-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ آذر ۴, جمعه

Latest News from Emrooz for 11/24/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



دویچه وله:معاون احمدی نژاد در امور زنان از قرار گرفتن خانه‌داری در زمره مشاغل رسمی در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، زهرا سجادی گفت، با قرار گرفتن خانه‌داری در ردیف مشاغل رسمی، زنان‌ خانه‌دار از انواع بیمه‌های اجتماعی بهره‌مند می‌شوند و تعداد زنان سرپرست خانوار از رقم بیکاران کاسته خواهد شد.

معاون مرکز امور زنان ریاست جمهوری در مورد وضعیت زنان بی‌سرپرست هشدار داد و گفت: «اوضاع چنان وخیم است که باید هر سه قوه به سرعت وارد عمل شوند.»

وی با بیان اینکه «امروز پول‌های کلان بدون هدف و به نام زنان بی‌سرپرست هرز می‌رود» از نبود نظارت و موازی‌کاری دستگاه‌ها انتقاد کرد و افزود، برای مهارت‌‌آموزی این زنان هیچ «برنامه تعریف‌شده‌ای» وجود ندارد.


 


دویچه وله:دولت فرانسه خرید نفت ایران را تحریم‌ کرد. این کشور تا ماه ژوئیه امسال ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه نفت از جمهوری اسلامی خریده بود. سارکوزی پیش‌تر از آمریکا، کانادا، ژاپن و اتحادیه اروپا خواسته بود نفت ایران را تحریم ‌کنند.

دولت فرانسه، پیشنهادی را که برای قطع خرید نفت جمهوری اسلامی به کشورهای دیگر داده بود، در سطح داخلی به مرحله اجرا در آورد. این خبر را "برنارد والرو" سخنگوی وزارت خارجه فرانسه روز پنجشنبه (۲۴ نوامبر، ۳ آذر) در پاسخ به پرسش خبرگزاری رویترز اعلام کرد.

پاریس پیش‌قدم در اجرای پیشنهاد خود

نیکلا سارکوزی رئیس‌ جمهور فرانسه به‌تازگی به کشورهای عضو اتحادیه اروپا، آمریکا، کانادا، ژاپن و سایر کشورها پیشنهاد کرده بود که برای تشدید فشار بر تهران، از خرید نفت ایران خودداری کنند.

فرانسه و اهمیت نفت ایران پس از لیبی
فرانسه، پس از ناآرامی‌های لیبی و مشکلاتی که در صدور نفت این کشور ایجاد شد، بیش‌ از گذشته به خرید نفت از جمهوری اسلامی علاقه نشان می‌داد. به گزارش خبرگزاری رویترز ایران تا سال گذشته میلادی با صدور سالانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت، تامین‌کننده نزدیک به ۳ درصد از نیاز نفتی فرانسه بود، اما در هفت‌ ماه نخست سال‌ جاری، در مجموع یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه نفت به فرانسه فروخت که با ۵۵ هزار بشکه در هر روز برابر است.

ایران در حال حاضر پنجمین صادرکننده‌ی نفت جهان است. بیش از ۸۰ درصد بودجه دولت احمدی‌نژاد از محل درآمدهای نفتی تامین می‌شود. قطع این درآمدها سبب می‌شود که دولت توانایی پرداخت هزینه‌های جاری و حقوق کارمندان را از دست بدهد.

بریتانیا و اتحادیه اروپا در راه تحریم‌های بیشتر

پیش‌تر، دولت بریتانیا قطع مبادلات تمام بانک‌های این کشور با سیستم بانکی جمهوری اسلامی از جمله با بانک مرکزی را اعلام کرده است. به‌ گفته سیاستمداران بریتانیا، لندن پیش‌تر بر سر این تصمیم با کشورهای متحد خود رایزنی کرده است و آن‌ها نیز دست به اقداماتی مشابه خواهند زد.

تشدید تحریم‌ها، واکنشی است که کشورهای غربی در برابر آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهند. آژانس در آخرین گزارش خود اعلام کرد شواهدی به دست آورده که جمهوری اسلامی همچنان سرگرم تلاش برای ساختن بمب اتمی است.

وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا قرار است روز اول دسامبر امسال در بروکسل گرد هم آیند. خبرگزاری فرانسه نوشته است که آن‌ها در این نشست بر سر تحریم ۲۰۰ فرد حقیقی و شرکت ایرانی دیگر تصمیم خواهند گرفت.


خبرگزاری رویترز، پس از انتشار این خبر از وزارت خارجه فرانسه پرسیده بود که آیا کنسرن‌های نفتی فرانسه برای قطع خرید نفت جمهوری اسلامی تحت فشار قرار گرفته‌اند؟

سخنگوی وزارت خارجه، در سایت اینترنتی این وزارتخانه پاسخ داد: «قطع خرید نفت جمهوری اسلامی ایران، بخشی از اقداماتی است که فرانسه به شرکای خود پیشنهاد کرده است. ما در سطح ملی این کار را خواهیم کرد.»

همزمان با اقدام دولت فرانسه، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائيل، در یک کنفرانس خبری مشترک با امیل بوک همتای رومانیائی خود، خواستار تحریم نفت و سیستم بانکی جمهوری اسلامی شد. وی تحریم‌های فعلی را کافی ندانست و گفت که برای مجبور ساختن جمهوری اسلامی به تعطیل برنامه‌های اتمی، باید خرید نفت ایران و دادوستد با "بانک مرکزی" هرچه زودتر قطع شود


 


تابناک: این نحوه برخورد با یک روزنامه درست نیست. دفتر یک روزنامه، مكاني فرهنگی است و اینکه افرادی بدون حكم قضايي براي بازداشت مدیر مسئول آن اقدام كرده‌اند، کار درستی نبوده است.

علی مطهری با بیان این مطلب به خبرنگار «تابناک» گفت: به کار بردن خشونت در برابر مقاومت مدیر مسئول و ضرب و شتم کارمندان و فحاشی به آنها و بازداشت خبرنگاران، روش درستی نیست؛ البته توقیف روزنامه اعتماد به صرف مصاحبه با آقای جوانفکر هم کار درستی نبود.

این نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه سرانجام آقای جوانفکر هم نظراتی دارد که معمولا همان نظریات آقای احمدی نژاد است، گفت: ایشان هم باید آزاد باشد كه حرف خود را بزند. اگر توقیف روزنامه اعتماد، دلیل دیگری داشته، پس چرا پیش از این کاری نشده است؟ و در این صورت، باز هم چرا صبر نکردند تا هیأت نظارت بر مطبوعات این کار را انجام دهد؟ چرا دادستانی عجله می‌کند؟ چرا می‌گویند مسأله امنیتی بوده و ورود کرده‌اند؟
این عضو کمیسیون فرهنگی با تأکید بر اینکه در این موضوع مسأله امنیتی‌ در کار نبوده است، گفت: آقای جوانفکر، پرسش‌هایی را مطرح کرده است؛ چه اشکالی دارد که قوه قضائیه به این پرسش‌ها پاسخ دهد؟ این که دخالت در کار قضاوت نیست. این‌گونه برخورد درباره هر فردی که باشد، درست نیست. ما برخي نظریات آقای جوانفکر را نمی‌پذیریم، ولی راضي نیستیم با امثال وی هر گونه رفتاری شود؛ سکوت در این مواقع درست نیست.

مطهری با بیان اینکه قوه قضائیه و نیروی انتظامی باید پاسخگو باشند، گفت: آقای جوانفکر و همكاران وی اگر زمانی که با معترضان انتخابات با خشونت برخورد می‌شد، اعتراض می‌کردند، این بلا به سرشان نمی‌آمد.

وی درباره بررسی پرونده حقوق بشر ایران در سازمان ملل و جنجال‌های پیرامون آن گفت: در مسأله حقوق بشر، چون مباني ما با مباني غربي‌ها متفاوت است، هيچ گاه با آنها به تفاهم نمي‌رسيم و البته بايد بهانه هم به دست آنها ندهيم. رویدادهایی مانند آنچه در روزنامه ايران رخ داد، زمینه پذیرش ادعاهای غرب را فراهم می‌کند و نوعی کمک به آنهاست، چرا که با این کارها، آب به آسیاب دشمن می‌ریزيم؛ بنابراین، مسولان باید عاقلانه‌تر رفتار کنند.


 


تابناک:قائم مقام دبیرکل حزب موتلفه اسلامی از وجود برخی افراد تندرو در کشور و زیرسوال بردن مسائل اساسی و تخریب مراجع تقلید به شدت انتقاد کرد.

به گزارش جام جم آنلاین اسدالله بادامچیان قبل از ظهر پنجشنبه در مراسم افتتاحیه چهارمین همایش سراسری روسای امر به معروف و نهی از منکر حزب موتلفه اسلامی استانها که در سالن کوثر سازمان تبلیغات اسلامی استان قم برگزار شد، تغییر فرهنگ بدنه جامعه را یکی از مهمترین راهبردهای دشمنان دانست و اظهار داشت: دشمنان به صراحت اعلام می‌کنند که وقتی فرهنگ بدنه جامعه تغییر پیدا کند نفس مسئولان رده بالا در بدنه سرد یخ‌زده نمی‌گیرد.

وی چاپ مجله در مباحث علوم اسلامی برای زیرسوال بردن اساس تفکر شیعی و تخریب مراجع تقلید در رسانه ‌های جمعی را در راستای همین توطئه دشمنان دانست و تاکید کرد: وقتی مرجع تقلیدی نسبت به یک نشریه اظهار نظر می‌کند به جای اظهار ادب و عذرخواهی و نوشتن نامه و اصلاح، علیه آن مرجع موضع‌گیری می‌کنند.

حرکت رندانه برای چاپ خاتون

نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي با انتقاد از چاپ ویژه نامه خاتون گفت: این ویژه ‌نامه برای حجاب و عفاف نیست و آنها بسیار رندانه و زیرکانه این ویژه نامه را منتشر کردند.

قائم مقام دبیرکل حزب موتلفه اسلامی تصریح کرد: امروز چادر سیاه در دنیا به عنوان پرچم استقلال زنان به کار می‌رود و زنان کشور ما به چادر مشکی که شاه را به زانو درآورده ، افتخار می‌کنند.

وی گفت: متاسفانه فرد مورد نظر به جای اینکه عذرخواهی کند به دنبال خاتون 2 و 3 است و وقتی محکومش می‌کنند باز هم بحث می‌کند.

بادامچیان حرمت شکنی،‌ تخریب و جرات دادن به کسانی که اهل خلاف هستند را از مشکلات این افراد عنوان کرد و افزود: آنها بحث ورود خانم‌ها به ورزشگاه را مطرح می‌کنند که این نوعی فرهنگ شکنی است. یادمان نرود که رضاخان هم مدرسه مختلط را مطرح کرده بود.

وی در مورد طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها، گفت: اینکه هر وقت گفته شود خانم‌ها به صورت جداگانه در دانشگاه درس بخوانند موج عظیمی ایجاد می‌کنند که این تفکیک جنسیتی است.

قائم مقام دبیرکل حزب موتلفه اسلامی فعالیت گروه‌های انحرافی در کشور را جدی دانست و بیان داشت: نظام استکبار و استعمار به ثبات و اقتدار نظام جمهوری اسلامی و بحرانی بودن خود رسیدند و برای جلوگیری از نفوذ جمهوری اسلامی هر کاری که بتوانند انجام می‌دهند.

وی روی کار آمدن عناصر وابسته به مراکز ثروت و قدرت در انتخابات را تهدید دانست و اظهار داشت: برخی‌ها صراحتاً اعلام کردند که یک میلیارد تومان بودجه در اختیار افرادی قرار می‌دهند که با استفاده از وجهه احمدی‌نژاد و بحث یارانه‌ها 150 نماینده به مجلس بفرستند.

طرح مادام‌العمر مربوط به زمان شاه بود

بادامچیان طرح حقوق مادام‌العمر برای مقامات سیاسی را مربوط به زمان شاه دانست و تاکید کرد: ما در کشور مقامات نداریم بلکه مسئول داریم و وقتی این طرح در مجلس مطرح شد موجی در مجلس برخاست و استفساریه و تبصره آن لغو شد.

وی طرح این موضوع که مجلس با فشار افکارعمومی این مصوبه را لغو کرد را از بداخلاقی‌های رسانه‌ای عنوان کرد و افزود: ما در مسئله لغو این طرح به افکار عمومی احترام گذاشتیم.

انتقاد از تندروی‌ها

قائم مقام دبیرکل حزب موتلفه اسلامی با انتقاد از برخی تندروی‌ها، تصریح کرد: هر چه مقام معظم رهبری می‌فرمایند تندوری نکنید یک مشت آدم تندرو در مملکت پیدا شدند که حتما در میان آنها نفوذی هم هستند.

وی افزود: یک حرکت عظیم استکباری از رسانه‌های بیگانه، نشریات اصلاح طلب و غیر اصلاح طلب ایجاد شده تا فرهنگ عمومی در بدنه جامعه ایران تغییر کند و همه امواج از تهاجم، ولی فقیه عادل را نشانه گرفته است.

بادامچیان افزود: متاسفانه از درون زندان مطالبی می‌نویسند و برخی رسانه‌ها این مطالب را منتشر می‌کنند و به همه مقدسات توهین می‌کنند و در نهایت می‌گویند آزادی در ایران وجود ندارد.

نماينده مردم تهران تاکید کرد: اگر مجلس قوی و ارزشی داشته باشیم طرح تاسیس سازمان امر به معروف و نهی از منکر که در کمیسیون شوراها متوقف است به راه می‌افتد.


 


تابناک:علی اكبر جوانفكر مشاور مطبوعاتی رییس جمهوری و مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) روز پنجشنبه به علت عارضه قلبی در بیمارستان بستری شد.

به گزارش ایرنا، جوانفكر بعدازظهر روز پنجشنبه به دنبال احساس درد شدید در ناحیه قفسه سینه و تنگی نفس، از سوی اورژانس تهران به یكی از بیمارستانهای پایتخت منتقل شد.

براساس این گزارش، مدیرعامل ایرنا هم اكنون در بخش 'سی.سی.یو' این بیمارستان تحت درمان قرار گرفته و پزشكان در حال مداوای وی هستند.

به گفته پزشك معالج جوانفكر ، وی به علت احساس درد در قفسه سینه با انتشار در بازوی چپ، عرق سرد بر پیشانی ، احساس بی حالی ، سرگیجه و تنگی نفس به بیمارستان منتقل و بستری شده است.

وی افزود: آزمایش های لازم از بیمار گرفته شده و در حال بررسی و تلاش برای تثبیت وضعیت جسمی وی هستیم.


 


مردمک:حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات، گفته است که انتخابات مجلس آینده حساس‌ترین انتخابات در دوره جمهوری اسلامی است و گروه‌های مختلف سیاسی قصد دارند در آن علیه آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی اقدام کنند.

آقای مصلحی در جمع گروهی از مبلغان مذهبی در قم گفته است: جریانات فتنه، انحرافیون و اصلاح‌طلبان آمریکایی که با رهبری و نظام غیرهمسو هستند، با وجود اینکه خاستگاه‌های غیر مشترک دارند، اهداف مشترکی را برای مقابله با نظام و رهبری دنبال می‌کنند.

آقای مصلحی گفته که وزارت اطلاعات پی برده است در پی اعتراض‌های انتخاباتی سال ۸۸، جمهوری اسلامی با «تعداد قابل توجهی از گروه‌های انحرافی» روبه‌رو است که با رهبر ایران همسو نیستند.

وزیر اطلاعات گفته است که این گروه‌ها در ظاهر با آیت‌الله خمینی و آیت‌الله خامنه‌ای همسو هستند، «ولی در حوزه عمل متوقف شده‌اند یا مسیر دیگری را که خود صحیح می‌دانند برای خود برگزیده و اجرا می‌کنند».

آقای مصلحی که هفت ماه پیش در اردیبهشت ماه امسال برکناری‌اش از وزارت اطلاعات و سپس بازگشتش به دستور آیت‌الله خامنه‌ای به منازعه‌ای بارز بین محمود احمدی‌نژاد و رهبر جمهوری اسلامی تبدیل شد، پیش از این نیز علیه «جریان انحرافی» موضع گرفته بود.

پیشتر نیز از «ائتلاف» علنی و عمدتا مخفی «جریان فتنه» با «جریان انحرافی» برای مقابله با خط اصلی نظام خبر داده و تاکید کرده بود که وزارت اطلاعات نمی‌گذارد این دو جریان یا ائتلاف، انتخابات مجلس ایران را به انحراف بکشاند.

رهبر و دیگر مقامات جمهوری اسلامی اعتراض‌های پس از انتخابات خرداد ۸۸ را «جریان فتنه» می‌خوانند.

آقای خامنه‌ای و اصول‌گرایان منتقد دولت به نزدیکان محمود احمدی‌نژاد در دولت و مشخصا اسفندیار رحیم‌مشایی، رئیس دفتر آقای احمدی‌نژاد، «جریان انحرافی» می‌گویند. به گفته اصولگرایان منتقد دولت، این گروه قصد دارند آقای احمدی‌نژاد را از آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و آرمان‌های حکومت دور کنند.

به تازگی برخی از مقامات و اصولگرایان منتقد این دو جریان، «جریان انحرافی» را با «جریان فتنه» سال ۸۸ «هم‌سو» دانسته و ادعا کرده‌اند که این جریان‌ها ضمن ائتلاف، قصد تصاحب کرسی‌های مجلس نهم را دارند.

در همین حال کامران باقری لنکرانی، عضو شورای مرکزی جبهه پایداری نیز روز چهارشنبه دوم آذر ماه در سخنانی با اشاره به نزدیکی انتخابات مجلس نهم، نسبت به حضور «جریان انحرافی» در صحنه سیاسی و انتخابات مجلس هشدار داد و تاکید کرد که «این جریان حتما با نقاب‌های مختلف به میدان خواهد آمد».

او افزود: انتخابات مجلس همواره مورد طمع همه جریان‌های سیاسی بوده و جریان‌های مختلف به لحاظ اینکه در پیشگاه ملت «منفور» شده‌اند ممکن است با نقاب و پیچیده ظاهر شوند.

آقای باقری لنکرانی در ادامه از تلاش «جریان انحرافی» برای حضور جدی در این صحنه انتخابات سخن گفت و تاکید کرد که «گروه‌های انحرافی» به هیچ وجه نمی‌گویند که طرفداران اسفندیار رحیم‌مشایی و کسانی که دنباله‌رو مکتب ایرانی‌اند، هستند، بلکه تلاش می‌کنند به صورت پیچیده به میدان بیایند.

بر اساس توافق میان وزارت کشور و شورای نگهبان، قرار است انتخابات مجلس ایران در ۱۲ اسفندماه برگزار شود.

مردم باید این رفتارها را شناسایی کنند

وزیر اطلاعات دولت دهم در ادامه سخنان خود در جمع مبلغان مذهبی گفت که مردم باید افرادی از «جریان فتنه» و «جریان انحرافی» را شناسایی و از صحنه سیاسی کشور حذف کنند؛ کاری که به گفته آقای مصلحی در زمان اصلاحات روی داد و مردم با رای قاطع آنها را حذف کردند.

وزیر اطلاعات در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین واژه بصیرت پرداخت و گفت: بصیرت توانایی و تیزبینی و شناخت حقیقت در میان نبرد بین حق و باطل است و در تعریف دیگر بصیرت به آحاد جامعه کمک می‌کند که در دوران فتنه‌ها و در طوفان‌های سهمگین بتوانند حق را از باطل تشخیص داده و آنها را از یکدیگر جدا کنند.

او افزود: بر اساس گفته‌های آیت‌الله خامنه‌ای «خواص بی‌بصیرت و مردود» نیز به دسته‌های مختلفی از جمله خواص بی‌بصیرت، خواص مطرود، خواص غافل، فرصت طلب، مصلحت اندیش، منحط اخلاقی، غرب‌گرا، طرفدار حق ولی دنیاگرا، دنیا زده، ترسو و فاقد شجاعت تقسیم می‌شوند، که باید همه این‌ها را نیز برای مردم توضیح دهیم.

عنوان «خواص بی‌بصیرت» از چند ماه پس از انتخابات ریاست جمهوری جنجالی ایران در خرداد ماه ۸۸، توسط برخی از حامیان حکومت به مخالفانی مانند میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی نسبت داده شد.

طرفداران حکومت معتقد بودند که این افراد، از چارچوب‌های نظام و جمهوری اسلامی خارج شده‌اند.

وزیر اطلاعات دولت دهم در ادامه سخنان خود خطاب به مبلغان مذهبی گفت: مشکل اصلی مردم این است که آنها فقط انطباق فکری و انطباق گفتاری افراد را ملاک قرار می‌دهند ولی در انطباق رفتاری دچار مشکل می‌شوند، اینجا است که نقش مبلغین و خواص «بابصیرت» بسیار تعیین کننده است و باید این عدم انطباق را به عنوان شاخص برای مردم تبیین کنند.

آقای مصلحی در پایان خطاب به مبلغان گفت: در فضای انتخابات به صورت طبیعی چالش‌هایی در جامعه رخ می‌دهد که باید ضمن آگاه‌سازی توده مردم، آنها را برای مواجهه با هر نوع فتنه، چالش، توطئه و فریب آماده کنیم.


 


مردمک:محمود احمدی‌نژاد بار دیگر از ایجاد فرصت‌های شغلی در کشور خبر داده و وعده داده است که تا پایان سال ۹۱ بیکاری در ایران ریشه‌کن می‌شود.

او در جمع مردم ‌اسلامشهر، وظیفه مسئولان کشور را ایجاد سالانه ۲.۵ ‌میلیون شغل دانسته و گفته است: دولت تمام امکانات خود را به میدان آورده و مردم نیز باید در این زمینه تلاش کنند تا به هدف خود برسیم.

محمود احمدی‌نژاد، پیشتر در میانه مهرماه نیز در جمع مردم کبودرآهنگ وعده داده بود که «امسال و سال آینده هر سال ۲.۵ میلیون شغل در کشور ایجاد خواهیم کرد به‌طوری که تا پایان سال آینده پدیده زشتی به نام بیکاری نخواهیم داشت».

او البته این جمله را بارها و بارها در سفرهای استانی خود و از تریبون‌های مختلف اعلام کرده و تاکید کرده که یکی از مهمترین اهداف دولت او رفع بیکاری است.

احمدی نژاد اوایل امسال وعده داده بود که در سال ۱۳۹۰ دو میلیون و ۵۰۰ هزار شغل ایجاد می‌شود اما با گذشت نزدیک به هشت ماه از آغاز سال جدید اخبار امیدوار‌کننده‌ای از ایجاد فرصت‌های شغلی به گوش نرسیده است.

گزارش‌های منتشر شده نیز حکایت از آن دارد که شمار بیکاران در ایران که حدود ۷۰ درصد جمعیت آن را افراد زیر ۳۵ سال تشکیل می‌دهند، از مرز ۲.۷ میلیون نفر گذشته است.

همچنین آخرین آماری که از سوی مرکز آمار ایران به‌طور رسمی منتشر شد، نرخ بیکاری در کل کشور را ۱۴.۶ درصد نشان می‌داد.

البته این آمار با این تعریف محاسبه شده که اگر کسی حتی یک ساعت هم در هفته کار کند، شاغل به حساب می‌آید.

عادل آذر، رئیس مرکز آمار ایران، در دو سال اخیر بارها از کاهش نرخ بیکاری خبر داده اما هر بار اطلاعات تکمیلی در این مورد ارائه نکرده است.

همان آمارهای جسته و گریخته‌ای که در این سال‌ها از اشتغال و بی‌کاری توسط دولت منتشر شده نیز انتقادهای بسیاری را به همراه داشته است.

رئیس مرکز آمار ایران، در تازه‌ترین اظهارنظرها اعلام کرده که در مورد وضعیت اشتغال‌زایی شش ماه ابتدای سال ۹۰، هنوز جمع‌بندی‌ انجام نگرفته و نمی‌توان در این باره سخن گفت.

اما عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده که از مقایسه بین اشتغال و بیکاری می‌توان میزان اشتغال را محسابه کرد و گفته است که امسال بیش از یک میلیون شغل ایجاد شده است.

او در عین حال گفته که آمار دقیقی و درستی از ایجاد ۲.۵ میلیون فرصت شغلی برای سال‌جاری وجود ندارد.

آقای شیخ‌الاسلامی تاکید کرده که آمار اشتغالزایی چیزی حدود ۵۷ درصد است.

بسیاری معتقد هستند که ایجاد ۲.۵ فرصت شغلی عملا غیر ممکن و دست‌نیافتنی است.

از جمله محمدرضا باهنر، نماینده تهران در مجلس که به تازگی از فقدان آمارهای رسمی در کشور انتقاد کرده و گفته است که تحقق وعده دولت در زمینه ایجاد فرصت‌های شغلی در سال جاری نشدنی است.

اما محمود احمدی‌نژاد همچنان اصرار دارد که هدف‌گذاری ایجاد ۲.۵ میلیون شغل در سال ۹۰ با برنامه‌ریزی و اقدامات کارشناسی انجام شده و این هدف قابل تحقق است.

چیزی که معاون اول او، محمدرضا رحیمی نیز بر آن تاکید دارد و اعلام کرده که موفقیت‌های دولت در ایجاد فرصت‌های شغلی رضایت بخش است.

او گفته است که آمارها نشان می‌دهد برنامه‌های اشتغالزایی دولت به شکل مطلوبی در حال اجرا است و این امر نوید بخش ایجاد ۲.۵ میلیون فرصت شغلی تا پایان سال جاری است.

سخنانی که با واکنش محمدمهدی پورفاطمی، نماینده مردم دشتی و تنگستان مواجه شده که گفته است: باید یک تحقیق و تفحصی از آمارهای غیرواقعی که از سوی رئیس جمهوری اعلام می‌شود، انجام بگیرد.

او تاکید کرده که با توجه به آمارها و همچنین اجرای قانونی هدفمندی یارانه‌ها و تغییر منابع بودجه برای واریز یارانه‌ها اصلا این فرصت شغلی ایجاد نمی‌شود.


 


ایلنا: جواد اوجی(مدیرعامل شرکت ملی گاز) در یک نشست خبری با اشاره به اینکه امسال سرمای زودرس در اول آبان شروع شد، به خبرنگار ايلنا گفت: امسال سرمای زودرسی را تجربه کردیم که در طول 43 گذشته بی‌سابقه بود چنانچه در 18 آبان مصرف گاز به میزان 497 میلیون متر مکعب رسید و رکورد آن شکسته شد.

به گفته وی؛ به نظر ‌می‌رسد امسال نیز در زمستان با سرمایه شدیدی روبرو شویم که درحال حاضر نیز اکثر استان‌های کشور شاهد بارش برف بوده و میانگین دما درکل کشور در روزهای آینده به 4 درجه ‌می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه شرکت گاز آمادگی کامل خود را با تعمیرات اساسی در پالایشگاه‌ها و خطوط ایستگاههای تقویت فشار انجام داده، گفت: شرکت گاز امسال آمادگی صد درصد برای پشت سر گذاشتن زمستان بدون چالش را دارند‌.

مدیرعامل شرکت ملی گاز تاکید کرد: 74 درصد مشترکین ما در سقف الگوی مصرف گاز، 24 درصد آنها در منطقه هشدار یعنی سبز و یک درصد آنها بالاتر از الگوی مصرف یعنی خط قرمز مصرف کرده‌اند.

وی ادامه داد: قیمت گاز خانگی با همان قیمت سال گذشته و میانگین 70 تومان درنظر گرفته شدند و برای بخش تجاری‌، صنایع و نیروگاه‌ها نیز به همان صورت سالهای قبل خواهد بود.

اوجی با بیان اینکه مشترکین گاز به 4 اقلیم تقسیم شده‌اند، گفت: در شهر تهران که جزو منطقه دو از این اقلیم است؛ 250 متر مکعب گاز مصرف ‌می‌کنند که به ازای هر متر مکعب 30 تومان پرداخت ‌می‌شود.

وی تصریح کرد: با آمادگی که در پالایشگاه ها و تعمیر ذخیره سوخت مایع برای صنایع وجود داردامسال 15 درصد پیش از سال قبل سوخت مایع برای صنایع تدارک دیده شده است.

اوجی با بیان اینکه به استانداران استان‌های مختلف ابلاغ شده که برای تامین سوخت مراکز حساس اطلاع دهند گفت: برای این مراکز از سوخت مایع استفاده خواهدشد که البته چالش‌های زمستان با "جلسات سوخت زمستانه" که با حضور وزیرنفت صورت گرفته بررسی شده است.

* مردم به میزان یک فاز پارس جنوبی کاهش مصرف داشتند
وی تاکید کرد: پیش از هدفمندکردن یارانه ها هرسال 10 الی 12 درصد رشد مصرف گاز داشته‌ایم که با اجرای قانون هدفمندکردن یارانه ها نه تنها این میزان رشد به 5/1 درصد رسید بلکه در فصل گرم توانستیم دو درصد کاهش مصرف نیز داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز اعلام کرد: هموطنان ما معادل یک فاز پارس جنوبی یعنی 20 الی 25 میلیون متر مکعب در روز کاهش مصرف داشتند که امیدواریم این میزان معادل دو فاز پارس جنوبی یعنی 50 میلیون متر مکعب شود.

وی از مردم خواست همانندسالهای قبل با شرکت گاز همکاری کرده و برای بهینه مصرف کردن آن به دولت کمک کند.

اوجی تاکید کرد: فصل سرد در سال جاری برخلاف دیگر سالها از آبانماه شروع شد که البته قیمت‌های گاز همانند سال قبل 30 تومان به ازای هر متر مکعب است که تا 350 تومان متغیر است و هنوز قیمتی جدیدی از طرف ستاد هدفمندی یارانه‌ها به ماابلاغ نشده است.

وی با بیان اینکه قبض‌هایی که از هفته گذشته توزیع شده براساس قیمت گاز در زمستان سال قبل است، گفت: درآمد شرکت گاز همانطور که درقانون بودجه 90 مصوبه شده 18 تومان به ازای هر متر مکعب گاز است که در جلساتی که با رییس جمهور صورت گرفته این درآمدها در بودجه 91 شفاف‌تر می‌شود.


* 6 ماه زمان برای بهره‌برداری از ذخایر میدان سراجه قم لازم است
وی درخصوص ذخیره‌سازی زیرزمینی گاز گفت: حدود2 ماه است که میدان ذخیره‌سازی سراجه قم باظرفیت 5/3 میلیون متر مکعب راه‌اندازی شده که حداقل باید 6 الی 9 تزریق گاز داشته باشیم و بعداز آن شروع به برداشت شود.

وی بااشاره به اینکه میدان ذخیره‌سازی سراجه قم اولین میدان ذخیره‌سازی در خاورمیانه است، گفت: با تکمیل فازهای این میدان ‌می‌توان روزانه تا 17 میلیون متر مکعب گاز را ذخیره کرد که البته سه میدان دیگر نیز در دست بهره‌برداری و 44 میدان دیگر در دستورکار قرار دارد.

* گاز صنایع افزایش نداشت
وی در خصوص فعالیت شرکت ملی گاز برای حمایت از تولید و بخش خصوصی گفت: افزایش قیمت گاز برای بخش صنعت صورت نگرفت و قیمت گاز برای صنایع در 170 تومان ثابت ماند که امسال نیز هیچ افزایش قیمتی برای این بخش نداشته و سیاست دولت برای حمایت از صنعت را درنظر داریم.

وی ادامه داد: نزدیک به 65 الی 75 درصد خرید تجهیزات ما از تجهیزکاران داخل کشور است که خوشبختانه در بخش کمپرسور به خودکفایی رسیده‌ایم.

اوجی درخصوص اجرای اصل 44 در بخش گاز گفت: اصل 44 به صورت کارشناسی و دقیق در بخش گاز اجرا ‌می‌شود که این اصل از بخش پتروشیمی شروع و بعداز آن به بخش پخش و پالایش رسید و ما نیز درنظر داریم از تجارب این بخش‌ها استفاده کنیم.

وی همچنین دخصوص حضور مدیرعامل شرکت ملی گاز برای اولین در اوپک گازی گفت: در طول دو دهه اول فعالیت‌های اوپک گازی این مجمع تاثیر خاصی در قیمت‌های گاز نداشت اما در طول چند سال گذشته توانسته تاثیر بسزایی در بخش گاز داشته باشد‌.

به گفته وي؛ 75 درصد تولید گاز در کشورهایی است که به عنوان غول‌های گازی یعنی ایران و قطر هستند که در اجلاس اخیر اوپک گازی برای اولین بار مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران حضور داشت.

* تولید گاز تا سه سال آینده دو برابر می‌شود
به گفته وی؛ تا سه سال آینده تولید گاز دو برابر به میزان یک میلیارد و380 میلی متر مکعب ‌می‌رسد که قراردادهای جدیدی درحال رایزنی است و به محض امضاء به اطلاع ‌می‌رسد‌.

وی آخرین آمار صادرات گاز را 32 میلیون متر مکعب در روز دانست و درخصوص وصول قبوض گفت: بعداز هدفمند کردن یارانه ها 10 درصد در بخش وصول قبوض رشد داشتیم.

وی همچنین درخصوص قرارداد گازی و مشکلات خاص آن گفت: قراردادهای گازی پیچیده ترین قراردادها در بخش نفت است که دست و کم چند سال باید روی آن کار شود.

اوجی به قرارداد گازی و پاکستان و عقب نشینی پاکستان از آن اشاره کرد و گفت: دو ماه پیش بنده با وزیر انرژی پاکستان جلسه داشتم که در آن جلسه قرار شد این قرارداد گازی تا سال 2014 اجرا شود.
قبوض 300 هزار مشترک تفکیک شده است

مدیرعامل شرکت ملی گاز در خصوص تفکیک کنتورها گفت: تاکنون 300 هزار مشترک در تهران کنتورشان تفکیک شده که به همان هزینه‌های قبلی صورت گرفته است.


 


کلمه:روز شنبه محسن امین زاده با وجود مشکلات جسمانی و نظر پزشکی قانونی مبنی بر درمان وی در خارج از زندان به بند ۳۵۰ اوین بازگردانده شد.

مهناز اصغر زاده، همسر محسن امین زاده عضو مؤسس جبهه مشارکت ایران اسلامی در گفت و گو با جرس با ابراز نگرانی از وضعیت نامناسب جسمانی همسرش، می گوید: "بعد از ظهر روز شنبه آقای امین زاده به بند ۳۵۰ اوین باز گردانده شدند. این در حالی است که پزشک قانونی تشخیص داده بود که آقای امین زاده شش ماه بیرون از زندان تحت درمان باشند اما متاسفانه ایشان را به زندان بازگردانند. آقای امین زاده به علت فشارها و استرس ها دچار عارضه آریتمی شده و زیر نظر پزشک بودند. علاوه بر این کلیه هایشان هم مشکل دارد و فشار خون بالا دارند اما نمی دانم چرا علی رغم این ناراحتی های جسمانی و نظر پزشک قانونی، ایشان را به زندان برگردانند؟ حتی در این مدت پرونده پزشکی ایشان و آزمایش های ایشان را پزشک قانونی می بردیم و از وضعیت جسمانی آقای امین زاده اطلاع داشتند اما با این وجود مرخصی ایشان را تمدید نکردند."

محسن امین زاده اولین بار پس از ۲۳۸ روز زندان با وثیقه ۷۰۰ میلیون تومانی به مرخصی آمد اما بعد از ارسال شکایت نامه علیه سردار مشفق خطاب به رئیس قوه قضاییه به زندان اوین فراخوانده شد. باردیگر زمانیکه برای درمان بیماری کلیوی خود به مرخصی آمده بود به علت شرکت در مراسم ترحیم مرحوم هدی صابر به زندان فراخوانده شد. محسن امین زاده بعد از بازگشت به زندان به جمع دوازده زندانی سیاسی که در اعتراض به شهادت هدی صابر دست به اعتصاب غذا زده بودند پیوست. همین مسئله موجب وخامت وضعیت جسمانی وی و انتقالش به بخش مراقبتهای ویژه بیمارستان شد. پس از این انتقال بود که بنا بر نظر پزشک قانونی وی برای ادامه درمان به مرخصی درمانی آمد اما علی رغم نظر پزشک قانونی و نیاز به ادامه معالجه باردیگر به دلایل نامعلوم به زندان بازگردانده شد.

همسر امین زاده با اشاره به ملاقات روز دوشنبه با همسرش ادامه می دهد: "روز دوشنبه ایشان را ملاقات کردیم و مطلع شدیم که ایشان تخت ندارند و در یک اتاق بیست نفری هستند که گویا دو سه نفرشان تخت ندارند و آقای امین زاده روی زمین می خوابند و با توجه به اینکه کلیه هایشان ناراحت است و این شرایط نامناسب زندان می تواند ناراحتی های جسمی ایشان را تشدید کند، این مسئله باعث افزایش نگرانی ما شد."

او می افزاید: "امکانات پزشکی زندان در حد ابتدایی است و بخاطر همین هم با مرخصی ایشان موافقت کردند تا در خارج از زندان تحت درمان قرار گیرند.

آقای امین زاده هم در تمام این مدت دنبال کارهای پزشکی اشان بودند و تپش قلب داشتند و بیشتر در منزل در حال استراحت بودند ما اصلا فکر نمی کردیم که تا درمانشان کامل نشده ایشان را برگردانند. علاوه بر این قرار بود بعد از شش ماه دوباره آزمایش دهند و اگر مشکلی نبود به زندان برگردند که متاسفانه حتی قبل از شش ماه ایشان را به زندان برگردانند. این مدتی که بیرون از زندان بودند مرتب بیمارستان و انواع و اقسام داروها را مصرف می کردند تا اینکه کمی حالشان بهتر شد که دوباره به زندان برگردانده شدند. ما خیلی نگران وضعیت جسمانی و سلامتی ایشان هستیم."

مهناز اصغرزاده با ابراز نگرانی شدید نسبت به وخامت حال جسمانی همسرش بیان می کند: "ما واقعا نگران هستیم و واقعا نمی دانیم چقدر آقای امین زاده می تواند از نظر جسمی این افت و خیزها را تحمل کند؟ با این شرایط، اگر اتفاقی برای ایشان بیافتد و تا بخواهند او را به بیمارستان برسانند ممکن است فرصت از دست برود. در هر صورت هر اتفاقی برای سلامتی ایشان بیافتد مسئولیتش با آنها است زیرا ایشان باید مطابق با نظر پزشک قانونی به معالجه خود در بیرون از زندان ادامه می دادند."

این عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی که پس از دستگیری بازنشسته شد، در خرداد ماه پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ بازداشت شد و پس از گذراندن چهار ماه انفرادی درتاریخ نوزده بهمن همان سال در دادگاه ناعادلانه بدوی به شش سال حبس تعزیری و در دادگاه تجدیدنظر به پنج سال زندان محکوم شد. اتهام‌های امین زاده اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور و همچنین تبلیغ علیه نظام عنوان شده بود.

همسر چهره شاخص سیاست خارجی در دولت سید محمد خاتمی با تاکید بر روحیه بالای او می گوید: "ایشان از نظر روحی خیلی خوب و مقاوم هستند و نگرانی ما فقط بخاطر مشکلات جسمانی ایشان است زیرا بسیار ضعیف شده اند و خیلی سریع خسته می شدند و تپش قلب پیدا می کردند. امیدواریم مسئولین چاره ای بیاندیشند."


 


کلمه:جمعی از زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ اوین، سه شنبه اول آذرماه در سالروز تولد سید مصطفی تاج زاده، از زندانیان سرشناس جنبش سبز، در جشن کوچکی به این مناسبت، یاد او را گرامی داشتند.

براساس خبرهای رسیده به کلمه، زندانیان سیاسی این بند در این مراسم مقاومت تاج زاده را ستودند و عملکرد غیرقانونی و شکنجه گونه سپاه پاسداران و قوه قضاییه را در نگهداری دائم او در زندان انفرادی محکوم کردند.

مصطفی تاج زاده، معاون سید محمد خاتمی در دوره وزارت ارشاد و معاون وزیر کشور در دولت اصلاحات، روز ۲۳ خرداد ۱۳۸۸ یعنی یک روز پس از انتخابات ریاست جمهوری، پیش از هر واکنش وی نسبت به نتایج انتخابات، توسط سپاه پاسداران دستگیر و به زندان انفرادی فرستاده شد. او پس از این دوره چهارماهه در سلول های دو نفره و سه نفره بند دو الف نگهداری می شد تا اینکه در آستانه نوروز ۸۹ به مرخصی آمد.

تاج زاده پس از شکایت از سردار مشفق به همراه شش نفر دیگر از زندانیان سیاسی و به دلیل سخنان وی که سند مهم تشریح کننده بخشی از عملیات کودتای سپاه پاسداران در انتخابات سال ۸۸ بود، در مرداد ۱۳۸۹ دوباره دستگیر و از سوی سپاه پاسداران تحویل سازمان زندان ها شد، مشروط به آنکه به بند ۳۵۰ اوین منتقل نشود.

مصطفی تاج زاده دوباره به سلول های دو نفره منتقل شد و نهایتا از سه ماه قبل برای اعمال فشار بیشتر، وی را جدا از سایر زندانیان و به صورت کاملا انفرادی در یک بند ویژه نگهداری می کنند.

بر اساس گزارش ها، برخوردهای ماموران اطلاعات سپاه با وی خصمانه تر از قبل شده است و در مواردی برای مدتهای طولانی او را از ملاقات با خانواده خود محروم کرده اند، از جمله در چهار هفته اخیر که وی از ملاقات با خانواده اش محروم بوده است.

زندانیان بند ۳۵۰ که خود همگی قربانیان کودتای انتخاباتی سال ۸۸ هستند و به اتهامات واهی و با پرونده های ساختگی در زندان به سر می برند، در جشن تولدی که روز سه شنبه برای تاج زاده گرفتند، از وضع بسیار دشوار او ابراز تاسف کردند و خواهان تلاش برای توقف این ظلم مضاعف در حق او شدند.

در این گردهمایی، یاد سایر زندانیان تحت ستم مضاعف در سایر زندانهای کشور به ویژه احمد قابل زندانی مظلوم زندان وکیل آباد مشهد که هم اکنون تحت درمان بیماری های شدید ناشی از دوران زندان است، زندانیان آسیب دیده و مظلوم زندانهای رجایی شهر - احمد زید آبادی، عیسی سحرخیز، داود سلیمانی، مهدی محمودیان، مجید توکلی، مسعودباستانی، کیوان صمیمی و ... - و دیگر زندانیان مظلوم و تحت فشار زندانهای خوزستان از جمله ضیا نبوی و مجید دری را نیز گرامی داشتند.

در این مراسم، دوستان نزدیکتر مصطفی تاج زاده خاطراتی از زندگی، فعالیت های سیاسی و دوران زندان وی را بیان کردند و در پایان به قصد ثبت قدرشناسی خود، پیامی را خطاب به او و همسرش فخرالسادات محتشمی پور امضا کردند.

متن کامل این پیام که در اختیار کلمه قرار گرفته، به این شرح است:

آغازین روزهای واپسین ماه پاییز، شروع سالی جدید در زندگی مردی است که پایداری اش به کوه می ماند و صبرش مثال زدنی است. اسیر سرفراز جنبش سبز ملت ایران، سید مصطفی تاج زاده، امروز در حالی پنجاه و پنجمین بهار زندگی اش را آعاز می کند که برای سومین سال پیاپی جشن تولدش میزبان ندارد. بانوی صبور، مقاوم و فرزانه اش اما در غیاب «همسرجان»جایش را خالی می کند و سبز می دارد، چنانکه مردم قدرشناس ایران نیز در دلهایشان.

و او همچنان صبور و سنگین و استوار بر پا ایستاده و داغ بی آبرویی بر چهره دشمنان دین و ملت می زند. تاج زاده را اینجا نیز در بند کرده اند، چنان که حتی از ارتباطش با دیگر زندانیان نیز هراسناک اند، ولی مصطفی صبورانه به روزه استعانت می جوید و اتکا می کند، به آنکه پناه همگان است.

تاریخ زین گونه بسیار دارد و ناگفته پیداست پیروز این جدال کیست. بی تردید اوست، آنکه گردن فراز از این «تازیانه زار» گذر خواهد کرد. او که نزدیک به سه سال است جانانه مقاومت می کند.

و ما امروز در بزرگداشت این مناسبت در غیاب همسایه ی کمی پایین ترمان و به یاد او گرد هم نشسته ایم و با دلهایمان صدایش زدیم و به نامش تفالی زدیم و این سیاهه تحریر کردیم تا بداند یادش در دل ما سبز است.

باغ مرا چه حاجت سرو و صنوبر است
شمشادخانه پرور ما از که کمتر است

چون نقش غم ز دور ببینی شراب خواه
تشخیص کرده ایم و مداوا مقرر است

از آستان پیر مغان سر چرا کشیم
دولت در آن سرا و گشایش در آن در است

زندانیان بند ۳۵۰ اوین


 


کلمه:در حالی مسئولان دولتی ادعا می کنند بسیاری از مشکلات جامعه کارگری را حل کرده اند و همچنین نرخ بیکاری را نیز به شکلی معجزه آسا پایین ٱورده اند، اعتراضهای کارگران در چهار گوشه کشور در مخالفت با پرداخت نکردن دستمزدهایشان یا اخراج از کار در سراسر کشور همچنان ادامه دارد.

گزارش کلمه به نقل از منابع کارگری حاکی ازآن است که تجمع های صنفی کارگران در اعتراض به شرایط بد کاری و عدم پرداخت به موقع دستمزدهایشان در هفته های گذشته نیز نمودی چشم گیر داشته است، به طوری که می توان گفت از زمان اجرای طرح هدفمندی یارانه هاٰ هر هفته که می گذرد، بیشتر و در نقاط جدیدتری از کشور شاهد افزایش این گونه اعتراض ها هستیم.

کارشناسان اقتصادی معتقدند این اعتراض های رو به رشد، با تعطیلی و کسادی کار و صنایع در کشور و تبعاتی که طرح هدفمندی یارانه ها بر اقتصاد کشور گذاشته، کاملا در ارتباط است.

افزایش بیکاری از تبعات پررنگ طرح هدفمندی است و کارشناسان می گویند با اجرای این طرح، تاکنون در مناطق مختلف کشور آمار بیکاری به طرز نگران‌کننده‌ای افزایش یافته است. بحث‌های مختلفی که در چند ماه اخیر در مورد وضعیت دامداری‌ها، مرغداری‌ها، ماهیگیران و سایر صنایع شده و تولیدی‌ها مطرح شده، همگی نشان از نامناسب بودن فضای کلان اقتصادی دارد.

یکی از بزرگترین تجمعات کارگری هفته گذشته، در تهران و در مقابل مجلس شورای اسلامی گزارش شد که حدود سه هزار کارگر در میدان بهارستان گرد آمدند تا در سالروز تصویب قانون کار، اعتراض خود را به مشکلات کارگران و همچنین پیش نویس اصلاح قانون کار اعلام کنند؛ متنی که به زعم آنها در صورت تصویب، باعث تضییع بیش از پیش حقوق کارگران خواهد شد.

اعتصاب و تجمع در سنندج، قائم شهر و خرمشهر

در هفته ی گذشته، گزارش های رسیده به کلمه حاکی از آن است که جمع هایی از کارگران در شهرهای سنندج و قائم شهر و خرمشهر دست به اعتصاب زده اند. این اعتصابها همگی به دلیل پرداخت نکردن دستمزدشان از سوی کارفرمایان بوده است.

بر اساس یکی از گزارش ها، کارگران نیروگاه سیکل ترکیبی سنندج پس از آنکه مدیران شرکت پیمانکار اصلی که وعده پرداخت دستمزدها را تا شنبه هفته جاری داده بودند، آن را نپرداختند، اعلام کردند که در منزل خواهند ماند و از حضور در محل کار خودداری می کنند. کارگران شرکت پرهون طرح در نیروگاه سیکل ترکیبی سنندج نیز در اعتراض به عدم دریافت دستمزدهای شان دست به اعتصاب زدند.

همچنین در همین هفته، کارگران نساجی قائمشهر با تجمع در مقابل استانداری مازندران خواستار دریافت دستمزدهای معوق خود شدند. حدود ۱۰۰ نفر از کارگران این کارخانه حدود یک سال است که دستمزد دریافت نکرده اند. این کارخانه در سال های نه چندان دور، یکی از واحدهای تولیدی نمونه کشور بود، اما مدیران آن به بهانه نوسازی اقدام به اخراج کارگران کرده اند و از پرداخت به موقع دستمزد کارگران خودداری می کنند.

این واحدها در حالی از پرداخت به موقع دستمزد کارگران خودداری می کنند که دستمزد فعلی کارگران حتی با تورم واقعی همسو نیست. چرا که مطابق با ماده ۴۱ قانون کار، حداقل مزد کارگران باید با توجه به درصد تورمی که از طرف بانک مرکزی اعلام شده است، تعیین شود و در حال حاضر یک کارگر با دریافت ۳۳۰ هزار تومان، که حداقل حقوق تعیین شده بر اساس قانون کار است، حتی از پس اجاره بهای مسکن خانواده اش هم بر نمی‌آید.

کارگران شهرداری خرمشهر هم از دیگر کارگرانی بودند که طی هفته گذشته و در روز یکشنبه ۲۹ آبان ماه در مقابل ساختمان شهرداری خرمشهر دست به تجمع اعتراضی زدند. این کارگران که تعدادشان به ۵۰۰ نفر می‌رسید، از اولین ساعات صبح مقابل شهرداری تجمع کردند وخواستار پرداخت شش ماه حقوق معوقه خود شدند.

اخراج و بیکاری کارگران

بیکاری و اخراج کارگران نیز یکی از موارد روبه رشد در اقتصاد کشور است. کارفرمایان در این باره توضیح مشخصی به کارگران نمی دهند و تنها می گویند که توان پرداخت دستمزد آنان را ندارند.

طبق گزارش منابع کارگری، ۸۰ نفر از کارگران قراردادی کارخانه فرش غرب، واقع در کرمانشاه - بیستون از کار اخراج شده اند. این کارگران با راه اندازی مجدد کارخانه در سال ۸۸، به صورت قراردادی مشغول به کار شده بودند، اما مدیریت کارخانه با عنوان اینکه تحریم های اقتصادی موجب کمبود الیاف شده، آن‌ها را از کار اخراج کرده است.

وضع تحریم های بی شمار اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران، بسیاری از صنایع را در کشور به تعطیلی کشانده و ضرر ناشی از آن نیز به ضعیف ترین اقشار از جمله کارگران وارد آمده است.

همچنین روز یکشنبه ۲۹ آبان ماه ۴۰ نفر از کارگران آجر پزی شل واقع در جاده سنندج - کامیاران نیز در اعتراض به اخراج و حقوق‌های معوقه خود در مقابل اداره کار سنندج دست به تجمع زدند؛ تجمع که با قول مسئولان برای حل مشکل کارگران این کارخانه در ۱۵ روز آینده پایان یافت.

بر اساس گزارش کارشناسان اقتصادی، در سال های اخیر هزاران کارگر از کار اخراج شده اند. صاحبنظران می گویند بروز بحران اقتصادی در واحدهای تولیدی، تحت تاثیر مشکلات اقتصادی فراگیر در کشور و سیاستهای دولت، عمده ترین علت اخراج کارگران بوده است.

موضوعی که مورد تایید دبیر اجرایی خانه کارگر خوزستان نیز قرار دارد و وی در این باره به ایلنا می گوید: ایجاد ۴۵ هزار و ۴۹۳ شغل در شش ماه نخست امسال یعنی رقمی که توسط دولت اعلام شده غیر واقعی است و ما معتقدیم که آمار اخراج شدگان و کارگرانی که از کار بیکار می شوند بیشتر از آمار ایجاد شغل است.


 


کلمه: "سیامک قادری" خبرنگار اخراجی ایرنا (خبرگزاری جمهوری اسلامی) در واکنش به سخنان اخیر مشاور رسانه ای محمود احمدی نژاد در گفتگو با روزنامه ی اعتماد نامه ای از زندان اوین به بیرون فرستاده است.

این روزنامه نگار در نامه ی خود برای نخستین بار سخن از رفتارهای ضد انسانی نیروهای اطلاعاتی با وی در قبال نامه ی جوانفکر به وزارت اطلاعات برای بازداشت وی می گوید.

قادری با مخاطب قراردادن کسی که وزارت اطلاعات به اشاره ی او و با اتهام ضد نظام و ولایت فقیه بازداشت و زندانی اش کرده است ، جوانفکر و جریان متبوع وی را گروهی منحرف قدرت طلب و ثروت اندوز می خواند.

خبرنگار سابق ایرنا می گوید: چرا در قبال فجایعی که بعد از خرداد ۸۸ رخ داد سخنی نگفتید و سکوت کردید ولی وقتی با برخی از اعضای باند شما به دلیل فساد مالی برخورد شده است از غیر قانونی بودن سلول انفرادی و نداشتن وکیل می گوئید!

قادری که سابقه همکاری با ایرنا برای دو دهه را در کارنامه دارد برای نخستین بار از سازماندهی نیروهای بسیج خبرگزاری ایرنا برای شرکت در سرکوب مردم معترض به نتایج انتخابات زیر نظر جوانفکر می گوید.

به گزارش ندای سبز آزادی، متن کامل این نامه به شرح زیر است:

به بهانه ی گفتگوی مشاور مطبوعاتی و رسانه ای احمدی نژاد با روزنامه اعتماد

آقای جوانفکر شما روزنامه نگار نیستید

مشاور رسانه ی احمدی نژاد به تازگی گفت و گویی طولانی با روزنامه ی وزین (توقیف شده) «اعتماد» داشت که در آن سعی به ارایه چهره ای صادق و دلسوز از دولت نهم و دهم نموده و با مظلوم نمایی و دادن آدرس های "انحرافی" تلاش بر مغلوب کردن یاران پیشین دولت نهم و دهم کرده است، که این روزها سخت به جان این مولود نا خلف خود افتاده اند.

در آن نوشتار جوانفکر تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا از منظر یک روزنامه نگار بی طرف! مدعیات و اسنادی بر مظلومیت جریان خود و بی انصافی رقیبان ارایه دهد، ادعایی که در همان نگاه اول نشان از سلطه و چیرگی توهم خود بزرگ بینی دست اندرکاران دولت از سویی و دست کم انگاری مخاطب دارد.

در نوشتار زیر نگاهی گذرا به برخی از این مدعیات و اشاراتی در جهت روشن شدن صحت و سقم آن داشته ام.

***

آقای مشاور رسانه ای در مصاحبه ی خود مدعی شده اند «اصولگرایان خودشان را به دولت احمدی نژاد چسبانده اند»! آقای جوانفکر گویی همانند سایر دوستان خود در این جریان متنوع بر این باورند که حکمرانی۶ ساله باند احمدی نژاد دستاوردهای مثبتی برای مردم داشته است که آن را افتخار آمیز و محل حسادت گروه ها و جریانات تلقی می کنند. مگر جز این است که حاصل عملکرد آنان در حوزه ی اقتصاد فرار سرمایه ها، نابودی کشاورزی، تعطیلی واحدهای صنعتی، تورم، فساد لجام گسیخته، در حوزه ی بین المللی انزوای مطلق ایران، ده ها قطعنامه بین المللی، انواع تهدیدهای نظامی و تحریم ها، از دست دادن مواضع استراتژیک منطقه ای و واگذاری آن به کشورهایی نظیر ترکیه، در حوزه ی سیاسی تعطیلی و بن بست همه ی نهادهای قانونی حتی پست ریاست جمهوری، در حوزه ی فرهنگ و اخلاق جامعه، گریز از دین، سقوط ارزش های اخلاقی، افزایش خشونت های اجتماعی، سرقت های مسلحانه و هزاران مشکل دیگر بوده است. این عملکرد مشعشع چه جای حسادت دارد که دیگران بخواهند خود را به رئیس جمهور و بانی این همه مصایب بچسبانند؟

ایشان مدعی شده اند «ثروت مال مردم است» و نتجه گرفته اند که احمدی نژاد باید پاسدار امانت مردم باشد! باید به ایشان متذکر شد که از این ثروت افسانه ای، سهم ملت چه میزانی است؟ مگر جز این است که آن چه به صورت ملموس در حساب های مردم واریز شده بخشی از جبران افزایش یک باره بهای حامل های انرژی است که در موسم های خاص به یک باره به حساب های مردم سرازیر شده است. شاید منظور ایشان خاصه خرجی های دولت در موسم انتخابات مد نظر باشد که به گفته نهادهای نظارتی هم اکنون نیز برای فرستادن نمایندگان دست نشانده به پارلمان در حال انجام است! تازه سهم ۴۰ هزار تومانی مردم کجا و تنها یک مورد اختلاس ۳ هزار میلیاردی جریان طرفدار رئیس جمهور کجا؟

جناب جوانفکر در فرازی که پاسخ به سوال صریح خبرنگار در مورد «فساد مالی اخیر» است به یک باره دست به شعبده بازی زده و به جای پاسخ به سوال خبرنگار می گوید «نتوانسته اند ثابت کنند که ما رمال و جن گیر هستیم»! عجبا ! در اثبات شعبده باز بودن جریان شما همین بس که در پاسخ به سوال روشن در مورد فساد ۳ هزار میلیاردی، مدعی می شوید که نتوانسته اند اتهام رمالی را در مورد جریان شما اثبات کنند !

اما شاید مهم ترین بخش از افاضات جناب مشاور رسانه ای رئیس جمهور آن جایی است که ایشان دردمندانه در مورد مصائب زندان، انفرادی و سختی های خانواده زندانیان جریان خود داد سخن می دهد. از زندان انفرادی ۶۰ روزه ملک زاده می گوید و از سقط جنین همسر او در زندان و مشقت ملاقات و عدم اجازه ملاقات با وکیل و ... .

جناب جوانفکر ! اگر رفت و آمد به زندان برای همسر آقای ملک زاده سقط جنین به همراه داشت و سخت بود، حتما رفت و آمد پدران و مادران سالخورده زندانیانی که ۲ سال است (از خرداد ۱۳۸۸ تاکنون) هر هفته در سرما و گرما و از راه های دور و نزدیک به امید دیدار فرزندان شان از پشت کابین و با تلفن به این جا (زندان) می آیند یک تفنن است !

مرگ مادر دانشجوی زندانی که در هجوم شبانه دچار سکته قلبی شد، مرگ پدر یک فعال ستاد انتخاباتی که ۳ ماه از محل نگه داری فرزندش بی اطلاع بود پس چه ؟! آیا این ها از جمله ی آن ملتی نیستند که از آن ها دم می زنید، حتما باید قیافه آنان شبیه جنابعالی ، ملک زاده و یا احمدی نژاد باشد تا به پشتوانه قدرت و ثروت بر آنان دل سوزاند و اشک تمساح ریخت! عجبا که دست به بیت المالی مردم می برید و وقتی مورد بازخواست قرار می گیرید فریاد می زنید. مگر نه این که زندانیان پس از وقایع خرداد ۱۳۸۸ عمدتا شهروندانی بودند که جرم شان شرکت در تظاهرات، دادن شعار و ابراز عقیده بوده است که دستی هم به منابع ثروت و قدرت نداشته اند، چرا در این مدت صدای انسانیت شما و جریان وابسته به آن در نیامد! سرنوشت همسران و فرزندان زندانیانی که از تهران و شهرستان ها هر هفته برای ملاقات با همسران شان زیر برف و باران به زندان می آیند تا اسرای ملت خدای ناکرده گرفتار یاس و نومیدی نشوند چه؟ البته که شریف ترین فرزندان ایران بر خلاف نزدیکان جریان رانت خوار به سختی های زندگی رسالت مندانه عادت دارند و مصائب زندگی خود را فریاد نمی زنند تا امثال شما از آن لذت ببرند!

جناب جوانفکر به درستی اعلام کرده اید انفرادی غیر قانونی و کاری مذموم است! اما آیا دلسوزی تان شامل حال آن جوانی که به جرم ارسال (مثلا) یک پیامک (SMS) یا ایمیل، ۷ ماه در انفرادی بوده و امروز با روانی پریش هم بندی ماست نیز می شود؟

یا این که در انفرادی نگه داشتن فقط برای مجرمانی که چنگ به بیت المال برده اند بد است؟ برای بنده که ۹ ماه را در بازداشت گاه بدنام ۲۰۹ و ۲۴۰ به صورت غیر قانونی نگه داری شده ام چه؟ برای آن پزشکی که در آستانه دومین سالگرد دستگیری اش هنوز در بازداشت موقت است و ۹ ماه را در سلول انفرادی گذرانده چه طور ، آیا برای این ها نیز انفرادی بد است؟

به حق گفته اید که این طور نیست که «چون ما مسئولیتی داریم هر کاری دل مان خواست بتوانیم انجام دهیم، هر کس را که دل مان خواست احضار یا بازداشت کنیم و همه چیز باید بر اساس قانون باشد» !

بنده هم زمانی که چپ و راست سیلی بر صورت ام فرود می آمد و بوی تهوع آور توالت اتاق بازجویی، امانم را برده بود تا علیه جنبش سبز و سایت کلمه اراجیفی را به صورت مصاحبه تلویزیونی ارایه کنم یا هنگامی که سرم را با فشار به داخل آن استوانه ی مهوع هدایت می کردند ، با خود فکر می کردم یک جای کار ایراد دارد!

من فکر می کردم نباید همه تلاش هایی که در قامت یک ایرانی و در قالب یک خبرنگار به عشق ملت و مملکت انجام دادم منتهی به چنین دستاوردهایی شود. من نیز بارها با خودم زمزمه می کردم که نباید اصحاب قدرت هر کاری که دل شان خواست انجام دهند. ولی این سخن را از شما قبول ندارم.

چرا که دست خط شما به حراست سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) هنوز به روشنی جلوی چشمانم است که در آن خواستار برخورد وزارت اطلاعات با بنده به عنوان عنصر ضد نظام و ضد ولایت شده بودید. همان نامه ای که همکاران تان برای من فاکس کردند و اکنون در پرونده ی من در دیوان عدالت اداری موجود است. برادر عزیر چه طور آن زمانی که بر توسن سرکش قدرت بلامنازع می تاختید، این اعمال را غیر قانونی نمی دانستید؟!

جنابعالی به درستی اشاره کرده اید حداکثر بازداشت موقت ۴۸ ساعت است، بنده ده ها مورد از هم بندیان خود را سراغ دارم که بالای ۱۵ هزار ساعت یعنی ۲ سال در بازداشت موقت به سر می برند! جنابعالی در خبرگزاری فخیمه ایرنا و در روزنامه هتاک ایران هرگز این ساعات را جمع نزده اید تا بفهمید چه فجایعی تحت عنوان بازداشت موقت جریان دارد اما حال که آقای ملک زاده و دوستان تان در مکتب مشائیسم گرفتار شده اند فغان به آسمان بلند کرده اید!

آقای جوانفکر ! بنده در آستانه هفدهمین ماه ، بسیاری از همبندانم در آستانه پایان محکویت هنوز نتوانسته اند با وکیل خود ملاقات کنند و شما از یاران تان می گوئید که ۲ ماه بازداشت بدون ملاقات با وکیل را تجربه کرده اند !

به درستی گفته اید مردم از شما به عنوان یک روزنامه نگار انتظار دارند که مطالبات آن ها را از مسئولین بخواهید، اما آیا مردم فقط ملک زاده و سایر وابستگان به جریانی هستند که این روزها به حق به صفت "انحرافی" متصف شده اند؟

جناب جوانفکر مدعی است روزنامه ایران یک شرکت خصوصی است ! بر فرض که در راه اندازی و بالندگی این روزنامه از توان و اموال و بودجه خبرگزاری دولتی ایرنا استفاده نشده باشد، جنابعالی چه کاره این شرکت خصوصی با اموال میلیاردی هستید که اجازه نمی دهید نهادهای نظارتی قانونی به انجام وظیفه خود بپردازند. شاید نگران رو شدن هزینه های نامشروع تبلیغاتی در ایام منتهی به انتخابات سال ۱۳۸۸ هستید که بی ضابطه در ایرنا و ایران صورت گرفته است!

اشاره داشتید که «امام جمعه مشهد در جریان انتشار ویژه نامه خاتون شما و همکاران تان را محارب خواندند و این را ظلمی خواندید که پایدار نمی ماند» .

برای شما و مردم بسیار جالب است با همان حربه ای که معترضان پس از عاشورای ۱۳۸۸ را حشره و واجب القتل خواندند و به همان ادعا برای عده ای بی گناه حکم زندان و اعدام و تبعید بریدند، گرفتار آمده اید. همان هایی که خود در آن زمان سخنان شان را تیتر یک روزنامه خود می کردید. شما که دم از رسالت روزنامه نگاری می زنید بسم الله ! هنوز عده ای از آنان که به اتهام واهی محارب به اعدام محکوم اند چشم انتظار انجام رسالت شما هستند! از سرنوشت خانواده های آنان هم بگوئید!

اشاره به «قشر خاکستری جامعه کردید که حق حیات و {آزادی} بیان دارند» چطور است در آستانه شعبده بازی ای دیگر باز نیازتان به رای دهندگان افتاده است! یادآوری می کنم که در جریانات پس از انتخابات ۱۳۸۸ حدود ۳۰ هزار کارمند را از دولت اخراج کردید و پرونده آنان نزد دیوان عدالت اداری در حال رسیدگی است. آن ها به صرف مخالفت با احمدی نژاد و نه حتی اعلام و ابراز این مخالفت، شغل خود را از دست دادند و بنیان خانواده شان متزلزل و گاه منهدم شد. آیا آن ها حق حیات و زندگی شرافتمندانه نداشته اند؟ حرف زدن که بماند. چرا که این روزها کسانی را به بند ۳۵۰ اوین آورده اند که صرفا در درون تاکسی انتقادی یا اعتراضی به سیاست های حکومت کرده اند و در آستانه محکومیت یک ساله به اتهام تبلیغ علیه نظام قرار دارند. این ها همان قشر خاکستری هدف شما در انتخابات هستند یا نیستند؟

گله کرده اید که «عده ای با خواندن شما با وصف انحرافی حق زندگی شما و خانواده محترمتان را سلب کرده اند چرا که خانواده گناهی ندارند که با مطرح کردن یک داستان و سناریوی انحرافی زندگی را برایتان تلخ کرده اند»، خوشا به انصاف مردانی چون شما ! که سناریوهای ساختگی در دستگاه های اطلاعاتی را قبل از صدور حکم در اخبار و گزارشات خود انعکاس دادید و آبروی مسلمان را بر خلاف شرع و قانون بردید.

البته شکایت و حتی مقابله کامل با این کجروی ها می ماند برای زمانی که خیلی دور نیست!

اشاره کردید «به خاطر دشمنی با مشایی یک عده انسان بی گناه را زندانی کرده اید و برخی را ۶۰ روز در انفرادی نگاه داشته اند و بعد افزوده اید که خداوند از این کار راضی نیست» !

باورم نمی شود قهر خدا را از حبس اولیای خودش و اصحاب خودش و بی توجهی نسبت به هزاران بازداشتی پس از انتخابات. این ادعاها، عدالت پروردگار را زیر سوال می برد.

مدعی شده اید که وزارت اطلاعات در آن دوره حرف شما را نمی خوانده اند و برای اثبات دروغگویی جریان شما به همان دست نویس جنابعالی اشاره می کنم که صاحبان ۳ وبلاگ را در ایرنا که از قضا غیر از بنده که افتخار جانبازی نداشتم، آن دو تن از جانبازان سرافراز بودند به وزارت اطلاعات معرفی کردید و به اجبار آنها را واداشتید که وبلاگ های خود را تعطیل کنند و پس از امتناع بنده از تعطیل فعالیتم با احضارهای مکرر به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات، من را گرفتار زندان و حبس کردید! از آن اشاره شما به وزارت اطلاعات بنده به این مصایب گرفتار آمدم: سه سال حبس به دلیل حضور در نجمعات و تهیه گزارش های بی طرفانه ی آن و یک میلیون ریال جزای نقدی به دلیل فاسد و نامشروع خواندن دولت غیرقانونی شما. باز هم مدعی هستید نفوذی در وزارت اطلاعات نداشته اید. زهی شرمساری از این همه دروغ بافی.

منافقانه زیر علم رهبری سینه می زنید اما به یک باره می گوئید «مردم تشخص می دهند چه کسی در خط احمدی نژاد است و او را به عنوان رئیس جمهور آینده انتخاب می کنند. دلبسته نام احمدی نژاد هستید نه نظام، نه رهبری، نه کشور، نه ملت و حتی حرفه روزنامه نگاری! برای اثبات این سرسپردگی به باند احمدی نژاد تنها کافی است نمونه ای از گزارش های تجمعات اعتراضی را ولو گزارش های محرمانه روکنید. متاسفانه آن زمانی که همه ی خبرنگاران زیر باتوم و گاز اشک آور فعالیت خبری می کردند جریان انحرافی تان در ایرنا به کار گماردن نیروهای خدماتی و بسیجی ایرنا با کلاه و چماق در خیابان ولی عصر بود.

ادعای بزرگی کرده اید که «کسی که برای خدمت می آید باید آماده شهادت باشد»! ببینم آیا در این ادعا صادقید یا خیر. تمام کسانی که شما پاکسازی کردید و پس از وقایع ۱۳۸۸ در صحنه جدال حق و باطل ، سفره ثواب و نماز را ترک کردند بدون سر و صدا دارند هزینه ی آن را می پردازند. اما در مورد شما چه طور. تا جایی که در خاطر دارم در ایامی که ستاد بحران ساز بر سر راه دولت ملی خاتمی سنگ اندازی می کردند شما در بیت رهبری سنگر گرفته بودید و در سر خیال استراحت در سواحل اسپانیا را می پروراندید و با هزار فشار غیر قانونی ، مدیریت ایرنا را وادار به اعزام شما به مادرید کردید. حتی فراتر رفتید؛ در مطلبی در روزنامه ایران مجیز دولت خاتمی را گفتید که به آن اعتقاد نداشتید. پس از پایان ماموریت ۴ ساله و هنگام سوار شدن به هواپیما مدعی شدید که دولت اسپانیا جنابعالی را به دلیل اعلام آمادگی برای اجرای حکم قتل سلمان رشدی اخراج کرده است تا بار دیگر بتوانید تن به سواحل زیبای بارسلون بشوئید و صد البته خود را پاکباز و آماده شهادت می دانید. البته نه بر روی رمل های تفدیده ی جنوب یا برف های یخ زده ی غرب کشور بلکه در راحت و آسودگی سواحل کشورهای اروپایی برای خود دشمن فرضی می سازید و شعار شهادت و ایثار می دهید.

در جای جای گفت و گوی خود با رزنامه اعتماد ، چشم انداز انتخابات ریاست جمهوری آینده را از نظر دور نداشته اید. مثلا آنجا که می گوئید «چرا باید پول ملت را به مترو داد که حساب پس نمی دهد»! ولی خودتان میلیون ها پول مردم را در ایرنا و ایران صرف مجیز گویی از دولتی بی کفایت کردید و حاضر به حساب پس دادن آن هزینه ها نیستید.

ادعا می کنید «احمدی نژاد مراعات می کند پول مردم درست هزینه شود» که با یک ضرب و تقسیم ساده می توان نسبت سرقت ۳ هزار میلیاردی را با آنچه به مردم داده اید و از جیب آنان خارج ساخته اید به دست آورد.

از حاکم شدن فضای نظامی گری در شهر تهران یاد می کنید چرا که شهردار آن یک نظامی بدون تخصص است و فراموش می کنید تخصص دولت مورد حمایت شما تبدیل بزرگراه های درجه یک به خیابان های درجه ۲ در تهران بوده است و ۲سال پس از انتخابات هیچ شبی را شما و یاران تان بدون دغدغه خیزش اعتراضات به صبح نرسانده اید و ناگزیر در تمام شئون مردم وامداران خود را به کار گمارده اید !

شهردار تهران را متهم به زدن افترا و بهتان به یک وزیر می کنید که او را عرق خور خوانده است و آن مستحق کیفر اسلامی و حد می دانید و فراموش می کنید بهتان ها و افتراهایی که به فرزندان ملت در قالب خبر و گزارش می زدید.

این همه کارنامه شما و دولت شما در عرصه های مختلف است که نخبگان را به زنجیر کشیده و از کشور فراری داده است، مدیران را خانه نشین کرده و نهادهای لازم و قانونی را منهدم کرده است و همچنان مدعی هستید.

بفرمائید اکنون در دولت نهم و دهم کدام مدیر با سابقه غیر نظامی و غیرامنیتی در مصدر امور است! شاید در چند ماه گذشته گرایش برخی از آنان به جریان رقیب موجب اخراج آنان از دولت شده باشد . نظامی ترین دولت های پس از انقلاب دولت احمدی نژاد است. باری مشاور محترم محترم رسانه ای آقای احمدی نژاد ، گویی باز بوی کباب به مشام شان خورده است و خود متوجه نیستند که این چیز دیگری است که دارند داغ می کنند.

اما یک ادعا نیز در ابتدای گفت و گوی تان در مورد میرحسین موسوی داشته اید و مدعی شده اید که موسوی مقبولیت نداشت! این دیگر از آن ادعاهایی است که نشان از انتزاع از واقعیات در توهمات شما و دوستان تان دارد. اگر جرات دارید به موسوی اجازه دهید فقط ۵ دقیقه با مردم سخن بگوید تا تومار شما و اذناب تان را در هم بپیچد. چرا از ارتباط رادمردانی چون موسوی و کروبی با کسانی که به ادعای شما آنان را قبول ندارند وحشت دارید. اگر واقعا صادقانه می گوئید که موسوی مقبولیت ندارد چرا آن قدر از ارتباط آنان و آزادی شان وحشت زده اید! در مقبولیت موسوی و کروبی همین بس که حبس و ضرب و جرح هزاران طرفدار وی و دل سپردگان به دموکراسی و آزادی افزون بر۲ و نیم سال پس از انتخابات همچنان ادامه دارد و به کابوس شب های شما و دوستان شیفته ی قدرت تان تبدیل شده است.

لازم می دانم بار دیگر حساب امثال جناب عالی را از حساب خبرنگاران، نویسندگان، مترجمان و فعالان خبری ایرنا و روزنامه ایران جدا سازم که آنان نیز همچون ما اسیر توهمات عده ای از خدا بی خبر مدعی شما و جریان انحرافی تان هستند نه خیر آقای جوانفکر شما روزنامه نگار نیستید و گرنه اکنون در جبهه ی سیاه کاری و سیاه بازان قرار نداشتید.

سیامک قادری خبرنگار اخراجی ایرنا

۲۹ آبان ۱۳۹۰ بند ۳۵۰ زندان اوین


 


جـــرس: در واکنش به تصویب دو فوریت از طرح کاهش روابط با بریتانیا، توسط مجلس شورای اسلامی، وزارت امورخارجۀ بریتانیا با صدور بیانیه ای ضمن ابراز تأسف از این تصمیم جمهوری اسلامی، کاهش سطح روابط دو کشور را تأسف بار خواند و تأکید کرد که حفظ مجاری ارتباطی میان دو کشور در عالی ترین سطوح، به ویژه در مقطع زمانی کنونی امری مهم است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت امورخارجۀ بریتانیا، با صدور بیانیه ای از قصد جمهوری اسلامی مبنی بر کاهش سطح روابط دو کشور ابراز تأسف کرد.

در این بیانیه ضمن اشاره به تصویب دو فوریت طرح کاهش سطح روابط دو کشور در روز گذشته (چهارشنبه) در مجلس شورای اسلامی، وزارت امورخارجۀ بریتانیا افزود هنوز معلوم نیست این تلاش به کجا منتهی خواهد شد اما کاهش سطح روابط "تأسف بار" خواهد بود.

در بخش دیگری از این بیانیه تأکید شده است که از نظر لندن حفظ مجاری ارتباطی میان دو کشور در عالی ترین سطوح به ویژه در مقطع زمانی کنونی "حائز اهمیت" است.

وزارت امورخارجۀ بریتانیا در بیانیۀ خود افزود تنها از طریق مذاکره و گفتگوست که می توان برای مشکلات موجود راه حل هائی یافت.

گفتنی است، در پی انتشار آخرین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی و ابراز "نگرانی عمیق" آژانس از جنبه های نظامی این فعالیت ها، دولت های آمریکا، کانادا، فرانسه و بریتانیا و بالاخره اتحادیۀ اروپا تصمیم به تشدید تحریم ها علیه ایران گرفتند و بریتانیا بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را تحت تحریم قرار داد.

به دنبال تحریم بانک مرکزی از سوی دولت انگلیس، مجلس شورای اسلامی علاوه بر تصویب طرح دوفوریتی کاهش روابط با انگلیس بیانیه ای نیز در واکنش به آمریکا و انگلیس صادر کرد.

افزون بر این،علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز خواستار اخراج سفیر انگلیس از تهران شد.

علاء الدین بروجردی در مورد دلیل ارائۀ طرح کاهش روابط ایران و انگلیس گفت: این کشور برخلاف ضوابط بین الملل سردمدار يك تحريم غيرقانوني شده و آن تحريم بانك مركزي ايران است و داشتن روابط با چنين دولتي به نفع‌ ایران نيست.

همچنین ۲۲۸ تن از نمایندگان مجلس در بیانه ای دولت انگلیس را به دلیل تحریم بانک مرکزی محکوم و اعلام کردند آمریکا و انگلیس آرزوی عقب نشینی جمهوری اسلامی را به گور می برند.

طرح کاهش رابطه با انگلیس، در جریان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم نیز، مورد بحث جدی در مجلس هشتم قرار گرفته و به صحن علنی نیز رسیده بود، که موقتا متوقف ماند.


 


جـــرس: به مناسبت فرا رسیدن ۲۵ نوامبر، روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان، تشکل «حامیان مادران پارک لاله»، با صدور بیانیه ای، خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی - عقیدتی بخصوص زندانیان زن شده و همزمان لغو احکام جاری در دادگاهها و رفع هر گونه خشونت علیه زنان در ایران را خواسته اند.

به گزارش تارنمای «مادران پارک لاله- مادران عزادار ایران»، در این بیانیه که با عنوان "روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان را به روز دفاع از زندانیان سیاسی- عقیدتی زن در ایران تبدیل کنیم"، آغاز شده، ضمن یادآوری تعدادی از زنانی که به دلیل خشونت و تبعیض توسط حکومت جمهوری اسلامی جان باخته اند - از جمله زهرا کاظمی، زهرا بنی یعقوب، شیرین علم هولی، پروانه فروهر، ترانه موسوی، ندا آقا سلطان، شبنم سهرابی، هاله سحابی و ...- خاطرنشان شده است: "زنان ما علاوه بر نداشتن حقوق مساوی انسانی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و مدنی، برای دفاع از حقوق طبیعی خود نیز دستگیر و زندانی می شوند."

در همین زمینه آمده است: "... در حال حاضر تعداد بسیاری از زنان فعال ایران، از جمله نسرین ستوده، بهاره هدایت، مهدیه گلرو، زینب جلالیان، فریبا کمالآبادی، مهوش ثابت، فرشته شیرازی، عالیه اقدام دوست، محبوبه کرمی و ده ها تن دیگر در زندان ها، در بد ترین شرایط غیر انسانی و ضدحقوق بشری به سرمی برند."

در این بیانیه، همچنین به فشارهای وارده به حامیان مادران عزدار، از جمله بازداشت و آزار لیلا سیف اللهی و ژیلا کرمزاده مکوندی، منصوره بهکیش، اکرم نقابی و تعدادی دیگر از حامیان مادران عزادار اشاره شده، که "به جرم همدردی"، در انتظار دادگاه به سر می برند.

حامیان مادران پارک لاله در انتها خاطرنشان کرده اند: "با همه زنان شجاع و مبارز ایران و جهان ابراز همبستگی می کنیم و هر گونه خشونت علیه زنان را خشونت علیه بشریت دانسته و به شدت محکوم می کنیم .

ما حامیان مادران پارک لاله، خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی - عقیدتی بخصوص زندانیان زن هستیم. ما خواهان لغو احکام جاری در دادگاهها و رفع هر گونه خشونت علیه زنان در ایران می باشیم .
مادران پارک لاله، صدای دادخواهی مادران جان باختگان 33 سال گذشته در دوران حاکمیت جمهوری اسلامی در ایران می باشند که خواستار آزادی همه زندانیان سیاسی - عقیدتی و لغو مجازات اعدام بوده و تا محاکمه علنی و عادلانه همه آمران و عاملان جنایات صورت گرفته، به دادخواهی خود ادامه خواهند داد..."


 


جـــرس: به گزارش منابع خبری، پس از قریب دوماه از بازداشت حسن فایضی عضو سازمان مجاهدین انقلاب، تلاشهای خانواده وی برای ملاقات به نتیجه نرسیده است.

گزارش های رسیده به جرس حاکی است فایضی در اولین تماس با خانواده وعده ملاقات حضوری داده بود كه روز بعد خانواده جهت ملاقات به اوین مراجعه نموده ولی به آنها گفته شد نام وی از لیست ملاقات حذف گردیده است كه ضربه روحی شدیدی به فرزندان وی كه به شوق دیدار پدر به اوین رفته بودند وارد شده است.

بر اساس گزارش ها، فایضی از جانبازان دوران جنگ و از مدیران دولت اصلاحات بود.

گفتنی است، مامورین در زمان بازداشت فایضی، همراه با وسایل شخصی، دوقاب عكس فرزندان وی با محمد خاتمی را نیز با خود می برند .


 


جـــرس: فرمانده کل سپاه پاسداران با اشاره به اقدامات و فناوری های موشکی اخیر سپاه و نقش حسن تهرانی مقدم در این پروژه ها گفت: "وی در حدود ده روز قبل از انفجار به آخرین فناوری كه دست پیدا كرده بود و به نتیجه رسانده بود و با خوشحالی اظهار می داشت كه همه كارهای آن تمام شده و تنها زمانی برای تست نیاز دارد، اما با رفتن او، نتیجه تلاش‌هایش در زمینه‌ پروژه‌های خاص نظامی در آینده نزدیك اعلام خواهد شد."

فرمانده کل سپاه همچنین از فعالیت موفقیت آمیز نیروی قدس سپاه در عراق طی سالهای گذشته خبر داده و گفت "طی این سالها، در عراق فقط نیروی قدس درگیر بود و آمریكایی‌ها هر اقدامی انجام داده‌اند در نهایت شكست خورده‌اند و این‌ها موفقیت‌های بزرگی است كه علی‌رغم تمام فشارها به دست آمد."

به گزارش ایسنا، پاسدار محمدعلی جعفری طی سخنانی در همایش سالروز تشكیل بسیج دانشجویی، با اشاره به انفجار اخیر انبار موشکی - نظامی سپاه در غرب تهران، و کشته شدن دهها نفر از پرسنل سپاه گفت: "حادثه انفجار اخیر به ویژه شهادت شهید مقدم حادثه‌ دردناكی بود... تهرانی‌مقدم فردی منحصر به فرد بود و به خاطر تجربیاتی كه از دوران جنگ داشت در یك موضوع خاص دفاعی فعالیت می‌كرد و چند سالی بود كه در راه توسعه این توانمندی تلاش می‌كرد."

وی ادامه داد: در طول چند سال در حدود ده روز قبل از انفجار به آخرین فناوری كه دست پیدا كرده بود و به نتیجه رسانده بود اشاره و با خوشحالی اظهار داشت كه همه كارهای آن تمام شده و تنها زمانی برای تست نیاز دارد.

وی با بیان این‌كه "هنوز نمی‌توانیم جزییات این فناوری را اعلام كنیم" تصریح كرد: "نتیجه این تلاش‌ها در آینده نزدیك اعلام خواهد شد، اما باید بدانید كه حادثه‌ای كه اتفاق افتاد تنها به خاطر مسائل طبیعی بود و دشمن هیچ دخالتی در آن نداشت و این‌كه اسراییل كه می‌خواست این مساله را به نفع خود تمام كند جرات انجام چنین كارهایی را ندارد."

فرمانده کل سپاه خاطرنشان كرد: نیروهای طراح و علمی كه فناوری این كار در دستشان هست همه هستند و با سازمان‌دهی جدید این كار در حال تداوم است و در آینده شاهد نتایج آن خواهیم بود.

جعفری در ادامه‌ سخنانش، همانند رهبر جمهوری اسلامی، قیام های آزادیخواهانه مردم منطقه را "بیداری اسلامی" و "ملهم از انقلاب اسلامی ایران" دانسته و همزمان اظهار عقیده كرد: ‌انقلاب ما در دسته بندی‌های مختلفی مورد تحلیل قرار می‌گیرد، اما در یك دسته‌بندی انقلاب به سه مقطع زمانی تقسیم می‌شود. مقطع اول این تقسیم‌بندی به پیشرفت و تثبیت نظام و آماده شدن زیر ساخت‌های این حركت عظیم الهی و استقرار آن مربوط می‌شود، با وجود همه دشمنی‌هایی كه هر یك از آن‌ها برای متوقف كردن یك انقلاب كافی بود انقلاب به راه خود ادامه داد.

مرحله اول؛ صدور انقلاب
وی "حذف ملی‌گراها، تسخیر لانه‌ جاسوسی، اخراج منافقین از كشور و شكست لیبرالیسم و جنگ هشت ساله" را از اقداماتی خواند كه در مقطع اول انقلاب رخ داد و تصریح كرد: هر كدام از این اقدامات به راحتی می‌توانست یك انقلاب را از پای درآورد، اما در همین مقطع ما رشد خوبی در مسیر انقلاب داشتیم و به قول امام در واقع ما در جنگ انقلابمان را به دنیا صادر كردیم.

وی با بیان این‌كه "انقلاب ما در مقطع اول صادر شد" افزود: انقلاب صادر شد اما باور در ذهن ملت‌های دیگر ایجاد نكرد و به عبارتی در نگاه خیلی‌ها و به ویژه كسانی كه توكل به خداوند نداشتند این تردید وجود داشت كه آیا این انقلاب استمرار پیدا می‌كند یا نه.

مرحله دوم؛ درجا زدن، توقف یا خروج از مسیر
جعفری در ادامه مقطع دوم انقلاب را تشریح كرد و گفت: این مقطع كه حدود 15 سال طول كشید و از سال 68 آغاز و تا حدود سال 83 ادامه داشت در این مقطع انقلاب یا متوقف بود یا حركتی به كندی و یا حتی رو به پایین داشت و تقریبا نصف عمر انقلاب در حال درجا زدن، توقف یا خروج از مسیر علی‌رغم تذكرات مكرر رهبری به ویژه مسوولان اجرایی بود.

فرمانده كل سپاه، مدعی "غفلت و بی‌توجهی گسترده نسبت به اصول و ارزش‌های انقلاب به بهانه ضرورت سازندگی و پیشرفت كشور آن هم با الگوی غربی" بعنوان مهمترین عامل توقف در درجا زدن انقلاب شد.

وی افزود: در مقطع دوم انقلاب رویكرد انحرافی، انقلاب ما را دچار مشكل كرد و در دوران سیاه اصلاحات و دوم خرداد كه حاصل حركت‌های 8 سال قبل خود بود، كار به جایی رسید كه برخی رسما توقف انقلاب را اعلام كردند و تنها كسی كه در مقابل این حوادث ایستاد رهبری بود كه چفیه‌ای به معنای مبارزه با مخالفان انقلاب اسلامی به گردن انداختند.

وی مدعی شد: ترویج سكولاریسم و تلاش برای خارج كردن نظام از مسیر مردم سالاری دینی و كمرنگ كردن اختیارات ولایت فقیه كه مستندات آن پس از فتنه 88 رو شد و البته بخشی از آن هنوز باقی مانده است كه امیدواریم بعدا رو شود، بخشی از اتفاقات مقطع دوم انقلاب محسوب می‌شود.

جعفری افزود: ملت‌های منطقه بنا به این مسائلی كه مطرح شد حق داشتند كه نسبت به انقلاب اسلامی و موفقیت آن تردید داشته باشند. چراكه در داخل خودمان هم دچار مشكل شده بودیم و این تردید حدود 16 سال طول كشید و لذا نمی‌توان از مصر انتظار داشت كه چرا پیام تاریخی ملت ایران و امام را در همان زمان انقلاب گوش نكردید و نتیجه این دوره ناامیدی ملت‌ها از انقلاب ما بود. در اواخر همین دوران فشارهایی از جمله در بحث هسته‌یی شروع شد كه تا حدودی نیز تاثیر خود را گذاشت و این نیز برگ ننگین دیگری بود از تاریخ دوره‌ اصلاحات.

مرحله سوم؛ بازگشت به مسیر
جعفری در ادامه در تشریح مقطع سوم انقلاب اظهار عقیده كرد: این مقطع از حدود سال 83 شروع شد و مردم خطر بزرگ انحراف انقلاب از مسیر خود و توقف آن را متوجه شدند و پس از آن بود كه انقلاب در سال‌های 82 و 83 و مجلس هفتم به مسیر اصلی خود بازگشت و این بار با حركتی شتابان رو به جلو حركت كرد كه این دوران دوران طلایی انقلاب هم محسوب می‌شود.

وی با بیان این‌كه "در مقطع سوم انقلاب ارزش‌های انقلاب توسط مردم و مسوولان مجددا احیاء شد" گفت: رویكرد مردم به بحث‌های ارزشی انقلاب به سرعت صورت گرفت و البته این به دنبال اقدامات رهبری بود كه بسیار كمك كرد.

فرمانده کل سپاه با ادعای این‌كه "همراهی مسوولان اجرایی نظام در مقطع سوم به حركت شتابان انقلاب و امیدوار كردن سایر ملت‌ها كمك كرد" افزود: در این مقطع مخالفت‌ها و مقاومت‌هایی در برابر این تغییر مسیر شروع شد و این مقاومت‌ها بسیار جدی هم بود تا جایی كه به سمت رسانه‌ها كشیده شد. انعكاس شفاف و صریح مواضع انقلاب در 7 سال اخیر به توسعه شتابان و اثرگذاری روی دیگر ملت‌ها بسیار كمك كرد تا جایی كه شاید در هیچ دورانی به این اندازه نبود.

جعفری همچنین اظهار كرد: در مقطع سوم تهدیدهای گسترده‌ نظامی و اقتصادی استكبار و در راس آن آمریكا افزایش یافت و ما اثرات آن را در سال 78 و پس از آن در سال 88 دیدیم و در كنار این‌ها تهدیدات نظامی مستقیم توسط آمریكا در اطراف ایران در اوج خود بود ماجرای ساختگی 11 سپتامبر برای جلوگیری از انقلاب بود و حضورشان در عراق و افغانستان تنها بهانه بود.

آمریکا در عراق و افغانستان می خواست انقلاب ما را به انحراف ببرد
وی با بیان این‌كه "آمریكا بدون هیچ دستاوردی عراق را ترك می‌كند" گفت: در افغانستان هم آن‌ها چیزی به دست نخواهند آورد و هدف آن‌ها از حضور در این كشورها تنها متوقف ساختن، به انحراف كشیدن یا منفعل كردن انقلاب بود.

وی با بیان این‌كه "در مقطع سوم انقلاب تحریم‌ها و فشارها در همه‌ ابعاد سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و امنیتی در اوج خود بود" افزود: ‌اما ایستادگی مردم و مسوولان عامل اصلی در صدور انقلاب بود و شكست امروز آمریكا در عراق نیز حاصل جنگ سخت نرمی بود كه در حوزه‌ سیاسی بین ایران و آمریكا در عراق صورت گرفت و آمریكایی‌ها از یك رزمنده و باقی‌مانده از دوران دفاع مقدس یعنی حاج قاسم سلیمانی ضربه خوردند و آن هم در عرصه‌ سیاسی و نه نظامی.

در عراق فقط نیروی قدس درگیر بود
فرمانده کل سپاه با بیان این‌كه "در عراق فقط نیروی قدس درگیر بود" گفت: آمریكایی‌ها هر اقدامی انجام داده‌اند اما در نهایت شكست خورده‌اند و این‌ها موفقیت‌های بزرگی است كه علی‌رغم تمام فشارها به دست آمد.

دشمن به فتنه چشم امید داشت
جعفری در ادامه ادعا کرد: در طول 8 سال اخیر درگیری‌های داخلی سختی بین دو تفكر یعنی یكی دیدگاه مخالف انقلاب یا طرفدار توقف انقلاب و دیدگاهی كه در مقابل این‌ها مقاومت می‌كرد و در مسیر بازگشت به انقلاب قرار داشت نیز وجود داشت، دوران اصلاحات در زمان خود تقریبا یك طرفه بود چراكه هم مجلس و هم دولت را در دست داشت اما از سال 83 به بعد قدرت به دست نیروهای ارزشی افتاد اما آن‌ها با توجه به ریشه‌ها و اقداماتی كه داشتند مقاومت كردند و فتنه 88 اوج این درگیری و تقابل بود. دشمنان به فتنه 88 بسیار امید بسته بود و حتی برای آن دولت سایه تشكیل داده بودند.

فتنه 88 دنباله 30 ساله داشت
سردار جعفری با اطلاق لفظ "فتنه" به جنبش آزادی خواهانه مردم ایران، ضمن ادعای این‌كه "فتنه 88 دنباله 30 ساله داشت" مدعی شد: پایان این فتنه 9 دی بود حركتی كه مردم انجام دادند و از این آزمایش سخت الهی پیروز بیرون آمدند و شعار اصلی مردم در این روز حمایت از ولایت فقیه بود چراكه دانستند دشمنان هدفشان را در مخالفت با ولایت گذاشتند. در فتنه 88 دل‌های بسیاری از شیعیان و ستم‌دیدگان لرزید و به شدت نگران وضعیت و سرنوشت انقلاب شدند به طوری كه سید حسن نصرالله می‌گفت شخصیت‌های بزرگی با او تماس گرفته و اظهار نگرانی و حتی گریه كرده‌اند.

جعفری اظهار عقیده کرد: پایان خوش فتنه 88 ، 9 دی بود كه خط بطلانی در تفكر توقف انقلاب كشید.

از پایان 89 بیداری اسلامی شروع شد
فرمانده کل سپاه در ادامه مدعیات خود ادامه داد: با این تحلیل بیداری اسلامی تنها یك سال طول كشید و این یك سال را هم می‌توان به عنوان ضریب اطمینان ملت‌های ستمدیده گذاشت كه می‌خواستند مطمئن شوند كه آیا انقلاب از این گردنه‌ها عبور می‌كند یا نه؟ و لذا از پایان سال 89 این بیداری آغاز شد.

مرحله چهارم؛ نهضت بیداری
وی با بیان این‌كه "از اول سال 90 وارد مقطع چهارم انقلاب یعنی گسترش نهضت بیداری اسلامی شده‌ایم"» اظهار كرد: متاسفانه در سال نود شاهد آفت بزرگی بودیم آفت غرور از موفقیت‌های تاریخی و بی‌نظیر انقلاب اسلامی، غرور توسط افرادی كه نقش موثری‌ هم در انقلاب داشتند و برخی در سال 88 و برخی دیگر در سال 90 سقوط كردند.

فرمانده کل سپاه با بیان این‌كه "حوادث ابتدای 90 بسیاری را ناامید كرد" افزود: اما مردم و مسوولان ما باید در این مسیر طولانی پخته و آبدیده شوند ریزش‌هایی داشته‌ایم اما مطمئنا رویش‌ها بیشتر بوده است.

وی با بیان این‌كه «پیامدهای 33 سال استقامت از سال 90 شروع می‌شود» تصریح كرد: اگر از آفت غرور نیز بگذریم كه البته هنوز از آن عبور نكرده‌ایم و این آفت اثرات خود را حتی در خارج نیز گذاشته است، مطمئنا موفق می‌شویم و این باور به مردم دنیا منتقل می‌شود كه می‌توان در مقابل آمریكا و جهان سلطه ایستاد.

مردم جهان خسته شده اند
جعفری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌كه "ماهیت اتفاقات اروپا و آمریكا متفاوت است" ادامه داد: مردم از نظام فاسد سرمایه‌داری و امپریالیستی خسته و دلسرد شده‌اند و به ناكارآمدی آن پی برده‌اند اما برای این موضوع احتیاج بود كه ملتی 30 سال ایستادگی كند و فریاد بزند و امروز می‌بینیم كه مردم جهان به بركت خون شهیدان و ایستادگی مردم قهرمان و ولایی ایران پی برده‌اند كه می‌توان در مقابل فشارها ایستادگی كرد.

سرنوشت بسیج و سپاه با انقلاب گره خورده
وی با بیان این‌كه "بسیج و سپاه حافظان رسمی انقلاب هستند" گفت: بسیج و سپاه كه سرنوشتشان با انقلاب گره خورده است نقش تعیین كننده‌ای دارند انقلاب راه خود را پیدا كرده است و از امتحانات سختی عبور كرده است. اما این سوال به ویژه برای بسیجیان دانشجو وجود دارد كه تكلیف آن‌ها امروز چیست؟

وی با بیان این‌كه "وضع امروز قابل قبول نیست" اظهار عقیده کرد: نیروهای مدافع انقلاب باید بسیار فكر كنند كه امروز چه رسالت‌هایی بردوش دارند، حفظ توسعه و تعمیق انقلاب اسلامی در داخل یكی از این كارهای سخت و اصلی ماست در سه مرحله‌ای كه مقام معظم رهبری برای انقلاب برشمرده‌اند یعنی پیروزی انقلاب، تثبیت و استقرار نظام و مرحله‌ سوم دولت اسلامی. كه دو مرحله آن با موفقیت پشت سر گذاشته شده است اكنون باید برای مرحله سوم آن یعنی تشكیل دولت اسلامی كه این تنها شامل قوه مجریه نمی‌شود تلاش كنیم.

وی با بیان این‌كه "تغییر بروكراسی كشور كار بسیار دشواری است و امروز این تكلیف بر عهده‌ دانشجویان بسیجی است" گفت: من در سال 58 در همین دانشگاه تهران به خاطر انقلاب فرهنگی و چرندیاتی كه به خرد دانشجویان داده می‌شد می‌خواستیم دانشگاه را ببندیم و بستیم.

وی افزود: یكی از بدبختی‌های كشور ما این است كه در علوم انسانی هیچ كاری صورت نگرفته است. برای ایجاد تحول در علوم انسانی دانشجویان خود باید شروع كنند.

جعفری در پایان سخنان خود به بسیجیان گفت: انقلاب در مسائل دفاعی از این مرحله عبور كرده است و معضل اصلی امروز ما مسائل مدیریتی است و شما باید خود را برای حل این بحران‌ها آماده كنید.


 


درحالیکه منابع بین المللی از عدم رضایت انقلابیون مصری نسبت به وعده های رئیس شورای نظامی موقت، مبنی بر جلو انداختن تاریخ انتخابات آزاد و تداوم تحصن در میدان بزرگ پایتخت خبر داده بودند، مقام های نظامی مصر حاکم بر مصر، روز پنج‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای ، از کشته شدن معترضان طی ۵ روز اخیر معذرت خواسته ، تعهد کردند تا کسانی را که مسئول کشته شدن معترضان در میدان تحریر قاهره و دیگر نقاط مصر هستند به محاکمه بکشد.

خبرگزاری فرانسه سحرگاه پنجشنبه گزارش داده بود که با وجود موافقت شورای نظامی مصر با واگذاری قدرت پیش از زمان تعیین شده و در چارچوب یک رفراندم، انقلابیون مستقر در میدان التحریر قاهره، همچنان به تحصن خود ادامه داده و از سخنرانی تلویزیونی ژنرال طنطاوی، رئیس‌ شورای نیروهای مسلح نظامی مصر راضی نشده اند و درگیری بین پلیس مصر و معترضان در میدان تحریر و نواحی اطراف آن، پس از وقفه ای کوتاه، بار دیگر آغاز شده است.

این گزارش ها حاکی از آن بود که تلاش دانشگاه الازهر و ارتش مصر برای پایان دادن به درگیری معترضان و پلیس بی نتیجه مانده و زد و خوردهای شدیدی از عصر چهارشنبه در نواحی مرکزی پایتخت آغاز شده است.

اما منابع بین المللی، ظهر پنجشنبه به وقت محلی گزارش داده اند که ارتش مصر با انتشار بیانیه‌ای از کشته شدن معترضان طی ۵ روز اخیر معذرت خواست و تعهد کرد تا کسانی را که مسئول کشته شدن معترضان در میدان تحریر قاهره و دیگر نقاط مصر هستند به محاکمه بکشد.ارتش مصر ضمن "ابراز تأسف" از کشته شدن مردم در این زد و خوردها "ازشهادت فرزندان وفادار مصر عمیقاً عذرخواهی" کرد و به بازماندگان آنان تسلیت گفت.

بر اساس بیانیۀ شورای عالی نیروهای مسلح مصر، میان نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان در مورد متوقف کردن رویاروئی ها توافقی حاصل شده است.

شورای عالی نیروهای مسلح مصر در بیانیۀ خود قول داد که در مورد چگونگی کشته شدن تظاهر کنندگان تحقیق کرده و مقصران را مجازات کند.

شورای عالی نیروهای مسلح مصر در این باره پس از عذر‌خواهی نسبت به این حوادث نوشت که "نیروهای مسلح مصر از درگذشت این شهیدان در میان پسران وفادار مصر تأسف می‌خورد."

ژنرال‌های ارشد مصری نیز روز چهارشنبه در نطق‌های تلویزیونی خود به مردم این کشور تسلیت گفتند و از مردم خواستند تا آنها را با رژیم حسنی مبارک مقایسه نکنند.

این ژنرال‌ها تأکید کردند که قصد آنها ماندن بر سر قدرت نیست و حاضرند برای انتقال قدرت به غیرنظامیان همه‌پرسی برگزار کنند.

درگیری‌های میدان تحریر جمعه شب پس از آن آغاز شد که نیروهای امنیتی و پلیس تحصن زخمی‌شدگان و خانواده‌های کشته‌شدگان انقلاب ۲۵ ژانویه مصر را با توسل به زور متفرق کردند. پس از آن بر شمار معترضان افزوده شد و شماری از معترضان تلاش کردند به ساختمان وزارت کشور برسند که با نیروهای امنیتی درگیر شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پلیس ضدشورش مصر و معترضان پس از گفت‌وگو، از شامگاه چهارشنبه قرار آشتی گذاشته‌اند و خبرنگاران وضعیت میدان تحریر را پنج‌شنبه آرام توصیف می‌کنند.این در حالیست که گزارشها حاکیست درگیری‌های خیابانی در قاهره به شهرهای دیگر مصر نیز کشیده شده است. در پی حمله معترضان به مرکز نیروهای امنیتی در اسکندریه زد و خورد شدیدی میان ماموران انتظامی و تظاهرکنندگان رخ داد. از شهرهای اسماعلیه و طنطا نیز گزارش‌های مشابه می‌رسد.

بنا به گزارش‌هامعترضان تعهد کرده‌اند تا برکناری ارتش از قدرت هم‌چنان به اعتراضات خود ادامه بدهند.

انتقادهای بین‌المللی نسبت به خشونت پلیس مصر علیه معترضان رو به افزایش است و در این رابطه ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه به‌کارگیری خشونت توسط پلیس مصر علیه معترضان را محکوم کرد و نسبت به تداوم خشونت در مصر هشدار داد.


 


رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه به‌خاطر کشتار بیش از ۱۳ هزار علوی و کرد توسط ارتش ترکیه در دهه ۱۹۳۰ میلادی عذرخواهی کرده است.

آقای اردوغان اولین مقام عالی‌رتبه ترک است که به دلیل وقوع این حادثه عذرخواهی می‌کند.

ارتش ترکیه در دهه ۱۹۳۰ با بمباران هوایی و استفاده از گازهای سمی به سرکوب شورش علوی‌ها و کردها در منطقه درسیم دست زد.

نخست‌وزیر ترکیه در جریان نطقی که از تلویزیون این کشور پخش می‌شد، گفت: "اگر نیاز به عذرخواهی در این‌باره باشد و اگر چنین چیزی باید در کتاب‌ها ثبت شود، من به‌خاطر این حادثه عذرخواهی می‌کنم."

این اقدام آقای اردوغان در حالی صورت گرفته که تنش بین ترکیه و اقلیت علوی و کرد این کشور بالا گرفته است.

بعضی از علوی‌ها و کردها با دیده تردید به عذرخواهی آقای اردوغان نگاه کرده‌اند.

به گفته آنها این اقدام نخست‌وزیر ترکیه حرکتی فرصت‌طلبانه علیه حزب سکولار جمهوری‌خواه خلق است که در آن زمان قدرت را در اختیار داشت.

این حزب در ماه جاری به دلیل صحبت‌های یکی از نمایندگانش که از منطقه درسیم است، با مشکلاتی روبه‌رو شده است. این نماینده از حزب جمهوری‌خواه خلق خواسته تا مسئولیت کشتار علوی‌ها و کردها را در دهه ۱۹۳۰ برعهده بگیرد.

تاریخچه این کشتار

این کشتار درحد فاصل سال‌های ۱۹۳۶ تا ۱۹۳۹ یعنی زمانی اتفاق افتاد که جمعیت علوی‌ها و کردهای ساکن در جنوب شرق منطقه درسیم با تلاش‌های جمهوری تازه‌تاسیس ترکیه که قصد اعمال قدرت را داشت، به مخالفت برخاستند.

بعضی از شورش‌های علوی‌ها و کردها علیه دولت ترکیه ریشه در همین واقعه دارد.

این واقعه برای مردم ترکیه، موضوعی حساس است به این دلیل که کمال آتاتورک ملقب به پدر ترکیه مدرن، در آن زمان رئیس‌جمهور ترکیه بود و دخترخوانده او اولین خلبان زنی بود که در بمباران این منطقه حضور داشت.


 


جـــرس: در واکنش به بازداشت مسعود سپهر، فعال جنبش سبز و استاد علوم سیاسی دانشگاه آزاد شیراز، دانشجویان این دانشگاه بیانیه ای صادر کرده و خواستار آزادی فوری استاد خود شدند.

مسعود سپهر استاد علوم سیاسی و از اعضای ارشد سازمان مجاهدین انقلاب، صبح پنج شنبه ۲۶ آبان در منزل خود دستگیر شد.

به گزارش منابع خبری جرس، دانشجویان دانشگاه آزاد شیراز در اعتراض به بازداشت دکتر مسعود سپهر استاد علوم سیاسی این دانشگاه و از اعضای ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی بیانیه ای صادر کردند.

در این بیانیه آمده است: در روزهای اخیر بازهم ضربه دیگری بر پیکر نحیف جامعه علمی کشور ما وارد شد و ما دانشجویان دانشگاه آزاد شیراز در کمال ناباوری شاهد به بند کشیده شدن معلم ارزنده خود ، دکتر مسعود سپهر بودیم.این ناباوری از آن روی بود که ما حبس را جزای مردی دیدیم که جز به جستجو و تحقیق سخنی نگفت و جز برای رشد علم و بسط آگاهی نکوشید و جز به امنیت و آبادانی ایران نیاندیشید و در این راه نیز لحظه ای اصول انسانی و اخلاقی و ایمانی را زیر پا نگذاشت و از دایره قانون اساسی کشور خارج نشد.

افسوس که تاریخ ما دیرگاهیست که نیک ترین فرزندان خود را اینگونه جزا می دهد.اما باز هم امید است که فرمان به دستان امروز که به حذف نخبگان و دلسوزان و فرهیختگان این مرز و بوم کمر بسته اند از تاریخ درس بگیرند و این راه رفته را بازگردند و ما نیز هرچه زودتر شاهد حضور معلم عزیزمان بر سر کلاس هایمان باشیم.


 


آیت‌الله آملی‌لاریجانی با تبریک فرا رسیدن هفته بسیج گفت: بسیج صرفاَ یک نهاد نظامی نیست بلکه نهادی مبتنی بر ارزش‌های اسلامی است و با تاکید بر ارزش‌های الهی و بر اساس فکر بلند امام راحل (ره) تشکیل شده و در همین راه هم گام برخواهد داشت.

رییس قوه قضاییه در جلسه مسئولان عالی قضایی نقش بسیج در اقتدار و استواری نظام اسلامی را مهم توصیف کرد و گفت: بسیج به همراه نیروهای مسلح دیگر کشور که همه در راستای انقلاب اسلامی هستند، موجب شد که مقاومت و دفاع مردم ما دوچندان بشود و از این جهت نقش بسیار مهمی در اقتدار و استواری کشور داشته است و ما از خداوند متعال توفیقات بیشتر این نهاد را خواستاریم و امیدواریم همیشه در راه ارزش‌هایی که بر اساس آن، این نهاد تاسیس شده گام بردارد.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای غدیر افزود: سردار بی‌ادعا، شهید حاج حسن تهرانی‌مقدم سرداری کم‌نظیر در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که در تحقیقات و در توانمندی موشکی کشور نقش بسیار مهمی داشت و ما از خداوند متعال علو درجات همه این شهیدان عزیز را خواستاریم و امیدواریم که با ارواح طیبه ائمه‌اطهار(ع) و شهدا محشور شوند.

رییس قوه قضاییه در ادامه به فشارهای کشورهای غربی به ویژه آمریکا بر کشورمان اشاره کرد و اظهارکرد: در چند روز اخیر کشورهای غربی خصوصاً آمریکا تلاش فراوانی کردند که از جهات متعددی به کشور ما فشار وارد و حتی گاهی با اشاره و کنایه بحث حمله نظامی را مطرح کنند و از طریق نهادهای بین‌المللی نظیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کمیته سوم حقوق بشر سازمان ملل که تحت فشار و تحت تاثیر آنها هستند قطعنامه‌ای علیه کشور ما صادر کردند.

آملی‌لاریجانی تأکید کرد: وظیفه این نهادهای بین‌المللی حمایت از قانونمندی در جهان است، نه منعکس کردن آرای کشورهای زورمند و زورمدار و نه کسانی که خودشان را سلطان بی‌رقیب در دنیا می‌دانند و این مساله بسیار زشت و زننده است که یک سند بین‌المللی مثل قطعنامه آژانس یک هفته پیش از انتشار در اختیار کشورهای قدرتمند جهان قرار می‌گیرد در حالی که چنین قانونی در آنجا حاکم نیست که باید قطعنامه‌ها در اختیار چند قدرت مسلط در دنیا باشد.

رییس قوه قضاییه افزود: این مساله یک خلاف آشکار قانونی بود که انجام شد و خود آمریکایی‌ها هم اعتراف کردند که مضمون قطعنامه همان بود که ما می‌خواستیم. این نشان از یک هماهنگی قبلی دارد و ما بسیار متاسفیم که نهادهای بین‌المللی به این آشکاری وجهه خودشان را در بین مردم دنیا از دست می‌دهند.

رییس قوه قضاییه اتکا ملت ایران به باورها و اعتقادات دینی را موجب عزت و سرافرازی آنان دانست و گفت: قدرت‌های پوشالی بدانند که ملت ما براساس دین و اعتقاد خود عمل می‌کند که یکی از زیباترین آیات کتاب آسمانی‌اش این است که «ولا یَحزُنکَ قَولُهُم انِّ‌العِزَّه للهِ جَمیعاً» که مطابق آن اعتقاد ما بر این است که تمام عزت در نزد حق‌تعالی است و هرکس به حق‌تعالی نزدیک‌تر شد عزیزتر و قدرتمندتر است و بنابراین ملتی که به کتاب آسمانی و به راهی که برایش ترسیم کرده یقین دارد از این قدرت‌های پوشالی هیچ خوفی نخواهد داشت.

آملی‌لاریجانی افزود: کشورهای غربی به‌خاطر این‌که قرن‌ها در فریبکاری سیر کرده‌اند و با حیله‌گری منابع کشورها را ربوده وکشورها را زیر سیطره استعماری داشته‌اند نمی‌توانند بفهمند که چطور یک ملت وقتی شهادت را قبول می‌کند و قدم برداشتن در راه خدا را مجاهدت می‌داند و از شهادت استقبال می‌کند دارای چنان قدرتی می‌شود که از هیچ فشار و ظلم و ستمی خوف نخواهد داشت.

رییس قوه قضاییه گفت: حق‌تعالی وقتی کسی در مسیر او قرار بگیرد او را قدرتمند می‌کند اما کشورهای استکباری این مطلب را نمی‌فهمند؛ ولی باید بدانند که این کشور بیش از سی سال در مقابل این دشمنی‌ها و این رفتارهای ظالمانه مقاومت کرده است.

آملی‌لاریجانی با اشاره به اینکه «پاسخ ملت ما همان است که مقام معظم رهبری فرمودند: ما ملتی نیستیم که بنشینیم و تماشا کنیم قدرت‌های پوشالی که از درون موریانه خورده‌اند ملت استوار و پولادین ایران را تهدید کنند. هرکسی فکر تجاوز به جمهوری اسلامی ایران در مخیله‌اش خطور کند، باید خود را آماده دریافت سیلی‌های محکم و مشت‌های پولادین کند» گفت: امیدواریم کار به این سیلی‌های محکم نرسد.

رییس قوه قضاییه به مساله حقوق بشر و رفتارهای دوگانه و متناقض غربی‌ها نیز اشاره کرد و افزود: در مساله حقوق بشر هم دست آمریکایی‌ها و غربی‌ها رو شده، که آخرین نمونه‌اش همین رفتاری است که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها با مردم خودشان دارند و همه مردم دنیا می‌بینند که رفتار پلیس آنها با عده‌ای که به ظلم‌ها و بی‌عدالتی‌ها معترض هستند و اعتراض‌شان هم مسالمت‌آمیز است، چگونه است و چطور عده‌ای از مردم که به بی‌عدالتی‌ها معترضند به خاک و خون کشیده شده‌اند.

لاریجانی با تأکید بر این نکته که «در تمام دنیا هرکجا جنگ و درگیری و خشونت هست ردپای آمریکا هم دیده می‌شود» گفت: مردم آن‌وقت چطور قبول کنند که شما برای حقوق بشر دل می‌سوزانید. در حالی که اسرائیل که از همه نوع حمایت‌های آمریکا و کشورهای غربی بهره‌مند است علنی بمب اتمی ساخته و با آژانس هم هیچ همکاری ندارد، هیچ قرارداد بین‌المللی در مورد مساله اتمی امضا نکرده و هیچ کارشناس آژانس را به کشورش راه نداده، اما کسی کاری به آنها ندارد.

رییس قوه قضاییه سپس به تشریح رفتار و نگرش ایران به مقوله انرژی هسته‌ای پرداخت و گفت: ما همواره گفته‌ایم بحث انرژی هسته‌ای در کشور ما صلح‌آمیز است و بحث بمب اتم و امثال‌ها مطرح نیست.

قراردادهای آژانس را پذیرفته‌ایم. کارشناس‌ها به این کشور آمده‌اند و دائماً رصد می‌کنند اما شما ببینید رفتار این کشورها چقدر دوگانه است.

آملی‌لاریجانی با اشاره به اینکه «نحوه برخورد این کشورها با مساله حقوق بشر ابزاری است» به سفر دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان نیز اشاره کرد و گفت: از دبیر ستاد حقوق بشر آقای محمدجواد لاریجانی تشکر می‌کنم که در مناظره‌های بسیار خوب و استوارش این دورویی و دوگانگی را به رخ آمریکایی‌ها کشید و با صدای رسا اعلام کرد که آمریکا خودش پشت سر هر تروری در دنیاست و خودش تروریست بزرگ دنیا است.

رییس دستگاه قضا سپس به موضوع پیگیری فساد مالی بانکی اشاره کرد و گفت: قوه قضاییه مکرر اعلام کرده که این پرونده را با دقت و سرعت رسیدگی می‌کند. هر چند ابعاد این پرونده بسیار گسترده است و هر روز هم که جلو می‌رویم ابعاد جدیدی پیدا می‌شود که طبیعتاً باید دیده و رسیدگی بشود.

لاریجانی وظیفه و عملکرد قوه قضاییه را جدا از شعار و بحث‌های رسانه‌ای برشمرد و تأکید کرد: کار قوه قضاییه کار قانونی است و کارش شعاری نیست که یک روز یک جور شعار بدهیم و یا با یک کلمه و جمله تمام بکنیم. بلکه باید ابعاد مساله بررسی شود تا به کسی هم ظلم نشود و از طرفی هم بحث حقوق ملت مطرح است که باید استیفای حقوق مردم بشود.

رییس قوه قضاییه افزود: متأسفانه عده‌ای که منافع‌شان ظاهراً درخطر است تلاش می‌کنند با جوسازی‌های رسانه‌ای، فضای رسانه و فضای عمومی کشور را آلوده کنند تا شاید جوانب مساله روشن نشود. این افراد یک روز برخی را تطهیر می‌کنند و روز دیگر عده‌ای را مقصر محسوب می‌کنند اما گویا نمی‌دانند که ما یک دستگاه قضایی هم در کشور داریم که مسئول رسمی رسیدگی است و جای رسیدگی در روزنامه‌ها و مصاحبه‌ها نیست و لذا باید بدانند که دستگاه قضایی مقهور این جوسازی‌ها نخواهد شد.

لاریجانی گفت: بارها گفته‌ام که اگر بنا باشد دستگاه قضایی براساس این فضاسازی‌ها کار کند باید هر روز یک طرف بچرخد در حالی که مسیر قانونی ما روشن است و رسیدگی‌ها براساس مطالبی که از خود متهمان به دست می‌آید و براساس قراین و مستنداتی که وجود دارد و کم هم نیست به صورت همه‌جانبه خواهد بود و در هر مرحله هم امیدواریم به اندازه کافی مساله شفاف باشد که بتوانیم به اطلاع مردم برسانیم.

رییس قوه قضاییه افزود: همه باید بدانند که ما نمی‌توانیم از مساله رسیدگی به این پرونده کوتاه بیاییم؛ حتی اگر کسانی هم صدایشان بلند شود باز هم ما کار خود را انجام می‌دهیم و چون پای استیفای حقوق ملت در پیش است ما نمی‌توانیم در این مساله عقب‌نشینی کنیم.

آملی‌لاریجانی، حجت الاسلام والمسلمین اژه‌ای را قاضی برجسته و با سابقه دانست و گفت: مطمئنم که آقای اژه‌ای که قاضی برجسته و باسابقه بسیار خوبی است و در این کار نظارت و مسئولیت را پذیرفته‌اند، با دقت و با قاطعیت و بدون این‌که به کسی بخواهد اجحاف بشود به این مساله رسیدگی خواهند کرد.

وی افزود: این‌که افرادی بگویند شما چرا کسانی را دستگیر می‌کنید چرا عده‌ای را احضار می‌کنید و یا چرا بازداشت می‌کنید واقعاً حرف‌های نادرستی است و من اخطار می‌کنم به این افراد که بی‌جهت فضای کشور را آلوده نکنند و در مسیری که نه به نفع خودشان و نه به نفع نظام است گام برندارند. چرا که کشور نیاز به آرامش و همدلی و وحدت دارد.

رییس قوه قضاییه دستگاه قضایی را «نهاد موظف و مسئول در جمهوری اسلامی برای رسیدگی به اینگونه تخلفات و جرایم دانست» و گفت: هیچ حقی هم از حق عمومی مردم بالاتر نیست. ما موظفیم رسیدگی کنیم و اگر روزی کنار بکشیم و عقب‌نشینی کنیم، خیانت کرده‌ایم. بنابراین چاره‌ای جز این نیست که نهاد رسمی رسیدگی‌کننده، در این کشور در یک فضای آرام و معقول به این مساله رسیدگی کند چرا که حقوق مردم، اموال مردم و اموال عمومی چیزی نیست که ما بتوانیم بگوییم حالا کسی را که به یک چنین فساد بزرگ اقتصادی دامن زده و افراد متعددی به او کمک کردند، رهایش کنیم.

در ادامه این جلسه، موضوع نحوه اجرای احکام مدنی در سراسر کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با بررسی دقیق ماده 10 قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب و سایر مواد قانونی مرتبط، بر تمرکز اجرای احکام تاکید شد و مقرر شد جلسه تبیین و بررسی دقیق‌تر نحوه اجرای این موضوع با حضور جمعی از رؤسای کل دادگستری استان‌ها و برخی از مسئولان عالی قضایی برگزار شود.


 


رييس‌جمهور با تاكيد بر اينكه ملت ايران سر سوزني از حقوق خود عقب‌نشيني نكرده و اجازه نخواهد داد كوچكترين دست‌اندازي به حقوقش صورت گيرد، با اشاره به بهانه‌تراشي سلطه‌گران براي ايجاد اخلال در نظام بانكي كشورمان گفت: «بحران اقتصادي غرب ناشي از زياده خواهي سرمايه اندوزان غربي است و راه حل آن دست اندازي به ثروت ساير ملت نيست و كشورهاي غربي بدانند، اگر كوچكترين دست‌اندازي به ذخاير ارزي ملت ايران داشته باشند، ملت ايران آن را به منزله يك دزدي بزرگ محسوب كرده و با عاملين آن مانند دزدها برخورد خواهد كرد».

به گزارش فرارو به نقل از پایگاه اطلااع رسانی ریاست جمهوری، محمود احمدي‌نژاد بعد از ظهر چهارشنبه در ديدار مردم شهرستان پاكدشت اظهار داشت: «سرعت افزايش ذخاير ارزي و پيشرفت اقتصادي ملت ايران زياد شده است و قدرت‌هاي سلطه‌گر كه دچار بحران و مشكلات اقتصادي فراواني هستند با مشاهده اين وضعيت به بهانه‌تراشي براي ايجاد اخلال در نظام بانكي كشورمان روي آورده‌اند».

رييس‌جمهور با اشاره به سردمداري آمريكا و دنباله‌روي برخي دولت‌هاي اروپايي در دشمني با ملت ايران خاطرنشان كرد: «زماني كه ارباب بزرگ موضوعي را عليه ملت ايران مطرح مي‌كند، نوچه‌هاي اروپايي هم چشم بسته و مانند نوكرهاي بي‌اختيار بلافاصله حرف او را تكرار مي‌كنند و دولت آمريكا در حالي از قطع يا كاهش ارتباطات بانكي با ايران سخن مي‌گويد كه 32 سال است با ايران رابطه اقتصادي و بانكي چنداني ندارند».

دكتر احمدي‌نژاد با بيان اينكه بحران اقتصادي غرب ناشي از زياده خواهي سرمايه اندوزان غربي است، افزود: «يك مشت سرمايه‌دار با خيانت، دزدي، جنايت و بي‌عدالتي كشورهاي غربي را دچار مشكلات اقتصادي كردند و اينان به جاي رفع مشكل، از بلوكه كردن ثروت ساير ملت‌ها و دست‌اندازي به منابع ديگران سخن مي‌گويند».

دكتر احمدي‌نژاد با اشاره به متهم كردن ملت ايران به پولشويي از سوي سلطه‌گران گفت: «ملت ايران نيازي به اينگونه اقدامات ندارد چرا كه پولشويي كار قاچاقچيان مواد مخدر است و ريشه همه قاچاقچيان مواد مخدر در كشورهاي آمريكايي و اروپايي مي‌باشد و اين موضوع قابل اثبات است كه سلطه‌گران در هر جا قدم گذاشته‌اند، از جمله افغانستان توليد مواد مخدر در آنجا زياد شده است».

رييس‌جمهور گفت: «كساني كه ملت ايران را كه اهل عدالت و پاكي است به پولشويي متهم مي‌كنند، نصيحت مي‌كنيم كه دست از اينگونه اقدامات برداشته و خيال نكنند با بداخلاقي‌ و چنگ و دندان نشان دادن‌ها، ملت ايران را از حركت به سمت قله‌هاي عزت و پيشرفت منصرف خواهد كرد».

وي خاطر نشان كرد: «تمام بهانه‌جويي هاي سلطه گران براي اين است كه ايران كشوري پيشرفته و آباد نباشد و از مسير پيشرفت منحرف شود و طرح موضوعاتي مانند بمب اتم، ترور و تحريم بانك ها همه بهانه‌هايي هستند كه جلوي پيشرفت ملت بزرگ ايران را بگيرند و راه خنثي‌كردن توطئه‌هاي دشمنان، تلاش براي ساختن ايران است».

پاسخ احمدی نژاد به دور جدید تحریم بانکهای ایرانی از سوی غرب


 


جرس: جمعی از جهره های فرهنگی و دانشگاهی و اصلاح طلب شهرستان اراک در بیت آیت الله العظمی منتظری در قم حضور یافتند و ضمن قرائت فاتحه برای شادی روح آن مرحوم, در مورد مسائل روز صحبت‌ کردند. احمد منتظری در این دیدار که هفته گذشته صورت گرفت، گفت: "با نظارت استصوابی شورای نگهبان انتخابات واقعی نخواهیم داشت. در این نوع نظارت شورای نگهبان هر کس را که صلاح و صواب بداند از بین کاندیداها انتخاب می‌کند و مردم مجازند فقط از بین آنان انتخاب نمایند. "وی در بخش دیگری از سخنانش گفت:" مملکت متعلق به همه مردم است و همه می‌خواهیم هر روز آبادتر و آبرومندتر از قبل باشد. حاکمیت باید نه تنها صاحبان نظرات مخالف را زندانی نکند بلکه از آنان تقاضا کند که در مجلس حاضر باشند و نظرشان را بگویند. " به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله منتظری، شرح کامل این جلسه به قرار ذیل است:


بسم الله الرحمن الرحیم


یکی از مناسبت‌های روز، عید غدیر و نصب مولی امیرالمومنین به امامت است. مردم ایران، شیعه و شیفته امام علی(ع) هستند و من فکر می‌کنم ملت ما بیشتر به خاطر سیره زندگی ایشان و مواردی که از اجرای عدالت و آزادی در حکومت چند ساله آن حضرت می‌شنیدند و چهره زیبایی از حکومت اسلامی ترسیم کرده بودند، با امیدواری حرکت کردند و درسال 1357 پیروز شدند.

علی(ع) در زمانی که امام مسلمین بود در جمع مسلمین مورد دشنام قرار گرفت. بعضی می‌خواستند آن شخص را حتی به قتل برسانند. ایشان فرمودند کسی که دشنام داده جوابش فقط دشنام است ولی اگر عفو شود بهتر از این است که انتقام‌گیری شود. یا در آن وقتی که با یک شخص یهودی اهل ذمّه در مورد زره ایشان به دادگاه رفتند. دادگاهی که حاکم آن دادگاه را، خود حضرت نصب کرده بودند، چون دلایلی که یک قاضی وظیفه دارد طبق آن عمل کند در ظاهر به نفع آن ذمّی بود، آن قاضی حکم به نفع او می‌دهد. یک چنین قضاوتی برای ما مثل خواب و خیال است. امیدواریم که یک چنین عدالت و آزادی که در زمان امام امیرالمومنین بوده است در زمان ما حاصل شود.

متأسفانه الآن به دستورات حضرت علی(ع) نه تنها در دولت و قوه قضائیه, بلکه در حوزه علمیه هم عمل نمی‌شود. مثلا از جمله تعالیم آن حضرت در نهج البلاغه، مبارزه با خرافات است که بسیاری، حتّی در بیوت مراجع معظم تقلید، به آن دامن می‌زنند و برای بالا و پایین بردن افراد به این خرافات متوسل می‌شوند به حدّی که حتی ادعا می‌کنند که بعضی از مراجع تقلید علم غیب دارند. هنگامی که حضرت علی(ع) می‌خواستند به جنگ نهروان بروند یکی از منجّمین گفت الان ساعت خوب نیست. حضرت خیلی ناراحت شدند و گفتند: "فمن صدّق بهذا فقد کذّب القرآن" یعنی اگر کسی این حرف را تصدیق کند در واقع قرآن را تکذیب کرده است. چون در قرآن آمده است: «قل لایعلم من فی السموات و الارض الغیب الّا الله» غیب را غیر از خدا کسی نمی‌داند. در همان‌جا حضرت به جنبه علمی نجوم اشاره و می‌فرماید علم نجوم برای راهنمایی در برّ و بحر است. یعنی در بیابان و دریا، انسان باید نجوم راهنمایش باشد. امیدوارم که همه بتوانیم در حد خودمان به رهنمود‌های زندگی‌ساز حضرت علی(ع) عمل کنیم.


اما در مورد انتخابات:


اولا: با نظارت استصوابی شورای نگهبان انتخابات واقعی نخواهیم داشت. در این نوع نظارت شورای نگهبان هر کس را که صلاح و صواب بداند از بین کاندیداها انتخاب می‌کند و مردم مجازند فقط از بین آنان انتخاب نمایند. صورت مذاکرات مجلس خبرگان قانون اساسی موجود است، علت مطرح کردن این اصل در مجلس خبرگان قانون اساسی این مسئله بوده است که چون انتخابات را دولت‌ها و حکومت‌ها به دست می‌گیرند و نظرات خودشان را به مردم تحمیل می‌کنند بنابراین باید یک نهادی بر آن نظارت کند تا حاکمیت نتواند این کار را انجام دهد. علاوه بر صورت مذاکرات مجلس خبرگان، همان کسانی که این قانون را تصویب کردند این را شهادت می‌دهند. آیت الله العظمی منتظری که ریاست آن مجلس را بر عهده داشت بارها این شهادت را داده بود و در آثار ایشان منعکس است.

حتی اگر همه احزاب و روزنامه‌ها فعال شده و خبرنگاران و زندانیان سیاسی و محصورین آزاد گردند ولی نظارت استصوابی باشد باز این انتخابات واقعی نیست بلکه انتصابات است.

ثانیاً: مملکت متعلق به همه مردم است و همه می‌خواهیم هر روز آبادتر و آبرومندتر از قبل باشد. حاکمیت باید نه تنها صاحبان نظرات مخالف را زندانی نکند بلکه از آنان تقاضا کند که در مجلس حاضر باشند و نظرشان را بگویند. کسانی که موافق هستند فقط تایید می‌کنند و حرف تازه و قابل طرحی ندارند و حضور یا عدم حضورشان تفاوتی نمی‌کند. یعنی حاکمیت حتی اگر قبول هم ندارد که آزادی حق همه مردم است باز باید از مخالفین خواهش کند که بیایند و نظر بدهند تا باعث تضارب آرا شده و طبق قرآن کریم که می‌فرماید: "فبشّر عباد الذین یستمعون القول فیتّبعون احسنه " آن قول احسن انتخاب شود. ما این منابع غنی و آبرومند را در قرآن و نهج البلاغه داریم اما از آن استفاده نمی‌کنیم و یا استفاده بد می‌کنیم. در باب مشورت، قرآن می‌گوید با آن کسانی مشورت کن که مخالف هستند. می‌فرماید: "استغفر لهم و شاورهم فی الامر" یعنی قرار است پیغمبر برای آنانی که کارخلافی کرده‌اند هم طلب بخشش کند و هم آنان را طرف مشورت قرار دهد.
بسیار باعث تاسف است که ما چنین فرهنگی غنی داریم ولی چنین استفاده زشتی از آن می‌کنیم و به همه جهان هم اعلام می‌کنیم که نمونه اسلام و تشیع هستیم!! هر کسی که این کار را انجام دهد باید از خدا طلب بخشش کند که دین را بد معرفی کرده است.

یادم هست از استفتائاتی که مرحوم آیت الله العظمی منتظری جواب می‌دادند مشخص بود که برای آبروی دین و مذهب نزد دیگران، حساب جدا قائل بودند. مثلا در مورد قمه زدن می گفتند: "اگر موجب وهن مذهب باشد باید خودداری شود".

امیدوارم که اگرچه دیر شده اما نگذاریم دیرتر از این شود، آن کسانی که این راه کج را می‌روند می‌توانند برگردند، اگر کسی بگوید من اشتباه کردم نه تنها کوچک نشده بلکه نشانه عظمت روحش هست، هنوز هم جای جبران هست، بیایند کسانی را که بی‌گناه زندانی هستند آزاد کنند، به افراد آزادی بدهند، آزادی فکرکردن، آزادی انتخاب عقیده، آزادی انتخاب. واقعا طوری باشد تا مردم بتوانند آن کسی را که می‌خواهند انتخاب کنند. اگر هم نمی‌خواهند این مقدار آزادی را به مردم بدهند، لطفی و رحمی به اسلام بکنند و بگویند این حکومت، اسلامی نیست تا آن کارهای خلاف که صورت می‌گیرد به اسم دین نباشد. بگویند ما یک حکومت خاصی داریم و فعلا مصلحت می‌دانیم به هر صورت که شده آن را حفظ کنیم.

امیدوارم شرایط یک انتخابات آزاد فراهم گردد وگرنه شرکت در انتخابات غیرواقعی و نمایشی, کار بیهوده‌ای است و مردم شریف آن را نمی‌پذیرند.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.

1390/9/3
احمد منتظری


 


آیت الله هاشمی رفسنجانی با صدور پیامی درگذشت برادر آقای محمدرضا رحیمی را تسلیت گفت.

به گزارش آفتاب، متن پیام تسلیت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بدین شرح است:


جناب آقای رحیمی

درگذشت اخوی محترم‌تان را تسلیت می‌گویم.
از درگاه خداوند متعال برای آن فقید سعید رحمت واسعه و برای بازماندگان به‌ویژه جناب‌عالی صبر و اجر مسألت می‌کنم.


 


روزنامه رسالت در سرمقاله خود با عنوان «پایگاه اجتماعی اصول‌گرایان» نوشت: اصرار بر دو دوستگی اصول‌گرایان و حتی استقبال از تکثر سیاسی در این جریان با چه هدفی صورت می‌پذیرد و کسانی که این موضوع را هدایت می‌کنند چه رویایی در سر دارند؟

*سه جریان عمده از چندپارگی اصول‌گرایان استقبال می‌‌کنند: ۱- ائتلاف جریان اصلاح‌طلب و کارگزاران ۲- گروه انحرافی ۳- اپوزیسیون و دشمنان داخلی و خارجی انقلاب اسلامی

*ائتلاف جریان اصلاح‌طلب و کارگزاران که فعالیت‌های انتخاباتی خود را به شکل چراغ خاموش آغاز کرده است به عنوان رقیب اصلی اصول‌گرایان، با علم به یکپارچگی پایگاه اجتماعی اصول‌گرایان طبیعی است که از شکسته‌شدن رای نامزدهای اصول‌گرا به خصوص در شهرهای بزرگ استقبال کنند. این جریان به همین منظور تلاش می کند بدون تابلو مشخص وارد عرصه شود و تا آخرین لحظه با طرح فریب شرط گذاری و یا تحریم انتخابات، آمدن یا نیامدن خود را در هاله ای از ابهام قرار می دهد. چرا که آنها معتقدند حضور شناسنامه دار و چراغ روشنشان منجر به انسجام جریان اصولگرا می شود. دوم خردادی ها رویای فتح جنگی را در سر می پرورانند که رقیب آنها پیش از رسیدنشان از درون چند تکه شده باشد و منازعات درون گروهی رمقی برای ادامه رقابت برای وی باقی نگذارده باشد.

*گروه انحرافی نیز اگر چه وزن چندانی در انتخابات آینده مجلس نداشته و حاضر است حتی با گروه‌های اصلاح‌طلب علیه اصول‌گرایان متحد شود، بدیهی است برای اثبات این حرف که رای دولت فعلی متعلق به این جریان است و ربطی به اصول‌گرایان ندارد از شکسته‌شدن رای جریان اصول‌گرا و دامن زدن به اختلافات جبهه متحد و جبهه پایداری ابایی ندارد.


 


فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به تهدید ترور از سوی مقامات آمریکایی گفت: این تهدید نیست، کمک به شوقی است. در پاسخ به افرادی که فکر می‌کنند با تهدیدها رعب بر ما حاکم می‌شود، می‌گویم خداوندا شهادت در راه خودت را به دست دشمنان دینت، نصیب من بگردان.

به گزارش فارس از کرمان، سردار سرلشکر حاج قاسم سلیمانی پیش از ظهر امروز در رزمایش ۵۰ هزار نفری بسیجیان در محل مصلای امام علی (ع) شهر کرمان اظهار داشت: زمانی که امام خمینی (ره) در وصیتنامه خود می‌فرماید، "جان من فدای ملتم"، جان من به عنوان یک سرباز کوچک چه ارزشی دارد.

وی تصریح کرد: اگر میلیون‌ها نفر در راه آرمان‌هایی مانند مذهب، دین، ‌پیامبر و راه امام حسین (ع) که هر کدام به تنهایی افتخار شهادت دارد،‌ شهید شوند، ‌ارزشمند است.

این فرمانده دلاور دوران دفاع مقدس ابراز داشت: این تهدید نیست، کمک به شوقی است، برای فرزند دورافتاده از مادر، هزاران نفر در شوق شهادت اشک می‌ریزند.

به گزارش فارس، سرلشکر حاج قاسم سلیمانی پس از اینکه از هزاران بسیجی حاضر در رزمایش بسیجیان در کرمان خواست تا بر دعای وی آمین بگویند، بیان داشت: خداوندا شهادت در راه خودت را به دست دشمنان دینت نصیب من بگردان.

چندی قبل شماری از مسئولان آمریکایی در نشستی رسما و آشکارا پیشنهاد کردند که باید با عملیات‌ محرمانه برخی مسئولان ایران را ترور کرد.

عضو بنیاد دفاع از دموکراسی آمریکا درباره سردار قاسم سلیمانی گفت: «تکان بخورید و تلاش کنید یا دستگیرش کنید یا بکشیدش».


 


مریم شربتدار قدس، همسر فیض الله عرب سرخی در یادداشتی به کاهن، فرزند بابک داشاب، زندانی سیاسی بند ۳۵۰ اوین می نویسد: پدر می آید و سربلندی را برایت معنا کرده و اوج ایثار و صبوری مادر را ارج می نهد. "آن مرد در باران می آید" تا در بارش بارقه های امید، زیبایی های انتظار و ثمره اش را بنمایاند و "آن مرد با اسب می آید" را با تمام وجودت حس می کنی آن گاه که بابا سوار بر مرکب عزت و غرور از راه می رسد.

همسر عضو دربند سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، در نامه ی خود که به مناسب تولد پنج سالگیش این کودک نگاشته شده خاطر نشان کرده است: نگاهت را به آینده ای نزدیک بدوز که دیر نخواهد بود آن روز که زیر آسمان خدا دست در دست بابا قدم خواهی زد و خاطره های تلخ و شیرینش را با تمام جزئیات، ذخیره ذهن پاک خود می سازی از زندانی که شایسته نظامی با عنوان مقدس جمهوری اسلامی نبوده و عقوبتی دردناک را برای غرض ورزان و بد اندیشان رقم خواهد زد.

لازم به ذکر است که بر اساس خبرهای رسیده به کلمه جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی در جلسه قرآن این هفته ی خود با برگزاری جشن کوچکی برای فرزند بابک داشاب یاد وی را گرامی داشتند.

متن این نامه که در اختیار کلمه قرار گرفته به شرح زیر است:

شمع ها را آهسته خاموش کن عزیزم، که با هر دمیدنت بر آنها طوفانی بر می خیزد در سرای زورمداران و ستم پیشگان که پدر بی گناهت را به بند کشیدند و چشمان معصوم تو را در انتظار دیدن سایه اش بر دیوار خانه کوچک و غمگینتان بر جای گذاردند؛ حتی اگر آنان هرگز نفهمند که این طوفان ها و زلزله ها که این روزها خانمانشان را لرزانده و در آینده ای نزدیک ویران خواهد کرد از سوز آه کدام دلشکسته مظلوم است.

بر شمع ها یک به یک بدم و با هر کدام نیتی کن، گر چه شاید هنوز شمارش آنها را نیز نیاموخته ای، اما معجزه نفس گرم و معصومت همان می کند که نیل با موسی و فرعونیان کرد.

می خواستم تولدت را تبریک گویم کاهن عزیز که نگاه مغموم و منتظرت اجازه پنهان ماندن بغضم را نداد و تو نیز متعجب تر از گذشته می نگریستی اما نه به من، نه به شمع ها و نه حتی به مادرت که نگاه امیدوارش را به آینده ات دوخته بود؛ این عکس پدر بود که نگاهت را با خود می برد به آن سوی شیشه های منفور و گوشی های لعنتی سالن بی روح ملاقات های اوین، زندانی که اینک عزتکده است با حضور قهرمانانی چون پدر تو و پدران نیکان، میثم، امین و صدها کودک معصوم دیگر، حتی کودک متولد نشده محمد حسین خوربک که امروز و فردا با رؤیای آغوش گرم پدر به این دنیا می آید.

فرزندم کاهن، پدر می آید شاید حتی قبل از آموختن نوشتن و خواندن جمله زیبای "آن مرد آمد" و با گرفتن لیوانی آب از دستان پر مهرش در آن خانه کوچک پر از صفا، فریاد "بابا آب داد" در کوچه های غمزده شهرمان می پیچد.

پدر می آید و سربلندی را برایت معنا کرده و اوج ایثار و صبوری مادر را ارج می نهد. "آن مرد در باران می آید" تا در بارش بارقه های امید، زیبایی های انتظار و ثمره اش را بنمایاند و "آن مرد با اسب می آید" را با تمام وجودت حس می کنی آن گاه که بابا سوار بر مرکب عزت و غرور از راه می رسد.

نگاهت را به آینده ای نزدیک بدوز که دیر نخواهد بود آن روز که زیر آسمان خدا دست در دست بابا قدم خواهی زد و خاطره های تلخ و شیرینش را با تمام جزئیات، ذخیره ذهن پاک خود می سازی از زندانی که شایسته نظامی با عنوان مقدس جمهوری اسلامی نبوده و عقوبتی دردناک را برای غرض ورزان و بد اندیشان رقم خواهد زد.

دیر نیست آن روز که با دلی شاد و لبی خندان پیام های تبریک را دریافت خواهی کرد. پس بگذار غنچه های خنده بر لبانت شکوفا گردد که وجودت نعمتی است برای همه و آمدنت بس شیرین. تولدت مبارک، دلبند مظلومم.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به emrooz-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به emrooz@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته