-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ شهریور ۱۷, جمعه

Latest News from Webna for 09/07/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



وبنا - اسد صفری ، یکی از فعال ترین آموزش دهندگان روش چابک (Agile) در ایران است. وی نقش بسیار پررنگی در محبوبیت و فرهنگ سازی این روش در ایران داشته. آقای صفری همچنین موسس "موسسه اسکرام ایران" هستند. برگزاری اولین دوره استارتاپ ویکند ایران در تهران و مربیگری آقای صفری در این دوره از استارتاپ ویکند را غنیمتی برشمردیم جهت مصاحبه با ایشان

 

از آقای صفری پرسیدیم : مشکل اصلی پیش پای تیم های ایرانی برای چابک بودن چیست؟

 

ایشان در پاسخ به این پرسش خبرنگار استارتاپ ویکند تهران گفتند : مهمترین دلایل عدم چابک شدن تیم ها ایرانی را می توان در فرهنگ و ساختارهای سازمانی جسنجو کرد. فرهنگ هایی که مبتنی بر کنترل افراد، ایجاد سلسله مراتب بالا به پایین، عدم شفافیت، عدم اعتماد و بخصوص عدم تشویق نفرات به کار تیمی و خلاقیت های پایدار می باشند. معمولا تغییر فرهنگ و ساختار سازمانی هزینه بر و ترسناک است بخصوص اینکه سازمان ها و تیم ها، چابک سازی را با دانش کم شروع می کنند، حقیقت این است چابک سازی با خواندن یک مقاله یا کتاب امکان پذیر نیست، یا اصلا انجام متدی مانند اسکرام روح چابک بودن را در کالبد تیم های ما نخواهید دمید.

 

به عنوان سوال دوم از ایشان پرسیدیم : بعنوان یک متخصص چابک ، چه راهکاری برای حل این مشکل دارید؟


ایشان در پاسخ گفتند : در واقع من دوست دارم تیم ها با جای اینکه چابک عمل کنند، چابک باشند. حقیقت این است فرق زیادی مابین Do Agile و Be Agile هست و به نظر من اولین گام برای هر تیم یا سازمانی، درک مناسب از چابک بودن است. اما قدم های بعدی هر تیم برای چابک شدن متفاوت خواهد بود، زیرا شرایط برای همه تیم ها یکسان نیست و نمی توان برای همه یک نسخه واحد چابک سازی پیچید. اما موردی که مسلم است این است که تیم های نیاز به تحول دارند، تحولی در سطح فرهنگ، ساختار، نقش ها و هر چیزی که برای چابک بودن نیاز است. اما گذشته از این که در چه سطحی هستیم، نباید روح بهبود مداوم چابک را از یاد برد، همیشه با بازبینی عملکرد و پیدا کردن مشکل ها،باید رو به جلو حرکت کرد و گامی های موثر به سمت چابک بودن برداشت.


 


وبنا - سالار کابلی یکی از طراحان و توسعه دهندگان نام آشنای وب به شمار می رود . وی موسس و مدیر شرکت نرم افزاری فونیکس در تهران است. در حاشیه اولین دوره از استارتاپ ویکند ایران که در تهران برگزار می شود ، فرصتی شد تا با ایشان که یکی از مربیان استارتاپ ویکند تهران نیز هستند ، مصاحبه ای داشته باشیم.

 

از آقای سالار کابلی پرسیدیم : آقای کابلی ، به عنوان یک متخصص طراحی وب ، دلیل عدم توجه کسب و کار های نوپای ایران به موضوع طراحی را در چه می بینید؟

 

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار استارتاپ ویکند تهران ، گفت : افراد متخصص و مطرح در زمینه طراحی گرافیک ، به خاطر انتظارات مالی بالایی که دارند ، بیشتر توسط شرکت های بزرگ به کار گرفته می شوند و محدودیت مالی کسب و کارهای نوپا به آنها اجازه بهره مندی از این افراد متخصص را نمی دهد ، در نتیجه کسب و کارهای نوپا به سراغ طراحان کم تجربه تر و جوان تر و گمنام تر می روند و این طراحان کم تجربه هم به خاطر مشکلاتی از قبیل کم بودن دریافتی ، عدم تشویق ، عدم توجه جدی به آثار و ... انگیزه زیادی برای پیشرفت و کسب دانش بیشتر ندارند ، در نتیه اثر نهایی ارائه شده توسط این افراد ، کیفیت قابل قبولی را ندارد.


