-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ آذر ۲, چهارشنبه

Latest News from Koocheh for 11/23/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



خبر / رادیو کوچه

به گزارش رسانه‌های خارجی، علی عبداله صالح، رییس جمهوری یمن، روز چهارشنبه، 23 نوامبر، توافق‌نامه کناره‌گیری از قدرت را در ریاض پایتخت عربستان امضا کرده است.

طبق این توافق‌نامه وی قدرت خود را به معاونش تحویل می‌دهد و مصونیت قضایی پیدا می‌کند.

روز سه‌شنبه، 22 نوامبر، نماینده سازمان ملل در امور یمن گفت که آقای صالح موافقت کرده است تا قدرت را به معاون رییس جمهوری منتقل کند تا زمینه تشکیل یک دولت وحدت ملی فراهم شود.

تظاهرات اعتراضی در یمن از اوایل سال جاری آغاز شده و اخیرن با درگیری مسلحانه بین موافقان و مخالفان علی عبداله صالح هم‌راه بوده است در حالی‌که طی این مدت، بارها گزارش توافق آقای صالح با کناره‌گیری از قدرت انتشار یافته اما وی در آخرین لحظات، نظر خود را تغییر داده است.

بیشتر بخوانید:

«رییس جمهوری یمن برای استعفا وارد عربستان شد»


 


اردوان روزبه / کاغذ اخبار

به گزارش رسانه ایرانیان در مالزی- کاغذ اخبار- کنفدارسیون فوتبال آسیا، بعدازظهر چهارشنبه، 23 نوامبر، پس از برگزاری مراسم انتخابی بهترین‌های آسیا در سال 2011، محمد کشاورز به عنوان بهترین بازیکن سال فوتسال آسیا انتخاب شده است.

در همین زمینه اردوان روزبه گفت‌وگویی با محمد کشاورز انجام داده است که در پی می‌آید:


 


شراره سعیدی/ رادیو کوچه

تمامی بی‌چاره‌ها برای نفرت‌های‌شان سهام بسیار می‌فروشند. ما هم از این قاعده مستثنا نیستیم. اما، واقعیت غیرقابل انکار آن‌ست که در مراحلی از تاریخ کشور ما بیگانگان سهام فوق را به تصاحب خویش درآوردند. البته، در تمامی این مراحل ما خود یا فروشنده بودیم یا خواب‌نما. انگلستان بر ضد جنبش ملی ایران به رهبری جبهه ملی، اقدامات بسیاری کرد. به طور مثال: مخالفت همه جانبه با ملی شدن نفت، توسل به مجامع بین‌المللی علیه ایران، محاصره اقتصادی، کارشکنی در راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز، تهدید نظامی و حضور نظامی در منطقه، دخالت دادن آمریکا در این امر، ایجاد اختلاف میان رهبران و نیروهای جبهه و اقدامات براندازانه علیه حکومت ملی. اعمال خصمانه آمریکا نیز از طریق هم‌سویی کامل با انگلستان، در پیش گرفتن سیاست ریاکارانه، کارشکنی و بهانه‌تراشی، مشارکت در توطئه‌های داخلی، دست‌آویز قرار دادن نفوذ کمونیست‌ها و طراحی و اجرای کودتای نظامی 28 مرداد، در مداخله مستقیم خارجی در شکست جنبش ملی ایران جای تردید نمی‌گذارد. دخالت‌ها و توطئه‌چینی‌های دربار نیز تاثیر انکارناپذیری در بسیج و تهییج حاکمیت برضد جنبش ملی و ضداستعماری ملت ایران داشت. با این وصف، خطاهای مکرر سیاسی، نقص‌ها و عیب‌های بزرگ تشکیلاتی و اشتباهات رهبران جبهه ملی در تصمیم‌گیری‌های مراحل اساسی، از علت‌های درونی شکست نهضت ملی و نابودی جبهه به شمار آمده است. برخی از عوامل داخلی شکست و فروپاشی جبهه ملی را چنین دانسته‌اند: شکاف در رهبری جبهه و چند دستگی و سواستفاده نیروهای مخالف از آن، هم‌کاری ضعیف میان واحدهای تشکیل‌دهنده، فقدان شورای هم‌کاری و هماهنگی، فقدان ساز و کارهای واکنش و بسیج سریع، کاستی‌های بزرگ ساختاری، نداشتن برنامه‌های جامع و واحد، نداشتن طرح‌های از پیش اندیشیده به هنگام مواجهه با بحران‌ها، نداشتن اکثریت در مجلس، برخی انتصاب‌های ناشایسته، تضاد آشتی‌ناپذیر برخی از دیدگاه‌ها و تفسیرهای سیاسی درون گروهی، از دست دادن تدریجی پشتیبانی و حمایت طبقه متوسط سنتی و نیروهای مذهبی، متهم شدن به هم‌کاری با نیروهای تندرو چپ بر اثر خطاهای سیاسی، تلاش در انحلال مجلس و پی نبردن به اهمیت تصمیم‌گیری به موقع و خطیر بودن موقعیت‌ها.

دکتر مصدق در این خصوص به سه نکته اشاره کرده است: جبهه ملی حزب نبود، در مجلس اکثریت نداشت، اقلیتی بود که افکار عمومی از آن حمایت می‌کرد

دکتر مصدق در این خصوص به سه نکته اشاره کرده است: جبهه ملی حزب نبود، در مجلس اکثریت نداشت، اقلیتی بود که افکار عمومی از آن حمایت می‌کرد.

در پی کودتا، تقریبن همه رهبران و افراد موثر جبهه به زندان افتادند، روابط تشکیلاتی از هم گسیخت، منابع مالی از بین رفت، روزنامه‌ها و کانون‌های تجمع تعطیل و دکتر مصدق و شماری از هم‌کاران نزدیک وی در دادگاه‌های نظامی محکوم شدند. در این فضای دیکتاتوری نظامی و اختناق، امکان فعالیت سیاسی از مردم سلب شد. هیچ یک از سران جبهه نمی‌توانستند جانشین شایسته‌ای برای دکتر مصدق باشند: حسین فاطمی مدتی متواری بود و سپس دستگیر و اعدام شد، گروه کاشانی، بقایی و مکی که مدتی هم‌کار و مدتی نیز رقیب و مخالف دکتر مصدق بودند، از صحنه بیرون رانده شدند، الهیار صالح، که محبوب‌تر بود، نه قاطعیت دکتر مصدق را داشت نه جاذبه و قدرت رهبری او را و دکتر شایگان پس از آزادی از زندان، از ایران رفت .

تقریبن دو هفته پس از کودتای 28 مرداد، نمایندگانی از احزاب ایران، مردم ایران، ملت ایران، نیروی سوم و نمایندگانی از دانش‌گاهیان و بازاریان، اعضای کمیته مرکزی مقاومت را انتخاب و ساختار تشکیلاتی آن را طراحی کردند. نام «نهضت مقاومت ملی» را شاپور بختیار، باتوجه به عملیات نهضت مقاومت فرانسه و جنگ جهانی دوم بر ضد اشغال‌گران آلمانی، پیشنهاد کرد. در 14 مهر 1332، حسین مکی تشکیل مجدد جبهه ملی را اعلام کرد، اما چون مورد اعتماد بازماندگان جبهه و طرف‌داران جبهه نبود، از این اعلام وجود هیچ طرفی نبست. نقش شخصیت‌های مذهبی معتقد به جبهه ملی، نظیر آیت‌اله سیدرضا زنجانی و آیت‌اله سیدمحمود طالقانی و نیز مهندس مهدی بازرگان در تشکل نهضت مقاومت ملی و تداوم فعالیت آن از بقیه بارزتر بود. به گفته کریم سنجابی، آیت‌اله زنجانی کارگردان اصلی نهضت مقاومت بود. اهداف اصلی نهضت عبارت بود از: ادامه نهضت ملی و اعاده استقلال کشور و حکومت ملی، مبارزه با استعمار و مبارزه با حکومت‌های دست نشانده خارجی و عمال فاسد. نهضت، برنامه سیاسی خود را بر گردآوری و تشکل نیروهای ملی بازمانده از کودتا، مقابله با تبلیغات کودتاچیان، مقابله با تبلیغات حکومت‌های خارجی در دفاع از کودتا و مبارزه با اعطای امتیازات خارجی متمرکز ساخت.

فعالیت‌های سیاسی نهضت مقاومت ملی، بنا به تقسیم‌بندی غلام‌رضا نجاتی، سه دوره اصلی را طی کرده است: از 1332 تا پایان 1333، که به تشکل، سازمان‌دهی، آموزش و شروع فعالیت اختصاص داشت، از فروردین 1334 تا شهریور 1336، که دوره آغاز دستگیری‌ها، اختلاف‌های درونی، پراکندگی و فعالیت در شرایط اختناق بود و از شهریور 1336 تا تیر 1339، که دوره انتشارات و فعالیت‌های پراکنده کاملن پنهانی بود. البته همه بازماندگان جبهه ملی در نهضت متشکل نبودند. هسته‌ها و واحدهای کوچک و محفلی مستقل به فعالیت خود مخفیانه ادامه می‌دادند. شاخه‌ای به خارج از کشور رفتند و در اروپا، به ویژه آلمان و در آمریکا به فعالیت‌های سیاسی علنی، نیمه‌علنی و مخفی پرداختند و شماری در کمین موقعیت سیاسی مناسب برای فعالیت مجدد باقی ماندند. نهضت از طریق پخش اعلامیه، برپایی تظاهرات محدود و انتشار نشریه‌های توضیحی، سعی می‌کرد مبارزات ملی را ادامه دهد.

منظم‌ترین و مستمرترین فعالیت نهضت، انتشار نشریه بود. راه مصدق، سخن‌گوی اصلی نهضت به شمار می‌رفت و حاشیه بی‌حاشیه، خوزستان مصدق، مکتب مصدق و نهضت مصدق نشریات دیگری بودند که نهضت منتشر می‌کرد. از تشکیل نهضت بیش از یک سال نگذشته بود که حزب ایران، در پی بروز اختلافی میان سران نهضت، از آن جدا شد. حکومت نظامی که فعالیت‌ها را زیرنظر داشت، در فروردین 1334 شماری از رهبران و فعالان سرشناس نهضت را دستگیر کرد. نیروهای بازمانده نهضت مقاومت ملی تا شهریور 1336 به فعالیت‌های خود ادامه دادند، که به دیدارهای محدود و انتشار نشریه و اعلامیه منحصر شده بود، اما به سبب انتشار جزوه‌ای درباره قرارداد نفت، که حکومت به آن قرارداد حساسیت بسیار داشت، نیروهای امنیتی، طی چند یورش پی‌درپی به نهضت در تهران و در شهرستان‌ها، بسیاری از سران و فعالان آن را دستگیر کردند. در پی آن، نهضت کاملن تضعیف شد و شورای مرکزی پانزده نفره آن، بر اثر اختلافات داخلی و فشارهای سیاسی، به هشت نفر کاهش یافت. نهضت در دوره سوم نیروهای خود را تا به آن‌جا از دست داد که برای پخش اعلامیه، دو تن از اعضای شورای مرکزی، مهدی بازرگان و شاپور بختیار، را به کار گرفتند. نهضت مقاومت ملی، به رغم داشتن هدف‌های بزرگ و بهره‌مندی از حمایت‌های مردمی، به سبب نداشتن انسجام درونی، تعارض دیدگاه‌های سیاسی واحدهای تشکیل دهنده، اختلافات داخلی، بی‌تجربگی در مبارزات مخفی، نفوذ پلیس در تشکیلات و نداشتن امکانات کافی، پس از یورش‌های 1336 رو به تحلیل رفت و در رسیدن به هدف‌های خود ناکام ماند. در تحولات سیاسی 1339، که سازمان‌های سیاسی احیا شدند، بازماندگان نهضت مقاومت ملی، عمدتن در تشکیلات تازه تاسیس نهضت آزادی ایران و در جبهه ملی دوم فعالیت خود را آغاز کردند.


 


خبر / رادیو کوچه

پس از تصمیم اخیر آمریکا، بریتانیا و کانادا در افزایش تحریم‌ها علیه بخش انرژی و بانک‌داری جمهوری اسلامی، وزارت خارجه چین گفته است تحریم‌های یک‌جانبه کمکی به حل بحران اتمی ایران نمی‌کند و تنها به رویارویی و پیچیدگی بیش‌تر این مسئله منجر می‌شود.

تحریم‌های جدید غرب علیه ایران پس از گزارش جدید مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اجرا گذاشته می‌شود که در آن احتمال نظامی بودن بخشی از برنامه‌های اتمی جمهوری اسلامی مطرح شده هر چند ایران همواره بر غیرنظامی بودن این برنامه‌ها تاکید داشته است.

به گفته  تحلیل‌گران، یکی از دلایل عدم موافقت چین در اعمال تحریم علیه ایران، شریک تجاری بودن، با این کشور است.

روسیه هم پیش‌تر مخالفت خود را با اعمال تحریم علیه ایران عنوان کرده بود.

بیشتر بخوانید:

«ایران تنها دو متحد سوریه و حزب‌اله لبنان را دارد»


 


خبر / رادیو کوچه

کنفدارسیون فوتبال آسیا، بعدازظهر چهارشنبه، 23 نوامبر، پس از برگزاری مراسم انتخابی بهترین‌های آسیا در سال 2011، محمد کشاورز به عنوان بهترین بازیکن سال فوتسال آسیا انتخاب شده است.

به غیر از محمد کشاورز، علی اصغر حسن‌زاده و برونو هاتاکایما از ژاپن دیگر نامزدهای کسب این عنوان بودند. محمد کشاورز توانسته بود به هم‌راه شهید منصوری قرچک در جام باشگاه‌های آسیا خوش بدرخشد.
هم‌چنین در بخش بهترین‌های فوتبال نیز که هادی عقیلی مدافع ملی‌پوش سپاهان در آن به عنوان کاندیدا حضور داشت، نتوانست مقامی را کسب کند.  در این بخش سرور جباروف از ازبکستان مقام بهترین بازیکن فوتبال آسیا در سال 2011 را به دست آورد.

ناریو ساساکی، مربی تیم زنان ژاپن در سال 2011 نیز جایزه بهترین مربی سال آسیا را دریافت کرد.


 


خبر / رادیو کوچه

روز دوم از هفته چهاردهم مسابقات فوتبال لیگ برتر باش‌گاه‌های ایران روز چهارشنبه، 23 نوامبر، با برگزاری پنج دیدار پی‌گیری شد که طی آن تیم‌های شهرداری تبریز، مس کرمان و سپاهان اصفهان مقابل حریفان خود به برتری رسیدند و دو بازی نیز با نتیجه تساوی به اتمام رسید.

در دیدارهای امروز بهترین نتیجه را تیم سپاهان اصفهان کسب کرد که موفق شد در ورزش‌گاه فولادشهر شکست 2 بر صفر را به تیم فولاد خوزستان تحمیل کند.

حاصل این پیروزی صعود تیم سپاهان به رده چهارهم جدول البته تا پیش از برگزاری دیدار تراکتورسازی تبریز – راه آهن شهرری است که فردا برگزار می‌شود.

تیم مس کرمان نیز توانست در ورزش‌گاه شهید باهنر کرمان شکست یک بر صفر را به ملوان تحمیل کند. با این نتیجه مس کرمان با سه پله صعود به رده سیزدهم جدول صعود کرد و ملوان نیز با یک پله سقوط به رده پانزدهم جدول تنزل یافت.

شهرداری تبریز نیز با پیروزی ورزش‌گاه تختی آبادان را ترک کند. این پیروزی که با 2 گل حاصل شد تیم شهرداری را 19 امتیازی کرد و با سه پله صعود تا رده نهم جدول بالا آورد. صعود شهرداری تبریز، سقوط یک پله‌ای صنعت نفت را به دنبال داشت.

با نتایجی که در دیدارهای امروز برگزار شد، خدشه‌ای به جایگاه استقلال در صدر جدول وارد نیامد. این تیم در صورت پیروزی در بازی فردا مقابل شاهین بوشهر می تواند فاصله خود با نفت تهران و صبای قم را به سه امتیاز برساند.

فجر شهیدسپاسی شیراز هم برابر مس سرچشمه به تساوی پرگل سه بر سه دست یافت.

نفت تهران هم دو بر دو مقابل صبای قم متوقف شد.

بیشتر بخوانید:

«برد تیم فوتبال پرسپولیس و فرار موقتی از بحران»


 


خبر / رادیو کوچه

اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، با اشاره به درگیری در جریان اجرای حکم جلب مدیرعامل خبرگزاری ایرنا و خودداری او از پذیرش این حکم، گفته است که همه دستگیر‌شدگان در محل روزنامه ایران با اخذ تعهد آزاد شدند و تعهدها به دادسرا ارسال شد.

به گزارش رادیو و تلویزیون دولتی ایران، آقای احمدی‌مقدم بدون ذکر نام شخص خاصی، گفته است که «برخی افراد در روزنامه ایران در برابر دستور مقام قضایی مقاومت کرده بودند که قاضی پرونده از واحد انتظامی مستقر در منطقه درخواست اعزام نیرو کرد و با مقاومتی که صورت گرفت، تنشی به وجود آمد و تعدادی دستگیر شدند.»

فرمانده پلیس جمهوری اسلامی به‌طور تلویحی از هر دو طرف ماجرا انتقاد کرده و گفته است: «مقاومت در برابر قانون و ایجاد درگیری جالب نبود و البته هم‌کاران ما نیز می‌توانستند با تدبیر بهتری عمل کنند.»

این در حالی است که تاکنون در خصوص وضعیت جسمانی عبدالرضا سلطانی، خبرنگار سیاسی ایرنا که جهت پوشش خبری در دفتر روزنامه ایران حضور پیدا کرده و مورد ضرب و شتم ماموران قرار گرفته بود، گزارشی منتشر نشده است.

بیشتر بخوانید:

«حکومت ایران با دگراندیشی مسئله دارد»


 


خبر / رادیو کوچه

به گزارش رسانه‌‌های مخالف دولت جمهوری اسلامی، میرحسین موسوی، از رهبران مخالفان دولت و همسرش زهرا رهنورد که از اواخر بهمن ماه سال گذشته در بازداشت خانگی به سر می‌برند، روز سه‌شنبه هفته پیش، با برادران و خواهران آقای موسوی ملاقات کردند.

به گزارش کلمه، برای این دیدار، میرحسین موسوی و همسرش اجازه یافتند از خانه محل بازداشت خود خارج شوند و هم‌راه با ماموران امنیتی، به خانه برادر بزرگ‌تر آقای موسوی بروند.

نزدیکان آقای موسوی گفته‌اند که او و خانم رهنورد از سلامتی کامل و «روحیه خوب و عالی» برخوردار بودند.

بر اساس این گزارش، آخرین باری که آقای موسوی اجازه یافت با براداران و خواهرانش دیدن کند هنگام درگذشت پدر آقای موسوی در اوایل فروردین ماه سال جاری بود.

بیشتر بخوانید:

«انتقال کروبی از رهبران معترضان به مکانی جدید»


 


سایه کوثری/ رادیو کوچه

چهارشنبه دوم آذرماه مصادف با تولد جلال آل‌احمد یکی از نویسندگان بزرگ و صاحب‌سبک ادبیات معاصر فارسی‌ است.

هرچند آل احمد کمتر از نیم‌ سده زیست و عمر فعالیت ادبی‌اش از این هم کوتاه‌تر بود اما در همین مدت کوتاه آثار ماندگاری از خود به جای‌گذاشت.

نثر آل‌احمد صریح، طنزگونه، کوتاه ونزدیک به زبان گفتاری است. از او نزدیک به چهل و پنج اثر ادبی، اجتماعی‌، سیاسی و ترجمه به یادگارمانده ‌است. در آثارش فضای سیاسی و اجتماعی ایران به چشم می‌خورد.  آثار او شامل نوشته‌های داستانی، ترجمه، سفرنامه مقاله است.

منتقدان می‌گویند طنین ناصر خسرو و بیهقی در نثر او دیده می‌شود چنان‌که خود او می‌گوید سعی کرده زبان گلستان سعدی و خواجه عبداله انصاری را پالوده از صنایع لفظی به شعر پیوند زند.

 سیمین دانشور، همسرش در کتاب غروب جلال درباره او می‌گوید: «اگر چه جلال در نوشته‌ها‌یش تلگرافی، حساس، دقیق، تیزبین، خشم‌گین، افراطی، خشن، صریح، صمیمی، منزه‌طلب و حادثه‌آفرین است، اگر کوشش دارد خانه ظلم را ویران‌ کند، اگر در نوشته‌هایش میان سیاست و ادب، ایمان و کفر، اعتقاد مطلق و بی‌اعتقادی در جدال است، در زندگی روزمره هم همین‌طور است.»

به‌تر دیدیم این هفته به‌جای پرداختن به بیوگرافی این نویسنده ایرانی، یکی از داستان‌های کوتاه او را که در آن نثر ویژه و سبک نوشتاری او به اوج رسیده‌است برای‌تان بخوانیم.

داستانی به نام گلدان چینی

اتوبوس پرشد و راه ‌افتاد. آخرین نفری که سوار شد، یک گلدان چینی عتیقه و گران‌بها در دست داشت و از روی احتیاط در حالی که سعی می‌کرد تعادل خود را حفظ کند به طرف عقب ماشین رفت. مردم عقب اتوبوس جابه‌جا شدند و این نفر پنجمی را به زور جا دادند. مردی بود چهل و چند ساله، پالتوی آبرومندی داشت و کلاهش نو و تمیز بود. همان دستش که به گلدان چینی بند بود، با یک دست‌کش چرمی نو پوشیده شده‌ بود. بر صندلی عقب ماشین، چهار نفر دیگر عبارت بودند از دو تا زن چادر نمازی که با هم هرهر و کرکر می‌کردند و دوتای دیگر، یکی مردی بود پیر و درهم تا شده و متفکر، و دیگری عاقل‌مردی بی‌قید و ولنگ‌وواز. نه یخه داشت و نه کراوات. آستین‌های پیراهنش که دگمه‌های آن کنده شده بود، از سر آستین شق ورقش بیرون مانده بود. موهایش از زیر کلاه قراضه‌اش بیرون‌ ریخته ‌بود. ته ریش جو گندمی او، کک‌ومک صورتش را تا زیر چشم می‌پوشاند‌. از وقتی که مردک نونوار، گلدان به دست پهلویش نشست، تمام هوش و حواس او را جلب کرد و چشمش جز به دنبال آن گلدان نبود. صاحب گلدان آرام نشسته ‌بود. گلدان را روی زانوی خود گذاشته، پایه آن را به دست گرفته‌ بود. با دست دیگرش که دست‌کش نداشت، با چند سکه پول سیاه بازی ‌می‌کرد. این دیگری که دایم توی نخ گلدان بود، ناراحت می‌نمود. سر خود را بالا می‌برد، پایین می‌آورد، کج می‌شد، و می‌خواست به هرطریق شده، این گلدان زیبا و ظریف را بیش‌تر و به‌تر تماشا کند. انگار در تمام عمرش این اولین‌بار بود که با زیبایی روبه‌رو می‌شد، و یا نه، انگار اولین بار بود که زیبایی را درک می‌کرد.

چینی ظریفی بود. روی دو دسته باریک آن، به قدری عالی نقاشی شده‌ بود که دسته‌ها در زمینه نقاشی‌شده شکم گلدان محومی ‌شدند و مجسم ‌بودن آن‌ها به سادگی دریافته نمی‌شد. چنان نازک و ظریف بود که نوری را که از شیشه اتوبوس داخل می‌شد و به آن می‌تابید، از جدار خود عبور می‌داد و سایه لرزان و متحرک نقوش خود را به روی دست‌کش چرمی دست صاحبش می‌انداخت. مردک بارانی‌ پوش، تمام جزییات آن طرف گلدان را که به سوی خود بود تماشا کرد، ولی هنوز راضی نبود. سر هر پیچ که اتوبوس دور می‌زد و همه مسافرها را روی هم، به طرف دیگر می‌ریخت، او اگر می‌توانست، از موقع استفاده می‌کرد و کمی بیش‌تر به روی گلدان خم می‌شد، تا شاید بتواند چیزی از پشت گلدان را هم ببیند. خیلی کوشید، ولی هنوز راضی نشده‌ بود. عاقبت پس از این‌که دو سه بار خود را حاضر کرد و سینه صاف کرد – در حالی که صاحب گلدان به ناراحتی‌اش پی برده بود- گفت: «آقا ببخشید، ممکنه بنده گلدون شما رو ببینم؟» «البته. بفرمایید. با کمال منت. قابلی نداره جانم.» و گلدان را دو دستی و با کمال احتیاط به مردک ولنگ وواز داد و افزود: «ولی خواهش می‌کنم … » ولی آن دیگری مهلتش نداد. کلامش را برید و گفت : «چشم. مطمئن باشید. با کمال احتیاط .» و شروع کرد به براندازکردن گلدان. از جلو و عقب، از زیر و بالا، حتا توی آن را هم به دقت تماشا کرد. در همه این مدت چشم صاحب گلدان به دنبال دست او بود. گرچه سعی می‌کرد خود را بی‌اعتنا نشان بدهد، ولی در حالی که سرخود را به طرف جلو دوخته‌ بود و می‌کوشید «ون یکاد»ی را که روی یک قطعه برنج کنده ‌شده، و مقابل شوفر بالای اتوبوس کوبیده ‌شده ‌بود، بخواند، …از زیرچشم، گلدان و حرکات دست آن مرد را می‌پایید. اما این دیگری، همه جای گلدان را برانداز کرد. آن را جلوی شیشه گرفت. دست خود را روی آن گذاشت و روشنایی صورتی رنگی را که دوروبر انگشت‌هایش، از چینی رد می‌شد و سایه دست خود را، که داخل گلدان را کمی تاریک‌تر می‌کرد، بررسی کرد. با جلو و عقب بردن گلدان به طرف شیشه اتوبوس، این سایه و روشن رنگین و دقیق را کم و زیاد کرد و… سر یک پیچ دیگر، که اتوبوس پیچید، و مردم که بی‌هوا بودند، ناگهان روی هم ریختند، … او نیز کج شد، و چون دست‌گیره و هیچ تکیه‌گاهی نداشت تا تعادل خود را حفظ کند، بی اختیار دست خود را از پایه گلدان رها کرد، …و گلدان افتاد و با یک صدای خفیف سه‌پاره شد. هنوز اتوبوس پیچ خیابان را دور نزده ‌بود که ناله صاحب گلدان بلند شد: «آخ…» و دیگر هیچ نگفت تنها پاره‌های گلدان را با بهت‌زدگی تمام تماشا می‌کرد.

مردک لاابالی دولا شد و در حالی که تکه‌های گلدان را جمع می‌کرد، گفت: «چیزی نیست. طوری نشد.» مردک صاحب گلدان که تازه حالش به جا آمده‌ بود، یک مرتبه مثل انار ترکید و با رنگی بر افروخته فریاد کرد: «دیگه چه طور می‌خواستی بشه؟» «هیچی آقا. خوب، طوری نشد که. گلدان شکسته، فدای سرتان. خوب، قضا و بلا بود.» «اهه. مردکه مزخرف دو قورت و نیمش هم باقیه.» «آقا جون احترام خودتون رو داشته‌باشید. چرا لیچار می‌گید؟» «لیچار می‌شنوی، مردکه. اگه نمی‌دیدیش، چشم‌های باباقوریت کور می‌شد؟» تازه مردم ملتفت ‌شده ‌بودند. یکی از زن‌هایی که بغل دست آن‌ها نشسته‌ بود، قیافه دل‌سوزانه‌ای به خود گرفت و گفت: «آخیش، چه گلدان قشنگی بود حیف شد. ولی آقا راست می‌گه خوب قضا و …» صاحب گلدان حرفش را این طور برید: «چی می‌گی خانم هفتاد و پنج تومن خریده بودمش.» و مردک لا ابالی افزود: «خوب چه کار می‌‌شه کرد؟ می‌دید بندش می‌زنند دیگه …» زنک دیگر، از زیر چادر نماز، صدای خود را بلند کرد که: «خوب داداش مگه دستات چنگک شده ‌بود؟» و مردک لاابالی، در حالی که با صاحب گلدان کلنجار می‌رفت و بدون اینکه سر خود را به طرف او بکند، این طور به او جواب‌ داد: «خانم کسی به شما نگفته بود نخود هر آش بشید.» «واه. واه، خدا به دور. راس‌راسی هم دو قورت و نیمش باقیه. می‌خواد آدمو بخوره.» صاحب گلدان تازه سر قوز آمده ‌بود. دست‌کش را از دستش درآورده‌ بود و در حالی که پاره‌های گلدان را در دست گرفته بود فریاد می‌کشید: «آمدیم انسانیت بکنیم. ما ملت قابل هیچی نیستیم. حالا هم که شکسته می‌گه قضا و بلا بود. مردکه خیال می‌کنه ولش می‌کنم. تا اون یه شاهی آخرش را ازت می‌گیرم. مگر پول علف خرسه؟ من گلدان بخرم تو بشکنی و بگی بدید بندش بزنند؟ مردکه‌ی چلاق، تو رو چه به چیز آنتیک؟ عرضه نداری نگاهش هم بکنی. من احمق را بگو برای چه لندهوری انسانیت به خرج دادم…» و در حالی که اتوبوس به ایست‌گاه می‌رسید، افزود: «آقا نگه‌دار. کلانتری نزدیک است. من تکلیفم را با این مردکه معلوم‌کنم …» و در حالی که بلند می‌شد، رو به شوفر گفت: «آقا نگذارید پیاده بشه، تا من پاسبان بیارم و از همه‌ی اهل ماشین شهادت بگیرم …» و هنوز به در اتوبوس نرسیده بود که برگشت. وسط اتوبوس ایستاد و رو به مسافرها، خواهش خود را تکرار کرد و رفت تا پیاده شود. ولی یک بار دیگر هم از شوفر قول گرفت که مبادا راه بیفتد. شوفر قول داد و او پیاده‌شد. مسافرها بعضی با هم درباره این واقعه بحث می‌کردند. یکی دو نفر فقط تماشا می‌کردند می‌خندیدند. آن دو زن هنوز کرکر می‌کردند، ولی کسی به آن‌ها توجه نمی‌کرد. مردک لاابالی با خود حرف می‌زد: «خوب چه می‌شه ‌کرد؟ من از قصی که نکردم. خوب افتاد و شکست …» شاگرد شوفر فریاد می‌زد و مسافر می‌طلبید. صاحب گلدان بیست قدمی از اتوبوس دور شده بود. شوفر که چند دقیقه بی‌حرکت، در فکر فرورفته‌ بود، تکانی خورد. خود را روی صندلی پشت رل، راست کرد. شاگردش را صدا زد و گاز داد و راه افتاد. دهان همه مسافرها باز ماند. و شاگرد شوفر در جواب همه این اعتراض‌ها، در حالی که روی چارپایه  خود می‌نشست، گفت: «خوب به ما چه؟ یکی دیگه گلدونو شکسته، ما باید بی‌کار بمونیم؟» صاحب گلدان که به عجله به طرف کلانتری می‌دوید، تازه ملتفت شد. برگشت و دست‌های خود را باز کرد تا جلوی ماشین را بگیرد، ولی ماشین پیچ کوچکی خورد و رفت و فریاد او بلند شد‌: «آهای بگیر …بگیرین…شوفر بدبخت…آهای آژدان…» از دیدن وضع او مسافرها به خنده افتادند. پاسبان‌ها به‌دور او ریختند و می‌پرسیدند چه شده، ولی او داد می‌زد‌: «آهای بگیرین…هفتادو‌پنج تومان … مردکه چلاق… گلدان چینی …آهای رفت… آخه نمره ماشین چه بود؟…آی آژدان»


 


خبر / رادیو کوچه

دو سازمان بین‌المللی مدافع حقوق بشر و آزادی بیان از حکم تعطیل موقت روزنامه اعتماد و بازداشت تعدادی از روزنامه‌نگاران منسوب به حامیان رییس جمهوری اسلامی، که در روزهای اخیر روی داده، به شدت انتقاد کرده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر، از سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر، و گزارش‌گران بدون مرز، از تشکل‌های مدافع آزادی بیان و استقلال رسانه‌ها در جهان، با صدور اطلاعیه‌های جداگانه‌ای، اقدام قوه قضاییه در بستن روزنامه اعتماد و بازداشت گروهی از کارکنان روزنامه ایران، متعلق به خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی را به شدت تقبیح کرده و آن را نشانه دیگری از فقدان آزادی‌های اساسی در جمهوری اسلامی دانسته‌اند.

روز شنبه این هفته، هیت نظارت بر مطبوعات و قوه قضاییه، روزنامه اعتماد، از روزنامه‌های منسوب به اصلاح‌طلبان را به دلیل انتشار مصاحبه‌ای با علی‌اکبر جوانفکر، مدیر عامل خبرگزاری دولتی ایران‌- ایرنا‌- و مشاور رسانه‌ای محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری اسلامی، توقیف موقت کردند.

هم‌چنین روز دوشنبه و در پی برگزاری کنفرانس خبری علی‌اکبر جوانفکر در محل روزنامه دولتی ایران، ماموران دادستانی برای جلب او به این محل مراجعه کردند که به گفته آقای جوانفکر، با ضرب و شتم کارمندان این روزنامه و بازداشت حدود سی تن از آنان هم‌راه بود هر چند روز گذشته، دادستان تهران ضمن رد اظهارات آقای جوانفکر‌، توسل به خشونت در این ماجرا را تکذیب کرد.

دیده‌‎بان حقوق بشر در اطلاعیه خود گفته است: «هجوم نیروهای امنیتی ایران به دفتر روزنامه دولتی ایران در روز دوشنبه این هفته و اقدام به بازداشت مشاور رسانه‌ای محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری، نشانه واکنش شدید حکومت ایران نسبت به هرگونه دگراندیشی در این کشور است.»

این اطلاعیه می افزاید که در تلاش برای بازداشت علی‌اکبر جوانفکر، مدیرعامل خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی که در یک نشست خبری شرکت کرده بود، مقامات حکومتی چهل تن از کارکنان روزنامه ایران را بازداشت کردند هر چند تا شام‌گاه همان روز، سی تن از این افراد آزاد شدند.

دیده‌بان حقوق بشر یادآور می شود که «روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد هم به دستور قوه قضاییه به مدت دو ماه تعطیل شده است تنها به این دلیل که مصاحبه آقای جوانفکر شامل انتقاداتی از قوه قضاییه و مخالفان احمدی‌نژاد را منتشر کرده بود.»

براساس این اطلاعیه، الیاس حضرتی، مدیر مسوول روزنامه اعتماد، تایید کرده است که این روزنامه به خاطر انتشار مطلبی در مورد میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران مخالفان دولت که از ماه فوریه در حبس خانگی هستند، و مصاحبه با آقای جوانفکر بسته شده است.

گزارش‌گران بدون مرز نیز در اطلاعیه‌ای با عنوان «روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها قربانی جنگ قدرت در ایران می‌شوند» با اشاره به ماجرای بازداشت کارکنان روزنامه ایران، «حمله فیزیکی به روزنامه‌نگاران شاغل در خبرگزاری دولتی ایرنا و روزنامه دولتی ایران، بازداشت تعدادی از این روزنامه‌نگاران و تعطیلی روزنامه خصوصی اعتماد را که همگی طی سه روز گذشته روی داد» به شدت محکوم کرده است.

گزارش‌گران بدون مرز در این اطلاعیه به اعزام ماموران پلیس برای بازداشت علی‌اکبر جوانفکر و ماجرای محاکمه و محکومیت او اشاره می‌کند و می‌نویسد که «جوانفکر مشاور رسانه‌ای محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری است و آقای احمدی‌نژاد در حال حاضر در یک جنگ قدرت با آیت‌اله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در‌گیر است.»

لازم به اشاره است مصیب نعیمی، مدیر الوفاق (از زیر‌مجموعه‌های روزنامه ایران)، بازداشت شده بود ساعاتی بعد آزاد شد، اما از وضعیت سایر روزنامه‌نگاران بازداشتی گزارشی منتشر نشده است.

 بیشتر بخوانید:

«پیش‌تر به جوانفکر هشدار داده بودیم»

«توقیف مجدد روزنامه اعتماد»


 


چهار‌شنبه 2 آذر 90 / 23 نوامبر 2011

اجرا:  اعظم

 استودیو: سیاوش

تقویم تاریخ

گزیده اخبار مطبوعات چهارشنبه ایران

مجله جاماندگان- «سهام نفرت»-  شراره سعیدی

بخش اول خبرها

روزنگاشت- «جهانی‌ترین مرد موسیقی ایران»- محبوبه شعاع

مجله خبری تاجیکستان- «تاجیکستان دو خلبان شرکت روسی را رها کرد»- کیومرث

گزارش ادبی- «آل‌احمد، نویسنده‌ای صاحب‌سبک با طنزی گزنده»- سایه کوثری

بخش دوم خبرها


 


مطلب‌هایی که در این بخش تارنمای رادیو کوچه منتشر می‌شود یا انتخاب دبیر روز سایت و یا پیشنهاد دوستان رادیو است که می‌تواند از هر گروه یا دسته و یا مرامی باشد. نظر‌های مطرح شده در این بخش الزامن نظر رادیو کوچه نیست. اگر نقد و نظری بر نوشته‌های این بخش دارید می‌توانید برای ما ارسال کنید.

داریوش

منبع: خشم ایران

از بدو تاسیس جبهه ملی ایران این نهاد سیاسی که آرمان‌هایش را بر اساس استقرار حاکمیت ملی و هم‌چنین استقلال و آزادی استوار کرده بود، همه تلاش‌های دشمنان ملت بر این محور قرار گرفت که به هر طریق ممکن جبهه ملی را که مانند یک خار در چشم آن‌ها بود به زانو در بیاورند. تفرقه افکنی و ایجاد چند دستگی،خود سری و خود محوری،شایعه‌پراکنی و ترفند‌های دیگر از جمله دسیسه‌های دشمنان جبهه ملی برای از میان به در بردن آن بود.

با مطالعه تاریخ چند ساله جبهه ملی همه این دسیسه‌ها را می‌شود به خوبی مشاهد‌ه کرد. و از این تجربیات تاریخی درس گرفت.

اما جبهه ملی در طول حیات سیاسی خود شاید با مشکلات و کینه‌ورزی‌های زیاد دشمنان ملت مواجه بود اما هیچ وقت حرکتش متوقف نشد و به راه خود با همه گرفتاری‌های موجود ادامه داد.

حکومت غیر‌قانونی و استبدادی پهلوی سال‌ها تلاش کرد تا با زندانی کردن مبارزان ملی این حرکت را متوقف کند و آن‌جایی هم که موفق نمی‌شد با رخنه کردن در جبهه ملی تلاش می‌کرد تا آن را منحرف کند اما هیچ‌گاه به نتیجه دل‌خواه نرسیدو این توطئه‌ها با درایت نیروهای ملی نا کام ماند.

بعد از انقلاب سال 1357 جمهوری اسلامی هم محدودیت‌های زیادی را برای این سازمان در طول این سال‌ها در نظر گرفت اما این حکومت هم به نتیجه دل‌خواه نرسید و وقتی دید با اعمال محدودیت و ارعاب و تهدید نمی‌تواند به نتیجه برسد راه رخنه‌کردن درجبهه ملی را مانند رژیم گذشته  محور اقدامات خود قرار داد.

و این در صورتی بود که ایادی سلطنت با توجه به این‌که توسط ملت از قدرت به زیر کشیده شده بودند، هنوز هم دست بردار نبودند. آن‌ها هم با کینه‌توزی تاریخی نسبت به دکتر محمد مصدق و جبهه ملی سعی کرده و می‌کنند تا نوکران خود‌شان را در این جبهه وارد کنند و جبهه ملی را از مسیر مبارزه منحرف کنند.

و دشمنان هم در این راه انسان‌هایی با ظاهر عوام‌فریب علمی و اجتماعی و سیاسی در طول این سال‌ها به درون جبهه ملی گسیل داشتند تا در وقتش ضربه نهایی را به جبهه ملی بزنند. و متاسفانه به دلیل محدودیت‌های اعمال شده توسط حکومت و دسیسه‌های گوناگون ما می‌بینیم که دشمنان توانسته‌اند مهره‌های زیادی را حتا در سطوح بالای این سازمان رخنه دهند. و همه این‌ها به دلیل ترسی است که از جبهه ملی در دل دشمنان ملت وجود دارد و این‌که اگر جبهه ملی به انسجام برسد قطعا می‌تواند نقش لازم را در فضای سیاسی ایران بازی کند.

و در سه سال اخیر هم می‌بینیم که این فشارها و جنگ‌های تبلیغاتی و روانی علیه جبهه ملی به اوج خود رسیده است. و اوج این حملات را باید در همین سه سال اخیر دنبال و پی‌گیری کرد که چطور دشمن پله به پله و قدم به قدم خواسته‌اند به جبهه ملی ضربه بزند و هر روز ترفند و بهانه‌ی تازه‌ای را برای پیش بردن اهداف شوم خودشان پیاده کرده‌اند.

سال 87 بود که عده‌ای از اعضای جریانات سیاسی مختلف تلاش کردند تا به عضویت جبهه ملی در بیایند. از جمله این افراد می‌شود از منوچهر محمدی و اکبر گنجی تا حشمت‌اله طبرزدی با همه دوستانش در تشکیلات سیاسی فشل شده‌اش  و دکتر محمد ملکی و کسان دیگررا  نام برد

سال 87 بود که عده‌ای از اعضای جریانات سیاسی مختلف تلاش کردند تا به عضویت جبهه ملی در بیایند. از جمله این افراد می‌شود از منوچهر محمدی و اکبر گنجی تا حشمت‌اله طبرزدی با همه دوستانش در تشکیلات سیاسی فشل شده‌اش  و دکتر محمد ملکی و کسان دیگررا  نام برد.

مسوولین جبهه ملی با درایت و تدابیر خاص یک عنصر ملی و هم‌چنین به دلیل نداشتن عقبه شفاف سیاسی با عضویت این افراد در جبهه ملی مخالفت کردند. و شورای مرکزی جبهه ملی هم زیر بار این مسئله نرفت. این عقلانیت مسوولین جبهه ملی دشمنی این افراد را نسبت به ریاست شورا و تشکیلات که از جمله مخالفان اصلی این عضویت‌ها بودند بر‌انگیخت. و کسانی که دست رد به سینه‌هایشان خورده بود و بازی آن‌ها نقش بر اب شده بود تلاش کردند تا راه دیگری برای ضربه زدن به جبهه ملی پیدا کنند.

تعدادی از این افراد علارغم آن‌که زندان رفته وهزینه زیادی هم داده بودند اما مورد تایید سیاسی به علت خط و مشی و تفکراتشان نبودند. البته همه این افراد به ظاهر خود را عاشق سینه چاک مصدق و جبهه ملی هم معرفی می‌کردند. و در جلسات و صحبت‌هایی که انجام می‌شد جبهه ملی را تنها راه نجات ایران معرفی می‌کردند اما در باطن هدف آن‌ها چیز دیگری بود. آن‌ها به دلیل این‌که نتوانسته بودند در بین مردم پای‌گاه سیاسی موفقی برای خوشان کسب کنند و ملت هم اهمیتی به آن‌ها به دلیل وابستگی‌شان نمی‌داد تصمیم گرفتند تا از اعتبار و آب‌روی چندین ساله جبهه ملی برای دنبال کردن آرزوهای خودشان استفاده کنند.

بانی این مسئله در جبهه ملی و پیوستن این افراد چند نفری بودند که اصرار زیادی به عضو‌گیری غیر‌منطقی این افراد داشتند. منجمله مهندس کورش زعیم و عیسی‌خان حاتمی از شورای مرکزی، دکتر داوود هرمیداس باوند از هیت رهبری و چند تن از جوانانی که با ترفند کورش زعیم مدتی بود تحت عنوان «دفتر پژوهش‌های هیت رهبری» به جبهه ملی تحمیل شده بودند.

حسین مجتهد‌زاده از وابستگان به ملی مذهبی‌ها و جبهه مشارکت، علی حاج قاسمعلی وابسته به باقی مانده‌های خلیل ملکی، اشکان رضوی وابسته به حزب ملت ایران و پان ایرانیست‌ها، آرش رحمانی و حمید‌رضا خادم از عناصر وابسته به جریان‌های مشکو‌ک دانش‌جویی.

در بین جوانانی که نام برده شد نقش اشکان رضوی و حمید‌رضا خادم در این توطئه از همه پر‌رنگ‌تر بود و به نوعی آن‌ها دلال و رابط بین جریانان‌های مشکوک برای این کار بودند. اشکان رضوی به عنوان نماینده جبهه ملی در تشکل‌های حقوق بشری و رسانه‌ها حضور پر رنگ داشت و حمید‌رضا خادم هم در بین جنبش دانش‌جویی.

کورش زعیم هم وضیعتش برای همه روشن بود و ارتباط‌های مختلفی که او با همه طیف‌های سیاسی حتا سلطنت‌طلب‌ها داشت بر کسی پوشیده نبود‌. عیسی‌خان خاتمی هم که در بین سیاسی‌های داخل به آدم ساده‌لوح و روستایی سیاست زده مشهور بود عملن خط و خطوط خودش را از «فریدون امیر ابراهیمی» (از سلطنت‌طلب‌های لندن‌نشین که دو سال پیش فوت کرد) و «ویکتوریا آزاد» نماینده رضا پهلوی در سوئد می‌گرفت و حتا در سفر خود به خارج از ایران دیدارهایی هم در این رابطه با آن‌ها داشت. و عاشق این بود که علیرضا نوری‌زاده این عنصر خالی‌بند و وابسته در برنامه‌های تهو‌آورش اسم او رابه عنوان مبارز سیاسی بیاورد.

اما هرمیداس باوند که به دلیل دارا بودن وجهه علمی و دانش‌گاهی بیش‌ترین تاثیر‌گذاری را داشت.

هرمیداس باوند سابقه حضورش در جبهه ملی کم‌تر از 15 سال است و اولین بار توسط دکتر پرویز ورجاوند از پان ایرانیست‌های قدیمی و البته بهتر بگویم از نژاد‌پرست‌های زمان خودش به جبهه ملی آورده شد. باوند توسط ورجاوند و لابی او توانست علارغم این‌که سابقه زیادی در جبهه ملی و فعالیت سیاسی نداشت ره صد ساله را یک شبه طی کند و به جای‌گاه هیت رهبری هم برسد و بعد از فوت ورجاوند جانشین او به عنوان سخن‌گوی جبهه ملی بشود. البته لازم به توضیح است که هرمیداس باوند در هیچ کجا در طول این چهار سالی که به عنوان سخن‌گوی جبهه ملی تعیین شده به عنوان سخن‌گوی جبهه ملی نه مصاحبه‌ای انجام داده و نه مقاله‌ای نوشته است. امضا او همیشه تحت عنوان استاد دانش‌گاه بوده و عملن از این‌که بگوید سخن‌گوی جبهه ملی است اکراه داشته و حاضر نیست اعتبار به اصطلاح دانش‌گاهی خودش را برای جبهه ملی هزینه کند (البته این مسئله را باید در ارتباطات گسترده این شخص با حکومت هم جست‌جو کرد)

دکتر باوند با کمک افرادی که در بالا به آن‌ها اشاره شد به دلیل آن‌که شورای مرکزی جبهه ملی با عضویت آن‌ها مخالفت کرده بود آمدند و طرح موازی‌کاری با جبهه ملی را پیاده کردند و جریانی به نام «جنبش هم‌بستگی و دموکراسی برای حقوق بشر» را در مقابل جبهه ملی علم کردند. که ملغمه‌ای بود از حضور عناصری از تجزیه‌طلبان شناخته شده به نمایندگی شخصی به نام مفتی زاده تا توده‌ای‌ها و سلطنت‌طلبها‌. با حمایت تبلیغاتی‌ بی‌بی‌سی و صدای آمریکا که اشخاصی مانند کورش صحتی و جمشید چالنگی لابی آن‌ها بودند و علیرضا نوری‌زاده از دشمنان قسم خورده جبهه ملی.

باجلسات مداوم (‌و البته بدون مخالفت حکومت‌) و در بوق و کرنا کردن این مسئله توسط حشمت‌اله طبرزدی و سیستم تبلیغاتی رسانه‌های مختلف خارجی در مدت کوتاهی توانستد اعتماد خیلی‌ها را هم جلب کنند‌. و خیلی‌ها هم با حضور در یک جلسه این جریان به ماهیت آن پی برند. منجمله مرحوم سحابی، فریبرز ریس‌دانا، مهندس قهاری، مهندس امیر انتظام و افراد دیگری که راه خودشان را از این جریان جدا کردند و اعتباری برای آن قائل نبودند. چون این جریان نه هویت داشت نه اصالت سیاسی و معلوم نبود سر و دمش به کجا وصل است و هدف تشکیل‌دهندگان این جریان هفت در بیجار چیست؟

خیلی‌ها همان موقع این جریان را علم شده توسط جمهوری اسلامی تلقی کردند و کسایی هم بودند که نقش جریان‌های دیگر را دخیل می‌دانستند.

اما واقعیت امر این بود که می‌خواستند جریانی موازی با جبهه ملی درست کنند تا جبهه ملی را زمین‌گیر کنند و شبیه این‌کار قبلن هم اتفاق افتاده بود و جبهه‌های یک شبه‌ای برای موازی کاری با جبهه ملی درست شده بود. مانند جبهه مشارکت از طرف اصلاح‌طلبان حکومت جمهوری اسلامی.

اما بپردازیم به نقش مرموزو در اصل نفر اول این برنامه یعنی هرمیداس باوند.

باوند شاید یکی از مردان چند چهره در بین نیروهای ملی باشد که به دلیل نقش علمی‌اش کم‌تر مورد توجه نسبت به کارهایش قرار رفته و به نوعی حاشیه امنی هم برای خودش با مباحث دانش‌گاهی ایجاد کرده و تحت لوای استادی دانش‌گاه هر‌گونه ارتباطی را هم برای خودش مشروع جلوه داده است.

او با این‌که در هیت رهبری جبهه ملی حضور دارد کرسی استادی بیش از 10 دانش‌گاه دولتی و آزاد در ایران را هم دارد. استاد راهنمای خیلی از کارمندان و مسوولین وزارت امور خارجه حکومت بوده و هست. مشاور غیر رسمی وزارت امور خارجه در دولت محمد خاتمی و محمود احمدی‌نژاد و ارتباط‌های خیلی گسترده‌ای هم با نمایندگان مجلس و وزرا‌ دارد.

در جریان اتفاقات اخیری هم که برای جبهه ملی در چند ماه گذشته با نامه پراکنی‌ها و ایجاد بحران کاذب برای جبهه ملی به وجود آمده او نقش اساسی داشت و البته سعی کرد در ظاهرنقش میانه‌رو را در این دعوا داشته باشد و بین هر دو طرف درگیری داخلی نقش بازی خودش را بی‌طرف جلوه دهد، اما عملن هدف خودش را پیش می برد.

هرمیداس باوند بارها در طول این درگیری‌های داخلی در جلساتی که با ریاست شورای مرکزی و هیت اجرایی و تشکیلات جبهه ملی داشت جوری وانمود می‌کرد که انگار دل‌سوز جبهه ملی است اما عملن به همه قول و قرار‌های خودش پشت پا زد.

باوند در سال 88 مجری صدور دو بیانیه جنجالی با امضای جعلی جبهه ملی بود. در بیانیه اول او تحت دفاع از حقوق بشر از بهابیان دفاع کرد و در بیانیه دوم در همان سال مقوله انحرافی «دولت در سایه»‌ کورش زعیم را مورد حمایت قرار داد که خوش‌بختانه با درایت مسوولین جبهه ملی و ریاست تشکیلات در همان موقع این بیانیه‌ها تکذیب شد چون مورد تایید شورای مرکزی جبهه ملی قرار نگرفته بود و عملن هدف ضربه زدن به جبهه ملی عقیم شد. در حالی که سکوت مسوولین جبهه ملی به منزله تایید آن دو بیانیه بود و می‌توانست عواقب بدی برای جبهه ملی داشته باشد.

در بیانیه 25 مهرماه هم که به شکل یک حیله و پوست خربزه انداختن زیر پای جبهه ملی بود او بعد از دکتر علی رشیدی و کورش زعیم نقش اساسی را داشت و جالب این‌جاست که بعد از نتیجه گرفتن از نتایج صدور چنین بیانیه‌ی نسنجیده و نپخته‌ای که تعطیلی جبهه ملی و به قول خودشان انحلال آن بود او کم‌ترین ردپایی را از خودش به جا گذاشت و نقش او در جنجال‌های رسانه‌ای به وجود آمده به  فراموشی سپرده شد.در حالی که تئوری‌پرداز اصلی باوند بود که اصرار داشت تا بیانیه‌ای این چنینی صادر شود و علی رشیدی همان‌طور که در مقاله قبلی توضیخ داده شد اشرافی بر مسایل سیاسی نداشت هر چند که یک اقتصاد‌دان بود.

آیا می‌شود هجمه های چند ماه گذشته به جبهه ملی و مسوولین آن را بی‌ارتباط با این بیانیه دانست

بیانیه 25 مهرماه شاید در نظر خیلی‌ها نوعی خط‌شکنی و شجاعت سیاسی تلقی شود اما آیا واقیعت ماجرا این بود؟

آیا این بیانیه با توجه به شرایط کشور صدورش عقلانی بود؟ آیا توهین و ناسزا گفتن در طول تاریخ جبهه ملی حتا به دشمنان بیگانه سابقه‌ای داشته که جبهه ملی بخواهد در غالب صدور یک بیانیه به مسوولین جمهوری اسلامی توهین کند؟ آیا عواقب احتمالی صدور این بیانیه که می‌توانست تعطیلی جبهه ملی را به دنبال داشته باشد مورد توجه قرار گرفته بود؟ آیا این یک انتحار سیاسی نبود؟

آیا می‌شود هجمه های چند ماه گذشته به جبهه ملی و مسوولین آن را بی‌ارتباط با این بیانیه دانست؟

یک زمانی باید جواب این سوال‌ها را داد و این‌که  چه هدفی پشت این مسئله بوده که هرمیداس باوند که سال‌ها در آمریکا اقامت داشت بعد از مراجعت به ایران به جبهه ملی هدایت می‌شود؟ در حالی که هرمیداس باوند به عنوان استاد حقوق راوبط بین‌الملل که مدتی هم در سازمان ملل مشغول به کار بود (و الان دخترش نیز در همین سازمان مشغول به کار است) هیچ سابقه‌ی سیاسی نداشت، سر از جبهه ملی و در نهایت هیت رهبری آن در می‌آورد.!

اگر هرمیداس باوند از طرف مقامات حکومتی حمایت نمی‌شود پس چرا تا الان هیچ مشکلی برای او پیش نیامده از طرف حکومت در صورتی که خیلی از اساتید مخالف حکومت در دانش‌گاها یا پاک‌سازی شده‌اند یا اخراج اما باوند در معتبرترین دانش‌گاه‌های تهران مشغول تدریس است.

از تعصیلی جبهه ملی چه کسانی نتیجه می‌گرفتند و افرادی مانند هرمیداس باوند که عملن حقوق بگیر حکومت تحت عنوان استاد دانش‌گاه است چه هدفی را دنبال می‌کند؟

با گفتن گوشه‌ای از حقایق در این رابطه هنوز هم نقش کامل این مرد مرموز مغفول خواهد ماند و این مسابل را باید با دقت بیش‌تری دنبال کنیم. و هوشیار باشیم که در طول تاریخ همیشه قدرت‌های بیگانه و دشمنان ملت در لباس‌های عوام فریبانه ظاهر شدند و به مردم ضربه خودشان را زدند.


 


خبر / رادیو کوچه

شام‌گاه سه‌شنبه، 22 نوامبر، لیگ قهرمانان اروپا با صعود بایرن مونیخ آلمان و اینترمیلان ایتالیا، وضعیت مبهم دو نماینده بریتانیا، منچستر یونایتد و سیتی و پیروزی پرگل رئال مادرید اسپانیا پی‌گیری شده است.

شب گذشته دور دوم از مرحله برگشت دیدارهای گروهی این پیکارها در گروه‌های ۱ تا ۴ برگزار شد.

در گروه اول بایرن مونیخ آلمان توانست با نتیجه ۳ بر یک بر ویارئال اسپانیا غلبه  کرده تا با ۱۳ امتیاز جواز صعود دریافت کند.

در این گروه منچسترسیتی ۲ بر یک مغلوب ناپولی شد. با این نتیجه ناپولی با ۸ امتیاز به رده دوم آمد و من‌سیتی با ۷ امتیاز در رده سوم جای گرفت تا در آستانه حذف قرار گیرد.

 در گروه دوم اینترمیلان ایتالیا نتوانست انتقام باخت یک بر صفر بازی رفت از ترابوزان ‌اسپور ترکیه را بگیرد. با این حال با کسب تساوی یک بر یک در زمین حریف ترک، صاحب ۱۰ امتیاز شد و جواز صعود را کسب کرد.

از این گروه لیل فرانسه با نتیجه ۲ بر صفر در زمین زسکا روسیه به برتری رسید.

اکنون سه تیم ترابوزان، زسکا و لیل از شانس صعود به عنوان سهمیه دوم گروه برخوردار هستند.

در گروه سوم مصاف منچستریونایتد انگلیس و بنفیکا پرتغال در ورزش‌گاه اولدترافورد با تساوی ۲ بر ۲ خاتمه یافت. هم‌چنین بازل سوئیس به برتری ۳ بر ۲ مقابل اتلول گالاتی رومانی رسید.

این دو نتیجه سبب شد تکلیف هیچ کدام ‌از سه تیم بنفیکا و منچستر 9 امتیازی و بازل 8 امتیازی به علت فشردگی بالای جدول روشن نشود و تکلیف صعود در شب آخر مشخص شود.

در گروه چهارم نیز المپیک لیون بدون گل برابر آژاکس متوقف شد. اما رئال مادرید که از صعودش مسجل بود، به برتری ۶ بر ۲ مقابل دیناموزاگرب کرواسی رسید.

از این گروه در شب آخر یک تیم از میان آژاکس 8 و لیون 5 امتیازی مجوز صعود در کنار رئال دریافت خواهد کرد.

 بیشتر بخوانید:

«صعود تیم فوتبال رئال مادرید بدون باخت در لیگ اروپا»


 


محبوبه شعاع / رادیو کوچه

mahboobeh@koochehmail.com

سوم آذر برابر است با زادروز «کیهان کلهر». وی که متولد سال 1342 خورشیدی است از فعال‌ترین و شناخته‌شده‌ترین آهنگ‌سازان و نوازندگان ایرانی خارج از مرزهای ایران است که با افراد و گروه‌هایی نظیر یویوما، شجاعت حسین‌خان، اردال ارزنجان، بروکلین رایدر، کورونوس کوارتت هم‌کاری دارد. دو اثر از آثار وی در سال ۲۰۰۴ نامزد جایزه گرمی شده است.

«کیهان کلهر» در سوم آذرماه سال ۱۳۴۲ خورشیدی در خانواده‌ای کرمانشاهی و موسیقی‌دوست در تهران زاده شد. او کار موسیقی را از پنج سالگی به صورت آزاد آغاز کرد و دوازده ساله بود که به صورت حرفه‌ای به موسیقی پرداخت و در سیزده سالگی با ارکستر رادیو تلویزیون کرمانشاه شروع به هم کاری کرد.

او مدتی کوتاه با گروه «شیدا» در مرکز هنری «چاووش» نیز هم‌کار بود و سپس در هفده سالگی مقیم ایتالیا شد و به نیت ادامه تحصیل راهی کانادا شد و در رشته آهنگ‌سازی از دانش‌گاه «کارلتن اتاوا» فارغ‌التحصیل شد.

کیهان کلهر خود انگیزه و الگو خود را در نوازندگی کمانچه «استاد علی‌اصغر بهاری» نام برده است. او برای شناساندن موسیقی ایرانی تلاش بسیاری کرده است و هم‌کاری وی با هنرمندان دیگر کشورها از جمله «شجاعت حسین خان»، «اردال ارزنجان»، «کرونوس کوارتت»، «بروکلین رایدر»، «یویوما» و «ارکستر فیلارمونیک نیویورک» وی را به هنرمندی جهانی تبدیل کرده است و شنوندگان زیادی در بین غیرایرانی‌ها دارد. وی  معتقد است: «موزیسین، موسیقی‌دان یا موسیقی‌شناس باید به ریاضیات، تاریخ و ادبیات آشنا باشد.»

کلهر مدت‌ها عضو گروه دستان بوده و در کنسرت‌های این گروه به هم‌راه استاد «شهرام ناظری» به نوازندگی و تنظیم پرداخت. از میان این آثار می‌توان به «سفر به دیگر سو» و دو اثر دیگر که در ایران انتشار نیافته‌اند اشاره کرد. وی پس از جدایی از گروه دستان و آغاز فعالیت‌های مستقل با موسیقی‌دان‌های خارجی، با هم‌کاری اساتیدی هم‌چون «محمدرضا شجریان» و «حسین علی‌زاده» آثاری شایسته را پدید آورد که شامل شش آلبوم «زمستان است»، «بی تو به سر نمی‌شود»، «فریاد»، «ساز خاموش»، «شب»، «سکوت»، «کویر» و «سرود مهر» است.

کیهان‌ کلهر که یکی از اعضای اصلی گروه «جاده ابریشم» است پس از گذشت شش سال از آخرین اجرایش، سال گذشته برای اولین‌بار در ایران تور کنسرت‌هایش را در چند شهر برگزار کرد او علت برگزاری کنسرت در ایران را موج بی‌فرهنگی و انفعال در جامعه عنوان کرده بود.

کلهر از فعال‌ترین و شناخته‌شده‌ترین آهنگ‌سازان و نوازندگان ایرانی خارج از مرزهای ایران شناخته می‌شود وی که با آلبوم‌های «بی تو به سر نمی‌شود»، «فریاد» و «غزل» نامزد دریافت جایزه گرمی  شده بود، سال گذشته بار دیگر با آلبوم «فراتر از نقشه جغرافیا» کاندیدای دریافت این جایزه شد.

در این آلبوم که از جمله آلبوم‌های گروه جاده ابریشم است، کلهر آهنگ‌سازی و نوازندگی کرده است. پیش از این، در میان هنرمندان موسیقی ایران تنها استاد محمدرضا شجریان و حسین علیزاده برای آلبوم‌های «فریاد» و «بی تو به سر نمی‌شود» کاندید دریافت جایزه گرمی شده بودند.

از دیگر آثار کیهان کلهر:

«شب، سکوت، کوی»، «فریاد»، «سرود مهر»، «سازخاموش»، «نخستین دیدار بامدادی»، «غزل 1»،

«غزل 2»، «غزل 3»، «در آینه آسمان»، «شب‌های فیروزه‌ای نیشابور»، «باد»، «باران»، «شهر خاموش» و «سامان سایه‌ها».

منبع‌ها:

ویکی‌پدیا

بخش خبر رادیو کوچه


 


رادیو کوچه

1305 خورشیدی- «پرویز شهریاری» ریاضی‌دان، مترجم، روزنامه‌نگار، فعال سیاسی ایرانی در کرمان زاده شد. او می‌گوید: «من در تمام زندگی خود در جست‌وجوی راستی‌ها، برلب پرت‌گاه حرکت کرده‌ام.»

در تهران در سال ۱۳۳۲ در رشته‌ی ریاضی در دانش‌کده‌ی علوم دانش‌گاه تهران و دانش‌سرای عالی فارغ‌التحصیل شد. در شیراز معلم بود و در هم‌چنین دبیرستان اندیشه و دبیرستان‌های مربوط به گروه فرهنگی خوارزمی درس می‌داد.

شهریاری در دهه‌ی 20 به مبارزه‌ی سیاسی روی آورد و در نوزده‌سالگی به عضویت حزب توده ایران پذیرفته شد. پس از بازداشت در 1328 در زندان دست به تالیف و ترجمه زد و «تاریخ حساب تانون» را در زندان ترجمه کرد.

سردبیر نشریه‌ی «سخن علمی» بود. با تالیف کتاب‌های ریاضی در فاصله ۱۳۳۵ تا ۱۳۵۲ و هم‌زمان با آن تالیف و ترجمه صدها کتاب، در تاریخ و آموزش ریاضیات توانست نقش مهمی در پرورش فکری دانش‌آموزان و دانش‌جویان ایفا کند.

1364 خورشیدی- «غلام‌حسین ساعدی» معروف به «گوهرمراد» یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان معاصر ایرانی درگذشت. از داستان «گاو» او فیلمی به همین نام ساخته شده ‌است.

ساعدی کار خود را با روزنامه‌نگاری آغاز کرد. در نوجوانی به طور هم‌زمان در روزنامه‌های فریاد، صعود و جوانان آذربایجان مطلب می‌نوشت. در رشته روان‌پزشکی تحصیل کرد. او چند ماه پس از ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ دستگیر و زندانی شد. ساعدی با «به‌ترین بابای دنیا»، «تک‌نگاری اهل هوا»، «پنج نمایش‌نامه از انقلاب مشروطیت»، «دیکته و زاویه»، «آی با کلاه آی بی کلاه» و چندین نمایش‌نامه دیگری که نوشت، وارد دنیای تاتر ایران شد. پس از ترک ایران نمایش‌نامه «اتللو در سرزمین عجایب» را در غربت نوشت.

1946 میلادی- ناوگان جنگی دریایی فرانسه بندر «هایفونگ» (Hai Phong) در بخش شمالی ویتنام که در آن زمان جزو مستعمرات فرانسه بود را بمباران کرد.

در این بمباران 6000 نفر از مردم بندر هایفونگ که در آن زمان در دست هوشی مین‌ بود کشته شدند. این سرآغاز جنگ نخست هندوچین بود که تا سال 1954 میلادی و خروج فرانسوی‌ها ادامه داشت.

منطقه هندوچین شامل ویتنام‌، لائوس و کامبوج از مستعمرات فرانسه بود. فرانسه در سال 1887میلادی ویتنام را مستعمره کرده بود. در سال 1945 میلادی با خروج نیروهای ژاپنی ویتنام استقلال خود را اعلام کرد. هوشی مین تاسیس جمهوری دموکراتیک ویتنام را اعلام کرد اما فرانسوی‌ها که هنگام جنگ جهانی دوم توسط ژاپنی‌ها از منطقه بیرون رانده شده بودند، این استقلال را نپذیرفتند.

1996 میلادی- یک هواپیمای ربوده شده اتیوپیایی به علت تمام کردن بنزین به آب‌های اقیانوس هند، در کنار ساحل جزیره اصلی از مجمع الجزایر «کومور» برخورد کرد که 123 تن از 175 سرنشینان آن کشته شدند.

هواپیمای اتیوپیایی پرواز 961 از آدیس آبابا عازم نایروبی پایتخت کنیا بود که اندکی پس از آغاز پرواز، توسط سه جوان که خود را از مخالفان دولت اتیوپی و زندانی سیاسی سابق معرفی کردند ربوده شد. ربایندگان که گفته بودند دارای مواد منفجره هستند، و تبر و دشنه با خود داشتند از خلبان خواستند که هواپیما را به استرالیا ببرد. آنان هم‌چنین از سرخلبان هواپیما خواستند که مسیر جنوبی را از فراز سواحل آفریقا پرواز کند و سپس وارد آسمان اقیانوس هند برای پیمودن مسیر شرقی شود. خلبان در مسیر جنوب به آنان اطلاع داد که بنزین کافی برای رسیدن به استرالیا ندارد و خواست که اجازه دهند در نزدیک‌ترین فرودگاه بنزین‌گیری کند ولی ربایندگان باور نکردند و گفتند که این بنزین برای رسیدن به استرالیا کافی است. تا این‌که یکی از موتورها براثر تمام شدن بنزین از کار افتاد و هواپیما ارتفاع خود را از دست داد. ربایندگان ناگهان تصمیم گرفتند که آن را بر یک هتل ساحلی ویژه سیاحت‌گران بکوبند و تصمیم خود را به خلبان گفتند. خلبان مقاومت کرد و کشمکش آغاز شد که هواپیما در پانصد متری ساحل به دریا اصابت کرد و درهم شکست.

2003 میلادی- در پی تقلب در انتخابات ریاست جمهوری گرجستان و اعتراضات مردمی که به انقلاب «گل رز» شهرت یافت‌، «ادوآرد شواردنادزه» (Eduard Shevardnadze)  از سمت خود کناره‌گیری کرد.

گرجستان انتخابات مجلس را در 2003 برگزار کرد. متعاقب انتخابات نتایج توسط ناظران محلی و بین‌المللی مردود اعلام شد و گفته شد که نتایج در سطح وسیعی به نفع شواردنادزه دست کاری شده ‌است. «میخائیل ساکاشویلی» ادعا کرد که در این انتخابات‌ها پیروز شده‌ است. ساکاشویلی و اپوزیسیون متحد نتایج این رای گیری موازی را به عنوان نتایج رسمی پذیرفتند و از مردم گرجستان دعوت کردند تا در تظاهراتی بر علیه دولت شواردنادزه شرکت کنند. در اواخر آبان ماه تظاهرات‌های گسترده‌ای در خیابان‌های مرکزی شهر تفلیس پایتخت گرجستان انجام شد .

هنگامی که شواردنادزه اقدام به بازگشایی مجلس کرد اعتراض مخالفین به اوج خود رسید. طرف‌داران احزاب اپوزیسیون به رهبری ساکاشویلی در حالی که شاخه‌های گل سرخ در دست‌های خود داشتند به مجلس وارد شدند تا به حاضرین در جلسه گل هدیه کنند(نام انقلاب گل سرخ از این‌جا نشات می‌گیرد). شواردنادزه کمی بعد وضعیت فوق العاده اعلام کرد و با رهبران اپوزیسیون ساکاشویلی و زوراب ژوانیا در خصوص وضع موجود ملاقات کرد و پس از آن استعفا داد.

———————————————–

برخی از روی‌دادهای دیگر

1976 میلادی- «آندره مالرو» نویسنده، منتقد هنری و سیاست‌مدار فرانسوی درگذشت.

1305 خورشیدی- «غلام‌حسین درویش‌خان» از موسیقی‌دانان ایران بدرود حیات گفت. درویش‌خان در کودکی نواختن سه تار و بعد تار را نزد پدر آموخت. وی ساختمان سه‌تار را استادانه تکمیل کرد و یک سیم به پنج سیم آن افزود و آن‌را به‌صورت متداول امروز درآورد.

1369 خورشیدی- «مهدی خالدی» موسیقی‌دان ایرانیدر تهران درگذشت. خالدی موسیقی را نزد استاد صبا آموخت و پس از وی دومین نوازنده‏ای است که در رادیو به تک‌نوازی پرداخت.

منبع‌ها‌:

ویکی‌پدیا (انگلیسی و فارسی)

راسخون

جام جم

Iranian history


 


خبر / رادیو کوچه

تام دانیلون، مشاور امنیت ملی رییس جمهوری آمریکا، شام‌گاه سه‌شنبه، 22 نوامبر، اعلام کرد که جمهوری اسلامی به شدت در داخل و خارج کشور منزوی شده و هم اکنون فقط دو متحد عمده در سوریه و لبنان دارد.

او هم‌چنین از امکان اعمال فشار بیش‌تر بر بانک مرکزی جمهوری اسلامی خبر داده است.

آقای دانیلون گفته است: «امروز در منطقه‌ای که به طور فزاینده علیه ایران جبهه‌گیری کرده، فقط دو متحد عمده برای تهران باقی مانده است: دار و دسته بشار اسد و حزب‌اله لبنان.»

او گفت تحریم‌ها سرعت پیش‌رفت برنامه اتمی ایران را کاهش داده و جمهوری اسلامی بیش از همیشه در داخل و خارج از کشور، منزوی شده است.

مشاور امنیت ملی باراک اوباما هم‌چنین اشاره کرد که امروز در حکومت ایران، بیش از همیشه اختلاف به ویژه بین آیت‌اله خامنه‌ای، رهبر و محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری اسلامی ایجاد شده است.

تام دانیلون هم‌چنین از امکان فشار بیش‌تر آمریکا بر نظام بانکی ایران به خصوص بر بانک مرکزی این کشور خبر داد و گفت که کاخ سفید این گزینه را هم‌چنان در نظر دارد.

از سویی دیگر، در پی اعمال تحریم‌های تازه کشورهای غربی بر صنایع نفت، پتروشیمی و بانکی ایران، بهای نفت در بازارهای جهانی افزایش یافته است.

بهای نفت خانم برنت عصر روز سه‌شنبه با بیش از ۲ دلار افزایش به ۱۰۸ دلار و ۹۵ سنت در هر بشکه رسید.

این درحالی است که بهای نفت در چهار روز گذشته کاهش یافته بود.

احتمال افزایش بهای نفت یکی از پیامدهایی است که دولت آمریکا همواره در تحریم ایران مد نظر قرار داده است.

با این وجود، به نظر می رسد که گام برداشتن در جهت تحریم بانک مرکزی ایران نیز می‌تواند باعث افزایش بهای نفت شود.

بیشتر بخوانید:

«بانک مرکزی ایران در لیست تحریمی آمریکا حضور ندارد»


 


خبر / رادیو کوچه

مصری‌های معترض به شورای نظامی حاکم بر مصر، وعده‌های مبنی بر جلو انداختن انتخابات ریاست جمهوری را کافی ندانستند و از شام‌گاه سه‌شنبه، 22 نوامبر، در میدان تحریر قاهره، پایتخت مصر تا صبح چهارشنبه، تجمع کردند.

معترضان خواهان این هستند که انتقال قدرت از شورای نظامی به غیرنظامیانی که با رای مردم بر سر قدرت می‌آیند زودتر انجام شود.

این در حالی است که ژنرال محمدحسین طنطاوی، رییس شورای نظامی حاکم مصر، روز سه‌شنبه تایید کرد که انتخابات ریاست جمهوری قبل از ماه ژوئیه سال آینده میلادی برگزار خواهد شد. اما معترضان می‌گویند که این وعده کافی نیست و خواهان کناره‌گیری ژنرال شدند.

معترضان و نیروهای امنیتی در میدان تحریر در ساعاتی از شب با هم درگیر شدند. این اعتراض‌ها که از روز شنبه آغاز شده بود، تا به امروز چندین کشته به جا گذاشته که تعداد آن‌ها را وزارت بهداشت مصر 30 تن اعلام کرده است. تعداد مجروحان صدها نفر عنوان شده است.

اعتراض‌های اخیر منحصر به قاهره نبوده و گزارش شده که در شهرهای دیگر از جمله اسکندریه و سوئز هم اعتراض‌های مشابهی برگزار شده است.

این اعتراض‌ها سبب شد که دولت موقت مصر استعفا دهد و شام‌گاه سه‌شنبه، ژنرال طنطاوی اعلام کرد که استعفای آن‌ها را پذیرفته است.

هم‌چنین نمایندگانی که در نشست اضطراری میان گروه‌های سیاسی و نظامی مصر شرکت کرده بودند، گفتند که انتخابات پارلمانی نیز مطابق جدول زمان‌بندی شده در هفته آینده برگزار خواهد شد.

با این همه بسیاری از مردم مصر از بابت دخالت نظامیان در نتایج انتخابات به منظور حفظ قدرت در این کشور ابراز نگرانی کرده‌اند.

انتخابات پارلمانی که از هفته آینده آغاز می شود، طی سه ماه به طور متناوب برگزار خواهد شد.

مطابق آن چه پیش‌تر شورای نظامی حاکم اعلام کرده بود قرار است صد نفر در این انتخابات برگزیده شوند تا قانون اساسی جدید این کشور را در مدت شش ماه تهیه و تدوین کنند.

پس از آن همه‌پرسی تصویب قانون اساسی به اجرا گذاشته خواهد و متعاقب آن نیز انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد.

ژنرال طنطاوی گفته است که حضور نظامیان در قدرت به دلیل حفاظت از مردم صورت می گیرد و شورای نظامی حاکم قصد ندارد به طور دایم قدرت را در مصر حفظ کند.

بیشتر بخوانید:

«عدم پذیرش استعفای دولت مصر»


 


رادیو کوچه

مهم‌ترین عنوان‌های مطبوعات امروز ایران:

خراسان

1) روسیه: تحریم‌های جدید علیه پتروشیمی ایران غیرقانونی است

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=9&day=2&id=1225544

در پی اقدام‌های هماهنگ آمریکا، انگلیس و کانادا علیه نظام بانکی و صنایع پتروشیمی ایران، وزارت خارجه روسیه روز گذشته با صدور بیانیه‌ای تحریم‌های جدید این ۳ کشور غربی بر ضد کشورمان را غیرقانونی خواند و تاکید کرد این تحریم‌ها شانس گفت‌وگو با ایران را کم‌تر می‌کند.

2) شورای عالی نظامی مصر به تشکیل دولت نجات ملی تن داد

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=9&day=2&id=1225513

 به گزارش فارس، خبرگزاری رویترز دیشب در خبری فوری اعلام کرد که شورای عالی نظامی مصر با خواسته انقلابیون این کشور در تشکیل دولت نجات ملی موافقت کرد.

رسالت

1) اقدام اتحادیه اروپا بدون پاسخ نمی‌ماند

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=83919

رییس مجلس شورای اسلامی در واکنش به قطع‌نامه جدید اتحادیه اروپا، گفت: «اتحادیه اروپا تصور نکند این اقدامش بدون پاسخ باقی خواهد ماند قطعن جمهوری اسلامی در روابطش با کشورهایی که این‌گونه رفتار داشته باشند تجدید نظر می‌کند.»

وی افزود: «حادثه‌ای در مسئله هسته‌ای ما رخ نداده بود که جدید باشد و موجب تصویب چنین قطع‌نامه‌ای شود. بنابراین باید منشا‌ این قطع‌نامه را در جای دیگری جست‌وجو کرد.» لاریجانی تصریح کرد: «منشا‌ اصلی این قطع‌امه تحولات منطقه است، دیکتاتورهای دست نشانده غرب یکی یکی زمین خورده‌اند، بنابراین انگلیس و آمریکا دست به یک لجبازی سیاسی زده‌اند.»

2) صادرات پتروشیمی به‌اروپا تعلیق نمی‌شود

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=83930

معاون وزیر نفت در واکنش به تهدید جدید آمریکا مبنی بر توقف صادرات پتروشیمی ایران به اروپا اعلام کرد: «با دریافت مجوز جدیدی از اتحادیه اروپا صادرات محصولات پتروشیمی ایران به این منطقه متوقف نخواهد شد.»

 کیهان

1) شکار 12 جاسوس سیا ضربه سنگین نیروهای امنیتی ایران و حزب‌اله به آمریکا

http://www.kayhannews.ir/900902/2.htm#other202

شبکه آمریکایی «ای.بی.سی» نیوز در گزارشی اعلام کرد که 12 جاسوس عضو سازمان سیا در لبنان و ایران توسط دست‌گاه‌های اطلاعاتی این کشورها و حزب‌اله لبنان دستگیر شده‌اند.

براساس این گزارش برخی مقامات اطلاعاتی که خواستند نام‌شان فاش نشود در مصاحبه با ای بی سی گفتند سیا این جاسوسان را برای فعالیت در دو شبکه جاسوسی جداگانه برای جاسوسی در مورد ایران و هم‌چنین در مورد جنبش حزب‌اله لبنان در لبنان به کار گرفته بود.

2) مجلس به جای لغو حقوق مادام‌العمر مدیران سیاسی حذف استفساریه را در دستور قرار داد

http://www.kayhannews.ir/900902/14.htm#other1402

مجلس با دو فوریت طرح لغو استفساریه حقوق مدیران سیاسی موافقت کرد. هرچند اختلاف نظر بر سر اولویت بررسی این دو طرح برای دقایقی مجلس را دچار بی نظمی کرد، اما بالاخره رسایی پشت تریبون رفت و طی سخنانی به عنوان طراح طرح حذف تبصره 3 ماده 71 قانون مدیریت اظهار داشت: «هفته گذشته طرح استفساریه‌ای به تصویب مجلس رسید که موجب سو‌تفاهم‌های زیادی در کشور شد.»

جام جم

1) اعلام جنگ دیپلماتیک علیه سوریه

http://www.jamejamonline.ir/papertext.aspx?newsnum=100860098412

در ادامه فشارهای غرب بر سوریه نمایندگان کشورهای آلمان و انگلیس با تهیه پیش‌نویس قطع‌نامه جدید علیه سوریه آن را دراختیار شورای حقوق بشر سازمان ملل گذاشتند. در تنظیم این پیش‌نویس 61 کشور از جمله 5 کشور عربی شرکت داشته‌اند. درصورتی که این پیش‌نویس به تصویب شورای حقوق بشر برسد به مجمع عمومی سازمان ملل فرستاده خواهد شد تا در جلسه آینده این مجمع مورد بررسی قرار گیرد.

2) سقوط دولت منصوب نظامیان در مصر

http://www.jamejamonline.ir/papertext.aspx?newsnum=100860098381

مردم مصر روز گذشته برای چهارمین روز متوالی با حضور میلیونی خود در میدان التحریر تظاهرات اعتراض‌آمیز برگزار کرده و علیه نظامیان حاکم شعار دادند. این درحالی است که دولت عصام شرف به دلیل بحران فعلی روز دوشنبه استعفا داد، اما به گزارش برخی منابع، شورای نظامی حاکم با این استعفا مخالفت کرده است. بااین حال خبرهای ضدو نقیضی حکایت از آن دارد که استعفای دولت عصام شرف مورد پذیرش قرار گرفته است.

دنیای اقتصاد

1) تجدیدنظر در استراتژی دفاعی ایران

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=278852

معاون اطلاعات عملیات ستادکل نیروهای مسلح تاکید کرد: «رهبر معظم انقلاب اخیرن فرمودند که مقابل تهدید، تهدید می‌کنیم و این به‌معنای تجدید‌نظر در استراتژی دفاعی ملت ایران است.»

2) احتمال 2 برابر شدن یارانه‌ها در سال 91

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=278793

وزیر امور اقتصادی و دارایی بدون اشاره به زمان اجرای فاز دوم قانون هدف‌مندی یارانه‌ها از آماده شدن فازهای بعدی قانون هدف‌مندی خبر داد و درباره احتمال دو برابر شدن مبلغ یارانه نقدی در سال آینده، گفت: «رییس‌ جمهوری در این باره توضیحاتی ارایه و اعلام کردند که این مسئله امکان دارد.»


 


خبر / رادیو کوچه

تلویزیون دولتی یمن روز چهارشنبه، 23 نوامبر، اعلام کرده است که علی عبداله صالح، ربیس جمهوری این کشور، به عربستان سفر کرده تا توافق‌نامه‌ای را برای کناره‌گیری از قدرت امضا کند.

روز سه‌شنبه، 22 نوامبر، نماینده سازمان ملل در امور یمن گفت که آقای صالح موافقت کرده است تا قدرت را به معاون رییس جمهوری منتقل کند تا زمینه تشکیل یک دولت وحدت ملی فراهم شود.

تظاهرات اعتراضی در یمن از اوایل سال جاری آغاز شده و اخیرن با درگیری مسلحانه بین موافقان و مخالفان علی عبداله صالح هم‌راه بوده است در حالی‌که طی این مدت، بارها گزارش توافق آقای صالح با کناره‌گیری از قدرت انتشار یافته اما وی در آخرین لحظات، نظر خود را تغییر داده است.

بیشتر بخوانید:

«بیش از چهل کشته و زخمی در قیام یمن»


 


کیومرث/ دفتر تاجیکستان/ رادیو کوچه

«دمیتری مدودف» رییس جمهوری روسیه رهایی دو خلبان یک شرکت روسی در تاجیکستان را «کامیابی» عنوان کرده است. دادگاه استنافی در ولایت «ختلان» جنوب تاجیکستان بازبینی پرونده «ولادیمیر سداونچی» شهروند روسیه و «آلکسی ردنکو» شهروند استونی را به پایان رسانده این دو خلبان را از تالار دادگاه رها نمود. دادرس دادگاه ولایت «ختلان» گفت این دو خلبان به ۲ سال و شش ماه زندان محکوم شده اما بر اساس قانون عفو تاجیکستان آزاد شده‌اند.

در آغاز ماه نوامبر دادگاه شهر «قورغان‌تیپه» در جنوب تاجیکستان «سداونچی» و «ردنکو» را به جرم عبور غیرقانونی مرز دولتی و نقض معیارهای بین‌المللی پرواز به ده و نیم سال زندان محکوم کرده بود. اما قاضی پرونده گفت بر اساس قانون عفو از حکم زندان آن‌ها دو سال کم کرده خواهد شد. در پی این حکم دادگاه روابط «دوشنبه» و «مسکو» به سردی گرایید. روسیه به شدت از تاجیکستان آزادی خلبانش را تقاضا کرد و به عنوان پاسخ به بازداشت و اخراج مهاجران تاجیک شروع کرد. یک منبع از مقامات تاجیکستان نیز می‌گوید این کشور مجبور شده است به خاطر مهاجرانش دو خلبان یک شرکت روسی را آزاد نماید.

«پایین رفتن رشد بشریت در تاجیکستان»

تاجیکستان از لحاظ رشد بشریت در میان ۱۸۷ کشور دنیا سال جاری به زینه ۱۲۷ رسیده است. در حالی‌ که سال گذشته تاجیکستان ۱۵ زینه بالاتر، یعنی‌ در زینه ۱۱۲ قرار داشت. ضمن معرفی گزارش در‌باره رشد بشریت «آلکساندر زیف» نماینده دایمی برنامه رشد سازمان ملل در تاجیکستان به خبرنگاران گفت، زینه‌های اول را چون یک سال پیش «نروژ» و «استرالیا» اشغال کرده‌اند.

از میان کشورهای شوروی پیشین روسیه در زینه ۶۶ و قزاقستان در زینه ۶۸ جای گرفته‌اند. جمهوری «کونگو» در زینه آخر، یعنی‌ در جای ۱۸۷ بوده است.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته