-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ آذر ۹, چهارشنبه

Latest News from Emrooz for 11/29/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



ايلنا: نشست پژوهشی «دانش سنتي ساخت لنج و دريانوردي در خليج فارس» به همت ماهنامه‌ «سرزمين من» با حضور مديركل دفتر ثبت آثار تاريخي ـ فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در دفتر این مجله برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ايلنا، "آتوسا مومنی" مدير كل دفتر ثبت و حفظ و احیای آثار سازمان میراث فرهنگی و گردشگري که در مراسم نشست پژوهشی "سرزمین‌من" به مناسبت "ثبت دانش دریانوردی ایرانیان در خلیج‌فارس" حضور داشت، در این زمینه گفت: «زمانی که یک اثر در یونسکو به ثبت می‌رسد و به جهانیان معرفی می‌شود، دیگر تنها متعلق به یک ملت نیست، بلکه به آن معناست که آن اثر آنقدر مهم و تاثیرگذار است که از جمله دارایی‌های یک ملت فراتر می‌رود و در تعلق تمدن بشری قرار می‌گیرد. شاید این برای نخستین بار باشد که نام خلیج‌فارس و بدون هیچ حاشیه و اعتراضی در مهم‌ترین نهاد فرهنگی جهان به ثبت رسیده‌است.»

مومنی عنوان کرد: «پرونده دانش دریانوردی و لنج‌سازی نیز که چند روز پيش در نشست اعضای یونسکو بررسی و در فهرست میراث ناملموس جهانی به ثبت رسید، یکی از همین‌نمونه‌ها بود. این پرونده بهترین و تاثیرگذارترین پرونده‌ ما بود که بدون هیچ ایرادی از طرف یونسکو پذیرفته‌شد. ثبت پرونده در این حوزه‌ کمی سختگیرانه است و کشورها غالبا موفق به ثبت آثارشان نمی‌شوند، اما ما امسال با ثبت دو پرونده دانش دریانوردی و نقالی در این زمینه رکوردار بودیم.»

وی ادامه داد: «تا پیش از این، نام خلیج‌فارس در کتاب‌هایی که در زمینه باستان‌شناسی در خارج کشور منتشر می‌شدند، به راحتی اجازه چاپ نداشت، چون معمولا با مخالفت اعراب روبرو می‌شدند، اما با ثبت این پرونده در یونسکو قطعا این وضعیت تغییر خواهد کرد. در این پرونده ما توانستیم از صفر تا 100 دانش و توانایی‌های دریانوردی‌مان را در خلیج‌فارس معرفی کنیم، علاوه بر این دانش مربوط به ساخت لنج و کشتی، آیین‌های مرتبط با دریا، مثل نوروز صیاد، شوشی‌ها و دانش‌های دیگر مثل نجوم و ستاره‌شناسی ایرانی را هم ثبت کنیم.»

مومنی از تاریخچه این میراث در ایران ياد کرد و افزود: «تاریخچه حضور دریانوردی در ایران مطابق با مهرهایی که در منطقه چغامیش به‌دست آمده به هزاره سوم پیش از میلاد می‌رسد. در این دوران ساکنان مناطق ساحلی خلیج فارس برای تجارت و نقل و انتقال‌ از آن استفاده می‌کردند، به مرور هرقدر که جلوتر آمدیم استفاده از این ظرفیت‌ها بیشتر شد. علاوه‌بر این در مهرهای استوانه‌ای و استامپی که در منطقه به‌دست آمده‌اند همه‌گیری این دانش را بیش از پیش در خلیج فارس نشان می‌دهد.»

مدیرکل دفتر ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی به نحوه تهیه و ثبت پرونده‌ها در یونسکو اشاره کرد و گفت: «ابتدا هر اثری باید در فهرست میراث ملی به ثبت برسد و پس از آن برای ثبت جهانی مطرح شود. این پرونده به عنوان یکی از پیشنهادات ایران برای ثبت در فهرست آثار ناملموس پیشنهاد شد و در اولویت‌بندی‌ها برای سال 2011 در نظر گرفته‌شد و مراحل اداری مربوطه را طی کرد تا اینکه امسال توانست در این جایگاه قرار بگیرد. پس از آنکه این اثر در فهرست به ‌ثبت رسید، همچون آثار ثبت شده دیگر ما موظف به حفاظت و احیای آن اثر می‌شویم.»

ثبت پرونده در یونسکو معجزه بود
"ساسان قاسمی"، معاون دفتر ثبت و حفظ و احیای آثار سازمان میراث فرهنگی نیز در ادامه صحبت‌های مومنی به تاریخچه شکل‌گیری این پرونده اشاره کرد و گفت: «برای پرداختن به این پرونده و روند تهیه آن باید کمی عقب‌تر بروم، به آذرماه سال 87 که برای تهیه پرونده‌ای در معاونت صنایع‌دستی با مجله "سرزمین‌من" آشنا شدم، از همان شماره اول مجله بخش ثابتی با عنوان خلیج‌فارس وجود داشت که به آثار، آیین‌ها و طبیعتی می‌پرداخت که در ارتباط با خلیج‌فارس بود.»

وی ادامه داد: «اواخر بهمن 1388 نامه‌اي از سوی "محمدرضا مجيدي" نماينده‌ دائم ايران در يونسكو دريافت كرديم و موظف شديم، چهار پرونده را در مدت كوتاهي تا چهارم فروردين 1389 به يونسكو بفرستيم. در آن زمان با توجه به فرصت كوتاهي كه در اختيار داشتيم و بررسي‌هايي كه انجام داديم، متوجه شديم که بهترین گزینه برای تهیه یکی از همین پرونده‌ها که پرونده دانش دریانوردی بود، ماهنامه‌ "سرزمين من" است؛ چون از قبل پژوهش‌هایی درباره خليج فارس انجام داده و منتشر كرده‌بود. به این ترتیب با سردبیر مجله جلسه‌ای گذاشتیم و در یک برنامه فشرده پرونده شامل مطالعات اسنادی و میدانی می‌شد، جمع و در نهایت 27 اسفندماه 1388 پرونده را تحويل گرفتیم. سوم فروردين‌ماه 1389 ديگر اقدامات مربوط به آن را انجام داديم و در نهایت با مشکلات بسیاری توانستیم پرونده را به موقع برای یونسکو بفرستیم.»

قاسمی ثبت این پرونده را در یونسکو به معجزه تشبیه کرد و گفت: «شاید به نظر بیاید اغراق بیاید، اما من ثبت این پرونده را چیزی همچون معجزه می‌دانم. شما به تنش‌ها و مناقشات سیاسی موجود در زمینه نام خلیج‌فارس مطلع هستید، اما زمانی که پرونده برای ثبت به یونسکو رسید، در هیچ‌کدام از مراحل کارشناسی داوردی گرفته تا رای نهایی که نمایندگان تمام کشورهای عربی هم حضور داشتند، هیچ ایرادی وارد نشد و پرونده به ثبت رسید، انگار که خداوند گویش‌هایشان را کر و چشمانشان را کور کرده‌بود. این برای نخستین بار است که در مجامع رسمی نام ایران و خلیج‌فارس بدون هیچ‌گونه مشکل و ایرادی به ثبت رسیدند.»

پرونده 20 روزه كامل شد
"رضا مختاری" سردبیر ماهنامه سرزمین من و مسئول تهیه این پرونده در خصوص این پرونده و نحوه تهیه آن عنوان کرد: «تمام این پرونده ظرف مدت 20 روز شروع و به انتهایش رسید. من فکر می‌کنم موفقیت ما هم در تهیه به موقع و کامل آن هم به خاطر تجربه‌ای بود که در تهیه پرونده‌های مشابه در سرزمین من داشتیم. ما ابتدا پرونده‌هایی را که بیشترین شباهت را با پرونده ما داشتند، بررسی کرده و اسناد و مدارک مورد نیاز را همچون ارائه برای یک دادگاه قضایی آماده کردیم تا در زمان ثبت نتوان هیچ خللی به آن وارد کرد. »

وی با بیان اینکه مطابق با استانداردهای یونسکو یک فیلم کوتاه 10 دقیقه‌ای هم باید همراه دیگر مستندات ارسال شود، ادامه داد: «بررسي‌هاي ما طی مدت این 20 روز در سه استان بوشهر،‌ هرمزگان و خوزستان و همچنين جزاير خلیج‌فارس توسط یک گروه فیلم‌برداری به نتیجه رسید، حتی در مرحله آخر و صدا گذاری فیلم باز هم تلاش ما این بود که کار را بدون نقص به انتها برسانیم و یک روز مانده به تحویل نهایی کار یک خانم هلندی را که برای گویندگی در رادیو توانسته‌بودند یک جایزه جهانی را به دست بیاورند، برای خواندن روایت فیلم انتخاب کنیم.»

"علی شهیدی" یکی از پژوهشگران سرزمین من که در تهیه این پرونده مشارکت داشت، در خصوص تهیه این پرونده گفت: «شاید ان چیزی که در ثبت پرونده با عنوان معجزه از آن نام برده می‌شود، روشی باشد که در تهیه پرونده در پیش گرفتیم تا کشورهای عربی همسایه نتوانند به آن کمترین ایرادی وارد کنند. ما تاریخ دریانوردی را از دوره پیش از اسلام شروع کنیم. در واقع داستان را با این قصه کهن ایرانی و ایزد «وایو» یا «وای» آغاز شد. ایزدی که ایرانیان آن را در خشکی با بادگیرها و در دریاها با بادبان به بند می کشند و از نیروی آن استفاده می‌کنند. این داشته‌ها را در دوره‌های قبل از اسلام با مستندات زبا‌شناسی، باستان‌شناسی، سکه‌ها، مهرها و... در دوره‌های اسلامی به کمک نسخه‌های خطی فارسی و عربی، مینیاتورها و تصاویر مختلف آنها را مستند کردیم.»

وی ادامه داد: « در واقع آن حرف‌هایی را که ما می‌خواستیم درباره دانش دریانوردی خودمان بزنیم و به قول معروف از خودمان تعریف کنیم، را از زبان دیگران گفتیم. هرودوت، یا محققان هندی و پاکستانی بزرگ یا دیگر دوستان مورخ به نوعی به کمک کردند و منبع گفته‌ها ما شدند. به این ترتیب نه از خود چندان تعریفی کردیم و تمام گفته‌هایمان مستند شد و هم نمایندگان این کشورها در یونسکو را در زمان رای‌گیری با خود همراه کردیم.»

نه تنها دانش دریانوردی كه میراث علمی‌مان ثبت شد
شهیدی عنوان کرد: « ما در این پرونده تنها دانش دریانوردی مان را ثبت نکردیم، بلکه میراث علمی‌مان را که پایه دانش‌دریاوردی است از ستاره‌شناسی گرفته تا ابزارسازی و سبک‌های زندگی به ثبت رساندیم. گذشته از این موارد این برای نخستین بار بود که میراث شفاهی این منطقه، نام جزایر ابوموسی، تنب‌های بزرگ و کوچک،لاوان، کیش،و... را بدون ایجاد حساسیت به نام ایران ثبت کنیم و برای نخستین بار در یک سند رسمی نام فارسی ابومسی را در کنار نام فعلی‌اش ذکر کنیم، «گپ‌سبزو» نام باستانی این جزیره است، که ایرانیان به دلیل سبزی و خرمی‌اش به آن اطلاق می‌کردند.»

موزه‌های دریانوردی ایران را دريابيم
"محسن ظهوری" یکی دیگر از پژوهشگرانی که کار تهیه این پرونده را بر عهده داشت هم در این نشست عنوان کرد: «در این سفر بخش زیادی از دانش دریانوردی و فرهنگ شفاهی ایرانیان در منطقه جنوب ایران به ثبت رسید که بخش زیادی از آن در حال از بین رفتن است. بسیاری از کسانی که حاملان این فرهنگ هستند یا درگذشته‌اند یا در گوشه‌ای افتاده‌اند و کسی هم از وضعیت آنها و دانشی که در سینه آنها نهفته‌است خبر ندارد.»

وی با تاکید بر اینکه این میراث در حال نابودی است، ادامه داد: «با قطعیت می‌توانم بگویم که در خانه بسیاری از دریانوردان پیشین جزایر جنوبی که امروز یا درگذشته‌اند و یا بسيار پيرند، ابزاری تاریخی در حال از بین رفتن و پوسیدن است که همه آنها می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های دریانوردی ایران را تشکیل بدهد.»


 


مهر:سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه انگلیس در موضوعاتی مانند پشتیبانی از رژیم پهلوی و گروههای ضد انقلاب سابقه ننگینی دارد گفت: انگلیسی ها نباید انتظار داشته باشند که در همه امور رفتار خصومت آمیز با ایران داشته باشند اما ملت ایران هیچ واکنشی به اقدامات خباثت آمیز آنها نشان ندهند.
کاظم جلالی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مهر، با اشاره به بیانیه اخیر وزارت امورخارجه انگلیس در مورد کاهش رابطه با این کشور گفت: انگلیس به جای عصبانیت از کاهش رابطه باید اشتباهات فراوان خود در قبال مردم ایران را جبران کند.

وی افزود: دولتمردان انگلیسی باید رفتار خود را اصلاح کنند و ببینند چه رفتاری انجام دادند که افکار عمومی ملت ایران و برآیند آن که مجلس شورای اسلامی است نسبت به آنها چنین برداشتی دارند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه انگلیس در موضوعاتی مانند قراردادهای ننگین با ایران، کوتای 28 مرداد، پشتیبانی از رژیم پهلوی و اقدام به شکنجه انقلابیون و پشتیبانی از گروههای ضد انقلاب سابقه ننگینی دارد گفت: انگلیسی ها نباید انتظار داشته باشند که در همه امور رفتار خصومت آمیز با ایران داشته باشند اما ملت ایران هیچ واکنشی به اقدامات آنها نشان ندهند.

جلالی همچنین تاکید کرد که ایران در مقابل واکنش های رادیکالی و تند انگلیسی ها واکنش مناسب نشان خواهد داد.

به گزارش مهر، دانشجویان دانشگاههای تهران عصر امروز در اعتراض به اقدامات دولت انگلیس در قبال ایران تجمع اعتراضی را در مقابل سفارت انگلیس و هم چنین باغ قلهک برگزار کردند.


 


آیت‌الله‌العظمی دستغیب در نامه‌ای به فقهای شورای نگهبان، با تاکید بر اینکه فقهای شورای نگهبان مأمور به اجرای دقیق قانون هستند نه اینکه ناقض آن باشند، تمام اعتراض مردم پس از انتخابات ریاست جمهوری گذشته را ناشی از این پرسش دانست که چرا حق انتخاب آزاد نداشته باشند.

ایشان با تصریح به اینکه تمام گرفتاری‌های جمهوری اسلامی ناشی از تخلفات شورای نگهبان است، تصریح کرد: "اگر شورای نگهبان به وظیفه اصلی خود عمل می کرد و افراد صالح را تأیید می نمود و تشخیص انتخاب را به مردم واگذار می کرد، مردم نگرانی نداشتند."

این مرجع تقلید شیعیان همچنین تصریح کرد: "برای نجات جمهوری اسلامی ایران هیچ راهی نمانده جز تن دادن به قانون اساسی و آزاد کردن دو بزرگوار جناب حجت الاسلام و المسلمین مهدی کروبی و جناب آقای مهندس میرحسین موسوی و آزادی باقی زندانیانی که بدون محاکمه و اثبات جرم در زندان هستند."

ایشان نمونه‌هایی از سؤالات بی‌جواب‌مانده از انتخابات ۲۲ خرداد ۸۸ را اینگونه بازگو کرد: "چرا باید جواب مردم را با خشونت و سرکوب داد؟ چرا جواب مردم با زندان کردن و تبعید و خارج کردن دانشجویان و روحانیون و اتهامات بی مدرک و خلاف شرع داده می شود؟ این کارها با کدامیک از اصول قانون اساسی و یا کدام حکم از احکام شرع مبین اسلام سازگار است؟ آیا گفتار خلاف نظر شخص، خلاف شرع و خلاف قانون است؟"

متن کامل این نامه که در وب‌سایت حدیث سرو منتشر شده، بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

فقهاء محترم شورای نگهبان

تمام گرفتاری جمهوری اسلامی ایران از ناحیه تخلف شورای نگهبان از وظیفه اصلی خود می باشد. اگر فقهاء شورای نگهبان فقیه می باشند، تقلید بر آنها حرام است و باید بر حسب قرآن و سنّت سخن بگویند و حکم کنند و ابتداء در برابر خداوند و بعد در برابر مردم مسئول هستند.

اعتراض مردم در تمام انتخابات بعد از رحلت امام امت(ره) در این ناحیه است که چرا انتخابی آزاد نداشته باشند؛ چون مسلمان و مومن و پایبند به قانون اساسی جمهوری اسلامی هستند خود بیشتر آگاهند که چه کسی از قرآن و سنّت و سیاست و اقتصاد و دیانت بهره دارد. اما در این میان شورای نگهبان مردم را مجبور به انتخاب فردی می کند که از اسلام و تقوی بهره کافی نبرده و مردم را از رأی دادن به کسی که خودش تأیید کرده نهی می کند که اگر به فلانی رأی دهید مواخذه می شوید. چنانچه این معنا بطور کامل و صادق در ۲۲ / ۳ / ۸۸ و بعد از آن صورت گرفت؛ آنگاه که مردم معترض به نتیجه انتخابات سئوال کردند که رأی ما کجاست؟ این سئوال چه اشکال شرعی و عرفی و قانونی دارد که در عوض رسیدگی صحیح آن همه عقبات داشته باشد.

شورای نگهبان مانع از حضور نمایندگان نامزدها بر سر صندوقها و تا حین شمارش آراء گردیده؛ ولی اعتنایی به تخلفات صورت گرفته از جمله نرساندن تعرفه کافی به جایگاهها، در حالی که مردم در صفهای طولانی انتظار می کشیدند و بعضا مشغول رأی دادن بوده اند؛ و بسیاری از صندوقها به محل اصلی خود انتقال داده نشده، اعلام می شود که شخص مورد نظر رأی آورده .... آری مسئولین عجول و غافل از قانون با تکیه بر نیروی سپاه به خود این جرأت را دادند و این بی عدالتی و بی تقوایی را مرتکب شدند که نتیجه انتخابات را بدون گذراندن مراحل قانونی اعلام نمایند.

عجیب است که بعضی از افراد شورای نگهبان آشکارا از نامزد مورد علاقه خود طرفداری می کند و در حال حاضر از تأیید آن شخص پشیمان شده و به نیروی سپاه سفارش می نماید که مانع از حضور حامیان شخص مورد نظر در انتخابات آینده شوند. آیا اینها تخلف از قانون اساسی نیست؟ مردم باید چه کنند و چگونه اطمینان پیدا کنند که از رأی آنها حفاظت گردیده و شمارش می شود!

فقهای شورای نگهبان مأمور به اجراء دقیق قانون هستند نه اینکه ناقض آن باشند؛ اگر شورای نگهبان به وظیفه اصلی خود عمل می کرد و افراد صالح را تأیید می نمود و تشخیص انتخاب را به مردم واگذار می کرد، مردم نگرانی نداشتند؛ اما متأسفانه پس از بی اعتنایی به تذکرات نمایندگان نامزدها حین رأی گیری و تخلفاتی که اشاره شد و حمله به ستاد انتخاباتی کسی که مورد نظر شورای نگهبان نبود و اهانت و دستگیری و بازجویی و بازداشت بعضی از افراد ستاد انتخاباتی مخالف نظر شورای نگهبان - که هنوز هم ادامه دارد - اینگونه مردم را نسبت به آینده در بی تفاوتی قرار داده است. آری اگر اطمینان پیدا می کردند که شورای نگهبان واقعا بی طرف است؛ واقعا امانت دار است؛ این همه مشکلات پیش آمد نمی کرد. و این نیست جز اینکه مردم می گویند اینها مجتهد نیستند؛ اینها مقلد هستند؛ و الا چرا این همه خلاف قانون در جمهوری اسلامی صورت گیرد و فقهای شورای نگهبان در غفلت باشند.

سئوال: آیا نباید بر کارهای دولت نظارت شود؟ آیا مسئولیت وزارت اطلاعات نباید به یک مجتهد آگاه و عادل سپرده شود؟ چرا بعد از برکناری وزیر وقت، نسبت به این حرکت بی مدرک و بی احترامی نسبت به روحانیت، گذاشتند بیش از پانزده روز در دست شخصی قرار گیرد که فاقد تمام مطالب گفته شده در قانون اساسی راجع به ریاست جمهوری است.

برای روشن شدن اتفاقات صورت گرفته از تاریخ ۲۲ / ۳ / ۸۸ تا به حال سئوالات بی جواب مانده ای است بدین شرح:

چرا باید جواب مردم را با خشونت و سرکوب داد؟ چرا جواب مردم با زندان کردن و تبعید و خارج کردن دانشجویان و روحانیون و اتهامات بی مدرک و خلاف شرع داده می شود؟ این کارها با کدامیک از اصول قانون اساسی و یا کدام حکم از احکام شرع مبین اسلام سازگار است؟ آیا گفتار خلاف نظر شخص، خلاف شرع و خلاف قانون است؟

اگر می گویند اینها خرابکار و بی دین هستند پس بگذارید قوه قضاییه در یک دادگاه صالح به جرمشان رسیدگی کند؛ بگذارید مردم اطمینان پیدا کنند که حداقل قوه قضاییه مستقل شرعی و قانونی داریم. چرا در مورد حمله کنندگان به کوی دانشگاه و واقعه کهریزک و بیت مراجع رسیدگی نمی شود؟ اگر می گویید که اینها اعتراف کرده اند، چه خوب است به مولایمان حضرت امیر المومنین علی بن ابیطالب(ع) اقتداء کنیم و راجع به قضیه اعتراف آن زن و حکم سنگسار وی از ناحیه عمر بن الخطاب ملاحظه شود که علی بن ابیطالب(ع) فرمود اعتراف این زن از ناحیه رعب و ترس می باشد و این اعتراف بی فایده است؛ که عمر گفت: عجزت النساء ان تلد مثل علی بن ابیطالب لولا علی لهلک عمر.

این متهمین می گویند ما برای محاکمه علنی و در دادگاه صالحه بدون تهدید و ارعاب آماده ایم؛ اما کجاست گوش شنوا و کیست که جوابگو باشد و کجاست دادگاهی که از قبل حکم متهم توسط نیروهای امنیتی داده نشده باشد.

از چه می ترسیم؟ کمی فکر شود؛ همیشه این گونه نیست مردم مسلمان و مومن و دارای اعتقادات صحیح می باشند؛ نمی شود با مردم به خلاف شرع و عرف و قانون رفتار کرد. از همه مهمتر این اعمال باعث شده مردم از تمام زحمات سی ساله جمهوری اسلامی ناامید شوند؛ از اقتصاد مملکت که ابدا مطلع نیستند که چگونه و بر چه معیاری می چرخد؛ از پول نفت و منابع دیگر هیچ اطلاعی ندارند؛ از رأی خود و نتیجه آن هیچ اطمینانی ندارند که چه خواهد شد.

دیگر، مسئله زندان هاست که هیچ کس جوابگو نیست که چرا این بزرگواران که هر کدام در پیش از این مشغول به کار بودند که اگر گذاشته بودند این همه خفت و این همه تخلف و این همه بی آبرویی در جامعه نبود؛ چون مردم آنها را دوست می دارند. در کجای دنیا چنین است که فرد یا افرادی به جرم گفتن حق زندان بروند و حصر شوند و از تمام امکانات محروم شوند؛ جز در کشورهایی که در آن از دین و خدا و پیامبر و ائمه اطهار(ع) خبری نیست.

در هر صورت ما در مقابل خدا مسئول هستیم و باید جوابگو باشیم؛ برای مردم محترم ایران اسلامی جواب دهید که راه صحیح شما چیست؟ آیا با قرآن و سنت مطابقت دارد؟ بیدار شوید که بسیار برای جامعه نافع است. ان شاء الله.

سید علی محمد دستغیب
سوم آذر ماه ۱۳۹۰

نامه اعتراضی آیت‌الله دستغیب به جنتی


 


مردمک:بعد از اعلام پیش فروش نفت خام به مردم، مدیرعامل شرکت ملی نفت سه‌شنبه، هشتم آذر ماه اعلام کرد که برنامه‌ای مشابه برای پیش فروش گاز در دستور کار وزارت نفت قرار دارد.

احمد قلعه‌بانی، مدیرعامل شرکت ملی نفت در گفت‌و‌گو با مهر پیش فروش گاز طبیعی تولیدی میادین را از راهکارهای تازه تامین منابع برای گسترش طرح‌های صنعت نفت و مشارکت شهروندان در تولید و مصرف گاز اعلام کرد.

بر این اساس متقاضیان خرید گاز اعم از شهروندان حقیقی و حقوقی می‌توانند با خرید برگه سهام گاز علاوه بر بهره‌مندی از سود سهام، چهار سال بعد هم از تخفیف خرید گاز طبیعی برخوردار شوند.

آقای قلعه‌بانی در توضیح چگونگی اجرای این طرح گفت: افرادی که نسبت به خرید سهام گاز به صورت پیش فروش مشارکت می‌کنند بعد از چهار تا پنج سال و توسعه میادین گازی از سود گازی که به فروش می‌رسد، بهره‌مند می‌شوند.

طبق مفاد برنامه پنجم توسعه باید در بخش بالادستی صنایع نفت و گاز ایران حدود ۱۵۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام شود.

معاون وزیر نفت می‌گوید که برای رسیدن به این رقم، روش‌های مختلفی مانند انتشار اوراق مشارکت ارزی و ریالی، پیش فروش نفت به شهروندان در قالب اوراق سلف نفتی و استفاده از منابع فاینانس داخلی و خارجی در نظر گرفته شده است.

از چندی پیش وزارت نفت از اجرای طرحی با عنوان پیش فروش نفت خام به مردم خبر داد و خبرگزاری فارس هم اول آذر، اجرای این طرح به صورت محدود را گزارش کرد. براساس این خبر، فروش اوراق سلف نفتی معادل چهار بشکه نفت به کارکنان صنعت نفت از اول آذرماه آغاز شده است.

۲۸ آبان، رستم قاسمی، وزیر نفت از پیش فروش نفت به مردم به عنوان یک روش جدید سرمایه‌گذاری خبر داد که برای اولین بار در کشور اجرای آن از آذر ماه آغاز می‌شود و مجوزهای شرعی و حقوقی آن هم دریافت شده است.

بر این اساس اوراق سلف نفتی با سر رسید چهار ساله از طرف بانک عامل به صورت نقدی به متقاضیان فروخته می‌شود. پیش خرید نقدی محصولات تولیدی به قیمت معین را سلف می‌گویند.

براساس این طرح، برگه‌های حواله پیش خرید نفت به خریداران ارائه می‌شود، مدرکی که نشان‌دهنده حق مراجعه و دریافت نفت خام یا تسویه نقدی با شرکت ملی نفت ایران در زمان مشخص است.

هر برگ اوراق سلف نفتی پیش‌فروش حداقل ۱۰ بشکه نفت خام به قیمت روز است.

به گفته آقای قاسمی اگر در سررسید، قیمت هر بشکه نفت از ۱۴۰ دلار پایین‌تر باشد، دارنده حواله حق دارد که آن را به قیمت ۱۴۰ دلار به شرکت ملی نفت ایران بفروشد و چنانچه در سررسید، قیمت هر بشکه نفت از ۱۶۰ دلار بالا‌تر باشد شرکت ملی نفت ایران نیز این حق را داراست که آن را به قیمت ۱۶۰ دلار از دارنده حواله خریداری کند.

همچنین برای خریداران این حق در نظر گرفته شده که اگر در زمان سررسید قرارداد هر بشکه نفت قیمتی بین ۱۴۰ تا ۱۶۰ دلار باشد، بتوانند با شرکت ملی نفت به صورت نقدی یا مطابق شرایط شرکت ملی نفت ایران تسویه فیزیکی کنند.

انتشار اوراق مشارکت ریالی از سوی شرکت ملی نفت هم از دیگر برنامه‌های در دست اجرای وزارت نفت اعلام شده است.

بر اساس اظهارات وزیر نفت قرار است اوراق مشارکت ریالی این طرح به تدریج با مجوز بانک مرکزی و توسط بانک‌های عامل منتشر شود.

طرح‌های جدید وزارت نفت در شرایطی ارائه شده است که چندی پیش، طرح فروش نفت در بورس فرآورده‌های نفتی کیش با شکست مواجه شد.

فروش نفت در بورس فرآورده‌های نفتی کیش که از سه سال پیش مطرح شده بود در نهایت در مهرماه امسال پس از ۹ بار عرضه ناموفق نفت توسط شرکت ملی نفت متوقف شد.

ایران یکی از بزرگ‌ترین دارندگان نفت و گاز در دنیاست. این کشور پس از روسیه، بیشترین ذخایر گاز در جهان را دارد و همچنین به عنوان پنجمین تولیدکننده بزرگ نفت در جهان شناخته می‌شود.

این کشور به دلیل تحریم‌های بین‌المللی نتوانسته حجم عمده‌ای از گاز طبیعی خود را صادر کند. بخش بزرگی از ذخیره گاز کشور در منطقه عسلویه، موسوم به میدان گازی پارس جنوبی متمرکز است.

در همین حال، بسیاری از شرکت‌های غربی که تخصص و فن‌آوری استخراج نفت و گاز دارند به دلیل اعمال تحریم‌ها علیه ایران از سرمایه‌گذاری در میدان‌های نفت و گاز ایران خودداری کرده‌اند.

با عدم سرمایه‌گذاری شرکت‌های اروپایی در نتیجه این تحریم‌ها، دولت ایران برای سرمایه‌گذاری در زمینه استخراج منابع نفت و گاز خود، متوسل به شرکت‌های آسیایی از جمله پیمانکاران چینی شد که آن‌ها نیز در اجرای تعهدات خود تاخیر داشته‌اند.

خروج شرکت‌های خارجی از پروژه‌های نفت و گاز موجب شده است تا دولت برای جذب اعتبارات داخلی تلاش کند.

در این میان سپاه پاسداران حضوری پررنگ در توسعه طرح‌هایی نفت و گاز به ثبت رسانده است. تاکنون توسعه شش فاز میدان گازی پارس جنوبی به قرارگاه خاتم‌الانبیاء وابسته به سپاه پاسداران واگذار شده است.

اما روند کند توسعه فازهای پارس‌جنوبی انتقاد نمایندگانی مانند عماد حسینی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس را به دنبال داشته است.

علاوه بر اینها، دولت‌های آمریکا، کانادا و بریتانیا، یک هفته پیش، تحریم‌های تازه‌ای علیه نظام بانکی و صنعت پتروشیمی ایران وضع کردند. هم‌زمان نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهور فرانسه از رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا درخواست کرد که دارایی‌های بانک مرکزی ایران را مسدود کرده و معاملات نفتی خود با این کشور را متوقف کنند.

تحریم‌های جدید در زمینه مالی و انرژی، واکنش غرب به گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که فعالیت هسته‌ای نظامی ایران را تائید کرده است.

اما وزیر نفت ایران روز گذشته و در واکنش به تحریم‌های تازه علیه ایران گفت در حال حاضر هیچ مشکلی برای فروش نفت خام و صادرات آن وجود ندارد.


 


مردمک:مجلس ایران روز سه‌شنبه، هشتم آبان ماه با یک فوریت طرح استخدام آزادگان، جانبازان و فرزندان آنها توسط دستگاه‌های اجرایی موافقت کرد.

نمایندگان مجلس در این روز دو فوریت طرح اصلاح بند «و» ماده ۴۴ قانون برنامه پنجم توسعه مصوب ۱۳۸۹ را که به امضا ۵۳ نفر از نمایندگان رسیده بود بررسی کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس، طرحی که در صورت تصویب نهایی، همه دستگاه‌های اجرایی را مکلف می‌کند، دست کم ۲۵ درصد نیروهای مورد نیاز خود را از میان جانبازان، آزادگانی که شغل ندارند و فرزندان شهدا و جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و فرزندان آزادگان بالای سه سال اسارت، همسران شهدا و جانبازان تامین کنند.

این در حالی است که پیش از این فرزندان جانبازان بالای ۵۰ درصد و آزادگانی که دست کم پنج سال سابقه اسارت داشتند می‌توانستند از سهمیه استخدامی استفاده کنند.

همچنین این طرح در تصویب نهایی، دستگاه‌های اجرایی را مکلف می‌کند که پنج درصد سهمیه استخدامی خود را نیز به «رزمندگانی» که سابقه شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه‌ها داشته‌اند، فرزندان جانبازان زیر ۲۵ درصد و فرزندان آزادگان زیر سه سال اسارت، خواهران و برادران شهدا اختصاص دهند.

علاوه بر این، مطابق این طرح، فرزندان شاهد، جانباز و آزاده از شرط جنسیت برای استفاده از سهمیه استخدامی معاف هستند و دستگاه‌های مشمول این قانون موظف می‌شوند بدون الزام به رعایت شرط سنی، تحصیلی، معدل و آزمون و فقط با گزینش عمومی و هماهنگی با بنیاد شهید و امور ایثارگران آنها را به صورت رسمی استخدام کنند.

این طرح دستگاه‌های اجرایی را مکلف می‌کند که نیروهای مورد نیاز خود را از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران تامین و برای استخدام آنها اقدام کنند.

نمایندگان مجلس ایران با ۱۱۹ رای موافق، ۱۸ رای مخالف، ۲۵ رای ممتنع از مجموع ۱۹۶ نماینده حاضر در مجلس با دو فوریت این طرح مخالفت کردند.

تصویب دو فوریت نیازمند رای موافق دو سوم نمایندگان حاضر در مجلس است و یک فوریت این طرح در پایان با ۱۳۲ رای موافق، ۱۰ مخالف، ۲۰ رای ممتنع از مجموع ۱۹۶ نماینده حاضر در مجلس به تصویب رسید.

در صورت تصویب نهایی این طرح، معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی رئیس جمهوری ایران و بنیان شهید و امور ایثارگران وظیفه نظارت بر اجرای این قانون را برعهده خواهند داشت.

آبان ماه سال گذشته نیز، مجلس طرحی را تصویب کرد که دستگاه‌های اجرایی را موظف می‌کرد ۲۵ درصد از نیروهای مورد نیاز خود را از میان فرزندان شهدا، جانبازان ۵۰ درصد و بالاتر، آزادگانی که دست کم پنج سال سابقه اسارت دارند و فرزندان جانبازان ۷۰ درصد به بالا تامین و آنها را «رسمی قطعی» استخدام کنند.

بر اساس این مصوبه‌ همچنین پنج درصد سهمیه استخدامی نیز به جانبازان، رزمندگان و همسر و فرزندان آنان اختصاص پیدا می‌کرد.

همچنین مطابق این مصوبه، فرزندان شهدا از تمام امتیاز‌ها و مزایایی که برای جانبازان ۵۰ درصد در نظر گرفته می‌شود، به استثنای تسهیلات خودرو، حق پرستاری، کاهش ساعات اداری، قانون حالت اشتغال و سهمیه کنکور برخوردار می‌شوند.

از سوی دیگر به موجب این مصوبه به جانبازان ۵۰ درصد و بالاتر، فرزندان شهدا و آزادگانی که دست کم پنج‌سال اسارت داشته‌اند، چنانچه شرایط علمی لازم را مطابق آئین‌نامه‌های بورس تحصیلی خارج و داخل داشته باشند به آنها بورس علمی داخل و خارج از کشور اعطا می‌شود.

حسن کامران، نماینده اصفهان در همین ارتباط امروز گفت که پيش از اين نيز قانون برای استخدام فرزندان جانبازان با سهميه ۲۵ درصد وجود داشته و مجلس به دنبال ايجاد حق جديدی برای اين افراد نيست،.

او تاکید کرد: ما انبوهی از جانبازان ۲۵ درصد داريم. از دستگاه​ها خواسته​ايم تا در چارچوب سهميه استخدامی خود، با اولويت به ترتيب از بچه شهيد و جانباز و اسير استخدام کنند. در اين طرح سهميه اضافه نمی‌کنيم.

به گفته این نماینده مجلس، «اشتباه سهوی» مجلس موجب شد که قانون پیشین کنار برود.

در حال حاضر خانواده شهدا، جانبازان و خانواده آنها، آزادگان و خانواده ‏آنها، رزمندگان و جهادگران جنگ هشت ساله ایران و عراق در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور ‏در مقاطع مختلف از سه سهمیه قانونی شاهد‌، رزمندگان و خانواده شهدا به علاوه قانون الزام استفاده می‌کنند. ‏

همچنین در سهمیه خانواده شهدا که مصوب سال‌های ۶۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی است علاوه بر همسران ‏شاهد، منسوبین درجه اول شهدا شامل برادران و خواهران و والدین آنها می‌توانند از این سهمیه بهره‌مند ‏شوند.

از سوی دیگر در قوانین و مصوبات مجلس نیز تسهیلات خاصی برای جانبازان و خانواده آنها در نظر گرفته شده که از جمله تسهیلات درمانی، مسکن، معافیت از کسورات بازنشستگی و بیمه، حق پرستاری و تقلیل ساعت کاری از جمله آنها است.


 


جانشين فرمانده نيروي انتظامي از ايجاد افق جديد در برخورد با ماهواره‌ها با هماهنگي قوه‌ قضاييه خبر داد و گفت : طرح جمع‌آوري ماهواره‌ها به كاهش جرايم در جامعه كمك كرده است.

به گزارش ايسنا سرداراحمدرضا رادان در حاشيه همايش حجاب و عاشوراي شهر اصفهان درباره اينكه آيا جمع‌آوري ماهواره‌ها توسط پليس تاثيري در كاهش جرايم داشته است يا خير؟ گفت: هنوز زود است كه در اين باره اظهار نظركرد اما آنچه كه از آمارها به دست آمده جرايم ما رو به كاهش است كه نشان‌دهنده تاثيراين طرح در كاهش جرايم در جامعه است.

هدف ناجا، جلوگيري از تزلزل در كانون خانواده‌هاست

وي با بيان اينكه نمي‌خواهم ادعا كنم كه همه جرايم زاييده و محصول ماهواره هستند، گفت: اما دلايل متعدد وجود دارد كه ابتذال، مدل‌هاي موي غربي، خشونت و سرقت‌هاي خشن برگرفته از برنامه‌هاي ماهواره‌اي است اما آن چيزي كه در اجراي اين طرح بيشتر مدنظر ماست اين است كه كانون خانواده‌ها دچار تزلزل نشوند.

رادان با بيان اينكه ما به موضوع ماهواره به عنوان يك تهديد براي جوانان نگاه مي‌كنيم گفت: نيروي انتظامي در اين راستا با حكم قانوني برخورد مي‌كند.

افق جديد در زمينه برخورد با ماهواره‌ها

اختتاميه طرح جمع‌آوري ماهواره پايان بشقاب‌هاي ماهواره بر روي پشت بام‌ها خواهد بود

وي پيرامون اينكه طرح جمع‌آوري ماهواره تا چه زماني ادامه دارد اظهارداشت: اين طرح همچنان ادامه دارد و پايان اين طرح پايان بشقاب‌هاي ماهواره بر روي پشت بام‌ها خواهد بود.

جانشين فرمانده نيروي انتظامي تصريح كرد: اطلاعات خوبي به ما رسيده كه درصد گيرندگان ماهواره كم شده و در آينده با هماهنگي قوه‌قضاييه افق جديدي در برخورد با اين موضوع شكل مي‌گيرد كه منجر مي‌شود تا خود به خود استفاده‌كنندگان اين وسيله، از آن دست بردارند.

رادان ماهواره را يكي از ابزارهاي مهم دشمن در جنگ نرم برشمرد و افزود: كاري خواهيم كرد كه دشمن از به راه انداختن جنگ نرم عليه ملت ايران هم پشيمان شود.

پلمپ واحدهاي توليدكننده پوشاك‌هاي نامتعارف

به گزارش ايسنا، جانشين فرمانده ناجا درباره سوالي مبني بر اينكه آيا نيروي انتظامي برنامه‌اي براي برخورد با توليدكنندگان و فروشندگان پوشاك‌هاي نامتعارف دارد؟ گفت: شاخص‌هاي پوشش از سوي نيروي انتظامي براي واحدهاي توليدي و فروشندگان پوشاك شامل اندازه مانتوها و نوع لباس‌ها مشخص شده و در صورتي كه اين واحدها موارد خارج از عرف را عرضه كنند با آنان برخورد مي‌شود.

وي افزود: در همين زمينه با 100 واحد توليدي برخورد شده و تعدادي از آنها نيز با حكم قضايي پلمپ شدند.

ماموريت هاي ناجا آميخته با كار فرهنگي است

رادان درباره ورود نيروي انتظامي به مسايل فرهنگي گفت: تمام ماموريت‌هاي ناجا آميخته با كار فرهنگي است، به عنوان نمونه در فرماندهي انتظامي استان اصفهان انبوهي از توليدات فرهنگي را مشاهده مي‌كنيد كه براي ترويج حجاب و عفاف تهيه شده و حتي پليس استان عده‌اي از افرادي را كه به آنان مورد تذكر و ارشاد قرار داده را در فراخواني دعوت كرده تا در همايشي با برنامه‌هاي هنري و برگزاري مسابقه آنان را به سمت حجاب تشويق كند.

جانشين فرمانده ناجا در پاسخ به اين سوال كه آيا از عملكرد پليس اصفهان در موضوع حجاب و عفاف رضايت دارد؟ گفت: پليس استان اصفهان وظايف خود را در اين باره به خوبي انجام داده اما هنوز كامل نيست و انشاء الله به زودي كارهاي بيشتري را در استان شاهد خواهيم بود.


 


نامجو وزیر نیرو، حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش، غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت و عباسی وزیر ورزش و جوانان چهار وزیری هستند که زمزمه استیضاح آنها هر از چندگاهی در راهروهای مجلس شنیده می شود.

به گزارش جهان زمزمه استیضاح چهار وزیر مذکور در مجلس از هفته های پیش مطرح شده و همچنان در راهروهای مجلس اخباری در این زمینه شنیده می شود.

استیضاح مجید نامجو وزیر نیرو، حمیدرضاحاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش، مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت و محمد عباسی وزیر ورزش و جوانان بیش از سایر وزرا در مجلس مطرح است.

حاجی بابایی هر سال زیر تیغ استیضاح

استیضاح حاجی بابایی قبلا در مهر سال گذشته با ۲۸ امضا در مجلس اعلام وصول شد اما با پس گرفتن ۲۰ امضا در جلسه روز سه شنبه ۱۳ مهر ۱۳۸۹ منتفی شدن این استیضاح اعلام گردید.

اخیرا شنیده شد که نمایندگان مناطق مرزی در اعتراض به عملکرد وزارت آموزش و پرورش در این مناطق به دنبال استیضاح مجدد حاجی بابایی هستند.

نجات نامجو از استیضاح در صحن مجلس

مجید نامجو وزیر نیرو در ۱۵ اسفند ماه ۸۹ در مجلس استیضاح شد اما در سمت خود باقی ماند و از تیغ آن نجات یافت.

استیضاح وزیر نیرو مجددا از آبان امسال در مجلس کلید خورد و حتی طرح استیضاح وی به امضای ۶۱ نماینده مجلس هم رسید.

ضعف مدیریت علت اصلی استیضاح وزیر نیرو ذکر شد.

استیضاح غضنفری به خاطر بی توجهی به صادرات

استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت از آبان امسال در مجلس کلید خورد.

نمایندگان بی توجهی این وزارتخانه به امر تولید، اشتغال و صادرات که قرار بود در این وزارتخانه محور قرار گیرد را دلیل اصلی این استیضاح می دانند.

وزیر که از ابتدای کار تیغ استیضاح بر بالای سرش بوده است

عباسی اولین وزیر ورزش و جوانان است که از روز چهار شنبه ۱۲ مرداد امسال رسما کار خود را در این وزارتخانه آغاز کرده است.

تیغ استیضاح از همان ابتدای کار این وزیر بر بالای سرش بود.

برخی از نمایندگان معتقد بودند این وزارتخانه که از ادغام سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان تشکیل شده، بیش از حد به امر ورزش توجه دارد و به امر جوانان، مشکلات آنان و استفاده از مدیران سازمان ملی جوانان در وزارتخانه جدید بی توجه است.

اما استیضاح عباسی به خاطر برخی مشکلات از جمله مسایل هيئت مديره باشگاههاي استقلال و پرسپوليس در مهر امسال در مجلس مطرح شده است.


 


تابناک:دولت احمدی‌نژاد با مجموع 295 روز تاخیر در ارائه شش لایحه بودجه طی سال‌های 85 تا 90 رکوردار تاخیر در ارائه این لایحه به مجلس است.

به گزارش خبرنگار قانون، محمود احمدی‌نژاد که در تیرماه سال 84 به عنوان رییس جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد،‌ اولین بودجه تنظیمی از سوی دولت خود برای سال 85 را که برمبنای عملیاتی شدن تدوین کرده بود، در 25 دی ماه با 40 روز تاخیر، تقدیم مجلس هفتم کرد.

غلامعلی حداد عادل که ریاست مجلس هفتم را برعهده داشت بعد از ارائه لایحه بودجه گفت: «این اولین بودجه دولت نهم به مجلس هفتم است. از صحبت‌های فنی و دقیق رئیس جمهور که با زبانی عادی برای مردم عنوان شد تشکر می‌کنم. این بودجه گامی مهم در تحقق سند چشم‌انداز 20 ساله است».

در سال دوم، نمایندگان که توقع داشتند دولت ضمن رعایت قانون،‌ لایحه بودجه 86 را در مهلت قانونی به مجلس ارائه دهد،‌ این بار نیز شاهد خلف وعده دولت بودند که با 46 روز تاخیر، این لایحه را به مجلس آورد.

رییس‌جمهور در خصوص علت تاخیر در ارایه لایحه بودجه سال 86، به خبرنگاران گفت: «دولت می‌خواست بودجه در موعد مقرر تقدیم مجلس شود ولی برخی تحولات پیش آمده، سبب شد بخش‌هایی از آنها فشرده شده و تغییر کند تا پس از انجام این کارها، این لایحه ارائه شود».
اما دولت در سال سوم خود فعالیت خود با حداکثر توان تلاش کرد تا لایحه بودجه سال 87 را در مهلت قانونی، یعنی 15 آذر به مجلس تقدیم کند. با این وجود، لایحه بودجه با 32 روز تاخیر از سوی دولت به مجلس ارائه شد.

احمدی‌نژاد برای چهارمین بار و در سال پایانی دولت خود نیز همچنان نتوانست پایبندی خود و دولتش به قانون در ارائه لایحه بودجه را نشان دهد. از طرف دیگر مجلس شورای اسلامی نیز دوره هشتم خود را آغاز کرده بود. دولت این بار نیز با 53 روز تاخیر، لایحه بودجه را به مجلس ارائه کرد تا همچنان انتقاد نمایندگان در تاخیر ارائه بودجه را برانگیزد.

احمدی‌نژاد که در انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم نیز فاتح رقابت انتخاباتی شده بود،‌ روند تاخیر در ارائه لایحه بودجه را همچنان در پیش گرفت و با وجود اینکه نمایندگان نسبت به این رویه دولت انتقادات مکرری داشتند، این بار نیز لایحه بودجه سال 89 را با 49 روز تاخیر به مجلس تقدیم کرد.


 


تابناک:پیش نویس گزارش تحقيق و تفحص از شوراي عالي ايرانيان كه از آبان ماه 89 مطرح شده بود نهایی و پس از تصویب در کمیته مربوطه، بزودی در دستور کار صحن علنی قرار خواهد گرفت.

داريوش قنبري دبیر کمیته تحقيق و تفحص از شوراي عالي ايرانيان با اعلام این خبر به خبرنگار «فردا»، گفت: پیش نویس گزارش کمیته تحقیق و تفحص از شورای عالی ایرانیان نهایی شده است و طی هفته جاری در اختیار اعضای کمیته قرار خواهد گرفت تا بعد از جمع بندی و تصویب نهایی در کمیته، به کمیسیون امنیت ملی و هیئت رییسه مجلس برای قرائت در صحن علنی ارائه شود.

تفحص چگونه کلید خورد؟

داستان تحقيق و تفحص از شوراي عالي ايرانيان زمانی آغاز شد كه اين شورا با برگزاری همايشي، ايرانيان خارج از كشور را براي هم‌انديشي و سرمايه‌گذاري داخلي به كشور دعوت كرد. حواشی و حرف و حدیث ها پیرامون هزینه های سنگین مراسم و دعوت از برخی چهرهای مشکوک تا آنجا پیش رفت که برخی از نمایندگان مجلس با محوریت برخی چهره های شاخص ازجمله نادران و سروری اقدام به تهیه طرحی به منظور تحقیق و تفحص از این شورا و عملکرد آن کردند و در نهایت این طرح 5 آبان ماه سال گذشته در جلسه علنی مجلس به رای گذاشته شد و با ۱۴۱ رای موافق، ۱۴ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر به تصویب رسید و کمیته ای 15 نفره زیر نظر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مامور تحقیق و تفحص از شورای عالی ایرانیان خارج از کشور شد. اعضای این کمیته 15 نفره را حسين ابراهيمي(رییس کمیته)، حسين نقوي نماينده(نایب رییس اول)، مصطفي كواكبيان(نایب رییس دوم)، داريوش قنبري(دبیر کمیته)، فاطمه آليا، محمد كرمي‌راد، علي آقازاده، عوض حيدرپور، پرويز سروري، شهرياري، الياس نادران، شبيب جويجري، محمود احمدي‌ بيغش، سيد رضا اكرمي تشکیل می دادند.

هرچند در میان راه دو چهره شاخص و از طراحان اصلی این تحقیق و تفحص یعنی نادران و سروری در اعتراض به ترکیب هیات رییسه این کمیته، از کمیته جدا شدند اما تحقیق و تفحصی که قرار بود 6 ماهه به سرانجام برسد متوقف نشد و به گفته دبیر این کمیته این گزارش بعد از یک سال در نهایت جمع بندی شده و به زودی در صحن قرائت خواهد شد.

ساختار فعلی شورای عالی ایرانیان غیرقانونی است

از مهمترین محورهای طرح تحقیق و تفحص از شورای عالی ایرانیان خارج از کشور، موازی کاری با سایر نهادها از جمله وزارت خارجه و مشخص نبودن جایگاه حقوقی شورای عالی ایرانیان خارج از کشور ذکر شده بود. که در کنار دو محور دیگر این طرح یعنی مذاکره و رفت و آمد با افراد مشکوک و صرف هزینه های زیاد در دستور کار اعضای کمیته تحقیق و تفحص قرار گرفت.

قنبری با تاکید براینکه این شورا براساس سازوکارهای قانونی ایجاد نشده و مصوبه مجلس نیست، افزود: این شورا هیچ مبنای قانونی ندارد و تاسیس آن نتیجه چند مصوبه هیئت دولت است اما در همان مصوبات هیئت دولت هم تاکید شده است که این شورا باید به عنوان زیر مجموعه وزارت خارجه انجام فعالیت کند.

وی تصریح کرد: شوراي‌عالي امور ايرانيان خارج از كشور در دولت قبلی در قالب يك ستاد در وزارت خارجه شكل گرفت اما در دولت آقاي احمدي‌نژاد اين ستاد از دل وزارت خارجه جدا و به نهاد رياست‌جمهوري منتقل شد كه فعاليت‌هاي گسترده‌اي براي آن در نظر گرفته شد و تاکنون گردش مالي بالايي داشته است، حتی دولت درصدد بود که در بودجه سال 90 ردیف اعتباری مستقلی را هم به این شورا اختصاص دهد که مجلس قویا با این تصمیم مخالفت کرد هرچند اخیرا شنیده می شود که باز هم از سوی دولت اعتباراتی به این شورا پرداخت شده که همه این مسائل در گزارش کمیته تحقیق و تفحص با ذکر اسناد و مدارک بررسی شده است.

دفاع چندین باره رییس جمهور از عملکرد شورای عالی ایرانیان

اما درحالی قنبری این شورا را مصوبه دولت قبلی می داند که رییس جمهور چند روز قبل در آخرین اظهارا خود در مصاحبه با شبکه جام جم تاسیس این شورا را از اقدامات موفق دولت خود دانست و گفت" تاسيس شوراي عالي ايرانيان از اقدامات بسيار موفق دولت بود كه ارتباط خوبي با ايرانيان خارج از كشور برقرار كرد؛ منتها مشكلاتي براي اين شورا پيش آمده، اما تعطيل نشده و به فعاليت‌هاي خود ادامه خواهد داد و اميدوارم اقدامات خود را هر چه بيشتر گسترش دهد."

قنبری با اظهار تعجب از سخنان رییس جمهور گفت: این شورا مصوبه دولت هشتم است، مگر اینکه منظور رییس جمهور از این سخنان ساختار فعلی این شورا باشد که در هر صورت ساختاری غیرقانونی است و باید به شکل سابق خود بازگردد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس از ارائه اطلاعات بیشتر در خصوص این گزارش خودداری کرد و با بیان اینکه به لحاظ قانونی تا زمان قرائت مجاز به ارائه اطلاعات بیشتر نیست، گفت: در مجموع کمیته تحقیق و تفحص طی یک سال اخیر تلاش کرده تا به دقت به بررسی وضعیت این شورا بپردازد و معتقدم به نتایج خوبی نیز رسیده است.

بعضی اعضای کمیته در مسیر تحقیق و تفحص سنگ اندازی می کردند

وی به برخی سنگ اندازی ها و مشکلات ایجاد شده از سوی برخی اعضای کمیته نیز اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: هرچند بعضی اعضای این کمیته که گرایش به سمت دولت داشتند در این مدت سنگ اندازی هایی کردند تا روند حرکتی کمیته را متوقف کنند ولی عملکرد کلی هیئت مطلوب و خوب بود و به نتایج خوبی نیز حاصل شد که به زودی علنی خواهد شد.

تهیه دوهزار سند و مدرک از عملکرد شورای عالی ایرانیان

"سیدحسین نقوی حسینی" نایب رییس اول کمیته تحقیق و تفحص از شورای عالی ایرانیان خارج از کشور اما برخلاف قنبری که عنوان می کند گزارش به زودی در دستور کار صحن علنی قرار می گیرد معتقد است با وجود تکمیل شدن گزارش مقدماتی اما پروسه تصویب و اصلاح این گزارش زمان بر است و احتمالا گزارش تا اواخر دی ماه به هیئت ریییسه تقدیم خواهد شد.

وی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی «فردا» از تهیه دوهزار سند و مدرک در ابعاد مالی، حقوقی، کارکردی شورا خبر داد و تصریح کرد: هیئت براساس این اسند مدارک توانست به نتایج خوبی در هر چهار محور تبیین شده طرح تحقیق و تفحص برسد.


به گفته این نماینده مجلس در گزارش تحقیق و تفحص هم به خدمات و اقدامات مثبت شورای عالی ایرانیان و هم به ایرادات و اشکالات آن پرداخته شده است.

باید منتظر ماند و دید آیا این بار وعده داده شده برای قرائت گزارش صحن عملی خواهد شد یا همچون دفعات قبل شاهد تاخیر و تعلل در ارائه این گزارش خواهیم بود.


 


تابناک:رییس کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی می گوید دبیرکل سازمان ملل در سال جدید میلادی به ایران سفر خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، زهره الهیان در جمع خبرنگاران با تشریح دستاوردهای سفر هیات حقوق بشری ایران به نیویورک گفت: این هیات که با محوریت ستاد حقوق بشر قوه قضاییه به آمریکا سفر کرده بود با دبیرکل سازمان ملل دیداری داشت و از وی برای سفر به ایران دعوت کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در این سفر ضمن اعتراض به گزارش کمیساریای ویژه حقوق بشر در خصوص ایران اعتراض کشورمان را اعلام کرد.

رییس کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی ادامه داد : همچنین در این جلسه گزارشی در خصوص فعالیت های سازمان های مردم نهاد در ایران به دبیرکل سازمان ملل داده شد و وی رضایت خود را از مشارکت های بالای مردم اعلام و از این موضوع تعجب کرد.

الهیان با بیان اینکه قرار است خانم پلای کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل سال جدید میلادی (‌احتمالا اردیبهشت ماه سال آینده )‌ به ایران سفر کند، یادآور شد: بعد از سفر وی ، دبیرکل سازمان ملل هم قول داده است که به ایران سفری داشته باشد و از نزدیک با فعالیت های حقوق بشری کشورمان آشنا شود.

نماینده تهران در مجلس هشتم تصریح کرد: همچنین در این دیدار به دبیرکل سازمان ملل گفتیم که ایران حاضر است در گزارش های دوره ای سازمان ملل همکاری های لازم را داشته باشد و گزارش های مستند و خوبی به آنها ارایه کند.

دبیر کمیته حقوق بشر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در گزارش دوره ای حقوق بشر در خصوص آمریکا 223 مورد نقض حقوق بشر در این کشور اعلام شده است که هم اکنون اسناد آن در سازمان ملل ثبت شده تصریح کرد : بنا داریم گزارشی از وضعیت حقوق بشر در آمریکا تهیه و به سازمان های بین المللی ارایه دهیم.

وی با طرح این پرسش که چرا آمریکایی ها با شرایط اقتصادی بدی که دارند و علیرغم وعده های اوباما به سمت تولید و نگهداری تسلیحات هسته ای گام برمی دارند؟ گفت: سالانه 55 میلیارد دلار صرف تولید و نگهداری تسلیحات هسته ای در این کشور می شود که این رقم 10 برابر بودجه رسمی سازمان ملل است.

الهیان با اشاره به نقش آمریکا در دادن سلاح های شیمیایی به صدام در جنگ علیه ایران، افزود: هم اکنون 118 هزار پرونده قربانیان سلاح های شیمیایی علیه آمریکا در ایران موجود است اما مجامع بین المللی در این خصوص سکوت کرده اند.

نماینده تهران با انتفاد از سکوت سازمان های بین المللی و حقوق بشری در خصوص نقض حقوق بشر توسط آمریکایی ها یادآور شد: ترس این کشورها از آمریکا به خاطر فشارهایی است که از سوی غرب و آمریکا به آنها وارد می شود و آنها نگران هستند که مبادا پرونده حقوق بشری کشور آنها در شورای حقوق بشر و کمیته سوم آن مطرح شود.

رییس کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا گزارش احمد شهیر به صورت رسمی به ایران گزارش شده است یا خیر؟ گفت: گزارش وی به صورت رسمی به ما اعلام نشده است، اما در دیداری که با سفیر ایران در آمریکا و برخی سازمان های حقوق بشری داشته برای سفر به ایران اعلام آمادگی کرده است.

الهیان یادآور شد: در جلسه ای با دبیرکل سازمان ملل در خصوص این درخواست گفتیم اگر وی بخواهد گزارش هایی فنی و حقوقی که منابع آن سازمان های اپوزسیون و ضد نظام کشورمان نباشد تهیه کند حاضریم گزارش های کارشناسی شده در اختیار او قرار دهیم.

نماینده تهران با بیان برخی برنامه های سفر کمیته حقوق بشر کشورمان به نیویورک گفت:دیدار با صاحبنظران و اندیشمندان حقوق بشر آمریکا، جلسه با سفرای کشورهای عدم تعهد (نم) و استفاده از دیپلماسی عمومی در نیویورک و ارتباط با رسانه های آنها برای بیان حقوق ملت ایران از مهمترین برنامه های ما بود.

رییس کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی افزود: کشورهای عضو جنبش عدم تعهد با بیان اینکه قطعنامه حقوق بشر علیه ایران سیاسی است ، مخالفت خود را با آن اعلام کردند.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: حتی برخی از کشورهایی که همسو با ما بودند تحت فشارهای آمریکا و غرب یا در جلسات رای گیری پرونده حقوق بشری ایران شرکت نمی کردند یا به آن رای ممتنع می دادند.

این نماینده مجلس هدف آمریکا از انتشار سه قطعنامه علیه جمهوری اسلامی را در یک هفته نشانه عمق هراس غرب و آمریکایی ها و رژیم صهیونیستی از کشورمان دانست و ادامه داد: هدف آنها این بود که بتوانند جایگاه ایران را در میان کشورهای منطقه تضعیف کنند.

الهیان تصریح کرد : حتی برخی از سازمان های مردم نهاد آمریکا در دیدار با ما با ابراز تعجب از انتشار سه قطعنامه در یک هفته توسط آمریکایی ها آن را به نواختن شیپور جنگ علیه ایران تشبیه می کردند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در برخی از جلساتی که با سازمانهای مردم نهاد و رسانه های آمریکایی داشتیم، آنها می گفتند که چرا ایران نباید در موضع دفاع از خودش در برابر اسراییل که مجهز به کلاهک های هسته ای است سلاح هسته ای داشته باشد؟ که به آنها توضیح دادیم ایران اساسا داشتن سلاح هسته ای و کشتار جمعی را در تضاد با شرع و اخلاق می داند.

الهیان افزود: همچنین به آنها یادآور شدیم که رهبر معظم انقلاب در حکمی شرعی ،‌ رفتن به سمت تولید سلاح های هسته ای را در ایران حرام اعلام کرده اند و ایران هیچ برنامه ای برای تولید آن ندارد.

نماینده تهران ادامه داد: براساس دیدگاه رهبری ، تهدید را با تهدید پاسخ می دهیم و طرح کاهش رابطه با انگلیس در جهت همین استراتژی بوده است.

رییس کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی هدف آمریکایی ها از تصویب قطعنامه عربستان علیه ایران را پشتوانه ای برای برنامه های بعدی خود علیه کشورمان عنوان کرد و اظهار داشت: ترس شدید آمریکا از ایران به واسطه به خطر افتادن منافع آن در منطقه است و به همین دلیل در سفر به آمریکا به ما می گفتند که تهدیدات اسراییل علیه موضع آمریکا نیست.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به محورهای گزارش حقوق بشری علیه ایران، گفت: موضوع اعدام ها و حقوق زنان از مهمترین محورهای این گزارش بود در حالی که بیش از 70 درصد اعدام ها در ایران به واسطه جلوگیری از ترانزیت مواد مخدر به اروپا و آمریکاست که ما از آنها انتظار حمایت از ایران را داریم اما آنها در حال کارشکنی هستند.

وی با بیان این که غربی ها تصور می کنند خانم ها در ایران هیچ فرصت شغلی و تحصیلی ندارند، گفت: تصور آنها از زندگی زنان در ایران ' طالبانیسم ' است و اینکه خانم ها حق هیچگونه فعالیتی در ایران ندارند.

الهیان تصریح کرد: آنها از حضور یک خانم به عنوان رییس کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی در هیات ایرانی به شدت تعجب کردند و وقتی ما برای آنها از حضور زنان در اجتماع و جامعه سخن می گفتیم، گفتند باید از تجربیات شما برای حل مشکلات زنان آمریکایی استفاده کنیم و ما از شما ایده گرفتیم.

رییس کمیته حقوق بشر مجلس با بیان اینکه آنها از شنیدن گزارش های ما در خصوص نقش زنان در جامعه ایرانی به شدت تعجب کرده بودند،گفت: پس از جلسه شاهد درخواست سفر و تمایل آنها برای حضور در ایران بودیم.

نماینده تهران از تلاش های گروه منافقان برای برهم زدن برخی برنامه های هیات حقوق بشر ایران به نیویورک خبر داد و گفت: گروهک منافقین هم اکنون در تلاش است که با لابی کنگره آمریکا خود را از لیست گروه های تروریستی خارج کند.

الهیان افزود: با اقداماتی که این گروه انجام داده احتمال این که کنگره آمریکا منافقان را از لیست گروه های تروریستی خارج کند وجود دارد که اگر چنین شود نشان دهنده حمایت های آشکار آمریکا از گروهک های تروریستی است.

رییس کمیته حقوق بشر گفت: آمریکایی ها ابایی از اینگونه حمایت ها ندارند چرا که برای ترورهای مخفیانه در ایران در تلاش هستند.

نماینده مردم تهران یادآور شد: پنتاگون در نامه ای محرمانه برای ارتش آمریکا مجوز خرابکاری مخفیانه در ایران را داده است.

وی مهمترین دلیل لغو سفر اعضای کمیته حقوق بشر ایران به برزیل و دیدار با رییس جمهوری این کشور را لابی صهیونیست ها در مجلس و دولت این کشور دانست و اظهار امیدواری کرد این دیدار بزودی انجام شود.


 


تابناک:عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:‌ در جلسات جامعه روحانیت مبارز شرکت نداشته ام و تمایلی به حضور در فعالیت های جامعه ندارم.

علی اکبر ناطق نوری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، از پایان حضور خود در جامعه روحانیت مبارز که پیش تر از این یکی از اعضای فعال این جامعه بود خبر داد و گفت:‌تمایلی به همکاری با جامعیت روحانیت مبارز ندارم و فعالیت هایم در این راستا مسکوت است.

وی خاطرنشان کرد: علی رغم شایعات منتشر شده در برخی از رسانه ها در خصوص حضور من در جلسات جامعه روحانیت مبارز، چنین خبری صحت نداشته و بنده در این جلسات شرکت نخواهم کرد.

شایان ذکر است علی اکبر ناطق نوری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یکی از اعضای فعال جامعه و باسابقه روحانیت مبارز بوده که اکنون به علت وجود پاره ای از اختلافات از حضور در جلسات جامعه صرفنظر کرده است.


 


مهر:در پی شکایت سازمان بازرسی کل کشور از یک مصوبه دولتی مبنی بر واگذاری بخشی از زمینهای منابع طبیعی در سه شهر کشور به خانوارها پس از استماع دفاعیه دولت، هیئت عمومی دیوان عدالت اداری این مصوبه را ابطال کرد.
به گزارش خبرنگار مهر، 9 آبان ماه سال جاری شکایتی از سوی سازمان بازرسی کل کشور به دلیل یک مصوبه غیرقانونی در دولت به دیوان عدالت اداری (به شماره کلاسه 88/812 و شماره دادنامه 337) ارجاع شد.

ولی الله خبره، قائم مقام رئیس سازمان بازرسی کل کشور و رئیس کمیسیون تطبیق مصوبات دستگاههای اداری سازمان بازرسی به موجب شکایت نامه تقدیمی شماره 66146/88/302 ـ4/9/1388 ابطال مصوبه شماره 63378/ت35702هـ ـ 1/6/1385 هیئت وزیران را خواستار شده و در جهت تبیین خواسته اعلام کرده است که: مصوبه شماره فوق هیئت دولت راجع به "تعیین و واگذاری میزان معینی از اراضی منابع طبیعی (واگذارشده یا متصرفی) به مردم شهرستانهای مشکین شهر، بیله‌سوار، گرمی و پارس آباد با همکاری وزارت دادگستری و استاندار اردبیل به نحوی که برای امور هر خانوار کفایت کند" از جهت انطباق با قانون در کمیسیون تطبیق مصوبات این سازمان مورد بررسی قرار گرفت.

وی در این دادنامه عنوان کرده است: در ماده 34 اصلاحی قانون حفاظت و بهره‎برداری و تبصره‎های ذیل آن مصوب سال 1373 مجمع تشخیص مصلحت نظام، مقرر شده است: از تاریخ تصویب این قانون وزارت جهاد سازندگی موظف است ظرف مدت سه سال اراضی جنگلی جلگه‎ای و مراتع غیرمشجر کشور را که تا پایان سال 1365 بدون اخذ مجوز قانونی تبدیل به باغ... و سایر طرحهای غیرکشاورزی مورد استفاده قرار گرفته‎اند، بر اسـاس تشخیـص کمیـسیونی مرکب از نماینـدگان جهاد سازندگی و فرمانداری به مسئولیت جهاد سازندگی و در قبال دریافت اجاره بها یا قیمت تعیین شده است واگذار و یا به فروش برساند.

بدیهی است زمینهای منابع ملی تصرف شده بعد از تاریخ یاد شده بدون قید و شرط خلع ید خواهد شد.

در تبصره یک این قانون آمده است: آن قسمت از منابع ملی را که متصرفان تبدیل و در آن به زراعت دیم مبادرت و یا فقط به احداث دیوار اطراف اکتفا کرده‎اند، مشمول ماده 34 نبوده و خلع ید می‎شود.

در تبصره دو گفته شده است: مشمولان این ماده می‎توانند ظرف مدت یک سال از تاریخ انتشار آگهی درخواست اجاره کرده و درخواست خود را به سازمان مزبور تسلیم کنند. در غیر این صورت از آنها خلع ید خواهد شد.

همچنین اراضی موضوع این ماده که به لحاظ فنی مورد تایید کمیسیون یادشده قرار نگرفته باشد و همچنین در صورت عدم مراجعه مشمولان این ماده برای تعیین تکلیف اراضی تصرفی در مهلت مقرر توسط مراجع صالحه قضایی به فوریت رسیدگی و خلع ید می‎شود.

هر چند مدت درخواست تعیین تکلیف اراضی تصرف‌شده در قبل از سال 1365 تا پایان سال 1382 تمدید شده است ولی با توجه به این که مفاد مصوبه هیأت وزیران اطلاق دارد و تصرفات بعد از سال 1365 تاکنون را نیز شامل می‎شود و از سوی دیگر عبارت "به نحوی که برای امور هر خانوار کفایت کند" ماده 34 اصلاحی قانون یاد شده را مقید می‎کند، لذا وضع مصوبه مذکور خلاف قانون و خارج از حدود اختیارات هیأت وزیران است.

از این رو مراتب در اجرای تبصره 2 بند (د) ماده 2 قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور اعلام تا دستور فرمایند موضوع در هیأت عمومی دیوان مورد رسیدگی و تصمیم قانونی در ابطال مصوبه یاد شده اتخاذ کنند.

دیوان عدالت اداری در پاسخ به شکایت شاکی: قائم مقام معاون حقوقی رئیس جمهوری به موجب لایحه دفاعیه شماره 276680/11885 ـ 4/12/1389 اعلام کرده است که:

در خصوص ابطال بند (و) مصوبه فوق الذکر راجع به واگذاری اراضی منابع طبیعی به مردم شهرستانهای مشکین شهر، بیله سوار، گرمی اعلام می‎دارد بدواً متن مصوبه مورد شکایت ذکر و سپس موضوع شکایت و پاسخ آن به شرح زیر ارائه می شود:

1ـ در مورد مصوبه مورد شکایت فوق هیئت وزیران در جلسه مورخ 26/5/1385 که در مرکز استان اردبیل تشکیل شد موافقت کرد که: وزارت جهاد کشاورزی موظف است با هماهنگی مدیریت برنامه‎ریزی کشور و با رعایت مقررات قانونی نسبت به موارد زیر اقدام کند:

تعیین و واگذاری میزان معینی از اراضی منابع طبیعی (واگذار شده یا متفرقه) به مردم شهرستانهای مشکین شهر، بیله سوار و گرمی با همکاری وزارت دادگستری و استانداری اردبیل به نحوی که برای امور هر خانوار کفایت کند.»

2ـ موضوع شکایت: سازمان بازرسی کل کشور بند (و) مصوبه فوق را مغایر با ماده (34) اصلاحی قانون حفاظت و بهره‎برداری ازجنگلها... مصوبه 1373 اعلام کرده است به این جهت که قانون مزبور اجازه واگذاری برای تصرفات قبل از سال 1365 داده است و به علاوه در این قانون تصرفات قبلی محدود به "امور هر خانوار را کفایت کند" نشده است.

3ـ پاسخ شکایت: در ابتدای مصوبه تصریح شده است که وزارت جهاد کشاورزی با رعایت مقررات قانونی نسبت به موارد مذکور، از جمله بند (و) که ناظر به واگذاری اراضی منابع طبیعی به مردم است اقدام کند بنابراین اجرای بند (و) مصوبه مقید به "رعایت مقررات قانونی" شده است که از آن جمله ماده (34) قانون حفاظت و بهره‎برداری از جنگلها مصوبه 1373 است.

همچنین اختیارات وزارت جهاد کشاورزی برای واگذاری اراضی منابع طبیعی منحصر به ماده (34) قانون حفاظت و بهره‎برداری از جنگلها مصوب سال 1373 اینست که برخی از آنها ذیلاً ذکر می‎شود:

1ـ ماده(31) آیین‎نامه لایحه قانون اصلاح قانون اجاره اراضی در جمهوری اسلامی ایران

2ـ ماده (70) قانون برنامه چهارم مصوب 1383 در خصوص واگذاری اراضی مقید به خانواده‌های عشایر

3ـ بند (ب) ماده (108) برنامه سوم توسعه (تنفیذی در ماده 20 برنامه چهارم) راجع به واگذاری اراضی مرتعی تحت تصرف مردم به بهره‎برداران عرفی و نیز واگذاری جهت طرحهای تولیدی

4ـ تبصره (1) ماده (69) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (مصوب 1380) در مورد واگذاری اراضی منابع طبیعی از جمله برای نیازهای اختصاصی بخش غیردولتی

بنابراین اختیار وزارت جهاد کشاورزی در واگذاری اراضی منابع طبیعی منحصر به ماده (34) اصلاحی قانون حفاظت و بهره‎برداری از جنگلها مصوب 1373 نبوده است.

به علاوه قوانین فوق بعد از قانون سال 1373 تصویب شده است و صراحتاً اجازه واگذاری اراضی منابع طبیعی را (حتی در مورد اراضی تصرفی مردم به ترتیب مقرر در ماده (108) برنامه سوم تنفیذ شده در ماده 205 برنامه چهارم) داده است. مضافاً این که طبق ماده (160) قانون برنامه چهارم توسعه، کلیه قوانین مغایر لغو شده است لذا از این جهت نیز استناد به ماده (34) اصلاحی قانون حفاظت ازجنگلها و مراتع مصوب سال 1373 برای ابطال بند (و) مصوبه محل اشکال است.

به گزارش خبرنگار مهر، هیئت عمومی دیوان عدالت اداری با حضور روسا، مستشاران و دادرسان علی‎البدل شعب دیوان تشکیل جلسه داد و پس از بحث و بررسی، با اکثریت آراء تصویب کرد که: نظر به این که به موجب ماده34 اصلاحی قانون حفاظت و بهره‎برداری از جنگلها و مراتع مصوب سال1373 مجمع تشخیص مصلحت نظام، در خصوص نحوه واگذاری و یا فروش اراضی جنگلی جلگه‎ای شمال و مراتع ملی غیرمشجر کشور تعیین تکلیف شده است، اطلاق بند (و) مصوبه شماره 63378/ت35702هـ ـ1/6/1385 هیئت وزیران که در مقام تعیین و واگذاری میزان معینی از اراضی منابع طبیعی بدون رعایت ترتیبات مقرر در قانون فوق‎الذکر است، خلاف قانون و خارج از حدود اختیارات قوه مجریه در وضع مقررات دولتی است و به استناد بند یک ماده 19 و ماده 42 قانون دیوان عدالت اداری حکم به ابطال آن صادر و اعلام می‎شود.

این رای با امضای حجت الاسلام محمد جعفر منتظری رئیس دیوان عدالت اداری به دولت ابلاغ شد.


 


مهر:وزیر اسبق نفت احضار خود به دادگاه بابت پرونده کرسنت را رد کرد اما گفت: در پی بازجویی تعدادی از مدیران سابق و فعلی صنعت نفت مرتبط با پرونده کرسنت در ماه‌های اخیر، شخصا نامه‌ای برای دستگاه‌های ذیصلاح ارسال کردم.
بیژن نامدار زنگنه امروز سه شنبه در گفتگو با مهر درباره برخی اخبار غیر رسمی مبنی بر احضار وی به دادگاه برای پاسخگویی درباره ابهامات و تخلفات قرارداد فروش گاز به شرکت اماراتی کرسنت، گفت: احضار من به دادگاه به هیچ وجه صحت ندارد.

وزیر اسبق نفت با اعلام اینکه در سالهای گذشته هیچگاه به دادگاه احضا نشده ام، تصریح کرد: در ماه های گذشته که تعدادی از میدران سابق و فعلی صنعت نفت به دلیل بررسی پرونده کرسنت مورد بازجویی قرار گرفتند، شخصا نامه ای برای دستگاه‌های ذیصلاح ارسال کردم.

این عضو کابینه دولت هفتم و هشتم با تاکید بر اینکه در این نامه شخصا خواستار شهادت نسبت به برخی از اتهامات مطرح شده در مورد برخی از مدیران فعلی و سابق صنعت نفت شدم، تاکید کرد: شخصا و با تمایل شخصی برای شهادت به دادگاه رفتم.
وی با دروغ دانستن احضار وی به دادگاه، خاطر نشان کرد: در سالهای گذشته هیچگاه به عنوان متهم در دادگاه حاضر نشده ام.

به گزارش مهر، پیشتر با پیگیری‌های قوه قضائیه حدود ۱۲ نفر از مدیران سابق و فعلی صنعت نفت برای ارائه توضیحاتی به دادگاه احضا شده بودند.

اولین قرارداد گازی ایران برای حضور در بازار خلیج فارس در سال 2001 میلادی (1381) بین شرکت ملی نفت ایران و کرسنت امارات متحده عربی برای صدور سالانه پنج میلیارد متر مکعب امضا شد.

پائین بودن نرخ فروش گاز طبیعی به این شرکت اماراتی موجب شد که قرارداد کرسنت به یکی از جنجالی ترین قراردادهای تاریخ صنعت نفت ایران تبدیل شود و حتی برخی از مسئولان از احتمال فسخ این قرارداد گازی خبر می دادند.

با گذشت نزدیک به یک دهه از امضای این قرارداد، نامشخص بودن وضعیت قراردادی و زمان تحویل گاز موجب شد شرکت اماراتی برای پیگیری ادعاهای خود پرونده واردات گاز از ایران را برای قضاوت به مراجع بین المللی ارسال کند.

در نهایت از سال گذشته به منظور تعیین تکلیف وضعیت فروش گاز به شرکت کرسنت، پرونده این قرارداد گازی به دفتر امور حقوقی نهاد ریاست جمهوری ارسال شد.

سیدمسعود میرکاظمی وزیر سابق نفت فروردین ماه امسال در جمع خبرنگاران گفته بود با تاکید بر اینکه در قرارداد کرسنت منطق و عدالت در این قرارداد گازی رعایت نشده است، گفته بود: اصلاح قرارداد کرسنت مسیر خود را در دولت طی می کند.

به گفته این عضو سابق دولت دهم، اصلاح این قرارداد گازی به امور حقوقی ریاست جمهوری واگذار شده است اما ایران برای صادرات گاز به تمامی کشورهای حاشیه خلیج فارس آمادگی دارد، ضمن آنکه برای اصلاح این قرارداد باید توافق با بخشهای مختلف انجام شود.

در همین حال حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی رئیس سازمان بازرسی کل کشور پیشتر با اشاره به قرارداد کرسنت گفته بود: سازمان بازرسی کل کشور اولین بار به این قرارداد واکنش نشان داد و در سال‌های گذشته جامع‌ترین گزارش را ارائه داد و در حال حاضر نیز با دقت و تأمل این موضوع پیگیری می‌شود.


 


ایلنا: آمریکا و اتحادیه اروپا روز گذشته در ادامه سیاست‌های خصمانه خود بر سر برنامه هسته‌ای، ایران را به اقدامات بیشتر در خصوص تحریم تهدید کردند.

به گزارش ایلنا، آمریکا و اتحادیه اروپا با ادعای اینکه فعالیت‌های هسته‌ای ایران مشکوک است و با تاکید بر نگرانی‌های بین المللی اقدامات بیشتری را علیه ایران تهدید کردند.

انگلیس، کانادا و آمریکا هفته گذشته در بخش‌های انرژی‏، مالی، پتروشیمی ایران را تحریم کردند و انتظار می‌رفت که اتحادیه اروپا نیز به دنبال دیدار وزرای خارجه در روز پنجشنبه‌‌ همان اقدامات را پیش گیرد.

با توجه به همکاری‌های ایران با سازمان ملل‏، موج تازه تحریم‌ها به دنبال گزارش دیدهبان سازمان ملل انرژی اتمی آمده است که با انتقاد شدید تهران مواجه شد.
واشنگتن و بروکسل پس از اجلاس سران آمریکا و اتحادیه اروپا در روز دوشنبه در واشنگتن اقداماتی را برای ایجاد راه حل دیپلماتیک بحران هسته‌ای ایران، مشخص کردند.

در بیانیه مشترک ایالات متحده و اتحادیه اروپا آمده است که با توجه به ادعای غرب در خصوص شکست مداوم ایران به رعایت تعهدات بین المللی خود، آن‌ها اقدامات بیشتری را برای تهدیدات تحریم‌ها در نظر خواهند گرفت.

غرب ایران را متهم به پیگیری بمب هسته‌ای کرده است در صورتی که بار‌ها این ادعا‌ها توسط مقامات ایران رد شده است.

روسیه و چین، آخرین تحریم‌های غرب را محکوم کرده است و اقدامات آمریکا و اتحادیه اروپا را غیر قانونی و مانعی برای از سرگیری مذاکرات متوقف شده با ایران بر سر برنامه هسته‌ای می‌داند.


 


به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، دانشجویان تجمع کننده در مقابل سفارت انگلیس وارد سفارت این کشور شدند.

نیروی انتظامی نتوانست در مقابل دانشجویان مقاومت کند.

هم اکنون دانشجویان با پایین کشیدن پرچم انگلیس، پرچم جمهوری اسلامی ایران را بر سر در سفارت انگلیس در تهران نصب کردند.

به گزارش ایلنا، در سالروز شهادت شهریاری و در اعتراضات دانشجویی به ترور دانشمندان هسته‌ای ایران، ظهر امروز دانشجویان در مقابل سفارت انگلیس تجمع کرده، در پی ادامه اعتراضات به داخل سفارت رفتند و مدارک موجود در سفارتخانه را به بیرون محوطه سفارت پرتاب کردند.

تجمع دانشجویان دانشگاه تهران از ساعت 14 امروز (سه‌شنبه) مقابل سفارت انگلیس در تهران آغاز شد.

در این تجمع که اقشار مختلف مردم همراه با دانشجویان حضور دارند، شعارهایی چون "مرگ بر آمریکا"، "مرگ بر انگلیس"، "مرگ بر اسرائیل"، "الله اکبر"، دانشجو می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد"، "ای رهبر آزاده، آماده‌ایم آماده" و ... سر داده می‌شود.

تجمع‌کنندگان تصاویری از قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و نیز شهیدان شهریاری و علیمحمدی را در دست دارند.

در این تجمع، پرچم انگلیس و رژیم صهیونیستی همراه با شعار مرگ بر انگلیس دانشجویان به آتش کشیده شد.


 


ایلنا: استفاده از سرمايه كارگران براي بيمه خارج از قواعد اقشار ديگر، بر خلاف شرع و اخلاق است.

عبدالله رئیسی در گفتگو با خبرنگار ایلنا، ضمن بیان مطلب فوق ،تصریح کرد: طبق فتوای مراجع عظام، صندوق تامین اجتماعی حق الناس است و متعلق به دولت نيست تا هر طور صلاح ديد از منابع آن استفاده كند.

وی افزود: اگر کارگران نسبت به چنین عملکردهایی واکنش نشان ندهند، آیندگان به ما لعنت خواهند فرستاد.

این فعال کارگری در بخش دیگری از گفتگوی خود در خصوص واگذاری بازرسی کار به کاریابی ها، اظهار داشت: بخش خصوصی نمی تواند ضابط قوه قضاییه باشد و قانون نیز چنین اجازه ای را نخواهد داد.

وی همچنین با انتقاد به عملکرد بعضی از کاریابی ها ،افزود: بعضی از کاریابی ها، هنوز کارگر را بجایی جهت اشتغال معرفی نکرده،نیمی از حقوق دریافت نکرده کارگر را مطالبه می کنند، در اين شرايط اگر این بخش از بازرسی کار که از وظایف وزرارت کار است به کاریابی هاسپرده شود، ما شاهد مشکلات بيشتري خواهیم بود.


 


ایلنا: دبير اجرايي خانه كارگر گيلان با اشاره به آمار منتشره اخير وزارت كار درخصوص ايجاد 16 هزار و111 شغل در استان گيلان،اظهار داشت:براي اولين بار تعداد مقرري بگيران بيمه بيكاري استان از مرز 6 هزار نفر گذشته است.

محمد يعقوبي گفت: به دليل ركود اقتصاد و صنعت در استان گيلان، مشكلات كارگران گيلاني به يكي از چالشهاي مهم و حل نشدني مسئولان استان، تبديل شده است.

وي در گفت گو با خبرنگار ايلنا، ضمن انتقاد از دولت در خصوص ارائه ندادن راه حل مناسب در جهت خروج از بحرانهاي حال حاضر و پيش رو، تصريح كرد: در هيچ دوره اي دولتها برنامه اي خاص و جامع، براي توسعه اقتصاد و اشتغال و توليد نداشته‌اند.

وي ادامه داد: بي برنامگي هاي مسئولين باعث محدوديتها و مشكلاتي در خصوص استقرار صنايع در استان به دليل ويژگي هاي خاص طبيعي آن شده است كه هر روز بيشتر و بيشتر مي شود.

دبير اجرايي خانه كارگر گيلان با اشاره به آمار منتشره اخير وزارت كار درخصوص ايجاد 16 هزار و111 شغل در استان گيلان،اظهار داشت:براي اولين بار تعداد مقرري بگيران بيمه بيكاري استان از مرز 6 هزار نفر گذشته است.
او ادامه داد: بي گمان اين وضعيت نشان دهنده اوضاع نه چندان خوش آيند كارگاها و بنگاهاي اقتصادي در گيلان است.

اين فعال كارگري در بخش ديگري از گفتگوي خود در ارتباط با فرهنگ كار گفت: در دهه اول انقلاب بزرگترين ارزش رزمندگي و مبارزه عليه دشمن متجاوز بود و رزمنده به عنوان يك بسيجي در سنگر جنگ، بزرگترين احترام اجتماعي را داشت.

وي ادامه داد: اي كاش در دوران سازندگي هم بزرگترين ارزش اجتماعي فرهنگي سياسي،كار بود و كارگر هم بعنوان بسيجي در سنگرتوليد، بزرگترين احترام اجتماعي را مي داشت.

يعقوبي همچنين در خصوص اصلاح قانون كار تصريح كرد: قانون كار يادگار امام راحل و محصول انقلاب اسلامي است كه شهدا با خون خود بر آن صحه گذاشتند.

او با هر گونه تغيير در قانون كار كه امنيت شغلي كارگران را به مخاطره مي‌اندازد، مخالفت كرد و افزود: مسئولين براي حل مشكلات كارگران از قبيل امنيت شغلي‌شان و قراردادهاي موقت سفيد امضاء چاره جويي كنند.

يعقوبي در خاتمه در خصوص وضعيت كلي صنايع در گيلان اظهار داشت: علي‌رغم همه زحمات مادي ومعنوي تعداد محدودي از كارخانجات استان با توليد و اشتغال مطلوب فعاليت دارند، اين واحدها هم اكنون با توليد مقطعي و با ظرفيت كم مشغول به توليد هستند.


 


خبرگزاری فارس: دستیار و مشاور عالی فرماندهی کل قوا گفت: باید باور داشت که می‌توان با تعمیم الگوی بسیج و سازماندهی بسیجیان جهان اسلام، به قدرت بسیج جهان اسلام دست یافت و اسلام را فاتح جهان کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، سردار سرلشکر سیدیحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرماندهی کل قوا در مراسمی که با عنوان بصیرت عاشورایی، به همت مرکز مقاومت بسیج وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، گفت: تفکر بسیجی مختص به زمان و مکان خاص نیست و بسیج برگرفته از فرهنگ ناب اسلام محمدی است.

وی افزود: امروز در نقاط مختلف جهان شاهد بسط و گسترش این تفکر هستیم. بیداری اسلامی تنها یک حرف نیست. بلکه امروز نهضتها و قیامهای مردم برای بدست گرفتن سرنوشت سیاسی خود، از الگوی بسیج مردمی ایران بهره می‌گیردند. امروز حضور تفکر و اندیشه بسیجی برگرفته از آرمان‌های انقلاب اسلامی می‌تواند به عنوان یک الگو کارآمد در سایر کشورهای آزادی خواه که بدنبال استقلال سیاسی خود هستند، نقش اساسی داشته باشد.

صفوی در ادامه تصریح کرد: باید باور داشت که می‌توان با تعمیم الگوی بسیج و سازماندهی بسیجیان جهان اسلام، به قدرت بسیج جهان اسلام دست یافت و اسلام را فاتح جهان کرد. بسیج با عظیم‌ترین تشکل مردمی، بزرگترین پشتوانه و از ارکان قدرت ملی جمهوری اسلامی ایران است و فرهنگ بسیج یک نیاز همیشگی است و باید در متن زندگی جریان داشته باشد.

وی ادامه داد: باید بکوشیم تا فرهنگ و تفکر بسیجی را در متن جامعه نهادینه کنیم. امروز دشمنان با هدف قرار دادن فرهنگ بسیج، بدنبال سست کردن ارکان نظام اسلامی ایران و تغییر در ساختارهای قدرت جمهوری اسلامی ایران می‌باشند.

صفوی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم تبیین بصیرت عاشورایی، ادامه داد: نزدیک به چهارده قرن است و هنوز ندای " هل من ناصر ینصرنی " "کیست مرا یاری کند" امام حسین (ع) بگوش می‌رسد و امام حسین (ع) برای همیشه تاریخ، بزرگترین آموزگار مکتب آزادی ایثار و شهادت است و هنوز درس آزادگی او در دل و جان انسانهای آزاده جهان تبلور عینی دارد و مسلمانان و غیر مسلمانان امام حسین (ع) را الگوی برجسته از رشادت و از خود گذشتگی می‌دانند.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی کل قوا تاکید کرد: پس از گذشت چهارده قرن قیام امام حسین (ع) چرا این واقعه فراموش نشده است و حادثه عاشورا چه نقشی در انقلاب اسلامی ایران دارد و هم اکنون این قیام چه نقشی در بیداری مسلمان جهان می‌تواند داشته باشد.

وی افزود: قدرت طلبی و غفلت از ویژگی‌ها و جزء ساختار و مبانی حاکمیت و جامعه اموی بود تا مردم حقیقت امامت و ولایت را نبینند. ویژگی و راز کربلا و نهضت عاشورایی این است که در ورای این حادثه غمبار دنیای دیگری موج می‌زند که برای شناختن و راه یافتن به آن چشمه حقیقت و نوشیدن از آن باید از خود گذشت و تمام رنج‌های رفتن را به جان خرید. وقتی انسان مرگ را سکوی پرواز دانست، دو واژه یاس و شکست که در زندگی معمولی انسانها و ملت‌ها و جنگ‌ها مفهوم پیدا می‌کند، دیگر معنا و مفهومی نخواهد داشت.

مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به قیام های مردمی و نهضت بیداری اسلامی کشورهای منطقه، گفت: شرایط بگونه‌ای است که ملت‌های کشورهای اسلامی اسیر حاکمانی ظالم، فاسد و سرسپرده می‌باشند و امروز بهترین راه رهایی ملت‌های منطقه آزادیخواه، تمسک به قیام و فرهنگ عاشورا است و تبیین فرهنگ عاشورا می‌تواند نقش موثری در بیداری ملتهای اسلامی ایفاء کند.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به emrooz-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به emrooz@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته