-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ تیر ۳۱, شنبه

Latest News from Emrooz for 07/20/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



امروز: سیدمصطفی تاج زاده در نامه ای خطاب به داماد خود سیدعلی طباطبایی به بهانه ی سالروز تولد وی به شرح آنچه از در پرونده ی خرم آباد و شکایت های آن روزهای وی گذشته بود پرداخته است.

به گزارش کلمه، معاون سیاسی دولت سیدمحمد خاتمی در بخشی از نامه ی خود نوشته است: اکنون من در زندانم. البته به حکم قاضی دیگری! آن حضرات هم یکی رئیس یکی از قواست و دیگری معاون اول رئیس قوه ای دیگر و سومی، دبیر شورای نگهبان به صورت مادام العمر! با وجود این من نه تنها ناامید و خسته نیستم بلکه احساس می کنم وظیفه خود را به خوبی انجام داده ام. و امیدوارم که خداوند به ما توفیق دهد که آخرین زندانیان سیاسی در این مرز و بوم باشیم و پس از ما دیگر هیچ ایرانی قانون گرایی با هرعقیده و مرام، به علت نقد حکومت مطلقه فردی و استبداد، چه دینی و چه سکولار و نیز به دلیل مخالفت با آن دسته از سیاست های خرد و کلان نادرست اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و اجتماعی محبوس نشود.

متن کامل این نامه که در اختیار کلمه قرار گرفته به شرح زیر است:

به نام خدا

داماد و فرزند عزیزم با سلام

پیش از ظهر روزی که قرار بود با خانواده گرامی ات به خواستگاری دخترم، عارفه، به منزل ما بیایید، حجت الاسلام رئیسی از من خواست غروب به دفتر وی در سازمان بازرسی کل کشور بروم تا گپ و گفتی یکی دوساعته با او و معاون مربوطه اش درباره حوادث خرم آباد (حمله لباس شخصی های سازمان دهی شده به نشست سالانه دفتر تحکیم وحدت، شاخه علامه در سال ۱۳۷۹) داشته باشیم تا تحقیقات سازمان بازرسی در این باره تکمیل شود.

عذر خواستم و به او گفتم که نه تنها امشب معذورم، بلکه فردا نیز ساعت پنج صبح در رأس هیأتی سیاسی و امنیتی عازم اسلام آباد هستم تا درباره امنیت مرزهای کشور با مقامات پاکستانی مذاکره کنم. پس باید ۴۸ ساعت صبر کنید تا برگردم. آقای رئیسی مصراً خواستار تشکیل جلسه در همان شب شد در هر ساعتی که من بتوانم به دفتر وی بروم. و از آن جا که احساس کردم استنکاف من از خواسته او ممکن است این شائبه را ایجاد کند که نگرانی خاصی درباره عملکرد خود دارم و می خواهم از گفت و گو در این زمینه طفره بروم، پذیرفتم که ساعت ۲۳ به دفتر او بروم که بعد از خداحافظی با تو و خانواده ات به آن جا رفته و ساعت ۲ بامداد بازگشتم و ساعت ۳ و نیم بامداد به فرودگاه مهرآباد رفتم تا اولین و آخرین سفر خارجی کاری خود را در دوره اصلاحات به انجام برسانم.

دو روز بعد و در آخرین جلسه رسمی با مقامات پاکستانی، از طرف سفارت ایران به من اطلاع دادند که هم اینک اخبار ساعت ۱۴ شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی در حال قرائت گزارش تحقیقات سازمان بازرسی کل کشور درباره حوادث خرم آباد، متضمن اتهامات گوناگون علیه این جانب است. البته فهم مقامات پاکستانی آن قدر بود که تا بدرقه رسمی در فرودگاه نیز چیزی به روی خود نیاورند. به این ترتیب علت اصرار معاون اول کنونی رئیس قوه قضائیه برای تشکیل فوری جلسه در آن شب برای من کاملا روشن شد! احتمالا برایت تعریف کرده ام که همان روز آقای رئیسی از من پرسید که چرا وزارت کشور را ترک نمی کنم و به وزارت خانه دیگری نمی روم تا اعتراض ها بخوابد؟! پاسخ من روشن بود و مشابه همان پاسخ که به رئیس کل دادگستری تهران دادم. توضیح آن که در یکی از روزهایی که برای شرکت در دادگاه رسیدگی کننده به شکایت دبیر مرکزی هیأت نظارت بر انتخابات مجلس ششم، آقای جنتی، از این جانب، رئیس ستاد انتخابات کشور، به دادسرای رسیدگی به شکایات کارکنان دولت رفتم که قبل از مواجهه با قاضی پرونده، مرا به اتاقی هدایت کردند و در آن جا حجة الاسلام علی زاده که ادامه دادگاه و محکومیت مرا به صلاح نمی دانست، خیرخواهانه اعلام کرد که می تواند این پرونده را مختومه اعلام کند به شرط آن که آقایان خاتمی و شاهرودی، رؤسای وقت دو قوه، با یکدیگر گفت و گو و توافق کنند. منظورش این بود که من بپذیرم از وزارت کشور بروم و دادگستری نیز پرونده را مختومه اعلام کند. یعنی مانند روندی که درباره آقای مهاجرانی طی شده بود برای من اجرا شود.

من به هردو نفر که این پیشنهاد را مطرح کردند گفتم هر کس خواهان جدایی من از وزارت کشور است، باید خود هزینه اخراج مرا بپذیرد نه این که این هزینه به آقای خاتمی تحمیل شود. بر این اساس هم در دو دادگاه محاکمه شدم: دادگاه رسیدگی کننده به شکایت آقای جنتی مرا به سی ماه انفصال از خدمات دولتی و در نتیجه ترک وزارت کشور محکوم کرد. من هم متقابلا کوشیدم افکار عمومی را به نقش مسببان اصلی تخلف ها و تقلب های انتخاباتی، یعنی آقای جنتی و حامیانش درارکان حکومت جلب کنم. به دوستان هم عرض کردم این نمی شود که کانون قدرت و ثروت هر مدیر اصلاح طلبی را که نمی پسندند، دادگاهی کنند و او نیز از ترس محکومیت رأسا و داوطلبانه استعفا دهد و آقای خاتمی نیز برای جلوگیری از محکومیت احتمالی او با استعفایش موافقت کند و بعد اقتدارگراها رجز بخوانند که رئیس جمهوری نمی تواند از حقوق نزدیک ترین همکارانش دفاع کند، هرگز نخواهد توانست حامی و ناجی حقوق ملت شود!

بعد از محکومیت اول، قاضی پرونده خرم آباد مرا از همه اتهاماتی که گزارش سازمان بازرسی کل کشور متوجهم کرده بود، تبرئه کرد. اگرچه برای خالی نبودن عریضه، به جرم این که در جمع چند نفره ای در پاویون فرودگاه خرم آباد، لباس شخصی های سازمان دهی شده را که به سخنرانان مراسم حمله کرده بودند، فاشیست خوانده و خواهان جلوگیری از اقدام های غیرقانونی آنان از جمله شکستن شیشه های فرودگاه شده بودم، به یک صد هزار تومان جریمه نقدی محکوم کرد.

به این ترتیب در فاصله کوتاهی دوبار مجرم شناخته شده و از وزارت کشور جدا شدم اما پس از آن دیگر مدیر اصلاح طلبی در این سطح دادگاهی نشد و این روش مختومه گردید! من بعد از دادگاه دوم، پاسخ اتهامات سازمان بازرسی را برای قرائت در شبکه های خبری صدا و سیما به دفتر مدیرعامل وقت فرستادم هرچند که جواب های مرا هرگز پخش نکردند. به همین دلیل از آقایان رئیسی و لاریجانی به دستگاه قضائی شکایت کردم که چرا پیش از تشکیل دادگاه و اثبات جرم، اتهامات زیادی متوجه من کرده و حاضر به پخش جوابیه من نیستند؟! روشن است که به این شکایت ها نیز هم چون شکایت از آقای جنتی به دلیل تخلف های انتخاباتی اش، هرگز رسیدگی نشد!چرا که این هرسه نفر منصوب رهبری بودند و واجد مصونیت آهنین، تازه بعضی هایشان به علت خدمات ضداطلاعاتی شان درسن ۸۴ سالگی در سمت خود ابقاء شدند و بعضی هم ارتقای مقام گرفتند!

علی جان، پسر عزیزم!

اکنون من در زندانم. البته به حکم قاضی دیگری! آن حضرات هم یکی رئیس یکی از قواست و دیگری معاون اول رئیس قوه ای دیگر و سومی، دبیر شورای نگهبان به صورت مادام العمر! با وجود این من نه تنها ناامید و خسته نیستم بلکه احساس می کنم وظیفه خود را به خوبی انجام داده ام. و امیدوارم که خداوند به ما توفیق دهد که آخرین زندانیان سیاسی در این مرز و بوم باشیم و پس از ما دیگر هیچ ایرانی قانون گرایی با هرعقیده و مرام، به علت نقد حکومت مطلقه فردی و استبداد، چه دینی و چه سکولار و نیز به دلیل مخالفت با آن دسته از سیاست های خرد و کلان نادرست اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و اجتماعی محبوس نشود.

پسر همراهم!

امیدوارم استاد خرم شاهی برای استفاده از این عنوان از من ایراد نگیرد که کژتابی دارد و معلوم نیست منظور آن است که پسر خودم و همراه من هستی یا چون پدرت یا مادرت با من همراه بوده اند، چنین خطابت کرده ام! در هرحال قصدم اولی است با کمال تشکر از والدین بزرگوارت که با محبت های بی دریغشان، مرا شرمنده کرده اند و امیدوارم به این جرم ممنوع الخروج یا ممنوع المعامله نشوند! البته مخصوصاً نگفتم برادر همراهم! زیرا ترسیدم در این هرکجا و هر کی، شهاب را مجدداً بازداشت کنند و سپهرم، آن بزرگ مرد کوچک، گله مند شود و تنها!

باری این نامه را به بهانه تولدت نوشتم تا یادگاری کوچک از من برایت بماند و از این که مطالب بی ارتباط با مناسبت تولدت بود امید بخشایش دارم. عارفه را از طرف من ببوس و امیدوارم علیرغم وسوسه خناسان بدخواه، همیشه زندگی شاد و سعادت مندی داشته باشید. تولدت مبارک پسرم.

بنده خطاکار خداوند

بابا مصطفی

اوین- تیرماه


 


امروز: بنا به گزارش منابع خبری، سپاه پاسداران قصد دارد در آینده ای نزدیک یک حوزه علمیه تأسیس کند.

به گزارش شیعه آنلاین، در حالی که مراجع عظام تقلید در طول تاریخ تشیع، حوزه‌های علمیه را از حکومت‌ها، ولو حکومت های اسلامی کاملا مستقل کرده بودند و هرگز حتی اجازه دخالت حکومت را نیز در حوزه نمی‌دادند، اما نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران قصد دارند در آینده ای نزدیک یک حوزه علمیه در قم تأسیس کنند.

چندی پیش نیز که دولت قصد داشت حوزه علمیه‌ ای ایجاد کند، با مخالفت شدید مراجع عظام تقلید از جمله آیت‌ الله شیخ «ناصر مکارم شیرازی»، به ناچار از این اقدام خود منصرف شد.

مکارم شیرازی در آن زمان در مورد این مساله فرمود: حتی رهبری نیز از جایگاه مرجعیت خود در حوزه دخالت می‌کنند، نه از جایگاه رهبری جامعه اسلامی.

گفتنی است؛ در اواخر بهمن ماه سال گذشته نیز سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران، با اشاره به تأسیس مدرسه علمیه سپاه، بر لزوم تربیت طلابی که به علوم مورد نیاز روز مسلح باشند، تأکید کرده بود.


 


امروز: نماینده شهرستان های بویراحمد و دنا در مجلس نهم شورای اسلامی از وضعیت کنونی نرخ بیکاری در حوزه انتخابیه خود اظهار نگرانی کرد و آن را بالاترین نرخ بیکاری در کشور دانست.

به گزارش ایلنا، " غلامحمد زارعی "گفت: متاسفانه نرخ بیکاری در حوزه های بویراحمد و دنا بویژه شهر یاسوج بالاست و می توان گفت این نرخ در کشور بالاترین نرخ است.

وی با اظهار نگرانی خود از بالا بودن نرخ بیکاری در بین جوانان تحصیلکرده حوزه انتخابیه بویراحمد و دنا عنوان و خاطرنشان کرد: ضریب نرخ بیکاری در بین تحصیلکردگان این حوزه ها نگران کننده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نهم شورای اسلامی افزود: یکی از مهمترین راههای اشتغالزایی پایدار در بویراحمد و دنا مربوط به حوزه صنعت است که متاسفانه این بخش هم نتوانسته کمک خوبی برای رفع بیکاری داشته باشد.

زارعی با انتقاد از بخش صنعت در حوزه انتخابیه خود ، اظهارداشت: بخش صنعت در کهگیلویه و بویراحمد بویژه بویراحمد و دنا دچار رکود شده و بسیاری از کارگاههای تولیدی و صنعتی هم اکنون تعطیل و یا در حال تعطیلی هستند.

وی معتقدست علاوه بر کارگاههای دچار مشکل و تعطیل شده در کهگیلویه و بویراحمد می بایست کارگاههای جدیدی نیز راه اندازی شود تا فرصت های شغلی متعددی بتوان برای جوانان فراهم نمود.

نماینده شهرستان های بویراحمد و دنا در مجلس نهم شورای اسلامی گفت: برای ایجاد فرصت های شغلی پایدار نیاز به تحرک بیشتری در بخش صنعت وجود دارد.

زارعی از اتمام عملیات نوسازی کارخانه قند یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد تا پایان شهریورماه جاری خبرداد و بیان داشت: با اتمام این عملیات شاهد افزایش فعالیت ها با حداکثر ظرفیت خواهیم بود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نهم شورای اسلامی گفت: در حال پیگیری برای راه اندازی دوباره کارخانه " قند و گلوگز یاسوج " نیز هستیم که با راه اندازی این کارخانه و تامین مواد اولیه آن می‌توان فرصت های شغلی جدید فراهم کرد.

وی با بیان اینکه نشست هایی با مسوولان وزارت صنعت ، معدن و تجارت در چند نوبت داشته است ، تصریح کرد: بزودی معاون این وزارتخانه به کهگیلویه و بویراحمد سفری خواهد داشت تا راهکارهایی برای چرخ های زنگ زده صنعت در این استان پیدا شود.

زارعی افزود: باید پذیرفت نرخ بیکاری در استان بویژه در حوزه بویراحمد و دنا نرخی نیست که از سوی دستگاههای مرتبط اعلام شده، زیرا این نرخ تنها نرخ آشکار است و نرخ پنهان در آن مشخص نیست.

وی با اظهارتاسف از اینکه نرخ بیکاری پنهان در بویراحمد و دنا بالاست ، یادآورشد: ما معتقدیم نرخ کنونی بیکاری با احتساب نرخ بیکاری پنهان بسیار بالا و نگران کننده است.


 


امروز: عصر روز(29تیرماه) تمامی علاقه مندان به حمید سمندریان در تالار اصلی تئاتر شهر حضور پیدا کردند تا در مراسمی که به همت خانه تئاتر مصادف با هفتمین روز درگذشت این هنرمند برجسته درنظر گرفته شده بود شرکت کنند.

به گزارش ایلنا، این مراسم ابتدا با حضور افشین هاشمی و خواندن متن پیام بهرام بیضایی برای درگذشت حمید سمندریان پس از پخش اذان موذن زاده اردبیلی آغاز شد.

سپس قطب الدین صادقی به عنوان نخستین سخران روی سن آمد و ضمن تاکید بر اینکه سمندریان هیچگاه کار مبتذل انجام نداد و برای پول و مقام کار نکرد از او به عنوان معلمی کامل یاد کرد و گفت: سمندریان همواره نمایش هایی را اجرا کرد که به آنها اعتقاد داشت، کارهایی که سوالی را مطرح می کرد و پی پاسخ آن می گشت.

وی با بیان این مطلب که امروز به جرات می گویم سمندریان معلم بزرگ تئاتر ایران است ،ادامه داد: آثاری که این هنرمند اجرا کرد همه تراز اول بودند، او توانسته بود آثار بزرگ جهان را به خوبی با جامعه خود پیوند بزند.

این مدرس و کارگردان با اشره به اینکه هر نمایشی که سمندریان اجرا کرد یک اتفاق محسوب می شود، افزود: تفکر سمندریان یک تفکر اجتماعی بود، بحران ها را می‌شناخت و آنها را به خوبی با صحنه پیوند می زد، سمندریان مرد آزاده ای بود که اندوه و ترس نمی شناخت و هیچکدام از آثارش فاقد اندیشه نبود.

وی با اشاره به ایم مطلب که كسي حق ندارد قهرمان‌بازي كند و از دست‌آوردهاي سمندريان براي خود دكان بسازد، بیان کرد: سمندريان مردي آزاده است و عشق به همه نسل ها در آثارش موج می زند، خلاقیتی که سمندریان وارد تئاتر کرد در آدم هایی که بعد از او خواهند آمد وجود خواهد داشت، تمام این ها از او چهره‌اي بي‌نظير ساخته است.

صادقی در پایان با اشاره به سخنی از محمدقاضی درخصوص اینکه خوشبختی چیست، گفت: این استاد دانشگاه کردستان در پاسخ به دانشجویان گفت، کار درست انجام دهید تا مفید واقع شوید، وقتی مفید واقع شدید شما را دوست خواهند داشت و امروز سربلندم بگويم حميد سمندريان نيز جزو افرادي است كه مفيد كار كرد،‌ ديگران او را دوست داشتند و خوشبخت از دنيا رفت. اميدوارم همه‌ي ما خوشبخت از دنيا برويم.

بعد از این سخنان صادقی خسرو خورشيدي که از گذشته به عنوان طراح صحنه و لباس با سمندریان همکاری کرده بود به ایراد سخنرانی پرداخت.

خورشيدي پس از حضور روی صحنه، گفت: سمندريان فقط يك نام نبود، بلكه به تاريخ هنر ما پيوسته است. او ادامه‌دهنده‌ي راه افرادي مانند نوشين، سركيسيان بود كه در شرايط دشواري كار كردند و او با قدرتي بي‌نظير، اين ارثيه را در كنار ديگر همكاران خود به جوانان اين ديار بخشيد؛ نمايش‌هاي او هميشه براي من پر از انرژي بود.

بعد از سخنان خورشیدی سالار عقیلی که در گذشته از شاگردان سمندریان بوده است روی صحنه آمد و گفت: من افتخار داشتم 11 سال پيش در دانشكده‌ي هنر و معماري، در رشته‌ي تئاتر شاگرد استاد باشم و از اين جهت به خود مي‌بالم.

عقيلي ضمن اشاره یه خاطره ای از گذشته و با بیان اینکه به‌خاطر سفرهايي كه براي اجراي كنسرت‌هايم داشتم، نمي‌رسيدم سر كلاس های دانشگاه حضور پيدا كنم، ادامه داد: اما استاد سمندريان هميشه با روي گشاده من را مي‌پذيرفت و مي‌گفت، سالار تو آواز بخوان من نمره‌ات را مي‌دهم.


عقيلي با بيان اين‌ مطلب كه بزرگ‌ترين ميراث استاد سمندريان،‌ رفتار،‌ اخلاق و منش او بود ضمن اشاره به اینکه قصد آواز خواندن ندارد، افزود: فقط به استادم اداي دين مي‌كنم كه به موسيقي و آواز علاقه داشت و مطمئنم به گوش او خواهد رسید.

عقیلی سپس قطعه آوازی اجرا کرد و محفل را به دیگر هنرمندانی سپرد که طبق برنامه ریزی حمیدپور آذری به تجرای برنامه می پرداختند.

سخنران بعدی مراسم اسماعیل شنگله بود، این هنرمند با سابقه کشور صحبت های خود را با ذکر خاطراتی از احوال تئاتر ایران پس از کودتای 28مرداد آغاز کرد و گفت: بعد از کودتا بود که تئاتر به دلیل شرایط پیش آمده چاره ای جز این نداشت که روی پای خود بایستد و کیفیت را بالاتر ببرد، این اتفاق اول پس از کودتا و بار دوم در دوران 22بهمن 57 تا اوایل سال 59 تجربه شد و تئاتر شکوفایی خاصی پیدا کرد.

وی ادامه داد: بعد از کودتای 28مرداد تئاترها به کار خود ادامه دادند تا اینکه نخستین مدرس حرفه ای که یک آمریکایی به نام "پرفسور دیویدسون" بود کلاسی برای علاقه مندان به نمایش گذاشت و پس از آن بود که تصمیم گرفت نمایش "شهرما" را با حرفه ای ترین بازیگران آن زمان کار کند.

شنگله با ذکر یکی از خاطرات تلخ آن روزگار خود از نوع برخورد مردم با تئاتر قبل از اینکه سمندریان به ایران بازگردد، بیان کرد: غم انگیزترین لحظه زمانی بود که با چشمهای خودم دیدم با وجود اینکه قبلا اعلام شده بود تماشای نمایش برای همه رایگان است، هیچکس برای دید آن نمی آمد، حتی مردم با دیدن چراغ زنبوری هایی که در پیاده روی جلوی سالن نمایش روی زمین گذاشته شده بود راه خود را کج می کردند و از پیاده روی مقابل به حرکت خود ادامه می دادند، این بود وضعیت تئاتر کشور هنگام ورود سمندریان به ایران.

این بازیگر در ادامه با بیان این نکته که در سال های آخر برای تمام اجراها تنها یک دکور وجود داشت که آن هم آنقدر مورد استفاده قرار می گرفت تا بپوسد، تصریح کرد: سمندریان در دوره ای به ایران آمد که هیچ چیز نداشتیم، حتی در زمینه تئوری هم تنها دو کتاب در کشور وجو داشت، یکی از آن دو کتاب فن صحنه سازی تئاتر بود که همچنان در دانشگاه ها تدریس می شود و یکی از بهترین منابع در زمینه هنر تئاتر است.

شنگله در اشاره به اولین برخورد با سمندریان پس از بازگشت وی به ایران، بیان کرد: وقتی سمندریان به ایران بازگشت به این دلیل که کارمند اداره هنرهای دراماتیک بودیم و مسیر منزل هردو نزدیک هم بود به مدت دوسال هر روز صبح با هم سرکار می رفتیم و همراه هم بازمی گشتیم، در این مسیر هیچ چیز به جز تئاتر میان ما ردوبدل نمی شد.
وی درحالی که اشک در چشمانش حلقه زده بود با بیان اینکه به جرات می توانم بگویم نخستین شاگرد حمید سمندریان در ایران بودم و به این شاگردی افتخار می کنم، ادامه داد: سمندریان نخستین نمایش خود به نام "دوزخ" را پشت درهای بسته اداره هنرهای دراماتیک اجرا کرد که یکی از تماشاچیان آن روز اولین استاد تئاتر من بود که پس از پایان نمایش رو به من کرد و گفت، ستاره ای در آسمان تئاتر ایران درخشید.

هنرمند پیشکسوت سینما و تئاتر سپس با بیان تاثیران فراوان سمندریان بر جریان تئاتر ایران، افزود: سمندریان اولین فردی بود که به ما گفت، تنفس چیست، نگرش در تئاتر یعنی چه، بیان و بازی ساختن یعنی چه؟

بازیگر فیلم سینمایی سگ کشی با بیان اینکه به تشویق سمندریان و کمک های او برای ادامه تحصیل راهی کشور آلمان شده است، ادامه داد: هرگاه به ایران برمی گشتم تعدادی نمایشنامه همراه خود می آوردم و به دیدار او می رفتم که در یکی از این دیدارها نمایشنامه "آندورا" نوشته ماکس فریش را به او دادم که سمندریان خیلی از آن خوشش آمد، آنرا از من گرفت که ترجمه هم کرد و بعدا متوجه شدم توسط خودش در ایران اجرا شده است.

وی ادامه داد: پس از این نمایش سمندریان نمایشنامه "کرگردن" را دست گرفت و به دلیل اینکه جایی برای تمرین نداشت شش ماه بچه های گروه را مثل یک مادر به دندان می گرفت و مانند آواره ها از این سالن به آن سالن می رفت و همه را دنبال خود می کشید، که متاسفانه بعد از این همه تلاش به دلیل شرایط آن زمان کشور، مصادف با انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاه ها این کار هم تعطیل شد.

شنگله ضمن اشاره به این مطلب که آنچه روح حساس و ظریف سمندریان را بیش از هرچیز آزرده کرد این نبود که نگذاشتند کار کند، گفت: آن سال ها یکی از بزرگترین کارگردانان روز جهان "پیر اشتاین" به ایران آمده بودتا یک نمایش اجرا کند که به دلیل شرایط آن روزها و نبودن یک محل مشخص برای اجرا درنهایت گذاشت و رفت، این اتفاق تاثیر زیادی بر سمندریان گذاشت.

وی در پایان با اندوه فراوان، بیان کرد: سمندریان می گفت آرزویم این است که جایی وجود داشته باشد که هر روز خودم چراغ آن را روشن کنم؛ افسوس که این آرزو را با خودش برد، یادش گرامی.

بعد از صحبت های این هنرمند ترانه "با ما بودی، بی ما رفتی" با حضور ایرج راد مدیر خانه تئاتر، اصغرهمت و چندتن دیگر بر روی صحنه اجرا شد.

پس از این اجرا هما روستا در میان تشویق بلند و ممتد حاضران، قطعه گل سرخی به رسم یادبود بر صندلی خالی حمید سمنریان که روی سن گذاشته شده بود تقدیم کرد.

آخرین پرده از این یادبود با حضور ستاره اسکندری روی صحنه و خواندن قطعه شعری از احمد شاملو رقم خورد که ویلن سل آنکیدو دارش او را در اجرا همراهی می کرد.

لازم به ذکر است در این مراسم افرادی چون، قادر آشنا، حسین پارسایی، مرضيه برومند،‌ پرويز پورحسيني،‌ حسن پورشيرازي‌، علي دهكردي،‌ پیام دهکردی، بهروز بقايي،‌ داوود فتحعلي‌بيگي،‌ محمد حاتمي،‌ محمد زرين‌دست،‌ بهرام شاه‌محمدلو، حسن دادشكر،محمد يعقوبي‌، افسانه ماهيان‌، حضور داشتند، همچنین داریوش مهرجویی کارگردان نام آشنای سینمای ایران لحظات پایانی در مراسم حضور پیدا کرد.


 


امروز: چندی پیش فردی بنام علی اشرف رشیدی که رییس سازمان زندان های استان کرمانشاه بوده به عنوان رییس جدید زندان اوین منصوب شده است.

به گزارش کلمه، علی اشرف رشیدی که در گذشته رییس سازمان زندان های استان کرمانشاه بوده است به تازگی به عنوان رییس جدید زندان اوین منصوب شده است که گفته می شود وی بیشتر پیاده کننده دیدگاه های وزارت اطلاعات و سپاه است و برای اعمال فشار بیشتر بر زندانیان سیاسی به این مسوولیت گمارده شده است.

وی از روزهای اول اشتغال در اوین برخوردهای نامناسب با زندانیان سیاسی را در دستور کار قرار داده، و از جمله مشکلاتی برای امور درمانی زندانیان سیاسی ایجاد کرده و زندانیان بیمار بند ٣۵٠ در وضع نامناسبی قرار دارند.

سال گذشته نیز بر اساس شهادت۶۴ زندانی سیاسی محبوس در این بند به دلیل عدم رسیدگی به موقع به هدی صابر بوسیله مسولان زندان، وی که در اعتصاب غذا به سر می برد جان خود را از دست داد.

دو روز پیش نیز جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی با صدور بیانیه ای به مناسبت تعویض مدیریت و مسئولان زندان اوین به تشدید بدرفتاری ها با زندانیان اعتراض کردند.

این خانواده ها به مسئولین جدید زندان اوین هشدار داده اند تا حداقل حقوق زندانی را در مورد زندانیان اعمال دارند و در غیراین صورت آماده پرداخت هزینه های بعدی این بی توجهی باشند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: "می خواستیم دلواپسی هایمان را از مخاطرات جدی برای سلامت عزیزانمان در آستانه ماه خدا بیان کنیم و ممانعت از اقدامات درمانی لازم را مورد شکوه قرار دهیم که اقدامات ضدحقوق بشری مانند استفاده از دست بند و پابند برای انتقال زندانیان سیاسی به بیمارستان ها و دیگر مراکز درمانی و تفتیش های حرمت شکنانه، باردیگر خوی برده داران دوره جاهلیت و قرون وسطی را به یادمان آورد که حقارت و دون مایگی خود را با تحقیر انسان های دیگر فرو می پوشاندند."

در بخشی از این بیانیه تصریح شده است: ما خانواده های زندانیان سیاسی بدین وسیله به مسئولین جدید زندان اوین و مسئولان سایر زندان های کشور اخطار می کنیم: پیش از این که شاهد اقدامات عملی ما در مقابله با بدرفتاری هایشان با زندانیان سیاسی و خانواده های آنان باشند و پیش از این که نام هایشان به لیست سیاه دلانِ بدکردارِ تاریخ اضافه شود، به خود آمده حداقل حقوق زندانی را در مورد این عزیزان اعمال دارند که در غیراین صورت پرداخت هزینه های بعدی برعهده خودشان است. همان بدرفتاری ها که نماینده مردم تهران جناب آقای دکتر مطهری به آن اذعان داشته و دادستان تهران را از آن برحذر داشته است و ما شاهدانی برآن رفتارهای زشت و ناشایست هستیم که در صورت لزوم در دادگاه صالح شهادت خواهیم داد.


 


امروز: در جلسه اخیر شورای نگهبان، احمد جنتی برای بیستمین سال پیاپی از سوی اعضای منصوب این شورا به عنوان دبیر شورای نگهبان انتخاب شد.

به گزارش کلمه، احمد جنتی که در بیست سال گذشته، رد صلاحیت هزاران نفر از شهروندان و سیاستمداران، دستکاری آرای میلیون ها ایرانی و جلوگیری از تصویب صدها قانون را در کارنامه خود دارد؛ باز هم به عنوان دبیر شورایی انتخاب شده که قرار بوده پاسدار واقعی قانون اساسی و احکام شرعی باشد.

بعد از رهبری، جنتی دیرپاترین مقام نظام است که پس از بیست سال، هنوز حاضر به ترک سمت و سپردن مسئولیت به فرد دیگری نشده است. او از سال ۱۳۷۱ در این سمت مانده و البته همزمان در نماز جمعه تهران، ستاد امر به معروف، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، مجمع تشخیص و مسئولیت های دیگر نیز مشغول پیشبرد اهداف خود در نظام جمهوری اسلامی بوده است.

بر اساس قانون، فقهای شورای نگهبان از سوی رهبری منصوب می شوند. رهبری هم همیشه پس از پایان دوره، سه نفر از شش فقیه شورای نگهبان را به قید قرعه تغییر می دهد. اما در تمام بیست سال گذشته، هیچ گاه قرعه به نام جنتی زده نشده و برخلاف دیگران، تاکنون او حتی برای یک روز از این شورا خارج نشده است.

جنتی در دوره اصلاحات، یکی از مهمترین کسانی بود که در مقابل تلاش های قانونی اصلاح طلبان برای پیشبرد خواسته های مردم ایستاد؛ تا جایی که در تجمعات دانشجویی آن دوره، دانشجویان شعار می دادند: «جنتی، جنتی، تو دشمن ملتی».

سید مصطفی تاجزاده که در دوره اصلاحات، معاون سیاسی وزیر کشور بود، پس از آنکه جنتی برای دستکاری نتایج انتخابات مجلس ششم در آرای مردم تهران دست برد و ۷۰۰ هزار رای را به طور غیر قانونی باطل کرد؛ از او به دادگاه شکایت کرد. اما دستگاه قضایی پس از حدود ده سال، هنوز به این شکایت رسیدگی نکرده است.

جنتی که در آن انتخابات به بهانه واهی همچون آویزان بودن نخ و فرو رفتن صندوق ها و ... به ابطال آرای مردم پرداخته بود، در انتخابات ریاست جمهوری دهم که به اذعان بسیاری از ناظران تخلفات گسترده و تقلب سازمان یافته صورت گرفت، نه تنها حاضر به ابطال انتخابات و تن دادن به خواست میلیون ها مردمی که به خیابان ها آمده بودند نشد، بلکه حتی به بازشماری کامل آرا هم تن نداد.

از مخاطبان گرامی می خواهیم مانند همیشه در نظرات خود از دو خط قرمز توهین و دروغ بپرهیزند و نظرات خود را ذیل این خبر به گونه ای درج کنند که قابل انتشار باشد.


 


امروز: مجمع روحانیون مبارز با ارسال پیامی به مهدی کروبی، درگذشت خواهر وی را تسلیت گفت.

این تشکل روحانیون اصلاح طلب با دریغ فراوان از این که امکان عرض تسلیت حضوراً مقدور نیست، خطاب به کروبی نوشته است: بدون شک شما که با استقامت و بردباری مصائبی را که در راه انجام وظائف دینی و ملی خود تحمل کرده و می کنید این ضایعه مولمه را نیز که تقدیر الهی است با صبر و شکیبایی پذیرا خواهید بود.

متن این پیام به نقل از دی پرس در ادامه می آید:

حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای حاج شیخ مهدی کروبی

با تاسف و اندوه فراوان از درگذشت خواهر محترمتان مادر سرافراز شهید، اطلاع حاصل شد. بدون شک شما که با استقامت و بردباری مصائبی را که در راه انجام وظائف دینی و ملی خود تحمل کرده و می کنید این ضایعه مولمه را نیز که تقدیر الهی است با صبر و شکیبایی پذیرا خواهید بود.

با دریغ فراوان که امکان عرض تسلیت حضوراً مقدور نیست، بدینوسیله مراتب همدردی خود را با جنابعالی و دیگر بازماندگان آن مرحومه ابراز میداریم، برای آن خواهر محترم رحمت و مغفرت واسعه و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت می نمائیم.

مجمع روحانیون مبارز


 


امروز: ۵۰ نفر از فعالین مدنی و سیاسی داخل و خارج از کشور به مهدی کروبی تسلیت گفتند. به گزارش سحام، در این پیام آمده است: "هر چند حاکمیت با اینگونه رفتارهای خلاف قانون و شریعت ، تلاش خود را برای دورساختن شما از اهداف والای حق طلبانه تان مصروف و متمرکز نموده است، اما بی گمان مردم فهیم و آگاه ایران هرگز مقاومت دلیرانه شما را در این راه پر فراز و نشیب از یاد نخواهند برد."
هفته گذشته، خواهر مهدی کروبی دار فانی را وداع گفت. به آقای کروبی اجازه حضور در مزار این مرحومه و مراسم ختم داده نشد.
این نامه همزمان با شب هفت این مرحومه منتشر شده است.
إنّا لله و إنّا إلیه راجعون
جناب حجت الاسلام و المسلمین مهدی کروبی
خبر درگذشت همشیرۀ مکرّمه تان موجب تأسف و تألم گردید.
بدینوسیله تسلی خاطر شما و سایر بازماندگان را در اندوه درگذشت خواهر ارجمند و شهید داده تان که تا واپسین لحظات حیات، حبس و حصر عزیزانش را تحمل کرد، از خداوند مسئلت داریم.
هر چند حاکمیت با اینگونه رفتارهای خلاف قانون و شریعت ، تلاش خود را برای دورساختن شما از اهداف والای حق طلبانه تان مصروف و متمرکز نموده است، اما بی گمان مردم فهیم و آگاه ایران هرگز مقاومت دلیرانه شما را در این راه پر فراز و نشیب از یاد نخواهند برد.
حبس غیر قانونی و غیر شرعی شما، آقای مهندس میر حسین موسوی، خانم زهرا رهنورد و هزاران اسیر در بند دیگر و عدم موافقت با حضورتان در مراسم سوگواری، نشان دهنده ضعف و زبونی استبداد حاکم است.
ضمن عرض تسلیت مجدد به شما و خانواده محترم و همه بازماندگان آن مرحومه، سلامتی، دوام و آزادی سر افرازانه شما و سایر عزیزان در بند را از خداوند خواستاریم و همواره در کنارتان خواهیم بود.

ملکی ابراهیم
باطبی احمد
اجلالی بابک
جیلانی بهیه
صف سری بیژن
عارف پیمان
اسماعیلی جواد
شریفی نوید جواد(امید)
نیکنام امینی حسین
مافی حمید
مجلسی داریوش
همتی رحیم
علیجانی رضا
آلیان روناک
سیما سلمان
بهمن سیاوش
شمس سید احمد
حسینی سید رضا
اسماعیلی سید کوهزاد
علوی سید مصطفی
حسین دوست طالشانی سیدعلی
خرمی طاهره
اصغر زاده طیبه
بازرگان عبدالعلی
افشاری علی
تارخ علی
فتوتی علی
کلائی علی
کمیجانی فرج
نوری فرهاد
اسفندیاری کیا
موذن زاده لاله
نجفی مجتبی
رحیمی مجتبی
نیکنام مجید
الموتی محمد
پارسی محمد
مصطفایی محمد
قاسمی محمد
اسدی محمدتوفیق
اسکندری محمدرضا
امان الهی درچه مریم
مقدم مریم
نصیری مزدک
چناسی مسعود
معتمدنیا میثم
فرهاد ناهید
کفشدوز نعیمه
کامران نوید
کانون نخبگان ایران
گروه خبری رهسا نیوز


 


امروز: مراسم بزرگداشت شهدای کهریزک در مسجد نور تهران، امسال در فضایی متفاوت برگزار شد و با سر دادن شعار از سوی حاضران علیه سخنران مراسم، به طور نیمه کاره پایان یافت.

در حالی که خبرگزاری‌ها و منابع رسمی به ارائه گزارش های شبیه به هم و غیر واقعی از این مراسم بسنده کردند، گزارش کلمه از حاشیه های مهمتر از متن در این برنامه خبر می دهد.

به گزارش خبرنگار کلمه، مراسم سومین سالگرد شهادت قربانیان بازداشتگاه کهریزک روز پنج شنبه ۲۹ تیرماه در مسجد نور واقع در میدان فاطمی تهران، در فضایی متفاوت برگزار شد و برخلاف مراسم دو سال گذشته، امسال این مراسم به دلیل سر دادن شعار علیه سخنران از سوی حاضران، نیمه کاره پایان یافت.

بر اساس این گزارش، در میانه برنامه و در حالی که مراسم به روال همه برنامه های رسمی ختم و بزرگداشت در حال انجام بود، ناگهان سخنران از لفظ "فتنه" برای توصیف وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ استفاده کرد که این سخن وی با واکنش از سوی زنان حاضر در مسجد مواجه شد و آنان با سر دادن شعارهای "الله اکبر" و "یاحسین میرحسین" از ادامه سخنان او جلوگیری کردند.

این اعتراض، در ادامه با همراهی مردان حاضر در مراسم رو به رو شد و در نتیجه سخنران مجبور شد مراسم را نیمه کاره رها کند. جوانانی که در این مراسم با نماد سبز حضور یافته بودند نیز با این اعتراض همراهی کردند.

این گزارش حاکی است، در حاشیه این مراسم در مقابل مسجد نور و همچنین در سالن محل برگزاری مراسم پلاکاردهایی با عنوان "شهدای مظلوم کهریزک" و "یادشان سبز" نصب شده بود.

در پایان مراسم نیز تعدادی از خانواده‌های جان‌باختگان نسبت به عدم رسیدگی مسئولان قوه قضائیه به پرونده‌ فرزندان خود و عدم مجازات آمران و عاملان این جنایت به شدت اعتراض کردند.

نکته قابل توجه در این مراسم این است که امسال بر خلاف سال های گذشته جای بسیاری از چهره های شناخته شده نظام خالی بود. حسین محمدی، نماینده دفتر رهبری، یکی از این شخصیت ها بود که سال گذشته به عنوان نخستین میهمانان وارد سالن اجتماعات مسجد نور شد اما امسال حضور نداشت. همچنین چهره هایی چون محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام؛ منوچهر متکی، وزیر سابق امور خارجه؛ داود دانش جعفری، وزیر پیشین اقتصاد و دارایی؛ حجت‌الاسلام علوی، عضو مجلس خبرگان رهبری و جواد منصوری، سفیر سابق ایران در چین نیز سال گذشته در مراسم حضور داشتند و امسال از غایبین این مراسم بودند.

اما در عوض، در مراسم امسال چهره هایی همچون سردار حسین علایی، علی شکوری راد، محمد کیانوش راد، رضا طلایی‌نیک، امیرعلی امیری مدیر سایت تابناک حضور داشتند.

همچنین بر اساس گزارش خبرنگار کلمه، در بیرون از مسجد نیز نیروهای امنیتی سعی در پراکنده کردن مردم داشتند اما برخی از شرکت کنندگان در مراسم، همچنان به اعتراض در خیابان ادامه دادند.

برخی از نیروهای امنیتی نیز با برخی از خبرنگاران و عکاسان خبری رسانه های مستقل و اصلاح طلب برخورد می کردند و می خواستند به هرنحوی که شده از تهیه و انتشار عکس ها و مطالب مربوط به این مراسم جلوگیری کنند. به گفته شاهدان عینی، حداقل یک عکاس و خبرنگار نیز برای ساعتی بازداشت شدند.

خبرگزاری های رسمی کشور اما در گزارش هایی شبیه به هم، که بیشتر به متن های دیکته شده از بالا شبیه به نظر می رسد، به گزارش رسمی این مراسم و سانسور جزئیات بالا بسنده کردند. بر اساس این گزارش ها، در حاشیه مراسم برگزار شده، عبدالحسین روح‌الامینی در جمع خبرنگاران از ادامه پی‌گیری‌های صورت‌گرفته در مورد پرونده کهریزک خبر داد و گفت: "در مراسم هفته قوه قضائیه که در مشهد برگزار شد، بنده گلایه هر سه خانواده را در خصوص رسیدگی به پرونده سه قاضی کهریزک خدمت رهبری و مقامات قضایی رساندم."

او همچنین درباره اظهارات محسنی ‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، در مورد قرار داشتن پرونده مرتضوی در وضعیت "ابهام" نیز گفت: "بهتر است در این‌باره از خود ایشان سؤال کنید. زیرا بنده کارشناس سیاسی نیستم." روح‌الامینی در پایان نیز بار دیگر اعلام کرد که "روزشماری می‌کنیم تا دادگاه رسیدگی به پرونده این قربانیان برگزار شود."

با گذشت سه سال از شکایت خانواده قربانیان شکنجه های بازداشتگاه کهریزک، هنوز حکمی از سوی قوه قضاییه در این باره صادر نشده است و به جای محاکمه و مجازات آمران و عاملان این جنایت، سعید مرتضوی از متهمان اصلی این جنایت هم ارتقاء مقام پیدا کرده و به عنوان رییس سازمان تامین اجتماعی منصوب شده و در مقابل، روزنامه نگارانی همچون مهدی محمودیان به علت افشای این جنایت، محکوم و زندانی شده اند.

درباره جزئیات این پرونده، مصاحبه صالح نیکبخت وکیل خانواده یکی از قربانیان را در اینجا بخوانید. بیوگرافی شهدای این جنایت و اظهارات خانواده های ایشان را نیز در اینجا ببینید.



 


امروز: نماینده سابق مجلس با بیان اینکه اصلاحات واقعی درجامعه پایگاه دارد ، خاطرنشان کرد: مصاحبه اخير آقای خاتمی نشان دهنده زنده بودن جریان اصلاحات است.

به گزارش ایلنا، قدرت الله علیخانی درباره وجود جریانات اصلاح طلب نوظهور در آستانه انتخابات اظهار کرد: این جریانات همانطور که از اسمشان پیداست نمی‌توانند با اصلاح طلبان ریشه دار مقایسه شوند، ضمن اینکه کسی نیز مانع از حضور آن‌ها درصحنه نشده است.

نماینده قزوین در مجلس هشتم تصریح کرد: ممکن است کسی بگوید اصلاحات مرده یا فرد دیگری برای حضور اصلاح طلبان شرط و شروط بگذارد، اما این‌ها در جايگاهي نیستند که برای جریان اصلاحات تعیین تکلیف کنند.

علیخانی با بیان اینکه اصلاحات واقعی درجامعه پایگاه دارد ، خاطرنشان کرد: مصاحبه اخير آقای خاتمی نشان دهنده زنده بودن جریان اصلاحات است.

وی افزود: اکثریت مردم خواهان اصلاحات بوده و هستند، اما شاید برخی نو ظهور‌ها به غلط تصمیم داشته باشند سردمداراصلاحات باشند.

علیخاتی تاکید کرد: اصلاحات صاحب دارد و هنگامی که تصمیمی در این جریان گرفته شود متعاقباَ اعلام می‌شود، اما تا همین الان چنانچه اطلاع دارم جلسه‌ای برای انتخابات و اینکه روی شخص خاصی بحث بشود برگزار نشده است . اما از صحبت‌های آقای خاتمی می‌توان فهمید چنانچه به جمع بندی خاصی برسند نتیجه اعلام خواهد شد.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به emrooz-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به emrooz@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته