-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ آذر ۸, سه‌شنبه

Latest News from Emrooz for 11/28/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



کیمه: اعضای شورای هماهنگی اصلاحات به دیدار سید محمد خاتمی رفتند. خاتمی در این جلسه که به منظور بحث و تبادل نظر در مورد مسائل جاری و وضعیت کشور به لحاظ داخلی و بین المللی برگزار شده بود، نقش جبهه اصلاحات را در فضای بسته کنونی برجسته‌تر و حساس‌تر خواند و خواستار توجه بیشتر آسیب‌ها و مشکلات اجتماعی وارائه راه حل برای آنها شد.

خاتمی همچنین ضمن تایید دغدغه‌های اعضای جبهه اصلاحات و ابراز نگرانی از تهدیدهای مطرح شده علیه کشور، بار دیگر خواستار تحقق شرایط لازم برای انتخابات آزاد شد و در عین حال گفت: متأسفانه کمتر نشانی از این تغییر و فراهم آمدن زمینه همدلی و وفاق و حضور امن و آزاد و مطلوب در انتخابات می بینیم و به نظر می رسد که کسانی و جریان هایی می کوشند که راه را برای حضور هر کس و هر جریانی که نمی پسندند ببندند.

اعضای جبهه اصلاحات هم در این دیدار، با سرد توصیف کردن فضای انتخابات و ناکار‌آمدن دانستن مدیریت کشور، از اینکه "شخصیت هایی که سابقه خدمت و صداقت دارند محصورند و انبوهی از نیروهای مخلص و کارآمد در زندان به سر می برند و خانواده های آنان نیز با محدودیت و تنگنا روبرو هستند" انتقاد کردند و خاطرنشان ساختند: مردم حضوراً یا در ارتباطات غیرحضوری از ما می خواهند که حالا که حاکمیت شما را نمی خواهد، مبادا خود اصلاحات را وجه المصالحه قرار دهید.

آنها تصریح کردند: در این موقعیت باید با نظر داشت به وفاق میان اصلاح طلبان و حتی حرکت به سوی وفاق ملی، و با تکیه بر اصول و معیارهایی که به آن پای بندیم، بخصوص دفاع از حقوق مردم و تأمین شرایط و زمینه های مردم سالاری و البته هوشیاری نسبت به تهدیدات و خطرات به راه حلی رسید که هم به مصلحت جامعه و هم مورد توافق اصلاح طلبان باشد.

در گزارشی از این جلسه که وب‌سایت رسمی خاتمی منتشر شده، ابتدا گزیده‌ی سخنان اعضای جبهه اصلاحات و سپس سخنان خاتمی آمده است که در ادامه می‌خوانید:

اعضای جبهه اصلاجات: فضای انتخابات سرد است؛ مدیریت کشور ناکارآمد است؛ بر میزان فقر افزوده شده

اعضاء شورای هماهنگی اصلاحات در ابتدای این نشست به بیان دیدگاه های خود پرداختند که اهم آن به این شرح است:

وضعیت موجود در کشور به هیچ وجه مطلوب نیست، بخصوص برای دوستداران انقلاب و کسانی که نظام جمهوری اسلامی را قوی، پیشرو و کشور و ملت را سربلند می خواهند.

امروز شاهد مدیریتی غیرکارآمد در تأمین مصالح ملی و به هم ریخته هستیم. بر میزان فقر افزوده شده است. تولید و رونق اقتصادی لطمه دیده است. نا امنی سیاسی و اجتماعی بخش مهمی از جامعه را تهدید می کند. در مصرف بیت المال توجه و دقت نمی شود و دستگاه های کنترلی نیز اشراف لازم و منشائیت اثر کافی ندارند و کسی نمی تواند دقیقاً بگوید درآمدها چگونه مصرف می شود.

شخصیت هایی که سابقه خدمت و صداقت دارند محصورند و انبوهی از نیروهای مخلص و کارآمد در زندان به سر می برند و خانواده های آنان نیز با محدودیت و تنگنا روبرو هستند. برخوردهای سخت افزاری راه را بر تدبیر درست می بندد.

افزایش قیمت ها بخصوص برای کم درآمدها و بخش های محروم تر جامعه مشکلی سخت ایجاد کرده است.

تحریم های خارجی شدیدتر می شود و حتی تهدید برخوردهای خشن تر با نظام جمهوری اسلامی هم بر آن افزوده شده است. البته اگر خدای ناکرده خطری باشد، ما و همه اصلاح طلبان که امتحان خود را در دفاع از نظام و انقلاب داده اند جلوتر از همه برای مقابله هستیم و دشمن باید بداند که هر اقدام نرم یا سخت او اوّل آسیبش به مردم می رسد و همگی نیز در برابر تهدید خارجی متحدند و از کشور و انقلاب دفاع خواهند کرد.

در این شرایط به انتخابات نزدیک می شویم انتخابات برای همه ما و تمامی ملت دارای اهمیت اساسی است و حق حاکمیت بر سرنوشت در جریان انتخابات فراگیر و خوب اعمال می شود و ما نیز همواره گفته ایم که حضور در انتخابات حق همه است و حاکمیت نیز باید زمینه این حضور را فراهم آورد.

در این مورد شرایطی حداقلی نیز مطرح شده است که هنوز هم از تحقق آن نومید نیستیم، ولی متأسفانه نشانه های مثبتی در تغییر رویکردها به نفع انتخابات آزاد و مطلوب نمی بینیم محدودیت ها نه تنها رفع نشده بلکه تشدید هم شده است و حتی امکان یک همایش مسالمت آمیز و به مناسبت عید سعید غدیر از ما گرفته شد. نه تنها شاهد گشایش در مورد زندانیان نبودیم بلکه در این اواخر سخت گیری ها هم بیشتر شده است.

نشانی از فراهم آوردن زمینه رقابت که لازمه یک انتخابات خوب است به چشم نمی خورد بلکه برعکس سخن هایی از زبان بعضی جریانات و حتی مسؤولانی که باید پاسدار آزادی و امنیت انتخابات باشند می شنویم که مأیوس کننده است. خط و نشان ها و این که راه حضور جریاناتی را که نمی پسندند خواهند بست و حتی تهدیدهای مختلف.

جامعه از ما انتظارات فراوان دارد. نمی شود نظر بخش مهمی از جامعه که ما افتخار نمایندگی از آنان را داریم ندیده گرفت. می بینند که فضای انتخابات سرد است، چون جامعه نامطمئن است. بعضی از تشکل ها از شهرستان ها خواسته اند که افراد مناسب برای مجلس برای شرکت احتمالی را معرفی کنند حتی یک نفر داوطلب نبوده است. بسیاری از مردم حضوراً یا در ارتباطات غیرحضوری از ما می خواهند که حالا که حاکمیت شما را نمی خواهد، مبادا خود اصلاحات را وجه المصالحه قرار دهید.

متأسفانه تریبونی هم برای اظهار نظر آزاد ما نیست. آن ها هم که هست یا تعطیل می کنند یا برایشان محدودیت ایجاد می کنند. درست است که حضور حتی یک صدا هم در مجلس غنیمت است، ولی به چه قیمت؟

متأسفانه با وضعیتی که پیش آمده نه تنها نسبت به انتخابات شوری نیست، بلکه روز به روز شاهد دورتر شدن و زدگی از نظام هم لااقل در بخش هایی از جامعه هستیم.

و این امر به نفع گروه ها و کسانی است که در مقابل نظام و انقلاب هستند و ما سی سال است که در مقابل آن ها قرار داشته ایم. حالا هم نباید رفتاری داشته باشیم که مورد سوء استفاده آنان و دشمنان اصلی انقلاب و کشور باشد.

امروز رویکرد مردم به حضور اصلاح طلبان با رویکرد چندسال پیش بسیار فرق کرده است. زیرا بیشتر دچار نومیدی و بی فایده بودن حضور شده اند. و ما هم نباید کاری کنیم که یک سره از اصلاح طلبی که همواره خود را در چارچوب انقلاب و نظام دیده و به همین جهت هم همواره خواستار اصلاح امور بوده است نومید شوند.

در این موقعیت باید با نظر داشت به وفاق میان اصلاح طلبان و حتی حرکت به سوی وفاق ملی، و با تکیه بر اصول و معیارهایی که به آن پای بندیم، بخصوص دفاع از حقوق مردم و تأمین شرایط و زمینه های مردم سالاری و البته هوشیاری نسبت به تهدیدات و خطرات به راه حلی رسید که هم به مصلحت جامعه و هم مورد توافق اصلاح طلبان باشد.

خاتمی: برای شناخت وظیفه اجتماعی و مسؤولیتمان در برابر انقلاب و کشور و ملت، از نهضت امام حسین الهام و مدد بگیریم

سید محمد خاتمی نیز پس از استماع سخنان حضار، ضمن خوش آمدگویی به اعضای شورا گفت:

روز اول محرم الحرام است. محرم و عاشورا برای ملت ما و برای تاریخ ما دارای اهمیت ویژه ای بوده است. ملت ما در تاریخ خود با الهام از عاشورا کارهای بزرگی کرده است. الهام بخش بزرگ انقلاب ما عاشورا بود و پیام نهضت حسینی راهنمای ما به سوی آزادی و آبادی و مقابله با بی عدالتی، ستم و وابستگی بوده است و بخصوص شما عزیزان که نمایندگی بخش مهمی از جامعه را دارید که هم به اسلام و انقلاب پای بند است و هم خواستار اصلاح مدام سیاست ها و راهکارها است. ارادتتان به امام حسین و اهل بیت آشکار است.

امروز هم باید برای یافتن راه درست و شناخت وظیفه اجتماعی و مسؤولیتمان در برابر انقلاب و کشور و ملت از نهضت امام حسین الهام و مدد بگیریم.

نکته دیگر این که در فضای بسته کنونی نقش و جایگاه شما به عنوان اعضاء شورای هماهنگی اصلاحات برجسته تر و حساس تر است.

اولاً شما دلسوزان انقلاب و کشورید، امتحان خود را هم داده اید. ثانیاً از بخش مهمی از کشور بخصوص بخش جوان تر و نخبه تر کشور نمایندگی می کنید و در غیبت یا محدودیت تشکل ها و احزاب کار شما که بحمدالله با همه مشکلات توانستید لااقل همچنان دور هم باشید و در حد توان چاره جویی کنید. چشم جامعه به شما است و تصمیمات و اقدامات و مواضع شما از اهمیت بیشتر برخوردار است.

من هم با شما همداستانم که وضعیت اقتصادی و سیاسی و مدیریتی و بین المللی ما مطلوب نیست و می خواهم نکته ای را بر آن بیفزایم و آن افزایش روزافزون آسیب های اجتماعی است. خشونت و عصبانیت که در روابط افراد بیشتر می شود و حتی منجر به جرح و قتل ها می گردد. انحراف هایی که در جامعه پدید می آید و بخصوص دامن جوانان ما را می گیرد، افزایش طلاق، افزایش موج مهاجرت، بخصوص دانشمندان و جوانان و ... همگی نشانه مشکلات بنیادی است که جامعه با آن روبرو است و همین جا پیشنهاد می کنم که پرداختن به آن و چاره جویی برای رفع این مشکلات می تواند در دستور کار شما قرار گیرد و خیال نکنید که کار اصلی کاری است که مستقیماً سیاسی است. می توانید در حد خود کمک به کم کردن آن ها کنید و حتی راه حل های مناسب را به مسؤولان پیشنهاد کنید.

و من معتقدم هر چه فضای سیاسی جامعه بسته تر و امکان حضور در عرصه حقوق و مسؤولیت های شهروندی کم تر شود، انحراف و فساد هم در جامعه بیشتر می شود و از این باب فضای باز سیاسی (در چارچوب قانون) یکی از عوامل مهم کم شدن فساد و فحشاء و انحراف هم خواهد بود.

من نیز چون شما از تهدیدهایی که علیه کشور و مردم بخصوص از بیرون می شود و فشارهایی که دارد می آید نگرانم و همگی نیز باید راه های مقابله با آن را بررسی کنیم.

در عین حال معتقدم که اگر رویکردهای حاکم تغییر کند بخصوص در جریان انتخابات همگی و از جمله خود حکومت و همه نظام از آن سود فراوان خواهند برد، ولی همان گونه که گفتید متأسفانه کمتر نشانی از این تغییر و فراهم آمدن زمینه همدلی و وفاق و حضور امن و آزاد و مطلوب در انتخابات می بینیم و به نظر می رسد که کسانی و جریان هایی می کوشند که راه را برای حضور هر کس و هر جریانی که نمی پسندند ببندند. در عین حال امیدوارم که شرایط مورد نظر برای برگزاری انتخابات مطلوب و حضور فراگیر در آن فراهم آید.

سید محمد خاتمی در دیدار با اعضای شورای هماهنگی اصلاحات:


 


مردمک:مجارستان یکشنبه شب، ششم آذرماه به هواپیمای حامل وزیر امورخارجه ایران که عازم لاهه هلند بود، اجازه عبور از آسمان کشور خود را نداد و این سفر لغو شد.

یک مقام آگاه در وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با خبرگزاری‌های ایران با تایید این خبر اعلام کرده که دولت مجارستان با طرح برخی مسائل فنی از صدور مجوز عبور هواپیما از فضای این کشور خودداری کرده است.

این منبع که نخواسته نامش فاش شود، تاکید کرده است: این اتفاق در حالی رخ داده که مجوز عبور هواپیمای وزیر امور خارجه کشورمان از فضای کشورهای مختلف اروپایی گرفته شده بود.

به گفته این مقام وزارت امورخارجه، با توجه به قانع‌کننده نبودن دلایل مسئولان مربوطه مجاری، از سفیر این کشور توضیح خواسته شده است.

شب گذشته قرار بود آقای صالحی برای شرکت و سخنرانی در شانزدهمین اجلاس سالانه سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی عازم لاهه شود.

شانزدهمين اجلاس كنوانسيون منع گسترش سلاح‌های شيميايی از دوشنبه، هفتم آذرماه در سالن كنوانسيون‌های مجمع جهانی در لاهه هلند آغاز شد و تا جمعه، یازدهم آذرماه ادامه خواهد داشت. قرار بود هيئتی از ايران شامل انجمن حمايت از قربانيان سلاح‌های شيميايی استان فارس و مرجع ملی كنوانسيون سلاح‌های شيميایی در این مراسم شرکت کند.

از طرفی ۱۱ خردادماه امسال نیز ایران برای مدت دو ساعت به هواپیمای حامل آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان اجازه عبور از آسمان ایران را نداد که باعث شد مقامات آلمانی، سفیر ایران را احضار کنند.

اگرچه هنوز تحریم هوایی ایران در قطعنامه های شورای امنیت علیه ایران قرار نگرفته است، اما در فضای متاثر از تشدید تحریم‌ها از خرداد ماه سال گذشته که قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت علیه ایران صادر شد، شرکت‌های هواپیمایی ایران در اروپا با مشکلاتی روبه‌رو شدند.

از جمله این‌که هواپیماهای خطوط هواپیمایی ایران در فرودگاه‌های شهرهای اروپایی دچار مشکل کمبود سوخت شدند.

اواسط مهرماه نیز انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی (یاتا) اعلام کرد‌ که تمام خدمات تسویه حساب‌های شرکت‌های هواپیمایی را با هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از پنجم اکتبر (۱۳ مهر) به حالت تعلیق درآورده است.

کریس گوتر، سخنگوی یاتا، گفت که این تعلیق خدمات به هواپیمایی جمهوری اسلامی به خاطر تحریم‌های جدیدی است که بخش «اداره کنترل دارایی‌های افراد خارجی» وزارت خزانه‌داری آمریکا اعمال کرده است.

در واکنش به این تصمیم یاتا، مدیرعامل هما این اقدام را «خلاف مقررات بین‌المللی و اساس‌نامه یاتا» دانست و گفت که ایران به‌طور رسمی درخواست کرده این تصمیم اجرا نشود.

پیش از این، وزارت خزانه‌داری آمریکا مهرماه سال جاری شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی را به خاطر «نقض تحریم‌های بین‌المللی» تحریم کرد.

براساس بیانیه‌ای که وزارت خزانه‌داری آمریکا صادر کرد، «هواپیمایی جمهوری اسلامی از طریق هواپیماهای مسافربری خود راکت و موشک برای حز‌ب‌الله می‌فرستد و افسران سپاه گاهی کنترل هواپیماهایی که حامل محموله‌های ویژه آن‌ها هستند را در دست می‌گیرند.»

تهران اتهامات در مورد کمک تسلیحاتی به حزب‌الله را رد کرده است.


 


سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد در پرونده اختلاس بزرگ، محمد جهرمی مجرم شناخته شده است. غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در نشست خبری روز دوشنبه (۲۸ نوامبر/ ۷ آذر) در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت مدیرعامل سابق بانک صادرات گفت: «برای این فرد قرار مجرمیت صادر شده یا عن‌القریب صادر خواهد شد.» محمد جهرمی در کابینه نخست محمود احمدی‌نژاد، وزیر کار بود. سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال دیگری در مورد این شایعه که "قائم مقام بانک مرکزی مغز متفکر فساد مالی" اخیر بوده است، گفت: «ما به چنين چيزی نرسيده‌ايم و اين موضوع را تأييد نمی‌كنيم.»


 


دویچه وله:در نشست سالانه‌ی ایالات متحده آمریکا و اروپا برای نخستین بار نماینده‌ی اتحادیه‌ی اروپا شرکت می‌کند و نه یکی از سران کشورهای عضو. علاوه بر بحران اقتصادی، برنامه‌ی هسته‌ای ایران نیز یکی از موضوعات مورد بحث خواهد بود.

نشست سالانه‌ی اتحادیه‌ی اروپا و آمریکا روز دوشنبه (۲۸ نوامبر / ۷ آذر) در واشنگتن آغاز شد. در این نشست خوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا و هرمان فان رومپوی، رئیس شورای اتحادیه با باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا مذاکره می‌کنند. این نخستین بار است که از طرف اتحادیه‌ی اروپا نمایندگان اتحادیه در این نشست شرکت می‌کنند. در گذشته‌، رهبر سیاسی یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به عنوان نماینده این اتحادیه در نشست شرکت‌ می‌کرد.

روابط اقتصادی ترانس‌آتلانتیک

مهم‌ترین موضوع نشست "ترانس آتلانتیک" بحران اقتصادی و مالی خواهد بود که برای هر دو طرف به چالشی جدی تبدیل شده است. قرار است یک کارگروه برای بهبود روابط اقتصادی تشکیل شود. مهم‌ترین وظیفه این کارگروه، یافتن راه‌کارهای گوناگون برای کاهش بیکاری و رشد اقتصادی اتحادیه‌ی اروپا و آمریکاست.

روابط بی‌نظیر اقتصادی اتحادیه‌ اروپا و آمریکا، به‌ویژه در زمینه‌ی تجارت و سرمایه‌گذاری، ۴۹ درصد از درآمد ناخالص ملی در جهان را تشکیل می‌دهد. تبادل کالا و خدمات میان دو طرف، روزانه به بیش از ۸/ ۱ میلیارد یورو می‌رسد که معادل یک سوم تجارت جهانی است.

شرکت کنندگان در نشست ترانس آتلانتیک علاوه بر اقتصاد به موضوعات داغ روز، از جمله برنامه‌ی هسته‌ای ایران، "بهار عربی"، صلح خاورمیانه، تروریسم جهانی، تامین انرژی و تعییرات آب وهوایی نیز می‌پردازند.

اروپا بیمناک روابط آمریکا با آسیا

رئیس جمهور آمریکا در سفر اخیر خود به آسیا گفته بود که فصل تازه‌ای از روابط کشورش با آسیا آغاز شده است. به همین دلیل کشورهای اروپایی نگران آن‌ هستند ‌که ایالات متحده بیش از پیش به گسترش روابط اقتصادی خود با کشورهای آسیایی روی ‌آورد.

برخی از ناظران سیاسی با توجه به نیازهای متقابل آمریکا و اروپا به یکدیگر این نگرانی را بی‌اساس می‌دانند. دانیل هامیلتون، کارشناس اقتصادی آمریکایی می‌گوید: «در دهه‌های گذشته پیوند آمریکا و اروپا هسته‌ی اصلی اتئلافاتی بوده که برای حل مشکلات بین‌المللی شکل گرفته است». به اعقتاد او اگر این همکاری وجود نداشته باشد، هیچ ائتلاف بزرگ دیگری برای حل معضلات جهانی تشکیل نخواهد شد.

برخی دیگر از کارشناسان بر این نظرند که آمریکا از یک طرف اتحادیه‌ی اروپا را نماینده‌ی کل اروپا نمی‌داند و ازطرف دیگر معتقد است که اتحادیه اروپا قادر نیست مشکلات خود راحل کند. به گفته‌ی استفان سابو، رئیس موسسه‌ی ترانس‌آتلانتیک در واشنگتن، دولت آمریکا به این نتیجه رسیده است که مرکز اصلی قدرت اتحادیه اروپا نه در مقر اتحادیه در بروکسل بلکه در برلین است. او می‌گوید، آمریکا به اتحادیه‌ی اروپا به عنوان یک مشکل می‌نگرد نه یک شریک.


 


تابناک:جانشین فرمانده کل سپاه با اعلام اینکه در حال بازنگری دکترین دفاعی خود مبنی بر در پیش گرفتن "استراتژی تهدید در مقابل تهدید" هستیم، گفت: این بازنگری همه نیازهای ما را برای دفاع اطمینان بخش و بازدارندگی نیرومند پاسخ می دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، سردار سرتیپ پاسدار حسین سلامی امروز دوشنبه در حاشیه مراسم چهارمین همایش ملی بسیج و پدافند غیرعامل در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بر اساس استراتژی تهدید در مقابل تهدید که اخیرا مقام معظم رهبری آن را مطرح کرده اند، ما در حال بازنگری دکترین دفاعی خود بر اساس فضا و ملاحظات جدید هستیم که این بازنگری همه نیازهای ما را برای دفاع اطمینان بخش و بازدارندگی نیرومند پاسخ می دهد.

وی تصریح کرد: همین که اجازه نداده ایم دشمن با تمام توانمندیهای اطلاعاتی، جنبه های حقیقی قدرت ما را شناسایی کند این کار جلوه ای از پدافند غیرعامل است.

جانشین فرمانده کل سپاه تصریح کرد: اقدامات ما در پدافند غیرعامل توسعه زیرساخت ها، روش های خدمات رسانی، آماده سازی روانی جامعه و پدافند سایبری است.

سلامی افزود: ما با فرض مقابله با دشمنان بزرگ خود را آماده کرده ایم و در این میان پدافند غیرعامل نقش محوری دارد.

وی در پایان در خصوص تحولات منطقه نیز گفت: اتفاقات منطقه ناشی از ناکارآمدی سیاستهای آمریکا و متحدانش و همچنین حاصل الهامی است که مردم این کشورها از پیروزی جنبش های متکی بر جمهوری اسلامی ایران گرفته اند.


 


وزیر اطلاعات با اشاره به دستگیری 12جاسوس دستگیرشده در داخل ایران، گفت که این افراد در همه زمینه‌ها اقدام به جاسوسی می‌کرده‌اند.

به گزارش فارس، حجت‌الاسلام حیدر مصلحی وزیر اطلاعات در حاشیه چهارمین همایش ملی بسیج و پدافند غیرعامل در جمع خبرنگاران با اشاره به انقلاب‌های منطقه گفت: حرکتی که در منطقه صورت گرفته، متوقف شدنی نیست.

وی افزود: استکبار با هزینه و اقدامات فراوان به‌دنبال متوقف کردن این حرکت در منطقه است زیرا می‌داند الگوی آن جمهوری اسلامی ایران است.

مصلحی ادامه داد: استکبار می‌خواهد این الگو بودن را از بین ببرد و در همین راستا سناریوهای اخیر را علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کرده است.

وزیر اطلاعات تصریح کرد: مردم ایران پای اعتقادات خود با قدرت ایستاده‌اند و این ایستادگی به مردم منطقه الگو می‌دهد که با صبر و استقامت به کار خود ادامه دهند.

مصلحی در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اقدامات 12 جاسوس دستگیر شده گفت: این 12 نفر اقدام به جاسوسی در همه حوزه‌ها می‌کردند.


 


ایلنا: دبیر کل حزب اراده ملت از شرایط فعلی تحزب و فعالیت حزبی در کشور انتقاد کرد.

احمد حکیمی‌پور در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به شرایط فعالیت حزبی در دوران ۸ ساله اصلاحات گفت:‌ دورانی که اصلاح طلبان قدرت اجرایی کشور را در دست داشتند بیشترین مجوز فعالیت برای احزاب صادر شد و در همین دوران بود که خانه احزاب به عنوان یک نهاد فراگیر برای ساماندهی فعالیت حزبی و گروهی در کشور ایجاد شد.

وی تاکید کرد: دوران ۸ ساله اصلاحات دوران بهار احزاب و فعالیت حزبی در کشور بود، چرا که در این دوران سازمان‌های مردم نهاد (NGO)‌ها در کشور رشد قابل ملاحظه‌ای داشتند و حتی طی بازه زمانی خاصی با پرداخت یارانه از آن‌ها حمایت می‌شد.

حکیمی‌پور با بیان اینکه در سال‌های اخیر شرایط فعالیت حزبی وخیم شده است، گفت:‌ بعد از کنار رفتن اصلاح طلبان از قدرت و روی کار آمدن دولت دهم، ما شاهد عقبگرد کشور در زمینه احترام به فعالیت حزبی بودیم تا جایی که تحزب در کشور به عنوان یک ضد ارزش تلقی می‌شود و سخن از وجود تنها يك حزب در كشور گفته مي‌شد.

این فعال سیاسی با تاکید بر جایگاه فعالیت حزبی در تفکر اصلاح طلبان، گفت: اصلاح طلبان به دلیل اعتقاد به عملکرد قانونی در نظام سیاسی به فعالیت حزبی توجه و اهتمام ویژه‌ای دارند چرا که معتقدند نظامی که ارکان آن براساس رای مردم شکل گرفته است بدون وجود فعالیت حزبی و سیاسی بی‌معنا می‌شود.

عضو دوره نخست شورای شهر تهران تصریح کرد: ‌اصلاح طلبان همواره تلاش داشتند با فعالیت‌های قانونی خود در نظام سیاسی کشور کارآمدی خود را نشان دهند و در این مسیر بر وجود نظام و سامانه سیاسی مشخصی به نام حزب و فعالیت حزبی تاکید داشتند و معتقدند نظام‌هایی که دارای تفکیک قوا بوده و مثل نظام جمهوری اسلامی ایران بر مبنای رای مردم شکل گرفته‌اند هر چقدر در فعالیت حزبی مشکل داشته باشند، در ‌‌نهایت در توسعه سیاسی هم ناکام خواهند ماند.

احمد حکیمی‌پور در بخش دیگری از سخنان خود درباره اهمیت فعالیت حزبی گفت: نظام مردم سالار بدون تحزب مفهومی ندارد و باید گفت که این دو پارامتر لازم و ملزوم یکدیگر هستند، اما در هر صورت قدرت‌های حاکم در ایران در دوران پیش از انقلاب اسلامی همواره خواستار احزابی بودند که با سیاست‌های آن‌ها همسو باشد و در غیر این صورت یا آن را منحل می‌کردند یا درجهت تضعیف آن عمل می‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: تفکیک قوا و مسائلی مانند تحزب، مسئول تجارب خوب بشری است و می‌توان گفت این‌ها لازمه زیست در دنیای فعلی است و هر کشوری که در این زمینه عقب بماند دچار نقصان می‌شود.


 


فارس:محسنی‌اژه‌ای در نشستی خبری در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر چگونگی برخورد با سرپرست روزنامه ایران گفت: اگر کسی در مظان اتهام قرار گرفت نباید از قانون تمرد کند و بی‌جهت اقدام به دست و پا زدن کند و با توسل به دیگران مسیر را منحرف سازد. اگر این فرد با این کار از قانون تمرد کند مرتکب جرم شده است.

وی ادامه داد: اما در این میان این نکته قابل توجه است که مردم بدانند که اگر کسی از سوی دستگاه قضا احضار شد یقیناً گناهکار نیست و در مظان اتهام است و باید با دفاعیات خود رفع اتهام کند.

دادستان کل کشور ادامه داد: سرپرست روزنامه ایران چندی پیش صحبت‌هایی را اعلام کرده بود که این صحبت‌ها مورد شکایت مدعی‌العموم قرار گرفت و از طرف دادستان برای این فرد تذکر داده شد. که در صورت تکرار با وی برخورد خواهد شد.

محسنی‌اژه‌ای اظهار داشت: متأسفانه در روزی که وی کنفرانس خبری برگزار کرده‌ بودند نمایندگان دادستانی تهران برخی از اظهارات ایشان را خلاف قانون و مجرمانه شناختند لذا از وی خواسته شد تا به دادستانی مراجعه کنند.

وی بیان داشت: من در جریان جزئیات کامل این پرونده نیستم ولی به جرئت می‌توانم بگویم که دادستانی تهران در این زمینه می‌توانست بهتر عمل کند.

وی گفت: کسانی که با تمرد خود از قانون باعث ایجاد برخوردها شده‌اند کار درستی نکرده اند و کسانی که با شکستن شیشه و ایجاد آتش مانع از خروج مأمور دادستان از محل شده‌اند یقیناً مرتکب جرم شده‌اند که در این زمینه ضروری است دادستانی تهران با قدرت و قوت موضوع را پیگیری و مجرم را شناسایی کند.

دادستان کل کشور گفت: قطعا باید افرادی که از قانون تمرد کرده‌اند شناسایی و از آنان درباره کارشان پرس‌وجو شود. کما این که جوانفکر به دادستانی فراخوانده شد و مراجعه کرد اما ۱۰ روز از دادستانی مهلت خواست تا پس از ۱۰ روز بیاید و از خود دفاع کند که البته براساس آئین دفاع این که نتیجه چه می‌شود بستگی به نظر قاضی دارد.

وی اظهار داشت: هر فرد این اجازه را ندارد تا در زمینه گناهکار بودن یا بی‌گناه بودن فردی اظهار‌نظر کند. لذا از مسئولان توقع می‌رود در چنین شرایطی از هر گونه اظهار‌نظر خودداری کنند و برای خود این توقع را ایجاد نکنند که باید صحبت آنها اجرایی شود.


 


به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس نشست مشترک محمود احمدی نژاد ، صادق لاریجانی و علی لاریجانی دقایقی پیش به میزبانی بهارستان آغاز شد.

ایشان در این نشست ضمن بررسی مسائل و مشکلات داخلی مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی را نیز بررسی و در رابطه با این موضوعات با یکدیگر بحث و تبادل نظر خواهند کرد.


 


خبرگزاری فارس: عضو شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان گفت: بنده هر گونه تخریب که موجب اختلاف میان اصولگرایان شود را قبول ندارم؛ چرا که این تفرقه میان اصولگرایان خواست دو جریان فتنه و جریان انحرافی است که نمی توانند وحدت میان اصولگرایان را ببینند.

به گزارش خبرگزاری فارس، کاظم جلالی عضو شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان در میزگرد پرسش و پاسخ در اولین همایش سراسری جبهه متحد اصولگرایان که با حضور نمایندگان استانی و عضو جبهه متحد اصولگرایان در تالار الزهرای مجتمع امام خمینی(ره) برگزار شد با اشاره به نقش مجلس در فتنه 88 در آن زمان گفت: مجلس هشتم در مهار فتنه نقش بسیار مهمی داشت.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چه توجیهی برای عملکرد لاریجانی پس از فتنه دارید، اظهار کرد: هم‌اکنون موضوع اصلی وحدت میان اصولگرایان است اما اگر بخواهیم در مواضع و عملکرد افراد کنکاش کنیم نکات زیادی قابل طرح است.

عضو شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان با اشاره به اینکه باید به مدیریت میدان توجه کنیم، افزود: اردوگاه لاریجانی و قالیباف جدای از اصولگرایی و انقلاب و رهبری نیست. افراد دارای شناسنامه هستند و با رجوع به عملکرد و سوابق آنها می توان افراد را شناخت.

جلالی با بیان اینکه لاریجانی در جریان مبارزه با جبهه دوم خرداد، میدان‌دار صحنه بود، گفت: این در حالی است که در زمان حاکمیت اصلاح‌طلبان برخی فکر می‌کردند حزب مشارکت و دوم خردادی‌ها کار را تمام کرده‌اند و دیگر امیدی نیست.

عضو شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان همچنین با بیان اینکه امثال بنده در جبهه متحد سرباز کسی نیستیم و قیامت خودمان را برای دیگران نمی فروشیم، تصریح کرد: بعد از انتخابات ریاست جمهوری در سال 88 به اتفاق همکارانم عضو دو کمیته بودیم، یکی برای بررسی مسائل کوی دانشگاه و دیگری برای مسائل بعد از انتخابات ریاست جمهوری و به همین خاطر با توجه به مسائل و اطلاعات زیادی که در اختیار دارم می گویم در حق لاریجانی در آن ایام ظلم شده است.

جلالی همچنین با بیان اینکه در صحنه مقابله با دشمن برخی فقط سخنرانی کرده و برخی نیز در عمل مقابله می‌کنند، ادامه داد: وقتی گزارش کهریزک را می‌نوشتیم، لاریجانی نکات مهمی را یادآوری می‌کرد که در این گزارش بسیار مؤثر در مقابله با فتنه‌گران بود.

نماینده لاریجانی در جبهه متحد اصولگرایان خاطرنشان کرد: در نوشتن بیانیه 22 خرداد 88 لاریجانی تاکید داشت در بیانیه آورده شود این آخرین مهلت برای فتنه‌گران است و وی معتقد بود باید برای فتنه‌گران زمانی مشخص کنیم تا دیگر به اقدامات خود ادامه ندهند.

وی همچنین در پایان با اشاره به نقش مجلس هشتم در دوران فتنه 88 گفت: مجلس هشتم در مهار فتنه 88 نقش بسیار مهمی داشت.

جلالی در ادامه این میزگرد، در پاسخ به سؤالی درخصوص ارتباط جریان انحرافی با جبهه پایداری گفت: جبهه پایداری از مجموعه افراد باسابقه و انقلابی تشکیل شده است اما ترکیب حرکت آنها فارغ از وابستگی به فرد یا گروه قابل نقد است.

وی در ادامه افزود: وقتی آیت‌الله مهدوی و آیت‌الله یزدی پیشتاز امر وحدت میان اصولگرایان هستند همه ما باید از این دو بزرگوار تبعیت کنیم. شاید ما به یکدیگر نقد داشته باشیم ولی وقتی جامعتین پرچمدار وحدت می‌شوند همه ما باید زیر این پرچم قرار بگیریم.

عضو شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان با اشاره به اینکه استراتژی جبهه متحد این است که حرفهای تندی علیه جبهه پایداری نزنیم، اظهار داشت: شورای مرکزی جبهه متحد هنوز در مصاحبه های خود از گروه 7+8 نام می‌بریم نه 6+7 و این به این معناست که امیدواریم با توجه به تهدیدهای داخلی و خارجی جبهه پایداری نیز به جبهه متحد بپیوندد.

جلالی در ادامه درخصوص نحوه حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس گفت: استراتژی اصلاح‌طلبان سکوت تا تایید صلاحیت است.

وی همچنین افزود: بنده هرگونه تخریب که موجب اختلاف میان اصولگرایان شود را قبول ندارم؛ چرا که این تفرقه میان اصولگرایان خواست دو جریان فتنه و جریان انحرافی است که نمی توانند وحدت میان اصولگرایان را ببینند.


 


خبرگزاری فارس: سخنگوی شورای نگهبان گفت که این شورا مصوبه مجلس را برای کاهش روابط با انگلیس تأیید کرده است.

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، با اشاره به مصوبه مجلس برای کاهش روابط با انگلیس، گفت: پس از ارسال مصوبه مجلس برای کاهش روابط با انگلیس، شورای نگهبان این مصوبه را بررسی و عدم مغایرت آن را با شرع و قانون اساسی اعلام کرد.

به گزارش فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز گذشته طرح کاهش روابط با رژیم‌سلطنتی انگلیس را تصویب کرده بودند.

طبق مصوبه مجلس که به تأیید شورای نگهبان رسیده است، سفیر انگلیس تا 2 هفته آینده باید تهران ترک کند.


 


خبرگزاری فارس: یک عضو شورای مرکزی جبهه پایداری تأکید کرد: ما تلاش می‌کنیم تا پرچم اصولگرایان در انتخابات آینده پرچمی واحد و نمادی حقیقی از اصولگرایی نیز باشد.

کامران باقری لنکرانی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس در پاسخ به سوالی در مورد اینکه شنیده شده است که برخی از اعضای جبهه پایداری عنوان کرده‌اند که در صورت اطمینان بر حضور گسترده اصلاح‌طلبان در انتخابات با جبهه متحد اصولگرایان وحدت خواهند کرد، اما در غیر آنصورت لیست جداگانه خواهند داد؛ ضمن بیان اینکه این حرف درست نیست، گفت: عمده بحث ما این است که در هر موضوعی از جمله انتخابات باید رفتار اصولگرایانه متمایز و دارای شاخص‌های خاص خود باشد.

باقری لنکرانی تأکید کرد: ما تلاش می‌کنیم تا پرچم اصولگرایان در انتخابات آینده در عین آنکه پرچمی واحد است اما نمادی حقیقی از اصولگرایی نیز باشد.

عضو هیئت مؤسس جبهه پایداری با بیان اینکه تفکر اصولگرایی با سکولاریسم و تفکراتی که کارگزارانی‌های در عرصه‌های مدیریتی اعمال می‌کردند مخالف است، گفت: اصولگرایی ضمن اینکه با مدل‌های غربی برای اداره جامعه و سیستم‌های مدیریتی در تضاد است باید حقیقی و واضح باشد و بتواند تمایزات خود را نشان دهد.


 



 


خبرگزاری فارس: متکی گفت: اصلاح طلبان هم اکنون در حال چانه زنی و طراحی تاکتیک های نحوه حضور در انتخابات هستند آنها چه با نام و چه بی نام به دنبال طراحی حضور در انتخابات مجلس نهم هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس، منوچهر متکی عضو شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان در میزگرد پرسش و پاسخ در اولین همایش سراسری جبهه متحد اصولگرایان که با حضور نمایندگان استانی و عضو جبهه متحد اصولگرایان در تالار الزهرا مجتمع امام خمینی(ره) برگزار شد با اشاره به رسالت جبهه متحد اصولگرایان در انتخابات مجلس نهم گفت: این جبهه 2 رسالت عظیم در انتخابات دارد. اولین وظیفه ما این است که به دغدغه های رهبر معظم انقلاب در خصوص حضور پرنشاط و حداکثری مردم در انتخابات توجه کنیم. البته در مقابله این استراتژی دشمنان به دنبال این هستند که حوزه حضور مردمی در موضوعات مرتبط با انقلاب را کم کنند.

وی افزود: دشمنان تلاش می کنند با طراحی های مختلف در حوزه جنگ نرم ملت را از صحنه انقلاب اسلامی دور کنند اما با لطف خداوند در 30 سال گذشته در همه صحنه ها که عزم ملی را می طلبیده است مردم در خیمه رهبری و با هدایت های ایشان در صحنه حضور پیدا کرده اند.

دبیر هیات اجرایی جبهه متحد اصولگرایان با تاکید بر اینکه باید تا مدت زمان باقی مانده تا انتخابات تنور آن را گرم کنیم، گفت: رسالت دوم جبهه متحد اصولگرایان کار منسجم و جمعی است چرا که طی یک دهه گذشته و بعد از انتخابات شورای دوم دوران جدیدی برای اصولگرایان آغاز شد و موجب این شد تا اصولگرایان طی 10 سال گذشته در بخش های مختلف اجرایی و قانونگذاری کشور حضور داشته باشند.

متکی ادامه داد: جبهه متحد اصولگرایان باید در نقاط قوت خود همواره تاکید و پافشاری داشته باشند و کارهایی انجام دهد که موجب اعتماد مردم به حرکت اصولگرایی شود. چرا که ما رقبای پیدا و پنهان داریم که کم کم در حال نشان دادن استراتژی های خود هستند.

متکی با اشاره به 2 اقدام اساسی جبهه متحد از منظر اجرایی در انتخابات مجلس نهم گفت: ما باید با اتخاذ فرآیند درست یک راه مطلوب برای رسیدن به کاندیدای اصولگرایان ایجاد کنیم که البته این راه باید با دقت انجام شود. نشست استان تهران و نشست سراسری اصولگرایان گامی اساسی در جهت این خواسته است.

دبیر هیات اجرایی جبهه متحد اصولگرایان در خصوص نحوه حضور جریان های فتنه و انحرافی در انتخابات مجلس گفت: یک مجموعه سیاسی همواره حیات خود را در حضور در صحنه های مختلف از جمله انتخابات می بیند.

وی همچنین به راهبردهای اصلاح طلبان در انتخابات اشاره کرد و گفت: اصلاح طلبان هم اکنون در حال چانه زنی و طراحی تاکتیک های نحوه حضور در انتخابات هستند آنها چه با نام و چه بی نام به دنبال طراحی حضور در انتخابات مجلس نهم هستند.

متکی با تاکید بر اینکه اصلاح طلبان و عناصر انحرافی دنبال می‌کنند که اصولگرایان در انتخابات مجلس نهم دچار تشتت شوند، گفت: با وجود این تفکر اصلاح طلبان، ضرورت وحدت و انسجام در اصولگرایان مشهود است.

دبیر هیات اجرایی جبهه متحد اصولگرایان با بیان اینکه اصلاح طلبان امیدوار هستند که با گفتمان و شعارهایی وحدت را در میان خود بوجود آورند گفت: البته نباید در خصوص آنها دچار اشتباه شویم چرا که آنها هم دارای پتانسیل هایی هستند و همین امر آنها را تحریک می کند که به صحنه انتخابات وارد شوند و در عین حال خبرهایی از اتصال جریانی فتنه و انحراف در حوزه های مختلف وجود دارد.

وی به فرایند گزینش کاندیداهای اصولگرایان در کشور اشاره کرد و گفت: این امر 50 درصد کار جبهه متحد اصولگرایان است. البته ما در این جبهه تنها نامزدها را شناسایی می کنیم نه تعیین؛ و معنی این موضوع این است که به غیر از شهر تهران در دیگر حوزه های نمایندگی هم افرادی هستند که نقش تعیین کننده ای دارند و معتقدم باید افرادی‏که منطبق با استانداردهای اصولگرایی هستند توسط ستادهای ما در استانها مشخص شوند.

وی همچنین به اهمیت وحدت اشاره کردو گفت: وحدت یک نیاز است لذا گام اولیه در آن به تشخیص رسیدن ضرورت وحدت است، اگر ما به این نیاز نرسیم هیچ گاه به ضرورت وحدت هم نخواهیم رسید.


 



بسم الله الرحمن الرحیم

سوم محرم فرا رسید و اینک دو سال پراندوه و غم از رحلت جان‌سوز حضرت آیة الله العظمی منتظری «قدّس سرّه الشریف» می‌گذرد، او مصداق بارز الَّذِينَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ ِ بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِنْدَ اللَّهِ وَ أُولئِكَ هُمُ الْفائِزُون (سوره توبه آیه20) بود.

آری، دو سال از ارتحالِ بزرگ پرچمدار فقاهت و تقوی و مبارزه با ظلم و ستم و بیدادگری سپری شد.

دو سال از کوچ غم‌انگیز یاری باوفا از یاران راستین سید الشهدا (ع) به سر رسید؛ همان شخصیت مبارز خستگی‌ناپذیری که جلّادان ساواک زیر شکنجه‌های دهشتناک تا حدّ مرگ معظم له را شکنجه کردند و ایشان هرگز تسلیم نشد و نمونه بارز والسَّابِقُونَ الْأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهاجِرِينَ وَ الْأَنْصارِ (سوره توبه آیه 100) بود.

کیست که نداند ساواک توانست با تمام توان و استفاده از هرگونه مکر و حیله تقریباً همه گروه‌های مبارز داخل کشور را متلاشی کند، ولی نتوانست فقیه عالیقدر را از مبارزه باز داشته و یا فریب دهد، لذا پس از تبعید حضرت امام خمینی (ره) به خارج از کشور بدون وجود هیچ‌گونه تشکیلات حزبی، به گفته دوست و دشمن به عنوان سکاندار نهضت و دومین شخصیت انقلاب لقب گرفت.

می‌دانیم که هفتمین روز رحلت فقیه عالیقدر مصادف با روز عاشورای حسینی در سال 88 بود.

از آن‌جا که اجازه مجلس بزرگداشتی به خانواده و مقلدین و علاقه‌مندان این مرجع عظیم الشأن داده نشد جمع کثیری از مردم به عنوان اعتراض نسبت به چنین اقدام خلاف قانون و به عنوان اعتراض به نتیجه اعلام شده انتخابات ریاست جمهور در همان سال، طبق اصل 27 قانون اساسی در روز عاشورا اعلام راهپیمائی نمودند.

در بین کشورها رسم بر این است که از افراد جان بر کف که در راه مبارزه در مقابل حکام ستمگر برای حمایت از ملت خویش همه زندگی و هستی خود را فدای آرمان و آزاداندیشی می‌کنند و متحمل هرگونه زندان و رنج می‌شوند تقدیر می‌کنند. خود را برای هر محنتی آماده کرده‌اند.

در اسلام نیز برای چنین افرادی که با مال و جان و هستی خود برای تحقق آرمان و عقیده خویش جانفشانی می‌کنند از آنها در آیات متعددی از قرآن مجید تجلیل شده است.

ولی در نظام جمهوری اسلامی نسبت به فقیه عالیقدر بدون توجه به آن‌ همه سوابق و لواحق درخشان ایشان «به استثنای ملت قدرشناس غیر وابسته به نظام» هرچه در توان داشتند علیه ایشان گفتند و نوشتند و پخش و منتشر کردند و باید بگویم حتی برای دشمنان درجه یک نظام این‌ همه و این‌گونه هتاکی و اتهام‌زنی نکردند.

آری، فقیه عالیقدر جرمش وارستگی و درستی بود، جرمش این بود که می‌گفت چرا حقوق ملت مظلوم تضیع می‌شود؟ چرا به آن وعده‌های حضرت امام خمینی (ره) که به ملت داده است عمل نمی‌شود؟ جرمش چه بود که فقط به خاطر اظهار عقیده در سیزده رجب 76 پس از آن حوادثی که در شأن هیچ حکومتی نبود بسیاری از اصول قانون اساسی را مثل اصل سوم بند 7- بند 9- بند 14- اصل 19- اصل 20- اصل 22- اصل 24- اصل 32- اصل 33- اصل 34- اصل 35- اصل 36- اصل 37- اصل 39- اصل 61- اصل 159- اصل 165- اصل 166- اصل 168 و .... را نقض و معظم له را در منزلش به مدت پنج سال و نیم زندانی نمودند و عیناً همین اصول را در مورد جناب آقای مهندس میر حسین موسوی و جناب آقای حجة الاسلام و المسلمین کروبی نقض نمودند.

فقیه عالیقدر جرمش این بود که می‌گفت چرا به سیرۀ پیامبر اکرم (ص) عمل نمی‌کنید؟

اگر واقعاً جمهوری اسلامی به سیرۀ حضرت محمد (ص) عمل می‌کند پس چرا این همه اصول قانون اساسی کشور نقض می‌شود؟ یا در جنگ بدر زمانی که جنگ به نفع اسلام خاتمه یافت آن کسانی که به جنگ با پیامبر اسلام آمده بودند هنگامی که عده‌ای از آنان به دست اصحاب حضرت محمد (ص) اسیر شدند نیروهای اسلام با آن کافران حربی با احترام و ادب رفتار نمودند و هیچ‌کس حق نداشت کوچکترین توهینی به آنان بنماید.

چرا در جمهوری اسلامی که مدعی پیروی اسلام ناب محمدی می‌باشد مدعیان چماق به دست، مجازند به مرجع تقلید جهان تشیّع و دومین شخصیت انقلاب حتی پس از رحلت ایشان هر گونه هتاکی و افترا بزنند؟

چرا نسبت به همسر فقیه عالیقدر که حدود سه ماه بعد از رحلت معظم له دار فانی را وداع نمود نگذاشتند خانواده شهید از حقوق شهروندی خود استفاده و مراسم تشییع جنازۀ او حداقل مثل سایر مردم انجام گیرد؟

چرا جنازه همسر فقیه عالیقدر را پس از اقامه نماز میت در صحن مطهر حضرت معصومه (س) مأموران ربودند؟

چرا به تشییع‌کنندگان اجازه ندادند از حرم مطهر تا نزدیک محل دفن جنازه را تشیع کنند؟

لابد به خاطر اینکه مادر شهید بین‌الملل محمد منتظری بود اینگونه رفتار کردند!

چرا عده‌ای از تشییع‌کنندگان را با توجه به اینکه هرگز شعار ناهنجاری ندادند دستگیر کردند؟

لابد به خاطر اینکه شوهر و فرزندش در زیر آن شکنجه‌های طافت‌فرسای ساواک هرگز لب به سخن باز نکردند، اینگونه برخورد نمودند؟

معظم له جرمش این بود که می‌گفت چرا دم از اسلام می‌زنید ولی به سیرۀ رسول خدا توجهی نمی‌کنید.

حضرت آیة الله منتظری با خاطری بسیار آزرده به لحاظ نقض بسیاری از اصول قانون اساسی توسط مسئولین، دنیا را وداع کرد و به لقاء الله پیوست.

اینجانب به عنوان کسی که در رژیم گذشته چند سال فراری و زندانی و در دوران دفاع مقدس نیز چند سال در جنگ تحمیلی حضور داشته‌ام به هیئت حاکمه می‌گویم: بهترین دانشگاه، سرنوشت حاکمان گذشته است که دیگر هرگز برگشتی ندارد.

بیاییم از سرگذشت آنان درس بگیریم و راه اشتباهی را که آنان رفتند دوباره تجربه نکنیم.

تجربه‌ای که به قیمت نابودی امکانات مادی و معنوی یک ملت تمام خواهد شد.

قم - حبیب‌الله امیری

7/9/1390


 


زندان لنگرود قم. نقطه ای مرکز ایران، نزدیک به پایتخت و کمی آن طرف از شهر خون و قیام. شهری که قرار بود مرکز تشعشع آفتاب عدالت باشد و صادر کننده ی آرمان های انسانیت و معنویت. این روزها اما گزارش ها از زندان مرکزی قم نشان می‌دهد وضعیت فجیعی به مراتب بدتر از کهریزک در این زندان برقرار است. این گزارش از آزار و شکنجه گسترده انسان ها در زندانی در ۱۰ کیلومتری قم پرده بر می‌دارد. این زندان که زندان لنگرود نام دارد و به گوانتاناموی قم مشهور است، اخیرا به محل تازه ای برای نگهداری و شکنجه زندانیان سیاسی مبدل شده است.

این زندان که در جاده قم به کاشان قرار دارد، به دلیل تعداد بیش از حد زندانیان و امکانات کم و نیز اقدامات تحقیرآمیز مسئولان زندان، با مشکلات بسیاری روبه‌روست. روابط غیراخلاقی موجود، که طبق برخی گزارش‌ها برای بعضی از زندانیان به ممر درآمد تبدیل شده است، بر دامنه مشکلات این زندان افزوده است. این مسئله به خصوص در بند جوانان که محل نگهداری محکومان زیر ۱۸ سال است، بیشتر به چشم می خورد.

بر اساس این گزارش که به تازگی در اختیار کلمه قرار گرفته، مأموران زندان برخی زندانیان را به قصد تنبیه در فضای باز به میله های چراغ برق بسته و با ریختن آب سرد روی آنها ساعت ها در هوای سرد نگه داشته اند.

در ماههای اخیر حدود پانزده نفر از محکومان مواد مخدر و سایر جرایم، در زندان لنگرود قم اعدام شده اند. این تعداد علاوه بر محکومانی است که در نوبت اعدام قرار گرفته اند و بر اساس برخی شنیده ها تعداد آنها بین ۸۰ تا ۱۲۰ نفر است. همچنین بنا بر گزارش ها به تازگی گروهی از زندانیان سیاسی از زندان وزارت اطلاعات در قم به این زندان منتقل شده اند.

طی چند ماه گذشته این اولین باری نیست که فرد یا افرادی با گزارش های خود از زندان های کشور وحشت را از نظام قضایی و سازمان زندان ها در دل می آفریند.

چندی پیش بخش هایی از نامه سید هاشم خواستار، فعال فرهنگی و معلم در بند مشهدی به رییس قوه قضاییه، منتشر شد. در بخشی از این نامه ی تاثر برانگیز آمده بود: سالن ۴ بند قرنطینه که در تیر ماه ۸۷ آنجا بودم ۲۰۰ متر مربع مساحت و ۲۰۰ نفر جمعیت داشت که می گفتند به ۲۵۰ نفر رسیده و در تاریخ ۱۳/۰۹/۸۹ ، ۴۵۶ زندانی داشته که سرانه هر فرد از فضای آن نیم متر مربع می باشد و این مساحت فقط گنجایش نصف گوسفند را در آغول دارد. قبلا که هوا گرم بود از هوا خوری که وسایل ورزشی درآن نصب بود و ایرانیت روی آن گذاشته بودند استفاده می کردند، اما با سرد شدن هوا دیگر از آن استفاده نمی کنند و مجددا با گذاشتن بخاری، به عنوان فضای اسکان زندانیان استفاده می کنند.

سالن ۴ بند قرنطینه هشتاد تخت یکنفره دارد که به صورت دو نفره از هر تخت استفاده می کنند و زندانیان به صورت کتابی فشرده و بین تخت ها و زیر تخت ها می خوابند. سالن ۱ که مخصوص افراد معتاد است در آن زمان ۳۰۰ نفر و اکنون به روایتی ۱۱۰۰ نفر زندانی دارد. در سالن ۴ بند ۵ که ۱۳ اتاق ۱۵ تختی دارد، جمعیت آن به ۹۵۰ نفر رسیده است که در مسجد و جلوی توالت ها می خوابند و سالن ۱ و ۲ و ۳ هم بهتر از سالن ۴ نیست. بند ۴ هم آنقدر زندانی دارد که جلوی توالت و روی پله ها و ایستگاه پله ها می خوابند هنگام حمام یکنفر زیر دوش و ۱۰ نفر در صف هستند . سرپرست سابق بند ۶٫۱ مرتب به مولوی های اهل سنت متعرض می شد که ریشتان را کوتاه کنید که آنها می گفتند در حد یک مشته در مذهب ما واجب است و ایشان به آنها گفته ریش شما دل ما را سیاه میکند. این همه نا به سامانی ها و اعدام ها دلش را سیاه نمی کند ولی ریش مولوی ها دلش را سیاه می کند.

همچنین اردیبهشت ماه سال جاری مهدی محمودیان ، روزنامه نگار و زندانی سیاسی که در زندان رجایی شهر کرج به سر می برد از وقوع تجاوز جنسی به زندانیان در این زندان خبر داده بود. محمودیان در نامه اش به رهبری از وقوع تجاوز جنسی در زندان رجایی شهر خبر داده و نوشته بود: در زندان رجایی شهر هر کسی که کمی زیبایی در چهره داشته باشد و احیانا زوری در بازو نداشته باشد و یا پول خوبی در حسابش نداشته باشد که باج بدهد به دیگران، به زور در سالن های مختلف و هر شب در یک اتاق گردانده می شود و هر مفعولی صاحبی دارد و از این بابت پولی به دست می‌آورد و بعد از چند وقت هم او را به دیگری می فروشد.

وی در ادامه این نامه آورده بود: در بندهای مختلف زندان رجایی شهر عمل لواط بصورت امری معمولی و قابل پذیرش در آمده است که ظاهرا مسئولین زندان برای کمتر شدن آلودگیهای آن وسائل بهداشتی مورد لزوم افراد را آزادانه در اختیار زندانیان قرار می دهند.

در بخشی از این نامه تاکید شده بود: اینجا در زندان رجایی شهر تحت امر شما فرزندان و شهروندان کشور تحت امرتان با قیمت دویست و پنجاه هزار تومان اجاره داده می‌شوند ودر این سیستمی که شما مسئولیت آن را دارید هیچ دادرسی نمی‌یابند.

وی در ادامه نامه اش اشاره کرده است که از صد ها مورد از این روابط که با رضایت طرفین و به صورت آزادانه و شاید صرفا بخاطر چند نخ سیگار و یا یکبار مصرف مواد صورت میگیرد می گذرد و از زندانی جوانی می گوید که طبق مشاهده یک زندانی سیاسی، در طول یک شب ۷ مرتبه به او تجاوز شده است و وقتی صبح به زندانبان شکایت می کند به انفرادی (یا به گفته مسئولین زندان سوئیت) منتقل می‌شود بدون اینکه هیچکدام از متجاوزین حتی مورد سوال واقع شوند.

او همچنین در بخش های دیگری از این نامه به وجود ضرب و شتم در زندان اشاره کرده است اینکه زندانیان عادی به راحتی در زندان مورد ضرب و شتم قرار می گیرند. وی به شرایط بازجوییهای غیرقانونی در زندانها نیز اشاره ای کرده است و از آنچه بر سر متهمان حوادث پس از انتخابات رفته نیز سخن گفته است.

وی خطاب به رهبری نوشته بود: نمی دانم بعد از انتشار این نامه چه سرنوشتی در انتظارم است اما به خدای بزرگ و ائمه اطهار و همین طور به خون تمام شهدای راه آزادی و به خصوص شهدای یک سال اخیر سوگند یاد می کنم این مطالب عین واقع است و در زندان های تحت امر شما رخ داده است.

هفته ی قبل از این نامه هم ضیا نبوی، دانشجوی محروم از تحصیل و یکی از زندانیان حوادث پس از انتخابات در نامه ای خطاب به محمدجواد اردشیر لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه بخشی از شرایط زندان کارون اهواز را توصیف کرده بود.

ضیا در این نامه از شرایط غیر انسانی این زندان سخن گفته بود، شرایطی که به قول او توصیفش از عهده قلم و حتی هر گونه دوربین فیلم برداری و عکاسی خارج است و تنها وضعیتی مرزی بین زندگی انسان و حیوان را به نمایش می گذارد.

ضیا نوشته بود: آنچه در این جا می گذرد حقیقتا "ورای حد تقریر" است و قابل بازنمائی نیست! من چنین وضعیتی را نه پیش از این تجربه کرده بودم و نه جائی خوانده یا شنیده بودم. هیچ فیلمی یا داستانی تاکنون زندان را این گونه تصویر نکرده بود و هرگز در مخیله ام هم نمی گنجید که چنین جایی ممکن است وجود داشته باشد! شاید بتوان گفت که همه ی مصیبت های اینجا از این نکته بر می خیزد که انسان در یک محیط بسیار کوچک و بسته و به غایت آلوده با شمار زیادی از انسان های متفاوت و نامتناجس مواجه است و مجبور است تمامی لحظات خود را در چنین وضعیتی بگذراند. واقعا برای خودم هم جای سوال است که چگونه می توان توصیف کرد جایی را که حتی هوای سالمی برای تنفس و یا چند متر فضای خالی برای قدم زدن وجود ندارد! در این چند ماهی که در این زندان به سر می برم گاهی وقتی افکار و رفتارم را در طول شبانه روز مرور می کنم به نتایج عجیبی می رسم، احساس من این است که کم کم زندگی ام از محتوای انسانی تهی می شود.

اکنون در گزارش موجود از "گوانتاناموی قم" به موارد مشابهی اشاره می‌شود که نشان از تکرار فجایع مشابه در زندان‌های شهرهای مختلف کشور دارد.

متن کامل این گزارش که در اختیار کلمه قرار گرفته به شرح زیر است:

وضعیت نابسامان حقوق بشر در زندان لنگرود

زندان مرکزی قم معروف به زندان لنگرود که در ۱۰ کیلومتری جاده قدیم قم- کاشان واقع شده، همانند سایر زندانهای کشور، به دلیل تعداد بیش از حد زندانیان و امکانات کم و نیز نگاه تحقیرآمیز مسئولان زندان به زندانیان، با مشکلات بسیاری روبه‌روست.

وجود بیش از چهار هزار زندانی در این زندان، که بیش از سه برابر ظرفیت حقیقی آن است، باعث ایجاد وضعیت نابسامان اخلاقی و بهداشتی در این زندان شده است. کیفیت نامناسب غذای زندان، علاوه بر وجود حشراتی از قبیل ساس و شپش در آسایشگاه ها، گذران حبس را برای زندانیان دشوار کرده است و این غیر از وجود زندانیان مبتلا به ایدز و هپاتیت است که در کنار سایر زندانیان نگهداری می شوند. برخی بندهای این زندان دو تا سه برابر تعداد تخت های موجود زندانی در خود جای داده اند و کمبود تخت و فضای مناسب برای خواب تا حدی است که بسیاری از زندانیان شب را در هواخوری ها و راهروها سپری می کنند.

روابط غیراخلاقی موجود، که طبق برخی گزارشات برای بعضی از زندانیان به ممر درآمد تبدیل شده است، بر دامنه مشکلات این زندان افزوده است. این مسئله به خصوص در بند جوانان که محل نگهداری محکومان زیر ۱۸ سال است، بیشتر به چشم می خورد. برخوردهای خودسرانه و غیرقانونی مسئولان زندان با برخی زندانیان متخلف نیز وخامت وضع انسانی این زندان را دوچندان کرده است. از جمله گزارش شده که در مواردی مأموران زندان برخی زندانیان را به قصد تنبیه در فضای باز به میله های چراغ برق بسته و با ریختن آب سرد روی آنها ساعت ها در هوای سرد نگه داشته اند.

اعدام های خاموش و ساخت اتاق جدید اعدام

بنا بر این گزارش، در ماههای اخیر حدود پانزده نفر از محکومان مواد مخدر و سایر جرایم، در زندان لنگرود قم اعدام شده اند. این تعداد علاوه بر محکومانی است که در نوبت اعدام قرار گرفته اند و بر اساس برخی شنیده ها تعداد آنها بین ۸۰ تا ۱۲۰ نفر است. آخرین این اعدامها مربوط به نیمه دوم آذر ماه است که دو نفر از زندانیان مواد مخدر پس از تأیید حکم از سوی دیوان عالی کشور در محوطه این زندان اعدام شدند.

اخیرا مسئولان این زندان دست به کار ساخت اتاق جدیدی برای اعدام شده اند که در آن به روش مکانیزه تری اعدام انجام خواهد شد. شنیده ها حاکی از آن است که برخی از زندانیانی که به عنوان کارگر در این زندان به بیگاری گرفته شده اند از کمک به ساخت این مکان خودداری کرده اند.

بازرسی های نامناسب و غیر شرعی

بنا به گزارش فعالان حقوق بشر قم، تمام بازداشت شدگان و زندانیانی که وارد این زندان می شوند، بدون تفکیک از نظر نوع جرم، در بدو ورود به بهانه جلوگیری از ورود مواد مخدر به زندان، مورد بازرسی نامناسب قرار می گیرند. در این بازرسی ها، به جای استفاده از سگ های موادیاب و دستگاه های الکترونیکی، با بازرسی بدنی، حدود شرعی و کرامت انسانی زندانیان زیر پا گذاشته می شود و حتی زندانیان سیاسی نیز گاه به همین بهانه مورد تحقیر و اهانت قرار میگیرند، و زندانیانی که به این وضع اعتراض می کنند با برخورد بد مسئولان زندان روبرو می شوند.

سوییت یا گوانتانامو

در بخشی از زندان لنگرود قم، اتاق هایی ۲ در ۳ به نام سوییت وجود دارد که برای نگهداری محکومان به اعدام و مجرمان خطرناک و نیز تادیب سایر زندانیانی که به تشخیص مسئولان مربوطه مستحق سختگیری شناخته شده اند، در نظر گرفته شده است. در این اتاق های شش متری که در بین زندانیان به گوانتانامو شهرت دارد، زندانیان محروم از هواخوری و نور هستند، گاه تا پانزده نفر در آنها گنجانده می شوند و زندانیان مجبورند به صورت کتابی بخوابند؛ به هر یک از این زندانیان نصف سهمیه معمول هر زندانی غذا و پتو داده می شود؛ در گوشه هر یک از این اتاق ها یک دستشویی به صورت اوپن وجود دارد که با دیواره ای ۳۰ سانتی متری از محوطه اتاق جدا شده است و از آن به عنوان حمام نیز استفاده می شود. همین امر افزون بر وجود ساس و حشرات دیگر، وضع بهداشتی سوییت ها را بسیار بغرنج کرده است.

نگهداری یکی از زندانیان عقیدتی در سوییت

مهدی پاکروان زندانی عقیدتی که به اتهام "افساد فی الارض به واسطه عقاید انحرافی" چند ماهی است با حکم دادگاه ویژه روحانیت بازداشت شده، در هفته های اخیر به سوییت زندان منتقل شده است و در کنار تعدادی از محکومان به اعدام و مجرمان خطرناک نگهداری می شود. انتقال این زندانی عقیدتی به سوییت در حالی است که به گفته یکی از نزدیکان وی، او بیش از ۱۰۰ روز نیز در اداره اطلاعات قم در سلول انفرادی بازداشت بوده و هم اکنون وضع جسمی مناسبی ندارد.

جزئیات بیشتری از پرونده اتهامی مهدی پاکروان در دست نیست. اما گزارش ها حاکی از آن است که با توجه به ممانعت دادگاه ویژه روحانیت از دسترسی او به وکیل و نیز انتقال مهدی پاکروان به سوییت زندان، احتمال صدور حکم اعدام برای او وجود دارد و قاضی پرونده، حسین بهرامی، قصد دارد در بایکوت خبری کامل حکم اعدام این زندانی عقیدتی را صادر کند. پیش‌تر نیز حسین بهرامی، قاضی دادگاه ویژه روحانیت که به قساوت و بیرحمی شهرت دارد، برای تعدادی از متهمان این دادگاه حکم اعدام صادر کرده است. از جمله این اعدام شدگان حسین اصفهانیان نژاد طلبه و معلم قمی است که به گفته یک منبع آگاه در دادگاه ویژه، در سال ۱۳۸۵ با اعمال نفوذ یکی از مأموران وابسته به نهادهای امنیتی، با اتهامات ساختگی اخلاقی به اعدام محکوم شده است.

زندانیان سیاسی و عقیدتی زندان لنگرود

در حال حاضر سه زندانی سیاسی و دو زندانی عقیدتی در زندان لنگرود مشغول سپری کردن دوران محکومیت خود هستند. احمدرضا احمدپور، روحانی عضو جبهه مشارکت و از اعضای بلندپایه ستاد مهدی کروبی در قم که اخیرا با حکم قاضی حسین بهرامی به اتهام نوشتن شکواییه به دبیرکل سازمان ملل متحد به سه سال حبس در زندان اهواز و ده سال تبعید به ایذه محکوم شده است؛ حسین گودرزی و سید محمد صالحی از اعضای ستاد روحانیون حامی میرحسین موسوی که آنها نیز توسط قاضی بهرامی به اتهام ساخت و تدوین مستند، به اسم کهریزک، به یک سال و نیم زندان محکوم شده اند؛ مهدی پاکروان که پرونده اش در مرحله رسیدگی در دادگاه همچنان مفتوح است و هم اکنون در سوییت زندان نگهداری می شود؛ و سید فاخر موسوی از روحانیون تبعیدشده به قم که به اتهام "انتشار افکار انحرافی" به زندان و اقامت اجباری در قم محکوم شده است. از تمام فعالان حقوق بشر در ایران و خارج از کشور انتظار می رود ضمن پیگیری وضع این زندانیان و تماس با مراجع بین المللی برای جلوگیری از پایمال شدن حقوق انسانی شان، از ظلم و اجحاف بیشتر در حق آنها جلوگیری کنند.


 


tajzadeh_interview_3x2.jpg
سید مصطفی تاج زاده در ادامه پرسش و پاسخ با رسانه های سبز به برخی از سوالات مطرح شده در خصوص مسایل روز پاسخ گفت.

وی در بخشی از این مصاحبه می گوید: "در جمهوری اسلامی قرار بود حتی حزب کمونیست آزاد باشد نه این که احزاب مسلمان قانون گرا ولی منتقد نیز تحمل نشوند و منحل گردند. اصل بر استقلال قوا بود نه این که سه قوه، سه شعبه از دفتر رهبری شوند. ولایت فقیه از جنس ولایت بر صغیر محسوب نمی شد."

تاج زاده همچنین در خصوص وقایع رخ داده در کشورهای اسلامی گفته است: "اسلام طالبانی دیگر هیچ گونه شانسی برای بروز و ظهورو حاکم شدن در جهان اسلام ندارد و در کشور ما نیز که نه به لحاظ فرهنگ کهن ایرانی و نه تمدن بزرگ اسلامی هیچ نسبتی با خشونت و جبر و دیگر آثار طالبانیسم ندارد، اقتدارگراها علیرغم تمایل قلبی و تلاش های همه جانبه خود برای استقرار نظام طالبانی، طرفی نخواهند بست."

متن کامل پاسخهای سید مصطفی تاج زاده به سوالات مطرح شده توسط تحول سبز در پی می آید:

از عضو شورای مرکزی مجاهدین انقلاب اسلامی دلایل مخالفتش را با شعار «اجرای شریعت» پرسیدیم، گفت: شما را به همان دلایلی ارجاع می دهم که براساس آن ها در صدر مشروطه مراجع ثلاث در نجف اشرف یعنی حضرات آیات خراسانی، مازندارانی و تهرانی و نیز آقایان طباطبایی و بهبهانی با شعار و مشی شیخ فضل الله نوری مخالفت کردند. در حقیقت عالمان و روحانیون مشروطه خواه طرح چنین شعاری و تأسیس حکومت مشروعه را به ضرر اسلام، تشیع، ایران و نیز مسلمانان، شیعیان و ایرانیان ارزیابی می کردند. آن چنان که پیش از این در مقاله روحانیت و نهضت مشروطه شرح داده ام.

روشن است که شعار «اجرای شریعت» جذاب است، هم چنان که شعار خوارج در صدر اسلام یعنی «لاحکم الا لله» فریبنده بود. شعار خوارج، ظاهری انقلابی و مترقی داشت و به همین دلیل علی (ع) آن را کلمه حقی خواند که از آن اراده باطلی شده است و به مقابله با آن برخاست. تحقق چنین اندیشه ای به معنای نفی حکومت و بروز هرج و مرج و فتنه، ناامنی کامل و جنگ همه علیه همه بود و پیام رهایی بخش اسلام را با بن بست و شکست مواجه می کرد.

تاج زاده افزود: امروز نیز شعار «اجرای شریعت» همان نتیجه را دارد حتی اگر با انگیزه پاک و اسلام خواهانه مطرح شود. زیرا ما چه بخواهیم چه نخواهیم این شعار به معنای حکومت روحانیون، اجباری شدن حجاب اسلامی، زنده شدن مجازات هایی مانند سنگسار و اعدام مرتد و بریدن دست دزد از یک سو و سرکوب هر منتقد و هر صدایی با توجیه جلوگیری از وحدت مسلمانان و تضعیف حکومت اسلامی و مقابله عملی با آزادی اندیشه، بیان، مطبوعات، احزاب، تجمعات و انتخابات به علت غربی و ضد اسلامی بودن از سوی دیگر تفسیر خواهد شد. به این ترتیب چهره ای خشن، تکفیری، تحمیلی و سرکوب گر از اسلام ارائه خواهد شد و به اسلام هراسی دامن خواهد زد. هم چنان که حکومت طالبان چنین نقشی را ایفا کرد.

عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی هم چنین گفت: تمام تلاش بدخواهان و به ویژه رسانه های صهیونیستی ترسیم سیمایی قرون وسطایی و عقب مانده و استالینیستی از اسلام است تا فرصت طلایی کنونی را برای شنیده شدن پیام عدالت و آزادی و انسانیت پیامبر رحمت، از همگان بگیرند، بلکه این فرصت را به تهدیدی علیه بشریت تبدیل کنند. او در ادامه توجه اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی را به این واقعیت جلب کرد که در جهان اسلام اگر نگوییم انحصاراً باید گفت عمدتاً سلفی های متصلب از این شعار استقبال می کنند و در پی تحقق آن هستند. یعنی کسانی که به احیای جنگ های صلیبی با غرب مسیحی از یک طرف و سرکوب شیعیان به عنوان خنجری از پشت به مسلمانان از طرف دیگر می اندیشند. هم چنان که این شعار بیشترین پژواک را در بین خشن ترین و متعصب ترین افراد با مذهب شیعه دارد. یعنی کسانی که از ابتدای ورود به عرصه سیاست در پی «انتقام» بوده و هستند نه رشد و سعادت بشریت!

به باور من، این انحراف از جمهوری اسلامی و آرمان های رهبری فقید انقلاب است که اعراب و مسلمانان را به جای تشکیل جمهوری اسلامی، به تأسیس حکومت اسلامی آن هم با شعار «اجرای شریعت» بخوانیم. تلاش برای تحقق چنین راهبردی اختلافات دینی، مذهبی، ملی و قومی را در منطقه و در صورت توسعه یافتن در سطح جهان دامن می زند و آن ها را بعضاً به تضادهای سازش ناپذیر تبدیل می کند و به تقویت اندیشه ها و جریان های ضددینی منجر می شود. هم چنان که حکومت روحانیون مسیحی در قرون وسطی زادگاه ماتریالیسم در جهان معاصر شد.

این فعال اصلاح طلب درباره دیدگاه و سخنان رهبر فقید انقلاب در زمینه لزوم اسلامی بودن حکومت و ضرورت اجرای احکام شرعی گفت: پس از تظاهرات تاسوعا و عاشورای سال ۱۳۵۷ که سرنگونی رژیم ستم شاهی قطعی به نظر رسید، ایشان هوشمندانه شعار مردمی «استقلال، آزادی، حکومت اسلامی» را به «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» تغییر داد و پس از پیروزی انقلاب اعلام کرد رأی من به جمهوری اسلامی است نه یک کلمه کم نه یک کلمه زیاد. به باور من ایشان می دانست که شعار حکومت اسلامی ظرفیت زیادی برای تبدیل شدن به نظام خلافت دارد که به هیچ وجه متناسب با عصر جدید و مصالح مسلمانان نیست. به گفته تاج زاده به نظر می رسد حزب عدالت و توسعه ترکیه نیز با وجود اطلاع از اقبال قابل توجه بسیاری از مخالفان سیاسی مسلمان و عرب از شعار اجرای شریعت و تشکیل حکومت اسلامی، از طرح و تأیید آن خودداری می کند. زیرا به تجربه دریافته است که می توان و باید از اندیشه، ارزش ها و هنجارهای اسلامی، در قرن ۲۱ میلادی دفاع کرد و به گسترش پیام آخرین پیامبر ابراهیمی امید بست اما نه با کاربرد زور و سرکوب و تحمیل بلکه با فعالیت در جامعه از طریق نهادهای مدنی.

از تاج زاده پرسیدیم مگر در جمهوری اسلامی روحانیت حاکم نیست؟ وی در پاسخ گفت: در ابتدای پیروزی انقلاب، مرحوم دکتر مصطفی رحیمی مطلبی در نقد و نفی جمهوری اسلامی نوشت. من به نقل از مرحوم حاج احمد خمینی شنیدم که می گفت: رهبر فقید انقلاب پس از مطالعه آن جزوه گفته بود که نویسنده بین جمهوری اسلامی و حکومت روحانیون خلط کرده است. اگر منظور ما از تأسیس نظام جدید، حکومت آخوندی بود، حق با وی بود اما هدف ما تشکیل جمهوری اسلامی است نه حکومت روحانیت. تاج زاده در ادامه گفت: در سال های اولیه پیروزی انقلاب، حکومت روحانیون یا حکومت آخوندی نوعی تهمت محسوب می شد که خط امامی ها می کوشیدند آن را نقد و نفی کنند و محور استدلال های ایشان آزادی های مدنی و سیاسی (از قبیل آزادی اندیشه و قلم و بیان و احزاب و انتخابات و ...) بود. ضمن آن که می گفتند تأکید ما بر فقاهت است نه روحانی بودن. بنابراین غیرروحانیون فقیه هم می توانند به این منصب دست یابند و در تمام اصول قانون اساسی، اجتهاد و فقاهت اصل بود نه روحانی بودن. به علاوه اختیارات رهبری محدود بود و اداره کشور در اختیار قوای سه گانه بود. متأسفانه امروز کسانی که مدعی اند از مشروطه درس گرفته اند و به همین دلیل می گویند روحانیت حاضر نیست پل پیروزی دیگران، به ویژه روشنفکران وسیاسیون شود و پس از پیروزی کنار رود، با تحلیلی غلط از دو انقلاب مشروطه و بهمن ۵۷، به جای حکومت مردم علناً از حکومت روحانیون سخن می گویند و حتی امام جمعه موقت تهران با افتخار اعلام می کند که بر جمهوری اسلامی، فکر آخوندی حاکم است. آنان با خام اندیشی در این توهم به سر می برند که می توانند منتقدان خود و در نهایت مردم را پل پیروزی حاکمیت خویش کنند و مواعید رهبر فقید انقلاب، به ویژه در نوفل لوشاتو به همراه حقوق و آزادی های مدنی و سیاسی شهروندان ایران زمین را به فراموشی بسپارند.

تاج زاده هم چنین گفت: فرق جمهوری اسلامی با حکومت یک قشر اجتماعی، (در این جا روحانیت) در باز یا بسته بودن نظام سیاسی و انسانی یا فرقه ای بودن حکومت و رعایت یا عدم رعایت حقوق بشر است. تفاوت جمهوری اسلامی وعده داده شده به مردم با حکومت آخوندی مانند تفاوت شعار «ایران برای همه ایرانیان» با «ایران برای طرفداران روحانیت حاکم» است. اختلاف درمبنا بودن و تفوق مصلحت عامه است چه براحکام شرعی چه بر روحانیون حاکم. وی افزود: در جمهوری اسلامی حقوق اساسی مردم، هم چنان که در دو فصل سوم و پنجم قانون اساسی آمده، کاملاً پذیرفته شده است. رهبر معادل نظام نیست و سخن او الزاماً سخن خدا و پیامبر نیست، اگرچه در چارچوب اختیاراتش لازم الاجراست و در عین حال نقد آن نه تنها حق شهروندان که وظیفه ملی و دینی آنان محسوب می شود. خبرگان چنین نظامی در انحصار روحانیون نیست و غیرروحانیون و زنان از آن بیرون نمی مانند. نظارت بروظایف رهبری نیز صرفاً توسط مجتهدان صورت نمی گیرد. هم چنان که در مجلس خبرگان تدوین قانون اساسی که مهم تر از مجلس خبرگان ناظر بر شخص رهبر است، اعضایی از قشرهای دیگر(مهندسان، زنان و حتی کارگران) حضور داشتند. وی در ادامه افزود: در جمهوری اسلامی قرار بود حتی حزب کمونیست آزاد باشد نه این که احزاب مسلمان قانون گرا ولی منتقد نیز تحمل نشوند و منحل گردند. اصل بر استقلال قوا بود نه این که سه قوه، سه شعبه از دفتر رهبری شوند. ولایت فقیه از جنس ولایت بر صغیر محسوب نمی شد. به عکس ولایت بر مردمی آزاد و صاحب حق به شمار می رفت که به علت بلوغ وی را به رهبری برگزیده اند.

رهبری که شعارش این بود: «هر نسل، خود تعیین کننده مقدرات خویش است» در جمهوری اسلامی بنا بود انتخابات آزاد باشد و اصل حقوقی و عقلی اختیارات مساوی با جوابگویی و مساوی با امکان نقد آزاد بر همه ارکان حکومت از جمله رهبری نظام صدق کند. نقدی که در کمال امنیت انجام شود و نتیجه اش داغ و درفش و زندان و شلاق نباشد. البته این که چرا ما از آن جایگاه به وضعیت کنونی رسیدیم، یعنی فقاهت تبدیل به روحانیت شد، اختیارات رهبری مطلقه خوانده شد و حقوق اساسی مردم نفی گردید و آزادگان انقلابی هم چون بردگان بی حقوق شدند، داستان دیگری است که امیدوارم بتوانم روزی علل آن را از دید خویش شرح دهم.

عضو شورای مرکزی مجاهدین انقلاب درباره اتهام اقتدارگراها که اصلاح طلبان وقتی در انتخابات شکست خوردند، به رأی مردم تمکین نمی کنند، چنین گفت: تصور نمی کنم کسانی که انتخابات را پدیده ای غربی می دانند و رأی مردم را در بهترین حالت «تزیین» حکومت می خوانند نه تعیین کننده سرنوشت کشور و چگونگی اداره امور، هرگز بتوانند انسان های منصف را قانع کنند که اصلاح طلبان که مهم ترین وجه ممیزه شان از اقتدارگراها دفاع از موازین دموکراتیک و حقوق بشر و آزادی های مدنی و سیاسی است، پای بند رأی مردم نیستند. ظاهراً حضرات فراموش کرده اند که چه کسانی از سال ۷۶ تا ۸۴ با انتخاب و رأی مردم جنگیدند و در برابر منتخب آنان به کارشکنی پرداختند.

نظر معاون سیاسی وزرات کشور دولت اصلاحات، درباره تشابه ادعایی حوادث سال های ۷۸ و ۸۸ از جانب اقتدارگرایان خواسته شد که در پاسخ چنین گفت: اقتدارگراها از تشابه فتنه ۷۸ و ۸۸ سخن می گویند و به حضور مردم در ۲۳ تیرماه ۷۸ و ۹ دی ماه ۸۸ استناد و تکیه می کنند و ماهیت هردو را یک سان می خوانند. به این ترتیب اولاً اعتراف می کنند که انتخابات ۸۸ بهانه است زیرا که در دو مورد متفاوت، تظاهرات آرام و مدنی و مسالمت آمیز منتقدان خود را با شدیدترین وجه سرکوب کردند. در سال ۱۳۷۸ به بهانه متفرق کردن ۱۵۰ دانشجوی معترض به توقیف روزنامه سلام، کوی دانشگاه را به خاک و خون کشیدند، آن هم در شرایطی که اصلاح طلبان متهم نبودند که با رأی مردم به مقابله برخاسته اند. به عکس این اقتدارگراها بودند که هر نه روز یک بار علیه منتخب مردم بحران ایجاد می کردند. در سال ۸۸ نیز ضمن سرکوب تظاهرات آرام مردم و بدون بهانه مجدداً به کوی دانشگاه حمله کردند شاید بتوانند مدتی دیگر دانشگاه را به انفعال بکشانند و دانشجویان را مرعوب کنند. نکته دوم این که هشت ماه بعد از ۲۳ تیرماه یعنی در بهمن ۱۳۷۸، انتخابات مجلس ششم برگزار شد و نامزدهای اصلاح طلب با کسب اکثریت قاطع آراء به پیروزی رسیدند و معلوم شد که گرایش اکثریت مردم چیست. و هم امسال هم اگر انتخابات «آزاد» برگزار شود، جهانیان خواهند دید که حمایت مردم از اصلاح طلبان بیشتر از سال ۷۸ خواهد بود. به نظر من اساساً به همین دلیل است که اقتدارگراها حاضرند حیثیت و منافع ملی و حتی امنیت ملی آسیب ببیند اما انتخابات آزاد برگزار نشود تا بطلان ادعاهایشان معلوم نشود و ذره ای از کنترلشان بر امور کاستی نگیرد و نکته سوم این که اگر تشابهی وجود داشته باشد باید آن را در بی اعتنایی ذوب شدگان در ولایت به عمل قبیح مهاجمان به مردم و دانشجویان در هردو دوره و عدم محاکمه آنان، جستجو کرد. جالب آن که در مجلس هشتم حتی حاضر نیستند گزارشی را که درباره حمله به کوی دانشگاه تهران تهیه شده است، قرائت کنند. رسیدگی به اتهام مهاجمان پیش کش!

تاجزاده در پایان این مصاحبه گفت: در سال های گذشته جای آزادی مطبوعات و آزادی در دانشگاه ها را کرسی های آزاداندیشی گرفته است. بعید نمی دانم در آینده نیز کرسی انتخابات آزاد جایگزین آزادی انتخابات شود. اگرچه این روش دیگر نخ نما شده و پاسخگوی ایران امروز نیست.

در پایان این عضو شورای مرکزی احزاب مشارکت ایران اسلامی و مجاهدین انقلاب اسلامی، ضمن تبریک به مردم مصر و به ویژه جوانان این کشور که به شکل کاملا مدنی خواست و اراده خود را مبنی بر بازگشت نظامیان به پادگان ها با جدیت پی گیری می کنند، حاکمیت اسلام دموکراتیک در کشورهای عربی و اسلامی را اجتناب ناپذیر دانست و تأکید کرد که اسلام طالبانی دیگر هیچ گونه شانسی برای بروز و ظهورو حاکم شدن در جهان اسلام ندارد و در کشور ما نیز که نه به لحاظ فرهنگ کهن ایرانی و نه تمدن بزرگ اسلامی هیچ نسبتی با خشونت و جبر و دیگر آثار طالبانیسم ندارد، اقتدارگراها علیرغم تمایل قلبی و تلاش های همه جانبه خود برای استقرار نظام طالبانی، طرفی نخواهند بست. وی هم چنین نسبت معکوس ایران و کشورهای اسلامی متأثر از بهار عربی را که در دومی تلاش برای مشارکت عمومی مبنی بر رأی همه برای یکی است و در ایران با نابود کردن همه زمینه های مشارکت عموم، تحقق رأی یکی به جای همه و برای همه تبلیغ و دنبال می شود در حالی که ما اولین کشور منطقه و اسلامی بوده ایم که انتخابات آزاد را بعد از پیروزی بزرگ انقلاب مردم تجربه کرده ایم، موجب تأسف و تأثر دانست.

در ادامه پرسش و پاسخ با رسانه های سبز


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به emrooz-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به emrooz@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته