-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ آذر ۷, دوشنبه

Latest News from Iran Green Voice for 11/28/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



مادر مهدی محمودیان، زندانی سیاسی محبوس در رجایی شهر کرج می گوید، سلامتی زندانیان سیاسی رجایی شهر در خطر است.

مادر مهدی محمودیان با اشاره به خطراتی که سلامت زندانیان سیاسی رجایی شهر را تهدید می کند می گوید: "در بندی که آنها هستند چند تا از این ردیابهایی که زندانیان نتوانند گوشی و موبایل استفاده کنند گذاشته اند که دکترها گفته اند این دستگاهها سرطان زا است. الان تمام بچه هایی که در آن سالن و بند هستند بطور مرتب یا سرگیجه دارند یا دل درد و دل پیچه دارند. خود دکترهای پزشک قانونی هم می گویند این دستگاهها همه سرطان زا است. الان تا آنجایی هم که من خبر دارم از بچه ها تست سرطان گرفته اند. مثلا آقای صمیمی را برای آزمایش آورده اند و مشکوک به سرطان کبد است. بارها تقاضا دادیم که ترابخدا این دستگاهها را بردارید برای سلامتی بچه ها "خطرناک" است. اما متاسفانه گوش نمی کنند و توجهی نمی کنند. حالا شکنجه های جسمی که به آنها داده اند و می دهند هیچ، این دستگاهها هم سلامتی اشان را به خطر می اندازد و بیمارشان کرده است."

مهدی محمودیان روزنامه نگار و فعال حقوق بشر که افشای جنایات کهریزک را درکارنامه خود دارد، چندی پیش به علت وخامت شرایط جسمانی از زندان رجایی شهر به بیمارستان انتقال یافت و پس از عمل جراحی مجددا به زندان رجایی شهر بازگردانده شد. این در حالی است که او باید دوران نقاهت خود را در شرایط مناسب و خارج از زندان بگذراند اما تاکنون دوندگی های خانواده او برای مرخصی به نتیجه نرسیده است.

فاطمه الوندی مادر مهدی محمودیان در خصوص آخرین وضعیت فرزندش به "جرس" می گوید: "روز پنج شنبه پدرش با او ملاقات داشت که شکر خدا حالش بهتر بود و از قرنطینه به بند منتقل شده بود. خودش برای اینکه ما نگران نشویم می گوید حالش خوب است اما با توجه به شرایط زندان و ناراحتی جسمانی اش می دانم برای ما این را می گوید و شرایط خوبی ندارد و نیاز به مرخصی و استراحت کامل دارد تا دوران نقاهت خود را در منزل با آرامش بگذراند. شکر خدا سرگیجه و بی هوش شدنش در حال حاضر با داروهایی که دکترها داده اند برطرف و فشار خونش هم تنظیم شده ، اما خود دکترها هم گفتند اگر در هوای آزاد نگهداری نشود و در فضای بسته و غیربهداشتی بماند امکان برگشتن آن ناراحتی ها زیاد است. شرایط زندان را هم که می دانید چه جوری است و شرایط خوبی ندارد مگر اینکه خود بچه ها و همبندی ها به هم برسند."

مادر این روزنامه نگار اصلاح طلب با اشاره به "محرومیت" فرزندش از حقوق اولیه یک زندانی سیاسی ادامه می دهد: "برای مرخصی هم دوباره تقاضا دادم و دو روز پیش که به دادسرا رفته بودم گفتند دادستان دارد پرونده را بررسی می کند و هنوز نتیجه آن مشخص نیست. حالا امیدواریم با توجه به شرایط مهدی، آقای دادستان لطفی کنند و با مرخصی وی موافقت کنند. الان بیشتر از 26 ماه است که مهدی در زندان است و در این مدت حتی از یکساعت مرخصی هم استفاده نکرده است. این در حالی است که مهدی بخاطر شرایط جسمانی بخصوص عمل جراحی که انجام داده به مرخصی نیاز مبرم دارد. تلفن ها و ملاقات حضوری هم که همچنان قطع است."

محمودیان پیش از انتقال به بیمارستان در اعتراض به استفاده از پایبند و دستبند خطاب به دادستان نوشته بود: "در اثر شكنجه‌هاي غير انساني دربند 209 وزارت اطلاعات، دچار عفونت ريه شده و بعد از انتقال به بند 350 اوين چندين بار دچار حملات تنفسي شده‌ام، به‌گونه‌اي كه مسئولين بهداري زندان اوين درخواست اورژانسي اعزام به بيمارستان را به دفتر شما ارسال نموده‌اند و شما بعد از 7 ماه در مهرماه سال 89 اجازه اعزام به بيمارستان را صادر فرموديد كه ديگر نوشداروي بعد از مرگ سهراب بود. به گواهي پزشكي قانوني كه نزد شما است، قسمت‌هايي از حجم ريه‌ام را به خاطر عدم رسيدگي به موقع از دست داده‌ و بايد تا آخر عمر از اسپري براي تنفس استفاده كنم.... همه اینها درحالی‌ست که بیش از دو سال از محکومیت خود را گذرانده‌ام و حتی یک دقیقه هم به مرخصی نرفته‌ام و در بیش از بیست ماه از این مدت حتی از حق تماس تلفنی نیز محروم بوده‌ام و به طور کاملا غیرقانونی و بدون هیچ حکم قضایی بیش از هیجده ماه است که به زندان رجایی‌شهر تبعید شده‌ام. گفتن از ظلم و ستمی که بر من و تمام دوستان در بندم رفته دیگر تکراری شده است و گویا در جمهوری اسلامی دیگر گوشی برای تظلم‌خواهی ملت ایران نیست که اگر با ورودم به زندان این ظلم‌ها را نمی‌دیدم، اگر این فشارها و شکنجه‌ها را نمی‌کشیدم و لمس نمی کردم به راهی که آمده‌ام شک می کردم."

مهدی محمودیان، در 25 شهریور سال 88 در جریان بازداشت‌های گسترده روزنامه‌نگاران و فعالین سیاسی بعد از انتخابات ریاست جمهوری بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. او نزدیک به سه ماه را در انفرادی و تحت بازجویی های سنگین قرار گرفت و نهایتا در دادگاههای غیرقانونی به پنج سال حبس تعزیری محکوم گردید و بطور غیرقانونی به زندان رجایی شهر تبعید گردید.

خانم الوندی با تاکید بر ضرب و شتم فرزندش در زندان اضافه می کند: "در عمل جراحی که بر روی مهدی انجام دادند یک قسمت از روده اش را برداشته اند و علت آن هم بخاطر اعتصاب غذا و ضربه هایی است که در زندان به او می زدند. همبندی هایش می گفتند مهدی را مثل توپ فوتبال بلند می کردند و او را به دیوار می زدند....من حتی تا زمانیکه می خواستند عملش کنند از این مشکلات جسمانی اش خبر نداشتم و مهدی هم که می داند من غصه می خورم و گریه می کنم مشکلاتش را به من نمی گوید. از دکترها و پرستارها شنیدم که بخاطر ضربات و کتکهایی که در زندان به او زدند و اعتصاب غذایی که کرده بود قسمتی از روده اش را برداشته اند. علاوه بر آن گفتند مشکوک به سرطان هم است که واقعا ناراحت شدم و اعصابم خراب شده است اما مهدی گفت نگران نباش و بخدا توکل کن و پرستارها هم گفتند انشالله ناراحتی هایش برطرف می شود."

چندی پیش مهدی محمودیان و دیگر زندانیان سیاسی رجایی شهر، ضمن تاکید بر مواضع خود، خواستار اعزام نماینده جامعه جهانی برای رسیدگی به وضعیت حقوق بشر در ایران شده بودند. زندانیان سیاسی زندان گوهردشت کرج در این بیانیه تصریح کرده بودند که وضعیت سیاسی حاکم بر کشور و شرایط ظالمانه حاکم بر محاکم قضایی و فرایندهای بازجویی و محدودیتهای زندانهای ایران به نقطه ای رسیده است که بر جامعه بین المللی بویژه دبیرکل سازمان ملل "واجب" است تا هرچه زودتر نماینده ای برای رسیدگی به وضعیت حقوق بشر در ایران اعزام نماید تا از طریق گفتگو با نمایندگان دگراندیشان سیاسی و اعتقادی و همچنین بازدید از زندانها و گفتگو با خانواده های ستمدیدگان در سالهای گذشته،بویژه جانباختگان حوادث اخیر گزارشی تهیه کرده و آنرا به نهادهای بین المللی اعلام نماید.

این مادر رنج کشیده سخنان خود را اینگونه به پایان می برد: "تنها چیزی که ما را شاد می کند روحیه "عالی" مهدی است و زمانیکه ما ابراز نگرانی و ناراحتی می کردیم او به ما دلداری می داد که نگران نباشید خدا پشتیبان ماست و همانطور که تا الان ما را تنها نگذاشته تا آخر هم ما را یاری می کند."

 


 


یک روز پس از آنکه تاریخ برگزاری انتخابات برای جایگزینی رئیس جمهوری یمن اعلام شده است، علی عبدالله صالح از عفو عمومی "خاطیان" خبر داد.
رسانه های دولتی یمن به نقل از رئیس جمهور این کشور گفته اند که این عفو عمومی شامل حال تمام کسانی می شود که در جریان اعتراضات اخیر در یمن، دچار خطاهایی شده اند.

اما رئیس جمهوری یمن کسانی را که قصد کشتن او را داشته اند مورد عفو قرار نداده است.
یکی از سخنگویان مخالفان علی عبدالله صالح ضمن رد اظهارات او گفت که چون بر اساس توافق انتقال قدرت که آقای صالح آن را امضا کرده، قدرت اکنون به نخست وزیر منتقل شده است، آقای صالح دیگر حق اتخاذ چنین تصمیم هایی را ندارد.


 


چهار عضو زندانی نهضت آزادی ایران به بازپرسی مستقر در محل زندان اوین احضار و بازجویی شده اند. همزمان گزارش ها حاکی از افزایش فشارها بر علی پورسلیمان، معلم زندانی، و وخامت حال جسمانی مادرش است.

به گزارش کلمه، محسن محققی، محمد فرید طاهری قزوینی، امیر خرم و عماد بهاور چهار زندانی سیاسی هستند که به خاطر امضای نامه ای با عنوان نامه ۱۴۳ فعال سیاسی خطاب به سید محمد خاتمی، رییس جمهور پیشین کشورمان، که چندی قبل در سایتهای خبری منتشر شد، بازجویی و تهدید شده اند.

این چهار عضو نهضت آزادی که از امضا کنندگان نامه مذکور هستند، هم اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوین به سر می برند.

بازپرس شعبه سوم امنیت دادسرای زندان اوین ضمن بازجویی از این چهار عضو زندانی نهضت آزادی، از این زندانیان خواست که امضاهای خود را تکذیب کنند، اما این خواسته بازپرس با مخالفت این زندانیان سیاسی مواجه شد.

چندی پیش ۱۴۳ فعال سیاسی با نگارش نامه ای به سید محمد خاتمی، با اشاره به اینکه با گذشت بیش از سه ماه از تاریخ اعلام شرایط انتخابات، کوچکترین نشانه ای دال بر اراده حاکمان برای تامین شروط قانونی و انسانی برای شرکت در انتخابات ندیده اند، تصریح کردند: با توجه به ادامه حصر غیرقانونی آقایان مهندس میرحسین موسوی، حضرت حجت الاسلام مهدی کروبی و خانم زهرا رهنورد، ادامه بازداشت غیرقانونی بسیاری از فعالان سیاسی و اجتماعی و فقدان نهاد مستقل مجری و ناظر انتخابات، حداقل شرایط برای برگزاری انتخابات آزاد، سالم و عادلانه وجود ندارد.

افزایش فشارها بر علی پورسلیمان

خبری دیگر حاکیست، خبر انتقال ناگهانی علی پورسلیمان، معلم زندانی و فعال صنفی معلمان، از بند ۳۵۰ به بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات، مادر این زندانی سیاسی را دچار شوک عصبی و روانه بیمارستان کرد.

وقتی چند روز قبل مادر این فعال صنفی و مدنی مثل هر هفته صبح روز دوشنبه برای ملاقات با فرزندش به زندان اوین رفت، مسئولان سالن ملاقات اعلام کردند که وی به بند ۲۰۹ منتقل شده است. شنیدن این خبر و به یاد آوردن روزهایی که این معلم زندانی توسط بازجوها تحت فشار و شکنجه قرار گرفته، مادر این زندانی سیاسی را راهی بیمارستان کرد.

علی پورسلیمان پنج روز بعد از نقل و انتقالش، به دلایلی کاملا نامشخص دوباره از بند ۲۰۹ به بند ۳۵۰ بازگردانده شد. اما اطلاع از وضعیت جسمانی مادرش، وی را به شدت نگران کرده است.

علی پورسلیمان که سرپرستی از پدر و مادرش را نیز به عهده دارد، این روزها به شدت نگران حال آنهاست، چرا که در مدت بازداشتش والدین او بارها دچار حمله عصبی و راهی بیمارستان شده اند.

این عضو شورای مرکزی سازمان معلمان ایران در تاریخ یازدهم خرداد سال جاری بازداشت شد. او در هنگام بازداشت چنان مورد ضرب و شتم نیروهای امنیتی قرار گرفت که از ناحیه سر و ستون فقرات دچار آسیب های جدی شد، تا جایی که بلافاصله بعد از بازداشت به بیمارستان خاتم الانبیا منتقل و سپس از آنجا راهی بند دو الف متعلق به سپاه پاسداران شد. وی بعد از بازجویی به بند عمومی منتقل شد.

این معلم زندانی با اینکه بارها در نامه های متعدد خطاب به دادستان تهران و سایر مقامات قضایی درخواست مرخصی کرده اما تاکنون هیچ پاسخی دریافت نکرده است.

علی پورسلیمان، بعد از گذشت چهار ماه بازداشت غیرقانونی، و در حالی که برای او قرار کفالت صادر شده بود، توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس محکوم شد. این فعال صنفی معلمان در سال ۸۵ نیز به دلیل شرکت در تجمع های صنفی معلمان مقابل مجلس دو ماه زندانی بود.

وی هم اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوین نگهداری می شود.
 


 


حامد فروتن
سنگِ تمام جمهوری اسلامی برای هفته بسیج، همزمان با افزایش فشارهای بین المللی بر ایران، گویای ذهینت سیاستگذاران حکومتی در برخورد با تهدیدات است. ایران با برگزاری همایش ها و مانورهای پر سر و صدا برای نیروهای بسیجی و نمایش انواع و اقسام تجهیزات برای مقابله با دشمن خارجی و اعتراضات داخلی سعی دارد نشان دهد که از مسیر رفته بازنمی گردد. به نظر می رسد برخلاف گذشته که تهدید به حمله نظامی از سوی مقامات جمهوری اسلامی جدی گرفته نمی شد و یا اعمال محدودیت و تحریم بی اثر بشمار می رفت، این بار عکس العمل قابل توجهی از سوی ایران نسبت به این اقدامات نشان داده می شود. آنها فشارهای جهانی بر جمهوری اسلامی را تهدید ملت ایران تفسیر می کنند و از جانب مردم نوید پاسخی کوبنده را به دولت های غربی می دهند.
در اوضاع کنونی خبری از سیاست های دولت های پیشین جمهوری اسلامی نظیر تنش زدایی و اعتماد سازی در کار نیست. هر آنچه هست تحقق پیش بینی هایی است که در چند سال گذشته درباره تبعات افزایش حضور نظامیان در سیاست و تصاحب پست های حساس دولتی صورت می گرفت.
در مدت کوتاهی دو قطعنامه علیه ایران در زمینه های نقض حقوق بشر و فعالیت هسته ای این کشور صادر شده و این امر در کنار سیاست های محدود کننده که از سوی دولت های غربی اتخاذ شده خشم مسئولان جمهوری اسلامی را برانگیخته است. از چهارشنبه هفته گذشته که اخبار متعددی درباره تحریم های تازه ایران از سوی کشورهای اروپایی و ایالات متحده بر روی خروجی خبرگزاری ها قرار گرفت، لحن مقامات جمهوری اسلامی نسبت به این دولت ها تند و تیزتر شد. در حال حاضر نمایندگان مجلس طرح کاهش رابطه با انگلستان را پاسخ قاطعی به تصمیمات این کشور در خصوص ایران می دانند و از سوی دیگر بدنبال اقدامات دیگری بر علیه دولت هایی هستند که در اعمال تحریم و تصویب قطعنامه های جدید علیه ایران موثر بوده اند.
لندن در واکنش به گزارش تازه آژانس اتمی داد و ستد تمام موسسات مالی این کشور با سیستم بانکی ایران را قطع کرد. دولت انگلیس پیش تر دارایی متهمان «توطئه ترور» سفیر عربستان را مسدود کرده بود. در پی اعلام این تحولات بود که کانادا از تصمیم خود مبنی بر تحریم بانک مرکزی ایران خبر داد. علاوه بر این ایتالیا و فرانسه نیز از احتمال تحریم نفت ایران پرده برداشتند. در این باره نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهوری فرانسه خواهان توقف خرید نفت ایران شد. همچنین باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده در خصوص افزایش تحریم ها علیه تهران با تاکید بر اینکه «ایران، مسیر انزوای بین‌المللی را انتخاب کرده است» از جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از دست ‌اندکاران اصلی پولشویی در جهان نام برد. تحریم‌ های تازه آمریکا علیه ایران صنایع نفت و گاز و پتروشیمی ایران، موسسه‌های تحت نظارت نهاد ریاست‌جمهوری و خدمات و کالاهای پشتیبانی صنعت نفت ایران را شامل می‌شود. در این حال اتحادیه اروپا و کره جنوبی در حال بررسی وضع تحریم های جدیدی از جمله توقف خرید نفت از ایران هستند. پیش از اینکه موضوع تحریم نفت خام ایران از جانب برخی دولتها مطرح شود وزیر نفت دولت احمدی نژاد اعلام کرده بود که «اگر به کشور تعرض شود از نفت به عنوان سلاح استفاده خواهيم کرد.»
در این شرایط نخستین واکنش عملی ایران به افزایش محدودیت ها و تهدیدات غرب، تصمیم به کاهش روابط با انگلستان بود. به گفته کاظم جلالی در اقدام بعدی طرح یک فوریتی تحریم ۲۶ مقام آمریکایی در مجلس بررسی خواهد شد. با این وجود در همین حال که نمایندگان سرگرم تصویب طرح کاهش روابط با انگلیس بودند، مهدی سنایی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس به ایلنا گفت: «رئیس گروه پارلمانی دوستی روسیه با ایران با یک هواپیمای اختصاصی وارد تهران می‌شود.» به نظر می رسد ایران حساب ویژه ای بر روی روسیه برای دور زدن تحریم ها و استفاده از جایگاه این کشور در شورای امنیت سازمان ملل متحد باز کرده است.

 

مسئولیت نمادین برای موضع گیرهای تبلیغاتی
اما تنها محل نزاع ایران با جامعه جهانی در موضوعات اقتصادی و تحریم ها خلاصه نمی شود. مجمع عمومی سازمان ملل اخیرا با تصویب قطعنامه ای وضعیت حقوق بشر در ایران را محکوم کرد. محمدجواد لاریجانی از جمله کسانی است که در هفته های اخیر اظهارات متعددی درباره فشارهای غرب و از جمله تصویب قطعنامه حقوق بشری صورت داده است. او در گفت و گویی در شبکه «پی بی اس» خطاب به مجری برنامه که از وی درباره ضرورت اطمینان بخشی ایران به جامعه جهانی در خصوص برنامه هسته‌ای سوال پرسیده بود، گفت: «در یک مصاحبه، آقایی از من سوال کرد که چرا شما همه کشور را برای بازرسی باز نمی‌گذارید. چنین چیزی برای یک کشور بزرگ چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ به مزاح من به او گفتم که آنها می‌توانند از رختخواب من شروع کنند.»
اظهارنظرها و دیدگاههای لاریجانی غالبا با استقبال رسانه های اصولگرا مواجه می شود. مواضع او که جایگاه دبیری ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی را در اختیار دارد بر علیه احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر معروف است. لاریجانی در چند روز گذشته بارها از وضعیت حقوق بشر در ایران دفاع کرد و قطعنامه کمیته شورای حقوق بشر مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره  ایران را «تمسخر آمیز» خواند. وی گفت: «مفاد این قطعنامه قطعا بی پایه و اساس است و اتهامات شرم آور و ساختگی و کاملا تمسخر آمیزی در آن مطرح شده است.» بدین ترتیب می توان گفت که نقش دبیر ستاد حقوق بشر ایران بیش از هر چیز مواجهه تبلیغاتی و یاری رساندن به موج سازی رسانه های اصولگرا از طریق ابراز مواضع خاص در برابر دولت های اروپایی و آمریکاست تا آنکه در جهت تضمین رعایت حقوق بشر در جمهوری اسلامی باشد.

مجمع نظامیان در تصور مشت پولادین
علاوه بر اینها با اوج گیری تهدیدات علیه ایران به‌ویژه در حوزه نظامی، آیت الله خامنه ای شخصا وارد میدان شد و اعلام کرد: «هر تجاوزی را با سیلی محكم و مشت پولادین ملت بزرگ ایران پاسخ خواهیم داد.» وی چندی پیش در مراسم تحلیف و دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری ارتش تاكید كرد: «دشمنان بخصوص آمریكا و دست ‌نشاندگانش و رژیم صهیونیستی بدانند، ملت ایران اهل تجاوز به هیچ كشور و ملتی نیست اما هرگونه تجاوز و حتی تهدید را با قدرت كامل و بگونه‌ای پاسخ خواهد داد كه متعرضان و متجاوزان را از درون متلاشی كند.»
پس از اظهارات رهبر جمهوری اسلامی، موج دوباره ای از واکنش های چهره های نظامی حکومت در مقابل تهدیدات غرب به راه افتاد. در همین راستا محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: «آمریکا به قدری ذلیل است که اگر جمهوری اسلامی حمله نظامی را آغاز کند؛ پاسخ نظامی نداده و برای مذاکره التماس می کند.» فرمانده هوافضای سپاه پاسداران نیز تهدید کرد که در صورت هرگونه تهاجم به ایران سپر موشکی ناتو در ترکیه، اولین هدف ایران خواهد بود. یدالله جواني، دبیر پیشین کمیته سیاسی سپاه هم در اظهار نظری گفت: «اگر ما مورد تهاجم دشمن قرار بگيريم صرفا در موضع حركت‌هاي پدافندي در درون جغرافياي خود عمل نمي‌كنيم بلكه با عمليات آفندي مي‌توانيم ضربه متقابل را در درون خاك دشمن به دشمن وارد كنيم.»
حجم واکنش های این چنینی مقامات نظامی در مدت کوتاه نزدیک به دو هفته، قابل قیاس با گذشته نیست. گویا همانطور که سرلشکر محمد باقری، معاون اطلاعات و عملیات ستاد‌کل نیروهای مسلح می گوید ایران در استراتژی دفاعی اش تجدید نظر کرده و راهبرد «تهدید در برابر تهدید» را در پیش گرفته است.
شاید بدنبال اتخاذ همین تدبیر باشد که وزیر دفاع جمهوری اسلامی، اسرائیل را به گرفتن انتقام «کشتار کودکان بی دفاع» تهدید کرده است: «ایران و رزمندگان ما در رویارویی با آنها می توانند انتقام خون همه سالهایی را که ظلم کرده اند بگیرند و اگر آنها خود را برای چنین انتقامی آماده کرده اند جلو بیایند.»
به گزارش مهر، احمد وحیدی در رزمایش «فدائیان انقلاب جهانی اسلام در ساحل خلیج فارس» با تاکید بر اینکه "ملت بزرگ ایران روحیه بسیجی" دارند، افزود: «آنهایی که ملت ایران را تهدید می کنند باید به چند سوال پاسخ دهند که خود را برای چند 10 هزار کشته آماده کرده اند، برای چه مدت نبرد خود را آماده کرده اند یک ماه یک سال یا چند سال، برای غرق شدن چند ناو در خلیج فارس آماده اند، آماده هستند در مقابل بسیج بایستند، آیا آماده اند انواع حملات و ضربات کوبنده را با انواع موشکها و اژدرها موشک زیرآبی و شناور تحمل کنند.» او می گوید اسرائیل باید خود را آماده مقابله با 150 هزار موشک ایران کند.
در این بین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران که تا پیش از این کمتر اظهارنظرهایش رسانه ای می شد با اشاره به اینکه "آزموده را آزمودن خطا است و شیشه را که بشکنید، تیزتر می‌شود"، گفت: «تهدید کردن این ملت پس از 30 سال، حماقت است. این تهدید نیست، کمک به شوق قدیمی (شهادت) است؛ برای فرزند دورافتاده از مادر، هزاران نفر در شوق شهادت اشک می‌ریزند.»

 

 

تاخت و تاز کاغذ پاره ها
در میانه ابراز وجود مقامات نظامی ایران در برابر دولت هایی که از سوی آنها دشمن قلمداد می شوند، چهره های سیاسی نیز همچون مسئولان نظامی با زبان تهدید سخن گفتند. در این رابطه رئیس مجلس گفته است: «اگر رژیم صهیونیستی خواهان حضور روی ویلچر است، تهدیداتش را عملی کند.» علی لاریجانی همچنین پس از تصویب طرح کاهش سطح روابط ایران با انگلستان هشدار داد که این اقدام «اول کار» خواهد بود و مجلس همچنان رفتار این دولت را «رصد» می کند. وی پیش از این نیز اعلام کرده بود که ایران در روابط خود با کشورهای حامی تحریم تجدیدنظر می‌کند.
با این وصف موضع محمود احمدی نژاد نیز تا حدی قابل پیش بینی بود. او که به نظر می رسد همچنان به قطعنامه ها همچون «کاغذ پاره» می نگرد در گفت و گو با شبکه جام جم گفت: «تمامي بازي‌هاي سياسي و توطئه دشمنان به خاطر جلوگيري از پيشرفت ملت ايران است، اما اگر در نقطه مقابل دشمنان در داخل كشور منسجم، همدل و متحد بوده و در راه رسيدن به پيشرفت تلاش كنيم، آن‌ها هرگز نمي‌توانند اقدامي عليه ايران انجام دهند.» وی با اشاره به اينکه "كساني كه در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي هستند دچار فقدان تحليل درست بوده و مدام براي خود محدوديت ايجاد مي‌كنند"، خاطرنشان كرد: «جمهوري اسلامي ايران بارها اعلام كرده كه آماده گفت‌وگو و همكاري با آژانس است اما آن‌ها همواره به دنبال موضع تقابل عليه ملت ايران بوده‌اند.» احمد نژاد مدعی شد: «آنقدر متقاضی برای معامله کردن با ایران هست که باید در صف بایستند.»
tahdid.jpg

رسانه های اصولگرا در تکاپوی کشف «لانه جاسوسی»
در این میان سیر تحلیل های رسانه های اصولگرا نیز درخور توجه است. این رسانه ها غالبا در پی مهیا کردن یک «لانه جاسوسی» دیگر برای هواداران دهه 90 نظام هستند. در چند روز گذشته این عبارت بارها در خصوص سفارتخانه انگلستان در ایران در مطالب سایت ها و روزنامه های حکومتی بکار گرفته شده است. به عنوان نمونه خبرگزاری فارس نوشت: «توطئه‌ آفرینی ‌های سفارت انگلستان در ایران که در فتنه ۸۸ نمود عینی پیدا کرد، نشان داد این سفارتخانه با لانه جاسوسی آمریکا که در سال ۱۹۷۹ به تصرف دانشجویان انقلابی ایران تسخیر شد، تفاوتی ندارد.» همچنین روزنامه جوان همچون که فارس از رسانه های نزدیک به سپاه پاسداران است با این درخواست از مسئولان که «اين جاسوس‌خانه را هم تعطيل كنيد» به تهییج نمایندگان برای تصویب طرح کاهش روابط با انگلستان و اخراج سفیر این کشور از تهران پرداخت. با این وجود در تحولات اخیر سیاست های ایران در برابر فشارهای جهانی روزنامه جمهوری اسلامی موضع معتدل تری اتخاذ کرد. سرمقاله نویس این روزنامه از مقامات حکومتی خواسته است درباره اثرات تحریم ها با مردم «صادق» باشند. این روزنامه تصمیم گیران را به «پرهیز از ساده اندیشی» در این ارتباط دعوت کرد.

 


 


فرمان فتحعلیان، خواننده ایرانی می گوید که در اواخر تابستان به او اعلام کرده اند که نمی تواند فعالیت صحنه ای داشته باشد و صدایش از هیج رسانه ای پخش نمی شود.
آقای فتحعلیان در گفت و گو با خبرگزاری ایلنا گفته است: "اگر حکم ممنوع الکار بودن من لغو نشود، مجبور هستم بروم و در آژانس مسافرتی کار کنم چرا که کار دیگری بلد نیستم."

این خواننده موسیقی پاپ در پاسخ به این پرسش که آیا محدودیت ها علیه او به دلیل ظاهرش که شبیه دراویش است اعمال می شود یا خیر؟ گفت: "معلوم نیست. شاید هم اینگونه باشد. آنچه مهم است اینکه من درویش نیستم، اما شخصیت حضرت علی را از نظر شخصی دوست دارم."
آقای فتحعلیان گفت که این ماجرا را از حراست وزارت فرهنگ و ارشاد و همچنین مدیران فرهنگی پیگیری کرده است اما هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده است.
از سوی دیگر محمد میرزمانی، مدیر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جواب سوال خبرنگار ایلنا در این مورد گفته است: "در پی رفع ممنوعیت این خواننده هستیم و به زودی این قضیه حل خواهد شد."
موسیقی فرمان فتحعلیان نوعی تلفیق موسیقی عرفانی و پاپ ایرانی است.
آقای فتحعلیان همچنین در موسیقی خود اشعار زیادی را در ستایش حضرت علی، امام اول شیعیان اجرا می کند.
مدیر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد در شهریور ماه امسال از تهیه آیین‌نامه‌ای برای صدور مجوز کنسرت و آلبوم در آینده نزدیک خبر داده بود.
آقای میرزمانی همچنین "داشتن گروه‌های درجه یک، پرداختن به موسیقی ایرانی و استفاده از اشعار غیرعاشقانه و عرفانی" را از مهمترین شروطی اعلام کرد که برای دادن مجوز اجرای صحنه‌ای درنظر گرفته شده است.
این درحالیست که در سال های اخیر، تعدادی از گروه ها و خوانندگان ایرانی موفق به دریافت مجوز برگزاری کنسرت در تهران یا شهرستان ها نشده اند یا مجوز آنها پس از صدور و پیش از برگزاری کنسرت، لغو شده است.


 


دولت لندن می گوید واکنشی قاطعانه به اخراج سفیر خود از تهران نشان خواهد داد.
امروز نمایندگان مجلس ایران با ۱۷۹ رأی موافق، ۴ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع، کلیات طرح دو فوریتی کاهش روابط با بریتانیا را مورد تصویب قرار دادند.

به گزارش تارنمای بخش فارسی بی بی سی، این حرکت واکنشی است به همکاری های بریتانیا با جامعه جهانی و آمریکا که در راستای اعمال فشار بر سر برنامه هسته ای ایران و بخاطر عدم متابعت تهران از قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد صورت می‌گیرند.

به موجب این مصوبه سطح روابط اقتصادی دو کشور به "حداقل ممکن" می رسد، روابط دیپلماتیک به سطح کاردار تقلیل می یابد و سفیر بریتانیا پست خود در تهران را ترک خواهد کرد. به موجب این مصوبه، ایران هم سفیر خود از لندن را فراخواهد خواند.
وزارت خارجه بریتانیا امروز بلافاصله به مصوبه مجلس ایران واکنش نشان داد.
در یک اطلاعیه منتشره از سوی وزارت خارجه بریتانیا، اقدام ایران برای کاهش روابط دیپلماتیک، اقدامی "تاسف آور" توصیف شده است. در این اطلاعیه آمده است که "این اقدام غیرموجه به رژیم ایران جهت مقابله با انزوای فزاینده اش یا پاسخگویی به نگرانی های بین المللی و وضعیت حقوق بشر کمکی نخواهد کرد".

در ادامه این بیانیه آمده است که "اگر حکومت ایران در راستای عملی کردن چنین تصمیمی حرکت کند ما پس از رایزنی با شرکای بین المللی خود واکنش قاطعانه ای به این حرکت نشان خواهیم داد".
یک سخنگوی وزارت امور خارجه بریتانیا چند روز پیش در واکنش به تصمیم مجلس ایران به بی بی سی فارسی گفته بود "ما معتقدیم که حفظ تماس مستقیم دو کشور در سطح بالا، به ویژه در زمان های حساسی مثل حالا ضروری است". اما ظاهرا دیدگاه مجلس و سایر محافل حکومتی ایران در جهت کاهش روابط با لندن به نشانه تنبیه بریتانیا بخاطر همراهی با تحریم هاست.
علی لاریجانی رئیس مجلس ایران گفته است که کشورهایی که با تحریم های ایران همراهی می کنند باید منتظر واکنش تهران باشند.
نمایندگان مجلس چهار روز پیش، دو فوریت طرح کاهش روابط با بریتانیا را با ۱۶۲ رای موافق در مقابل ۵ رای مخالف به تصویب رسانده بودند.
در جریان بررسی دوفوریت طرح، علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس، این اقدام را واکنشی به تحریم بانک مرکزی ایران توسط دولت بریتانیا دانسته بود.
در حال حاضر دومینیک جان چیلکات، سفیر بریتانیا در ایران است که جانشین سایمون گس به این سمت منصوب شده و یکماه از آغاز بکار وی در تهران می‌گذرد.


 


مدیرکل تشریح و صحنه جرم سازمان پزشکی قانونی با اشاره به افزایش مرگ و میر کارتن خوابها در فصل زمستان، گفت:" نهادهای اجتماعی و حمایتی نظیر شهرداری و بهزیستی باید با پیش بینی امکانات و اقامتگاههای شبانه، از بروز چنین حوادثی جلوگیری کنند."

جابر قره‌داغی در گفتگو با مهر با بیان اینکه هر ساله با سرد شدن هوا، کارتن خوابها و بی خانمانهایی که در معرض سرمای شدید قرار می گیرند، دچار سرمازدگی و در برخی موارد با مرگ مواجه می شوند، گفت:" کارتن خوابها و بی خانمانها که عمدتا دارای اعتیاد به مواد مخدر یا بیماران روانی مزمن هستند، در خرابه های ساختمانی، پارکها یا حاشیه بزرگراهها و خیابانها زندگی می کنند که متاسفانه به علت اینکه سرپناهی ندارند جان خود را از دست می‌دهند."

وی افزود:" برای پیشگیری از بروز سرمازدگی کارتن خوابها، نهادهای اجتماعی و حمایتی نظیر شهرداری و بهزیستی باید با پیش بینی امکانات و اقامتگاههای شبانه، از بروز چنین حوادثی جلوگیری کنند."

وی تاکید کرد:" همچنین شهروندان تهرانی در صورت مشاهده کارتن خوابها در اطراف محل زندگی خود، برای پیشگیری از سرمازدگی و مرگ این افراد، می توانند با شماره های 137 (شهرداری) و 123 (اورژانس اجتماعی بهزیستی) تماس بگیرند و مراتب را به شهرداری یا بهزیستی اعلام کنند."


 


قیمت سکه که از نخستین روز هفته جاری سیر صعودی گرفته‌است امروز هم با افزایش روبرو شد.

روز یکشنبه قیمت سکه به ۶۲۵ هزار تومان رسید، در حالی‌که روز گذشته قیمت سکه طرح قدیم در میانه روز تا ۶۲۷ هزار تومان بالا رفت و در پایان روز بر روی قیمت ۶۲۳ هزار تومان تثبیت شد.

این نوسان البته امروز با افزایش قیمت تا ۶۲۵ هزار تومان ادامه پیدا کرده است، این در حالی‌ست که به دلیل تعطیلات پایان هفته بازار جهانی(روزهای شنبه و یکشنبه) قیمت طلا از روز پنج شنبه بر روی ۱۶۸۰ دلار در هر اونس ثابت مانده‌است.

دلیل افزایش قیمت سکه در بازار داخلی، افزایش قیمت دلار ارزیابی می‌شود، که در معاملات روز شنبه بین ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۵ در نوسان است. روند تغییرات قیمت باعث شده تفاوت بین قیمت واقعی سکه و قیمت مبادلاتی آن در بازار داخلی در حدود ۲۰ هزار تومان افزایش پیدا کند.

روز یکشنبه نرخ دلار در بازار آزاد ایران  ابتدا هزار و ۳۷۵ تومان بود که تا ظهر امروز به هزار  ۳۶۷ تومان نزول کرد.

همچنین قیمت هر اونس طلا امروز هزار و ۶۸۲ دلار، هر مثقال طلای ۱۷ عیار ۲۴۲ هزار و ۳۰۰ تومان، هر مثقال طلای ۱۸ عیار ۲۵۷ هزار و ۷۰۰ تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۵۵ هزار و ۹۰۰ تومان شد.

در بازار بورس هم اوج ریزش ارزش شاخص بورس اوراق بهادار تهران امروز و با سقوط ۴۱۱ واحدی شاخص و نزدیک شدن آن به کانال ۲۳ هزار واحدی رقم خورد.

آغاز حرکت منفی شرکتها از هفته گذشته و افت شدید قیمت سهم باعث شد تا هر روز به میزان قابل توجهی از ارزش شاخص بورس و ارزش بازار سرمایه کاسته شود تا جایی که امروز شاخص کل بورس با سقوط ۴۱۱ واحدی به مرز ۲۳ هزار واحد نزدیک شد و ارزش بازار سرمایه نیز به ۱۱۴ هزار میلیارد تومان رسید.

شاخص کل بورس که در روز اول آذر ماه وارد کانال ۲۴ هزار واحدی شد، شش روز بعد از آن حدود هزار واحد از ارزش خود را از دست داد و در آستانه پرتاب شدن به کانال ۲۳ هزار واحدی قرار گرفت.این در حالی است که اگر سیر نزولی شاخص بورس در روزهای آینده هم تکرار شود و به عدد ۲۳ هزار و ۷۵۶ واحدی ابتدای سال برسد، میانگین بازدهی سرمایه گذاران در این سال به صفر خواهد رسید.

 


 


حفاری غیرمجاز و پارگی فیبرنوری ارتباطات تلفن همراه در شهر پرند را قطع کرده است.

مدیر روابط عمومی شرکت مخابرات استان تهران دراین‌باره به فارس گفت:" در زمینه ارتباطات تلفن همراه، به علت حفاری غیرمجاز، فیبرنوری پاره شده که این فیبر ارتباطات تلفن همراه پرند را منتقل می‌کرده است."

به گفته پوراکبری مشکلی در ارتباطات تلفن ثابت در شهر پرند وجود نداشته و ارتباطات ثابت این شهر هم اکنون بدون اختلال برقرار است.

وی افزود:" پارگی فیبر تا روز آینده رفع و ارتباطات تلفن همراه شهر پرند مانند سابق برقرار خواهد شد."


 


کارشناسان میراث فرهنگی می‌گویند که در عملیات استحکام بخشی قلعه فلک‌الافلاک، روش درستی به کار گرفته نشده است و اگر این روش ادامه پیدا کند، مشکلات متعددی برای بنا به وجود می‌آید. حتی امکان دارد مانند یک زلزله کوچک عمل کند و یک بخشی از قلعه فرو بریزد.

خبرگزاری میراث فرهنگی دراین‌باره نوشت:" اگر عملیات استحکام بخشی قلعه کم نظیر فلک الافلاک یا دژ شاپور خواست به همین شیوه‌ کنونی، ادامه پیدا کند با مشکلات اساسی رو به رو شده و در صورت ادامه این عملیات، ترک‌های مویی که اکنون در بدنه آن ایجاد شده در بلند مدت عمیق‌تر و باعث فروریزی بخش‌هایی از قلعه می‌شود."

هرچند علی سجادی، مدیر پایگاه فلک الافلاک به این خبرگزاری گفته‌است که استحکام بخشی قلعه فلک الافلاک، در نوع خود کم نظیر است.
اما کارشناسان معتقدند، چون قلعه فلک افلاک روی کوه قرار دارد و کوه دارای لایه‌های خاکی است که در طول چند صد سال به ثبات رسیده‌اند، در این عملیات بخش‌های مختلفی از کوه برای کلاف‌کشی بتون شکافته می‌شود. اگر این روش ادامه پیدا کند، مشکلات متعددی برای بنا به وجود می‌آید. حتی امکان دارد مانند یک زلزله کوچک عمل کند و یک بخش از قلعه فرو بریزد.

این کارشناسان معتقدند که این حفره‌های ایجاد شده باعث می‌شوند که آب های سطحی و نزولی هنگام زمستان در عمق خاک نفوذ پیدا کند و به تدریج پایه‌هایی که بنا بر اساس آن استوار شده است را سست کند. یکی از مسایلی که مطرح است، این است که این قلعه بنایی است با شالوده سنگ و ملات آهک. چگونه می‌شود که زیر این بنا را سوراخ کنند و نوعی از استحکام بخشی که به عملیات "سبدی" معروف است را، در آن به اجرا بگذارند.

بر اساس گزارش میراث فرهنگی، مشاهدات نشان می‌دهد که هم اکنون در پیکر قلعه به دلیل این اقداماتی که تا کنون انجام شده، ترک‌های مویی به وجود آمده‌است.

پروژه پایگاه قلعه فلک الافلاک لرستان به دلیل اهمیت آن، در سال 68 راه اندازی شد و بعد از چهار سال، پایگاه ملی برای آن راه‌اندازی شد.
استحکام بخشی فلک الافلاک همچنان از سوی بسیاری از مرمتگران زیر سوال است. همچنین براساس برخی اخبار هزینه ایجاد چهار پشت‌بند یک میلیارد و 200 میلیون بوده که به نظر می‌رسد هزینه‌های صرف شده بسیار بیشتر از اقدامات انجام شده است.

 


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به irangreenvoice-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به irangreenvoice@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته