-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ مرداد ۷, شنبه

Latest News from Kaleme for 07/28/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان: پروردگارا! در این روز توفیق مهر و محبت کردن به یتیمان و اتمام گرسنگان را نصیبم کن، و نیز در آشکار نمودن سلام به دیگران و همنشینی با بزرگان یاریم فرما، به حق جود و کرمت. ای پناه آرزومندان


 


سردار علایی با تاکید بر اهمیت باز بودن تنگه هرمز می گوید: وقتی تهدیدی علیه کشور مطرح می‌شود، مردم و نمایندگان آن‌ها را وادار به واکنش می‌کند و طبیعی است که طرح این مساله از سوی نمایندگان محترم مجلس حاکی از نگرانی آن‌ها است، اما موضوع تنگه هرمز از مسائل امنیت ملی کشور است؛ لذا این مساله به شورای عالی امنیت ملی باز می‌گردد.

سردار حسین علایی اولین فرمانده نیروی دریایی سپاه در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، در ارزیابی خود از این موضوع اظهار کرد: از زمانی که طرح تحریم نفتی ایران از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا مطرح شد، موضوع احتمال بسته شدن تنگه هرمز هم مطرح گردید.تحریم نفتی ایران عملا به مفهوم بسته شدن تنگه هرمز برای ایران خواهد بود؛ بنابراین در چنین وضعیتی جمهوری اسلامی ایران انگیزه‌ای جهت هزینه کردن برای باز نگاه داشتن تنگه هرمز نخواهد داشت.

وی با بیان این‌که “برای بستن تنگه هرمز نیازی به استفاده از آب‌های جنوبی این تنگه نیست و حتی از ساحل ایران هم امکان مسدود نمودن آن وجود دارد” افزود: هیچ‌ یک از کشورهای دنیا با بسته شدن تنگه هرمز موافق نیستند، زیرا تنگه هرمز یک نقش بین‌المللی را ایفا می‌‌کند. طبیعی است ایران که تاکنون بیش از همه کشورها برای باز نگاه داشتن تنگه هرمز تلاش کرده است، علاقه‌مند به روابط دوستانه با کشورهای همسایه خود است. ایران همواره طرح تأمین امنیت منطقه‌ای را به کشورهای حاشیه خلیج فارس پیشنهاد کرده است که به دلیل اشغال نظامی خلیج فارس از سوی آمریکا و داشتن روابط گرم این کشورها با ایالات متحده،از این طرح استقبال نشده است.

علایی تصریح کرد: بسته شدن تنگه هرمز به نفع هیچ‌یک از کشورهای حاشیه خلیج فارس نخواهد بود و کشورهای وارد‌کننده نفت خام هم از بسته شدن آن زیان خواهند دید. ایران حتی در دوران جنگ تحمیلی هم نسبت به بستن تنگه هرمز اقدام نکرد. جمهوری اسلامی ایران همواره برای تأمین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز تلاش کرده است. البته آمریکا در تیرماه ۱۳۶۷ با حمله به هواپیمای مسافربری هما سعی در ناامن کردن تنگه هرمز داشت که ایران با هوشیاری از توسعه درگیری‌ها جلوگیری کرد.

وی با اشاره به مطرح شدن “طرح بسته شدن تنگه هرمز” در مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی تهدیدی علیه کشور مطرح می‌شود، مردم و نمایندگان آن‌ها را وادار به واکنش می‌کند و طبیعی است که طرح این مساله از سوی نمایندگان محترم مجلس حاکی از نگرانی آن‌ها است، اما موضوع تنگه هرمز از مسائل امنیت ملی کشور است؛ لذا این مساله به شورای عالی امنیت ملی باز می‌گردد.

علایی درباره تبعات بسته شدن تنگه هرمز نیز اظهار نظر کرد: بسته شدن تنگه هرمز وضعیت ناپایداری را در ثبات خلیج فارس ایجاد کرده و صادرات نفت از خلیج فارس را دچار بحران خواهد کرد. این اتفاق ممکن است به درگیری‌های نظامی بینجامد.

اولین فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره به تلاش ایران برای حفظ امنیت و ثبات در خلیج فارس و تنگه هرمز بویژه در دوران دفاع مقدس، خاطرنشان کرد: ایران همواره بر تأمین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز اصرار ورزیده است و در اوضاع مغشوش کنونی نیز بهتر است، سیاست خود مبنی بر باز نگاه داشتن تنگه هرمز را بیان کند تا از تبلیغات منفی علیه خود نیز بکاهد.

علایی درباره حضور ناوهای آمریکایی در خلیج فارس نیز گفت: حضور کشتی‌های جنگی آمریکا مانع اصلی همکاری کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس با جمهوری اسلامی است. ناوهای آمریکایی به منظور ایجاد فاصله بین کشورهای عربی با ایران در خلیج فارس حضور یافته‌اند. خروج کشتی‌های جنگی آمریکا از خلیج فارس بر امنیت خطوط کشتیرانی خواهد افزود. اخیرا این ناوها به یک قایق ماهی گیری هندی در سواحل دوبی حمله و دو نفر از سرنشین‌های غیر نظامی آن را کشتند. حضور این ناوها بر نا امنی در خلیج فارس نیز می‌افزاید.

وی همچنین در ارزیابی نسبت به تلاش برخی کشورها برای احداث خط لوله به منظور دور زدن تنگه هرمز و این‌که آیا این اقدامات از اهمیت این گلوگاه خواهد کاست نیز تصریح کرد: اهمیت تنگه هرمز تنها به صادرات نفت از مسیر آن نبوده، بلکه به صادرات و واردات انواع کالاها نیز هست. عدم استفاده از خط لوله، هزینه صادرات نفت را کاهش می‌دهد، میزان کمی از نفت امارات از طریق خط لوله احداثی صادر می‌شود. اصولا رفتار و مواضع سیاسی کشورهای همسایه باید از افزایش هزینه‌های آن‌ها جلوگیری کند و امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز می‌تواند به دامنه همکاری‌ها بیفزاید.


 


کلمه – گروه بین الملل: یک مقام ارشد سازمان ملل نسبت به نقض حقوق بشر توسط نیروهای امنیتی و دولت میانمار (برمه) پس از درگیری های میان مسلمانان و بودائیان ابراز نگرانی کرد.

به گزارش کلمه، روز جمعه ۲۷ جولای (۶ مرداد) ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، در مورد مرگ ۷۸ نفر و آواره شدن هزاران نفر از مسلمانان برمه در منطقه رخاین گفت که بر اساس گزارش های رسیده از منابع مستقل، نیروهای امنیتی در برمه با مسلمانان این کشور برخوردهای تبعیض آمیز داشته اند. به گفته وی، این گزارش ها نشان می دهد که اولین و سریع ترین پاسخ مقامات دولتی برمه به این خشونت های جمعی، سرکوب مسلمانان روهینگیا بوده است.

مطالب پیشین کلمه در این باره:
تراژدی مسلمانان برمه‌ای؛ مردمان بی‌وطن
دفاع آنگ سان سوچی از حقوق اقلیت‌های دینی و قومی برمه
پیشنهاد ارگان انصار حزب الله: مداخله نظامی ایران در برمه!
انتقاد نوام چامسکی از سکوت نهادهای بین المللی در قبال کشتار برمه

خانم پیلای خواستار تحقیقات مستقل و سریع در این مورد شده و گفته است که این بحران نشان دهنده تبعیض طولانی مدت و سیستماتیک در برابر جامعه مسلمانانی است که توسط دولت به رسمیت شناخته نشده و بدون تابعیت باقی مانده اند.

خانم پیلای گفت که دولت میانمار مسئولیت دارد برای جلوگیری و مجازات اعمال خشونت آمیز صرف نظر از مذهب و قوم بدون تبعیض و مطابق قانون وارد عمل شود. او ضمن تاکید بر اینکه سازمان ملل متحد برای کمک و حمایت همه جانبه از آسیب دیدگان این منطقه تلاش می کند، گفت: تعصب و خشونت علیه اقلیت های قومی و مذهبی باعث تضعیف همبستگی ملی می شود و کشور ها را در معرض خطر قرار می دهد.

در همین حال کمیساریای عالی سازمان ملل متحد آمادگی خود را برای کمک به بیش از سی هزار نفر از آسیب دیدگان این خشونت ها اعلام کرد. به گزارش کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد حدود هشتاد هزار نفر در جریان این خشونت ها آواره شده اند.

دروغ نویسی و جعل عکس برای حمایت از مظلومان؟!

از زمان آغاز این درگیری ها در برمه که به کشتار دهها مسلمان مظلوم در این کشور منجر شد، برخی رسانه های حکومتی در ایران با انتشار عکس هایی مربوط به زلزله و نسبت دادن این عکسها به کشتار مسلمانان در برمه، بسیاری از مردم را اشتباه انداختند و باعث انحراف افکار عمومی از واقعیت ماجرا شدند.

فیلمی نیز با عنوان آتش زدن مسلمان های برمه در یکی از این رسانه ها منتشر شده که صحنه های رقت انگیز و به شدت خشونت باری دارد اما در واقع این فیلم مربوط به مسلمانان برمه ای نیست. اصل این فیلم متعلق به سال ۲۰۰۸ در کنیا است و صحنه هایی از سوزاندن ۱۱ مرد مسن را نشان می دهد که مشکوک به جادوگری هستند. اما برخی رسانه های وطنی، به دروغ، این فیلم را مربوط به برمه معرفی کرده اند.

عادت این رسانه های دولتی به نوشتن دروغ و انتشار عکس های غیر واقعی و جعلی، بارها به ایرانیان و منافع ملی کشور صدمات جبران ناپذیری وارد کرده است. در مورد اخیر هم این دروغ پردازی ها باعث شد که مسلمانان برمه نیز به دلیل انتشار عکس های جعلی، مظلوم واقع شوند، و باعث شد که افکار عمومی و رسانه ها در مورد این اخبار دچار تردید شوند و واکنش به موقع نشان ندهند.

در همین زمینه خبرهای نادرست زیادی نیز منتشر شده است خبر هایی که آمار کشته شدگان این خشونت ها را هزاران نفر اعلام کرده است در صورتی که تعداد واقعی کشته شدگان که به تایید سازمان ملل نیز رسیده، ۷۸ نفر است. اما انتشار این اخبار دروغ و دامن زدن به آن در برخی رسانه ها از جمله پرس تی وی، حتی برخی مسلمانان در کشورهای دیگر – از جمله پاکستان – را نیز به اشتباه انداخته است.

متاسفانه آیت الله خامنه ای نیز در یکی از سخنرانی های اخیر خود از کشته شدن هزاران نفر سخن گفته و بخش انگلیسی خبرگزاری فارس (وابسته به سپاه پاسداران) و شبکه پرس تی وی وابسته به صدا و سیما نیز اخبار زیادی در این زمینه و به زبان انگلیسی منتشر کرده اند. این در حالی است که حتی صالحی وزیر امور خارجه هم آمار کشته ها را دست بالا ۱۶۰ نفر اعلام کرده است.

اخبار نادرست منتشر شده در این باره، باعث تحریک مسلمانان در برخی کشورها از جمله پاکستان و افغانستان به انجام اعمال خشونت بار و غیر قانونی شده است که بهترین خدمت به رسانه هایی در غرب است که می خواهند در عوض پوشش اخبار برمه، به تصویر زشت و خشنی که از مسلمانان ساخته اند، دامن بزنند.

در تهران هم دو روز پیش گروهی از افراد مدعی بسیجی و دانشجو بودن، در مقابل دفتر سازمان ملل تجمع کردند و به سنگ پرانی پرداختند. متاسفانه در پلاکاردهای در اختیار این افراد هم تصاویر بی ربطی و ادعاهای دروغین درباره کشته شدن ۵۰ هزار نفر! در برمه تکرار شده بود.

اما واقعیت چه بوده؟

ماجرا از این قرار است که در اواخر ماه مه امسال، قتل های پراکنده ای در ایالت غربی برمه اتفاق افتاد. ابتدا ۱۰ مسلمان برمه ای در حمله اوباش بودایی به اتوبوسی به قتل رسیدند. این حمله به دنبال تجاوز و قتل یک زن بودایی در مرز بنگلادش اتفاق افتاد. به گفته مقامات محلی، شایع شده بود که قتل این زن توسط یک مسلمان انجام شده است.

این اتفاقات باعث بروز در گیری های خونینی میان بودائیان و مسلمانان برمه شد، درگیری هایی که به سرعت تمام ایالت غربی رخاین را در بر گرفت. بخش عمده مسلمانان برمه در رخاین زندگی می کنند. دولت برمه از ۱۰ ژوئن در این استان حالت فوق العاده اعلام کرده است. به دلیل گسترش خشونت ها تاکنون ده ها نفر کشته شده و بسیاری از مردم محل زندگی خود را ترک کرده اند. از آن زمان نیرو های نظامی برای سرکوب ناآرامی ها و حفاظت از مساجد و صومعه ها در شهرها مستقر شده اند. گفته می شود در این مدت خانه های تعداد زیادی از مسلمانان و بودائیان سوزانده شده است.

به گزارش ایندیپندنت، راهبان بودایی این منطقه که همواره نقشی حیاتی در مبارزه برای آزادی در برمه را داشته اند متاسفانه در این مورد متهم به دامن زدن به این تنش های قومی هستند.

برمه ۵۳ میلیون نفر جمعیت دارد که حدود ۵ درصد از آنها مسلمان هستند. بزرگترین گروه مسلمانان برمه را اقلیت قومی بنگالی به نام روهینگیا تشکیل می دهند. این افراد در زمان استعمار انگلستان به مهاجرت به نقاط حاصلخیز تشویق شدند و گروهی از آنها به مناطق غربی برمه مهاجرت کردند. اما این مسلمانان هنوز از حقوق شهروندی برخوردار نیستند و همچنان به عنوان مهاجران غیر قانونی در خانه های خود زندگی می کنند.

دولت میانمار و همچنین اکثریت بودایی این کشور از به رسمیت شناختن این گروه سر باز می زنند و همچنان آنها را بنگالی می داند. این اقوام همواره مورد ظلم و سرکوب قرار گرفته اند. سازمان ملل متحد می گوید آنها از جمله آزاردیده ترین اقلیت ها هستند. عفو بین الملل در بیانیه خود از ادامه حمله به مسلمانان و بازداشتهای خودسرانه آنها اظهار نگرانی کرده است.


 


استان شیعه نشین قطیف امروز – جمعه ۶ مرداد ماه – صحنه درگیری میان تظاهر کنندگان شیعه و نیروهای امنیتی عربستان سعودی بود.

به گزارش کلمه، تظاهرکنندگان خواستار آزادی بازداشت‌شدگان ناآرامی های این استان بودند که نیروهای امنیتی به سوی آنان آتش گشودند و گزارش شده که چند نفر از آنان در اثر تیراندازی نیروهای امنیتی زخمی شده‌اند. شاهدان عینی گفته‌اند پلیس ضد شورش با گلوله‌های واقعی به روی تظاهرکنندگان شلیک کرده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، خبرگزاری رسمی عربستان ادعا کرده‌اند که تظاهرکنندگان در تجمعی شبانه با به آتش کشیدن لاستیک ها به زندانی بودن معترضان اعتراض کردند.

در طول سال گذشته در شهر قطیف که محل زندگی اقلیت شیعه این کشور است درگیری های مسلحانه زیادی اتفاق افتاده است. شیعیان این منطقه خواهان حقوق اجتماعی بیشتر و پایان دادن به تبعیض های حاکمان سنی هستند.

به گزارش بی بی سی، محمد الشاخوری که به همراه ٢٣ نفر دیگر توسط پلیس عربستان تحت تعقیب قرار گرفته بود، جزو بازداشت‌شدگان است. اما وزیر کشور عربستان اعلام کرده است که برخورد با تظاهرکنندگان تلفاتی نداشته است. تظاهرکنندگان تصاویری از نمر النمر، روحانی شیعه که به تازگی بازداشت شده، در دست داشته‌اند.

درگیری میان شیعیان قطیف و نیروهای امنیتی عربستان در روزهای اخیر شدت گرفته است. پیشتر کشته شدن دو نفر از معترضان موجب حملاتی به ساختمان‌های دولتی در قطیف شده بود. شیعیان ۱۰ درصد از ۲۳ میلیون نفر از شهروندان عربستان سعودی را تشکیل می دهند.


 


کلمه – گروه کارگری: اخراج از کار، حقوق معوقه، مرگ کارگران به واسطه نبود ایمنی در محیط کار، زندانی شدن فعالان کارگری، اعتصاب و تجمع اعتراضی برای احقاق حقوق معوقه زیست انسانی، خلاصه رویدادهای جامعه کارگری ایران در هفت روز اخیر است. کارگرانی که همانند دیگر اقشار مستضعف جامعه، قربانی سوء مدیریت سران حاکمیت و بی تدبیری و بی کفایتی دولت شده اند.

نه تنها در هفته گذشته، بلکه سالهاست که کارگران ایرانی با این مصیبت های شوم دست و پنجه نرم می کنند. اما با وجود همه این دردها و آلام در میان کارگران میهن مان، از آنجا که رهبری معتقد است “مشکلات اقتصادی غرب همانند اتوبوسی است که زیر بهمن مانده است ولی مشکلات ما همانند مشکلات گروه کوهنوری است که در حال حرکت به سمت قله، دچار مشکلاتی می شود” طبیعی است که رسانه های حکومتی گوش به فرمان وی، نیز یکسره از بحران معیشتی کارگران در اروپا سخن بگویند.

رسانه های حکومتی برای اینکه بتوانند تحلیل تخیل گونه ی سران کشور از ورشکستگی اقتصاد غرب و شکوفایی اقتصاد ایران را به افکار عمومی بقبولانند، این روزها سخت سرگرم تهیه گزارش از اعتراض گروه اندکی از کارگران در فرانسه هستند. در تازه ترین اقدام در این زمینه، شبکه تلویزیونی پرس تی.وی وابسته به صدا و سیما در گزارشی اعلام کرد که تحریم ایران باعث حذف هزاران فرصت شغلی در شرکت خودروسازی پژو فرانسه شده است.

رادیو و تلویزیون هم در تمام روزهای اخیر، به تکرار همین خبر مشغول بودندو بلافاصله پس از اعلام هر خبر و گزارشی درباره شرایط اقتصادی کشور و «تدابیر مهم دولت حل قریب الوقوع مشکلات» و … از سر و صدای چند کارگر فرانسوی در اعتراض به شرکت پژو گزارش می دادند تا به زعم خود مخاطبانشان تصور کنند وضعیت اروپا بحرانی تر از ماست.

این رویکرد رسانه های رسمی، نشان از میزان دوری آنها از دغدغه های مردم دارد. انگار که با بیان نکردن مشکلات و مصائب معیشتی مردم و وضعیت بحرانی کسب و کار، این مشکلات حل خواهد شد و یا مردم این دردها را حس نخواهند کرد. حال آنکه این روزها تنگ شدن سفره مردم و بیکاری روزافزون کارگران، با پوست و خون آنها قابل لمس است.

تعطیلی و بحران کارخانجات تولیدی

در هفته گذشته رئیس هیات مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران از تعطیلی سه واحد بزرگ تولیدکننده لوازم خانگی کشور به واسطه مشکلات شدید اقتصادی خبر داد و نسبت به تعطیلی باقی واحدهای تولیدی که اکنون با یک دوم ظرفیت عملیاتی سال گذشته خود فعالیت می‌کنند، هشدار داد. محمدرضا فریوری ضمن انتقاد از عملکرد دولت به ایلنا گفت: در صورت عدم تامین ارز مرجع برای تولیدکنندگان لوازم خانگی، فعالان این صنعت با یک ضعف مضاعف مواجه خواهند شد. به واسطه اینکه هم‌اکنون تولیدکنندگان زیر ظرفیت تولیدی خود، فعالیت می‌کنند، به زیان‌دهی افتاده و به تبع آن مسیر اضمحلال این صنعت فراهم خواهد شد.

در همین زمینه دبیر خانه کارگر خوزستان نیز نسبت به تعطیلی واحد‌های بزرگ تولیدی در این استان هشدار داد. آقایار حسینی با اشاره به اینکه کارگران کارخانه لوله سازی خوزستان بیش از دو سال است بلاتکلیف‌اند، به ایلنا گفت: این در حالیست که لوله سازی خوزستان در گذشته از شرکت‌های نمونه بخش دولتی محسوب می‌شد و از زمان واگذاری به بخش خصوصی وضعیت نابسامانی یافت.

کارخانه لوله سازی در دو سال گذشته هیچ تولیدی نداشته است و در عمل تعطیل است. این واحد‌های تولیدی به دلیل بی‌توجهی مسئولان و بعد از تفسیر نادرست از اصل ۴۴ قانون اساسی و اغاز اختصاصی سازی، دچار بحران شده اند و اکنون تعطیل شده‌است. این کارخانه از پرداخت بیش از ۲۰ ماه حقوق کارگران خود ناتوان بوده است و این کارگران همچنان در بلاتکلیفی به سر می برند.

کارخانجات استان اصفهان نیز همانند سایر استان های کشور با بحران در عرصه تولید رو به رو هستند. کارخانجات بزرگ تولیدی این استان تنها با ۲۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند. احمدرضا معینی، عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار استان اصفهان ضمن اعلام این مطلب به ایلنا گفت: هم اکنون برخی از واحدهای تولیدی به علت عدم سرمایه گذاری جهت به روز کردن ماشین آلات و ابزار تولید، محصولات قابل رقابت با سایر کشور‌ها تولید نمی‌کنند و طبق فرمول‌های اقتصادی این کارخانه‌ها محکوم به تعطیلی هستند.

وی دشواری در دریافت تسهیلات بانکی، را یکی از مهم‌ترین مشکلات بنگاه‌های تولیدی متعلق به بخش خصوصی دانست و علاوه بر ان حذف یارانه‌ها را هم یکی از عوامل موثر در بروز بحران در واحدهای تولیدی اعلام کرد که موجب افزایش هزینه‌های تولید شده واین افزایش هزینه، بالا رفتن قیمت تمام‌شده محصولات را در پی داشته است. این در حالیست که افزایش قیمت تمام شده نیز باعث کاهش سود و در نتیجه به تعطیلی کشاندن واحد تولیدی می شود.

روند از کار افتادن واحدهای تولیدی صنعتی کشور، به کارخانه با سابقه و بزرگ ایران پویا ( جنرال استیل ) ، سازنده یخچال و مقاطع مس و برنج نیز رسیده است که این مساله باعث اخراج بخشی از کاگران این کارخانه شده است. کارخانه ایران پویا بعنوان یکی از قدیمی‌ترین کارخانجات صنعتی ایران، درحالی رو به تعطیلی می‌رود که زمانی بعنوان یکی از کارخانجات مادر در خاورمیانه محسوب می‌شده است. ایران پویا یکی از بزرگ‌ترین تولید کنندگان لوازم خانگی در ایران است، که در سال ۱۳۳۶ با نام شرکت پارس آمریکا با سرمایه اولیه ۲۰۰۰۰۰۰۰ ریال تأسیس شد و این شرکت با نام تجاری جنرال استیل تولید انواع یخچال‌های خانگی و مقاطع مس و برنج را در سال ۱۳۳۸ آغاز کرد.

اما اینک به دلیل بحران فزاینده در زمینه اقتصاد کشورمان، این کارخانه توان رقابت با محصولات خارجی را ندارد و از چندی پیش اقدام به منحل کردن بخش یخچال سازی و اخراج کارگران این بخش کرده است . عبدی پور یکی از اعضای شورای اسلامی کار این کارخانه در این زمینه به ایلنا گفت: در فاز اول تعدیل نیروی این کارخانه ۳۷ نفر بیکار شدند و قرار است ۳۵ نفر دیگر نیز در فاز دوم بیکار شوند که تا امروز شورای کارخانه از این امر جلوگیری کرده است. کارگران اخراج شده بین ۱۰ الی ۱۵ سال سابقه کاری دارند. و نکته دردناک‌تر در این شرایط وقتی است که کارگران برای دریافت بیمه بیکاری به بیمه مراجعه می‌کنند و مسئولان بیمه اعلام می‌کنند که حق بیمه کارگران شرکت از سوی کارفرما پرداخت نشده است.

از سوی دیگر به دلیل ورود و تبلیغات گسترده کالاهای مشابه خارجی، استقبال از یخچالهای تولید ایران پویا به شدت کاهش یافته و عمده درامد‌های این کارخانه ۵۰ ساله در حال حاضر از محل ساخت پروفیل‌های آلومینیوم و مقاطع مس و برنج تامین می‌شود که آنهم به دلیل شرایط تحریم‌ها اکنون به سختی فراهم می‌شود. تعدادی از کارگران کارخانه ایران پویا ۲ ماه است که حقوق خود را دریافت نکرده‌اند و همچنین حق بیمه بعضی از این کارگران به مدت ۴ ماه از سوی کارفرما پرداخت نشده است. حقوق کارگران استخدامی هر ۲ ماه یکبار پرداخت می‌شود و سهمیه ناهار روزانه این افراد نیز قطع شده است.

صنعت خودرو نیز اخیرا با بحران های مهیبی رو به رو شده و آنطور که فرهاد‌ به‌نیا، عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران، می گوید خطر بیکاری حدود ۷۰۰ هزار نفر پرسنل شاغل در صنعت خودرو و قطعه کشور وجود دارد. او به ایسنا گفته است: در صنعت خودرو و قطعه کشور به سرعت به وضعیت بحران غیرقابل بازگشت نزدیک می‌شویم. تاکنون با وجود آ‌نکه حدود ۴۰ روز از تصویب تسهیلات ۲۰۰۰ میلیارد تومانی صنعت خودرو در کارگروه حمایت از تولید گذشته و تخصیص آن نیز ابلاغ شده، تاکنون اتفاق خاصی رخ نداده است.

این عضو انجمن قطعه‌سازان با هشدار نسبت به خطر بیکاری حدود ۷۰۰ هزار نفر، تاکید کرده که طبق آمارهای رسمی کاهش تولید خودرو در سه ماهه نخست امسال ۳۶ درصد بوده و طبق آمارهای غیر رسمی نیز تاکنون به حدود ۵۰ درصد رسیده است

تعویق حقوق کارگران

بیش از ۱۴۰ کارگر کارخانه قند اهواز بیش از یک سال است که حقوقی دریافت نکرده‌اند. آقایار حسینی ضمن اعلام این مطلب از بحران حقوق معوقه کارگران خوزستان و متداول بودن این اقدام غیر قانونی و غیر اخلاقی در سایر بخش های خدماتی و تولیدی این استان خبر داد. وی به ایلنا گفت: کارگران زیر مجموعه شهرداری‌ های استان خوزستان و کارگران قطار شهری اهواز معمولا با تاخیر ۳ الی ۴ ماهه پرداخت می‌شود.

در ساری نیز تعداد کارگران کارخانه خوش نوش سه ماه از حقوق خود را دریافت نکرده اند. این کارخانه بزرگترین تولید کننده نوشابه در شمال کشور است که بعد از شروع اختصاصی سازی دچار بحران شده است و مجبور به اخراج کارگران خود در سالهای اخیر شده است. این واحد تولیدی در ۱۰ سال گذشته بیش از ۹۰۰ کارگر داشته است که این تعداد هم اکنون به ۴۳ نفر تقلیل یافته است. بعد از انقلاب این کارخانه توسط بنیاد مستضعفان مصادره شد و سپس در طی پروسه اختصاصی سازی سالهای اخیر بعد از ابلاغیه رهبری در مورد اصل ۴۴ قانون اساسی، به جامعه الزهرای حوزه علمیه قم واگذار شده است.

نصر الله دریا بیگی دبیر خانه کارگر مازندران ضمن انتقاد به شیوه اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی به خبرنگار ایلنا گفت: قرار بود خصوصی سازی عامل شکوفایی اقتصاد و تحقق عدالت اجتماعی و تقسیم عادلانه ثروت باشد که متاسفانه به خاطر سوء مدیریت و ضعف نظارت در اجرای این اصل قانون اساسی، خصوصی‌سازی سبب کاهش امنیت شغلی و فقر کارگران شده است.

در همدان نیز کارگران کارخانه کیوان سه ماه از حقوق، بیمه و سایز مزایای قانونی خود را هنوز دریافت نکرده اند. این کارخانه کیوان نزدیک به ۴ سال سابقه فعالیت در حوزه تولید مواد غذایی دارد. سهم این کارخانه در طی پروسه اختصاصی شدن درو بورس تهران در بهمن ۱۳۸۸ واگذار شد. بعد از واگذاری این کارخانه در مسیر رکود قرار گرفت و سرنوشت کارگران آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد به طوری که تنها در نخستین ماه سال جدید ۲۳۰ کارگر این کارخانه بیکار شدند. هم اکنون در مجموع ۱۸۰ کارگر در این کارخانه کار می‌کنند که تنها ۲۴ کارگر آن دائمی هستند.

از ابتدای سال تا کنون تنها حقوق ۱۵ روز فروردین ماه به کارگران پرداخت شده است و هنوز حقوق اردیبهشت و خرداد ماه هم به حساب کارگران واریز نشده است. معوقه بیمه ای این کارگران حدود ۴۰۰ میلیون تومان است که هنوز به تامین اجتماعی پرداخت نشده است و این باعث بروز مشکل در تمدید و صدور دفترچه بیمه کارگران و خانواده هایشان شده است. چنگیز اصلانی، دبیر اجرایی خانه کارگر همدان واردات بی‌رویه و تولیدات زیر پله‌ای را از عوامل مشکلات واحد‌های تولیدی مواد غذایی از جمله کیوان دانست و به ایلنا گفت: کارخانه کیوان در گذشته دارای بازار فروش و سرمایه گذاری خوبی بوده است. از دست دادن بازار فروش این واحد موفق تولیدی به دلیل واردات بی‌رویه و سوء مدیریت بوده است.

بحران مالی و حقوق معوقه به کارگران فعال در طرح های شرکت جهاد نصر هم سرایت کرده است. بنا به گزارش کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری، حدود ۱۰۰ نفر از کارگران شاغل در سد خاکی زیویه ۴ ماه است که حقوق دریافت نکرده‌اند. سد خاکی زیویه در ۲۰ کیلومتری شهر کامیاران قرار دارد و در سال‌ ۱۳۸۴ با پیمانکاری شرکت جهاد نصر شروع به کار کرده است. کارگران شاغل در این سد با قراردادهای ۲ ماه مشغول به کار می‌باشند. کارگران شاغل در این سد اکنون ۴ ماه است که حقوق ماهیانه خود را دریافت نکرده‌اند. به شروع اختصاصی سازی شرکت های تابعه جهاد نصر از زیرمجموعه های وزارت جهاد کشاورزی به نیروهای نظامی و سپاهی در غالب رزمندگان و ایثارگران واگذار شده است.

روند رو به گسترش اخراج کارگران

در هفته گذشته ۷۰ کارگرقراردادی کارخانه پیچ مهره سازی کامکار سیرجان از کار اخراج شدند. این کاگران با قرارداد موقت کار می کردند که پس از اتمام مدت قراردادشان، مجددن با انها قرارداد کاری بسته نشد و بیکار شدند. این واحد تولیدی ۲۰ کارگر رسمی و ۱۸۰ کارگر قراردادی داشت و کارگران اخراج شده دارای ۲ تا ۱۷ سال سابقه کار بودند. به جهت افزایش مشکلات این کارخانه سایر کارگران قراردادی نیز تهدید به عدم تمدید قرارداد و اخراج شده‌اند و احتمال دارد که روند اخراج کارگران این کارخانه در ماه های بعد هم ادامه پیدا کند. علی اکبر رواقی، رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار کرمان دلیل این امر را کاهش تولید کارخانه به دلیل کاهش سفارش دهندگان محصولاتش اعلام کرد.

بیشترین سفارشات تولید پیچ مهره به این واحد از سوی کارخانه‌های بزرگ خودرو سازی صورت می‌گرفته است، که به تبع کاهش یک سومی تولید محصولات کارخانه‌های بزرگ خودرو سازی، سفارشات کار این واحد قطعه‌ساز (تولید کننده پیچ و مهره) نیز به حداقل رسیده است. وعده دولت نیز در خصوص پرداخت دو هزار میلیارد تومان تسهیلات به کارخانه‌های خودرو سازی محقق نشد و این کارخانه‌ها در مواردی با کاهش ۴۰ درصدی تولید مواجه شده‌اند. از این رو پیش بینی می‌شود در صورت ادامه این روند تا پایان سال تعداد زیادی از کارگران فعال در این کارخانه‌ها و حوزه های مرتبط با ان از کار اخراج شوند.

روند فزاینده اخراج کارگران در ماه های اخیر در کشور به حدی است که یکی از فعالان کارگری از غیر قابل کنترل شدن این بحران تا پایان سال جاری خبر داد. عباس وطن پرور با اظهار تاسف از افزایش اخراج کارگران در سال جاری، به ایلنا گفت: طبق اظهارات کارشناسان و بررسی‌های میدانی کارفرمایان، در صورتی که دولت فکر عاجلی برای بحران واحد‌های تولیدی نکند روند اخراج کارگران امسال از کنترل خارج خواهد شد. وی افزایش حجم واردات را موجب افزایش تعداد واحدهای تولیدی ورشکسته در ایران اعلام کرد و خاطرنشان ساخت: طبق اعلام گمرک طی دو ماهه نخست سال جاری هشت میلیارد دلار کالا به داخل کشور وارد شده است که پیش بینی می‌شود در صورت تداوم این روند تا پایان سال این میزان به ۹۶ میلیارد دلار کالا افزایش یابد. این در حالیست که به نظر می‌رسد افزایش کالاهای وارداتی به داخل ایران می‌تواند نشان از بروز بحران در تولیدات داخل باشد.

اعتصاب و تجمعات اعتراضی

در هفته گذشته رانندگان حمل سیمان کارخانه سیمان سازی خزر اعتصاب کرده بودند. این اعتصاب در اعتراض رانندگان به نرخ اعلام شده از سوی فرمانداری صورت گرفته بود. کارخانه سیمان سازی خزر در شهر روبار در استان گیلان واقع است و این کارخانه از ده روز پیش زیر نظر فرمانداری استان گیلان فعالیت می کند. اعتصاب رانندگان و عدم حمل سیمان تولیدی، تعطیلی چند روزه کارخانه را در پی داشت. با توجه به ممکن نبودن نگهداری و انبار کردن سیمان برای بیش از چند روز، با شروع اعتصاب رانندگان این کارخانه نیز مجبور شد تولید خود را متوقف کند. حمید اقبالیان، مدیرعامل کارخانه سیمان خزر، به ایسنا گفت: رانندگان جدیدترین نرخ اعلام شده از سوی فرمانداری را پذیرفتند و قرار است محصولات کارخانه سیمان سازی خزر را با ۱۵ درصد افزایش نرخ جابه‌جا کنند.

در همدان جمعی از کارگران اخراجی کارخانه صنایع تبدیلی الوند در مقابل ساختمان استانداری همدان تجمع کردند. این کارگران که در در خردادماه سال ۸۹ از این کارخانه اخراج شده بودند، حکم اخراجشان را غیر قانونی می‌دانند و خواستار دریافت ۲۶ ماه حقوق از زمان اخراجشان هستند. این کارگران به طور دائمی استخدام شده بودند و بیش از ۱۰ سال سابقه کار در این کارخانه را داشته‌اند و به دلیل کهولت سن امکان یافتن شغل در دو سال گذشته را نداشته‌اند.

ترس از گسترش اعتصاب های در میان جامعه کارگری،در اعتراض به شرایط ناعدالانه کاری و زیست شان و الغای قانون کار توسط مسولین در این سالها، موجب شده است که نیروهای امنیتی بیش از گذشته به این حوزه ورد کنند. در تازه ترین اقدام معاون سیاسی استاندار اصفهان از تشکیل کمیسیون کارگری برای کنترل متمرکز مسائل کارگری خبر داده است. به گزارش ایرنا، محمدمهدی اسماعیلی شامگاه شنبه در جلسه شورای اداری استان اصفهان گفت: دشمن تمام انرژی خود را در حوزه اقتصادی متمرکز کرده و لازم است فعالیت های منسجمی برای ارتقای اقتصاد کشور بویژه این استان صورت گیرد. کمیسیون کارگری در سطح استان در حال انجام کار متمرکز برای کنترل شرایط است و در مواجه با مسائل کارگری در این استان، وحدت و هماهنگی بین دستگاه های مختلف الزامی است.

ورود نیروهای امنیتی در حوزه کارگری، زمانی شدت یافت که با آزاد سازی یارانه ها و افزایش روز افزون قیمت مواد غذایی از یک طرف و شرایط بحرانی کارگاه ها و کارخانجات تولیدی و اخراج کارگران و بیکار شدن آنها از طرفی دیگر، موجب افزایش اعتراضات و اعتصابات کارگری شد. در هفته گذشته در نیشابور مردم در اعتراض به قیمت مرغ تجمع کردند و شعار سر دادند.

اما جعفر شجونی، دبیر جامعه وعاظ تهران و عضو حزب موتلفه اسلامی با تاکید بر اینکه مردم نباید به خاطر گرانی مرغ به خیابان بیایند و اعتراض بکنند گفت: من می گویم این نظام مرغ نیست، نظامِ اسلامی است، شرکت سهامی خون شهداست، آدم برای هرچیزی که راهپیمایی نمی کند.

وضعیت بحرانی معیشت کارگران

نرخ سبد هزینه خانواده کارگری هم اکنون بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است در حالی که حداقل دستمزد کارگران برای امسال ۳۸۹ هزار تومانی تعیین شده است. این عدم توازن موجب می شود که جامعه کارگری و خانواده های شان بیشترین فشار روحی و اقتصادی را از شرایط اسفبار فعلی تحمل کنند. وقتی که این هزینه ها را با میزان حقوق کارگران و مزدبگیران قیاس کنیم به عمق بحران معیشتی کارگران پی خواهیم برد. ماشاالله زهتابی، دبیر اجرایی خانه کارگر کاشان در همین زمینه به ایلنا گفت: با افزایش روزانه قیمت‌ها پایه دستمزد کارگران تنها کفاف ۱۰ روز هزینه‌های زندگی‌شان را می‌دهد و آنان با مشقت مایحتاج سایر روزهای باقی مانده را تامین می‌کنند.با توجه به اینکه نرخ تورم بصورت پله‌ای افزایش می‌یابد در شرایط موجود برای تعیین نرخ دستمزد بجای افزایش سالانه، باید هر شش ماه یکبار حقوق کارگران بر اساس نرخ جدید تورم افزایش یابد.

طبق اعلام بانک مرکزی، نرخ تورم در سال ۸۹، نزدیک به ۱۲٫۴ درصد و نرخ تورم در پایان سال ۹۰ نزدیک به ۲۱٫۵ درصد بوده است که تقریبا ۲ برابر شده است، همچنین مقایسه افزایش دستمزد کارگران در سال ۸۹ و در سال ۹۰ نشان می‌دهد که افزایش دستمزد‌ها به هیچوجه تناسبی با افزایش میزان تورم نداشته است. بنابر مصوبه شورایعالی کار، دستمزد کارگران در سال ۸۹، ۳۰۳ هزارتومان تعیین شده است که نسبت به سال قبل از آن، ۱۳درصد افزایش داشته است و میزان دستمزد در سال ۹۰، ۳۳۰ هزار تومان تعیین شده است که نسبت به سال ۸۹ تنها ۹درصد افزایش داشته است، که این مساله بیانگر اختلاف افزایش دستمزد و افزایش میزان تورم است. باوجود تورم بیش از ۲۵ درصدی در سال ۸۷، میزان دستمزد‌ها در این سال تنها ۵ درصد نسبت به سال ۸۶ افزایش داشته است و همچنین با وجود افزایش دو برابری تورم در سال ۱۳۹۰ نسبت به سال ۸۹، میزان افزایش حقوق در سال ۹۰ تنها ۹ درصد بوده است.

قانون کار نحوه تعیین دستمزد کارگران را مشخص کرده است. متن ماده ۴۱ قانون کار به شرح ذیل است:
‌ماده ۴۱ – شورای عالی کار همه ساله موظف است، میزان حداقل مزد کارگران را برای نقاط مختلف کشور و یا صنایع مختلف با توجه به معیارهای‌ذیل تعیین نماید:
۱- حداقل مزد کارگران با توجه به درصد تورمی که از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌شود.
۲- حداقل مزد بدون آن که مشخصات جسمی و روحی کارگران و ویژگی‌های کار محول شده را مورد توجه قرار دهد باید به اندازه‌ای باشد تا‌ زندگی یک خانواده، که تعداد متوسط آن توسط مراجع رسمی اعلام می‌شود را تأمین نماید.

اما نه تنها اعلام حداقل دستمزدها ارتباطی با تورم واقعی در کشور ندارد بلکه سایر واقعیت های موجود در حوزه کار نیز خلاف قوانینی است که در قانون کار برای زیست بهتر کارگران تنظیم شده بود. بن کارگری به عنوان بخشی از مزد در قانون کار برای ارتقاء سطح زندگی جامعه کارگری در نظر گرفته شده بود. پرداخت بن کارگری از حالت نقدی به غیر نقدی هم در راستای بالا بردن کیفیت و کمیت سفره کارگران صورت گرفته بود. اما واقعیت های جاری در حوزه کار متاسفانه این اهداف را تامین نمی کند.

آنچه که ظلم مضاعف در حق کارگران قلمداد می شود، سقف مالیاتی کارگران است که بیشتر از کارمندان دولتی است. و علاوه بان، حمایت های غیر نقدی دولتی است که فقط متوجه کارمندان دولت است و کارگران از دریافت این حمایت های غیر نقدی محروم هستند. اختصاص کمک های غیر نقدی کارمندان دولت در ابتدای ماه رمضان و محروم ماندن کارگران از آن، یکی از این آخرین نمونه های نابرابری اجتماعی علنی در جامعه است که به شکل رسمی از جانب دولت اعمال می شود.

دولت با افزایش نمایندگان خود در شورای عالی کار و به دست آوردن حق رای بیشتری از نمایندگان کارفرمایان و کارگران، در عمل سه جانبه گرایی را نقض کرده است. در خلأ تشکل های مستقل کارگری و با اعمال نظر دولت در این حوزه، فعالان کارگری ای که به عنوان نمایندگان جامعه کارگری کشور در شورا عالی کار عضو دارند، نمی توانند در مقابل این نابرابری ها اقدامی مفید انجام دهند.

تشکل های کارگری

تقویت تشکل‌های مستقل کارگری، مسیر تعامل با دولت و کارفرما را هموار می کند. تشکل های کارگری به سان سازمانی مردم نهاد و بخشی از جامعه مدنی باید مستقل از احزاب و دولت باشند. مهم‌ترین تاثیر تشکل‌های مستقل کارگری، جدای از تئوریزه کردن پیگیری مطالبات کارگران، اقدام عملی در زمینه احقاق این حقوق است. پرواضح است که نهادهای بالادستی نظیر دولت و کارفرما، به دلیل ذات تشکیل، نیازمند تلنگرهایی برای درنظرگرفتن اهمیت حقوق کارگران در زمانهای مختلف هستند.

نهادهای کارگری بعنوان تشکل‌هایی برخاسته از جامعه کارگری، همواره نقش دیده‌بان حقوق کارگران در جامعه را بعهده داشته و دور از هیاهوی سیاسی و… در جهت پیگیری مطالبات کارگران قدم برداشته‌اند، از این رو، یکی از راهکارهای حمایت از موقعیت اقتصادی و اجتماعی کارگران، وجود تشکل‌هایی است که بتوانند معضلات جامعه کارگری را به دولت و کارفرما منتقل کرده و در این مسیر تلاش کنند. تقویت تشکل‌های مستقل کارگری، می‌تواند دولت و کارفرما را نسبت به مشکلات ناشی از خلا افزایش تورم اگاه کرده و با استفاده از قدرت چانه زنِی، کارفرما و دولت را برای حمایت بیشتر از این قشر مجاب کند.

وجود تشکل‌های مستقل کارگری، سالهاست در کشورهای توسعه یافته امری عادی و پذیرفته شده است و فعالیت این نهادهای مدنی، دور از هرگونه بازی سیاسی، به نفع شرکای اجتماعی و کل جامعه است و از راه های دستیابی به دموکراسی و توسعه و عدالت پایدار است. اما در ایران همواره فعالین کارگری برای ایجاد تشکل های مستقل کارگری با زندان و تهدید و شکنجه مواجه شده اند. در تازه ترین این رویدادها پدرام نصرالهی فعال کارگری و عضو کمیتهٔ هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شد. این فعال کارگری به موجب کیفر‌خواست صادره از سوی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان سنندج به اتهام عضویت در کمیتهٔ هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری و تبلیغ علیه نظام، که نامبرده این اتهام را در بازجوئی‌ها و نیز در آخرین دفاعیات خود در دادگاه قویاً رد کرده بود، با استناد به مواد ۴۹۹ و ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی از حیث فعالیت تبلیغی علیه نظام به یک سال حبس تعزیری و از حیث عضویت در کمیتهٔ هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری به تحمل دو سال حبس تعزیری محکوم و این حکم به وی اعلام شد. از دستگیر شدگان اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری در تاریخ ۲۶ خرداد در کرج نیز دو تن به نام های جلیل محمدی و عسگر محمدی هنوز در زندان به سر می برند.

ناامنی محیط کار و مرگ کارگران

در هفته گذشته دست کم ۴ کارگر به علت حوادث ناشی از نبود ایمنی در محیط کار جان خود را از دست داده اند. در نیشابور و در یکی از روستاهای بخش سرولایت این شهر یک کارگر جوان ۲۴ ساله هنگام کار به علت رها شدن دکل جرثقیل و اصابت آن به سرش دچار جراحت شدیدی شد و در دم جان خود را از دست داد.

در شرکت فرآورده‌های شیلاتی بندرعباس نیز سه کارگر به علت گاز گرفتگی جان خود را از دست داده اند. این کارگران برای باز کردن گرفتگی کانال فاضلاب وارد این کانال که حدود هفت متر ارتفاع دارد شده بوند و مدت کوتاهی پس از ورود دچار گازگرفتگی شده است. سه نفر از آنها جان دادند و یک نفر از انها هنوز در بیمارستان بستری است. تنها باز مانده این حادثه به خبرنگار ایلنا گفت: ما به ماسک و دیگر لوازم ایمنی دسترسی نداشتیم و به همین دلیل در زمان مواجهه با حجم بالای گاز خروجی از چاه، قادر به مقاوت نبودیم. در تهران نیز به علت محکم نبودن داربست فلزی ساختمان در حال ساخت سه گارگر افغان سقوط کرده اند و مجروح شده اند.


 


کلمه – گروه اقتصادی: در حالی که بحران عرضه مرغ همچنان ادامه دارد و دولت هم با وجود وعده های مکرر هنوز نتوانسته از پس مدیریت بازار تولید و مصرف این کالای اساسی برآید، امام جمعه های شهرهای مختلف در نماز جمعه امروز از مردم خواسته اند از رهبری حمایت کنند و فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم را تحمل کنند. امام جمعه مشهد هم پیشنهاد کرده که مردم به جای مرغ، اشکنه پیاز داغ بخورند!

به گزارش کلمه، بیش از دو هفته وعده مسئولان دولتی و متهم کردن مردم به احتکار و زیاده خواهی به همراه متهم کردن تولیدکنندگان به سودجویی و فرصت طلبی، در کنار آزادسازی واردات و ممنوع الخروج کردن! مرغ از برخی استان ها، هنوز نتوانسته قیمت مرغ را پایین بیاورد.

اما پس از آنکه رهبری در اولین واکنش مستقیم خود به بحران اقتصادی موجود، راهبرد «اقتصاد مقاومتی» را توصیه کرد، امروز در نماز جمعه های سراسر کشور، نماینده های ولی فقیه و منصوبان وی به حمایت از این سخنان پرداختند و از مردم خواستند که فشارها را تحمل کنند و از نظام حمایت کنند.

جالب ترین سخنان مربوط به احمد علم الهدی امام جمعه مشهد بود که به مردم پیشنهاد داد اگر نمی توانند مرغ بخورند، اشکنه پیاز داغ بخورند! وی گفت: اگر مرغ در دسترس نیست آن را به یک ماده پروتئینی دیگر جایگزین کنید. مشهدی ها! مگر اشکنه پیاز داغ را یادتان رفته و آن زندگی را فراموش کرده اید؛ مگر قرار است برنامه همان باشد که قبلاً ‌بوده است.

علم الهدی همچنین با بیان این که دولت میکاییل ما نیست که رزق ما را بدهد، خطاب به مردم گفت: امکانات غذایی زندگی خودتان را تهیه کنید؛ بنا نیست زندگی شما هر جور که قبلا می گذشته الان هم همان طور باشد.

به گزارش کلمه، میکائیل بر اساس آموزه های اسلامی، یکی از چهار فرشته مقرب درگاه الهی (جیرئیل، میکائیل، اسرافیل و عزرائیل) است که مامور تامین رزق و روزی بندگان است؛ و حال مشخص نیست از نگاه علم الهدی، دولت احمدی نژاد قرار است کدام یک از این چهار فرشته باشد!

علم الهدی همچنین گفت: افغانستان انبار جوی دنیا است، جو را از افغانستان وارد کنید و کارشناسان خوراک ابتکار کنند و برای خوراک مرغ چاره دیگری بیندیشند. وی همچنین از مسئولان خواست با چنگ و دندان در مورد امنیت، غذا و آب مردم به میدان بیایند؛ و با بیان اینکه دشمن می خواهد به خاطر شکم ما را از پا درآورد، خطاب به مرغداران گفت: چرا توکلتان از خدا قطع شده است؛ مگر به خدا معتقد نیستید؟

علاوه بر امام جمعه مشهد، خطیبان نماز جمعه دیگر شهرها نیز سخنانی از همین جنس بیان کردند، از جمله امام جمعه موقت یاسوج که بدون توجه به تاکید رهبری بر اینکه هم اکنون در شرایط شعب ابیطالب نیستیم و در وضعیت (تهاجمی) بدر و خیبر هستیم، گفت: اگر تدبیر داشته باشیم همچنان که در صدر اسلام کفار در قضیه شعب ابی‌طالب شکست خوردند در موضوع تحریم ایران اسلامی  نیز شکست خواهند خورد.

اما برخلاف نماز جمعه ها، در بازار همچنان مرغ گران بود و مردم نگران. به طوری که حتی خبرگزاری های رسمی هم نمی توانستند واقعیت را پنهان کنند. از جمله ایسنا که در گزارشی در این باره نوشت: صف های طولانی خرید مرغ دولتی در مراکز اجرای طرح ضیافت، موجب کلافگی مردم و در نتیجه بروز درگیری های لفظی میان آنان شده است. مردان و زنان تقریبا سالمندی که در صف توزیع مرغ دولتی ایستانده اند، عنوان می‌کنند که از صبح زود و در هوای گرم تابستان به این مراکز آمده اند و تقریبا حوالی ساعت ۱۲ ظهر موفق به خرید مرغ شده‌اند.

بر اساس این گزارش، ماشین‌های عرضه مرغ معمولا از ساعت ۱۰ صبح کار توزیع را آغاز می‌کنند، ولی مردم از ساعت هفت صبح در صف به انتظار نشسته‌اند. سهمیه هر فرد یک بسته ۱۰تایی مرغ است – نه کمتر نه بیشتر – و هر مرغ هم ۱۴۰۰ یا ۱۵۰۰ گرم وزن دارد. روی بسته‌بندی مرغ‌ها کلمه ترکیه نوشته شده و هر کیلو مرغ به قیمت ۴۴۰۰ تومان به فروش می رسد.

در ادامه این گزارش می خوانیم: اسامی مشتریان روی مقوا یا کارتن نوشته می شود که نظم و ترتیبی ندارد و به همین دلیل در برخی موارد دعواهای شدیدی بین مردم رخ می دهد، زیرا هر کسی مدعی است که از نفر دیگری جلوتر بوده و اسمش روی مقوا نوشته نشده است. به گفته آنان شاید بهتر بود مسولان، برگه نوبت‌دهی تدارک می دیدند که بر اساس آن، نوبت‌ها مشخص می‌شد تا حق کسی در این میان ضایع نشود. با این وجود مسوولان همچنان از بهتر شدن وضعیت توزیع و قیمت مرغ خبر می دهند.

در حالی که قیمت خرده‌فروشی مرغ هم‌اکنون در کشور به ۷۵۰۰ تا ۸۰۰۰ تومان هم رسیده، تلاش‌ها برای کاهش قیمت آن تاکنون بی‌نتیجه مانده است. به تازگی وزیر صنعت، معدن و تجارت که برای توضیح درباره‌ی گرانی‌ها در مجلس حضور یافته بود، تاکید کرده که به زودی قیمت مرغ را به کمتر از ۵۰۰۰ تومان خواهد رساند، اما فعالان عرصه‌ی مرغداری معتقدند این کار امکان‌پذیر نیست.

 

 

اخبار و گزارش های پیشین کلمه درباره بحران در بازار عرضه مرغ را در این لینک ها بخوانید:
التهاب در صنعت تولید مرغ گوشتی/ اعتصاب در کرمانشاه و صومعه سرا
صف‌های طولانی و ساعت‌ها معطلی برای خرید دو عدد مرغ جیره‌بندی دولتی
عکس/ نمودار افزایش قیمت مرغ
صف‌های مرغ همچنان طولانی‌تر می‌شود؛ مردم نگران قحطی

مرغ باز هم گران‌تر می‌شود/ دولتی‌ها دروغ می‌گویند
قیمت مرغ، تا ۸۰۰۰ تومان/ فروش در میادین تره‌بار با ثبت نام و دریافت شماره
دولتی‌ها از علت گرانی مرغ می‌گویند: القاء دشمنان است؛ مردم احتکار می‌کنند

صحنه‌هایی رقت‌بار که رسانه‌های حکومتی به آن می‌گویند «استقبال پرشور مردم از مرغ دولتی»

فریاد «هیهات منا الذله» مردم نیشابور در اعتراض به گرانی ها
دولت: قیمت مرغ آزاد ۵۵۰۰ تومان است؛ دلال‌ها در صف مرغ می‌ایستند
جعفر شجونی: " نظام"، مرغ نیست
سرقت مسلحانه از یک مرغداری در میناب

 

این گزارش تصویری را هم سایت فرارو منتشر کرده و نوشته که این عکسها متعلق به صف خرید مرغ در بندرعباس است:

 


 


کلمه: بازی های المپیک ۲۰۱۲ لندن امشب، دقایقی بعد از نیمه شب به وقت تهران، افتتاح می شود؛ در بنایی که سه سال برای ساختن آن وقت صرف شده و در شهری که پس از ۱۹۰۴ و ۱۹۴۸، امسال برای سومین بار میزبان المپیک است. این رخداد ورزشی مهم در تدابیر امنیتی شدید برگزار خواهد شد و دهها ورزشکار ایرانی نیز با امید مدال در آن شرکت دارند

به گزارش کلمه، تا ساعاتی دیگر ورزشگاه ۸۰ هزار نفری و البته میلیون ها نفر پای تلویزیون ها، شاهد آغاز بازی های المپیک خواهند بود. بلندپایه ترین مقام ایرانی حاضر در این برنامه، علی آبادی و مهمترین خبرنگار ایرانی که به لندن رفته تا این مسابقات را در شبکه سه سیما گزارش دهد، عادل فردوسی پور است.

اعلام شده که الیزابت دوم، ملکه بریتانیا، با حضور بیش از ۱۰۰ نفر از رهبران جهان، مسابقات المپیک را رسما افتتاح می‌کند. بیش از ۱۰ هزار ورزشکار از ۲۰۴ کشور جهان در این المپیک بر سر کسب مدال به رقابت خواهند پرداخت. فهرست ورزشکاران ایرانی حاضر در این رقابت ها را در اینجا ببینید.

بر اساس زمان بندی مسابقات ورزشکاران ایرانی، فردا – شنبه هفتم مردادماه – که نخستین روز رقابت‌های المپیک پس از مراسم افتتاحیه است، ۹ ورزشکار کشورمان در ۴ رشته مسابقه دارند: عالمیان و شهسواری در پینگ، جام بزرگ، احمدی و برخورداری در تیراندازی، سهرابی و زرگری در دوچرخه‌سواری و عباسی و شادی در روئینگ مقابل حریفان رقابت خواهند کرد.

هر چند از المپیکی‌های ایران در این رشته ها انتظار زیادی برای کسب مدال وجود ندارد، اما برای این رشته‌ها هم امیدهایی برای موفقیت وجود دارد؛ از جمله انتظار کسب نخستین پیروزی در تاریخ پینگ پنگ در رشته المپیک و نیز امید فینالیست شدن رویئنگ‌سواران ایران.

دو ورزشکار ایرانی که امروز قبل از شروع افتتاحیه رسمی مسابقه داشتند، نتایج خوبی به بار نیاوردند. میلاد وزیری در رنکینگ تیراندازی با کمان، بین ۶۴ نفر رتبه ۳۹ را به دست آورد؛ آن هم در حالی که رتبه جهانی او ۱۶ است. وزیری تنها ورزشکار مردی بود که در این رقابت از حضور مربی اش بی بهره بود؛ اولین چشمه از عملکرد مدیریت تیم های ورزشی ایران در المپیک!

جالب است که ایران تنها کشوری است که مسئولان تیم المپیک آن نتوانسته اند «هماهنگی لازم» را با ستاد برگزاری المپیک انجام دهند تا ورزشکاران کشور بتوانند از حضور مربیان کره ای در کنار خود بهره مند باشند.

امروز زهرا دهقان هم مانند وزیری از حضور مربی بی بهره بود و میلاد وزیری به جای مربی او ایفای نقش کرد. او که تنها زن ورزشکار شرکت کننده در مرحله رتبه بندی است، در بخش انفرادی زنان، رتبه ۵۵ از ۶۴ را کسب کرد.

اما باید امیدوار بود که این دو ورزشکار ایرانی در مسابقات بعدی خود که روز دوشنبه برگزار خواهد شد، نتایج بهتری کسب کنند. همین آرزو را برای دیگر نمایندگان کشورمان در المپیک نیز داریم که مسابقات آنها از فردا آغاز خواهد شد. برنامه مسابقات فردا را در زیر ببینید:

ساعت ۱۱:۴۵ صبح: تیراندازی ۱۰ متر تفنگ بادی زنان – مه‌لقا جام بزرگ و الهه احمدی- (ورزشگاه Royal Artillery Barracks)

از ساعت ۱۲:۳۰: تنیس روی میز زنان – ندا شهسواری – دور مقدماتی (ورزشگاه Excel)

از ساعت ۱۳:۱۵: تنیس روی میز مردان – نوشاد عالمیان – دور مقدماتی (ورزشگاه Excel)

ساعت ۱۳:۳۰: دوچرخه‌سواری جاده – مهدی سهرابی و امیر زرگری (در حومه لندن)

ساعت ۱۵:۳۰: تیراندازی ۱۰ متر تپانچه بادی مردان – ابراهیم برخورداری- (ورزشگاه Royal Artillery Barracks)

ساعت ۱۶: روئینگ تک‌نفره سنگین وزن مردان – محسن شادی – (ورزشگاه Eton Dorney)

ساعت ۱۷: روئینگ تک‌نفره سنگین وزن زنان – سولماز عباسی- (ورزشگاه Eton Dorney)


 



 


سیدحسین رونقی:

آینده و پیشرفت ایران مهمترین دغدغه ای ایرانیان و بالاخص ایرانیانی است که به خاطر این سرزمین سختی های زیادی را متحمل شده اند. به همین دلیل در شرایط کنونی اعتقاد دارم که برای این امر باید باز هم سختی ها و مشقت ها را به جان خرید و هم چنان در داخل ایران برای آبادانی این سرزمین تلاش کرد.

بر این باورم که مسائل ایران بیشتر مسائل داخلی است و مشکلات باید توسط مردم خود این سرزمین حل شود. بدیهی است که دخالت بیگانه برای حل مشکلات، کشورمان را با بحران جدی تر و بزرگتری مواجه خواهد کرد. برای جلوگیری از بروز این وضعیت پیچیده چندان عجیب نیست که هر ایرانی به این فکر بیفتد تا به هر اندازه که در توان دارد برای کشورش گام بردارد تا آینده ای روشن را برای ایران رقم بزند.

معتقدم باید در مقابل تمام حوادث و سختی ها ایستادگی کرد تا بتوان بر آنها چیره شد. می گویم که باید در ایران ماند و با پافشاری بر اصول ، ارزش ها و افکار خود در داخل ایران گام های موثری را برای آینده این کشور برداشت چرا که بی تفاوتی امروز ما در قبال ایران ، آینده ای خوبی را برای فرزندان ما و نسل های بعدی نخواهد داشت به همین جهت استکه هم چنان که بارها عنوان کرده ام در این شرایط که بدترین شرایط برای زندگی است در ایران می مانم و در کنار دیگر همراهان و هم میهنانم ایران آباد و آزاد می سازم.

منبع: وبلاگ نویسنده


 


باشگاه خبرنگاران جوان، وابسته به صدا و سیما، سیف الله داد را کارگردان توانمندی معرفی کرد که با افکار مدیریتی خود، دوران طلایی را در زمان معاونت سینمایی خود رقم زد. عسگرپور و منوچهر محمدی هم از خصوصیات شخصی او گفته اند که بر موفقیتش در مدیریت تاثیر گذاشت.

مرحوم داد، معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد در دولت اول سید خاتمی بود که دقیقا سه سال قبل، در تابستان سال ۸۸، به علت بیماری درگذشت. اعتراف سایت وابسته صداوسیما به عملکرد طلایی دولت خاتمی در حوزه سینما، تعجب فعالان رسانه ای را برانگیخته و باعث شده که این مطلب با تیترهایی همچون «اعتراف سایت صداوسیما در سومین سالمرگ داد» در رسانه ها منتشر شود.

به نوشته باشگاه خبرنگاران، سیف الله داد، کارگردان توانمند سینمای ایران در سال ۱۳۳۴ در خرمشهر متولد شد و در دانشگاه شیراز در رشته ی جامعه شناسی فارغ التحصیل شده بود و در اوایل سال های دهه شصت عضو شورای بررسی فیلم نامه شبکه اول تلویزیون و بعد از آن به عضویت بنیاد سینمایی فارابی درآمد.

در نیمه اول دهه هفتاد، دو سالی ریاست هیات مدیره خانه سینما را به عهده گرفت و بعد از آن از سال ۷۶ تا ۷۹ در زمانی که عطاء الله مهاجرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، به عنوان معاونت سینمایی مشغول به کار بود، این دوره از ریاست داد از دوران طلایی او به حساب می آید او در چند سال فعالیت هنری خود در سینما سه فیلم به نام های “بازمانده”،” کانی مانگا”، “زیر باران” را کارگردانی کرده است و همچنین تهیه کنندگی همسر و بازمانده را نیز به عهده گرفت.

سیف الله داد در طول سال های فعالیت خود علاوه بر کارگردانی فیلم هایی چون، هور در آتش، ابلیس، مسلخ عشق و بچه های طلاق را نیز تدوین کرده است. او در فیلم “از کرخه تا راین” ساخته ابراهیم حاتمی کیا به عنوان مجری طرح همکاری داشته است وی نیز قصد داشته که یکی از سه اپیزود فیلمی که به نام “تهران درجستجوی زیبایی” را بسازد که به مرحله فیلمبرداری نرسید.

فیلم “فرزند صبح” ساخته بهروز افخمی از جمله آخرین فعالیت های هنری سیف الله داد بود که تدوین آن را انجام داده است. “بازمانده” را می توان از آثار اصیل و دقیق او به شمار آورد که یک موضوع ناب در مورد فلسطین است که ظرافت و جذابیت بسیار در آن فیلم به چشم می خورد. او معتقد بود که همان طور که در ۲۰ سال پیش از انقلاب توانستیم ۸۰ سال از عقب ماندگی سینما را جبران کنیم. باید تلاش کنیم که فرهنگ و هنجارها طوری جا بیفتد که از ایران یک کشور با شکوه در دنیا یاد کنند.

سیف الله داد مدیر توانمندی که سرطان اجازه بروز افکار مدیریتی اش را برای پیشرفت سینما در آینده نداد و در ۶ مرداد سال ۱۳۸۸ در بیمارستان مهر به لقای ابدی پیوست.

عسگرپور: رمز ماندگاری او، صداقتش بود

محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما هم امروز در یادداشتی که در ایلنا منتشر شد، به دلایل موفقیت داد در عرصه کار گردانی و مدیریت سینما پرداخت و نوشت:

رمزماندگاری سیف اله داد نه فقط در این است که سینمای کشورمان پس از او مدیریت موفقی را تجربه نکرد، و نه به واسطه اصل درود بر گذشته بگوییم او مدیر موفقی بود. و نه فقط در این بود که آن روز‌ها او بشدت به دنبال شفاف سازی بود،‌‌ همان گوهر نایاب امروز؛ و نه فقط در اینکه نزدیکانش از سفره پهن شده نتوانند نصیبی ببرند، یعنی‌‌ همان چیزی که امروزه تبدیل به اصلی طبیعی شده است ویا بعضی چیزهایی دیگر از این دست.

رمزماندگاری سیف اله داد صداقت (و نه نمایش آن) و موجه ندانستن نیل به اهدافش با هر وسیله‌ای بود.

او شعار نمی‌داد و یا بهتربگویم چنین نمی‌کرد که برای امروزبه فرداکردن لازم باشد تدینش را به شکل اغراق آمیزی جاربزند و با رگهای متورم گردن از اصولی بگوید که یکصدو هشتاد درجه با عملکردش متفاوت باشد. او هیچگاه اعتبار نظام را خرج تصمیماتش نمی‌کرد.

اوشجاع بود، نه به سبک امروزی‌ها که شجاعت را در پرده دری، فحاشی و بزرگ جلوه دادن عیوب دیگران می‌جویند؛ بلکه شجاعت را در صبوری و پذیرفتن عیبش می‌دانست.

او سینماگر بزرگی بود آنچنان که به موفقیت همکارانش حسادت نمی‌کرد، غالب سینماگران هم با تفکرات و گرایشهای مختلف دوستش داشتند و چه عنصری بهتر از این پشتوانه که به واسطه ایمان و عمل صالح محبوب مردم نیزباشی. خداوند اورابا صالحان محشور فرماید.

مردی که به کرامت انسانی و حفظ آن معتقد بود

منوچهر محمدی، از دوستان صمیمی مرحوم داد و مدیر اداره نظارت و ارزشیابی زمان معاونت او، نیز در سالروز درگذشت این سینماگر درباره دلیل ماندگاری او با خبرآنلاین گفت‌وگو کرده است. خبرآنلاین در مقدمه این مصاحبه نوشته است:

سیف‌اله داد سال ۱۳۳۴ در خرمشهر به دنیا آمد و سال ۱۳۵۸ لیسانس جامعه‌شناسی‌اش را از دانشگاه شیراز گرفت. سرپرستی تولید رادیو و تلویزیون مرکز شیراز، عضویت در شورای بررسی فیلمنامه و گروه فیلم شبکه یک سیما، حضور در شورای بررسی فیلمنامه و بازبینی فیلم، عضو شورای فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی، مسئول واحد تهیه طرح بنیاد سینمایی فارابی و مدیریت دفتر سینمایی «سینا فیلم» از جمله فعالیت‌های فرهنگی داد تا پیش از احراز سمت معاونت سینمایی وزارت ارشاد بود.

او در طی این سال‌ها و در مقام کارگردان دو فیلم سینمایی «زیر باران» و «کانی مانگا» را نیز جلوی دوربین برد. شاه‌بیت زندگی حرفه‌ای «داد» را شاید بتوان دوران حضور او در سمت معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست، ایامی که بسیاری از آن با نام «دوران خوب سینمای ایران» یاد می‌کنند و البته امروز حسرتش را می‌خورند.

در این دوره فیلم‌هایی ساخته شدند که هنوز هم در جرگه بهترین فیلم‌های سینمایی دهه‌های اخیر قرار دارند. داد که آمد نمونه و شاخصی شد برای سنجش دیگرانی که قبل از او بودند و کسانی که بعد از او آمدند. مقصد نهایی همه این انتظارها و خواسته‌ها در سال‌های اواخر دهه ۷۰، دفتر معاونت سینمایی بود.

سیف‌الله داد یکی از برنامه‌های مهمش را ساخت فیلمی درباره زندگی حضرت رسول (ص) می‌دانست. او یکبار گفت: «بیش از یک‌ سال و نیم درمورد زندگی حضرت رسول (ص) بخصوص دوران قبل از هجرت درمکه از زاویه حضرت خدیجه مطالعه کردم و منابع مختلف قدیمی و جدید را خواندم. چهارچوب اولیه‌ قصه را هم به‌دست آوردم، اما هنوز راضی نیستم و احساس می‌کنم باید فرقی بین فیلم تاریخی که در سینما ساخته می‌شود با این مجموعه‌های تلویزیونی باشد که بیانشان تاریخی است.»

داد سرانجام موفق به ساخت فیلم «محمد (ص)» نشد و ششم مرداد ۱۳۸۸ در سن ۵۴ سالگی درگذشت. متن مصاحبه خبرآنلاین با محمدی را در ادامه بخوانید:

چرا مرحوم سیف‌الله داد به عنوان یک مدیر با تجربه در ذهن همه اهالی هنر ماندگار شد؟

اجازه بدهید بحث را با این مقدمه شروع کنم که مدیریت فرهنگی ما تابع شرایط و مقتضیات خاصی است که بخشی از آن به شخصیت و شکل قوام یافته مدیر برمی‌گردد. مدیریت یک مدیر حتی به می‌تواند تابعی از اعتقادات خانوادگی و مذهبی فرد هم باشد.

تجربیات شخصی هم در نحوه مدیریت افراد موثر است؟

بله، طبیعی است دامنه تجربیات یک مدیر هر اندازه بیشتر باشد بهتر می‌تواند عمل کند. تفاوت مدیریت فرهنگی با مدیریت سیاسی، اجتماعی و… در این است که مدیریت فرهنگی باید دید کلان داشته باشد. کارهایی که یک مدیر فرهنگی انجام می‌دهد باید مصداق این شعر باشد که «دیگران کاشتند و ما خوردیم / ما بکاریم و دیگران بخورند». تربیت هنرمند نیاز به داشتن مقدمه و پیشینه دارد. مدیری که بخواهد هنرمندان را در مسیری که می‌خواهد جمع کند باید پیشینه خانوادگی و گذشته درستی داشته باشد.

اما در خصوص سیف‌الله داد این ویژگی‌هایی که برشمردید صدق می‌کرد؟

تربیت شخصی مرحوم سیف‌الله داد و نوع نگاه او به زندگی هنری و زندگی عادی، همچنین رشته تحصیلی و سوابق خانوادگی و جنس فیلمسازی‌اش همه نشان می‌داد به کرامت انسانی و حفظ آن معتقد بود و این ویژگی در تک‌تک رفتارهایش هویدا بود.

نحوه فعالیت‌هایی مرحوم داد چطور آغاز شد؟

در دوران انقلاب اسلامی عضو انجمن اسلامی دانشگاه شیراز بود و بعد از آن در صدا‌و‌سیما شیراز مشغول به فعالیت شد. بعد از آن به گروه فیلم سریال تهران پیوست. در مدت کوتاهی که در مرکز اسلامی فیلمسازی باغ فردوس مشغول به فعالیت بود، وقت صرف تربیت نیروهایی کرد که در حال حاضر جزو بهترین کارگردانان و هنرمندان سینمایی کشور هستند.

بیشترین دغدغه‌ای که در دوران مدیریتش داشت، چه بود؟

مرحوم داد به دنبال خصوصی‌سازی در سینما بود. زمانی که معاونت سینمایی شد در روش‌های مدیریتی و مصاحبه‌هایی که با رسانه‌ها انجام می‌داد به خوبی مشخص بود که معتقد است دولت باید پایش را از فرهنگ و مسائل مربوط به آن بیرون بکشد و بخش خصوصی در این قضیه باید ورود پیدا کند.

نگاه ایشان در خصوص ممیزی و مسائل مربوط به آن چطور بود؟ 

ایشان در حوزه فرهنگ و فرآیندهای مربوط به آن نگران خلاقیت هنرمند و بایدها و نبایدهایی بود که باید در این زمینه رعایت می‌شد. مرحوم داد نگران خودسانسوری هنرمندان و عدم زایش آن‌ها در پروسه گرفتن مجوز برای انجام کارهای هنری بود و همیشه تلاش می‌کرد این خودسانسوری و عدم زایش را به حداقل برساند. سیف‌الله داد معتقد بود باید در استراتژی فرهنگی در منطقه به مخاطبان گسترده‌ای فکر کنیم که در کشورهای دیگر هم تشنه دیدن سینمای ایران و دنبال کننده فیلم‌های ما باشند.

موافق فعالیت‎های صنفی بود؟

در خصوص مسائل سینمایی همیشه به دنبال اجرای قانون بود و معتقد بود قانون در همه زمینه‌ها فصل‌الخطاب همه چیز است. البته همیشه می‌گفت انتقال بخشی از وظایف که در حیطه دولت نیست باید در صنوف و جایی مثل خانه سینما رشد و بلوغ خود را بیش از همیشه نشان دهد. به همین خاطر خاکمیت باید بخشی از وظایف خود را به این صنوف منتقل کند.

به اعتقاد مرحوم داد دولت باید در خصوص دادن حقوق سینماگران پیشگام باشد. یعنی نباید از سینماگر توقع داشته باشد که تنها تکالیف خود را انجام بدهد و حقوقش به او واگذار نشود. اول باید حقوق سینماگران را بدهیم و بعد از آن‌ها توقع انجام تکلیف داشته باشیم. یعنی خدمتی که یک مدیر به هنرمندان می‌کند خالصانه است و نگاه ارباب و رعیتی در این میان وجود ندارد. اگر هنرمند حقوق خود را دریافت کرد و بعد از انجام تکالیفش سربا زد آن‌وقت می‌توانیم در خصوص او تصمیم‌گیری کنیم. این مسئله یک معرفت دینی است. ما در حدود اسلامی هم داریم که اگر کسی عمل سرقت انجام بدهد باید دستش قطع شود، اما در شرع آمده که قاضی حال را هم بررسی می‌کند و اگر آن حدود در آن شرایط قابل اجرا نباشد، آن را به طریق دیگری اجرا می‌کند.

این خصوصیات مدیر موفق و مردم‌داری است که خودش را از مردم بی‌نیاز می‌داند. آقای داد اول حقوق مردم را در اختیارشان می‌گذاشت و بعد از آن‌ها درخواست تکلیف می‌کرد.


 


یک NGO ایرانی فعال در زمینه مبارزه با ایدز، به نام افرای سبز، برنده جایزه «روبان قرمز» سازمان ملل متحد در زمینه پیشگیری از ایدز شد.

به گزارش کلمه، تشکل مردم‌نهاد «افرای سبز» که در کرمانشاه فعال است و در این استان به افرادی که با HIV زندگی می‌کنند، خدمات آموزشی و حمایتی ارائه می‌کند، در جلسه ویژه نوزدهمین کنفرانس بین المللی ایدز به عنوان برنده جایزه روبان قرمز سال ۲۰۱۲ برگزیده شد.

جایزه روبان قرمز مهمترین جایزه در سطح جهان در زمینه فعالیت‌های جامعه محور شاخص و مبتکرانه در پاسخ به همه‌گیری ایدز است. روبان قرمز، یکی از معتبرترین جوایز بین المللی است که توسط برنامه ایدز سازمان ملل متحد به نهادهای مردمی فعال در زمینه ایدز تعلق می گیرد.

جایزه روبان قرمز سال ۲۰۱۲، در نوزدهمین کنفرانس بین المللی ایدز در واشنگتن، به ده سازمان مردم نهاد از کشورهای مختلف که عملکرد منحصر به فرد و الهام بخشی برای پیشگیری و کنترل اچ آی وی داشته‌اند، اهدا شد. سازمان‌های برنده در این سال از کشورهای ایران، اوگاندا، روسیه، سری لانکا، کنیا، مصر، مکزیک، میانمار، هاییتی و هند هستند که از میان ۱۴۰۰ نامزد در ۵ رشته برگزیده شده اند.

این جایزه هر دو سال یک بار به انجمن های غیر دولتی کوچک که در سطح محلی با امکانات ناچیز فعالیت های چشمگیری می کنند، اهدا می شود و در چهار دوره قبلی اهدای آن، سازمان های غیردولتی ایرانی همواره از نامزدها و برندگان این جایزه معتبر بوده اند.

به گزارش بی‌بی‌سی، در مراسم اهدای جوایز امسال علاوه بر حضور چهرهای برجسته در زمینه کنترل ایدز، آن سانگ سوچی، برنده جایزه صلح نوبل و فعال حقوق بشر در برمه از طریق ویدئو درباره اهمیت فعالیت های غیردولتی محلی سخن گفت.

در مراسم اهدای جوایز امسال علاوه بر حضور چهرهای برجسته در زمینه کنترل ایدز، آن سانگ سوچی، برنده جایزه صلح نوبل و فعال حقوق بشر در برمه از طریق ویدئو درباره اهمیت فعالیت های غیردولتی محلی سخن گفت کنفرانس ایدز امسال میزبان حدود ۲۳ هزار شرکت کننده از سراسر جهان بود.

برگزاری این کنفرانس در واشنگتن آمریکا پس از ۲۲ سال خود یک موفقیت محسوب می شد. ایالات متحده آمریکا از ۲۲ سال پیش توسط سازمان ملل متحد و برگزار کنندگان کنفرانس ایدز تحریم شده بود؛ چرا که این کشور از صدور روادید برای افراد اچ آی وی مثبت سرباز می زد. اما سه سال پیش باراک اوباما، رئیس جمهوری این کشور دستور رفع این محدودیت را صادر کرد و بدین ترتیب واشنگتن امسال دوباره میزبان کنفرانس جهانی ایدز شد.

به گفته حمیدرضا ستایش، مشاور رسمی برنامه ایدز سازمان ملل متحد، هم اکنون ۸ میلیون بیمار ایدز در حال درمان اند و در صورت انگ زدایی و رفع محدودیت های اجتماعی برای مقابله با این بیماری، می توان به راحتی با استفاده از راههای پیشگیری میزان ابتلا را بسیار پایین آورد چنانچه در سالهای اخیر رشد موارد تازه اچ آی وی مثبت کاهش داشته است.

ایران: الگوی منطقه ای پیشگیری از ایدز

به گفته این مشاور رسمی برنامه ایدز سازمان ملل متحد، ایران در سالهای اخیر به عنوان کشوری موفق در زمینه پیشگیری از ایدز و حمایت از افرادی که با اچ آی وی زندگی می کنند معرفی شده است.

اگر چه اخیرا کاهش بودجه های مربوط به پیشگیری از ایدز در ایران، نگرانی ها از تداوم فعالیت ها در این زمینه را افزایش داده است.

کسری بودجه ۷ میلیارد دلاری برنامه های مقابله با ایدز یکی از نکات مورد توجه در کنفرانس بین المللی ایدز امسال بود. دست اندرکاران شرکت کننده در کنفرانس امسال علاوه بر اظهار نگرانی از تاثیر این کسری بودجه در ادامه برنامه های پیشگیری و درمان ایدز، خواستار آن شدند که دولت ها بودجه بیشتری برای مقابله با ایدز اختصاص دهند.

سه دهه از شناسایی بیماری ایدز می گذرد و در این مدت این بیماری زندگی میلیون ها نفر در سراسر جهان را با مخاطره روبرو کرده است. بیش از ۱۶ میلیون کودک زیر ۱۷ سال والدین خود را به خاطر ایدز از دست داده اند.

اکنون حدود ۳۴ میلیون نفر در جهان با اچ آی وی زندگی می کنند که در میان آنها ۱۶ میلیون زن و دو نیم میلیون کودک زیر ۱۵ سال وجود دارند. تا پایان سال ۲۰۰۹ بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در جهان جان خود را بر اثر ابتلا به بیماری ایدز از دست داده اند. حدود ۹۷ درصد از افرادی که با اچ آی وی زندگی می کنند از میان اقشار با درآمد متوسط یا فقیر جهان هستند.


 


کلمه – زهره نقیبی: یکی از افتخارات مهم هشت سال جنگ برای ایرانیان این بود که با وجود همه هزینه ها، برخلاف اکثر جنگ های سده های اخیر حتی یک وجب از خاک کشور هم از دست نرفت. حساسیت روی آب و خاک، یکی از مهمترین جنبه های گرایش ایرانیان به استقلال است و حالا در دوره دولتی که شعار خودکفایی و بیگانه ستیزی می دهد و حاکمیت مدعی استقلال هم بی دریغ و یکسره از آن حمایت می کند، خبر می رسد که زمین های کشاورزی کشور به خارجی ها واگذار شده است.

طنز تلخ ماجرا آنجاست که این ماجرای ضد ملی در سال موسوم به «تولید ملی» اتفاق می افتد؛ و تلخ تر آنکه خبرگزاری سپاه که این خبر اولین بار از آن لو رفت، همان منبعی است که دو سال قبل از قول سفیر ایران در قطر خبر داده بود: «قطر تاکنون ۵ هزار تن خاک حاصلخیز کشاورزی از ایران وارد کرده است» و حالا قطری ها به جای اینکه خاک را به کشورشان ببرند، در همین حریم میهن به تصاحب آن می پردازند؛ نکته ای که بسیاری از مخاطبان کلمه در نظرهای مربوط به این خبر، آن را با روش اسرائیلی ها در اشغال فلسطین مقایسه می کنند.

به گزارش کلمه، نام قطری ها که همیشه در رسانه ها با خبر سبقت گرفتن از ایران در بهره برداری از گاز در مخازن مشترک خلیج فارس گره خورده بود، این بار با بده بستان های سیاسی و حراج زمین های کشاورزی ایران در صدر خبرهای رسانه ها قرار گرفته است. نکته فاجعه آمیز آنکه قطری‌ها که در حال حاضر ۱۱ برابر بیشتر از ایران در حال برداشت از ذخایر گازی پارس‌جنوبی هستند، حال با پولی که از این مخازن مشترک به دست آورده اند، تاراج زمین‌های مرغوب کشاورزی در ایران را نشانه رفته اند.

واگذاری زمین های مناسب کشاورزی به سرمایه گذاران قطری اواخر تیرماه از سوی برخی رسانه های رقیب جریان حامی دولت با انتشار اسناد و مدارکی افشا شد، اما در سکوت خبری ماند تا وزارتخانه های امور خارجه و اقتصاد و دارایی با تکذیب آن اعلام کردند که ایران به هیچ عنوان تحت مقررات موجود نمی‌تواند زمین و یا ساختمانی را به خارجی‌ها واگذار کند. اسناد منتشر شده اما خلاف ادعای این دو وزارتخانه است.

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه که با تکذیب های مداومش شهرت دارد، به تازگی تاکید کرده که مطلب اخیر در باره قطر به لحاظ منبع فاقد صحت است و چنین موضوعی درست نیست.

از سویی بهروز علیشیری، رییس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران – از زیرمجموعه‌های وزارت اقتصاد – در حالی با تکذیب این خبر به انتقاد از رسانه ها پرداخته و افزوده «ما به هیچ عنوان تحت مقررات موجود نمی‌توانیم زمین و یا ساختمانی را به خارجی‌ها واگذار کنیم» که سخنان بعدی او اصل خبر واگذاری زمین های مناسب کشاورزی به سرمایه گذاران قطری را تایید می کند.

استناد به قانون رضاخانی برای فروش سرمایه های ملی

این مقام دولتی برای بلامانع نشان دادن واگذاری زمین به قطری‌ها یا به طور کلی خارجی‌ها، به ماده یک قانون ثبت شرکت‌ها که در سال ۱۳۱۰ تصویب شده استناد کرده و بلامانع و نامحدود بودن سرمایه‌گذاری خارجی‌ها به بند ۳ ماده ۴ آئین نامه قانون سرمایه‌گذاری خارجی تمسک جسته و از این موضوع هم ابراز تاسف کرده که «متاسفانه همه پنبه‌هایی که برای سرمایه‌گذاری خارجی بافته بودیم، با یک خبر رشته شد».

استناد او به قانون سال ۱۳۱۰ چیزی نیست جز قانون دوران رضاخانی و آغاز ارتباطات ایران با دنیا که به گفته مهدی زاده، عضو هیات رییسه اتحادیه ملی محصولات کشاورزی، در آن دوران کشور پولی نداشت و درآمد آن به یک‌ میلیارد هم نمی‌رسید. اما اکنون درآمد کشور بالای یکصد میلیارد دلار است.

و چنانچه سیدرضا نورانی، رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی به مسوولان یادآوری می کند اکنون در نظام جمهوری اسلامی به سر می‌بریم و قوانین کشور به‌روز است. او تاکید می کند که نباید به ۸۱ سال پیش بازگشت و قانون زیرخاکی و منسوخ را به خاطر تصمیماتی که می‌گیرند بیرون بیاورند و از آن استفاده کنند.

در همین زمینه روزنامه جمهوری اسلامی این ادعاها را با اصل ۸۱ قانون اساسی که با صراحت و بدون کمترین ابهامی دادن امتیاز تشکیل شرکت‌ها و مؤسسات در امور تجارتی و صنعتی و کشاورزی و معادن و خدمات به خارجیان را مطلقاً ممنوع کرده است، در تعارض خوانده است.

حراج زمین های مرغوب به قیمت نابودی کشاورزان

و در این میان سوال مهم تر آنکه در روزگار نابسامان اقتصادی، رشد بی سابقه بیکاری، وضعیت رو به اضمحلال کشاورزی و کشاورزان حراج زمین های کشاورزی به قطری ها چه توجیه و استدلالی می تواند داشته باشد؟

تصاحب زمین های کشاورزی از سوی قطری ها بعد از ۸ ماه افشا شد، آن هم در حالی که به گفته هیات رییسه اتحادیه ملی محصولات کشاورزی، سرمایه‌گذار قطری می خواهد محصولش را در ایران تولید ‌و با کارتن وارداتی بسته‌بندی ‌کند و روی آن بنویسد «خلیج‌عربی» و صادر ‌کند؛ اما روزگار کشاورزان ایرانی به دلیل عدم حمایت دولت و واردات بی رویه با باج دادن به چین و هند و .. رو به اضمحلال است، به گونه ای که برای بسیاری از محصولات، بازاری وجود ندارد و کشاورزان مجبورند محصول خود را یا خوراک دام ها کنند و یا از بین ببرند.

از سوی دیگر، اجاره دادن زمین کشاورزی به خارجیان با بند ۸ اصل ۴۳ قانون اساسی که جلوگیری از سلطه اقتصادی بیگانه بر اقتصاد کشور را مقرر می‌دارد نیز منافات دارد. و چنانچه روزنامه جمهوری مورد اشاره قرار داده، این واقعیت تلخی است که قبل از انقلاب تجربه شده و قانون اساسی جمهوری اسلامی برای جلوگیری از تکرار همین تجربه تلخ پیش بینی‌هایی کرده است.

مفاد اصل ۱۵۳ قانون اساسی که می‌گوید: "هرگونه قرارداد که موجب سلطه بر منابع طبیعی و اقتصادی، فرهنگ، ارتش و دیگر شئون کشور گردد ممنوع است" نیز بر همین واقعیت تأکید دارد که به نظر می رسد دولت بدون نیم نگاهی به آن، قانون رضاخانی را برای توجیه کار خود مدنظر قرار داده است.

دولت تکذیب می کند؛ اسناد موجود چه می گویند

نخستین بار ۱۰ روز قبل این خبر به رسانه ها درز کرد که رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در نامه‌ای به مدیریت‌ جهاد کشاورزی شهرستان‌های تابعه ضمن اعلام آمادگی بازرگانان و سرمایه‌گذاران کشور قطر جهت سرمایه‌گذاری از طریق اجاره بلند‌مدت زمین‌های زراعی در بخش کشاورزی از آنها خواسته تا با اطلاع‌رسانی موثر به متقاضیانی که مایل به اجرای این طرح هستند، لیست و مشخصات ویژه زمین، ساختمان، تاسیسات زیربنایی، وضعیت آبی، و نحوه تولید را تا پانزدهم مرداد سال جاری به مدیریت صدور پروانه‌های سازمان جهاد کشاورزی اعلام کنند.

در پی انتشار این خبر در خبرگزاری فارس، عباس رجایی رییس کمیسیون کشاورزی مجلس، در واکنش به آن از بررسی مغایرت های قانونی اجاره بلندمدت زمین های کشاورزی به قطری ها خبر داد و گفت: سرمایه گذاری خارجی باید توان تولید داخل را افزایش دهد، نه اینکه خارجی ها بیایند، تولید کنند و ببرند. او به فارس گفته بود که بر اساس قانون سرمایه گذاری، مالکیت زمین در اختیار کشور سرمایه گذار قرار نمی گیرد و سرمایه گذار خارجی تنها می تواند در زمینه بخش های خاص سرمایه گذاری کند.

با این حال پس از آن در ۳۱ تیرماه خبرگزاری مهر در گزارشی درباره اجاره زمین‌های کشاورزی ایران به متقاضیان قطری، از قول “یک مقام مسئول در سفارت قطر” در تهران ابعاد تازه ای از اجاره زمین های کشاورزی را فاش کرد و نوشت: “در حدود هشت ماه پیش این زمین‌ها از ایران اجاره شده است.”

خبرگزاری مهر بدون آنکه نامی از این مقام مسئول سفارت قطر ببرد، از قول او درباره محل این زمین‌ها نوشت: “از محل دقیق این زمین‌ها خبر ندارم ولی فقط می‌دانم که از تهران با هواپیما به آنجا می‌روند.”

واکنش دولت؛ از پنهان کاری تا تکذیب مبهم

این موضوع که براساس اظهارنظر معاون اقتصاد قرار بود پنهان باشد و رسانه ها با افشای آن کار دولتی ها را خراب کرده اند، با انتشار اسنادی جدید وارد فاز تازه ای شد. چنانچه با انتشار بخش‌هایی از «نامه وزارت اقتصاد به سازمان‌های اقتصاد سراسر کشور»، «نامه به تمام جهاد کشاورزی‌های کشور»، و «نامه جهاد کشاورزی تهران به مدیریت‌های تابعه» در خبرگزاری فارس دخالت وزارت خارجه، وزارت اقتصاد و وزارت جهاد کشاورزی در ماجرای «اجاره زمین به قطر» نیز آشکار شد.

در نامه وزارت اقتصاد به سازمان‌های اقتصاد سراسر کشور تاکید شده بود که براساس گزارش «نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در دوحه قطر» این کشور قصد دارد برای «اجرای طرح امنیت غذایی» زمین‌های کشاورزی مناسب در سایر کشور‌ها از جمله ایران را با «اجاره بلند مدت» دراختیار گیرد. وزارت اقتصاد در این نامه از سازمان‌های تابعه خود خواسته تا از طریق سازمان‌های جهاد کشاورزی اقدام به «شناسایی زمین‌های کشاورزی مناسب» برای اجاره به قطر کنند.

دومین نامه نیز نشان می‌دهد که دستور وزارت اقتصاد در ۱۷ تیرماه از سوی «محمدرضا تجلی‌پور نایب رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان تهران» به رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران و «جهاد کشاورزی‌سراسر کشور» ابلاغ شده است که همین ابلاغ نیز به نامه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران منجر شده است. خبرگزاری فارس وابسته به سپاه متن سه نامه از وزارت اقتصاد و دو نهاد دیگر را منتشر کرد که در آن برای معرفی زمین‌های کشاورزی مناسب به طرف‌های قطری دستوراتی صادر شده‌ است.

در گزارش این خبرگزاری، در متن «نامه وزارت اقتصاد به سازمان‌های اقتصاد سراسر کشور» مورخ ۱۲ تیر امسال اشاره شده «با توجه رایزنی‌های به عمل آمده از سوی سفیر محترم جمهوری اسلامی ایران در قطر، مسوولین قطری آمادگی خود را جهت اجاره زمین‌های کشاورزی کشورمان اعلام نموده‌اند» و «لذا خواهشمند است دستور فرمایند ضمن انعکاس مراتب به سازمان جهاد کشاورزی در استان و نمایندگان بخش خصوصی استان در این حوزه، مشخصات زمین‌های کشاورزی مناسب جهت معرفی به طرف‌های قطری را به نحو مقتضی اخذ و جهت بررسی به این دفتر ارسال نمایند.”

از سوی دیگر خبرگزاری مهر هم در گزارشی دیگر در روز دوم مرداد از احتمال سرمایه‌گذاری قطری‌ها در منطقه جیرفت و هلیل‌رود در جنوب استان کرمان هم خبر داد که به خاطر شرایط ویژه آب‌وهوایی و حاصلخیزی خاک به «هندوستان ایران» معروف است اما از نبود سرمایه‌گذاری رنج می‌برد و بخشی از مردم آن هنوز کپرنشین هستند.

این خبرگزاری به نقل از محمدرضا امیری، نماینده شهرستان‌های جنوب استان کرمان نوشت که «با شروطی» خواستار سرمایه‌گذاری قطری‌ها در این منطقه شده و با اصل این امر مخالفتی ندارد؛ خبری که سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان آن را تکذیب کرد و خلاف واقع خواند.

با وجود این گزارش‌ها، بهروز علیشیری، رییس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران، روز دوشنبه در مورد خبر واگذاری و اجاره زمین به سرمایه‌گذاران قطری گفت که «این خبر از سر بی تدبیری تهیه شده‌است» و افزود: «این خبر متاسفانه باعث شده که طرف‌های سرمایه‌گذار خارجی با دید تردید به ادامه سرمایه‌گذاری خارجی در ایران نگاه کند.»

از هول حلیم در دیگ نیفتیم

در همین زمینه ایرج ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی در واکنش به این موضوع به خانه ملت گفته است: در رابطه با تملک دارایی هیچ نوع واگذاری دایمی زمین به اتباع بیگانه نمی تواند قابل قبول باشد و حتما اگر دراین باره مشکل قانونی داریم باید اصلاح شود.

او با هشدار به این مساله که واگذاری دایمی زمین به اتباع بیگانه به لحاظ اجتماعی و سیاسی توجیه ندارد و می تواند آبستن حوادث شود، یادآور شده که ” تا زمانی که سرمایه گذار داخلی وجود دارد واگذاری هر پروِژه به سرمایه گذار خارجی به لحاظ عقلی و منافع اقتصادی توجیه ندارد ونباید سرمایه گذاری خارجی را مقدم بدانیم.”

ندیمی با تاکید بر این که مسئولین دولتی نباید از هول حلیم دردیگ بیافتند گفت: اگر در میادین مشترک از سرمایه گذاری خارجی استفاده نکنیم ممکن است نفت و گازمان را قطری ها ببرند از این رو سرمایه گذاری خارجی دراین بخش توجیه دارد اما این که قطری ها را در بخش کشاورزی کشورمان وارد کنیم توجیه ندارد.

روزنامه اعتماد هم در گزارشی در این باره، به نقل از مهدی زاده عضو هیات رییسه اتحادیه ملی محصولات کشاورزی آورده که واگذاری زمین به قطری‌ها موجب خروج کشاورزان ایرانی از چرخه تولید می‌شود و از آنجا که قطری‌ها دانش فنی این کار را ندارند به طور قطع نیروی آنها نیز ایرانی نخواهد بود.

توهین و تحقیر ملت با حراج زمین های مرغوب

مختار مهدی‌زاده با تاکید بر اینکه تحقیر و توهین به ملت است که بخواهیم زمین‌های مرغوب کشاورزی خود را به قطری‌ها واگذار کنیم، به مسوولان و مدیرانی که کاربلد نیستند، توصیه کرده که کنار بروند و بگذارند مدیران توانمندی که در حاشیه هستند، امور را به دست بگیرند.

او اشاره می کند که قطری‌ها در حال حاضر ۱۱ برابر بیشتر از ایران در حال برداشت از ذخایر گازی پارس‌جنوبی هستند و پول همین منابع را هم برای اجاره زمین‌ها می‌آورند.

شاید چرایی واگذاری زمین های مرغوب کشاورزی را بتوان با رجوع به روزنامه جمهوری اسلامی یافت که از این مساله پرده برداشته که «در مورد قطر یک نقطه اختصاصی نیز وجود دارد که مشکل را دو چندان می‌کند و آن مواضع خصمانه‌ای است که قطر در قبال جبهه مقاومت اسلامی دارد و حمایت‌های مالی، سیاسی و تبلیغاتی گسترده‌ای است که از تروریست‌های القاعده و گروه سلفی در جهان عرب به ویژه سوریه و لبنان می‌کند. آیا دولتمردان ما می‌خواهند به شیوخ قطر به خاطر این عملکرد خصمانه و همراهی هایشان با آمریکا و رژیم صهیونیستی در ضربه زدن به جبهه مقاومت و منحرف ساختن مسیر بیداری اسلامی در منطقه پاداش بدهند؟!»

اما این سؤال را با بیانی واضح تر می توان پرسید. آیا دولت احمدی نژاد قصد دارد بی کفایتی و ناتوانی خود در تنظیم سیاست خارجی را با اعطای منابع کشور به رقبای منطقه ای برای تغییر احتمالی مواضع آنها، جبران کند؟


 


در پی افزایش قیمت ونایاب شدن مرغ یک واحد مرغداری در جاده بندرتیاب از توابع بخش مرکزی شهرستان میناب توسط دو فرد مسلح مورد سرقت قرار گرفت.

مرغدار مالباخته در گفت و گو با مهر گفت: سارقان در ساعت دو و ۳۰ دقیقه بامداد به بهانه پرسیدن آدرس به درب مرغداری مراجعه کردند و پس از پرسیدن آدرس از من درخواست آب کردند، بلا فاصله پس از برگشتن من برای آوردن آب اسلحه خود را به سمت من گرفته و مرا تهدید کردند.

مصطفی ذاکری ادامه داد: آنها وقتی متوجه شدند که سالن های مرغداری از مرغ خالی است از من درخواست کردند تا هرچه در جیب دارم خالی کنم ، یکی از آنها با تهدید رمز کارت های عابر بانک و سوخت را از من گرفت و با گرفتن سو ئیچ از من برای رفتن به بانک و برداشت از حساب بانکی به سمت خودرو رفت.

وی ادامه داد: درب سمت راننده با سوئیچ باز نمی شد به همین دلیل از سمت شاگرد وارد ماشین شدند و با بازدید از داشبورد ماشین مبلغ یک صدو ده میلیون ریال پولی را که برای خرید دانه مرغ همراه داشتم برداشتند و پس از بستن دست و پای من و قفل کردن درب مرغداری از بیرون با موتور سیکلت از محل متواری شدند.

وی اضافه کرد: با تلاش فراوان موفق شدم دست و پایم را باز کنم وبا استفاده از ابزار موجود در آنجا در را باز کنم ، از زمان گریختن سارقان حدود نیم ساعت می گذشت با سرعت خودم را به نزدیکترین مرغداری رساندم و با ۱۱۰تماس گرفتم در مسیر متوجه صدای موتور سیکلت آنها شدم که به دلیل عدم آشنایی با منطقه در کانال آب افتاده بودند و تلاش میکردند خود و موتورشان را از چاله نجات دهند اما ترس از شلیک گلوله اجازه نداد به طرفشان بروم.

وی گفت: چند لحظه پس از تماس من، یکی از نیرو های پاسگاه تیاب تلفنی تماس گرفت و با بیان اینکه فرمانده پاسگاه برای انجام ماموریت خارج از محدوده است، اظهار داشت: نمی توانند به محل وقوع جرم بیایند.

این مرغدار افزود: این حادثه ساعت دو و ۳۰ دقیقه بامداد اتفاق افتاد اما نیروی انتظامی ساعت ۹ صبح برای صورت جلسه به محل جرم مراجعه کرد و با اشاره به اینکه شب گذشته برای جمع آوری سوخت قاچاق ماموریت داشتند و احتمال داده بودند که تماس تلفنی و درخواست کمک من برنامه ریزی شده و از سوی قاچاقچیان سوخت برای دور کردن آنها از محل ماموریت بوده، به این درخواست توجهی نکرده اند.


 


رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: متاسفانه ۳۰ درصد از ازدواج‌های شهر تهران منجر به طلاق می‌شود و ۵۰ درصد ازدواج‌ها نیز اگر چه منجر به طلاق نمی‌شود اما دارای آشفتگی هستند‌.

به گزارش ایلنا، اعضای شورای شهر تهران طرح «تحکیم بنیاد خانواده، آموزش مهارتهای زندگی مشترک زوجین قبل از ثبت ازدواج» را با وجود اصرار معصومه آباد و معصومه ابتکار تصویب نکردند تا کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران بررسی بیشتری را برای این طرح انجام دهند.

این طرح پس از مطالعات مختلف در ‌‌‌نهایت در این کمیسیون بررسی و به عنوان طرح «حمایت از بنیاد خانواده» تغییر یافت تا برای بار دوم برای تصویب شورا به صحن ارسال شود.

مرتضی طلایی رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه برای اجرای این طرح نیازمند آموزش پیش از ۱۰۰ مربی هستیم، اظهار کرد‌: متاسفانه ۳۰ درصد از ازدواج‌های شهر تهران منجر به طلاق می‌شود و ۵۰ درصد ازدواج‌ها نیز اگر چه منجر به طلاق نمی‌شود اما دارای آشفتگی هستند‌.

وی ادامه داد‌: بیشتر آسیب‌ها و بحران‌های اجتماعی کنونی از خانواده‌ها آشفته رخ می‌دهد و باید تلاش کنیم که علاوه بر حفظ بنیان خانواده این آسیب‌ها را کاهش دهیم.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شهر تهران تنها ۲۰ درصد از ازدواج‌های تهران را متعادل دانست و گفت: ما می‌توانیم از تمامی ظرفیت‌های سرای محلات برای اجرای طرح مذکور بهره گیریم البته تا پایان سال ۹۲ می‌توانیم مراکز مشاوره حمایت از بنیاد خانواده را در ۳۷۵ محله شهر تهران با حضور کار‌شناسان عملیاتی کنیم. ‌

طلایی با اشاره به ماده ۲ این طرح که در آن به هیات وزیران پیشنهاد می‌شود به منظور حمایت از بنیاد خانواده دوره‌های آموزشی مهارتهای زندگی مشترک برگزار و در قالب گواهینامه توسط زوجین به دفا‌تر ازدواج ارایه شود، تصریح کرد‌: این اقدام بسیار خوب است و خانواده‌ها را به این سمت سوق می‌دهد تا پیش از تشکیل زندگی مشترک دوره‌های آموزشی مهارت‌های زندگی مشترک را فراگیرند‌.

بعید می‌دانم بیمه‌ها خدمات مشاوره خانواده قبول کنند

معصومه ابتکار رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران درباره ماده ۲ این طرح که نهادهای بیمه‌ای را الزام به تحت پوشش قرار دادند خدمات مشاوره روان‌شناسی می‌کند، تصریح کرد‌: بعید می‌دانم بیمه‌ها زیر بار این الزام بروند. ما تنها می‌توانیم از دولت بخواهیم شرایطی را فراهم کنند تا در بخش مشاوره خانواده تسهیلاتی به زوجین ارایه شود‌. ‌

وی ادامه داد‌: بیمه‌ها مستقل‌اند و زیر بار ارایه خدمات مشاوره آن هم با قیمت کنونی خدمات مشاوره نمی‌روند چرا که برای آن‌ها مقرون به صرفه نیست‌.

عضو شورای شهر تهران همچنین نسبت به این ماده گفت‌: ‌ما تنها می‌توانیم به دولت پیشنهاد دهیم که در راستای حمایت از بنیاد خانواده اقداماتی را انجام دهند که گذراندن دوره‌های آموزشی و تحت پوشش قراردادن خدمات مشاوره خانواده در کنار تنظیم طرح نظام خدمات سلامت روان کشور و طرح نظام مراقبت‌های اجتماعی خانواده از جمله این موارد است‌. ‌

مرتضی طلایی با بیان اینکه قطعا اگر به خانواده‌ها در زمان پیش از ازدواج و حین ازدواج مشاوره‌های لازم ارایه شود قطعا آمار طلاق کاهش می‌یابد، تصریح کرد‌: باید شرایط ارایه خدمات مشاوره‌ای خانواده همانند تنظیم خانواده رایگان شود قطعا در این شرایط است که در کاهش آمارهای طلاق و آشفتگی خانواده‌ها گام موثری برداشته می‌شود. ‌

به گزارش ایلنا، طالب‌نژاد دبیر کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران از وجود طرح بنیاد حمایت از خانواده در مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای عالی فرهنگی خبر داد و گفت: در برنامه چهارم نسبت به این موارد بندهایی وجود داشت و این بند‌ها به نوعی در برنامه پنجم توسعه نیز وجود دارد از این رو بهتر است مطالعاتی بیشتری انجام شود.

‌انتقاد معصومه آباد از نبود متولی نطام خانواده در کشور

معصومه آباد رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران با انتقاد از نبود متولی مشخص در زمینه خانواده در کشور تصریح کرد‌: متولی خاصی که تنها به مقوله خانواده در کشور بپردازد وجود ندارد بااین حال تمامی سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها خود را موظف می‌دانند که نسبت به این مساله ورود کرده و بودجه‌ای را برای این امر تخصیص دهند که قطعا شهرداری تهران نیز نمی‌تواند خود را نسبت به این مساله بی‌تفاوت نشان دهد‌.

وی ادامه داد‌: در سایر کشور‌ها پرداختن به مقوله خانواده توسط سازمان و نهاد مستقل پیگیری می‌شود‌. ‌این مساله موجب شده است که نرخ آمار طلاق کاهش و میزان سازگاری در بین زوج‌ها بیشتر باشد. بهتر است در کشور ما نیز متولی خاصی برای این امر ایجاد شود‌.

آباد ادامه داد‌: اگر قرار بود مطالعات و فعالیت‌های سازمان‌ها و نهادهای مختلف در زمینه ازدواج نتیجه‌بخش باشد نباید امروز شاهد افزایش آمار طلاق و جدایی رسمی و عاطفی میان زوجین باشیم‌. ‌این آمار بیانگر کارآمد نبودن فعالیت‌های صورت گرفته است‌.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به برخی اقدامات مرکز امورزنان ریاست جمهوری در بخش تحکیم خانواده گفت‌: اگر فعالیت این مرکز نتیجه بخش بود باید تاثیر آن را در جامعه می‌دیدیم. شهرداری تهران می‌توانداز ظرفیت‌های موجود برای گذراندن دوره‌های آموزشی زوجین به منظور تحکیم خانواده استفاده کنند‌.

معصومه ابتکار عضو شورای شهر تهران در راستای چگونگی الزام زوجین به گذراندن دوره‌های آموزشی شهرداری تهران گفت‌: به طور طبیعی نمی‌توان زوجین را به گذرندان این دوره‌های پیش از ازدواج وادار کرد، مگر اینکه تسهیلات از جمله وام ازدواج شهرداری به آن‌ها ارایه شود که شنیده‌ها حاکی از ان است که این وام که مبلغ آن ناچیز است دیگر ارائه نمی‌شود.

آباد نیز در این باره گفت‌: بسیاری از زوجین به این مبلغ نیاز ندارند از این رو سپری کردن دوره‌های آموزشی را نمی‌توان با ارایه وام به زوجین تحمیل کرد‌.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در‌‌‌نهایت طرح حمایت از بنیاد خانواده در ۷ماده به تصویب کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا رسید و قرار است به زودی با اصلاحات انجام شده برای تایید نهایی به صحن شورای شهر تهران ارائه شود.


 


غلامعلی رجایی

یک هفته ازماه مهمانی خدا به بندگان گذشت.ماهی که دستورالعمل سیروسلوکی آن ،درخطبه رسول گرامی اسلام درآخرین جمعه ماه شعبان است و مع الاسف ما بجز فرازهای آغازین آن به دیگر مضامین شگفت و سازنده اش اعتنایی نداریم.

در ابن نوشتار به برخی ازاین مضامین اشاره می شود.

رسولخ دا که صلوات بی پایان خدا براو و آلش باد، دراین خطبه می فرماید:

۱-صدقه به فقیران

به فقرا ومستمندان تان صدقه بدهید.

امروزهمسرمحترمه یکی از شهدای هویزه، که سالهاست با کمکهای نقدی این وآن ،درآستانه ماه رمضان برای خانواده های مستمند چند رقم کالا تهیه وبه درمنازلشان می برد، به من می گفت: به دلیل گرانی بعضی اقلام ،که قیمتها چند برابرسال قبل شده است ،ناچارشده بعضی ازاقلام غذایی را ازاین سبد اهدایی حذف و یا مقداربعضی اقلام را به نصف تقلیل دهد،ازخجالت آب شدم که چرا امسال همانند سالهای قبل واسطه جمع آوری کمکهای نقدی دوستان به ایشان نشده ام.

امروز درکتاب برنامه سلوک در نامه های سالکان- ازانتشارات دارالفکر- در نامه سیدبن طاووس به فرزندش محمد می خواندم که جناب امیرالمومنین علی بن ابیطالب علیهما السلام، موقع شهادت هشتصدهزاردرهم و امام حسین نیزسیصد هزاردرهم بدهکاربوده اند که امام مجتبی وحضرت سجاد با فروش زمینهای باقی مانده از این دو بزرگوار که شخصا بر روی آنها کار می کردند، بدهی پدرانشان را به طلبکاران تسویه نموده اند.( برنامه سلوک،صص ۲۰۹ -۲۱۰)

رسول خدا نیز بهنگام رحلت بدهکاربود و پیش از وفات به جانشین خودعلی گفت : انت تقضی دینی، تو بدهی مرا پس ازمن ادا می کنی.

دراینکه این بدهیها نتیجه کمک و دستگیری اولیای دین ازمستمندان جامعه مسلمین بوده است ،هیچ تردیدی نیست.

نکته جالب توجه این است که حضرت علی وامام حسین علاوه بر اینکه درآمد ناشی ازکار در زمینهایشان را صدقه می دادند و به فقرا می بخشیدند، پس ازآنکه موجودیشان تمام می شده است، درادامه کمکهایشان به فقرای مدینه ،ناچاربه قرض از دیگران هم می شده اند !

کارعلی در کمک به فقرا تا بدانجا رسید که جناب سید بن طاووس می گوید در کتابی که در سال ۲۳۷ نوشته شده ،این روایت شگفت را دیده که پسرابی طالب پس از آنکه درآمد چهل هزاردرهمی زمینهایش را وقف کمک به مستمندان کرد ،برای گذران زندگی خود شمشیرش را در معرض فروش گذاشت و گفت:کیست که شمشیرمراخریداری کند؟ اگربه شام شب نیازمند نبودم، آن را نمی فروختم.

نیزدرهمین کتاب آمده است که حضرت درمقطعی دیگر شمشیرخود را هم درمعرض فروش گذاشت و گفت: اگر پولی برای تهیه لباسی داشتم، آن را نمی فروختم.

خدا می داند پس از خواندن این دو روایت تاریخی در نامه جناب سید، نسبت به شیعه بودن خود احساس شرم وخجلت بسیار کردم.اگر این علی امام شیعیان است من وامثال من دراثبات ادعای شیعه علی بودنمان چه حرفی برای گفتن داریم؟

۲-ترحم ونیکی به یتیمان

به یتیمان مردم ترحم ومهربانی کنید تا به یتیمان شما ترحم شود…

هرکس دراین ماه یتیمی را گرامی دارد ،خداوند در قیامت او را گرامی دارد.

۳-بازگشت ازگناهان

از گناهان تان به سوی خدا بازگشت نمائید.

۴-دعا دراوقات نماز

دستهایتان را دراوقات نمازهایتان به دعا بر دارید، زیرا وقت نمازبهترین ساعاتی است که خدای عزوجل به بندگان خود به نظر رحمت می نگرد و چون چیزی بخواهند و با او مناجات کنند، جوابشان را می دهد.

۵- طلب استغفار

ای مردم جانهای شما در گرو کردارهای شماست. پس آنها را به طلب آمرزش و استغفار از گرو در آورید.

۶- سجده طولانی

پشتهای شما ازبار گناهان سنگین شده است ،به طولانی کردن سجده آنها را سبک سازید وبدانید که خداوند به عزت خود سوگند یاد کرده است که نمازگزاران وسجده کنندگان را به آتش عذاب نفرماید و روزی که مردم در برابر پروردگارعالمیان بپا می خیزند، آنها را نترساند .

مرحوم حاج میرزا جواد آقا ملکی تبریزی در کتاب شریف المراقبات(ج اول ، ص ۳۵۱)می نویسد: رسول خدا سفارش به طول سجود فرمود وآن امر مهمی است ونزدیک ترین هیئت بندگی وعبودیت است وبه همین جهت درهر رکعت نمار دو سجده قرارداده شده واموردیگر یک مرتبه. و از بعض امامان ما و خواص شیعیان آنها در طول سجود امر بزرگی نقل شده است. چنانکه حضرت سجاد دربعضی سجده های خود لا اله الا الله حقا حقا …. می فرمود وحضرت کاظم سجودش ازاول روز تا نمازظهر طول می کشید و درایام تحصیلم در نجف شیخی بود که در تربیت، مرجع اتقیاء طلاب زمان خود بود و از آنچه از اعمال بدنی در تاثیر بحال سالک الی الله تجربه کرده بود، از او پرسیدم .دو امر را بیان کرد:یکی آنکه درهر روز و شبی یک سجده طولانی کند و در آن بسیاربگوید: لا اله الا انت ،سبحانک انی کنت من الظالمین و درآن قصد کند که روح من در زندان طبیعت اسیر ومقید به این قیود است و پروردگارمن پاک ترازاین است که بمن ستم کند واین من هستم که بخود ستم کرده ام وآ ن را دراین مهلکه ها انداخته ام.و یاران خود را به این سجده توصیه می کرد وهرکس به آن عمل می کرد، تاثیرآن را در حالات خود می فهمید وبعض از یاران او این ذکر را هزارمرتبه در سجده می گفتند و بعضی کمتر و بعضی بیشتر و شنیدم که بعضی ازآنها سه هزارمرتبه درسجده تکرارمی نمودند. ( المراقبات، /چ۱/ص۳۵۳)

۷- افطار دادن

ای مردم هرکس از شما روزه دار مومنی را در این ماه افطار دهد، در برابر این عمل او را نزد خدا ثواب آزاد کردن یک بنده و آمرزش گناهان گذشته اوست.

۸-آسان گیری به زیردستان

هرکس از شما بارغلام وکنیزخود را سبک گرداند و در کاراو تخفیف دهد وهرکس شر خود را نگه د ارد، خداوند غضب خود را در روز ملاقات با او باز دارد.

۹- صله رحم

هر کس در این ماه صله رحم کند،خداوند در روز ملاقات او را گرامی دارد و هر کس در آن قطع رحم کند ،خداوند در قیامت، رحمت خود را ازاو دریغ نماید.

۱۰-ادای نماز مستحبی

هرکس در این ماه به دلخواه خود نماز مستحبی بخواند، خداوند جواز دوری اش از آتش جهنم را به او بدهد.

۱۱-ادای واجب

هر کس در این ماه واجبی را ادا کند ،ثواب کسی را دارد که هفتاد فریضه درماههای دیگرادا کرده باشد.

۱۲-بسیار صلوات فرستادن

هرکس در این ماه بر من درود و صلوات بسیاربفرستد،خداوند در روزی که کفه اعمالها سبک است کفه او را سنگین نماید.

۱۳-تلاوت قرآن

هر کس دراین ماه آیه ای از قرآن تلاوت نماید اجر و پاداش او مانند کسی است که درغیراین ماه قرآن راختم کرده باشد.

واقعیت این است که ما ماه مبارک رمضان که اولیای ما برای ورود به آن دو ماه رجب و شعبان را روزه می گرفته اند،دست کم گرفته ایم.

امید است دراین روزها و شبهای شریف ماه ضیافت الهی ،توفیق آن را داشته باشیم که هر روز به این دستورالعمل رسول خدا توجه وبه آن عمل کنیم و این ماه شریف پر برکت یکی از بهترین اوقات عمر ما در جهت کسب مقام بندگی ومنزلت عبودیت باشد.انشاالله.

منبع: وبلاگ نویسنده


 


عبدالرحیم سلیمانی اردستانی

امام علی(ع) در فرازی از عهدنامه مالک اشتر نکته مهمی را گوشزد می کند و آن اینکه ظلم و ستم هیچ جایگاهی در حکومت حق و عدل ندارد بلکه مهم ترین آفت هر حکومتی ظلم و ستم است. از حکومت که بگذریم ظلم و ستم با اصل دینداری و پرهیزگاری هیچ گونه سازگاری ندارد. خداوند تعالی می فرماید:

«بی گمان ستمگران رستگار نمی شوند» (انعام/۲۱ و یوسف/۲۳). پس مانع اصلی تحقق هدف اصلی دینداری که رستگاری انسان است، همین ظلم و ستم است. ستمگری از درون، انسان را ویران می سازد. پیامبر خدا(ص) می فرماید: «از ستم کردن بپرهیزید، که دل های شما را ویران می کند» (کنز العمال، ح۷۶۳۹). ستمگری هم دنیای انسان را بر باد دهد و هم آخرت او را. پیامبر خدا(ص) می فرماید: «از ظلم کردن بپرهیزید، که آن، ظلمت های روز قیامت است» (الکافی، ج۲، ص۳۳۲). امام علی(ع) می فرماید: «زنهار از ستمگری، که هر کس ستم کرد، روزگارش ناگوار شد» (غررالحکم، ح۲۶۳۸) و می فرماید: «هر کس ستم کند کمر عمرش شکسته شود» و می فرماید: «هر کس ستم کند، ستمش او را به هلاکت کشاند» (غررالحکم، ح۲۶۳۸ و ۷۹۴۰ و ۷۸۳۵).

سخن درباره ستم و آثار آن در دنیا و آخرت بسیار زیاد است. اما امام علی(ع) در این فراز از عهدنامه مالک اشتر آثار و پیامدهای ظلم و ستم را برای حاکم و حکومت بیان می کند:

«ای مالک … میان خدا و ملت از یک سو، و خود و خویشان نزدیکت و هر کس از رعیت که دوستش داری از سوی دیگر، انصاف را رعایت نما، که اگر چنین نکنی ستم کرده ای، و هر کس به بندگان خدا ستم کند خدا به جای بندگانش دشمن اوست، و هر کس خداوند دشمن او باشد دلیل و حجتش را باطل نماید. چنین کسی به جنگ خدا برخاسته مگر آنکه از ستم دست بردارد و یا توبه نماید. هیچ چیز مانند ستمکاری نعمت خدا را دگرگون نسازد و کیفر او را سرعت نبخشد، زیرا خداوند دعای ستمدیدگان را می شنود و در کمین ستمکاران است» (نهج البلاغه، نامه ۵۳، ش۱۷-۱۹).

امام علی(ع) در این فقره از توصیه به انصاف آغاز می کند. در واقع انصاف با عدالت قرابت دارد و شاید عدالت وسیع تر از انصاف باشد. برای مثال کسی که به قتل و غارت و آزار و اذیت مردم دست می زند برای او کلمه ظالم به کار می رود، اما شاید کلمه «بی انصاف» مناسب نباشد، یا حق مطلب را ادا نکند. به هر حال امام در این فقره از انصاف سخن می گوید و در بخشی دیگر از همین عهدنامه، که بعدا بدان خواهیم پرداخت، به پرهیز از ظلم هایی مانند قتل و خونریزی اشاره، ونتایج آن را بیان می کند.

سخن حضرت در این فقره این است که حاکم باید انصاف را رعایت کند و حقوق خدا و عامه مردم را در نظر بگیرد و برای خود و بستگان نزدیک خود و نیز دوستان و هم حزبی های خود موقعیت ویژه قائل نشود و نه در فرصت ها و امکاناتی که در جامعه وجود دارد برای آنان حساب ویژه باز کند و نه به هنگامی که به جرمی دست می زنند و از حدود الهی می گذرند یا به بیت المال مردم دست اندازی می کنند برای آنان مصونیت قائل شود.

مشاغل و امکانات جامعه در واقع از آن همه افراد جامعه است و همه نسبت به آن حقی یکسان دارند. حکومت و نظامی که فیلتر گزینش را به گونه ای قرار دهد که تنها نزدیکان و بستگان حاکم یا افرادی که حاکم را قبول دارند و او را مداحی می کنند به این شغل ها و پست ها و امکانات دست می یابند و عامه مردم و منتقدان و مخالفان از آنها بی بهره اند، چنین حکومتی منصف نیست. اگر در یک موسسه آموزشی یا دانشگاهی که از بیت المال استفاده می کند و کسی که در راس آن قرار دارد خود را فقیه و عالم دین می داند، از بین اعضای هیات علمی و کارکنان آن موسسه که به دهها نفر می رسند، همه همفکر رئیس آن موسسه هستند و مخالفان و منتقدان اخراج شده اند، این نشان می دهد که آقای رئیس عدالت ندارد.

همچنین اگر در نظامی و حکومتی منتقدان و مخالفان با اندک اتهامی دستگیر و مجازات می شوند و برای یک اتهام کوچک سالها زندان تعیین می شود، اما از سوی دیگر کسان دیگری متهم به انواع جرایم هستند و حتی نهادهای حکومتی اتهامات آنان را تایید می کنند، اما نه تنها به اتهامات آنان رسیدگی نمی شود، بلکه هر روز پست و مقامشان بالاتر می رود، این نشان می دهد که چنین نظامی عادلانه و در نتیجه دینی و اسلامی نیست.

امام علی(ع) می فرماید نظامی که در آن رانت خواری باشد و بین افراد نزدیک حاکم و دیگران، چه در برخورداری از امکانات و چه در مصونیت از مجازات ها، تبعیض باشد، چنینی نظامی عادلانه و خدایی و دینی نیست، بلکه چنین حاکمی دشمن خداست. هدف خدا از اینکه انبیای خود را فرستاده اجرای عدالت بوده است (حدید/۲۵) و حاکمی که به نام دین به مردم ستم می کند در واقع با خدا در جنگ است. امام می فرماید که خدا برای حاکم ظالم دو نتیجه را رقم خواهد زد:

نخست اینکه حجت و دلیل او را باطل خواهد کرد. یک حاکم باید در دو جا دلیل و حجت بیاورد، یکی در پیشگاه عدل الهی که هر کس باید برای اعمالش دلیل و حجت بیاورد. اما هر حاکمی باید هم برای پستی که اشغال کرده و هم اعمالی که انجام داده در پیشگاه مردم نیز حجت و دلیل داشته باشد و کسی که حجت و دلیلش باطل شود اعتبارش خدشه دار شده است. حاکمی که اعتبارش را از دست داده در واقع مشروعیتش از بین رفته و همین مقدمه سقوط اوست.

دوم اینکه این سنت الهی است که نعمت های ستمکار را از او می گیرد و وضعیت او را زیر و رو می کند. خدا از یک سو دعای ستمدیدگان را می شنود و از سوی دیگر در کمین ستمگران است. ستم پایه های حکومت و نظام را سست می کند و آن را به نابودی میکشاند. همه دوستداران یک نظام اگر حفظ آن را وظیفه خود می دانند و اگر به بقای آن علاقه مندند یک راه بیشتر ندارند و آن اینکه جلوی ظلم و ستم را بگیرند و در مقابل آن سکوت نکنند. کسانی که با دیدن ظلم و ستم فریاد می زنند و هشدار می دهند دشمن نظام نیستند بلکه دوست واقعی آنند. آنان می دانند که حکومت و نظام حتی اگر با کفر باقی بماند با ظلم و ستم باقی نمی ماند. در واقع کسی که ظلم و ستم را می بیند و چشم بر روی آن می بندد و به اقسام توجیهات دست میزند دشمن نظام است.

امام علی(ع) می فرماید: «ستمگری، قدم را می لغزاند، نعمت ها را سلب می کند و امتها را به نابودی می کشاند» (غرر لاحکم، ح۱۷۳۴) و می فرماید: «کسی که بر مرکب ستم سوار شود، مرکبش او را به سر بر زمین کوبد» (همان، ح۵۳۹۱).

قسمت های پیشین این سلسله یادداشت:

۱/ وظایف اصلی حکومت
۲/ سیاست نفس قبل از سیاست مردم
۳/ حکومت صالح به مرام است، نه به نام
۴/ توجه به حقوق ملت
۵/ عفو و رحمت، تکلیفی الهی
۶/ استبداد، نابود کننده دین و حکومت

 


 


قیمت سیگار در سال جاری نسبت به سال گذشته، دو تا سه برابر افزایش یافته است.

براساس گزارش خبرگزاری ایسنا، قیمت یک بسته سیگار بهمن قرمز که سال گذشته در همین ایام ۳۵۰ تومان بود به ۸۰۰ تومان رسیده است. سیگار بهمن لایت نیز که سال گذشته ۵۰۰ تومان بود، به ۱۲۰۰ تومان و سیگار وینستون که ۱۵۰۰ تومان قیمت داشت، به ۳۵۰۰ تومان افزایش یافته است. همچنین هر بسته سیگار کنت که سال گذشته در همین ایام حدود ۱۳۰۰ تومان قیمت داشت، به ۲۵۰۰ تومان رسیده است.

طبق قانون انحصار دخانیات، تولید توتون و تنباکو، خرید و فروش آن، ساخت سیگارت و توزیع آن در انحصار دولت و به تبع شرکت دخانیات ایران است.

ایسنا با اشاره به نظرات مطرح شده درباره خصوصی سازی دخانیت می افزاید: برخی از کارشناسان نیز معتقدند با توجه به درآمد چشمگیر شرکت دخانیات، احتمال کمی دارد که دولت به راحتی از درآمدهای این شرکت صرف‌نظر کرده و آن‌را به طور کامل به بخش خصوصی واگذار کند.


 


با دستور دولت، واردات گوشت قرمز به کشور آزاد شد، با این وجود تنها چند روز پس از این دستور؛ گوشت‌های برزیلی، استرالیایی و قرقیزستانی در بازار به فروش می‌رسند.

به گزارش مهر، با دستور صادق خلیلیان، وزیر جهاد کشاورزی، واردات گوشت قرمز، دام زنده و مرغ به کشور آزاد شد؛ این در شرایطی است که تا پیش از این، صدور هرگونه مجوز برای واردات یا عدم واردات این کالاها از سوی وزارتخانه متبوع وی انجام می‌شد.

بعد از هشدارهای مکرر بخش خصوصی مبنی بر کمبود کالاهای کشاورزی و مواد پروتئینی، بالاخره مجوز واردات گوشت قرمز صادر شد، در حالی که بسیاری از فعالان اقتصادی بر این باورند که پیش از این نیز به صورت محدود و در مواردی خاص مجوز واردات گوشت قرمز صادر شده است.

این گفته در شرایطی صورت می‌گیرد که آمار مشخصی از میزان تولید گوشت قرمز در کشور و نیاز وجود ندارد و متولیان بخش تولید اقلام پروتئینی، آمارهای ضد و نقیضی از میزان تولید ارائه می‌دهند که همین امر موجب شده تا برنامه‌ریزی دقیق برای تامین بازار و نیاز مردم وجود نداشته باشد و هر از چند گاهی نوسانات قیمت سبد مصرفی خانوارها را تحت الشعاع قرار دهد.

نکته حائز اهمیت آن است، اگرچه مجوز واردات گوشت تنها چند روزی است که از سوی وزارت جهاد کشاورزی صادر شده است، اما هم اکنون گوشت‌های وارداتی در بازار عرضه می‌شوند. البته سابقه چنین امری در مورد مرغ نیز وجود داشته است و آن اینکه با وجود اینکه سال گذشته واردات مرغ به کشور ممنوع بود اما با دستور مستقیم یکی از معاونان وزیر جهاد کشاورزی مرغ وارد کشور شده بود.

این گزارش می افزاید: هم اکنون نیز تصور می شود که در مورد گوشت قرمز نیز همین اتفاق افتاده باشد و با نامه‌های محرمانه‌ای که از سوی برخی زیرمجموعه‌های وزارت جهاد کشاورزی به برخی مباشران داده شده است، گوشت قرمز وارداتی در بازار خرید و فروش می‌شود؛ اما هم اکنون آنقدر بازار با کمبود مواجه شده که مجوز واردات به صورت گسترده صادر شود؛ با این حال، بررسی‌های میدانی نشانگر وجود گوشت قرمز وارداتی از کشورهای قرقیزستان، استرالیا و برزیل در بازار است.

قیمت انواع گوشت وارداتی استرالیایی

قیمت هر کیلوگرم ران گوسفندی منجمد وارداتی ۱۱ هزار و ۸۵۰ تومان، سردست گوسفند منجمد وارداتی ۹ هزار و ۸۵۰ تومان، گردن گوسفند منجمد ۹ هزار و ۵۰۰ تومان، راسته گوسفندی ۱۱ هزار و ۵۵۰ تومان، قلوه گاه منجمد گوسفندی ۷ هزار و ۵۰۰ تومان و مخلوط چرخکرده ۱۰هزار و ۸۰۰ تومان است.

قیمت گوشت برزیلی

ران گوساله پاک کرده ۹ هزار و ۵۰۰ تومان، سردست گوساله ۹ هزار و ۲۰۰ تومان، گردن گوساله ۸ هزار و ۳۰۰ تومان و گوشت گوساله مخلوط ۹ هزار و ۲۰۰ تومان است.

قیمت گوشت قرقیزستانی

ران گوسفندی ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان، سردست ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومان، قلوه گاه ۸ هزار و ۹۰۰ تومان، راسته با استخوان ۱۲ هزار تومان و گردن گوسفندی ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان است. همچنین مخلوط گوسفندی نیز ۱۲۶۰۰ تومان است.


 


در بعضى از قضاوت ها باید انسان خودش را جای طرف مقابل قرار بدهد و سپس قضاوت کند. به اصطلاح یک طرفه قضاوت نکند. در جامعه کنونی ما نسبت به فعالیت های اجتماعی و حتی زندگی شخصی خانم ها یک نظر و دیدگاهی وجود دارد که غالباً از جانب مردان اعمال می شود و این تا حدود زیادی به مشکل جامعه مردسالار که در قرون گذشته بر جامعه غالب و حاکم بوده و بر می گردد.

طبق این دیدگاه، زن باید صرفاً به امور خانه داری در داخل خانه بپردازد و خود را به این مسائل سرگرم سازد و نسبت به این وضعیت خود هیچ گونه اعتراضی هم نکند. بدین ترتیب وی باید از خیلی از حقوق طبیعی و مسلم خود از جمله حق ادامه تحصیل، انتخاب شغل، مسافرت های سیاحتی و زیارتی، انجام فعالیت های اقتصادی و بازرگانی، شرکت در مجالس و محافل و کنفرانس های علمی، انجام فعالیت های ورزشی و شرکت در برخی از مسابقات فرهنگی و هنری و سرگرمی های مشروع چشم پوشی و صرف نظر کند.

این مسئله در حالی مطرح می شود که امروزه طبق نظر اغلب کارشناسان شرکت مستمر و فعال بانوان در عرصه های مختلف اجتماع تا حدود زیادی به سلامت و تندرستی و شادابی انها کمک می کند و از بروز بسیاری از مشکلات اجتماعی از جمله: انواع بیماریها، یأس و ناامیدی، انزوا و گوشه گیری و بیماری های روحی و روانی متعدد – که پیامدهای سوئی در زندگی این قشر از جامعه دارد- جلوگیری می کنند.

نکته قابل توجه در این خصوص آن است که تعدادی از طرفداران همین نظر و دیدگاه، خودشان از امکانات رفاهی بسیار خوبی در زندگی بهره مند هستند و در اغلب موارد در صورت نیاز به خدمات درمانی و پزشکی، و خدمات پزشکی کشورهای پیشرفته اروپایی – به طور سهل و آسان- دسترسی دارند.

پرواضح است این گروه از افراد جامعه نمی توانند درک کنند که کمبود پزشک و کادر متخصص در برخی از مراکز درمانی و کمبود داروهای اساسی و خدمات پزشکی چگونه بخش بزرگی از مردم جامعه را مستأصل و کلافه می کند بنابراین اگر بخواهیم بر طبق قوانین اسلام عمل کنیم باید اجازه دهیم این قشر زحمتکش و مؤثر در عرصه اجتماع از آزادی های مشروع و قانونی استفاده کنند و از حقوق مسلّم خود بهره مند شوند.

در دنیای کنونی که رسانه های تأثیرگذار گوناگون، سایت های اینترنتی و ماهواره به اطلاعات و یافته های نوین علمی در حجم گسترده می پردازند و برخی از شبهات و اشکلات را نسبت به تفکرات دینی و امور مربوط به مذهب را مطرح می کنند، پسندیده نیست که با توسل به حربه های ضعیف و تئوریهای کهنه و غیرقابل استناد، نظریات راهگشا و سازنده را – با انواع تهمت ها و تکفیر و برچسب وابستگی به دشمن فرضی- مورد سرزنش و نکوهش قرار دهیم.

در پایان این بخش از سخن این مطلب را یادآوری کنیم که جامعه از سلامت فکری برخودار است که زمینه رشد و بالندگی دیدگاههای مختلف در آن فراهم باشد تا عالمان و اندیشمندان بتوانند با نقد این نظریات، به دیدگاههای جامع و نوینی دست یابند که این روند مناسب خود بستر خوبی را برای تولید علم و اندیشه در کشور فراهم می کند.


 


«رهی معیری» در کمدی‌نویسی و طنز هم تخصص و تبحری چون ترانه‌ها و غزل‌هایش دارد. شعر «فریاد از گرانی زندگی» طنز است. طنزی که خنده بر لب می‌آورد ولی تلخی و گزندگی‌اش هم مثال‌زدنی است. رهی به زیبایی و زیرکی در دو بیت پایانی بحث گرانی را به خشم خدا و جبر روزگار تعبیر می‌کند، انگار می‌خواهد بگوید در رنج و عذاب بودن سرنوشت محتوم مردم این مُلک است. نمی‌دانم، هر چه هست این است که اگر در شعر به جای درشکه تاکسی و به جای نفت گاز بگذاریم با شعر سال‌های دور رهی ارتباط برقرار می‌کنیم. انگار که همین حالا گفته باشد. روحش شاد!

فریاد از گرانی تهران و نان او
ما را کجاست طاقت نرخ گران او

نازم به پینه‌دوز که هم‌سنگ گشته است
با بار اسکناس متاع دکان او

از نرخ تخم‌مرغ‌های دهاتی دگر مپرس
گوهر به جای بیضه نهد ماکیان او

بندد کنون به ناف تو قصاب شیشکی
پرسی اگر ز شیشک بی‌استخوان او

عنقا نگشته است اگر مرغ خانگی
واقف چرا کسی نبود از نشان او

قارون کنون دو بیضه نیارد خرید کرد
زیرا که لقمه است فزون از دهان او

نرخ درشکه هر قدمی یک تومن شده است
یک بار کن به وقت لزوم امتحان او

دادم به سائلی دو قران وز حقارتش
دشنام رفت جای دعا بر زبان او

قند از کسی مخواه که گوید جواب تلخ
نفت از کسی مجوی که سوزد روان او

مهمان چو وقت ظهر درآید به خانه‌ای
در پای سفره سکته کند میزبان او

خشم خدا چنان زده بالا که روز شب
گرید به حال اهل زمین آسمان او

ما آن شکسته بال تذرویم در جهان
کز برق فتنه سوخت فلک آشیان او

منبع: وبلاگ عبید شاکی


 

شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به kaleme-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به kaleme@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته