-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ آذر ۱, سه‌شنبه

Latest News from Koocheh for 11/22/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



سایه کوثری/ رادیو کوچه

……………………………………..

 «شیرزنی به قامت سرداری از سرزمین ایران»

درست در روزگاری که نهضت فمینیسم و مبارزه برای حقوق زنان در کشورهای پیش‌رفته شکل می‌گرفت، در گوشه دیگری از دنیا، جایی که دختران را در هنگام تولد برای مردان مسن نامزد می‌کردند، جایی که زنان نه حق ارث داشتند و نه اجازه اظهارنظر.

……………………………………..


 


شراره سعیدی/ رادیو کوچه

احساس ملل دیگر را نمی‌دانم، اما در کشور ما ره‌آورد مرور تاریخ به تمامی تن‌لرزه‌های عصبی است و کم‌تر خطی از این کتاب قطور است که برای‌ات حس تداعی خاطره‌ای دور و خوب باشد. اما جبهه ملی برای لحظاتی کوتاه می‌تواند حس دوست‌داشتنی غرور را به ما هدیه دهد، البته اگر آخر داستان را نخوانیم.

گفتیم که پس از نخستین موفقیت، جبهه ملی به تدریج برنامه‌هایی تدوین کرد، از جمله درصد مالکانه را تعیین می‌نمود و مالکان را موظف می‌کرد برای اصلاحات در کشاورزی و عمران روستاها، سهمی از عایدات مالکانه هر روستا را صرف همان روستا کنند، سرفصل دیگر برنامه عبارت بود از: آموزش دهقانان و آشنا کردن آنان با شیوه‌های جدید و علمی کشاورزی، تشکیل انجمن‌های روستاها که قانونن تحت نظر مالکان نبودند و نظارت این انجمن‌ها بر توسعه و عمران روستاها، نیز برنامه‌هایی برای اصلاح و پیش‌رفت صنعت، آموزش و بهداشت که باتوجه به مقتضیات بومی کشور تنظیم شده و به مراتب کارآمدتر و بنیادی‌تر از برنامه‌های پرسروصدای اصلاحات شاه در سال‌های بعد بود.

جبهه ملی، که در انتخابات مجلس شورای ملی تا اندازه‌ای به هدف‌های خود دست یافته بود، در 1329 فشار سیاسی خود را بر ملی شدن صنعت نفت متمرکز کرد، چند اجتماع پرشور در سراسر کشور تشکیل داد و از طریق روزنامه‌های وابسته به جبهه «به ویژه باختر امروز» به سردبیری سیدحسین فاطمی، که سخن‌گوی اصلی جبهه ملی به شمار می‌رفت توجه ملت ایران را به اهمیت مبارزه در راه آزاد کردن صنعت نفت از چنگ بیگانگان، جلب کرد

جبهه ملی، که در انتخابات مجلس شورای ملی تا اندازه‌ای به هدف‌های خود دست یافته بود، در 1329 فشار سیاسی خود را بر ملی شدن صنعت نفت متمرکز کرد، چند اجتماع پرشور در سراسر کشور تشکیل داد و از طریق روزنامه‌های وابسته به جبهه «به ویژه باختر امروز» به سردبیری سیدحسین فاطمی، که سخن‌گوی اصلی جبهه ملی به شمار می‌رفت توجه ملت ایران را به اهمیت مبارزه در راه آزاد کردن صنعت نفت از چنگ بیگانگان، جلب کرد. با انتخاب رزم‌آرا به نخست وزیری در تیر 1329 و به ویژه بازگشت آیت‌اله کاشانی از تبعید به کشور و حضور او در صف مدافعان جبهه و دفاع از ملی شدن نفت، صف‌آرایی جبهه ملی در برابر دولت به اوج خود رسید. در مهر 1329، نمایندگان جبهه ملی در مجلس شورا، رزم‌آرا را در خصوص نفت استیضاح کردند و در 4 آذر 1329، در باره تهیه متنی در خصوص ملی شدن صنعت نفت به توافق رسیدند. پس از تبلیغاتی در زمینه فواید ملی شدن این صنعت برای کشور و فشارهای سیاسی، رزم‌آرا ناگزیر در 5 دی 1329 لایحه نفت را از مجلس پس گرفت. تظاهرات گسترده طرف‌داران جبهه ملی، در دفاع از ملی شدن صنعت نفت، در سراسر کشور ادامه یافت و سرانجام در 17 اسفند 1329 پیشنهاد ملی شدن صنعت نفت در کمیسیون نفت مجلس تصویب شد و در 24 اسفند در مجلس شورای ملی، به اتفاق آرای نمایندگان، به تصویب رسید و در 29 اسفند از تصویب سنا هم گذشت. بدین ترتیب، جبهه ملی در دومین سال تاسیس، به یکی دیگر از هدف‌های بزرگ خود دست یافت.

جبهه ملی ایران در 1330 به چند موفقیت چشم‌گیر دیگر نایل شد و در صحنه مبارزه سیاسی تا حد زیادی ابتکار عمل را به دست گرفت. پیامدهای ملی شدن صنعت نفت تا مرحله خلع ید انگلستان، توازن قدرت را به سود نیروهای سیاسی ملی‌گرا تغییر داد. دکتر مصدق در 7 اردی‌بهشت به نخست وزیری رسید و گرچه برای مراعات بی‌طرفی سیاسی از جبهه کناره گرفت، در تغییر هیت دولت بعدن شماری از رهبران و سران جبهه ملی به وزارت رسیدند. در انتخابات دوره هفدهم مجلس شورای ملی که در بهمن همان سال برگزار شد، نامزدهای جبهه ملی بیش‌تر کرسی‌ها را در شهرهای بزرگ به دست آوردند و از میان نامزدهای جبهه ملی در تهران، یازده تن به نمایندگی برگزیده شدند. از 79 نماینده، سی نماینده وابسته به جبهه ملی بودند یا موضعی نزدیک به آن داشتند. نمایندگان عضو و متمایل به جبهه، در فراکسیونی به نام نهضت ملی ایران، متشکل و برای تسلط بر مجلس شورا آماده شدند. فعالیت‌های جبهه ملی با سیر عمومی نهضت ملی ایران، اوضاع سیاسی آن سال‌ها و اقدامات دولت ملی چنان درآمیخته است که تفکیک کردن آن‌ها از یک‌دیگر میسر نیست. در 1331، جبهه به اوج قدرت سیاسی و اشتهار رسید، اما در عین حال زمینه افول سیاسی آن نیز آغاز شد. رای دیوان دادگستری بین‌المللی لاهه به سود ایران و به زیان انگلستان، موفقیت بزرگی برای جبهه ملی در زمینه صنعت نفت بود، اما کشمکش در مجلس شورا میان نمایندگان جبهه ملی و مخالفان بر سر انتخاب رییس مجلس در تیر 1331، از صف‌آرایی نیروها در برابر هم خبر می‌داد.

استعفای دکتر مصدق از نخست‌وزیری و صدارت چند روزه احمد قوام، کشور را به بحران سیاسی خطرناکی کشاند که به وقایع و قیام مردم در 30 تیر 1331 انجامید. در جریان این ناآرامی‌ها، اداره شهر تهران به دست مردم افتاد و جبهه ملی روی‌دادها را رهبری کرد. برخی مخالفان جبهه ملی، در رهبری قیام سی تیر حزب توده را موثرتر دانسته‌اند. در هرحال، هیتی از جبهه ملی با شاه دیدار و توجه او را به وخامت وضع جلب کرد. بازگشتن دکتر مصدق به نخست ‌وزیری، نقطه اوج شهرت و اعتبار جبهه ملی به شمار آمد. قیام سی تیر در عین حال سرآغاز ظهور اختلافات سیاسی ویران‌گر جنبش ملی بود. از آن پس، مخالفان جبهه ملی روش سیاسی خود را در برابر این جبهه و دکتر مصدق تغییر دادند، متمرکز و متحد شدند و برای براندازی جبهه شروع به طرح‌ریزی کردند. گفته شده است که سازمان‌دهی مردم در وقایع سی تیر، به نیروهای مخالف جبهه ملی در ایجاد گروه‌های براندازی در 28 مرداد 1332 درس داده است. اختلافاتی که میان رهبران اصلی جبهه ملی پیش از سی تیر آغاز شده بود، به ویژه اختلاف نظر آیت‌اله کاشانی و متحدان او نظیر بقایی، مکی، شمس قنات‌آبادی و متحدان سرلشکر فضل‌اله زاهدی، پس از روی‌دادهای سیاسی آن روزها آشکار شد. غلبه جناح چپ جبهه ملی، که تندروتر بود، بر جبهه، سبب هم‌سویی حزب توده و جبهه ملی شد که دست‌آویزی برای مخالفان داخلی و خارجی در اقدام به فعالیت‌های خشونت‌آمیز به شمار می‌آمد. در 9 اسفند 1331، شماری از اوباش سازمان یافته، برای دفاع از شاه و جلوگیری از خروج او از کشور، تظاهرات کردند و به خانه دکتر مصدق حمله بردند. این روی‌داد، که مصدق از آن جان سالم به در برد، ارتباط مستقیم شاه و نخست‌ وزیر را گسست و بن‌بست سیاسی دولت ملی و جبهه ملی را ایجاد کرد، زیرا در جبهه شکاف افتاده بود و نیروهای مخالف دولت ملی و جبهه ملی، از شاه پشتیبانی کردند.

در نوروز 1332، دکتر مصدق در مراسم سلام دربار شرکت نکرد و بدین ترتیب، اختلاف میان او و شاه آشکار شد. فشارهای داخلی و خارجی به رغم همه تلاش‌های جبهه ملی در سازمان‌دهی مردم برای برگزاری تظاهرات و ایجاد تشکل‌هایی در حمایت از دکتر مصدق و بر ضد شاه و دربار و استفاده از همه قدرت و نفوذ سیاسی‌اش به کودتای نظامی 28 مرداد 1332 و سقوط دولت ملی انجامید. در این روز، دفترهای جبهه ملی و دفتر روزنامه‌های وابسته به آن، چپاول یا به آتش کشیده شد و رهبر جبهه و تنی چند از هم‌راهان او، روز بعد بازداشت شدند. این کودتا، به عمر بزرگ‌ترین تشکل سیاسی تاریخ ایران پایان داد. همه احزاب و دسته‌ها و تشکل‌های سیاسی، که با این جبهه ائتلاف کرده بودند، متلاشی شدند و بدین ترتیب عمر دوره‌ای از تاریخ جبهه ملی که بعدها، بر اثر تشکل‌های جدید جبهه، به «جبهه ملی اول» مشهور شد به پایان رسید. رهبران جبهه ملی پس از دستگیری و گذراندن دوره‌های محکومیت در زندان، به چند دسته تقسیم شدند: شمار کمی به رهبر و هدف‌های جبهه وفادار ماندند و در دوره‌های دیگر در صحنه ظاهر شدند، شماری از سیاست کناره گرفتند یا از سیاست‌های حاکم پیروی کردند، و چند تن هم از ایران رفتند.


 


خبر / رادیو کوچه

به گزارش رسانه‌های داخلی ایران، در پی حمله هفته گذشته به اتوبوس مسافران ایرانی در ترکیه، روز سه‌شنبه، 22 نوامبر، سفیر ترکیه در تهران به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی احضار شده است.

به گزارش فارس، مدیرکل ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی با یادآوری تعهدات کنسولی ترکیه در خصوص حفظ جان ایرانیان در خاک این کشور خواستار دستگیری و مجازات عاملان این حادثه شده است.

در ادامه این دیدار سفیر ترکیه نیز قول داده که مواردی را که وزارت امور خارجه مطرح کرده به دولت کشورش منعکس کند.

بیشتر بخوانید:

«هشت زخمی در تیراندازی به اتوبوس ایرانی در ترکیه»


 


سایه کوثری/ رادیو کوچه

درست در روزگاری که نهضت فمینیسم و مبارزه برای حقوق زنان در کشورهای پیش‌رفته شکل می‌گرفت، در گوشه دیگری از دنیا، جایی که دختران را در هنگام تولد برای مردان مسن نامزد می‌کردند، جایی که زنان نه حق ارث داشتند و نه اجازه اظهارنظر و تصمیم‌گیری در مورد سرنوشت‌شان، در گوشه چادرهای ایل بختیاری زنی بود که اگرچه زیر یوغ سنت‌ها و قوانین مردسالارانه بود اما همواره نسبت به این نوع تفکر که در سرتاسر سرزمینش حاکم بود منتقد بود و تا جایی که توانست سهم خود را برای رشد زنان سرزمینش و گذشتن از بند سنت‌های زن‌ستیزانه ایفا کرد.

خودش در دفتر خاطراتی که از او به‌جای مانده، می‌نویسد: «تمام بدبختی‌های ما از خودمان می‌باشد، زیرا که نه علم داریم و نه حقوق خود را می‌دانیم، اگر ما هم بدانستیم که برای چه خلقت شدیم البته در اطراف حقوق خود جان‌فشانی‌ها می‌کردیم. ما حالا فکر می‌کنیم فقط برای رفع شهوت مردها خلق شده‌ایم یا برای اسارت و کنیزی خلق شده‌ایم. ما می‌توانستیم برای حقوق انسانی خود به تمام ملل عالم تظلم بکنیم و حقوق خود را برقرار بکنیم، زیرا که امروز قرن بیستم می‌باشد و به اصطلاح فرنگی‌ها، عصر طلایی. امروز زن‌های اروپایی در تمام اداره‌جات دولتی و ملتی مقام بزرگی را دارا می‌باشند، کرسی وکالت را اشغال نموده‌اند اما ما زن‌های ایرانی ابدا از عالم انسانیت خارجیم.»

137 سال پیش از امروز در سال 1253، دختری ایرانی در یک خانواده بختیاری به‌دنیا آمد که بعدها از تاثیرگذارترین زنان روزگار خود و از پرچم‌داران آزادی و سرفرازی سرزمین خود شد.

نامش را مریم نهادند و بعدها به او بی‌بی مریم می‌گفتند، هرچند در روزگاری دلاوری‌هایش به جایی رسید که عنوان سردار به او دادند. ما هم در این برنامه او را تنها سردار مریم می‌نامیم.

«سردار مریم بختیاری»، کوچک که بود پدرش را از دست داد. حسینقلی خان ایلی بختیاری در 9 سالگی مریم به دست ظل السلطان، حاکم زورگوی اصفهان کشته ‌شد.

پانزده ساله که بود برادرانش او را که از هنگام تولد ناف‌بریده خان ایل چهارلنگ بود به عقد او درآوردند.

سردار مریم چهارمین زن عقدی شوهرش بود چهار سال بعد در حالی که سه پسر داشت، شوهرش را از دست داد. بعد از مدتی مجبور شد با پسرعمویش که به عیاشی شهره بود ازدواج کند. اعتراض هم نتیجه‌ای نداشت.

چند سال بعد براساس توافقی که میان فتح‌اله خان، شوهر سردار مریم و خود او صورت گرفت، قرار شد او بر سر املاک شوهرش بماند و به تربیت و بزرگ‌کردن پسرش مشغول شود اما بدون آن‌که از همسرش جداشود، دیگر با او زندگی نکند.

می‌گویند هوس‌بازی‌های فتح‌اله خان سبب شده بود از میان فرزندانی که سردار مریم به‌دنیا آورد تنها یک پسرش زنده بماند. پسری به نام مصطفی قلی‌خان که بعدها در رکاب مادرش در جنگ با انگلیسی‌ها شرکت کرد.

اما نقطه اوج زندگی سردار مریم شاید آن روزی باشد که برادران و پسر نوجوانش، مصطفی قلی خان برای دفاع از مشروطه‌خواهان به سوی پایتخت تاختند و سردار مریم نیز به آنان پیوست و در صف نخست مجاهدین قرار گرفت.

سردار مریم بختیاری اسلحه به‌دست گرفته و پابه‌پای مردان بختیاری علیه انگلیس و روسیه جنگید

«عزیزترین برادرهایم، به چشم خود می‌دیدم که برای مرگ می‌روند. جوان‌های رشید بختیاری و سواران ایل برای مقابله با اردوی نظامی در حرکت بودند. واقعن تمام جوان‌های رشید بختیاری برای مردن می‌رفتند. به آن‌ها گفتم اگر تمام مردهای رشید بختیاری شهید شدند، تمام زن‌های بختیاری را جمع کرده، کفن به گردن، تفنگ به دست برای شکست دادن دشمن رو به طرف اردوی استبداد حرکت می‌کنیم. قبل از آن‌که گرفتار دست دشمن شویم خود را به کشتن می‌دهیم.»

در جنگ جهانی اول سردار مریم به هم‌راه عده‌ای از خان‌های بختیاری چون ابراهیم‌خان ضرغام‌السلطنه و پسرش ابوالقاسم‌خان بختیاری، سردار معظم، سردار صولت و دیگران به حمایت از آلمانی‌ها پرداخت. این تاکتیکی بود از سوی آنان برای یافتن متحد علیه انگلیسی‌ها چرا که دریافته‌ بودند با بهره‌گیری از کمک متحدین به ویژه آلمان می‌توان به منافع روسیه و انگلیس ضربه زد و آن‌ها را از ایران اخراج کرد. چرا که در آن روزگار عملی‌ترین راه جنگیدن با دشمنان قدیمی ایران اتحاد با دشمن آن‌ها یعنی آلمان بود.

سردار مریم بختیاری اسلحه به‌دست گرفته و پابه‌پای مردان بختیاری علیه انگلیس و روسیه جنگید.

سردار مریم رهبری عده‌ای از سربازان آلمانی را در خاک بختیاری برعهده گرفت. سپس در جریان حمله سربازان روسی به آلمان‌ها، شارژدافر سابق آلمان را به هم‌راه آلمانی‌های دیگر بیش‌تر از یک ماه در خانه خود پناه داد. همین سبب شد که عوامل ضل‌السلطان دست به غارت خانه او در اصفهان بزنند. اما سردار مریم از ضدیت با روس و انگلیس کوتاه نیامد و هم‌چنان به مبارزه ادامه داد.

جریان مبارزات سردار مریم بختیاری با انگلیسی‌ها در طی قرارداد 1919 و کودتای 1299 هم‌چنان ادامه یافت.

این زن ایرانی روحیه مبارزه با ظلم خود را تا آخر حفظ کرد و همواره منتقد اصلی ظلم حاکمان نسبت به مردم بود.

در دفتر خاطراتش آمده ‌است: «بدبختانه بعضی از ملت‌های دنیا عمومن و ملت ایران خصوصنن، سلطان را آیت خدا می‌دانند. فکر کنید ببینید چه خاموش و تاریکیم، چند میلیون آدم جمع می‌شوند از دست‌رنج سالیانه و هزار جور بدبختی و عذاب دنیایی، کرورها پول جمع می‌کنند و به دست یک نفر می‌دهند، برای این‌که آن یک نفر قبول زحمت کند اداره تمام زندگی آن‌ها را بنماید، پس اگر فکر داشته باشیم آن آدم نوکر ملت است نه خدای ملت. پس در این صورت هر وقت این مستخدم برای ملت خوب کار کرد او را باید دعا کرد و برقرار داشت، اگر بد کار کرد باید معزول نمود و حسابش را رسید. پدرش را سوخت، نه این‌که ستایشش کرد.»

اما سردار مریم بختیاری نه تنها در عرصه مبارزه با بیگانگان در میان زنان هم‌عصر خود یگانه بود بلکه ایده‌ها و انتقاداتش نسبت به وضعیت زنان در ایران آن روز هم مثال‌زدنی‌ است.

وی نقش زن در جامعه را بسیار کوچک‌تر از آن‌چه باید باشد، می‌داند و نسبت به آن معترض است.

در دفتر خاطراتش می‌نویسد: «در ایران زن‌های بدبخت یا باید بزک کنند، یا شبانه‌روز در فکر لباس و پودر و سرخاب باشند یا خیاطی و ریسمان تابیدن. کار بزرگ آن‌ها همین است. افسوس که وجود چندین میلیون زن بدون علم در خاک ایران برای هیچ‌کس اهمیتی ندارد، کاری که به آن‌ها می‌دهند ترشی خیار بادمجان انداختن می‌باشد.»

هرچند نه آن زمان و نه اکنون زن در ایران به جای‌گاه واقعی خود دست نیافته و فعالان زن همان آرزویی را دارند که روزگاری سردار مریم داشت. آن‌چنان که می‌گوید: «ای بسی آرزو که خاک شده، چقدر آرزو داشتم در بختیاری کارهای نیک بکنم خصوصن برای زن‌های بدبخت.»


 


اکبر ترشیزاد/ رادیو کوچه

اگر به حوادث و پیش‌آمدهایی که در یک ماه گذشته در فضای سیاسی کشور به وقوع پیوسته است یک نگاه گذرا داشته باشیم، به راحتی دستگیرمان خواهد شد که چه دارد بر سرمان می‌آید و متاسفانه شماری باز چشم‌های‌شان را بر روی حقیقت بسته‌اند.

در یک ماه گذشته سخن‌رانی‌ها و بیانیه‌های مختلفی از سوی وفادارترین نیروهای اصلاح‌طلب به نظام صادر شد که در آن‌ها به طور مستقیم انتخابات آینده‌ی مجلس تحریم شده بود. نامه‌ی «آیت‌اله‌ محمد موسوی‌ خوئینی» در این میان از همه جالب‌تر بود که در کل نظام، انگشت اتهام را فقط به سوی «احمد جنتی» نشانه رفته و باز بر آرمان‌های «امام‌ راحل» پای فشرده بود، اما همگان را از آینده‌ای ترسانده بود که به گفته‌ی خودش «من نمی‌گویم چه خواهد شد ولی این را می‌توانم بگویم، که خدا را خوش نمی‌آید.»

از سویی دیگر شمار فراوانی از استید دانش‌گاه، روشن‌فکران، روزنامه‌نگاران و کنش‌گران سیاسی و حقوق‌بشری، نامه‌هایی در مخالفت با جنگ و یا حمایت از دخالت بشردوستانه‌ی کشورهای غربی در ایران نگاشتند، که به گمان من با همه‌ی اختلاف‌های‌شان در یک چیز مشترک بود و آن به بن‌بست رسیدن شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی داخل کشور و تهدیدهای جدی و روزافزون بین‌المللی است.

در داخل پس از اعلام حمایت رسمی «علی‌‌ خامنه‌ای» از حذف مقام ریاست ‌جمهوری در آینده‌ای نه چندان دور، این پیغام روشن به همه جهانیان ارسال شد که، بله اختلافات در درون جناح محافظه‌کار آن‌قدر بالا گرفته است که به چیزی کم‌تر از حذف حریف راضی نمی‌شوند. دعوای جدی میان حامیان رهبر و «احمدی‌نژاد» حالا رنگ رسانه‌ای به خود گرفته است. همه می‌دانند که قوه ‌قضاییه دستورات خود را به طور مستقیم از رهبر می‌گیرد و تاکید ضابطان قضایی که دیروز (30 آبان) در دفتر روزنامه‌ی ایران حاضر شده بودند نیز گواه بر همین مدعاست. حمایت «محمود احمدی‌نژاد» از مشاور خود، نشانه‌ی این است که او نیز به راحتی کوتاه نخواهد آمد.

در ابعاد بین‌المللی، پس از ارایه‌ی گزارش آژانس انرژی اتمی و در پی آن طرح شکایت «عربستان»، در سازمان‌ملل دو قطع‌نامه بر علیه ایران صادر شد که در میزان حمایت دنیا و یک دل و زبان شدنشان بر علیه ایران در تاریخ 32 سال گذشته بی‌نظیر بوده است. شاخ و شانه کشیدن‌های مقامات و فرمان‌ده‌هان نظامی «سپاه» برای «اسراییل» و «آمریکا» پس از انفجار انبار مهمات در «کرج»، به‌ترین خوراک تبلیغاتی را برای آنانی‌که می‌خواستند اهداف واقعی ایران از این تحقیقات را به دنیا نشان بدهند، فراهم آورد. طرح ادعاهای تازه، ماجرا را سخت‌تر هم کرده است و «بحرین» و «کویت» را نیز به جمع شاکیان از عملیات جاسوسی برون‌مرزی جمهوری ‌اسلامی اضافه کرده است. حکومت «بشار اسد» در «سوریه» به عنوان تنها متحد جمهوری ‌اسلامی در انزوای کامل قرار گرفته و احتمال شروع عملیات نظامی «ناتو» بر علیه آن بسیار نزدیک است.

با کنار هم گذاردن قطعات این پازل می‌توان دید که از نگاه یک ناظر بیرونی و بی‌طرف به‌ترین شرایط برای کمک به فروپاشی نظام جمهوری ‌اسلامی فراهم است، از نارضایتی عمومی در داخل گرفته تا انزوای بین‌المللی، از اختلافات درونی محافظه‌کاران گرفته تا شدت حملات به نیروهای اپوزیسیون. و اما آن‌چه که ماجرا را غم‌انگیزتر می‌کند آن است که مجموع شرایط به سمت تسلیم حاکمان فعلی و تغییر مسالمت‌آمیز ماجرا پیش نمی‌رود، همه چیز به نفع و در خدمت حمله‌ی نظامی به ایران است. ناقوس جنگ به صدا درآمده است، گوش‌های‌مان را باز کنیم.

 


 


مهشب تاجیک/ رادیو کوچه

صنعت مد در سال‌هاى اخیر به صنعتى بسیار پر درآمد تبدیل شده است. طراحان، لباس‌هاى خود را در شوهاى پرخرج ارایه داده و از برگزارى یک شوى لباس 15 دقیقه‌اى هزاران شغل ایجاد مى‌شود، و درآمد کلانى به دست مى‌آید. در میان همه کشورهایى که در تلاش براى کسب درآمد از صنعت مد هستند فرانسه همواره پیش‌رو بوده است. این کشور تنها کشورى است که به علاقه‌مندان صنعت مد خود سوبسید پرداخت مى‌کند. مى‌توان گفت که فرانسوى‌ها پایه‌گذار مد بودند. آن‌ها به صنعت مد خود ایمان دارند. ایتالیایى‌ها نیز همواره خود را از پایه‌گذاران صنعت مد دنیا مى‌دانستند با این تفاوت که مانند آمریکایى‌ها بیش‌تر جنبه‌ی تجارى آن را ارج مى‌نهند. در کشورهاى دیگر با وجود همت زیاد طراحان لباس، صنعت مد به شهرت و اعتبار فرانسه نرسیده است. «پاتریک مک کارتى» سردبیر مجله Women's Wear Daily در خصوص صنعت مد انگلستان مى‌گوید: «مشکل انگلستان این است که صنعت مد خود را باور ندارد. حتا کارخانه‌هاى نساجى انگلستان هم از صنعت مد این کشور هیچ حمایتى نمى‌کنند.»

سال‌هاست که دانش‌گاه‌هاى معتبر انگلستان بزرگ‌ترین طراحان لباس دنیا را تربیت مى‌کنند ولى در نهایت طراحانى مانند «جان گالیانو» و یا «الکساندر مک‌کویین» پاریس را براى فعالیت کاریشان برمى‌گزینند. این امر باعث شده است که صنعت مد دنیا فقط در سه شهر «پاریس»، «میلان» و «نیویورک» متمرکز شود. پاریس مرکز طراحان لباس و میلان مرکز طراحان کفش، پارچه و چرم است. با وجود این‌که نبض صنعت مد در این سه شهر بزرگ دنیا مى‌تپد ولى هنوز نمى‌توان ادعا کرد هر سه آن‌ها از اعتبار یک‌سانى برخوردارند. مارک‌هاى بزرگى مانند  «شانل»، «دیور» و «هرمس» در پاریس قرار دارند. ناپلئون سوم در سال ۱۸۵۸ به «چارلزفدریک ورث» انگلیسى دستور داد که لباس‌هاى همسر محبوبش را طراحى کند. آوازه‌ی صدور چنین حکمى در دربارهاى اروپا پیچید و به اقشار متوسط جامعه هم سرایت کرد. شهرت ورث در اروپا باعث شد که وى لباس‌هاى ارزان‌ترى را نیز براى قشرهاى متوسط جامعه طراحى کند. ورث پایه‌گذار اولین مرکز طراحى لباس دنیا در سال ۱۸۶۸ بود. هدف او از این کار بازاریابى براى لباس‌هایى بود که وى آن‌ها را پاریسى مى‌نامید.

حدود یک قرن بعد در سال ۱۹۳۷ دو سازمان به‌وجود آمدند، یکى مخصوص طراحى لباس آقایان و دیگرى مخصوص دوخت لباس‌هاى آماده و غیررسمى. این دو مرکز با هم‌کارى یک‌دیگر فدراسیون بزرگ مد فرانسه را تشکیل دادند که در حال حاضر مسوول تنظیم تقویم مد و قوانین مد در فرانسه هستند. هر کدام از لباس‌هاى ارایه شده در شوهاى بهاره و پاییزه حاصل کارى فشرده و زحمت زیاد است. ایده لباس، پیاده کردن طرح آن، برش پارچه، نصب تکه‌هاى ظریف و یراق و در نهایت تبدیل پارچه‌اى ساده به دنیایى از رنگ و طرح همه جادویى است که توسط دستان ظریف و پر مهارت طراحان و زیردستان آن‌ها صورت مى‌گیرد. یکى از اساتید دانش‌گاه لندن هنر برش پارچه توسط متخصصان طراحى لباس را «مجسمه‌سازى پارچه» مى‌نامد. دوختن لباس نیز هنرى است که تمرین زیادى مى‌خواهد. ظرافت این کار به حدى بالاست که مرکز طراحى لباس «دیور» فقط خیاط‌هاى با دستان کوچک را استخدام مى‌کند.

برگزارى شوهاى لباس بسیار پرخرج هستند. ولى صرف چنین پول‌هاى کلانى از طرف طراحان لباس با جار و جنجالى که این شوها به طور معمول به راه مى‌اندازند جبران مى‌شود در سال‌های اخیر یک مرکز مشاوره مالى در نیویورک اعلام کرد هزینه یک شو ۲۰ دقیقه‌اى لباس معادل ۵۰۰ هزار دلار است. در حالى که درآمد حاصل از چاپ عکس‌هاى یک شو در مجله‌هاى مد به ۷ میلیون دلار مى‌رسد. از این روست که طراحانى مانند «گالیانو»، «ژان پل گوتیه»، «الکساندر مک کویین» و «حسین چلایان» به دنبال این هستند که با طراحى لباس‌هاى هنری و غیر قابل پوشش، نام خود را در مطبوعات  و محافل هنری مطرح کنند. همه مردم حتا خود فرانسوى‌ها نیز بر سر این‌که بیش‌تر لباس‌هاى طراحى شده قابل پوشیدن نیستند اتفاق نظر دارند ولى در ظاهر تنها مسئله‌اى که براى طراحان لباس مطرح نیست قابل استفاده بودن یا نبودن آن است. به نظر می‌رسد آن‌ها یا  به دنبال هیاهو و جنجال هستند یا به دنبال ثبت سبک خاصی هنری در عرصه‌ی مد می‌باشند .

مسئله‌ی دیگر ارتباط مستقیم لباس‌ها با نوع طراحی آن‌ها است. در این دنیا هنر و تولید به ارتباط نزدیک با مد بستگی دارند. در حقیقت می‌توان گفت که  لباس‌های صنعت مد در تقاطع هنر، صنایع دستی و مد قرار گرفته‌اند. گاهی برخی لباس‌ها شامل تمام این موارد است ولی گاهی به هیچ‌کدام از آن‌ها به طور کامل تعلق ندارد. و به طور صرف برای پدید آمدن یک سبک خاص ساخته و آماده شده‌اند و یا به وجود آوردن یک روند خاص یا حتا رنگ‌ها در جریان تولید. دنیای مد، دنیای رنگ و رنگ‌واره و نور است، اما گاهی ما تنها چیزی که می‌بینیم لباس گران‌قیمتی پشت یک ویترین است، در صورتی‌که این لباس مانند یک داستان شروعی داشته که پایانش را ما این‌جا پشت ویترین می‌بینیم.


 


خبر / رادیو کوچه

چهاردهمین هفته از مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های ایران، روز سه‌شنبه، 22 نوامبر، با برتری پرسپولیس مقابل سایپای البرز و توقف ذوب آهن اصفهان در خانه داماش گیلان آغاز شده است.

به گزارش مهر، هفته چهاردهم مسابقات فوتبال لیگ برتر باش‌گاه‌های ایران از ساعت 15:15 امروز با برگزاری دو بازی در شهرهای تهران و رشت آغاز شد که طی آن پرسپولیس با یک گل از سد سایپای البرز گذشت و جدال تیم‌های داماش گیلان و ذوب آهن با نتیجه تساوی یک بریک به اتمام رسید.

با شکست یک بر صفر سایپا، پرسپولیس به‌طور موقت با 20 امتیاز به رده ششم جدول صعود کرد.

در دیگر دیدار امروز تیم‌های داماش گیلان و ذوب آهن اصفهان در ورزش‌گاه عضدی رشت به مصاف هم رفتند که این بازی نتیجه تساوی یک بریک به اتمام رسید.

 هفته چهاردهم مسابقات فوتبال لیگ برتر باش‌گاه‌های ایران طی دو روز آینده با برگزاری هفت بازی پیگیری خواهد شد.

روز چهارشنبه مس کرمان – ملوان بندرانزلی، صنعت نفت آبادان – شهرداری تبریز، سپاهان اصفهان – فولاد خوزستان‌، فجر شهیدسپاسی شیراز – مس سرچشمه و نفت تهران – صبای قم دیدار می‌کند.

هم‌چنین روز پنج‌شنبه تراکتورسازی تبریز – راه آهن شهرری و استقلال تهران – شاهین بوشهر دیدار می‌کند.

 بیشتر بخوانید:

«پرسپولیس با توقف مقابل سپاهان در رده دهم باقی ماند»


 


 پیمان عابدی/ رادیو کوچه

با نگاهی دقیق به اکثر آثار نویسندگان مهاجر (البته بیش‌تر نویسندکان نسل دوم مهاجرت که در آثارشان روی‌کردهای پست مدرنیستی دیده می‌شود) متوجه دو نکته مهم می‌شویم. نخست این‌که در این آثار  پرسش‌ها و پاسخ‌های آنی و سرراست «آری» یا «نه» حضور ندارند، و برای رسیدن به پاسخ‌های احتمالی، باید هرتک اثر را به اجزای آن تجزیه کرد،خرده جهان‌هایش را در ذهن جابه‌جا کرد، منطق درونی (معقولیت) آن را به زعم خود دریافت کرد، و براساس آن، اثر را دوباره چید. بر مبنای آن چینش است که پاسخ ما امکان وقوع می‌یابد. نکته‌ی دوم این‌که در فرآیند این کلنجار ذهنی متوجه می‌شویم که آشوبیدن نظم «معقول» در بسیاری از این گونه آثار، روی‌کردی هدف‌مند و روش‌مند بوده است و نویسنده در پیاده کردن هدف خود در اثرش، به توفیق نسبی هم دست یافته است. و جالب این‌جاست که نویسندگان این‌گونه آثار نه تنها غیاب معقولیت در اثرشان را کتمان نمی‌کنند بلکه مدعی معقولیت منحصر به فرد خود هستند.

در عین حال که در برخی آثار نویسندگان مهاجر (بیش‌تر به دلیل همان تضادهای درون فرهنگی) ما با نوعی «گم‌گشتگی» و «سرسام» راوی‌ها روبه‌رو می‌شویم که از اتفاق، همان سرسام، همان برخورد با «هستی و نیستی» و «مرگ و زندگی» و «تبعید و دیگرانگی» مفاهیمی انتزاعی هستند و آدم‌ها نیز در برابر «موقعیت»، سست و زبون می‌مانند و تن به شکست می‌دهند، اما در جای خود جدی‌ترین کارهای اخیر نویسندگان ایرانی مهاجر یا تبعیدی که در چارچوب «پست مدرنیسم» هم می‌گنجند، به شکل عمیقی اجتماعی هستند و تلخی‌شان به هیچ وجه به معنای «انفعال و کنش‌پذیری» نیست.

در این‌جا برای نمونه قسمتی از رمان «هم‌نوایی شبانه ارکستر چوبها» از رضا قاسمی را که در ایران هم به چاپ رسیده است می‌آورم: «…..مدتها بود یکی از اعضای بدنم درست کار نمی‌کرد. یکی از روزها، که به شدت سرخورده شده بودم، به خودم گفتم: به‌تر است از آینه کمک بگیرم. اگر مرده باشد باید تصویرش را نشان بدهد. به سرعت به آشپزخانه رفتم. پرده را کشیدم و ایستادم مقابل آینه. آینه‌ی دست‌شویی آن‌قدر بزرگ نبود که بشود بی دردسر به مقصود رسید. و من آن‌قدر از علم فیزیک سرم می‌شد که بدانم برای آن‌که زاویه‌ی دید مناسبی به دست آید باید کمی عقب بروم. اما آشپزخانه‌ام اتاق کوچکی بود و برای عقب راندن دیوار هم تکنولوژی جدید هنوز آن‌قدرها پیش نرفته بود تا چیزی را امکان‌پذیر کند که در یک نقاشی متحرک به سادگی آب خوردن است. چیز دیگری هم که کار را بیش از پیش دشوار می‌کرد این بود که چون تصویر خودم را در آینه نمی‌دیدم به آسانی نمی‌شد فهمید کدام قسمت از بدنم در چارچوب آینه واقع شده است. سرانجام، با توجه به بعضی محاسبات ریاضی سرسام‌آور، از چارپایه‌ای بالا رفتم و، به دنبال وضعیتی که دید لازم را بدهد، خودم را مقابل آینه جا‌‌به‌جا کردم. عاقبت، در یکی از دشوارترین و در عین حال مضحک‌ترین وضعیت‌ها چشمم به تصویر عضو مورد نظر افتاد. غم‌گین نشستم روی چارپایه و به نقطه‌ی نامعلومی در خلا خیره شدم. با آن‌که روان‌شناسان و جامعه‌شناسان می‌گفتند این هم یکی دیگر از عوارض تبعید است و آن را علت العلل جدایی خانواده‌ها در غربت می‌دانستند و با آن‌که در اطراف خود تبعیدی‌های بسیاری را می‌شناختم که به عارضه‌ی مشابهی مبتلا بودند نیروی مرموزی به من می‌گفت بدبختی مرا کس دیگری رقم زده است.»


 


سه‌شنبه 1 آذر 90/ 22 نوامبر 2011

اجرا: اعظم

استودیو: دامون

تقویم‌ تاریخ

گزیده اخبار مطبوعات سه‌شنبه ایران

مجله جاماندگان- «خاطره‌ای خوب و دور»- شراره سعیدی‌

بخش اول خبرها

پس نشینی تند- «ناقوس جنگ»- اکبر ترشیزاد

زن ایرانی- «شیرزنی به قامت سرداری از سرزمین ایران»- سایه کوثری

ناقوس تبعید- «موضوع‌شناسی و ساختار اثر در ادبیات مهاجرت» (بخش سوم)- پیمان عابدی

بخش دوم خبرها

دایره شکسته- «اشتیاق نمود رنگ‌ها»- مه‌شب تاجیک

مجله خبری کابل- «پاکستان حاضر شد به هیت افغانی اجازه تحقیق را بدهد»- آرین

تکنو کوچه- «گوگل شما را به همان جایی می‌برد که میخواهید اگر …»- کیومرث سجادی

بخش سوم خبرها


 


 کیومرث سجادی/ رادیو کوچه

به احتمال زیاد بارها برای‌تان پیش‌ آمده ‌است که بخواهید جواب سوالی را به‌دست آورید که جواب مشخص و کوتاهی دارد اما جست‌وجوی گوگل شما را به صفحات دیگر وب راه‌نمایی کرده و در سایت‌های مختلف تنها سردرگم شده و با اطمینان به جواب خود نرسیده باشید. در این هفته می‌خواهیم تکنیک‌هایی را جهت رسیدن به جواب برخی از این سوال‌ها با شما در میان بگذاریم.

اگر می‌خواهید از وضعیت هوای چند روز آینده‌ی شهر خود با خبر شوید کافی‌ست تا عبارت weather و بلافاصله نام شهر مورد نظر را در گوگل جست‌وجو کنید. به‌عنوان مثال با وارد کردن عبارت Weather Tehran در بالای صفحه‌ی گوگل و قبل از اعلام دیگر نتایج جست‌وجو وضعیت و درجه فعلی هوای تهران را هم‌راه با وضعیت وزش باد و رطوبت هوا مشاهده خواهید کرد. هم‌چنین اطلاعاتی را در مورد وضعیت چند روز آینده‌ی هوای تهران خواهید داشت.

اگر قصد دارید با دوست خود در کوالالامپور تماس داشته باشید حتمن عبارتtime kuala Lumpur را در گوگل سرچ کنید تا ساعت دقیق کوالالامپور را به راحتی و در بالای صحفه جست‌وجوی گوگل در اختیار شما قراردهد.

برای اطلاع از زمان دقیق طلوع و غروب خورشید در شهر خود کافی‌ست تا نام شهر خود را جلوی عبارت sunrise  و یا sunset وارد نمایید و گوگل کنید.

علاقه‌مندان به ورزش در صورتی که تنها نام تیم ورزشی خود را بدون کلمه‌ای اضافه و یا کم در گوگل سرچ کنند، می‌توانند از وضعیت تیم محبوب خود در لیگ، نتیجه آخرین بازی و زمان بازی بعدی آن مطلع شوند.

گوگل می‌تواند مانند یک ماشین حساب برای شما عمل کند. هر عمل ریاضی که دوست دارید را در گوگل وارد کرده و یک علامت مساوی جلوی آن بگذارید تا مانند یک ماشین حساب جواب شما را بدهد. به‌عنوان مثال با وارد کردن عبارت «sqrt 9 + 2= » گوگل به شما جواب 5 را خواهد داد.

اگر احساس کردید که زمین زیر پای‌تان لرزیده است به مراجعه به سایت گوگل و وارد کردن کلمه earthquake می‌توانید مطلع شوید که زلزله‌ای رخ داده است یا خیر. گوگل اطلاعات آخرین سه زلزله رخ داده در جهان را در اختیارتان قرار خواهد داد.

اگر معنی لغتی را می‌خواهید بدانید define را تایپ کرده و با یک فاصله کلمه مورد نظر را وارد نمایید. گوگل معنی، تلفظ و توضیحات مربوط به آن کلمه را در اختیارتان قرار خواهد داد.

برای تبدیل نرخ ارزهای مختلف به یک دیگر مثلن تبدیل 150 پوند انگلیس به دلار آمریکا از فرمت  150 GBP in USD استفاده کنید.

به‌طور کلی گوگل یکه‌تاز عرصه موتورهای جست‌وجوگر بوده و هر مدلی که جست‌وجو کنید به نتیجه مورد نظر می‌رسید. اما تکنیک‌های بالا به شما کمک می‌کنند که در موارد خاص در کوتاه‌ترین زمان ممکن دقیقن همان نتیجه‌ای را بگیرید که می‌خواهید.


 


خبر / رادیو کوچه

شورای عالی نظامی مصر استعفای دولت موقت به ریاست عصام شرف را نپذیرفت و از همه نیروهای سیاسی این کشور خواست وارد «گفت‌وگوی فوری» شوند.

این شورا که پس از سرنگونی حسنی مبارک اداره امور کشور را برعهده گرفت از گروه‌های سیاسی خواست دلیل تنش به وجود آمده در این کشور را بررسی کنند و برای پایان دادن به این وضعیت هم‌کاری کنند.

در این بیاینه از کشته‌شدن تعدادی از تجمع‌کنندگان در میدان تحریر قاهره اظهار نگرانی کرده و تاکید شد شورای عالی نظامی به نیروهای پلیس دستور داده است خویشتن‌داری کنند و امنیت تظاهرات معترضان را تامین کنند.

شورای عالی نظامی تاکید کرد تظاهرات حق مشروع همه شهروندان است اما این مسئله نباید از حالت تظاهرات مسالمت‌آمیز خارج شود.

درگیری‌های که از روز جمعه در میدان تحریر بین نیروهای پلیس و تجمع کنندگان به وقوع پیوست 24 کشته و صدها زخمی برجای گذاشت.

دولت موقت به ریاست عصام شرف پس از برگزاری جلسه فوق‌العاده استعفا داد اما شورای عالی نظامی استعفای آن را نپذیرفت.

تجمع در میدان تحریر و چند منطقه دیگر در مصر پس از آن آغاز شد که صدها هزاران تن از معترضان از کند بودن روند تغییر نظام‌، واکنش نشان دادند و دولت موقت و شورای عالی نظامی را به تلاش برای گسترش قدرت خود متهم کردند..

بیشتر بخوانید:

«ارایه استعفای کابینه دولت مصر به شورای نظامی»


 


آرین/ دفتر کابل/ رادیو کوچه

najib@koochehmail.com

افغانستان می‌گوید پاکستان حاضر شده است به هیت افغانی اجازه بدهد تا در مورد ترور برهان‌الدین ربانی رییس شورای عالی صلح این کشور تحقیق کند.

در پی ترور استاد ربانی، تحقیقات اداره استخبارات افغانستان نشان داد که دسیسه این ترور در خاک پاکستان طرح ریزی شده بود و اسناد شواهد آن را نیز افغانستان به پاکستان سپرده بود.

حالا ایمل فیضی سخن‌گوی رییس جمهوری افغانستان می‌گوید کابینه افغانستان فیصله کرده است تا به زودی هیت افغانی به پاکستان سفر کند و یکی از اهداف این سفر تحقیق در مورد ترور استاد ربانی می‌باشد.

آقای فیضی گفت این هیت نظر به خواست پاکستان با پیامی که توسط سفیر آن کشور به افغانستان فرستاده است، عازم پاکستان می‌شود.

این هیت دو ماه پیش قرار بود به پاکستان سفر کند، اما در آن زمان داکتر ضیا معاون ریاست امنیت ملی افغانستان گفته بود که پاکستان در این مورد نمی‌خواهند با افغانستان هم‌کاری کند.

حالا اما سخن‌گوی ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید در پی نشست استانبول پاکستان حاضر شد تا به هیت افغانی اجازه تحقیق را بدهد.

نشست استانبول که ماه گذشته به میزبانی دولت ترکیه برگزار شد، هدف آن هماهنگی منطقوی برای مبارزه با تروریزم خوانده شده بود.

هم‌چنان لطف‌اله مشعل سخن‌گوی ریاست امنیت ملی افغانستان گفته بود، اسناد و تصاویر طرح ترور استاد ربانی که در کویته پاکستان طرح شده بود به سفارت پاکستان سپرده است.

به گفته وی محلی که  در آن ترور استاد ربانی طرح‌ریزی شده بود، یکی از مناطقی است که دولت پاکستان در آن مناطق کنترول کافی دارد.

این اشاره سخن‌گوی امنیت ملی مانند برخی از تحلیل‌گران سیاسی افغان حکایت از آن دارد که پاکستان نیز در این ترور نقش داشته است.

اما پاکستان این موضوع را به شدت رد می‌کند و استاد ربانی را دوست نزدیک آن کشور می‌خوانند.

این در حالی است که با ترور استاد ربانی، تلاش‌های صلح دولت افغانستان به حالت تعلیق در آمده است.


 


فرامرز دادرس / پژوهشگر و کارشناس اطلاعاتی

منبع: سایت خبری اسراییل فلاش

فرهنگ ایران / برگردان

 برادران قاچاق‌چی، لقب تازه‌ای برای پاسداران انقلاب اسلامی و وابستگان آنان، که در ژوئیه 2011، از سوی محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری ایران اعلام شد. مرگ مشکوک احمد رضایی، پسر محسن رضایی فرمانده پیشین سپاه پاسداران در تاریخ 12 نوامبر گذشته در اتاق شماره هجده، طبقه بیست و سوم ، هتل گلوریا در دوبی، از یک جنگ خشن میان‌ قاچاق‌چیان سیگار در ایران پرده برداشت.

یک تجارت بزرگ هفت میلیارد دلاری در سال، ایرانیان هر سال بیش از سه میلیارد پاکت سیگار دود می‌کنند، نیم در صد مصرف جهانی برای یک جمعیت هفتاد و پنج میلیونی، هشتاد درصد این در آمد میان چهار غول دخانیات در جهان تقسیم می‌شود؛ وینستون، مارلبورو، کنت و شرکت  (KT&G‌) کره جنوبی.

تولید و واردات مارک‌های سیگار وینستون و کنت در ایران دارای مجوز است، واردات سیگار از کره جنوبی نیز با مجوز آزاد است ولی سیگار مارلبور، وابسته به ‌گروه فیلیپ موریس، هنوز به گونه رسمی در این بازار جایی ندارد. فیلیپ موریس، از سوی حکومت ایران در لیست سیاه کمپانی‌های وابسته به صهیونیسم جای دارد، با همه این‌ها سیگار مارلبورو، نزدیک به پانزده درصد بازار دخانیات ایران را در دست دارد، چیزی نزدیک به یک میلیارد دلار در سال.

احمد رضایی، سی و پنج ساله، فوت شده‌، پسر فرمانده پیشین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، از ستاد عملیاتش در هتل گلوریای دوبی، بخشی از قاچاق سیگار مارلبورو را به مقصد ایران اداره می‌کرد، دوبی در جنوب خلیج پارس، نه چندان دور از مرز‌های آبی ایران‌، مسیر همه‌گونه قاچاق در ایران.

احمد در یک هتل پنج ستاره دوبی، در امارات متحده عربی اقامت داشت، بهای هر اتاق در این هتل دست‌کم  هرشب، شش‌صد و بیست و چهار یورو می‌باشد. یک جوان بدون هیچ تجربه و مدرک تحصیلی، با یک پاسپورت آمریکایی و یک نام خنده‌دار برای فرزند فرمانده پیشین سپاه پاسداران، دشمن قسم خورده صهیونیسم و اسراییل، تام جی آندرسون!

احمد به لطف ازدواجش با یک زن آمریکایی اهل کره، به ملیت آمریکایی دست یافته بود. محسن رضایی، پدر احمد (تام جی آندرسون) در سایت اینترنتی خود اعلام کرده است که مرگ پسرش  در دوبی مشکوک می‌باشد، یکی از نزدیکان فامیل رضایی گفته بود که ماه پیش در یک گفت‌وگوی تلفنی، احمد به او گفته است که احساس می‌کند در دوبی زیر نظر می‌باشد. محسن رضایی، پدر احمد هم‌چنین اعلام کرد که پسرش با سازمان‌های اطلاعاتی رژیم اسلامی برای نفوذ در میان عناصر مخالف رژیم هم‌کاری می‌کرده است.

احمد در سال 1998، پس از پناهنده شدن به آمریکا، در مصاحبه‌هایی که با رسانه‌های خارجی از جمله بخش فارسی صدای آمریکا و رادیو اسراییل انجام داد، مطالبی علیه حکومت اسلامی عنوان کرده بود.

چند ی بعد، در سال 2005، میلادی، محسن رضایی موفق شد پسرش احمد را با کمک یک ثروت‌مند بهایی ایرانی به کشور بازگرداند، هژبر یزدانی سال گذشته در کستاریکا در گذشت. محسن رضایی بعد‌ها گفت که پسرش فریب، اف.بی.آی و سازمان فضانوردی آمریکا (ناسا) را خورده است!. روز گذشته پیکر احمد در تهران به خاک سپرده شد.

برخی در ایران، مردن احمد را در پیوند با انتقام اسراییلی‌ها به خاطر انفجار مرکز یهودیان در آرژانتین می‌دانند، محسن رضایی پدر احمد و شش تن دیگر از سوی دادگستری آرژانتین تحت تعقیب می‌باشند.

بیش از یک سال است که وزارت امور خارجه ایران در حال بررسی پرونده شرکت فیلیپ موریس در رابطه با شرکت‌های وابسته به صهیونیسم می‌باشد، تاکنون مدرکی دال بر این وابستگی به دست نیامده است. اگر دولت ایران، تولید و واردات سیگار مارلبورو را در ایران مانند دیگر شرکت‌های سیگار مجاز کند، گروه فیلیپ موریس، پنجاه در صد بازار دخانیات ایران را به‌خود اختصاص خواهد داد، در نتیجه سه شرکت دیگر فعال در کشور بخش بزرگی از سود خود را از دست خواهند داد. یک جنگ به وکالت از سوی غول‌های جهانی دخانیات در میان برادران قاچاق‌چی در ایران آغاز شده است.


 


خبر / رادیو کوچه

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، شام‌گاه دوشنبه، 21 نوامبر، ضمن تشریح حوادث روز گذشته در موسسه مطبوعاتی ایران، نسبت به بر هم خوردن فضای آرام کشور هشدار داده است.

دادستان تهران در گفت‌وگویی با رسانه‌های داخلی اظهار داشت: «در پی مصاحبه روز شنبه علی‌اکبر جوانفکر با یکی از روزنامه‌های کشور و طرح مسایل خلاف‌واقع و تنش‌آفرین، اطلاع حاصل شد که مشارالیه قصد دارد روز دوشنبه هم با برگزاری نشستی مطبوعاتی این اظهارات را تکرار کند.»

وی با بیان اینکه دادستانی تهران یک‌شنبه شب از مجاری مسوول و رسمی کشور به نام‌برده در خصوص بیان اظهارات اختلاف برانگیز با هدف تشویش اذهان عمومی هشدار داده ‌بود، اما ظاهرن این هشدار جدی گرفته نشد، اظهار کرد: «در اجرای قانون، دوتن از نمایندگان دادستان به محل مصاحبه مطبوعاتی وی اعزام شدند و پس از استماع اظهارات آقای جوانفکر و انعکاس به دادستانی تهران مقرر شد نام‌برده به دادسرا معرفی شود.»

جعفری‌دولت‌آبادی افزود: «حسب گزارش واصله متاسفانه علا‌رغم ادعای قانون‌گرایی، جوانفکر در قبال دستور قضایی و اقدام مأمورین مقاومت کرده و با تماس‌های تلفنی و حضور در جمع کارکنان موسسه موجب تحریک کارکنان و ایجاد اخلال و بی‌نظمی در روند کاری روزنامه شد که پس از این حوادث حسب دستور دادستان، ماموران محل را ترک کردند.»

جعفری هم‌چنین در پاسخ به اظهارات جوانفکر در مصاحبه با یکی از خبرگزاری‌های کشور مبنی بر استفاده ماموران دادستانی از گاز اشک‌آور و دست‌گاه‌های شوک الکتریکی، گفت: «اساسن ماموران این دادستانی در ماموریت‌های محوله مجاز به حمل وسایل مذکور نیستند.»

لازم به اشاره است بر اساس آخرین گزارش‌ها، روز گذشته دست‌کم 10 تن بازداشت و یک خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، که جهت پوشش خبری به دفتر روزنامه ایران رفته بود، مجروح شده‌اند.

بر اساس این گزارش، عبدالرضا سلطانی، خبرنگار ایرنا، در بیمارستان بستری است.

هم‌چنین، روز گذشته برای ساعاتی علی‌اکبر جوانفکر در دفتر خود بازداشت و سپس با دخالت شخص محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری اسلامی آزاد شد.

دفتر روزنامه ایران روز گذشته برای مدتی پلمب شده بود.

سایت این روزنامه روز سه‌شنبه، نیز هیچ‌ مطلبی را منتشر نکرده است. این در حالی است که آقای جوانفکر از عدم انتشار این روزنامه در روز سه‌شنبه، خبر داده بود اما مدت زمان این عدم انتشار را اعلام نکرده است.

بیشتر بخوانید:

«رفع پلمب روزنامه ایران با دخالت احمدی‌نژاد»


 


رادیو کوچه

1943 میلادی- لبنان، از فرانسه، اعلام استقلال کرد. لبنان از قرن شانزدهم میلادی به تصرف امپراتوری عثمانی درآمد. پس از جنگ جهانی اول فرانسه و انگلیس، لبنان را به اشغال کردند تا این‌که تحت‏الحمایه فرانسه شد. پس از سقوط فرانسه در جنگ جهانی دوم، لبنان در سال 1943 مستقل و انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد. نظام سیاسی حاکم بر لبنان، جمهوری چند حزبی با یک مجلس قانون‏گذاری است. امروز سال‏روز استقلال لبنان به عنوان روز ملی این کشور نام گرفته است.

لبنان کشوری کوچک و کوهستانی در غرب آسیا و خاورمیانه و در کنار ساحل شرقی دریای مدیترانه و پایتخت آن شهر بندری «بیروت» است.

1967 میلادی- شورای امنیت سازمان ملل قطع‌نامه 242 را تصویب کرد که در آن از فلسطینی ها و اسراییلی‌ها خواسته شده است که از راه‌های مسالمت‌آمیز مسایل بین یک‌دیگر را حل کنند.

بعد از پایان جنگ جهانی دوم و تشکیل سازمان ملل متحد، یکی از اولین مسایل مورد توجه در این سازمان، مسئله به وجود آمدن اسراییل بود. تا این‌که قطع‌نامه‏های متعددی از سوی سازمان ملل تصویب شد از جمله، قطع‌نامه 242. محورهای آن عقب‏نشینی نیروهای اسراییل از کلیه سرزمین‏های اشغال شده در جنگ با اعراب در ژوئن 1967، قطع هر گونه عملیات جنگی و به رسمیت شناختن حاکمیت، تمامیت ارضی و استقلال دولت‏های منطقه، تضمین آزادی کشتی‌رانی در آب‌راه‏های بین‏المللی منطقه است. شورای امنیت هم‌چنین از کشور‌های عربی خواست موجودیت اسراییل را به رسمیت بشناسند.

1975 میلادی- «خوآن کارلوس» پادشاه کنونی اسپانیا شد. دو روز پس از درگذشت «فرانسیسکو فرانکو»، به پادشاهی رسید. او در سخن‌رانی روز تاج‌گذاری خود‌، آغاز مرحله جدیدی در تاریخ اسپانیا را اعلام کرد.

قانون اساسی ۱۹۷۸ اسپانیا نقش پادشاه را به عنوان تجسم و شخصیت بخش به ملت اسپانیا، نمادی از یگانگی و دوام پایدار ملت اسپانیا تایید می‌کند و بدین ترتیب پادشاه رییس کشور و فرمان‌ده کل قوای مسلح اسپانیا است.

خوان کارلوس که در ایتالیا به دنیا آمده بود در سال 1955 میلادی در سن 17 سالگی به اسپانیا رفت. او در سال 1962 میلادی با شاه‌زاده سوفیا دختر پل اول‌، پادشاه یونان ازدواج کرد.

در روز 22 ژوئیه سال 1969 میلادی‌، شاهزاده خوان کارلوس در مقابل مجلس اسپانیا سوگند یاد کرد و رسمن به عنوان ولیعهد اسپانیا و جانشین تاج و تخت شناخته شد. از آن پس‌، بسیاری از مسوولیت‌های رسمی را به عهده گرفت. هنگام بیماری ژنرال فرانکو‌، خوان کارلوس ریاست موقت کشور را عهده‌دار شد.

1990 میلادی- «مارگارت تاچر»، از مقام نخست وزیری کشور انگلستان، کناره‌گیری کرد.

«مارگارت هیلدا تاچر» (Margaret Hilda Thatcher) رهبر سابق حزب محافظه‌کار بریتانیا بود که در ۱۹۷۹ میلادی با شعار بهبود اوضاع اقتصادی از سوی محافظه‌کاران به نخست وزیری بریتانیای کبیر رسید و از ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ نیز رهبر حزب محافظه‌کار بوده است. وی تنها زنی است که تاکنون دارای این دو پست بوده است.

الگوی رفتار سیاسی وی به «تاچریسم» معروف است. او به دلیل قاطعیت خود به «بانوی آهنین» (آتیلا) مشهور بوده است.

1388 خورشیدی- «علی کردان» وزیر کشور دولت محمود احمدی‌نژاد درگذشت. او که بدلیل جعلی بودن مدرک دکترای افتخاری از دانش‌گاه آکسفورد و دارا نبودن مدارک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد مورد ادعا از دانشگاه آزاد اسلامی و دریافت حقوق دولتی بر پایه مدرک تحصیلی دکترا و عضویت در هیت علمی دانش‌گاه آزاد با استفاده از مدارک جعلی، توسط مجلس شورای اسلامی، استیضاح و پس از رای عدم اعتماد اکثریت نمایندگان، از سمت خود، برکنار شد.

علی کردان یکسال پس از استیضاح در آبان 1388 به علت ابتلا به بیماری بدخیم خونی در بیمارستان بستری شد و در چنین روزی هم درگذشت.

———————————————–

برخی از روی‌دادهای دیگر

1377 خورشیدی- داریوش فروهر ناسیونالیست 70 ساله و از مردان سیاسی وقت و همسرش پروانه اسکندری کشته‌ شدند. داریوش فروهر از پیروان خط دکتر مصدق (استقلال و حاکمیت ملی، اقتدار میهن، دمکراسی و عدالت اجتماعی) بود که مبارزات خود را با تلاش برای ملی‌شدن نفت آغاز کرده بود. وی از موسسان حزب پان ایرانیست و سپس رهبر حزب ملت ایران و از سران جبهه ملی بود و از دهه 1320 بارها به زندان افتاده بود.

1916 میلادی- «جک لندن» نویسنده و روزنامه‌نگار سوسیالیست آمریکایی در 40 سالگی از بیماری کلیه درگذشت. از وی 50 کتاب به‌جای مانده است. وی در عین حال یک روزنامه‌نگار بود، ولی تنها مقاله و تحلیل می‌نوشت. آثار او مانند «آوای وحش»، «گرگ دریا»  و «سپید دندان» با استقبال خوانندگان روبه‌رو شد.

1963 میلادی- «جان. اف. کندی» سی‌و‌پنجمین رییس‌جمهوری آمریکا در یک‌هزار‌ و‌ سی‌امین روز زمام‌داری‌اش هنگام عبور با خودرو روباز از خیابان‌های شهر پرجمعیت دالاس هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد و «لی هاروی اسوالد» متهم به قتل وی نیز پس از بازداشت به دست فردی دیگر به‌نام «جک روبی» در راه‌رو ساختمان پلیس کشته شد و جک روبی هم بعدها در زندان درگذشت. لیندن جانسون معاون کندی همان روز سوگند یاد کرد و رییس‌جمهوری آمریکا شد.

منبع‌ها‌:

ویکی‌پدیا (انگلیسی و فارسی)

راسخون

نیویورک تایمز

Iranian history


 


آرین / دفتر کابل / رادیو کوچه

بر بنیاد تازه‌ترین گزارش‌ها در جریان سال گذشته بیش از 1300 واقعه بحرانی در مراکز بازداشت‌گاه‌های مهاجرت استرالیا گزارش داده شده است که نزدیک به چهاربرابر افزایش را نسبت به سال گذشته آن نشان میدهد.

بیش‌تر یک حادثه زمانی بحرانی گزارش داده می‌شود که یک آسیب جدی و تهدیدی برای زنده گی وجود داشته باشد و یا هم مراکز بازداشتگاه ها تحت تاثیر مشکلات امنیتی قرار گیرد.

به گزارش رسانه‌های استرالیایی سخن‌گوی اداره مهاجرت استرالیا گفته است افزایش تعداد واقعات در مراکز بازداشت‌گاه‌های مهاجرت بیان‌کننده افزایش در تعداد قایق‌های رسیده به استرالیا در دو سال گذشته می‌باشد که فشار‌های را در مراکز بازداشت‌گاه به‌وجود آورده است.

گفته می‌شود بیش‌تر از 10000 پناه‌جو از ماه جون 2009 تا حال توسط قایق به استرالیا رسیده است.

کشور استرالیا دارای سیاست بازداشت اجباری پناه‌جویان می‌باشد و هر پناه‌جوی که به استرالیا می‌رسد درمراکز بازداشت‌گاه‌های مهاجرت آن کشور تا زمان که درمورد درخواست پناهنده‌گی‌شان تصمیم گرفته شود، نگه‌داری می‌گردد.

تعدادی زیادی از پناه‌جویان با رفتن در این بازداشت‌گاه‌ها به بیماری‌های متعدد روانی، خشونت از طریق شورش و حمله و حتا مرگ دچار می‌گردند.

از سال 2000 تاحال دادگاه‌های حقوقی استرالیا دولت را مجبور به پرداخت 23 میلیون دالر به پناهنده‌گان به‌خاطر بدرفتاری با آن‌ها، نموده است.

روزنامه  Sydney Morning Herald‌‌یک گزارش از دولت استرالیا را به نشر رسانده است که از سال 2000 تا اکنون 404 ادعا مبنی به درخواست پول از سوی پناهنده‌گان ضمن 293 ادعای بازداشت غیر‌قانونی و 111 مورد درخواست برای توجه به افراد که آسیب دیده‌اند و مجروح شده و درخواست‌های پناهنده‌گی‌شان رد گردیده‌اند.

الزابت اوشییه (Elizabeth O’Shea) وکیل عدالت اجتماعی در Maurice Blackburn Lawyers در میلبورن گفت: «بیش‌تر افراد که ما پرونده‌های‌شان را که علیه دولت می‌باشد، نماینده‌گی می‌کنیم، از نگاه روانی به واسطه افسرده‌گی و استرس صدمه دیده‌اند.

پزشکان مشکلات روانی پناه‌جویان را به طولانی بودن مدت زمان که پناه‌جویان منتظر جواب به پرونده‌های پناهنده‌گی شان که حق اقامت درخواست می‌کنند یا نه و در بازداشت به سر می‌برند ربط می‌دهد.

گزارش‌های آماری از ماه اکتبر نشان می‌دهد که 3500 پناه‌جو برای مدت 6 ماه و یا بیش‌تر در بازداشت به سر برده‌اند و هم‌چنان حدود 40 در صد پناه‌جویان برای مدت یک سال در بازداشت بوده‌اند.

بیشتر بخوانید:

«یک قایق با ۹۳ پناه‌جو نزدیک استرالیا متوقف شد»


 


رادیو کوچه

مهم‌ترین عنوان‌های مطبوعات امروز ایران:

خراسان

1) امیر سرتیپ اسماعیلی‌: سامانه باور 373 به زودی وارد چرخه پدافند هوایی کشور می‌شود

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=9&day=1&id=1217647

امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی فرمان‌ده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیای ارتش در پایان رزمایش چهار روزه پدافند هوایی ثامن‌الحجج که در منطقه شرق و شمال شرق کشور برگزار شداز طراحی سامانه باور 373 در کشور با هم‌کاری مستقیم و سه جانبه قرارگاه پدافند هوایی، صنایع داخلی و مراکز دانش‌گاهی خبر داد که طراحی آن به اتمام رسیده و به زودی وارد چرخه پدافند هوایی می‌شود که توان‌مندی بیش‌تری از موشک s300 دارد.

2) اظهارات صالحی و سلطانیه درباره نحوه ادامه هم‌کاری ایران با آژانس

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=9&day=1&id=1217681

در آستانه آغاز روند بررسی بازنگری در هم‌کاری‌های جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که امروز در مجلس صورت می‌گیرد، علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه و سلطانیه، نماینده ایران در آژانس نکاتی را درباره نحوه ادامه هم‌کاری‌های کشورمان با آژانس مطرح کردند.

صالحی تصریح کرد: «آمانو راجع به یک کشور اسنادی منتشر کرده است در حالی که هیچ ضابطه‌ای در مقررات آژانس وجود ندارد که بر اساس آن آژانس علیه کشوری اسنادی منتشر کند.» وی بر تداوم رابطه ایران با آژانس و شخص آمانو تاکید کرد و گفت: «با این وجود تلاش ما این است که روابط خوب خود را با آمانو حفظ کنیم. ما آژانس را تنها مرجع قانونی برای فعالیت‌های هسته‌ای کشورهای عضو می‌دانیم.»

به گزارش واحد مرکزی خبر، علی‌اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس نیز در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی العالم گفت: «آن‌ها باید این پیام را گرفته باشند که، ما کشوری دموکراتیک هستیم و نظر مجلس و نمایندگان مردم برای ما مهم است. ادامه هم‌کاری ما در چارچوب ان پی تی نشان داد که ما به تعهداتمان مطابق ان پی تی عمل کردیم و عمل خواهیم کرد.»

همشهری

1) استعفای دولت مصر پذیرفته شد

http://www.hamshahrionline.ir/news-151821.aspx

هم‌زمان با افزایش کشته‌ها در مصر به 33 تن، شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد شورای نظامی مصر استعفای دولت عصام شرف را پذیرفته است. سخن‌گوی نظامی مصر نیز گفت: «این شورای بعد از استعفای دولت عصام شرف به دنبال نخست وزیر جدید است.»

2) قطع‌نامه حقوق بشری ضد ایرانی به تصویب رسید

http://www.hamshahrionline.ir/news-151825.aspx

قطع‌نامه حقوق بشری ضد ایرانی با آرای کم در مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسید. به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، مجمع عمومی سازمان ملل روز دوشنبه قطع‌نامه‌ای را علیه ایران تصویب کرد که در آن نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کرده است.

کیهان

1) جنگ و گریز در خیابان‌های مصر 22 شهید و 2000 مجروح

http://www.kayhannews.ir/900901/16.htm#other1603

مردم مصر با تاکید بر سرنگونی نظامیان حاکم و تشکیل یک دولت نجات ملی با شعار الله اکبر به خیابان‌ها ریختند و در چندین شهر با پلیس درگیر شدند.

به گزارش شبکه خبری «العالم»، هزاران نفر از مردم معترض مصر روز دوشنبه با وجود حمله نیروهای امنیتی و ارتش برای سومین روز پیاپی به میدان التحریر در مرکز قاهره بازگشتند. براساس این گزارش هزاران مصری از روز جمعه در میدان التحریر و در اعتراض به کناره‌گیری نکردن نظامیان از قدرت متحصن شده‌اند، عصر یک‌شنبه با تشکیل صفوف طولانی اقدام به برپایی نماز جماعت کردند.

2) حمله به دست‌گاه قضایی بی‌فایده است مردم به اژه‌ای اعتماد کامل دارند

http://www.kayhannews.ir/900901/2.htm#other202

در آستانه صدور کیفرخواست پرونده فساد عظیم بانکی اخیر و تحرکات حلقه انحرافی و بدخواهان دست‌گاه قضایی، نمایندگان خانه ملت و کارشناسان تاکید کردند هجمه به قوه قضاییه بی فایده است و محسنی اژه‌ای تحت تاثیر فشارها قرار نمی گیرد و مردم به او اعتماد کامل دارند.

جام جم

1) سلطانیه: اعزام تیم کارشناسان آژانس به ایران پیشنهاد ما بود

http://www.jamejamonline.ir/papertext.aspx?newsnum=100860023017

نماینده کشورمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اعزام تیم کارشناسان آژانس برای بازدید از تاسیسات ایران را پیشنهاد ایران خواند و گفت که مدیرکل آژانس در نشست شورای حکام این مطلب را وارونه منعکس کرده است.

علی‌اصغر سلطانیه در گفت‌وگو با شبکه العالم افزود: «این پیشنهاد داوطلبانه طی نامه‌ای که آقای عباسی نوشته بودند مطرح شد که ایشان قبل از نشست شورای حکام تیمی را به سرپرستی آقای ناکارتس به ایران اعزام کند. قرار شده بود که این کار را انجام دهد ولی آمانو مخالفت کرد و همان موقعی که ما این نامه را تحویل دادیم، آمانو که در واشینگتن به سر می‌برد گفت که تیم را اعزام نمی‌کند.»

2) احضار کاردار بحرین به وزارت خارجه

http://www.jamejamonline.ir/papertext.aspx?newsnum=100860023042

در پی اظهارات غیرواقع برخی مقامات بحرینی در خصوص کشف یک گروه به اصطلاح تروریستی مرتبط با کشورمان و انتشار اخبار کذبی در همین رابطه در مطبوعات بحرین، کاردار این کشور به وزارت امور خارجه احضار شد.

آفرینش

1) اتهام جدید آمریکا: مسلح کردن قذافی به سلاح شیمیایی، توسط ایران

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/Article.aspx?AID=16133#92103

به گزارش ایسنا، روزنامه واشینگتن پست به نقل از مقامات آمریکایی و لیبایی گزارش داد: این خمپاره‌های ویژه که لیبی آن‌ها را با گاز سمی خردل پر کرده است، در هفته‌های اخیر توسط انقلابیون در دو سایت در مرکز لیبی کشف شد. هر دو سایت تحت حفاظت شدید و نظارت 24 ساعته قرار دارد.

کشف این تسلیحات باعث آغاز تحقیقاتی به رهبری سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در خصوص چگونگی اکتساب آن‌ها توسط لیبی شد.یک مقام عالی‌رتبه‌ آمریکایی که مانند دیگر مقامات به دلیل حساسیت اتهام وارده از اشاره به نامش خودداری کرد در ادامه اتهامات اخیر به ایران مدعی شد که این خمپاره‌ها در ایران برای لیبی تولید شده‌اند.

2) وزیر نفت هشدار داد:  اگر مجبور شویم از نفت به عنوان ابزار سیاسی استفاده می‌کنیم

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/Article.aspx?AID=16133#92100

به گزارش ایسنا، رستم قاسمی وزیر نفت، به شبکه الجزیره گفت: «در صورت بروز هرگونه درگیری درخصوص برنامه هسته‌ای ایران، ممکن است ایران از نفت به عنوان یک ابزار سیاسی استفاده کند.»

دنیای اقتصاد

1) مخالفت با اجرای قریب الوقوع فاز دوم هدف‌مندی

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=278676

«فاز اول هدف‌مندی یارانه‌ها را دقیق اجرا کنند؛ اجرای فاز دوم پیشکش» این را حمیدرضا کاتوزیان رییس کمیسیون انرژی مجلس به دولتی‌ها می‌گوید.

هم‌زمان با مطرح شدن زمزمه‌هایی از سوی دولتی‌ها مبنی بر اجرای فاز دوم هدف‌مندی یارانه‌ها و متعاقب آن «تک نرخی شدن بنزین» برخی نمایندگان مجلس مواضع اعتراضی نسبت به این موضوع اتخاذ کردند.

2) برآورد کسری بودجه 40 هزار میلیاردتومانی در سال 90

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=278716

موسی‌الرضا ثروتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در حالی کسری بودجه سال جاری را 40 هزار میلیارد تومان برآورد می‌کند که می‌گوید: «طی هفت ماهه امسال کم‌تر از 10 درصد اعتبارات تملک دارایی مالی و 28 درصد بودجه عمرانی پرداخت شده و در بخش درآمدها نیز عدم تحقق‌های بسیاری مشاهده می‌شود.» این در حالی است که چندی پیش خبرگزاری فارس گزارشی را منتشر کرد مبنی بر این‌که در سال 89 هم دولت 26هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشته است.


 


خبر / رادیو کوچه

مجمع عمومی سازمان ملل روز دوشنبه، 21 نوامبر، در رای‌گیری سالانه خود در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران قطع‌نامه پیشنهادی کانادا را به تصویب رساند. این قطع‌نامه نقض گسترده حقوق بشر در ایران را به شدت محکوم کرده است.

تعداد کشور هایی که به این قطع‌نامه رای مثبت دادند به ۸۶ رسید که ۶ رای از سال گذشته بیش‌تر است. ۳۲ کشور به این قطع‌نامه رای منفی و ۵۹ کشور رای ممتنع دادند.

محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه جمهوری اسلامی، تصویب این قطع‌نامه را در این جلسه به شدت محکوم کرد. او برای رایزنی با کشورها برای رای ندادن به این قطع‌نامه در نیویورک به سر می‌برد.

پیش‌تر عفو بین‌الملل، از مجمع عمومی سازمان ملل خواست به وضعیت حقوق بشر در ایران و دو کشور دیگر رسیدگی کند.

عفو بین‌الملل، از سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر، با انتشار یک بیانیه همگانی، از کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل خواسته است تا موضوع نقض حقوق بشر در سه کشور جمهوری اسلامی ایران، جمهوری دموکراتیک خلق کره (کره شمالی) و میانمار (برمه) را پیگیری و با هر تلاشی به منظور خارج کردن این موارد از دستور کار کمیته مخالفت کند.

در دوره قبلی مجمع عمومی سازمان ملل، حدود شصت موضوع در دستور کار این کمیته قرار داشت که نیمی از آن‌ها به مباحث عمومی مربوط به حقوق بشر مربوط می‌شد اما وضعیت حقوق در ایران، کره شمالی و برمه به عنوان موارد مرتبط به کشورهای خاص هم مورد بررسی قرار گرفت.

جمهوری اسلامی هیتی را برای شرکت در نشست مجمع عمومی در زمینه حقوق بشر به نیویورک اعزام کرده بود.

ریاست این هیت بر عهده محمدجواد لاریجانی‌ بود.

آقای لاریجانی در اشاره‌ای تلویحی به طرح وضعیت حقوق بشر در ایران در مجمع عمومی سازمان ملل، با بررسی این موضوع مخالفت کرد و گفت: «هرگونه انحراف از مکانیزم‌های تثبیت و پذیرفته شده سازمان ملل، بدعتی خطرناک است که از تبعات آن، مخدوش شدن وجهه سازمان ملل و از بین رفتن اعتبار آن در میان ملت‌هاست.»

رییس هیت حقوق بشر جمهوری اسلامی گزارش‌گر ویژه سازمان ملل را عامل اجرای نیات آمریکا معرفی کرده است.

آقای لاریجانی هم‌چنین گفت که دولت ایران با پذیرفتن گزارش‌گران موضوعی سازمان ملل موافق است و تا کنون شش گزارش‌گر موضوعی را پذیرفته است اما تعیین گزارش‌گر ویژه توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل را غیرقابل قبول می‌داند و افزود: «ما مخالف سو‌استفاده از مکانیزم‌های بین‌المللی برای وارد کردن فشار بر کشورهای مستقل هستیم.»

جواد لاریجانی در دفاع از تصمیم جمهوری اسلامی به عدم پذیرش گزارش‌گر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل، انگیزه احمد شهید را زیر سوال برد و گفت: «موضوع گزارشگر ویژه این نیست که به ایران تردد داشته باشد بلکه مهم این است که او واقعن دنبال چیست و چه هدفی را دنبال می‌کند.»

دبیر حقوق بشر قوه قضاییه، ماموریت واقعی گزارش‌گر ویژه از انتقاد از وضعیت حقوق بشر در ایران را زمینه‌سازی برای محکومیت جمهوری اسلامی در مجامع بین‌المللی دانست و تصریح کرد: «اگر او می‌خواهد قطع‌نامه ضد ایرانی دیگری را توسط آمریکا تمهید کند، خوب دیگر نیازی نیست خود را به زحمت بیاندازد و به ایران بیاید، بلکه مانند همین کاری که الان انجام داده، می‌تواند اخبار و اظهارات مغرضانه منتشر شده در سایت‌های ضد ایرانی را رونویسی و منتشر کند.»

 بیشتر بخوانید:

«احمد شهید مامور تخریب ایران است»

«بررسی نقض حقوق بشر در ایران، کره شمالی و برمه»

«ستوده به‌عنوان وکیل مورد پی‌گرد نیست»

ویدئو:

«لاریجانی: ایران تنها کشور دمکرات منطقه»


 


 خبر / رادیو کوچه

روز دوشنبه، 21 نوامبر، به وقت واشینگتن ایالات متحده در اقدامی هماهنگ با‌ متحدان غربی خود با وضع تحریم‌های جدید علیه نظام بانکی و صنایع پتروشیمی، نفت و گاز ایران، فشار را بر برنامه اتمی ایران افزایش داد‌.

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا با امضای یک فرمان اجرایی در روز دوشنبه، برای نخستین بار صنعت پتروشیمی ایران را هدف تحریم‌های اقتصادی آمریکا قرار داد.

گسترش تحریم‌های صنعت نفت، گاز و هسته‌ای ایران در کنار قرار دادن این کشور در فهرست بزرگ‌ترین متهمان به پول‌شویی بین‌المللی از دیگر تدابیری بود که آمریکا علیه ایران اعلام کرد.

پیش از اعلام این خبر به وسیله وزرای خارجه و دارایی آمریکا، بریتانیا از اعمال تحریم‌های جدید خود علیه نظام بانکی ایران خبر داده بود.

به گفته جورج آزبورن، وزیر دارایی بریتانیا این کشور در اقدامی بی‌سابقه کلیه مبادلات مالی با همه بانک‌های ایران از جمله بانک مرکزی این کشور را متوقف کرده است.

فرانسه نیز از وضع محدودیت‌های جدید علیه نظام بانکی و صنایع انرژی ایران خبر داد و از اعضای اتحادیه اروپا، آمریکا، ژاپن و کانادا خواسته بود که ضمن مسدود کردن دارایی‌های بانک مرکزی جمهوری اسلامی، به معاملات نفتی با آن پایان دهند.

دولت کانادا نیز دوشنبه اعلام کرد که صادرات تجهیزات مربوط به پتروشیمی و صنایع نفت و گاز را به ایران ممنوع کرده است.

بر این اساس شرکت‌های کانادایی از این پس نمی‌توانند تجهیزاتی را که به کار صنایع انرژی ایرانی بیاید به این کشور صادر کنند.

هر چند دولت آمریکا بانک مرکزی ایران را تحریم نکرد، اما تحلیل‌گران با اشاره به فهرست کردن این کشور به عنوان یکی از متهمان مهم پول‌شویی بین‌المللی، این اقدام را زمینه‌ساز تحریم این بانک دانسته‌اند.

بیشتر بخوانید:

«توقف هم‌کاری بریتانیا با بانک مرکزی ایران»


 


خبر / رادیو کوچه

شام‌گاه دوشنبه، 21 نوامبر، بشار جعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل متحد، تاکید کرد پیش‌نویس قطع‌نامه سازمان ملل متحد در محکومیت مسایل حقوق بشری این کشور، نوعی اعلام جنگ به سوریه است.

آقای جعفری این پیش‌نویس را جنگی دیپلماتیک و سیاسی علیه کشورش عنوان کرد.

این پیش‌نویس را آلمان، بریتانیا و فرانسه، تهیه کرده‌اند و قرار است روز سه‌شنبه، به وقت آمریکا به کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد ارایه شود.

در صورتی که این پیش‌نویس به تصویب برسد، به صورت لازم به اجرا نیست. اما قدمی در این راه است که دوباره مسئله حقوق بشر در سوریه در شورای امنیت سازمان ملل مطرح شود.

پیش از این کشورهای غربی تلاش کرده‌ بودند تا قطع‌نامه‌ای این چنینی را در شورای امنیت سازمان ملل تصویب کنند، اما روسیه و چین با آن مخالفت کردند.

بیشتر بخوانید:

«اتحادیه عرب با درخواست سوریه مخالفت کرد»


 


خبر / رادیو کوچه

به گزارش رسانه‌های تونس، معاون حزب اسلام‌گرای النهضت، به عنوان نخست وزیر جدید این کشور انتخاب شده است.

احزاب عمده تونس، با هم به توافق رسیدند تا حمادی الجبالی، معاون رهبر حزب اسلام‌گرای النهضت، نخست وزیر جدید این کشور شود.

پست ریاست‌جمهوری موقت به منصف مرزوقی، از یک حزب چپ‌گرا رسید و ریاست شورای انتقالی نیز به مصطفی جعفر، رهبر یکی دیگر از احزاب تونسی رسید.

قرار است شورای انتقالی پیش‌نویس یک قانون اساسی جدید را برای تونس تهیه کند.

بیشتر بخوانید:

«از تجربه‌های ایران پس از انقلاب درس بگیرید»


 


خبر / رادیو کوچه

تلویزیون دولتی مصر روز سه‌شنبه، 22 نوامبر، اعلام کرده است که کابینه دولت این کشور استعفا‌ خود را به شورای نظامی حاکم بر کشور ارایه کرده است. شورای نظامی حاکم بر مصر در حال بررسی استعفای اعضای کابینه است.

مقامات مصری در خصوص انگیزه این استعفا جزییاتی ارایه نکرده‌اند، اما این تحول پس از آن صورت گرفت که درگیری بین معترضان و نیروهای انتظامی مصر ادامه پیدا کرده است.

پیش‌تر ۲۵ حزب و گروه سیاسی مصر خواهان کناره‌گیری وزیران کشور و اطلاع‌رسانی شدند.

در میان احزابی که این درخواست را مطرح کرده‌اند، شاخه سیاسی اخوان المسلمین نیز دیده می‌شود.

مقامات پزشکی قانونی مصر می‌گویند دست‌کم سی و سه تن در خشونت‌های چند روز گذشته این کشور کشته شده‌اند.

این در حالی است که وزارت بهداشت مصر تعداد کشته‌شدگان قاهره را ۲۳ نفر اعلام کرده است.

درگیری میان معترضان و نیروهای امنیتی در قاهره، پایتخت مصر از روز شنبه، نوزده نوامبر آغاز شده و هم‌چنان ادامه دارد.

حدود هزار و هشت‌صد نفر در درگیری های چند روز گذشته زخمی شده و ده‌ها نفر نیز بازداشت شده اند.

فعالان مصری، از عدم تحویل قدرت از نظامیان این کشور به احزاب خبر داده‌اند.

هم‌چنین گروهی از معترضان خواهان کناره‌گیری مارشال طنطاوی، رییس شورای حاکم نظامی شده‌اند.

خشونت‌های تازه مصر زمانی صورت می‌گیرد که قرار است انتخابات چند مرحله‌ای این کشور از هفته آینده آغاز شود.

از سویی دیگر عفو بین‌الملل، از سازمان‌های غیردولتی مدافع حقوق بشر به شدت از حاکمان نظامی مصر انتقاد کرده است.

این سازمان در بیانیه‌ای اعلام کرد نظامیان در مصر با سرکوب طرف‌داران دموکراسی، نتوانسته‌اند به وعده خود برای بهبود وضع حقوق بشر عمل کنند.

بیشتر بخوانید:

«ادامه درگیری بین معترضان مصری و پلیس در قاهره»


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته