-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ مرداد ۱, یکشنبه

Latest News from 30Mail for 07/22/2012

این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.

 

1391/5/1
  • کیوان
    ۳۵درجه

     

    بخش‌نامه‌های اخیر (هفته‌ی پیش) بانک مرکزی و وزارت صنعت کلیه‌ی کالاهای وارداتی را به ده اولویت تقسیم کرده‌‌اند. اولویتهای اول تا سوم به نقل از مصاحبه‌های خودشان مربوط است به قوت لایموت، دارو و بهداشت. اما تقریبن تمام مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای بخش صنعت پرتاب شده‌اند به اولویت ششم به بعد. طنز ماجرا هم در این است که مثل همه‌ی کارهای "کارشناسی" دیگر، اقلامی مثل ناخن‌گیر و کاندوم در رده‌ی اول مهم‌ترین کالاهایی قرار گرفته‌اند که ارز دولتی برایشان واجب است.

    طبق معمول سایت ثبت سفارش یک شب از کار افتاد، فردایش زیر هر ثبت سفارشی نوشتند اولویت شماره‌ی فلان. بعد به بانک‌ها بخش‌نامه کردند که پنج اولویت اول را بپذیرید، بقیه بروند دلار رقابتی تهیه کنند. منظورشان رقابت در چهارراه استانبول بود. یعنی تولید کننده‌های صنعت بروند چهارراه استانبول سر خرید ارز با هم رقابت کنند.

    به نظرم بخش صنعت هنوز باور نکرده که چه اتفاقی افتاده. انگار سیلی محکمی بی‌هوا خورده باشی و هنوز گیج باشی. با هر کس که حرف می‌زنم می‌گوید نه بابا امکان ندارد و یک فکری می‌کنند. اما الان نزدیک به یک هفته شد که هیچ فکری نکردند و تولید کننده‌ها اگر نخواهند که خطوط تولیدشان بخوابد باید بروند با ارز آزاد مواد اولیه وارد کنند. به جای دلار ۱۲۲۶ تومانی باید دلار ۱۹۲۰ تومانی بخرند، یعنی۵۷ درصد گران‌تر.

    علی‌رغم همه‌ی موانع موجود، تقریبن تمام صنایع اصلی داشتند به نوعی از ارز دولتی استفاده می‌کردند، برای همین هم تاثیر تغییرات نرخ ارز در مورد کالاهای تولید داخل تا حد زیادی کنترل شده بود. اما الان حتا کالاهای پایه‌ای بخش صنعت مثل فولاد خام هم از لیست ارز دولتی به بیرون پرتاب شده و به نظر من سکوت نسبی تولید کننده‌ها مخصوصن غول‌هایی مثل ایران خودرو به این دلیل است که باور نمی‌کنند یا هنوز نپذیرفته‌اند که دولت آن‌ها را به همین سادگی از گردونه‌ی حمایتی طرد کرده باشد.

    همه منتظرند باب استثنائات به نحوی گشوده شود و وقتی که باب باز شد رسیدن به خدا هزاران راه خواهد داشت، یا با ننه من غریبم یا با رشوه یا با پارتی یا هر روش دیگری. اما الان لااقل در ظاهر واقعن درهای خزانه‌شان را بسته‌اند، سه قفل هم رویش زده‌اند.

    سناریوی ترسناک این است که واقعن تحریم‌ها (مخصوصن تحریم نفت)‌ منابع ارزی را در حدی محدود کرده باشند که ارزی برای اختصاص به بخش صنعت باقی نمانده باشد. در این صورت پارتی، رشوه یا اعمال فشار هم به کار کسی نخواهد آمد!

    من قدرت تحلیل (یا پیش‌بینی)‌ این موضوع را ندارم که اگر عملن مواد اولیه‌ی بخش تولید با جهش ۶۰ درصدی قیمت تمام شده مواجه شود چه اتفاقی در بازار خواهد افتاد، هم از منظر قدرت رقابت با کالاهای ساخته‌ شده‌ی وارداتی (که دوباره در برابر تولید داخل قدرت می‌گیرند) و هم از منظر قدرت خرید مردم که بی‌شک افزایش درآمدی با مقیاس مشابه در انتظارشان نیست. بعلاوه در صورتی که صنعت ناچار شود به بازار آزاد مراجعه کند احتمال این که نظام عرضه و تقاضای ارز آزاد هم دچار زلزه‌ی دوباره شود کم نیست، چرا که منابع تامین ارز در بازار آزاد نامحدود نیستند.


    از کار کردن روی ترن هوایی حال تهوع شدیدی پیدا کرده‌ام، به قول این دوستان خارجی‌، لیترالی حال تهوع.


    تیتر از ۳۰میل


     
     

    1391/5/1

    محمدعلی مؤمنی
    ماتینه

     

    اگر «کوکب خانم» از کتاب درسی حذف نمی‌شد، وزیر بهداشت اعتراض می‌کرد!

    این خبر مهم را «رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی» داده و با اشاره به شیوه آموزش مصرف شیر در درس «کوکب خانم» که به گفته‌ی او قدیمی است، تاکید کرد: «اگر این درس را از کتاب درسی مقطع ابتدایی حذف نمی‌کردیم، وزیر بهداشت به ما اعتراض می‌کرد.»
    یعنی خانم وزیر گفته بوده: اینجا یا جای من است یا کوکب خانم!

    با این اوصاف به زودی مسئولان دیگر وزراتخانه‌ها و نهادها نیز هر کدام به یکی از درس‌های کتاب‌های درسی اعتراض خواهند کرد.
    کدام وزیر و مسئول به کدام درس و چرا؟!

    وزیر «راه و شهرسازی» به درس «دهقان فداکار»
    به دلیل القای بی‌نظمی ایجاد فضای یاس‌انگیز نسبت تردد قطارها و تشویق به عملیات انتحاری!

    وزیر «نیرو» به درس «پتروس فداکار»
    به دلیل القای سوراخ – سوراخ بودن سدها و ترویج فرهنگ غربی فرو کردن انگشت در هر سوراخ

     


     

    وزیر «جهاد کشاورزی» به شعر «انار»
    به دلیل تبلیغ کاذب و زمینه‌سازی برای ایجاد فضای روانی کاذب و افزایش ناگهانی قیمت انار برای القای سوء مدیریت مسئولان خدمتگزار

    رئیس سازمان «محیط زیست» و وزرات «نیرو» بطور مشترک به شعر «دو کاج»:

    * سازمان محیط زیست به دلیل القای نامرغوب بودن جنس درختان و سیاه‌نمایی زیست محیطی

    * وزارت نیرو به دلیل بدآموزی به دیگر درختان که هی خودشان را روی سیم‌های برق و یا (متاسفانه) روی درخت‌های دیگر بیاندازند!

    رئیس یک «نهاد مسئول» (که نخواست نام خودش و نهادش فاش شود) به درس «بخور نان به بازوی خویش»
    به دلیل تداعی تصاویر خلاف شئونات

    وزیر «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» و «معاون مطبوعاتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به درس «میازار موری که دانه‌کش است»
    به دلیل تشویش اذهان عمومی

    رئیس سازمان «بهینه‌سازی مصرف سوخت» و رئیس شرکت «کنترل کیفیت هوا» بطور مشترک به درس «خانواده‌ی آقای هاشمی»
    به دلیل تبلیغ خوشگذرانی‌های مبتذل، مسافرت مداوم و مصرف بیش از حد سوخت، و آلوده کردن هوا

    رئیس ستاد «تنظیم بازار» به درس «روباه و خروس»
    به دلیل ارائه تصویر دلخراش شکار خروس و افزایش قیمت مرغ!

    رئیس «صدا و سیما»ی جمهوری اسلامی به درس «روباه و زاغ»
    به دلیل ترویج موسیقی و قبح‌زدایی از دروغگویی

    وزیر «اطلاعات» به درس «مردم میهن ما» و «ایران خانه‌ی ما»
    به دلیل تبلیغ مکتب ایرانی به سردستگی جریان انحرافی

    وزیر «امور خارجه» به درس «مرغابی و لاک‌پشت»
    به دلیل تشویق و تحریک به مهاجرت غیرقانونی از کشور و جان‌بازی در این راه!

    محسن قرائتی، رئیس «ستاد اقامه‌ی نماز» به همه‌ی کتاب‌های درسی به‌ویژه به درس‌ هیمالیا و دوره‌ی سلجوقیان
    به دلیل زائد بودن و به ما ربط نداشتن میزان ارتفاع کوه و بزه‌کاری‌های سلسله‌های حکومتی در تاریخ!

    رئیس مرکز «امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری» به درس «تنظیم خانواده»
    به دلیل تشویق به کاهش موهن جمعیت، پیشگیری از بارداری و ارائه‌ی تصاویر مستهجن

    نهاد «ریاست جمهوری» به درس «چوپان دروغگو»
    به دلیل چوپان خواندن دروغگو و القاء عدم محبوبیتش در بین ۶۳ درصد از مردم روستا!


     
     

    1391/5/1
  • حجت قندی
    اقتصادانه

    دانیل ییرگین، که کتاب پرایز (The Prize) او که درباره تاریخچه نفت است بسیار معروف است، امروز صبح در شبکه سی ان بی سی ادعا کرد که صادرات نفت ایران از جزیره خارک 800 هزار بشکه نفت در روز در 19 روز اول ماه ژولای  بوده است که با توجه به اینکه صادرات روزانه ایران قبل از تحریمها برابر 2.2 میلیون بشکه بوده است از کاهش 63 درصدی صادرات حکایت می کند. اگر این حرف ییرگین درست باشد، رکود تورمی بسیار بزرگی منتظر اقتصاد ایران است که شبیه آن را فقط در سال 1365 و 1366 (به دلیل کاهش بسیار شدید نفتی و مشکلات صادرات نفت در آن زمان) شاهد بودیم. اگر روند گذشته تشدید تحریم ادامه یابد، در آن صورت قیمت ارز باز هم افزایش خواهد یافت، دولت موانع واردات را بیشتر خواهد کرد، و احتمالا دوباره شاهد ظهور اقتصاد کوپنی خواهیم بود.

    از زمان جنگ تا به حال، هیچ چیز دیگری اقتصاد ایران را به اندازه این تحریمها محدود و تهدید نکرده است. متاسفانه راه حل فوری هم برای این رفع تحریمها دیده نمی شود.


    تیتر از ۳۰میل


     
     

    1391/4/31

    گزارش‌ها حاکی از آن است که سومین مراسم سالگرد سه قربانی بازداشتگاه کهریزک که روز پنج شنبه در تهران برگزار شد، به دلیل اعتراض حاضران به سخنرانی خطیب مجلس ناتمام ماند.

    به گزارش وبسایت کلمه، اعتراض حاضران مجلس زمانی آغاز شد که حجت الاسلام یاری، سخنران مجلس، برای توصیف رویدادهای پس از انتخابات از واژه «فتنه» استفاده کرد.

    بر اساس گزارش وبسایت کلمه، ابتدا زنان مجلس شعارهای الله اکبر و باحسین میرحسین سر دادند و سپس مردان حاضر در مراسم نیز با آن‌ها همراهی کردند و این موضوع سبب شد تا سخنران، این مراسم را نیمه کاره‌‌ رها کند.

    لفظ فتنه نخستین بار از سوی رهبر ایران برای رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری به کار رفت و هواداران وی برای توصیف رویدادهای پس از انتخابات از این لفظ استفاده می کنند.

    وبسایت کلمه افزوده است که پس از ناتمام ماندن مراسم بزرگداشت قربانیان کهریزک، نیروهای امنیتی در بیرون محل برگزاری مراسم سعی در پراکنده کردن مردم داشتند اما برخی از شرکت کنندگان همچنان به اعتراض در خیابان ادامه دادند.

    به گزارش وبسایت کلمه، شاهدان عینی گفته‌اند که نیروهای امنیتی برای جلوگیری از انعکاس این خبر، دست کم یک عکاس و خبرنگار را برای ساعتی بازداشت کردند.

    این مراسم برای بزرگداشت سه تن از قربانیان کهریزک یعنی محمد کامرانی، محسن روح‌الامینی و امیر جوادی‌فر برگزار شده‌بود و به نوشته روزنامه شرق مأمورانی نیز تحت عنوان «حافظان نظم» در جریان برگزاری این مراسم حضور داشتند.

    منابع: کلمه و رادیو فردا


     
     

    1391/4/31

    احمد جنتی بار دیگر با آرای اعضای شورای نگهبان به عنوان دبیر این شورا برگزیده شد.

    به گزارش گزارش اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان، افراد حاضر در جلسه رای گیری علاوه بر انتخاب احمد جنتی به عنوان دبیر این شورا، محمدرضا علیزاده را به عنوان قائم مقام دبیر و عباسعلی کدخدایی را نیز به عنوان سخنگوی شورای نگهبان انتخاب کردند.

    شورای نگهبان دوازده عضو دارد که شش عضو فقیه آن توسط رهبر ایران منصوب می‌شوند و شش عضو دیگر آن حقوقدانانی هستند که از سوی رئیس قوه قضاییه به ملس معرفی شده و با رای نمایندگان مجلس انتخاب می‌شوند.

    سال گذشته رهبر ایران آقای جنتی را برای یک دوره شش ساله دیگر در شورای نگهبان ابقا کرده بود.
    آقای جنتی ۸۶ ساله، از دوره نخست شورای نگهبان در سال ۱۳۵۹ تا کنون عضو شورای نگهبان بوده است.

    بر اساس قانون اساسی، تمام قوانینی که در مجلس تصویب می‌شود باید به تایید شورای نگهبان برسد.

    این شورا همچنین وظیفه تعیین صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان، ریاست جمهوری و مجلس را بر عهده دارد.

    عملکرد شورای نگهبان در زمینه تایید صلاحیت نامزدهای انتخاباتی در سال‌های گذشته همواره مورد انتقاد بوده است.

    منبع: روابط عمومی شورای نگهبان


     


    شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به 30mail-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به 30mail@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

    هیچ نظری موجود نیست:

    ارسال یک نظر

    خبرهاي گذشته