کابلی در ادامه افزود : مشکل دیگر پائین بودن استانداردهای طراحی در ایران است. اغلب طراحان سواد و تحصیلات آکادمیک در این زمینه ندارند و علاقه ای نیز به مشاهده و الگو قرار دادن کارهای روز دنیا ندارند  در نتیجه سطح علمی و هنری پائینی داشته و فقط به پیروی کورکورانه از آثار طراحان دیگر پرداخته ، نتیجه اش طراحی های مشابه و کپی شده است.


 


وبنا - امیر مهرانی یک مربی توسعه سازمانی و تغییر ، نوآوری و بهره وری با سابقه بیش از ده سال است. او به افراد و کسب و کارها جهت بهبود نقاط قوت و افزایش بهره وری با استفاده از بهترین راه حل ها و ابزارها کمک می کند. برگزاری اولین دوره استارتاپ ویکند ایران در تهران و مربیگری امیر مهرانی در این دوره ، فرصتی را جهت مصاحبه ای کوتاه با ایشان فراهم آورد.

 

از آقای امیر مهرانی پرسیدیم : آقای مهرانی ، به عقیده شما مشکل عمده تیم های شرکت کننده در استارتاپ ویکند در زمینه تحقیق و توسعه چیست؟ و چگونه شرکت های نوپا می بایست مشکلات و موانع شان در این زمینه را رفع کنند؟

 

امیر مهرانی در پاسخ به این پرسش خبرنگار استارتاپ ویکند تهران گفت :

 

به‌نظرم تحقیق و توسعه می‌تواند یکی از عوامل مهم زنده ماندن یک کسب و کار نوپا باشد و اصولا یک کسب و کار نوپا می‌تواند نتیجه یک تحقیق باشد که به نوآوری در خدمات یا محصول رسیده. می‌توان این‌طور به موضوع نگاه کرد که ادامه روند نوآوری که حاصل از تحقیق و توسعه است می‌تواند در حرکت رو به‌رشد کسب و کارها کمک کند.

اما مهم‌ترین چالشی که کسب و کارهای نوپا در فرآیند تحقیق و توسعه گرفتار آن می‌شوند، حجم زیاد عملیات اجرایی است که در شروع نیاز دارند به آنها بپردازند. به همین دلیل اعضای آن کسب و کار بیشتر و بیشتر درگیر به‌سرانجام رساندن فعالیت‌های روزانه می‌شوند و ناخودآگاه اولویت کارهای تحقیقاتی پایین می‌آید.

به‌نظر من حل این مشکل می‌تواند به استراتژی حرکت، مدل ارائه خدمات یا محصول و ویژگی‌ افرادی که در تیم حاضر هستند ارتباط داشته باشد. در اولین قدم بهتر است در تیم شخصی که بیشتر به فعالیت‌های تحقیقاتی علاقه دارد در کنار شخصی که بیشتر به فعالیت‌های اجرایی علاقه دارد قرار بگیرد. تفکیک این فضا براساس توانایی‌های افراد بدون شک می‌تواند تاثیر زیادی در زنده نگه داشتن فرآیند تحقیق و توسعه داشته باشد.



 


وبنا - عطا سیگارودی یکی از موسسین سرویس موفق وبلاگدهی پرشین بلاگ (Persianblog.ir) ، است و از این نظر یکی از اولین کارآفرینان ایرانیست که بر برستر وب تمرکز داشته است. وی هم اکنون مدیر شرکت پویا سافت است و اغلب وقت خود را جهت مدیریت تیم های توسعه نرم افزاری وابسته به خود می نماید.

 

وی همچنین یکی از مربیان این دوره از استارتاپ ویکند تهران است ، و این ، فرصتی را فراهم کرد تا با ایشان مصاحبه ای را داشته باشیم.



از آقای سیگارودی پرسیدیم : به طور کلی در مورد رویداد استارتاپ ویکند چه نظری دارید؟ به نظر شما این رویداد تا چه حد می تواند در آموزش کارآفرینان جوان و تازه کار نقشی ایفا کند؟

 

عطا سیگارودی در پاسخ به خبرنگار استارتاپ ویکند تهران پاسخ داد :

 

به عقیده من استارتاپ ویکند میتواند از چهار نظر مفید واقع شود.

 

1 -  گرد هم آوردن علاقه مندان به کارآفرینی.

2 -  ایجاد امکانی برای این افراد در جهت به اشتراک گذاری تجربیات و دانش آنها در زمینه های فنی و سرمایه گذاری با یکدیگر

3 - قرار گرفتن افراد کم تجربه در کنار مربیان با تجربه که سال ها در زمینه های مختلف کار کرده اند و می توانند به آنها مسیر درست را نشان بدهند.

4 - ایجاد حس همکاری بین افراد و تقویت کار گروهی

 

در ادامه از آقای سیگارودی پرسیدیم : آقای سیگارودی ، به عنوان موسس یکی از سرویس های قدرتمند در وب فارسی ، دلیل اینکه امروزه کمتر کارهای تیمی از این دست را می بینیم چیست؟

 

ایشان در پاسخ به این سوال گفتند :

 

به عقیده من سه مشکل اصلی وجود دارد :

 

1- بیشتر افرادی که اقدام به راه اندازی ایده های خود در وب می کنند، فنی هستند. بیشتر این افراد دانش بازاریابی ندارند و دنبال سرمایه گذار نیستند. ایده ای را بر اساس علاقه شخصی دنبال می کنند و در این فکر هستند که قرار است همه کارها را خودشان به تنهایی و با سرمایه اندک شخصی انجام دهند. پس از مدتی متوجه می شوند که میزان زیادی از وقتشان صرف بازاریابی و جذب سرمایه می شود، کاری که تخصصی در آن ندارند. زمان اندکی برای کارهای فنی که تخصص اصلی آنهاست باقی می ماند. تازه به فکر می افتند که کمک لازم دارند. زمانی که شاید دیر شده باشد.

2- حس کار گروهی وجود ندارد، چون آموزش های لازم در این زمینه را کسب نکرده اند و تجربه ای ندارند. افراد آمادگی انجام کار گروهی را ندارند. پذیرفتن این موضوع برای صاحبان ایده که معمولا آدم های فنی هستند سخت است که روابط عمومی، بازاریابی و کسب سرمایه به اندازه کار فنی ارزشمند است (اگر نگوییم که در برخی موارد دارای ارزش بیشتری است).

3- صاحبان ایده دانش کمی در مورد روش های ایجاد ساختار شرکتی و تقسیم سهام دارند. بسیاری از شکست های سرویس های درآمدزا از این نقطه آغاز می شود. کاری به صورت دوستانه شروع شده است، به مرحله تقسیم سهم که می رسد، هر کدام از اعضای تیم فکر می کنند که موثر ترند و باید سهم بیشتری داشته باشند. فکر می کنند که زمینه کاری آنها پایه اصلی سرویس است و اگر نباشند سرویس با خطر نابودی همراه است. در این شرایط متری لازم است که با آن سهم هر فرد سنجیده شود. متری که برای ایجاد آن، نیاز به تخصص های مرتبط، اخلاق حرفه ای، نگاه افراد به آینده و حس قوی کار گروهی است.


 


وبنا - سروش ایوبی ، تجربه بسیاری در توسعه وب و مدیریت پروژه دارد ، وی یکی از فعالترین کارآفرینان حوزه فناوری اطلاعات به شمار می آید.

برگزاری اولین دوره استارتاپ ویکند ایران در تهران و مربیگری آقای ایوبی در این دوره از استارتاپ ویکند ، فرصت مصاحبه با وی را برایمان فراهم آورد. به عنوان اول از آقای ایوبی پرسیدیم : آقای ایوبی ، شما بعنوان یک کارآفرین ، مشکل کارآفرینی در ایران را در چه می بینید؟ سرمایه یا آموزش؟

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار استارتاپ ویکند تهران گفت : ه عقیده من مشکل سرمایه نیست بلکه آموزش و فراتر از آن فرهنگ کارآفرینی است. اساس کارآفرینی مبتنی بر کاسبی ست. در کشور ما هنوز به فرهنگ کاسبی بد نگاه می شود. واژه کاسب یا بازاری به عقیده عامه مردم واژه هایی منفی محسوب می شود.

متاسفانه اکثر مردم مرز بین فرصت طلبی و کارآفرینی را با تضییع حقوق دیگران ، به درستی نمی دانند. ما Business را "کسب و کار" ترجمه می کنیم ، در حالیکه باید "کار و کسب" باشد.

در ادامه از وی پرسیدیم : و فکر می کنید که استارتاپ ویکند تا چه اندازه می تواند در این زمینه مفید واقع شود؟ و پاسخ ایشان : به طور کلی به نظر من نیاز به آموزش است ، برای تفهیم فرهنگ کار گروهی و روحیه کار تیمی. استارتاپ ویکند ، می تواند نشان دهد که کارآفرینی چقدر می تواند ساده شروع شود و در ضمن تجربه کار گروهی را به افراد داده ، موجب آشنایی علاقه مندان به موضوع کارآفرینی با یکدیگر می شود. افراد باید در فضاهای اینچنینی قرار گیرند تا بدانند یک کارآفرین یک موجودی عجیب و غریب نیست! به طور ساده کارآفرین شخصیصت که فرصت ها را می بیند و توانایی ایجاد سازمانی برای بهره برداری از فرصت ها به وجود آورد.


 


جواد افتاده یکی از مطرح ترین متخصصات حوزه رسانه های اجتماعی ست. او به کسب و کارهای نوپا یاری می رساند تا بتوانند از طریق رسانه های اجتماعی به معرفی خود بپردازند.

جواد افتاده موسس و مدیر روز رسانه های اجتماعی در ایران است. جواد افتاده همچنین یکی از مربیان این دوره از استارتاپ ویکند که اولین دوره این رویداد در ایران و تهران است ، به شمار می رود. این فرصت را غنیمتی دانستیم جهت مصاحبه ای با آقای افتاده. از جواد افتاده پرسیدیم : آقای افتاده ، به عنوان شخصی که یکی از تخصص های اصلیش شبکه های اجتماعیست ، فکر می کنید که شبکه های اجتماعی تا چه اندازه در رشد کسب و کارهای نوپا می توانند مفید باشند؟

وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار استارتاپ ویکند تهران پاسخ داد : کسب و کارهای نوپا اصولا در مرحله اول به دنبال تحقیقات بازار و شناخت مخاطب یا مشتری خود هستند و نیازمند این هستند تا نگاه و رفتار مخاطبان امروز را درک و تحلیل کنند. از طرفی شبکه های اجتماعی امروز اجتماعی از افکار عمومی مختلف است که مخاطبان آنها را شکل داده است.

بنابراین یک استارتاپ می تواند دو رویکرد را در در این زمینه نظر بگیرد، رویکرد اول اینکه فضای موجود کاربران در شبکه های اجتماعی را رصد کند و علایق آنها را بررسی و طبق آنها استارتاپ خود را شکل کند و رویکرد دوم این است برای شروع می تواند ایده خود را در صفحه ای یا گروهی شکل دهد و وقتی به بلوغ از نظر جذب مخاطب رسید ایده خود را در فضایی خارج از شبکه های اجتماعی رشد دهد.

به عنوان سوال دوم از ایشان پرسیدیم : چه پیشنهادی برای شرکت کنندگان در رویداد استارتاپ ویکند دارید جهت برقراری ارتباط بهتر با شبکه های اجتماعی؟ جواد افتاده در پاسخ گفت : از کارکردهای اصلی شبکه های اجتماعی برای استارتاپ ها می توان به برندینگ، بازارسازی، تعامل و بازخورد لحظه ای، مانیتورینگ و ارزیابی محتوا، گسترش ارتباطات و غیره اشاره کرد.

امروز با توجه حضور گسترده مخاطبان در رسانه های اجتماعی فعالیت در آنها اجتناب ناگذیر هست. استارتاپ ویکندی ها باید در همان روزهای ابتدایی در کنار توسعه استارتاپ خود به فکر توسعه اکانت های سوشیال خود نیز باشند. حتی قبل از لانج اصلی خود می توانند به نوعی در رسانه های اجتماعی بازارسازی کنند.


 


وبنا - 

استارتاپ ویکند تهران دیروز با برگزاری مرسام افتتاحیه و انتخاب ۱۰ ایده برتر آغاز به کار کرد. امروز تیم هایی شرکت کننده در استارتاپ ویکند در کنار مربیان خود٬ کار بر روی ایده ها و ایجاد محصول و طرح تجاری خود را اغاز می کنند. 

تیم های شرکت کننده از ساعاتی پیش با استقرار در محل خود وارد فاز دوم استارتاپ ویکند شده اند.

 

 

امروز از صبح تا عصر مربیان استارتاپ ویکند با مراجعه به تیم ها و بررسی کارها‌ی انجام شده توسط تیم ها٬ تیم ها را در برای هرچه بهتر اجرا شده ایده ها و راه اندازی کسب و کار کمک می کنند. 

برای مشاهده پوشش زنده از اتفاق هایی که امروز در استارتاپ ویکند خواهد افتاد می توانید به ادرس live.startupweekend.ir مراجعه کنید.

 


 


وبنا - تیم هاش شرکت کننده ایده های خود را مطرح شده و از میان ایده های مطرح شده ۱۰ ایده که بیشترین رای را داشته باشند برای فاز دوم که شروع پیاده سازی است٬ انتخاب می شوند. شرکت کنندگان در استارتاپ ویکند در طول ۲ روز آیده می آموزند که چگونه کسب و کار خود را پیاده سازی کنند. در طول ۲ روز آینده برخی از کارآفرینان ایرانی به همرام برخی از مربیان خارجی به شرکت کنندگان در پیاده سازی ایده و نوشتن طرح تجاری برای کسب و کار خود کمک می کنند.

از مربیان استارتاپ ویکند می تواند به شایان شلیله (سردبیر وبنا)٬ پویا رجامند (مدیر فنی خاورزمین)٬ اشک فتحی (مدرس کارآفرینی)٬ نازنین دانشور (سایت تخفیفان)٬ رضا هاشمی (کارآفریان)٬ عطا خلیلی (از بنیانگذاران پرشین بلاگ)٬ ژان بقوسیان‌(مدیرسبر)٬ سهیل عباسی (سایت خوشفکری)٬ حسام ارمندهی (بازار) ٬ امیر مهرانی (مدیر تحقیق و توسعه چارگون)٬ اسد صفری (انجمن جابکاران ایران)٬ جواد افتاده (سوسیال مدیا) صادق سلطان (فناپ) ٬ علی سادات طلب (فناپ) ٬ سروش ایوبی (کارآفریان) و رضا علوی (مشارو توسعه تجارت) اشاره کرد. بانک پاسارگاد٬ تالیا٬ سازمان پژوهش های صنعتی ایران ٬ شرکت تیم وی ٬ شرکت پاد٬ شرکت فناپ٬ صندوق سرمایه گزاری شناسا و شرکت خاورزمین سیستم کیش از حامیان این رویداد می باشند.

برای اطلاعات بیشتر به سایت http://startupweekend.ir و یا http://tehran.startupweekend.org مراجعه کنید. برای مشاهده ی اتفاق هایی که امروز در استارتاپ ویکند افتاده می توانید به ادرس live.startupweekend.ir مراجعه کنید.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به webna-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به webna@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته