-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ مرداد ۲, دوشنبه

Latest News from 30Mail for 07/23/2012

این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.

 

1391/5/2
  • رضا رادمنش
    به همین سادگی

     

    مانی در نوشته ای به نام «در هایدپارک وطن» به مهندسانی حمله میکند که این اجازه را به خود می دهند در هر محفلی وارد شوند و در هر موضوعی مطلبی نویسند این حمله ویران کننده آیا برحق است؟

    حوزه عمومی آن جایی است که انسان ها فارغ از سلطه، گرد هم جمع می شوند و در مورد دغدغه های خود بدون حضور قدرت سیاسی، در یک گفتگوی دو طرفه به بحث می نشینند. افراد در چه موضوعاتی حق سخن دارند؟ هرآنچه که به حیطه زندگی آنان مربوط باشد؛ از گرانی مرغ بگیر تا حوادث سوریه و حتی پزشکی را که چند دستور اشتباه داده بدون هیچ تخصصی می توانند در معرض نقد قرار دهند. در واقع فضای بلاگستان و شبکه های اجتماعی ادامه حوزه عمومی است یعنی انسان ها آزادند در مورد هرآنچه که به زندگی آنان مربوط است با کمترین دانش ممکن اظهار نظر کنند. قرار نیست گفتگو از دل متون تخصصی بیرون بیاید بل گفتگو از دل حوادث روزمره شکل میگیرد به همین خاطر می شود هم از علی خامنه ای گفت هم از پزشک شهر. پس تا اینجا نوشته مانی نقدی است که دقیقا در خدمت سلطه است چون به گفتگو خدشه وارد میکند، حتی چندی پیش مانی برانگیخته شده بود از آشپزی که در رویای خود تصور کرده بود که برای لحظاتی جای خاتمی بنشیند. یعنی برای رویای آدمهای حوزه عمومی هم باید تعیین تکلیف کرد؟

    در قسمت دیگر مانی می گوید: «بهاره آروین هزارساعت برای نوشته‌ای زحمت می‌کشد، دوازده نفر را جمع می‌کند (که تازه چندتای آن‌ها اشتباهی آمده‌اند)، مهندس آی‌تی پانصدنفر را جمع کرده است دارد در مورد «ساختارهای ناجور اجتماعی» نطق می‌کند.» اتفاقا اینجا بخشی از ایراد به خانم آروین است که هزار ساعت را فقط برای نوشتن وقت گذاشته (به فرض درست بودن نوشته مانی). وظیفه جامعه شناس این نیست که در محیطی دور از گروه ها فقط به نوشتن بپردازد. خانم یا آقای جامعه شناس می تواند به جای آن هزار ساعت پنجاه ساعت هم صرف گفتگو کند تا ببیند چرا فقط دوازده نفر می تواند دور خود جمع کند؟ ببینید چگونه می تواند به زبان گروه های پراکنده نزدیک شود و سپس در مورد مفاهیم خود با آنها گفتگو کند. مردم که نباید در پی جامعه شناس باشند این جامعه شناس است که باید گروه های  مردمی را بیابد. پس اینجا هم نقد مانی بی مورد است.

    اما یک قسمت نقد مانی درست است وقتی می گوید فلان شخص بدون داشتن هیچ تخصصی می تواند مثل آب خوردن فلان آدم متخصص را خانه نشین کند؛ اینگونه بگویم آقای مهندس در حوزه عمومی می تواند صدها برابر از خانم جامعه شناس موفق تر شود اینجا تکلیف چیست؟ این دیگر از ضعف های حوزه عمومی است، پست مدرن هایی مثل لیوتار به کمک نوشته های ویتگنشتاین به این می گویند: «بازی های زبانی». یعنی یک نفر به صرف تسلط بیشتر بر قانع کردن و بزک کردن میتواند کسی که حداقل در یکجا حرفی دیگر می زند را شکست دهد و به حاشیه براند؛ «بازی‏های زبانی دلالت بر وجود بازیگرانی دارد که از زبان به عنوان جعبه ابزار و از واژه‏ها به عنوان ابزار داخل جعبه استفاده می‏کنند.» هرچه این حوزه بزرگتر می شود تاثیر «بازی های زبانی» بیشتر دیده می شود و پیروزی پیاپی مهندسان و شکست جامعه شناسان و دانش آموختگان علوم انسانی بیشتر رخ میدهد. چاره اش چیست؟

    چاره اش را گیدنز به ما می گوید گیدنز می گوید پروژه جامعه شناسی به دنبال تولید شهروند ماهر است. شهروند ماهر کیست؟ کسی است که ساختارها را می شناسد و در پی آن راه دستیابی به منابع را بهتر می داند. پس جامعه شناس باید در کنار مطالعه هر روزه همیشه آستین های خود را بالا بزند، وارد حوزه عمومی بشود، دشنام بشنود به او بخندند و دست آخر بعد از هزار سختی بتواند بر آخرین ضعف خود یعنی جدایی از دل جامعه فارغ آید. آقای مهندس نه ساختارها را می شناسد نه منابع را، منتها یکسری از حرفهای روزمره را در قالبی بزک کرده بازتولید میکند. نه آیا باید از آن هزار ساعت نوشتن کاست و گونه ای دیگر زمان را تقسیم کرد؟ چنان تقسیمی که در پی فهم این باشد چه زبان و چه شیوه ای باید استفاده نمود که با فهم روزمره بیگانه نباشد؟


    تیتر از ۳۰میل


     
     

    1391/5/1

     

     
    عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران روز یکشنبه برای بررسی وضعیت کار و اشتغال در ایران در مجلس شورای اسلامی حضور یافت و گفت که وزارت کار «مسئول افراد بیکار نیست.»
     
    به گزارش خبرگزاری ایلنا، وی در این جلسه گفت: «طبق قانون قبلی، وزارت کار مسئول اجرای قانون کار و تنظیم روابط کارفرما و کارگر است یعنی اگر کسی شاغل باشد و مسایلی در دوران کار او و یا پس از آن برای او ایجاد شود به ما مراجعه می‌کند و ما مسئول افراد شاغل و یا بازنشسته هستیم نه افراد بیکار.»
     
    عبدالرضا شیخ‌الاسلامی مسئله اشتغال را «یک مسئله فرادستگاهی» توصیف کرد و گفت که «کار در بخش صنعت و خدمات و کشاورزی ایجاد می‌شود که هیچ کدام از این‌ها در دست ما نیست.»
     
    گزارش‌ خبرگزاری های ایران حاکی است که توضیحات وزیر کار در این جلسه با انتقاد گسترده نمایندگان مجلس روبه‌رو شده و وی در پاسخ به این سؤال که از او پرسیده بودند وزیر کار هست یا نه، گفت: «من وزیر کار، رفاه و تامین اجتماعی هستم اما طبق قانون عمل می‌کنم و قانون وزارتخانه جدید هنوز تصویب نشده‌است.»
     
    وزیر کار روز یک‌شنبه در بخشی دیگر از سخنانش در مورد آمار اشتغال گفت: «تنها آماری که دادیم آمار اشتغال در سال ۹۰ بود و تنها مرجع رسمی آمار در کشور نیز مرکز آمار است و ما تاکنون هیچ آماری ارایه نداده‌ایم.»
     
    وزیر کار با این حال گفت که بر اساس آمارها، نرخ بیکاری در سال ۸۹ برابر با ۱۳٫۵ درصد بوده و بر اساس آمار مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در سال ۹۰ به ۱۲٫۳ درصد رسیده که این نشان می‌دهد بیکاری ۱٫۲ درصد کاهش یافته و بنابر این «جهت‌گیری ما در مسیر اشتغال درست بوده‌است.»
     
    بسیاری از آمارهای دولتی با آمارهای مرکز آمار ایران هم‌خوانی ندارند و نمایندگان مجلس و دیگران نیز تاکنون همواره نسبت به آمارهای ذکرشده توسط وزارت کار تردید نشان داده‌اند.
     
    برای نمونه در حالی که دولت می‌گوید در سال ۱۳۸۹ یک میلیون و ۶۰۰ هزار شغل ایجاد کرده است، اما بنا بر اعلام مرکز آمار ایران، از پاییز تا زمستان همین سال میزان بیکاری ۲٫۴ درصد افزایش داشته و به ۱۴٫۶ درصد رسیده است.
     
    محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری اسلامی ایران، اسفندماه گذشته گفت اگر مخالفانش «مانع‌تراشی» نکنند تا پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش بیکاری را در  ایران ریشه‌کن خواهد کرد.
     

     
     

    1391/5/1

     

     
    يک مقام سازمان حفاظت از محيط زيست ايران بار ديگر وضعيت درياچه اورميه را «وخيم» خواند و گفت که بر اساس گزارش های ارائه شده، در حال حاضر بيش از ۶۵ درصد عرصه درياچه خشک شده است.
     
    اصغر محمدی فاضل در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، تاکيد کرده است که کمتر از ۳۵ درصد از عرصه درياچه اروميه آبدار است.
     
    به گفته وی، «بخش هايی از درياچه به دليل غلظت و تراکم املاح به رنگ قرمز در آمده است که نشان دهنده وخامت وضعيت درياچه در آن بخش هاست».
     
    آقای فاضل افزوده است: «همچنين اندازه گيری املاح برخی از نقاط درياچه نشان می دهد که در اين بخش ها املاح به حالت فوق العاده اشباع رسيده يعنی ترکيبات املاح و نمک درياچه به حدی رسيده که نشان می دهد درياچه در آن قسمت آماده خشک شدن است».
     
    او با بیان این که اقدامات اجرایی سازمان‌ها و نهادها برای جلوگیری از خشک شدن دریاچه ارومیه ادامه دارد، گفت: شرایط کنونی نشان می‌دهد که "هنوز میزان آبی که وزارت نیرو مدعی آن بوده، به این دریاچه نرسیده است."
     
    فاضل افزود که علاوه بر تامین میزان آب بیشتر به عنوان حق‌آبه در حوضه دریاچه ارومیه، باید موضوع لایروبی و بازگشایی مسیرهای منتهی به دریاچه ارومیه و برخورد با برداشت‌های غیرمجاز از منابع آب هم مورد توجه قرار گیرد.
     
    درياچه اروميه که شورترين درياچه جهان است به دلیل کم آبی در برخی از نقاط حتی تا ۱۰ کيلومتر پس‌روی داشته است.
     
    در صورت ادامه روند فعلی تخمين زده می‌شود که درياچه اروميه تا سه سال آينده به طور کامل خشک شود که به گفته محمدباقر صدوق، معاون محيط طبيعی سازمان حفاظت محيط زيست، «در اين صورت ۱۰ ميليارد تن نمک به صورت گرد و غبار و توفان بر سر شش ميليون نفر ساکن مناطق اطراف خواهد ريخت.»
     

     
     

    1391/5/1

    به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، نادر قدیانی در این باره گفته است: «با توجه به پائین آمدن تولید، به دلایل مختلفی مثل افزایش قیمت کاغذ و هزینه‌های کار، میزان فروش و درآمد کتاب‌فروشی‌ها هم، کاهش چشمگیری داشته است. بسیاری از کتاب‌فروشی‌ها دچار مشکل اقتصادی هستند و به تعطیلی و تغییر شغل فکر می‌کنند.»

    وی همچنین درباره معافیت مالیاتی کتابفروشان نیز گفت: «در سال‌های گذشته نامه‌نگاری‌ها و پی‌گیری‌های زیادی برای اجرایی شدن معافیت مالیاتی کتاب‌فروشان انجام شده است. در ‌‌نهایت رئیس جمهوری برای اجرای این طرح به وزیر اقتصاد و دارایی دستور دادند، اما هنوز از اجرایی شدن این طرح اطلاع دقیقی نداریم.»

    به گفته اقای قدیانی، تا سه سال گذشته ناشران از پرداخت مالیات معاف بودند اما با تغییر قانون، ناشران کتاب باید برای برخورداری از معافیت مالیاتی، ریز فعالیت‌های اقتصادی خود در قالب دفا‌تر قانونی ارائه دهند که این‌کار مشکلاتی را برای ناشران پیش آورده است.»

    آقای قدیانی افزود اتحادیه ناشران و کتابفروشان تلاش می‌کند تا بار دیگر معافیت مالیاتی ناشران اجرایی شود.

    منبع: ایلنا


     
     

    1391/5/1

    کیوان مرادیان کوچک سرایی در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری ایسنا گفته است: «امسال مدنظر است سه نوع غذا در بین دانشجویان توزیع شود. بر این اساس نرخ ژتون غذای دانشجویی به طور متوسط ۴۸۵ تومان درنظر گرفته شده است، در این راستا یک نوع غذا در همین رنج و دونوع غذای دیگر یکی پایین‌تر از ۴۸۵ تومان و دیگری بالا‌تر از این رقم درنظر گرفته شده است.»

    آقای مرادیان کوچک سرایی البته به تفاوت سه نوع غذای ارائه شده اشاره‌ای نکرد.

    در سال گذشته تحصیلی، دانشگاه شهید اهواز چمران غذای دانشجویی را با سه نرخ متفاوت در اختیار دانشجویان قرار داده بود.

    این دانشگاه، غذا‌ها را به غذاهایی کم هزینه همچون شام و برنج و خورشت، غذاهای متوسط هزینه همچون چلوکباب و غذاهای پرهزینه همچون چلوجوجه و مرغ و ماهی تقسیم بندی کرده بود.

    آقای مرادیان کوچک سرایی همچنین افزود که نرخ غذای دنشجویان در سال گذشته حدود ۲۰درصد افزایش یافت اما این افزایش در سال جدید «اندک» خواهد بود.

    بر اساس بخشنامه‌ای که شهریورماه سال گذشته با عنوان «هدفمندکردن غذای دانشجویی» تصویب شد، دانشگاه‌ها موظف هستند که در پایان برنامه پنجم توسعه تا ۵۰درصد قیمت تمام شده غذا‌ها را از دانشجویان دریافت نمایند.

    منبع: ایسنا


     


    شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به 30mail-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به 30mail@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

    هیچ نظری موجود نیست:

    ارسال یک نظر

    خبرهاي گذشته