-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ مرداد ۵, پنجشنبه

Latest News from 30Mail for 07/26/2012

این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.

 

1391/5/4
  •  

    سروش روحبخش
    خواب بزرگ

    کرایه تاکسی تلفنی شهری در سال 90

    13688 ریال مسافت آزاد و پس از آن با تاکسی متر محاسبه می‌شود

    1 بوروکراسی اداری در ایران نه تنها زهواردررفته است بلکه می‌تواند نماد روشنی از ریاکاری و تظاهر باشد.این برچسب که روی شیشه جلوی تاکسی‌های رسمی چسبیده به ما چه می‌گوید؟

    2 واحد «ریال» – که موضوعیت‌اش در مقام واحد پول را از دست داده‌- فی‌النفسه نمادی آبزورد است. ما هر روز-خصوصن در مواجهه با قیمت‌های رسمی- مجبوریم در ذهنمان آخرین رقم را حذف کنیم تا به قیمت «واقعی» اجناس برسیم و مضحک‌تر این که مجبوریم این رقم را -اغلب موارد صفر است- در مناسبات بانکی و رسمی بنویسیم. اجبار به تکرار عمل بی‌فایده ما را خواه‌ ناخواه تبدیل به موجوداتی آبزورد می‌کند.

    3 قیمت‌گذاران نرخ تاکسی از بی‌معنایی هم فراتر رفته‌اند. رقم آخر نرخ تعیین‌شده‌شان 8 است. آنها اصرار دارند برای این رقم لوده و بی‌فایده معنایی بتراشند. اگر سکه‌‌های یکان ریال هنوز وجود داشت یعنی برای حساب و کتاب تمام باید یک 5 ریالی، یک 2 ریالی و یک 1 ریالی به راننده می‌دادیم. این منتظران گودو مصرند که نه تنها واحد یکان ریال وجود دارد بلکه پسندیده‌ است که مسافران تهرانی سه عدد از آنها را بابت یک سفر درون شهری به راننده بدهند.

    4 نرخ 13688 ریال گذشته از بی‌معنایی وجودی نشان روشنی از دیوان‌سالاری ریاکار است. آنها با این عدد رند نشده و غریب قرار است به همه‌مان حالی کنند که قیمت‌گذاری‌شان «بسیار دقیق» است و مو لای درز کارشان نمی‌رود. این حسابگری افسانه‌ای در امور بیت‌المال که اغلب به منابع مذهبی ارجاع دارد، اینجا بیش از این یادآور امانت‌داری و دقت حاکمان مذهبی نخستین باشد، به ضد خودش بدل می‌شود. اصرار بر نرخ رند نشده ( که در یک ایران خیالی حتا خورده دوزاری دارد) نمایشی از بی‌منطقی نرخ‌گذاران متظاهر به عدالت است.

    5 شرکت تاکسی‌رانی هنوز نمی‌داند که تاکسی‌های تهران تاکسی‌متر ندارند. در واقع می‌داند اما نمی‌خواهد با «واقعیت» روبرو شود. مدیریت اداری از این طریق  همان کاری را می‌کند که غایت آمال بوروکراسی است: سلب مسئولیت از خود. «تاکسی‌متر ندارید؟ مگر نگفتیم که داشته باشید؟» ارجاع شرکت به استفاده از تاکسی‌مترهای خیالی جدا از این که شکاف عمیق میان سیستم اداری و «واقعیت» موجود را نمایش می‌دهد، تظاهری از مدارا ورزی است.ژیژک جایی با یادآوری قوانین سخت‌گیرانه و غیر قابل اجرا در یوگوسلاوی سابق می‌نویسد:

    » آنها با نقض قوانین توسط مردم مدارا می‌کنند زیرا مطابق روش چهارچوب بندی زندگی اجتماعی توسط آنها ، زیر پا گذاشتن قانون، رشوه و تقلب شرط بقاست «

    6 بدیهی فرض کردن تاکسی‌متر(ناموجود) در اعلامیه رسمی پیام روشنی دارد:‌ «قانون برای اجرا نیست» انگار قوانین به قدر همان تکالیف ملال‌آور در نگاه دانش‌آموز ابتدایی بی‌معنا و غیرلازم است. انگار که معتقدند : » حالا ما یک چیزی می‌گوییم که گفته باشیم»

     7 و این آموزه بوروکراسی زهوار دررفته ما درباره قانون به شدت خطرناک است. از بزرگسالان فردا انتظار زیادی نداشته باشید.آنها از این برچسب‌ها و اعلامیه‌ها زیاد می‌بینند.

    * تیتر از سی‌میل


     
     

    1391/5/4
  •  

    آرش آبادپور
    کمانگیر

    رفقا قرار گذاشته‌اند که امشب فیلم جدید بت‌من را ببینند. نتوانستم خودم را راضی کنم که همراه‌شان بروم. احوالی شبیه بعد از تیراندازی در food court مجموعه‌ی فروشگاهی ایتان‌سنتر داشتم. مساله‌ام ایتان‌سنتر نبود. در فروشگاه‌های دیگر هم که food court می‌دیدم چشم‌ام دنبال آدم ِ مسلح بود.

    فیلم را توی سینما نمی‌خواهم ببینم. صبر می‌کنم روی Netflix یا تورنت بیاید. دانلودش می‌کنم. در را می‌بندم. و بعد می‌بینمش.

    لذت ِ جمعی می‌بریم. بگو اورجی ِ بدون سکس. دسته‌جمعی در سالن ِ ساکت به پرده زل می‌زنیم و چندصد نفری برگر چرب گاز می‌زنیم. ساده. در دسترس. و دسته‌جمعی. حالا آدم‌هایی لذت ِ جدیدی کشف کرده‌اند؛ ما که داریم در هم می‌لولیم آن‌ها ما را به رگبار می‌بندند. این تصویر نمی‌گذارد بت‌من را در سینما ببینم. مساله‌ام کسی که به رگبار می‌بندد نیست. تصویر ِ آدم‌هایی که دارند درهم می‌لولند از ذهنم نمی‌رود.


     
     

    1391/5/4
  •  

    داریوش محمدپور
    ملکوت

    این عبارت را اهل ایمان و اهل روزه مکرر از همديگر می‌شنوند که: «قبول باشد» و طرف مقابل هم با همان حالات دینی و شايد عرفانی جواب می‌دهد که «قبول حق باشد» و از اين جنس گفت‌وگوها. يعنی در یک لايه از دین‌ورزی مبنا و مدار اين رابطه بر همين رد و قبول می‌چرخد. خوب، این برای طایفه‌ای درجه‌ای است. همين که اعتنا داشته باشند به رد و قبول و گامی از رد و قبول خلق فراتر بروند و رد و قبول حق ملاک باشد.
     
    اما به فرض که در تمام اين‌ها ريايی نباشد – و اصلاً چه حاجت به اين بر زبان راندن‌ها و اين اشارات قولی؟ - برای طايفه‌ای ديگر، از اساس بحث قبول محل اشکال می‌شود. يعنی جايی که تو بر سر خوان کرمی نشسته‌ای و کريمی سخاوت‌مندانه با تو مروت می‌کند، ديگر رد و قبول چه معنا دارد؟ رد و قبول جایی معنا پيدا می‌کند که داد و ستدی در ميان باشد. يکی چيزی بدهد و دیگری بپذيرد. وقتی همه چيز از آن اوست، دیگر رد و قبول چه معنا دارد؟ خودش می‌دهد و خودش می‌گیرد. اين‌ها ديگر بازی لفظی است. چيزی نيست جز تشبه به قوم.

    اما هم‌چنان «دعوا» یک لايه‌ی رندانه هم دارد. و آن لايه اين است که: اهل ايمان و از ميانِ آن‌ها به ويژه اهل شريعت، کارشان با حساب و کتاب پيش می‌روند. حساب می‌کنند که ماه رمضانی هستند و فلان تعداد روز دارد و بهمان تعداد روز را روزه گرفته‌اند. کم و زيادش را می‌شمارند. قصورش را جبران می‌کنند که پيمانه‌ی رمضان‌ورزی و روزه‌داری‌شان پر شود. خوب آخرش که چه؟ برای چه؟ «دولت آن است که بی خون دل آيد به کنار». اگر اقبال و دولتی قرار باشد آدمی را برسد، نه تنها حاجتی به اين همه رنج است بلکه اصلاً صاحب اقبال و دولت در این عملِ ظاهر نمی‌نگرد که باغ و جنانی نصیب صاحب عمل کند. بی‌علت و رشوت می‌بخشد. حساب هم نمی‌کند. حکایت شرح صدر است. حکایتِ بخشش بی‌حساب است.

    اين حساب‌گری کار اهل معامله است و کار اهل عمل. کار کسانی است که چيزی در چنته دارند یا اساساً برای خودش عملی قايل هستند و فکر می‌کنند کاری هم کرده‌اند. هستند کسانی که عملی نمی‌بینند. اصلاً چه کرده‌ايم جز این‌که همه عمر مغبون بوده‌ایم؟ «قصر فردوس به پاداش عمل می‌بخشند» فقط خبر نيست، طنز و طعنه هم هست. یعنی که اگر می‌ارزيد بدون این‌که پاداش باشد ارزانی می‌کردند به آدمی. پس «ما که رنديم و گدا دير مغان ما را بس»! پس همه غبن است و زيان: «گر شما را نه بس از اين سود و زيان ما را بس». آن وقت همين آدم می‌گويد «به خلدم زاهدا دعوت مفرما / که اين سيب زنخ زان بوستان به».

    حالا چرا حساب‌گری؟ چرا پای شمارش بيفتيم؟ هر که می‌خواهد خودش بشمارد. بعضی کار خودشان را می‌کنند؛ در بند شمارش و حساب نيستند. آن حالی که آدمی در این وضع تراژيک هستی دارد، کم غمی نيست. پيش اين دردِ همزادِ جهان، همه‌ی این محاسبه‌ها و همه‌ی اين پاداش‌ها و همه‌ی این رد و قبول‌ها رنگ می‌بازد. وقتی از اين سطح عبور کردی تازه «مکن در جسم و جان منزل که اين دون است و آن والا» معنا پيدا می‌کند. رندانه زيستن يعنی سر فرود نياوردن به دونی و والايی. يعنی آدمی نه خودش را به دوزخ می‌فروشد و نه به بهشت. يعنی که:
    نشان عاشق آن باشد که سردش یابی از دوزخ
    گواه رهرو آن باشد که خشکش يابی از دريا

     
     

    1391/5/4

    مقام‌های ورزشی ایران به مسئولان برگزار کننده مسابقات المپیک اجازه ندادند تا پرچم این کشور به شکل نماد بازی‌های المپیک ۲۰۱۲ تغییر کند.

    به گزارش وبسایت وزارت ورزش ایران، مقام‌های ایرانی گفته اند که نماد بازی‌های المپیک عدد ۲۰۱۲ را به «شکل خاصی» نشان می‌دهد و در صورت تلفیق پرچم ایران با آن، کلمه الله وسط پرچم «از حالت خود خارج می‌شد.»

    پیش از این، ایران لوگوی مسابقات المپیک لندن را تداعی‌کننده واژه صهیون (Zion) و از این رو «نژادپرستانه» توصیف کرده و در نامه‌ای به کمیته بین‌المللی المپیک خواستار تغییر آن شده بود.

    عربستان نیز همانند ایران به مسئولان برگزار کننده المپیک اجازه تغییر پرچم این کشور به شکل نماد بازی‌ها را نداده است.

    المپیک ۲۰۱۲ دو روز دیگر در لندن آغاز می‌شود و تا ۲۲ مردادماه ادامه خواهد داشت.

    منبع: وبسایت وزارت ورزش ایران

    مرتبط:

    بریتانیا: نبود ایران در بازی‌های المپیک لندن احساس نخواهد شد

    وب‌سایت رسمی المپیک ۲۰۱۲ لندن در ایران فیلتر شد


     
     

    1391/5/4

     

     
    رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی از حذف سهمیه ارز مسافرتی برای تمامی مسافران خارجی در ایران خبر داده و گفته است که فقط زائران حج تمتع دلار دولتی دریافت می‌کنند.
     
    به گزارش خبرگزاری «آنا»٬ محمود بهمنی در جلسه غیرعلنی امروز مجلس با تشریح اقدامات بانک مرکزی در خصوص تک نرخی شدن ارز از سیاست‌های دولت برای اجرایی شدن ارز تک نرخی در بازار سخن گفت.
     
    به گزارش آنا و به نقل از یک  عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، آقای بهمنی در این جلسه همچنین در مورد گراني‌ها و وضعيت بازار سكه و ارز، تورم و نرخ ارز مسافرتي گزارش داد.
     
    گزارش‌ها حاکی‌ست امروز مجلسی‌ها جلسه غیر علنی خود را با وزرای اقتصادی برای بررسی وضعیت اقتصاد و به خصوص گرانی‌های اخیر آغاز کردند.
     
    برهمین اساس، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه غيرعلني به بررسي موضوع گراني‌‌هاي اخير با حضور غضنفري وزير صنعت، معدن و تجارت، حسيني وزير اقتصاد و دارايي، قاسمي وزير نفت، بهمني رييس كل بانك مركزي، خليليان وزير جهاد كشاورزي مي‌پردازند.
     
    در این جلسه رضا رحماني، رييس كميسيون صنايع و معادن، عباس رجايي رييس كميسيون كشاورزي، غلامرضا مصباحي‌مقدم رييس كميسيون برنامه و بودجه، تاج‌گردون و توكلي از اعضاي كميسيون برنامه و بودجه در مورد وضعيت اقتصادي كشور بخصوص موضوع گراني به بیان سخنانی پرداخته‌اند.
     
    منبع: تابناک

     
     

    1391/5/4

    حسن موسوی چلک که با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت‌و‌گو می‌کرد، گفت: «طی پژوهشی که انجام شده است، میانگین ارتباط عاطفی و کلامی بین اعضای خانواده کمتر از ۱۵ دقیقه در روز شده است و طبیعی است در چنین شرایطی صمیمیت در خانواده‌ها کاهش پیدا می‌کند و ارتباطات عاطفی و عطوفت و مهربانی که یکی از پایه‌ها و مولفه‌های خانواده است دچار مشکل می‌شود.»

    بر اساس آمار پیشین، میانگین ارتباط کلامی و عاطفی خانواده های ایرانی حدود ۱۷ دقیقه در روز بود.

    آقای موسوی چلک افزود که «وقتی افراد در خانواده‌ها از هم فاصله می‌گیرند با مشکل طلاق عاطفی مواجه می‌شویم و اینگونه طلاق‌ها ممکن است منجر به خودکشی، همسر‌کشی و منجر به آسیب‌ها جبران ناپذیر بر روی فرزندان شود.»

    به گفته آقای موسوی چلک، طلاق عاطفی در جایی ثبت نمی‌شود و «این افراد به دلیل برخی شرایط خانوادگی و برای حفظ آبرو از هم جدا نمی‌شوند و همدیگر را زیر یک سقف تحمل می‌کنند.»

    پیش از این سیدضیاء هاشمی، رئيس موسسه مطالعات و تحقيقات اجتماعی دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، گفته بود که ۳۰ درصد از خانواده های ایرانی دچار طلاق عاطفی هستند.

    منبع: ایلنا

    مرتبط:

    هشتاد و پنج درصد طلاق ها به خواست زنان است


     
     

    1391/5/4

    رئیس مرکز استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان می‌گوید سرانه اختصاص یافته به هر دانش آموز المپیادی ایران حدود ۳ میلیون تومان است.

    مهری سویزی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس گفته که بودجه این مرکز کمتر از یک میلیارد تومان بوده و برای ۳۰۰ دانش آموز حاضر در مدارس تابستانی آمادگی المپیاد‌ها هزینه می‌شود.

    به گفته خانم سویزی، این بودجه «شامل هزینه‌های اساتید برجسته و تغذیه است.»

    در سیستم انتخابی دانش آموزان المپیادی در ایران در سال گذشته، ابتدا در یک آزمون سراسری حدود ۵۸۰۰ نفر از میان ۱۴۱ هزار شرکت کننده برگزیده شدند و در آزمون دوم نیز ۳۰۰ نفر از میان ۵۸۰۰ نفر باقیمانده به مدرسه تابستانی آمادگی المپیاد‌ها راه یافتند.

    این ۳۰۰ نفر در ازمون شهریور ماه شرکت کرده و ۷۰ نفر از آن‌ها به مدرسه زمستانی راه می‌یابند تا برای مسابقات جهانی آماده شوند.

    خانم سویزی ادامه داده است: «تمام هزینه‌های برگزاری آزمون‌ها، عوامل اجرایی، طراحی سؤال‌ها و مصححین براساس‌‌ همان اعتبار کمتر از یک میلیارد تومانی درنظر گرفته می‌شود.»

    منبع: فارس

    مرتبط:

    «۶۲درصد مدال‌آوران المپیادهای جهانی از ایران رفته‌اند»

    مدال‌های المپیادی‌های ایران روز به روز کمرنگ‌تر می‌شود


     


    شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به 30mail-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به 30mail@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

    هیچ نظری موجود نیست:

    ارسال یک نظر

    خبرهاي گذشته