-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ آبان ۲۸, شنبه

Latest News from Emrooz for 11/18/2011

Latest News from Emrooz for 11/18/2011
Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



ایلنا: دبیر اجرایی خانه کارگر قزوین گفت: در آستانه سالگرد تصویب قانون کار، کارگران را اذیت و حقوقشان را پایمال نکنید.

عید علی کریمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، ضمن یاد آوری توصیه مقام رهبری و حضرت امام (ره) در خصوص پرداخت حقوق کارگران و امنیت شغلی‌شان، اظهار داشت: متصدیان تغییر قانون کار، بدانند هر گونه تغییر به زیان کارگران دارای عواقبی است که خود باید پاسخگو باشند.

وی در خصوص قرارداد‌های سفید امضاء گفت: کارفرمایان ضمن گرفتن قرار دادهای سفید امضاء از کارگران، از آنان سفته و چک هم در یافت می‌کنند.

دبیر اجرایی خانه کارگر قزوین با انتقاد از نحوه تنظیم و طراحی فرم‌های قرار داد وزارت کار افزود: فرم‌های قرارداد طراحی شده وزارت کار بد‌تر از قراردادهای سفید امضاء است و این فرم‌ها به نحوی تنظیم شده است که کار فرما می‌تواند طبق آن کارگر را زود‌تر از موعد مقرر اخراج کند.

وی همچنین با انتقاد از کاریابی‌ها که نماینده وزارت کار در زمینه اشتغال و مشاوره‌های شغلی هستند، افزود: کارفرمایان با مراجعه به کاریابی‌ها از آنان نیروی کاری را طلب می‌کنند که با حقوق کم کار کنند، بیمه و سرویس ایاب ذهاب هم نخواهد.

وی افزود، دولت بجای تغییر قانون کار، در اصلاح قرارداد‌ها و سرو سامان دادن آن‌ها برآید.

وی اضافه کرد: فرم‌های قرارداد وزارت کارباعث سوء استفاده کار فرمایان از کارگران شده است و کارگران با ۱۲ ساعت کار روزانه، حقوق ۸ ساعت هم دریافت نمی‌کنندو حتی بیمه آنان هم تا ۵ ماه واریز نمی‌شود ووقتی به اداره کار مراجعه می‌کنندجواب قانع کننده‌ای دریافت نمی‌کنند.

این فعال کارگری در ادامه ازاشتغال کارگران زنی که در شیفت شب کار می‌کنند ابراز نگرانی کرد وافزود: کارگران زن در بعضی از کارگا‌ها از ۱۰ شب تا ۶ صبح مشغول بکارند و این طبق قانون اشتباه و ممنوع است.

کریمی همچنین گفت: دولت جلوی واردات بی‌رویه را بگیرد وازتولید و اشتغال حمایت کند.


 


ایلنا: عضو کمسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران معتقد است نخبگانی که باید در سطوح کلان کشور تصمیم گیری کنند، برای تصمیمات درست نیازمند آمار و اطلاعات درست به ویژه در زمینه آسیب‌های اجتماعی هستند و اين درحاليست كه آمار درست در اختیار نخبگان قرار نمی‌گیرد.

"احمد مسجد جامعی" در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در مورد نبود آمار و اطلاعات دقیق در مورد آسیب‌های اجتماعی اظهار داشت: «در مسایل اجتماعی نیازمند وحدت نظر در میان نخبگان هستیم که این نخبگان هم شامل نخبگان اجرایی و هم نخبگان فکری می‌شوند که دراصطلاح به آن‌ها گروه‌های مرجع گفته می‌شود.»

او ادامه داد: «این گروه‌ها برای آنکه به یک تحلیل برسند که آن تحلیل مبنای عملی و قابلیت عملیاتی شدن داشته باشد باید اطلاعات و آماري درست در اختیار داشته باشند.»

مسجد جامعی خاطرنشان کرد: «متاسفانه یکی از مشکلات ما در کشور این است که اطلاعات درست در مورد آسیب‌های اجتماعی در اختیار نخبگان قرار نمی‌گیرد، یعنی گاهی فکر می‌کنیم با پوشاندن موضوع به رفع مشكل کمک می‌کنیم و ارايه آمار و اطلاعات درست را اغتشاش اذهان عمومی و سیاه نمایی تعبیر می‌کنیم.»

او ادامه داد: «واقعیت این طور نیست؛ در سایر نقاط دنیا این اطلاعات را ارائه می‌کنند تا زمینه چاره جویی فراهم شود.»

این عضو شورای شهر تصریح کرد: «مشکل ناشی از آسیب‌های اجتماعی یک شبه اتفاق نمی‌افتد ولی شما وقتی به یکباره با آن روبرو می‌شوید احساس می‌کنید که مدت‌هاست خواسته شده این موضوع پوشانده شود.»

به گفته وی پوشاندن آمار و اطلاعات دقیق در زمینه آسیب‌های اجتماعی به ضرر فضای اجتماعی و در‌‌نهایت به ضرر مردم است.

او ادامه داد: «مشکل دیگری که ما در این زمینه داریم این است که فکر می‌کنیم اگر اطلاعات و آمار‌ در اختیار مردم قرار بگیرد موجب تشویش اذهان عمومی می‌شود در صورتی که موضوع كاملا برعكس است.»

مسجد جامعی تصریح کرد: «آسیب‌های اجتماعی یک صورت کلان دارد که به سیاست‌های کلی مانند اشتغال برمی‌گردد، واقعیت این است که بیکاری در کشور روز به روز بیشتر شده، حالا آمار‌ها هم بگوید بیشتر نشده ولی جامعه حس می‌کند که اینگونه نیست.»

او با بیان اینکه ریشه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی بیکاری است، تصریح کرد: «بیکاری به عنوان یکی از علل اصلی طلاق نیز شناخته می‌شود و بدون تعارف اینکه می‌گویند فقر و کفر با هم، هم خانواده‌اند همین است.»

عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تاکید کرد: «ما هم در شورای شهر به عنوان افرادی که در زمینه آسیب‌های اجتماعی فعالیت می‌کنیم به آمار‌ها دسترسی نداریم و حال باید از مسئولان متولی برسید که دلیل ندادن آمار درست چیست.»


 


دویچه وله:با گذشت پنج روز از حادثه انفجار در انبار مهمات پادگان سپاه، همچنان اخبار متفاوت و گاه ضد ونقیضی از این جریان منتشر می‌شود. درباره هویت و نقش حسن تهرانی مقدم که در این انفجار کشته شد نیز اخبار جدیدی منتشر شده است.

تعداد کشته شدگان حادثه انفجار در پادگان ملارد در روز شنبه ۲۱ آبان ظاهرا برجسته‌ترین موردی است که منابع خبری جمهوری اسلامی درباره آن به توافق نرسیده‌اند. در روز واقعه، تعداد کشته‌شدگان ابتدا ۱۵ و سپس ۱۷ نفر اعلام شد. این تعداد تا روز چهارشنبه ۲۵ آبان نیز تغییری نکرد. اما در این روز خبرگزاری مهر در گزارشی که از مراسم یادبود کشته شدگان انفجار منتشر کرد، نوشت نام ۲۱ نفر به عنوان کشته‌شده بر پلاکارد نصب‌شده در محل مراسم دیده می‌شد.

خبرگزاری فرانسه نیز تعداد واقعی کشته‌شدگان این حادثه را به نقل از رسانه‌‌های داخلی ایران ۳۶ نفر اعلام کرد. بر اساس این گزارش، رسانه‌های داخلی ایران با کنار هم گذاشتن نام‌های کشته‌شدگان به عدد ۳۶ رسیده‌اند.

اشاره خبرگزاری فرانسه احتمالا به وب‌سایت خبری «دیگربان» است که براساس فهرست منتشره در خبرگزاری‌های مهر، ایرنا و فارس و حذف اسامی تکراری از این فهرست‌ها به آمار ۳۶ تن رسیده است.

در عین حال منابع غیر رسمی از کشته‌شدگان زیادتری خبر می‌دهند. گفته می‌شود تعداد بسیار زیادی نیز مفقود شده‌اند. ممنوعیت ورود نیروهای اورژانس تهران به محل در روز انفجار، این گمانه‌زنی‌ها را تشدید کرده است.

نقش حسن مقدم در جنگ‌های حزب‌الله و حماس

با گذشت پنج روز از کشته شدن حسن تهرانی مقدم در حادثه انفجار ملارد، اخبار تازه‌ای در مورد نقش او در سپاه منتشر شده است.

محمدباقر قالیباف، شهردار تهران درباره وی گفته است: «باید ایده‌های شکوفای این سردار رشید اسلام را در پیروزی‌های ملل منطقه و جنگ ۳۳ روزه حزب الله قهرمان و جنگ ۲۲ روزه حماس که مقدمه بیداری اسلامی در منطقه است، موثر دانست». قالیباف ادامه می‌دهد: «حسن تهرانی مقدم را دشمنان ما بهتر از دوستان می‌شناختند».

نماینده خامنه‌ای در سپاه نیز از تهرانی مقدم با عنوان کسی یاد کرد که در تغییر کاربری تجهیزات دفاعی نقش مهمی داشته است. علی سعیدی، حسن مقدم را دارای "ذهنی فعال و استراتژیست" دانسته که به گفته‌ی وی در جنگ هشت ساله‌ی ایران و عراق نیز پیش‌کسوت بود.

در عین حال، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران اظهار داشته که حسن تهرانی مقدم، در حال تحقیق روی سلاحی کشته شد که می‌توانست علیه آمریکا و اسرائیل به کار رود.
سرلشکر حسن فیروز آبادی، در سخنانش به تولید "محصولی" اشاره کرده که به گفته‌ی وی با کشته شدن سردار مقدم، روند این کار تنها دو هفته به تاخیر می‌افتد.

فیروزآبادی همچنین اظهار داشته: «نتیجه این تحقیقات می‌تواند مشت محکمی بر دهان آمریکا و رژیم صهیونیستی باشد».

پیش تر جانشین فرمانده سازمان جهاد خودکفایی سپاه هم گفته بود: «سردار مقدم تا لحظه شهادت مشغول کارهای علمی و تحقیقاتی بود».

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که بلافاصله پس از انفجار روز ۲۱ آبان، مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران علت این انفجار را جابه جایی انبار مهمات اعلام کرد.

رئیس کمیته امنیت داخلی مجلس نیز در سخنانی به نقش حسن مقدم در پیشرفت‌های نظامی ایران اشاره کرده و گفته اگر اسرائیل به ایران حمله کند، آنوقت از نزدیک شاهد خلق فرصت‌هایی خواهد بود که سردار مقدم برای جمهوری اسلامی ایجاد کرده است. وی البته به اسرائيل پیشنهاد کرده که "اگر امکاناتش را دارد از این فرصت استفاده کند".
سروری همچنین گفته: «اسرائیلی ها بدانند جمهوی اسلامی حسن مقدم‌ها را تکثیر کرده و توسعه فناوری‌های ما متوقف نخواهد شد».

حضور یک "استراتژیست" در زمان جابه‌جایی مهمات؟

اینکه حسن تهرانی مقدم با وظایف و نقش‌هایی که هم‌اکنون برای او تعریف شده، تنها برای نظارت بر جابه‌جایی مهمات در پادگان ملارد حضور داشته، به نظر تحلیلگران غربی کمی غیرواقعی است.

شاید به همین دلیل بود که از روز دوشنبه ۲۳ آبان رسانه‌های اروپا و امریکا به انتشار مطالبی به نقل از سرویس‌های امنیتی غربی پرداختند که مدعی بودند موساد در این عملیات دست داشته است. اکثر این گزارش‌ها بر این نکته استوار بود که حضور حسن تهرانی مقدم در زمان انفجار خود می‌تواند دلیلی بر انجام یک عملیات خراب‌کارانه توسط اسرائيل بوده باشد.

هرچند که رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، رئیس مجلس و معاون فرهنگی تبلیغاتی نیروهای مسلح اولین کسانی بودند که این ادعا را به شدت رد کردند.

خبرگزاری فارس نیز به نقل از نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نوشت: «سران رژیم اشغالگر قدس به طور قطع تاوان بلوف‌های سیاسی اخیر خود علیه جمهوری اسلامی ایران را خواهند داد.»

اسماعیل کوثری ادامه داد: «موساد و ارتش اسرائیل که در برابر حزب‌الله لبنان در جنگ ۳۳ روزه زمین‌گیر شدند، هرگز قدرت نفوذ در نیروهای نظامی کشورمان را نخواهند‌ داشت، چه رسد به اینکه بخواهند در سیستم‌های نظامی ما دست به خراب‌کاری هم بزنند».

با وجود تمامی این تکذیب‌ها، رسانه‌های غربی همچنان تحلیل‌ها و مقالاتی را منتشر می‌کنند که پایه آنها بر این فرض استوار است که انفجار پادگان ملارد نمی‌توانسته تنها یک حادثه باشد.


 


پیک ایران: قضاوت شعبه ۶ دیوان عالی، هفتهٔ گذشته حکم اعدام یک نوجوان ۱۶ ساله در گیلان به نام "شایان امیدی" به همراه دوست ۲۴ ساله‌اش سجاد را مورد تایید قرار داده‌اند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا از گیلان، یکی از دو زندانی‌ای که رسانه‌های دولتی از آن‌ها تحت عنوان "عاملانِ قتل تاجر آهن و خانواده‌اش" یاد کرده‌اند، "شایان امیدی" نام دارد که به هنگام وقوع قتل یعنی در ۱۵ مهرماه سال ۱۳۸۹، تنها ۱۶ سال سن داشته است.

گفته می‌شود سجاد (متهم ردیف اول)، شایان (متهم ردیف دوم) و سبحان (متهم ردیف سوم) با ورود به خانهٔ ویلایی یک تاجر آهن، "فرزاد امیدی" - ۴۶ ساله و صاحبخانه، همسرش "ساریه داداش‌زاده" - ۴۴ ساله و پسرش "پرهام امیدی" - ۱۸ ساله را به قتل رسانده‌اند.

سجاد ۲۴ ساله، سبحان برادر ۱۶ سالهٔ سجاد و شایان برادرزاده ۱۶ ساله مرد تاجر هستند.

دیوان عالی سجاد را به اتهام مشارکت در قتل عمدی ساریه و پرهام به دو بار قصاص و معاونت در قتل فرزاد به حبس و به اتهام سرقت، به زندان محکوم کرد. شایان نیز به اتهام قتل عمویش به قصاص و به‌ خاطر معاونت در قتل و سرقت به زندان محکوم شد. سبحان نیز به‌خاطر معاونت در ۳ فقره قتل و سرقت، به حبس ابد محکوم شد.

ایران از معدود کشورهای جهان است که کماکان به اعدام کودکان زیر ۱۸ سال اهتمام می‌ورزد.


 


کلمه - بیتا موحد
:

در حالی که حبس غیر قانونی رهبران جنبش سبز نهمین ماه خود را پشت سر گذاشته و تاکنون مقامات قضایی از اظهار نظر صریح در خصوص توجیه شرعی و قانونی اقدام خود سر باز زده اند، محمدجواد لاریجانی، کم کاری برادر قاضی القضات خود را جبران کرده و گفته است: "هیچ کس بدون دستور قضایی و محاکمه در زندان خانگی نیست." وی همچنین گفته است که این "حبس"، امر "سری و محرمانه ای" نیست.

هر چند این "آقازاده" نگفت "حبس خانگی" با کدام مجوز قانونی و شرعی از سوی چه کسی صورت گرفته، اما تنها مقام نزدیک به رییس قوه قضاییه با عنوان "دبیر ستاد حقوق بشر" است که اعتراف می کند اولا رهبران جنبش سبز در "حبس" هستند و ثانیا این حبس "سری" نیست و با "دستور قضایی" است.

برادر قاضی القضات که همچون رییس هیات دولت، تنها آمریکا را مکانی برای برگزاری مصاحبه با رسانه ها می داند، مدعی شد که "آنها فعالیت غیر قانونی انجام داده اند و از مردم خواسته اند به خیابان بیایند و بانک ها را تخریب کنند. وی همچنین با ژستی حق به جانب و بی کم و کاست شبیه احمدی نژاد، به آمریکایی‌ها درس مردمسالاری داده و گفته: «دموکراسی از صندوق رای بیرون می آید». وی نگفت این ادعاها بر اساس کدام "اطلاعات" و " اسناد" صورت می گیرد و این حکم در کدام "دادگاه صالحه" صادر شده است. این سیاستمدار که در زمان نخست وزیری میرحسین موسوی به دلیل ارتباطات مشکوکش با بیگانگان، با دستور نخست وزیر از وزارت خارجه منفک شده بود، اشاره نکرد که تقلب و تخلف آشکار در انتخابات و سرکوب خشونت بار تجمعات مردمی و حبس و بازداشت فعالان سیاسی و کنشگران حقوق بشر و روزنامه نگاران و حمله شبانه به خانه ها با کدام یک از اصول دمکراسی انطباق دارد؟

همه این ادعاها در حالی صورت گرفته است که پس از انتخابات مهندسی شده ریاست جمهوری و تقلب آشکار در آرا، همراهان جنبش سبز در اقدامی قانونی برای برگزاری تجمع اعتراضی درخواست مجوز کردند که بر خلاف اصل ۲۷ قانون اساسی مبنی بر آزادی برگزاری تظاهرات و تجمعات، به این درخواست پاسخی داده نشد.

بر خلاف اظهارات برادر دو قوه مقننه و قضاییه و عملکرد حاکمیت در رادیکال کردن فضای جامعه، میرحسین موسوی و مهدی کروبی نقش برجسته ای در کنترل و هدایت حرکت اعتراضی جنبش سبز داشتند. در حالی که حاکمیت دستپاچه از پرسش عمومی "رای من کجاست" سرکوب خشونت بار را راهکار خود قرار داده بود و تلاش داشت حرکت قانونی مردم را از مسیر خود منحرف نماید. میرحسین موسوی با پرهیز از خشونت هشدار می دهد که مبادا کسی فریب شعارهای ساختارشکنانه را بخورد. وی که قانون اساسی را "فصل الخطاب" می داند در قبال زمزمه هایی که خارج از مرزها شنیده می شود، به قابلیتهای مغفول مانده در قانون اساسی اشاره می کند و تاکید دارد: اینجانب قویا با چنین وسوسه‌ای مخالفم و اعتقاد دارم قانون اساسی ما همچنان دارای ظرفیت‌های ارزشمند تحقق نایافته‌ای است که باید با فعالیت همه نخبگان روحانی و دانشگاهی و اندیشمندان کشور اجرای آنها به صورت مطالبه‌ای ملی درآید.

اظهارات دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه و متهم برخی پرونده‌های مربوط به زمین‌های کشاورزی اطراف تهران در حالی بیان می شود که پیش از این محسنی اژه ای دادستان کل کشور، تعبیر "بازداشت" را صحیح ندانسته و گفته بود که "بحث آیین دادرسی نیز در این زمینه مطرح نیست، اما در مورد بعضی از افراد به صلاح خود آنهاست که محدودیت‌هایی برایشان ایجاد شود و باز هم تاکید می‌کنم که تعبیر بازداشت مطرح نیست. گاهی اوقات دستگاه‌های ذی‌ربط که متشکل از چند دستگاه هستند تشخیص می‌دهند که محدودیت‌هایی را در مورد فرد یا افراد یا حتی صنفی تعیین کنند." 


هرچند اظهارات این مقام قضایی هم دارای هیچگونه پشتوانه حقوقی نیست و بر اساس نص صریح قانون نمی توان برای "مصلحت"، "حقی" از شهروندی سلب کرد، چه رسد به اینکه بیش از نه ماه دو تن از مقامات عالی رتبه سیاسی کشور را در حبس و حصر خانگی و محروم از حق دیدار و حقوق اولیه قرار داد، اما وی به عنوان "مقام قضایی" تاکنون مدعی "اقدام قانونی" علیه رهبران جنبش سبز نشده است. حال باید دید برادر لاریجانی ها با کدام مجوز در مجامع بین المللی حضور می یابد و از "جرم" و "حکم" و "حبس خانگی" سخن می گوید.

جواد لاریجانی همیشه سعی کرده نقش "نخبه" تئوری پرداز را در جناح محافظه کار بازی کند و از رانت فرزند روحانی بودن هم خوب استفاده کرده است. او سالها پیش نظریه های کپی شده ای تحت عناوین "تفکیک مقبولیت از مشروعیت"، "ام القرا" و "نگاه به شرق" را طرح کرد که تبعات مخرب آن در عرصه سیاست داخلی و خارجی هنوز دیده می شود. اما مذاکره‌ی خفت‌بارش با نیک براون انگلیسی، او را بی‌آبروتر از آن کرده بود که متحدان سابقش باز وی را به باشگاه خود راه دهند. پس از انتخابات مهندسی شده‌ی ریاست جمهوری او برای بازسازی چهره مخدوش شده اش با توهین و هتاکی به رهبران جنبش سبز، افتخار عنوان "خواص با بصیرت" را از آن خود کرد. محمدجواد لاریجانی در حالی که گفته می شود پرونده زمین خواری هایش در دفتر کار برادرش معطل مانده و وجه المصالحه مفاسد گسترده "مردان احمدی نژاد" شده است، سعی دارد با خوش خدمتی جای خالی نخبگان طرد شده «بی بصیرت» را پر کند.


 دبیر کمیسیون حقوق بشر قوه قضائیه چندی پیش نیز وقتی رهبران جنبش سبز را "محارب" خواند، فتوا داده بود "به نظر من حکم این نافرمانی محاربه است و "ولی" وظیفه دارد آنها را محاکمه و منکوب کند." در واقع این دانش آموخته فیزیک در غیاب علما و مراجع در بیت رهبری، "حکم فقهی" می دهد و "ولایت فقیه" را مسئول "محاکمه" محاربان می داند. حال با توجه به اظهار نظر اخیر وی در نیویورک که مدعی شده است "حبس خانگی" میرحسین موسوی و مهدی کروبی با "حکم" صورت گرفته است، مشخص می شود حکم مورد ادعای لاریجانی از سوی چه کسانی صادر شده است. 


صدور حکمی که تاثیری در روند پویای و مانای جنبش سبز ندارد و همانطور که میر دربند گفته بود: "بنده به صراحت و روشنی می گویم فرمان اعدام و قتل و زندانی کروبی و موسوی و امثال ما مشکل را حل نخواهد کرد." حصر ۹ ماهه رهبران جنبش سبز مشکلی از حاکمان کم نکرد و بر مشکلاتشان افزود. ریزش حامیان رهبری، جبهه بندی های تازه در میان به اصطلاح اصولگرایان و خط و نشان کشیدن های آنان در برابر هم و قهر رییس دولت منتصب همه از پیامدهای این حبس غیرقانونی است.

موسوی همه‌ی آنچه را که شرط بلاغ بود، بازگفته و آنان را بارها دعوت به تبعیت از قانون کرده بود و پیشاپیش وعده بود که "اگر فکر می کنید با حبس و حصر رهبران جنبش سبز، حرکت مردم خاموش می شود، گمان خامی است. او به صراحت گفته بود: جنبش ریشه‌دارتر از آن شده است که با محدویت و یا حذف امثال بنده متوقف شود. ریزش مدام مشروعیت و نارضایتی های در حال انباشت، وضعیت ویژه ای را در کشور ایجاد کرده است. اگر سال گذشته شعار «رای من کجاست» توانست میلیونها شهروند مسالمت جو را در روزهای ۲۵ و ۲۸ و ۳۰ خرداد دور هم جمع کند، اکنون با سیاستهای سرکوب یک سال گذشته و اوضاع معیشتی مردم و فشار های بین المللی ناشی از ماجراجویی ها، احتمال حرکتهای غیر مترقبه بیشتر شده است. بنده و برادر کروبی و دیگران همراهان کوچکی با مردم هستیم. انها جا دارد از خشم روزافزون مردم بترسند نه از ما."yaddasht-varedeh-1x1-thumb-51x51-1427.jpg


 


کلمه:یک نماینده اصولگرا با اشاره به دست داشتن ۱۰ نماینده مجلس فعلی در اختلاس سه هزار میلیارد تومانی، از قوه قضائیه خواست نام آن‌ها را اعلام کند.

محمود احمدی بیغش در گفت‌وگو با آریا، با تاکید بر اینکه «جای هیچ شک و شبعه‌ای در دخیل بودن برخی از نمایندگان در مساله اختلاس نیست و آقای اژه‌ای هم این مساله را تائید کرده است»، افزود: «درخواست ما از دستگاه محترم قضایی این است که نام این ۱۰ نماینده را ذکر کنند چون در حال حاضر ۲۹۰ نماینده در معرض اتهام قرار دارند.»

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در بخش دیگری از سخنان خود، علاء‌الدین بروجردی٬ رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس را به دروغگویی متهم کرد و گفت: «اگر آقای بروجردی جز متهمان به اختلاس نبوده چه دلیلی داشته تکذیب کند چرا ۲۹۰ نفر نماینده نیامدند تکذیب کنند و ایشان این مساله را تکذیب کردند این علامت سوال است... من اسم کسی را در مصاحبه نبرده ام و ایشان که گفته من دو بار قسم خورده ام باید برود و جواب خدا را بدهد.»

این نماینده وابسته به جریان حامی احمدی نژاد همچنین در ادبیاتی شبیه به رئیس دولت، گفته است: «ما ایرانی ها یک مثلی داریم که وقتی چوب را بر می داریم یه چیزی فرار می کند لذا دلیلی ندارد که این مسائل مطرح شود.»

علاء‌الدین بروجردی٬ ارسلان فتحی‌پور٬ محمد دهقان٬ جبار کوچکی‌نژاد و صمد مرعشی پنج نماینده‌ای هستند که تاکنون نام آن‌ها در ارتباط با پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی از سوی برخی رسانه‌ها مطرح شده است.

به نظر می‌رسد پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی در بانک صادرات همچنان در صدر جنجالی‌ترین مسائل مطرح در حوزه‌ی سیاسی و اقتصادی ایران قرار دارد. اصولگرایان منتقد دولت می‌گویند در این اختلاس، نزدیکان احمدی‌نژاد دست دارند٬ اما رئیس دولت ضمن رد شدید این موضوع، تهدید کرده‌ که علیه مخالفانش افشاگری خواهد کرد، و گفته که در این صورت «سوراخ موش گران خواهد شد»! رسانه‌های حامی دولت هم از وجود ۱۴۰ هزار سند محرمانه علیه مقامات کشور خبر داده و از احتمال افشاگری علیه ۳۱۴ مقام بلندپایه کشور سخن به میان آورده‌اند.


 


کلمه:آیت الله محمد موسوی خوئینی، دبیر کل مجمع روحانیون مبارز تاکید می کند: جناح حاکم بسیار مایل است عده ای از اصلاح طلبان در انتخابات شرکت کنند و تعدادی از آنان نیز با همت نیروهای غیبی رأی نیاورند که هم نمایش آزادی انتخابات را بدهند و هم اکثر آنان از ورود به مجلس محروم شوند تا سرفرازانه بگویند که اصلاح طلبان رأی نیاوردند و مردم آنان را کنار زدند.

موسوی خوئینی در یادداشتی که در وب سایت خود منتشر کرده گفته است: ما به تحریم انتخابات فکر نمیکنیم، شرکت در انتخابات حق مسلم ما و همه شهروندان است ولی از آنجائی که سلیقه و تفسیر جناب آقای جنّتی از جمهوری اسلامی تعیین کننده سرنوشت انتخابات است از هم اکنون پیدا است که اکثر قریب به اتفاق اصلاح طلبان نمیتوانند وارد انتخابات شوند. و طبیعی است که ما لیست انتخاباتی نخواهیم داشت و نمیتوانیم در انتخابات شرکت کنیم. وی همچنین تاکید کرده است اگر افرادی از اصلاح طلبان میتوانند وارد عرصه انتخابات شوند و با هزار یا علی از زیر تیغ آقای جنّتی بگذرند و شانس پیروزی نیز داشته باشند ما با شرکت آنان مخالفتی نداریم.

آقای موسوی خوئینی اما یاد آوری کرده است: هر چند دوستان بهتر از من میدانند که جناح حاکم بسیار مایل است عده ای از اصلاح طلبان در انتخابات شرکت کنند و تعدادی از آنان نیز با همت نیروهای غیبی رأی نیاورند که هم نمایش آزادی انتخابات را بدهند و هم اکثر آنان از ورود به مجلس محروم شوند تا سرفرازانه بگویند که اصلاح طلبان رأی نیاوردند و مردم آنان را کنار زدند و...

وی در بخشی دیگر از یادداشت خود خاطر نشان کرده است: ولی بنده خدمت آقای جنّتی عرض میکنم روشهای شما و لشکر گوش به فرمان شما ممکن است در کوتاه مدت نتیجه دلخواه شما را به بار بیاورد ولی این داستان هم مانند داستان انتخابات سال ۸۸ در حافظه جامعه باقی میماند و در قلب و روح مردم به صورت عقده‌های متراکم انباشته میشود و من نمیگویم چه خواهد شد ولی این را میتوانم بگویم که خدا را خوش نمی آید.

موسوی خوئینی در انتها آورده است: برای حل مشکلات کشور بهتر از هر داروئی، پذیرفتن نتیجه آراءِ آزاد مردم است هر چند به گمان شما به زیان آنان باشد. امام خمینی هم که من و شما هر چه داریم از او داریم همین را فرموده است.


 


کلمه:محمد باقر باقری نژادیان فرد، نماینده اصلاح طلب مردم کازرون در مجالس سوم و ششم که دخترش چندی پیش به قتل رسید در نامه ای به مراجع تقلید تظلم خواهی کرده است.

پیش از این انتشار اسناد و مدارکی نشان می داد علت مرگ فاطمه باقریان نژاد، قتل بر اثر مسمومیت ناشی از «خوراندن قرص برنج» به وی بوده است.

این اسناد همچنین نشان می داد که وی پیش از قتل مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. با این حال پس از گذشت بیش از چهل روز از زمان قتل دختر این نماینده پیشین مجلس، خانواده وی هیچ پاسخی از مراجع و مقامات قضایی و نیروی انتظامی درباره عاملین این جنایت، دریافت نکرده اند.

جنازه خانم فاطمه باقری‌نژادیان‌فرد، بنا به شواهد موجود، در هشتمین روز مردادماه سال جاری، یک روز پس از تشییع جنازه عزت الله سحابی، در اطراف شهر ری پیدا شد.

شواهد موجود نشان می دهد که خانم باقری نژادیان قصد شرکت در مراسم تشییع دبیر کل ائتلاف نیروهای ملی مذهبی را داشته که در بین راه توسط افرادی که هنوز هویت آنان مشخص نیست ربوده شده است.

محمدباقر باقری‌نژادیان‌فرد در هنگام انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸ از هواداران میرحسین موسوی بود و در تجمعات پس از انتخابات برای اعتراض به تقلبات گسترده رخ داده در اعلام نتایج حضور داشت.

این نماینده اصلاح طلب مجالس سوم و ششم همان زمان به یک تارنمای محلی در شهرستان کازرون گفته بود که دخترش ساعت هفت صبح روز پنج‌شنبه ششم مرداد ۱۳۹۰ به قصد «هواخوری» از منزل خارج شده و پس از ۲۴ ساعت که خانواده ی وی در جستجوی دختر ۲۸ ساله خود بودند، جسد او حدود ساعت هفت صبح جمعه هفتم مرداد در کوه‌های اطراف شهر ری پیدا شده است.

این فعال سیاسی اما با نگارش نامه ای به مراجع تقلید از آنان تظلم خواهی کرده است.

به گزارش ندای سبز آزادی متن این نامه بدین شرح است:

احتراماً بمنظور تظلّم خواهی از شما مرجع بزرگوار دینی و اجتماعی، به اختصارشرح جنایت هولناکی که در اواخر ماه مبارک شعبان رخ داده است، به محضرتان میرسانم. تا آنگونه که شایسته جایگاه رفیع و مسئولانه مراجع شیعه که پناهگاه تاریخی مظلومان در برابر ستمگران بوده و هستند؛ به دادخواهی خانواده های مظلوم قربانیانی از این دست ،همّت گمارید، تا فردای قیامت که نزدیک است نزد الله جل جلاله و انبیا و اولیای بزرگ، بیش از بیش رو سفید باشید.

در تاریخ ۶/۵/۹۰ ساعت ۷ بعدازظهر دختر ۲۸ ساله ام ، دانشجوی دانشگاه علم و صنعت، از منزل واقع در خیابان دولت خارج شده و کمتر از ۲۴ ساعت بعد جنازه اش در حوالی کوههای بی بی شهربانوی شهرری که روی تخته سنگی رها شده بود،توسط کلانتری آن محل کشف و به خانواده اطّلاع داده شد. بزرگترین ابهام پرونده ؛ فاصله دهها کیلومتری بین منزل و محل کشف جنازه ایشان است. براساس گزارش پزشکی قانونی کهریزک علّت مرگ مشخّص نشده است.

ضروری است چند نکته در این راستا را به محضربزرگوارتان ارایه نمایم:

۱ - فاطمه دختری مؤمن،پاک، دایم الذکر و کم حرف بود. معمولاً براساس ضرورت و یا برای پیاده روی از خانه بیرون می رفت و بعد از یکی دو ساعت باز می گشت. قبل از روز حادثه نیز مدّت ها بود که از منزل بیرون نرفته بود.

۲ - فاطمه مظلومه از طرف مادر از سادات موسوی، از نسل الگوی دو عالم و پیرو حضرت صدّیقه طاهره (س) بود.

او ماه شعبان به دنیا آمده و۲۸ سال بعد در همان ماه مبارک به خدا پیوست و روز اوّل ماه مبارک رمضان به خاک سپرده شد.

۳ - فاطمه نام مادرم بود که چهل سال پیش قربانی نظام ستمشاهی شده بود و آن را بر روی دخترم نهادم و از خدا طلب خیر کثیر نمودم؛ بود.

۴ - پدر فاطمه، اینجانب، در دوران دانشجویی و در دفاع از نهضت امام در اسفند سال ۵۰ گرفتار دژخیمان ساواک می شود. در دادگاه اوّل به ۶ ماه زندان و در تجدیدنظر به علّت پایداری بر مواضعش به سه سال زندان ظالمانه محکوم می شود. پس از آن در شهریور سال ۵۱ مادر و دو برادرش در زمان بازگشت از ملاقات وی در پشت میله های زندان قصر در یک حادثه رانندگی در نزدیک کازرون زنده زنده سوختند وبه شهادت رسیدند؛ ولی رژیم شاه سعی می کرد آن را عادی جلوه دهد. بعد از سپری کردن سه سال زندان و تحمّل شکنجه های جسمی و روحی ، در سال ۵۳ آزاد و بلافاصله مخفیانه و علنی در راه سرنگونی نظام ستمشاهی تا پیروزی انقلاب در سنگرهای متفاوت از جمله در مسئولیت خطیر معلّمی مبارزه را ادامه داد.همزمان با شهادت سید مصطفی خمینی در مدارس کازرون به معرّفی امام و ماهیّت رژیم می پردازد و جوانان را آگاه می سازد که منجر به اعلام حکومت نظامی در کازرون و تبعید وی به شهرهای دیگر می شود.

۵ - بعد از انقلاب جهت پیشبرد اهداف و تحکیم پایه های انقلاب اسلامی حول محورهای مکتب،مردم،وطن و نظام همه توان و تلاش و تجربه خویش را به کار می گیرد، ودر نهادهای آموزش و پرورش، نمایندگی مجلس شورای اسلامی و شورایعالی کار و در جبهه ها و پشت جبهه ها به وظایف الهی - انسانی خود در خدمت به مردم در جهت رضای خدا مثنی و فرادی قیام مستمر می نماید.

۶ - اینجانب و دخترم مسلمان به دنیا آمده و مسلمان زندگی کرده ایم. آیا اینچنین از ناموس مسلمان حمایت می کنند؟ در صورتیکه حضرت امیر المؤمنین (ع) بیرون آوردن خلخال از پای یک زن غیر مسلمان را تحمّل نمی فرمودند.

۷ - حافظ و مسؤول امنیّت شهروندان کیست؟

اینجانب انقلابی بوده و هستم و تنها گناه من وفاداری به امام و خطّ امام بوده و بر همین مبنا حامی مواضع و شخصیّت انقلابی و خطّ امامی بزرگوارانی چون میرحسین موسوی، کروبی، خاتمی، محتشمی و سید حسن خمینی که یاران و همفکران امام خمینی بوده و اکنون نیز هستند، بوده ام.

استدعای ما از شما مرجع بزرگوار که همیشه مأمن و ملجأ مردم بوده اید این است، هر طور مصلحت میدانید برای دفاع از حق دینی انسانی شهروندی از حاکمیّت بصورت کلّی و بویژه دستگاه اطّلاعاتی سؤال فرمایید حفاظت از امنیّت ، ناموس و جان مردم در جمهوری اسلامی باید اینگونه باشد؟

چنانکه مستحضرید از آموزه قرآن کریم است که اگرخون انسان مظلومی ریخته شود مثل این است که خون همه انسانها ریخته شده و از آنجا که خدای واحد قهّار پشتیبان خون مظلوم است ، قطعاً مسؤولیت مراجع بزرگ شیعه در برابر جنایات فجیع این چنینی از باب امر به معروف و نهی از منکر بسیار سنگین است.

امید است با اجرای هر چه بیشتر عدالت زمینه ظهور منتقم بزرگ مظلومان هموارتر گردد.

ان شاء الله تعالی

وسیعلم الذین ظلموا ایّ منقلب ینقلبون

ولی دم فاطمه مظلومه

محمد باقر باقری نژادیان فرد


 


جـــرس: با گذشت نزدیک به سه ماه از بازداشت دوازده نفر از فعالین مدنی آذربایجان که دوم شهریور امسال در یک مراسم افطاری دستگیر شده بودند، بعد از ظهر پنجشنبه، ۲۶ آبان ماه، هفت نفر از آن دستگیرشدگان در میان استقبال خانواده ها و دوستداران محیط زیست از زندان تبریز آزاد شدند.

بنا به گزارش های رسیده به جرس، این افراد که به قید وثیقه های پنجاه الی صد میلیونی آزاد شده اند، ۲۴ آبان در شعبه اول دادگاه انقلاب تبریز محاکمه شده و قرارهای بازداشت ده نفر از آنان - بنامهای موسی برزین (وکیل دادگستری) مهدی نوری (فعال دانشجویی) و احمد ریاضی (فعال دانشجویی) حسن ارک (فعال سرشناس سیاسی) محمود فضلی، مصطفی و مرتضی عوض پور، عزیز پور ولی وحید شیخ بگلو، جلیل علمدار میلانی، جمشید زارع به وثیقه تبدیل شده بود، که هفت نفر از آنان آزاد شدند، اما موسی برزین و احمد ریاضی مبارکی به دلیل اینکه وثیقه هایشان مربوط به شهرستان بوده آزادیشان با تاخیر صورت خواهد گرفت و محمود فضلی نیز به دلیل چند روز باقی مانده از حکم حبس اش که مربوط به سالهای قبل است هنوز آزاد نشده است.

گفتنی است، این فعالین مدنی آذربایجان ۲۸ نفر بودند که در مراسم افطاری که جهت ارائه راه حل قانونی و ارتباط با مسئولین استان برای نجات دریاچه اورمیه تشکیل شده بود دستگیر و نزدیک به سه ماه در زندان به سر بردند.

از بین این افراد ۱۵نفر به ۲۴ ماه حبس (۲۰ماه تعلیقی و ۴ ماه تعزیری ) محکوم شدند. ۱۲نفر در حال محاکمه هستند و یک نفر عبدالله صدوقی (خبرنگار) هنوز محاکمه نشده و کیفر خواستی نیز برای وی صادر نشده است.


 


جـــرس: نایب رییس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و رئیس جامعه دفاع از حقوق بشر، از وضعیت وخیم جسمانی تعدادی از زندانیان سیاسی ابراز نگرانی کرده و گفته است: "با وجود این، حکومت جمهوری اسلامی پیوسته از رعایت حق زندانیان عقیدتی به دسترسی به درمان مناسب و منظم پزشکی سرباز زده است. این رفتار در تناسب با انکار تمام حقوق دیگر زندانیان سیاسی و انجام انواع شکنجه، مجازات های غیرانسانی و بدرفتارهایی دیگر علیه آنهاست."

به گزارش تارنمای «فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر»، در بیانیه مشترکی که فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و رئیس جامعه دفاع از حقوق بشر در خصوص وضعیت وخیم جسمانی تعدادی از زندانیان سیاسی منتشر کرده آمده است: " چندین زندانی عقیدتی در ایران نیازمند امکانات درمان پزشکی مناسب هستند که در زندان های مختلف وجود ندارد. اما حکومت ایران از شرایط بد جسمانی آنها برای فشار بیشتر و وادار کردن آنها به اعتراف ساختگی یا طرح اتهام های تازه و افزایش حکم زندان آنها استفاده می کند."

بر اساس این گزارش، عبدالکریم لاهیجی، نایب رییس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و رئیس جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران، امروز گفت: "اصول استاندارد حداقل برای رفتار با زندانیان که در تاریخ 13 مه 1977 در شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل تصویب شد مقرر می دارد که زندانیان بیمار نیازمند به درمان تخصصی باید به موسسه های تخصصی یا بیمارستان های غیرنظامی منتقل شوند. با وجود این، حکومت جمهوری اسلامی پیوسته از رعایت حق زندانیان عقیدتی به دسترسی به درمان مناسب و منظم پزشکی سر باز زده است. این رفتار در تناسب با انکار تمام حقوق دیگر زندانیان سیاسی و انجام انواع شکنجه، مجازات های غیرانسانی و بدرفتارهایی دیگر علیه آنهاست."

متن این بیانیه و جزئیات آن به شرح زیر است:

زندانیان عقیدتی زیر بعضی از زندانیانی هستند که در حال حاضر به شدت به درمان نیاز دارند، اما حکومت آنها را از حق درمان پزشکی در بیرون از زندان محروم کرده است.
حسین رونقی ملکی یک وبلاگ نگار و کارشناس کامپیوتر است. او که گویا چند روز پیش دچار خونریزی کلیه شده بود، در تاریخ 25 آبان 1390 برای معاینه به بیمارستان منتقل شد ولی او را پس از چند ساعت به زندان اوین بازگرداندند. او از اردیبهشت 1390 تاکنون چهار بار تحت عمل کلیه قرار گرفته است. مقامات حکومتی بدون این که اجازه دهند او از زمان سه ماهه لازم برای معالجه بهره مند شود، هر بار او را بلافاصله به زندان بازگردانده اند. آخرین عمل جراحی بر روی او در اوایل آبان انجام شد، ولی او در روز 9 آبان به زندان بازگشت. برخلاف نظریه پزشکان متخصص که معتقدند او باید تحت درمان مناسب قرار بگیرد، مقامات حکومتی گویا شرط این کار را اعتراف ساختگی به جرم در برابر دوربین تلویزیون قرار داده اند. رونقی ملکی در 22 آذر 1388 دستگیر شد، تحت شکنجه های مختلف جسمانی و روانی قرار گرفت و 13 ماه در بازداشتگاه سپاه پاسداران در بازداشت انفرادی ماند. در نتیجه، هر دو کلیه او عفونی شد و یکی از کلیه ها 80% و کلیه دیگر 20% آسیب دید. او بعدا به اتهام عضویت در گروه اینترنتی ایران پروکسی، تبلیغ علیه نظام، توهین به مقام رهبری و رییس جمهور به 15 سال زندان محکوم شد.

ابوالفضل قدیانی، فعال سیاسی، که اخیرا تحت عمل جراحی قلب قرار گرفت، در زندان اوین در شرایط بدی به سر می برد و در خطر سکته قلبی است. او حکم یک سال زندان خود را می گذراند و باید در اوایل آذر 1390 آزاد شود، اما مقامات حکومتی اتهام های تازه ای را به او تفهیم کرده اند که می تواند به حکم زندان دیگری منجر شود.

معصوم فردیس، فعال سیاسی، دچار آسیب نخاعی و نیازمند عمل جراحی است. بنا به گزارش ها او که در زندان اوین به سر می برد قادر به راه رفتن نیست. آقای فردیس به 6 سال زندان محکوم شده و گرچه دادگاه تجدید نظر حکم او را نقض کرده، هنوز در زندان مانده است.

مهدی محمودیان، روزنامه نگار، در اوایل آبان ماه اجازه عمل جراحی بر روی ریه هایش را یافت. ریه های او که پس از بازداشت در اثر شکنجه آسیب دیده اند به علت 7 ماه تاخیر مقامات حکومتی در صدور اجازه درمان بخشی از کارکرد خود را از دست داده اند. آقای محمودیان افشاگر فجایع بازداشتگاه کهریزک بود که چند تن از معترضان در تابستان 1388در آنجا درگذشتند. او در 25 شهریور 1388 بازداشت و به 5 سال زندان محکوم شد و در زندان دورافتاده رجایی شهر به سر می برد. او در اردیبهشت 1390 نامه ای سرگشاده به مقام رهبری نوشت که در آن رواج تجاوز و مواد مخدر را در میان زندانیان عادی و استفاده گسترده شکنجه و رفتار غیرانسانی علیه زندانیان سیاسی را افشا کرد و به مدت 10 روز به سلول انفرادی افتاد.

محمد صدیق کبودوند در آذر 1387 دچار سکته قلبی و در اردیبهشت 1387 و تیر و آبان 1389 سه بار دچار حمله مغزی شد. او از ناراحتی های مربوط به پروستات و کلیه و نیز سرگیجه و بیهوشی نیز در رنج بوده است. در خرداد 1390، یک پزشک مستقل توصیه کرد که او تحت عمل جراحی پروستات و قلب قرار بگیرد. مقامات حکومتی او را از امکان درمان پزشکی مناسب محروم کرده اند. آقای کبودوند از 10 تیر 1386 به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشکیل سازمان حقوق بشر کردستان حکم 5/10 سال زندان خود را می گذراند. او روزنامه نگار و موسس و رییس سازمان حقوق بشر کردستان و گیرنده جایزه هلمن ـ همتِ دیده بان حقوق بشر در سال 2009 است.

عیسی سحرخیز، روزنامه نگار، در تاریخ 16 تیر 1388 بازداشت شد و به اتهام توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام حکم سه سال زندان خود را در زندان دورافتاده رجایی شهر می گذراند. دنده های او در زمان دستگیری شکست. در اواخر آبان 1389، پس از خونریزی داخلی، یک تیم پزشکی از بیرون زندان در بهداری زندان او را مورد عمل جراحی قرار داد.

کیوان صمیمی بهبهانی، روزنامه نگار باسابقه و مدافع حقوق بشر که در 23 خرداد 1388 بازداشت شد دچار بیماری خطرناک کبدی است. او به اتهام تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی برای اختلال در امنیت ملی، شرکت در تظاهرات و صدور اعلامیه در نفی سلامت انتخابات حکم شش سال زندان خود را در در زندان دورافتاده رجایی شهر می گذراند و به مدت 15 سال از فعالیت حرفه ای محروم شده است.

محمد حسین کاظمینی بروجردی، رهبر مذهبی که معتقد به جدایی دین از سیاست است، از مرداد 1386 حکم 11 سال زندان خود را می گذراند و گویا دچار بیماری پارکینسون، دیابت، فشار خون بالا و مشکلات قلبی و کلیه و کاهش بینایی یکی از چشمان خود است.

بعضی از زندانیان دیگر که بنا به گزارش های قبلی نیاز به درمان پزشکی مناسب دارند از این جمله هستند:
- سعید متین پور، فعال فرهنگی آذری ایرانی و روزنامه نگار؛ 8 سال از سال 1386 حکم 8 سال زندان را می گذراند و از دی 1389 دچار عفونت ریه است.
- زهرا جباری، معترض خیابانی، از آذر 1388 حکم 4 سال زندان را می گذراند و دچار بیماری رماتیسم قلبی است.
- احمد زیدآبادی، روزنامه نگار، از خرداد 1388 حکم 6 سال زندان را می گذراند و دچار کاهش شدید وزن به دلایل ناروشن است.
- حشمت الله طبرزدی، فعال سیاسی، از آذر 1388 حکم 8 سال زندان را می گذراند و دچار مشکلات قلبی و فشار خون بالا است.
- مجید دری، فعال دانشجویی، از تیر 1388 حکم 6 سال زندان در تبعید را در زندان بهبهان در جنوب کشور می گذراند و دچار میگرن است و چند بار در اثر آن بیهوش شده است.
- کورش کوهکن، فعال سیاسی، از دی 1388 حکم 5/3 سال زندان را می گذراند. او به علت پارگی مینسک زانو که در دوره بازجویی ایجاد شده بود تحت عمل جراحی قرار گرفته است اما محل جراحی بعدا عفونی شده و خطر قطع پا او را تهدید می کند.
- عبدالله مومنی، فعال سیاسی، از خرداد 1388 حکم 4 سال و 11 ماه زندان را می گذراند و دچار مشکلات کلیوی و بیماری پوستی است.

در چند سال گذشته، حداقل 19 زندانی عقیدتی در شرایط مشکوک جان خود را در زندان و از جمله در بهداری زندان یا به خاطر تاخیر در انتقال به بیمارستان در بیرون از زندان از دست داده اند. بعضی از این عده از این جمله هستند: اکبر محمدی (1385)، ولی الله فیض مهدوی (1385)، امیر حسین حشمت ساران (1388)، امیدرضا میرصیافی (1388) و هدی صابر (1390)


 


الف:وزیر امور اقتصادی و دارایی از ارائه گزارش فاز اول هدفمندی یارانه ها به مجلس خبرداد و با بیان اینکه زمان مشخصی برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها تعیین نشده است، گفت: لایحه بودجه سال ۹۱ به زودی به مجلس تقدیم می شود.

سید شمس الدین حسینی در گفتگو با مهر با اعلام اینکه نتایج فاز اول اجرای هدفمندی یارانه ها را به نمایندگان مجلس ارائه کرده ایم، گفت: در انتظار بررسی های نهایی جهت اعلام نتایج فاز اول اجرای هدفمندی یارانه ها هستیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اعلام اینکه زمان مشخصی برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها در نظر گرفته نشده است، گفت: چشم انداز ما از نتایج نهایی فاز اول هدفمندی یارانه ها کاملا مثبت است.

سخنگوی اقتصادی دولت اظهارامیدواری کرد که لایحه بودجه سال ۹۱ به زودی به مجلس ارائه شود.

به گزارش مهر، گزارش فاز اول اجرای هدفمندی یارانه ها به صورت غیررسمی توسط سازمان هدفمندی یارانه ها تهیه و در اختیار کمیسیون اصل ۴۴ مجلس قرار گرفته است.

در عین حال وزارت اقتصاد با همکاری سازمان هدفمندی یارانه ها در حال مستند سازی اسناد مربوط به فاز اول هدفمند کردن یارانه ها با کمک استانداران است.


 


الف:دبیر اتحادیه بارفرشان تهران درباره دلیل افزایش قیمت گوجه فرنگی به ۱۷۰۰ تومان در خرده فروشی ها گفت: تا ۲۰ روز دیگر گوجه‌فرنگی چابهار به بازار می‌آید که قیمت را متعادل می‌کند.

علی حاج فتحعلی در گفت‌وگو با فارس در خصوص علت بالا بودن قیمت گوجه‌فرنگی گفت: با بارش‌های اخیر گوجه‌فرنگی برداشت شده سر مزرعه یا زمان حمل باران خورده و تقریبا غیر قابل استفاده شده‌اند.

دبیر اتحادیه بارفرشان تهران افزود: همچنین بارش باران امکان حمل بار از سر مزارع به بازارهای مصرف را کم کرده است.
وی افزود: در حال حاضر گوجه‌فرنگی انبارهایی که قبلا برداشت شده و رنگ‌آ‌وری شده‌اند کیلویی ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان و گوجه‌های باران زده به قیمت ۱۵۰ الی ۳۰۰ تومان در میدان به فروش می‌رسد.
دبیر اتحادیه بارفرشان تهران تصریح کرد: طی ۱۰ الی ۲۰ روز دیگر گوجه‌فرنگی چا‌بهار به بازار می‌آید که قیمت را متعادل خواهد کرد.


 


به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، آیت‌الله محمدرضا مهدوی‌کنی ‌رئیس مجلس خبرگان رهبری و دبیرکل جامعه روحانیت مبارز در گردهمایی بزرگ جبهه متحد اصولگرایان تهران که روز پنجشنبه در مدرسه ‌عالی شهید مطهری برگزار شد، طی سخنانی با ذکر این شعر که "ما برای وصل کردن آمدیم؛ نی برای فصل کردن آمدیم"، به تلاش جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز برای وحدت در جبهه اصولگرایان اشاره کرد و گفت: ‌اگر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز به میدان آمده‌اند، برای رفع مشکلات با همکاری دیگر دوستان برای اصولی بوده که به‌عنوان اصولگرایی مطرح است.

وی با بیان اینکه تلاش جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین برای وحدت بر حسب احساس مسئولیت بوده است، افزود: در این مقطع حساس ما وحدت را لازم می‌دانیم؛ همانطور که امام راحل به وحدت تأکید داشتند. امام در روزهای آخر عمر شریفشان اهل حق را دعوت کردند و فرمودند انقلاب تثبیت شده است و دشمنان نمی‌توانند کاری از پیش ببرند، مشروط به اینکه ما با هم و در کنار هم باشیم.

آیت‌الله مهدوی‌کنی تصریح کرد: امام فرمودند دشمن کارهای ایذایی می‌کند و ما باید به وحدت فکر کنیم.

دبیرکل جامعه روحانیت مبارز همچنین گفت: برخی بزرگان وحدت را فلسفی مطرح کردند، درحالی که منظور ما از وحدت، حول مسائل سیاسی و اجتماعی بر سر مسائل مشترک است؛ شیعه و سنی با هم وحدت می‌کنند، نه اینکه شیعه سنی می‌شود، یا سنی شیعه؛ حوزه و دانشگاه وحدت دارد، نه به این معنی که دانشگاه حوزه است و حوزه دانشگاه. منظور ما از وحدت به معنای مثل هم شدن نیست.

وی مطرح کردن وحدت را از نگاه فلسفی موجب دور‌شدن از مسائل وحدت دانست و گفت: امام توصیه فرمودند روحانیت در مسائل سیاسی ورود پیدا کند و بر همین اساس ما احساس مسئولیت کردیم و آمدیم؛ برخی می‌گویند چطور شده است که من آمده‌ام که در پاسخ می‌گویم ‌بنده قبلا هم بوده‌ام و اصلا من یک رجل سیاسی هستم و همیشه در عرصه سیاسی بوده‌ام.

وی گفت: روحانیت با انقلاب است و نمی‌تواند کنار بنشیند تا عده‌ای کار خودشان را بکنند. امتیاز امام (ره) این بود که با انقلاب بود، گرچه امام دوره‌ای احساس نمی‌کرد، دیگران می‌توانند اما احساس می‌کرد که کار را باید واگذار کند اما بعدا دیدند که اینطور نمی‌شود و خودشان هم باید باشند.

آیت‌الله مهدوی‌کنی با اشاره به حضور روحانیت در مجلس، از تمامی روحانیت دارای صلاحیت خواست برای حضور در مجلس اقدام کنند و گفت: اگر هر دوره روحانیون مجلس نسبت به روحانیون قبلی کمتر شود، مجلس انقلابی و اسلامی نخواهد شد لذا حضور روحانیون در مجلس لازم است.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه ما دلمان می‌خواهد انتخابات خوبی برگزار شود، گفت: اگر یک انتخاب جامع و خوب ‌داشته باشیم، بهترین مشت بر دهان دشمنان انقلاب خواهد بود‌ لذا برای رسیدن به این هدف بزرگ باید برخی خرده‌گیری‌ها را کنار بگذاریم‌ چرا‌که اگر قرار باشد ما به ایراد همدیگر بپردازیم، دشمن سوء‌استفاده خواهد کرد.

وی با اشاره به اختلاف‌سلیقه در جبهه اصولگرایان گفت: ممکن است بنده هم لغزش‌هایی داشته باشم اما از همه دوستان اصولگرا و حزب‌اللهی می‌خواهم برخی خرده‌گیری‌ها را کنار بگذارند، چرا‌که این برای ما مطلوب‌تر است؛ من نمی‌خواهم چیزی را به رهبری نسبت دهم اما احساسم این است که مقام معظم رهبری از این خرده‌گیری‌ها خوشحال نیستند.

وی با تاکید بر اینکه نتیجه خرده‌گیری‌ها و جدا شدن‌ها منجر به لیست‌های جداگانه در جبهه اصولگرایی خواهد شد، گفت: اگر لیست‌های جداگانه ارائه شود، آرا کامل نخواهد شد و نتیجه مورد نظر کسب نخواهد شد.

آیت‌الله مهدوی‌کنی با تاکید بر اینکه حضورش در همایش جبهه متحد اصولگرایان به این معنی است که آمده است بگوید ما هستیم، گفت: بنده با این حالم در این خیابان‌های تهران خودم را به این همایش رساندم تا بگویم ما همچنان هستیم، گرچه گفته بودم که تا ۱۲۰ سالگی هستم، اما اکسیژن در اتومبیل بنده همیشه موجود است و بنده بر اساس مسئولیت در این همایش حضور یافتم.

وی در ادامه خطاب به اضلاع اصولگرایان گفت: شما را به امام قسم بیایید و برخی مسائل جزئی را کنار بگذارید، مسائل اصلی را در نظر بگیرید. ما در مواد اصولگرایی مشترک هستیم و در مواد اصولگرایی اشتراک داریم.

آیت‌الله مهدوی‌کنی افزود: برخی می‌گویند ما طرفدار ظلم نیستیم و طرفدار عدل هستیم. ما هم می‌گوئیم ‌طرفدار عدل هستیم، کسی طرفدار ظلم نیست. انتخابات باید واقع شود و افراد صالح و متخصص وارد مجلس شوند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری بر ‌حضور افراد متخصص و دارای صلاحیت لازم در مجلس تاکید کرد و گفت: مجلس برای قانونگذاری می‌خواهد بر رئیس جمهور نظارت کند و نمی‌شود بی‌اطلاع‌‌ها به مجلس بروند، به شرط اینکه اصول انقلاب را قبول داشته باشد.

آیت‌الله مهدوی‌کنی با تاکید بر اینکه اگر ما با هم باشیم، دشمنی که ملت ایران را تهدید می‌کند، هیچ غلطی نمی‌تواند بکند، گفت: من به نمایندگی از جامعه روحانیت مبارز احساس مسئولیت کردم و همین جا می‌گویم دوستان بیایند و مسائل جزئی را کنار بگذارند.

وی در پایان با تاکید بر اینکه سربلندی و موفقیت اصولگرایان در وحدت است، از همه حاضرین در این همایش اعم از شخصیت‌های برجسته سیاسی، نمایندگان مجلس، خانم‌ها و آقایان تقدیر و تشکر کرد.


 


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس متن کامل پیش‌نویس اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم منتشر شد. طبق این پیش‌نویس 33 ماده از قانون فعلی حذف و مواد و تبصره‌های زیادی در قانون فعلی اصلاح شده است.
طرح جامع مالیاتی و مالیات بخش مسکن و مالیات بر ارث از موارد مهمی است که در این اصلاحیه مورد توجه قرار گرفته است.
متن کامل این پیش‌نویس را در ادامه می‌خوانید.

* تعیین نحوه اخذ مالیات بر ارث

ماده 1. متن ذیل جایگزین ماده 17 می گردد:
ماده 17 - اموال و دارائی‌هایی که در نتیجه فوت شخص اعم از فوت واقعی یا فرضی انتقال می‌یابد، به شرح زیر مشمول مالیات می‌باشد:
1. نسبت به املاک و حق واگذاری محل یک و نیم برابر نرخ های مذکور در ماده 59 این قانون به ماخذ ارزش های مذکور در ماده یاد شده در تاریخ انتقال به نام وراث.
نسبت به سهام و سهم الشرکه و حق تقدم آنها 1.5 برابر نرخهای مذکور در تبصره 1ماده 143 و ماده 143 مکرر این قانون طبق مقررات مزبور در تاریخ انتقال به نام وراث.
3. نسبت به سپرده های بانکی، اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار و سودهای متعلق به آنها تا تاریخ انتقال به نام وراث و یا پرداخت و تحویل به آنها به نرخ سه درصد
4. نسبت به انواع وسائل نقلیه موتوری زمینی، دریایی و هوایی به نرخ دو درصد ( 2%) بهای اعلامی توسط سازمان امور مالیاتی کشور.
5. نسبت به سود سهام و سهم الشرکه وحق الامتیاز و سایر اموال و حقوق مالی که در بندهای فوق
تصریح نشده است، به نرخ ده درصد ( 10 %) ارزش روز در زمان تحویل یا انتقال.
تبصره 1. نرخهای مذکور در این ماده مربوط به وراث طبقه اول است، در صورتی که وراث طبقات دوم و سوم باشند، نرخ های مالیات مذکور در این ماده به ترتیب دو ( 2) و چهار ( 4) برابر خواهد شد.
تبصره 2. در صورتی که متوفی اتباع خارجی باشد مشمول مالیات به نرخ وراث طبقه دوم خواهد بود.
تبصره 3. در مواردی که وراث سهم خود از اموال موضوع بندهای 1 و 2 و 4 این ماده را به اشخاص ثالث یا وراث دیگر انتقال دهند، علاوه بر مالیات بر ارث به شرح این فصل مشمول مالیات طبق مقررات فصول مربوط خواهد بود. "

ماده 2. مواد 19، 20، 21، 22، بند 4 ماده 24 ، مواد 26، 27، 28، 29، 30، 31، 32 و 33 حذف می گردد.

ماده 3. متن ذیل جایگزین ماده 34 می شود
ماده 34 - اشخاص زیر مجاز نخواهند بود قبل از اخذ گواهی پرداخت مالیات موضوع ماده 17 این قانون اموال
و دارائیهای متوفی را به وراث یا موصی‌له تسلیم و یا به نام آنها ثبت و یا معاملاتی راجع به آنها انجام دهند.
1. بانکها، شرکتها، مؤسسات و سایر اشخاص حقوقی که وجوه نقد یا سفته یا جواهر و یا هر نوع مال
دیگر از متوفی نزد خود دارند.
2. ادارات ثبت اسناد و املاک موقعی که مال غیرمنقول را به اسم وراث یا موصی‌له ثبت می‌نمایند.
3. دفاتر اسناد رسمی موقعی که می‌خواهند تقسیم نامه یا هر نوع معامله وراث راجع به ماترک را
ثبت نمایند.
4. شرکتهایی که متوفی در آنها مالک سهام یا سهم الشرکه می‌باشد.
5. شرکتهای کارگزاری، صندوقهای سرمایه گذاری و سایر مؤسسات مالی و پولی
6. محاکم دادگستری
7. صندوق های دادگستری و ثبت اسناد و املاک کشور
8. سازمان امور اوقاف و خیریه
9. اداره سرپرستی صغار و محجورین اشخاص مذکور در صورت تخلف علاوه بر اینکه تا معادل ارزش مالی که نزد آنها بوده با وراث نسبت به پرداخت مالیات و جرائم متعلق مسئولیت تضامنی دارند، مشمول جریمه ای معادل 10 درصد قیمت مال نیز خواهند بود. در مورد بانکها، شرکتها و مؤسسات دولتی، متخلف و شرکاء و معاونین وی، در تخلف نیز مسئولیت تضامنی خواهند داشت.آئین نامه اجرائی این ماده به پیشنهاد سازمان امور مالیاتی کشور به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارائی خواهد رسید."

ماده 4- مواد 35 ،36 و 37 حذف می شود.

ماده 5. متن ذیل جایگزین ماده 38 و تبصره های آن می شود:
اموالی که به موجب نذر یا وصیت به وراث منتقل می شود به نرخ مذکور در ماده ( 17 ) این قانون و در صورتی که به غیر وراث به استثنای اشخاص مذکور در بند ( 3) ماده ( 24 ) این قانون، منتقل می شود به نرخ های مقرر برای وراث طبقه دوم مشمول مالیات خواهد بود.
تبصره- در مواردی که منافع مالی مورد وقف یا حبس یا نذر یا وصیت باشد اشخاص منتفع از
منافع به استثنای اشخاص مذکور در بند ( 3) ماده ( 24 ) این قانون، نسبت به منافع هر سال مشمول
مالیات بر درآمد اتفاقی خواهند بود.

ماده 6. مواد 39 ، 40، 41، 42 و 43 حذف می‌شود

ماده 7. متن ذیل جایگزین تبصره 11 ماده 53 می شود:
تبصره 11 - واحد یا واحدهای مسکونی استیجاری که زیربنای مفید آن منطبق یا کمتر از الگوی مصرف
مسکن بنا به اعلام وزارت مسکن و شهرسازی باشد در طول مدت اجاره از صد درصد مالیات بردرآمد اجاره املاک معاف می باشند."

ماده 8. متن ذیل جایگزین ماده 54 و تبصره های آن می شود:
ماده 54 - درآمد اجاره براساس قرارداد اعم از رسمی یا عادی مبنای تشخیص مالیات قرار می گیرد و در
مواردی که قرارداد وجود نداشته باشد یا از ارائه آن خودداری گردد و یا مبلغ مندرج در آن کمتر از 80
درصد ارقام مندرج در جدول املاک مشابه یقین و اعلام شده که توسط سازمان امور مالیاتی کشور باشد میزان اجاره بها براساس جدول اجاره املاک مشابه تعیین خواهد شد."
تبصره- در صورتی که مستأجر جزء مشمولین ماده ( 2) این قانون باشد، اجاره پرداختی اشخاص مزبور ملاک تعیین درآمد مشمول مالیات اجاره خواهد بود.

* مالیات بخش مسکن

ماده 9. متن ذیل به عنوان ماده 60 الحاق می شود:
ماده 60 - نقل و انتقال قطعی املاک و انتقال حق واگذاری محل مازاد بر 2 واحد در سال توسط اشخاص
حقیقی و حقوقی، در خصوص املاکی که بعد از اجرای این قانون خریداری می شوند، به ازای هر واحد
اضافی مشمول مالیات اضافی معادل یک برابر نرخ ماده ( 59 ) این قانون برای هر بار معامله و حداکثر تا
نرخ 50 درصد خواهد بود.
تبصره 1. نقل وانتقالات زیر مشمول مقررات این ماده نمی‌باشد:
1. اولین انتقال قطعی ساختمان‌های نوساز
2. املاکی که در اجرای مواد 65 ،68 و 70 این قانون منتقل می گردد.
3. نقل وانتقال قطعی املاک واقع در روستاها و اراضی کشاورزی
تبصره 2. انتقال قطعی سهم هر یک از مالکین مشاع از لحاظ مقررات این فصل یک نقل وانتقال محسوب می شود.
تبصره 3. انتقال قطعی موضوع این ماده شامل معاملات انجام شده توسط فرزندان کمتر از 18 سال
اشخاص حقیقی نیز خواهد بود.
تبصره 4. انتقال همزمان ملک و حق واگذاری آن از لحاظ مقررات این قانون یک معامله محسوب می گردد.
تبصره 5. در نقل وانتقالاتی که بدون تنظیم سند در دفاتر اسناد رسمی صورت می پذیرد خریدار متضامناً با فروشنده مسئول پرداخت مالیات و جرائم متعلقه از تاریخ انتقال خواهد بود.
تبصره 6. اجرای حکم این ماده منوط به استقرار سیستم یکپارچه مالیات نقل و انتقال املاک، توسط
سازمان امور مالیاتی کشور می باشد."

ماده 10 . متن ذیل جایگزین ماده 64 می شود:
ماده 64 - تعیین ارزش معاملاتی املاک متناسب با قیمتهای متعارف روز منطقه و نوع کاربری آنها به عهده کمیسیون تقویم املاک، متشکل از پنج عضو می‌باشد، که در تهران از نمایندگان سازمان امور مالیاتی کشوردر شهرستانها از مدیران کل یا روسای ادارات امور مالیاتی، راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی و ثبت اسناد و املاک و یا نمایندگان آنها و نماینده شورای شهر تشکیل و هر سال یک بار نسبت به تعیین ارزش معاملاتی املاک به تفکیک عرصه و اعیان اقدام خواهد نمود.

در موارد تقویم املاک واقع در هر بخش و روستاهای تابعه (بر اساس تقسیمات کشوری) نماینده
شورای بخش در جلسات کمیسیون شرکت خواهد نمود. در صورت نبودن شورای شهر یا بخش یک
که نفر کارمند دولت نباشد به معرفی فرماندار یا بخشدار مربوط در کمیسیون شرکت خواهد نمود.

کمیسیون تقویم املاک در تهران به دعوت سازمان امور مالیاتی کشور و در شهرستانها به دعوت
مدیر کل یا رئیس اداره امور مالیاتی در محل سازمان مزبور یا ادارات تابعه آن تشکیل.شد خواهد شدجلسات کمیسیون با حضور اکثریت اعضاء رسمیت می یابد و تصمیمات متخذه با رای اکثریت اعضاء حاضر در جلسه معتبر است.
ارزش معاملاتی تعیین شده یک ماه پس از تاریخ تصویب نهائی کمیسیون تقویم املاک لازم الاجراء
می باشد و تا تعیین ارزش معاملاتی جدید معتبر است.

*درآمد فروش ساختمان‌های مسکونی مشمول مالیات می‌شود

ماده11 . متن ذیل جایگزین ماده 77 می شود:
ماده 77 - درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی ناشی از ساخت و فروش ساختمانهای مسکونی و غیره حسب مورد مشمول مقررات مالیات بر درآمد موضوع فصول چهارم و پنجم باب سوم این قانون خواهد بود.
تبصره 1. اولین نقل و انتقال ساختمانهای مذکور علاوه بر مالیات نقل و انتقال قطعی موضوع ماده 59 این قانون مشمول مالیات علی الحساب به نرخ 10 % به مأخذ ارزش معاملاتی اعیانی مورد انتقال خواهد بود.
تبصره 2. شمول مقررات این ماده درخصوص ساخت و فروش ساختمان توسط اشخاص حقیقی منوط به
آن است که بیش از سه سال از تاریخ صدور گواهی پایان کار آن نگذشته باشد.
تبصره 3. شهرداری ها مکلفند همزمان با صدور پروانه نوسازی مراتب را به منظور تشکیل پرونده مالیاتی
به اداره امور مالیاتی ذیربط گزارش نمایند."

* معافیت مالیات برحقوق تا سقف 84 میلیون ریال در سال

ماده 12 . متن ذیل جایگزین ماده 84 می شود:
ماده 84 - تا میزان 84 میلیون ریال درآمد سالیانه مشمول مالیات حقوق از یک یا چند منبع از پرداخت مالیات حقوق معاف است. سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است، سقف معافیت مذکور را برای هرسال مطابق شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی سال قبل اعلامی بانک مرکزی تعیین و اعلام نماید."
ماده 13. متن ذیل جایگزین ماده 85 می شود:
ماده 85 - نرخ مالیات بر درآمد حقوق تا 600 میلیون ریال درآمد مشمول مالیات سالانه ده درصد ونسبت به مازاد آن بیست درصد ( 20 %) می باشد."

ماده 14. متن ذیل جایگزین تبصره ماده 86 می شود:
تبصره - پرداخت هایی که کارفرمایان کسورات به اشخاص حقیقی غیر از کارکنان خود که مشمول پرداخت بازنشستگی یا بیمه نم یباشند تحت عنوان حق المشاوره، حق حضور در جلسات، حق التدریس، حق تحقیق و حق پژوهش پرداخت می کنند، بدون رعایت معافیت موضوع ماده 84 این قانون مشمول مالیات به نرخ 10 درصد می باشد.
کارفرمایان مکلفند در موقع پرداخت یا تخصیص، مالیات متعلق را کسر و ظرف مدت تعیین شده در ماده 86 این قانون همراه با فهرستی حاوی نام و نشانی دریافت کنندگان و میزان آن به اداره امور مالیاتی پرداخت کنند. در صورت تخلف، مسئول پرداخت مالیات و جرایم متعلق خواهند بود. حکم ماد 104 قانون در موارد فوق جاری نخواهد بود."

ماده 15. در بند 5 ماده 91 عبارت "که در موقع بازنشستگی ..." الی آخر بند حذف می شود.

ماده 16. متن ذیل جایگزین بند 14 ماده 91 گردیده و یک تبصره به شرخ زیر به آن الحاق می شود:
14 - درآمد حقوق جانبازان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی و آزادگان. "
تبصره: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و نیروهای نظامی و انتظامی و مشمولان قانون استخدامی وزارت اطلاعات مشمول تسلیم فهرست موضوع ماده 86 قانون نمی باشند."

ماده 17. ماده 92 حذف می شود.

ماده 18. متن ذیل جایگزین ماده 95 می شود:
ماده 95 - صاحبان مشاغل موضوع این فصل مکلف اند اسناد و مدارک کافی را که با رعایت استانداردهای پذیرفته شدۀ حسابداری تنظیم می گردد، نگاهداری و اظهارنامه خود را بر اساس آنها تنظیم کنند. ضوابط مربوط به روش های نگهداری اسناد و مدارک و نمونه اظهارنامه با توجه به نوع و حجم فعالیت مودیان مذکور توسط سازمان امور مالیاتی کشور تعیین و اعلام می گردد."

ماده 19. ماده 96 و تبصره های آن حذف می شود.

* نحوه تعیین مالیات اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل ازطریق خوداظهاری

ماده 20. متن ذیل جایگزین ماده 97 و تبصره های آن می شود:
"ماده 97 - تعیین مالیات اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع این قانون با استناد و پذیرش
اظهارنامه مودی که با رعایت ضوابط اعلامی سازمان امور مالیاتی کشور تنظیم و ارائه شده باشد، خواهد بود.
سازمان امور مالیاتی کشور می تواند اظهارنامه های ارائه شده را بدون رسیدگی قبول و تعدادی از
آنها را براساس معیارها و شاخص های تعیین شده خود و یا بطور نمونه انتخاب و مورد رسیدگی قرار دهد.

تبصره - در صورتیکه مودی از ارائه اظهارنامه در مهلت قانونی و مطابق با ضوابط اعلامی سازمان امور مالیاتی کشور خودداری نماید، سازمان مزبور نسبت به تنظیم اظهارنامه برآوردی و مطالبه مالیات متعلق اقدام م ینماید. چنانچه مودی ظرف یک ماه ازتاریخ ابلاغ مطالبه، نسبت به ارائه اظهارنامه مطابق با ضوابط اعلامی اقدام نماید، اظهارنامه مذکور مبنای اقدامات متداول سازمان قرار خواهد گرفت. در غیر اینصورت مالیات تعیین شده در اظهارنامه برآوردی سازمان امور مالیاتی کشور قطعی و لازم الاجرا است.
ضوابط وترتیبات اجرایی مربوط به این ماده و نحوه رسیدگی مالیاتی توسط سازمان امور مالیاتی کشور تعیین و اعلام می شود. با اجرای حکم این ماده کلیه مواد و احکام قانونی مغایر لغو می گردد."

ماده 21. ماده 98 حذف می شود.

ماده 22. تبصره های ذیل ماده 100 حذف و یک تبصره به شرح زیر به آن الحاق می گردد:
"تبصره - سازمان امور مالیاتی کشور می‌تواند آن دسته از مشاغل جزء را که گردش مالی سالانه آنها مبلغ 600 میلیون ریال یا کمتر باشد از انجام بخشی از تکالیف از قبیل نگهداری اسناد و مدارک و ارائه اظهارنامه معاف نموده و مالیات مودیان مذکور را بصورت مقطوع تعیین و وصول نماید.
در مواردی که مودی کمتر از یک سال مالی به فعالیت اشتغال داشته باشد مالیات متعلق به نسبت
مدت اشتغال محاسبه و وصول خواهد شد."


ماده 23. متن ذیل به عنوان تبصره‌های 7 و 8 به ماده 104 الحاق می شود:
تبصره 7- در قراردادهای پیمانکاری که بخش ماشین آلات و تجهیزات از بخش خدمات مجزا می باشد، حکم این ماده صرفاً شامل بخش خدمات قرارداد می باشد.
تبصره 8- سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است ترتیبات اجرائی لازم در اجرای این ماده را به موقع اجراء گذارد، به نحوی که مالیات علی الحساب موضوع این ماده در هنگام پرداخت مستقیماً به حساب مؤدی منظور شود."

* تعیین مالیات اشخاص حقوقی خارجی به تدوین آیین‌نامه موکل می‌شود

ماده 24. متن ذیل جایگزین ماده 107 و تبصره های آن می شود:
ماده 107 - تعیین درآمد مشمول مالیات اشخاص حقوقی خارجی نسبت به درآمد هایی که در ایران
تحصیل می‌نمایند و همچنین نسبت به درآمدهایی که بابت واگذاری امتیازات یا سایر حقوق خود و یا
دادن تعلیمات و کمک‌های فنی و یا واگذاری فیلم های سینمایی از ایران تحصیل می‌نمایند و ترتیبات
دیگری در این قانون برای آنها پیش‌ بینی نشده است، به موجب آیین‌نامه‌هایی خواهد بود که به پیشنهاد
وزارت امور اقتصادی و دارائی به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
پرداخت کنندگان وجوه مزبور مکلفند در هر پرداخت مالیات متعلق را به ترتیبی که سازمان امور
مالیاتی کشور مقرر می‌دارد کسر و ظرف ده روز به اداره امور مالیاتی پرداخت کنند. در غیر این صورت با دریافت کنندگان متضامناً مشمول پرداخت اصل مالیات و جرائم آن خواهند بود."

* نحوه تسلیم اظهارنامه اشخاص حقیقی

ماده 25. متن ذیل به عنوان مواد 129 و 129 مکرر الحاق می گردد:
"ماده 129 - اشخاص حقیقی که در یک سال مالی از منابع درآمدی بیش از یک منبع اعم از مشمول و معاف از مالیات، درآمد کسب می‌نمایند مکلفند اظهارنامه جمع درآمد خود را به ترتیبی که سازمان امور مالیاتی کشور مقرر می‌دارد، تسلیم نمایند. جمع درآمد اشخاص مذکور با احتساب و کسر معافیت های‌ قانونی به نرخ های مندرج در ماده 131 این قانون مشمول مالیات می گردد.
عدم ارائه اظهارنامه موضوع این ماده موجب لغو کلیه معافی تهای متعلق به منابع درآمدی اشخاص
مذکور بوده و مالیات متعلق به نرخ این ماده محاسبه و وصول می شود.
تبصره 1. در احتساب جمع درآمد مشمول مالیات، برخورداری از معافیت مالیاتی موضوع ماده 84 یا 101این قانون فقط برای یکبار لحاظ می‌گردد.
تبصره 2. هزینه های شخص حقیقی که برای اجاره محل سکونت، درمان و آموزش مؤدی یا افراد تحت تکفل وی پرداخت می‌شود با ارائه مستندات کافی، به عنوان هزینه‌های قابل قبول تلقی و از درآمد مشمول مالیات این ماده کسر می‌گردد.
تبصره 3. مالیات‌های پرداختی در منبع بابت هر یک از منابع درآمدی این قانون در محاسبه مالیات جمع درآمد مؤدی منظور و از بدهی مالیاتی متعلقه کسر می‌شود.
ماده 129 مکرر- سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است با اجرای کامل طرح جامع مالیاتی و تأسیس پایگاه اطلاعات مؤدیان، موجبات اجرای سیستم مالیات بر جمع درآمد را فراهم آورد. مالیات جمع درآمد موضوع این قانون پس از اعلام رسمی سازمان امور مالیاتی کشور، از ابتدای سال بعد از سال اعلام به اجرا گذارده خواهد شد."

* نرخ‌های مالیاتی اشخاص حقیقی

ماده 26. متن ذیل جایگزین ماده 131 می شود:
ماده 131 - نرخ مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی به استثنای مواردی که طبق مقررات این قانون دارای نرخ‌های جداگان می‌باشد به شرح زیر است:
تا میزان پانصد میلیون ریال درآمد مشمول مالیات سالانه با نرخ 15 درصد
تا میزان یک میلیارد ریال درآمد مشمول مالیات سالانه نسبت به مازاد پانصد 000/000/500 میلیون ریال تا میزان یک میلیارد ریال با نرخ 20درصد.
نسبت به مازاد یک میلیارد ریال درآمد مشمول مالیات سالانه به نرخ 25درصد.

* معافیت مالیاتی سرمایه‌گذاری طرح‌های صنعتی و معدنی

ماده 27. متن ذیل جایگزین ماده 132 و تبصره های آن می‌شود:
ماده 132 - به منظور تشویق و افزایش سرمایه گذاری‌های اقتصادی، معادل صددرصد ( 100 %) سرمایه گذاری انجام شده اشخاص حقوقی غیردولتی در طرحهای صنعتی و معدنی با مجوز وزارتخانه ذیربط، که صرف ایجاد دارایی ثابت تولیدی (به استثناء زمین) می‌گردد، از محل اعتبار جمعی - خرجی که همه ساله در بودجه سنواتی پیش بینی می‌شود با مالیات عملکرد اشخاص مذکور تهاتر می‌گردد.
تبصره 1. تخصیص اعتبار مالیاتی فوق در هر سال مالی در مورد واحدهای مستقر در مناطق کمتر توسعه یافته معادل صد درصد ( 100 %) مالیات متعلقه و در سایر مناطق معادل پنجاه درصد آن تا تهاتر کامل اعتبار مذکور صورت می‌پذیرد
تبصره 2. اعتبار مالیاتی مذکور در صورتی به شخص حقوقی اعطاء می گردد که معادل آن در سرمایه
پرداخت شده و یا افزایش سرمایه های بعدی منظور شود.
تبصره 3. معافیت مذکور در بند ب ماده 159 قانون برنامه پنجم توسعه، منحصرا برای واحدهایی که از تاریخ اجرای قانون مذکور تا تاریخ اجرای این اصلاحیه برای آنها پروانه بهره برداری یا مجوز استخراج صادرشده باشد، جاری خواهد بود.
آیین نامه اجرایی موضوع این ماده به پیشنهاد سازمان امور مالیاتی کشور به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی خواهد رسید.

ماده 28. ماده 138 و تبصره های ذیل آن حذف می شود.

ماده 29. متن ذیل جایگزین بند الف ماده 141 می شود.
الف - معادل هشتاد درصد ( 80 %) مالیات متعلق به درآمد حاصل از صادرات کالاهای غیرنفتی و صادرات خدمات (طی دوره برنامه پنجم توسعه) از محل اعتبار جمعی خرجی که همه ساله در قانون بودجه کل کشور درج می گردد، به حساب مؤدی منظور می‌شود. فهرست کالاهای نفتی موضوع این ماده به پیشنهاد مشترک وزارتخانه های امور اقتصادی و دارائی و نفت به تصویب هیأت وزیران می‌رسد."

ماده 30. تبصره ذیل ماده 147 به تبصره یک تبدیل و به شرح ذیر اصلاح می‌شود و یک تبصره نیز به
ذیل ماده مذکور الحاق می گردد:
تبصره 1. از لحاظ مقررات این فصل مؤسسه عبارت است از کلیۀ اشخاص حقوقی و همچنین صاحبان درآمد مشاغل
تبصره 2. هزینه های مربوط به درآمدهایی که به موجب این قانون از مالیات معاف یا دارای نرخ مقطوع است به عنوان هزینه قابل قبول شناخته نمی‌شود.

ماده 31. متن ذیل جایگزین ماده 149 و تبصره آن می شود:
ماده 149 - آن قسمت از دارایی‌های ثابت که بر اثر استعمال یا گذشت زمان یا سایر عوامل و بدون توجه به تغییر قیمتها ارزش آن تقلیل م ییابد و همچنین هزینه های تأسیس، قابل استهلاک بوده و هزینه استهلاک آنها جزء هزینه های قابل قبول مالیاتی تلقی می گردد. مقررات مربوط به استهلاکات دارائی های ثابت شامل جداول استهلاکات و ضوابط اجرائی آن توسط سازمان امور مالیاتی کشور تهیه و به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارائی خواهد رسید.

ماده 32. مواد150، 151، 152، 153، 154، 158، 169، حذف می‌شود.

* الزام دستگاه‌ها به استقرار نظام یکپارچه اطلاعات مالیاتی

ماده 33. متن ذیل جایگزین ماده 169 مکرر و تبصره‌های آن می‌شود.
ماده 169 مکرر- به منظور استقرار نظام یکپارچه اطلاعات مالیاتی، سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است پایگاه اطلاعات هویتی و عملکردی مؤدیان مالیاتی شامل اطلاعات درآمدی و هزینه ای اشخاص حقیقی و حقوقی را به شرح زیر ایجاد نماید.
1. اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از دولتی، غیر دولتی و همچنین نهادهای عمومی که اطلاعات
مورد نیاز پایگاه فوق را در اختیار دارند، از قبیل دستگاههای اجرایی، بانک‌ها، بیمه‌ها، بنیادها و ... موظفند با حفظ محرمانه بودن، اطلاعات مذکور را در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار دهند.
2. سازمان امور مالیاتی کشور مجاز است اطلاعات مربوط به اشخاص را از طریق مراجعه به پایگاه یاد شده کنترل نموده و در رسیدگی های مالیاتی مورد استناد قرار دهد.
3. ارائه خدمات به اشخاص حقیقی و حقوقی توسط دستگاههای اجرایی موضوع ماده 2 این قانون
منوط به ثبت اطلاعات هویتی آنان در پایگاه مذکور است
4. سازمان امور مالیاتی کشور مجاز است اسامی بدهکاران مالیاتی را از طریق پایگاه مذکور جهت
اطلاع عموم منتشر نماید.
5. تأسیس فعالیتهای اقتصادی مستلزم پذیرش پروتکل به اشتراک گذاری اطلاعات با پایگاه یاد شده
است. عدم رعایت مقررات موضوع این ماده منجر به تعطیلی مؤسسات یاد شده می گردد.
6. کلیه مؤدیان مالیاتی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی مکلفند نسبت به نصب و استفاده از صندوق های مکانیزه فروش اقدام نمایند.
7. دستورالعمل اجرایی این ماده به پیشنهاد سازمان امور مالیاتی کشور به تصویب وزیر امور
اقتصادی و دارایی خواهد رسید."

ماده 34. متن ذیل جایگزین ماده 181 و تبصره آن می شود:
ماده 181 - سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است به منظور نظارت بر اجرای قوانین و مقررات مالیاتی و همچنین کنترل اسناد و مدارک مؤدیان اعم از دستی و مکانیزه نسبت به ایجاد واحد بازرسی مالیاتی اقدام نماید. هیأت‌های بازرسی که با عضویت نماینده دادستان محل تشکیل می‌گردد، می‌توانند با مراجعه به محل فعالیت مؤدی کلیه اسناد و مدارک و سوابق مالی نزد مؤدیان را مورد بازرسی قرار دهند، و یا در صورت لزوم با ارائه رسید به اداره امور مالیاتی ذیربط منتقل نمایند.
تبصره 1. بازرسی اسناد و مدارک موضوع این ماده شامل کلیه اسناد و مدارک مربوط به مالیاتهای موضوع
این قانون و مالیات بر ارزش افزوده می‌باشد.
تبصره 2. چنانچه در بازرسی هیأتهای موضوع این ماده اسناد و مدارکی حاکی از کتمان واقعیت در
خذ مشمول مالیات بر واردات کشف گردد، مراتب از طریق اداره امور مالیاتی ذیربط به مراجع گمرکی اعلام می گردد.
آئین نامه اجرایی موضوع این ماده مشترکاً به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارائی و وزیر دادگستری خواهد رسید."

ماده 35. در ماده 199 بعد از عبارت "مالیات پرداخت نشده"، عبارت "و دو نیم درصد مالیات به ازای هر ماه تاخیر از سررسید پرداخت" اضافه می‌شود.

* ارائه اظهارنامه، ثبت اعتراض، ابلاغ اوراق و تعیین ادارات مالیاتی به روش مکانیزه

ماده 36. متن ذیل جایگزین تبصره ماده 219 می شود:
تبصره - سازمان امور مالیاتی کشور با اجرای طرح جامع مالیاتی و استفاده از فن آوری اطلاعات و ارتباطات و
روش های مکانیزه، ترتیبات و رویه های اجرائی متناسب با آن شامل مواردی از قبیل نحوه ارائه اظهارنامه،
پرداخت مالیات، ثبت اعتراضات مؤدیان، ابلاغ اوراق مالیاتی و تعیین ادارات امور مالیاتی ذیصلاح برای انجام
موارد فوق را تعیین و اعلام خواهد نمود. حکم این تبصره شامل مواعد قانونی مقرر در مورد تسلیم اظهارنامه، ثبت اعتراضات، ابلاغ اوراق مالیاتی و پرداخت مالیات نخواهد بود.
با اجرای حکم این تبصره کلیه احکام و مقررات مغایر ملغی می‌گردد."

ماده 37. متن ذیل به انتهای بند 3 ماده 255 الحاق می شود:
در موارد موضوع این بند اظهار نظر شورای عالی مالیاتی که به تأیید اکثریت اعضاء شورای مزبور رسیده باشد پس از تنفیذ وزیر امور اقتصادی یا رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور برای کلیه مأموران و مراجع مالیاتی لازم الاتباع خواهد بود.

* هیئت رسیدگی به تخلفات اداری جایگزین هیئت عالی انتظامی می‌شود

ماده 38. مواد 261 و 262 حذف و متن زیر جایگزین ماده 266 و تبصره ذیل آن می گردد:
ماده 266 - هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری مرجع رسیدگی به تخلفات کلیه ماموران مالیاتی و
نمایندگان سازمان امور مالیاتی کشور در هیئت های حل اختلاف مالیاتی خواهند بود.
تبصره- در کلیه مواد این قانون عبارت "هیئت رسیدگی به تخلفات اداری" جایگزین عبارت "هیئت عالی
انتظامی" می‌شود."

ماده 39. متن ذیل جایگزین ماده 272 و تبصره 1 ذیل آن م یشود:
ماده 272 - سازمان امور مالیاتی کشور می‌تواند تا پایان دی‌ ماه هر سال نسبت به اعلام آن گروه یا
گروه‌هایی از اشخاص حقوقی و حقیقی که علاوه بر شرکت‌های موضوع بندهای "الف و د" قانون استفاده از
خدمات تخصصی و حرفه ای حسابداران ذیصلاح به عنوان حسابدار رسمی ملزم به ارائه صورتهای مالی
حسابرسی شده توسط مؤسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی یا سازمان حسابرسی، همراه با
اظهارنامه مالیاتی می‌باشند را از طریق درج در روزنامه رسمی و روزنام ههای کثیرالانتشار به اطلاع این
گروه از اشخاص برساند.
علاوه بر آن سازمان می‌تواند اشخاص حقوقی و حقیقی معینی را به صورت موردی مشمول حکم این ماده کند که در این صورت موضوع شمول اشخاص تعیین شده فوق باید با ابلاغ کتبی تا پایان دی‌ ماه هر سال به آگاهی آنها برسد. اشخاص حقوقی و حقیقی که سال مالی آنها بعد از اعلام سازمان آغاز می‌شود مکلفند همه ساله در مهلت تعیین شد.
در این قانون صورتهای مالی و یادداشت‌های‌ پیوست آن را همراه با گزارش حسابرسی بشرح فوق ضمیمه اظهارنامه مالیاتی تسلیم سازمان نمایند.صورتهای مالی حسابرسی شده بشرح فوق مبنای تشخیص مالیات توسط ادارات مالیاتی قرار خواهد گرفت و فقط هر ساله طبق دستورالعمل سازمان تعدادی از این صورت های مالی مشمول رسیدگی مجدد می گردند.عدم رعایت مفاد این ماده از طرف مؤدی منجر به رسیدگی مالیاتی مؤدی توسط سازمان امورمالیاتی کشور خواهد شد.

تبصره 1. مؤدیان مالیاتی مشمول حکم این ماده می‌توانند تعیین درآمد مشمول مالیات خود را نیز به
مؤسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی یا سازمان حسابرسی محول نمایند که در این صورت گزارش رسیدگی مالیاتی، توسط مؤسسات حسابرسی تهیه و حداکثر تا سه ماه پس از مهلت تسلیم اظهارنامه به سازمان امور مالیاتی تسلیم خواهد شد.
چگونگی پذیرش گزارش حسابرسی مالیاتی توسط سازمان امور مالیاتی کشور، به موجب ضوابط و
ترتیبات اجرایی قسمت اخیر تبصره 1 ماده 97 این قانون خواهد بود."

ماده 40. متن ذیل به عنوان ماده 274 الحاق می شود:
"ماده 274 - صاحبان درآمد موضوع این قانون که از طریق عملیات سوداگرانه نسبت به کسب درآمد غیرمتعارف اقدام و از افشای اطلاعات طبق مقررات این قانون خودداری نمایند، مشمول مالیات اضافی معادل یک برابر مالیاتهای متعلق موضوع این قانون خواهند بود.
اجرای حکم این ماده در خصوص اشخاص از طریق اعلام سازمان امور مالیاتی کشور و یا مراجع
نظارتی و تأیید هیأتی متشکل از پنج نفر صاحب نظر مالی و اقتصادی به انتخاب وزیر امور اقتصادی و دارایی خواهد بود."

* مصادیق مجرم مالیاتی

ماده41. مواد ذیل به عنوان مواد 275 الی 281 الحاق می شود.
ماده 275 - اشخاص زیر مجرم مالیاتی محسوب، و در دادگاههای عمومی محاکمه و به حبس تعزیری از سه ماه تا دو سال محکوم خواهند شد.
1. هر شخص که به قصد فرار از پرداخت مالیات، اسناد و مدارک خلاف واقع تنظیم و به آن استناد
نماید.
2. هر شخص که مبادرت به اختفای فعالیت اقتصادی خود و کتمان درآمد حاصل از آن را بنماید.
3. هر شخص که قانوناً مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی بوده و در سه سال متوالی از تسلیم
اظهارنامه مالیاتی حاوی اطلاعات درآمدی و هزینه ای مربوط خودداری نماید.
4. هر شخص که به موجب مقررات این قانون و یا قانون مالیات بر ارزش افزوده مکلف به وصول یا کسر و ایصال مالیات مؤدیان دیگر شده و مالیات مزبور را در مواعد قانونی به سازمان امور مالیاتی کشور ایصال نکند.
5.هر شخص که به قصد فرار از مالیات عالماً و عامداً معاملات و قراردادهای خود را برخلاف واقع به نام دیگران، یا معاملات و قراردادهای مؤدیان دیگر را به نام خود تنظیم نماید.
6. هر شخص که در اجرای ماده 181 قانون مانع از دسترسی مأموران مالیاتی به اطلاعات مالیاتی
خود یا اشخاص ثالث گردد و یا از انجام تکالیف قانونی مبنی بر ارسال اطلاعات مالی موضوع ماده 169مکرر به سازمان امور مالیاتی کشور خودداری و این امر منجر به زیان وارده به دولت گردد.
تبصره- در مورد اشخاص حقوقی مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره شخص حقوقی یا مشابه آنها حسب مورد، متفقاً یا منفرداً مشمول احکام این ماده خواهند بود.

* مجازات شروع به جرم مالیاتی سه ماه تا یک سال

ماده 276 - مجازات شروع به جرم مالیاتی از سه ماه تا یک سال حبس تعزیری است. بنابراین هر شخص که قصد ارتکاب جرمهای مالیاتی مذکور در این قانون را نموده و شروع به اجرای آن نماید، چنانچه قبل از کشف جرم به میل خود آن را ترک کرده و اسناد و مدارک ملاک تشخیص مالیات را اصلاح نماید تعقیب کیفری نخواهد شد. لیکن بعد از کشف جرم، به مجازات شروع به جرم مالیاتی فوق محکوم خواهد شد، مگر آنکه در جریان تعقیب کیفری و قبل از صدور حکم قطعی با اقاریر و راهنمائی های خود موجب استیفای حقوق دولت گردد که در این صورت استحقاق تخفیف مجازات را خواهد داشت.
تبصره- کشف جرم موضوع این ماده از طریق سازمان امور مالیاتی کشور و دستگاههای نظارتی امکان پذیر خواهد بود.
ماده 278 - هرکس اعم از حسابداران و حسابرسان موضوع ماده 272 قانون مالیاتهای مستقیم عالماً و عامداً در ارتکاب جرمهای مالیاتی مذکور در این قانون با مؤدی همکاری و مشارکت نماید، شریک جرم محسوب می گردد و مانند مباشر جرم مجازات خواهد شد مگر آنکه مطابق قوانین دیگر برای آنها مجازات
شدیدتر پیش بینی شده باشد، که در این صورت به مجازات شدیدتر محکوم خواهند شد.

ماده 279 - هرکس به قصد فرار از مالیات، عالماً و عامداً مؤدی را ترغیب یا تطمیع یا تهدید یا تحریک
نماید و یا وقوع جرم مالیاتی را تسهیل و یا لوازم آن را تهیه نماید، معاون جرم محسوب و به حبس
تعزیری از سه ماه تا یکسال محکوم خواهد شد. چنانچه معاون جرم از حسابداران و حسابرسان مذکور در
ماده ( 272 ) این قانون و یا از کارکنان سازمان امور مالیاتی کشور باشند، به حداکثر مجازات محکوم خواهند شد.
ماده 280 - هر یک از کارکنان سازمان امور مالیاتی کشور با دادن گزارش خلاف واقع و غیرمستند
موجبات تعقیب جزائی مؤدیان بی تقصیر را فراهم نمایند به مجازات جرم افترا برابر ماده ... قانون مجازات اسلامی محکوم خواهند شد.

ماده 281 - رئیس قوه قضائیه بنا به درخواست و توجیه سازمان امور مالیاتی کشور در هر یک از استانها و مناطقی که جرمهای مالیاتی کثیرالوقوع است، دادسرا و دادگاه ویژه تشکیل می دهد، در این صورت سازمان امور مالیاتی موظف است، لوازم و تجهیزات و مکان استقرار آنها را تأمین نماید.


 


به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، علیرضا زاکانی رئیس ستاد انتخاباتی جبهه متحد اصولگرایان در گردهمایی بزرگ این جبهه که روز پنجشنبه در مدرسه شهید مطهری و با شعار "بصیرت و وحدت در سایه ولایت" برگزار شد، گفت: مفتخریم در جبهه متحد اصولگرایان که به همت حضرات آیات مهدوی‌کنی و یزدی و به پشتیبانی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز تهران تشکیل شده، حضور داریم.

وی افزود: تلاش داریم اهداف مقدسی که این جبهه متحد را تشکیل داده، محقق کنیم.

زاکانی با تاکید بر اینکه استمرار گفتمان اصولگرایی، اولین هدف جبهه متحد اصولگرایان است، خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی به تعبیر مقام معظم رهبری 5 مرحله را باید پشت سر بگذارد تا به اهداف خود برسد و اکنون در میانه راه هستیم.

رئیس ستاد انتخاباتی جبهه متحد اصولگرایان تصریح کرد: دهه اول انقلاب اسلامی گفتمان ارزش مداری و بیگانه ستیزی به زعامت امام خمینی (ره) بود.

این نماینده مجلس اظهار داشت: در 8 سال دوران سازندگی و 8 سال دوران اصلاحات آسیب‌های زیادی را متحمل شدیم و این افتخار برای نیروهای اصولگرا بود که با تحقق گفتمان اصولگرایی قطار انقلاب به ریل خود باز گردد.

زاکانی تاکید کرد: اکنون در میانه راه هستیم و گفتمان اصولگرایی در کوتاه مدت می‌تواند به نهضت بیداری اسلامی کمک کرده و به سند چشم انداز 20 ساله نظام اسلامی برسد. ما به دنبال میانبر‌ها هستیم تا در مسیر رشد و اعتلای جامعه اسلامی، فرزندان این مرز و بوم را از میانبرها حرکت دهیم.

وی با اشاره به شهادت جمعی از پاسداران انقلاب اسلامی در جهاد خودکفایی سپاه اظهار داشت: یکی از درس آموزان و الگوهای این عرصه، شهید حسن تهرانی مقدم بود که برای من افتخار بود که مدتی در همسایگی وی حضور داشتم.

رئیس ستاد انتخاباتی جبهه متحد اصولگرایان خاطرنشان کرد: شهید حسن تهرانی مقدم یک روز صبح و پس از نماز دست بنده را گرفت و خاطره‌ای برایم تعریف کرد؛ این شهید بزرگوار در تشریح این خاطره گفت که برای دریافت موشکی فوق العاده‌ پیشرفته به روسیه رفته بودم و از ژنرال روسی خواستم تا فناوری این موشک را در اختیار ما قرار دهند که آنان خندیدند و گفتند که امکان ندارد این فناوری تنها در اختیار روسیه است.

وی افزود: شهید تهرانی مقدم در بخش دیگری از یک خاطره بازگو کرد که به آنها گفتم ما این موشک را می‌سازیم که دوباره ژنرال‌های روسی خندیدند و پس از بازگشت تلاش کردیم تا آن را بسازیم اما نشد اما تنها راهی که به ذهنم رسید این بود که به خدمت ثامن الحجج بروم.

زاکانی خاطرنشان کرد: شهید حسن تهرانی مقدم 3 روز تمام در حرم امام رضا (ع) توسل و توجه داشت تا راهی به ذهنش برسد و در روز سوم عنایتی شد و مدلی به ذهنش رسید و احساس کرد گمشده خود را پیدا کرده است.

این نماینده مجلس تصریح کرد: شهید تهرانی مقدم پس از اتمام زیارت خود بر روی دفترچه نقاشی دخترش مدل این موشک را کشید و در تهران آن را عملی کرد و این موشک بهتر از مدل روسیه بود.

رئیس ستاد انتخاباتی جبهه متحد اصولگرایان تاکید کرد: این میانبرها است که ملت ایران را در راه رسیدن به اهداف بالای خود موفق می‌کند و جز در سایه وحدت نمی‌توانیم به این اهداف برسیم چنانکه شعار این گردهمایی بصیرت و وحدت در سایه ولایت است.

زاکانی تصریح کرد: دومین هدف جبهه متحد اصولگرایان ایجاد شور انتخاباتی و اجرای منویات مقام معظم رهبری در این راستا است.

وی افزود: سومین هدف جبهه متحد اصولگرایان حرکت در مسیری است که همه اصولگرایان حول محور ولایت دور هم جمع شوند تا جبهه انقلاب به پیروزی برسد و مانع از این شود که فتنه‌گران و عناصر منحرف که اعتقادی به ارزش‌های اسلامی و خدمت صادقانه به مردم ندارند، ناکام شوند.

زاکانی تصریح کرد: امیدواریم جبهه انقلاب به صراحت در انتخابات به پیروزی برسد و برای رشد و تکامل انقلاب تلاش داریم نامزدهای پاک دست، متعهد و متخصص انتخاب کنیم تا مجلس در تراز انقلاب اسلامی باشد و این جز با همت همه اصولگرایان و آحاد مردم صورت نمی‌گیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: گردهمایی بزرگ جبهه متحد اصولگرایان شروع کار جدی این ستاد است و امیدواریم در حرکت‌های بعدی در استان‌ها و شهرستان‌ها با پیوستگی و با دقت و هوشیاری در راستای اهداف انقلاب اسلامی قدم برداریم.


 


به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، علی‌اکبر ولایتی سخنگوی جبهه متحد اصولگرایان و عضو گروه داوری جبهه متحد اصولگرایان که روز پنج‌شنبه در گردهمایی بزرگ جبهه متحد اصولگرایی در مدرسه‌عالی شهید مطهری سخن می‌گفت، وجه اصلی حضور حاضران در این همایش را در پیش بودن انتخابات مجلس دانست و با طرح این سؤال که اهمیت مجلس در چیست؟ اظهار داشت: مجلس به معنای تبلور همه ملت در زیر یک سقف است و چنین حضور نمادینی از اقشار مختلف مردم، در اداره درست حکومت بسیار کمک‌کننده است.

وی با توضیح و یادآوری مقاومت و ایستادگی مجالس تاریخ معاصر ایران در مقابل روس‌ها و انگلیس‌ها یادآور شد: در دوره اول مجلس بعد از انقلاب نیز این مجلس در مقابل جریان بنی‌صدر ایستاد و مردم را از شر نفوذ بیگانگان نجات داد.

عضو گروه داوری ترکیب ۸+۷ با اشاره به فتنه سال ۸۸ گفت‌: در فتنه ۸۸ نیز مجلس کنونی با جریان انقلاب همراهی مثال‌زدنی داشت، لذا اگر مجلسی مانند مجلس ششم بر سر کار بود، معلوم نبود چه مشکلاتی برای کشور و نظام بوجود می‌آمد.

وی همچنین با اشاره به مقاومت مجالس مردمی عراق و افغانستان و ایستادگی آنان در مقابل آمریکایی‌ها افزود: اگر مقاومت مجلس عراق در مقابل آمریکایی‌ها نبود، امروز آمریکایی‌ها مجبور نمی‌شدند این کشور را ترک کنند و در افغانستان قانون اساسی این کشور بر اساس اسلام نبود.

مشاور امور بین‌الملل رهبر معظم انقلاب با طرح این سؤال که چرا تاکید داریم ما برای حفظ و ادامه حکومت و اصولگرایی راهی جز تشکیل یک مجلس درست نیست، گفت:‌ علت این است که در هیچ کدام از کشورهای اسلامی کشوری را پیدا نمی‌کنید که به غیر از راه اسلام و قبول جامعیت اسلام در ابعاد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ... توانسته باشد با حفظ استقلال مراتب پیشرفت را طی کند.

ولایتی با طرح سؤالی مبنی بر اینکه اصولگرایی یعنی چه، پاسخ داد: اصولگرایی یعنی آنهایی که با تمام وجود به اسلام و به جامعیت آن اعتقاد دارند و آنرا تنها راه برای سعادت دنیوی و اخروی خود می‌دانند.

وی ادامه داد: اگر کسی حکومتی را می‌شناسد که بدون استقلال و بدون اعتقاد به اصول توانسته کشورش را در برابر انحرافات داخلی و استبدادهای خارجی حفظ کرده باشد، مثال بزند. در گذشته کسانی بودند که این راه را شروع کردند ولی بدون داشتن این اصول در نهایت به دامن بیگانگان افتادند.

عضو گروه داوری جبهه متحد اصولگرایان در مورد این جبهه گفت: این ترکیب و سازوکار بعد از بیش از یک سال کار کردن و فکر کردن به اینجا رسیده است، هرچند ممکن است بعضی ایرادها را کسانی به این ترکیب داشته باشند‌ که طبیعی است. دست ساخته بشری بدون عیب نیست ولی با توجه به تجاربی که در گذشته داشته‌ایم، این راه درست‌ترین راهی است که به نظر بزرگان، علما و صاحب‌نظران حوزه‌های سیاسی رسیده است.

ولایتی تاکید کرد: اگر کسانی به عنوان گروه داوری و اجرایی در این ترکیب هستند، به این معنی نیست که آنها آینده مجلس را در انحصار خود گرفته‌اند. آینده مجلس فقط در انحصار نمایندگی مردم و اصولگرایی برخاسته از متن اسلام و جمهوری اسلامی است.

وی گفت: اگر اضلاعی تشکیل شده‌اند و احزاب و گروه‌هایی در این ترکیب آمده‌اند، اینها فقط خدمتی را به عهده گرفته‌‌اند و لذا معلوم نیست که حتما کاندیداهای لیست‌‌ باید حتما از همین گروه‌هایی باشد که دور هم جمع شده‌اند.

مشاور امور بین‌الملل رهبر معظم انقلاب خاطرنشان کرد:کسانی را که به معیارهای اصولگرایی نزدیک‌تر باشند و در چارچوب اصولگرایی کار کنند و هم در قول و هم در دل نشان دهند که اصولگرا هستند و در برابر انحرافات داخلی و استبداد خارجی می‌ایستند، حتما آنها را معرفی می‌کنیم تا بررسی شوند و هر کس نمرات بالاتری بگیرد، به‌عنوان کاندیدای اصولگرایی معرفی خواهد شد.


 


به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، اولین گردهمایی بزرگ اصولگرایان تهران با حضور شخصیت‌های مطرح در جبهه اصولگرایان و با حضور اقشار مختلف مردم در مدرسه عالی شهید مطهری برگزار شد.

بر اساس این گزارش، در این همایش آقایان آیت الله مهدوی کنی، آیت الله علم الهدی سخنران حماسه نهم دی ۸۸ ، علیرضا زاکانی رئیس ستاد انتخاباتی جبهه متحد اصولگرایان و عی‌اکبر ولایتی سخنگوی جبهه به سخنرانی پرداختند.

همچنین شخصیت‌هایی همچون، غلامعلی حدادعادل(رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس)، آیت الله امامی کاشانی(امام جمعه موقت تهران)، محمد کوثری(نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس)، حبیب الله عسگراولادی(دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری)، رضاطلایی نیک، شهاب صدر(نایب رئیس دوم مجلس)، محمدرضا باهنر(نایب رئیس اول مجلس)، محمد حسن غفوری فرد، لاله افتخاری، فاطمه رهبر، محسن کوهکن عبدالحسین روح‌الامینی، حجت‌الاسلام شجونی، پرویز سروری، منوچهر متکی، علیرضا مرندی، محمد دهقان، حجت‌الاسلام ابراهیمی، اسدالله بادامچیان، حسین فدایی، محمد نبی حبیبی، مرتضی طلایی، حجت‌الاسلام بزرگواری، ارسلان فتحی‌پور و حجت‌الاسلام علی شاهرخی حضور داشتند.

رئیس ستاد انتخاباتی جبهه:
استمرار گفتمان اصولگرایی نخستین هدف جبهه متحد اصولگرایان است
رئیس ستاد انتخاباتی جبهه متحد اصولگرایان، استمرار گفتمان اصولگرایی را نخستین هدف این جبهه عنوان کرد و گفت: امیدواریم جبهه انقلاب در انتخابات پیش‌رو به پیروزی برسد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، علیرضا زاکانی رئیس ستاد انتخاباتی جبهه متحد اصولگرایان در گردهمایی بزرگ این جبهه که روز پنجشنبه در مدرسه شهید مطهری و با شعار "بصیرت و وحدت در سایه ولایت" برگزار شد، گفت: مفتخریم در جبهه متحد اصولگرایان که به همت حضرات آیات مهدوی‌کنی و یزدی و به پشتیبانی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز تهران تشکیل شده، حضور داریم.

وی افزود: تلاش داریم اهداف مقدسی که این جبهه متحد را تشکیل داده، محقق کنیم.

زاکانی با تاکید بر اینکه استمرار گفتمان اصولگرایی، اولین هدف جبهه متحد اصولگرایان است، خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی به تعبیر مقام معظم رهبری 5 مرحله را باید پشت سر بگذارد تا به اهداف خود برسد و اکنون در میانه راه هستیم.

رئیس ستاد انتخاباتی جبهه متحد اصولگرایان تصریح کرد: دهه اول انقلاب اسلامی گفتمان ارزش مداری و بیگانه ستیزی به زعامت امام خمینی (ره) بود.

این نماینده مجلس اظهار داشت: در 8 سال دوران سازندگی و 8 سال دوران اصلاحات آسیب‌های زیادی را متحمل شدیم و این افتخار برای نیروهای اصولگرا بود که با تحقق گفتمان اصولگرایی قطار انقلاب به ریل خود باز گردد.

زاکانی تاکید کرد: اکنون در میانه راه هستیم و گفتمان اصولگرایی در کوتاه مدت می‌تواند به نهضت بیداری اسلامی کمک کرده و به سند چشم انداز 20 ساله نظام اسلامی برسد. ما به دنبال میانبر‌ها هستیم تا در مسیر رشد و اعتلای جامعه اسلامی، فرزندان این مرز و بوم را از میانبرها حرکت دهیم.

وی با اشاره به شهادت جمعی از پاسداران انقلاب اسلامی در جهاد خودکفایی سپاه اظهار داشت: یکی از درس آموزان و الگوهای این عرصه، شهید حسن تهرانی مقدم بود که برای من افتخار بود که مدتی در همسایگی وی حضور داشتم.

رئیس ستاد انتخاباتی جبهه متحد اصولگرایان خاطرنشان کرد: شهید حسن تهرانی مقدم یک روز صبح و پس از نماز دست بنده را گرفت و خاطره‌ای برایم تعریف کرد؛ این شهید بزرگوار در تشریح این خاطره گفت که برای دریافت موشکی فوق العاده‌ پیشرفته به روسیه رفته بودم و از ژنرال روسی خواستم تا فناوری این موشک را در اختیار ما قرار دهند که آنان خندیدند و گفتند که امکان ندارد این فناوری تنها در اختیار روسیه است.

وی افزود: شهید تهرانی مقدم در بخش دیگری از یک خاطره بازگو کرد که به آنها گفتم ما این موشک را می‌سازیم که دوباره ژنرال‌های روسی خندیدند و پس از بازگشت تلاش کردیم تا آن را بسازیم اما نشد اما تنها راهی که به ذهنم رسید این بود که به خدمت ثامن الحجج بروم.

زاکانی خاطرنشان کرد: شهید حسن تهرانی مقدم 3 روز تمام در حرم امام رضا (ع) توسل و توجه داشت تا راهی به ذهنش برسد و در روز سوم عنایتی شد و مدلی به ذهنش رسید و احساس کرد گمشده خود را پیدا کرده است.

این نماینده مجلس تصریح کرد: شهید تهرانی مقدم پس از اتمام زیارت خود بر روی دفترچه نقاشی دخترش مدل این موشک را کشید و در تهران آن را عملی کرد و این موشک بهتر از مدل روسیه بود.

رئیس ستاد انتخاباتی جبهه متحد اصولگرایان تاکید کرد: این میانبرها است که ملت ایران را در راه رسیدن به اهداف بالای خود موفق می‌کند و جز در سایه وحدت نمی‌توانیم به این اهداف برسیم چنانکه شعار این گردهمایی بصیرت و وحدت در سایه ولایت است.

زاکانی تصریح کرد: دومین هدف جبهه متحد اصولگرایان ایجاد شور انتخاباتی و اجرای منویات مقام معظم رهبری در این راستا است.

وی افزود: سومین هدف جبهه متحد اصولگرایان حرکت در مسیری است که همه اصولگرایان حول محور ولایت دور هم جمع شوند تا جبهه انقلاب به پیروزی برسد و مانع از این شود که فتنه‌گران و عناصر منحرف که اعتقادی به ارزش‌های اسلامی و خدمت صادقانه به مردم ندارند، ناکام شوند.

زاکانی تصریح کرد: امیدواریم جبهه انقلاب به صراحت در انتخابات به پیروزی برسد و برای رشد و تکامل انقلاب تلاش داریم نامزدهای پاک دست، متعهد و متخصص انتخاب کنیم تا مجلس در تراز انقلاب اسلامی باشد و این جز با همت همه اصولگرایان و آحاد مردم صورت نمی‌گیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: گردهمایی بزرگ جبهه متحد اصولگرایان شروع کار جدی این ستاد است و امیدواریم در حرکت‌های بعدی در استان‌ها و شهرستان‌ها با پیوستگی و با دقت و هوشیاری در راستای اهداف انقلاب اسلامی قدم برداریم.


ولایتی:
جبهه متحد اصولگرایان درست ترین مسیر برای انتخابات مجلس نهم است
خبرگزاری فارس: سخنگوی جبهه متحد اصولگرایان تأکید کرد: این ترکیب و سازوکار بعد از بیش از یک سال کار کردن و فکر کردن به اینجا رسیده است و با توجه به تجاربی که در گذشته داشته‌ایم، این راه درست‌ترین راهی است که به نظر بزرگان، علما و صاحب‌نظران حوزه‌های سیاسی رسیده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، علی‌اکبر ولایتی سخنگوی جبهه متحد اصولگرایان و عضو گروه داوری جبهه متحد اصولگرایان که روز پنج‌شنبه در گردهمایی بزرگ جبهه متحد اصولگرایی در مدرسه‌عالی شهید مطهری سخن می‌گفت، وجه اصلی حضور حاضران در این همایش را در پیش بودن انتخابات مجلس دانست و با طرح این سؤال که اهمیت مجلس در چیست؟ اظهار داشت: مجلس به معنای تبلور همه ملت در زیر یک سقف است و چنین حضور نمادینی از اقشار مختلف مردم، در اداره درست حکومت بسیار کمک‌کننده است.

وی با توضیح و یادآوری مقاومت و ایستادگی مجالس تاریخ معاصر ایران در مقابل روس‌ها و انگلیس‌ها یادآور شد: در دوره اول مجلس بعد از انقلاب نیز این مجلس در مقابل جریان بنی‌صدر ایستاد و مردم را از شر نفوذ بیگانگان نجات داد.

عضو گروه داوری ترکیب ۸+۷ با اشاره به فتنه سال ۸۸ گفت‌: در فتنه ۸۸ نیز مجلس کنونی با جریان انقلاب همراهی مثال‌زدنی داشت، لذا اگر مجلسی مانند مجلس ششم بر سر کار بود، معلوم نبود چه مشکلاتی برای کشور و نظام بوجود می‌آمد.

وی همچنین با اشاره به مقاومت مجالس مردمی عراق و افغانستان و ایستادگی آنان در مقابل آمریکایی‌ها افزود: اگر مقاومت مجلس عراق در مقابل آمریکایی‌ها نبود، امروز آمریکایی‌ها مجبور نمی‌شدند این کشور را ترک کنند و در افغانستان قانون اساسی این کشور بر اساس اسلام نبود.

مشاور امور بین‌الملل رهبر معظم انقلاب با طرح این سؤال که چرا تاکید داریم ما برای حفظ و ادامه حکومت و اصولگرایی راهی جز تشکیل یک مجلس درست نیست، گفت:‌ علت این است که در هیچ کدام از کشورهای اسلامی کشوری را پیدا نمی‌کنید که به غیر از راه اسلام و قبول جامعیت اسلام در ابعاد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ... توانسته باشد با حفظ استقلال مراتب پیشرفت را طی کند.

ولایتی با طرح سؤالی مبنی بر اینکه اصولگرایی یعنی چه، پاسخ داد: اصولگرایی یعنی آنهایی که با تمام وجود به اسلام و به جامعیت آن اعتقاد دارند و آنرا تنها راه برای سعادت دنیوی و اخروی خود می‌دانند.

وی ادامه داد: اگر کسی حکومتی را می‌شناسد که بدون استقلال و بدون اعتقاد به اصول توانسته کشورش را در برابر انحرافات داخلی و استبدادهای خارجی حفظ کرده باشد، مثال بزند. در گذشته کسانی بودند که این راه را شروع کردند ولی بدون داشتن این اصول در نهایت به دامن بیگانگان افتادند.

عضو گروه داوری جبهه متحد اصولگرایان در مورد این جبهه گفت: این ترکیب و سازوکار بعد از بیش از یک سال کار کردن و فکر کردن به اینجا رسیده است، هرچند ممکن است بعضی ایرادها را کسانی به این ترکیب داشته باشند‌ که طبیعی است. دست ساخته بشری بدون عیب نیست ولی با توجه به تجاربی که در گذشته داشته‌ایم، این راه درست‌ترین راهی است که به نظر بزرگان، علما و صاحب‌نظران حوزه‌های سیاسی رسیده است.

ولایتی تاکید کرد: اگر کسانی به عنوان گروه داوری و اجرایی در این ترکیب هستند، به این معنی نیست که آنها آینده مجلس را در انحصار خود گرفته‌اند. آینده مجلس فقط در انحصار نمایندگی مردم و اصولگرایی برخاسته از متن اسلام و جمهوری اسلامی است.

وی گفت: اگر اضلاعی تشکیل شده‌اند و احزاب و گروه‌هایی در این ترکیب آمده‌اند، اینها فقط خدمتی را به عهده گرفته‌‌اند و لذا معلوم نیست که حتما کاندیداهای لیست‌‌ باید حتما از همین گروه‌هایی باشد که دور هم جمع شده‌اند.

مشاور امور بین‌الملل رهبر معظم انقلاب خاطرنشان کرد:کسانی را که به معیارهای اصولگرایی نزدیک‌تر باشند و در چارچوب اصولگرایی کار کنند و هم در قول و هم در دل نشان دهند که اصولگرا هستند و در برابر انحرافات داخلی و استبداد خارجی می‌ایستند، حتما آنها را معرفی می‌کنیم تا بررسی شوند و هر کس نمرات بالاتری بگیرد، به‌عنوان کاندیدای اصولگرایی معرفی خواهد شد.


آیت‌الله مهدوی‌کنی: احساسم این است که مقام معظم رهبری از خرده‌گیری‌‌ها خوشحال نیستند
دبیرکل جامعه روحانیت مبارز گفت: از همه دوستان اصولگرا و حزب‌اللهی می‌خواهم برخی خرده‌گیری‌ها را کنار بگذارند، چرا‌که این برای ما مطلوب‌تر است؛ من نمی‌خواهم چیزی را به رهبری نسبت دهم اما احساسم این است که مقام معظم رهبری از این خرده‌گیری‌ها خوشحال نیستند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، آیت‌الله محمدرضا مهدوی‌کنی ‌رئیس مجلس خبرگان رهبری و دبیرکل جامعه روحانیت مبارز در گردهمایی بزرگ جبهه متحد اصولگرایان تهران که روز پنجشنبه در مدرسه ‌عالی شهید مطهری برگزار شد، طی سخنانی با ذکر این شعر که "ما برای وصل کردن آمدیم؛ نی برای فصل کردن آمدیم"، به تلاش جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز برای وحدت در جبهه اصولگرایان اشاره کرد و گفت: ‌اگر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز به میدان آمده‌اند، برای رفع مشکلات با همکاری دیگر دوستان برای اصولی بوده که به‌عنوان اصولگرایی مطرح است.

وی با بیان اینکه تلاش جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین برای وحدت بر حسب احساس مسئولیت بوده است، افزود: در این مقطع حساس ما وحدت را لازم می‌دانیم؛ همانطور که امام راحل به وحدت تأکید داشتند. امام در روزهای آخر عمر شریفشان اهل حق را دعوت کردند و فرمودند انقلاب تثبیت شده است و دشمنان نمی‌توانند کاری از پیش ببرند، مشروط به اینکه ما با هم و در کنار هم باشیم.

آیت‌الله مهدوی‌کنی تصریح کرد: امام فرمودند دشمن کارهای ایذایی می‌کند و ما باید به وحدت فکر کنیم.

دبیرکل جامعه روحانیت مبارز همچنین گفت: برخی بزرگان وحدت را فلسفی مطرح کردند، درحالی که منظور ما از وحدت، حول مسائل سیاسی و اجتماعی بر سر مسائل مشترک است؛ شیعه و سنی با هم وحدت می‌کنند، نه اینکه شیعه سنی می‌شود، یا سنی شیعه؛ حوزه و دانشگاه وحدت دارد، نه به این معنی که دانشگاه حوزه است و حوزه دانشگاه. منظور ما از وحدت به معنای مثل هم شدن نیست.

وی مطرح کردن وحدت را از نگاه فلسفی موجب دور‌شدن از مسائل وحدت دانست و گفت: امام توصیه فرمودند روحانیت در مسائل سیاسی ورود پیدا کند و بر همین اساس ما احساس مسئولیت کردیم و آمدیم؛ برخی می‌گویند چطور شده است که من آمده‌ام که در پاسخ می‌گویم ‌بنده قبلا هم بوده‌ام و اصلا من یک رجل سیاسی هستم و همیشه در عرصه سیاسی بوده‌ام.

وی گفت: روحانیت با انقلاب است و نمی‌تواند کنار بنشیند تا عده‌ای کار خودشان را بکنند. امتیاز امام (ره) این بود که با انقلاب بود، گرچه امام دوره‌ای احساس نمی‌کرد، دیگران می‌توانند اما احساس می‌کرد که کار را باید واگذار کند اما بعدا دیدند که اینطور نمی‌شود و خودشان هم باید باشند.

آیت‌الله مهدوی‌کنی با اشاره به حضور روحانیت در مجلس، از تمامی روحانیت دارای صلاحیت خواست برای حضور در مجلس اقدام کنند و گفت: اگر هر دوره روحانیون مجلس نسبت به روحانیون قبلی کمتر شود، مجلس انقلابی و اسلامی نخواهد شد لذا حضور روحانیون در مجلس لازم است.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه ما دلمان می‌خواهد انتخابات خوبی برگزار شود، گفت: اگر یک انتخاب جامع و خوب ‌داشته باشیم، بهترین مشت بر دهان دشمنان انقلاب خواهد بود‌ لذا برای رسیدن به این هدف بزرگ باید برخی خرده‌گیری‌ها را کنار بگذاریم‌ چرا‌که اگر قرار باشد ما به ایراد همدیگر بپردازیم، دشمن سوء‌استفاده خواهد کرد.

وی با اشاره به اختلاف‌سلیقه در جبهه اصولگرایان گفت: ممکن است بنده هم لغزش‌هایی داشته باشم اما از همه دوستان اصولگرا و حزب‌اللهی می‌خواهم برخی خرده‌گیری‌ها را کنار بگذارند، چرا‌که این برای ما مطلوب‌تر است؛ من نمی‌خواهم چیزی را به رهبری نسبت دهم اما احساسم این است که مقام معظم رهبری از این خرده‌گیری‌ها خوشحال نیستند.

وی با تاکید بر اینکه نتیجه خرده‌گیری‌ها و جدا شدن‌ها منجر به لیست‌های جداگانه در جبهه اصولگرایی خواهد شد، گفت: اگر لیست‌های جداگانه ارائه شود، آرا کامل نخواهد شد و نتیجه مورد نظر کسب نخواهد شد.

آیت‌الله مهدوی‌کنی با تاکید بر اینکه حضورش در همایش جبهه متحد اصولگرایان به این معنی است که آمده است بگوید ما هستیم، گفت: بنده با این حالم در این خیابان‌های تهران خودم را به این همایش رساندم تا بگویم ما همچنان هستیم، گرچه گفته بودم که تا ۱۲۰ سالگی هستم، اما اکسیژن در اتومبیل بنده همیشه موجود است و بنده بر اساس مسئولیت در این همایش حضور یافتم.

وی در ادامه خطاب به اضلاع اصولگرایان گفت: شما را به امام قسم بیایید و برخی مسائل جزئی را کنار بگذارید، مسائل اصلی را در نظر بگیرید. ما در مواد اصولگرایی مشترک هستیم و در مواد اصولگرایی اشتراک داریم.

آیت‌الله مهدوی‌کنی افزود: برخی می‌گویند ما طرفدار ظلم نیستیم و طرفدار عدل هستیم. ما هم می‌گوئیم ‌طرفدار عدل هستیم، کسی طرفدار ظلم نیست. انتخابات باید واقع شود و افراد صالح و متخصص وارد مجلس شوند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری بر ‌حضور افراد متخصص و دارای صلاحیت لازم در مجلس تاکید کرد و گفت: مجلس برای قانونگذاری می‌خواهد بر رئیس جمهور نظارت کند و نمی‌شود بی‌اطلاع‌‌ها به مجلس بروند، به شرط اینکه اصول انقلاب را قبول داشته باشد.

آیت‌الله مهدوی‌کنی با تاکید بر اینکه اگر ما با هم باشیم، دشمنی که ملت ایران را تهدید می‌کند، هیچ غلطی نمی‌تواند بکند، گفت: من به نمایندگی از جامعه روحانیت مبارز احساس مسئولیت کردم و همین جا می‌گویم دوستان بیایند و مسائل جزئی را کنار بگذارند.

وی در پایان با تاکید بر اینکه سربلندی و موفقیت اصولگرایان در وحدت است، از همه حاضرین در این همایش اعم از شخصیت‌های برجسته سیاسی، نمایندگان مجلس، خانم‌ها و آقایان تقدیر و تشکر کرد.


*علم الهدی: جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین پس از رهبری برای مردم دارای حجت شرعی هستند
سخنران حماسه نهم دی ۸۸ در همایش جبهه متحد اصولگرایان تهران گفت: تشکیلات جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و در راس آنان آیت الله مهدوی کنی و آیت الله یزدی تشکیلاتی در سایه ولایت هستند و این دو جریان برای مردم اطمینان آور است و حرکت آنان نیز پس از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب برای مردم دارای حجت شرعی است.

به گزارش فارس، آیت‌الله احمد علم‌الهدی سخنران حماسه نهم دی ۸۸ در همایش جبهه متحد اصولگرایان تهران از شرکت کنندگان در این مراسم با عنوان "حماسه‌سازان بزرگ" یاد کرد که شاهد و مدرکی در برابر نگرش جریانات استکباری و بیگانه نسبت به توان مردمی نظام هستند.

وی به شعار این همایش یعنی "بصیرت و وحدت در سایه ولایت" اشاره کرد و گفت که عنصر بصیرت یک واقعیتی است که از جریان غدیر و بعد از غدیر نشأت می‌گیرد.

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان اینکه جریان غدیر و پس از آن بزرگترین عامل بصیرت افزایی در ما مسلمانان و بویژه وابستگان به اهل بیت(ع) است، خاطرنشان کرد: غدیر صرفه‌نظر از اینکه در تحلیل‌های فرهنگی و سیاسی یک حادثه تحلیل می‌شود، بلکه یک جریان است و در تجربه سیاسی صدر اسلام این جریان و پیام‌های اجتماعی آن بزرگترین عامل بصیرت افزایی است.

امام جمعه مشهد افزود: آنچه در عوارض سیاسی - اجتماعی غدیر و در تحولات سیاسی پس از پیغمبر صورت گرفت، نتیجه‌اش جدا شدن عده‌ای از یاران و وابستگان به پیغمبر بود.

آیت الله علم الهدی تصریح کرد: عده‌ای که در زمان نبوت رسول‌الله در یک هماهنگی تا مرز جانبازی پیش رفتند، در تحولات بعد از غدیر چنان متحول شدند که تا به یک عنصر مواجه‌گر با رسول‌ خدا پیش رفتند.

عضو مجلس خبرگان رهبری یادور شد: آنچه امروز برای ما نقطه بصیرت افزای قابل تحمل است، این نکته است که چگونه همرزمان رسول‌الله در مقطعی در موضع رویارویی با ایشان قرار گرفتند.

وی تصریح کرد: همان‌هایی که تا مرز جان دادن برای پیامبر جلو رفتند، زمانی که وارد عرصه قدرت‌پروری شدند در مقابل رسول خدا قرار گرفتند و این جریان تا جایی پیش رفت که در راس آن یک عنصر پلید قرار گرفت.

این عالم دینی با تأکید بر اینکه از روز غدیر تا رحلت پیامبر، ایشان در فرمایشاتشان همواره از آسیب کشنده قدرت‌پروری مرتب تذکر می‌دادند، خاطرنشان کرد: در جایی رسول خدا فرمودند که می‌بینیم که فتنه‌ها لابه‌لای خانه شماست. در روزی که مردم فکر می‌کردند فتنه در دو مجرا یعنی جریان جاسوسی بیگانه و جریان نفاق نشانه‌دار خلاصه می‌شود، رسول الله خلاف این پندار را فرمودند که من در لابه‌لای خانه شما فتنه را می‌بینم.

وی افزود: این نکته رسول خدا به این دلیل بود که پیدایش قدرت یابی و قدرت پروری در جامعه عامل ایجاد فتنه است البته ما نیز در تجربه 33 ساله انقلاب این موضوع را دیده‌ایم که چگونه جدای از جریانات الحادی وابسته به خارج و منافقین نشانه‌دار، کنار قدرت‌هایی که وابسته به جریان دینی بودند فتنه‌ها بروز کرد.

وی با اشاره به انتقادات که در دولت توسعه اقتصادی بوجود آمد، گفت: از کنار دولت توسعه اقتصادی جریانی به وجود آمد که در زمانی که کودکان غزه خاکستر می‌شدند و غزه در محاصره کامل رژیم صهیونیستی بود با تمام وقاحت در ارگانشان نوشتند که حماس تروریست است و اسرائیل حق دارد که آنها را بکشد.

آیت‌الله علم‌الهدی در ادامه به برخی از انتقادات در دولت اصلاحات اشاره کرد و اظهارداشت: در کنار دولت توسعه سیاسی نیز، جریانی به وجود آمد که به لیبرال دموکرات بودن خود افتخار می‌کند. همان دموکراتی که امام در ماجرای رفراندوم جمهوری اسلامی فرمودند دموکراتیک اسلامی را قبول نداریم بلکه جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه بیشتر.

وی به برخی از اقدامات مسئله دار در دولت کنونی اشاره کرد و گفت: شما دیدید که از کنار دولت عدالت یک جریان انحرافی پیش آمد که برای یارگیری از جریان لائیک همه مقدسات ما را زیر سؤال برد و تا جایی پیش رفت که به انبیای ما همچون حضرت عیسی، ابراهیم و غیره جسارت کرد که اینها همگی تجربه ما در عمر مبارک 33 ساله انقلاب است.

وی بدترین قدرت‌پروری در عمر 33 ساله انقلاب را اقدام سران فتنه اعلام کرد و افزود: اینها کسانی بودند که در کانون‌های قدرت نظام بودند و هیزم‌بیار آتش استکبار شدند و در کلامشان کلام شیطانی جمهوری ایرانی در مقابل جمهوری اسلامی صادر شد که اینها همه بیانگر تجربیات ما در 33 سال انقلاب است.

آیت‌الله علم‌الهدی با تأکید بر اینکه متدینان و اصولگرایان مومن باید در میدان باشند و در مقابل استکبار هوشیار و قدرت‌پروری‌ها را رصد کنند، تصریح کرد: با این تدابیر جریانات مخرب و برانداز در بستر قدرت در نظام اسلامی رشد نمی‌کند و این جز تکلیف محوری چیز دیگری نیست.

وی به سخنان آیت‌الله مهدوی کنی درباره وحدت سیاسی اشاره و خاطرنشان کرد: آیت‌الله مهدوی کنی در خصوص ضرورت وحدت سیاسی مباحثی را مطرح کردند که البته مطالبات رهبر معظم انقلاب از آن بالاتر است. رهبر انقلاب در سخنان اخیرشان بحث همدلی را مطرح می‌کنند.وحدت تا مرز همدلی برای جامعه ما نیاز است تا همه دل‌ها به هم پیوند بخورند که البته این زمانی تحقق می‌یابد که در ایده مردم وحدت شکل بگیرد و این وحدت در سایه ولایت قابل تحقق است.

امام جمعه مشهد با بیان اینکه باید از تعارفات خارج شویم و سایه ولایت را معنا کنیم، گفت: آیا سایه ولایت فقط آموزه‌ها، بیانات، ارشادات آسمانی ولایت است یا اینکه سایه ولایت باید در امت و جامعه تحقق یابد.

وی با بیان اینکه سایه ولایت در ذیل یک تشکیلات شکل می‌گیرد به سوابق درخشان جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمی قم و نیز روسای آنان یعنی حضرات آیات مهدوی کنی و یزدی اشاره کرد و افزود: جامعه روحانیت یک تشکیلات روحانیت در سایه ولایت است که خصوصیات منحصر به فردی دارد. در راس جامعه روحانیت فقیهی قرار دارد که از 50 سال قبل و از نهضت امام تجربه سیاسی دارد.

آیت الله علم الهدی با اشاره به تعابیر حضرت امام درباره آیت‌الله مهدوی کنی یادآور شد: امام فرمودند من به ایشان ارادت داشته، دارم و خواهم داشت که این جمله امام یعنی تضمین کننده نیم قرن تجربه سیاسی این فقیه مجتهد عادل.

سخنران حماسه نهم دی ۸۸ در ادامه به سوابق آیت‌الله یزدی نیز اشاره و تصریح کرد: در تشکیلات روحانی جامعه مدرسین 24 مجتهد عادل حضور دارند که در رأس آن آیت‌الله یزدی است که از نهضت امام خمینی تاکنون برای انقلاب کار می‌کند از این رو دو تشکیلات جامعه روحانیت مبارز و جامعه مبارزین حوزه علمیه قم تشکیلاتی در سایه ولایت هستند و این دو جریان برای مردم اطمینان آور است و حرکت آنان نیز پس از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب برای مردم دارای حجت شرعی است.

به گزارش فارس، آیت الله علم الهدی در ادامه سخنان خود در همایش جبهه متحد اصولگرایان خاطرنشان کرد: بحمدالله با این عقبه‌ای که وجود دارد و با تجربیات ۳۲ سال فعالیت سیاسی اکنون در مقطع حساسی قرار گرفته‌ایم. اکنون موقعیت سیاسی کشورمان در برابر چشمان دنیاست و اگر بنا باشد همدلی خود را در این موطن اجتماعی و به دنبال تشکیلات روحانی و در سایه ولایت حفظ نکنیم در رویارویی با استکبار معلوم نیست چه بر سر ما می‌آید.

آیت‌الله علم‌الهدی تصریح کرد: مجلس نهم با همه مجالس گذشته انقلاب تفاوت دارد. مجلس دستگاه برنامه‌ریزی است و به کارشناسان فرهنگی، اقتصادی و... نیاز دارد.

وی افزود: مجلس نهم باید پایگاه استکبارستیزی باشد و در این مجلس به غیر از اینکه کارشناسان اقتصادی، سیاسی و فرهنگی حضور دارند، همه باید سینه‌چاک ولایت باشند.

آیت‌الله علم‌الهدی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم مجلس نهم الگوی ارزشی در برابر همه مجالس در دوران‌های مختلف باشد.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به emrooz-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به emrooz@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته