-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ آذر ۳, پنجشنبه

Latest News from Koocheh for 11/24/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



خبر / رادیو کوچه

روز پنج‌شنبه، 24 نوامبر، اتحادیه عرب به دولت سوریه ۲۴ ساعت مهلت داده که به یک هیت از ناظران این اتحادیه برای بررسی اوضاع در این کشور اجازه ورود صادر کند، در غیر این صورت با تحریم‌هایی روبه‌رو خواهد شد.

به گزارش الجزیره، وزاری خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب طی دیداری در قاهره، پایتخت مصر اعلام کردند که اگر سوریه از دادن اجازه ورود به این هیات خودداری کند، بخش‌های اقتصادی این اتحادیه در نشست روز شنبه خود در مورد تحریم‌های دولت سوریه رای‌گیری خواهند کرد.

این تحریم‌ها احتمالا شامل توقف پروازها به سوریه و توقیف اموال و دارایی‌های این کشور خواهد بود.

اطلاعیه وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب، همزمان با افزایش فشارهای بین المللی به سوریه برای توقف کشتار فعالان و معترضان مخالف حکومت بشار اسد، منتشر شده است.

 بیشتر بخوانید:

«بررسی تحریم‌های سوریه توسط اتحادیه عرب»


 


شراره سعیدی/ رادیو کوچه

جبهه ملی در بسیاری از موقعیت‌‌های خطیر تاریخی با سهل‌‌انگاری و خودمشغولی فرصت‌‌های طلایی را از خود و ایرانیان گرفته است. آنان با داشتن حمایت‌‌های مردمی و بعضن حتا مذهبی نتوانستند به علت عدم قاطعیت از امکان‌‌های بسیارشان استفاده کنند. حکومت‌‌های پس از کودتای 28 مرداد در غیاب احزاب سیاسی و مطبوعات آزاد، مسبب دوره‌‌ای از فساد سیاسی-‌‌ اداری، حیف و میل ثروت‌‌های ملی و بن‌‌بست سیاسی‌‌ـ اجتماعی شدند که در نهایت به بحران سال‌‌های 1339ـ 1342 انجامید. در این سال‌‌ها که سومین دوره فعالیت‌‌های علنی سیاسی پس از استقرار نظام مشروطه در ایران به شمار می‌‌آید همه نیروهای خفته و سرکوب شده سیاسی، از جمله نیروهای وابسته به جبهه ملی ایران، جز نیروهای چپ وابسته یا متمایل به حزب توده، به نسبت‌‌های مختلف، در عرصه سیاسی فعال شدند. هواداران جبهه ملی نیز، به امید مشارکت در انتخابات آزاد و تحصیل قدرت سیاسی از راه برگزاری انتخابات، تشکل یافتند و حدود 45 ماه، از تیر 1339 تا اردی‌بهشت 1343، با نام جبهه ملی دوم، در صحنه سیاسی ایران فعالیت کردند.

در 23 تیر به دعوت دکتر غلام‌‌حسین صدیقی، آخرین وزیر کشور در دولت دکتر مصدق و هم‌‌راه وفادار او، هفده تن از شخصیت‌‌های سیاسی در منزل او جمع شدند و بر سر تشکیل سازمانی سیاسی، که بعدن جبهه ملی دوم نامیده شد، به توافق رسیدند. هدف‌‌هایی که اعلام کردند عبارت بود از: کسب آزادی‌‌های فردی و اجتماعی، استقرار حکومت قانونی ناشی از انتخابات آزاد و اتخاذ سیاست خارجی مستقل. اعلامیه این گروه در 30 تیر 1339 انتشار یافت. در مرداد 1339، غلام‌‌حسین صدیقی، عبدالحسین اردلان، باقر کاظمی، کشاورز صدر و مهدی بازرگان با وزیر کشور ملاقات کردند و رسمن از او خواستند به جبهه ملی اجازه داده شود نامزدهای خود را برای نمایندگی مجلس در مطبوعات معرفی کند. او قول مساعد داد، اما به قول‌‌اش عمل نکرد. در همان ماه، دانش‌‌جویان و دانش‌‌آموزان هوادار جبهه ملی، پس از سال‌‌ها وحشت و اختناق، تظاهرات پرشوری برپا داشتند. در شهریور 1339، شمار افرادی که به منزله شورای عالی جبهه بودند، بیش از سی تن شد که عده‌ای از آنان از رهبران سرشناس جبهه به شمار می‌‌آمدند. در 24 آذر 1339، چند تن از رهبران جبهه با جعفر شریف امامی، نخست‌‌وزیر وقت، درباره آزادی انتخابات، اجتماعات و مطبوعات گفت‌‌وگو کردند، اما به نتیجه‌‌ای دست نیافتند. در 10 بهمن، چهارده تن از رهبران جبهه برای اعتراض به فقدان آزادی انتخابات، پنج هفته در مجلس سنا متحصن شدند و با عده‌‌ای از رجال سیاسی، از جمله سناتور سیدحسن تقی‌‌زاده، گفت‌‌وگو کردند و این بار هم نتیجه‌‌ای عاید نشد. در این میان بسیاری از دانش‌‌جویان دانش‌‌گاه تهران، با سازمان‌‌دهی جبهه ملی، در 13 بهمن به تظاهرات خیابانی پرداختند. بازار هم تعطیل شد و روز بعد خودرو منوچهر اقبال، نخست‌‌وزیر سابق، را در محوطه دانش‌‌گاه تهران به آتش کشیدند.

در دی 1339، جان کندی از حزب دموکرات، به ریاست جمهوری آمریکا رسید. برنامه‌‌های اصلاحی وی، پس از حکومت جمهوری‌‌خواهان، که در کودتای 28 مرداد دست داشتند، به محاسبه ملی‌گرایان ممکن بود فشار تازه‌‌ای برای حکومت شاه باشد. در فروردین و اردی‌بهشت 1340، قدرت و محبوبیت جبهه ملی طی تظاهراتی به نمایش درآمد که عظیم‌‌ترین تظاهرات سیاسی پس از روی‌دادهای 1332 بود و موجبات سقوط حکومت شریف امامی و روی کارآمدن علی امینی را در اردیبهشت 1340 فراهم آورد.

در همان ماه، هشتمین همایش حزب ایران، در منزل شاپور بختیار و به ریاست الهیار صالح تشکیل شد. این حزب، ستون اصلی جبهه ملی دوم را تشکیل می‌‌داد و در شوراها و هیت‌‌های جبهه، اکثریت داشت. در 28 اردی‌بهشت 1340، در میدان جلالیه تهران اجتماع عظیم جبهه ملی، با شرکت جمعیتی که رقم آن را بین هشتاد تا یک‌‌صد و بیست هزار تن تخمین زده‌‌اند، برگزار شد که باتوجه به انتخاب امینی به نخست‌‌وزیری، نمایش دیگری از قدرت جبهه بود. این تجمع را الهیار صالح همه‌پرسی قلم‌‌داد کرده و در تاریخ مبارزات سیاسی ایران تا آن زمان بی‌‌نظیر دانسته است. تجمع علاوه بر نشان دادن قدرت و نفوذ و محبوبیت جبهه، نشانه‌‌هایی از اختلاف‌‌نظر رهبران جبهه را، نیز بروز داد که مخالفان از آن بهره می‌‌گرفتند. در پی برگزاری مراسمی به مناسبت سی‌‌تیر شماری از رهبران جبهه دستگیر شدند. شاه در 28 مرداد 1340، در اجتماعی از وابستگان دولت نطق مفصل و تندی کرد که واکنش آشکاری در برابر نیروهای به میدان آمده جبهه ملی بود. امینی نیازمند حمایت مردم و جبهه ملی بود، به ویژه آن‌‌که نظر شاه به او، به سبب روابط‌‌اش با آمریکاییان، مساعد نبود، ولی جبهه ملی، با اتخاذ سیاست نامشخص و متناقض در برابر امینی، به تضعیف او کمک کرد. در واقع، جناح‌‌های تندرو و میانه رو جبهه، درباره امینی دو نظر متفاوت داشتند که این خود سرچشمه تعارضات رفتار سیاسی جبهه در موقعیتی بسیار حساس بود. تجمع دانش‌‌جویان در دانش‌‌گاه تهران در بهمن 1340 که در اعتراض به سیاست دولت در زمینه انتخابات و هم‌‌دردی با دانش‌‌آموزان اخراجی برگزار شده بود به زدوخورد نیروهای نظامی با دانش‌‌جویان منجر شد. این یورش برنامه‌‌ریزی شده جبهه ملی را عملن رو در روی دولت امینی قرار داد و زمینه را برای حذف هر دو طرف از صحنه سیاسی، به سود شاه، فراهم ساخت.

در عین حال در رهبری جبهه شکاف انداخت و جناح‌‌بندی‌‌های داخلی و برخوردهای درونی را تشدید کرد. پانزده تن از اعضای شورای عالی جبهه ملی نیز دستگیر شدند. این دستگیری وسیع را حمله‌‌ای سنگین به قصد متلاشی نمودن جبهه از درون دانسته‌‌اند. روی‌‌دادهای بهمن 1340 از برخی جهات و نیز از حیث تاریخ جبهه ملی، نکات مبهم و نکاویده‌‌ای دارد. علی امینی در 27 تیر 1341 از نخست‌‌وزیری استعفا کرد و اسداله علم، سیاست‌‌مدار فرمان‌‌بردار و معتمدشاه، به نخست‌وزیری رسید. او از سوی شاه مامور شد با رهبران جبهه ملی تماس بگیرد و با جبهه به سازش برسد. علم حامل پیشنهادهایی بود، از جمله امکان هم‌‌کاری جبهه ملی با دولت، واگذاری چند سمت وزارت به رهبران جبهه، برگزاری انتخابات آزاد و واگذاردن انتخابات شهرهایی چون تهران، تبریز، اصفهان، مشهد و یزد به جبهه ملی. هم‌‌چنین این پیام شاه را به رهبران جبهه ملی رساند که به نظر عده‌‌ای، مناسب‌‌ترین شخص برای سرپرستی ولیعهد، الهیار صالح است. صالح پیشنهادهای علم را در شورای جبهه مطرح ساخت و شورا هم‌‌کاری جبهه را با دولت به تحقق سه شرط اصلی موکول کرد: اجرای کامل قانون اساسی، آزادی انتخابات در سراسر کشور، دخالت نکردن شاه در اموری که مطابق قانون در حیطه مسوولیت او نیست. این شرایط، در واقع همان اصول جبهه ملی بود و پس از اعلام آن‌‌ها، گفت‌‌وگو میان علم و سران جبهه قطع شد. هیت اجرایی جبهه ملی هم در آذر 1341 ماجرای مذاکرات را به اطلاع مردم رساند، البته شماری از اعضای اصلی جبهه با پاسخ جبهه موافق نبودند و هم‌‌کاری با دولت را به صلاح می‌‌دانستند که این امر نیز به اختلافات داخلی جبهه دامن زد. جبهه ملی دوم در فضایی بسیار پرتنش و تحت فشار درونی و بیرونی، نخستین همایش خود را به ریاست الهیار صالح، از 4 دی تا 11 دی 1341 در منزل حاج حسن قاسمیه برگزار کرد. کریم سنجابی  این همایش را از پرشکوه‌‌ترین و موثرترین اجتماعات سیاسی ایران خوانده است. به نوشته ورجاوند همایش از همان روز اول بر سر ماجرای حمله به دانش‌‌گاه اول بهمن 1340 متشنج شد. این روایت، اگر عینن با واقعیت مطابق باشد، نشان می‌‌دهد که روی‌‌دادهای بهمن 1340 از مشکلات درونی و حل نشده جبهه ملی و در نتیجه بسیار تنش‌‌زا بوده است‌. همایش با رای مخفی، 35 تن را به عنوان اعضای شورای عالی جبهه ملی ایران انتخاب کرد و یازده تن را به عنوان اعضای کمیسیون سیاسی و خط مشی برگزید که منشور جبهه ملی ایران را تنظیم کردند و در 8 دی به تصویب همایش رساندند. این کمیسیون بر اساس گزارش‌‌های سه کمیسیون امور سیاسی، امور اجتماعی و امور اقتصادی عمل می‌‌کرد. منشور جبهه ملی، دیدگاه‌‌های جبهه را در قلم‌‌رو امورسیاسی، اجتماعی، اقتصادی و سیاست خارجی نشان می‌‌داد.


 


خبر / رادیو کوچه

دولت فرانسه خرید نفت ایران را تحریم‌ کرده است. این کشور تا ماه ژوئیه امسال ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه نفت از جمهوری اسلامی خریده بود. سارکوزی پیش‌تر از آمریکا، کانادا، ژاپن و اتحادیه اروپا خواسته بود نفت ایران را تحریم ‌کنند.

 دولت فرانسه، پیشنهادی را که برای قطع خرید نفت جمهوری اسلامی به کشورهای دیگر داده بود، در سطح داخلی به مرحله اجرا در آورد. این خبر را برنارد والرو سخن‌گوی وزارت خارجه فرانسه روز پنج‌شنبه 24 نوامبر، در پاسخ به خبرنگاران اعلام کرد.

نیکلا سارکوزی رییس‌ جمهوری فرانسه به‌تازگی به کشورهای عضو اتحادیه اروپا، آمریکا، کانادا، ژاپن و سایر کشورها پیشنهاد کرده بود که برای تشدید فشار بر تهران، از خرید نفت ایران خودداری کنند.

سخنگوی وزارت خارجه، در سایت اینترنتی این وزارت‌خانه اظهار داشت: «قطع خرید نفت جمهوری اسلامی ایران، بخشی از اقداماتی است که فرانسه به شرکای خود پیشنهاد کرده است. ما در سطح ملی این کار را خواهیم کرد.»

هم‌زمان با اقدام دولت فرانسه، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسراییل، در یک کنفرانس خبری مشترک با امیل بوک هم‌تای رومانیایی خود، خواستار تحریم نفت و سیستم بانکی جمهوری اسلامی شد. وی تحریم‌های فعلی را کافی ندانست و گفت که برای مجبور ساختن جمهوری اسلامی به تعطیل برنامه‌های اتمی، باید خرید نفت ایران و دادوستد با «بانک مرکزی» هرچه زودتر قطع شود.

بیشتر بخوانید:

«با تشدید تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران مخالفیم»


 


خبر / رادیو کوچه

دو تن از ژنرال‌های ارشد مصر، روز پنج‌شنبه، 24 نوامبر، از مردم این کشور به خاطر کشته شدن معترضان در تظاهرات قاهره و دیگر شهرهای این کشور عذرخواهی کرده‌اند. این ژنرال‌ها با حضور در تلویزیون مصر به تمام مردم این کشور تسلیت گفتند.

از زمان آغاز دور جدید ناآرامی‌ها در مصر، این اولین بار است که اعضای شورای نظامی حاکم بر این کشور از مردم عذرخواهی می‌کنند.

این در حالی است که بر اساس اعلام مقام‌های مصری، انتخابات عمومی در این کشور از روز دوشنبه آغاز می‌شود.

تظاهرکنندگان مصری خواستار پایان یافتن حاکمیت نظامیان هستند. از زمان برکناری حسنی مبارک، رییس جمهوری سابق مصر، یک شورای نظامی زمام اداره امور این کشور را در دست دارد.

این ژنرال‌ها برای اولین بار از جانب کل نیروهای مسلح عذرخواهی کردند. آن‌ها هم‌چنین از مصری‌ها خواستند آن‌ها را با رژیم حسنی مبارک مقایسه نکنند. در حال حاضر مردم به شکل فزاینده‌ای مقام‌های شورای نظامی حاکم را با مقام‌های حکومت حسنی مبارک مقایسه می‌کنند.

یکی از ژنرال‌ها گفت: «ما کاملن با آن‌ها فرق داریم. ما تشنه قدرت نیستیم و نمی‌خواهیم در راس قدرت باقی بمانیم.»

درگیری‌های تازه روز شنبه آغاز شد و دست‌کم سی تن در آن کشته شدند.

بیشتر بخوانید:

«ادامه درگیری‌ها در پایتخت مصر»


 


خبر / رادیو کوچه

با وجود اعلام کناره‌گیری علی عبداله صالح، رییس جمهوری یمن، از قدرت، تظاهرات اعتراضی در این کشور روز پنج‌شنبه، 24 نوامبر، نیز ادامه داشته و این در حالی است که رسانه‌ها از به جا ماندن تلفات‌ در این تظاهرات و درگیری‌ها خبر داده‌اند.

براساس گزارش‌ها از یمن، امروز گروهی از مخالفان علی عبداله صالح، در صنعا، پایتخت این کشور، در اعتراض به بخشی از توافق‌نامه کناره‌گیری رییس جمهوری از قدرت، دست به تظاهرات زدند و به دنبال تیراندازی افراد مسلح وفادار به آقای صالح، دست‌کم پنج تن کشته و شماری زخمی شدند.

در عین حال، آقای صالح این حمله به تظاهرکننده‌ها را محکوم کرده و دستور داده است که درباره این خشونت‌ها تحقیق شود.

تظاهرکنندگان به بخشی از توافق‌نامه کناره‌گیری آقای صالح که به او در برابر پیگرد قضایی مصونیت می‌دهد، معترض بودند.

بر اساس این توافق‌نامه که روز سه‌شنبه، 23 نوامبر، به امضای آقای صالح رسید، به وی در ازای انتقال قدرت به معاونش، مصونیت از پیگرد قضایی داده شده است.

بعد از نزدیک به ۹ ماه تظاهرات و تجمع های اعتراض در یمن، علی عبداله صالح در نهایت پذیرفت قدرت را به معاونش منتقل کند.

بیشتر بخوانید:

«رییس جمهوری یمن کناره‌گیری کرد»


 


بهنام / رادیو کوچه

behnam@koochehmail.com

«علی سرتیپی: آنجی قرار نبود با ده‌نمکی برنامه بسازد»

«علی سرتیپی» از تهیه‌‌کنندگان سینمای ایران که چندی پیش به دلیل دعوت از «آنجلینا جولی» به ایران هیاهویی ایجاد کرده بود، در گفت‌وگویی کوتاه‌ با برنامه «پاپاراتزی» رادیو کوچه اعلام کرد که قرار نبود آنجی با «مسعود ده‌نمکی»، کارگردان ایرانی، کار کند.

علی سرتیپی که با جمعی از بازی‌گران کمدی سینمای ایران به مالزی سفر کرده بود در این گفت‌وگو با تایید دعوت از آنجی اعلام کرد که «این بازی‌گر آمریکایی قرار بود با شخص دیگری کار کند که متاسفانه نشد.»

وی هم‌چنین از اعلام نام این کارگردان خودداری کرد.

این در حالی است که مسعود ده نمکی در مصاحبه‌ای عنوان کرده بود به هیچ‌وجه با آنجلینا جولی کار نخواهد کرد و به همین دلیل آنجی به ایران سفر نکرده است.

علی سرتیپی هم‌راه با رضا عطاران، علی صادقی، مجید صالحی، ویشکا آسایش و منیژه حکمت جهت اکران فیلم ورود آقایان ممنوع به کوالالامپور سفر کرده بود.

 …………………………………………….

«لاریسا لخت شد و شد دختر نازپرورده پاراگوئه»

پارلمان محلی پایتخت پاراگوئه در صدد است «لاریسا ریکمله» مانکن این کشور را به دلیل آن‌چه که حمایت معنوی از تیم ملی فوتبال پاراگوئه خوانده، لقب «دختر ناز پرورده پایتخت» بدهد.

لاریسا مانکن پاراگوئه در ژولای گذشته اعلام کرده بود در صورت قهرمانی تیم کشورش در مسابقات کوپا آمریکا 2011 استادیوم ورزش‌گاه را کاملن لخت دور بزند اما این تیم در پایان این رقابت‌ها به مقام نایب‌قهرمانی دست یافت.

لاریسا پس از شکست تیم ملی فوتبال پاراگوئه در فینال مسابقات کوپا آمریکا به شدت گریه کرد اما پس از آن از مردم کشورش خواست این شکست را فراموش کنند.

یکی از نمایندگان این پارلمان گفته است که لاریسا به نماد ملی پاراگوئه تبدیل شده است چرا که به گفته وی این مانکن‌، زیبایی طبیعی زنان کشورمان را به جهانیان نشان داده است.

این مانکن پاراگوئه‌ای پیش از این در یکی از بازی‌های تیم پاراگوئه در رقابت‌های جام جهانی فوتبال 2010 آفریقا که منجر به پیروزی تیم کشورش شده بود در مقابل تماشاگران برهنه شد‌.

…………………………………………….

«سوییفت جشن‌واره موسیقی آمریکا را درو کرد»

در مراسم جوایز موسیقی آمریکا، که شام‌گاه 20 نوامبر در لس‌آنجلس برگزار شد، «تیلور سویفت» و «ادل» هر یک برنده سه جایزه شدند.

ادل که به دلیل عمل جراحی حنجره، موفق به حضور در این مراسم نشد، در رشته جوایز موسیقی پاپ و راک، جایزه به‌ترین خواننده زن، به‌ترین آلبوم (با آلبوم 21) و جایزه «به‌ترین هنرمند معاصر» را برد.

…………………………………………….

«جنیفر لوپز در سر دوراهی اتاق خواب آنتونی و اسمارت»

در حالی که شایعه شده بود «جنیفر لوپز» با یک مربی رقص به نام «کسپر اسمارت» در لوس‌آنجلس طرح رفاقت ریخته است، برخی منابع اعلام کردند که جی‌لو (جنیفر لوپز) با «مارک آنتونی» همسر پیشین خود بوده و یک شب را با هم گذرانده‌اند.

هشتم نوامبر زمانی که اعلام شده بود جی‌لو در پورتوریکو به‌سر می‌برد، با مارک آنتونی در یک هتل اقامت داشته و گفته شده که مارک جنیفر را در فرودگاه سوار کرده و به اتاق جنی در هتل رفته و تمام شب را آن‌جا بوده‌اند.

این در حالی است که یک منبع نزدیک به لوپز اعلام کرد حتا اگر این دو با هم سکس هم داشته باشند باز هم همه چیز بین آن‌ها به پایان رسیده است.

این در حالی است که هفته گذشته اعلام شده بود جنیفر با کسپر اسمارت، رقاص آمریکایی رابطه رمانتیکی را آغاز کرده است.

…………………………………………….

«جاستین بیبر برای سلنا تست دی‌ان‌ای داد؟»

«جاستین بیبر»، خواننده جوان آمریکایی علارغم عدم شکایت «ماریا ییتر» به دلیل حامله کردن وی در سال گذشته، تست دی‌ان‌ای داد تا خیال همه به خصوص «سلنا گومز» راحت شود.

وی که در این هفته در جشن‌واره موسیقی آمریکا شرکت کرده بود با راحتی خیال با سلنا وارد مراسم شد و آهنگ خود را اجرا کرد.

وی روز جمعه تست دی‌ان‌ای را داد و مشخص شد که به هیچ‌وجه پدر فرزند ماریا نبوده و چون ماریا پیش از این شکایت صرف‌نظر کرده بود از شکایت علیه ماریا خودداری کرد.

…………………………………………….

«بازگشت اپرا وینفری به جعبه جادویی»

«اپرا وینفری»، مجری و کارگردان تلویزیونی، قصد بازگشت به جعبه جادویی را دارد.

اپرا که از آخرین اجرای برنامه‌هایش به همین نام هفت ماه می‌گذرد اعلام کرد که قرار است این برنامه با نام «قسمت بعدی اپرا» (Oprah’s Next Chapter) از چندی دیگر آغاز شود.

این در حالی است که برنامه پیشین وی از پرطرف‌د‌‌‌ار‌ترین برنامه‌های تلویزیونی در آمریکا و دنیا محسوب می‌شد.

…………………………………………….

«آشتون: می‌خواهم دمی مور پیشنهاد طلاق بدهد»

«دمی مور» و «آشتون کاچر» به پایان راه نزدیک شده‌اند.

یکی از دوستان نزدیک به این دو هنرمند اعلام کرد که دمی و آشتون تا طلاق راه چندانی ندارند چون رابطه آشتون با سارا لیل بسیار عمیق‌تر شده و راه بازگشتی وجود ندارد.

وی‌ هم‌چنین اعلام کرد که آشتون بسیار به دمی مور علاقه دارد اما نمی‌تواند با وی‌ زندگی کند.

آشتون علت عدم اقدام برای جدایی از دمی را این‌گونه بیان کرده است: «من به دمی احترام می‌گذارم و دوست دارم وی در ابتدا پیشنهاد طلاق را مطرح کند.»


 


اکبر ترشیزاد/ رادیو کوچه

برنامه‌ی امروز را با تیم فوتبال پر حاشیه و خبرساز «پرسپولیس» شروع می‌کنیم. اول این‌که گویا در این تیم همه هیچ‌کاره هستند و فقط سردار «رویانیان» همه کاره. در آخرین این اقدامات سردار «رویانیان» بدون هماهنگی و در جریان گذاشتن «علی‌ پروین» برای مذاکره با «اریکسون» به منظور پذیرش مربی‌گری «پرسپولیس»، به کیش رفته است.

«پروین» هم در اولین واکنش تند از نوع «علی‌آقا»یی‌اش گفته است: «این (منظورش «رویانیان» بوده البته) به من گفت «کیش» جلسه‌ سوخت داره. اون یکی‌شون هم (این‌بار منظور «زارع» است) گفت می‌ره «تبریز»، ببین … ها رو». «پروین» در ادامه تهدید کرد: «بذار برگردن، فردا کنفرانس مطبوعاتی می‌ذارم، یک کاری می‌کنم نتونن تو «پرسپولیس» بمونن، اصن نمی‌ذارم تیم بره اصفهان»

در حاشیه‌ای دیگر پس از این‌که تماشاگران «پرسپولیس» در پایان بازی با «سپاهان»، «استیلی» را به جان مادرش قسم دادند، گویا این قسم‌ها نتیجه داده و این تیم توانست «سایپا» را شکست دهد. حالا قرار شده است در پایان هر بازی تماشاگران «پرسپولیس» مربیان این تیم را به جان یکی از اقوام‌شان قسم و آیه بدهند شاید که کارساز باشد. در خبری دیگر اعلام شد که در پایان بازی «پرسپولیس» و «سایپا» ماموران نیروی‌انتظامی سه هوادار باش‌گاه «پرسپولیس» را بازداشت کردند. ظاهرن و به دستور سردار «رویانیان» هر کس پس از این بر علیه مربی و کادر فنی این تیم شعار بدهد، بازداشت خواهد شد. امیدواریم این روش مدیریتی سردار به دیگر باش‌گاه‌ها و حتا سازمان‌های دولتی نیز سرایت پیدا کرده و آن‌ها نیز بتوانند به همین شیوه همه را راضی و خشنود نگاه دارند.

————————————————————————-

«علی‌ کریمی» بازی‌کن با اخلاق و مردمی باش‌گاه «پرسپولیس» و تیم ملی کشورمان سال‌هاست که به اقدامات انسان‌دوستانه‌ای که انجام می‌دهد مشهور است. در جدیدترین این حرکات، کاپیتان «پرسپولیس» در نظر دارد تعدادی از لباس‌های ورزشی خود را به فروش گذارده و درآمد آن را صرف امور خیریه نماید.

این لباس‌های «کریمی» شامل پیراهن «الاهلی‌امارات»، «پرسپولیس»، «بایرن‌مونیخ»، «شالکه» و پیراهن «تیم‌ملی» خواهد بود.

 ————————————————————————

«والیبال» ایران در مسابقات قهرمانی جهان در «ژاپن» به نتایج بسیار خوبی دست‌یافته و چشم همگان را به خود خیره کرده است. گرچه که صادقانه باید بگویم با شناختی که از زیرساخت‌ها و ساختار بیمار ورزش کشورمان دارم زیاد نمی‌توانم از چنین اتفاقاتی خوش‌حال باشم، چرا که این ورزش نیز هم‌چون بسیاری دیگر از رشته‌های ورزشی فقط به آموزش و برجسته کردن تعداد محدودی از جوانان با استعداد کشورمان بسنده کرده است. ما در کشور باش‌گاه‌هایی که از نظر ساختار ورزشی بر اساس قواعد و اصول درست اداره شوند نداریم.

از همین روست که هنوز شیرینی خبر بردهای تیم ملی «والیبال» کام‌مان را شیرین نکرده باید بشنویم که کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا، سهمیه ایران را باز هم کاهش داده است. «عزیز محمدی» رییس سازمان لیگ‌برتر با تایید این موضوع در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها گفته است: «واقعن ناراحت هستیم. عجیب بود که این اتفاق افتاد. با این وضعیت تیم‌های «استقلال» و «ذوب‌آهن» باید به مرحله‌ی «پلی‌آف» بروند.» البته جلسه کنفدراسیون فوتبال آسیا با وجود کسر سهمیه‌ی «ایران» و عدم انتخاب «هادی‌ عقیلی» به عنوان بازی‌کن برتر آسیا، یک خبر خوش هم برای ما داشت. «محمد کشاورز»، به عنوان به‌ترین فوتسالیست آسیا در سال 2011 برگزیده شد.

———————————————————————–

هفته‌ی گذشته خبر خودکشی داور ایرانی مقیم آلمان همه را شوکه کرد. او خوش‌بختانه از این ماجرا جان سالم به در برد و در نخستین جملات پس از بهبودی از پدرش پوزش خواست. «جلال ‌رفعتی»، پدر «بابک‌ رفعتی» در مصاحبه با خبرنگاران گفت: «هیچ‌گاه پسرم از افسردگی و خستگی چیزی نمی‌گفت. اکنون که این کار را کرده، واقعن شوکه‌ شده‌ام. درک نمی‌کنم چرا «بابک» این کار را کرد. رابطه‌ی او با دوست دخترش هم خوب بود.»

————————————————————————

«مازیار ناظمی» و وبلاگش، در ماه‌های اخیر زمینه‌ساز خبرهای جنجالی بسیاری در ورزش ما شده‌اند. در آخرین نمونه از آن‌ها، این خبرنگار فاش ساخته است که خداحافظی «مجیدی» از تیم‌ملی یک اقدام انتخابی نبوده و از سر اجبار صورت گرفته است. «ناظمی» در وبلاگش و به نقل از «ترابیان» سرپرست سابق تیم‌ملی نوشته است: ««فرهاد» می‌خواست اردو را برای کاری ترک کند. به «مجیدی» گفتم با «کرش» هماهنگ کن ولی «مجیدی» گفت او را پیدا نکردم. برای همین با نظر خودم به «فرهاد» اجازه دادم برود، ولی تاکید کردم شب حتمن به اردو برگردد، اما آن شب «مجیدی» نیامد.» این حرکت «فرهاد»  برایش گران تمام شد و سرمربی تیم‌ملی حکم به اخراج او داد. در این بین وساطت «عباس‌ ترابیان» هم کاری از پیش نبرده است. «ناظمی» نوشته است که «ترابیان» اضافه کرد: «حتا یادآوری این موضوع به آقای «کرش» که «مجیدی» را بیرون بندازی فوتبال مملکت بهم می‌ریزد هم اثری بر تصمیم او نداشت و من به «مجیدی» توصیه کردم نامه‌ی برای خداحافظی و دادن جایش به جوان‌ترها بنویسد.» «ناظمی» می‌گوید: «وقتی بعدها این موضوع را به «ترابیان» یادآور شدم آن را از اساس انکار کرد ولی تایید کرد که بخشی از اختلاف سلیقه‌اش با سرمربی تیم‌ملی از همین جا شروع شده است.»

————————————————————————

ظاهرن تنها کسی که از اقدام توهین‌آمیز و ضدایرانی جمعی از تماشاگران و طرف‌داران تیم فوتبال «تراکتورسازی» در به دست گرفتن پرچم «ترکیه» و نقش کردن آن بر روی پیراهن‌شان خوش‌حال شده و به شعف آمده، مطبوعات و رسانه‌های «ترکیه» بوده است. شماری از این رسانه‌ها با چاپ عکس‌های از این اقدام، به موضوع جدایی‌طلبی «پان‌ترک‌ها» در ایران پرداخته‌اند. ای کاش این دوستان می‌دانستند که با این کار خود، آب در آسیاب دشمنان ایران‌زمین می‌ریزند.


 


مهشب تاجیک/ رادیو کوچه

همسر من فرد مهربانی است و به گفته‌ی عده‌ای از دیروز تا امروز یعنی یک نسل رسم و راه مهربانی را خوب بلد است. طبیعی است که من همسرم را دوست دارم و از او به خاطر بسیاری از مسایلی که به من در زندگی که نام مشترک دارد داده، سپاس‌گزارم. چند مثال می‌زنم که مهربانی او تعریف شده‌تر باشد. همسرم از روز اول توجه مرا با یقه‌ای که برای حقوق زنان پاره کرد، جلب کرد، من خود از آن دسته زنانی بودم که به اندازه‌ی کافی به حقوق خودم آگاهی داشتم و حتا سعی هم در گرفتنش کرده بودم، منتها تنها سعی و کوشش من مسئله نبود، و حق را به هر قیمتی، همه جا نمی‌شود گرفت.

داشتم مثال می‌زدم که چرا همسر من جزو مهربان‌ترین و باشعورترین همسرها محسوب می‌شود. از زمانی که ما ازدواج کردیم، هرگز از من نخواست که کاری را بر خلاف میل و باور خودم انجام دهم. همیشه از من می‌پرسید، که این‌‌کار اعتقاد توست؟ و زمانی که اعتقاد من نبود مرا مجبور به انجام آن نمی‌کرد یا حتا زیر پوستی تشویق هم برای جلو رفتن و انجام دادنش نمی‌کرد. هرگز در تمام سال‌های زندگی از من نخواست حتا یکی از لباس‌هایش را اتو بزنم یا وقتی می‌رسید و خسته بود کاری از من نمی‌خواست، من خودم برایش انجام می‌دادم، در تمام سال‌های زندگی‌مان هیچ‌کاری وظیفه‌ی هیچ‌کدام از ما نشد. و ما هرگز برای دیگری وظیفه‌ای تعریف نکردیم و هرکس هر چه را انجام داد، لطف و بزرگ‌واریش بود. همسر من در امتحان فوق‌لیسانسی که ما با هم دادیم پذیرفته نشد، و من شدم و در تمام آن سال‌ها او در واقع هم‌کلاسی من بود در انجام دادن تک‌تک تکالیف و پروژه‌ها. صادقانه مخاطبین در همین ثانیه‌ی واژه‌ی دل‌فریب زن ذلیلی را از اذهان متبرک‌شان دور نمایند که هرگز چنین نبود.

امروز هدف من از نوشتن این جملات بالا این نبود که بگویم که چه همسر فوق‌العاده‌ای نصیب من شده و چقدر در تمام سال‌های زندگی به من یاد داد که من باید به عنوان یک زن حتا اگر نمی‌توانم برای گرفتن حقی که متعلق به من است مبارزه کنم، بلکه هدف من از نوشتن این سطور بیان بسی حرمان و رنج است. رنج و درد برای این‌که من خوش‌بخت بودم و از ابتدا هم در خانواده‌ای دنیا آمدم که دهان مرا برای اظهار نظر نبست و هم با آدمی زیر یک سقف مشترک بودم که برای حقوق زنان صادقانه و عالمانه سینه سپر می‌کرد. حرمان و اندوه من برای زنانی است که در این تقسیم‌بندی مکانی حتا از وجود واژه‌ای به نام «حق داشتن» مطلع نیستند. زنانی که حتا تحصیل می‌کنند و به مدارج بالای علمی می‌رسند ولی مانند سابق نباید فراموش کنند که وظیفه‌اشان در حریمی به نام خانه چیست. حتا اگر خوش‌بخت باشند و همسرشان چای روزانه‌اش را با لب‌خند از سینی بر دارد و برای لباس‌های اتو کشیده و مرتب در کمد سپاس‌گزار باشد. مردی که اگرچه خیانت می‌کند، ولی زن مهربا‌نش را که میوه را هم پوست کنده و برای او داخل یخچال گذاشته و بعد به سرکار رفته از تمام آن زنان بیش‌تر دوست دارد. و می‌داند که زن خودش هم خوش‌رنگ و لعاب است فقط گاهی به تنوع نیاز دارد و الا او مرد خانواده است و زندگی‌اش به خانواده‌اش بسته است.

داشتم فکر می‌کردم در مملکت ما چقدر بدیهی‌ترین حقوق انسانی برای زنان بیش‌تر ناچیز شمرده می‌شود که وقتی مردی با حقوق اولیه‌اشان درست و انسانی برخورد می‌کند، واحیرتای خود زنان به آسمان می‌رود و به خود می‌بالند که چنان خوش‌بخت‌اند که مردی نصیب‌شان شده که می‌فهمد،که می‌داند. و خود مردان هم دست به شانه‌ی مرد مذکور می‌زنند و زن را مخاطب قرار می‌دهند که خانوم زن خوش‌بختی هستی که چنین همسر هم‌راهی داری نداریم واقعن کم داریم. و راست هم می‌گویند. حقوق از ابتدایی‌ترین نهادها ناچیز شمرده شده که امروز در یک جامعه حقوق ابتدایی یک شهروند را هم نداریم. نداریم. واقعن کم داریم.


 


خبر / رادیو کوچه

سرتیپ احمد وحیدی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی، در مورد انفجار در یکی پادگان‌های سپاه پاسداران گفت‌ که تحقیقات روشن و بررسی‌های لازم در این مورد صورت گرفته و تاکید کرده است که «واقعیت همان است که سپاه در بیانیه‌هایش اعلام کرده است.»

به گزارش مهر، وی هم‌چنین در خصوص این که تحقیقات بر روی موضوع تا چه زمان ادامه دارد، گفت: «تحقیقات روشن، بررسی صورت گرفته و موضوع برای ما روشن شده است.»

اواخر آبان ماه انفجاری در یکی از پادگان‌های سپاه در بیدگنه روی داد که طبق اعلام خبرگزاری‌های داخلی 17 تن و بر اساس اسامی اعلام شده 36 تن کشته و تعدادی زخمی برجای گذاشت و با وجود برخی شایعات در مورد احتمال خراب‌کاری از جمله از سوی دست‌گاه‌های اطلاعاتی خارجی، مقامات جمهوری اسلامی این انفجار را ناشی از یک حادثه دانستند و هر نوع اقدام تروریستی در این زمینه را تکذیب کردند.

وزیر دفاع در مورد تهدیدات خارجی نیز گفته است که «نیروهای مسلح همه منطقه را در کنترل دقیق خود دارند» و تاکید کرده است که: «سپاه، ارتش و بسیج با هوشیاری کامل منتظر کم‌ترین خطای دشمن هستند تا آن را به بدترین وجه پاسخ دهند.»

بیشتر بخوانید:

«انفجار پادگان سپاه در جریان تحقیقات نظامی رخ داد»


 


کیومرث/ دفتر تاجیکستان/ رادیو کوچه

«فرژ»

ابراهیم عثمان تاریخ‌نگار تاجیک و مشاور پیشین رییس جمهوری تاجیکستان حکومت کنونی کشور را به دربار امیران شباهت داده است. وی گفته است، تنها به این دلیل که بعضی‌ از اندیشه‌های او به مقامات ریاست جمهوری پسند نبود، از مقامش برکنار شده است. آقای «عثمان» افزوده که حالا در حکومت تاجیکستان یک گروه برای خود جای پای پیدا کرده و برای بقای خود و نزدیکان‌شان از هر توطئه و دروغ پراکنی دست نخواهند برداشت. «ابراهیم عثمان» تاریخ‌نگار تاجیک که در دوران امضای سازش‌نامه صلح تاجیکان از جانب مقامات رسمی نمایندگی می‌کرد، حالا یگان مقام دولتی ندارد. وی گفته است چند سال پیش به او رهبری یک دانش‌کده فرهنگی را پیشنهاد داده‌اند، ولی‌ او به این دلیل که متخصص موسیقی و سینما نیست، از این مقام دست کشیده است.

«امروز نیوز»

پارلمان تاجیکستان را که در رابطه به وضع مهاجران تاجیک در روسیه سکوت اختیار ورزیده، «پارلمان مصالحه‌کار» عنوان داده است. نویسنده این مطلب می‌گوید با وجود آن‌که مهاجران ستون اصلی اقتصاد تاجیکستان به حساب می‌روند، وکیلان پارلمان کشور در این باره حرفی‌ نزده و هم از مهاجران دفاع نکرده‌اند. «محی‌الدین کبیری» رهبر حزب نهضت اسلامی و عضو پارلمان تاجیکستان گفته است مقامات پارلمان پیشنهاد او را در این باره که باید یک گروه وکلان مردمی برای حل مشکل مهاجران به روسیه بروند، رد نموده است. وی می‌گوید مقامات تاجیکستان از جمله وکیلان پارلمان نیز تا هنوز موضوع مهاجران تاجیک در روسیه را جدی نگرفته و نسبت به سرنوشت آن‌ها بی‌تفاوتی ظاهر می‌کنند.

 «آزادگان»

از ترکش در راه‌آهن یا قطار ازبکستان که قطارهای تاجیکستان هم از آن راه عبور می‌کنند، اطلاع داده است. مقامات ازبکستان ترکش در قطعه راه‌آهن یا قطار «آموزنگ» را حادثه تروریستی نامیده و گفته‌اند که برای تحقیق آن یک کمیسیون تاسیس شده است. این در حالی‌ است که «عثمان قلندراف» معاون رییس شرکت «راه‌آهن» تاجیکستان می‌گوید در نامه‌ای که از جانب ازبکستان دریافت کرده‌اند پیرامون ترکش و یا حادثه تروریستی در راه‌آهن ازبکستان تاکید نشده است. آقای «قلندراف» می‌گوید بنا به اطلاع جانب ازبکستان راه‌آهن این کشور کمی‌ خراب شده به ترمیم نیاز دارد. ولی‌ برخی‌ از صاحب‌نظران تاجیک باور دارند این مکر نوبتی ازبکستان است که می‌خواهد از این راه تاجیکستان را در محاصره اقتصادی نگاه دارد. در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ نیز ازبکستان برای راه ندادن قطارهای تاجیکستان که مصالح ساختمان نیروگاه «راغون» را انتقال می‌دادند، اعلان کرده بود که راه‌آهنش بر اثر باران و سیل تخریب شده و نیاز به ترمیم دارند. با این بهانه و ماه‌ها طول کشیدن ترمیم زیاده از ۳ هزار واگون تاجیکستان نزدیک به یک سال در قلمرو ازبکستان بند مانده بودند.

«نجات»

 مشکل افتتاح مکتب‌های مشترک تاجیکی و ایرانی در پایتخت تاجیکستان را به بررسی گرفته است. سفیر ایران در تاجیکستان «علی اصغر شعردوست» گفته است کشورش آماده است که در تاجیکستان ده مکتب مشترک تاسیس و هم‌چنین نمایندگی دانش‌گاه «آزاه» تهران را افتتاح نماید. ولی‌ به گفته او وزارت آموزش و پرورش تاجیکستان در این زمینه به کندی کار می‌برد. سفیر ایران در تاجیکستان گفته است کشورش هم‌چنین آماده است که در کشور هم‌زبان خود متخصصان زیادی را در بخش‌های ساختمان و انرژی آماده بکند.


 


خبر / رادیو کوچه

وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب روز پنج‌شنبه، 24 نوامبر، تشکیل جلسه دادند تا اقدام بعدی خود را در مورد آن‌چه که سرکوب مردم سوریه توسط حکومت آن کشور می‌دانند مورد بررسی قرار دهند.

اتحادیه عرب هفته گذشته عضویت سوریه در این گروه را به حالت تعلیق درآورد و از حکومت بشار اسد خواست تا به توافق‌نامه با اتحادیه برای توقف خشونت علیه معترضان عمل کند و به ناظران این اتحادیه برای نظارت بر اجرای توافق‌نامه اجازه ورود بدون قید و شرط بدهد.

سوریه این درخواست را رد کرده و ممکن است وزیران خارجه اتحادیه عرب در جلسه روز پنج‌شنبه، به تهدید خود برای وضع تحریم‌های اقتصادی علیه سوریه عمل کنند.

به دلیل ادامه تظاهرات اعتراضی در میدان تحریر در پایتخت مصر، احتمالن این جلسه در محل دیگری غیر از مقر اتحادیه عرب، واقع در نزدیکی این میدان، برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

«پیش‌نویس قطع‌نامه سازمان ملل، اعلان جنگ به سوریه است»


 


سحر بیاتی/ رادیو کوچه

این‌جا آسیاست،خاورمیانه، ایران ما، پایتخت 13 میلیونی‌اش تهران، این‌جا شهر نفس‌های به شماره افتاده است، شهر خیابان‌های ترافیک و بوق، شهر چنارهای عاشق خیابان «ولی‌عصر» که به اشتیاق بوسیدن روی معشوق خمیده سال‌هاست ایستاده‌اند، شهر گیرافتاده میان مدرنیته و سنت، تا جایی که بعضی وقت‌ها فکر می‌کنی هیچ چیز سر جای خودش نیست. یک بدسلیقه‌گی عجیب در طراحی شهری‌اش نهفته است که ‌چشم‌های‌مان سال‌هاست به آن عادت کرده و خیلی وقت‌ها دوستش هم داریم.

شهر قرارهای پنج صبح کوه نوردان در میدان «تجریش» و تجمع زائرانش در «شاه عبدالعظیم»، شهر از هر دری سخنی، خیابان‌های پر شده از «پورش» و «پنت هاوس» و کمی آن‌سوتر پدرهای شرم‌سار از نان شب. این‌جا تهران است، شهر من با همه خاطرات کودکی، نوجوانی و جوانی همه قرارهای بی قرارش، با صدای بوق‌های کش‌دار و دعواهای خیابانی و حتا اعدام در ملا عام‌هاش با بوی تند دود اگزوز موتوری‌های طلب‌کارش هم نمی گذارد دوست‌اش نداشته باشم. در میان این هیاهوها جایی هست که بیش‌تر از بقیه دوست‌اش دارم؛ «باشگاه سلاطین قجری»، میدان «ارگ» تهران و بازاری به عظمت تاریخ نه چندان کهن یک شهر.

اما خبرهای خوشایندی از میدان «ارگ» تهران به گوش نمی‌رسد شاید همین خبرهاست که نمی‌گذارد از دیده‌ها و شنیده‌های جنوب شرقی بگویم خبر از این قرار است که روزنامه «شرق» می‌نویسد: «از اوایل آبان ماه جاری طرحی در میدان قدیمی ارگ تهران در حال اجراست که شهرداری منطقه 12 آن را سامان‌دهی میدان ارگ می‌نامد. شواهد موجود در این میدان اما چنان است که باید آن را طرح تخریب میدان تاریخی ارگ تهران بنامیم. در حین اجرای این طرح بیل‌های مکانیکی و کارگران مته و کلنگ به دست بخش‌هایی از دیوار قدیمی کاخ، حوض تاریخی، کف‌پوش زیبا و 250 ساله و از همه مهم‌تر هویت و روح صفوی- قاجاری میدان ارگ تهران را تخریب کرده و به صورت کامل از بین برده‌اند. ضمن این‌که در نخستین روزهای کندوکاو تیغه بیل‌های مکانیکی به دیواری قطور به پهنای سه‌متر برخورد کرد. بنا بر گمانه‌زنی‌های اولیه عمر این دیوار بیش‌تر از 250سال است. تاکنون کسی از وجود چنین سازه‌ای در این عمق از خاک میدان ارگ اطلاع نداشت، البته متاسفانه بر اثر برخورد تیغه بیل مکانیکی بخش زیادی از این دیوار تخریب و برای همیشه نابود شده است. براساس گمانه‌زنی‌های انجام‌ گرفته به نظر می‌رسد این دیوار گوشه‌ای از دروازه ورودی اصلی کاخ گلستان (موسوم به نقاره‌خانه) باشد که در اوایل دوره قاجار ساخته شده و تا قبل از تخریب‌های رضاخانی دوام آورده بود.»

با چشم‌های بسته راه می‌افتم در میدان «ارگ» تهران تا صداها را به‌تر بشنوم صدای سم اسبانی که یورتمه می‌روند و کالسکه اشراف قجری را می‌کشند. با چشم‌های بسته  زنانی را می‌بینم  با چادرهای قجری که دور کمرشان بسته شده و روبنده‌های سفیدی که  صورت‌شان را پوشانده است و مردانی که با شالی بر کمر از این‌سو به‌آن‌سو می‌روند.

بنایی در میدان «ارگ» تهران است که از شمال به محاصره ساختمان «شهید ابراهیمی» وزارت اقتصاد و دارایی در آمده و از جنوب در حصار ساختمان شماره 3 قوه ‌قضاییه ‌گیر افتاده، هزار خاطره در دل دارد از دوران قجری، از تهران قدیم و روزگار اندرونی و بیرونی، «کاخ موزه گلستان» را عرض می‌کنم که حالا مقابل همه کاخ‌ها پرده کشیده‌اند، «تخت مرمر» پشت پرده پنهان شده و «تالار عاج» نیز بسته است.

اگر به «تالار سلام» یا موزه مخصوص و غیره وارد و با چیدمان عجیب و غریبش روبه‌رو شدید لطفن اصلن تعجب نکنید. به گمانم چیدمان مبل‌های بازار «یافت‌آباد» تهران با سیلقه‌تر و با حوصله‌تر است. این‌جا از هر دری سخنی است.

در هر گوشه‌ای مبلی ولو شده بی‌حال و بی‌حوصله. عکس انداختن در برخی از عمارت‌ها ممنوع است اما بازدید‌کننده سیه چرده هندی از خواب‌آلودگی مراقبین بهره برده تند و تند با موبایلش فلاش می‌زند و عکسی می‌گیرد با خودم فکر می‌کنم ما هم در کشور آن‌ها اجازه عبور از خط قرمزها را داریم؟ از قدیم گفت‌اند احترام مسجد را متولی‌اش نگه می‌دارد.

این‌جا «کاخ گلستان» است بخشی از تاریخ معاصر ایران که دیوارهایش اگر زبان داشتند هزار قصه روایت می‌کردند از توطئه‌های اندرونی زنانه و خیانت‌های بیرونی مردانه.

از تاج‌گذاری‌های قجری تا فرنگ رفتن‌های ناصری، اما افسوس زبان ندارند که آه بکشند از تیغ جهالت بازدیدکننده‌ای که بر پیکره مرمرین سنگی با چنان قدرتی وصف نشدنی به یادگار نامش را حک کرده و می‌کند، کسی هم نیست که زبان به اعتراض بگشاید.

شاخص‌ترین بنای «کاخ گلستان» و ممتازترین ساختمان ضلع شرقی مجموعه «شمس‌العماره» است و باز هم پای «ناصرالدین شاه قاجار» در وارد کردن یک تمدن غربی در میان است او  قبل از سفر به اروپا و بر اثر دیدن تصاویر بناهای فرنگ‌ستان، تمایل پیدا می‌کند بنایی مرتفع، نظیر آن‌ها در پایتخت ایجاد کند تا از بالای آن بتواند به هم‌راه درباریان منظره شهر و دورنمای اطراف را تماشا کند.

ساعت عجیبی هم بالای «شمس‌العماره» است که می‌گویند دو  جغد در آن زندگی می‌کرده‌اند هر بار این جغدها از ساعت بیرون می‌آمدند سلطنت تغییر می‌کرده است. بیرون آمدن این دو جغد در شهریور ماه 1320 روایت شده است که بعد از آن «متفقین» به ایران حمله کرده‌اند قحطی و نا امنی همه جا را گرفت. می‌گویند پیش از ترور «ناصرالدین شاه» هم این جغدها سه روز از ساعت بیرون آمدند که در روز سوم «ناصرالدین شاه» ترور شده است. نمی‌دانم این روزها هم از جغدها خبری هست؟

تالارها و عمارت های کاخ موزه گلستان

«تالار آیینه» در غرب «تالار سلام» و در بالای سردر و ایوان سنگی جلو سرسرای کاخ قرار دارد و یکی از تالارهای مشهور «کاخ گلستان» است. «تالار سلام» که پس از اولین سفر «ناصرالدین شاه» به اروپا در سال 1290 به پیروی از موزه های اروپایی ساخته شد. «عمارت بادگیر» در زمان «فتحعلی‌شاه» در ضلع جنوبی «باغ گلستان» ساخته شد. ولی در زمان «ناصرالدین شاه» تصرفات عمده‌ای در آن انجام گرفت و به شکل امروزی درآمد. در سمت جنوبی محوطه «کاخ گلستان» بعد از «عمارت بادگیر»، «تالار الماس» قرار دارد. بنیاد و اساس این تالار در زمان «فتحعلی شاه» نهاده شده ولی در زمان «ناصرالدین شاه» تغییراتی در ظاهر و تزیینات آن داده‌اند.

حوض‌خانه نیز عمارتی است که در طبقه فوقانی «تالار عاج» واقع است، از بناهای دوره ناصری است و زمانی آب قنات از داخل آب نمای این عمارت به داخل حوض‌های حیاط کاخ در جریان بوده است.

در گوشه شمال غربی محوطه گلستان، دیوار به دیوار «تالار سلام»، بنایی سر پوشیده و ستون‌دار به‌صورت ایوان 3دهنه‌ای وجود دارد که در مرکز آن حوضی ساخته شده و بیش‌تر آب قنات شاه از میانه حوض می‌جوشیده است. این قسمت از «کاخ گلستان» که «جلوخان» یا «خلوت کریم‌خانی» نامیده می‌شود چنان‌چه از نامش پیداست از بناهای دوره «کریم‌خان‌زند» است.

بعد از «تالار آیینه» و در سمت غرب «تالار برلیان»، «تالار عاج» قراردارد. تاریخ احداث این تالار و حوض‌خانه زیر آن، معلوم نیست، ولی قبل از «تالار سلام» و «تالار آیینه» ساخته شده و از بناهای دوره ناصری است.

در اواخر سلطنت «ناصرالدین ‌شاه»، «شاه سلطان عبدالحمید»، پادشاه «عثمانی»، مقداری اثاثیه ارزش‌مند و گران‌بها برای شاه ایران فرستاد. چون در آن هنگام تقریبن همه کاخ‌ها و تالارهای سلطنتی با تابلوها و اثاثیه متعدد پر و آراسته شده بود از این‌رو «ناصرالدین شاه» تصمیم گرفت در گوشه جنوب‌غربی محوطه گلستان،کاخ جدیدی بنا کند و هدایای سلطان را در آن جای دهد. این بنا به‌علت سفیدی رنگ نمای ساختمان و نیز به سبب آن‌که پله‌ها و  سرسرای کاخ مرمر سفید رگه‌دار بود «کاخ ابیض» نامیده شد.

دروازه «نقاره خانه» که می‌توانست اکتشاف تازه و ارزش‌مندی برای تهرانی‌ها و توریست‌ها باشد این روزها با بیل و کلنگ کارگرانی که هیچ دانشی از باستان‌شناسی و اکتشاف و مرمت ندارند با خاک یک‌سان می‌شود و قدیمی‌ترین کاخ تهران نیز با بی‌توجهی و بی‌تدبیری مدیران میراث فرهنگی با تیغ جهالت برخی بازدیدکنندگان و ماندن زیر باران و باد و آفتاب رفته رفته فرسوده می‌شود و ما می‌مانیم خاطرات «باشگاه سلاطین قجری» و چند عکس و کارت پستال برای یادآوری آن‌چه داشتیم و دیگر نداریم. این روزها هر وقت به «کاخ گلستان» فکر می‌کنم نور چشمان جغدهای شوم «شمس‌العماره» را پس ذهنم می‌بینم.


 


خبر / رادیو کوچه

به گزارش رسانه‌های داخلی ایران، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، روز پنج‌شنبه، 24 نوامبر، سفیر سوییس در تهران را به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران، به این وزارت‌خانه احضار کرده است.

احضار لیویا لئو آگوستی، سفیر سوییس در تهران، در اعتراض به قطع‌نامه هفته گذشته مجمع عمومی سازمان ملل متحد علیه ایران در خصوص اتهام ارتباط جمهوری اسلامی با توطئه ترور سفیر سعودی در آمریکا صورت گرفت.

این قطع‌نامه با حمایت ایالات متحده در مجمع عمومی مطرح شد و معاون مدیر کل امور سیاسی بین‌المللی وزارت امور خارجه، اعتراض ایران را نسبت به صدور این قطع‌نامه ابراز و «بر ضرورت پای‌بندی واشنگتن به اصول مسلم حقوق بین‌الملل تاکید کرد.»

در قطع‌نامه مصوب هفته گذشته مجمع عمومی، جمهوری اسلامی به طور مستقیم به دست داشتن در این کار متهم نشد، اما از این کشور خواسته شد به تعهدات بین‌المللی در زمینه حفاظت از جان دیپلمات‌ها احترام بگذارد.

مقام‌های آمریکایی حدود یک ماه و نیم پیش نیروی قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی را به ارتباط با توطئه ترور عادل الجبیر، سفیر عربستان سعودی در واشنگتن، متهم کردند.

مقام‌های سفارت سوییس در تهران پیش‌تر نیز در ارتباط با همین موضوع به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران به وزارت خارجه احضار شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

«تصویب قطعنامه پیشنهادی عربستان علیه ایران»


 


رادیو کوچه

1864 میلادی- «هنری تولوز لوترک» (Henri de Toulouse-Lautrec) نقاش، طراح و تصویرساز فرانسوی زاده شد. وی تحصیلاتش را در لیسه فونتانس پاریس آغاز کرد و در ده سالگی به نقاشی و طراحی پرداخت. وی شاگرد افرادی چون «ادگار دگا» بود. در ۱۸۸۷ در پاریس به عنوان نقاش به خوبی شناخته شده بود و اولین نمایش‌گاه خود را در سالن هنرمندان مستقل در سال ۱۸۸۹ برپا کرد و دو سال بعد اولین نمایش‌گاه پوستر «مولن روژ» را به اجرا در آورد.

لوترک موضوعات آثارش را از میان زندگی روزمره و خوش‌گذرانی‌های شهری انتخاب می‌کرد و مضمون بسیاری از آن‌ها سیرک، تاتر، کاباره، فاحشه‌خانه‌ها و بارها بود. او هم‌چنین در آثارش از نقاشان ژاپنی الهام‌های فراوانی گرفته ‌است. لوترک با لیتوگرافی‌هایش، به ویژه پوسترهایش برای نمایش‌های آواز، رقص و کاباره، شهرت بسیاری یافت.

1963 میلادی- «لی هاروی اسوالد» (Lee Harvey Oswald) ضارب جان اف کندی سی و پنجمین رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا دو روز پس از قتل «کندی» در حال انتقال به زندان عمومی شهر هدف گلوله «جک روبی» (Jack Ruby) قرار گرفت و کشته شد. ده‌ها خبرنگار، عکاس و فیلم‌برداران شبکه‌های تلویزیونی و دست‌گاه‌های پخش مستقیم حاضر بودند، در خارج از آسانسور و در چند قدمی اتومبیلی که آماده انتقال اسوالد به زندان بود، ناگهان جک روبی که در میان خبرنگاران بود اسوالد را کشت.

گفته شده روبی قبلن در شیکاگو با «ال کاپون» گانگستر معروف (یکی از سران مافیای آمریکا) کار می‌کرد که بعدن به دالاس نقل مکان کرده و بار شبانه تاسیس کرده بود. با وجود این، وی درگیر مافیابازی و فعالیت های زیرزمینی بود و شهرت داشت که با برخی از مقامات پلیس نیز رفت و آمد دارد.

1285 خورشیدی- پس از صدور فرمان مشروطیت و تشکیل مجلس شورای ملی و ازدیاد قدرت روحانیت، از طرف مظفرالدین شاه قاجار، فرمانی مبنی بر تاسیس و انتشار روزنامه‏ای به نام «مجلس» صادر شد. این روزنامه یکی از روزنامه‏های معتبر دوران مشروطیت به شمار می‏رود. روزنامه مجلس که به صورت خبری، سیاسی و اجتماعی، در هشت صفحه با چاپ سربی، هفته‏ای چهار شماره منتشر می‏شد، علاوه بر درج اخبار داخلی و خارجی، کلیه مذاکرات مجلس شورای ملی ایران را منعکس می‏کرد. سردبیری این روزنامه برعهده «ادیب الممالک فراهانی» از ادبا، شعرا و نویسندگان مشهور آن زمان بود. پس از مدتی سردبیری این روزنامه به «سید محمد صادق طباطبایی» واگذار شد.

1332 خورشیدی- حدود سه ماه پس از کودتای 28 مرداد «دنیس رایت»، دیپلمات انگلیسی، برای بازگشایی سفارت انگلستان در تهران، وارد ایران شدند. در همین روز آیت‌اله کاشانی و جمعی از دانش‌جویان دانش‌گاه تهران، با تظاهرات و سخن‌رانی، اعتراض خود را از این مسئله اعلام کردند. یازده روز بعد اعلامیه دو دولت مبنی بر تجدید مناسبات سیاسی انتشار یافت و همان روز ژنرال زاهدی، در یک نطق رادیویی تجدید مناسبات ایران و انگلستان را امری ضروری و لازم اعلام کرد. این، درحالی بود که محاکمه دکتر مصدق در محکمه نظامی تهران ادامه داشت.

1387 خورشیدی- «احمد آقالو» هنرمند تاتر، سینما، تلویزیون ایرانی درگذشت.

او در چند فیلم سینمایی و مجموعه‌‌ی تلویزیونی نیز بازی کرد. دو بار نامزد جایزه جشن‌واره‌ی بین‌الملی فجر شد. یک بار در ۱۳۸۱ به‌عنوان نقش اول مرد در «گاهی به آسمان نگاه کن» و یک بار هم در ۱۳۶۸ به عنوان نقش دوم مرد در «تمام وسوسه‌های زمین».

در قزوین به‌دنیا آمد، دانش‌آموخته‌ی تاتر در دانش‌کده هنرهای زیبا دانش‌گاه تهران است. برای نخستین بار با بازی در فیلم «دادشاه» در ۱۳۶۲ به عنوان بازی‌گر به سینما وارد شد. آخرین فیلم سینمایی‌اش «پاداش» نام دارد که در سال ۱۳۸۷ بازی کرد. یکی از به یادماندنی‌ترین نقش‌های آقالو، بازی‌گری در نقش کاتب در مجموعه‌ی تلویزیونی «سلطان و شبان» به کارگردانی «داریوش فرهنگ» بود.

آقالو در دوبلاژ، رادیو، بازی در تاتر و مجموعه‌های مختلف تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی فعالیت داشت.

      ———————————————–

برخی از روی‌دادهای دیگر

1642 میلادی- «آبل تاسمان» (Abel Tasman) دریانورد هلندی و مامور کمپانی هند‌شرقی هلند (اندونزی امروز) در منتهاالیه استرالیا به جزیره‌ای رسید که امروز به‌نام وی «تاسمانیا» خوانده می‌شود.

1859 میلادی- «چارلز داروین» نخستین کتاب خود را در زمینه تحول موجودات را منتشر کرد. به احترام چارلز داروین این‌روز، روز جهانی تکامل نامیده شده است.

1888 میلادی- «دیل کارنگی» (Dale Carnegie) نویسنده آمریکایی به‌دنیا آمد. توسعه دهنده درس‌هایی در زمینه پیش‌رفت شخصی، فروشندگی و سخن‌رانی در جمع بود. «آیین دوست‌یابی» یکی از کتاب‌های او است.

1989 میلادی- حزب کمونیست در چکسلواکی از قدرت کناره ‌گرفت‌. پس از فروپاشی شوروی سابق‌، احزاب کمونیست با تعریف ارایه شده از سوی حکومت بلشویکی در دنیای جدید سازگاری نداشتند و به همین دلیل یکی پس از دیگری از قدرت کناره‌گیری کردند .

منبع‌ها‌:

ویکی‌پدیا (انگلیسی و فارسی)

راسخون

نیویورک تایمز

Iranian history


 


خبر / رادیو کوچه

تیم ملی والیبال ایران که در سه دیدار گذشته خود در رقابت‌های جام جهانی صاحب دو پیروزی و یک شکست شده بود ظهر روز پنج‌شنبه، 24 نوامبر، به مصاف تیم ملی لهستان رفت و پس از شکست صربستان که شگفتی اول بود، این بار لهستان را نیز شکست داد.

به گزارش مهر، تیم والیبال ایران امروز در گروه A رقابت‌های جام جهانی ژاپن و در چهارمین دیدار خود به مصاف تیم ملی لهستان رفت و در پایان با نتیجه 3 بر 2 (23 بر 25 – 28 بر 26 – 8 بر 25 – 26 بر 24  و 15 بر11 ) حریف نام‌دار خود را شکست داد تا دومین شگفتی این دوره از رقابت‌های را رقم بزند.

تیم ملی والیبال ایران که در دیدار نخست خود برابر ژاپن به پیروزی رسیده بود، در دومین دیدار برابر کوبا تن به شکست داد اما در سومین بازی برابر صربستان که عنوان قهرمانی اروپا را در اختیار دارد به یک پیروزی دست پیدا کرد تا قبل از دیدار با لهستان در رده هفتم قرار داشته باشد.

در این دیدار مهدی بازارگرد به عنوان بهترین بازیکن میدان انتخاب شد.


 


رادیو کوچه

مهم‌ترین عنوان‌های مطبوعات امروز ایران:

خراسان

1) واکنش رییس جمهوری به تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و اروپا علیه ایران

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=9&day=3&id=1229418

رییس‌ جمهوری گفت: «راه خنثا کردن توطئه‌های دشمنان ساختن ایران است و این‌که در این راه تلاش کنیم و دست به دست هم دهیم و ایران را بسازیم. به گزارش ایسنا، دکتر محمود احمدی‌نژاد در جمع مردم پاکدشت با اشاره به تحریم‌های بانکی جدید علیه کشورمان گفت: «بهانه می‌آورند و در سیستم بانکی کشور می‌خواهند اختلال ایجاد کنند، آن‌ها می‌بینند که ذخایر ارزی ما زیاد است و سرعت پیش‌رفت کشور بالاست و کارهای زیادی در حال انجام است و خودشان در بحران هستند شروع به بهانه‌تراشی می‌کنند، آن ارباب بزرگ حرفی می‌زند و نوچه‌های او دنباله کار او را می‌گیرند، دولت آمریکا 32 سال است که با ما رابطه‌ای ندارد و با چنین تحریمی برای او اتفاقی نمی‌افتد، اما تعجب از نوچه‌هایی اروپایی است که چشم بسته مثل نوکرهای بی‌اختیار حرف‌های او را تکرار می‌کنند.»

2) مخالفت آلمان و چین با تحریم‌های یک‌جانبه اروپا و آمریکا علیه ایران

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=9&day=3&id=1229461

پس از اعتراض روسیه به تحریم‌های یک‌جانبه جدیدی که از سوی آمریکا، انگلیس و کانادا علیه کشورمان اعمال شده است، آلمان و چین نیز به عنوان ۲ عضو دیگر از گروه ۱+۵ به این تحریم‌ها اعتراض کردند. دولت آلمان در همین راستا نسبت به پیامدهای غیرقابل جبران طرح نیکلاسارکوزی، رییس جمهوری فرانسه مبنی بر مسدود کردن تمامی حساب‌های بانک مرکزی ایران در اروپا و تاثیر آن بر قیمت نفت هشدار داد.

همشهری

1) رییس قوه قضاییه: جوسازی می‌کنند تا ماجرای فساد بانکی روشن نشود

http://www.hamshahrionline.ir/news-152067.aspx

رییس دست‌گاه قضا گفت: «متاسفانه عده‌ای که منافع‌شان ظاهرن در خطر است تلاش می‌کنند با جوسازی‌های رسانه‌ای، فضای رسانه و فضای عمومی کشور را آلوده کنند تا شاید جوانب مسئله روشن نشود.»

آیت‌اله آملی لاریجانی با انتقاد از مواضع برخی مسوولان اجرایی کشور نسبت به نحوه رسیدگی به پرونده فساد بزرگ بانکی اظهار داشت: «کار قوه قضاییه، قانونی است و شعاری نیست که با یک کلمه و جمله تمام بکنیم بلکه باید ابعاد مسئله بررسی شود تا به کسی هم ظلم نشود و از طرفی هم بحث حقوق ملت مطرح است که باید استیفای حقوق مردم بشود.»

2) ادعای آمریکا درباره هم‌کاری شیمیایی ایران و لیبی تکذیب شد

http://www.hamshahrionline.ir/news-152019.aspx

نماینده دایم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان منع سلاح‌های شیمیایی، ادعای آمریکا مبنی برکمک ایران به برنامه سلاح‌های شیمیایی رژیم قذافی را رد کرد.

کیهان

1) براساس مصوبه شورای پول و اعتبار دلار تک نرخی می‌شود

http://www.kayhannews.ir/900903/4.htm#other403

شورای پول و اعتبار در جلسه اخیر خود که با حضور اعضا در بانک مرکزی برگزار شد، در مورد تعدیل نرخ ارز (دلار) و تک نرخی شدن آن تصمیم گیری کرد.

براین اساس، شورای پول و اعتبار برای تامین ارز مورد نیاز تولید، صادرات و کنترل واردات، براساس درخواست بانک مرکزی، تعدیل نرخ ارز و چگونگی حرکت به سمت تک نرخی کردن نرخ ارز را به تصویب رساند. محمود بهمنی در این خصوص گفت: «شورای پول و اعتبار گزارش بانک مرکزی در مورد بازار ارز را استماع کرد و براین اساس خط مشی بانک مرکزی یعنی حرکت به سمت تک نرخی شدن ارز و تعدیل نرخ ارز در بازار را تصویب کرد.»

2) لغو حقوق مادام‌العمر مجلس تبعیض را نپذیرفت

http://www.kayhannews.ir/900903/14.htm#other1402

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی چهارشنبه و در جریان بررسی جزییات طرح لغو استفساریه تبصره 3مواد 71 و 117 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 1386 با پیشنهاد جای‌گزینی که حسن کامران نماینده اصفهان ارایه داد، با 133 رای موافق، 38 رای مخالف و 19 رای ممتنع از 203 نماینده حاضر در صحن علنی پارلمان موافقت کردند که به موجب آن مقرر شد تبصره 3 ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 8 مهرماه 1386 حذف شود.

جام جم

1) رحیم‌صفوی: دشمنان ایران از قدرت سپاه بی‌اطلاع‌اند

http://www.jamejamonline.ir/papertext.aspx?newsnum=100860193543

دست‌یار و مشاور فرمان‌ده معظم کل قوا با تاکید براین‌که دشمنان از قدرت سپاه بی‌اطلاع‌اند، گفت: «ممکن است آن‌ها آغازکننده جنگ باشند ولی صحنه‌های بعدی را ما مدیریت خواهیم کرد.»

سردار سرلشکر سیدیحیی رحیم‌صفوی در گفت‌وگو با شبکه العالم، درباره قدرت پاسخ ایران به تهدیدهای اخیر رژیم صهیونیستی گفت: «صهیونیست‌ها خوب می‌دانند که اگر آغازگر جنگی باشند، به شدت هم از ناحیه جنوب لبنان، هم از ناحیه حماس و هم از جانب ایران هدف قرار می‌گیرند.»

2) صالح برای استعفا به عربستان رفت

http://www.jamejamonline.ir/papertext.aspx?newsnum=100860188752

روز گذشته تلویزیون دولتی یمن اعلام کرد علی عبداله صالح، رییس جمهوری، به عربستان سفر کرده است تا توافق‌نامه‌ای را برای کناره‌گیری از قدرت امضا کند.

در همین رابطه نماینده سازمان ملل در امور یمن گفت که صالح موافقت کرده است، قدرت را به معاون رییس ‌جمهوری منتقل کند تا زمینه تشکیل یک دولت وحدت ملی فراهم شود.

آفرینش

1) ایران برای اولین بار از سوریه نفت خام خرید

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/Article.aspx?AID=16151#92217

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، ایران در هفته جاری یک محموله نفت خام از سوریه خریداری کرد. سوریه برای نخستین بار از اواخر ماه سپتامبر گذشته تاکنون نفت خام صادر کرد و ایران مقصد این صادرات بوده است.

2) پوتین یا مدودف برای افتتاح رسمی نیروگاه بوشهر به ایران می‌آیند

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/Article.aspx?AID=16151#92212

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از افتتاح رسمی نیروگاه بوشهر با حضور ولادیمیر پوتین یا دمیتری مدودف – نخست وزیر یا رییس جمهوری روسیه، پیش از سال‌گرد پیروزی انقلاب اسلامی خبر داد.

دنیای اقتصاد

1) مجلس به دو فوریت طرح کاهش روابط سیاسی تهران- لندن رای داد، سفیر انگلیس از ایران اخراج می‌شود؟

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=279079

نمایندگان مجلس با دو فوریت طرحی موافقت کردند که در صورت تصویب نهایی، وزارت خارجه را موظف می‌کند ظرف دو هفته، روابط سیاسی با بریتانیا را به سطح کاردار تنزل دهد. این احتمالن نخستین «واکنش»ی است که علی لاریجانی، رییس مجلس روز سه شنبه به غرب وعده داده بود در پاسخ به تحریم‌های جدید باید منتظرش باشند. تحریم‌هایی که در چارچوب آن، دولت انگلیس کلیه مبادلات مالی خود با ایران را قطع و بانک مرکزی را تحریم کرد.

2) وابستگی متحدان آمریکا به نفت ایران

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=279004

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارشی با اشاره به وابستگی متحدان اروپایی و غیراروپایی آمریکا به نفت ایران اعلام کرد: «این کشورها از 1 تا 51 درصد نفت مورد نیاز خود را از ایران تامین می‌کنند.»

به گزارش خبرگزاری فارس، اداره اطلاعات انرژی آمریکا در جدیدترین گزارش خود از وابستگی عمده کشورهای اروپایی ایتالیا، اسپانیا و یونان به واردات نفت ایران خبر داد.


 


خبر / رادیو کوچه

حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه، 23 نوامبر، هشدار داد که انتخابات مجلس آینده حساس‌ترین انتخابات پس از انقلاب ایران است و گروه‌های مختلف سیاسی قصد دارند در آن علیه آیت‌اله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی اقدام کنند.

آقای مصلحی در جمع مبلغان مذهبی در قم گفت: «جریانات و ائتلاف‌های متعددی برای ورود به انتخابات تشکیل شده‌اند و از جمله نکات بارز و قابل توجه این است که جریانات فتنه، انحرافیون و اصلاح‌طلبان آمریکایی که با رهبری و نظام غیر‌هم‌سو هستند، با وجود این‌که خاست‌گاه‌های غیر‌مشترک دارند، اهداف مشترکی را برای مقابله با نظام و رهبری دنبال می‌کنند.»

آقای مصلحی گفت که وزارت اطلاعات دریافته است که در پی اعتراضات انتخاباتی سال ۱۳۸۸، حکومت جمهوری اسلامی با «تعداد قابل توجهی از گروه‌های انحرافی» روبه‌رو است که با رهبر جمهوری ‌اسلامی هم‌سو نیستند.

او افزود: «این گروه‌ها البته ظاهرن در فکر و گفتار با اندیشه‌های امام راحل و ره‌نمودهای رهبر انقلاب اسلامی هم‌سو هستند، ولی در حوزه عمل متوقف شده‌اند یا مسیر دیگری را که خود صحیح می‌دانند برای خود برگزیده و اجرا می‌کنند.»

وزیر اطلاعات ایران در مورد ماهیت این گروه‌ها توضیح روشنی نداد، اما با استناد به سخنان رهبر جمهوری اسلامی گفت که تعدادی از «خواص» جامعه، بی‌بصیرت، مطرود، غافل، فرصت‌طلب، مصلحت‌اندیش، غرب‌گرا، دنیا‌زده، ترسو یا از نظر اخلاقی منحط هستند.

آقای مصلحی هشدار داد که مقامات آمریکایی برای زنده کردن اعتراضات ضد حکومتی در ایران برنامه دارند و «بهترین بستر برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی ایران را انتخابات می‌دانند.»

آقای مصلحی در اظهارات روز گذشته خود هشدار داده است که اصلاح‌طلبان یا نزدیکان رییس جمهوری اسلامی قصد دارند در انتخابات آینده مجلس، «افراد را با تابلوهای دیگران» به صحنه بفرستند.

بیشتر بخوانید:

«انتخابات آزاد تهدیدهای بین‌المللی را مانع می‌شود»


 


خبر / رادیو کوچه

رفیق تقی، روزنامه‌نگار و نویسنده آذربایجانی که شنبه گذشته براثر حمله چند فرد ناشناس به‌شدت مجروح شده بود، شام‌گاه چهارشنبه، 23 نوامبر، در بیمارستانی در باکو، پایتخت آذربایجان درگذشته است.

رفیق تقی یکی از منتقدین دولت جمهوری آذربایجان‌، اسلام سیاسی و جمهوری اسلامی ایران بود.

در سال ۲۰۰۷ دادگاهی در باکو این روزنامه‌نگار آذربایجانی را به اتهام چاپ مقاله‌ای انتقادی درباره اسلام و محمد‌، پیامبر مسلمانان به سه سال زندان محکوم کرد. این مقاله هم‌چنین سبب شد آیت‌اله لنکرانی، از مراجع شیعه «فتوای قتل» او را صادر کند.

روز سه‌شنبه سفارت جمهوری اسلامی در باکو با صدور بیانیه‌ای هرگونه دخالت در حمله به رفیق تقی را رد کرد.


 


خبر / رادیو کوچه

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های مصری، درگیری بین پلیس این کشور و معترضان در میدان تحریر و نواحی اطراف آن از صبح روز پنج‌شنبه، 24 نوامبر، ‌بار دیگر آغاز شده است. این درگیری‌ها پس از یک وقفه کوتاه از سر گرفته شد.

ناوی پیلای، کمیسرحقوق بشر سازمان ملل متحد، عمل‌کرد نیروهای امنیتی مصر و برخورد خشونت‌آمیز آنان با معترضان در جریان تظاهرات اخیر در آن کشور را محکوم کرده است.

خانم پیلای خواستار انجام تحقیقاتی مستقل درباره کشته شدن دست‌کم ۳۰ تن درجریان نا آرامی‌های روزهای اخیر در مصر شده است.

معترضان که خواستار انتقال قدرت از شورای نظامی حاکم به دولتی غیر‌نظامی هستند، وعده‌های محمد‌حسین طنطاوی، رییس این شورا در مورد انتقال سریع قدرت را کافی و قانع‌کننده ندانسته و هم‌چنان به تجمع اعتراضی خود ادامه داده‌اند.

بیشتر بخوانید:

«مصری‌ها هم‌چنان خواستار برکناری شورای نظامی هستند»


 


خبر / رادیو کوچه

روژین محمدی دانش‌جوی رشته پزشکی دانش‌گاه مانیل در فیلیپین، روز چهارشنبه، 23 نوامبر، پس از بازگشت به ایران در فرودگاه امام خمینی توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شده است.

به گزارش کمیته گزارش‌گران حقوق بشر، این وبلاگ‌نویس ۹ روز پیش در تاریخ ۲۳ آبان از فرودگاه استانبول به تهران پرواز کرده بود که پس از پیاده شدن در فرودگاه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

وی پس از ۲۴ ساعت به قید وثیقه آزاد شد اما ۵ روز بعد نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در تاریخ ۲۸ آبان جهت بازداشت وی به خانه‌ی پدری‌اش در کرمانشاه مراجعه کردند که به علت عدم حضور وی در این شهر موفق به بازداشتش نشدند.

روژین محمدی بار دیگر به‌صورت تلفنی در تاریخ ۳۰ آبان به دادسرای مستقر در زندان اوین احضار شد که پس از دستور ضبط وسایل شخصی از جمله کامپیوتر دستی‌اش و سه روز بازجویی متوالی، نهایتن روز گذشته ۲ آذر مجدد‌ قرار بازداشتش صادر و او را به زندان اوین منتقل کردند.

تا این لحظه از اتهامات وارده به وی، محل دقیق بازداشت و مدت زمان آن اطلاع دقیقی در دست نیست.


 


خبر / رادیو کوچه

روز چهارشنبه، 23 نوامبر، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در اقدامی بی‌سابقه، از حمله نیروهای نظامی که به کشته شدن ده‌ها هزارتن از کردها در هشتاد سال پیش منجر شد پوزش خواسته است.

نبرد نظامی ترکیه و حمله به شهرکردنشین دَرسیم در جنوب شرقی ترکیه بین سال‌های 1936 تا 1939 میلادی نزدیک به 14 هزار کشته بر جای گذاشت.

نخست وزیر ترکیه که روز چهارشنبه برای اعضای حزب حاکم عدالت و توسعه سخن‌رانی می‌کرد اظهار داشت: «اگر لازم به عذرخواهی از سوی دولت است، پوزش می‌خواهم».

وی افزود آرشیو دولتی برای بررسی ‌مدارک این روی‌داد در دفتر نخست وزیری به روی عموم باز است.

 بیشتر بخوانید:

«حمله ارتش ترکیه به پ ک ک درعراق»


 


خبر / رادیو کوچه

شام‌گاه چهارشنبه، 23 نوامبر، در آخرین شب از دور پنجم رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا، تیم آپوئل قبرس تاریخ‌ساز شد و به عنوان اولین تیم این کشور جواز صعود به دور یک هشتم نهایی این پیکارها را کسب کرده است.

شب گذشته این پیکارها در گروه‌های پنجم تا هشتم دنبال شد. در بازی‌های انجام شده تکلیف صعود برخی از تیم‌ها هم‌چون آرسنال و بایرلورکوزن مشخص شد. اما مهم‌ترین شگفتی این شب صعود تیم قبرسی آپوئل بود. این تیم از گروه ۷ با کسب یک تساوی به چنین هدفی رسید.

 در دیدارهای انجام گرفته  از گروه ۵ والنسیا اسپانیا موفق به کسب پیروزی پرگل ۷ بر صفر مقابل گنک بلژیک شد. از همین گروه بایرلورکوزن آلمان موفق شد انتقام باخت ۲ بر صفر بازی رفت را بگیرد و ۲ بر یک بر چلسی انگلیس غلبه کند. با این نتایج لورکوزنی‌ها با ۹ امتیاز صدرنشین شدند. والنسیا و چلسی هردو با ۸ امتیاز در رده‌های دوم و سوم جدول جای گرفتند.

با این نتایج لورکوزن به دور بعد صعود کرد. اما سهمیه دوم در گرو نتیجه بازی این دو حریف باهم ماند.

در گروه شش آرسنال دو بر یک بر بورسیادورتموند آلمان غلبه کرد‌.

از این گروه المپیک مارسی یک بر صفر در خانه از المپیایکوس یونان شکست خورد. به این ترتیب آرسنال به دور بعد رسید و خیال خود را برای صعود راحت کرد.

اکنون تیم‌های دوم و سوم جدول یعنی مارسی و المپیایکوس بر سر کسب سهمیه دوم با هم رقابت می‌کنند.

از گروه ۷ شاختاردونتسک اوکراین ۲ بر صفر از پورتو پرتغال‌ شکست خورد. هم‌چنین دیدار تیم‌های زنیت روسیه و آپوئل قبرس به تساوی بدون گل انجامید.

از این گروه آپوئل‌ با ۹ امتیاز ضمن حفظ صدرنشینی خود، به مرحله بعدی صعود را کرد‌. پس از آن‌ها زنیت و پورتو شانس صعود به عنوان تیم دوم دارند.

در گروه ۸ ‌میلان ایتالیا در خانه ۳ بر ۲ از بارسلونا اسپانیا شکست خورد.  باته بوریسف بلاروس نیز یک بر صفر مغلوب ویکتوریا پلژن جمهوری چک شد. با توجه به نتایج این گروه، بارسلونا به عنوان قهرمان فصل قبل، به عنوان تیم اول صعود کرده گروه جای‌گاهش را در دور بعدی لیگ قهرمانان حذف کرد تا میلان به عنوان سهمیه دوم این گروه محسوب شود.

بیشتر بخوانید:

«صعود بایرن‌ و اینتر، وضعیت مبهم دو نماینده منچستر»


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته