-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ آذر ۴, جمعه

Latest Posts from Tehran Review for 11/25/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان سعودی روز چهارشنبه گفت: «ایران هنوز به مداخله در امور همسایگان خود و دیگر کشورهای منطقه ادامه می دهد.»

به گزارش رادیو فردا، وی همچنین هشدار داد برنامه اتمی جمهوری اسلامی می تواند به بی ثباتی در منطقه منتهی شود.

سعود الفیصل در جریان دیدار وزیران خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس گفت: «مسئله این است که دخالت ها و مداخله ایران در امور کشورهای منطقه همچنان ادامه دارد و به رغم پیام هایی که فرستاده شده، تغییری در آن دیده نشده است.»

این در حالی است که محمد شریف بسیونی، رئیس کمیسیون تحقیق ناآرامی های اخیر بحرین روز چهارشنبه تاکید کرد که براساس اسناد ارائه شده به این کمیته، شواهد و مدارک صریحی دال بر دخالت داشتن جمهوری اسلامی ایران در حوادث بحرین در دست نیست.

روابط بحرین و ایران به دلیل آن چه حاکمان منامه دخالت ایران در امور داخلی می نامند، کاهش یافته است. ایران همچنین به حضور نیروهای نظامی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در بحرین برای سرکوب معترضان اعتراض کرده و سطح روابط دیپلماتیک دو کشور پایین آمده است.

عربستان سعودی همچنین در هفته های اخیر درگیر پرونده موسوم به توطئه ترور سفیر این کشور در واشینگتن بوده که گفته می شود به برخی از عوامل حکومت ایران ارتباط دارد. ایران این اتهامات را ساختگی خوانده و آن را رد کرده است.

ایالات متحده، ایران را متهم کرده که دو شهروندش قصد داشته‌اند از طریق به خدمت گرفتن قاچاقچیان مکزیکی، سفیر عربستان در واشینگتن را ترور کنند.

عربستان سعودی روز شنبه، ۲۳ مهرماه، به طور رسمی از بان‌ گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، درخواست کرده است تا شورای امنیت را در جریان آنچه «توطئه نفرت‌بار» برای ترور سفیر عربستان سعود در واشینگتن نامیده، قرار دهد.

این موضوع همزمان با آن بود که وزارت امور خارجه ایران با «تکذیب قاطع و شدید هرگونه ارتباط ایران» با این اتهام، «ادعاهای آمریکا علیه ایران» را فاقد «منطق حقوقی» دانست. پیش از این سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان، تصریح کرده بود کشورش در قبال این توطئه «پاسخی حساب‌شده» خواهد داد.

مقام‌های قضایی و امنیتی آمریکا دو ایرانی را به نام‌های «منصور ارباب سیر»، تبعه ایرانی- آمریکایی و «غلام شکوری»، عضو نیروی قدس سپاه پاسداران، متهم کردند که قصد داشته‌اند تا طرح ترور عادل الجبیر، سفیر عربستان در واشینگتن، و انفجار در سفارتخانه های اسرائیل و عربستان را به مرحله اجرا در آورند.

سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان روز چهارشنبه همچنین گفت: «تهران مشغول دستیابی و راه اندازی قدرت اتمی است که می تواند در آینده به ساخت بمب اتمی منتهی شود. در صورت چنین رویدادی، تمامی منطقه با مشکل ثبات و امنیت روبرو می شود و چالش های زیادی به همراه خواهد داشت.»

پرونده فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران پس از گزارش اخیر دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی و متعاقب آن قطعنامه ای که در شورای حکام آژانس تصویب شد، دچار تنش های بیشتری شده است. بریتانیا، آمریکا و کانادا تحریم های بیشتری علیه ایران تصویب کردند و فرانسه خواهان تحریم نفت ایران شده است.


 


حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات ایران می گوید که انتخابات مجلس آینده حساس ترین انتخابات پس از انقلاب ایران است و گروه های مختلف سیاسی قصد دارند در آن علیه آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی اقدام کنند.

به گزارش بی‌بی‌سی، آقای مصلحی روز چهارشنبه ۲ آذر (۲۳ نوامبر) در جمع مبلغان مذهبی در قم گفت: “جریانات و ائتلاف های متعددی برای ورود به انتخابات تشکیل شده اند و از جمله نکات بارز و قابل توجه این است که جریانات فتنه، انحرافیون و اصلاح طلبان آمریکایی که با رهبری و نظام غیر همسو هستند، با وجود اینکه خاستگاه های غیر مشترک دارند، اهداف مشترکی را برای مقابله با نظام و رهبری دنبال می کنند”.

مقامات ایران از معترضان انتخاباتی دو سال پیش به عنوان “جریان فتنه” و از حلقه یاران نزدیک محمود احمدی نژاد به عنوان “جریان انحرافی” یاد می کنند.

آقای مصلحی گفت که وزارت اطلاعات دریافته است که در پی اعتراضات انتخاباتی سال ۱۳۸۸، حکومت ایران با “تعداد قابل توجهی از گروه های انحرافی” روبرو است که با رهبر ایران همسو نیستند.

او افزود: “این گروه ها البته ظاهرا در فکر و گفتار با اندیشه های امام راحل و رهنمودهای رهبر انقلاب اسلامی همسو هستند، ولی در حوزه عمل متوقف شده اند یا مسیر دیگری را که خود صحیح می دانند برای خود برگزیده و اجرا می کنند”.

وزیر اطلاعات ایران در مورد ماهیت این گروه ها توضیح روشنی نداد، اما با استناد به سخنان رهبر ایران گفت که تعدادی از “خواص” جامعه، بی بصیرت، مطرود، غافل، فرصت طلب، مصلحت اندیش، غرب گرا، دنیا زده، ترسو یا از نظر اخلاقی منحط هستند.

آقای مصلحی هشدار داد که مقامات آمریکایی برای زنده کردن اعتراضات ضد حکومتی در ایران برنامه دارند و “بهترین بستر برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی ایران را انتخابات می دانند”.

به گفته او، دولت آمریکا قصد دارد برای از بین بردن امکان تأثیر گذاری ایران در تحولات منطقه، بحران ها را به سمت جمهوری اسلامی “منحرف” کند.

وزیر اطلاعات ایران گفت: “آنها در تدارک برنامه هایی هستند که اگر سطح شرکت در انتخابات بالا رفت، بتوانند از آن بهره برداری کنند و اگر سطح مشارکت پائین آمد هم بتوانند از آن منفعت ببرند”.

پیش تر رهبر جمهوری اسلامی هم در مورد تبدیل انتخابات به تهدید امنیتی برای حکومت ایران هشدار داده بود.

آیت الله خامنه ای همچنین از احتمال تغییر روش حکومتی ایران به نحوی که نمایندگان مجلس رئیس قوه مجریه را انتخاب کند سخن گفته بود.

عده ای از ناظران عقیده دارند که یکی از اهداف چنین تغییری می تواند کاستن از تعداد انتخابات و “تهدید امنتی” ناشی از آن در ایران باشد.

آقای مصلحی در اظهارات امروز خود هشدار داده است که اصلاح طلبان یا نزدیکان رئیس جمهوری ایران قصد دارند در انتخابات آینده مجلس، “افراد را با تابلوهای دیگران” به صحنه بفرستند.

او از مبلغان مذهبی که برای سخنرانی در مراسم عزاداری ماه محرم به سراسر ایران می روند خواست که برای مخاطبان “میلیونی” خود توضیح دهند که در انتخابات تنها باید به کسانی رأی داد که از نظر فکری، گفتمانی و عملی با اندیشه ها و دستورات آیت الله خمینی و آیت الله خامنه ای منطبق هستند.


 


مهدی هاشمی رفسنجانی به اتهام “شکنجه” از سوی دادگاهی در کانادا به پرداخت ۳.۷ میلیون پوند به هوشنگ بوذری و خانواده‌اش محکوم شد.

به گزارش زمانه و به نقل از روزنامه گاردین چاپ بریتانیا دادگاه عالی انتاریو مهدی هاشمی رفسنجانی فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی را به اتهام “زندانی کردن و شکنجه” هوشنگ بوذری، رقیب اقتصادی‌اش به پرداخت خسارت محکوم کرده است.

این حکم به دانشگاه آکسفورد، جایی که مهدی هاشمی در حال گذراندن دوره دکترا است، ارسال شده است اما چون وی در دانشگاه نبوده و اغلب در سفر و “دوبی” ‌به‌سر می‌برد، نسخه‌ای از این حکم به پروفسور اندرو همیلتون، معاون دانشگاه ابلاغ شده است.

اما هاشمی در بیانیه‌ای این اتهامات را “ادعایی بی‌اساس” نامیده است. مهدی هاشمی هیچ‌گاه در دادگاه حاضر نشد و این حکم به صورت غیابی علیه او صادر شده است.

هوشنگ بوذری در شکایت خود اعلام کرده بود در سال ۱۳۷۲ به دعوت مهدی هاشمی رفسنجانی به ایران رفته است اما مدتی پس از ورود به ایران توسط وزارت اطلاعات به مدت هشت ماه بازداشت و “شکنجه” شده است.

بوذری در سال ۲۰۰۵ در کانادا، از اکبر هاشمی رفسنجانی و پسرش مهدی هاشمی، علی فلاحیان، وزیر وقت اطلاعات و غلام‌حسین محسنی اژه‌ای به اتهام ” آدم‌ربایی، بازجویی و شکنجه” شکایت کرده بود.

به نوشته گاردین، دانشگاه آکسفورد همچنین با ادعاهایی درباره این‌که در پذیرش مهدی هاشمی به عنوان دانشجوی این دانشگاه “نقص جدی” وجود دارد، روبه‌رو شده است.

رضا شیخ‌الاسلامی، استاد بازنشسته دانشگاه آکسفورد، آوریل امسال (فروردین ۱۳۹۰) گفته بود هاشمی به زبان انگلیسی که برای پذیرش در آکسفورد اجباری است، مسلط نیست.

شیخ‌الاسلامی همچنین گفته است مهدی هاشمی یک دانشجوی آکسفورد را برای نوشتن پروپوزال خود استخدام کرده اما دانشگاه آکسفورد این اتهام را رد کرده است.

شیخ‌الاسلامی همچنین مدتی پیش گفته بود: “در دوره اقامت کوتاهم در اردیبهشت سال جاری (۱۳۹۰) در ایران، توسط یکی از اعضای خانواده هاشمی رفسنجانی و همچنین یکی از اعضای دفتر هاشمی رفسنجانی تهدید شدم‫.‬ به خاطر امنیت بقیه نمی‌توانم اطلاعات بیشتری بدهم‫.‬ اما انگار این مسأله برای مدیرت دانشگاه آکسفورد اهمیتی ندارد که یکی از اساتید بازنشسته‌اش تحت فشار قرار گرفته است‫.‬ من حدس می‌زنم که وزارت خارجه بریتانیا و عناصری از دولت عربستان سعودی برای دانشگاه از به مخاطره افتادن یک استاد قدیمی مهم‌تر هستند.”

به نوشته گاردین مهدی هاشمی گفته است: “من زبان انگلیسی را می‌فهمم و به آن صحبت می‌کنم و می‌نویسم، ولی آکسفورد از من خواسته زبان انگلیسی‌ام را تقویت کنم که چنین خواسته‌ای از سوی این دانشگاه بی‌سابقه نیست.”


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به tehranreview-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به tehranreview@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته