-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ آذر ۶, یکشنبه

Latest News from Iran Green Voice for 11/27/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



شهردار تهران می گوید: «مشکلات هميشه بوده و هست اما چنين مشکلاتی بايد بوسيله مديران در جلسات تخصصی رفع شود اما گاهی به خاطر بی‌محبتی‌ها و کم لطفی‌هايی که می‌بينيم و مطرح شدن برخی مسائل دررسانه‌ها، مجبوريم برای تنوير افکار عمومی و مطرح کردن و اقعيت‌ها، موضوعاتی را بيان کنيم.»

محمد باقر قالیباف در مراسم بهره‌برداری از ۶ رام مترو که روز گذشته به ناوگان حمل و نقل متروی تهران اضافه شد گفت:« می‌دانيم به بانک‌ها دستور داده‌ شده تا با شهرداری همکاری نکنند با اين وجود مطمئنيم که که بانک‌ها در خدمت رسانی به مردم سياسی عمل نمی‌کنند.»

شهردار تهران خاطر نشان کرد: «زمانی دولت برای ورود اتوبوس‌های جديد کمک‌هايی می‌کرد که الحمد الله طی دو سال گذشته در اين بخش نيز کمکی ويژه صورت نگرفته است و ما بايد هم اتوبوس‌های جديد را بخريم و هم مشکلات اداری آن را پشت سر بگذاريم.»


 


رئيس پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی نحوه بازنگری در ۵۵۵ درس منتخب از ميان ۳۸ رشته علوم‌انسانی را تشريح کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، حميدرضا آيت‌اللهی رئيس پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی وزارت علوم، تحقيقات و فناوری در نشستی خبری با بيان اينکه ۳ هزار و ۲۱ نفر از استادان در ارتباط با ۵۵۵ درس منتخب از ميان ۳۸ رشته که برای بازنگری انتخاب شده بودند، همکاری داشتند، گفت: با توجه به کاستی‌های متعدد رشته‌های علوم‌انسانی در کشور که روز آمد نبود و مناسب فرهنگ ايرانی اسلامی نبود، بر همين اساس با توجه به يکی از دغدغه‌های جدی مقام معظم رهبری تعدادی از منابع مورد بازنگری قرار گرفت.

به گفته وی برخی از سرفصل‌ها و منابع دروس کارشناسی رشته‌های علوم‌انسانی بيش از ۲۰ سال تغيير نکرده بود بنابراين براساس مأموريتی که وزارت علوم به پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی محول کرد، قرار شد در مرحله اول، طرح بازنگری سرفصل‌ها و منابع دروس کارشناسی ۳۸ رشته با همياری استادان، پژوهشگران و متخصصان صورت بپذيرد.

رئيس پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی، هدف کلی اين طرح را روزآمدسازی سرفصل‌ها و منابع برخی دروس کارشناسی در طرح و تناسب آنها با فرهنگ اسلامی ايران مطرح کرد.

وی ايجاد تمهيدات مورد نياز برای توانمندی‌های شناختی و مهارتی يادگيرنده، ارتقاء سطح اصول اخلاق حرفه‌ای، اخلاقيات و معنويت، مطالعات و استفاده از سرفصل‌های متداول و به روز جهانی با توجه به شاخص‌های ملی، مذهبی، فرهنگی و بومی کشور را از ضرورت‌های بازنگری دروس علوم‌انسانی مطرح کرد.

وی از ارسال ۷ هزار و ۸۳۷ پرسش‌نامه در ارتباط با ۵۵۵ درس منتخب برای ۳ هزار و ۲۱ نفر از استادان حدود ۱۰۰ دانشگاه و ساير مراکز آموزش عالی و تحقيقاتی خبر داد و گفت: سؤالاتی همچون به چه ميزان سرفصل فعلی نياز به بازبينی دارد، به چه ميزان سرفصل فعلی نگرش يادگيرنده را توسعه می‌بخشد و به چه ميزان در هر سرفصل فعلی به ارزش‌های دينی و مذهبی توجه شده است، مطرح شد. سپس کارگروه تخصصی متشکل از استادان اعضای کميته‌های تخصصی شورای تحول در علوم‌انسانی و کميته‌های برنامه‌ريزی وزارت علوم برای بررسی مطالعه و جمع‌بندی هر کدام از دروس براساس رشته و تخصص تشکيل شد.

به گفته آيت‌اللهی بيش از ۵۵ جلسه کارگروه‌های تخصصی با زمان ميان ۲ تا ۸ ساعت برای هر نشست با حضور ۹۰ نفر از استادان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور برای بررسی مطالعه و جمع بندی هر کدام از دروس براساس رشته و تخصص تشکيل شده است.

وی افزود: در بازنگری دروس سعی شده است بر تهيه سرفصل‌ها در چارچوب‌ ارزش‌های اسلامی، اهداف بلندمدت و راهبردهای کلان کشور مورد توجه قرار گيرد. همچنين سرفصل‌ها به عنوان مجموعه‌ای به هم پيوسته و متعادل تدوين شد به گونه‌ای که اجزاء آن از انسجام پيوستگی، هم‌خوانی و چيدمان مناسب برخوردار باشند و در مجموعه اهداف برنامه درسی را تحقق بخشند.

آيت‌اللهی خاطرنشان کرد: دقت شده است سرفصل‌ها و اجزاء آن متناسب با آخرين تحولات در رشته‌های علوم‌انسانی در جهان باشد. همچنين سعی شد که محتوای اصلی هر سرفصل، حوزه علمی مشخصی را پوشش دهد و در قالب مجموعه دروس اصلی تشکيل دهنده آن برنامه نمود پيدا کند.

به گفته وی طراحی سرفصل‌ها به گونه‌ای انجام شده که از انعطاف لازم برای تطبيق با تحولات دانش بشری، متقضيات زمان و مکان، نيازهای جامعه و مزيت‌های نسبی منطقه‌ای و امکانات دانشگاه‌ها برخوردار باشد. اين انعطاف‌پذيری در ساير اجزای سرفصل‌ها که مرتبط با هسته‌ اصلی درسی که طراحی شده نيز لحاظ شد.

وی افزود: اهتمام لازم در بازنگری دورس به عمل آمده تا سرفصل‌ها در بعضی از دروس علاوه بر پرداختن به جنبه‌های نظری، جنبه‌های کاربردی دانش نظری و به طبع آن توسعه وجوه مهارتی و کارآفرينی نيز مورد توجه قرار گيرد. سعی شده است سرفصل‌ها به گونه‌ای تنظيم شوند که زمينه شکوفايی استعدادها، ايجاد خلاقيت، ابتکار، فراگيری مداوم و انديشه‌ورزی دانشجويان را فراهم آورد.

رئيس پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی روزآمد نبودن عدم بازنگری طی سال‌های طولانی، قديمی بودن سرفصل‌ها، قابليت دسترسی بسيار سخت، کپی بودن سرفصل‌ها را از ويژگی‌های سرفصل‌های موجود خواند.

وی درباره تعداد دروس انتخاب شده برای بازنگری سرفصل‌ها و منابع گفت: اقتصاد با ۲۹ درس، تاريخ با ۱۳ درس، حقوق با ۲۱ درس روانشناسی با ۵۰ درس، زبان و ادبيات انگليسی با ۱۳ درس، زبان و ادبيات فارسی با ۱۳ درس، علوم‌اجتماعی با ۲۳۶ درس، علوم تربيتی و مشاوره با ۲۳ درس، علوم‌سياسی با ۲۲ درس، فلسفه با ۹۰ درس، مديريت با ۱۷ درس و ارتباطات و روزنامه‌نگاری با ۲۸ درس، دروس انتخاب شده برای بازنگری سرفصل‌ها و منابع هستند.


 


عبد ربه منصور الهادی، معاون رئیس جمهور یمن، ۲۱ فوریه مصادف با ۲ اسفند آینده را موعد زمان برگزاری انتخابات زود هنگام ریاست جمهوری این کشور اعلام کرد.

به گزارش تارنمای رادیو فردا، این اقدام تنها سه روز پس از آن صورت می‌گیرد که علی عبد الله صالح رئیس جمهور یمن، طرح شورای همکاری خلیج فارس برای انتقال قدرت در این کشور را، امضا کرد. برپایه این طرح، صالح اختیارات ریاست جمهوری را به معاون خود عبد ربه منصور الهادی واگذار کرد.

طرح شورای همکاری خلیج فارس، به منظور پایان دادن به بحران ۹ ماهه یمن ارائه شده است. آغاز این بحران، با تظاهرات خیابانی معترضان بود. خواست معترضان، پایان دادن ۳۳ حکومت علی عبد الله صالح است. در جریان سرکوب اعتراض‌ها توسط نیروهای دولتی و همچنین درگیری جدا شدگان از ارتش و نیروهای مسلح قبایل با نظامیان هوادار صالح تا کنون بیش از ۱۰۰۰ نفر کشته شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دولتی یمن (سبأ) عبد ربه منصور الهادی در بخشنامه‌ای ریاستی، ۲۱ فوریه سال آینده میلادی یعنی کمتر از سه ماه آینده را، به عنوان موعد برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری اعلام کرده است.

قرار است این انتخابات را کمیسیون کنونی انتخابات یمن برگزار کند و نظارت بر آن را دولت وحدت ملی بر عهده می گیرد. دولتی که قرار است معاون رئیس جمهور یمن با حضور نمایندگان اپوزیسیون تشکیل دهد. نخست وزیر این دولت از احزاب اپوزیسیون خواهد بود.

این همه در حالی روی است که همچنان جوانان انقلاب یمن، به اعتراض‌های خیابانی خود ادامه می‌دهند. ادامه تظاهرات به دو دلیل صورت می‌گیرد. نخست اینکه این جوانان می‌گویند که نمی‌توان به وعده‌های علی عبد الله صالح اعتماد کرد بنابر این تا کنار رفتن کامل از او از قدرت به حضور خیابانی خود ادامه می‌دهد. دوم اینکه به مصونیت قضایی که برپایه طرح شورای همکاری خلیج فارس به علی عبد الله صالح و نزدیکانش داده می‌شود، اعتراض دارند.


 


تنها در فلرهای یک مخزن گازی کشور روزانه ۷۶ میلیون تومان گاز می‌سوزد و به هوا می‌رود.

خبرآنلاین در گزارشی با اعلام این خبر دلیل این امر را عدم هماهنگی میان دو شرکت تابعه وزارت نفت ذکر کرد.
براساس این گزارش از مرداد سال ۸۹ تا کنون روزانه حدود۲۰۰ هزار مترمکعب گاز به دلیل عدم آماده بودن توربوکمپرسورها جهت تزریق گاز به میدان سراجه قم، ناچارا در فلرها می سوزد که با احتساب گذشت ۴۹۳ روز از این اتفاق و تعیین رقم ۳۸۰ تومان برای هر متر مکعب گاز صادراتی ایران(در حال حاضر هر هزار متر مکعب گاز ایران به ترکیه ۳۵۰ دلار بفروش میرسد که با احتساب دلار ۱۰۹۱ تومانی هر مترمکعب گاز ایران ۳۸۰ تومان به این کشور فروخته می شود) ، عدم النفع سوزاندن گاز در این فلرها نزدیک به ۳۸ میلیارد تومان بوده است.

این درحالی است که طرح ذخیره سازی گاز سراجه در مدت زمان دو سال با صرف هزینه ۳۵۰ میلیارد تومان انجام شده است، اماعدم هماهنگی لازم میان شرکت های زیر مجموعه نفت و گاز این روزها باعث شده تا میلیاردها تومان از سرمایه ملی در فلرها بسوزد و این خود علاوه بر مسایل زیست محیطی مشکلات دیگری نیز به همراه دارد.

از سویی بر اساس آخرین آمار روزانه  ۴۴میلیون مترمکعب گاز کشور به دلیل ناکامی های موجود در فلرها می سوزند و این یعنی بر باد دادن ۴ تریلیون تومان سرمایه کشور.

در حال حاضر یکی از مهم‌ترین مشکلات موجود در صنعت نفت ایران، بالا بودن حجم گازهای همراه نفت است اما معمولن سوختن گازهای همراه در ایران به عنوان نمادی از روشن بودن مشعل پالایشگاه یا اسکله نفتی و رونق فعالیت آن به شمار می‌رود.

هم‌اکنون روزانه ۵۲۰ میلیون مترمکعب گاز در کشور تولید می‌شود که ۱۰ درصد آن تلف می‌شود وهرچند راهکارهایی برای بازیافت این میزان انرژی در صنعت نفت طراحی شده، اما به طور عملی هنوز به اجرا در نیامده است و با وضعیت اقتصادی و تحریم های ایران روزبروز از این هدف دور می شویم.

یک مقام مسوول در وزارت نفت، پیش از این گفته بود که با سوختن سالانه ۲۲ میلیارد مترمکعب گاز همراه نفت درکشور و با احتساب قیمت گاز وارداتی ترکمنستان سالانه از عدم جمع‌آوری این میزان گاز ۵‌/‌۳ تا ۴ میلیارد دلار عدم النفع نصیب کشور می‌شود.


 


معاون حقوقی، پارلمانی و امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تاخیر در ارائه لایجه بودجه سال ۹۱ ا ز سوی دولت خبرداد.

سیدعلی‌اکبر مسعود‌پور با بیان اینکه دولت هم اکنون روی محورهای دیگر طرح تحول اقتصادی مشغول کار است، گفت: " تأخیر در ارائه لایحه بودجه سال ۹۱ کل کشور به مجلس قطعی است."

به گفته سیدعلی‌اکبر مسعود‌پور این لایحه نهایتا تا دی ماه آماده ارائه خواهدشد.

با اینکه براساس ماده ۲۱۶ قانون آیین نامه داخلی مجلس، دولت موظف است لایحه بودجه سالانه کل کشور را حداکثر تا پانزدهم آذرماه هر سال به مجلس بدهد، اما تابناک به نقل از مسعودپور نوشت که بعیداست لایحه بودجه تا آذرماه آماده شود و تاخیر در ارائه آن قطعی‌ست.

وی توضیح‌داد:" این لایحه طبق قانون باید تا ۱۵ آذر هر سال تقدیم نهاد قانون گذاری شود بویژه که انتخابات مجلس نهم در پیش است و دوره مجلس هشتم در ابتدای خرداد ۹۱ به پایان می‌رسد."

سال گذشته دولت با چهارماه تاخیر در روزهای پایانی اسفند لایحه بودجه سال ۹۰ را به مجلس رساند.
معاون حقوقی، پارلمانی و امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه دولت هم اکنون روی محورهای دیگر طرح تحول اقتصادی مشغول کار است، افزود:" دستگاه اجرایی تلاش می‌کند تا لایحه بودجه سال ۹۱ کل کشور را سریع‌تر از سنوات گذشته تقدیم مجلس کند."

وی ارائه لایحه بودجه به نهاد قانون‌گذاری را در آذر ماه بعید خواند و افزود:" قاعدتاً همانند سال گذشته تقدیم این لایحه به اسفندماه نمی‌کشد اما دولت تلاش می‌کند هرچه زودتر- به طوری که خیلی هم فاصله‌ای با ۱۵ آذر نداشته باشد- این کار انجام شود."
مسعود‌پور تأخیر در ارائه لایحه بودجه سال ۹۱ کل کشور به مجلس را قطعی اعلام و تصریح کرد: ‌ گامید است این کار در دی‌ماه انجام شود."


 


کانون مدافعان حقوق کارگر، با صدور اطلاعیه ای، نسبت به افزایش فشار بر کارگران و فعالان کارگری هشدار داد.

در این اطلاعیه با اشاره به  موارد افزایش فشار بر فعالان کارگری، وضعیت کارگران زندانی و نیز اصلاحیه قانون کار مورد انتقاد قرار گرفته است.

در این اطلاعیه آمده است: علی نجاتی، عضو هیات مدیره سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، که به تازگی از عمل جراحی قلب مرخص شده بود، هنگامی که جهت ارائه مدارک پزشکی به دادسرا مراجعه کرده بود، برای گذراندن یک سال محکومیت، به زندان فرستاده شد. این در حالی است که نجاتی، برای همین اتهام قبلا به شش ماه زندان محکوم شده و دوران محکومیتش را سپری کرده است.
در ادامه آمده است: حکم بیست و دو سال و شش ماه حبس برای فعالان کارگری و دانشجویی تبریز، شاهرخ زمانی (عضو هیات بازگشایی سندیکای نقاشان)، نیما پور یعقوب، محمد جراحی و ساسان واهبی وش، توسط شعبه تجدید نظر تایید گردید.
کانون مدافعان حقوق کارگر همچنین به تایید حکم یک سال و نیم حبس تعزیری علی اخوان اشاره شده و آقای اخوان، از یاران کانون مدافعان حقوق کارگر نامیده شده است.
رضا شهابی، عضو هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه که به دلیل وضعیت جسمی وخیم، از زندان به بیمارستان منتقل شده و بعد از معاینات، پزشکان متخصص اعلام کرده اند که باید تحت عمل جراحی قرار گیرد نیز مورد اشاره کانون مدافعان حقوق کارگر قرار گرفته است. آقای شهابی اعلام کرده تا تعیین تکلیف پرونده، اجازه جراحی نخواهد داد. وی پس از هفده ماه "بازداشت موقت"، همچنان زندانی و بلاتکلیف است.
در ادامه این اطلاعیه یادآوری شده که ابراهیم مددی، نایب رییس سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، بدون حتی یک روز مرخصی، در حال سپری کردن سومین سال زندان خود است و حکم پنج سال حبس تعزیری بهنام ابراهیم زاده، فعال کارگری و از دستگیر شدگان مراسم روز جهانی کارگر در پارک لاله نیز، به تایید شعبه تجدید نظر رسیده است.

این اطلاعیه می افزاید، در کنار این فشارها، پیش نویس اصلاحیه قانون کار به مجلس ارائه شده است که در صورت تصویب و اجرای آن، همین حداقل امنیت شغلی باقی مانده برای کارگران نیز از بین خواهد رفت و فشار بیشتری بر زندگی همه کارگران و حقوق بگیران وارد خواهد شد.

کانون مدافعان حقوق کارگر در ادامه سوال کرده که چرا در حالی که برخی از مسئولان، در ظاهر از مبارزات ضدسرمایه داری در کشورهای دیگر حمایت می کنند، در ایران فعالان کارگری که جرمی جز دفاع از حقوق کارگران در برابر سرمایه داران و متجاوزان به حقوق کار و مردم ندارند، این گونه مورد آزار و تعقیب و زندان قرار می گیرند؟

کانون مدافعان حقوق کارگر، که دفاع از حقوق کارگران، زحمتکشان و حقوق بگیران را در همه زمینه ها، وجهه همت خود قرار داده است، این احکام زندان و بگیر و ببندها و اجحافات در حق کارگران و فعالان کارگری را محکوم کرده و خواهان پایان دادن فوری این اعمال و طرح های ضد کارگری است.
 


 


احمد رضا احمد پور، روحانی خلع لباس شده و عضو زندانی جبهه مشارکت که هفته گذشته با نگارش نامه ای به رهبر جمهوری اسلامی، به بیان انتقاداتش پرداخته بود، به زندان اهواز تبعید شد.

این زندانی سیاسی، برای اجرای حکمش که سه سال حبس در زندان اهواز است، روز جمعه با چند مامور و تحت شرایط خاص امنیتی به زندان اهواز منتقل شد.

به گزارش جرس، این وبلاگ نویس و فعال سیاسی، بعد از این سه سال نیز باید به مدت ده سال به ایذه، منطقه ای با شرایط بسیار سخت تبعید شود.

این عضو زندانی جبهه مشارکت و روحانی وبلاگ نویسِ محبوس در بند ویژه روحانیت قم، هفته گذشته طی نامه ای خطاب به رهبر جمهوری اسلامی، به شرح گوشه ای از ستم های وارده بر خود طی ماههای دستگیری در جریان حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری پرداخته و ساختار و احکام دادگاه ویژۀ روحانیت را مورد اعتراض و چالش قرار داد.

سید احمد رضا احمد پور، علاوه بر محکومیت حبس در حوادث بعد از انتخابات، به ۱۰ سال اقامت اجباری پس از سپری شدن ۳ سال حبس ( حدود ۹۰۰ کیلو متری دورتر از محل اقامت خود و خانواده ) در شهرستان ایذه و خلع لباس مجدد و نیز محرومیت از مناصب طلبگی محکوم شده است.

روحانی وبلاگ نویس بعد از یک سال بازداشت به مرخصی آمد

در تحولی دیگر، آرش هنرور شجاعی وبلاگ‌نویس روحانی که یک سال در زندان اوین در بازداشت به سر می‌برد برای اولین بار به مرخصی آمد.

به گزارش به گزارش «خانه حقوق بشر ایران»، آرش هنرور شجاعی وبلاگ‌نویس روحانی از تاریخ ششم آبان ماه سال ۱۳۸۹ بازداشت و تا کنون در زندان اوین به سر می‌برد.

هنرور شجاعی در مهر ماه سال جاری بعد از نزدیک به ۱۱ ماه بازداشت از سوی دادگاه ویژه روحانیت به چهار سال زندان، ۵۰ ضربه شلاق، ۸۰۰ هزار تومان جریمه نقدی و خلع لباس از روحانیت به صورت مادام‌العمر محکوم شد. اتهامات وی اقدام علیه امنیت نظام، جاسوسی نظام جمهوری اسلامی و همکاری با سفارتخانه های اروپایی و … عنوان شده بود.

این وبلاگ‌نویس که به خاطر فشارهای دوران بازداشت دچار بیماری‌ شده بود و از وضعیت بد جسمی در زندان رنج می‌برد، نیاز مبرم به مرخصی برای درمان پزشکی داشت که تاکنون با آن موافقت نشده بود. هنرور از بیماری صرع، میگرن و ناراحتی قلبی رنج می‌برد.

 


 


علی مزروعی
آتشی که با خودسوزی محمد البوعزیزی تونسی (در 26 آذر سال گذشته) در کشورهای شمال آفریقا و خاورمیانه برافروخته شد تا کنون به سوختن کاخ چهار دیکتاتوری انجامیده است: بن‌علی در تونس، مبارک در مصر، قذافی در لیبی، و علی عبدالله صالح در یمن؛ و این آتش در سوریه و بحرین همچنان شعله‌ور است و ظاهراً سر خاموش شدن ندارد و دامنگیر دیگر کشورها هم خواهد شد.

آنچه در این موج فراگیر دموکراسی‌خواهی توجه‌برانگیز است این است که مردم هر یک از این کشورها برای دست‌یابی به حق حاکمیت و تعیین سرنوشت خود راهی متفاوت پیموده‌اند. مردم تونس با حوصله و صبوری راه به سوی صندوقهای رأی پیموده‌اند و با برگزاری انتخاباتی آزاد و منصفانه با نظارت ناظران بین المللی در حال گذار به دموکراسی با تشکیل مجلس ملی برای تدوین قانون اساسی و دولت برآمده از رأی ملت‌اند؛ اما در لیبی، به علت ایستادگی قذافی و سرسختی دیکتاتور، راهی خونین و پرهزینه با قربانی شدن 50 هزار انسان و مداخلهٔ خارجی طی شد تا مردم از حاکمیت استبدادی چهل‌ساله رهایی یابند و هنوز هم برای دستیابی به دموکراسی در راه‌اند. البته ظاهراً دیکتاتور یمن با دیدن این دو تجربه دریافته که بهتر است در سایهٔ طرح صلح کشورهای عربی آبروی خود را حفظ و جان خود را محترمانه از این مهلکه نجات دهد و، با تضمین و مصونیت قضایی، از قدرت کناره‌گیری کند و راهی دیار فرنگ شود. در این میان به نظر می‌آید که "تجربهٔ مصر"، به لحاظ جایگاه و پایگاهش در خاورمیانه و کشورهای اسلامی و جهان و داشتن مختصاتی شبیه ایران، قابل تأمل و مطالعه و عبرت‌آموز باشد.

مراحل فکری سیاسی و فراز و نشیبهایی که کشور مصر در دوران معاصر طی کرده تقریباً شبیه ایران و حتی در سایهٔ نوعی تأثیر و تأثر متقابل در عین رقابت بوده است که کالبدشکافی آن مقالی دیگر می‌طلبد. اما آنچه در موج دموکراسی‌خواهی اخیر عمق فرهنگی مصر را نشان داد حضور میلیونی شهروندان آن در میدان التحریر قاهره و میدانهای دیگر شهرها برای سرنگونی حسنی مبارک، دیکتاتور حاکم بر این کشور، بود. مبارک تا آنجا که می‌توانست در برابر خواست مردم مقاومت کرد و طرفداران خود را در لباس شخصی و نیروی مردمی تجهیز و به جنگ مردم فرستاد؛ اما ایستادگی و پایداری مردم مصر، که یادآور تظاهراتهای میلیونی مردم ایران بر ضد رژیم استبدادی پهلوی بود، معادلات سیاسی را به نفع مردم رقم زد و مبارک ناچار از ترک قدرت و واسپاری آن به شورای نظامی شد ــ شورایی از نظامیانی که در مبارزهٔ مردم با حاکمیت اعلام بی طرفی کردند و معادلهٔ قدرت را به نفع خود رقم زدند، با این تضمین که در اسرع وقت اسباب انتقال قدرت به نمایندگان مردم را فراهم آورند. اما با گذشت زمان عملکرد نظامیان باعث شد که اطمینان دموکراسی‌خواهان از ایشان سلب شود. از این رو، مردم دوباره به میدان التحریر بازگشته‌اند تا نظامیان را متقاعد کنند که به پادگانها برگردند و سیاست را به اهلش واگذارند. گویا این بار شورای نظامی بر جای حسنی مبارک نشسته است و با تکرار همان بازیها نمی‌خواهد قدرت را رها کند؛ و از این روست که شهروندان مصری همچنان در میدان التحریر و میدانهای دیگر شهرها مانده‌اند تا راهشان را به سوی دموکراسی و حق حاکمیت ملی و تعیین سرنوشت به دست خویش تا انتها بپیمایند؛ و روند امور حاکی از موفقیت آنها در طی این مسیر است.

تجربهٔ مصر نشان می‌دهد که رسیدن به دموکراسی و حق تعیین سرنوشت فقط با حضور و مشارکت فعال شهروندان ممکن است و تا زمانی که حاکمیت با هر نامی حاضر به برگزاری انتخابات آزاد و منصفانه برای واگذاری قدرت به نمایندگان واقعی مردم نباشد باید قدرت مردم در قالبی از "اعتراض فراگیر" تجلی یابد که نماد بارزش همان حضور خیابانی یا، به تعبیری، «اردوکشی خیابانی» است؛ و البته این اعتراض فراگیر می‌تواند به قالب مقاومت مدنی و منفی، همچون اعتصاب و خانه نشینی، هم درآید.

تجربهٔ مصر می‌تواند هم برای حاکمیت کنونی کشورمان و هم برای جنبش اعتراضی سبز مفید و عبرت‌آموز باشد. حاکمیت با تبلیغات می‌کوشد که موج دموکراسی‌خواهی کشورهای شمال آفریقا و خاورمیانه را با عنوان "بیداری اسلامی" به نفع خود مصادره کند؛ اما روند طی‌شده حاکی از آن است که نقطهٔ تلاقی خواست مردم این کشورها دموکراسی و حق تعیین سرنوشت به دست خویش است و، هرچند جریانهای سیاسی اسلامی در این موج شراکت دارند، جنبشهای این موج هیچ یک ایدئولوژیک به مفهوم رایج کلمه نیست. بنابراین حاکمیت باید پیام واقعی این جنبشها را دریابد و راه تجلی ارادهٔ واقعی مردم از درون صندوقهای رأی را باز کند. جنبش سبزیها هم باید دریابند که تا قدرتشان را در قالبی نشان ندهند اوضاع تغییری نخواهد نکرد؛ و از این رو باید برای نشان دادن قدرتشان متناسب با شرایط برنامه‌ریزی و عمل کنند. راهی را که جنبش سبز تا اینجا پیموده باید به سمت تغییر قوا جهت داد و شیوه‌های اعتراضی جنبش را بازتعریف کرد، همان گونه که تاج‌زاده از درون زندان به اعتراض در روزهای دوشنبه و نام‌گذاری هر دوشنبه به نام یک شهید جنبش سبز و ... سفارش کرده است. به نظر می‌رسد که مجموعهٔ شرایط داخلی و خارجی انتخابات آتی مجلس را به فرصتی استثنایی و آزمونی فیصله‌بخش برای حاکمیت و سبزها تبدیل کرده است. بهترین گزینه برای هر دو سوی منازعهٔ فعلی برگزاری انتخاباتی آزاد و منصفانه و پذیرش نتیجهٔ صندوقهای رأی است و بدترین گزینه اصرار حاکمیت بر ادامهٔ وضعیت کنونی و برگزاری انتخاباتی مهندسی‌شده و نمایشی؛ و سبزها باید متناسب با این دو گزینه در روزهای پیش رو تصمیم بگیرند و عمل کنند و از همهٔ شیوه‌های مدنی برای نشان دادن اعتراض و قدرت خود، از جمله دعوت به اعتصاب و حضور در خیابان، استفاده کنند. روزهای پیش روی روزهایی سرنوشت‌ساز برای کشورماست و این ماییم که باید این سرنوشت را بسازیم. سرنوشت ما استبداد، ظلم، فقر، و عقب ماندگی نیست.


 


آیت الله یوسف صانعی در فتوایی بر لزوم برگزاری هرچه باشکوه‌تر مراسم عزاداری امام حسین(ع) و در عین حال پرهیز از ایجاد مزاحمت برای مردم تاکید کرد. همزمان آیت الله وحید خراسانی نیز بر پرهیز از سوداگری سیاسی در این ماه تاکید کرده است.

آقای وحید خراسانی در توصیه هایی برای ماه محرم گفته است: وقت مردم را به روزنامه‌ها ضایع و باطل نکنید و به این سیاست‌بافی‌ها، خودتان و مردم را سودا نکنید.

این مرجع تقلید خواستار آن شده که در مراسم ماه محرم، فقط قرآن، و روایات اهل بیت بیان شود.

این توصیه ها در شرایطی مطرح می شود که پدیده مداحی سیاسی در سال های اخیر در ایران رواج یافته و مداحان و روضه خوانان به موضعگیری سیاسی می پردازند.


 


ابراهیم بابایی ازبند ٣۵٠به زندان رجایی شهر تبعید شد.

به گزارش کلمه، ابراهیم (نادر) بابایی زیدی که ازسوی شعبه ٢۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به تحمل ۶سال و ٩ماه حبس در زندان اوین محکوم شده بود، به زندان رجایی شهر استان البرز تبعید شد.

آقای بابایی با بیماری دیسک حادکمر و مشکلات قلبی دست و پنجه نرم می کند که نزدیکی به امکانات بهداشتی و پزشکی در تهران را برای وی حیاتی می سازد.

وی جانباز ۴۵درصد جنگ است و همسر و ٢ فرزند وی برای سفر هفتگی و ملاقات پدر باید هر هفته از تهران عازم کرج شوند.

در حکم صادره برای این زندانی، موضوع تبعید وجود نداشته و به گفته وی، انتقال تنبیهی وی به رجایی شهر حاصل اعمال فشار مقامات و بازجویان وزارت اطلاعات بوده است.

وی که تاکنون ١١ماه را در حبس به سر برده به اتهام شرکت در تظاهرات، تبلیغ علیه نظام و اخلال در نظم عمومی به زندان محکوم شده است.

بابایی دانش آموخته دامپزشکی است و آسیب های ستون فقرات مانع تحرک آزادانه وی شده و در وضعیت بدی بسر می برد.

اعزام افشین اسانلو به بیمارستان

گزارشی دیگر درباره زندانیان سیاسی حاکی است، افشین اسانلو، فعال کارگری و زندانی سیاسی که از یک سال پیش و به دنبال بازداشت در ترمینال اتوبوس رانی جنوب، در زندان اوین به سر می برد برای انجام یک عمل جراحی صبح روز شنبه ۵ آذر راهی بیمارستان شد.

آقای اسانلو، ۴ ماه را دربند ٢٠٩ زندان اوین و یک ماه را نیز دربازداشتگاه اطلاعات کرج بوده است و فشارهای وارده در زندان موجب بروز مشکلات جسمی برای وی شده است.

ضربات متعدد کابل بر بدن اسانلو باعث پارگی درکف پا و ایجاد غده درکتف او شده است، که عمل جراحی او قرار است بر روی کتف این زندانی انجام شود.

این فعال کارگری ازسوی قاضی صلواتی به ۵سال حبس تعزیری به اتهام اجتماع و تبانی محکوم شد و دادگاه تجدید نظر استان تهران نیز این حکم را تایید کرد.

شنیده ها حاکی است عمل جراحی این زندانی در بیمارستان مسیح نژاد انجام خواهد شد و پس از آن غده جراحی شده جهت انجام پاتولوژی مورد بررسی بیشتر قرار می گیرد.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به irangreenvoice-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به irangreenvoice@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته