-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ آبان ۲۸, شنبه

Latest New from Green Correspondents for 11/19/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.

 

خبرنگاران سبز/ کار‌شناسان ایران سبز: پس از ۱۱ ماه مذاکره فشرده بین اتحادیه اروپا و سازمان خزانه داری آمریکا از یک سو و دولت بیطرف سوییس از سوی دیگر، سرانجام درپی انتشار آخرین حکم آژانس بین المللی انرژی اتمی، این کشور موافقت کرد که به حلقه تحریمهای بین المللی علیه رژیم ایران بپیوندد.

پیش از این دولت سوییس ورود به تحریم‌ها را مغایر با قانون بی‌طرفی خود قلمداد می‌کرد اما اکنون که سازمانهای بین المللی رفتارهای اتمی حکومت ایران را تهدیدی علیه صلح و امنیت جهانی دانسته‌اند سوییس‌ها نیز آمادگی خود را برای همراهی با جامعه جهانی اعلام کرده‌اند.

اتحادیه اروپا و خزانه داری آمریکا حدود ۱۱۰۰ حساب مشکوک مقام‌ها و شرکت‌های ایرانی در بانکهای سوییس را برای بررسی بیشتر و دریافت اطلاعات دقیق‌تر صاحبان حساب به مقامهای سوئیسی ارائه کرده‌اند که نتیجه این بررسی‌ها باید به اتحادیه اروپا برگردانده شود. پیش بینی می‌شود این رویداد بیش از آنچه فشارهای سیاسی به ایران را افزایش دهد، باعث شدت یافتن بحران ارزی و فشارهای اقتصادی به حکومت ایران باشد.

به گزارش کار‌شناسان ایران سبز حدود ۸۰ حساب از حسابهای مشکوک در بانک‌های سوییس متعلق به بانکهای تحریم شده ایرانی است که مسدود شدن آن حساب‌ها صدمات جبران ناپذیری را به شبکه بانکی وارد خواهد ساخت. سوییس همچنین متعهد شده که چنانچه مقامات یا موسسات ایرانی صاحب حساب در سوییس در وقت مقرر پاسخگوی سوالات امنیتی بانکهای سوییسی نباشند، پس از مسدود سازی حساب‌ها، مراتب را به خزانه داری آمریکا یا اتحادیه اروپا اطلاع دهد.

کار‌شناسان پیش بینی می‌کنند شوک ناشی از این اقدام اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار خواهد داد و مضیقه شدید ارزی را برای دولت حاکم در پی خواهد داشت. دولت سوییس همچنین در پی توافق با اتحادیه اروپا، ۲۵۰ موسسه و مقام ایرانی از جمله علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران را مشمول تحریم سفر، مسدود کردن دارایی و حسابهای بانکی قرار داده است.

 
 


  «حجم حساسيت‌ها و مخالفت‌هايی که در عرصه جهانی عليه جمهوری اسلامی اعمال می‌شود زياد است. تصور ما اين بود که هر روز از اين سختی‌ها کم می‌شود ولی ظاهرا اين طور نيست.»
خبرنگاران سبز/سیاست:
رئيس سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد وضعيت برای جمهوری اسلامی «سخت»، «استثنايی»، «حساس» و «نگران‌کننده» است و تحولات جهان عرب نشان می‌دهد که تهران در شرايط «دشواری» قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری ايسنا٬ مصطفی پورمحمدی٬ اين هشدار را در جريان سخنرانی در همايش ارتقای سلامت نظام اداری استان لرستان داده است.

آقای پورمحمدی افزوده است: «حجم حساسيت‌ها و مخالفت‌هايی که در عرصه جهانی عليه جمهوری اسلامی اعمال می‌شود زياد است. تصور ما اين بود که هر روز از اين سختی‌ها کم می‌شود ولی ظاهرا اين طور نيست.»

اين مقام قضائی به تحولات جهان عرب و سرنگونی برخی ديکتاتور‌ها در ماه‌های اخير اشاره کرده و گفته است اين تحولات «يک پيام ديگر دارد و آن اينکه در شرايط دشواری قرار گرفته‌ايد و دشمن پيوسته در فکر آسيب زدن به انقلاب اسلامی است.»
به گفته وی «بحث نظامی جدی نيست اما دشمن قصد دارد از طريق گسل‌ها وارد شود. گسل‌ها نيز وقتی ايجاد می‌شود که مديران قول و وعده‌های بسيار بدهند و نتوانند به آن عمل کنند.»

اين برای نخستين‌بار پس از آغاز تحولات در جهان عرب است که يک مقام بلند‌پايه در جمهوری اسلامی از تکرار سرنوشت رهبران مصر٬ تونس و ليبی برای روحانيون و نظاميان حاکم در ايران اظهار نگرانی می‌کند.
نگرانی مقام‌های جمهوری اسلامی پس از طرح دوباره احتمال حمله نظامی اسرائيل به تاسيسات اتمی ايران٬ بار ديگر از سخنان و تهديدات لفظی آن‌ها نمايان شده است.

 
 

فهرست تحريم‌های سوييس عليه ايران در کل اسامی ۲۵۰ مقام دولتی و موسسه را شامل می‌شود.
خبرنگاران سبز/ایران-و-جهان:
 مقامات دولت سوئيس  بی طرف ترین کشور در جامعه جهانی، رسما اعلام کرده اند که اين کشور وزير امور خارجه جمهوری اسلامی را در فهرست تحريم های مالی و مسافرتی قرار داده است. در اين باره خبرگزاری فرانسه می نويسد: سوئيس، علی‌اکبر صالحی، وزير امور خارجه ايران را در فهرست تحريم‌های مالی و مسافرتی قرار داده است.

این خبر که کمتر از دو ساعت قبل منتشر شده است می افزاید:  دولت سوئيس امروز اعلام کرد که تحريم‌ها عليه ايران را شدت بخشيده است و اسامی صد و شانزده نفر از جمله علی اکبر صالحی، وزير امور خارجه ايران را در فهرست افراد تحت تحريم‌های مالی و مسافرتی قرار داده است.
دبيرخانه امور اقتصادی دولت سوييس اعلام کرد که فهرست به روز شده تحريم‌ها شامل اسامی چندين مقام سازمان انرژی اتمی ايران و صد و يازده شرکت می شود.


 فهرست تحريم‌های سوييس عليه ايران در کل اسامی ۲۵۰ مقام دولتی و موسسه را شامل می‌شود.


با بالا گرفتن مناقشه هسته ای ميان جمهوری اسلامی و دولتهای غربی، سازمان ملل جمهوری اسلامی را تحت تحريمهای شديد مالی و سياسی قرار داده است.

در جريان نشست دو روزه شورای حکام که در وين، پايتخت اتريش، برگزار می شود، ديپلماتهای کشورهای بزرگ بر سر متن قطعنامه جديد عليه برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی، ساعتها چانه زدند.

قطعنامه ارائه شده در شورای حکام "نگرانی عميق و فزاينده ای" درباره مسائل حل نشده برنامه اتمی جمهوری اسلامی از جمله ابعاد احتمالا نظامی آن ابراز می کند.
همچنين ايران بخاطر آنچه عدم شفافيت برنامه اتمی و ادامه غنی سازی اورانيوم خوانده شده، مورد انتقاد قرار گرفته است.
اما ابتدا اعلام شده بود که در متن نهايی، از ايران خواسته می شود به سوالهای آژانس تا نشست بعدی شورای حکام در مارس آينده "پاسخی معنادار" بدهد.
حالا اين ضرب الاجل حذف شده و در عوض از آقای آمانو خواسته شده است که به اعضا درباره پيشرفت همکاری با ايران گزارش بدهد.

جمهوری اسلامی بارها داشتن برنامه های مخفی و تسليحاتی و نظامی هسته ای را رد کرده و بر صلح آميز بودن اين فعاليتها تاکيد کرده است.

 
 

آقایان باید یک دایرةالمعارف قضایی جدید تدوین کنند تا در آن مفاهیمی مثل عدالت، آزادی، احترام حقوق شهروندان، دادرسی عادلانه و غیره دوباره بازتعریف شود. هر کسی که آشنایی ابتدایی با حقوق داشته باشد می داند که   یک حکم قضایی باید از طروق قانونی  به ذی نفع ابلاغ شود در حالی که هیچ یک از این موارد قضایی ( در مورد موسوی و کروبی) صورت نگرفته است و آنچه آقایان می گویند دروغ محض است مگر آنکه چیزی را تدوین کرده باشند و در جیب خودشان قرار داده باشند که در آن صورت عنوان حکم قضایی به آن تعلق نمی گیرد.
خبرنگاران سبز/جامعه:
در پی سخنان جواد لاریجانی در خصوص حکم قضایی برای حبس خانگی رهبران جنبش سبز، مشاوران موسوی و کروبی این ادعا را دروغ خواندند.
اردشیر امیر ارجمند در واکنش به اظهارات جواد لاریجانی در نیویورک مبنی بر اینکه موسوی و کروبی به دستور قضایی در حبس هستند می گوید: آقایان به جای اینکه در جامعه بین المللی دروغ های به این بزرگی بگویند بهتر است حقوق شهروندان خودشان را رعایت کنند.
در همین حال مجتبی واحدی مشاور مهدی کروبی ضمن  «دروغ» خواندنِ  سخنان جواد لاریجانی مبنی بر اینکه موسوی و کروبی بنا به دستور قضایی در حبس هستند، اعلام کرد که  سران جنبش سبز با دستور رهبری جمهوری اسلامی در حبس خانگی هستند و آقایان باید شجاعتش را داشته باشند و اعلام کنند آقای خامنه ای این  دستور  را صادر کرده است.
محمد جواد لاریجانی، دبیر ستادحقوق بشر قوه قضائیه ایران  که در صدر هیاتی برای شرکت در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده بود اعلام کرد که در ایران هیچ کسی بدون دستور قضایی در حصر نیست.
اردشیر امیر ارجمند با اظهار تاسف از این ادعاها می گوید: متاسفانه مقامات قضایی هیچ گونه مسولیت قضایی و حقوقی را بر عهده نمی گیرند و به خودشان اجازه می دهند دروغ هایی را در سطح بین المللی مطرح کنند که موجب شده به جایگاه ایران در عرصه های جهانی صدمه بزند.
وی ادامه می دهد:  آقایان باید یک دایرةالمعارف قضایی جدید تدوین کنند تا در آن مفاهیمی مثل عدالت، آزادی، احترام حقوق شهروندان، دادرسی عادلانه و غیره دوباره بازتعریف شود. هر کسی که آشنایی ابتدایی با حقوق داشته باشد می داند که   یک حکم قضایی باید از طروق قانونی  به ذی نفع ابلاغ شود در حالی که هیچ یک از این موارد قضایی ( در مورد موسوی و کروبی) صورت نگرفته است و آنچه آقایان می گویند دروغ محض است مگر آنکه چیزی را تدوین کرده باشند و در جیب خودشان قرار داده باشند که در آن صورت عنوان حکم قضایی به آن تعلق نمی گیرد.
واحدی: چه کسی و در کدام دادگاه حکم را صادر کرده است؟
مجتبی واحدی مشاور کروبی نیز در گفتگو یی خطاب به جواد لاریجانی می گوید: سوالم این است که آیا این حکم قضایی را قاضی صادر کرده است و چرا مخفیانه؟ یا رییس قوه قضاییه این حکم را صادر کرده است؟ در هیچ جای قانون اساسی نیامده که رییس قوه قضاییه می تواند حکم بازداشت  صادر کند.

وی ادامه می دهد:  سخنان لاریجانی اعتراف به همان نکته است که پیشتر به صورت تلویحی اشاره کرده بودند که رسیدگی به اتهامات موسوی و کروبی باید با نظر آقای خامنه ای باشد. می گفتند براساس مصلحت نظام رسیدگی شود و همه می دانستند این یعنی که با نظر آیت الله خامنه ای باید در این زمینه تصمیم گیری شود. این اعتراف آقای لاریجانی خیلی هم خوب است اما اگر آقای لاریجانی هوس دارد که سومین رییس قوه باشد، و دارد مجیز حاکمیت را می گوید انقدر شجاعت داشت که می گفت موسوی و کروبی با دستور آیت الله خامنه ای زندانی شدند.
وی می گوید: حقوقدانان دنیا خصوصا آقای احمد شهید باید بپرسند رییس جمهور دروغگوی شما اول گفته اینها اصلا زندانی نیستند، دادستان تهران گفتند آزاد و در خانه های خودشان هستند، وزیر خارجه ایران گفت که آنها در تهران رفت و آمد دارند و اسکورت دارند اما حالا که بعد از نه ماه اعتراف کردند. کاش از آنها بپرسند که بر اساس کدام حکم و به دستور کدام قاضی و با چه جرمی زندانی شدند.
واحدی ادامه می دهد: اگر لاریجانی ادعا می کند که موسوی و کروبی مردم را دعوت کردند برای آتش زدن ساختمان ها، حالا که می گویند ما هیچ چیز مخفی در ایران نداریم خوب است بگویند کجا این دعوت صورت گرفته و به فرض که دعوت کردند، در کدام محکمه رسیدگی شده و اینها از خودشان دفاع کردند، چون تا زمانی که آنها از خودشان دفاع نکنند این حکم هیچ ارزشی ندارد

گفت و گو از مسیح علی نژاد /  ندای سبز آزادی

 
 



همه شواهد نشان می‌دهد در حال حاضر نبردهای دیپلماتیک گسترده‌ای بین دولت ایران از یک سو و کشورهای منطقه و جهان غرب از سوی دیگر در حال وقوع است که نتایج آن می‌تواند میزان اجبار جامعه جهانی به وقوع جنگ یا اجتناب از آن را تعیین کند.


خبرنگاران سبز/ کار‌شناسان ایران سبز:
حکومت ایران که درپی بحرانهای بیش از پیش فعالیت‌های نظامی / اتمی‌اش از اجماع جهانی علیه خود به شدت نگران است، پیش از آغاز بکار جلسه اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی یک هیات سیاسی را به ترکیه اعزام کرد.
به گزارش کار‌شناسان ایران سبز هیات ایرانی در دیدار با مقامهای ترک در قبال جلب حمایت فعالیت‌های اتمی خود از سوی ترکیه دو پیشنهاد عمده به آنان ارائه کرده اند. پیشنهاد نخست اعلام آمادگی برای فروش دراز مدت نفت و گاز به این کشور به بهای ۲۰% زیر قیمت‌های جهانی است و پیشنهاد دیگر نیز ارائه تضمین‌ها و تعهدهای لازم برای مصون بودن ترکیه از حملات احتمالی موشکی ایران است.

این پیشنهاد‌ها در حالی ارائه شده که در حال حاضر آمریکایی‌ها دیوار سپر موشکی ضد موشک خود را در ترکیه مستقر ساخته‌اند و پیش از این آمریکا و اتحادیه اروپا مشترکا خواستار رعایت جدی تحریم دولت ایران از سوی دولت آنکارا شده‌اند. ترکیه از جمله کشورهایی است که مانند چین و روسیه موضوع تحریم‌های بانکی دولت ایران را بخوبی رعایت نمی‌کند.

دولت‌های غربی از ترکیه خواسته اند علاوه بر مقابله با پول شویی دولت ایران در بانک‌های ترکیه و کمک به کنترل و ردیابی حسابهای مشکوک مقامات ایرانی در آن کشور، محموله‌های تجاری عازم ایران را به دقت بازرسی نماید. به نظر می‌رسد پیشنهاد‌های اخیر ایران به ترکیه و دیگر کشورهای منطقه برای شکستن این حلقه محاصره گسترده‌تر شود. لازم به یادآوری است که ترکیه بیش از ۲۰% نیازهای نفت و گاز خود را از بازارهای ایران تامین می‌کند.

از سوی دیگر و در تقابل با این روند آمریکایی‌ها با هماهنگی دولت عربستان در صدد تنگ‌تر کردن حلقه محاصره دولت ایران هستند. در این چارچوب مقامهای عربستان با دعوت از اردوغان به این کشور حمایت‌های خود را از مداخلات جدی ترکیه در اوضاع سوریه اعلام کرده‌اند و حاضر شده‌اند ترکیه را به عنوان نماینده خود در تحولات سوریه بپذیرند. از جانب دیگر اما از ترک‌ها خواسته‌اند که در توافق‌های جهانی علیه حکومت ایران با جامعه بین المللی هماهنگ‌تر عمل نمایند.

دولت عربستان در همین ارتباط با دولت چین هم مذاکراتی را به عمل آورده و متعهد شده است دستکم ۷۰% نفت مورد نیازرا که تاکنون از سوی ایران تامین می‌شد با شرایط مناسب در اختیار چینی‌ها قرار دهد. نتیجه چنین توافقی نهایتا می‌تواند تشدید فشارهای بین المللی علیه دولت ایران و کمرنگ‌تر شدن مخالفت چینی‌ها در این باره را در پی داشته باشد.

همه شواهد نشان می‌دهد در حال حاضر نبردهای دیپلماتیک گسترده‌ای بین دولت ایران از یک سو و کشورهای منطقه و جهان غرب از سوی دیگر در حال وقوع است که نتایج آن می‌تواند میزان اجبار جامعه جهانی به وقوع جنگ یا اجتناب از آن را تعیین کند.

 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به greencorrespondents-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به greencorrespondents@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته