-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ آبان ۱۶, سه‌شنبه

Latest News from 30Mail for 11/06/2012

این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.

 

1391/8/15




 

مهدی جامی
سیبستان

نوشتن از زبان فارسی برای من بسیار دشوار است زیرا انبوهی از مسائل را با خود همراه می آورد و بدون توجهی ولو گذرا به این انبوهه نمی توان به این سوال ساده پاسخ داد که چرا گروههای نه کم شمار از روزنامه نگاران زبان فارسی را بد و غلط می نویسند.
 
نگاه کردن از برخی زوایا به این مساله ناامید کننده می تواند باشد. مثلا آشوبی که در فکر و فرهنگ و آموزش ما افتاده است. اما ناچار باید تلاش کرد هر قدر می شود از خسارت بزرگ و بزرگی خسارت کاست. آگاهی را بالا برد. دست کم به اینکه: دوستان، زبان فارسی را بد می نویسیم! پس راهی بجوییم. همین که بدانیم بد می نویسیم ممکن است ما را در نوشتن محتاط کند و در آموختن دلیر.
 
بیست سال پیش رساله دانشگاهی ام را در باره نگره آموزش زبان و ادبیات نوشتم. در آن زمان اثرهای معدودی در زمینه آموزش زبان وجود داشت. خوب به یاد دارم به آقای حداد عادل پیشنهاد کردم که بیاید از این لشکر دانشجویانی که هر ساله در رشته های مختلف رساله می نویسند بهره بگیرد. موضوع پیشنهاد کند و بورسی چندماهه بدهد تا رساله ها در آن موضوعات - که در فرض موضوعات کاربردی بود - نوشته شود و به گشودن گرهی از گره های آموزشی ما کمک کند. آن زمان معاون آموزش و پرورش و رئیس سازمان کتابهای درسی بود و من تا زمانی که از آنجا به لطف یکی از مدیران تازه نصب شده و حزب اللهی ایشان پاکسازی نشدم چندسالی به ویراستاری برای کتابهای درسی مشغول بودم. البته قبول نکرد! گرچه چند سال بعد شیوه ناقصی از کار را مدتی دنبال کردند و جشنواره ای راه می انداختند و به برخی رساله ها جوایز می دادند. جزئیات خاطرم نیست. کلیات اش همین بود و البته به هیچ نتیجه کاربردی هم نرسید و نمی رسید. به قول دکتر رضا داوری مساله اصلی این است که «ما مساله نداریم». یعنی اصلا چیزی به نام تحقیق و آزمون و راه حل یابی را به رسمیت نمی شناسیم. راه حل ها در جیب مان است. خاصه در مدرسه و آموزش که همه رجال جمهوری در آن نخوانده ملا و مدرس و صاحبنظر اند. در همان دوره چندین بار دیده بودم که کتابها دست به دست می شد و از کسانی که مغضوب بودند گرفته می شد و به کسانی داده می شد که مطلوب دانسته می شدند ولو هیچمدان بودند و یا نزدیک به هیچمدانی. یا اصلا اگر چیزی هم می دانستند به کار تالیف کتاب درسی نمی خوردند. 
 
نمی خواهم بگویم که علم نزد ما بازی است. نه اینکه نیست. هست. اما باز هم وضع اینقدر بد نبوده است سی سال پیش که امروز هست. چند سال بعد از آن  یادداشت مفصلی در نقد فارسی آموزی به خارجیان نوشتم و کتابی 5 جلدی را که رایزنی های فرهنگی ایران در تمام دنیا توزیع کرده بودند نقد کردم و نشان دادم که نه روش دارد و نه آموزنده است و نه مفید است و کارآمد. آن زمان تنها کتاب در این حوزه همین کتاب بود. نویسنده اش هم سرشناس. و زبانشناس. اما دریغا که از علم زبان آموزی در آن اثری نبود. بهانه آن استاد هم لابد این بود که دوره جنگ کتاب را تالیف کرده و بمباران بوده و بعد هم اشتغال زیاد داشته و چه و چه. کتاب بدی بود. دریغ می خوردم که این کتاب معرف فرهنگ و زبان من باید باشد. کتابی که هیچ نداشت. حتی یک تصویر نداشت. یک کاشی در آن نقش نبود. یک تابلو خط در آن نبود. دو نما از شهر و روستای ما نداشت. هیچ.
 
در دانشکده ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی درس می خواندم. از پله ها که به طبقه پنجم می رسیدی طرف راست دپارتمان انگلیسی بود و طرف چپ دپارتمان فارسی. هنوز هم برایم سخت است تصورش که تنها من و یک دو تن دیگر از دوستان از این طرف به طرف دیگر می رفتیم و با استادان زبان انگلیسی حشر و نشری داشتیم و سری در برنامه آموزشی آنها که چه می کنند و با ادبیات و زبان چه رفتاری دارند و چگونه آموزش می دهند. مرزی نامریی میان دو بخش کشیده بود. کسی از آن گذر نمی کرد. کسی نمی دانست و نمی پرسید که خب در انگلیسی چه تجربه هایی برای آموزش زبان هست که ممکن است به درد ما بخورد. یک دو استاد من - مثل شمیسا و عبادیان- تصوری از عالم ادب انگلیسی داشتند و باقی اصلا توجهی نداشتند.  
 
مایکل هیلمن در همان کنگره استادان زبان فارسی که من هم به عنوان مربی جوانی شرکت داشتم و به خود جسارت داده بودم کتاب استادی سرشناس را اوراق کنم از تجربه های خود در آموزش زبان فارسی به دانشجویان اش در تگزاس گفت. می فهمیدم که آنچه او می کند درست است و آنچه ما می کنیم غلط اندر غلط است. اما بعید می دانم استادانی که پای حرفهای او نشسته بودند اعتنایی به حرفهایش کردند. او روش آموزش زبان انگلیسی به خارجیان را الگوی آموزش زبان فارسی به خارجیان کرده بود. اما در ذهن استادان ما که پر از معانی و بیان و غموض ادبی و عروض و عربی بود حرفهای او بسیار سبک سنجیده می شد!
 
در این جانهای غنی و اذهان مستغنی از جهان معاصر و غرق در متون کهن نوعی سنگینی و نخبگی و نگاه عاقل اندر سفیه هست که هر کسی را رم می دهد. من یقین دارم که در محضر این بزرگان می شود ادبیات کلاسیک را آموخت و به تاسی از ایشان نثر فاخر نوشت اما هرگز زبان فارسی نمی شود یاد گرفت. زبان فارسی به این سنگینی و نخبگی نیاز ندارد. مجموعه ای از مهارتهای شنیدن و خواندن و نوشتن و گفتن است که اجل از شان استادان ادبیات است آموختن آنها. این است که وقتی زبان را به دست این بزرگان می دهید آنها باز ادبیات یاد می دهند نه زبان. اینکه می گویند دانشکده زبان و ابیات مغالطه است و بس. مغالطه ای مهلک. این دانشکده ها در بهترین صورت خود و در نزد استادان کاردان خود فقط به فقط ادبیات و متون قدیم می آموزند و نه بیش. این است که در همان دپارتمان انگلیسی نمایشنامه و داستان می خواندند و استادان ما از دنیای نمایش و قصه نو به صد فرسنگ دور بودند. 
 
از همین کلاسها باید معلمان مدرسه ها و دبیرستان ها بیرون می آمد. معلمان هم ادامه دهنده راه استادان بودند. این است که فی الواقع مهارت نوشتن زمین می ماند. انشا این کار را نمی کرد و نمی توانست. مهارت های دیگر زبانی هم مغشوش آموخته می شد. 
 
من در همان رساله هم نوشتم که البته مدرسه ما فیزیک و شیمی و ریاضی و انگلیسی و عربی هم به کسی یاد نمی دهد. مشکل فراتر از فارسی آموزی است. بهترین دوره های آموزشی ما همان دو سه سال اول دبستان اند. بعد از آن سرگشتگی در روش تدریس بیداد می کند. کتابهای درسی بد نوشته می شود. بدتر هم تدریس می شود. خوب هم که تدریس شود نتیجه اش می شود نتیجه سمپادها. سمپاد حاصل بهترین درک ما از آموزش است. و نتیجه اش فاجعه بار. وضع مدرسه های عادی خود ناگفته روشن است.
 
اینهمه را گفتم و هنوز نگفته ام مساله نوشتار روزنامه نگارانه چرا به این مصیبت دچار است که می بینیم. بماند به یادداشت بعدی. باید این مقدمات را می گفتم تا به آن برسم. اگر راه حلی باشد بدون توجه به این مشکلات نمی تواند مفید فایده ای باشد.



 
 

1391/8/15




محمود علیزاده طباطبایی، وکیل مهدی هاشمی، روز دوشنبه (۱۵ آبان ماه) اعلام کرد که موکل وی برای عمل آنژیوگرافی قلب از زندان اوین به بیمارستان منتقل شده است.

خبرگزاری های ایران نیز گزارش داده‌اند که پس از بستری شدن مهدی هاشمی در بیمارستان، آیت الله هاشمی و خانواده او روز دوشنبه در حضور دو مامور قضایی و امنیتی از وی عیادت کرده‌اند.

وبسایت خبری کلمه پیش از انتقال مهدی هاشمی به بیمارستان گزارش داده بود که وی در مکالمه‌ای تلفنی به خانواده خود گفته که فقط «حدود سه ساعت در شبانه روز می‌خوابد» و «در طول روز نیز احساس عدم هوشیاری می‌کند.»

سایت کلمه افزوده این عوارض «از بابت داروهایی است که به مهدی هاشمی داده می‌شود».

یاسر هاشمی، فرزند دیگر آیت الله هاشمی رفسنجانی، اعلام کرده که زمان دقیق عمل آنژیوگرافی مهدی هاشمی تاکنون مشخص نشده است.

مهدی هاشمی که برای تحصیلات دانشگاهی در انگلستان به سر می‌برد، شامگاه دوم مهرماه امسال به ایران بازگشت و روز سوم مهرماه پس از معرفی خود به دادسرای مستقر در زندان اوین بازداشت شده بود.

اتهام‌های آقای هاشمی البته تاکنون به صورت دقیق اعلام نشده است.

منابع: ایلنا (+ و +کلمه و رادیو فردا




 
 

1391/8/15




کمیته همبستگی با خواست‌های دمکراتیک مردم ایران در بیانیه‌ای، اعمال سیاست‌های «تبعیض آمیز جنسیتی و عقیدتی» در دانشگاه‌های ایران و طرح دانشگاه‌های تک جنسیتی را محکوم کرده و حمایت خود را از مبارزات ضد تبعیض تحصیلی دانشجویی ایران اعلام نموده است.

این تشکل غیردولتی در بیانیه خود که روز دوشنبه (۱۵ آبان ماه) منتشر کرده، سیاست‌های آموزشی جمهوری اسلامی را «طالبانی» توصیف کرده که با "چنبره زدن" بر محیط دانشگاه‌ها سبب بروز زیان‌هایی «فاجعه بار» در ۳۳ سال گذشته شده است.

در قسمتی از این بیانیه که در اختیار سی میل نیز قرار گرفته، آمده است: «تبعیض‌های گوناگون تولیدشده در راهبرد اسلامی کردن دانشگاه‌ها، از جمله جداسازی جنسیتی، بومی گزینی دانشجویان دختر، محرومیت دانشجویان بهایی از تحصیل، تصویر کلی تری از رویکرد طالبانی را در امر آموزش به نمایش گذاشته است. این سیاست مستعد‌ترین دانشجویان به ویژه دختران را از بدیهی‌ترین حق خود یعنی حق گزینش موضوع و رشته تحصیلی باز می‌دارد.»

موضوع اسلامی کردن دانشگاه‌ها و درس‌های علوم انسانی در ایران پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ شدت بیشتری گرفته است و در سال تحصیلی جدید، چندین دانشگاه در ایران به تفکیک جنسیتی کلاس‌ها و رشته‌های ارائه شده خود روی آورده‌اند که در نوع خود بی‌سابقه بوده است.

این موضوع پیش‌تر نیز با انتقاد نهادهای حقوق بشری مواجه شده بود.

کمیته همبستگی با خواست‌های دمکراتیک مردم ایران افزوده که «نسبت ۶۰ درصدی زنان در دانشگاه‌ها و موفقیت آن‌ها در رشته‌های مردانه و ورودشان به بازار کار، برای حکومت دردسرساز شده است و به نظر می‌رسد (حکومت) چاره کار را در روانه کردن دختران از دانشگاه به خانه دید تا هم به الگوی زن خانه دار خود نزدیک شوند و هم راه حلی برای پایین آوردن نرخ بالای بیکاری در اقتصاد بحران زده خود پیدا کند.»

مرتبط:

راه اندازی ۱۸ دانشگاه تک جنسیتی جدید در ایران

بیش از سه هزار کلاس در دانشگاه علامه «تفکیک جنسیتی» شد

شش دانشگاه دولتی اقدام به "پذیرش جنسیتی در رشته‌های کارشناسی ارشد" کردند




 
 

1391/8/15




خبرگزاری مهر گزارش داد کسری بودجه وزارت آموزش و پرورش سبب شده تا اداره آموزش و پرورش تهران به تعطیلی بیشتر مدارس قرآنی این شهر روی آورد.

بر اساس این گزارش، علاوه بر کسری بودجه برای پرداخت حقوق و دستمزد مربیان این مدارس، نبود فضای کافی برای دانش آموزان نیز در این تصمیم گیری دخیل بوده است.

یکی از مدیران مدارس قرآنی جنوب تهران به خبرگزاری مهر گفته که دو سال پیش وزارت آموزش و پرورش «طی یک اقدام ضرب الاجلی ۸۰ درصد مدیران مدارس هر منطقه از شهر تهران را مجبور به نصب تابلوهای آبی رنگ مدارس قرآنی کرد» و نصب هر تابلو ۱۰۰ هزار تومان برای این مدارس هزینه داشته است.

بر اساس دستور جدید اداره آموزش و پرورش تهران، قرار است در هر منطقه از این شهر تنها یک مدرسه ابتدایی دخترانه و یک مدرسه ابتدایی پسرانه به صورت قرآنی اداره شود.

تعطیلی مدارس قرآنی در حالی صورت می گیرد که حدود ۱۰ روز پیش مدیرکل امور قرآن و عترت آموزش و پرورش از آغاز به کار ۱۳۱۱ "مدرسه ویژه قرآن" در سال جدید تحصیلی خبر داده بود.

دولت ایران در سال جدید بر اساس پیش بینی‌ها با کسری بودجه‌ای دست کم ۵۴ هزار میلیارد تومانی دست و پنجه نرم می‌کند.

منبع: مهر




 
 

1391/8/15




نایب رئیس انجمن متخصصین علوم آزمایشگاهی می‌گوید بی‌ثباتی بازار ارز سبب شده تا قیمت کیت‌های مصرفی آزمایشگاه‌ها از ۵۰ تا ۲۴۰ درصد افزایش یابد.

دکتر مجید مصلایی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر افزوده که بی‌ثباتی بازار ارز همچنین منجر به فروش نقدی تجهیزات پزشکی به آزمایشگاه‌ها از سوی شرکت‌های واردکننده شده و این در حالیست که این معاملات در گذشته مدت دار بود.

پس از تحریم بانک مرکزی و خرید نفت ایران از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا از حدود یک سال پیش، وضعیت اقتصادی این کشور متشنج شده و ارزش واحد پولی آن به شدت در برابر ارزهای خارجی سقوط کرده است.

به گفته آقای مصلایی، تاخیر طولانی مدت بیمه در پرداخت مطالبات آزمایشگاه‌ها نیز مشکلات این واحدها را «تشدید» کرده است.

آقای مصلایی همچنین افزوده که افزایش ۳۰ درصدی تعرفه‌های آزمایشگاهی در سال جدید «اصلآ» جوابگوی هزینه‌های نیست و «خیلی» از آزمایشگاه‌ها قیمت برخی از آزمایش‌ها را تا حدود ۳ برابر تعرفه افزایش داده‌اند.

منبع: مهر




 


شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به 30mail-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به 30mail@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته