-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ آذر ۱, سه‌شنبه

Latest New from Green Correspondents for 11/22/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.

 



خبرنگاران سبز/جامعه:
آبان ماه امسال معاون علمی و فناوری رئيس دولت کودتا در جواب سوالی در مورد خروج گسترده نخبگان علمی و دانشجويی کشور گفت: در اقدام گسترده آماری به اين نتيجه رسيده ايم که شيب خروج دانشجويان و نخبگان بدون بازگشت بسيار کم شده است و عدد به دست آمده طبق قياس آماری از سال ۶۷ با سالهای اخير به يک چهارم رسيده است .

اما همين گفتار خلاف واقع و دروغين مسئولين امر از معاون علمی و فناوری دولت دهم ما را بر آن داشت تا با کمک دانشجويان دانشگاه صنعتی شريف مستندی با موضع فرار نخبگان و جوانان تحصيل کرده به آن سوی مرزها برای يافتن موقعيت‌های شغلی بهتر و استفاده از امکانات کشورهای مهمان پذير، منتشر کنیم.

 در روزهای آينده قسمت های بعدی اين مستند نيز بر روی سايت قرار خواهد گرقت.



 
 



خبرنگاران سبز/ کارشناسان ایران سبز:در پی قطع کامل روابط مالی و بانکی دولت بریتانیا با ایران، گزارش کار‌شناسان حاکی از آن است که دولت آمریکا و کشورهای اتحادیه اروپا نیز احتمالا تا فردا همراهی خود را با این طرح اعلام خواهند کرد
کار‌شناسان ایران سبز پیش از این تبعات این تحریم‌ها را بحران شدید اقتصادی بویژه بحران ارزی و اختلال گسترده درمبادلات مالی مربوط به فروش نفت ایران ارزیابی کرده بودند.
علاوه بر تمامی بانک‌های ایرانی و بانک مرکزی، شرکت‌های بیمه ایرانی که بانک‌ها در آن سرمایه گزاری کرده‌اند هم مشمول این تحریم خواهند شد. از ویژگی‌های این تحریم آن است که بلافاصله حسابهای مشکوک مالی متعلق به بانکهای ایرانی و افراد و موسسات وابسته به آن‌ها بررسی شده و در صورت ارتباط آن‌ها با پولشویی یا اقدامهای تروریستی، بر اساس قوانین ضد تروریستی مصوب سال ۲۰۰۸ اتحادیه اروپا، حساب مذکور مسدود و دارایی‌های آن بطور کامل ضبط خواهد شد.

استرالیا و کانادا نیز بزودی به کشورهای تحریم کننده بانک مرکزی ایران خواهند پیوست و دولت کره نیز ماه آینده به این کشور‌ها می‌پیوندد. به گزارش کار‌شناسان ایران سبز بررسی حسابهای مشکوک ایرانی در سوییس از چندی پیش شروع شده و این کنترل و بازرسی از امروز در انگلستان و کشورهای اتحادیه اروپا آغاز شده است. در همین حال بررسی حسابهای مشکوک ۷ شرکت بیمه ایرانی نیز از امروز مورد بررسی و کنترل دقیق قرار گرفته‌اند.

 
 


  نيروهای دادستانی "تعدادی از خبرنگاران روزنامه ايران را بازداشت کردند و با خود بردند و يکی از همکاران من را با شوک الکترونيکی زدند و اکنون وضعيت خوبی ندارد.همزمان با خبر ورود نيروهای دادستانی به دفتر روزنامه ايران، برخی از گزارش ها از وساطت آقای احمدی نژاد برای جلوگيری از بازداشت آقای جوانفکر حکايت داشت. اکنون آقای جوانفکر می گويد "آقای رئيس جمهور تلاش می کردند که اين مساله به خوبی حل شود ولی آن‌ها می‌گفتند ما کاری به رئيس قوه قضاييه و همچنين رئيس‌جمهور نداريم، ما دستور داريم."
خبرنگاران سبز/سیاست:
 در حالی‌ که پس از نشست خبری سرپرست روزنامه ايران اخباری مبنی بر بازداشت «علی‌اکبر جوانفکر» منتشر شد، اما مشاور مطبوعاتی احمدی نژاد تاکيد کرد که علی‌رغم حضور نيروهای دادستانی بازداشت نشده است.جنگ قدرت اکنون به تیرس ترین نقطه ممکن خود رسیده است. از بازداشت نزدیکان رئیس دولت کودتا تا خانه نشین کردن رحیم مشایی تا حمله لباس شخصی های حامی رهبری با گاز اشک آور به مشاور رسانه ای احمدی نژاد و باز هم عده ای قربانی در جريان تلاش ماموران دادستانی تهران برای بازداشت علی اکبر جوانفکر، يک نفر از خبرنگاران روزنامه ايران زخمی و بيش از ۳۰ تن از خبرنگاران و کارکنان این روزنامه بازداشت شده اند که بیشتر آنها پس از ساعتی بازجویی آزاد شدند.

خبرگزاری ایرنا اعلام کرده است که از میان بازداشت‌شدگان تنها مصیب نعیمی٬ مدیرمسئول روزنامه ایران آزاد شده و سایرین همچنان در بازداشت به‌سر می‌برند. سایت «کیان‌پرس» نیز از آزادی گروهی از بازداشت‌شدگان درگیری‌های موسسه ایران خبر داده و نوشته که چهارتن از بازداشتی‌ها نیز تا ساعاتی دیگر آزاد خواهند شد.

ايرنا همچنين از عيادت مرتضی تمدن، استاندار تهران از "مجروحان" اين واقعه خبر داده است. پيشتر مصيب نعيمی مدير مسئول روزنامه هم بازداشت شده بود اما گزارش ها از آزادی او حکايت دارد.

همزمان با حضور نيروهای دادستانی برای بازداشت علی اکبر جوانفکر مدير خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی و مشاور محمود احمدی نژاد، که به تشنج در دفتر روزنامه ايران انجاميده است، دادستان کل بازداشت آقای جوانفکر، را رد کرده است.جعفری دولت‌آبادی٬ دادستان تهران در تشریح وقایع امروز گفته که دادستانی «یک روز قبل به جوانفکر در خصوص بیان اظهارات اختلاف برانگیز هشدار داده بود٬ اما ظاهرا این هشدار جدی گرفته نشد.»

علی‌اکبر جوانفکر که تلفنی از دفتر روزنامه ايران با خبرنگار ايسنا گفت‌وگو می‌کرد، در اين‌باره اظهار کرد: متاسفانه دوستانی از دادستانی به دفتر روزنامه ايران مراجعه کردند و به رغم اين‌که آن‌ها را دعوت به آرامش و صبر کردم تا اقدامات لازم در سطح بالا صورت بگيرد، ولی آن‌ها حاضر به همکاری نشدند.

جوانفکر ساعاتی پس از تنش در دفتر روزنامه ايران به خبرگزاری دانشجويان ايران گفته است که "نيروهای دادستانی در ساختمان (دفتر روزنامه ايران) گاز اشک آور انداختند و سعی در وارد شدن (به داخل دفتر روزنامه) کردند."

مشاور رسانه ای محمود احمدی نژاد در توضيح وقايع امروز گفته است که نيروهای دادستانی "تعدادی از خبرنگاران روزنامه ايران را بازداشت کردند و با خود بردند و يکی از همکاران من را با شوک الکترونيکی زدند و اکنون وضعيت خوبی ندارد."
همزمان با خبر ورود نيروهای دادستانی به دفتر روزنامه ايران، برخی از گزارش ها از وساطت آقای احمدی نژاد برای جلوگيری از بازداشت آقای جوانفکر حکايت داشت. اکنون آقای جوانفکر می گويد "آقای رئيس جمهور تلاش می کردند که اين مساله به خوبی حل شود ولی آن‌ها می‌گفتند ما کاری به رئيس قوه قضاييه و همچنين رئيس‌جمهور نداريم، ما دستور داريم."

امروز دوشنبه سی ام آبان و دو روز پس از انتشار گفت و گويی از علی اکبر جوانفکر در روزنامه اعتماد که محور اصلی آن هواداری از مواضع محمود احمدی نژاد و انتقاد از مخالفان رئيس جمهوری بود، گزارش شد که ماموران دادستانی تهران با حضور در محل کار جوانفکر "با زدن دستبند تصميم به بازداشت او دارند."

گزارش ها درباره بازداشت جوانفکر از زمانی آغاز شد که چند خبرگزاری ايرانی صبح روز دوشنبه، اندکی پس از برگزاری نشست مطبوعاتی او در محل روزنامه ايران، خبر از دستگيری و بازداشتش توسط ماموران دادستانی دادند. خبرگزاری مهر حتی اشاره کرد که به آقای جوانفکر دستبند زده شده و "اقدامات لازم" برای "انتقال" او در حال انجام است اما ساعاتی بعد خبر داد که او مدتی "با دست بند در دفتر خود تحت نظر نيروهای انتظامی و امنيتی و ضابط قوه قضائيه بود که پس از رايزنی های صورت گرفته آزاد شد."

گفته های جنجالی؛ توقيف روزنامه اعتماد


دادستانی تهران روز شنبه ساعاتی پس از انتشار گفت و گوی آقای جوانفکر در روزنامه غير دولتی اعتماد، اين روزنامه را توقيف کرد. يک روز پس از اين هم دادگاه حکم آقای جوانفکر به جرم انتشار ويژه نامه ای به نام خاتون که تابستان امسال با موضوع حجاب منتشر شده بود را صادر کرد.

دادگاه کيفری استان تهران جوانفکر را به يک سال حبس و سه سال محروميت از هرگونه فعاليت مطبوعاتی محکوم کرده است. مطابق قوانين دادرسی در ايران، جوانفکر طی مدت سه هفته فرصت دارد به حکم صادر شده اعتراض و نسبت به آن فرجام خواهی کند.

تکرار مصاحبه روزنامه اعتماد در کنفرانس خبری

مشاور احمدی نژاد در جريان اين کنفرانس خبری، برخی از موضوعاتی را که در گفت و گو با روزنامه اعتماد مطرح کرده بود، دوباره تکرار و انتقاداتی عليه قوه قضائيه ايران کرده است.جوانفکر در اين کنفرانس خبری، قوه قضائيه را متهم به برخورد دوگانه با رسانه ها کرده و گفته است که اين قوه آبروی برخی از چهره های دولت را برده و از جمله به او هم "تهمت" زده است.

حضور ماموران دادستانی و تنش در دفتر روزنامه ايران

گزارش ها حاکی است در جريان حضور ماموران دادستانی در دفتر روزنامه ايران برای بازداشت آقای جوانفکر، برخی از کارکنان روزنامه ايران با تجمع در دفتر او تلاش داشتند تا از بازداشت او جلوگيری کنند.

سايت تابناک از منابع خبری نزديک به محسن رضايی، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام، می گويد که در پی کشمکش‌ها و برخوردهای ايجاد شده بين ماموران دادستانی و کارکنانی از روزنامه ايران، بازداشت کنندگان مجبور به استفاده از گاز اشک آور شده اند.

ايرنا هم با تاييد درگيری ها در محل اين روزنامه می گويد همزمان با حضور نيروهای دادستانی و ماموران پليس در روزنامه ايران،کارکنان اين روزنامه سرود 'کجاييد ای شهيدان خدايی' را سر می دادند و مانع از بازداشت آقای جوانفکر شدند.
خبرگزاری رسمی جمهور اسلامی می گويد که در جريان اين حادثه برخی از کارکنان اين روزنامه، مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و مصيب نعيمی، مدير مسئول روزنامه هم بازداشت شده است.







 
 



خبرنگاران سبز/سیاست:
 يک هفته مانده به انتخابات پارلمانی مصر، طولانی شدن زمان حکومت نظاميان و رد ممنوعيت فعاليت حزب حاکم سابق مصر از دلايل تظاهرات ۱۰۰ هزار نفر در ميدان تحرير قاهره است .

ديکتاتوری دينی و نظامی در اغلب کشورهای مسلمان مانع بزرگی برای رسیدن به آزادی های اجتماعی و سياسی شده است. حکومت نوپای مصر که نظاميان و گروههای تندروی اسلامی انقلاب و جنبش آزادی خواهانه مردم مصر را غصب کرده اند، همان راهی را در پيش گرفته اند که حسنی مبارک تجربه تلخی کرده بود

. ۲۳ کشته تا امروز به دنبال اعتراضات آزادی خواهانه مردم مصر که با شعار نه به ديکتاتوری نظامی و دينی مجددا از سر گرفت شده است.مردم مصر که ماهها در خيابان های مصر مردانه ايستادند تا حسنی مبارک و حکومت اش را سرنکون کنند، اعلام مرده اند مه تا استقرار دموکراسی خواهيم ايستاد و نه به ديکتاتوری نظامی - دينی خواهيم گفت.حضور چشمگیر نیروهای نظامی در درگیری های دیروز و امروز خیابان های پایتخت مصر را به حالت پادگان نظامی تبدیل کرده است.






 
 

اين در حاليست که ۵/۲ درصد از دارندگان مدال های المپياد کشوری و جهانی طی دو دهه اخير خاک ايران را به سوی کشورهای اروپايی و آمريکايی ترک کرده اند. همچنين در ميزگردی با عنوان «فرار مغزها؛ چالش يا فرصت» که در دانشگاه اميرکبير برگزار شده بود اعلام شد که ۹۰ نفر از ۱۲۵ دانش‌آموزی که در سالهای اخیر در المپياد شرکت کردند از کشور خارج شده‌اند.
خبرنگاران سبز/جامعه:
آبان ماه امسال معاون علمی و فناوری رئيس دولت کودتا در جواب سوالی در مورد خروج گسترده نخبگان علمی و دانشجويی کشور گفت: در اقدام گسترده آماری به اين نتيجه رسيده ايم که شيب خروج دانشجويان و نخبگان بدون بازگشت بسيار کم شده است و عدد به دست آمده طبق قياس آماری از سال ۶۷ با سالهای اخير به يک چهارم رسيده است .

معاون علمی و فناوری احمدی نژاد در آن مصاحبه اعلام کرد آنهايی که ادعا می کنند فرار نخبگان افزايش يافته است ، بايد مستندات منطقی ارائه کنند. اگر بخواهيم از کمبود امکانات تحصيلی و تحقيقاتی و عدم برنامه ريزی و شناسايی و مديريت نخبگان و مخترعين و نبود امنيت شغلی گذريم عوامل ديگری نظير مشکلات پيش روی دانشجويان و ستاره دار کردن آنها به دليل اعتراض صنفی و يا حتی اجتماعی- سياسی آنچه در دو سال اخير اتفاق افتاده است وجود دارد که به خروج قشر عظيم جوانان دانشجوی کشور ختم شده است.

اما برخلاف گفته رئيس دولت کودتا که پيشتر گفته بود ما فرار مغزها نداريم، بر اساس آمار ارائه شده از سوی صندوق بين المللی پول ساليانه بيش از ۱۸۰ هزار نفر ايرانی تحصيل کرده به اميد زندگی و يافتن موقعيت‌های شغلی بهتر از کشور خارج می شوند که به معنی خروج سالانه ۵۰ ميليارد دلار ارز از کشور است.

همچنين گزارش ديگری در اين مورد نشاندهنده اين مساله است که اگرچه ايران از نظر قدر مطلق تعداد مهاجران در سال ۲۰۰۰ در رديف پانزدهم بوده است ولی در بين کشورهای فوق به لحاظ نسبت تعداد مهاجران تحصيلکرده به کل مهاجران ايران جزو ۴ کشور اول با بالاترين نرخ مهاجرت تحصيلکرده ها بوده است.

اين در حاليست که ۵/۲ درصد از دارندگان مدال های المپياد کشوری و جهانی طی دو دهه اخير خاک ايران را به سوی کشورهای اروپايی و آمريکايی ترک کرده اند. همچنين در ميزگردی با عنوان «فرار مغزها؛ چالش يا فرصت» که در دانشگاه اميرکبير برگزار شده بود اعلام شد که ۹۰ نفر از ۱۲۵ دانش‌آموزی که درسالهای اخیر در المپياد شرکت کردند از کشور خارج شده‌اند.

مستند ميراث آلبرت اولین همکاری با دانشجويان دانشگاه شريف درباره مهاجرت نخبگان ايرانی به نقاط مختلف جهان برای تحصيل است. خبرگاران سبز در تلاش است با ارئه قسمت هایی از این مستند در روزهای آینده، اشاره ای به درصد بالای و سیر صعودی مهاجرت قشر تحصيل کرده و جوان کشور در دولت های نهم و دهم داشته باشد.




 
 

خبرنگاران سبز/ کار‌شناسان ایران سبز: پس از ۱۱ ماه مذاکره فشرده بین اتحادیه اروپا و سازمان خزانه داری آمریکا از یک سو و دولت بیطرف سوییس از سوی دیگر، سرانجام درپی انتشار آخرین حکم آژانس بین المللی انرژی اتمی، این کشور موافقت کرد که به حلقه تحریمهای بین المللی علیه رژیم ایران بپیوندد.

پیش از این دولت سوییس ورود به تحریم‌ها را مغایر با قانون بی‌طرفی خود قلمداد می‌کرد اما اکنون که سازمانهای بین المللی رفتارهای اتمی حکومت ایران را تهدیدی علیه صلح و امنیت جهانی دانسته‌اند سوییس‌ها نیز آمادگی خود را برای همراهی با جامعه جهانی اعلام کرده‌اند.

اتحادیه اروپا و خزانه داری آمریکا حدود ۱۱۰۰ حساب مشکوک مقام‌ها و شرکت‌های ایرانی در بانکهای سوییس را برای بررسی بیشتر و دریافت اطلاعات دقیق‌تر صاحبان حساب به مقامهای سوئیسی ارائه کرده‌اند که نتیجه این بررسی‌ها باید به اتحادیه اروپا برگردانده شود. پیش بینی می‌شود این رویداد بیش از آنچه فشارهای سیاسی به ایران را افزایش دهد، باعث شدت یافتن بحران ارزی و فشارهای اقتصادی به حکومت ایران باشد.

به گزارش کار‌شناسان ایران سبز حدود ۸۰ حساب از حسابهای مشکوک در بانک‌های سوییس متعلق به بانکهای تحریم شده ایرانی است که مسدود شدن آن حساب‌ها صدمات جبران ناپذیری را به شبکه بانکی وارد خواهد ساخت. سوییس همچنین متعهد شده که چنانچه مقامات یا موسسات ایرانی صاحب حساب در سوییس در وقت مقرر پاسخگوی سوالات امنیتی بانکهای سوییسی نباشند، پس از مسدود سازی حساب‌ها، مراتب را به خزانه داری آمریکا یا اتحادیه اروپا اطلاع دهد.

کار‌شناسان پیش بینی می‌کنند شوک ناشی از این اقدام اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار خواهد داد و مضیقه شدید ارزی را برای دولت حاکم در پی خواهد داشت. دولت سوییس همچنین در پی توافق با اتحادیه اروپا، ۲۵۰ موسسه و مقام ایرانی از جمله علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران را مشمول تحریم سفر، مسدود کردن دارایی و حسابهای بانکی قرار داده است.

 
 



همه شواهد نشان می‌دهد در حال حاضر نبردهای دیپلماتیک گسترده‌ای بین دولت ایران از یک سو و کشورهای منطقه و جهان غرب از سوی دیگر در حال وقوع است که نتایج آن می‌تواند میزان اجبار جامعه جهانی به وقوع جنگ یا اجتناب از آن را تعیین کند.


خبرنگاران سبز/ کار‌شناسان ایران سبز:
حکومت ایران که درپی بحرانهای بیش از پیش فعالیت‌های نظامی / اتمی‌اش از اجماع جهانی علیه خود به شدت نگران است، پیش از آغاز بکار جلسه اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی یک هیات سیاسی را به ترکیه اعزام کرد.
به گزارش کار‌شناسان ایران سبز هیات ایرانی در دیدار با مقامهای ترک در قبال جلب حمایت فعالیت‌های اتمی خود از سوی ترکیه دو پیشنهاد عمده به آنان ارائه کرده اند. پیشنهاد نخست اعلام آمادگی برای فروش دراز مدت نفت و گاز به این کشور به بهای ۲۰% زیر قیمت‌های جهانی است و پیشنهاد دیگر نیز ارائه تضمین‌ها و تعهدهای لازم برای مصون بودن ترکیه از حملات احتمالی موشکی ایران است.

این پیشنهاد‌ها در حالی ارائه شده که در حال حاضر آمریکایی‌ها دیوار سپر موشکی ضد موشک خود را در ترکیه مستقر ساخته‌اند و پیش از این آمریکا و اتحادیه اروپا مشترکا خواستار رعایت جدی تحریم دولت ایران از سوی دولت آنکارا شده‌اند. ترکیه از جمله کشورهایی است که مانند چین و روسیه موضوع تحریم‌های بانکی دولت ایران را بخوبی رعایت نمی‌کند.

دولت‌های غربی از ترکیه خواسته اند علاوه بر مقابله با پول شویی دولت ایران در بانک‌های ترکیه و کمک به کنترل و ردیابی حسابهای مشکوک مقامات ایرانی در آن کشور، محموله‌های تجاری عازم ایران را به دقت بازرسی نماید. به نظر می‌رسد پیشنهاد‌های اخیر ایران به ترکیه و دیگر کشورهای منطقه برای شکستن این حلقه محاصره گسترده‌تر شود. لازم به یادآوری است که ترکیه بیش از ۲۰% نیازهای نفت و گاز خود را از بازارهای ایران تامین می‌کند.

از سوی دیگر و در تقابل با این روند آمریکایی‌ها با هماهنگی دولت عربستان در صدد تنگ‌تر کردن حلقه محاصره دولت ایران هستند. در این چارچوب مقامهای عربستان با دعوت از اردوغان به این کشور حمایت‌های خود را از مداخلات جدی ترکیه در اوضاع سوریه اعلام کرده‌اند و حاضر شده‌اند ترکیه را به عنوان نماینده خود در تحولات سوریه بپذیرند. از جانب دیگر اما از ترک‌ها خواسته‌اند که در توافق‌های جهانی علیه حکومت ایران با جامعه بین المللی هماهنگ‌تر عمل نمایند.

دولت عربستان در همین ارتباط با دولت چین هم مذاکراتی را به عمل آورده و متعهد شده است دستکم ۷۰% نفت مورد نیازرا که تاکنون از سوی ایران تامین می‌شد با شرایط مناسب در اختیار چینی‌ها قرار دهد. نتیجه چنین توافقی نهایتا می‌تواند تشدید فشارهای بین المللی علیه دولت ایران و کمرنگ‌تر شدن مخالفت چینی‌ها در این باره را در پی داشته باشد.

همه شواهد نشان می‌دهد در حال حاضر نبردهای دیپلماتیک گسترده‌ای بین دولت ایران از یک سو و کشورهای منطقه و جهان غرب از سوی دیگر در حال وقوع است که نتایج آن می‌تواند میزان اجبار جامعه جهانی به وقوع جنگ یا اجتناب از آن را تعیین کند.

 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به greencorrespondents-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به greencorrespondents@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته