-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ مرداد ۲, دوشنبه

Latest News from Iran Green Voice for 07/23/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



 

ندای سبز آزادی ـ احمد جلالی فراهانی: حالا مرغ مسئله است. از سردار احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی که صدا و سیما را از نمایش «صحنه های مرغ خوردن» برحذر می دارد تا معاون اول احمدی نژاد که گرانی مرغ را کار صهیونیست و استکبار جهانی می داند، و از این دو تا "مهدی نورآبادی"، مدیر عامل یکی از شرکت های وارد کننده مرغ که علت گرانی این مواد خوراکی ارزان در همه جای جهان را کمبود «دامپزشک و روحانی برای اعزام به کشورهای صادر کننده مرغ» ارزیابی کرده، همه مسئولان و مدیران ارشد و غیر ارشد نظام درباره مرغ و گرانی اش سخن گفته و نظر و تحلیل ارائه داده اند. آش چنان شور شده است که همچون همیشه، طبع طناز ایرانیان در این باره هم فعال شده است و طنزها و لطیفه هاست که در باب مرغ و گرانی اش گفته و نوشته می شود و در شبکه های اجتماعی اسباب خنده را مهیا می سازد.

 

ورود یک آیت الله به مسئله گرانی مرغ

در این میان اما ورود متفاوت آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید نزدیک به حاکمیت و از روحانیان حامی آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی به ماجرای گرانی مرغ و بحران کمیاب شدن آن، موجب تعجب افکار عمومی شده است.  

این روحانی همسو با حاکمیت در واکنش به گرانی مواد غذایی و بویژه درباره گرانی قیمت مرغ، در آغاز سلسله مباحث تفسیری خود در ماه رمضان در حرم حضرت معصومه‌ در قم، گفته است: "مردم نباید خیلی برای تامین برخی مواد غذایی اصرار کنند. عده زیادی درباره قیمت مرغ اصرار می‌کنند؛ در حالی که اگر گوشت مرغ نخورند خیلی مسئله مهمی نیست. بیشتر اطبا گفته‌اند که مواد گوشتی غذای مناسبی برای انسان نیست و نباید افراط کرد؛ تنها مقدار کمی لازم است."

آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه من خودم تصمیم گرفتم گوشت مرغ نخورم، تاکید کرده است: "من بدون اینکه در این مسئله تحریم کنم، خودم تصمیم گرفتم گوشت مرغ نخورم. مردم هم می‌توانند با جمع و جور کردن اطراف کار در مقابله با گرانی سهیم باشند؛ البته دولت هم باید برای برطرف کردن گرانی‌ها کمر همت ببندد."

 

از تبلیغ دین با تجارت شکر

آیت الله ناصر مکارم شیرازی تنها در حوزه مشهور نیست؛ او در بخشی از جامعه شهرت خود را مدیون لقبی است که باب طبع آیت الله مکارم نیست. نام این مرجع و دامادش با «واردات شکر» پبوند خورده است.

برخی مخالفان و منتقدان آیت الله مکارم معتقدند که او و دامادش از وارد کنندگان عمده شکر به ایران هستند و تعدادی از کارخانجات تولید شکر در ایران از سوی دولت جمهوری اسلامی به داماد آیت الله مکارم شیرازی واگذار شده است. به گفته مخالفان وی، آنها عملا سلطان شکر ایران به شمار می‌روند. در سال 1385 در رسانه های داخل و خارج از کشور گزارشهایی منتشر شد که از اصرار آیت الله و محمد تقی مصباح یزدی به دولت برای عدم پرداخت یارانه ما به التفاوت قیمت شکر وارداتی با شکر تولید داخلی به کارخانجات قند و شکر کشور توسط دولت خبر می دادند. امری که تولیدکنندگان قند وشکر در ایران را مجبور کرد تا هزاران کارگر خود را اخراج کنند وبا وجود اینکه تولید در ایران بیشتر از نیاز داخلی بود اما به اصرار این دو روحانی سرشناس، دولت با صدور مجوز خرید شکر توسط بستگان و وابستگان این دو روحانی مانع ار کار کارخانه های داخلی شده بود.

بنا به برخی از گزارشهای منتشر شده در آن زمان، بیش از 35 هزار کار و کشاورز که بطور مستقیم و یا غیرمستقیم در بخش کشت و داشت و برداشت و تولید کارخانه ای قند و شکر در داخل کشورشاغل بودند، به دلیل اصرار آیت الله مکارم شیرازی و دامادش برای واردات قند و شکر، در همان سال مورد بحث، شغل خود را از دست دادند و از کار بیکار شدند.با وجود انکار و تکذیب رسمی دفتر بیت آقای مکارم شیرازی در همان زمان کارگران کارخانه قند دزفول در نامه ای به آیت الله از وی خواستند به داماد خود بگوید که دستمزد عقب افتاده 6 ماهه کارگران محروم شده از شغل را بپردازد و کارخانه های قند و شکر را به تعطیلی نکشاند.

این در حالی بود که در آخرین روز دیماه سال 1386 دفتر مکارم شیرازی در پاسخ به نامه جمعی از مقلدانش  در آذربایجان شرقی در مورد  شایعات  مافیای شکر در کشور و مرتبط ساختن دلایل گرانی قند و شکر  گفت:"در مورد این شایعات بارها و بارها این قضیه را تذکیب کرده ایم . بقیه را به خدا سپرده ایم اگر پاسخی دارند در پیشگاه عدل الهی مطرح کنند."

با این همه در اردیبهشت ماه سال 1387 و تقریباً چند ماه پس از این واکنش رسمی دفتر آیت الله، عباس پالیزدار از اعضای هیئت تحقیق و تفحص مجلس هفتم از قوه قضائیه در افشاگری بی سابقه خود در دانشگاه «بوعلی سینای همدان» درباره موضوع « سلطان شکر» گفت: "در مورد سلطان شکر و مافیای شکر باید بگویم که آنها حاضر بودند 700 میلیارد بدهند که پرونده را از زیر ضرب بیرون ببرند. در مافیای شکر «مدلل» کارگزار و داماد یکی از علمای اعلام یا به عبارت بهتر آیت الله مکارم شیرازی است.

پالیزدار به دلیل این افشاگری دستگیر شد و مدتها در زندان و تحت شکنجه های جسمی و روانی به سر برد. اما او هرگز گفته های خود را تکذیب نکرد.

 

مرجع تقلید حکومتی

بسیاری از مخالفان آیت الله مکارم شیرازی برای او شأنیت یک مرجع تقلید مستقل از جمهوری اسلامی، قائل نیستند و معتقدند امتیازات ویژه ای که نظام برای این روحانی مهیا کرده است، مانع از آن می شود که وی بتواند همچون مراجع تقلید مستقل و نامداری چون مرحوم آیت الله منتظری سمت مردم بایستد و از آنها حمایت کند. آنها به امتیازاتی نظیر چاپ گسترده و غیراقتصادی کتابهای مکارم توسط وزارت ارشاد در تیراژهای انبوه و خرید پیشاپیش این کتابها توسط ارگانهای دولتی به توصیه وزارت ارشاد و نهادهای حکومتی، بدون کمترین توجیهه اقتصادی در این باره، اشاره می کنند و معتقدند کنشها و واکنشهای این مرجع تقلید هرگز فارغ از وابستگی های سیاسی و اقتصادی وی به حکومت و نهادهای حکومتی نبوده است.

به همین خاطر هم هست که مخالفان آیت الله و حتی مردم کوچه و بازار نه تنها سخنان اخیر وی درباره مرغ را جدی نگرفته اند، بلکه این سخنان را دستمایه انتقاد و طنز قار دادند. موضوعی که به نظر می رسد مناسبت چندانی با جایگاه حوزوی آیت الله مکارم شیرازی ندارد.

این مرجع تقلید همسو با حاکمیت درحالی در واکنش به گرانی مرغ و گوشت، توصیه به نخریدن و نخوردن می‌کند که در جریان سرکوب های خونین پس از انتخابات 1388 نیز حاضر به همراهی با مردم معترض و ستم دیده نشد. وی در جدیدترین اظهارنظر خود نیز بدون اشاره به قتل عام مخالفان سوری توسط دولت اسد، تاکید کرده:«بشار اسد یا حزب حاکم سوریه هدف اصلی نیست، آنها می خواهند بشار اسد را زمین بزنند تا مقاومت را با مشکل مواجه کنند.» وی افزوده که «آنها بعد از سوریه و مقاومت، عراق و ایران را در دستور کار قرار دارند.»


 


 

ندای سبز آزادی ـ مریم مدنی: هیات دولت امسال نیز همچون سال‌های گذشته کاهش ساعات کار در ماه رمضان را تصویب کرد. هدف از کم کردن ساعات کار ادارات و مراکز دولتی ایجاد زمینه‌های لازم برای استفاده مطلوب کارکنان دولت از فضایل و برکات ماه مبارک رمضان اعلام شده است.

بر طبق بخشنامه دولت امسال هم مثل چند سال گذشته در دوره محمود احمدی‌نژاد، در ماه رمضان فعالیت کارکنان دولت در همه کشور به جز تهران، با یک ساعت تاخیر در صبح آغاز می شود و بعد از ظهرها یک ساعت و نیم زودتر به پایان می رسد. در تهران نیز زمان آغاز به کار ادارات در ماه رمضان ساعت ۹ صبح و پایان آن ساعت ۱۴ اعلام شده است.

بر اساس اعلام رئیس هیات مدیره نظام پرستاری تهران نیز فعالیت پرستاران در ساعات قبل و بعد از این در ماه رمضان با ضریب 5/1 محاسبه می‌شود.

همچنین تغییر ساعات کاری شامل برخی مراکز دولتی و غیر دولتی دیگر مثل موزه‌ها و مراکز معاینه فنی هم می‌شود.

 

اعتراض به دولت قانون گریز

پیش از این بارها مجلس و برخی مسوولان نسبت به این تصمیم که از زمان دولت نهم آغاز شده، واکنش نشان داده‌اند.

احمد توکلی، رئیس مجلس پژوهش‌های مجلس دو سال پیش در نامه‌ای به احمدی‌نژاد وی را از انجام رفتارهای خلاف قانون نهی کرده بود.

وی در ابتدای نامه خود که در شهریور 89 منتشر شد، با اعتراض به کاهش ساعات کار ماه رمضان که رئیس مجلس در سال ۸۶ آن را مغایر اصل ۱۳۸ قانون اساسی دانسته و مصوبه دولت را لغو کرده بود، کاهش ساعات کاری کارمندان در ماه رمضان را ظلم به کارگران و مغایر ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری دانسته بود.

وی با اشاره به توجیه معاون اول احمدی‌نژاد مبنی بر جبران ساعات کاهش یافته با دور کاری در خانه گفته: نمی‌دانم کارمندان بانک‌ها، پزشکان، پرستاران، بازرسان کار و بهداشت، ماموران نیروی انتظامی و صدها شاغل دیگر چگونه دور کاری می‌کنند.

توکلی در نامه خود از احمدی‌نژاد پرسیده بود:"  پاسخ این قانون شکنی را چه می‌دهید؟ آثارش در تولید ملی و اشتغال را می‌توانید جبران کنید؟ "

همچنین مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی  تصمیم دولت در مورد کاهش میزان ساعات کار کارکنان دولت در ماه رمضان  را مغایر قوانین و مقررات جاری کشور، ایجاد کننده گره‌های ترافیکی در ساعات اولیه روز به دلیل همزمانی ساعت شروع کار بخش خصوصی و دولتی، کاهش دهنده کمیت و کیفیت ارائه خدمات در دستگاه‌های دولتی، ایجاد کننده ناهماهنگی میان دستگاه‌های زیرمجموعه دولت با نهادهای غیر دولتی و بخش خصوصی دانست و خواهان لغو آن شد.

علی لاریجانی هم در نامه‌ای به احمدی نژاد، مصوبه دولت را که مبین تقلیل ساعات کار از چهل و چهار ساعت مورد نظر است مغایر با قانون مدیریت خدمات کشوری دانست و خواستار بازگشت ساعات کار به روال قانونی شد.

اما محمود احمدی نژاد در پاسخ به اعتراضات مجلسیان گفت که برخی برای دولت حتی اين حق را قائل نيستند كه ساعات ادارات را تعيين كند.

وی افزود:" در واقع  این افراد به گونه‌ای سعی می‌كنند اختيارات دولت را محدود كنند. من نامه‌ای خطاب به مقام معظم رهبری نوشتم. با ايشان صحبت كردم و برخی از موارد را خدمت ايشان مطرح كردم. ايشان نامه‌ای را به شورای نگهبان نوشتند و كارگروهی در شورای نگهبان در اين ارتباط تشكيل شده است كه در واقع اين كارگروه در شورا مرز قانون‌گذاری و اجرا را مشخص كند. البته اين‌ها در يك نظام نوپا چيزی طبيعی است."

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری هم در همان زمان دلیل تلاش دولت برای کاهش ساعات کار را افزایش انگیزه در یازده ماه دیگر سال دانست.

لطف الله فروزنده در این مورد گفت که فعالیت به مدت 8 ساعت در روز غلط است و جزو نظام بوروکراسی غرب محسوب می‌شود. بنابراین دولت باید به جای روزمزد به سمت کارمزد حرکت کند.

هرچند مصطفی پورمحمدی هم پیش از این اعلام کرده است که طبق قانون و همچنین براساس قانون مدیریت کشوری، در حال حاضر کاهش ساعات کاری ادارات در ماه رمضان خلاف قانون است.

اما در نهایت مجلس مجبور شد با کوتاه نیامدن دولت، به دنبال تصویب مصوبه و در واقع یافتن توجیهی قانونی برای این رفتار غیر قانونی باشد.

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس در این مورد به خبرنگاران گفته بود که به دنبال جبران زمان کاهش داده شده  به دلیل کاهش ساعات کار در ماه رمضان و حل مشکل قانونی آن هستیم.

سال گذشته نمایندگان با کلیات لایحه افزایش عید فطر موافقت کردند و این تعطیلات را از یک روزبه دو روز افزایش دادند. هرچند پیش از این دولت لایحه‌ای به مجلس برای افزایش تعطیلات عید فطر ارائه داده بود ،اما تفاوت مصوبه مجلس با لایحه دولت در این است که دولت خواسته بود اگر تعطیلات عید فطر به روز جمعه برخورد کند، یک روز دیگر هم تمدید شود اما کمیسیون اجتماعی مجلس این تبصره را از لایحه دولت حذف کرده بود. از این رو تعطیلات عید فطر دو روز خواهد بود. چه به روز جمعه بیفتد و چه نیفتد.

براین اساس برای جبران این تعطیلات روز 12 فروردین که در تقویم روز جمهوری اسلامی نامیده شده و روز 29 اسفند که روز ملی صنعت نفت است از لیست تعطیلات سالانه حذف شد.

در سال 89 وقتی دولت روز بعد از تعطیلی عید فطر  که جمعه بود را هم تعطیل اعلام کرد، احمدی توکلی با انتقاد از این تصمیم در نامه خود خطاب به احمدی نژاد نوشت:" با چه مجوزی این روز را تعطیل کردید؟"

وی  با بیان این‌که "دولت احمدی‌نژاد همواره مایل است بر موج امیال اجتماعی سوار شود"، تعطیلی روز شنبه بعد از لغو افزایش تعطیلات عید فطر در مجلس را موجب خدشه به جایگاه مجلس خواند.

احمدی نژاد در پاسخ به این انتقادات اعلام کرد که تجربه نشان می‌دهد وقتی 2-3 ساعت از ساعات کاری در ماه رمضان کاهش می‌یابد، بازدهی افراد در ادارات افزایش می‌یابد.

وی گفته بود:" برخی می‌گفتند دولت نهم و دهم تعطیلات زیادی را به کشور تحمیل کرده است و با محاسبات غلط آن را عاملی برای زیان دیدن کشور اعلام می‌کردند ولی باید گفت مگر کار با ساعات طولانی ارتباط دارد؟"

 

کارگران، محروم از حمایت دولت

به نظر می‌رسد  کاهش ساعات کار و افزایش تعطیلات عید فطر نه تنها  تاکنون انگیزه‌ای برای فعالیت بیشتر در ماه‌های دیگر سال نبوده بلکه تنها راه را برای سواستفاده از کارگران و مزدبگیران باز کرده است.

کارگران نه تنها از این مصوبه کاهش ساعت کار بهره‌مند نیستند بلکه در برخی استان‌ها کارفرمایان ماه رمضان را بهانه‌ای برای بیگاری کشیدن از آنان کرده‌اند.

پیش از آغاز ماه رمضان امسال دبیر اجرایی خانه کارگر اهواز اعلام کرد که یک واحد تولیدی در اهواز در ماه مبارک رمضان اقدام به تغییر شرایط کار کارگران کرده است.

آقایار حسینی با بیان اینکه اقدام این واحد تولیدی مغایر با قانون کار است به خبرگزاری ایلنا گفته بود:" یک واحد بزرگ تولیدی در اهواز به بهانه ماه رمضان اقدام به تغییر شرایط کار کارگران کرده و با حذف شیفت روزانه این کارگران از آنان خواسته است از یازده شب تا هفت صبح در محل کار خود حاضر شوند. "

این فعال کارگرى در مورد چنین بدعت‌گذاری‌هایى به مناسبت‌هاى مختلف که ناقض قانون کار است هشدار داد و افزود: "تغییرات این‌چنینى زمینه را براى کنار گذاشتن سایر مواد قانون کار فراهم می‌آورد."

به گفته وی این کارخانه با وجود استمرار در تولید با کارگران قرارداد یک ماهه منعقد می‌کند و در پایان هر ماه با کارگرانی که بعضا بیش از ۱۰ سال سابقه کار دارند نیز تسویه حساب کرده و حتی سنوات ماهانه آنان را نیز پرداخت می‌کند. "

همچنین حسینی گفته است که کارگران خوزستانی با حداقل درآمد به استقبال ماه رمضان می‌روند.

از سویی در چند سال گذشته با وجود ادعای احمدی‌نژاد در مورد بالارفتن توان کاری، هنوز هیچ آماری مبنی بر افزایش بازدهی کارمندان در ماه‌های دیگر سال به دلیل کاهش ساعات کار در ماه رمضان منتشر نشده است.

 

 


 


ساخت و ساز ضریحی بنام "حرم شهید گمنام" در ۷۰ متری ارگ تاریخی انار که قدمت‌اش به دوره ساسانیان برمی‌گردد آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی این اقدام ناگهانی که از همان ابتدا با مخالفت دوستداران میراث فرهنگی رو به رو شده بود، این بار با جدیت بیشتری از سوی متولیان آن ادامه پیدا کرد.

براساس این گزارش ساخت و ساز در ارگ انار به دلایل متعددی واکنش‌های بسیاری به همراه داشت؛ برخی از دوستداران میراث فرهنگی با اجرای این طرح مخالفت کردند و تعدادی خواستار تغییر این ضریح به دلیل حرمت گذاشتن به شهدای گمنام شدند. اما در برابر این دو گروه عده‌ای هم هستند که این مخالفت‌ها را توهین به خون شهدا می‌دانند و برخی دیگر مانند فرماندار انار می‌گویند که این اعتراض‌ها از سوی دوستداران میراث فرهنگی نیست.

«مجید اعتمادی»، فرماندار شهرستان انار می‌گوید: «ساخت و ساز حرم در دستور کار است و تمام هماهنگی‌ها در هیات امنایی با حضور امام جمعه انار، شهرداری، نماینده بنیاد حفظ آثار شهدا و همچنین سازمان میراث فرهنگی انجام شده‌است و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.»

در این میان، اما دوستداران میراث فرهنگی نظر دیگری دارند. "مریم احمدی"، از دوستداران میراث فرهنگی انار به می‌گوید: ساخت چنین آرامگاهی با طرحی که اکنون در محل آرامگاه نصب شده، حریم منظری ارگ را مورد خدشه جدی قرار می‌دهد.

به گفته او، حریم منظری ارگ انار به دلیل بلند بودن ساختمان‌های اطراف آن در چند سال گذاشته به شدت مخدوش شده و تنها یک ضلع ارگ آزاد است و نمای آن از سوی بازدیدکنندگان قابل رویت است که این ضلع هم با ساخت این آرامگاه، به زودی منظر خود را از دست می‌دهد.

احمدی با بیان اینکه مردم انار نیز به شدت به تصمیم مسئولان نسبت به نصب ضریح و ساخت این آرامگاه معترض هستند، می‌گوید: «نمونه‌ای از این نارضایتی اهالی انار در ستون تماس‌های مردمی هفته نامه محلی سمنگان در شماره ۱۴۷  به تاریخ ۱۳ تیر ۱۳۹۱ چاپ شده است.»

احمدی از مسئولان می‌خواهد تا با تجدیدنظر در این تصمیم، هم از به خطرانداختن حریم بصری ارگ انار خودداری کنند و هم به تقدس جایگاه شهید لطمه نزنند.

ارگ انار بیش از ۱۱ هزار متر مربع مساحت دارد و روی تپه‌ای در مرکز این شهر جای گرفته‌است. این ارگ هنوز مورد کاوش‌های باستان شناسی قرار نگرفته اما باستان‌شناسان معتقدند قدمت این ارگ به دوره ساسانیان و حتی پیش از آن می‌رسد.


 


سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز امید در نامه ای به احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر ایران، به وضعیت برخی از زندانیان سیاسی بیمار اشاره کرد و از وی خواست طبق وظیفه ای که سازمان ملل متحد بر عهده اش قرار داده است، تدابیر لازم را برای توقف فوری این وضعیت و الزام مقامات حکومتی ایران به رعایت حقوق اولیه زندانیان بیمار اتخاذ کند.

به گزارش کلمه، در این نامه که از سوی اردشیر امیر ارجمند برای احمد شهید ارسال شده، با اشاره به نامهای بهزاد نبوی، مصطفی تاجزاده، ابوالفضل قدیانی، محمد صدیق کبودوند، نرگس محمدی، مهدی محمودیان، فریبرز رییس دانا، محمد سیف زاده، حامد روحی نژاد، انور حسین پناهی، حشمت الله طبرزدی و خانمها کبری بنازاده امیرخیزی و زینب جلالیان؛ از وضعیت ویژه این زندانیان سیاسی که سلامتی یا حتی حیات برخی از آنها در خطر جدی است، ابراز نگرانی شده است.

سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز امید، یک سال پیش هم در نامه ای به احمد شهید خواستار رسیدگی او به اعتصاب غذای زندانیان و تشکیل یک کمیته حقیقت یاب درباره قتل هاله سحابی و هدی صابر شده بود. وی در پاییز سال قبل هم در نامه ای دیگر به گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد، فهرستی از آخرین موارد نقض حقوق بشر در ایران را اعلام کرده بود.

امیر ارجمند اکنون در این نامه، رفتار مقامات ذی ربط در ایران با زندانیان سیاسی بیمار را مصداق نقض آشکار و مستمر تعهدات بین المللی ایران و همچنین قوانین داخلی کشور دانسته و تاکید کرده که به موجب موازین بین المللی حقوق بشر از جمله قواعد حداقل استاندارد در رفتار با زندانیان و همچنین قوانین و مقررات داخلی ایران، کلیه زندانیان بیمار باید بدون هیچ گونه تمایز مخصوصا از نظر عقیده سیاسی، مذهب، قومیت و جنسیت از خدمات و مراقبت های درمانی و پزشکی مناسب برخوردار باشند.

متن کامل این نامه بدین شرح است:

بسمه تعالی

جناب آقای احمد شهید

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر ایران

در حالی که اقتدارگرایان حاکم بر ایران همچنان بر نقض آشکار و سیستماتیک حقوق بشر و حقوق بنیادین شهروندان ایرانی اصرار می ورزند، لازم می دانم توجه جنابعالی را به وضعیت ویژه برخی از زندانیان سیاسی که سلامتی یا تمامیت جسمانی آنها در خطر جدی است، جلب نمایم.

آقای بهزاد نبوی با هفتاد سال سن یکی از مسن ترین زندانیان سیاسی ایران است. ایشان علی رغم وضعیت جسمانی نامناسب، به خصوص درد شدید کمر که نیازمند معالجات مستمر و خاص است، همچنان در زندان بوده و از خدمات درمانی و پزشکی مناسب و به موقع محروم است. آقایان مصطفی تاجزاده و ابوالفضل قدیانی نیز در شرایط جسمانی نامناسبی قرار دارند. این دو زندانی به جهت پافشاری بر مطالبات و حقوق قانونی مردم با سختگیری مضاعف زندانبانان مواجه شده و از خدمات پزشکی مؤثر محروم هستند.

آقای محمد صدیق کبودوند از ۲۶ می ۲۰۱۲ در اعتراض به وضعیت خود در زندان دست به اعتصاب غذا زده است و اکنون در شرایط جسمانی بسیار وخیمی قرار دارد.

خانم نرگس محمدی دچار بیماری فلج غضلانی است و باید تحت مراقبت پزشکان شخصی خود باشد. در حالی که ایشان در شرایط جسمانی بسیار وخیمی قرار دارد، بیش از یازده روز است که از اجازه ملاقات و حتی تماس تلفنی محروم است.

عده ای دیگر از زندانیان سیاسی از جمله آقایان مهدی محمودیان، فریبرز رییس دانا، محمد سیف زاده، حامد روحی نژاد، انور حسین پناهی، حشمت الله طبرزدی و خانمها کبری بنازاده امیرخیزی و زینب جلالیان محروم از خدمات درمانی و پزشکی ضروزی، مناسب و مؤثر هستند.

به موجب موازین بین المللی حقوق بشر از جمله قواعد حداقل استاندارد در رفتار با زندانیان و همچنین قوانین و مقررات داخلی ایران، کلیه زندانیان بیمار باید بدون هیچ گونه تمایز مخصوصا از نظر عقیده سیاسی، مذهب، قومیت و جنسیت از خدمات و مراقبت های درمانی و پزشکی مناسب برخوردار باشند. رفتار کنونی مقامات ذی ربط در ایران با زندانیان سیاسی بیمار، نقض آشکار و مستمر تعهدات بین المللی ایران و همچنین قوانین داخلی این کشور است. لذا این شورا از جنابعالی درخواست دارد به موجب وظیفه ای که سازمان ملل متحد بر عهده شما قرار داده است، تدابیر لازم را برای توقف فوری وضعیت حاضر و الزام مقامات حکومتی ایران به رعایت حقوق اولیه زندانیان بیمار اتخاذ فرمایید.

اردشیر امیر ارجمند

سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز امید

۲۱ ژوییه ۲۰۱۲

نسخه انگلیسی نامه

In the name of God

21 July 2012

Dear Dr. Shaheed,

Pursuant to the earlier communications, while the ruling authoritarian apparatus continue their gross and systematic violation of the basic and fundamental rights of the Iranian people, I am writing to draw your attention to the plight of a number of political prisoners whose health or physical integrity is in serious jeopardy.

Mr. Behzad Nabavi, 70, and one of the oldest political prisoners in Iran, who has been suffering from general ill health, especially acute lower back pain, and in need of sustained, special care and treatment, has been kept in prison and deprived of proper and timely medical care. Mr. Mostafa Tajzadeh and Mr. Abolfazl Ghadyani, who have persisted in their defence of the constitutional rights and demands of the people have been subjected to harsher treatment by prison wardens, and deprived of effective medical care. Both suffer serious physical conditions.

Mr. Mohammad Seddigh Kaboodvand who has been on hunger strike since 26 May 2012 protesting his unjust imprisonment is in critical physical conditions.

Mrs. Narges Mohammadi, the well-known human rights activist, who has been suffering from acute muscle paralysis, should be under the care of her personal physician. Despite such critical physical conditions, she has been deprived of routine visits and even telephone contact for over 11 days already. This has raised serious concerns about the state of her health.

A number of other political prisoners, including Mr. Mehdi Mahmoudian, Fariborz Raies-Dana, Mohammad Seifzadeh, Hamed Rouhinejad, Anvar Hossein-Panahi, Heshmatollah Tabarzadi, and Mrs. Kobra Banna-zadeh Amirkhizi, and Mrs. Zeinab Jalalian all need urgent, effective medical care.

The current treatment of political prisoners by the Iranian prison/judicial authorities is, needless to say, in blatant and systematic violation of all recognized international rules and norms and Iran’s international commitments and obligations, including the minimum standards for the treatment of detainees, as well in contravention of the applicable national law and constitutional guarantees.
In light of the foregoing, it is our earnest hope that you would take all necessary measures, in pursuit of your mandate, towards effective compliance of the Iranian authorities with their obligations and observance of the basic rights of all political prisoners, especially those in need of urgent medical care.

I remain, Sincerely Yours

Ardeshir Amir-Arjmand

Spokesman
The Coordinating Council for the Green Path of Hope of Iran

Dr. Ahmad Shaheed
United Nations Special Rapporteur
on the Human Rights Situation
of the Islamic Republic of Iran
بدون دیدگاه


 


از انتقال سید مصطفی تاجزاده، زندانی سیاسی محبوس در قرنطیه بند سپاه به بیمارستان فارابی برای ادامه مداوای چشم بیمارش، برخلاف توصیه پزشکان و دستور اکید بیمارستان جلوگیری شد.

به گزارش کلمه، به دنبال معالجات ماه گذشته چشم سیدمصطفی تاج زاده، عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و جبهه مشارکت، بیمارستان فارابی مقرر کرد تا ماه بعد نیز او برای گرفتن عکس چشم و اقدامات بعدی به بیمارستان اعزام شود که این اقدام انجام نشد و مداوا نیمه تمام مانده است.

معاون سیاسی وزارت کشور اصلاحات پس از چند ماهی که از تاری چشم رنج می برد، نهایتا ماه گذشته با پی گیری های فراوان خانواده و به تشخیص و تأیید دادستان به بیمارستان فارابی اعزام شد و با وجود آنکه پزشکان متخصص بیمارستان تاکید کرده بودند که تاجزاده باید یک شب در بیمارستان بماند تا امکان مراقبت های لازم را داشته باشد ماموران بی توجه به این توصیه ظرف مدت دو ساعت او را به زندان بازگرداندند و مجددا یک روز بعد و با پی گیری های بسیار، تاجزاده برای معاینه مجدد به بیمارستان اعزام شد.

لازم به ذکر است اخیرا پزشک قانونی برای مشکل گردن او نیز عمل جراحی را توصیه کرده که با اهمال و کندی روند اداری زندان مواجه شده است.

بنا به گفته همسر تاجزاده که چهارمین روز ماه رمضان شرایط قرنطینه و انفرادی اش دو ساله می شود، به گفته خود با شدائد زندان کنار آمده است تنها به این امید که آخرین زندانی سیاسی جمهوری اسلامی باشد.

پیش از این تاجزاده در واکنش به حکم زندان همسرش، فخرالسادات محتشمی پور گفته بود، پرونده او و خانواده اش دست مجتبی خامنه ای است و خانواده او نیز بارها اعلام داشته اند که در زمینه ملاقات ها؛ مرخصی و درمان تاجزاده مقامات قضائی از خود سلب مسوولیت کرده اند و اعلام کرده اند که تصمیمات درباره این زندانی در جایی دیگر گرفته می شود.

در حال حاضر با توجه به تغییرات جدید مسئولین زندان اوین معلوم نیست که عدم انتقال تاجزاده به زندان صرفا بی توجهی و فراموشی است یا این که در راستای بدرفتاری ها و سوء برخورد با زندانیان برای ایجاد فشار بیشتر روی زندانیان سیاسی است؟!

گفته می شود پزشک معالج چشم این زندانی سیاسی حداکثر یک هفته تأخیر را برای انجام اقدامات بعدی ممکن دانسته است.

خانواده و دوستان و همکاران و هم فکران او به شدت نگران سلامتی اش هستند که با اهمال مسئولین قضائی و مأموران امنیتی سپاه با مخاطره جدی روبروشده است.


 


حیدر مصلحی وزیر اطلاعات، از دستگیری عوامل ترور داریوش رضایی نژاد خبر داد.

آقای مصلحی این خبر را مراسم سالگرد ترور رضایی نژاد اعلام کرده است. داریوش رضایی نژاد که از او به عنوان دانشمند و محقق نام برده شده سال گذشته به ضرب گلوله یک موتورسوار در مقابل منزل خود به قتل رسید.

وی در زمان ترور، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته برق دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی بود اما با وجود آنکه قتل وی همزمان و مشابه قتل تعدادی از دانشمندان هسته ای ایران صورت گرفت، وزیر اطلاعات آن زمان گفته بود که این ترور ارتباطی با پرونده هسته ای ایران ندارد.

اما برخی رسانه های خارجی آقای رضایی نژاد را مرتبط با پروژه موشکی ایران و ساخت چاشنی های انفجاری معرفی کردند.

حیدر مصلحی امروز و در مراسم سالگرد مرگ رضایی نژاد بدون آنکه جزییات بیشتری اعلام کند گفت، تیمی که این ترور را انجام داده‌است دستگیر شده‌ است و با این دستگیری‌های اخیر بیش از ۳۰ نفر دستگیری داشته‌ایم. یکی، دو شبکه بودند که اقدام به ترور می‌کردند. او همچنین این شبکه را پیچیده توصیف کرد.


 


برای پانزدهمین بار پس از پیروزی انقلاب مصر، خط لوله انتقال گاز از مصر به اسرائیل منفجر شد.

به گزارش تلویزیون "العربیه" به نقل از یک مقام امنیتی، افراد مسلحی که هویت آنها هنوز مشخص نشده است روز یکشنبه خط لوله انتقال گاز از مصر به اسرائیل درصحرای سینا را منفجر کردند.

اين مقام گفته است: ظاهرا گروه های اسلامی مخالف روابط با اسرائیل در انفجارهای این خط لوله دست دارند.

مقامات جدید مصرصدور گاز به اسرائیل را پس از پیروزی انقلاب در ماه آوریل گذشته متوقف کردند.

آنان گفته بودند که بر سر قیمت گاز با اسرائیل اختلاف دارند اما پس از مذاکره اسرائيل با شورای فرماندهی نظامی مصر صدور گاز تقریبا یک ماه پیش، از سر گرفته شد.

خبرگزاری آلمان به نقل از شاهدان عینی گفته است که این انفجار به وسیله بمب های ساعتی کارگذاشته شده زیر لوله های گاز صورت گرفته است.


 


شیرین عبادی، مدافع حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۰۳ در دومین گزارش ماهانه خود، به بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران در ماه تیر ۱۳۹۱ پرداخت. اولین گزارش ماهانه خانم عبادی از وضعیت حقوق بشر در ایران در خرداد ماه منتشر شد.

به گزارش سایت کانون مدافعان حقوق بشر، خانم عبادی در ابتدای گزارش ماه تیر ۱۳۹۱ با اشاره به موارد نقض حقوق بشر در استان های کردستان، خوزستان و سیستان و بلوچستان، بر ضرورت اقدام فوری در جهت رفع هر نوع تبعیض برای آرام کردن مردم، تأکید کرده است.

این مدافع حقوق بشر در ادامه گزارش خود که به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر می شود، در سه بخش “حقوق مدنی و سیاسی”، “حقوق اقتصادی و اجتماعی” و “میراث فرهنگی و محیط زیست” به بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران پرداخته است.

بر این اساس خانم عبادی در پایان گزارش خود بار دیگر تأکید کرده که منافع ملی و رفع بحران فعلی در گرو احترام به حقوق و آزادی های فردی و کرامت انسانی شهروندان است.

متن گزارش ماه تیر ۱۳۹۱ شیرین عبادی که در اول مرداد ماه منتشر شده، به شرح زیر است:

گزارشی مختصر از وضعیت حقوق بشر در ایران در ماه تیر ۱۳۹۱

مقدمه

دومین گزارش ماهانه وضعیت حقوق بشر در ایران مربوط به تیر ماه ۱۳۹۱ در شرایطی منتشر می شود که نارضایتی مردم در خوزستان و سایر استان های جنوبی ایران به علت تبعیض های مذهبی و قومی و برخورد های خشن عوامل حکومتی، رو به افزایش است. از همین رو عدم توجه به خواست های منطقی مردم این مناطق می تواند زمینه ساز نا آرامی های بیشتری باشد.

همین وضعیت در استان کردستان و سایر مناطق کرد نشین نیز وجود دارد؛ به خصوص آنکه آقای محمد صدیق کبودوند– خبرنگار- که در بین مردم ایران به ویژه هموطنان کرد از محبوبیت فراوانی برخوردار است و به علت تأسیس نهادی با عنوان “سازمان حقوق بشر کردستان” به ۱۰ سال حبس محکوم شده و اکنون حدود ۵ سال است که در زندان بسر می برد، در اعتراض به شرایط نامناسب زندان دست به اعتصاب غذا زده و حال وی وخیم گزارش شده است. این در حالی است که هر نوع حادثه ای برای او یا بستگانش ممکن است نا آرامی های بسیاری را به همراه داشته باشد.

همچنین اخبار منتشر شده از استان سیستان و بلوچستان نیز حکایت از تبعیض های مذهبی و قومی و نارضایتی شدید مردم دارد. وضعیت بد اقتصادی و درصد بالای بیکاری در مناطق یاد شده، مزید بر علت شده است.

از همین رو این گزارش با تأکید بر ضرورت اقدام فوری در جهت رفع هر نوع تبعیض برای آرام کردن مردم، دربرگیرنده بخش هایی از موارد نقض حقوق بشر در ایران است که از رسانه ها و سایت های مختلف استخراج شده و پس از احراز صحت، به شرح زیر دسته بندی و به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر می شود.

وضعیت حقوق بشر در ایران در ماه تیر ۱۳۹۱

بخش اول – حقوق مدنی و سیاسی

الف- وضعیت فعالان سیاسی – اجتماعی دگر اندیش

۱) احمد هاشمی، عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران برای اجرای ۵ سال حکم حبسش به زندان اوین منقل شد. همچنین نوید نزهت، دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف برای گذراندن دوران محکومیت یک ساله و حسام فیروزی برای اجرای حکم یک سال و نیم، خودشان را به زندان اوین معرفی کردند. فاران حسامی، شهروند بهایی نیز برای اجرای ۴ سال حبس تعزیری به زندان منتقل شد. از سوی دیگر علی ملاحاجی- دانشجوی مهندسی پزشکی قزوین-، آبتین جهانیان و اشکان الهیاری به ترتیب برای گذراندن دوران محکومیت یک سال، سه سال و یک سال حبس به زندان اوین فراخوانده شدند.

۲) نوید گرگین، فعال دانشجوئی بازداشت شد. همچنین سهند معالی، وحید راستگو، رضا ستایش افزا، علی صمد‌پور، علی بشارت، سید جمال موسوی‌نژاد، شورش آریاپور بازداشت شدند. عبید زارعی از فعالین دانشجویی و مدنی کرد، علی تاسە از فعالین مدنی مریوان بازداشت شدند. پس از بازداشت نامبردگان، ماموران امنیتی کافی نت «رۆژ» را کە محل کسب آن‌ها در شهر مریوان بود، پلمپ کردند.

۳) مصطفی معین، کاندیدای هشتمین دوره ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۴ به پرداخت ۲۰ میلیون تومان جزای نقدی بدل از حبس، فرشید فتحی- شهروند مسیحی و رهبر یکی از کلیساهای خانگی- از سوی دادگاه تجدید نظر استان تهران به شش سال حبس تعزیری محکوم شدند. عباس غفاری به ۸ سال زندان و شلاق محکوم شد. همچنین سامان استوار، علی دیو سالار، سحر بیرم آبادی، سارا حاج بهرامیان و نهاله شهیدی هر کدام به تحمل دوسال حبس تعزیری و یک سال حبس تعلیقی و منصور علیمرادی، یاسمن علیشاهی، صفورا زواران حسینی، نیوشا بدیع ثابت، شمیس نورانی و سولماز قاسمی هر کدام به تحمل یک سال حبس تعزیری و یک سال حبس تعلیقی محکوم شده اند. این ۱۱ نفر، حسب ادعای دادستان از مسئولان، اعضا و افراد مرتبط با “انجمن نیکوکاری رهاورد مهر و دانش” (انجمن رهاورد) هستند که طی نه سال گذشته در بم فعالیت داشته اند. هانی یازرلو به یک سال حبس و ۱۵ سال تبعید به ایرانشهر محکوم شد. امیرحسین ثابتی، مسئول سیاسی اسبق بسیج دانشجویی دانشگاه تهران به ۹۱ روز زندان محکوم شد. علیرضا روشن از دراویش نعمت اللهی گنابادی، به یک سال حبس تعزیری و ۴ سال حبس تعلیقی محکوم شد. اصغر محمودیان نیز که اینک در زندان بسر می برد به تحمل ۶ سال حبس تعزیری و تبعید به زندان شهر سمنان محکوم شد.

۴) سعید مدنی، عضو شورای فعالان ملی- مذهبی، نویسنده و محقق یک روز پس از انتقال به بند عمومی ۳۵۰ زندان اوین، دوباره به بند امنیتی ۲۰۹ بازگردانده شد.

۵) جلسه رسیدگی به پرونده کیفری صالح مرادی، محمدعلی شمشیرزن، کاظم دهقان، حمید آرایش، امید اکبری، غلامعلی بیرمی، مهرداد کشاورز، مهدی قنبری، حاج علیجان دهقان، موسی دهقان و مهدی دهقان ۱۱ تن از دراویش گنابادی شیراز و کوار برگزار شد که هنوز رای صادره اعلام نشده است.

۶) احمد صدر حاج سید جوادی- عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران- با ۹۵ سال سن و مهراوه خندان- دختر نسرین ستوده- با ۱۳ سال سن و همچنین رضا خندان- همسر نسرین ستوده- ممنوع الخروج شدند، بدون آنکه اتهام نامبردگان مشخص و اعلام شود. این در حالی است که از ورود وکیل مهراوه و رضا خندان به دادسرای اوین برای اعتراض به حکم ممنوع الخروجی شان ممانعت شد.

۷) مهدی کروبی از چهره های شاخص منتقد به وضع موجود در ایران که اینک در حصر خانگی به سر می برد، اجازه نیافت تا در مراسم تدفین خواهرش حاضر شود. البته چند روز بعد فقط به او اجازه دادند تا همراه با مأموران ۲ ساعت به منزل متوفی برود. این در حالی است که آقایان مهدی کروبی و میر حسین موسوی و خانم زهرا رهنورد همچنان در حبس خانگی، که حسب اظهارات بستگانشان شرایط آن حتی بدتر از حبس انفرادی است، نگهداری می شوند و تا کنون هیچ مقام یا دستگاه رسمی مسوولیت حصر و نگهداری آنان را نپذیرفته و محاکمه ای نیز برای آنان تشکیل نشده است.

۸) دادستان تهران از علی مطهری، نماینده مجلس شورای اسلامی به دلیل اظهاراتش در مجلس اعلام جرم کرد. در اطلاعیه دادستانی مصونیت قضایی برای این نماینده مجلس رد شده است. رییس قوه قضاییه نیز گفت که مصونیت قضایی نمایندگان یک توهم است.

۹) مراسم سومین سالگرد کشته شدن سهراب اعرابی از جانباختگان حوادث پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ ریاست جمهوری، حسب دستور مقامات امنیتی لغو شد.

۱۰) پیمان عارف از تحصیل در مقطع دکترای علوم سیاسی از تحصیل و محمد تقی کروبی از ادامه تدریس در دانشگاه باز ماندند. همچنین علی عجمی از دانشگاه اخراج شد.

۱۱) وضعیت زندانیان سیاسی و عقیدتی در زندان همچنان نامناسب گزارش شده است. در این خصوص به چند مورد اشاره می شود: محمد صدیق کبودوند، روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر به دلیل وضعیت نامناسب خود در زندان اعتصاب غذا کرد که حال وی وخیم گزارش می شود. نرگس محمدی، نائب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر که در ماه های گذشته بر خلاف قوانین برای تحمل حبس خود به زندان زنجان منتقل شده است و در بین زندانیان عادی بسر می برد به علت شدت بیماری در یکی از بیمارستان های زنجان بستری شد و تا تاریخ تنظیم این گزارش اجازه ملاقات به بستگان یا پزشکان معالج نرگس محمدی که ماه هاست وضعیت پزشکی او را کنترل می کنند، داده نشده که این امر باعث نگرانی شدید بستگان او شده است.

۱۲) یاشار خامنه، دانشجوی ایرانی ساکن هلند پس از بازداشت پدرش در ایران در نامه ای از این بازداشت با عنوان گروگانگیری خانواده اش به دلیل فعالیت هایی که انجام داده، یاد کرد. این در حالی است که در گذشته نیز بر اساس گفته مدیران دو رسانه بی بی سی و رادیو فردا برخی از خانواده های روزنامه نگاران شاغل در این رسانه ها به نهاد های امنیتی احضار شده اند. همچنین مهدی محمودیان، عضو جبهه مشارکت ایران اسلامی و روزنامه نگار از وزارت اطلاعات به دلیل آنچه دخالت در حریم خصوصی و خانوادگی و همچنین فشار بر همسرش سابقش می نامد، شکایت کرده است.

 

ب- وضعیت کتاب و مطبوعات ، نویسندگان و روزنامه نگاران

۱) نصور نقی‌پور، روزنامه نگار جهت اجرای حکم هفت سال حبس تعزیری بازداشت شد.

۲) علی مصلحی، روزنامه نگار در کاشان بازداشت شد.

۳) مصطفی بادکوبه‌ای، شاعر از سوی دادگاه انقلاب تهران به سه سال حبس تعزیری و پنج سال محرومیت از شعرخوانی در انجمن‌ها و سه میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شد.

۴) دادگاه مدیران مسوول نشریات «ایران جمعه» و «چلچراغ» برگزار شد. جلسه رسیدگی به پرونده علی اکبر جوانفکر برگزار شد.

۵) مجموعه داستان “خشاب خالی” نوشته منیرالدین بیروتی به دلیل درخواست مسولان برای سانسور قسمت هایی از مجموعه داستان از انتشار باز ماند. همچنین کتاب های «قمارباز» اثر داستایوفسکی، رمان «دختری با گوشواره مروارید» نوشته تریسی شوالیه، و برخی از کتاب‌های ویرجینیا وولف، مارگریت دوراس، وودی آلن، دن براون، و کتاب خاطرات دلبرکان غمگین من اثر گابریل گارسیا مارکز ممنوع شدند.

۶) مجوز کنسرت علی قمصری معلق شد. کنسرت شهرداد روحانی ، کنسرت گروه شهنازی درشهر کرمان، کنسرت احسان خواجه‌ امیری در شهرستان نور و کنسرت سالار عقیلی در همدان لغو شدند. همچنین از برگزاری مراسم افتتاحیه مسابقات بین‌المللی بازی‌های رایانه‌ای جام دیجیتال جلوگیری به عمل آمد.

۷) سایت خبری “الف” فیلتر شد.

۸) بهمن احمدی امویی از زندان اوین به زندان رجایی شهرمنتقل شد بدون آنکه در حکم زندان وی موضوع تبعید آمده باشد.

۹) پریا ع.، دختر وبلاگ‌نویس ۱۴ ساله در کرمانشاه از سوی پلیس اینترنتی، مورد شناسایی قرار گرفت و با تشکیل پرونده مواجه شد.

پ- سایر موارد نقض حقوق بشر

۱) افزایش اعدام ها در خرداد ماه یکی دیگر از موارد نقض حقوق بشر است که بر اساس اعلام سایت ها و خبرگزاری های دولتی افراد زیر اعدام شده اند: محمد آسکانی فرزند نورمحمد و عبدالطیف آسکانی فرزند یحیی اهل شهرستان سرباز اعدام شدند. خبرگزاری فارس وابسته به حکومت ایران جرم این دو نفر را آدم‌ربایی، تجاوز به عنف و قتل یک معلم خانم اعلام کرده است. همچنین فردی با نام “خ- ج” در شهرستان بافت اعدام شد. دادستان بافت اتهام این فرد را قاچاق مرفین اعلام کرد. دادستان عمومی و انقلاب قزوین نیز از اعدام سه نفر با نام های ح .ب، غ.س و م.ش خبر داد. خبرگزاری فارس اتهام همه آنها را مواد مخدر اعلام کرده است. همچنین بر اساس خبر خبرگزاری ایسنا ع، ط در شیراز و در ملاء عام اعدام شد. خبرگزاری ایسنا جرم او را تجاوز به عنف اعلام کرده است. دادستان عمومی و انقلاب کرمان نیز از اعدام سه نفر در زندان کرمان خبر داد. خبرگزاری ایسنا جرم این سه نفر را تجاوز به عنف اعلام کرده است. روابط عمومی دادگستری سیستان و بلوچستان نیز در اطلاعیه ای از اعدام یک نفر در زندان مرکزی زاهدان خبر داده است. خبرگزاری فارس جرم این فرد را قتل فرمانده انتطامی شهرستان ایرانشهر اعلام کرده است.

۲) بر اساس اخبار منتشر شده توسط برخی خبرگزاری های وابسته به حکومت ایران، حکم اعدام دو نفر از متهمان انفجار مسجد جامع زاهدان تأیید شده است. از سوی دیگر سید حسن شریعتی، رییس کل دادگستری مشهد اعلام کرد که حکم اعدام دو نفر که از مشروبات الکلی استفاده کرده‌ اند، از سوی دیوان عالی کشور تایید شده است. همچنین دادستان خرم آباد گفت که حکم اعدام متهم (ب-و) صادر شده است. حکم اعدام محمد على عمورى، هادى راشدى، هاشم شعبانى، جابر آلبوشوکه و مختار آلبوشوکه، پنج شهروند اهوازی ابلاغ شد.

۳) پلیس پیشگیری تهران بزرگ از دستگیری ۷۶ نفر در طرحی به نام ارتقای امنیت در تفرجگاه های تهران خبر داد. همچنین رئیس پلیس امنیت عمومی تهران اعلام کرد که ۵۳ کافی‌شاپ به علت آنچه که او عدم رعایت شئون اسلامی می نامید، پلمپ شدند و پلیس امنیت عمومی استان قزوین نیز در اجرای طرحی به نام ارتقای امنیت اخلاقی در استان، ۱۴ واحد صنفی را پلمب کرد و به دو واحد اخطار کتبی داد.

۴) معاون فرهنگی دانشگاه تهران از اخراج چند دانشجو به اتهام بدحجابی خبر داد.

بخش دوم – حقوق اقتصادی و اجتماعی

۱) در ماه تیر همچنان تعدادی از کارگر، کار خود را از دست دادند و تعدادی نیز نتوانستند مطالبات معوقه خود را وصول کنند. از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد: حقوق۲۵۰ کارگر واحد تولید لبنیات پالود، پنج ماه به تعویق افتاده است. همچنین کارخانه «حدید مبتکران» پاکدشت با ۴۰۰ کارگر خود قطع همکاری کرد و قرارداد ۲۵ نفر از کارگران کارخانه منابع تغذیه الکترونیک، تمدید نشد.

از سوی دیگر حدود ۷۰۰ نفر از کارگران کارخانه سیمان سپاهان، بیش از ۱۰۰ نفر از کارکنان مرکز اطلاعات تلفن ۱۱۸ مخابرات شیراز و جمعی از کارگران قراردادی نساجی ایران برک رشت به شرایط کاری و حقوقی خود اعتراض کردند. همچنین در پی اعتراض و تجمع کارگران پرلیت آسیا به تعویق چهار ماهه حقوق و عدم پرداخت عیدی و پاداش در مقابل درب ورودی کارخانه، پنج کارگر در همان روز تجمع اخراج و متعاقبا ۱۵ کارگر دیگر به تدریج اخراج شدند.

همچنین در حالی که حجم بدهی های وزارت نیرو به پیمانکاران و سازندگان بخش خصوصی در ایران از مرز پنج هزار میلیارد تومان تجاوز کرده و دولت به بهانه نداشتن بودجه بدهی های خود را نپرداخته است اما تحت عنوان هدیه به مردم عراق شروع به ساخت رایگان یک نیروگاه برق با ظرفیت تولید ۵۰۰ مگابایت در شهر نجف کرده است.

۲) محکومیت رضا شهابی، فعال کارگری و عضو سندیکای شرکت واحد و اتوبوسرانی تهران و حومه به شش سال حبس تعزیری، پنج سال محرومیت از فعالیت سندیکایی و هفتاد میلیون ریال جریمه نقدی از سوی دادگاه تجدید نظر استان تهران تایید شد.همچنین شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی سنندج، پدرام نصراللهی را به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام و همکاری با یکی از گروه‌های مخالف نظام به تحمل یک سال حبس تعزیری و از حیث عضویت در کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکل های کارگری به تحمل ۲ سال حبس تعزیری محکوم کرد.

۳) محمود باقری، عضو هیأت مدیره‌ کانون صنفی معلمان ایران در پی احضار دادسرای اوین برای گذراندن حکم نه و نیم سال حبس به زندان اوین منتقل شد.

بخش سوم- میراث فرهنگی و محیط زیست

اخبار منتشر شده از میراث فرهنگی و محیط زیست در تیر ماه نیز همچنان نشان از نامناسب بودن وضعیت این حوزه دارد. نگرانی از وضعیت میراث فرهنگی در اصفهان و وضعیت جنگل ابر در شاهرود و دریاچه ارومیه سه نمونه ای هستند که همچنان مورد توجه فعالان مدنی است که برای نمونه به یک مورد اشاره می شود. رنگ دریاچه ارومیه با افزایش دمای هوا با کاهش سطح آب، افزایش میزان غلظت نمک و برخی عوامل زیست محیطی سرخ شده است. این در حالی است که مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت که دریاچه ارومیه از نظر اکولوژیکی با کمبود بیست میلیارد متر مکعبی آب مواجه است. فعالان زیست محیطی علت کمبود آب دریاچه ارومیه را ساختن بی رویه چندین سد اعلام کرده اند. همچنین بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۱ از نظر میزان گرد و غبار موجود در هوا، اهواز اولین و سنندج سومین شهر آلوده جهان معرفی شده است و تا کنون اقدام جدی برای مهار ریز گردها و بازسازی تالاب ها در این مناطق صورت نگرفته است.

خاتمه

در پایان این گزارش ماهانه توجه مقام های مسئول جمهوری اسلامی را به اجرای تعهدات بین المللی خود در زمینه اجرای ضوابط حقوق بشر جلب می کنم و یادآور می شوم که منافع ملی و رفع بحران فعلی در گرو احترام به حقوق و آزادی های فردی و کرامت انسانی شهروندان است.

 

شیرین عبادی

مدافع حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۰۳

 


 


عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت احمدی نژاد می گوید، این وزارتخانه مسئول افراد بیکار نیست.

به گزارش ایلنا، وزیر کار که برای بررسی وضعیت کار و اشتغال در مجلس حضور یافته بود افزود: طبق قانون قبلی، وزارت کار مسئول اجرای قانون کار و تنظیم روابط کارفرما و کارگر است یعنی اگر کسی شاغل باشد و مسایلی در دوران کار او و یا پس از آن برای او ایجاد شود به ما مراجعه می‌کند و ما مسئول افراد شاغل و یا بازنشسته هستیم نه افراد بیکار و وزارت کار مسئول افراد بیکار نیست.

شیخ الاسلامی همچنین در پاسخ به انتقاد نمایندگان مجلس گفته است: من وزیر کار، رفاه و تامین اجتماعی هستم اما طبق قانون عمل می‌کنم و قانون وزارتخانه جدید هنوز تصویب نشده‌است. 


 


حسام فیروزی فعال حقوق بشر روز شنبه ۳۱ تیر برای اجرای حکم یک سال و نیم حبس به زندان اوین رفت. 

به گزارش بامدادخبر، حسام فیروزی که طی هفته‌های گذشته برای این منظور از سوی اجرای احکام احضار شده بود، تا پیش از ظهر روز شنبه از حکم دادگاه تجدیدنظر خود بی‌اطلاع بود و این حکم به وی ابلاغ نشده بود.

این درحالی بود که فیروزی طبق حکم دادگاه بدوی که از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباس صادر شده بود به مجموعه اتهامات «اقدام علیه امنیت ملی، تشویش اذهان عمومی، تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی علیه نظام» به هشت سال زندان محکوم شده بود.

از مصادیقی که در دادگاه برای این اتهامات در نظر گرفته شده بود، کمک این پزشک به آسیب دیده‌گان حوادث بعد از انتخابات عنوان شده بود.

این فعال حقوق بشر و وبلاگ‌نویس، در تاریخ ۱۲ اسفند ماه، هم‌زمان با بازداشت گستردهٔ فعالان حقوق بشر در ایران بازداشت و به بند ۲-الف زندان اوین منتقل شد.

وی در طول مدت بازجویی‌اش تحت شکنجه قرار گرفته بود تا در برابر دوربین‌های صدا و سیما علیه خود اعتراف کند. فیروزی در تاریخ ۲۷ خرداد ماه ۱۳۸۹ بعد از تحمل ۱۰۷ روز بازداشت با تودیع وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد.

فیروزی پیش از این نیز در سال ۸۷ به خاطر فعالیت‌های «انسان‌دوستانهٔ» خود به عنوان یک پزشک بازداشت و به ۱۵ ماه زندان محکوم شده بود. او این دوره‌ی محکومیت را در اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۸ به پایان رساند.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به irangreenvoice-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به irangreenvoice@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته