چند روز پیش خبری منتشر شد مبنی بر اینکه دوبلورها در حال مهاجرت به کشورهای عربی و اروپایی برای دوبله آثار شبکه های ماهواره ای فارسی زبان هستند و عده ای شان هم پریده اند و صدای آشنایشان دیگر از ماهواره قابل تشخیص است. این اتفاق دقیقاً پیش از این برای چند کارگردان و هنرمندان رخ داده و رفتن اینها چه سودی برای مملکت داشته است؟

یادم می آید برادران یک بار به من گفتند چرا برای شجریان نوشتی و بنده شبیه همان را درباره این دو کارگردان و دو بازیگر نوشتم و امیدوارم دریابند که هدف حفظ اینهاست و جلوگیری از جابجایی ردیف سود و ضرر در دفتر کل حسابرسی سینمای ایران.

حال به فرض که کمال تبریزی و منیژه حکمت و رخشان بنی اعتماد و دخترانشان را آنقدر محدود و ممنوع کنیم که همگی شان راهی فرنگ شوند. هرچند این اتفاق، سالبه به انتفاء موضوع است و انشاءالله کمتر از یک سال دیگر وضعیت بهبود می یابد. اما به فرض محال در صورت وقوع، چه اتفاقی می افتد جز اینکه برخی از بهترین ابزارهای سینمایی مان را تقدیم اروپایی ها کرده ایم؟

حقیقتاً کدام منطق می گوید کارگردانان و بازیگران اینچنینی را از دایره خودی ها دفع کنیم و بازیگر زن با سابقه بازی در فیلم پرصحنه ای را از لبنان برای بازی در فیلممان بکشیم و برای لغو قراردادش هم مقاومت کنیم و یا کارگردانی که سالها ایران نبوده با آن سوابق +۱۸ هالیوودی به ایران بیاوریم و دستی به سرش بکشیم و از کیسه بیت المال پرداخت های میلیون دلاری داشته باشیم؟

چرا هیچ کس سد راه شمقدری و هر آن کس که پشت این جریان خطرناک نخبه زدایی است، نمی شود؟ اندکی و تنها اندکی به فرجام این رویکرد بیاندیشیم و از خروج هر نخبه متعهدی از ایران، چون بید بر سر ایمان خویش (که حتماً مسئولان سینمایی ارشاد از آن برخورداند) بلرزیم.


 


در جریان تیراندازی دو موتور سوار به سوی «عابران پیاده» در زاهدان چهارنفر زخمی شده اند.

علی ایزدی، معاون اجتماعی فرمانده نیروی انتظامی سیستان و بلوچستان٬ گفت که شامگاه جمعه در بلوار آزادگان زاهدان دو موتور سوار با لباس محلی به روی عابران پیاده بدون هدف اقدام به تیراندازی کردند. به گفته این مقام انتظامی که عابران از مراسم « عید غدیر از مسجد الزهرای شهرک آزادگان باز می گشتند».

این مقام نیروی انتظامی سیستان و بلوچستان گفته است: بر اثر این تیراندازی چهار نفر از شهروندان زاهدانی زخمی و به بیمارستان منتقل شدند که از وضعت جسمانی آنان هنوز اطلاع دقیقی در دست نیست.

این در حالی است که خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا گزارش داده است که «حال مصدومان حادثه جمعه شب،‌ چندان مساعد نیست.»

معاون اجتماعی فرمانده نیروی انتظامی سیستان و بلوچستان گفته است این افراد با «انگیزه ایجاد رعب و وحشت در بین شهروندان» اقدام به تیراندازی کردند.


 


نایب رئیس دوم فراکسیون محیط زیست با انتقاد از سازمان محیط زیست و تاکید بر کمبود اعتبارات گفت: محیط زیست همان اعتباراتی را هم که داشت برای مقابله با ریزگردها هزینه نکرد.

مهرداد بائوج‌لاهوتی در گفتگو با مهر افزود: لایحه مقابله با ریزگردها در فراکسیون محیط ‌زیست و توسعه ‌پایدار مجلس در نشستهای چند هفته اخیر بررسی شده و باعث تاسف است که با وجود تاکید مجلس برای تامین اعتبارات سازمان حفاظت از محیط زیست برای مقابله با ریزگردها، اما هنوز هیچ اقدامی در این راستا صورت نگرفته است.

به گفته وی، سازمان محیط زیست حتی از منابع مالی که در اختیار داشته نیز نتوانسته است در جهت حل مشکل آلودگی هوا و ریزگردها استفاده کند. این در حالی است که در سال گذشته حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای مقابله با ریزگردها اختصاص داده شده بود اما به دلیل عدم برنامه ریزی اصولی، ‌ بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان از سوی وزارت نیرو و حدود ۱۰۰ میلیارد تومان از سوی سازمان محیط ‌زیست جذب شد.

نایب رئیس دوم فراکسیون محیط زیست تصریح کرد: آلودگی شهرهای بزرگ و به ویژه تهران به مرز بحران رسیده است و ریزگردها نیز مزید علت شده و سلامت جامعه را به خطر می اندازد و سبب افزایش بیماریهای مختلف می شود.

لاهوتی اظهار داشت: البته نباید از نقش همسایگان در کاهش گرد و غبارها غافل شد و در این میان اقدامات آنها نیز بخش اصلی مقابله با ریزگردها را شامل می شود.

وی افزود: اگر بخواهیم در مورد بیابان‌زدایی عملکردی موفق داشته باشیم، باید کشورهای همسایه نیز به موازات ایران اقداماتی مؤثر را در این مورد انجام دهند. در غیر این صورت موفقیتی حاصل نخواهد شد و سازمان حفاظت محیط زیست به تنهایی نمی‌تواند در مقابله با بیابان زدایی موفق عمل کند و به همین منظور برای موفقیت کامل در این امر مهم باید سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری اقدامات بیشتری انجام داده و همکاری مؤثرتری با سازمان حفاظت محیط زیست داشته باشد.


 


کلمه – گروه کارگری: حدود ۱۴۰ هزار پرستار در بخش دولتی و غیر دولتی مشغول به کار هستند. به گفته رئیس سازمان نظام پرستاری کشور این تعداد پرستاران هشت دهم نفر در ۲۴ ساعت به ازای هر تخت بیمارستانی است. در حالی که کف استاندار‌دها در دنیا حداقل دو نفر به ازای هر تخت بیمارستانی در ۲۴ساعت است.

به گزارش کلمه، در آذر ۱۳۸۹ قانون ارتقا بهره وری پرستاران مطرح شد و حداکثر تا پایان شهریور ۱۳۹۰ بیمارستان‌ها و مراکز درمانی موظف به اجرای آن شده بودند. وزیر بهداشت در مورد این قانون گفته بود: “قشر پرستاری علاوه بر ۴۴ ساعت کار در هفته، ده‌ها ساعت کار نیز به صورت کار اجباری انجام می‌دهند. با اجرای این قانون، ۲۴ ساعت کار در هفته تا ۸ ساعت کار در هفته براساس سنوات و نوع خدماتی که پرستاران بر بالین بیمار ارائه می‌دهند، کاهش می‌یابد.”

اکنون با گذشت دو سال از تصویب این قانون هنوز خبری از عملی شدن این قانون در میان جامعه کارگری پرستاران نیست. محمد شریفی مقدم در بازدید از غرفه ایلنا در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها با اشاره به اینکه قوانین پرستاری به خوبی نگاشته شده است اما در عمل به خوبی اجرا نمی‌شود، گفت: بر اساس این قانون باید ساعت کار پرستاران کاهش یابد اما تاکنون این موضوع عملیاتی نشده است اگر چه هم اکنون پرستاران بابت کاسته نشدن میزان فعالیتشان حقوق مازادی را دریافت می‌کنند اما ۹۵ درصد آن‌ها خواهان کاهش ساعت کاری هستند و علاقه‌ای برای دریافت حقوق بیشتر ندارند.

دبیر ستاد نظام پرستاری کشور با اشاره به اینکه پرستاری از مشاغل سخت است، گفت: در قانون سال ۱۳۶۸ پرستاری به عنوان یکی از مشاغل سخت ثبت شد اما متاسفانه تاکنون نسبت به اجرای این قانون اقدامی انجام نشده است و پرستاران ما می‌بایست ۳۰ سال دوره خدمت خود را به صورت کامل سپری کنند. از اول مهر ماه امسال بخشنامه‌ای مبنی بر اینکه پرستاران حق بازنشستگی حتی پس از اتمام ۳۰ سال خود را ندارند، برای نظام پرستاری ارسال شد که این مساله نگرانی برای پرستاران ایجاد کرده است چراکه در صورت تمایل پرستاران برای بازنشتسگی، از آن‌ها تعهد محضری گرفته می‌شود که پاداش ۳۰ سال خدمت خود را در سال ۹۲ مطالبه کنند.

شریفی مقدم مشکل اصلی نظام پرستاری را بی‌اثر بودن قوانین دانست و با تاکید براینکه وضعیت پرستاران در کشور بسیار نگران کننده است گفت: با وجود آگهی استخدام رسمی پرستاری در پایتخت نداریم که تمایل به فعالیت در حوزه پرستاری داشته باشد چرا که متاسفانه به دلیل مشکلات موجود در این حرفه ترجیح می‌دهند در جاهای مختلف از جمله بانک، شرکت نفت، آموزش و پرورش و غیره فعالیت کنند یا اینکه خانه نشین شوند و در صورت فراهم بودن شرایط مهاجرت‏، به خارج دارند این در حالی است که به شدت کمبود نیرو درحوزه پرستاری داریم و قربانیان اصلی سیاست گذاری اشتباه، مردم هستند.

شریفی مقدم با بیان اینکه پرستاران ما به دلیل سختی کار بعد از ۱۲ سال فعالیت عملا کارایی لازم را ندارند، تصریح کرد: متاسفانه هم اکنون ۷۵ درصد از پرستاران ما مشکلات جسمی و روحی به دلیل شغلشان دارند.

علاوه بر عدم اجرای قوانین و مصوبات جاری در مورد پرستاران، نوع و ماهیت قراردادکاری آن‌ها نیز خلاف قانون کار است. به گفته مسعود نیازی، رئیس اتحادیهٔ کارکنان بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کشور و رئیس انجمن صنفی کارگری پرستاران تهران، ۷۰ درصد از کارگران بخش درمان قرارداد موقت هستند. این در حالی است که بر اساس قانون کار شغل‌های که جنبه مستمر دارند باید با قراردادهای دائم انجام شوند.

مسعود نیازی در گفتگوی با ایلنا با ذکر این آمار گفته بود: قراردادهای موقت کار مهم‌ترین عامل عدم امنیت شغلی پرستاران و سایر کارگران است و این در حالی است که با وجود رای شماره ۴۰۲ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، سیاست وحدت‌رویه در خصوص کارگران موقت مشاغل مستمر که پرستاران را هم شامل می‌شود مورد توجه دولت و دستگاه قضایی قرار نمی‌گیرد.

نیازی با اشاره به این مشکلات گفته بود: بیمارستان‌های بخش خصوصی تابع قانون کار و تامین اجتماعی فعالیت می‌کنند و کارگران بخش خصوصی با دو نوع قرارداد دائمی یا موقت مشغول به کار هستند. اما در بخش دولتی درمان شاهد قراردادهای پیمانی هستیم که این تفاوت، ناهمسانی دستمزد در بیمارستان‌های خصوصی و دولتی را موجب شده است. شرکت‌های پیمانی در بعضی از حوزه‌های بیمارستانی و در برخی از رسته‌های درمانی – که گه‌گاه پرستاران را هم شامل می‌شود – ناهنجاری‌های زیادی در نوع قرارداد‌ها و آیتم‌های گروهی ایجاد کرده‌اند.


 


بنا به اطلاعات تکمیلی از بند زنان زندان اوین، محبوبه کرمی، زندانی سیاسی محبوس نیز از روز سه شنبه در اعتصاب غذا به سر می برد.

به گزارش خبرنگار کلمه، محبوبه کرمی عضو محبوس جبهه مشارکت ایران اسلامی از روز سه شنبه به همراه ۹ زندانی سیاسی دیگر در اعتراض به هتک حرمت و بازرسی بندی توهین آمیز در این بند دست به اعتصاب غذای تر زده است. به این ترتیب تا به حال تعداد اعتصاب کنندگان، ده نفر بوده است.

اعتصاب کنندگان شامل بهاره هدایت، نازنین دیهیمی، ژیلا بنی یعقوب، شیوا نظرآهاری، مهسا امرآبادی، حکیمه شکری، ژیلا کرم زاده مکوندی، نسیم سلطان بیگی و راحله زکایی و محبوبه کرمی هستند که به برخورد غیر انسانی صورت گرفته با خود اعتراض دارند و خواستار عذرخواهی مسئولان هستند.

بر اساس این گزارش، روز گذشته محبوبه کرمی که بر اثر اعتصاب غذا دچار مشکل جسمی شده بود، به بهداری اوین منتقل شده است.

پیش از این کلمه گزارش داده بود که در پی یورش روز سه شنبه ی نیروهای گارد یگان حفاظت زندان اوین به بند زندانیان زن سیاسی که با هتک حرمت و آزار آنها همراه بود، تعدادی زندانیان این بند دست به اعتصاب غذای دسته جمعی زده اند.

حمله کنندگان به بند بانوان که شامل حدود ۲۰زن از نیروهای گارد یگان حفاظت زندان اوین بودند با ورود به حریم خصوصی و شخصی زندانیان سیاسی باعث بر هم زدن نظم و سلب آسایش آنان شده و پس از یورش به بند سیاسی بانوان زندانیان را به شکل توهین آمیزی بازرسی بدنی کردند.

پس از اعتصاب غذای ۹ زندانی سیاسی بند زنان اوین در اعتراض به هتک حرمت و تعرض در بند زنان و بازرسی غیر معمول، ۳۳ بانوی محبوس در این بند نامه‌ای را خطاب به رییس زندان اوین نوشتند.

محبوبه کرمی عضو کمپین یک ملیون امضا و از اعضای جبهه مشارکت در اسفند سال ۸۸ بازداشت شد و تحت فشار برای مصاحبه قرار گرفت.

وی پس از دوره ای بازجویی و انفرادی آزاد شده و دوباره از تاریخ ۲۵ اردیبهشت امسال برای اجرای حکم سه سال زندان، به اوین منتقل شد.محبوبه کرمی، در شعبه ۵۴ تجدید نظر دادگاه انقلاب به ریاست قاضی موحد به سه سال حبس تعزیری محکوم شد.او پیش از این در دادگاه بدوی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی پیرعباسی، به تحمل چهار سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

بر اساس این گزارش، اتهامات محبوبه کرمی "عضویت در مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران"، "فعالیت تبلیغی علیه نظام"، "اجتماع و تبانی با قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور" و "نشر اکاذیب" عنوان شده بود. وی از اتهام "نشر اکاذیب" مبرا شده و برای عضویت در "مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران" به تحمل دو سال حبس و به اتهام "فعالیت تبلیغی علیه نظام"، "اجتماع و تبانی با قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور" نیز به تحمل دو سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

محبوبه کرمی، در روز ۱۱ اسفند ماه با هجوم ماموران امنیتی به منزلش بازداشت شد. این در حالی بود که به گفته برادرش، محسن کرمی تاریخ حکم صادره ۵ اسفند ماه بوده و اتهام مطرح شده، اغتشاش و شرکت در تجمعات ذکر شده بود در حالی که محبوبه کرمی، سال گذشته بعد از فوت مادرش، تمام وقت خود را به پرستاری از پدر بیمارش گذرانده بود.

او در بازداشت اول مادر خود را از دست داد و در حالی که در حال گذراندن دوران محکومیت خویش در زندان اوین به سر می برد پدر به دیار باقی شتافت در حالی که به او حتی اجازه داده نشد تحت الحفظ برای دیدن پدر به بیمارستان برود.محبوبه کرمی پیش از این هم پنج بار بازداشت شده بود. بار اول و دوم در رابطه با درگیری های ۱۸ تیر، بار سوم۲۴ خرداد ۱۳۸۷ به اتهام اقدام علیه امنیت ملی که پس از ۷۰ روز آزاد شد. باردیگر، ۶ فروردین ۱۳۸۸ به همراه ۱۱ تن از اعضای کمپین و مادران صلح که قصد دیدار نوروزی با خانواده زهرا بنی یعقوب را داشتند به اتهام اخلال در نظم عمومی دستگیر و پس از ۱۳ روز آزاد شد. در همه پرونده های فوق، حکم تبرئه برای وی صادر شده بود.


 


کلمه – گروه بین الملل:

قرار است اخضر ابراهیمی فرستاده مشترک سازمان ملل- اتحادیه عرب به سوریه، گزارش خود در خصوص وضعیت سوریه را روز سه‌شنبه هفته جاری به شورای امنیت تقدیم می‌کند.به گزارش کلمه،  رئیس دوره‌ای شورای امنیت و نماینده دائم هند در سازمان ملل اعلام کرد: ابراهیمی روز سه‌شنبه (ششم نوامبر)، گزارش خود را درباره وضعیت سوریه از طریق ویدئو کنفرانس به اعضای شورای امنیت ارائه خواهد داد. او همچنین گفت: این گزارش در صورتی که خود ابراهیمی امکان حضور نداشته باشد، توسط جفری فلتمن، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی به اعضای شورای امنیت تقدیم خواهد شد.

رئیس دوره‌ای شورای امنیت همچنین در خصوص وضعیت موجود در سوریه نیز گفت: حل و فصل بحران سوریه در وهله اول متوقف شدن اقدامات خشونت‌آمیز توسط دو طرف درگیر را می‌طلبد و پس از آن آغاز روند سیاسی فراگیر که پاسخگوی خواسته‌های قانونی مردم سوریه باشد، باید در اولویت قرار گیرد.

از سوی دیگر مخالفان دولت سوریه اعلام کرده‌اند که برای تصرف فرودگاه نظامی تفتناز در جنوب غرب حلب به حمله‌ای بزرگ دست زده‌اند. به گزارش بی بی سی، در فیلم‌های ویدئویی که در اینترنت منتشر شده‌اند، گفته می‌شود که ۵ واحد مختلف از پیکارجویان مخالف دولت در این حمله نقش داشته‌اند.

گزارش شده که نظامیان مخالف بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، کنترل بزرگراه‌های اصلی در بیشتر این منطقه را در اختیار گرفته‌اند. به گفته خبرنگاران، اگر مخالفان دولت بتوانند این فرودگاه را تصرف کنند و آن را در کنترل خود نگه دارند، توان و ظرفیت بیشتری برای کنترل منطقه استراتژیک بین دو شهر بزرگ حلب و دمشق خواهند داشت و چنین موفقیتی می‌تواند به مخالفان دولت کمک کند تا مانع استفاده فزاینده ارتش از نیروی هوایی شوند.

جنایات جنگی

پس از انتشار فیلمی ویدئویی که ظاهرا مخالفان مسلح دولت سوریه را در حال ضرب و شتم و قتل نظامیان و شبه‌نظامیان دولتی نشان می‌دهد، سازمان ملل متحد اعلام کرده است که این فیلم می‌تواند به عنوان مدرک ارتکاب جنایات جنگی از سوی این افراد در نظر گرفته شود. در این فیلم ویدئویی افرادی مسلح دیده می‌شوند که پس از ضرب و شتم گروهی از زندانیانی که روی زمین افتاده‌اند، به سمت آنها تیراندازی می‌کنند.

گفته شده است که افراد مسلح مخالف دولت بعد از تصرف ایست-بازرسی‌های ارتش در روز پنجشنبه گذشته دست به این اقدام زده‌اند. براساس برخی گزارش‌های تاییدنشده، در شرایط کنونی نیروهای ارتش سوریه تمام پایگاه‌ها در نزدیکی شهر استراتژیک سراقب در شمال سوریه را ترک کرده‌اند. سراقب در نزدیکی مسیر جاده‌های حد فاصل شهرهای حلب، دمشق و لاذقیه است.

در فیلم ویدئویی که در شبکه اینترنت منتشر شده است، مخالفان مسلح دولت سوریه دیده می‌شوند که سربازان یا شبه‌نظامیان طرفدار دولت را به زمین انداخته‌اند و آنها را ضرب و شتم می‌کنند. ظاهرا این فیلم در داخل یکی از ساختمان‌هایی ثبت شده است که قبلا در اختیار نیروهای دولتی بود و مخالفان دولت آن را تصرف کرده‌اند. در این فیلم، افراد مسلح پس از ضرب و شتم کسانی که روی زمین افتاده‌اند، به سمت آنها تیراندازی می‌کنند.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت که در فیلم به نظر می‌رسد قربانیان دیگر در حال جنگ نبوده‌اند و در نتیجه (اقدامی که انجام شده است) به یک جنایت جنگی شبیه است. او اضافه کرد که اگر واقعی بودن این فیلم ویدئویی ثابت شود، به طور حتم محتوای آن در تعقیب قضایی احتمالی در آینده مورد استناد خواهد بود.

عفو بین‌الملل، از سازمان‌های مدافع حقوق بشر هم در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: این تصاویر تکان‌دهنده تصویرگر شکل‌گیری و ادامه یک جنایت جنگی احتمالی است. تاکنون هیچ گروهی مسئولیت آنچه را که در فیلم رخ می‌دهد، به عهده نگرفته است.


 


با مرخصی طبرزدی بعلت نامه نگاری به رهبری مخالفت شده است.

به گزارش ندای سبز آزادی، با درخواست مرخصی حشمت الله طبرزدی فعال سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج موافقت نشد.

حشمت الله طبرزدی روزنامه نگار، فعال دانشجویی – سیاسی و فارغ‌التحصیل رشته مهندسی راه ‏و‎ ‎ساختمان از دانشگاه پلی تکنیک تهران که در تاریخ ۷ دیماه ۱۳۸۸، بعد از تظاهرات عاشورا توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به ۹ سال حبس محکوم گردید که در مرحله تجدید نظر به ۸ سال کاهش یافت.

وی در وضعیت وخیم جسمی بسر می‌برد و و از مشکلات قلبی و درد شدید معده رنج می برد. حشمت الله طبرزدی پیش‌تر بیش از ۹ سال حبس در زندان و و بازداشت در بازداشتگاه‌های سپاه و وزارت اطلاعات را پشت سر گذاشته است.

مخالفت با مرخصی وی از طرف وزارت اطلاعات بوده است و علت ان را نگارش نامه های در زندان وی اعلام کردند.


 


جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی در ارتباط با خبرهایی که درخصوص دستگیری دو نفر از معاونانش منتشر شده است، گفت: قرار بر این نیست من با اخبار و شایعات منتشر شده همراه شوم، افرادی که مسئول هستند باید در این رابطه پاسخگو باشند.

روزهای گذشته خبرهایی درباره بازداشت تعدادی از مدیران وزارت ارشاد به دلیل تخلفات مالی منتشر شده بود که خبرها توسط وزارت ارشاد تکذیب نشده است.

شمقدری همچنین با ارائه توضیحاتی درخصوص ساختار سازمان سینمایی ادامه داد: در بحث فضای استقرار و بودجه سازمان دچار مشکل هستیم که دلیل آن هم پیش آمدن بحث اقتصاد مقاومتی بود که بابت آن کلیه بودجه‌های درنظر گرفته شده به یک سوم کاهش پیدا کرد. اما مدیران مشخص شده‌اند و ۶۰درصد مشکل حل شده که امیدواریم تا جشنواره بین المللی فیلم فجر به ۹۰درصد برسد.

شمقدری ضمن اعلام خبر کاهش بودجه سینمایی کشور به یک سوم یعنی حدود ۳۰ میلیارد تومان درباره اینکه چرا دولت در خصوص سند سینمایی با هنرمندان مشورت نکرد، گفت: کار بر روی سند سینما در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی پی گیری می‌شود ولی ما در حوزه‌ای محدود‌تر با سینماگران و هنرمندان اطراف خود این سند را بررسی کردیم.


 


عضو هیئت مدیره کانون عالی کارفرمایان کشور اعلام کرد: بی‌توجه‌ای دولت به کارفرمایان و کارگران مشکلات آنان را دو چندان کرده است.

سید حمزه درواری با بیان اینکه دولت رسیدگی به مشکلات کارگران و کارفرمایان را به فراموشی سپرده است به ایلنا گفت: دولت با زیرکی از کلیه مشکلات موجود خود را کنار کشیده وبانک‌ها را مقابل کارفرمایان قرار داده تا بتوانند از منابع مالی که در اختیار دارند برای حل مشکلات آنان مایه بگذارند.

او گفت: وظیفه دولت است که مستقیما وارد عمل شده و با اتخاذ تدابیری ظرفیت‌های تولید را افزایش دهد و باید سیاستهای که در جهت حمایت از تولید کنند گان برنامه ریزی می‌کند جهت دهی مناسبی داشته با شد.

به گفته این مقام کارفرمایی، دولت برای مقابله با شرایط تحریم مناسب عمل نکرده و مجریان سیاست‌گذار افراد ناتوانی هستند که برنامه‌های مناسبی را برای رویارویی و مقابله با شرایط تحریم اتخاذ نکرده‌اند.

رئیس هیئت مدیره کانون کارفرمایان استان مازندران با انتقاد از دولت که چرا خروجی اشتغال و نرخ بیکاری را به صورت صادقانه اعلام نمی‌کند، بیان کرد: دولت هیچگاه اشتغال از دست رفته را اعلام نمی‌کند از این رو اطمینانی به آمار‌هایی که از سوی دولت در باره نرخ بیکاری و اشتغال اعلام می‌شود نیست.

او بحران های اخیر را نتیجه سوء مدیریت، مسئولان در بخشهای کلان اقتصادی دانست و تصریح کرد:برخی از این مدیران در شرایط عادی توان مدیریت ندارند این در حالیست که شرایط فعلی کشور بحرانی و خاص است.

او با اشاره به نوسانات ارز در تولید کالا و وضعیت بنگاه‌های اقتصادی اظهار داشت: نوسانات و افزایش نرخ ارز در ماه‌های اخیر اثرات منفی در کشور و وضعیت اقتصاد داشته و پیش‌بینی دولت به منظور اجرای سیاست گذاری‌های متقابل با تحریم‌ها نیز صحیح نبوده است.

درواری در خاتمه در خصوص اختصاص ارز به گروه‌های کالایی در مرکز مبادلات ارزی گفت: این مرکز نمی‌تواند به طور کامل نیازهای ارزی تولید کننده و واردکنندگان کالا را پوشش دهد و منابع ارزی موجود جوابگوی کارفرمایان نیست.


 


دبیر سابق انجمن داروسازان ایران گفت: وضعیت بازار ارز در کشور باعث شده تا حوزه غذا و دارو نیز تحت تاثیر قرار بگیرد. به طوریکه کمبود انواع شیرخشک کوپنی، آزاد و رژیمی در داروخانه ها، مشکلاتی را برای نوزادان و بیماران مصرف کننده این قبیل شیرخشکها به وجود آورده است.

سعید جمال واقفی ، بروز این مشکل را ناشی از جریانات بازار ارز دانست و گفت: شیرخشک هم مثل سایر کالاهایی که تحت تاثیر نرخ ارز قرار دارند، با کمبود مواجه است.

وی با اشاره به نرخ ارز دولتی(۱۲۲۶) که مربوط به شیرخشک است، افزود: با توجه به اینکه بانک مرکزی، ارز مورد نیاز برای واردات شیرخشک را در ۶ ماهه اول امسال به حساب بانکهای عامل واریز نکرد، در نتیجه در نیمه دوم سال شاهد بروز این کمبود هستیم.

به گفته واقفی، شیرخشک نان ۱ یکی از اقلام شیرخشکهای مورد تقاضای مردم است که در حال حاضر با کمبود مواجه است.

وی با اشاره به سهمیه ای بودن برخی اقلام شیرخشکها، اظهارداشت: برخی از شیرخشکها سهمیه ای است و داروخانه ها نمی توانند هر ماه ۴ عدد بیشتر به دارنده کارت دریافت شیرخشک تحویل بدهند.

این داروخانه دار، تخلف برخی داروخانه ها در توزیع شیرخشک را رد نکرد و افزود: تخلف چیز عجیبی نیست که فقط در داروخانه ها دیده شود بلکه در همه صنفها وجود دارد. بنابراین ممکن است، یک نفر پیدا شود که بخواهد همه شیرخشکهای داروخانه اش را به یک نفر بفروشد.

محمد کاظم پورکاظمی نایب رئیس مجمع نمایندگان داروسازان ایران و رئیس مجمع داروسازان استان گیلان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، موضوع کمبود شیرخشک در داروخانه ها را تایید کرد و گفت: متاسفانه توزیع شیرخشک رژیمی در وضعیت نامطلوبی قرار دارد.

وی با اعلام این مطلب که قیمت برخی از اقلام شیرخشک به ۲ برابر رسیده است، افزود: به رغم این افزایش برخی اقلام شیرخشک، ولی مردم همچنان برای تهیه شیرخشک سرگردان هستند.

پورکاظمی با تاکید بر ضرورت دسترسی آسان کودکان دچار حساسیت به شیرخشک رژیمی، گفت: این قبیل افراد اگر غذایی غیر از شیرخشک رژیمی بخورند، دچار اسهال و استفراغ می شوند.

نایب رئیس مجمع نمایندگان داروسازان ایران از کمبود شیرخشک نان ۳ در استان گیلان خبر داد و افزود: به رغم درخواستی که از یک هفته قبل به شرکت توزیع کننده داده ایم، اما نماینده این شرکت عنوان داشته که فعلا این نوع شیرخشک را نداریم که بخواهیم توزیع کنیم.

وی در خصوص نحوه توزیع شیرخشک در داروخانه های استان گیلان، گفت: اصولا توزیع شیرخشک بر اساس شناختی که از خانواده ها داریم، صورت می گیرد. اما چه بسا برخی نیز سوءاستفاده کنند و بخواهند همه شیرخشکهای داروخانه خودشان را یک جا به یک نفر بدهند.

پورکاظمی، توزیع شیرخشک بر اساس کوپن و کارت را موضوعی منتفی شده دانست و افزود: شاید در برخی از نقاط پایتخت چنین شرایطی برای توزیع شیرخشک وجود داشته باشد.

دکتر جلیل سعیدلو دبیر انجمن داروسازان تهران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهارداشت: ما نمی گوییم که دچار کمبود هستیم بلکه زمینه توزیع شیرخشک کم شده است. ولی در مجموع دسترسی به شیرخشک برای متقاضیان وجود دارد.

وی در خصوص کمبود شیرخشک نان در داروخانه ها، گفت: نان دارای سه شماره است(۱،۲،۳) و ممکن است بر اساس نیاز هر منطقه ای از کشور، توزیع این نوع شیرخشک صورت بگیرد.

سعیدلو از توزیع شیرخشک کوپنی برای افراد واجد شرایط خبر داد و افزود: توزیع این نوع شیرخشک در بسته بندی مشخص و بدون هیچ گونه علامت تجاری و بر اساس کارت الکترونیکی صورت می گیرد.

به گفته وی، توزیع شیرخشک یارانه ای را برای نوزادانی که مادرشان فوت شده و یا بیمار است و همچنین خانواده هایی که چند قولو دارند، دانست.

دبیر انجمن داروسازان تهران از افزایش ۵۰ درصدی شیرخشک آزاد خبر داد و افزود: وقتی نرخ ارز دچار تغییر قیمت شده و بالا می رود، قطعا قیمت این کالاها که با نرخ ارز آزاد وارد می شوند، گران می شود.


 


در هفته‌ای که گذشت شکاف قیمت رسمی و بازار برخی خودروهای پرتیراژ داخلی باز هم افزایش یافت. توقف عرضه از سوی برخی خودروسازان سیر صعودی قیمت‌ها را ادامه‌دار کرده است.

به گزارش ایسنا در این هفته در محصولات گروه خودروسازی سایپا قیمت سایپا ۱۱۱ به حدود ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید البته این در حالی است که قیمت رسمی این خودرو ۱۱ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان است.

قیمت سایپا SL ۱۳۱ نیز در حالی به حدود ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و SX ۱۳۱ نیز به حدود ۱۳ میلیون تومان رسید که قیمت رسمی SL ۱۳۱ معادل ۱۱ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان و SX ۱۳۱ نیز ۱۱ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان تعیین شده است.

تیبا نیز در حالی به قیمت حدود ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسید که قیمت رسمی این خودرو ۱۵ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان است. قیمت تندر۹۰ مدل E۲ پارس خودرو نیز در حالی به حدود ۲۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافت که قیمت رسمی این خودرو ۲۱ میلیون و ۵۰ هزار تومان تعیین شده است.

مگان ۲۰۰۰ اتومات نیز به قیمت حدود ۶۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسید. این در حالی است که قیمت رسمی این خودرو ۴۴ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان است.

قیمت ماکسیما نیز در حالی به حدود ۹۲ میلیون تومان رسید که قیمت رسمی این خودرو ۶۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده است. برخی نمایندگی‌های فروش نیز در حالی قیمت تیانا فول را بیش از ۱۰۰ میلیون تومان اعلام می‌کردند که قیمت رسمی این خودرو حدود ۸۰ میلیون تومان است.

در این هفته در گروه محصولات ایران خودرو نیز خودروی پژو ۲۰۶ در نمایندگی‌های فروش موجود نبود. پژو ۲۰۶ صندوق‌دار نیز در مدل V۹ آن به قیمت حدود ۴۲ میلیون تومان و مدل V۸ نیز حدود ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه می‌شد. این در حالی است که قیمت رسمی مدل V۹ حدود ۲۶ میلیون و ۳۷۰ هزار تومان و مدل V۸نیز ۲۲ میلیون و ۶۹۰ هزار تومان تعیین شده است.

اما تندر ۹۰ ایران خودرو نیز در مدل E۱ آن به قیمت حدود ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و مدل E۲ نیز ۲۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسید. این در حالی است که قیمت رسمی تندر ۹۰ E۱ ایران خودرو معادل ۱۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و مدل E۲ نیز ۲۱ میلیون تومان تعیین شده است.

قیمت پژو ۴۰۵ نیز به حدود ۲۰ میلیون تومان رسید. البته قیمت مصوب این خودرو ۱۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان تعیین شده است. در این میان اما پژو پارس سال با کاهش قیمت جزئی مواجه و قیمت‌ آن به حدود ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کاهش یافت. البته قیمت رسمی این خودرو حدود ۲۳ میلیون تومان است.

سمند EF۷ نیز در حالی به قیمت حدود ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه می‌شد که قیمت رسمی آن حدود ۲۱ میلیون تومان است.

باید توجه کرد که قیمت‌های یاد شده نسبی بوده و با توجه به عدم عرضه از سوی خودروسازان و برخی ضعف‌های نظارتی، این قیمت‌ها با درصدی از نوسان و تفاوت در نمایندگی‌های فروش مختلف همراه است.


 


کلمه – گروه کارگری: اتحادیه آزاد کارگران ایران در بیانیه ای نسبت به تدوام زندانی بودن فعالان کارگری اعتراض کرده و بر حق قانونی کارگران برای تشکل یابی مستقل از نهادهای قدرت تاکید کرده است. چندی پیش کانون مدافعان حقوق کارگر نیز در بیانیه ای دستگیری فعالان کارگری مستقل را محکوم کرده بود و خواستار آزادی بی‌قید و شرط تمام زندانیان سیاسی و منجمله کارگران و فعالان کارگری که جرمی جز دفاع از کارگران و مردم ندارند، شده بود.

به گزارش کلمه، اکنون رضا شهابی، بهنام ابراهیم زاده، محمد جراحی، افشین اسانلو و شاهرخ زمانی از جمله فعالین کارگری هستند که در زندان به سرمی برند و بخش اعظمی از فعالان کارگری مستقل نیز پرونده های باز قضایی دارند و در خطر زندانی شدن به سر می برند. این در حالی است که بر اساس اصل ۲۶ قانون اساسی ” احزاب‌، جمعیتها، انجمنهای سیاسی و صنفی و انجمنهای اسلامی یا اقلیتهای دینی شناخته شده آزادند، مشروط به‌این که اصول استقلال‌، آزادی‌، وحدت ملی‌، موازین اسلامی واساس جمهوری اسلامی را نقض نکنند. هیچ‌کس را نمی‌توان ازشرکت در آنها منع کرد یا به شرکت در یکی از آنها مجبور ساخت‌.”

متن کامل بیانیه به نقل از تارنمای این اتحادیه به شرح ذیل است:

پدرام نصراللهی از اعضا کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری که روز ۱۸ اسفند ماه ۱۳۹۰ توسط مامورین امنیتی دستگیر و پس از تحمل ۴۸ روز زندان با قرار وثیقه ۷۰ میلیون تومانی آزاد شده بود در دادگاه تجدید نظر به تحمل ۱۹ ماه زندان محکوم شد. دادگاه بدوی وی را به سه سال زندان محکوم کرده بود. جرم پدرام برای تحمل ۱۹ ماه حبس، عضویت در کمیته هماهنگی و اتهام واهی ارتباط با اپوزوسیون است. این حکم در مورد پدرام در حالی صادر شده است که رضا شهابی عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد تهران و بهنام ابراهیم‌زاده حدود دو سال و نیم است در زندان بسر می‌برند و خبرهای منتشره حاکی از تحمیل شرایط سخت در زندان بر شاهرخ زمانی و محمد جراحی، دو تن دیگر از کارگران زندانی است. مدت محکومیت رضا شهابی را ۲ سال تخفیف داده‌اند و قرار است رضا در روز اول فروردین ماه ۱۳۹۳ از زندان آزاد شود. بی‌تردید این تخفیف در مدت محکومیت رضا شهابی کمترین تاثیری در وضعیت کنونی وی ندارد. بر روی رضا یک عمل سنگین جراحی انجام شده است و وی با تنی رنجور و مریض همچنان در زندان نگه داشته شده است. رضا شهابی با توجه به وضعیت وخیم جسمانی‌اش باید بدون فوت وقت و کمترین اما و اگری آزاد شود. پدرام نصراللهی هیچ جرمی جز عضویت در یک نهاد کارگری مرتکب نشده است. این حق پدرام و همه کارگران ایران است که در هر تشکل و نهادی که برای بهبود شرایط زندگی کارگران ایجاد شده است عضویت داشته باشند.

از نظر ما در اتحادیه آزاد کارگران ایران، کلیه نهاد‌ها و تشکلهای مرتبط با کارگران که در هر سطحی توسط خود کارگران و با هدف دست یابی بخشهایی و یا کلیه کارگران به حقوق انسانیشان ایجاد شده باشند اصیل‌ترین و قانونی‌ترین نماینده‌های کارگران ایران هستند. سندیکای کارگران شرکت واحد، سندیکای کارگران هفت تپه، کانون مدافعان حقوق کارگر، کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری، هیئت بازگشایی سندیکای فلزکار مکانیک، انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه، کمیته پیگیری ایجاد تشکلهای آزاد کارگری و کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکلهای کارگری، همه و همه از جمله نهاد‌ها و تشکلهای مرتبط با دست یابی کارگران ایران به حقوق انسانیشان هستند که بدون کمترین وابستگی به نهادهای قدرت ایجاد شده‌اند و هر کارگری حق دارد عضو این تشکل‌ها و نهاد‌ها بشود و یا خود راسا اقدام به برپایی تشکل کارگری بنماید. این بدیهی‌ترین حقوق اجتماعی و انسانی کارگران ایران است و بی‌تردید هیچگونه فشار و یا تمهیدات ضد کارگری دیگر قادر نخواهد شد مانعی در برابر تحقق و نهادینه شدن این حقوق ایجاد کند. اتحادیه آزاد کارگران ایران با تاکید بر حقوق مسلم کارگران برای دفاع از هستی شان، اعلام می‌دارد: هیچ کارگری نباید به دلیل اعتراض، اعتصاب، تجمع، برپایی تشکل و تلاش برای دست یابی به حقوق انسانی‌اش، با توسل به اتهامات واهی بازداشت و یا تحت تعقیب قضایی قرار بگیرد. حکم زندان پدرام نصراللهی باید ملغی شود. رضا شهابی، بهنام ابراهیم‌زاده، شاهرخ زمانی، محمد جراحی و دیگر انسانهای شریفی که به جرم اعتراض به نابرابری در زندان‌ها بسر می‌برند باید فورا و بی‌قید و شرط آزاد شوند. این خواست ما کارگران عضو اتحادیه آزاد کارگران ایران و میلیون‌ها کارگر و همه انسانهای شریف در سراسر ایران است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران

۱۳ آبانماه ۱۳۹۱


 


کلمه- گروه بین الملل: روز جمعه ۱۲ آبان نخستین درگیری مردم بحرین با نیروهای امنیتی پس از اعلام ممنوعیت تظاهرات اتفاق افتاد در حالی که رژیم آل خلیفه اخیرا تظاهرات در این کشور را ممنوع کرده بود، مردم بحرین روز جمعه با نادیده گرفتن این دستور به خیابان ها سرازیر شدند. به گزارش خبرگزاری آلمان، ممنوعیت تظاهرات در بحرین که هفته گذشته در این کشور اعلام شد روز جمعه به درگیری بین نیروهای پلیس و مخالفان این قانون در بخش هایی از بحرین منجر شد. فعالان می گویند شماری از مخالفان در این درگیری ها زخمی شدند.

روزنامه مصری الیوم السابع نیز گزارش داده است که‌ نیروهای پلیس بحرین در حمله به جمعی از تظاهرکنندگان بحرینی در مناطق مختلف این کشور تظاهرات مردم این کشور را سرکوب کردند. بنا به گفته جمعی از فعالان بحرینی، در درگیری‌های میان نیروهای پلیس و تظاهرکنندگان معترض بحرینی در مسیر ورودی روستای دوراز واقع در شمال منامه پایتخت این کشور یک جوان ۲۰ ساله از ناحیه سر به شدت زخمی شد. بنا به گفته فعالان بحرینی، این جوان ۲۰ ساله که در نزدیکی درب منزلش قرار داشت از سوی نیروهای پلیس بحرین هدف حمله قرار گرفت و از ناحیه سر زخمی شد.

نیروهای رژیم آل خلیفه همچنین سید یوسف المحافضة، یکی از فعالان حقوق بشر بحرین را نیز دستگیر کردند. این تظاهرات به رغم اعلام ممنوعیت برگزاری هرگونه تظاهرات در بحرین برگزار شد.

تصمیم وزیر کشور و اعلام ممنوعیت برگزاری هر گونه تظاهرات که محرک درگیری های دیشب تلقی می شود، خشم گروه های مخالف بحرینی و همچنین اعتراض جامعه بین الملل را به دنبال داشت.

از سوی دیگر بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نیز ضمن ابراز نگرانی نسبت به ممنوعیت برگزاری تظاهرات در بحرین با صدور بیانیه‌ای از مقامات این کشور خواست تا طرح ممنوعیت برگزاری تظاهرات را بدون هیچ گونه تاخیری لغو کنند. او در بیانیه خود اعلام کرد که معتقد است وجود چنین قید و بندهایی وضعیت بحرین را بیش از پیش پیچیده می کند.

دبیرکل سازمان ملل همچنین خاطرنشان کرد که بحرین در حال حاضر بیش از هر چیز نیاز به گفت‌وگوی ملی هدفمند و فراگیر دارد. بان کی مون همچنین در بیانیه خود از مقامات رژیم آل خلیفه خواست تا به قوانین بین المللی حقوق بشر از جمله احترام به آزادی بیان و برگزاری تجمعات مسالمت آمیز احترام بگذارند. دبیرکل سازمان ملل همچنین از تظاهرکنندگان بحرینی نیز خواست تا تجمعات و اعتراضات خود را به صورت مسالمت‌آمیز برگزار کنند.

این کشور که توسط خانواده سنی خلیفه اداره می شود، از فوریه سال۲۰۱۱ شاهد تظاهرات گسترده شیعیان که در این کشور در اکثریت قرار دارند، بوده است. مردم بحرین همزمان با انقلاب در تونس و مصر، تلاش خود برای کسب آزادی و دمکراسی را آغاز کردند. سرکوب تظاهرکنندگان از سوی دولت، تاکنون دهها کشته برجای گذاشته است. صدها مخالف بحرینی نیز در جریان این اعتراضات دستگیر و زندانی شده اند.


 


کلمه – گروه کارگری: در خلاء خبرگزاری های مستقل و غیر دولتی، بخش اعظمی از رخدادهای جامعه کارگری برای عموم مردم نشر پیدا نمی کند. اکثر رسانه ها و خبرگزاری های دولتی به مشکلات جامعه کارگری و بی قانونی های جاری در شرایط کار میلیون ها شهروند تولید کننده، توجه چندانی ندارند.

رسانه های همچون ایلنا که با وجود همه ممعانت ها در این حوزه تلاش می کنند، متاسفانه از پوشش دادن بخش اعظمی از رخدادهای جامعه کارگری باز می مانند. در هفته گذشته جمعی از فعالین کارگری مستقل از “سندیکای کارگران شرکت اتوبوس رانی تهران و حومه”، “اتحادیه آزاد کارگران ایران” و “کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری” با حضور در غرفه ایلنا در نمایشگاه مطبوعات با بیان اینکه رسانه‌های جمعی وظیفه‌ای کلیدی در تنویر افکار عمومی جامعه دارند برضرورت بازتاب دقیق اخبار کارگری در مطبوعات و فضای رسانه‌ای کشور تاکید کردند. این فعالین کارگری مستقل، از کم توجهی روزنامه نگاران و مطبوعات به مشکلات جامعه کارگری انتقاد کردند.

سایر رسانه های دولتی بخصوص صدا و سیما بجای انعکاس مشکلات مردم خودمان، همواره اعتراضات کارگری و بحران اقتصادی در کشورهای اروپای و امریکا را به طور گسترده پوشش خبری می دهند. گویا اینکه مشکلات کارگران در غرب برایشان مهم تر از بیکار شدن روزانه صدها کارگر در میهن خود ماست. صدا و سیما به عمد خبرهای که نشان از بحران در معیشت میلیون های ایرانی باشد را پخش نمی کند تا مبادا بطلان این نظر باشد که “ارزیابی من از شرایط این است که کشور، در مجموع در حال پیشرفت مطلوب است.” آشکاره گردد و طشت رسوایی و ناکارآمدی بر زمین بیافتد. شاید منظور از پیشرفت، تسلط نیروهای نظامی و امنیتی بر کارخانه های تولیدی و گلوگاه های اقتصادی کشور باشد و فروپاشی اقتصاد کشور باشد که با سرعت هرچه تمام در دولت گمارده وی در حال انجام است. رهبری با ابلاغیه اصل ۴۴ و تغییر قانون اساسی بدون همه پرسی آن، زمینه را برای فروش سرمایه های ملی و بین الانسلی به نیروهای نظامی و نزدیک حاکمیت مهیا کرده است و مسبب بحرانی است که امروزه شیرازه زندگی مردم را نابود کرده است.

اعتصاب و تجمعات اعتراضی کارگری

در هفته ای که پس پشت نهاده ایم، به روال گذشته، بخشی های زیادی از جامعه کارگری در اعتراض به بی قانونی های که در حق شان اعمال می شود، مجبور شدند تا از کار دست بکشند و اعتصاب و یا تجمعات اعتراضی برپا کنند.

در اهواز حدود ۶۰ نفر از کارگران شرکت تصفیه قند و شکر در اعتراض به عملی نشدن وعده‌های مسئولان برای حل مشکلاتشان، در مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند. بسیاری از وعده‌های مسئولان در زمینه حل مشکلات کارگران کارخانه قند اهواز، هنوز عملی نشده است. در این تجمع، کارگران نسبت به قطع خدمات بیمه اعتراض داشتند و همچنین اعتراضاتی را نسبت به عدم صدور دفترچه جدید بیمه درمانی مطرح کردند. برخی از این کارگران دارای بیش از ۲۰ سال سابقه کار هستند، و با توجه به سن بالای آنها و با وجود قراردادهای رسمی که با کارخانه داشتند، مشکلات درمانی آن‌ها هنوز بلاتکلیف مانده است و با وجود بیماری های متعدد قادر به استفاده از دفترچه بیمه برای درمان بیماری های شان نمی باشند.

کارخانه قند اهواز با ظرفیت تولیدی بالغ بر ۲۵۰ تن قند و شکر در سال، با ایجاد بیش از ۵۰۰ فرصت شغلی مستقیم و اشتغال ۲ هزار نفر به صورت غیر مستقیم یکی از کارخانه‌های مهم و استراتژیک اهواز بود که اکنون چهار سالی است که بواسطه واردات بیش از اندازه شکر و بی تعهدی دولت به تولید ملی تعطیل است. مالکیت این کارخانه در گذشته بر عهده بانک ملی و ملت بوده که با افزایش مشکلات این واحد تولیدی، هیات دولت مصوب کرد که کارخانه قند اهواز از مالکیت بانک ملی و بانک ملت خارج و به قیمت دفتری به وزارت صنایع و معادن جهت راه‌اندازی مجدد واگذار شود. وزارت صنایع با بانک های مذکور بر سر قیمت کارخانه و تقبل بدهی آن به توافق نرسیده اند و مالکیت این کارخانه هنوز بلاتکلیف است و کسی پاسخ گو مشکلات کارگران نیست.

در شوشتر تعداد دو هزار کارگر «نی بُر» کشت و صنعت کارون در اعتراض به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل، روز یکشنبه هفته گذشته دست از کار کشیده و در مقابل درب ورودی کارخانه تجمع کردند. کارگران نی بر کشت و صنعت کارون شوشتر برای چندمین بار است که نسبت به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و محاسبات سنواتی خود و افزایش دستمزدها تجمع و اعتراض می‌کنند. بسیاری از این کارگران به سن بازنشستگی رسیده‌اند اما به دلیل تعویق در پرداخت حق بیمه توسط کارفرما امکان بازنشسته شدن و استفاده از مزایای تامین اجتماعی را ندارند.

در مریوان کارگران شرکت جهاد توسعه پیمانکار سد بنیر در ۵ کیلومتری روستای نگل از توابع این شهرستان در پی عدم پرداخت حقوق‌های معوقه مجددا دست به اعتصاب زده‌اند. کارگران این پیمانکاری در اعتراض به عدم پرداخت حقوق‌های معوقه خود در ۲۸ مهر دست به اعتصاب زده بودند که با وعده کارفرما مبنی بر پرداخت حقوق‌های معوقه آنان طی یک هفته به سر کار خود بازگشته بودند. در پی عدم تحقق این وعده، در روز سه شنبه ۸ آبان ماه مجددا تمام کارگران در بخشهای مختلف و رانندگان ماشین‌های سنگین، نگهبانان و راننده آمبولانس دست به اعتصاب زده و بر ادامه اعتصاب خود تا دستیابی به مطالباتشان تاکید کرده‌اند.

در کامیاران کارگران شرکت تارا در اعتراض به عدم پرداخت حقوق ۵ ماه گذشته خود، در روستای باتمان درمقابل درب این شرکت تجمع کردند. کارگران شرکت تارا، کار آبیاری تحت فشار دشت بیلوار کامیاران را به عهده دارند و این طرح در مراحل پایانی است و رو به اتمام می باشد.

در ماهشهر بدنبال کارشکنی مدیریت پتروشیمی بندر امام و مافیای شرکتهای پیمانکاری در صنعت پتروشیمی در حذف شرکتهای پیمانکاری و عقد قرارداد مستقیم با کلیه کارگران پیمانکاری، از اوایل هفته گذشته موج جدیدی از اعتصاب در شرکتهای مجموعه پتروشیمی بندر امام از سوی کارگرانی که هنوز تبدیل وضعیت نشده اند، آغاز شده است. این اعتصاب از روز شنبه ششم آبانماه از شرکت کیمیا آغاز شده است و از روز سه شنبه کارگران شرکت فراورش و بخشی از کارگران شرکت بسپاران نیز به اعتصاب پیوسته اند. مدیر عامل شرکت فراورش در میان کارگران اعتصابی حاضر شد و تلاش کرد آنان را به پایان دادن به اعتصاب قانع کند اما کارگران اعتصابی بر خواست خود مبنی بر اجرای فوری و کامل حذف شرکتهای پیمانکاری پای فشردند. کارگران اعتصابی اعلام کرده اند با توجه به تعطیلات پیش رو، چنانچه پس از پایان تعطیلات به خواستهایشان رسیدگی نشود، اعتصاب خود را که اینک در محل هر شرکت بطور جداگانه ای ادامه دارد به اعتراض یکپارچه ای تبدیل خواهند کرد و همچون دوره های قبلی اعتراضاتشان، متحدانه به سوی دفتر مرکزی پتروشیمی بندر امام راهپیمایی خواهند کرد و در آنجا به تجمع و اعتراضات خود ادامه خواهند داد.

تعطیلی کارخانجات و اخراج کارگران

در سمنان کارخانه ریسندگی و بافندگی پاکریس مهدی‌شهر، وابسته به بنیاد مستضعفان، از ورود ۳۷ کارگر خود به دلایل نامعلومی از مورخه یکم آبان ماه سال جلوگیری کرده است. این کارگران با سوابق سخت و زیان آور در شرف بازنشستگی بوده که به دلیل عدم احتساب دو سال بیمه بیکاری در سوابق سخت و زیان آورشان، امکان بازنشستگی ندارند. تنها بهانه بیمه تامین اجتماعی برای عدم پذیرش بازنشستگی این ۳۷ کارگر عدم پرداخت حق بازنشستگی سهم کارفرما عنوان شده است. ریسندگی و بافندگی پاکریس در پنج سال گذشته دو هزار و پانصد کارگر داشت که این تعداد اکنون کارگر به ۳۷ نفر تقلیل یافته است.

در تهران و در کارخانه صنایع چوبی پونل از مجموع ۱۱۵ کارگر این کارخانه تعداد ۱۰۰ کارگر به تدریج از مهرماه سال جاری به بهانه افزایش مشکلات در تولید از کار اخراج شده و هم اکنون بیکار هستند. ۱۵ کارگر باقی مانده این کارخانه در شرایطی به کار خود ادامه می‌دهند که انحلال این کارخانه از سوی کارفرما بدون رای مراجع قانونی به آنان و اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی اعلام شده است. تمامی کارگران شاغل در صنایع چوب پونل ۲ ماه حقوق معوقه ماه‌های شهریور و مهر خود را هنوز دریافت نکرده‌اند و بیمه آنان نیز از اردیبهشت سالجاری پرداخت نشده است. سابقه کار کارگران اخراجی این کارخانه از ۷ تا ۲۷ سال بوده که حدود ۲۵ کارگر آن با وجود سوابق بالا به دلیل کوتاهی کارفرما در پرداخت منظم حق بیمه، امکان بازنشستگی ندارند.

در اهواز ۵۰ کارگر لوله‌سازی خوزستان با وجود گذشت دو سال از تعطیلی کارخانه همچنان در محل کار خود حاضر می‌شوند و خواستار بازگشت به کار یا تحقق وعده‌های مسئولان به کارگران در هنگام تعطیلی کارخانه هستند. این کارگران۳۷ ماه حقوق معوقه طلب دارند و بین ۱۵ تا ۲۳ سال در کارخانه لوله‌سازی خوزستان کار کرده‌اند و این در حالی است که پیش از این ۱۲۰ کارگر رسمی این کارخانه طی سال های گذشته بازنشسته شده و در حال حاضر تعداد دیگری نیز دارای شرایط بازنشسته شدن هستند. این کارخانه زمانی ۴۰۰ کارگر رسمی و قراردادی داشت و در سالهای گذشته و با واگذاری اش به بخش خصوصی کارگران آن همواره با تعویق در پرداخت دستمزدها و حقوق مواجه بودند تا اینکه در دو سال قبل به دلیل نداشتن نقدینگی بالکل تعطیل شد.

خبرهای ناگوار مبنی بر تعطیلی کارخانه ها و اخراج کارگران در هفته گذشته تنها مختص به چند مورد بالا نبوده است. اتحادیه آزاد کارگران ایران در هفته گذشته در بیانیه ای از اخراج کارگران و تعطیلی کارخانه های زیادی در استان تهران و البرز خبر داده است که توسط خبرگزاری های دولتی هیچ اشاره ای به آن نشده است.

در کرج و در شهرک صنعتی کاوه شرکت فنر سازی خاور، تولید کننده فنرهای خودرو در حال حاضر فقط با یک شیفت ۸ ساعته کار میکند. این کارخانه قبلا با سه شیفت کار میکرد. شرکت پاک وش چاپخانه خود را در خیابان سیزدهم تعطیل کرده و یکصد و ده تن از پرسنل خود را از ابتدای سال جاری تا کنون اخراج نموده است. شرکت ساوه ایران، تولید کننده کابل رابط برق واقع در خیابان هفتم در این شهرک سه ماه از حقوق پرسنل خود را پرداخت نکرده است.

شرکت بون رو ( خودرو سازی فیات) تولید کننده بنز و فیات، بطور کلی تعطیل شده است و حدود سیصد تن از پرسنل آن بیکار شده اند. این شرکت را خودرو سازی سایپا خریداری نموده و درحال حاضر درخط رنگ بدنه پراید فعالیت دارد. خط تولید شرکت رانیران، تولید کننده اتوبوس های ولوو، با ۲۵۰ کارگر به کلی تعطیل شده و تنها خدمات پس از فروش این شرکت فعال است. شرکت سن ایچ، تولید کننده آبمیوه نیز با بیش از ۶۰ نفر پرسنل تعطیل شده است.

شرکت عماد دارو با یکصد و ده تن پرسنل در دو شیفت، چهار ماه از حقوق کارگران خود را پرداخت نکرده است و ۲۰ نفر را اخراج کرده است. شرکت بهینه تکنیک، تولید کننده قطعات پراید، نیز از ابتدای سال تا کنون ۳۰۰ نفر از کارگران خود را اخراج کرده است.

شرکت ماموت بزرگ‌ترین شرکت سازنده انواع تریلر و کانتینر حمل بار در ایران در گذشته ۱۸۰۰ کارگر داشت که از اول مهر ماه ۹۰۰ کارگر خود را اخراج کرد.شرکت جم ساز، تولید کننده چراغهای اتوموبیل و طرف قرارداد با شرکتهای خودرو سازی، نیز در ماه‌های گذشته ۲۰۰ نفر از کارگرانش را اخراج کرده است. این کارخانه در گذشته ۶۰۰ کارگر داشت.

شرکت قالبهای صنعتی ایران خودرو طی دو ماه گذشته کلیه مزایا و ناهار کارگران خود را قطع کرده است و به این ترتیب بیش از هزار کارگر این کارخانه دریافتی ماهیانه‌شان دقیقا به نصف تقلیل پیدا کرده است. علاوه بر اخراج های معدودی که طی دو ماه گذشته در این کارخانه صورت گرفته، این شرکت در حال حاضر اخراج ۱۰۰ کارگر دیگر را نیز در دستور گذاشته است.


 


سیدحسن خمینی می گوید: اولین عامل عزت این است که انسان دل به خدا ببندد، و خداوند را ملاک و پشتیبان همه چیز خود قرار دهد.

به گزارش جماران، حجت الاسلام و المسلمین حاج سید حسن خمینی، در ابتدای جلسه درس خارج اصول در تاریخ ششم آبان ماه، در رابطه با عزت واقعی انسان و راه های تحقق آن سخنانی را ایراد نموده است که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

در ادامه مباحث مربوط به شرح دعای مکارم الاخلاق به این فراز از دعا رسیدیم که امام سجاد(ع) می فرمایند: وَ أعِزَّنی (مرا عزیز بدار).  عزّت، در موارد مختلفی در قرآن مورد اشاره قرار گرفته است. معنای لغوی عزت عبارت است از نایابی. اینکه یک چیزی نایاب باشد، به آن می گویند عزیز الوجود.
البته عزیز به مرور در معنای شکست ناپذیر نیز به کار رفته است، مثلاً عَزیزُ القَوم یا عَزیزُ قَومٍ یعنی کسی که در این قوم شکست نمی خورد، و بر او غلبه پیدا نمی شود.

پس عزّت در حقیقت یعنی شکست ناپذیری؛ که از همان نایابی منقول شده است. البته معنای اول هم متروک نیست و عزیز الوجود الان هم به کار می برند. عزت در مجموع به معنای این است که کسی مقهور نشود، و دیگران بر او سلطه و غلبه پیدا نکنند. اگر کسی اینگونه بود، دارای عزت است.

عزت مطلق از آن خداست

عزت مطلق مربوط به جایی است که اقتدار مطلق باشد. مرحوم آقای طباطبایی در المیزان می فرماید که: عزت از لوازم مُلک است. به اندازه ای که طرف ملک دارد، عزت دارد. به اندازه ای که شخص دارای اقتدار و نطاق واسع باشد، عزت مند است. طبیعی است که عزت مطلق از آنِ ملک مطلق است. لذا به این بیان عزت مطلق از آنِ خداوند است.

در قرآن کریم نیز آیات زیادی بر اینکه عزت از آنِ خداست تأکید دارد. و این را با بیان های مختلفی که دالّ بر حصر باشد بیان می کند. آیه دهم سوره ی فاطر می فرماید که: «مَن کانَ یُریدُ العِزَّه، فَلِلّهِ العِزَّةُ جَمیعا» هم قید جمیع آورده، هم تقدّم ما هو حقّه التّأخیر، و لِله را مقدّم داشته است.

یکی از مواردی که همیشه در جوامع، انسان ها را دل نگران می کند، قولِ مردم است. اینکه پشت سر آدم حرف بزنند. این حتی در مورد پیامبر هم بوده، آیه ی ۶۵ سوره ی یونس می فرماید: «وَ لایَحزُنکَ قَولُهُم، إنَّ العِزَّةَ لِله جَمیعا» یعنی قول آنها تو را محزون نکند، گفتارشان محزونت نکند، و اشاره می کند که عزیز حقیقی و واقعی خداوند متعال است.

و درباره ی پیامبر(ص) می فرماید: «لایحزنک قولهم» پس معلوم می شود که اگر پیرامون کسی بد بگویند، به طور طبیعی باعث حزن می شود، باعث ناراحتی می شود. اما بعد یک نکته ای را اشاره می کند که محل بحث ماست؛ می فرماید که عزت از آن خداست، «فلله العزّة جمیعا».

خاطره ای از امام خمینی(س)

یکی از نزدیکان حضرت امام نقل می کرد: آن اوایلی که نهضت شروع شده بود یک روز خدمت امام رفتم. در مسیر منزل ایشان دیدم یک اطلاعیه به دیوار منزل امام زده اند؛ به اسم جمعی از طلاب و فضلا، اطلاعیه را از دیوار جدا کردم و داخل منزل ایشان شدم. دیدم امام لب حوض نشسته اند. همین که از دور این برگه را در دست من دیدند، گفتند: خودم آن را صبح دیدم. صبح در حال قدم زدن، دیدم که اینجا زده اند، اما نکندم. بعد به من رو کردند و گفتند: فلانی! آدم تا زنده است فحش می خورد. به اندازه ای که وجودتان مانع برای کسانی است – بالاخره تقوا هم که نیست- به همان اندازه مورد عتاب و طعن وارد می شوید.

البته باید مواظب بود که در چه صورتی شخص دارای عزت می شود و چه هنگامی عزتش را از دست می دهد.

خدای سبحان در آیه ۱۳۹ سوره نساء می فرماید: « الَّذِینَ یَتَّخِذُونَ الْکَافِرِینَ أَوْلِیَاء مِن دُونِ الْمُؤْمِنِینَ أَیَبْتَغُونَ عِندَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ العِزَّةَ لِلّهِ جَمِیعًا» همانا که کافران را به جای مؤمنان دوستان خود می گیرند، آیا عزّت را نزد کافران می طلبند؟ [باید بدانند که] عزّت، همه نزد خداست.

یکی از مواردی که انسان ممکن است به دنبال آن باشد این است که با اولیاء دوستی پیدا کند ولی باید آدرس را اشتباه نرود و مراقب باشد که دوستی و همنشینی با غیر مومنین باعث عدم عزت می شود. و محبت و دوستی با کسی که از طاعت خداوند روی گردان شده، باعث عزت نمی شود.
تعبیری سید الشهدا در دعای عرفه دارند؛ می فرماید: «یا مَن خَصَّ نَفسَهُ بِالسُّمُوِّ وَ الرَّفعَه»: ای کسی که خودش را اختصاص داده به بلندی و ارتفاع و رفعت مقام «وَ اَولیائَهُ بِعِزِّهِ یَعتَزّون»: و اختصاص داده اولیاء خودش را به اینکه به عزت او عزت مند شوند.

این نکته قابل اشاره است که در قرآن عزت در معنای منفی نیز به کار رفته است: «بَلِ الَّذینَ کَفَروا فی عِزَّةٍ وَ شِقاق» (آیه۲ سوره صاد). عزت در اینجا به معنای لجبازی است. آنهایی که کافرند در عزت و شقاق هستند. و دارند لجبازی می کنند. یعنی به ظاهر خودشان را عزیز می پندارند اما این عزت نیست. این لجبازی است. مثل همه ی مسائل انسانی، بین افراط و تفریط مرز بسیار باریکی است. عزت واقعی بین لجبازی و تن دادن به قهر و غلبه غیر خود است. این یک مسئله دولبه است. مثل همه ی امور انسانی دیگر، این خط تعادل و اعتدال بسیار مهم است.

اگر کسی بخواهد عزت پیدا بکند، باید به گونه ای باشد که کسی بر او چیره نشود و کسی بر او غلبه پیدا نکند. وقتی می گوییم «فلانی عزیز است» یعنی تن به خواری نمی دهد.

ویژگی های شخص عزتمند

ویژگی فرد عزت مند باید این باشد که نفس خودش را دارای کرامت ببیند. در مجموعه ی روایات علل متعددی برای موجبات عزت بیان شده است.
ارتباط با خدا از اموری است که مناعت طبع به انسان می دهد. و شخص به مرتبه ای می رسد که مابقی – کسانی که مسیر غیر الهی دارند- در نظر او حقیرند.
از امیر المؤمنین در غررالحکم روایتی است که می فرماید: «إذا طَلَبتَ العِزَّة فَاطلُبهُ بِالطّاعَه: اگر عزت می خواهی با اطاعت خدا آن را به دست بیاور».

و روایت دیگری است که می فرماید: «مَن أرادَ الغِنی بِلامال (کسی می خواهد غنی بشود بدون مال) وَ العِزَّةَ بِلا عَشیرَه (و عزیز شود بدون اینکه عشیره ای داشته باشد) [چرا عشیره می گوید؟ چون عزت به معنای غلبه نیافتن است.یعنی شخص به گونه ای باشد که دیگران بر او حاکم نشوند. در نظام قبایلی عرب، شخص باید یک قبیله ای می داشت تا بتواند در آن فضا زندگی کند. و إلاّ در آن جامعه بی پشتوانه از بین می رفت] وَ الطّاعَه بِلا سُلطان (می خواهد همه از او اطاعت کنند اما قدرت و زورش را ندارد) فَلیَخرُج مِن ذُلِّ مَعصِیَةِ الله اِلی عِزِّ طاعَتِه (از ذلت معصیت خدا خارج شود و زیر عزت طاعت خدابرود) فَإنَّهُ واجِدٌ ذلِکَ کُلَّه ( پس این شخص همه چیز را به دست می آورد)». ( تنبیه الخواطر جلد ۱ صفحه ۵۱).

پس اولین عامل عزت این است که انسان دل به خدا ببندد، و خداوند را ملاک و پشتیبان همه چیز خود قرار دهد.

امیرالمومنین می فرماید: «اَلعِزُّ مَعَ الیَأس» (غرر ۴۴۳). عزت با مإیوس شدن از درگاه غیر خدا بدست می آید.
« بر در ارباب بی مروت دنیا / چند نشینی که خواجه کی به در آید».
این یأس از مابقی، بدین معنا نیست که مردم بد هستند. نه! از باب اینکه هرچه هست را از خداوند بداند.

در کافی جلد۲ صفحه ۱۴۹ امام باقر(ع) یک شعر از حاتم نقل می کنند که جالب است – معمولاً ائمه ی ما از کسی نقل قول نمی کنند- روایت این است: «الْیَأْسُ مِمَّا فِى أَیْدِى النَّاسِ عِزُّ الْمُؤْمِنِ فِی دِینِهِ أَ وَ مَا سَمِعْتَ قَوْلَ حَاتِمٍ: إِذَا مَا عَزَمْتَ الْیَأْسَ أَلْفَیْتَهُ الْغِنَى/  إِذَا عَرَّفْتَهُ النَّفْسَ وَ الطَّمَعُ الْفَقْرُ»
نومیدى و چشم نداشتن به دست مردم عزت دینى مؤمن است، مگر گفتار حاتم را نشنیده اى که گوید: اگر به یأس دست یافتی و نفس تو آن را دریافت، بی نیازی را یافته ای و طمع را فقر یافته ای. آن وقت می فهمی که طمع، فقر است.

یأس یعنی اینکه انسان به این نکته توجه داشته باشد که همه چیز در اختیار خداست و مابقی بی اثرند؛ نه اینکه کرامت انسان ها از بین برود. مردمان همه محترم اند. «لَقَد کَرَّمنا بَنی آدَم…» اما به این معناست که به آن ها به عنوان مستقل نگاه نشود.
همچنین روایتی است از تحف العقول ص ۲۸۶ که می فرماید: «اُطلُب بَقاءَ العِز بِإماتَةِ الطَّمَع» طمع را در خودتان بکشید، تا عزّتتان باقی بماند.

یکی از چیزهای دیگری که باعث عزت می شود انصاف است. کلینی در کتاب شریف کافی جلد ۲ صفحه ۱۴۴ از امیرالمؤمنین(ع) روایت می کند: « أَلا إِنَّهُ مَن یُنصِفِ النّاسَ مِن نَفسِهِ لَم یَزِدهُ اللّه إِلاّ عِزّا» بدانید که هر کس با مردم منصفانه رفتار کند، خداوند جز بر عزّت او نیفزاید.

 اگر کسی با مردم انصاف بورزد، خداوند به او عزت می دهد.

انصاف هم تعاریف متعددی دارد. یکی از تعاریف این است که: انسان در حق بقیه مردم، کاری کند که انتظار دارد آن کار را در حق او انجام دهند. همان گونه با مردم برخورد کند که دوست داری آنها با او برخورد کنند. مثلا وقتی می  بینی یک نفری دچار مشکلی می شود و یا دچار یک لغزشی است اگر شما این لغزش را داشتی، انتظار داشتی جامعه با تو چه رفتاری داشته باشد؟ شما هم همان گونه برخورد کن.

عامل دیگری که باعث عزت می شود وحدت است.

تعبیری امیر المؤمنین در نهج البلاغه خطبه ۱۴۶ دارند که تعبیر خیلی لطیفی است. می فرمایند که: «وَ الْعَرَبُ الْیَوْمَ وَ إِنْ کَانُوا قَلِیلًا فَهُمْ کَثِیرُونَ بِالْإِسْلَامِ عَزِیزُونَ بِالِاجْتِمَاعِ»: امروز اعراب اگرچه کم اند، ولی به واسطه ی دیانتی که دارند زیادند، و چون با هم متحد هستند، عزیزند. می توان گفت از عمده ترین عوامل عزتِ جمعی، اتحاد و وحدتِ بین آن جمع است. در تاریخ موارد زیادی داریم که جمعیت اندکی که با یکدیگر همدل و متحد بوده اند، بر جمعیت کثیری که اتحاد نداشته اند، پیروز گشته اند.

تفرقه؛ عامل از بین رفتن عزت

یکی از عواملی که به شدت عزت زداست، تفرقه است. هرگونه تشتت و تفرقه، معنایش رفتن به سمت ذلت است. لذا اگر در پی عزت هستید، معنا ندارد که در پی وحدت و اتحاد نباشید. عزت به حکم امیرالمؤمنین راهش از مسیر اجتماع و همدل شدن و موانع دعوا و اختلاف را برداشتن است.
«العزّة» که در آیه خواندیم: «إنّ العزّة لِله»، ممکن است بگوییم الف و لامش، الف و لام جنس است. یعنی طبیعت عزت از آن خداست. پس هرجا این طبیعت پیدا شد، این طبیعت مال خداست. و البته «تعزّ من تشاء» و خدا هر که را بخواهد عزیز می گرداند، «إنَّ العِزَّةَ لِله وَ رَسولِهِ وَ لِلمُؤمِنین»
و ممکن هم هست بگوییم الف و لام، به قرینه ی جمیعاً، الف و لام استغراق است. یعنی دانه دانه ی مصادیقِ عزت هایی که در عالم هست، همه از آن خداست.

به هرحال هرچه عزت هست، از آن خداست. به این بیان که مثلا شخصی که به ظاهر خودش نگاه می کند و خودش را عزیز می پندارد، باید مواظب باشد که این صفت ذاتیِ خودِ شخص نیست بلکه از جانب خدای متعال به او اعطا شده است.

به تاریخ پر فراز و نشیب دنیا نگاه کنید! انسان هایی بوده اند که عزیز بوده اند ولی به یکباره مغلوب و ذلیل شده اند. یکی از معروف ترین مثالهای این موضوع، قضیه ی برمکی هاست. آنها بزرگترین حاکمان و وزرای دوره ی عباسی هستند. یک پدر است با دو پسر. یک روزه از همه مناصب خلع شده و به ذلت و خواری افتاده اند.

پس اگر هم به ظاهر عزّتمندی، بدان که این عزت از آن تو نیست. این معنایش یک نکته ای دارد. فرض کنید شما نماینده ی یک ملت عزیزید. چون آن ملت عزیز است، شما هرجا می روی احترامت می کنند. و تو به عنوانِ نمایندگی، این عزت و ذلت را احیاناً به دست آورده ای. و باید توجه داشت که اگر عزیز بودی، مغرور نشوی و فکر نکنی این عزت به خاطر ذات توست بلکه ممکن است خدای ناخواسته از تو گرفته شود.


 



کلمه- گروه اجتماعی

نتیجه پژوهش موسسه لگاتوم نشان می دهد که شاخص رفاه در ایران نسبت به سال گذشته بهبود نسبی یافته، هر چند تا رسیدن به رتبه مطلوب هنوز خیلی فاصله دارد.

این گزارش بیان می کند که میزان سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی در میان ایرانیان نسبت به سایر کشورهای منطقه پایین تر است در حالی که از نظر آموزش ایران جایگاه بالاتری دارد.

در همین حال حکومتداری و شیوه حاکمان بدترین رتبه را در ایران به خود اختصاص داده و جایگاه ایران در میان ۱۴۲ کشور، ۱۲۶ می باشد.

پس از حکومت، نبود آزادی و امنیت بیش از سایر شاخص ها مورد توجه است که در این میان رتبه ۱۲۵ به ایران رسیده که نشان از نبود آزادی و امنیت اجتماعی و فردی در کشور است.

آموزش، بهداشت و سلامت و اقتصاد بالاترین رتبه ها را به خود اختصاص داده است که نشان از جایگاه نسبتا بالا در میان کشورهای جهان است.

لگاتوم موسسه ای است غیرانتفاعی و مستقل که در زمینه پژوهش، نظرسنجی و انتشارات فعالیت می کند. مرکز این موسسه در لندن است و حوزه عمل آن جهانی در ارتباط با رفاه و آزادی های سیاسی و اقتصادی است.

در حالی که بر اساس گزارش توسعه انسانی سازمان ملل در سال گذشته، رتبه ایران به لحاظ شاخص «توسعه انسانی» در میان ۱۸۷ کشور دنیا ۱۸ پله کاهش یافته، گزارش موسسه مطالعاتی لگاتوم رتبه ایران از نظر شاخص رفاه را ۱۰۲ تعیین کرده است.

سال گذشته موسسه لگاتوم انگلیس با انتشار گزارشی اعلام کرده بود که ایران به لحاظ «شاخص رفاه» در میان ۱۱۰ کشور جهان افتی ۵ پله ای را تجربه کرده و در رتبه ۹۷ از میان ۱۱۰ کشور مورد بررسی قرار گرفته است و اینک این گزارش جایگاه ایران در میان ۱۴۲ کشور را ۱۰۲ تعیین کرده است که نشان از بهبود نسبی است.

این گزارش نشان می دهد که کیفیت زندگی مردم و سطح عمومی رفاه آنها نسبت به سال گذشته افزایش یافته ولی تا رسیدن به سطح استاندارد فاصله زیادی دارد.

بر اساس این گزارش مثل همیشه کشورهای حوزه اسکاندیناوی بالاترین میزان رفاه را دارند و نروژ، دانمارک و سوئد در هرم رفاه قرار گرفته اند. این گزارش می افزاید که شاخص کلی رفاه در قاره اروپا افزایش داشته است.

این در حالی است که سطح رفاه امریکا برای اولین بار ده رتبه کاهش داشته است. بیشتر امریکاییان بر این باورند که کار کردن بیشتر الزاما موفقیت بیشتر به همراه نخواهد داشت.

پیشتر گزارش سازمان ملل در ارزیابی شاخص توسعه انسانی، از جایگاه هشتادوهشتم ایران در بین ۱۸۷ کشور جهان خبر داده بود؛ رتبه ای که در مقایسه با رتبه بندی منتشر شده در سال ۲۰۱۰ که ایران را در رده هفتادم معرفی کرده بود، بیانگر نزولی ۱۸ پله ای بود؛ هرچند در گزارش امسال، رتبه بندی سال گذشته نیز مورد تجدید نظر قرار گرفته و رتبه سال گذشته ایران ۸۷ عنوان شده است. شاخص توسعه انسانی بر اساس معیارهایی چون امید به زندگی، کیفیت نظام آموزشی، درآمد واقعی و درآمد سرانه ملی محاسبه می شود و رقمی از صفر تا یک را در بر می گیرد که هر چه این رقم بیشتر باشد دلالت بر وضعیت بهتر از نظر توسعه انسانی دارد.

سال گذشته موسسه مطالعاتی لگاتوم با انتشار گزارشی اعلام کرد، ایران در میان ۱۱۰ کشور جهان از نظر «شاخص رفاه» با سقوط ۵ پله ای نسبت به سال قبل در جایگاه نود و هفتم جهان قرار گرفته است؛ بنا بر این گزارش، کشورهایی که در راس رتبه بندی شاخص رفاه لگاتوم قرار دارند کشورهایی هستند که علاوه بر داشتن تولید ناخالص داخلی بالادارای شهروندانی شاد، سالم و آزاد هستند.


 


کلمه: جلد پنجم مجموعه آثار زنده یاد احمد قابل با عنوان «وصیت به ملت ایران، یادداشتها و مصاحبه ها ۹۱-۱۳۸۸» منتشر شد.

به گزارش کلمه، این اثر که به مناسبت عید سعید غدیر خم منتشر شده، در ۴۲۰ صفحه و به صورت کتاب الکترونیک در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد.

کتاب «وصیت به ملت ایران، یادداشتها و مصاحبه ها ۹۱-۱۳۸۸» را از این آدرس دریافت کنید

استاد قابل پس از یک دوره طولانی درمان و عمل جراحی در تهران و مشهد و در حالیکه دوران نقاهت را می گذراند، با وخیم شدن حالش از شنبه هفته پیش ۱۵ مهر از منزل به بیمارستان قائم مشهد منتقل شد و در بخش داخلی اورژانس بیمارستان قائم مشهد و روز چهارشنبه اتاق آی سی یو این بخش بستری بود. از روز چهارشنبه پزشکان احتمال بروز مرگ مغزی می دادند . ظهر امروز دوشنبه اول آبان ماه استاد قابل در سن ۵۵ سالگی درگذشت.‏

این پژوهشگر دینى، جانباز جنگ تحمیلی و از انقلابیون و بنیان‌گذاران جمهوری اسلامی بود، از نیمه ی دهه ۷۰ به علت انتقادهاى بى پروا و مشفقانه اش، بارها هدف سرکوب و برخورد امنیتی و قضایی قرار گرفت. بارها به زندان رفت و رفتار غیرانسانی و ضدقانونی را تجربه کرد. ازجمله در سال ۱۳۸۰ و ۸۱ که ۱۲۵ روز در بند امنیتی ۲۴۰ اوین در انفرادی گذراند.

عبارت تاریخی وی در دفاع از حیثیت امیرمؤمنان زینت بخش پشت جلد کتاب است: «البته این وظیفه‌ی هر مسلمانی است که از حیثیت علی بن ابیطالب (ع) و ساحت دین خدا و پیامبر عزیز (ص) در برابر این جسارت‌ها دفاع کند.»

این کتاب که اولین بار در سایت شریعت عقلانی منتشر شده، حاوی کلیه‌ی دیدگاههای منتشر شده احمد قابل در فضای مجازی در دوران حیات جنبش سبز ملت ایران است. در این سایت تاکید شده که دیگر مجلدات مجموعه آثار قابل نیز به‌تدریج منتشر خواهد شد.

 


 


کارتن خوابی در پارک‌ها، کار کردن در یک آبمیوه فروشی، اقدام به خودکشی و… اینها داستان زندگی سید فرشاد درکه، برترین رزمی‌کاران جهان است!

… ساعت حدود دو بعداز ظهر بود که مردجوانی با کوله‌ای بر پشت وارد دفتر ایسنای کرمانشاه شد و گفت که قهرمان قهرمانان رزمی‌کار جهان است و می‌خواهد از داستان زندگی‌اش برای مردم بگوید.

او قبل از هر چیز، حکم قهرمانی جهانی‌اش در سومین دوره فستیوال هنرهای رزمی و حکمی که در آن از او به عنوان بهترین بهترین رزمی کاران جهان در سال ۲۰۱۲ یاد شده بود را به ما نشان داد.

و خلاصه کلی مستندات به ما نشان داد که من «سیدفرشاد درکه»، برترین رزمی کار جهان در سال ۲۰۱۲ هستم.

… او داستان زندگی‌اش را از زمانی برای ما بازگو کرد که پدرش او را به دلیل این‌که فقط و فقط ورزش می‌کند و به فکر کار و زندگی نیست از خانه بیرون کرده!!!

فرشاد، پس از این اقدام پدر، کوله‌اش را هم‌چون امروز که بر پشتش بود و به دفتر ایسنا آمد، به پشتش می‌اندازد و راهی تهران می‌شود تا شاید آنجا کسی باشد که قدرش را بداند، اما …

فرشاد، شب‌های سرد را با گرمای تنها یک کارتن در پارک‌های تهران سر می‌کند. او در ادامه کاری در یک آب انار فروشی می‌یابد و هر روز تا ساعت دو بعداز نصف شب مشغول ظرف شستن و پوست انار گرفتن می‌شود و بازهم به سراغ کارتن می‌رود و خواب؟؟؟ !!!

این فرشاد، همان فرشادی است که ۱۱ مدال قهرمانی استانی دارد، همان فرشادی است که ۱۰ مدال قهرمانی کشوری دارد و همان فرشادی است که سال ۲۰۱۰ قهرمان کاپ آسیا شد، آری این فرشاد همان فرشاد است.

بی‌توجهی‌ها، بی‌کسی‌ها، بی‌پولی‌ها، بی‌سرپناهی‌ها و تنهایی‌ها، فرشاد را بارها به فکر خودکشی می‌اندازد تا این‌که یک‌بار دل را به دریا می‌زند و طنابی را به دار … و خود را رها می‌کند … برای رهایی از بی‌توجهی‌ها، بی‌کسی‌ها، بی‌پولی‌ها، بی‌سرپناهی‌ها، تنهایی‌ها و … شماره‌های نفسش رو به اتمام است و چشمانش رو به سیاهی مطلق که دوستانش سر می‌رسند و او را از طناب داری که خود آویخته بود، پایین می‌کشند … هنوز هم اثر طناب دار بر گردن فرشاد خودنمایی می‌کند.

… به او خبر می‌دهند که سومین دوره فستیوال جهانی هنرهای رزمی به زودی در ایران (جزیره کیش) برگزار می‌شود و او که دو سال است عضو تیم ملی کیک بوکسینگ ایران است برای شرکت در آن دعوت می‌شود.

گویی جان تازه‌ای در فرشاد دمیده می‌شود و عزم می‌کند که قهرمان جهان شود.

فرشاد را کسی یاری نمی‌دهد و تنها از سوی هیئت ورزش‌های رزمی کرمانشاه قول می‌دهند که برای شرکت در این مسابقات ۵۰ هزار تومان به او بدهند!!! اما فرشاد ناامید نیست.

او اراده می‌کند…

فرشاد ۱۵ روز قبل از برگزاری مسابقات فقط یک نوع غذا و آن‌هم ساده‌ترین نوع ساندویج را می‌خورد!!! اما دست از تمرین بر نمی‌دارد، هرجا که باشد و هر شرایطی که داشته باشد، خودش با خودش تمرین می‌کند.

فرشاد مبلغی را از دوستانش قرض می‌گیرد و عازم پیکار جهانی در کیش می‌شود.

او شب قبل از مسابقه را هم در پارک خوابید!!!

روز مسابقه فرا می‌رسد … فرشاد را هیچ کس رقیب نیست، همه را با اختلاف شکست می‌دهد و در فینال با تکنیکی خارق‌العاده حریف اسپانیایی‌اش را هم شکست می‌دهد و قهرمان سومین دوره فستیوال جهانی هنرهای رزمی می‌شود.

کمیته داوران به دلیل ارائه مسابقاتی خارق‌العاده، فرشاد را به عنوان بهترین بهترین رزمی‌کاران سال ۲۰۱۲ برمی‌گزیند.

و این داستان زندگی برترین رزمی‌کاران جهان بود.

اما فرشاد درد و دل‌های دیگری هم دارد، او می‌گوید، الان که قهرمان جهان شده‌ام، نمی خواهم کسی از من سوءاستفاده کند و آنها که مرا از یاد برده بودند، مرا یاد کنند. نمی‌خواهم مسوولان ورزشی استان و کشور از نشان قهرمانی من به عنوان عملکرد مثبت خود یاد کنند و این عنوان را در لیست کسب افتخارات فدراسیون و هیئت خود قرار دهند.

وی همچنین می‌گوید: در ایران همه چیز در فوتبال و کشتی خلاصه می‌شود، و هیچ اهمیتی به قهرمانان دیگر رشته‌ها به ویژه رشته‌های رزمی نمی‌دهند.

فرشاد می‌گوید من گله‌ای از هیچ کس ندارم فقط می‌خواهم بگویم که اگر قهرمان جهان شده‌ام تنها خدا بوده که مرا یاری کرده است.

… و او که اکنون داستان کوتاه اما پر از درد و رنج و غم‌اش را برای ما بازگو کرده، بازهم کوله‌اش را بر پشت می‌اندازد و می‌رود که بازهم در مغازه آب انار فروشی کار کند و شب‌ها را در پارک‌ها به صبح برساند.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به kaleme-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به kaleme@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته