-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ مرداد ۸, یکشنبه

Latest News from Emrooz for 07/29/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



امروز: افزایش هزینه‌های تولید، مالیات و پرداخت عوارض آلودگی، رکود در بزرگ‌ترین واحدهاي تولید سنگ‌های تزیینی کشور را شدت بخشیده و امنیت شغلی ۲۰ هزار کارگر فعال در سنگبری‌های اصفهان را تهدید می‌کند.
به گزارش ايلنا در اصفهان، وجود ۲۳۰ معدن سنگ و بیش از هزار و ۸۰۰ کارخانه فراوری آن، اصفهان را به بزرگ‌ترین تولیدکننده سنگ‌های تزیینی در کشور تبدیل کرده كه با استفاده از این شرایط، سنگبری‌های استان بیش از ۵۰ درصد سنگ‌های فرآوری شده موجود در بازار کشور را تامین می‌کنند.
حسین امیر یوسفی عضو انجمن سنگ اصفهان با اشاره به وجود بیش از ۳ هزار کارخانه فرآوری سنگ در استان اصفهان، تصریح کرد: از این تعداد، کمتر از هزار و ۷۰۰ واحد فعال هستند و بقیه به دلیل مشکلات مالی یا اختلاف بین شرکا، فعلا دست از کار کشیده‌اند.
از سوی دیگر رئیس انجمن سنگ استان اصفهان با انتقاد از اجرای طرح مالیات بر ارزش افزوده بعد از هدفمندی یارانه‌ها گفت: پیش از این ستاد هدفمندی یارانه‌ها، سنگ را آسیب پذیر‌ترین صنعت شناخته بود که متاسفانه با اجرای این طرح، هیچی گونه توجهی به مشکلات این بخش از تولید نشده است.
وی گران شدن حامل‌های انرژی و هزینه‌های حمل و نقل را موجب ادامه فعالیت بسیاری از واحد‌ها با ۳۰ درصد ظرفیت خود دانست و افزود: متاسفانه دو هزار واحد سنگبری با اشتغال بالای ۲۰ هزار نفر، جایگاهی در استان اصفهان ندارند در حالی که همین صنعت در استان لرستان به دلیل تمركز صنایع پتروشیمی، فولاد و ذوب آهن در اصفهان، صنعت بر‌تر شناخته می‌شود.


 


امروز: معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: مرغ از سبد کالای ماه رمضان کارمندان حذف شد.

به گزارش ایسنا، حسن رادمرد افزود: متاسفانه بودجه لازم برای گنجاندن مرغ در سبد کالای ماه رمضان تامین نشد و به همین دلیل فقط روغن، شکر و برنج در سبد کالای کارمندان گنجانده شد.

وی افزود: بودجه خرید مرغ به اندازه کافی نیست، بنابراین اگر این بودجه به طور کامل تامین شود، مرغ نیز در فرصت مناسب به کارمندان تحویل داده خواهد شد و در غیر این صورت این کالا حذف می‌شود.

رادمرد با اشاره به این‌که سبد کالای کارمندان از فردا توزیع می‌شود، ادامه داد: این سبد شامل پنج کیلو روغن، پنج کیلو شکر و ۲۰ کیلو برنج است.

خاطرنشان می شود مرغ در هفته های اخیر به طرز سرسام آوری افزایش یافته است و هر کیلو بین هشت تا ده هزار تومان به فروش می رسد.


 


امروز: کنشگران ملی - مذهبی خارج از کشور با صدور بیانیه ای به اعلام هشدار درباره وضعیت خطرناک کشور در منازعه هسته ای و تحریم های جهانی علیه ایران پرداخته اند.
به گزارش سایت ملی- مذهبی، در بخشی از این بیانیه آمده است: متاسفانه عزم جدی در حاکمان ایران برای بازگشت از مسیر ماجراجویانه وضدملی در پیش گرفته شده در رابطه با انرژی هسته‌ای - علیرغم همه هشدارها و انذارهای درون و بیرون نظام - وجود ندارد، و دول مسلط جهانی نیز گویا تمایلی به حل و فصل منطقی این مسئله ندارند و بیشتر به دنبال گذر زمان و اجرای تدریجی نقشه‌ها و برنامه‌هاشان پس از یکسره کردن سرنوشت سوریه هستند.
متن کامل این بیانیه به شرح ذیل است:
بگذارید ایران بماند
تحریم‌های جهانی غرب علیه ایران وارد دور جدیدی شده است. بی نتیجه ماندن مذاکرات میان ایران و دول بزرگ برای حل و فصل مسئله هسته‌ای، نگرانی های وسیعی را در اقشار مختلف مردم در ارتباط با سرنوشت کشور و جان و مال ملت پدید آورده است. مردم رنج‌کشیده ایران اینک چند ماهی است که به صورت شتابان و روزافزون با گرانی و تورم شدید، بیکاری و آسیب‌های نگران‌کننده‌ای همچون: افزایش سرقت، فساد، اعتیاد، انواع خشونت، طلاق، افسردگی و... مواجه‌اند. اما متاسفانه در حاکمان و دولتمردان ایران عزم و طرحی برای حل مشکلات کشور و رسیدگی به رنج‌های روزمره مردم مشاهده نمی‌شود. گویی همه سرنوشت ملت با جدال بر سر غنی‌سازی اورانیوم و در واقع تضمین قدرت حاکمان از سوی قدرت‌های جهانی گره خورده است.
در این شرایط هر ایرانی در هرکجای جهان با نگرانی و اضطراب می اندیشدکه چه باید کرد تا از خطر جدی جنگ و فاجعه عظیم ناشی از آن جلوگیری شود. این عوامل و حوادث که هر فرد و جریان دلسوز را به تفکر و تامل وادار می کند، ما را نیز بر آن داشت، ضمن مرور اجمالی اوضاع، بار دیگر حاکمان را به هشداری تاریخی توجه دهیم. همان طور که قبلا نیز برخی فعالان ملی - مذهبی از مذاکره و حل و فصل مسئله هسته‌ای (موسوم به مذاکرات استانبول بین ایران و برزیل و ترکیه) حمایت کردند و آن را در جهت رفع تحریم‌ها، رفاه نسبی مردم موثر شناختند؛ اینک نیز کنشگران ملی مذهبی خارج از کشور نگرانی شدید خود را از تشدید تحریم‌ها و شتاب گرفتن روند تهدیدها علیه ایران از سوی دول بزرگ و مسلط جهانی اعلام می‌دارد.
بدیهی است برخورداری از فن‌آوری انرژی هسته‌ای یکی از حقوق ملت ایران، درکنار سایرحقوق، همچون: آزادی، عدالت، توسعه، امنیت، رفع تبعیض وغیره است. مسئله و مشکل اصلی ایران فقدان آزادی و دموکراسی و نقض حقوق بشر و مطلق‌العنانی و ماجراجوئی سیاسی قدرت حاکم و بی‌لیاقتی مدیریتی و اقتصادی آن است. استبداد مطلقه فضای فعالیت سیاسی- مدنی برای دموکراسی خواهان را محدود و مسدود می‌سازد و تحریم‌های اقتصادی بیش از پیش از توان کنشگری اقشار آزادی‌خواه در ایران می‌کاهد
نزاع حکومت ایران و دول بزرگ، نه بر سر انرژی هسته‌ای، بلکه مسئله «غنی‌سازی اورانیوم در داخل ایران» است. اما منابع داخلی اورانیوم در ایران بسیار محدود و برای سالیانی بس معدود است و نمی تواند در بلند مدت موجب نگرانی غرب باشد، آنچه غلبه دارد ، جدال اصلی و پنهان قدرت، میان جناح راست اقتدار گرای امنیتی نظامی مسلط بر ایران و جریان راست مسلط بر جهان است.
جناح افراطی حاکم بر ایران مسئله را درحد مخالفت غرب با برخورداری ایران از انرژی هسته‌ای تقلیل می دهد و جریان راست جهانی نیز با اغراق بر توان هسته‌ای ایران دربسیج افکار عمومی جهانی و ایجاد ائتلاف و انسجام بین خود در برخورد با ایران است. آنچه در این صورت مسئله سیاسی غایب است، مسئله حقوق بشر و منافع مردم ایران است.
این «حق مسلم» ملت ایران است که درآمدهای کلان نفتی‌ به جای هزینه شدن در جدال بی‌حاصل و ضدملی هسته‌ای، فساد و اختلاس‌ مالی روزافزون یا هزینه شدن در تجهیز ماشین سرکوب نظامی، امنیتی،قضایی، رسانه‌ای و ... صرف زیرساخت‌های اقتصادی کشور و رشد و توسعه ملی شود تا بیکاری، فقر، گرانی، فساد، اعتیاد، خشونت، طلاق، افسردگی و... بیش از پیش جسم و جان رنجور مردمان زجر کشیده ما را نیازارد...
حاکمان بر کشور حفظ نظام را اوجب واجبات می شمرند و متاسفانه با کوته‌نظری، این هدف را تنها در حفظ شعارهای بی‌پشتوانه رعایت می کنند. در چند دور مذاکرات اخیر هسته‌ای هر چند علائمی از حرکت به سمت حل این مشکل که برای حاکمان مطلق‌العنان مسئله اصلی است، مشاهده گردید ؛ اما متاسفانه عزم جدی در حاکمان ایران برای بازگشت از مسیر ماجراجویانه وضدملی در پیش گرفته شده در رابطه با انرژی هسته‌ای - علیرغم همه هشدارها و انذارهای درون و بیرون نظام - وجود ندارد، و دول مسلط جهانی نیز گویا تمایلی به حل و فصل منطقی این مسئله ندارند و بیشتر به دنبال گذر زمان و اجرای تدریجی نقشه‌ها و برنامه‌هاشان پس از یکسره کردن سرنوشت سوریه هستند...
در پایان بار دیگر تاکید می‌کنیم از نظر ما مشکل اصلی ایران نقض آزادی، دموکراسی و حقوق بشر است. بار دیگر یادآور می‌شویم نزدیک‌ترین راه‌ وصول به دموکراسی برای مردم ایران، ایجاد رفاه نسبی، به خصوص طبقه متوسط نوگرا و مشارکت جوی آنان و برخورداری مردم از آرامش فکری ، است.
بار دیگر با توجه به مواضع غیر کار شناسانه اخیر رهبران و حاکمان ایران در مورد مسئله هسته ای هشدار می‌دهیم «فاین تذهبون؟» به کجا می‌روید؟ این راه جز به نابودی و ویرانی اقتصاد و سیاست و فرهنگ این سرزمین کهن و نهایتا جنگ ویرانگرمنتهی نخواهد شد.
هفتم مرداد ۱۳۹۱
کنشگران ملی- مذهبی خارج از کشور


 


امروز: بازار ارز و طلا پس از مدتی آرامش، بار دیگر ملتهب شده و بر اساس آخرین گزارش ها، قیمت امروز دلار در بازار آزاد تهران ۱۹۷۴ تومان بوده که نسبت به پنجشنبه ۲۴ تومان افزایش داشته است. بهای هر قطعه سکه طرح جدید هم به ۷۴۲هزار تومان و طرح قدیم به ۷۴۵ هزار تومان رسیده است.
به گزارش طلانیوز، امروز هر قطعه سکه طرح جدید اکنون ۷۴۲هزار تومان و طرح قدیم ۷۴۵ هزار تومان به فروش رسید که نسبت به پنجشنبه هفته گذشته ۱۴ هزار تومان افزایش یافت. همچنین نیم سکه نسبت به روز مذکور ۶ هزار تومان افزایش داشت و ۳۷۱ هزار تومان شد و ربع سکه نیز با افزایش ۳ هزار تومانی اکنون به قیمت ۱۸۹هزار تومان رسید.
بر اساس این گزارش هر گرم طلای ۱۸ عیار ۷۵ هزار و ۷۷۰ تومان و سکه یک گرمی ۱۱۲ هزار تومان عرضه شد.
فعالان بازار ارز هم از افزایش نرخ انواع ارز در بازار خبردادند، به طوری که قیمت هر دلار آزاد را امروز ۱۹۷۴ تومان، هر یورو ۲۴۴۶ تومان و هر پوند۳۱۰۵ تومان اعلام کردند که هر کدام از این قیمت ها پنجشنبه هفته گذشته ۱۹۵۰، ۲۳۹۴ و ۳۰۴۰ تومان بودند.


 


امروز: حجت الاسلام والمسلمین قدرت الله علیخانی، که از حامیان ناطق نوری در انتخابات ریاست جمهوری 76 بوده، خود را یک سیاست‌مدار اصلاح‌طلب می داند که هم «ارادتمند» ناطق نوری است و هم علاقمند به سید محمد خاتمی. او سابقه سه دوره نمایندگی مردم را در در دوره‌های ششم تا هشتم مجلس شورای اسلامی دارا می باشد و از جمله مبارزین در دوران پیش از انقلاب بوده و در این راه متحمل زندان و سختی های مبتلابه سایر انقلابیون نیز شده‌است.

وی در ادواری که در مجلس حضور داشته، همواره به عنوان نماینده ای با خطابه های تند و آتشین مشهوربوده است. او در گفت و گوی مشروحش با «انتخاب»، با اشاره به اظهارات بادامچیان که اصلاح طلبان را «مرده» خوانده است، می گوید: من یک سوال دوستانه دارم از ایشان، واقعاً جریان آقای بادامچیان از نظر پایگاه مردمی در چه شرایطی است؟ جریان سیاسی ایشان چه گلی به سر این مردم زده؟ البته اخیراً آقای دکتر بادامچیان شده رییس ستاد. بقول معروف، قدیم می گفتند: کسی را در ده راه نمی دادند سراغ کدخدا را می گرفت.

علیخانی در این گفت و گو ، با لحنی شوخی کنایه هایی نثار حدادعادل و بادامچیان می کند و می افزاید: چند بار به حسینیان و تندروهای مجلس گفتم «درمیان اصولگرایان، عاقل تر از علی لاریجانی دارید؟» متن کامل گفت و گوی «انتخاب» با حجت الاسلام قدرت الله علیخانی در پی می آید:

شما اظهارات اخیر آقای رضا خاتمی را دیده اید؟
من چیزی ندیدم .

ایشان گفته اند: برادرم و اصلاح طلبان، دیگر چقدر باید عقب نشینی کنند؟ و همچنین در مورد انتخابت نظراتی را ارئه کرده و گفته اند: تضمین می‌کنیم که افرادی که روی آنها حساسیت است در انتخابات شرکت نکنند ؟
آقای خاتمی در زمان فعالیت حزب مشارکت، دبیر کلی را واگذار کرد، لذا الان به عنوان یک فرد فعال سیاسی صحبت می کند. دیدگاه هر کسی برای خودش محترم است. نظام هیچگاه مانع حضور اصلاح طلبان نبوده. هیچ وقت نظام نگفته اصلاح طلبان نیایند. آنچه که ما شنیده ایم و تحلیل داریم این است که نظام می خواهد اصلاح طلبان حضور داشته باشند. البته در این میان بعضی از چهره های سیاسی مانند همکاران سابق ما سردار کوثری و بادامچیان، گاهی بلند پروازی هایی می کنند.


این افراد که اشاره کردید اخیراً برای حضور اصلاح طلبان در انتخابات شرط تعیین کرده اند ؟
اینها اصلاً نماینده نظام نیستند که برای اصلاح طلبان شرط بگذارند. آنها صرفاً اظهارات شخصی خود را بیان داشته اند و نمی توانند از جایگاه نظام سخن بگویند. متاسفانه باید بگویم مشکلات امروز به خاطر همین تفکرات است و خود این عزیزان از دولتی حمایت کرده اند که مسبب این اوضاع بوده و هست ، حالا چطور اینها می توانند برای اصلاح طلبان شرط قائل شوند.

البته همکار سابق بنده در مجلس جناب سردار کوثری را من خیلی دوست دارم. وقتی من در کمیسیون امنیت مجلس بودم، اسم سردار کوثری و برخی همکاران ایشان را گذاشته بودم «خوش خیم مجلس» و اینها را از عناصر تند رو جدا کرده بودم . ولی به هر حال گهگاهی اظهارات تندی دارند، چه باید کرد ؟

آقای بادامچیان هم گفته اند اصلاح طلبان مرده اند.
بله شنیدم که آقای بادامچیان برای چندمین بار تا حالا گفته اصلاح طلبان مرده اند، حالا من یک سوال دوستانه دارم از ایشان ، واقعاً جریان آقای بادامچیان از نظر پایگاه مردمی در چه شرایطی است؟ جریان سیاسی ایشان چه گلی به سر این مردم زده؟ البته اخیراً آقای دکتر بادامچیان شده رییس ستاد. بقول معروف، قدیم می گفتند: کسی را در ده راه نمی دادند سراغ کدخدا را می گرفت.

گفته شده می خواهند آقای ترقی را معرفی کنند.
حالا چون من با آقای ترقی شناخت و رفاقتی نداشتم و ندارم، راجع به ایشان صحبت نمی کنم و اگر چنین است مبارک است. من در مورد دوستانم صحبت می کنم، مثل آقای بادامچیان که با هم قبل از انقلاب زندان بودیم، در مبارزات بودیم ،با هم همسنگر بودیم، در مجلس بودیم. مشترکات زیادی داریم اما وقتی این حرف ها را می زند ، من خنده ام می گیرد. اولاً این اظهارات توهین است. یک عنصر سیاسی نباید اینگونه سخن بگوید . این بار چندم است که این سخن را می گویند. خب البته یک وقت یک نفر که یک پایگاه و محبوبیتی میان مردم داشته باشد ، زبانزد خاص و عام باشد می تواند این حرفها را بزند اما به نظر من ایشان نباید وارد این مقوله بشوند.

توصیه می کنم به رفیقمان آقای بادامچیان که نسبت به یک جریان گسترده ی دارای پایگاه قوی و مردمی ، اینگونه صحبت نکنند. حالا ما که نگفتیم تمام اصلاح طلبان ملائکه هستند. مگر همه اصولگراها بدون عیب و اشکال هستند؟ وضع موجود آقایان نشان دهنده عملکرد آنها بوده است. قطعاً هر جریان سیاسی اشکالاتی هم دارد، ضمن اینکه بنده هم مدعی نیستم که کل جریان اصلاح طلبی بدون عیب و نقص هستند . مگر من در مجلس ششم با برخی از اصلاح طلبان اختلاف دیدگاه نداشتم؟ ولی رفیق بودیم. آقای بادامچیان نباید کدورت و دشمنی ها را با این نوع حرف زدن ها زیاد کند.

من یک سوال دارم از این دوستان ، در زمان اصلاحات آقای خاتمی چقدر برای سران جریان آقای بادامچیان حریم قائل بود ، هر وقت می خواستند با ایشان صحبت می کردند، اما در این دولت، رییس دولت آنها را چندان به رسمیت نمی شناسد. پس بنابراین باید ملاحظه کرد در سخن گفتن .

شما خودتان را وابسته به کدام حزب می دانید؟
من آدم مستقلی هستم، نه حزبی هستم و نه عضو تشکیلات خاصی. اما در اردوگاه اصلاح طلبان هستم.

با این اوصاف و با توجه به اینکه خود را وابسته به این اردوگاه می دانید، لطفاً در مورد کاندیداهای احتمالی این جریان در انتخابات ریاست جمهوری 92 صحبت کنید. شنیده شده آقای عارف از سوی بخشی از جریان اصلاح طلب برای انتخابات ریاست جمهوری مطرح هستند.
آقای عارف انسان با شخصیتی است . اما ظاهراً خودشان چنین تصمیمی گرفته اند. من مطلعم که اصلاح طلبان جلسه ای برای اجماع روی کاندیدای خاصی ، برگزار نکرده اند . در اصلاح طلب ها نام آقای نجفی آمد که ایشان تکذیب کرد. نام آقای کمال خرازی هم آمد که ایشان هم تکذیب کرد. آقای جهانگیری هم مطرح هستند . آقای جهانگیری در مصاحبه اخیرش نشان داد حرف های خوبی دارد ، آدم متخصصی است ، اقتصاددان است ، به مسائل سیاسی و اجرایی مسلط است . البته ایشان تا کنون حضورشان را تکذیب نکرده اند. بنابراین کسانی که تاکنون حضورشان در انتخابات را تکذیب نکرده اند آقایان عارف و جهانگیری هستند.

ممکن است اصلاح طلبان روی فردی از اصولگرایان اجماع می کنند ؟
اصلاح طلبان با اصولگرایان نمی توانند کنار بیایند.

آقای زیبا کلام از عناصر اصلاح طلب چنین تحلیلی ارائه داده اند.
آقای زیبا کلام آدم لطیفی است و خیلی خوش بین. البته در یک صورت نظر ایشان قابل قبول است که اگر فردی مثل اقای ناطق نوری به میدان می آمد، که از عقل و تدبیر و درایت بالایی برخوردار است ، برخلاف گذشته، بخشی از اصلاح طلبان ممکن بود به سراغ او بروند ولی خود ایشان حضورشان را در عرصه ی انتخابات تکذیب کرده اند. البته من خودم یکی از ارادتمندان به ایشان هستم . در دور اول خاتمی هم من خودم طرفدار آقای ناطق نوری بودم .

محسن رضایی اگر اعلام حضور کند، چقدر احتمال پیروزی دارد؟
من از آقای رضایی تا زمان مناظره های 88، به عنوان شخصیت سیاسی شناختی نداشتم و وی را به عنوان یک فرمانده نظامی می شناختیم. اما در انتخابات 88 نظرات خوبی در مورد مسایل اقتصادی بیان کرد. حالا اینکه چقدر در جامعه زمینه دارد من خبر ندارم. البته زحمات و فداکاریهای ایشان در دفاع مقدس برای همگان روشن و قابل تقدیر است.

قالیباف چطور؟
آقای قالیباف از اینکه خدمات خوبی کرده در تهران و همانطور که آیت الله مهدوی کنی در خصوص امور مساجد تشکر کرده بود ، من هم به عنوان یک طلبه تشکر می کنم.

برخی رسانه ها هم از احتمال حضور آقای حداد عادل در انتخابات سخن می گویند.
یادم می آید هنوز انتخابات هیئت رییسه برگزار نشده بود، من با اقای حداد شوخی کردم، گفتم: آقای حداد اینجا هستی (کاندید ریاست مجلس) یا اونجا هستی (انتخابات ریاست جمهوری)، ایشان فرمودند: هر دو! خوب اولی که توفیق حاصل نشد، آرزوی توفیق برای دومی دارم.

برخی محافل هم از حضور آقای جلیلی سخن می گویند.
من شناختی از ایشان ندارم. امیدوارم در مسئولیتی که دارند موفق باشند.

آقای لاریجانی چطور، ایشان هم مطرح است؟
آقای لاریجانی یکی از عقلای اصولگرایان است. من از زمانی که ایشان در صداوسیما بودند با ایشان ارتباط داشتم. یادم می آید به آقایان قربانی و حسینیان دو نماینده مجلس گفتم در میان شخصیت های سیاسی اصولگرا عاقل تر از علی لاریجانی دارید؟ بالاخره او در سخنرانی و موضع گیری ها ابتکارات خوبی دارد. در مذاکرات بین المللی هم قوی عمل می کرد. آن زمانی هم که دبیر شورای امنیت ملی بود، قوی عمل کرد. منتهی من معتقدم ایشان باید الان در مجلس باشد و اگر لاریجانی آنجا نباشد، گروه تندرو در مجلس حاکم می شوند.

این تندرو ها چه کسانی هستند؟
جامعه آنها را می شناسد. آنها هم برای خودشان یک مشی و عقیده ای دارند و هرچه زمان پیش برود جامعه پذیرای آنها نیست و با این مشکلاتی که در جامعه وجود دارد باید بروند به سمت، تعقل و تفکر و اخوت و وحدت.

همین تندروها می گویند آقای لاریجانی به اصلاح طلبان نزدیک شده اند.
نه، به هرحال رییس مجلس باید با همه نمایندگان ارتباط داشته باشد و مدیریت خوب هم همین است که با همه ی جریانات داخل مجلس ارتباط داشته باشد ، این نه تنها منفی نیست، بلکه مثبت هم هست و نقطه قوت ایشان می باشد. ضمناً برخلاف مخالفین تندروی آقای لاریجانی، که او را متهم به نزدیک شدن به اصلاح طلبان می کنند باید عرض کنم که این آقایان در جریان نیستند، بعضی از اصلاح طلبان هم معتقدند بیشترین آسیب را در زمان مدیریت آقای لاریجانی در صدا و سیما خورده اند.

اسم آقای پورمحمدی هم چندباری مطرح شده است.
ایشان مزیتی دارد که روحانی است ، مزیت دیگر این است که از پایین تا بالا، کار اجرایی را طی کرده است. بخصوص در مسئولین وزارت کشور کار کرده است. نسبتاً قاطع است، آدم سالمی است، در بازرسی هم قوی عمل کرده بالاخص در بحث فسادهای اخیر. ضمن آنکه خوش نام هم است. در کل، خوبی هایش می چربد به ضعف هایش.

امکان اینکه یک روحانی رییس جمهور شود چقدر است؟
اگر می شد خطر و ضررش کمتر بود.

آقای حسن روحانی هم گاهی اسمشان مطرح می شود. این را قبول دارید که حضور ایشان به عنوان کاندیدا ، برخی جریان های اصولگرا و اصلاح طلب را پشت ایشان می آورد ؟
خبر ندارم که ایشان می آید یا خیر، اما شخصیت قابل اعتمادی است. مسئولیتهای سنگینی را در نظام عهده دار بوده اند. ایشان بخصوص در مسائل هسته ای ، عاقلانه عمل کرده و خدماتش قابل توجه بوده است. اگر کسی کتاب جدید ایشان ( امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای ) را مطالعه کند به عمق قضایا پی می برد و اینکه چقدر ایشان وارسته عمل کرده اند.

نظرتان در مورد این تعدد کاندیداها در جبهه اصولگرا چیست؟
البته ما خوشحال می شویم اصولگرایان با نیروهای متعدد به میدان بیایند. البته آنها امتحان خود را هم پس داده اند. این وضع اجرایی کشور است. چه بخواهند و چه نخواهند مسئولیتش با آنهاست. من معتقدم اصولگراها بسشان است چون هرآنچه در چنته داشتند در این دو دوره به کار گرفتند.

البته آقای احمدی نژاد مستقلاً وارد عرصه انتخابات شد ، هم سال 84 و هم سال 88 و جریان اصولگرا رسماً از ایشان حمایت نکرد.
نه اینها اکثراً حامی اش بودند ، به عنوان اصولگرایی آوردنش، ولی الان خودشان قبولش ندارند. از آقای باهنر گرفته تا آقای احمد توکلی و تا بقیه. به هرحال در طول فعالیت دولت آقای احمدی نژاد، تا حدود دو سال قبل، اکثر اصولگراها از ایشان حمایت می کردند. من در یکی از نطق هایم در مجلس هفتم خطاب به این آقایان و سایر عزیزان اصولگرا عرض کردم سرنوشتتان را با این دولت گره نزنید!

اولین بار احمدی نژاد را کجا دیدید ؟
اولین بار ایشان را در زمان ریاستش بر شهرداری ملاقات کردم.

آیا ایشان شباهتی با شهید رجایی دارند؟
خیر .

به نظر شما سرنوشت ایشان پس از ریاست جمهوری چه خواهد بود؟
سرنوشت خوبی نخواهد داشت، هم خودش و هم اطرافیانش.

خودش گفته بود "به دانشگاه باز خواهد گشت"؟
نمی تواند در این فضاها باشد.

آیا با توجه به شرایط خاص اقتصادی کشور ، احتمال روی کار آمدن دولتی مانند دولت فعلی وجود دارد؟
بسیار محتمل است، اینکه همین گروههای تندرو به شکل دیگرش حاکم شوند و این شرایط بد را ادامه دهند.


 


امروز: نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس با بیان این‌که قیمت پیشنهادی دولت برای خرید گندم از کشاورزان پایین بوده است، گفت: گندم‌کاران برای تأمین هزینه‌های خود ناچار به فروش محصول به دامداری‌ها و مرغداری‌ها شدند.

حامد قادرمزی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، در رابطه کاهش میزان خرید گندم از کشاورزان توسط دولت، گفت:در این منطقه ۱۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی وجود دارد که کشت اصلی مردم این منطقه را گندم تشکیل می‌دهد.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به قرار گرفتن در فصل برداشت گندم، و اعلام این مطلب که دولت قیمت خرید تضمینی گندم را از کشاورزان پایین اعلام کرده است متذکر شد: دولت قیمت خرید گندم از کشاورز را کیلویی ۴۲۰ تومان مطرح کرده که نسبت به هزینه‌های کشاورز پایین است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که دولت با این اقدام در حق گندمکاران اجحاف کرده است، تصریح کرد: هر کیلو گندم برای کشاورزان ۵۰۰ تومان هزینه دارد؛ در واقع دولت گندم را از کشاورزان پایین تر از قیمت اصلی خریداری می‌کند.

وی گفت: این امر کشاورزان را مجبور کرده که برای جلوگیری از ضرر مالی و تأمین هزینه‌هایشان گندم خود را به گونه دیگری بفروشند.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامیضمن اشاره به افزایش قیمت کود و سم در بخش کشاورزی اظهار داشت: قیمت کود شیمیایی از سال گذشته تا کنون ۴ برابر و سم ۳ برابر شده است همچنین قیمت سوخت در دولت نهم و دهم از ۸۰ تومان به ۸۰۰ تومان رسیده است؛ در حالی که قیمت گندم طی این مدت ۲ برابر هم نشده است.

قادرمزی بیان کرد: قیمت نهاده‌های مورد مصرف کشاورزان از ۸ تا ۱۵ برابر افزایش یافته قیمت گندم ثابت مانده است.

وی با اشاره به این‌که پایین ترین قیمت گندم در دنیا متعلق به ایران است، اقدامات اخیر دولت را نه تنها در جهت حمایت از تولید ندانست بلکه حمایت از سیاست های نادرست کشاورزی اعلام کرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس نهم افزود: با توجه به این‌که دامداری‌‌ها و مرغداری‌ها قیمت پیشنهادی خرید گندم را کیلویی ۴۷۰ تومان مطرح کرده‌اند، گندمکاران محصولاتشان را راهی مرغداری‌ها و دامداری‌ها کردند.

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به افزایش قیمت سویا، گندم کیلویی ۴۷۰ تومان برای مرغداری‌ها صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

بحران در یک قدمی بازار گندم

وی با بیان این مطلب که نسبت به وضعیت بازار گندم در آینده نگران هستنم، هشدار داد: با توجه به خشکسالی و کاهش بارش باران، به نظر می‌رسد تهیه آرد مورد نیاز نانوایی‌ها نیز با مشکل مواجه شود.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامیگفت: کشاورزان این منطقه از تحویل گندم ها به سیلوها خودداری کرده و محصولات خود را راهی مرغداری‌ها و دامداری‌ها کردند.

قادرمزی قیمت یونجه را کیلویی ۵۵۰ تومان و قیمت کاه را ۳۵۰ تومان اعلام کرد و افزود: قیمت گندم ۴۲۰ تومان است با این مدیریت بخش کشاروزی قطعاً‌ وضعیت بحرانی در کشور ایجاد می‌‌شود.

وی در رابطه با اظهارات اخیر وزیر جهاد کشاورزی در مجلس شورای اسلامی گفت: معمولاً وزرایی که برای پاسخگویی به مجلس می آیند آماری را مطرح می‌کنند که به هیچ وجه طبق واقعیت نیست ضمن این‌که در برخی موارد نیز از پاسخ صحیح طفره می‌روند.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که بخش عظیمی از گندم امسال تحویل مرغداری ها و دامداری ها شده است، نسبت به وضعیت تأمین گندم مورد نیاز برای تهیه آرد نانوایی‌ها هشدار داد.


 


امروز: آیت الله دستغیب با بیان اینکه "ای مسوولین بدانید این مردم بودند که شما را از زندان‌ها نجات دادند" می گوید: به خود امام خمینی هم عرض می‌کنیم: آقا این مردم بودند که با زحمت بسیار و گذشتن از جان خود شما را از تبعیدگاه نجات دادند و به ایران آوردند.

به گزارش حدیث سرو، این مرجع تقلید مقیم شیراز در ادامه می افزاید: به آقایان حاکمیت عرض می‌کنیم: مردم زحمت خود را کشیدند و شما را از زندان و تبعید و آن شدائد سخت نجات دادند، به خواسته‌ی مردم که اجرای قرآن و سنت و پاسداری از آرائشان است احترام بگذارید. اگر چنین شود هیچ تفاوت و اختلافی میان مردم و حکوت نخواهد بود.

متن کامل سخنرانی روز ششم ماه رمضان آیت الله دستغیب به شرح زیر است:

تفسیر سوره مائده جلسه ۱۱

وَعَدَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ أَجْرٌ عَظیمٌ (۹)وَ الَّذینَ کَفَرُوا وَ کَذَّبُوا بِآیاتِنا أُولئِکَ أَصْحابُ الْجَحیمِ (۱۰)یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اذْکُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ هَمَّ قَوْمٌ أَنْ یَبْسُطُوا إِلَیْکُمْ أَیْدِیَهُمْ فَکَفَّ أَیْدِیَهُمْ عَنْکُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ عَلَى اللَّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ (۱۱)

خداوند به کسانی که ایمان آورده‌اند و کارهای شایسته انجام می‌دهند، وعده‌ی آمرزش و پاداش بزرگ داده است.و کسانی که کفر ورزیدند و آیات ما را تکذیب کردند، اهل دوزخند.ای اهل ایمان! نعمتی را که خدا به شما بخشید به یاد آورید، آن گاه که گروهی قصد کردند بر شما دست درازی کنند و خدا دستشان را از شما کوتاه کرد. از خدا پروا کنید و مومنان باید فقط بر خدا توکل کنند.

وَعَدَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ؛ ایمان مطابق فرمایش نورانی امیرالمومنین، عبارت است از:

«تَصدیقٌ بِالجِنانِ و اقرارٌ بِاللِسانِ و عَمَلٌ بِالارکان» (بحار، ج۶۶، ص۷۴)«گواهی با قلب و اعتراف با زبان و عمل با اعضا و جوارح.»

قدم اول ایمان، اعتقاد و شهادت به یگانگی خدا، رسالت پیامبر، امامت ائمه‌اطهار و عدل و معاد است. کسی که به معاد و میزان معتقد باشد، اعمالش را مطابق اعتقادش انجام می‌دهد و روز حساب را در خاطر می‌آورد.

لازمه‌ی ایمان، عمل صالح است. پس کسی که رفتار ناشایست انجام می‌دهد؛ دروغ می‌گوید؛ دزدی می‌کند؛ تهمت می‌زند و خیانت در امانت می‌کند، به طور قطع از ایمان به دور است. همچنین کسی که عمل صالح را برای غیر خدا انجام می‌دهد، مثلا نماز می‌خواند؛ روزه می‌گیرد؛ حج می‌رود و خمس و زکات می‌دهد، به قصد خودنمایی و ریا باز هم از جاده‌ی ایمان بر کنار است.

یکی از دوستان می‌گفت: اولین مرتبه‌ای که خدمت حضرت آیت الله انصاری رحمه‌الله رسیدم، به ایشان گفتم: آقا من درمانده و بیچاره هستم، به شما پناه ‌اورده‌ام تا شما به من بیاموزید. ایشان فرمودند: اگر به این آیه عمل کنی، خداوند نجاتت می‌دهد و توفیق حرکت و پیشرفت معنوی را نصیبت می‌فرماید:«فَمَنْ کانَ یَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلاً صالِحاً وَ لا یُشْرِکْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَداً» (کهف،۱۱۰)«پس هر کس به لقای پروردگارش امید دارد، باید کار شایسته انجام دهد و در پرستش پروردگارش کسی را شریک نسازد.»

آن شخص می‌گوید: وقتی این را شنیدم ابتدا گمان کردم راه آسانی در پیش رو دارم، اما خیلی زود فهمیدم که انجام عمل صالح خالص، به طوری که هیچ شائبه‌ی شرکی در آن نباشد، کار آسانی نیست.

البته قدم گذاشتن در این راه، با تمام سختی‌هایش، بسیار شیرین و لذت بخش است.

لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ أَجْرٌ عَظیمٌ؛ حضرت آیت الله العظمی نجابت رحمه‌الله می‌فرمود: «معنای «مغفرت» این است که وقتی کسی با زیربنای ایمان، عمل صالح انجام می‌دهد، خداوند گناهانش را می‌آمرزد و آنها را به فراموشی می‌سپارد.» مطابق بعضی روایات، خدای تعالی گناهان این اشخاص را حتی از یاد ملائکه‌ی موکل ثبت اعمال نیز می‌برد.

اجری که خدای تعالی به اعمال مومنین می‌دهد، قابل مقایسه با اعمال آنها نیست. چگونه ممکن است بهشتی ابدی، با نعمت‌های غیر قابل توصیف، با عمری شصت، هفتاد ساله برابری کند؟ از آن بالاتر چگونه مدت کوتاهی بندگی خدا، انسان را جانشین پروردگار می‌کند و قدرت تصرف در تمام کائنات را نصیبش می‌کند؟ اینها همه از فضل پروردگار است. با این همه غفلت‌ها و آن عبادت‌های ناقص، باز هم خداوند، در عالم برزخ و قیامت عنایت بی حساب به بندگانش می‌فرماید.

امروز حضرت آدم و فرزندش هابیل - طبق برخی نقل‌ها - هشت هزار سال است که در نعمت‌های عالم برزخ به سر می‌برند و خدا می‌داند این عالم تا کی ادامه یابد و تازه پس از آن نوبت قیامت و نعمت‌های بی پایان آن می‌رسد! مگر آدم چقدر عمر کرد و چه عملی انجام داد که مستحقّ این همه عنایت باشد و مگر دیگر آدمیان چه می‌کنند که خداوند این گونه مشمول رحمتشان می‌سازد؟ این نیست جز از فضل و اجر عظیم او.

وَ الَّذینَ کَفَرُوا وَ کَذَّبُوا بِآیاتِنا؛ خدای تعالی در این آیه به کافرانی وعده عذاب می‌دهد که علاوه بر کفر، آیات الاهی را هم تکذیب می‌کنند و در مقابل آنها می‌ایستند. پس کسانی که توحید خدای تعالی را انکار می‌کنند، یا به رسالت پیامبر خاتم اعتقاد ندارند و بر دینی غیر از اسلامند و یا آنکه از پذیرش ولایت ائمه اطهار سر باز می‌زنند، در صورتی که به همان اعتقادات ناقص خود پایبند باشند و در صدد ستیزه جویی با حق بر نیایند و راه دین خدا را نبندند،چه بسا مشمول این وعید الاهی قرار نگیرند.

أُولئِکَ أَصْحابُ الْجَحیمِ؛ «اصحاب» از ریشه‌ی «صحب» به معنای رفیق و همنشین است. «جحیم» نیز به معنای دوزخ است. بیشتر مردم گمان می‌کنند جهنم، گودال یا سیاه چالی تاریک و عمیق و وحشتناک است که خداوند بندگان گنهکارش را در آن می‌اندازد. خواب‌هایی هم که می‌بینند، غالبا مطابق همین گمان است لذا در خواب می‌بیند که مثلا از روی صراط رد شده و در جهنم افتاده‌است.

این تصور تا حدودی صحیح است؛ یعنی وقتی عذاب الاهی صورت می‌یابد، به همین شکل می‌شود اما نکته‌ی مهم در اینجا این است که این عذاب و جهنم، همین امروز وجود دارد. شخص گنهکار، صورت ظاهری عملش، توهین به قرآن، یا مقابله با ائمه‌اطهار و یا اعمال زشت دیگر است، اما در حقیقت شمشیر به قلب خود می‌زند و خویشتن را در آتش فرو می‌اندازد. اعمال صالح هم همین گونه‌اند؛ یعنی صورت واقعی نماز، نور است و گاه این نورانیت‌ها را در خواب یا مکاشفه، به بعضی نشان می‌دهند. پس وقتی کسی در خواب می‌بیند که از صراط به قعر جهنم افتاده، این افتادن، هزار سال دیگر اتفاق نمی‌افتد، بلکه همین امروز، اعمال او، او را به آن جایگاه کشانده‌اند و این حقیقت در عالم برزخ و قیامت آشکار می‌شود و ظهور می‌یابد.

البته این نیز واقعیتی است و در کلام بزرگان اهل معرفت، از جمله حضرت آیت الله‌العظمی نجابت رحمه‌الله هم آمده‌است که خداوند به طور قطع به وعده‌ی خود مبنی بر اعطای اجر عظیم به بندگان صالح، عمل خواهد کرد اما تحقق وعید او (کیفر گنهکاران) لازم نیست قطعی باشد و ممکن است در نهایت آنچه را که درباره عقوبت گنهکاران فرموده عملی نسازد و این خلف وعده نیست، همچنان که بسیار اتفاق می‌افتد که افراد بزرگوار، نسبت به مجازات مجرمین اهمال و بخشش به خرج دهند و تهدیداتی را که درباره‌ی آنها کرده‌اند، انجام ندهند. البته به شرط آنکه قابلیت بخشش وجود داشته باشد. لذا ما اصلا راضی نیستیم که عذاب قاتلان ائمه‌اطهار، اندکی تخفیف یابد و از ابتدای نوجوانی تا آخر پیری همواره می‌گوییم:

اللهم العن اول ظالم ظلم حق آل محمد و آل محمد و آخر تابع له علی ذلک. مگر امام حسین علیه‌السلام چه گناهی داشت؟ جز این بود که می‌خواست مردم زمان خود را آزاد کند و هدفی غیر از امر به معروف و نهی از منکر داشت؟ آیا باید با او چنین کنند؟ مسلما کسانی چون یزید و عبیدالله بن زیاد و عمر سعد و دیگران، امام حسین علیه‌السلام را می‌شناختند و از هدفش آگاه بودند اما دانسته او را کشتند و به همین صورت شایسته‌ی سخت ترین عذاب‌های ابدی هستند.

آری، بعضی هم بودند که همانند آن پیرمرد شامی، چون چشمش به امام سجاد علیه‌السلام افتاد، جلو رفت و گفت: خدا را شکر که شما را کشت و خوار کرد. امام فرمود: آیا تو مسلمانی؟ گفت: آری. فرمود: آیا قرآن خوانده‌ای؟ گفت: آری. فرمود: این آیه را خوانده‌ای:

قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى (شوری، ۲۳)«بگو: در ازای رسالت، پاداشی از شما نمی‌خواهم جز محبت خویشاوندام».

گفت: آری خوانده‌ام. فرمود: ما آنهاییم. سپس فرمود: آیا این آیه را خوانده‌ای:وَ آتِ ذَا الْقُرْبى‏ حَقَّهُ (اسراء ۲۶) «حق خویشاوندان را به او برسان». گفت: آری. فرمود: ما آنهاییم. باز فرمود: آیا این آیه را خوانده‌ای؟

إِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهیرا (احزاب،۳۳)«جز این نیست که خدا می‌خواهد هرگونه پلیدی و آلایشی را از شما اهل بیت بزداید و شما را به شایستگی پاک گرداند».

گفت: بلی. فرمود: ما آنهاییم. سپس مرد شامی دست خود را به آسمان بلند کرد و سه مرتبه گفت: خدایا من به درگاهت توبه کردم و بیزارم از دشمنان آل محمد و قاتلان اهل بیت. من قرآن را خواندم و تاکنون متوجه این آیات نشدم (امالی صدوق، ص۱۶۵) و طبق بعضی روایات شمشیر دست گرفت و علیه سربازان یزید جنگید تا کشته شد. چنین کسانی که فریب خورده‌اند و شستشوی مغزی شده‌اند می‌توانند مشمول الطاف الاهی گردند.

خلفای بنی امیه و بنی عباس به خوبی امامان شیعه را می‌شناختند و از شان آنها آگاه بودند. منصور دوانیقی، قبل از خلافت بر کرسی می‌ایستاد و برای امام حسین علیه‌السلام گریه می‌کرد اما بعد از خلافت، سادات بسیاری را کشت. آنها را در سیاهچال‌ها زندانی می‌کرد و در سیاهچال را گل می‌گرفت و آنها را حتی از آب و غذا محروم می‌کرد. پس از چندی همه‌ی آنها در همان جا می‌مردند و ماموران منصور، سیاهچال را بر سرشان خراب می‌کردند. بعضی سادات را زنده زنده لای دیوار می‌گذاشت و اینها همه غیر از به شهادت رساندن امام صادق علیه‌السلام بود. به راستی این ریاست چیست که اینگونه بر سر انسان‌ها می‌آورد؟

یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اذْکُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ؛ نعمت بر دو قسم است: نعمت ظاهری و نعمت باطنی. نعمت ظاهری، سلامت و رزق و دیگر مایحتاج زندگی آدمی است. امنیت است که دور هم می‌نشینیم و سخن از خدا می‌گوییم. توفیق انجام اعمال صالح و عبادات است. باید این نعمت‌های پروردگار را یادآوری کرد و سپاس آنها را به جای آورد.

اما سپاس و شکر باید عملی باشد و تنها شکر زبانی کافی نیست. مثلا شکر نعمت سلامتی این است که انسان از اعضا و جوارحش در راه رضای خدا استفاده کند؛ با چشمش، هم گناه نکند و هم قرآن بخواند. قرآن نسخه‌ی دردهای ما است که خواندن و تامل کردن در آن وظیفه‌ی همه‌ی ما است و آموختن آن، با توجه به دستگاه‌های امروزی کار سختی نیست.

با گوش، هم به غیبت و دروغ و موسیقی‌های حرام گوش ندهد و هم به موعظه و علم مفید گوش کند. نعمت دیگر خداوند، رفاقت‌های مومنان است. شکر این نعمت، یک رنگی و صداقت و صفا با دوستان و پوشاندن عیوب یکدیگر و نصیحت و خیرخواهی نسبت به هم است. یکی دیگر از نعمت‌های خوب خدا، همسایه‌ی خوب است. همه‌ی مومنین، مخصوصا طلبه‌هایی که نزدیک هم یا در مجتمع‌های آپارتمانی زندگی می‌کنند، باید قدر همسایگی هم را بدانند و قدردانی آن این است که موجب آزار همسایه شان نشوند؛ جویای احوال هم شوند؛ مایحتاج یکدیگر را برطرف سازند و مواظب بچه‌هایشان باشند که همسایه‌های دیگر را اذیت نکنند.

آیت الله‌العظمی نجابت رحمه‌الله، زمانی در یک خانه قدیمی، یک اتاق اجاره کرده بود و با چهار، پنج فرزند در آنجا زندگی می‌کرد - یک اتاق دیگر هم برادرشان در اختیارشان گذاشته بود - دیگر اتاق‌های آن خانه هم دست دیگر اقوام بود و هر کدام چند بچه داشتند اما همه از هم راضی بودند و کسی اذیتی برای دیگران نداشت.

امیرالمومنین علیه‌السلام فرمود: رسول خدا صلی الله علیه و آله آن قدر درباره‌ی همسایه سفارش می‌کرد که ما گمان می‌کردیم همسایه از همسایه ارث می‌برد.

یکی دیگر از نعمت‌های بزرگ خدا، نعمت فرزند است که می‌تواند باقیات و صالحات انسان باشد. به فرزندان خود احسان و مهربانی کنید تا خوب بار بیایند. اگر رفقای نا اهل گرفتند، با مشورت با دیگران راهی پیدا کنید تا از آن رفتار کناره گیرند و همواره با زبان خوش و محبت آنها را به سوی خود بخوانید تا از دین شما متنفر نشود. گاهی هم ممکن است فرزندی نااهل شود و به هیچ طریق نصیحت‌های پدر و مادرش را نپذیرد. شما کار خود بکنید و برای او از خداوند هدایت بخواهید. پدر و مادر و خویشاوندان خوب هم نعمت‌های دیگر پروردگارند.

إِذْ هَمَّ قَوْمٌ أَنْ یَبْسُطُوا إِلَیْکُمْ أَیْدِیَهُمْ فَکَفَّ أَیْدِیَهُمْ عَنْکُمْ؛ نعمت بزرگی که خداوند به ملت ایران داد این بود که آنها را به وسیله حضرت امام خمینی از زیر یوغ ظلم شاهان نجات داد. چقدر کشورهای غربی سعی کردند مانع از هم پاشیدگی نظام پهلوی شوند، اما خدا نخواست. تلاش کردند با روش‌های مختلف جمهوری اسلامی را متلاشی سازند؛ حمله‌ی طبس، کودتای نوژه و هزاران دسیسه دیگر چیدند و خدا همواره این کشور را نجات داد و دست دشمنان را کوتاه کرد. اما به راستی چه کسی باید سپاسگزار این الطاف الاهی باشد؟ آیا باید دائم به مردم تذکر دهیم که ای مردم خدا بر شما منت گذاشت و این کشور و این نظام را برای شما حفظ کرد؟ بنده همان حرف امام خمینی را می‌زنم که فرمود: ای مسوولین بدایند این مردم بودند که شما را از زندان‌ها نجات دادند. به خود امام خمینی هم عرض می‌کنیم: آقا این مردم بودند که با زحمت بسیار و گذشتن از جان خود شما را از تبعیدگاه نجات دادند و به ایران آوردند. به آقایان حاکمیت عرض می‌کنیم: مردم زحمت خود را کشیدند و شما را از زندان و تبعید و آن شدائد سخت نجات دادند. پیش از انحراف منافقان، از آقایان روحانی فقط آیت الله سعیدی و غفاری در زندان‌های شاه به شهادت رسیدند، مابقی مردم بودند که کشته شدند و انقلاب پیروز شد. دیگر این مردم باید چکار کنند؟ لذا مسوولین باید بیشتر قدر این نعمت را بدانند و قدردانی نعمت، احترام گذاشتن به مردم است. این مردم، یا همان‌هایی هستند که انقلاب کردند، یا فرزندان آنهایند. مطالبه‌ی بر حق آنها رسیدگی به وضع آنهاست. شمایی که امروز قدرت دارید باید قدر این نعمت را بدانید و به خواسته‌ی مردم که اجرای قرآن و سنت و پاسداری از آرایشان است احترام بگذارید. اگر چنین شود هیچ تفاوت و اختلافی میان مردم و حکوت نخواهد بود. مگر قبلا این طور نبود؟ چرا امروز این همه جدایی افتاده است؟ نمی‌شود مردم را دسته بندی کرد و مقابل هم قرار داد. مگر پاسدارها و بسیجیان فرزندان چه کسانی هستند؟ آنها هم فرزندان همین ملتند. آیا درست است که بچه را مقابل پدر و مادرش قرار دهید؟ اگر به خواسته‌های مردم عمل شود، هیچ اختلافی به وجود نمی‌آید، شاید چند نفری بخواهند مزاحمت ایجاد کنند که خیلی زود دستشان رو می‌شود، در حالی که همان‌ها را هم می‌شود با صحبت و مهربانی مهار کرد.

وَ اتَّقُوا اللَّهَ؛ تقوا فقط این نیست که به مردم بگویید: چشم خود را از نامحرم ببندند و به حرام گوش ندهند. به هر حال نمی‌شود گفت: مغز خود را هم ببندید تا هیچ چیز نفهیمد! انسان‌ها چیزهایی می‌فهمند و خواسته‌هایی دارند.

شخصی به غلامش گفت: هر وقت هر چه می‌گویم، باید بگویی از تو می‌ترسم. غلام گفت: چشم آقا من از شما می‌ترسم. گفت: وقتی گفتم بیا باید بیایی. گفت: چشم آقا من از شما می‌ترسم. گفت: هر وقت گفتم فلان چیز را بخر باید زود بخری. گفت: چشم آقا من از شما می‌ترسم. آقا همین طور گفت و گفت تا اینکه آخر کار گفت: اگر گفتم غذا نخور، نباید بخوری. غلام گفت: دیگر از شما نمی‌ترسم، غذا را باید خورد. ممکن است روزی به جایی برسد که دیگر مردم نترسند!

وَ عَلَى اللَّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ؛ شخص مومن خوبی‌ها را از خدا می‌بیند و بدی‌ها را هم اگر تقدیراتی خارج از اراده باشد، مثل مرض یا مصیبت، از خدا می‌بیند و اگر از ظالمان هم ظلمی دید و نتوانست کاری کند، باز هم شکر خدا را می‌کند و بر او توکل می‌کند.

دوستان عزیز باید مواظب باشند و در صحبت‌ها و انتقادات خود به کسی توهین نکنند. بنده هم سعی می‌کنم بیانم، بیان نصیحت باشد و توهینی به کسی ننمایم. ما از رفتارهایی که در گذشته شد و به تعطیلی مسجد و حمله به مسجد کشیده شد، بیزاریم و از خدا می‌خواهیم خدا بیدارشان کند اما گذشته‌ها گذشته است. شما دوستان و طلاب گرامی هم سعی کنید منطقی و از روی دلیل صحبت کنید حرف حقّ خود را که می‌دانید مورد رضای خدا و ائمه‌اطهار است بزنید اما اگر به موارد شبهه ناک برخوردید و حرفی خواستید بزنید که مطمئن نیستید ائمه اطهار راضی هستند، زبان خود را نگه دارید و تقوا پیشه کنید.

تفسیر دعای روز هفتم رمضان المبارک از زبان حضرت آیت الله‌العظمی نجابت رحمه‌الله:

« اللهُمَّ أعِنّی فیه علی صیامه و قیامه و جَنِّبنی فیه من هَفَواتِه و آثامِه و ارزُقنی فیه ذکرَک بدوامه بتوفیقک یا هادی المُضِلیّن»

پروردگار عالم کمک بفرما به من در روز هفتم ماه رمضان که این روزه‌ای که فرض فرموده‌ای و این قیام در شب را افضل و مستحب فرموده‌ای بتوانم به نحو احسن انجام دهم. یعنی صومم کفّ نفس از خوردن و دیدن فقط نباشد بلکه کف بنمایم و باز دارم نفسم را از التفات به غیر خدا از دوستی به غیر خدا از رفاقت به غیر خدا از کمک برای غیر خدا. الحاصل جمیع شوون وجودی را از هواپرستی و شرک نجات بده در این روز تا حق عبودیت تو را و یاد حضرتعالی را به نحو اتم برپا دارم، طوری کمک بفرما به من در این روز که طرفه‌العینی نعم تو و تفضلات تو و عطایای تو را فراموش نکنم و یاد اولیای تو را به نحو احسن از حضرت ختمی مرتبت تا حضرت بقیه‌الله العظمی پسر حضرت امام حسن عکسری سلام الله علیهم اجمعین در قلب داشته باشم.

و جَنِّبنی؛ پروردگارا کمک فرما تا صیامم به نحو اتم و قیامم به نحو ادوم و اکمل باشد، لازمه‌ی این آقایی و کمک این است که پروردگارا دور فرمایی مرا در این روز مبارک از امور بیهوده، «هَفَواتِه» امور بیهوده گاهی در زبان جاری است گاهی در افعال جاریست گاهی در افکار جاریست به عباره اخری صیام اتم یعنی از بیهودگی قولی و فعلی و فکری مرا باز بداری، قهرا کمک فرمودی مرا به نحو اتم و ادوم. البته اجتناب از گناه لازمه‌ی عطاء کمک است به نحو احسن در صیام و قیام.

«و ارزُقنی فیه ذکرَک بدوامه» رزق بفرما مرا که در بیست و چهار ساعت شب و روز به یاد تو باشم و یاد تو از قلبم و جانم بیرون نرود. یاد و ذکر و فکر تو پروردگارا بدون توفیق تو محال است. خاک را ذاکر ساحت قدس ربوبی ساختن بدون توفیق تو غیر ممکن است. بندگان تو به استثنای اولیا و انبیای تو همه از مراتب عالیه غافل بوده و از مراتب عالیه بی اطلاع بلکه پس از دقت همه سردرگم هستند، پروردگارا توفیق عطا بفرما ذکر تو در روح و قلب و لسان من جایگزین شود با شوق و رغبت، یقینا از گمگشتگی نجات داده‌ای چنین فردی را.


 


امروز: دبیر شورای دستگاه نظارتی گفت: شورای دستگاه نظارتی اقداماتی را در رابطه با گرانی‌های اخیر گوشت و مرغ انجام داده و گزارش آن را نیز به صنعت معدن تجارت ارائه کرده است.

به گزارش ایلنا، ولی‌اله خبره در حاشیه جلسه شورای دستگاه نظارتی که از صبح امروز با حضور وزیر اطلاعات، رئیس دیوان عدالت اداری، رئیس دیوان محاسبات، معاونت نظارت مجلس و معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری، و رئیس سازمان بازرسی کل کشور در سازمان بازرسی برگزار شده بود با حضور در جمع خبرنگاران گفت: شورای دستگاه‌های نظارتی در جلسه امروز دستورالعمل شرح وظایف شوراهای استانی را تصویب کرد.

وی افزود: شوراهای استان تاکنون هیچ جلسه‌ای را تشکیل نداده‌اند و مصوباتی را نیز داشته‌اند و در رابطه با شکل گیری اجرای سفرهای مقام معظم رهبری در برخی استان‌ها اقداماتی را انجام داده‌اند.

دبیر شورای دستگاه نظارتی بیان کرد: شناسایی اهم موانع راهکاری تقویت و حمایت از تولید بررسی تصرفات غیرقانونی اراضی دولتی، آموزش قوانین و مقررات مدیران دستگاه‌های اجرایی و نظارتی، توزیع اعتبارات شاخص فرهنگی در استان‌ها، تدریس ارتقاء سلامت اداری و مقابله با فساد در استان‌های زنجان و همدان، تسریع و تسهیل در عملیات و اجرایی شدن فرمایشات مقام معظم رهبری در برخی استان‌ها در دستور کار شورا قرارر داشته است.

وی احسای قوانین در حمایت از تولید داخلی و انعکاس آن به مسئولان دستگاه‌های اجرایی در چهار ماهه اول سال جاری و برگزاری همایش‌هایی در جهت ارتقا سلامت اداری و مبارزه با فساد را از اقداماتی برشمرد که شورای دستگاه نظارتی در استان تا کنون انجام داده است.

ولی الله خبره در رابطه با دبیرخانه شورا نیز گفت: دبیرخانه شورای دستگاه نظارتی جلسات را با حضور اساتید و دستگاه‌های صاحب نظر پیگیری کرده، شاخص‌های مربوط به جلسات را تدوین و گزارش‌ها را به مراجع مختلف برای ارتقا سلامت نظام اداری انعکاس می‌دهد.

دبیر شورای دستگاه نظارتی شاخص آموزش مهارت و توسعه فرهنگ دینی و اخلاقی، شاخص قانون گرایی، شاخص شفافیت و پاسخگویی، شاخص ایجاد و توسعه سامانه الکترونیک و فناوری‌های نوین، شاخص الگوی مصرف و بهره برداری شاخص نظام نظارت و کنترل داخلی، شاخص انضباط اداری و مالی و شاخص شایسته سالاری را ۹ شاخص ارائه شده شورای دستگاه نظارتی دانست و گفت: برای هر یک از این شاخص‌ها شورای دستگاه نظارتی تعاریفی را ارائه کرده و مبنای قانونی نیز مشخص شده است و براساس همین شاخص‌ها رتبه هر دستگاه و استان مشخص می‌شود.

خبره در ادامه بیان کرد: شورای دستگاه نظارتی در مقام تقویت مدیریت کشور فعالیت می‌کند و گزارش‌هایی را برای حل مشکلات مدیریتی کشور به دستگاه‌های اجرایی ارائه می‌دهد که قاعدتا مورد استقبال دستگاه مذبور قرار می‌گیرد.

قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور گزارش وضعیت و سرمایه گذاری تجارت را از دیگر اقدامات شورای دستگاه نظارتی عنوان کرد و گفت: گزارش وضعیت سرمایه گذاری تجارت را برای ۴ نفر از وزرای اقتصادی دولت از جمله وزیر تجارت صنعت و معدن و بازرگانی، اقتصادی، جهاد کشاورزی و بانک مرکزی ارائه کرده و در صدد هستیم با ارائه راهکارهای مناسب مشکلات موجود حل شود.

خبره در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری که آیا شورای دستگاه نظارتی در رابطه با گرانی‌ها نیز ورود پیدا کرده است یا خیر گفت: شورای دستگاه نظارتی اقداماتی را در رابطه با گرانی‌های اخیر گوشت و مرغ انجام داده و گزارش آن را نیز به صنعت معدن تجارت ارائه کرده است.

وی در رابطه با گزارش‌های ارائه شده نیز گفت: گزارش ارائه شده به وزارت صنعت و معدن و تجارت ذبح حلال و گرانی مرغ است.

خبره در رابطه با اقدامات وزارت اطلاعات نیز گفت: وزارت اطلاعات نیز در رابطه با گرانی‌های اخیر به وظیفه ذاتی خود عمل خواهد کرد.

وی در ادامه گفت: طرح مالیات کشور قاچاق کالا و ارز، بحث مسکن مهر و مشکلات و موانع موجود قوانین و مقررات حمایت از سرمایه تولید و تسهیلات بانکی از جمله اقداماتی است که شورای دستگاه نظارتی تاکنون انجام داده است.

قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور در پایان در رابطه با زمان تشکیل جلسات شورا گفت: جلسات شوراهای دستگاه نظارتی در شنبه اول هر ماه برگزار می‌شود و لازم است این را بگویم که شورای دستگاه نظارتی آمادگی دارد در رابطه با موضوعات و اقدامات انجام شده و در حال پیگیری با رسانه‌ها تعامل داشته باشد.


 


امروز: حسین کروبی فرزند مهدی کروبی از دیدار هفته ی گذشته ی خود با سید محمد خاتمی رئیس جمهوری پیشین کشور در صفحه ی فیس بوک خود چنین نوشت:

هفته پیش فرصتی دست داد که با آقای خاتمی دیداری داشته باشم. این دیدار در دفتر آقای خاتمی انجام شد و درباره ی اوضاع کشور، انتخابات ریاست جمهوری سال آینده و پیشنهاد آقای عبد الله نوری برای تاسیس اتاق فکر اصلاح طلبان، صحبت کردیم.
اول از همه آقای خاتمی سلام گرمی به آقای کروبی رساند و گفت که آرزوی اصلی اش آزادی همه زندانیان سیاسی به خصوص آقایان کروبی و موسوی و خانم رهنورد است. آقای خاتمی می گفت که نشانه هایی از تحقق این آرزو را می بیند که امیدوار است درست باشد.
بعد از آن به مساله انتخابات ریاست جمهوری سال آینده اشاره کردند و گفتند با توجه به فشارهای اقتصادی و سیاسی که به کشور و ملت در جریان تحریم ها و گرانی ها وارد شده است، فکر می کند که فقط با برگزاری یک انتخابات آزاد است که می توان ایران را از بحران خارج کرد. آقای خاتمی البته تاکید داشت که دغدغه ی اصلی او آزادی زندانیان سیاسی و رفع حبس آقایان کروبی و موسوی است و نه انتخابات ریاست جمهوری! و تنها در موقعیتی که این آزادی ها تامین شده باشد می توان در باره ی ورود به انتخابات ریاست جمهوری بحث و گفتگو کرد. ایشان تاکید کرد که تا کنون از نامزدی هیچ فردی در انتخابات ریاست جمهوری به طور مشخص و مصداقی حمایت نکرده است و مصداق و نحوه نامزدی اصلاح طلبان باید موکول به اجماع اصلاح طلبان باشد.
همچنین آقای خاتمی به طرح اتاق فکر اصلاح طلبان اشاره کرد و گفت من با اصل این کار و پیشنهاد آقای نوری موافق هستم اما چگونگی آن را باید صاحب نظران اصلاح طلب تعیین کنند و باید درباره همین موضوع اتاق فکر و نیز مساله انتخابات که آیا صحیح است وارد صحنه انتخابات شد، یا نه، و در صورت شرکت چطور وارد شد، باید نطرات آقایان کروبی و موسوی را حتما دریافت و آنها را لحاط کنیم.


 


امروز:

در دو نوشتار پیشین («مقاومت مدنی منفی، انفعال نیست» و «مقاومت مدنی منفی، براندازی هم نیست») تلاش شد تمایزات مقاومت مدنی منفی و انفعال سیاسی از یک سو و براندازی از سوی دیگر بیان شود. پرسشی که پاسخ یابی به آن موضوع نوشتار حاضر است این است که در جریان جنبش اجتماعی- اصلاحی سبز، آیا اتخاذ رویکرد مشارکت در انتخابات پیش رو نمی تواند به عنوان تغییر تاکتیک در نظر گرفته شود؟

برای پاسخ به این پرسش مهم، لازم است به یاد بیاوریم که منشأ گسترش جنبش سبز چه بود. توجه می دهم که از واژه ی «گسترش» استفاده می کنم و نه «پیدایش»، چرا که اعتقاد دارم اولا جنبش سبز مرحله ی تکامل یافته ی حرکت اجتماعی است که طی یک قرن اخیر، تحقق مطالبات اساسی مردم ایران را سرلوحه ی اهداف خود قرار داده و نهضت مشروطه خواهی، نهضت ملی شدن نفت، قیام پانزده خرداد، انقلاب اسلامی و جنیش اصلاحات را در پیشینه ی هویتی خود دارد. استقلال، آزادی، عدالت و پیشرفت را می توان در شمار مهم ترین و بنیادی ترین این مطالبات دانست و نگاهی به ادبیات سیاسی دوران مشروطه تاکنون، گواه استمرار همراه با تکامل یافتگی آن است. درباره ی متکامل بودن جنبش سبز نسبت به حرکت های اجتماعی پیش از خود، در نوشتارهای بعد بیش تر خواهم گفت.

ثانیا، بر خلاف تصور برخی تحلیل گران، جنبش سبز نه از فردای روز رأی گیری، بلکه دست کم از آغاز دوره ی تبلیغات انتخاباتی، به واسطه ی طرح این مطالبات در قالب یک خواست عمومی شکل گرفت. گفتمانی که موسوی و کروبی در سخنرانی ها، مصاحبه ها، برنامه ها (مانند برنامه ی «دولت امید»)، کلیپ ها و سفرهای انتخاباتی ارایه دادند، مطالبات آنچه آصف بیات «ناجنبش های اجتماعی» می نامد را به جنبش تحول خواهی و اصلاح طلبی گره زد و زمینه را برای حرکتی فراگیر فراهم ساخت. رشد سریع و خارج از انتظاری که هم نحبگان اصلاح طلب و هم حاکمیت طرفدار کاندیدای دولتی را بویژه در دو هفته ی منتهی به رأی گیری غافلگیر کرد، ناکافی بودن انجام سناریوی از پیش تعیین شده اقتدارگرایان برای تمسک به شیوه های تخلف و تقلب انتخاباتی را که در دوره قبل بکار گرفته بودند، برای تضمین انتخاب کاندیدای مورد نظرشان آشکار ساخت و در نتیجه، کودتای انتخاباتی در دستور کار دولتیان قرار گرفت. حضور آگاهانه ی مردم معترض در روزهای پس از اعلام نتایج اما، تسلط کامل و بی دردسر کودتاگران بر اوضاع را دچار مشکل کرد، به ویژه این که نامزدهای رقیب کاندیدای دولتی، بر خلاف دوره های قبل، در کنار مردم ایستادند و خواستار رسیدگی به تخلفات و تقلبات پبش، حین و پس از رأی گیری شدند. به بیان دیگر، جنبش سبز پس از ۲۲ خرداد با شعار «رأی من کجاست؟» تداوم یافت. این بدان معناست که جنبش سبز خواستار تحقق اصلاحات از طریق صندوق های رأی است، اما صندوق رأیی که نتایج اعلام شده مطابق آرای ریخته شده باشد و نه اراده های معطوف به قدرت و معتقد به مهندسی انتخابات.

بنابراین، همانگونه که در نوشتارهای پیشین هم آمد، جنبش سبز، بازگرداندن اعتبار و اعتماد به صندوق رأی را هدف مهم خود می داند. این با تصور اصلاح طلبان تجدیدنظرطلب که گمان می کنند می توان پس از حضور در انتخابات و به دست گرفتن سکان قوه ی مجریه (احتمالی که باید درباره ی شانس وقوع آن بحث کرد) به اصلاح فرایند انتخابات دست زد، تفاوتی مهم دارد. انتخابات مانند هر مفهوم سیاسی دیگر، دارای مختصاتی است که بدون آن، دعوت به مشارکت شهروندان به اظهار نظر خود از طریق آراء، بی معنی خواهد بود. هیچ انتخابی که بدون آزادی و آگاهی صورت گیرد، انتخاب نیست و هیچ صندوق رأیی تا متعهد به امانتداری نباشد، صندوق رأی نیست. بازگرداندن اعتبار صندوق رأی به آن، از طریق اصلاح قانون انتخابات و تضمین حفظ بی طرفی آن در قبال تمایلات انحصارطلبانه ی کانون های قدرت میسر است و بس، و اصلاح فرایندهای انتخاباتی نیازمند پشتوانه ی عقلانیت جمعی است که برخاسته از یک وفاق ملی باشد. وگرنه، برای کسانی که خیال می کنند بدون محترم شمردن تنوع و تکثر موجود در جامعه می توان به اصلاحاتی هرچند جزئی در ساختار سیاسی کشور دست زد، چاره ای جز توسل به ایده ی مهندسی انتخابات، گرم کردن تنور انتخابات، و حداکثر، گشایش های سیاسی- امنیتی کنترل شده باقی نمی ماند. خواسته های جنبش سبز مبنی بر آزادی رهبران جنبش از حصر غیرقانونی و آزادی زتدانیان سیاسی را نیز باید به عنوان علامت حسن نیتی شمرد که انتظار می رود برای آغاز اصلاحات ساختاری، از سوی حکومت نشان داده شود.

بنابراین، مقاومت مدنی منفی تا دستیابی به شرایطی که در آن، انتخابات به جایگاه اصلی خود بازگردد، فقط یک تاکتیک نیست، بلکه یک استراتژی برای دستیابی به چشم اندازی اطمینان بخش است. در شرایطی که ویژگی های اولیه ی یک انتخابات عادلانه و آزاد فراهم نیست، دعوت به مشارکت در انتخابات به مثابه دمیدن شیپور از دهانه ی گشاد آن خواهد بود.

منبع: کلمه - سید کاظم قمی


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به emrooz-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به emrooz@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته