-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ آبان ۱۲, پنجشنبه

Latest News from Koocheh for 11/03/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



شراره سعیدی/ رادیو کوچه

به یقین ابتدایی‌ترین اصل در مورد سیاست‌مداران آن است که با شک شنیده شوند، تجربه سال‌ها زیستن در خاورمیانه به ما می‌آموزد، آن‌که شعار و صدای‌اش پررنگ‌تر است، می‌تواند در زیر پوسته هم‌دردی‌اش ما را به سخره گرفته و سال‌ها بر شانه‌های سادگی شرقی‌مان، سواری شیرین کند.

ما چاره‌ای نداریم جز مرور تکه‌به‌تکه سرگذشت‌مان تا شاید- البته شاید- دوباره در مسیری تکراری به مثال اسب عصاری نباشیم. چه راه‌زنان شکرکلام و چه پابرهنگان خاکستر به صورت. که چه بسا هم‌رنگان ترس‌ناک‌تر باشند، آن‌ها میان ما، از خود ما و شاید در درون فرصت‌طلب تک‌به‌تک ما نهفته در کمین فرصتی برای عیاری‌اند.

گفته شد که حزب «پیکار» با آرمان‌های چپ پس از شهریور 1320 توسط جمعی از دانش‌جویان حقوق بنیان گذاشته شد، اما این گروه جوان زیر سی‌سال و مدعی، بسیار زود در حکومت پهلوی جذب و هضم شد. جوانانی که روزی داعیه عدالت و مبارزه با دیکتاتوری بودند، خود، از بزرگ‌ترین سرمایه‌داران و یاران دیکتاتور شدند. «جهانگیر تفضلی» از بنیان‌گذاران حزب پیکار بعدها به مقام‌های مهمی دست یافت. او سال‌ها دبیر شورای مشاوران عالی شاه که به «شورای تعقل دربار» شهرت داشت، رسید و پس از 28 مرداد در حالی که حتا یک‌بار هم به شهرستان زابل نرفته بود، به عنوان نماینده مردم این شهر به مجلس شورای ملی راه یافت. تفضلی در تمام دوران نخست‌وزیری سپهبد زاهدی سرپرستی امور رادیویی کشور که مهم‌ترین و پر قدرت‌ترین رسانه آن ایام بود و نیز سرپرستی امور و کنترل مطبوعات را عهده‌دار شد. پس از آن به عنوان سفیرکبیر سیار شاه و سرپرست دانش‌جویان ایرانی در خارج از کشور به اروپا رفت. او بودجه فوق‌العاده هنگفتی برای اداره دانش‌جویان خارج از کشور در اختیار داشت. تفضلی که روزگاری کارمندی دون‌پایه در شهرستان دورافتاده سرخس بود، از ره‌گذر این مناسب مقادیری هنگفت از سهام بانک صادرات را خریداری کرد و یک گاوداری بزرگ و صنعتی در شهرستان گناباد ایجاد کرد. او در اوایل دهه 1340 و در زمان نخست‌وزیری اسداله علم به عنوان وزیر مشاور و سرپرست اداره کل انتشارات و رادیو منصوب شد. وی بعد از کناره‌گیری دولت علم، به عنوان سفیرکبیر به افغانستان و چند کشور دیگر رفت.

و «خسرو اقبال» بنیان‌گذار و متفکر حزب پیکار که روزنامه‌های زنجیره‌ای با اهداف مشابه و پزهای گوناگون را بنا نهاد. او پس از انقلاب مبلغ یک میلیون دلار به انتشار دایره‌المعارف «ایرانیکا» و یک میلیون دلار به ساختمان کانون وکلای ایران کمک کرد.

این چپ‌گرایان زیبانویس که برای برابری و عدالت می‌گفتند و می‌نوشتند و زندان هم دیده بودند، پس از گذر از مراحل مردم‌داری و راه‌یابی به ارکان قدرت و خزانه ثروت، به هیچ روی کم‌تر از حاکمان دیگر ظلم نکردند. شاهد مثال در این موارد بسیار است. اما روایت «محمدرضا نادری» که خود خبرنگار است و از رعایای جهانگیر تفضلی بوده، شنیدنی است، روایتی از روزنامه‌نگاری حزبی که با اشعار زیبا و شعارهای محروم‌نواز و ناسیونالیستی توانست به قله‌های نظام نزدیک شده و با آنان هم‌پیاله شود:

«من در روستای (گیسور) از توابع شهرستان گناباد در استان خراسان (رضوی) متولد شدم. گیسور در آن زمان به شیوه ارباب و رعیتی اداره می‌شد. ارباب گیسور کسی نبود جز (جهانگیر تفضلی) از چهره‌های معروف دربار شاه. از آن‌جا که تفضلی یکی از مهره‌های مهم دربار شاه در دوره محمدرضا پهلوی بود، اداره امور گیسور را به افرادی از نزدیکان‌اش می‌سپرد که به آن‌ها، (خان) می‌گفتند. خان گیسور در دوران تفضلی، چندین بار عوض شد اما خود او تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی، گاه و بی‌گاه با تشریفات بسیار و از جمله با هواپیما و هلی‌کوپتر شخصی برای سرکشی به ده می‌آمد.

جهانگیر تفضلی که مردم به او، (جهانگیرخان) می‌گفتند، در گیسور، خانه اعیانی و باغ بسیار بزرگی داشت که بیش از نیمی از روستا را در بر می‌گرفت. این محل که هنوز هم بقایای آن موجود است، (باغ‌سرا) نام داشت و مکانی بود که جهانگیرخان در آن، هنگام سفر به ده به استراحت و تفریح می‌پرداخت. در اطراف باغ‌سرا، خانه‌های مردم عادی یا همان رعیت قرار داشت که به خدمت به جهانگیرخان از طریق کشت و زرع روی زمین‌ها و یا پرورش گله‌های گوسفند او مشغول بودند…

در گیسور، همه چیز به جهانگیرخان تعلق داشت. دو قنات… از آن او بود. چاه‌های عمیق را هم او برای حفر کرده بودند تا مردم یا همان رعیت، به عنوان دهقان روی زمین‌های پهناور منطقه کشاورزی کنند. چاه نیم عمیق نیز برای تامین آب گله‌های بزرگ گوسفند جهانگیرخان بود و مردم روستا همگی در خدمت او بودند. جهانگیر تفضلی از جمله کسانی بود که در تدوین و تصویب قانون معروف به اصلاحات ارضی در سال 1341 نقش موثری ایفا کرد. اصلاحات ارضی، بخش مهمی از طرح موسوم به (انقلاب سفید) را در بر می‌گرفت و هدف آن، (ایجاد انگیزه بیش‌تر نزد کشاورزان نسبت به کار و آبادانی کشور) اعلام شده بود. تفضلی در این زمینه تا آن‌جا پیش رفت که هنوز هم می‌توان تصاویر وی را در مراسم پرطمطراق واگذاری اسناد مالکیت زمین به کشاورزان خراسانی در کنار محمدرضا پهلوی در کتاب‌های تاریخی و حتا اینترنت مشاهده کرد. پدرم در سال 1341 مردی 27 ساله بود و من – که فرزند سوم خانواده و متولد 1349 هستم – هنوز به دنیا نیامده بودم. بعدها، پدرم اسنادی را به من نشان داد که از آن می‌شد دریافت (انقلاب سفید) و (اصلاحات ارضی) چگونه به دست مدعیان‌اش، ناکام ماند و در عمل، حتا اجرا نشد.

پدرم می‌گفت: وقتی اصلاحات ارضی کردند، قرار شد زمین‌ها را میان ما – مردم ده – تقسیم کنند اما پس از مدتی، جهانگیرخان با این استدلال که شما قادر به بازپرداخت مبلغ زمین‌ها نیستید، آن را از ما پس گرفت و در عوض، به هر خانواده چند فنجان (چند دقیقه) از آب قنات روستا و قطعه زمینی زراعی حدود 150 متر مربع داد که با آن مقدار آب، آب‌یاری می‌شد. در میان اسنادی که پدرم از آن روزگار داشت، رسیدهایی بود که هر سال مردم روستا به عنوان مالیات به نماینده جهانگیرخان تفضلی پرداخت می‌کردند. نماینده در ورقه‌ای که از دفتر مشق بچه‌ها بود، با خطی که نشان می‌داد خواندن و نوشتن را در حد اکابر می‌داند، مثلن می‌نوشت: (دادگی رمضان نادری در تاریخ …. به این‌جانب غلام سلطانی ….. پنج تومان.)

از اوایل دهه 50 زمانی که من کودکی خردسال بودم، روزهای سختی را به یاد می‌آورم که در خانه نان نداشتیم و در ده نیز گندم و آرد پیدا نمی‌شد. در نتیجه، پدرم با موتورسیکلت ایژی که داشت، برای یافتن کیسه‌ای گندم از دهی به ده دیگر می‌رفت تا مشکل کمبود نان خانواده را رفع کند. مردم ده در آن زمان علاوه بر قطعه زمینی که داشتند، اجرتی را نیز بابت چوپانی گوسفندان یا زراعت روی زمین‌های جهانگیرخان دریافت می‌کردند و با این حداقل، روزگار می‌گذراندند. نام مدرسه پسرانه روستای‌مان (دبستان جهانگیر گیسو) به تاسی از نام (جهانگیر تفضلی) بود…»

و خلاصه آن‌که، همه‌چیز به نام و برای بنیان‌گذار حزبی چپی بود، موردی که در راست‌ها نیز بی‌سابقه است.


 


خبر / رادیو کوچه

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در برخی رسانه‌های مخالف دولت جمهوری اسلامی، روز پنج‌شنبهه، 3 نوامبر، وزارت اطلاعات علی رشیدی استاد دانش‌گاه و عضو حزب جبهه ملی ایران را احضار و بعد از بازجویی، او را بازداشت کرده است.

به گزارش سایت جبهه ملی ایران، کوروش زعیم و داود هرمیداس باوند دو عضو دیگر جبهه ملی هم احضار و بازجویی شده‌اند.

پاسخ‌گویی درباره بیانیه اخیر جبهه ملی ایران در انتقاد از اقتصاد و اوضاع اجتماعی و سیاسی ایران دلیل احضار این فعالان سیاسی اعلام شده است.

هم‌زمان امروز محمد توسلی، رییس دفتر سیاسی نهضت آزادی ایران نیز بازداشت شده است.

گفته شده است که آقای توسلی در ارتباط با «نامه اخیر ۱۴۳ فعال سیاسی و اجتماعی به محمد خاتمی» بازداشت شده است.

بیشتر بخوانید:

«بازداشت توسلی، رییس دفتر سیاسی نهضت آزادی»


 


خبر / رادیو کوچه

به دنبال موافقت اعضای سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد، یونسکو، با عضویت کامل فلسطین در این سازمان، اسراییل اعلام کرده است که پرداخت سالانه منابع مالی به یونسکو را متوقف می‌کند.

در اطلاعیه‌ای که دفتر نخست وزیری اسراییل منتشر کرده، آمده است که این کشور پرداخت سالانه‌اش به یونسکو را که معادل دو میلیون دلار است، متوقف می‌کند.

پیش از این، آمریکا هم اعلام کرده بود که پرداخت کمک‌های مالیش به یونسکو را لغو می‌کند. این کمک‌های مالی حدود ۶۰ میلیون دلار ارزش داشت.

بیشتر بخوانید:

«تسریع در شهرک‌سازی کرانه‌های رود اردن و شرق بیت‌المقدس»


 


خبر / رادیو کوچه

جورج پاپاندرئو، نخست وزیر یونان، روز پنج‌شنبه، 3 نوامبر، اعلام کرد به زودی پس از پایان جلسه اضطراری کابینه این کشور، راهی دیدار با رییس جمهوری این کشور خواهد شد.

به گزارش بی‌بی‌سی، انتظار می‌رود که آقای پاپاندرئو از مقام نخست وزیری استعفا بدهد و راه را برای تشکیل یک دولت ائتلافی باز کند.

هم‌چنین گزارش شده است که وی آماده است از طرح خود برای برگزاری همه‌پرسی در مورد کمک‌های مالی اتحادیه اروپا به یونان، صرف‌نظر کند.

احتمال می‌رود جورج پاپاندرئو پیشنهاد کند که با کنار رفتن او یک دولت ائتلافی تشکیل شود که ریاست آن را لوکاس پاپادموس، معاون پیشین بانک مرکزی اروپا به عهده بگیرد.

تصمیم آقای پاپاندرئو به استعفا پس از آن اتخاذ شد که چهار وزیر کابینه و چند تن از نمایندگان پارلمان یونان اعلام کردند که از طرح جورج پاپاندرئو برای برگزاری همه‌پرسی در رابطه با برنامه اتحادیه اروپا برای کمک مالی به یونان، حمایت نمی‌کنند.

جورج پاپاندرئو روز چهارشنبه در آستانه اجلاس گروه ۲۰ در شهر کن در فرانسه، برای گفت‌وگوهای اضطراری به آن‌جا فراخوانده شد تا در مورد تصمیم ناگهانی‌اش در زمینه برگزاری همه پرسی توضیح دهد.

اعلام آن تصمیم در روز سه‌شنبه که با مخالفت سایر رهبران اروپایی روبه‌رو شد، باعث ایجاد تلاطم در بازارهای مالی شده است.

اجلاس دو روزه کن روز پنج‌شنبه، به‌طور رسمی آغاز به کار کرد.

رهبران فرانسه و بریتانیا پیشتر از آقای پاپاندرئو خواستند که به تعهداتش پایبند باشد و تصمیم بگیرد که آیا یونان بخشی از حوزه یورو باقی خواهد ماند یا نه.

آقای پاپاندرئو پس از این دیدار تایید کرد که این همه‌پرسی عملن جواب این سوال را تعیین خواهد کرد.

وام دهندگان به یونان خواستار کاهش هزینه‌های این کشور به عنوان شرطی برای پرداخت وام هستند و این موضوع باعث خشم گسترده مردم آن کشور شده است.

بسیاری از اقتصاددان‌ها نگرانند که اگر یونان از سیستم مالی یورو خارج شود، موجب سرایت بحران بدهی به سایر کشورها شود.

وام ۸ میلیارد یورویی ماه آینده به یونان، که بخشی از کمک‌های مالی اتحادیه اروپا به این کشور است، هفته گذشته توسط رهبران حوزه یورو تصویب شده بود.

بیشتر بخوانید:

«‌همه‌پرسی طرح نجات اتحادیه اروپا برای یونان»


 


بهنام / رادیو کوچه

behnam@koochehmail.com

«مانکن هندی لخت شد تا به تیم کریکت هند پاداش ‌‌دهد»

یک مانکن 24 ساله هندی جهت حمایت از بازیکنان تیم کریکت کشورش و جمع‌آوری پاداش برای آنان که چند ماه پیش به قهرمانی جهان دست یافتند، تصاویر برهنه خود را برای فروش عرضه می‌کند.

تاکنون چند مانکن از کشورهای آمریکای لاتین طی اقدام‌های مشابهی اعلام کرده بودند برای حمایت از تیم‌های فوتبال کشورهای خود در مقابل دید دیگران برهنه خواهند شد.

«پونام پاندی» مانکن 24 ساله این کشور اعلام کرد در صورتی که به وی اجازه داده شود با برهنه شدن در رخت‌کن بازی‌کنان کریکت هند عکس‌های خود به فروش خواهد رساند‌.

این تلویزیون هندی در گزارش خود آورده است که وعده بونام برای جلب توجه مردم جهان به بازی کریکت موثر خواهد افتاد‌.

پیش‌تر «کاترینا پالیوو» مانکن مشهور ایتالیایی اعلام کرده بود در صورتی که تیم ناپولی مقام قهرمانی را در رقابت‌های لیگ باش‌گاه‌های ایتالیا به دست آورد، در برابر تماشاگران برهنه خواهد شد، اما این تیم در پایان مسابقات با 67 امتیاز در مکان سوم قرار گرفت.

هم‌چنین بازی‌کنان یک تیم فوتبال زنان در اسپانیا تصمیم داشتند برای پرداخت حقوق مربی خود برهنه به میدان بیاییند‌.

…………………………………………..

«‌حرکت انتحاری کیم کارداشیان در زندگی زناشویی»

«کیم کارداشیان» در یک حرکت انتحاری از «کریس همفریز» جدا شده است.

کیم که پس از 72 روز ازدواج با کریس اعلام کرد که دیگر نمی‌خواهد با همسرش زندگی کند، در پیامی علت این موضوع را این‌چنین بیان کرد: «من و کریس فکر می‌کردیم می‌توانیم زندگی خوبی را تا انتها با هم داشته باشیم. اما متاسفانه اشتباه فکر کردیم و این موضوع در برداشت‌ها ما از زندگی مشترک‌مان بوده است. ما از هم جدا می‌شویم ولی همیشه با هم دوستیم و به‌ترین‌ها را برای هم آرزو می‌کنیم.»

وی اعلام کرد امیداور است که مردم این موضوع را درک کرده و بگذراند زمان بگذرد تا همه چیز به خوبی به پایان برسد.

برخی منابع اعلام کردند که علت جدا شدن آن‌ها به دلیل نزدیکی بیش از حد کیم به خواهرها و مادرش بوده، که این مسئله برای کریس قابل تحمل نبوده است.

هم‌چنین شایع شده است که کیم مجددن با دوست پسر سابق خود «رگی بوش» رابطه برقرار کرده است.

……………………………………………………….

«وقتی گند سکس جاستین بیبر بعد از یک ‌سال درمی‌آید»

«جاستین بیبر»، ستاره 17 ساله و جوان این روزهای آمریکا با یک بحران روبه‌روست که می‌تواند شهرت وی را خدشه‌دار کند.

خانمی به‌نام «ماریا ییتر»، 20 ساله، پس از به‌دنیا آوردن فرزندش اعلام کرد که پدر این کودک جاستین بیبر است.

وی مدعی شده است که جاستین پس از کنسرت سال گذشته در لوس‌آنجلس با او سکس داشته و پس از آن متوجه شده است که از جاستین بچه‌دار شده که از سقط آن جلوگیری کرده و حالا جاستین دارای یک فرزند سه ماهه است.

پس از آن ماریا ادعا‌نامه‌ای را علیه جاستین امضا کرده، اما جاستین به آن واکنشی نشان نداده و گفته است تا روز دادگاه و مشاهده ادعانامه صبر خواهد کرد.

او تنها اعلام کرد: «من حتمن این مسئله را پی‌گیری می‌کنم و اگر ادعای خلافی کرده باشد از او شکایت خواهم کرد.»

……………………………………………………….

«بازیگر زن سریال «قلب یخی» خودکشی نکرده است؟»

خبر بروز اتفاق ناگوار برای بازی‌گر زن سینما و تلویزیون ایران نگرانی‌هایی را ایجاد کرد.‌ خبر، مبنی بر خودکشی «آشا محرابی»، بازی‌گر زن سریال «قلب یخی» بود.

در بخشی از این خبر می‌خوانیم: «وی پس از مصرف قرص برنج و مسمویت شدید، اقدام به رگ زنی از سه نقطه کرده بود که خوش‌بختانه با تلاش پزشکان این امر ناکام ماند و شانس زندگی مجدد را یافت. بنا بر اظهارات کادر معالج این هنرپیشه معروف، وی سابقه هیچ نوع بیماری افسردگی و روانی را نداشته است و گویا مشاجره او با خانواده‌اش منجر به خودکشی شده است. این بازی‌گر به مدت یک روز در یکی از بیمارستان‌های خصوصی غرب تهران بستری بود و علارغم صلاح‌دید پزشکان و تنها به دلیل انعقاد قرارداد کاری مهم با رضایت خانواده و قبل از پایان دوره درمان ترخیص شده است».

گفته می‌شود در حالی که محرابی پاسخ‌گوی تلفن هم‌راه خود نبوده، در تماسی با یکی از نزدیکان او در این‌باره از او پرسیده شده و وی خبر خودکشی را تکذیب کرده است. او با بیان این‌که آشا محرابی هم اکنون در حال استراحت است، گفت: «البته وی کمی ناراحتی و خستگی روحی دارد که با استراحت بر طرف خواهد شد».


 


مهشب تاجیک/ رادیو کوچه

در حالی که میز شام را می‌چینیم، خبر غرق شدن قایق پناه‌جویان در آب‌های اندونزی را دنبال می‌کنیم، بعد از آن هم، همیشه چند خبری در مورد افغانستان، سوریه و چند جای دیگر هست. و البته خبر چند دستگیری و چند ابلاغ حکم و جاری شدن تعزیر و ناپدید شدن هنرمند یا روزنامه‌نگار یا فعالی مدنی.

خلاصه همیشه یکی دو خبر دست کم از ایران هست که در هر ساعت خبری به گوش ما برسانند. هر روز که از محل کارمان به خانه می‌آییم، چندتایی کودک خیابانی دست‌فروشی می‌کنند و چندتایی کارتون خواب هم مکان‌های عمومی را به خود اختصاص داده‌اند، کارتون خواب‌ها دیگر بخشی از این شهر هستند. از هر میدان که سرازیر می‌شویم، حتمن چندتایی ماشین گشت ارشاد و چند‌تایی ون ویژه خواهیم دید که چند نفر هم در اطراف‌شان در حال التماس و فغان هستند. به نانوایی که می‌رویم، حالا یک‌چهارم نان هم مشتری خودش را دارد آن‌قدر که یک صف مجزا برایش هست. حالا که شروع می‌کنی به خوردن سالاد، خبر تجاوز به یک دختر دو ساله در چین را می‌شنوی، می‌شنوی که مردم بی‌تفاوت گذشته‌اند، درست مثل خود ما که بچه‌های‌مان وسط خیابان‌ها تاول می‌زنند و بعد که می‌ترکند جیغ‌مان در می‌آید که چرا؟ خبر را درست نمی‌توانم بشنوم چون طبق معمول ساختمان آن طرفی ما بحث و دعوا ست و باز هم طبق معمول هر دوتای‌شان هم را به خشونت متهم می‌کنند.

ظرف‌ها را که می‌شویم، به یاد خیلی چیزها می‌افتم، به یاد آشویتس و این سوال که چرا اتفاق افتاد، به یاد جنگ عراق، «صدام حسین» را به یاد می‌آورم که بعد از دستگیری اولین عکس چاپ شده‌اش مرا به گریه انداخت، بساط روزنامه فروش دور میدان پهن بود و من که از صبح خبر گوش نداده بودم، از همه جا بی‌خبر فقط یک عکس دیدم و بعد پیچیدم توی یکی از فرعی‌های میدان، نمی‌توانستم باور کنم. نه این که مرگ صدام حسین غیرقابل باور باشد و یا من تعلق خاطری به او داشته باشم. نه، تعلق خاطر من به انسان است. بعد از یک انقلاب عربی جسد «معمر قذافی» را بر سر چنگک می‌بینی و آن جوان که به سمت او نشانه رفت، می‌گویند تنها هجده سال داشته است. و آن جوان که تیرباران شد و هنوز نمی‌دانست به چه جرمی در زندان است هم هجده سال بیش‌تر نداشت.

این هجده ساله‌ها از کدام مسیر می‌گذرند تا هشتاد ساله شوند؟ آن دختر دو ساله، در آن جامعه‌ی بی‌تفاوت، چه خواهد کرد؟ ما در کشور خودمان چه وقت می‌توانیم از بچه‌های‌مان، از زندانیان‌مان مراقبت کنیم؟ و از همه مهم‌تر این‌که، چه وقت فرامی‌رسد آن زمان که حق انسان را فارغ از چگونه بودنش به او ارزانی داریم؟ چه وقت است که پیش از قضاوت او و نمره دادن به او، اول او را انسان بنامیم؟ چه حکمی به ما اجازه می‌دهد از رعایت انسان بودن فاصله بگیریم؟ مرز بی‌تفاوتی کجاست که این گونه همه چیز روزمره و عادی و باری به هرجهت شده است؟

جنگ‌ها بر روی صفحه‌ی تلویزیون اتفاق می‌افتند، مثل یک فیلم وسترن دنبال می‌شوند و مرگ‌ها و تجاوزها و بی‌خانمانی‌ها بیش‌تر شبیه آمار است تا حقیقت. واقعیت این‌قدر توی چشم‌ها فرو رفته است و چاله پهن کرده است که نمی‌شود به آن حتا نگاهی انداخت. واقعیت وقتی این‌قدر کشنده است، با تبدیل شدن به یک امر فراواقعی، خود را به دامنه‌ی انکار یا نیستی می‌کشاند / می‌کشانیمش. و همان واقعیت خود را چون سیلی، این بار مهیب‌تر به ما باز می‌نمایاند، اگر زندان‌های دهه‌ی 60 را نادیده گرفتیم، حالا با «کهریزک» و «قرچک» مواجه می‌شویم، حالا هم که مراقبت از زندانیان‌مان را فراموش کرده‌ایم، منتظر بمانیم تا 67 دیگری اتفاق بیفتد. در کشور ما به جای هر بهار و زمستانی، فقط تابستان 67 اتفاق می‌افتد و پاییز 77، در کشور آن‌ها هم اتفاق به‌تری نمی‌افتد.


 


 پنج‌شنبه 12 آبان 90‌/ 3 نوامبر 2011

اجرا:  اعظم

استودیو: سیاوش

تقویم ‌تاریخ

گزیده اخبار مطبوعات پنج‌شنبه ایران

مجله جاماندگان- «خطر پابرهنگان خاکستر به صورت»- شراره سعیدی

بخش اول خبر‌ها

شاد و تندرست‌- «شوخی شوخی با جام ولایت هم شوخی؟»- اکبر ترشیزاد

پاپاراتزی-  «‌حرکت انتحاری کیم کارداشیان در زندگی زناشویی»-  بهنام

خلاصه مطبوعات تاجیکستان- کیومرث

بخش دوم خبرها

این‌جا آسیا است- «گشتی در فروش‌گاه‌های زنجیره‌ای کوالالامپور» -سحر بیاتی

دایره شکسته- «ما در کجای جهان ایستاده‌ایم؟»- مه‌شب تاجیک

بخش سوم خبرها


 


خبر / رادیو کوچه

مردان مسلحی روز پنج‌شنبه، 3 نوامبر، به ساختمان یک شرکت خصوصی خدمات امنیتی در شهر هرات، در غرب افغانستان حمله کرده‌اند.

به گفته مقامات دولتی، در این واقعه دست‌کم دو محافظ افغان شرکت خدمات امنیتی کشته و چهار نفر دیگر زخمی شده‌اند.

این حمله با یک بمب‌گذاری انتحاری در ورودی ساختمان شرکت آغاز شد.

مسوولان امنیتی گفته‌اند پس از این بمب‌گذاری، دو یا سه نفر از مهاجمان توانستند خود را به داخل ساختمان برسانند.

نیروهای امنیتی با این مهاجمان درگیر شده و زد و خورد بیش‌تر از یک ساعت ادامه پیدا کرده است.

ساختمان شرکت خدمات امنیتی که هدف حمله قرار گرفته در نزدیکی فرودگاه هرات واقع شده و گفته می‌شود که حفظ امنیت تدارکات نیروهای ناتو را برعهده دارد.

از آغاز این حمله، تمامی راه‌های منتهی به این محل مسدود بوده و هلی‌کوپترها بر فراز شهر به پرواز درآمده‌اند.

شهر هرات از جمله مناطقی در افغانستان است که مسوولیت حفظ امنیت آن‌ها اخیرن از ناتو به نیروهای افغان منتقل شده است.

این ولایت که مرز مشترک با ایران دارد، در گذشته نیز بارها شاهد حملات افراد مسلح وابسته به گروه طالبان بوده است.

نیروهای ناتو در نظر دارند تا سال ۲۰۱۴ به حضور نظامی خود در افغانستان پایان دهند.

بیشتر بخوانید:

«افتتاح اجلاس استانبول برای بررسی امنیت افغانستان»


 


اکبر ترشیزاد/ رادیو کوچه

در دیدارهای شب گذشته‌ی باش‌گاه‌های اروپا، دو تیم «بایرن‌ مونیخ» و «منچستر سیتی» به موفقیت‌های اخیر خود ادامه دادند و توانستند حریفان‌شان را از سر راه بردارند. «بایرن» سه بر دو از سد «ناپولی» گذشت و «من‌سیتی» با سه گل «ویارئال» را شکست داد.

——————————————————————–

«لیونل‌مسی» در سن بیست و چهار سالگی و با به ثمر رساندن 202 گل به سرعت به رکورد هم‌باش‌گاهی‌های سابق خود یعنی «یوهان‌ کرایف» و «تیری ‌آنری» نزدیک می‌شود.

او هم اکنون رکورد بزرگانی چون «مارادونا»، «رونالدو»ی برزیلی، «بابی‌ چارلتون» و «جرج‌ بست» را پشت سر گذارده است. او هنوز تا پایان این فصل «لالیگا» زمان زیادی دارد تا رکوردهای باقی‌مانده را هم پشت سر بگذارد.

——————————————————————–

«جان ‌تری» در دیدار چلسی با «کوئیز پارک‌ رنجرز»، با مدافع این تیم، «آنتون ‌فردیناند»، درگیر شد و در نهایت تاسف او را با شعارهای نژادپرستانه‌اش مورد خطاب قرار داد. این حرکت بازی‌کن کهنه‌کار انگلیسی باعث شد تا دوباره بحث نژادپرستی و حضور دوباره‌ی آن در دنیای فوتبال بر سر زبان‌ها بیافتد.

——————————————————————–

پس از گذشت چند روزی از اتفاقات پیش‌آمده در دیدار بین دو تیم «پرسپولیس» و «داماش» و هجوم سیل حملات به سوی دو بازی‌کن «پرسپولیس» که کار را به جایی رساند که برخی از مقامات قضایی خواهان مجازات شلاق برای آن‌ها شدند، حالا کم کم و به تدریج جو عقلانیت بر جامعه و افکار عمومی حاکم می‌شود و بسیاری از روزنامه‌نگاران، پیشکسوتان و عقلا مردم را دعوت به انصاف و مدارا می‌کنند. برخی سعی کرده‌اند تا عمق واقعی ماجرا را به مردم گوشزد کنند و به آن‌ها یاد آوری کنند که بزرگ کردن بیش از اندازه‌ی این ماجرا بیش از همه خوش‌آیند دزدان واقعی پول، جان و آبروی این مردم شده است و اذهان عمومی را از مشکلات واقعی مردم منحرف کرده است.

شماری دیگر، از مردم خواسته‌اند که اشتباهی را که با ندانم‌کاری خود و دخالت در مسایل شخصی دیگران درباره‌ی «زهرا ‌امیرابراهیمی» انجام دادند، دوباره تکرار نکرده و زندگی خانوادگی این افراد را مختل نکنند. در همین زمینه «جواد نکونام» در صحبت‌هایی شجاعانه گفته است آیا بر سر آن‌هایی که حق ملت را خورده‌اند هم همین بلایی را آوردید که بر سر این بازی‌کنان؟

——————————————————————–

اولین باش‌گاه «بولینگ» در کشور «افغانستان» و شهر «کابل» راه‌اندازی شد. این خبر برای جامعه‌ی مصیبت دیده‌ی «افغانستان» خبر خوشایندی است. یکی از راه‌کارهای بسیار خوب دولت افغانستان پس از سال‌ها جنگ و خون‌ریزی در این کشور این بوده است که بر عکس مسوولان جمهوری اسلامی که تخته گاز به سمت حذف شادی‌ها مشروع در جامعه می‌تازند، مدیران افغانی در راه گسترش امکانات و فضاهایی هستند که هر چه بیش‌تر فضای نشاط‌آمیز و شاد را به جامعه‌ی غم زده‌ی «افغانستان» بازگردانند.

تاسیس باش‌گاه‌ها و فراهم کردن امکاناتی برای ورزش‌ها و بازی‌های شادی هم‌چون «اسکیت»، «دوچرخه‌سواری»، «بولینگ» و «بیلیارد» در ماه‌های اخیر، نشان از درک درست افغان‌ها از شرایط خود و جهان پیرامون‌شان دارد.

——————————————————————–

حکایت همیشگی جام‌های تزیینی و نمایشی دوباره تکرار می‌شود. در فوتبال بی‌برنامه‌ی ایران سال‌هاست که جام‌های مختلفی با حضور تیم‌های درجه‌ی دوم و سوم ملی و یا باش‌گاهی اروپا و آمریکای جنوبی برگزار می‌شود، که تنها منفعت آن پول بی‌حساب و بی‌زبانی است که در جیب باش‌گاه‌های خارجی ریخته می‌شود. بازی‌کنان مطرح باش‌گاهی و ملی هم که خوب حواس‌شان هست که از چنین بازی‌هایی چیزی به آن‌ها نمی‌ماسد به جز ضرب‌دیدگی‌ها و مصدومیت‌های احتمالی، هر کدام با بهانه‌ای از حضور در این تورنمنت‌ها سر باز می‌زنند. آخرین نمونه‌ی آن آسیب‌دیدگی ناگهانی «فرهاد مجیدی» و «خسرو حیدری» در آستانه‌ی برگزاری جام ولایت است. از آن جایی که این تورنمنت نام پرطمطراق ولایت را یدک می‌کشد باید دید مسوولان فدراسیون فوتبال چه برخوردی با این تمارض‌ها خواهند کرد.


 


کیومرث/ دفتر تاجیکستان/ رادیو کوچه

«فرژ»

این نشریه سیاسی می‌نویسد، رهبر «حزب سوسیال دموکراسی» تاجیکستان «رحمت‌اله ظاهراف» از احزاب دیگر سیاسی و ساکنان کشور خواسته که انتخابات‌ آینده کشور را تحریم بکنند. این اظهارات آقای «ظاهراف» در حالی‌ صدا می‌دهد که قرار است پس از یک ماه دیگر در حوزه انتخاباتی «شاه منصور» شهر «دوشنبه» انتخابات میان‌دوری پارلمانی برگزار شود. «حزب سوسیال دموکراسی» تاجیکستان در مراجعت خود گفته است کمیسیون‌های قطعه‌های انتخاباتی که سرنوشت انتخابات و داوطلبان در دست آن‌ها است، اکثریت عضو حزب حاکم «خلقی دموکراسی» می‌باشند و این اساس تقلب کاری در انتخابات و تغییر دادن اراده مردم است. حزب سوسیال دموکراسی گفته است تا این وضع اصلاح نشود و نماینده‌های همه حزب‌های سیاسی به عضویت کمیسیون انتخاباتی وارد نشوند، در تاجیکستان انتخابات شفاف و عادلانه برگزار نمی‌گردد. نشریه «فرژ» می‌نویسد، انتخابات سال گذشته پارلمانی که مخالفان و نامزدهای مستقل را به شدت ناراضی گذاشت، دل احزاب و شخصیت‌های مستقل را از رفتن به کارزار انتخابات سرد کرده است.

«نگاه»

در صفحه اول خود زیر عنوان «اسیر انقره» عکس طفلی را نشر کرده است که از مادر تاجیک و پدر ترک به دنیا آمده ولی‌ پدرش او را ربوده است. «تهمینه طالباوا» ساکن ۲۷ ساله تاجیکستان به هفته‌نامه «نگاه» گفته است که دختر یک‌ساله او را همسرش از راه فریب به «ترکیه» برده و حالا از او مخفی نگاه می‌دارد. تهمینه نقل کرده است که او با همسرش «کماش مراد» شهروند ترکیه در شهر «دوشنبه» آشنا شده و سال ۲۰۰۸ ازدواج کرده است. ولی‌ او گفته است ازدواج آن‌ها بر پایه نکاح شرعی صورت گرفته بود، ولی‌ آن‌ها نکاح رسمی نداشتند و در مقامات دولتی ثبت نام هم نکرده‌‌اند. «تهمینه طالباوا» برای پیدا و با او دادن دختر کوچکش به وزارت امور خارجی تاجیکستان و سفارت این کشور در ترکیه مراجعت کرده است. وی گفته که همسرش دختر یک‌ساله او را مجبوری به ترکیه برده از او مخفی کرده است. وزارت امور خارجی تاجیکستان گفته است، این موضوع را بررسی کرده و به این قضیه رسیدگی خواهد کرد.

«آزادگان»

«آزادگان» از برکناری رییسان دو ناحیه تاجیکستان خبر داده است که با تقسیم و فروش قطعه زمین متهم می‌شوند. دفتر مطبوعات ریاست جمهوری تاجیکستان گفته است، «شادی موسایف» رییس ناحیه «وخش» ولایت ختلان و «لطف‌اله محی‌الدین‌اف» رییس ناحیه «باباجان غفوراف» ولایت «سغد» بنا بر نقض قانون زمین از مقام‌های خود سبک دوش شده‌اند. «شیرخان سلیم‌زاده» دادستان کل تاجیکستان گفته است در این دو ناحیه موارد زیاد تقسیم غیرقانونی زمین آشکار شده و در این ضمینه پرونده‌ها جنایی افتتاح یافته است. رییس جمهوری «امام علی رحمان» در یک مراجعت خود به رهبران شهر و نواحی تاجیکستان گفته است تقسیم و فروش زمین در تمام شهر و ناحیه‌ها به مشاهده می‌رسند و باید رهبران مقامات محلی از این عمل جلوگری کنند.


 


خبر / رادیو کوچه

لوییز مورنو اوکامپو، دادستان دیوان بین‌المللی کیفری روز چهارشنبه، 2 نوامبر، اعلام کرد سیف‌الاسلام قذافی، یکی از پسران رهبر پیشین لیبی در حال تلاش برای فرار از این کشور است.

به گفته آقای اوکامپو، سیف‌الاسلام قذافی که زمانی از او به عنوان جانشین پدرش نام برده می‌شد، ممکن است بخواهد با کمک مزدوران خارجی از لیبی بگریزد.

سیف‌الاسلام قذافی تحت تعقیب بین‌المللی است و دیوان بین‌المللی کیفری در حال مذاکره برای تسلیم اوست.

او از زمان تصرف طرابلس به وسیله مخالفان پدرش، در اختفا به سر می‌برد. سرهنگ معمر قذافی و دیگر پسرش، معتصم، بیستم اکتبر در شهر سرت به دست مخالفان افتادند و کشته شده‌اند.

آقای اوکامپو در گزارشی به شورای امنیت از اعضای سازمان ملل متحد خواست مانع از فرار سیف‌الاسلام قذافی شوند.

دیوان بین‌المللی کیفری در ماه ژوئن حکم بازداشت بین‌المللی سیف‌الاسلام را صادر کرد.

او متهم است که در حملات نظامیان هوادار پدرش به معترضان نقش مهمی داشته است.

عبداله السنوسی، رییس سازمان اطلاعاتی سرهنگ قذافی هم از سوی این دادگاه تحت تعقیب است.

شورای ملی انتقالی لیبی خواهان محاکمه هر دو نفر در لیبی است.

بیشتر بخوانید:

«نخست وزیر جدید لیبی انتخاب شد»


 


سحر بیاتی/ رادیو کوچه

این‌جا آسیاست، «کوالالامپور» و من مسافری از سفر بازگشته و در راه مانده، نه به خانه بازگشتم نه در سفرم در هجرت روزها را به شب می‌رسانم و میان رفتن و ماندن در تردیدم.

ساعت از ده شب گذشته و ده شب در «مالزی» و پایتخت ترافیک و هیاهو خبر از بسته شدن همه فروش‌گاه‌های بزرگ زنجیره‌ای می‌دهد، از سفر «تایلند» بازگشته و با یخچالی مواجه شدم که مورچه‌های سمج «مالزی» هم تمایلی به چرخ‌زدن در آن نداشتند.

تشنگی و گرسنگی نه امان فکر کردن می‌دهد نه درست نوشتن و پرسیدن. دیگر پرسشی نیست و دغدغه‌ای جز یافتن جرعه‌ای آب برای بازشدن لب از خشکی و تکه‌ای نان برای خواباندن صدای قار و قور شکمی که هی فریاد می‌زد خربزه آبی بیش نیست ای بی‌انصاف نان.

«سون الون» به‌ترین گزینه برای شب‌های گرسنگی «کوالالامپور» است، آن هنگام که ساعت بزرگ شهر ده ضربه نواخته و کرکره‌ها همه پایین کشیده شده.

«سون الون» فروش‌گاه‌های زنجیره‌ای تا سپیده دم، هر چند جز آب و نان و اندکی خوراک دم دستی چیز زیادی نمی‌توان در این فروش‌گاه‌ها یافت اما غنیمتی است برای یخچال خالی و شکم خالی‌تر من.

راه می‌یوفتم به سمت نزدیک‌ترین «سون الون» به خانه که خوش‌بختانه پمپ بنزین نزدیک به خانه با سوپر مارکت «آن د ران» و یک کافه کوچک درونش باز است. آب، همان مایه حیات اولین انتخاب من است که چشمم می‌خورد به خوراکی‌های کافه «هات‌داگ» هایی که در یک محفظه گرم با همبرگرهای کوچک و خوراکی شبیه به «سمبوسه»های خودمان چشمک می‌زنند.

و این‌گونه متوجه می‌شوم در «کوالالامپور» هرگز گرسنه نخواهی ماند، «هات داگ»ها از یک و نیم «رینگت» تا سه «رینگت» هستند و سمبوسه‌ها یک «رینگتی» و من و هم خانه گرسنه‌ترم فکر کنم همه سمبوسه‌ها را با ولع می‌خوریم که مزه خوبی هم دارند.

برای صبحانه یک شیر کوچک و یک ظرف پنیر و مقداری نان به اضافه چای کیسه‌ای «صباح» می‌خریم و به خانه باز می‌گردیم. صبح که با شوق و ذوق به سراغ صبحانه می‌رویم متوجه می‌شویم به جای شیرهای معمولی شیر سویا خریدم و پنیر مربوطه هم نه مزه دارد نه رنگ و بو. هر چند چای «صباح» جای همه آن‌ها را پر می‌کند، چایی از مزارع «مالزی» خوش‌عطر و خوش‌مزه.

این‌جاست که باز دلمان پر می‌زند برای صبحانه آماده خانه با چای داغ، نان تازه و پنیر خوش‌مزه تبریز، با شیرهای خوش طعم و پر چرب ایرانی.

خرید مواد خوراکی در کشورهای جنوب شرق آسیا یکی از مشکلاتی است که قطعن همه ساکنان تازه وارد به این سرزمین‌ها با آن مواجه می‌شوند.

یادش به خیر شیرهای شیشه‌ای با عکس گاو و درهایی با ورقه‌های نازک فلزی، در شیر را آهسته کنار می‌زدم و انگشتم را می‌بردم توی شیشه تا سرشیر خوش‌مزه‌اش را کش بروم و همیشه مادر معترض که این شیرها چرا سرشیر ندارند. بعدها هم که انواع و اقسام شیرها و لبنیات خوش‌مزه وارد بازار شد.

همین جاده «چالوس» خودمان بعد از «گچسر» مغازه‌ای دارد به اسم «دهاتی» دلت می‌خواهد بی‌وقفه تا آن برانی و از مغازه مربوطه ماست چکیده پر از سبزیجات معطر خریده و خالی خالی تا ته‌اش را بخوری و خلاص.

لبنیات در «مالزی» نه به تنوع ایران است نه به خوش‌مزگی آن، بر عکس گوشت، مرغ‌، ماهی و میگو که این‌جا علاوه بر تنوع و کیفیت خوب قیمت خوبی هم دارد.

سبزی‌جات هم در «مالزی» به وفور یافت می‌شود، سبزی‌های تازه و تمیز که بعد از شستشو یک کیلو گل و خاک از آن بیرون نمی‌کشی. اما خب ما ایرانی‌ها به واسطه علاقه‌مندی به احساسات نوستالژیک‌مان همیشه دور از وطن به دنبال داشته‌های وطنی می‌گردیم و پس از نیافتن نق می‌زنیم و بهانه‌ای داریم برای غصه خوردن. هر چند در «مالزی» تا دل‌تان بخواهد سوپر مارکت ایرانی گشوده شده.

اما این‌که چی بخریم و از کجا بخریم؟

فروش‌گاه‌های زنجیره‌ای بزرگی از جمله «تسکو»‌، «جاسکو»، «جاینت» و «کارفور» در «مالزی» محصولات خوراکی و بهداشتی و … را به مشتریان عرضه می‌کنند. هر چند بر سر نام آخری میان دوستان ایرانی من کمی بحث بود چرا که «مالایی»‌ها این فروش‌گاه را «کرفور» می‌نامند و استاد انگلیسی دانش‌گاه ما تلفظ صحیح آن را که ریشه «فرانسه» دارد «کارفور» اعلام کرد. اما شما هر چه دوست دارید صدایش بزنید. مهم این‌ است که کیفیت مواد خوراکی به خصوص گوشت و سبزی‌جات در آن عالی است و قیمت‌های مناسبی هم دارد.

فروش‌گاه‌های دیگر هم از این قاعده مستثنا نیستند، یکی از نکات جالب این فروش‌گاه‌های زنجیره‌ای حراجی‌های آن است مثلن تخم‌مرغ همان که این روزها در ایران شانه‌ای 9 هزار تومان خریداری می‌شود یک مرتبه در یکی از این فروش‌گاه‌ها حراج می‌شود و به قیمت شانه‌ای 2 «رینگت» عرضه می‌شود. این حراجی‌ها هر بار شامل حال چند کالای مختلف می‌شود. از دستمال و مایع ظرف‌شویی تا تخم‌‌مرغ و خیار و لیمو برای اطلاع از این حراجی‌ها هم می‌شود به روزنامه انگلیسی زبان «استار» مراجعه کرد که آگهی اکثر این حراجی‌ها را با قیمت‌های آن درج می‌کند.

میوه‌های استوایی قیمت‌های بسیار مناسبی دارند اما یادتان باشد سیب و پرتقال میوه‌های وارداتی به مالزی هستند و ارزان هم نیستند. تا دل‌تان می‌خواهد در «مالزی» سبزی‌جات تازه و کاهو بخورید که هم به صرفه است هم به کاهش وزن و چربی و پایداری سلامتی کمک می‌کند و هم خوش‌مزه و تازه است.

اما هنگام خرید آب میوه‌ها، شیر و محصولات بسته‌بندی دقت کنید شاید یکی از به‌ترین راه‌ها برای دانستن مزه مورد نظر و هم‌خوانی آن با سلیقه ما این باشد اول از بسته‌های کوچک‌تر خریداری کنیم بعد به سراغ قوطی‌ها و بسته‌های بزرگ‌تر برویم.

در اکثر فروش‌گاه‌های زنجیره‌ای قفسه‌های شیرینی‌، دونات و کیک به چشم می‌خورد که تا این لحظه اکثریت آن‌ها را تست کرده و تضمین می‌دهم از خوردن شیرینی‌جات در کوالالامپور هرگز پشیمان نمی‌شوید.

اما می‌رسیم به قفسه‌های بهداشتی و آرایشی‌، در میان ایرانی‌ها استفاده از برند «دتول» بسیار رایج است شاید به واسطه ناسازگاری ما با آب تصفیه نشده «مالزی»، شاید هم به واسطه ویروس‌هایی که برای بدن ما خاورمیانه‌ای‌ها غریبه هستند و زودتر به ما حمله‌ور می‌شوند. شستن دست و بدن با مایه‌های شست‌وشوی «دتول» که ضد باکتری بوده و خاصیت ضدعفونی هم دارند بد نیست. البته این برند سرشناس مواد شست‌وشو و ضد عفونی لباس، کف‌شوی‌ خانه و حمام و دست‌شویی هم تولید می‌کند که با عطرهای مختلف تولید می‌شود و بوی عجیب و آزاردهنده همیشگی «دتول» را ندارد.

برای شست‌وشوی ظرف‌ها استفاده از مایع ظرفشویی‌های جامد «مالزی» اکیدن توصیه می‌شود، به صرفه، پاک کننده قوی و ارزان قیمت.

برای خرید پوشاک خیلی روی فروش‌گاه‌های زنجیره‌ای حساب نکنید، اجناس درجه دو چینی با قیمت مناسب در این فروش‌گاه‌ها البته به جز «جاینت» عرضه می‌شوند که از نظر کیفیت در درجات پایین‌تری قرار دارند.

برای خرید لوازم خانه اما می‌شود روی اجناس این فروش‌گاه‌ها حساب باز کرد که شاید به‌تر است در جایی دیگر و مفصل‌تر به آن پرداخته شود.

با همه سوال‌ها و جست‌و‌جوگری‌ها برای یافتن معنای زندگی، نمی‌شود منکر روزمرگی‌ها بود، منکر نیاز به خوردن و خوابیدن و پوشیدن، به تمایل انسان برای دیده شدن و زیبا بودن. باید بیش‌تر رفت و دید و شنید، اما بعد از رفع گرسنگی.


 


خبر / رادیو کوچه

علی‌اکبر صالحی و احمد داووداوغلو، وزیران خارجه جمهوری اسلامی و ترکیه، در حاشیه اجلاس بین‌المللی امنیت افغانستان در استانبول با یک‌دیگر دیدار کردند و بحران سیاسی سوریه در دستور مذاکرات قرار داشت.

تظاهرات اعتراضی علیه بشار اسد، رییس جمهوری، و حکومت حزب بعث سوریه از هفت ماه پیش آغاز و با برخورد خشونت‌آمیز دولت مواجه شده است و گفته می‌شود تا‌کنون دست‌کم سه هزار تن از معترضان توسط نیروهای نظامی و امنیتی کشته شده‌اند.

حکومت سوریه متحد جمهوری اسلامی در منطقه محسوب می‌شود و ایران از سیاست بشار اسد برای مواجهه با بحران سیاسی آن کشور حمایت به عمل آورده در حالی‌که دولت اسلام‌گرای ترکیه، که پیش‌تر روابط نزدیکی با سوریه داشت، نحوه برخورد با معترضان در آن کشور را به شدت محکوم و روابط خود را با حکومت بشار اسد محدود کرده است.

لازم به اشاره است اتحادیه عرب روز چهارشنبه، 2 نوامبر، اعلام کرد دولت سوریه با همه بندهای طرح این اتحادیه برای پایان دادن به بحران جاری در این کشور موافقت کرده است.

بر اساس طرح اتحادیه عرب دولت سوریه موافقت کرده است همه نوع خشونت در این کشور را متوقف کند‌، بازداشت‌شدگان حوادث اخیر را آزاد کند‌، نیروهای نظامی را از شهرها و مناطق مسکونی خارج سازد‌، به رسانه‌های مستقل اجازه دهد از واقعیت‌ها در سوریه گزارش تهیه کنند‌، به نمایندگان اتحادیه عرب اجازه دهد از همه مناطق سوریه دیدار کنند و به سرپرستی اتحادیه عرب با مخالفان گفت‌وگو کند.

بیشتر بخوانید:

«موافقت سوریه با طرح حل بحران اتحادیه عرب»


 


خبر / رادیو کوچه

محمد توسلی، فعال سیاسی و رییس دفتر سیاسی نهضت آزادی به اتهام آن‌چه رسانه‌های داخلی ایران «تقلب و جعل امضا‌ در صدور بیانیه موسوم به ۱۴۳ نفره» خواندند، توسط نیروهای امنیتی روز پنج‌شنبه، 3 نوامبر، بازداشت شده است.

به گزارش تابناک، بازداشت محمد توسلی توسط نیروهای امنیتی و در ارتباط با نامه اخیر ۱۴۳ فعال سیاسی و اجتماعی است.

در این نامه که خطاب به رییس جمهوری پیشین ایران نگاشته شده بود این فعالان سیاسی و اجتماعی گوش‌زد کرده بودند؛ «کم‌ترین چشم‌انداز روشنی برای صیانت از آرای مردم و برگزاری انتخابات آزاد، سالم و منصفانه وجود نخواهد داشت.»

گفتنی است محمد توسلی اولین شهردار تهران بعد از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ بوده و بعد از انقلاب بار‌ها بازداشت شده است.

آخرین بازداشت او مربوط به روزهای بعد از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ است که حدود دو ماه را در بند ۲۰۹ زندان اوین سپری کرد.


 


رادیو کوچه

1921 میلادی- «چالز دنیس بوچینسکی» (Charles Dennis Buchinsky) معروف به «چارلز برانسون» (Charles Bronson) بازی‌گر آمریکایی در پنسیلوانیا زاده شد. او در فیلم‌ها بیش‌تر در نقش افراد متجاوزگر و مهاجم را بازی می‌کرد.

چارلز در خانواده‌ای مهاجر لیتوانیایی‌ تبار پر جمعیت بزرگ شد. پدرش کارگر معدن بود و او هم‌چون پدر در معدن کار می‌کرد. در اوت 2003 در حالی به آلزایمر مبتلا بود درگذشت.

«فرار بزرگ»، «آفتاب سرخ»، «آپاچی»، «روزی روزگاری در غرب» از جمله فیلم‌هایی هستند که وی در آن‌ها ایفای نقش کرده است.

1978 میلادی- کشور «دومینیکن» از انگلستان مستقل شد‌. دومنیکن در قاره آمریکا و در مجاورت هائیتی و دریای کاراییب واقع شده است‌. این کشور در سال 1945 میلادی به عضویت سازمان ملل متحد در‌آمد .

این جزیره در 3 نوامبر سال 1493 توسط کریستف کلمب کشف و ضمیمه امپراتوری اسپانیا شد. سپس به تصرف فرانسه و بعد هم انگلستان در‌آمد. سوم نوامبر روز ملی آن نام گرفته است.

1334 خورشیدی- «احمد بهمنیار کرمانی»، روزنامه‌نگار، شاعر، محقق ایرانی و عضو پیوسته فرهنگ‌ستان ایران درگذشت. وی که در سال 1262 خورشیدی زاده شده بود.

احمد بهمنیار از سن شانزده‌سالگی شروع به تدریس کرد و پس از مرگ پدر، حوزه علمیه او را به عهده گرفت و به کمک برادر بزرگ‌ترش، «محمدجواد» آن‌ را اداره کرد. در سال 1287 روش تدریس جدید را برگزید و در همان مدرسه پدر، مدرسه‌ای چهارکلاسه به‌نام «تربیت» تاسیس کرد که بعدها به‌نام مدرسه «سعادت» نام‌گذاری شد. چندی بعد در بم نیز مدرسه‌ای به‌نام «اسلامیه» که پس از چندی به «عمادیه» تغییر نام داد، احداث کرد.

در انتشار روزنامه «کرمان» هم‌کاری می‌کرد. در سال 1300 روزنامه «دهقان» را تاسیس کرد و از آن پس به‌نام «احمد دهقان» معروف شد.

پس از تدریس در مدارس «امیرکبیر»، «ثروت»، «شرف»، «علمیه» و سپس در «دارالفنون» و «دارالمعلمین» که به «دانش‌سرای عالی» تغییرنام داد، به‌عنوان استاد تاریخ ادبیات در دانش‌کده «معقول و منقول» به تدریس مشغول شد.

تصحیح کتاب‌هایی مانند «تاریخ بیهق» و «داستان‌نامه بهمنیاری» از جمله آثار این محقق برجسته هستند.

      ———————————————–

برخی از روی‌دادهای دیگر

1903 میلادی- «پاناما» که قبلن بخشی از کشور کلمبیا بود اعلام استقلال کرد و کشتی‌های نظامی ایالات متحده که به دستور تئودور روزولت رییس‌جمهوری وقت این کشور به آب‌های پاناما فرستاده شده بودند مانع از مداخله ارتش کلمبیا برای جلوگیری از تجزیه این کشور شدند.

1957 میلادی- اتحاد شوروی فضاپیمای «اسپوتنیک 2» را به فضا پرتاب کرد و در مدار زمین قرارداد. این فضاپیما یک مسافر سگ ماده داشت که نخستین موجود فضانورد تاریخ جهان محسوب می‌شود.

منبع‌ها‌:

ویکی‌پدیا (انگلیسی و فارسی)

راسخون

نیویورک تایمز


 


خبر / رادیو کوچه

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در برخی رسانه‌های داخلی ایران، سعید لیلاز، اقتصاددان و روزنامه‌نگار، که روز چهارشنبه، 2 نوامبر حکم شش سال حبسش از سوی دادگاه تجدیدنظر تایید شده بود، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

به گزارش تابناک، وی که به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، توهین به مقامات و فعالیت تبلیغی علیه نظام در دادگاه به شش سال حبس محکوم شده بود پس از حضور در دادگاه تجدیدنظر و تایید حکم صادر شده، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

لازم به یادآوری است که سعید لیلاز از منتقدان سیاست‌های اقتصادی دولت محمود احمدی‌نژاد بوده و به ویژه نقش دولت در افزایش نقدینگی و تشدید تورم را مورد انتقاد قرار داده بود.

بیشتر بخوانید:

«تایید حکم حبس لیلاز، اقتصاددان و روزنامه‌نگار»


 


خبر / رادیو کوچه

پس از انتشار برخی اخبار  در رسانه‌های خارجی مبنی بر حمله نظامی به ایران از سوی برخی قدرت‌های غربی، روز چهارشنبه، 2 نوامبر، به وقت آمریکا، کاخ سفید بر توسل به دیپلماسی در برابر برنامه اتمی ایران تاکید کرده است.

به گفته جی کارنی، سخن‌گوی کاخ سفید، تحریم‌های اعمال شده علیه ایران، این کشور را منزوی‌تر کرده است و ایالات متحده بر دیپلماسی در برابر جمهوری اسلامی تمرکز کرده است.

آقای کارنی از اظهار نظر درباره گزارش‌های منتشر شده مبنی بر اقدام نظامی احتمالی اسراییل علیه ایران خودداری کرد.

او گفت نمی‌تواند به این گونه «گمانه‌زنی‌ها» و «شایعات» پاسخ دهد.

به گزارش روزنامه هاآرتص، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل و ایهود باراک، وزیر دفاع این کشور در حال تلاش برای جلب موافقت همه اعضای کابینه برای حمله یک جانبه به تاسیسات اتمی ایران هستند.

هم‌زمان، رسانه‌های انگلستان، از برنامه‌ریزی بریتانیا برای حمله احتمالی به تاسیسات اتمی ایران خبر داد‌ه‌اند.

به نوشته این رسانه‌ها وزارت دفاع بریتانیا بر این باور است که آمریکا ممکن است به طرح‌هایش برای حمله احتمالی به تاسیسات اتمی ایران به خاطر پیش‌رفت در برنامه غنی‌سازی اتمی آن سرعت ببخشد.

به گفته آقای کارنی، ایالات متحده بر تهدیدی که از سوی ایران متوجه آن است، تمرکز کرده و اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه آن را موفقیت‌آمیز می‌داند.

به نوشته روزنامه گاردین، ممکن است گزارش هفته آینده آژانس حاوی اطلاعاتی درباره جنبه‌های نظامی برنامه اتمی ایران باشد که در این صورت ممکن است شرایط را در منطقه تغییر دهد.

چرا که در شرایط کنونی باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا علاقه‌ای به راه‌اندازی عملیات نظامی تازه تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال آینده ندارد.

 بیشتر بخوانید:

«تعویق سفر هیت اروپایی به ایران»


 


رادیو کوچه

مهم‌ترین عنوان‌های مطبوعات امروز ایران:

خراسان

1) نمایندگان مجلس با استعفای علی مطهری مخالفت کردند

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=8&day=12&id=1174000

سرانجام استعفای علی مطهری نماینده تهران که از مدتی پیش در اعتراض به مطرح نشدن طرح سوال از رییس جمهور طی نامه‌ای خطاب به رییس مجلس اعلام شده بود در جلسه علنی دیروز مجلس در دستور کار قرار گرفت و به رای نمایندگان گذاشته شد اما نمایندگان مجلس با ۳۳ رای موافق، ۱۵۵ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع از مجموع ۱۹۹ نماینده حاضر؛ مخالفت قاطع خود را با این استعفا اعلام کردند.

2) 100 سند قطعی ازتروریست بودن آمریکا

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=8&day=12&id=1173897

حضرت آیت‌اله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز گذشته در دیدار پرشور هزاران نفر از دانش‌آموزان و دانش‌جویان، روز سیزدهم آبان را یکی از عبرت‌های قابل تامل انقلاب اسلامی و نشان دهنده معجزه توکل به قدرت الهی و ایستادگی هم‌راه با بصیرت در راه رسیدن به هدف، دانستند. رهبر انقلاب اسلامی، دست جمهوری اسلامی ایران را در این عرصه نیز پرخواندند و تاکید کردند: «ما یک‌صد سند غیرقابل خدشه از نقش آمریکا در هدایت ترورها و تروریست‌ها در ایران و منطقه داریم که با ارایه این صد سند، آبروی آمریکا و مدعیان حقوق بشر و مبارزه با تروریسم را در افکار عمومی جهان، خواهیم برد.»

کیهان

1) رای اعتماد مجلس به وزیر اقتصاد شاخص بورس را بالا برد

http://www.kayhannews.ir/900812/4.htm#other404

رای اعتماد مجلس به وزیر اقتصاد باعث بازگشت بورس به مدار رشد شد. به گزارش ایسنا در حالی که بورس کشور در روزهای اخیر به دلیل برگزاری جلسه استیضاح وزیر اقتصاد در نگرانی و بی‌تحرکی به سر می‌برد با رای اعتماد مجدد نمایندگان به وزیر اقتصاد، مسوولان بازار سرمایه و سهام‌داران بورس کشور نفس راحتی کشیدند و بورس تهران در سایه این اتفاق مثبت شد.

2) اعتصاب سراسری در آمریکا از شهر اوکلند آغاز شد

http://www.kayhannews.ir/900812/16.htm#other1603

سایت رسمی «وال استریت را اشغال کنید»، دیروز از آغاز دور نخست اعتصاب معترضان به نظام سرمایه‌داری در سرتاسر شهر «اوکلند» خبر داد و تاکید کرد، به زودی این اعتصاب‌ها به سرتاسر شهرهای آمریکا گسترش خواهد یافت.

اعتماد

1) در پی توافقات جدید لاریجانی و احمدی‌نژاد صورت گرفت، چرخش موضع بهارستان در قبال پاستور

http://www.etemaad.ir/Released/90-08-12/204.htm

توافقات اخیر مجلس و دولت به منتفی شدن مجدد طرح سوال از محمود احمدی‌نژاد و تغییر موضع نظارتی بهارستان در قبال پاستور انجامید. تا کم‌تر از 48 ساعت پیش عزم نمایندگان برای ایفای نقش نظارتی‌شان آن‌چنان بود که به صورت غیرمنتظره‌ای گزارش کمیسیون اصل نود درباره اختلاس سه هزار میلیاردی را در صحن مجلس بررسی کردند، در پی آن هم خواستار عزل وزیر اقتصاد و دارایی به خاطر تخلف در ماجرای اختلاس بودند و هم‌زمان کمر به، به جریان انداختن طرح کم‌سابقه سوال از رییس‌ جمهوری بسته بودند.

2) سفر غیرمنتظره بان کی مون به لیبی

http://www.etemaad.ir/Released/90-08-12/144.htm

منابع آگاه در فرودگاه طرابلس اعلام کردند بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد روز چهارشنبه در چارچوب سفری غیرمنتظره به لیبی، وارد پایتخت این کشور شد.

جام جم

1) مخالفت ایران با امضای پیمان استراتژیک آمریکا و افغانستان‌‌

http://www.jamejamonline.ir/papertext.aspx?newsnum=100858381448

علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه با هشدار نسبت به اثرات سو‌اقدامات و برنامه‌های نسنجیده و مخرب سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در افغانستان بر امنیت منطقه و جهان تاکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران با امضای پیمان استراتژیک آمریکا و افغانستان مخالف است.»

2) دلیل عجیب انگلیس برای قطع درختان باغ قلهک

http://www.jamejamonline.ir/papertext.aspx?newsnum=100858382246

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز در واکنش به بیانیه سفارت انگلیس در مورد قطع درختان باغ قلهک ضمن رد ادعای این سفارت و فرار به جلو دانستن این بیانیه عنوان کرد: «ادعای عجیب و مضحک قطع 310 اصله درخت قطور و قدیمی در یک باغ و به صورت هم‌زمان آن هم به دلیل توفان لطیفه‌ای بیش نیست.»

دنیای اقتصاد

1) هشدار سردار فیروزآبادی به غرب درباره حمله به سوریه

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=276330

سردار سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی، رییس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به وضعیت فعلی کشور سوریه گفت: «اگر غربی‌ها جبهه مقابله با رژیم اشغال‌گر قدس را بشکنند همه مسلمانان شورش خواهند کرد و در این صورت نه آمریکایی باقی می‌ماند و نه رژیم صهیونیستی.»

2) نتیجه معکوس مداخله ارزی

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=276433

با گذشت دقیقن یک هفته از ابلاغ بخش‌نامه فروش ارز مسافری با نرخ بازار فرعی به صرافان و عیان شدن مداخله جدید برای پایین آوردن قیمت دلار با تزریق دلار با نرخ نزدیک به قیمت بازار آزاد، نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که در این مدت قیمت دلار با بیش از 50 تومان افزایش به 1340 تومان رسیده و در همین مدت کوتاه به نتایج مد نظر بانک مرکزی نرسیده است. نرخ مرجع دلار دیروز 3 ریال کاهش داشت. نرخ دلار بازار فرعی نیز 10ریال کاهش داده شد، اما قیمت چهارم دلار 35 تومان گران شد.


 


خبر / رادیو کوچه

هفته نخست از دور برگشت مرحله گروهی مسابقات فوتبال لیگ قهرمانان باش‌گاه‌های اروپا شام‌گاه چهارشنبه، 2 نوامبر، با قطعی شدن صعود تیم رئال مادرید اسپانیا به مرحله یک هشتم نهایی رقابت‌ها و پیروزی تیم‌های مدعی بایرن مونیخ آلمان و منچستریونایتد انگلستان پیگیری شد.

در گروه A بایرن مونیخ در یک بازی سخت موفق شد با هت تریک «ماریو گومز» ناپولی را از پیش رو بردارد. در این بازی ابتدا بایرن سه گل وارد دروازه میهمان ایتالیایی خود کرد اما در ادامه ناپولی 2 بار دروازه بایرن را باز کرد. در پایان ناپولی نتوانست گل تساوی را به ثمر برساند و این جدال نزدیک را به حریف آلمانی خود واگذار کرد.

در دیگر بازی این گروه منچسترسیتی موفق شد در زمین ویارئال این تیم اسپانیایی را با نتیجه 3 بر صفر شکست دهد.

در این گروه بایرن مونیخ با 10 و منچسترسیتی با 7 امتیاز اول و دوم هستند

در گروه B رقابت‌ها اینتر موفق شد با نتیجه 2 بر یک از سد لیل بگذرد و جای‌گاه خود را در صدر جدول این گروه مستحکم کند. در دیگر دیدار این گروه زسکا مسکو روسیه در زمین ترابوزان اسپور به تساوی بدون گل دست یافت.

در گروه B اینتر با 6 امتیاز در رتبه نخست قرار گرفت و زسکا با 4 امتیاز دوم است.

در گروه C منچستریونایتد با نتیجه 2 بر صفر اتلول رومانی را در اولدترافورد شکست داد. در دیگر بازی این گروه بنفیکا در زمین خود مقابل اف‌سی بازل به تساوی یک بر یک رضایت داد.

در این گروه یونایتد با هشت امتیاز در صدر قرار دارد و بنفیکا با همین تعداد امتیاز به دلیل تفاضل گل کم‌تر در رده دوم ایستاده است.

و سرانجام در گروه D رقابت‌ها رئال مادرید با نتیجه 2 بر صفر لیون را در خانه‌اش مغلوب کرد و با حفظ روند شکست ناپذیری خود در لیگ قهرمانان با 12 امتیاز صعودش را نیز به دور بعدی قطعی کرد. در دیگر دیدار این گروه آژاکس با چهار گل دیناموزاگرب را در هم کوبید.

آژاکس با این پیروزی هفت امتیازی شد و در جای‌گاه دوم جدول قرار گرفت.

بیشتر بخوانید:

«صعود قطعی بارسا و میلان به مرحله بعد لیگ اروپا»


 


خبر / رادیو کوچه

روز چهارشنبه، 2 نوامبر، ابراهیم یزدی، فعال سیاسی و دبیر کل نهضت آزادی ایران پس از حضور در دادگاه انقلاب صلاحیت این دادگاه را برای رسیدگی به پرونده خود رد کرد و از هر‌گونه دفاعی در برابر دادگاهی که وی  «غیر قانونی» خوانده، خودداری کرده است.

به گزارش میزان خبر، ابراهیم یزدی روز گذشته با حضور در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب و با تسلیم یک لایحه مشروح، صلاحیت این دادگاه را رد کرد و در دفاع از خود در سکوت اختیار کرد و تصمیمات این دادگاه را «فاقد وجاحت قانونی» خواند.

گفتنی است دبیر کل نهضت آزادی ایران پیش از این در تاریخ نهم مهر ماه ۱۳۸۹ و به اتهام حضور در نماز جمعه «غیرقانونی»، در شهر اصفهان بار بازداشت شد و به مدت سه ماه در بند ۲۰۹ در زندان اوین و سه ماه دیگر نیز در یکی از خانه‌های امن وزارت اطلاعات تحت بازداشت قرار گرفت.

بیشتر بخوانید:

«از تجربه‌های ایران پس از انقلاب درس بگیرید»


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته